Utama Klinik

Pemulihan selepas strok. Penjagaan Strok: Kebersihan, Pemakanan, dan Petua

Selama 5 tahun terakhir, ada kecenderungan di negara kita untuk menurunkan kematian akibat strok dan serangan jantung. Walaupun begitu, kematian akibat strok masih berada di tempat kedua setelah penyakit jantung. Sebab utama untuk ini adalah kekurangan hospitalisasi kecemasan dan pengabaian pemulihan. Hanya sekitar 20% pesakit yang pergi ke pusat-pusat khusus atau berlatih di rumah untuk memulihkan kesihatan mereka selepas strok.

maklumat am

Menurut statistik, semakin tua seseorang, semakin besar risiko strok. Kejadian puncak berlaku pada usia lebih dari 45 tahun. Penyakit ini lebih banyak berlaku pada separuh populasi lelaki.

Berisiko adalah orang dengan patologi jantung kronik, dengan diagnosis diabetes mellitus, obesiti. Terdapat kemungkinan besar serangan jika seseorang mengalami hipertensi arteri atau serangan iskemia.

Perokok juga berisiko, seperti orang-orang yang kerabatnya terselamat akibat strok..

Kesan

Bagaimana merawat pesakit selepas strok dan apa yang berlaku pada badan? Strok adalah pelanggaran peredaran serebrum pada tahap akut, yang pasti menyebabkan kematian sel akibat kebuluran oksigen. Serangan boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, ia berlaku dengan cepat.

Selepas strok, bergantung pada bahagian otak mana yang terkena, pelbagai akibat neurologi berlaku. Ini boleh menjadi masalah dengan pertuturan, ingatan, fungsi motorik, gangguan mental atau pendengaran..

Walau apa pun akibatnya, setiap pesakit harus menjalani pemulihan untuk memaksimumkan pemulihan fungsi yang terganggu dan mengurangkan risiko serangan baru di masa depan.

Doktor membezakan tiga jenis strok:

  • Iskemia. Spesies yang paling biasa berlaku pada 70-80% kes. Kerana trombosis atau embolisme, pemampatan vaskular di otak berlaku. Kejang maut pada 15% kes.
  • Buasir. Selalunya berlaku terhadap latar belakang hipertensi dan dicirikan oleh pendarahan intraserebral. Kematian dalam serangan sedemikian adalah sekitar 33%.
  • Pendarahan subarachnoid. Jenis serangan yang sangat jarang berlaku dan dicatat dalam 7% kes. Ia dicirikan oleh pecahnya aneurisma, yang boleh disebabkan oleh kecederaan otak traumatik. Kematian dalam serangan seperti itu sekitar 50%.

Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih

Adakah saudara anda disahkan menghidap strok? Penjagaan pesakit strok harus dilakukan secara berkala. Berapa lama masa yang diperlukan untuk pulih? Sebenarnya, sangat sukar untuk menentukan tempoh pemulihan tertentu selepas serangan. Dalam banyak aspek, tempoh ini bergantung pada jenis penyakit, masa ketika pertolongan cemas diberikan, dan penyebabnya. Semakin awal pertolongan cemas diberikan, semakin lama tempoh pemulihan dan semakin sukar untuk merawat pesakit. Dalam beberapa kes, pesakit memerlukan langkah perawatan dan pemulihan seumur hidup agar defisit neurologi tidak bertambah buruk.

Walau bagaimanapun, anda tidak akan kehilangan hati, walaupun doktor tidak memberikan ramalan yang menggalakkan.

Kaedah Penjagaan Strok

Perubatan tidak berhenti seperti kaedah pemulihan. Asas pemulihan adalah terapi ubat. Fungsi utama rawatan adalah untuk menormalkan aliran darah dan mencegah pembekuan darah. Ubat-ubatan ini termasuk ubat-ubatan yang bertujuan untuk mengurangkan pembekuan darah, menurunkan tekanan darah dan memperbaiki peredaran otak. Neuroprotectors digunakan untuk melindungi sel yang sihat. Walau bagaimanapun, ubat hanya boleh diresepkan oleh doktor.

Sekiranya pesakit mempunyai nada yang tetap pada otot individu, maka terapi Botox digunakan. Botox atau relaksan otot disuntik ke otot yang ketat untuk melegakan kekejangan..

Penjagaan Rumah Am

Segera setelah menghentikan serangan stroke, perawatan untuk pesakit dengan stroke harus dilakukan secara berkelanjutan. Pertama sekali, perlu mengawal tahap tekanan darah, memantau nadi dan suhu badan. Perlu memerhatikan jumlah najis dan air kencing yang dikeluarkan. Sekiranya terdapat kelewatan, anda harus memaklumkan kepada doktor mengenai perkara ini..

Tanpa gagal, bilik di mana pesakit berada harus sentiasa berventilasi dan menjaga suhu optimum, yang seharusnya berada pada tahap +18 hingga +22 darjah.

Merawat pesakit di tempat tidur selepas strok menunjukkan bahawa ia mesti dibasuh dan dicuci sekurang-kurangnya 2-3 kali sehari. Semasa prosedur ini, disarankan untuk memeriksa kulit dan membran mukus. Sekiranya rawatan dilakukan di dalam rumah, maka urin dan kapal mesti dibeli.

Tubuh pesakit harus dicuci dengan tuala lembap, yang dibasahi terlebih dahulu dalam larutan sabun. Perhatian khusus harus diberikan kepada pelaksanaan prosedur kebersihan di rongga perineum dan mulut. Dalam beberapa kes, disyorkan untuk membeli tilam anti-decubitus..

Supaya pesakit tidak mengalami luka tekanan, jika pesakit tidur dengan strok, perawatan harus lebih teliti. Pesakit disyorkan untuk membalikkan badan setiap 3 jam. Tempat-tempat yang paling rentan terhadap penampilan luka tekanan (di bawah bilah bahu dan bahagian dada di bahagian belakang) harus diurut oleh pengasuh. Perhatian khusus harus diberikan pada kaki di kawasan tumit dan tempat di mana tekanan paling besar. Selalunya terdapat bedores.

Berkomunikasi dengan pesakit tanpa gagal, anda tidak perlu menyisihkannya dari masyarakat. Kemungkinan besar, pesakit akan mengalami perubahan watak, beberapa orang menjadi menangis, yang lain mudah marah. Perubahan ini harus ditangani dengan sabar. Pesakit boleh membaca buku, surat khabar. Sekiranya ada masalah dengan pertuturan, maka biarkan dia mengulang teks dengan kuat, berusaha mengucapkan setiap kata.

Gimnastik

Merawat pesakit selepas strok tidak menunjukkan penolakan sepenuhnya terhadap tindakan aktif. Sekiranya orang yang merawat pesakit tidak mempunyai petunjuk mengenai latihan fisioterapi mana yang boleh dilakukan, maka berjumpa dengan pakar pemulihan.

Sekiranya anggota badan lumpuh, kemudian gunakan senam pasif yang disebut. Teknik ini menunjukkan bahawa pengasuh membuat pergerakan dengan anggota badan yang lumpuh..

Tanpa gagal, pesakit harus melakukan latihan pernafasan. Latihan yang paling mudah adalah melambung belon.

Pemakanan

Dalam proses merawat pesakit dengan strok, sangat penting untuk memberi perhatian khusus kepada diet. Pertama sekali, produk makanan tidak boleh membebani saluran pencernaan, tetapi harus mengandungi semua vitamin dan mineral yang diperlukan.

Dari diet, anda mesti mengecualikan makanan goreng, asin dan salai, perasa pedas. Kesemuanya memberi kesan negatif bukan hanya pada hati, tetapi juga pada umumnya keadaan kesihatan organisma yang sudah lemah. Lebih-lebih lagi, ini berlaku jika pesakit mengalami gangguan aktiviti motor, iaitu kemungkinan usus akan terganggu dan sembelit akan muncul.

