Utama Ketumbuhan

Bagaimana melatih ingatan kanak-kanak? Latihan dan teknik menghafal

Di sekolah, anak itu berhadapan dengan sejumlah besar maklumat. Ingat tarikh bersejarah, pelajari peraturan dan pengecualian, jangan lupa formula dan undang-undang... Bagaimana untuk menyimpan semuanya? Adukar akan memberitahu anda bagaimana melatih ingatan anak supaya bahan sekolah dapat dikenang dalam jangka masa yang lama.

Cari permainan dan latihan urutan

10 tahun yang lalu, psikologi usia Joni Holmes menerbitkan sebuah kajian di mana kanak-kanak dengan kekurangan ingatan bekerja turut serta. Inti eksperimen adalah untuk, dengan bantuan latihan tertentu, menghilangkan kekurangan ingatan dan mengembangkannya. Setiap hari, para pelajar belajar selama setengah jam dalam program komputer latihan. Mereka perlu mendengar, dan kemudian mengulang huruf atau angka dalam urutan yang sama, mengingat lokasi objek dan memainkannya setelah memutar grid 90 darjah. Tugas secara beransur-ansur menjadi lebih rumit. Selama enam minggu percubaan, masalah ingatan hilang pada anak-anak, kemampuan belajar bertambah baik, walaupun indikator IQ tidak berubah..

Percubaan dengan cara yang sama di rumah, tawarkan permainan urutan anak anda. Contohnya, "Saya pergi ke kedai dan membeli": pemain secara bergilir menambahkan produk ke senarai dan mengingat yang sebelumnya. Banyak latihan serupa boleh didapati di Internet atau buku..

Berminat membaca

Membaca mengembangkan daya imaginasi, perhatian dan ingatan. Sekiranya anda ingin ketiga-tiga perkara itu membantu anak anda belajar, cubalah menanamkan minat kepadanya terhadap buku. Bahkan lima halaman sehari dari karya kegemaran anda akan menjadi latihan mental yang baik..

Pelajari puisi dan lagu dengan anak anda

Kurikulum sekolah menyediakan tugas di mana anda perlu mempelajari puisi atau petikan hati. Tetapi mereka tidak sering ditanya, jadi kesan latihan seperti itu tidak begitu ketara. Biasakan mengajar kanak-kanak satu puisi atau lagu seminggu, tanpa tekanan dan mengambil kira beban sekolahnya. Jangan memaksanya, biarkan anak memilih petikan dan sebarkan berapa banyak baris yang akan diajarnya setiap hari. Pada permulaan, bincangkan isi petikan dan mengapa pelajar itu berminat dengan karya ini..

Ajar anak-anak mnemonik anda

Untuk menjadikan anak mengingat maklumat dengan lebih baik, ajar dia teknik mnemonik. Terima kasih kepada persatuan, anda dapat mengubah idea, teks buku teks sekolah menjadi gambar yang tidak dapat dilupakan. Jadi, huruf D akan dikenang oleh pelajar kelas satu, kerana ia kelihatan seperti rumah. Dan lebih mudah bagi pelajar kelas lapan untuk memahami struktur darah jika anda membayangkan plasma sebagai sungai di mana kapal polis limfosit, kapal kargo sel darah merah dan kapal tunda berlayar.

"Setiap Pemburu Mahu Mengetahui Di Mana Pheasant Duduk" adalah ayat yang diingati oleh setiap pelajar sekolah sejak kecil. Dengan teknik ini, anda boleh mengingat bukan sahaja warna pelangi. Adalah senang membuat ayat petunjuk untuk hampir semua tugas menghafal. Contohnya, anda perlu mempelajari urutan planet sistem suria: Mercury, Venus, Earth, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptune. Untuk mempermudahnya, tentukan kalimat lapan kata yang dimulai dengan huruf yang sama dengan nama planet. Berlaku? Bagus.

Untuk menghafal maklumat, anda dapat menyanyikannya ("Pembelahan adalah tikus yang berjalan di sudut dan membelah sudut menjadi separuh") atau mencipta cerita dengan sekumpulan kata yang tidak saling berhubungan. Ajarkan anak anda helah seperti itu dan akan menjadi lebih mudah dipelajari.

Sambungan silang

Untuk mengingat maklumat sejak sekian lama, tidak cukup untuk kanak-kanak membaca teksnya. Sekiranya boleh, perlu menghubungkan deria yang berbeza: penglihatan, pendengaran, sentuhan dan sebagainya. Sebagai contoh, sukar bagi seorang kanak-kanak untuk mempelajari puisi mengenai alam semula jadi. Jemput dia untuk melukis lanskap pada setiap baris ayat. Atau rakamkan suara anda di perakam dan dengar semasa membersihkan bilik. Gabungan ini akan membolehkan anda mempelajari bahan sekolah dengan lebih berkesan..

Ajar pelajar memahami maklumat

Untuk masa yang lama, apa yang menarik dan difahami dikenang. Dan untuk memahami bahan tersebut, perlu memahaminya. Ajar anak anda untuk membaca kandungannya, tidak menghafal teksnya dengan kering. Adakah sukar untuk memahami bagaimana fotosintesis berlaku? Cari video sains, tutorial video, kuliah dalam talian yang menerangkan proses ini. Minta pelajar untuk tidak mengabaikan contoh dari buku teks, kerana ini adalah penjelasan yang jelas mengenai topik ini. Pada mulanya, anda mungkin perlu meminta, menjelaskan sesuatu. Tetapi kemudian, pelajar akan belajar bekerja dengan maklumat dan akan menjadi lebih baik dalam memahaminya dan mengingatnya..

Hampir semua topik dari kurikulum sekolah di Belarus, Rusia, Inggeris, biologi dan sejarah dijelaskan oleh guru dalam tutorial video di saluran pendidikan YouTube Adukar. Dengan itu akan menjadi lebih mudah untuk menyiapkan kerja rumah, mengulang teori untuk peperiksaan, CT atau Ujian Berpusat. Kami menasihati anda untuk melanggan

Pengulangan - ibu belajar

Untuk mengingati bahan untuk masa yang lama, ia mesti diulang sekurang-kurangnya lima kali. Skema pengulangan itu mudah: segera setelah menghafal - dalam 20 minit - dalam sehari - dalam dua minggu - dalam dua bulan. Tetapi bagaimana jika pelajar itu mempunyai ujian kerja minggu depan? Kemudian kami membuat persiapan mengikut skema ini: dua pengulangan pertama segera pada hari Isnin, yang ketiga - setiap hari (Rabu), yang keempat - enam hari kemudian (Ahad).

Kami membincangkan teknik asas yang akan membantu pelajar menghafal maklumat dengan lebih pantas dan lebih mudah untuk dipelajari. Kemahiran berguna ini akan berguna bukan hanya dalam kajian, tetapi juga dalam pekerjaan masa depan dan hanya dalam kehidupan. Tahun persekolahan yang mudah!

Sekiranya bahan itu berguna untuk anda, jangan lupa letakkan "Saya suka" di rangkaian sosial kami VKontakte, Instagram, Facebook dan kongsi siaran dengan rakan anda. Dan kami akan membuat lebih banyak bahan yang berguna untuk anda..

Latihan sederhana untuk mengembangkan ingatan pada kanak-kanak

Walaupun ingatannya masih bersifat sukarela, kanak-kanak dapat mengingat sejumlah besar maklumat.

Ingatan akan lemah jika anda tidak menggunakannya.

Tandakan Tullius Cicero

Ingatan memainkan peranan penting dalam kehidupan setiap orang. Setiap hari kita perlu menghafal, menyimpan, dan kemudian mempelajari apa yang kita ingat dan menghasilkan semula apa yang ada dalam pengalaman masa lalu kita. Ciri-ciri memori masing-masing membantu seseorang untuk menghafal nombor dan rumus rumit dengan lebih baik, yang lain - puisi dan puisi, untuk yang ketiga - semuanya diberikan dengan sukar, dan seseorang mempunyai ingatan yang luar biasa.

Tidak ada fungsi mental yang dapat dijalankan tanpa penyertaan memori. Ingatan adalah sejenis jambatan yang menghubungkan masa lalu dengan masa kini dan masa depan. Di samping itu, memori adalah fungsi kognitif penting yang membantu menjalankan proses pembelajaran dan pengembangan..

Ciri-ciri perkembangan memori pada kanak-kanak prasekolah

Tempoh masa kanak-kanak prasekolah disertai dengan pembentukan akhir kebanyakan fungsi mental, di antaranya adalah ingatan. Kajian mengenai ciri, proses dan pengembangan memori tercermin dalam karya G. Ebbinghaus, E. Krepelin, G. Muller. Masalah ciri perkembangan memori pada kanak-kanak ditangani oleh psikologi terkenal L.S. Vygotsky.

Pada usia prasekolah, proses mental yang tidak disengaja berlaku berbanding sewenang-wenangnya. Walaupun ingatannya masih bersifat sukarela, kanak-kanak dapat mengingat sejumlah besar maklumat. Pertama sekali, mereka ingat apa yang menarik bagi mereka dan menyebabkan tindak balas emosi yang kuat. Juga, pada kanak-kanak prasekolah, pemikiran dan ingatan mempunyai kaitan rapat dan tidak dapat dipisahkan. Oleh itu, mengembangkan memori pada kanak-kanak, perlu melibatkan proses berfikir.

Dalam proses membesar, ingatan mekanikal secara beransur-ansur digantikan oleh logik, penghafalan langsung digantikan oleh tidak langsung, tidak sengaja berubah menjadi sewenang-wenangnya. Semua ini berlaku secara beransur-ansur, ketika kanak-kanak belajar pelbagai teknik dan teknik menghafal semasa permainan dan menerima maklumat baru.

Latihan untuk mengembangkan ingatan

Kami memberikan perhatian kepada permainan anda yang bertujuan untuk mengembangkan jenis memori mengikut klasifikasi P.P. Blonsky.

Memori motor

Ulangi pergerakan.

Minta anak anda bermain permainan. Anda menunjukkan pergerakan (atau urutan pergerakan) - anak perlu membiak. Semasa anda menguasai, merumitkan pergerakan, menambah yang baru, anda dapat mempelajari tariannya.

Lukis dan ingat.

Sediakan sehelai kertas, sebatang pensil sederhana dan satu set sepuluh perkataan yang tidak sukar dan tidak asing lagi bagi si anak. Contohnya: rumah, lukisan, anjing, percutian, berjalan kaki, makan tengah hari, cermin mata, persahabatan, taman permainan, kegembiraan. Arahan: "Sekarang saya akan mengatakan kata-kata itu kepada anda, dan anda akan dengan cepat melakarkannya pada sehelai kertas sehingga anda dapat (dapat) kemudian mengingatnya. Lukisan anda pasti akan membantu anda pada akhirnya. Anda melihat dia dan anda boleh menyebut semua perkataan yang akan saya ucapkan. Cuba bekerja dengan cepat, jangan menghabiskan banyak masa untuk kualiti gambar. Perkara utama ialah dia harus menolong anda mengingati. Bersedia (a)? Bermula ". Bercakap dengan jelas, kuat sehingga anak itu mendengar. Beri masa untuk membuat gambar kecil dan beralih ke kata seterusnya.

Semakin muda kanak-kanak, semakin sedikit perkataan yang akan digunakan. Cuba mulakan dengan bilangan perkataan yang sama dengan usia kanak-kanak. Sekiranya kanak-kanak mengatasi dengan senang hati, jangan ragu untuk menambahkan lebih banyak perkataan.

Ingatan emosi

Berkat emosi positif, keupayaan untuk mengingat maklumat ditingkatkan. Oleh itu, sangat penting dalam berkomunikasi dengan anak: untuk mendorong, berkongsi emosi ini dengannya, untuk menjalani keadaan, berada dekat dan bersedia menerima bahawa anak juga mengalami emosi.

Untuk perkembangan memori emosi, latihan yang sangat baik adalah:

  • Memainkan Adegan Menggunakan Teater Sarung Tangan
  • Belajar lagu dengan dramatisasi
  • Membaca dan menghafal ayat
  • Psiko-gimnastik
  • Gimnastik muka dan pantomim

Memori verbal-logik

Untuk pengembangan memori lisan - logik, pertama sekali, perhatian harus diberikan kepada sebutan kata yang betul oleh ibu bapa. Walaupun usia kanak-kanak, jangan bercakap, mempermudah dan memutarbelitkan sebutan perkataan.

Pembantu yang sangat baik untuk pengembangan memori jenis ini adalah:

- merangka cerita berdasarkan gambar

- penyusunan cerita, sebelum ini disusun dengan susunan yang betul gambar campuran yang mencerminkan rantai logik cerita.

- penerangan oleh anak tentang realiti sekitarnya semasa berjalan

- perbincangan buku yang dibaca atau kartun yang ditonton

- latihan "Ingat beberapa perkataan".

Sediakan 10 pasang perkataan. Contohnya: bola - untuk bermain, garpu - untuk makan, pensil - untuk menggambar, melukis - kuas, nyamuk - lalat, salji - kereta luncur, musim panas - matahari, kucing - tikus, tempat tidur - untuk tidur, pasir - sekop. Arahan: “Saya akan mengucapkan beberapa pasang kata kepada anda. Cuba ingat setiap pasangan, perkataan mana yang bersama. Apabila anda mengingati semua pasangan kata, saya akan menyebut perkataan pertama, dan anda akan memanggil perkataan kedua dari pasangan itu. " Periksa sama ada kanak-kanak itu memahami semua perkara dengan betul. Selang antara setiap pasangan kata adalah 5 saat.

Ingatan kiasan

Sebilangan besar penyelidik seterusnya membahagikan memori kiasan kepada:

  • visual,
  • pendengaran,
  • penciuman,
  • taktil,
  • rasa.

"Ingat bagaimana kedengarannya".

Ajak anak untuk mengingati bagaimana aliran sungai bergumam, bagaimana air menetes di keran, bagaimana hujan mengetuk bumbung, bagaimana nyamuk berdengung, bagaimana anjing menyalak. Terdapat banyak pilihan yang tidak terhad. Main sehingga anda penat. Anda boleh menukar tempat dengan anak anda dan mengajaknya memberi anda tugas.

"Ingat bagaimana baunya".

Latihan ini serupa dengan yang sebelumnya. Hanya sekarang kami menawarkan anak untuk menumpukan perhatian pada bau yang tidak asing baginya. "Ingat bagaimana bunga mawar berbau, ingat bau hujan, bagaimana supnya berbau, dan sebagainya." Semuanya bergantung pada kesediaan anda. Lebih baik menyiapkan senarai terlebih dahulu agar tidak ada halangan semasa latihan.

"Tebak apa yang ada di dalam kantung".

Masukkan pelbagai mainan ke dalam beg dan tawarkan kepada anak itu, tanpa mengintip, untuk menentukan apa yang dia rasakan. Di dalam beg anda boleh meletakkan bentuk geometri, buah-buahan dan sayur-sayuran mainan. Dengan versi permainan yang rumit dan usia kanak-kanak yang lebih tua, anda boleh mencampurkan set bertema, menambahkan item sesuai dengan keinginan anda.

"Ingat rasanya?".

Ajak anak anda mengingati rasanya: ais krim, pir, epal, keju kotej dan sebagainya. Jangan hadkan diri anda hanya pada apa yang disukai anak anda. Gunakan produk yang tidak sesuai dengan citarasa anak anda. Pastikan anda menyelesaikan latihan dengan catatan positif. Contohnya, apa yang paling disukai bayi anda. Anda boleh merawatnya.

Kesimpulannya

Oleh itu, untuk perkembangan anak yang harmoni, bukan sahaja perlu untuk memperbaikinya secara fizikal dan intelektual, tetapi juga memperhatikan pembentukan fungsi mental pada peringkat usia yang berbeza.

Perkembangan yang harmoni untuk anda dan anak-anak anda! diterbitkan oleh econet.ru

Dihantar oleh: Alla Naginaylo

Adakah anda suka artikel itu? Tulis pendapat anda di komen.
Langgan FB kami:

Latihan untuk pengembangan ingatan pada pelajar sekolah rendah

Apakah jenis memori

Untuk memilih latihan yang sesuai untuk pengembangan memori, perlu difahami bagaimana proses penghafalan berlaku. Untuk melakukan ini, kita beralih kepada pengkelasan memori yang diterima umum.