Bagaimana cara makan selepas strok? Menjaga pesakit strok melibatkan memasak secara berasingan untuk orang ini. Menu harus terdiri daripada bijirin, sup ringan dan sayur-sayuran, yang kaya serat. Kira-kira 1.5-2 liter air harus memasuki badan pesakit sepanjang hari. Kegagalan mematuhi peraturan ini akan menyebabkan pesakit mengalami masalah dengan najis.

Sekiranya pesakit dikeluarkan dari rumah dengan tiub nasogastrik (jika menelan terganggu), maka kakitangan perubatan harus menerangkan bagaimana menggunakannya dan bagaimana menggiling makanan untuk diberi makan. Salah satu pilihan adalah kaldu yang dicampur dengan makanan bayi. Di rantai farmasi, makanan khas bahkan dijual untuk kes seperti itu.

Pemulihan motor

Kelas terapi fizikal harus bermula pada tahap pertama setelah menghentikan strok. Secara semula jadi, keadaan kesihatan dan kesedaran harus membenarkan gimnastik.

Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan di rumah untuk pesakit selepas strok, kemungkinan besar, gimnastik pasif akan dijalankan. Maksudnya, semua langkah pemulihan dilakukan oleh orang yang merawat pesakit. Semasa pendidikan jasmani, perlu sentiasa memantau penunjuk nadi dan tekanan.

Pusat pemulihan sering menawarkan kineserpia. Pada mulanya, pesakit melakukan senaman ringan, kerumitannya secara beransur-ansur meningkat. Secara beransur-ansur, pesakit duduk, kemudian diberi kesempatan untuk bangun dari tempat tidur, kemudian berjalan dengan bantuan orang yang peduli atau tongkat berkaki tiga. Sebaik sahaja pesakit dapat menjaga keseimbangan, dia diizinkan bergerak secara perlahan-lahan untuk berjalan bebas. Di rumah, disarankan agar pesakit secara bertahap terbiasa dengan rawatan diri, untuk melakukan pekerjaan rumah tangga..

Mengatasi masalah disarthria dan pertuturan

Penjagaan pesakit selepas strok di rumah bukan sahaja kebersihan. Sekiranya pertuturan telah menderita setelah serangan, maka anda perlu berurusan dengan ahli terapi pertuturan, dengan kerja rumah. Komunikasi sangat penting bagi pesakit seperti itu, kerana pengasingan ucapan dapat menyebabkan ketidakmampuan untuk memulihkan fungsi ucapan. Fakta bahawa pesakit akan mendengar ucapan akan membolehkannya melatih fungsinya sendiri. Sekiranya fungsi pertuturan hilang sepenuhnya, mulailah dengan sebutan bunyi dan suku kata individu.

Semua latihan yang disyorkan oleh ahli terapi pertuturan harus dilakukan, dengan membaca, mengira dan menulis pesakit.

Anda juga harus tahu bahawa proses pemulihan ucapan, berbanding dengan fungsi motor, jauh lebih lambat. Walaupun sudah lama tidak memberi kesan, pesakit harus dirawat.

Penjagaan rumah untuk pesakit selepas strok sekiranya berlaku kehilangan fungsi pertuturan melibatkan beberapa siri latihan oleh pesakit. Dia harus menggigit giginya, menggulung bibirnya ke dalam tiub, cuba mendorong lidahnya ke hadapan.

Dysarthria adalah pelanggaran fungsi lidah dan otot muka. Penyimpangan semacam itu menampakkan diri dalam bentuk ucapan perlahan, suara serak, keterlaluan ucapan. Tanpa gagal, pesakit seperti itu mesti mengunjungi ahli terapi pertuturan.

Apa yang perlu dilakukan selepas strok? Merawat pesakit strok tidak hanya melibatkan kelas di doktor, tetapi juga latihan di rumah. Ahli terapi pertuturan akan mengajar pesakit untuk bercakap dengan kuat, mengawal pernafasan dan fokus pada sebutan perkataan yang betul, mengucapkannya dengan jelas.

Di rumah, pesakit dengan disarthria harus ditoleransi dan dilayan sebagai orang yang sihat. Mengasah sebutan perkataan dan suara individu bersama-sama dengan pesakit secara berkala. Sebagai peraturan, ahli terapi pertuturan memberikan senarai kata yang disyorkan untuk latihan di rumah.

Sekiranya orang yang merawat pesakit tidak memahami apa yang pesakit katakan, maka dia harus diminta untuk mengulangi ayat atau perkataan atau menyusun semula ayat tersebut. Pesakit harus selalu diingatkan bahawa dia mesti mengucapkan kata-kata dengan jelas. Dianjurkan untuk melakukan latihan di depan cermin, yang akan menguatkan otot-otot wajah.

Pemulihan memori

Akibat lain yang biasa berlaku selepas strok adalah gangguan ingatan. Kelas untuk pemulihannya harus dimulakan segera setelah menghilangkan ancaman terhadap kehidupan dan kesihatan manusia.

Pertama sekali, doktor menetapkan ubat, yang berdasarkan ubat-ubatan yang akan menyokong neuron yang terjejas. Ia boleh menjadi infestasi intravena, kemudian pesakit dipindahkan ke rawatan dengan pil. Dadah yang paling biasa termasuk "Fezam", "Piracetam", "Thiocetam". Yang paling penting, semua ubat ini bertindak dengan sangat perlahan, jadi rawatan minimum adalah 3 bulan, setelah itu rehat pendek dibuat dan rawatan diulang.

Merawat pesakit setelah mengalami stroke yang teruk dengan fungsi ingatan yang terganggu menunjukkan bahawa mereka akan selalu terlibat, terpaksa belajar sajak, ingat tarikh yang luar biasa dan melakukan latihan lain. Permainan papan mempunyai kesan positif terhadap pemulihan memori. Perkara utama adalah ingat bahawa memerlukan masa yang lama untuk memulihkan memori, serta fungsi ucapan, bahkan mungkin bertahun-tahun.

Penyesuaian sosial

Tidak ada yang akan berpendapat bahawa penjagaan kebersihan bagi pesakit selepas strok sangat penting. Walau bagaimanapun, keadaan psikologi pesakit tidak penting. Ini benar terutamanya jika seseorang mempunyai masalah dengan pertuturan dan pergerakan. Sebenarnya, individu tersebut merasakan bahawa mereka telah benar-benar kehilangan status sosial mereka, jadi mereka memerlukan sokongan psikologi.

Selain mengunjungi ahli psikologi, orang seperti itu harus dikelilingi oleh penjagaan dalam keluarga. Dia mesti faham bahawa mereka masih memerlukannya. Saudara-mara dan rakan-rakan harus berbincang dengan pesakit. Sebaliknya, jangan merasa kasihan pada pesakit, perlu membentuk persepsi yang realistik tentang dunia di sekelilingnya. Sebaiknya pesakit mencari hobi untuk dirinya sendiri, menghadiri acara kebudayaan jika boleh, dan dia mesti selalu terlibat dalam pekerjaan rumah tangga.

Dalam beberapa kes, disarankan untuk mengambil antidepresan, tetapi hanya doktor yang harus menetapkannya.

Merawat pesakit dengan strok iskemia adalah proses yang agak panjang yang memerlukan banyak usaha dan kesabaran dari pengasuh dan orang tersayang. Namun, seseorang harus selalu ingat bahawa mustahil untuk memulihkan kekurangan neurologi dengan terapi ubat, oleh itu, pesakit harus selalu terlibat dan diberi banyak masa. Sebaik-baiknya, pemulihan harus dilakukan di institusi perubatan apabila semua jenis prosedur berada di perkhidmatan pesakit: terapi senaman, simulator khas, prosedur refleksologi dan pakar profil sempit.

Penjagaan Strok

Strok adalah malapetaka vaskular, yang walaupun dengan rawatan tepat pada masanya dan perkembangan kejadian yang baik meninggalkan akibat yang mengubah kemampuan tubuh. Merawat pesakit selepas strok adalah tugas yang sangat bertanggungjawab bagi orang tersayang.

Sekiranya anda mengesyaki strok, anda harus segera berjumpa doktor. Telah diketahui bahawa rawatan perubatan yang diberikan dalam tiga jam pertama membawa kepada pemulihan yang terbaik. Permintaan bantuan perubatan kemudian mengurangkan kemungkinan hidup penuh di masa depan.

Seseorang yang telah mengalami strok menghabiskan beberapa waktu di hospital. Di sana mereka melegakan manifestasi akut, menghentikan perkembangan penyakit, melakukan langkah-langkah untuk pemulihan primer.

Penting! Semasa rawatan di hospital, disarankan agar saudara-mara berinteraksi dengan pekerja perubatan sedekat mungkin: doktor yang hadir memberi maklumat mengenai perjalanan rawatan, prosedur, prospek dan perawatan selepas hospital, dan rata-rata kakitangan akan menunjukkan teknik perawatan dan pemulihan.

Pemulihan rumah

Apabila ancaman terhadap nyawa hilang, pesakit dihantar ke pusat pemulihan atau rumah. Pemulihan selanjutnya berlaku dengan penyertaan orang yang disayangi, dan sebahagian besar hasilnya bergantung pada integriti, ketepatan masa, dan kesinambungan prosedur mereka.

Penjagaan pesakit yang betul selepas strok terdiri daripada beberapa perkara wajib:

  • rejim harian;
  • pemakanan yang betul;
  • kebersihan;
  • rawatan ubat;
  • latihan dan prosedur fizikal;
  • pemulihan fungsi otak yang hilang;
  • pemulihan psikologi.

Rezim harian

Pengagihan masa yang betul dan pematuhan rejim yang tetap adalah salah satu faktor penstabil yang memberi kesan positif terhadap penerapan kedudukan barunya oleh pemulihan. Urutan tindakan dibuat seawal mungkin dan tidak berubah tanpa memerlukan banyak. Kejadian secara rawak harus dikecualikan dari kehidupan pesakit, kerana ia menyebabkan lonjakan tekanan, yang sangat berbahaya pada tahap ini. Anda harus menentukan masa untuk setiap prosedur atau tindakan dan memerhatikannya dengan ketat.

Semakin teruk keadaan pesakit, semakin sukar untuk diramalkan pada zamannya. Rejimen harian anggaran untuk pesakit tempat tidur ditunjukkan dalam jadual.

ProsedurJumlah masaNota
mendaki10 - 15 minpengudaraan serentak
tandas pagi30-40 min
sarapan pagi30 min
rekreasi30 - 60 minbersiaran
prosedur pemulihan60 - 80 minganti urut / gimnastik dan terapi pertuturan / kemahiran motor halus
rekreasi30 - 60 min
makan tengah hari30 - 40 min
tidur tengah hari / rehat60 - 120 minbersiaran
prosedur pemulihan60 - 80 minsilih berganti
minum petang20 - 30 min
rekreasi60 min
tandas petang30 - 40 min
sembang / tv60 - 80 min
makan malam30 - 40 min
rehat, tidur malam

Asas pemulihan kebersihan

Penjagaan rumah adalah tugas yang bertanggungjawab. Faktor pemulihan yang paling penting adalah memastikan kebersihan badan dan bilik.

Seorang pesakit yang terbaring, terutama yang tidak memiliki tubuhnya, harus dijaga kebersihannya. Pencemaran badan boleh menyebabkan komplikasi serius. Ini termasuk penyakit barah dan jangkitan. Gabungan ini boleh membawa maut..

Tandas badan setiap hari dilakukan sekurang-kurangnya dua kali sehari dan merangkumi prosedur berikut:

  • membersihkan rongga mulut - dengan bantuan lap basah atau berus gigi membersihkan membran mukus dan lidah;
  • basuh - dengan air pada suhu bilik, menyiram wajah atau lap dengan kain lembap, termasuk membersihkan mata, hidung, telinga;
  • pembersihan badan - seluruh badan disapu dengan tuala yang dibasahi dengan air sabun, kemudian dengan air bersih dan dikeringkan;
  • membersihkan perineum - setelah membuang lampin, lap seluruh kawasan dengan teliti, periksa kemerahan dan kerengsaan pada kulit, pelincirkan kawasan yang bermasalah, kering;
  • menukar lampin secara berkala sekurang-kurangnya 2 kali sehari - sebelum memakai bersih setelah memegang tandas, kulit perineum bernafas - untuk beberapa waktu mereka dibiarkan tanpa linen dan lampin (20 - 30 minit).

Penjagaan badan juga termasuk membilas mulut setelah makan, menyisir, mencukur, mandi atau mandi setiap minggu, mencuci rambut, memotong rambut.

Selain kebersihan badan, penjagaan kebersihan untuk pesakit lumpuh termasuk sistem kebersihan bilik - pembersihan basah harian dan pengudaraan bilik.

Pemakanan yang betul

Dengan sekatan aktiviti fizikal secara paksa, pemakanan pesakit tidak boleh berlebihan. makanan berlemak, gula-gula, pastri, pedas dan masin harus dihilangkan atau diminimumkan. Untuk pencernaan yang baik, sebilangan besar sayur-sayuran termasuk dalam makanan, serta daging, ikan, produk tenusu dan buah-buahan semula jadi.

Prosesnya difasilitasi dengan mengisar produk. Semasa anda pulih, peralihan ke makanan yang ingin anda kunyah adalah mungkin. seawal mungkin pesakit digalakkan makan sendiri.

Pemulihan fizikal

Untuk pemulihan atau pengembangan keupayaan motor seseorang yang pantas, langkah-langkah pemulihan harian dilakukan:

  • perubahan kedudukan badan memberikan aliran darah yang sekata ke semua otot, baik yang bekerja dan semasa tidak bekerja;
  • melakukan urutan ke seluruh badan 1 - 2 kali sehari merangsang ujung saraf dan refleks, mencegah luka tekanan;
  • gimnastik harian (aktif dan pasif) mewujudkan prasyarat untuk pergerakan bebas, memberikan pergerakan sendi;
  • motivasi untuk bertindak - melakukan manipulasi yang mungkin dilakukan oleh pesakit sendiri mempercepat proses pemulihan;
  • belajar bagaimana bangun, berdiri, bergerak di angkasa.

Pelaksanaan senaman yang konsisten dengan komplikasi dan urutan secara beransur-ansur adalah asas aktiviti motor di masa depan. Kursus latihan untuk pesakit diberikan semasa keluar dari hospital dalam bentuk memo untuk orang tersayang. Asas urut ditunjukkan oleh kakitangan perubatan. Adalah perlu untuk belajar bagaimana menggerakkan tisu dengan lembut, tidak tergesa-gesa semasa melakukan manipulasi, untuk bersenam di tempat demi tempat tanpa mengelilingi satu sendi atau otot.

Penting! Urut kerap anggota badan yang terkena - pencegahan stasis darah dan pembekuan darah.

Gimnastik merangkumi bukan sahaja latihan fizikal, tetapi juga latihan pernafasan untuk mencegah kesesakan paru-paru. Ini sangat berguna dalam hal ini untuk mengembang balon. Peranan yang kerap dalam kedudukan tubuh pesakit juga memainkan peranan pencegahan. Pneumonia kongestif adalah komplikasi yang luar biasa bersama dengan penyakit barah.

Pemulihan aktiviti mental

Aktiviti motor harian dan penyertaan yang mencukupi dalam rawatan diri sendiri telah meningkatkan keupayaan otak.

Untuk memulihkan pertuturan dan beberapa kemahiran, kelas khas akan diperlukan. Perkara yang paling penting di dalamnya ialah hubungan bahasa. Komunikasi adalah asas pemulihan ucapan. Dengan pengucapan yang terganggu dengan ketara, anda boleh memulakan dengan bunyi. Sekiranya pertuturan dilestarikan sebahagiannya, maka berdasarkan konsep yang disimpan, konsep yang dilupakan akan diperkenalkan secara beransur-ansur. Sering menyanyi membantu - pesakit mengingat kembali lagu-lagu masa kecil dan remaja dan menyanyi dengan senang hati. Ini mewujudkan sikap emosi tertentu yang membantu dalam pemulihan lebih lanjut..