  1. Mengikut tempoh:
  • jangka pendek (maklumat mudah diingat, tetapi juga mudah dan dilupakan);
  • jangka panjang (data disimpan dalam memori untuk masa yang lama);
  • beroperasi (maklumat disimpan untuk beberapa waktu).
  1. Jenis:
  • pendengaran (pendengaran lebih baik diingat);
  • visual (gambar visual lebih senang diingat);
  • motor (semua yang berkaitan dengan pergerakan - mengingati badan);
  • kiasan (emosi, bersekutu);
  1. Mengikut tahap penerapan usaha:
  • sukarela (tidak diperlukan usaha untuk menghafal apa-apa);
  • sewenang-wenangnya (anda perlu cuba mengingati peristiwa atau objek);
  • segera (dihafal secara mekanikal, berfikir tidak "dihidupkan");
  • tidak langsung (memerlukan pembinaan rantai logik, pemahaman data).

Ngomong-ngomong, anak-anak mempunyai memori mekanikal yang berkembang dengan baik, oleh itu para pakar mengesyorkan memulakan belajar bahasa asing sebelum sekolah.

Bagaimana ingatan manusia berfungsi? Terdapat tiga peringkat:

  • hafalan;
  • simpanan data;
  • pengekstrakan data (pembiakan).

Tiga "paus" memori yang baik

Ketika memulakan kelas dengan anak, perhatikan tiga "paus" atau tiga "undang-undang" yang berdasarkannya hafalan:

  • Yang pertama adalah berusaha mendapatkan kesan yang jelas tentang apa yang diingati (untuk ini, untuk menumpukan perhatian dan perhatian).
  • Yang kedua adalah pengulangan.
  • Ketiga - Persatuan.

Bagaimana mengembangkan ingatan jangka panjang?

Ingatan manusia cukup subyektif, kerana selepas setiap pengeluaran semula maklumat, ingatan diputarbelitkan.

Tugas ibu bapa adalah mengembangkan dan melatih ingatan jangka panjang anak. Untuk melakukan ini, anda memerlukan:

  • Untuk mengajar anak anda kemampuan membandingkan objek penghafalan, untuk mencari persamaan dan perbezaan di dalamnya (untuk latihan, majalah kanak-kanak dengan gambar berwarna, jadual di mana dicadangkan untuk mencari sama ada objek yang sama, atau untuk mencari perbezaan yang halus di dalamnya);
  • Berlatih menceritakan semula oleh kanak-kanak segala maklumat yang diterimanya - kartun yang ditonton, cerita yang dibaca, pengalaman yang berpengalaman (melatih memori, mengembangkan pertuturan, membolehkan anda membuat ayat dengan betul);
  • Menghafal puisi, memutar lidah, menyelesaikan silang kata;
  • Secara beransur-ansur beralih ke prosa menghafal (di sini anda boleh menawarkan satu latihan yang menarik). Contohnya, dalam majalah membaca petikan teks kecil, potong serpihan ini. Kemudian potongnya, berikan anak itu satu bahagian dan tawarkan untuk memulihkan keseluruhan plot daripadanya.

Kami melatih memori pendengaran

Semakin banyak kita melatih memori, semakin banyak kita ingat. Oleh itu, kami meneruskan latihan pengembangan memori pendengaran pada pelajar yang lebih muda. Kelas boleh diadakan secara berkumpulan dan secara individu.

Latihan ini bagus untuk bersenam secara berkumpulan. Inilah prinsipnya ini. Orang dewasa menawarkan plot sederhana, misalnya, perjalanan dalam perjalanan atau perjalanan ke kedai. Ia bermula seperti ini: "Saya meletakkan sebuah buku di beg pakaian saya (beg)." Anak harus mengulangi ayat ini terlebih dahulu dan menambahkan sesuatu dari dirinya. Contohnya: "Saya meletakkan buku dan pensel di beg pakaian (beg)." Peserta kedua dalam kelas mengulangi semuanya berulang-ulang (frasa lebih panjang) dan menambahkannya.

Dengan pensil atau tongkat sihir, anda mengetuk meja dengan irama tertentu dan mengajak anak mengulanginya. Anda harus memulakan dengan suara yang sederhana, kerana pelajar dapat mengatasi, iramanya boleh menjadi rumit.

Untuk pengembangan memori pendengaran, teknik mudah seperti menyanyikan lagu dengan suara watak kartun yang sudah biasa, misalnya, membantu dengan berkesan. Untuk menggambarkan suara orang lain, kanak-kanak harus mengingati waktu, kelantangan, intonasi dan iramanya.

Latihan terdiri daripada dua peringkat. Pada langkah pertama, anda membaca beberapa perkataan. Contohnya: bunga - pasu, sekolah - pelajar, kelinci - hutan, sungai - pantai. Pada peringkat kedua, anda sebutkan satu perkataan dari pasangan yang dibaca dan tawarkan bayi itu untuk nama kedua. Sekiranya pelajar anda melakukannya dengan baik, maka semuanya baik-baik saja dengan ingatan dan logiknya..

  • Main dalam persatuan

Ini adalah latihan yang lebih sukar, walaupun anak anda pasti menyukainya. Sediakan beberapa kad untuk menggambarkan objek, haiwan. Contohnya, musang, sweater, matahari, bas. Letakkan kad di hadapan anak. Tetapkan tugas: anda namakan kata-katanya, dan anak memilih gambar untuknya. Perkataan dapat: hutan, pakaian, cuaca, garaj.

Ingatan visual

Untuk mengembangkan memori jenis ini, anda boleh menggunakan latihan berikut:

  • Warnakan gambar

Ia akan mengambil dari tiga hingga lima gambar dengan warna yang berbeza. Tunjukkan kepada anak itu mengikut urutan tertentu dan minta mereka mengulanginya. Periksa kebenarannya..

  • Angka geometri

Latihan ini melatih memori fotografi dengan baik. Lukiskan pada kepingan watak kartun dalam bentuk bentuk geometri. Sebagai peraturan, ia adalah robot atau angkasawan / makhluk asing. Tidak boleh ada lebih daripada empat angka geometri. Tunjukkan anak itu gambar selama 30 saat sehingga dia dapat mempelajarinya secara terperinci. Kemudian minta menggambarkan apa yang dikenang. Tiga lukisan boleh disediakan terlebih dahulu. Pada setiap perubahan berikutnya, perinciannya sedikit. Semasa memeriksa tugas, perhatikan seberapa tepat tugas itu diselesaikan..

  • Terangkan gambar

Anda perlu menyediakan hingga lima pilihan untuk gambar, yang menggambarkan beberapa objek. Bentuk dan warna berbeza. Biarkan anak belajar gambar selama 10 saat, kemudian biarkan dia memejamkan mata dan menerangkan secara terperinci apa yang dia ingat. Secara beransur-ansur, tugas dapat menjadi rumit dengan meningkatkan jumlah objek dalam gambar.

Membangunkan ingatan bersekutu

Perkembangan ingatan bersekutu pada pelajar sekolah rendah adalah kaedah yang sangat berkesan. Untuk melatih pembentukan persatuan terdapat keseluruhan sains - mnemonics. Latihan untuk pengembangan persatuan merangkumi gambar rajah, jadual, pasangan kata yang tidak berkaitan makna. Mengenai yang terakhir, sebutkan beberapa perkataan yang mempunyai arti yang berbeza dan suruh anak membuat cerita menggunakan kata-kata ini. Dan skema, jadual dengan gambar akan mengajar kanak-kanak bagaimana membuat cerita; melakukan manipulasi mengikut urutan tertentu, misalnya, untuk berpakaian. Meniru membantu meningkatkan perbendaharaan kata, menghafal teks dengan cepat. Mereka mengatakan bahawa puisi lebih baik diingat jika anda "melihatnya".

Cara meningkatkan ingatan pelajar?

Sekiranya anda melihat bahawa pelajar anda tidak berhati-hati, tidak ingat apa yang mereka katakan di sekolah dan di rumah, dia tidak dapat menumpukan perhatian, tentu saja, anda tidak boleh mengikuti keadaan ini. Anda perlu berusaha, dan anak anda akan belajar dengan lebih baik, menjadi lebih fokus dan umumnya lebih berjaya. Dan untuk ini terdapat beberapa cara mudah.