Sekiranya boleh, mereka menjemput ahli patologi pakar atau mengadakan kelas biasa sendiri. Secara beransur-ansur memulihkan kemahiran membaca, mengira, menulis yang hilang. Untuk melakukan ini, gunakan alat bantu mengajar yang ditujukan untuk anak kecil. Dengan kerosakan otak yang luas, ini adalah proses yang panjang, tetapi anda perlu menghadapinya - setiap pengetahuan yang baru diperoleh meningkatkan kualiti hidup pesakit, memperluas skop aktiviti.

Infusi psikologi

Semalaman, berubah dari orang yang bebas dan aktif menjadi makhluk yang tidak berdaya adalah drama emosi. Oleh itu, tugas saudara-mara dan rakan-rakan adalah membuat dan mengekalkan iklim mikro yang baik di sekitar pesakit.

Di rumah, anda perlu mewujudkan keadaan yang tepat untuk orang yang pulih. Dia harus sering beristirahat untuk mendapatkan kembali kekuatannya, namun, untuk tidak merasa tersisih dari kehidupan keluarga pada masa yang sama - dalam waktu aktif dia harus diberi kesempatan untuk memerhatikan dan mengambil bagian di dalamnya, untuk mengetahui. Adalah baik apabila isi rumah pulang ke rumah setelah bekerja / belajar untuk bercakap. Menonton rancangan TV bersama atau makan malam juga menimbulkan ketenangan psikologi.

Penjagaan kesihatan

Terapi harian terdiri dari pengukuran tekanan dan suhu pagi, pengambilan ubat yang diresepkan oleh doktor, dan pemulihan kursus berkala di pusat pemulihan. Memenuhi semua cadangan doktor yang menghadiri adalah komponen terpenting dalam rawatan pesakit selepas strok. Dengan perubahan keadaan yang lebih teruk (demam atau tekanan darah, sakit kepala, kekeliruan, kehilangan kemahiran yang diperoleh), doktor tempatan atau ambulans akan dipanggil.

Oleh itu, penjagaan pesakit yang betul di rumah adalah faktor yang menentukan masa depan pesakit yang menderita strok..

Cara merawat pesakit yang terbaring di tempat tidur selepas strok

Cara merawat pesakit yang terbaring di tempat tidur selepas strok

Strok adalah pelanggaran akut aliran darah di arteri dan urat otak yang disebabkan oleh penyempitan, penyumbatan atau pecahnya saluran darah. Masalah bekalan darah menyebabkan kerosakan sel otak, yang boleh menyebabkan kelumpuhan lengkap atau separa.

Jenis dan akibat strok

Bergantung pada penyebab kejadiannya, strok adalah:

  • iskemia - disebabkan oleh penurunan patensi vaskular kerana penyempitan, kekejangan, penyumbatan mereka. Akibatnya, bahagian otak tertentu berhenti menerima cukup oksigen dan mati. Kategori ini menyumbang hingga 85% dari semua kes, dan keadaan pesakit selepas strok biasanya mempunyai tahap keparahan sederhana. Dengan pertolongan yang tepat pada masanya dan penjagaan yang betul, adalah mungkin untuk mengelakkan akibat negatif jangka panjang sepenuhnya;
  • hemoragik - berlaku kerana penembusan atau pelanggaran integriti dinding arteri atau urat. Darah berkumpul, mula memerah tisu otak, yang menyebabkan kematian mereka. Ini adalah jenis strok yang lebih berbahaya, sering menyebabkan kelumpuhan pesakit atau kematian. Ia memerlukan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, pemulihan lama di hospital atau di rumah. Pesakit memerlukan rawatan khas.

Terlepas dari penyebab yang menyebabkan gangguan peredaran darah di otak, segera setelah stroke, pesakit dipantau oleh doktor dan jururawat institusi perubatan. Tetapi setelah penstabilan, semua rawatan untuk pesakit di tempat tidur diberikan kepada saudara-mara.

Dalam kebanyakan kes, adalah mungkin untuk mencapai dinamika positif dan pengembalian ucapan, fungsi motor. Tetapi untuk mencapai hasil yang baik, anda perlu belajar bagaimana merawat pesakit di rumah dengan betul.

Apa yang sepatutnya menjadi bilik

Sebelum mengangkut pesakit di tempat tidur setelah strok dari rumah sakit, anda perlu menyediakan bilik yang memenuhi syarat minimum. Lebih baik jika ia adalah bilik yang terpisah, bukan lorong.

Menjaga pesakit di rumah selepas strok akan menjadi lebih mudah jika anda meletakkan katil khas dengan zon yang boleh disesuaikan dengan ketinggian. Ia membantu mengelakkan penyakit baring, pembekuan darah, memudahkan makan, kebersihan dan fisioterapi.

Sekiranya pembelian tempat tidur pelbagai fungsi tidak dapat dilakukan, mustahil untuk menyesuaikan kenaikan kepala dan kaki tilam menggunakan bantal atau alat improvisasi lain.

Anda perlu mengambil lebih awal dari bilik tempat tinggal pesakit tempat tidur, semua perabot yang berlebihan, hanya tinggal tempat tidur, almari pakaian atau peti laci, meja sisi tempat tidur dan kerusi. Jadi akan lebih mudah membersihkan bilik, kerana ia perlu dilakukan 1-2 kali sehari.

Adalah perlu untuk memastikan bahawa ruang untuk merawat pesakit setelah strok cukup panas - gangguan peredaran darah menyebabkan menggigil. Adalah baik jika bilik sentiasa berventilasi dan dibasahi - kekebalan yang lemah menjadi penyebab selesema.

Cara mencegah perkembangan akibat gaya hidup berbohong

Sekiranya kelumpuhan separa atau lengkap diperhatikan pada pesakit selepas kemalangan serebrovaskular, penjagaan mesti diambil untuk mencegah perkembangan akibat yang tidak menyenangkan yang disebabkan oleh ketidakmampuan pesakit. Ini termasuk luka tekanan, radang paru-paru, trombosis, gangguan pencernaan.

Luka tekanan

Salah satu masalah utama yang merumitkan perawatan pesakit dengan strok adalah pembentukan luka tekanan. Mereka timbul kerana gangguan metabolik di tempat di mana tubuh mengalami tekanan paling besar: di bahagian belakang, tulang ekor, bilah bahu. Akibatnya, tisu-tisu mulai mati, menyebarkan jangkitan ke seluruh badan dan, dalam kes-kes yang sangat teruk, menyebabkan kematian.

Untuk mengelakkan berlakunya luka tekanan pada pesakit, perawatan setelah strok harus merangkumi langkah-langkah untuk mencegahnya:

  • perubahan kedudukan pesakit selepas strok yang tidak dapat bertukar sendiri, setiap 2-3 jam. Dibolehkan berbaring di punggung atau sisi anda, sihat atau lumpuh. Pose mestilah selesa, semula jadi;
  • penggunaan tilam anti-decubitus khas memudahkan penjagaan katil. Sekiranya tidak, lingkaran getah khas akan sesuai di bawah punggung atau beg dengan bijirin;
  • pelinciran kawasan masalah sekali sehari dengan alkohol kapur barus untuk meningkatkan aliran darah dan pemakanan tisu;
  • prestasi harian yang disyorkan oleh urut doktor;
  • prosedur kebersihan biasa dengan agen antibakteria.

Jaga tempat tidur di mana pesakit tidur licin - lipatan di atas cadar juga boleh menyebabkan luka di tempat tidur.

Pneumonia

Oleh kerana gaya hidup yang tidak bergerak, pesakit di tempat tidur rentan terhadap genangan darah di paru-paru, yang dapat menyebabkan radang paru-paru. Sukar untuk merawatnya, malah antibiotik yang kuat sering tidak berguna.

Oleh itu, peraturan untuk merawat pesakit selepas strok merangkumi langkah pencegahan berikut:

  • menjalankan sesi urutan dada yang bergetar;
  • mengambil ubat yang dirancang untuk menghilangkan lendir pada pesakit yang ditetapkan oleh doktor semasa memindahkan pesakit ke rumah;
  • melakukan senaman pernafasan seperti mengembung belon atau meniup saluran.

Langkah-langkah sederhana ini mengurangkan risiko terkena radang paru-paru pada pesakit di tempat tidur setelah strok..

Trombosis

Pembentukan bekuan darah adalah salah satu komplikasi yang paling berbahaya pada pesakit dengan strok. Darah bertakung di bahagian bawah kaki, menyebabkan saluran darah tersumbat. Untuk mengelakkan ini, anda memerlukan:

  • melakukan senaman gimnastik;
  • ambil pengencer darah;
  • gunakan kaus kaki pemampatan;
  • untuk mengurut anggota badan.

Semua cadangan harus diberikan oleh doktor sesuai dengan keadaan pesakit setelah strok dan ciri-ciri badan.

Gangguan saluran pencernaan

Untuk menormalkan kerja saluran gastrointestinal, pesakit di tempat tidur memerlukan sejumlah besar serat untuk mencegah sembelit dan membantu tubuh menghilangkan kolesterol. Serat boleh dibeli dalam bentuk tulen dan pinggan mangkuk atau minuman.

Dianjurkan untuk memberi makanan kepada pesakit dengan makanan yang dimurnikan atau cair. Semasa menyusu, anda perlu mengangkat kepala katil menggunakan mekanisme atau bantal untuk memudahkan makan.

Dianjurkan untuk mengatur lima kali sehari untuk pesakit mengikut jadual supaya makanan terakhir tidak lebih dari tiga jam sebelum tidur.

Petua penjagaan termasuk mengikuti diet berdasarkan jadual nombor 10. Peraturan asasnya:

  • hidangan komponen kecil;
  • suhu makanan kira-kira 38 ° C;
  • larangan menggoreng, menggoreng;
  • disyorkan makanan rebus, rebus, bakar, kukus.

Makanan yang dibenarkan termasuk bijirin dalam susu atau air, daging tanpa lemak, roti kering, sup kaldu sayur, sayur rebus, buah-buahan segar, pasta, telur rebus, omelet, ikan laut, pasta, lemak sayuran.

Cara mencegah kambuh

Semasa merawat seseorang yang mengalami strok, penting untuk diingat bahawa terdapat kemungkinan besar kambuh. Untuk mengurangkan kekambuhan pada pesakit dalam tempoh pemulihan, perlu:

  • ikut arahan doktor anda;
  • melakukan senaman dan urut terapi;
  • melindungi pesakit dari tekanan, beban berlebihan;
  • perhatikan kekerapan dan dos ubat;
  • awasi kesejahteraan pesakit, sekiranya berlaku kemerosotan segera dapatkan pertolongan.

Sekiranya mungkin, adalah perlu untuk membuat pesakit memahami bahawa anda berada di sisinya, jangan menganggapnya sebagai beban dan bersedia membantu dalam segala hal. Perkara ini sering kali sukar bagi saudara mara. Oleh itu, program rawatan strok merangkumi perundingan dengan ahli psikologi.

Bantuan psikologi

Menjaga seseorang yang tidak dapat melayani dirinya sendiri sukar bukan hanya secara fizikal, tetapi juga emosi. Agar tidak tertekan dan menjaga kesihatan psikologi, anda mesti menggunakan memo berikut:

  • Anda tidak keseorangan. Terdapat banyak orang di sekitar yang biasa dengan masalah anda. Anda selalu dapat menghubungi saudara-mara pesakit dalam keadaan yang serupa melalui Internet, meminta pemahaman mereka, dan mendengar nasihat..
  • Keletihan dan kemarahan adalah perkara biasa. Penjagaan pesakit adalah kerja keras yang menyebabkan keletihan. Walaupun saudara terdekat memerlukan pertolongan anda. Wabah kemarahan juga dapat dijelaskan dan bukan kejahatan. Perkara utama adalah mencari peluang untuk keluar tanpa merosakkan orang sakit dan sihat.
  • Anda mesti berehat dan menikmati kehidupan. Sekiranya anda mengurus perawatan anda sendiri, cari peluang untuk terganggu selama 30-40 minit setiap empat jam. Berjalan-jalan, membaca buku, lakukan hobi anda.
  • Meminta bantuan. Jangan cuba mengatasi segala-galanya sendiri: malah pembantu sekali sahaja akan menjadikan hidup anda sedikit lebih baik. Biarkan mereka menggantikan anda selama beberapa jam dalam satu hari semasa anda pergi ke pawagam. Anda boleh meminta bantuan semasa mengangkut pesakit selepas strok, suntikan atau makan.
  • Berunding dengan pakar. Pesakit yang mengalami strok mempunyai peluang yang baik untuk kembali normal jika anda menemui doktor yang kompeten, ahli terapi pemulihan, ahli terapi pertuturan dan pakar lain yang akan membantu dalam perawatan dan mengembangkan program pemulihan.

Bukan hanya saudara-mara pesakit, tetapi juga pesakit yang berbohong sendiri memerlukan bantuan psikologi. Dikeluarkan dari peluang untuk bergerak sepenuhnya dan melayani diri mereka sendiri, mereka merasa seperti beban bagi orang yang disayangi, disebabkan oleh ketidakberdayaan mereka sendiri. Tugas pengasuh adalah untuk selalu bercakap dengan pesakit. Dia perlu bercakap mengenai berita terkini, kes lucu, fakta ingin tahu. Anda boleh menonton TV bersama atau membaca buku. Ini membantu mengalihkan perhatian dari penyakit, meningkatkan mood. Penting untuk mengatakan bahawa anda melakukan segala yang mungkin untuk memulihkan orang yang anda sayangi.

Sekiranya anda tidak dapat mengatasi masalah yang timbul pada pesakit atau saudara-mara mereka sendiri, anda perlu segera berjumpa dengan ahli psikologi untuk membantu anda mendapatkan ketenangan jiwa..

Latihan selepas strok

Prasyarat untuk pemulihan pesakit yang berjaya selepas kemalangan serebrovaskular adalah pelaksanaan gimnastik pemulihan secara berkala. Ia bertindak positif pada seluruh badan:

  • mencegah genangan darah;
  • merangsang aktiviti sel otak yang sihat sehingga mereka mengambil fungsi neuron yang rosak;
  • mengembalikan ingatan otot;
  • "Mengingatkan" otak bagaimana mengarahkan impuls motor ke ujung saraf.

Kerana normalisasi peredaran darah, termasuk di otak, gimnastik dapat mengurangkan risiko kekambuhan strok.

Dengan senaman harian pada pesakit, pemulihan ucapan, pemikiran dan ingatan diperhatikan, kekejangan otot berlalu. Kompleks gimnastik digunakan untuk mencegah radang paru-paru, trombosis, kontraksi.

Doktor harus menetapkan latihan, kerana kontraindikasi terhadap tingkah laku mereka pada pesakit adalah:

  • gangguan mental;
  • gejala sawan atau epilepsi;
  • diabetes, sejarah tuberkulosis;
  • penyakit onkologi.

Pada peringkat awal, hanya urutan yang dibenarkan untuk memanaskan kulit, memperbaiki aliran darah ke tisu. Secara beransur-ansur, anda boleh melenturkan dan memanjangkan anggota badan. Latihan dijalankan dua kali sehari selama 40 minit.

Dari masa ke masa, latihan pernafasan ditambah dengan latihan untuk memulihkan pertukaran gas, meningkatkan aliran oksigen ke tisu.

Dengan munculnya dinamika positif pada pesakit, perlu beralih ke latihan fisioterapi. Ia dilakukan dalam 1-2 pendekatan dan merangkumi latihan berikut:

  • pusingan badan dari posisi duduk dengan sokongan pada satu lengan;
  • batang badan dari posisi duduk ke sisi dan ke hadapan;
  • memusingkan kaki bengkok ke sisi dari kedudukan terlentang;
  • menaikkan lengan yang terjejas dengan sihat dari kedudukan terlentang;
  • memerah dan melepaskan tangan, menyusun objek kecil;
  • gimnastik untuk mata, lidah.

Ada baiknya jika pakar menunjukkan latihan buat pertama kalinya sehingga anda yakin dengan betul prestasi mereka.