  • Baca sastera yang baik

Sudah tentu, sukar untuk merobek anak moden dari surat-menyurat di rangkaian sosial, menonton kartun, dan permainan komputer. Tetapi bagi ibu bapa yang penyayang, tidak ada yang mustahil. Yakinkan anak anda, dan, dengan contoh peribadi, membaca bukan sahaja berguna, tetapi juga bergaya. Beri dia e-book supaya dia dapat membaca pada bila-bila masa. Pilih sastera yang baik untuknya.

  • Belajar perkara baru

Menguasai kemahiran baru melatih memori dengan baik. Sekiranya anak anda tidak masuk sukan dan tidak menghadiri kumpulan hobi, beritahu dia bahawa semua ini ada dan boleh diakses. Sekiranya dia sudah melakukan sesuatu, tawarkan untuk belajar sukan baru atau bersekolah di sekolah muzik, dan pada masa yang sama, cari tahu untuk apa jiwa anak anda.

  • Membangunkan perbendaharaan kata

Bukan sahaja membaca buku akan membantu di sini. Anda boleh mengatur permainan sedemikian di rumah: setiap hari adalah perkataan baru. Perkenalkan kata-kata yang rumit kepada anak anda; Internet akan membantu mereka menafsirkannya. Ia akan menjadi menarik dan berguna untuk ibu bapa..

  • Belajar dari ingatan

Pelajari puisi yang diberikan di sekolah bersama anak anda. Beritahu dia tentang pilihan puisi anda, tentang bagaimana anda mengingati puisi pada zaman kanak-kanak..

  • Menghafal nombor

Sangat mempengaruhi perkembangan memori, penghafalan nombor. Ia boleh menjadi tarikh lahir saudara dan rakan, nombor telefon bimbit. Beritahu anak anda cara terbaik untuk mengingatnya. Sekiranya terdapat lebih banyak anak dalam keluarga anda, anjurkan pertandingan "Siapa yang akan mengingati lebih banyak" di antara mereka..

  • Berehat dengan betul

Tidur yang sihat, cukup pada waktunya untuk anak usia sekolah rendah (sekurang-kurangnya 10 jam di bilik yang berventilasi baik), serta berjalan di udara segar (hingga dua jam setiap hari) merangsang otak dengan sempurna dan, dengan itu, mempengaruhi memori secara positif. Jangan mengabaikan peraturan mudah ini..

10 produk untuk anak ajaib

Untuk meningkatkan ingatan, anda perlu makan dengan betul. Diet anak sekolah anda mesti mempunyai makanan yang mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan. Berikut adalah sepuluh produk yang akan membantu anak anda mempelajari bahan sekolah dengan sempurna:

  1. Ikan (lebih disukai laut, mengandungi iodin, fosforus, asid lemak omega-3, yang mempunyai kesan yang baik pada otak).
  2. Telur (mengandungi protein dan kolin, yang membantu fokus).
  3. Bawang putih (mempercepat peredaran darah, menambah hidangan daging).
  4. Anggur merah (antioksidan, melindungi sel-sel badan dari penuaan dan kerosakan).
  5. Brokoli (hanya gudang vitamin K yang meningkatkan fungsi otak).
  6. Kekacang (mengandungi vitamin B6, B12, asid folik. Meningkatkan ingatan jangka pendek dan jangka panjang).
  7. Tomato (juga antioksidan yang kuat).
  8. Lemon (Vitamin C meningkatkan ingatan).
  9. Walnut (mengandungi asid lemak Omega-3, protein, lesitin. 5 kacang sehari - dan ingatan anak akan berada dalam keadaan sangat baik).
  10. Madu (glukosa memberi kesan positif kepada otak dan ingatan).

Jangan lupa memberi anak anda minum air secukupnya, tetapi bukan soda!

Permainan pendidikan untuk meningkatkan memori - di laman web IQ Club

Untuk pengembangan memori, bukan sahaja latihan, tetapi juga permainan digunakan. IQClub adalah perkhidmatan dalam talian yang menawarkan permainan pendidikan untuk melatih memori, perhatian, kemahiran membaca, memikirkan kanak-kanak. Untuk menggunakan perkhidmatan portal Internet ini, anda memerlukan:

  • daftar dalam sistem;
  • anak - mengambil ujian yang menarik minatnya.

Selepas itu, pakar IQClub akan memilih program latihan individu untuk bayi anda, berdasarkan analisis kekuatan dan kelemahannya.

Permainan dikembangkan oleh pasukan profesional - psikologi, guru, dan pereka terbaik.

Ibu bapa dapat mengesan hasil pembelajaran secara dalam talian. Permainan yang berguna di laman web IQ Club adalah simulator yang bagus untuk mengembangkan kecerdasan kanak-kanak.

Ia menarik

Cadangan untuk pengembangan ingatan murid sekolah rendah

Ingatan diberikan kepada kita masing-masing semasa lahir, tetapi tidak semua orang dapat menggunakannya dengan betul. Tugas ibu bapa dan guru adalah untuk mengajar pelajar teknik menghafal, sehingga dia kemudian menggunakannya secara tidak sedar. Anak itu sendiri mesti memahami bagaimana lebih mudah baginya untuk mengingat maklumat. Walau bagaimanapun, sebarang sains tidak akan berfungsi untuk masa depan sekiranya pelajar itu tidak mempunyai motivasi untuk belajar. Dalam keadaan seperti itu, adalah tugas suci ibu bapa untuk menarik minat anak, dan untuk hasil yang baik, mengadakan kelas secara sistematik. Semasa kelas ini, psikologi pendidikan mengesyorkan agar ibu bapa memberi perhatian kepada perkara berikut:

  • pastikan bahawa kanak-kanak itu memahami bahan yang dia ingat;
  • minta anak mengulangi teks yang dipelajari pada keesokan harinya;
  • semasa berusaha menghafal teks, pecahkan menjadi petikan kecil, tetapi tidak terlalu kecil, supaya pelajar anda tidak melupakan apa yang pada awalnya;
  • semasa menghafal teks, minta bayi untuk mengucapkannya dengan kuat;
  • memotivasikan anak anda untuk belajar menghafal, menunjukkan imaginasi anda: tawarkan untuk belajar hanya teks-teks yang sangat menarik baginya;
  • bekerjasama dengan anak anda tidak lebih dari setengah jam, dan pada mulanya selama 15 minit. Sekiranya anda melihat bahawa bayi letih - berehat sebentar;
  • sentiasa memuji anak walaupun kejayaan paling kecil, dorong dia untuk belajar.

Semasa berlatih dengan anak, bantu dia menyelesaikan tugas, beritahu saya taktik mana yang lebih baik untuk diingat. Oleh itu, bayi anda bukan sahaja akan belajar mengingat, dia akan melihat maklumat secara sedar dan kemudian akan disimpan dalam ingatannya untuk masa yang lama.

Bagaimana mengembangkan memori pada kanak-kanak berumur 7-8 tahun

Sebaik sahaja anak itu pergi ke sekolah, ibu bapa pasti akan menghadapi situasi ketika anak menjadi terganggu, terpisah. Dan walaupun pada waktu malam seluruh keluarga belajar puisi yang ditetapkan oleh guru, pada waktu pagi dia hampir tidak dapat mengingat beberapa baris. Dalam pertumbuhan penuh, keluarga menghadapi persoalan - bagaimana meningkatkan ingatan anak dan bagaimana membezakan masalah ingatan dari masalah lain, terutamanya yang bersifat psikologi, dan kemalasan biasa..

Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda cara memeriksa ingatan anak dan bagaimana membantunya memperbaikinya..

Ciri-ciri usia

Tanggungjawab baru dan luar biasa ada pada anak lelaki atau anak perempuan anda dengan permulaan persekolahan: sebelumnya semuanya mudah dan jelas, kini mereka menuntut anak di sekolah dan di rumah. Dari ini, kebanyakan kanak-kanak jatuh dalam tempoh yang sama, yang disebut krisis 7 tahun. Mereka takut untuk tidak menepati harapan orang yang paling mereka sayangi - ibu bapa mereka, dan sudah mula takut diejek oleh rakan sebaya mereka. Sistem saraf mengalami ketegangan saraf yang berterusan, kanak-kanak menjadi pelupa, terganggu. Kerosakan ingatan sementara pada usia ini adalah varian dari norma perkembangan.

Tetapi ada lelaki yang belajar dengan mudah dan semula jadi..