Rehab Keluar

Terdapat kelebihan untuk merawat pesakit selepas strok di rumah:

  • pesakit berasa lebih selesa di persekitaran yang biasa, dikelilingi oleh orang yang disayangi;
  • perbelanjaan rumah kurang daripada di institusi khusus;
  • anda yakin dengan kualiti makanan, ketepatan masa pengambilan ubat dan mengikut arahan doktor.

Tetapi keperluan untuk menjaga saudara di tempat tidur sepanjang waktu memerlukan tetap bersamanya. Ini bererti bahawa ia harus berhenti bekerja, mengarahkan semua upaya pemulihan. Keadaan ini boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan psikologi, menyebabkan kemurungan.

Oleh itu, perlu dipertimbangkan kebaikan dan keburukan dan memikirkan penjagaan profesional. Lebih mudah bagi pakar untuk menyelesaikan masalah perubatan rumah tangga, kebersihan, dan kesihatan. Banyak perhatian diberikan kepada penyesuaian psikologi. Manfaat pemulihan pesakit di asrama "Tula Grandfather":

  • pemerhatian sepanjang masa terhadap doktor dengan profil berbeza;
  • menu untuk pesakit disusun oleh pakar;
  • berpindah secara berkala, menjalankan prosedur kebersihan, bantuan dengan penyediaan keperluan semula jadi;
  • urut, kelas.

Dalam merawat seseorang yang menderita strok, kepekaan, kesabaran, dan muhibah khusus diperlukan - sifat-sifat ini memang ada pada semua kakitangan rumah tumpangan. Jururawat sentiasa berada di dekatnya, bercakap dengan pesakit yang kehilangan pergerakan untuk meningkatkan keyakinan dan menyesuaikan diri dengan hasil yang positif..

Faktor tambahan - dikelilingi oleh orang luar, seseorang tidak merasa seperti beban, menjadikannya lebih mudah untuk mengekalkan sikap positif, untuk mempercayai hasil pemulihan yang baik.

Penjagaan Strok

Hari ini, strok adalah salah satu penyakit yang paling biasa. Strok adalah ujian yang sukar bukan sahaja untuk pesakit itu sendiri, tetapi juga untuk saudara dan saudaranya. Dengan itu, pendarahan di otak berlaku, akibatnya neuron mati dan fungsi penting tubuh terganggu. Dalam beberapa kes, pemulihan sepenuhnya selepas strok adalah mungkin, hanya sebahagiannya. Semuanya bergantung pada tahap kerosakan pada tisu otak dan lokasi tumpuan strok. Selepas serangan, pemulihan dan pencegahan strok semula selalu berlaku.

Di hospital Yusupov, pakar dalam bidang neurologi, bedah saraf, psikologi, fisioterapi mengembangkan program rawatan dan pemulihan individu untuk setiap pesakit, bergantung pada indikasi dan kehadiran penyakit bersamaan. Doktor hospital Yusupov yang berkelayakan tinggi mendekati masalah setiap pesakit secara individu. Pakar mengajar saudara-mara pesakit mengenai asas-asas penjagaan yang betul untuknya, memberi nasihat dan memberi sokongan psikologi.

Rehat di tempat tidur selepas strok

Pada mulanya, rehat tempat tidur ditunjukkan untuk setiap pesakit yang mengalami strok, tanpa mengira keparahan serangan dan jenisnya.

Dalam strok iskemia, sebagai peraturan, pesakit lumpuh. Rawatan selepas strok pada tahap ini melibatkan tidak membiarkan pesakit berada dalam satu kedudukan untuk jangka masa yang lama. Ia mesti diserahkan setiap 2-3 jam..

Bantuan pemulihan

Bagi pesakit yang terbaring di tempat tidur, latihan pasif fisioterapi dilakukan. Latihan harus dilakukan setiap 3-4 jam. Latihan fisioterapi yang bertujuan untuk pemulihan dari strok berdasarkan beberapa prinsip asas:

  • semua pergerakan dan manipulasi tidak boleh menyebabkan pesakit tidak selesa atau sakit;
  • serentak dengan kompleks latihan fisiologi, perlu melakukan latihan pernafasan;
  • pesakit mesti melakukan pergerakan dan latihan sederhana, memulihkan kemahiran yang hilang selepas strok;
  • Pencapaian hasil hanya mungkin kerana kerja berterusan, tekal dan berterusan. Fungsi kembali kepada pesakit secara beransur-ansur;
  • menolong seseorang belajar berjalan semula, adalah mustahak untuk menolongnya dari pihak yang sakit.

Pemakanan untuk pesakit strok

Merawat pesakit strok memerlukan kesabaran dan keinginan yang tulus untuk menolong keluarganya.

Makan daripadanya boleh menjadi sukar kerana pelanggaran mekanisme air liur, menelan, mengunyah. Keupayaan pesakit untuk makan ditentukan oleh doktor yang merawat, memilih diet pada masa akan datang. Di hospital Yusupov, pakar pemakanan peribadi memilih program pemakanan individu untuk pesakit.

Selalunya, pesakit mengalami air liur yang tidak terkawal. Dalam kes ini, anda perlu mengikat serbet atau tuala lembut kepadanya. Sudut mulut harus dilumasi dengan krim berkhasiat untuk mencegah perkembangan dermatitis.

Hidangkan makanan selalu dengan bahagian mulut yang sihat. Anda tidak boleh memberi makan makanan sejuk atau panas kepada pesakit, kerana ini boleh mencetuskan kekejangan kerongkongan. Makanan tidak boleh keras atau terlalu kering. Lebih baik memasukkan sup dan kentang tumbuk dalam makanan..

Apa yang perlu dicari ketika merawat pesakit

Pastikan anda memperhatikan keadaan kulit. Pengembangan dermatitis dan luka tekanan tidak boleh dibiarkan. Ia perlu untuk mengawal suhu makanan dan kandungan kalori. Adalah penting bahawa bilik di mana pesakit berada mempunyai iklim yang normal. Anda perlu sentiasa mengudarakan bilik dan mengawal suhu.

Salah satu perkara utama dalam merawat pesakit setelah strok adalah memberi perhatian dan sikap positif kepadanya. Sekiranya pesakit tidak mengalami kemurungan. Hanya kepercayaan pada hasil rawatan yang berjaya dan keinginan pesakit untuk kembali ke gaya hidup penuh dapat mempercepat pemulihan fungsi yang hilang. Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan perkhidmatan ahli psikologi yang berpengalaman, tetapi lebih baik jika pesakit itu berada dekat dengan pesakit, yang dia percayai dan yang dia bersedia untuk bekerja sendiri.

Di hospital Yusupov, pakar mengajar saudara-mara dan saudara-mara pesakit bagaimana merawatnya dengan betul, menjawab semua soalan yang menarik dan membuat penyesuaian terhadap proses rawatan dan pemulihan. Di bawah pengawasan doktor yang berpengalaman, proses pemulihan selalu lebih cekap dan cepat..

Anda boleh membuat janji temu dengan doktor melalui telefon.

Cara merawat pesakit strok

A.S. Kadykov
Ketua Jabatan Pemulihan Awal dan Penyakit Vaskular Progresif Otak, Doktor Sains Perubatan, Profesor
N.V. Shakhparonova
PhD, Penyelidik Terkemuka
Institut Penyelidikan Negeri Neurologi RAMS

Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru dan berlakunya radang paru-paru pada pesakit yang terbaring di tempat tidur, perlu tidur setiap 2 jam. Sekiranya keadaan umum memungkinkan, pertama pesakit ditanam selama beberapa minit (3-5 kali sehari) di tempat tidur, meletakkan bantal di bawah punggung. Sekiranya pesakit sedar, perlu melakukan latihan pernafasan dari hari-hari pertama. Latihan pernafasan yang paling mudah dan berkesan adalah mengembung bola getah, mainan getah kanak-kanak. Bilik harus sentiasa berventilasi. Semasa ditayangkan, pesakit ditutup dengan selimut, topi rajutan atau selendang diletakkan di kepalanya. Anda disyorkan untuk mengukur suhu 2-3 kali sehari dan segera memaklumkan kepada doktor sekiranya ia meningkat..

Untuk pencegahan luka tekanan dan ruam lampin, perlu membersihkan kulit pesakit beberapa kali sehari dengan alkohol kapur barus atau campuran alkohol (vodka, cologne) dengan air dan syampu.

Sekiranya pesakit tidak mengawal kencing, lampin, lampin bersih atau urin khusus harus digunakan. Sekurang-kurangnya dua kali sehari, perlu mencuci kulit alat kelamin dan dubur dengan air suam dan sabun atau larutan kalium permanganat (kalium permanganat) yang lemah dan lap dengan kain kasa. Tempat tidur di mana pesakit berbaring tidak boleh dibengkokkan. Tilam buih yang paling bersih dan selesa. Taplak minyak diletakkan di seluruh lebar lembaran di bawah kepingan. Sekiranya luka baring muncul, perlu menggunakan salap untuk penyembuhannya: solcoseryl, Iruxol.

Pelanggaran keseimbangan air (dehidrasi) menyebabkan "penebalan" darah, menyukarkan oksigen dan nutrien lain memasuki tisu badan (termasuk otak). Biasanya, seseorang memerlukan sekurang-kurangnya 2 liter cecair setiap hari: separuh datang dengan minuman, separuh lagi dengan makanan. Sekiranya pesakit dalam keadaan tidak sedarkan diri atau jika dia sedar, tetapi menelan terganggu, cairan tersebut harus mengalir secara berkala melalui pemeriksaan yang dibuat oleh doktor (melalui hidung ke kerongkongan) atau dalam bentuk infus titisan intravena. Perlu diingat bahawa makan atau minum paksa pesakit dengan gangguan menelan dapat menyebabkan radang paru-paru aspirasi..

Pada pesakit yang terbaring di tempat tidur, terdapat penurunan aliran darah melalui saluran, yang boleh menjadi rumit oleh trombosis urat pada bahagian bawah kaki. Selalunya, trombosis berkembang pada kaki lumpuh. Untuk pencegahan, perlu dilakukan pada hari-hari pertama selepas strok beberapa kali sehari untuk melakukan gimnastik pada kaki. Sekiranya pergerakan diselamatkan, pesakit sendiri dengan langkah perlahan dapat mengangkat kaki ke atas, penculikan dan pengurangan, fleksi dan panjangan pada sendi lutut dan pergelangan kaki (semua sendi berfungsi). Sekiranya tidak ada pergerakan aktif, tindakan yang sama dilakukan oleh orang yang merawat pesakit (gimnastik pasif). Selain gimnastik aktif dan pasif, urut juga berguna untuk pencegahan trombosis urat kaki: membelai dan menguli dari kaki hingga ke paha. Ia boleh dilakukan hanya setelah berunding dengan doktor dan hanya apabila tidak ada fenomena trombosis. Sekiranya pesakit menderita vena varikos, dari hari pertama kaki mesti dibalut dengan pembalut elastik.

Penjagaan Strok: Petua Berharga

Dari artikel ini, anda akan belajar:

Apakah kesukaran merawat pesakit selepas strok?

Mengapa orang yang lumpuh mesti terbalik di tempat tidur setiap 2 jam

Apa yang perlu dilakukan agar pesakit yang mengalami strok tidak mengalami radang paru-paru

Bagaimana dan apa yang harus diberi makan kepada pesakit

Apa yang perlu dilakukan agar pesakit tidak mendapat strok kedua

Penjagaan pesakit selepas strok selalu bergantung pada bahaya yang dilakukan dan keparahan akibat penyakit ini. Selalunya, untuk pemulihan, disyorkan untuk pergi ke sanatorium atau pusat pemulihan. Di sana, pesakit boleh mendapat rawatan perubatan dan fisioterapi sepenuhnya. Walau bagaimanapun, walaupun di rumah ada kemungkinan pemulihan.

Ciri-ciri rawatan pesakit selepas strok

Sering kali, strok boleh menyebabkan kematian pesakit, kerana ia adalah penyakit neurologi yang serius. Tetapi dengan memberikan pertolongan tepat pada masanya, anda dapat menyelamatkan seseorang.

Ingat perkara penting - bagaimanapun, terdapat penurunan kualiti hidup setelah trauma pada saluran otak. Ini ditunjukkan dalam beberapa batasan fungsi normal badan, dan bahkan dapat menyebabkan hilangnya kemampuan hukum sepenuhnya..

Sekiranya anda tidak melakukan pencegahan selepas strok, maka anda boleh mendapat pelbagai komplikasi. Oleh itu, jangan berfikir bahawa strok akan melindungi pesakit dari kes berulang atau tidak akan membawa kepada perkembangan penyakit lain. Perhatian khusus harus diberikan kepada orang-orang yang telah kehilangan aktiviti fizikal dan melakukan pemulihan semasa rehat di tempat tidur..

Penjagaan yang betul dan baik adalah satu-satunya perkara yang dapat melindungi pesakit daripada komplikasi dan juga kematian. Penjagaan akan membantu menjadikan proses pemulihan lebih cepat dan lengkap..

Artikel membaca yang disyorkan:

Malangnya, tidak selalu, saudara-mara orang yang mengalami strok mengetahui semua selok-belok penjagaan dan perkara utama proses ini. Tetapi sebenarnya, ia cukup mudah. Semasa memulihkan rumah, anda perlu memperhatikan perkara berikut:

pencegahan luka tekanan;

memerangi tromboemboli (penyumbatan saluran darah);

pencegahan radang paru-paru dan kejadian kongestif lain;

kawalan pencernaan dan pengambilan makanan;

menolong memberi makan sekiranya berlaku pelanggaran refleks menelan;

sokongan psikologi, masa lapang yang betul;

pencegahan strok semula.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan penyakit baring pada pesakit katil selepas strok

Semasa berbaring, baring mungkin muncul. Mereka adalah nekrosis tisu lembut, yang ditekan selama berbaring. Tempat yang paling biasa muncul di tempat tidur: tumit, sakrum, ilium, bilah bahu, tulang ekor, siku.

Apabila seseorang berada dalam kedudukan terlentang dalam kedudukan yang sama, tekanan pada kawasan tertentu menjadi sangat kuat sehingga peredaran darah mikro di kawasan di atas berhenti. Iskemia tisu lembut berlaku, yang membawa kepada nekrosis (nekrosis) kawasan dengan aliran darah yang terhad kepada mereka. Hanya dua jam sahaja yang cukup untuk membentuk penyakit baring.

Nekrosis dapat menampakkan kerumitan yang berbeza-beza: dari ringan hingga sangat teruk. Ia bergantung pada jangka masa tekanan. Melalui luka baring, jangkitan boleh masuk ke dalam badan, yang boleh berkembang menjadi sepsis dan bahkan kematian. Itulah sebabnya memerangi mereka harus menjadi keutamaan dalam penjagaan pesakit..

Cara mengatasi luka tekanan:

perubahan kedudukan pesakit tempat tidur untuk setiap dua jam;

pemeriksaan kulit setiap hari untuk mengenal pasti tahap awal pembentukan luka tekanan;

memberi perhatian khusus kepada kebersihan kulit, terutama di tempat yang mengalami tekanan tinggi;

lakukan pencucian kulit dengan antiseptik dan larutan alkohol;

ganti tempat tidur, ratakan, elakkan berkerut, terkena serpihan dan benda lain yang memberi tekanan tambahan pada kain;

gunakan tilam anti-decubitus khusus atau katil perubatan yang berfungsi;

letakkan bulatan getah di tempat-tempat di mana terdapat tekanan maksimum;

lakukan urut, lakukan senaman terapi.

Sekiranya tidak mungkin untuk mengelakkan penyakit baring, penting untuk memulakan rawatan dengan segera untuk mengelakkan penembusan dan penyebaran jangkitan. Ini akan membantu sebarang antiseptik dan anti-bakteria.