Namun, mereka juga mempunyai "jurang" dalam ingatan mereka, tetapi kemungkinan besar mereka berkaitan dengan kemalasan pada satu tahap atau yang lain. Untuk memahami mengapa kanak-kanak terbang di satu telinga dan terbang dari telinga yang lain, anda perlu mengawasi anak dengan teliti, bercakap dengannya lebih kerap, meminta lebih sedikit dan menolak sebarang manifestasi kategoris.

Kami menjalankan ujian

Anda boleh menguji kemampuan mengingat, menyimpan dan menghasilkan semula maklumat sendiri. Terdapat beberapa ujian memori mudah untuk ini:

  • Uji Luria. Teknik penyelidikan ini akan menunjukkan sejauh mana kanak-kanak itu telah mengembangkan memori sukarela, dan inilah elemen terpenting dalam proses pembelajaran. Uji di persekitaran yang tenang, lebih baik di bilik yang tenang, sehingga tidak ada yang mengganggu anak. Minta anak duduk dan cuba mengingati kata-kata itu. Panggil tanpa tergesa-gesa (dengan jeda 2-3 saat) sepuluh perkataan yang kanak-kanak tahu dengan baik, tetapi mereka tidak seharusnya berkaitan secara logik. Contoh: kucing, sekolah, sudu, buaian, hutan, jem, mesin, laut, susu, gajah.

Mintalah anak untuk menghasilkan semula perkataan yang dia ingat, dan tandakan di atas kertas berapa banyak perkataan dan yang mana yang dia segera ingat.

Kemudian ulangi garis lisan dan cubalah kedua, ini akan memungkinkan untuk memahami kata-kata mana yang "dirakam" anak di kepalanya di tempat kedua. Terima kasih dan menangguhkan kesinambungan ujian sehingga kemudian. Setelah satu setengah jam, mintalah anak untuk mengingat kata-kata apa yang anda panggil, sehingga menjadi jelas keadaan kemampuan untuk menghasilkan semula maklumat baru (penghapusan tertunda).

Sekiranya kanak-kanak mengingati 3-4 perkataan dalam pendekatan pertama - ini menunjukkan kemampuan normal untuk mengingat. Pada percubaan kedua, seorang kanak-kanak dengan ingatan normal harus menghasilkan semula sekurang-kurangnya 6-7 perkataan. Selepas satu jam, kanak-kanak harus mengingat sekurang-kurangnya 6 perkataan. Dengan kemampuan ingatan yang tinggi, anak selepas percubaan kedua dapat menyebutkan dari 8-10 perkataan, dan pada kadar rendah - dari 0 hingga 2.

  • Uji Smirnitskaya. Ujian ini akan menilai keadaan memori visual, yang penting untuk dikaji. Letakkan 10 gambar di depan anak dengan pelbagai objek (bola, strawberi, belon, dll.), Beri dia dua minit untuk melihat keseluruhan baris dengan teliti, dan kemudian minta dia berpaling dan mengeluarkan 1-2 atau tiga kad. Minta anak menjawab apa yang hilang. Sekiranya dia berjaya pada percubaan pertama, maka semuanya berjalan lancar, tetapi jika pada percubaan kelima, anak itu sukar untuk mengatakan kad mana yang hilang, ini adalah petanda yang agak membimbangkan.
  • Uji untuk memeriksa memori jangka panjang. Untuk kajian ini, anda boleh menggunakan kad yang sama dengan gambar objek yang tidak asing lagi bagi si anak. Letakkan mereka berturut-turut, dan kemudian tunjukkan satu persatu dan namakan apa yang digambarkan di sana. Kemudian kad dikeluarkan dan meminta anak itu menyenaraikan semua 10 perkataan yang diucapkan. Kemudian kembali ke ini setelah satu setengah jam dan minta untuk mengingat apa yang ditunjukkan pada kad dan perkataan apa yang anda sebut. Hasilnya dinilai seperti berikut: biasanya anak mengingat hingga 7 perkataan semasa melihat dan mendengar pertama. Setelah satu setengah jam berlalu, dia mesti ingat sekurang-kurangnya 5-6 daripadanya.

Cara meningkatkan ingatan?

Sekiranya anda tidak berpuas hati dengan keputusan ujian, sudah tiba masanya untuk mula meningkatkan ingatan dan perhatian anak anda. Untuk melakukan ini, terdapat beberapa teknik "rumah" sederhana yang akan membantu anak dalam sebulan setengah untuk menghafal bahan dengan mudah dan cepat, dan menghasilkan semula sepanjang masa dengan ketepatan yang besar.

Jadikan sebagai peraturan setiap hari untuk bertanya bagaimana urusannya.

Biarkan dia bercakap mengenai hari persekolahannya dengan perincian yang paling terperinci, hingga warna gusi pada rambut rakan meja. Bacalah dengannya, sering tanyakan soalan penjelasan mengenai kandungan buku. Tuliskan anak di bahagian sukan, pastikan dia berjalan cukup dan menghirup udara segar.

Latihan dan permainan yang berkesan

  • "Perjalanan ke Afrika." Anda boleh bermain permainan berguna ini pada waktu petang, walaupun semasa makan malam keluarga atau dalam perjalanan ke sekolah. Anda mulakan dan katakan: "Saya pergi ke Afrika dan melihat seekor gajah di sana!". Tugas kanak-kanak adalah mengulang nama haiwan anda dan menambahkan yang baru ("Saya pergi ke Afrika dan melihat seekor gajah dan monyet di sana!". Anda atau ahli keluarga ketiga harus menyenaraikan haiwan yang sudah dinamakan dan menambahkannya dari anda ("Saya pergi ke Afrika dan melihat seekor gajah di sana, monyet dan burung unta "). Adalah baik jika panjang rantai hingga kesalahan pertama adalah 20-25 patah perkataan.
  • "Detektif Sherlock Holmes." Anda boleh bermain permainan ini semasa berjalan, di jalan raya di suatu tempat dan juga di dapur anda sendiri. Namakan objek yang bersegi di bidang penglihatan anda (kotak bijirin). Anak itu mengambil "tongkat" dan memanggil objek persegi kedua di dapur anda (bingkai foto). Sekarang giliran anda, dan sekali lagi kata kepada anak itu. Sebaik sahaja anda menyusun semua objek persegi di dalam bilik, minta anak menutup mata dan menyembunyikan salah satu daripadanya. Tugas anak adalah mencari kerugian.
  • "Perbezaan yang besar". Tawarkan anak anda dua gambar yang sama yang hanya dilancarkan sedikit (seperti itu boleh didapati di Internet dan dicetak). Mintalah dia untuk masa yang diperuntukkan (misalnya, selama 5 minit) untuk mencari semua perbezaan. Latihan sentiasa menjadi lebih rumit, kanak-kanak itu ditawarkan gambar yang lebih kompleks, dan lebih sedikit masa yang diberikan untuk mencari perbezaan.
  • "Seperti apa?". Tujuan latihan ini adalah untuk mengajar anak anda mengingat melalui pergaulan. Beri dia perkataan yang tidak dikenali, misalnya, "pemilih." Mintalah untuk memikirkan apa maksudnya, biarkan anak lelaki atau anak perempuan menamakan semua persatuan mereka, dan hanya dengan itu, beritahu saya bahawa ini sebenarnya orang-orang yang mengikuti pemilihan. Semakin banyak pergaulan yang difikirkan oleh anak, semakin besar kemungkinan setelah 2-3 hari dia akan memberitahu maksud kata majmuk yang betul.

Petua

Jangan paksa anak untuk melakukan latihan perkembangan secara paksa - ini akan menyebabkan penolakan berterusan oleh anak. Lebih baik jika anak memperlakukan ini sebagai permainan.

Pastikan tempoh kelas tidak melebihi 15-20 minit.

Pelajar muda cepat letih, dan ini harus diambil kira..

Tambahkan makanan yang mengandungi asid Omega-3 dan Omega-6 ke dalam makanan anak anda, dan terbukti bahawa zat ini meningkatkan daya ingatan. Ini termasuk walnut, ikan laut, coklat, minyak zaitun, sayur-sayuran segar.

Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana mengembangkan memori kanak-kanak berumur 7-8 tahun dari video seterusnya.