Cara mencegah pesakit daripada terkena radang paru-paru

Mod berbaring yang berpanjangan juga menyebabkan genangan pada kaki dan paru-paru pesakit. Oleh kerana itu, fungsi saliran bronkus terganggu dan risiko terkena radang paru-paru meningkat. Pembentukan dahak tebal dan likat membawa kepada pendaraban mikroorganisma yang mungkin bersifat patogenik. Akibatnya, radang paru-paru boleh berlaku yang sukar dirawat walaupun menggunakan antibiotik..

Pencegahan:

latihan pernafasan pasif dan aktif, misalnya: perlu mengeluarkan udara melalui tiub koktel ke dalam segelas air;

menetapkan ekspektoran sebagai profilaksis dan antibiotik jika waktu rehat cukup lama.

Mengapa komplikasi tromboemboli berbahaya?

Stasis darah vena boleh berlaku pada kaki pesakit yang terbaring di tempat tidur, yang difasilitasi oleh ketidakaktifan fizikal. Inilah yang membawa kepada pembentukan gumpalan darah, yang dapat bergerak ke seluruh sistem vaskular manusia dan membawa kepada emboli paru. Ini boleh menyebabkan kematian secara tiba-tiba dan segera. Atas sebab ini, sangat penting dalam profilaksis pasca-stroke untuk menggunakan kaedah profilaksis tromboembolisme.

Kumpulan langkah pencegahan utama:

penggunaan kaus kaki pemampatan untuk pembalut elastik pada kaki;

pelantikan ubat penipisan darah (secara eksklusif dengan keputusan doktor);

latihan terapi aktif dan pasif;

pneumocompression - penggunaan belon kembung khusus yang diletakkan di atas kaki mereka dan mengembang.

Bagaimana dan apa yang harus diberi makan kepada pesakit selepas strok

Pemakanan dalam pemulihan memainkan peranan penting dalam pemulihan dari strok. Perlu diingat bahawa akibat penyakit ini boleh menyebabkan makan bebas sangat sukar. Penjaga harus memberi bantuan makanan (pegang pinggan, sudu, pastikan pesakit tidak tersedak). Setelah kemungkinan rawatan diri dipulihkan, masih penting untuk memerhatikan bagaimana pesakit makan dan membantunya, jika perlu.

Pemakanan sihat lebih penting daripada sebelumnya selepas mengalami strok. Daging, buah-buahan dan sayur-sayuran harus menjadi asas diet. Pemakanan sedemikian akan memberikan pemulihan yang paling lengkap dari semua kawasan otak yang terjejas. Dari diet, tidak termasuk produk yang boleh mempengaruhi peningkatan tekanan: pedas, asap. Jangan makan dengan produk pukal, kerana ia boleh masuk ke saluran pernafasan.

Cara memulihkan fungsi motor pesakit selepas strok

Untuk memulihkan fungsi motor, acara khas boleh diresepkan. Asas untuk meninggalkan masa pemulihan setelah strok adalah pengembangan anggota badan yang telah terjejas, pemulihan penuh fungsi aktif pergerakan.

Belajar memegang objek lagi adalah permulaan aktiviti tersebut. Ini diikuti dengan pemulihan kemahiran motor halus tangan. Anda boleh menyusun duit syiling, kunci, membuka kunci kecil. Untuk mengembalikan fungsi yang hilang tidak selalu keluar. Walau bagaimanapun, anda harus melakukan yang terbaik untuk ini..

Sekiranya kaki terjejas, pemulihan bermula dengan belajar berjalan. Langkah demi langkah. Cara termudah untuk memulakan proses ini adalah dalam keadaan terlentang, mensimulasikan langkah di tempat tidur. Kedudukan seterusnya adalah duduk di atas katil. Setelah pesakit belajar berjalan sambil berbaring, dia harus berjalan sambil duduk.

Cara memulihkan ucapan selepas strok

Gangguan pertuturan adalah gejala yang agak biasa selepas strok. Ini boleh menjadi gangguan kecil (lisping, menelan suara) atau mati rasa sepenuhnya (hanya ada kemungkinan mengeluarkan suara yang terpisah). Terdapat juga konsep afasia deria. Gejalanya - pesakit tidak menyedari dan tidak memahami apa yang mereka katakan kepadanya, apa yang tertulis di helaian itu. Berurusan dengannya jauh lebih sukar daripada masalah gangguan pertuturan..

Perbualan dengan pesakit membantu dalam pemulihan. Sekiranya dia memahami apa yang diceritakannya, dia harus berusaha menjawab sendiri atau hanya mengulangi kata-kata yang diucapkannya. Tetapi setelah afasia deria, anda harus mempelajari abjad lagi, menulis huruf, sebutan suku kata. Ucapan selepas strok hampir selalu pulih, yang paling penting adalah ketekunan. Ketabahan hingga ke akhir dan tidak berputus asa untuk berusaha "bercakap" pesakit.

Memerangi Gangguan Psiko-Emosi

Selepas strok, risiko terkena komplikasi sangat tinggi. Ini dicapai kerana kenyataan bahawa strok mengubah cara hidup yang biasa dan menyingkirkan seseorang dari masyarakat.

Baca bahan berkaitan: Demensia Senile

Ini adalah tekanan yang boleh menyebabkan pesakit mengalami gangguan: dia akan mulai menarik diri, melindungi dirinya dari saudara-mara yang ingin menolong. Malangnya, ini memberi kesan negatif terhadap rawatan dan kepantasan pemulihan..

Penting untuk selalu bercakap dengan seseorang, untuk menceritakan kisah lucu kepadanya, untuk menolong bersantai, untuk selalu menunjukkan keperluannya kepada orang di sekelilingnya. Jadi, moodnya akan meningkat dan minat dalam hidup akan muncul kembali. Jangan gunakan antidepresan. Mereka boleh mengalami sindrom penarikan yang sangat menyakitkan. Pada tahap ini, penjagaan, cinta dan manifestasi perasaan manusia adalah penting. Hanya dengan cara ini pemulihan akan berlaku dengan cepat.

Pencegahan Strok Berulang

Ubat-ubatan. Risiko strok kedua setelah sudah menderita, meningkat sebanyak 10 kali. Itulah sebabnya sangat mustahak untuk mencegah berulang strok di hospital hospital semasa merawat strok pertama. Untuk melakukan ini, anda perlu mengawal tekanan darah, memperbaiki peredaran darah, jenuh darah dengan oksigen. Amat mustahil untuk memulihkan sel yang mati setelah strok, jadi asasnya adalah untuk mencegah perkembangan akibat strok dan mencegah terjadinya kembali.

Anda boleh menggunakan antidepresan untuk melegakan tahap kemurungan yang mendalam selepas strok, antikonvulsan untuk menghentikan kekejangan dan relaksan otot untuk melegakan ketegangan otot. Antikoagulan dan agen antiplatelet - ubat utama untuk mencegah strok semula.

Sangat penting untuk memperhatikan penyakit kronik yang bersamaan. Dalam tempoh ini, mereka boleh menjadi lebih teruk, yang sangat tidak diingini. Ubat pencegahan, yang merangkumi penggunaan vitamin untuk menyokong sistem imun, dan ubat nootropik yang dapat meningkatkan daya tahan otak sekiranya kekurangan oksigen, akan membantu di sini. Juga, nootropik mempengaruhi pemulihan perhatian dan ingatan. Walau bagaimanapun, semua ini hanya boleh diresepkan oleh doktor.

Rawatan bukan ubat. Selain penggunaan ubat-ubatan, penting untuk melakukan terapi fizikal, melakukan sesi fisioterapi dan urut. Ia perlu untuk menghilangkan tekanan, mengurangkan beban minimum. Alkohol dan nikotin dilarang sama sekali. Mengambil ubat mesti dijalankan dengan ketat mengikut jadual. Semua langkah ini bertujuan untuk mengurangkan faktor risiko dan mencegah strok. Itulah sebabnya sangat penting untuk mengikuti cadangannya. Ini adalah satu-satunya cara untuk melindungi daripada berulang strok dan mengembalikan seseorang ke masyarakat sepenuhnya.

Untuk mendapatkan maklumat terperinci mengenai semua
soalan anda boleh meninggalkan telefon anda atau
hubungi nombor: + 7-495-021-85-54

Baca Mengenai Pening