  • Hadiah
  • Tablet
  • Permainan papan
  • Pencerobohan
  • Ingatan

pemerhati perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Latihan untuk mengembangkan memori pada kanak-kanak prasekolah yang lebih muda

Tanpa ingatan yang baik, kehidupan manusia sepenuhnya tidak mungkin. Bayangkan berapa kali sehari kita menggunakan ingatan kita: kita mencerna maklumat, mengingati tarikh, koordinat, peristiwa, berkongsi pengetahuan antara satu sama lain. Malangnya, tidak semua memori dalam keadaan sempurna: bagi sesetengah orang, tugas-tugas mudah pun sukar. Pada masa yang sama, ingatan adalah salah satu fungsi kognitif terpenting yang terlibat secara langsung dalam proses pembelajaran..

Itulah sebabnya kedua ibu bapa dan guru memberi perhatian yang mendalam terhadap perkembangan memori dan imaginasi di prasekolah. Perlu diperhatikan bahawa pada anak kecil, proses mental yang tidak disengajakan adalah dominan. Walau bagaimanapun, walaupun ini, memori kanak-kanak prasekolah dapat mengatasi walaupun dengan jumlah maklumat yang sangat besar. Apakah sebabnya? Pertama sekali, dengan fakta bahawa semua maklumat baru menyebabkan tindak balas emosi yang hebat pada anak. Di samping itu, pakar dalam bidang psikologi dapat membuktikan bahawa proses memori dan pemikiran saling berkaitan pada kanak-kanak. Adalah lebih baik untuk tidak menunggu kanak-kanak prasekolah mengembangkan prasyarat untuk pengembangan memori sukarela: latihan yang menyeronokkan dan mudah akan membawa lebih banyak kegembiraan dan akan memberi kesan yang jauh lebih nyata.

Segala-galanya berubah dengan usia. Anak itu membesar, dan bukannya memori mekanikal, dia mula menggunakan logik. Proses penghafalan menjadi lebih selektif: maklumat tidak lagi memasuki otak dalam jumlah besar.

Apa latihan untuk perkembangan ingatan kanak-kanak prasekolah yang ada sekarang?

  1. Sebagai contoh, anda boleh berusaha mengembangkan memori motor. Panggil permainan "ulangi pergerakan" dan jemput anak prasekolah anda untuk bermain bersama. Maknanya sederhana. Anda menunjukkan pergerakannya, dan bayi mengulanginya selepas anda. Mulakan dengan yang paling sederhana, dan dalam beberapa minggu anda boleh membuat dan menghafal tarian anda sendiri! Ia menggembirakan dan menggembirakan bagi kanak-kanak dan ibu bapa.!
  2. Kebanyakan kanak-kanak gemar melukis. Gunakan hobi ini untuk melatih ingatan prasekolah anda! Letakkan sehelai kertas dan pensil di hadapan anak. Mintalah dia untuk mendengarkan kata-kata yang akan anda ucapkan, dan lakarkannya di atas kertas agar mudah diingat. Mulakan dengan belasan perkataan. Beri masa bayi anda untuk membuat lakaran apa yang didengarnya.
  3. Walaupun untuk kanak-kanak terkecil, pakar telah membuat latihan untuk mengembangkan ingatan. Mereka bertujuan untuk mengembangkan memori emosi. Mekanisme itu mudah: emosi positif membantu anak-anak mengingat maklumat dengan lebih baik. Terdapat banyak latihan untuk ini: ini adalah permainan jari, teater boneka rumah, dan pantomim..
  4. Cadangan untuk pengembangan memori dan kanak-kanak prasekolah berkaitan dengan bidang lisan dan logiknya. Sebagai contoh, saintis tidak mengesyorkan bercakap dengan bayi dengan kata-kata yang kecil dan memutarbelitkan, kerana ini memburukkan lagi perkembangan ingatan. Mengenai tugas-tugas pengembangan memori di kalangan kanak-kanak prasekolah, anda boleh belajar lagu bersama, menyusun dongeng anda sendiri dari gambar atau gambar, dan menerangkan apa yang anda lihat semasa berjalan-jalan. Adalah berguna untuk membincangkan dengan menonton kartun atau buku.
  5. Terdapat alat lain untuk mengembangkan memori di prasekolah. Cuba sediakan 10 pasang perkataan terlebih dahulu. Contohnya: awan langit, daun pokok, kucing-anjing dan sebagainya. Minta anak mengingati setiap pasangan kata yang anda katakan. Biarkan bayi anda bersiap sedia: sebutkan perkataan berpasangan pada selang 5 saat.
  6. Terdapat teknik yang berasingan untuk pengembangan memori kiasan pada kanak-kanak prasekolah. Di masa depan, ini bukan sahaja akan meningkatkan proses penghafalan, tetapi juga akan membantu anak untuk lebih baik dalam persekitaran yang tidak dikenali, dan juga akan menjadi pendorong bagi pengembangan pemikiran kreatif.
  7. Yang terkecil dapat diberikan tugas untuk kenangan suara. Contohnya, minta anak memberitahu bagaimana kucing mengeong atau bagaimana anjing menggonggong. Anda juga boleh menggunakan sensasi rasa: minta bayi memberitahu apa jenis rasa ais krim, epal atau buburnya yang tidak disukai. Bereksperimen dengan tugas: semakin berbeza, semakin menarik bagi anda dan anak!

Seperti yang anda lihat, terdapat banyak cara untuk mengembangkan memori dan kanak-kanak prasekolah. Sebilangan latihan melatih kemahiran individu, sebahagiannya dirancang untuk melatih ingatan, secara umum. Anda boleh melakukannya di rumah dan berjalan-jalan, atau anda boleh berbincang dengan guru dan memasukkan pelajaran seperti itu dalam tugas harian di tadika. Ciri lain dari perkembangan memori pada kanak-kanak prasekolah yang lebih muda dan lebih tua adalah keperluan untuk kepelbagaian. Jangan pilih satu latihan dari senarai. Pilih sekurang-kurangnya beberapa. Dan akan menjadi lebih menarik sekiranya anda membuat pilihan anda sendiri: semakin luas senarai, semakin besar kemungkinan anak itu akan menganggap kaedah tersebut sebagai permainan yang menarik dan menyeronokkan, dan semakin terang kesan aktiviti seperti ini akan dapat dilihat..

Walau bagaimanapun, jangan lupa tentang sistem. Cuba menumpukan pada latihan untuk pengembangan ingatan kanak-kanak prasekolah beberapa hari seminggu. Tetapi di sini adalah penting untuk memerhatikan nilai emas. Jangan luangkan terlalu banyak masa untuk latihan: 15-20 minit permainan akan lebih dari cukup, dan anak tidak akan mempunyai masa untuk letih.

Permainan dan latihan untuk pengembangan memori pada kanak-kanak dan orang dewasa

Permainan dan latihan untuk pengembangan memori tidak rumit, tidak memerlukan banyak masa. Cukup untuk menguasai beberapa kaedah, lakukan ketika menaiki kenderaan awam, pada waktu lapang yang lain. Setelah mengintegrasikan latihan ke dalam kehidupan seharian, anda akan melihat peningkatan tumpuan perhatian, pemikiran. Anda akan lebih mudah mengingat maklumat, memulihkannya. Latihan memori akan mempersiapkan otak untuk prestasi yang lebih baik.

Mengapa melatih memori?

Memori yang dikembangkan memberi kemudahan kepada seseorang untuk mengingat maklumat, misalnya, di sekolah. Ingatan seperti otot - ia dikuatkan semasa latihan.

Perkembangan ingatan pada kanak-kanak prasekolah, latihan untuk orang tua dapat dibandingkan dengan kelas di gimnasium. Contohnya, seseorang ditugaskan menaikkan 100 kg ke penanda aras. Seorang senaman biasa akan menaikkan berat badan dengan segera atau selepas beberapa hari melakukan aktiviti fizikal. Orang yang tidak pernah bersenam akan memerlukan beberapa minggu atau bulan..

Nasib baik, ada perbezaan besar antara contoh latihan di gim dan pengembangan memori. Ia terdiri dalam tempoh kelas. Sekiranya anda ingin menjadi pembina badan yang berjaya, anda perlu melakukan beberapa jam sehari selama beberapa tahun. Untuk melatih memori, anda perlu meluangkan masa 5 minit sehari.

Ingatan jangka pendek terhad

Fikiran manusia secara serentak dapat menyimpan hingga 7 unit maklumat. Volume ini tidak boleh diubah. Semasa pengembangan memori jangka pendek, anda belajar menggabungkan maklumat individu menjadi "kumpulan", sehingga meningkatkan kapasitasnya.

Dalam keadaan biasa, seseorang dapat mengingat hingga 7 perkataan secara rawak. Tetapi jika dia menggabungkannya menjadi satu "sekumpulan" maklumat (hanya menempati satu tempat dalam ingatan jangka pendek), dia akan dapat mengingat lebih banyak perkataan.

Peranan besar dimainkan oleh perhatian. Maklumat dalam ingatan jangka pendek akan disimpan selagi otak tertumpu padanya..

Latihan latihan ingatan

Latihan berikut untuk mengembangkan ingatan kanak-kanak prasekolah yang lebih tua, pelajar sekolah, orang dewasa, warga tua boleh dilakukan pada bila-bila masa. Dengan pertolongan mereka, anak dan remaja dapat mengembangkan ingatan, kerana mereka menarik dan menarik.

Kata-kata panjang

Latihan pertama yang menguatkan ingatan jangka pendek adalah teknik kata panjang. Pilih perkataan yang panjang. Untuk latihan orang dewasa, ia dapat dibayangkan dalam minda, untuk kanak-kanak - tulis di atas kertas. Dari huruf-huruf perkataan ini, cuba buat perkataan lain.

Contohnya, perkataan "gelandangan":

Kaedah didaktik ini melatih memori jangka pendek, mengembangkan kemampuannya. Lakukan senaman pada bila-bila masa. Ia jauh lebih rumit daripada yang disangka. Ketika dieksekusi, otak benar-benar "berkeringat".

Pendaraban dan pengiraan di kepala

Tugas seterusnya untuk pengembangan memori jangka pendek adalah pendaraban. Pilih nombor dan darabkan. 2 * 2 = 4 * 2 = 8 * 2 = 16 * 2... Gandakan sehingga menjadi sukar bagi anda untuk mengira hasilnya. Senaman sesuai untuk orang dewasa, defectologists mengesyorkannya juga untuk kanak-kanak usia sekolah menengah dan kanan..

Ini adalah senaman yang boleh dilakukan pada bila-bila masa sepanjang hari. Contohnya, semasa perjalanan dengan bas, di kereta bawah tanah.

Tidak perlu mengalikan bilangan yang sama. Buat contoh anda sendiri.

Pemulihan memori

Salah satu kaedah terbaik untuk mengembangkan memori adalah mengembalikan kenangan. Otak tidak mempunyai masalah dengan menghafal; ia menyimpan semua maklumat yang ditemuinya. Masalahnya timbul apabila maklumat harus "sampai ke permukaan" - ia hanya meresap ke dalam otak.

Dengan hanya penerimaan maklumat yang pasif, ingatan secara beransur-ansur melemah. Oleh itu, lebih kerap mengambil kenangan. Kaedah yang baik adalah dengan mengingati hari yang lalu. Apabila anda tidur, pulihkan ingatan sepanjang hari dalam urutan terbalik. Apa yang anda buat pada waktu petang? Apa yang berlaku sebelum ini? Dapatkan sarapan, cuba ingat butiran terkecil. Ia akan sukar pada mulanya. Tetapi secara beransur-ansur pemulihan ingatan akan bertambah baik. Anda akan meregangkan otot otak anda, menguatkannya.

Adakah anda mempunyai masa lapang yang tidak perlu anda ambil? Tanyakan pada diri anda soalan yang bertujuan untuk mengembangkan ingatan..

  • Apa yang saya makan untuk makan tengah hari seminggu yang lalu?
  • Apa yang saya buat 2 minggu yang lalu?
  • Apa yang kita pelajari di sekolah Isnin lalu?
  • Bagaimana Saya Berpakaian untuk Pesta Terakhir?
  • Stoking apa yang ada pada saya 3 hari yang lalu?

Membaca

Memulihkan kenangan adalah latihan yang baik dalam mengembangkan ingatan pada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah. Dalam kes ini, membaca lebih baik. Bacalah halaman buku itu kepada anak, bahagian artikel (orang dewasa membaca sendiri). Jawab soalan: apa yang ditulis di sana? Apakah perkara penting? Cuba perihalkan kandungannya dengan jelas..

Gimnastik semacam itu untuk ingatan dapat dilakukan setiap petang sambil membaca artikel, buku, terutama yang kandungannya ingin anda ingat dengan baik. Semasa memulihkan maklumat, ia diingat lebih baik, kerana otak mewujudkan hubungan saraf yang lebih kuat.

Membilang huruf

Kaedah ini sesuai untuk pengembangan memori jangka pendek. Pilih mana-mana huruf. Kira nombornya di halaman. Kita perlu fokus membaca dan memahami teks, dan menghitung huruf. Kaedah ini adalah yang paling tua dan paling berkesan..

Permohonan

Sejak kita hidup pada abad ke-21, perlu disebutkan aplikasi untuk pengembangan memori. Ini adalah kaedah yang paling senang. Anda sibuk dengan telefon bimbit anda, tetapi anda tidak merasa bersalah kerana membuang masa. Anda melatih otak anda.

  • Lumocity Aplikasi ini akan membantu mengembangkan bukan sahaja memori, tetapi juga fungsi otak lain: tumpuan, multitasking, penghitungan, dll. Versi asas adalah percuma..
  • Dual N-belakang. Ini adalah aplikasi yang lebih kompleks. Pada mulanya, tidak begitu mudah untuk berjaya di dalamnya, tetapi ia benar-benar menjadikan otak berfungsi dengan pantas. Pemain mesti fokus pada isyarat skrin dan mendengar huruf yang diucapkan oleh robot. Bergantung pada tahapnya, anda harus mengenali dari mana isyarat itu berasal..

Permainan untuk pengembangan memori kanak-kanak

Hujan di luar dan anda tidak tahu apa yang perlu dilakukan dengan anak-anak? Cuba gunakan permainan memori untuk kanak-kanak prasekolah.

"Apa yang berubah?"

  • Bilangan anak: 2 atau lebih.
  • Umur: kanak-kanak prasekolah dan kanak-kanak yang lebih tua.

Pilih bilik di apartmen. Semakin besar ruangan, semakin sukar permainannya. Kanak-kanak memeriksa bilik dengan teliti, kemudian keluar dari pintu. Anda tinggal di dalam bilik dan menukar sesuatu di dalamnya (gerakkan jam, membalikkan barang, dll.). Kanak-kanak masuk ke dalam bilik, mencari perkara yang berubah. Yang pertama menemui perubahan menang.

"Menyalin Imej dari Galeri"

  • Bilangan anak: 2 atau lebih.
  • Umur: kanak-kanak prasekolah dan kanak-kanak yang lebih tua.
  • Apa yang anda perlukan: kertas, gambar apa pun, penghapus, pensil berwarna, kad untuk tugas menulis (juga berfungsi sebagai tiket).

Tandakan satu bilik di pangsapuri sebagai galeri seni, letakkan gambar di dalamnya (anda boleh melukisnya sendiri). Untuk masuk, anda memerlukan tiket dalam bentuk kad yang disediakan terlebih dahulu. Tetapi kanak-kanak tidak menerima tiket secara percuma. Mereka harus mencarinya atau menyelesaikan dengan menyelesaikan tugas (menyanyi, berjongkok, dll.).

Pemain akan dapat melihat gambar seberapa banyak yang mereka suka, tetapi mereka tidak berpeluang untuk menulis atau melukis apa-apa. Selepas galeri, mereka pergi ke bilik lain - "bengkel". Di sana, di atas kertas mereka, mereka melukis salinan gambar. Orang yang paling tepat melukis gambar dalam gambar akan menang.

Permainan dalam talian untuk mengembangkan memori

Teknologi moden menawarkan permainan yang menyeronokkan dan berkesan yang boleh didapati di Internet. Mereka dipersembahkan, baik untuk memuat turun dan bermain dalam talian. Sebilangan besar permainan adalah percuma. Anda boleh memainkannya sekerap dan selagi anda mahu.

Salah satu permainan dalam talian yang berguna adalah Sudoku. Dalam kebanyakan kes, pembangun menetapkan kemampuan untuk memilih tahap permainan - dari mudah (pemula) hingga sukar (profesional).

Permainan dan latihan yang sesuai untuk semua peringkat umur.

Permainan dan latihan yang sesuai untuk semua peringkat umur menyumbang kepada pengembangan persepsi deria, ingatan, imaginasi, pemikiran, pertuturan, dan kebolehan matematik.

Semasa melatih anak-anak, aktiviti dan aktiviti bersama (ibu bapa-anak) adalah penting. Latihan harus dimasukkan dalam rejimen harian (cukup 15-30 minit sehari). Kelas disampaikan kepada kanak-kanak dengan cara yang tidak ganas. Semasa permainan, mulailah memilih bentuk yang kurang menuntut, kemudian beralih ke bentuk yang lebih rumit, yang bergantian dengan yang kurang menuntut - ini akan membantu mencegah keletihan dan mengekalkan tumpuan anak.

Latihan dan permainan yang merangsang perkembangan memori deria

Aktiviti berikut sesuai untuk melatih memori deria. Kesemuanya dipegang dengan cara yang suka bermain, jadi mereka paling sesuai untuk kanak-kanak.

  • Cari barang tertentu di dalam bilik - mengikut warna, bentuk, bahan, ukuran, dll..
  • Cari item mengikut saiz, warna, bentuk: tuangkan butang ke dalam kotak kasut. Tugasnya adalah membaginya menjadi besar dan kecil, disusun berdasarkan warna, bentuk, bahan (kayu, plastik).
  • Pembina lipat, mozek.
  • Melukis gambar dari mancis atau kayu. Kanak-kanak membuat bentuk sederhana (rumah, kereta api), orang dewasa membuat objek yang lebih kompleks. Anda boleh menyiapkan foto terlebih dahulu, yang kemudian dibuat semula dengan menyusun dari tongkat.
  • Gambar potong lipat. Anda boleh menggunakan gambar, poskad, gambar. Pertama potong lebih sedikit (2-3 keping), kemudian potong lebih banyak (6 keping).
  • Cari pasangan gambar yang serupa. Anda boleh menggunakan pelbagai jenis permainan, misalnya, pexeso. Mulakan dengan mencari 3-6 pasangan, secara beransur-ansur meningkatkan jumlahnya.
  • Mencari perbezaan pada dua gambar yang kelihatan serupa (Apa yang telah berubah dalam gambar? Apa yang hilang? Apa yang ditambahkan?).
  • Membezakan gambar cermin. Membuat pasangan gambar yang serupa atau cermin.
  • Perbezaan yang tidak berlaku pada rangkaian objek yang ditunjukkan adalah gambar cermin. Contohnya, di sebilangan rumah dengan cerobong di sebelah kanan, anda harus membezakan rumah dengan cerobong di sebelah kiri.
  • Mencari jalan melalui labirin adalah permainan sama ada dengan labirin klasik atau dengan garis melengkung (misalnya, "Siapa yang akan menangkap ikan?" "Siapa yang tinggal di mana?").
  • Gambar yang tidak tersusun. Anda harus menentukan apa yang hilang dalam gambar, buat objek yang hilang.
  • Latihan orientasi spatial dan kanan-kiri. Menguasai konsep: atas - bawah, dari tengah - di sisi, belakang - depan, kanan - kiri. Pada mulanya, latihan dilakukan pada objek, kemudian - pada gambar, kemudian - di badan anda.
  • "Siapa yang pertama kali melihat...?" Permainan ini dimainkan dengan berjalan-jalan, di bandar, di alam semula jadi. Pertandingan diadakan, yang pertama kali melihat trak itu, seorang wanita berbaju merah, gugur atau konifer.
  • "Apa yang telah hilang?" Latihan mengembangkan perhatian, ingatan, pemerhatian. Letakkan beberapa barang di atas meja. Tunjukkan kepada mereka anak-anak. Kemudian tutup objek, sembunyikan salah satu daripadanya secara diam-diam. Setelah dibuka, anak itu meneka apa yang telah hilang.

Latihan dan permainan yang merangsang pengembangan memori pendengaran

Aktiviti berikut menyumbang kepada latihan memori pendengaran..

  • Latihan berirama. Tetapkan irama yang ditiru anak - mengetuk dengan pensil, jari, bertepuk tangan.
  • Cari penyetempatan suara. Tugasnya adalah mencari objek tersembunyi yang menghasilkan bunyi (sebaiknya dering atau penggera hanya berdetak).
  • Pengecaman bunyi pada awal perkataan ("Apa yang didengar pada awal perkataan" kucing "?"). Cari perkataan yang bermula dengan huruf yang sama (dengan - anjing, gajah, gula).
  • Pengecaman suara pada akhir perkataan. Setelah menguasai, anda boleh bermain bola sepak lisan: anjing - tentera - dengan jelas - seekor burung layang - rumah - kereta...
  • Membezakan bunyi awal berpasangan dengan kata yang serupa (hutan - berat, masa - kulit...).
  • Penentuan penyetempatan suara (apa yang didengar di tengah-tengah kata "hidung", "hutan", "leher", yang ada di awal, di akhir?). Anda boleh menguraikan kata-kata mudah menjadi bunyi (l-e-s). Walau bagaimanapun, latihan ini agak sukar bagi sebilangan kanak-kanak..
  • Pengecaman suku kata. Tunjukkan mainan atau gambar kanak-kanak, bertanya, "Apa yang bermula pada AKU." Jawapan: beruang, beg...

Permainan yang difokuskan pada pengembangan memori pendengaran:

  • "Bunyi" c "akan membangunkan anda." Ucapkan kata-kata yang berbeza kepada anak yang berbaring seolah-olah sedang tidur. Mendengar perkataan yang mengandungi suara yang ditunjukkan, ia "bangun".
  • "Siapa di sini?" Dalam permainan ini, yang dirancang untuk beberapa kanak-kanak, ucapkan sajak: "Siapa di sini, siapa yang memulakan (ada suara)?" Anak menunjukkan pemain yang namanya bermula dengan bunyi yang ditentukan.
  • "Orang asing." Permainan ini mengembangkan kemampuan analisis bunyi dan sintesis perkataan. Anak-anak adalah "makhluk asing", berkomunikasi antara satu sama lain dalam suku kata (Po-give-me-ru-ku). Sekiranya pemilik persendirian lain faham, dia mengikut arahan.

Latihan dan permainan yang merangsang pengembangan memori visual dan perhatian

Memori visual, perhatian dapat dilatih menggunakan latihan berikut.

  • Menyelaraskan mainan mengikut ukuran. Tawarkan anak anda 5-10 mainan yang akan disusunnya mengikut ukuran. Tutup mainan. Tugas kanak-kanak adalah mencuba menamakannya semasa mereka membesar..
  • Membaca dari buku. Bacalah cerita dari buku kepada anak anda atau bercerita. Mendengar kata yang telah ditentukan (misalnya, nama Gerda dari dongeng "Snow Queen"), dia mengangkat tangannya.
  • Pengulangan perkataan dan ayat pendek. Pertama, tunjukkan anak dengan gambar haiwan atau benda (3-8 keping), menunjukkannya berturut-turut, anak memanggilnya. Selepas itu, dia cuba memanggil mereka tanpa melihat gambar. Kemudian anda namakan haiwan atau objek, anak itu berulang.
  • Pemindahan pesanan. Benarkan anak anda menghantar pesanan ringkas kepada setiap ahli keluarga..
  • "Siapa yang berpindah?" Permainan ini bertujuan untuk beberapa peserta. Kanak-kanak duduk dalam bulatan, pemain di bahagian tengah ditutup mata, 2 peserta menukar tempat mereka. Pemain tengah meneka siapa yang bergerak.

Kesimpulannya

Untuk melatih memori berguna. Latihan tidak memerlukan banyak masa, tetapi dapat menjimatkannya, kerana semakin baik ingatannya, semakin cepat orang itu belajar. Belajar berfikir dalam jangka masa panjang. Ketahui bahawa sedikit kerja sekarang akan sangat membantu pada masa akan datang..

Perkembangan ingatan penting dari usia yang sangat muda. Semakin cepat latihan kebolehan kognitif dimulakan, semakin baik kualitinya pada usia yang lebih tua..

Baca Mengenai Pening