Utama Encephalitis

Makna perkataan & laquo trepanation "

Trepanation, s, g. Sayang. Operasi autopsi rongga tulang. Kraniotomi.

Sumber (versi cetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut Linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. bahasa; Sumber polygraph, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Trepanation (lat. Trepanatio) - prosedur pembedahan untuk menggerudi tulang, dengan tujuan untuk menembusi fokus yang menyakitkan (Ushakov).

Terdapat beberapa jenisnya:

Craniotomy (lat.trepanatio cranii) - pembedahan untuk membuat bukaan pada tulang tengkorak untuk mengakses rongga yang mendasari.

Trepanasi proses mastoid tulang temporal (lat Mastoidotomia, antrotomia) dengan mastoiditis.

Trepanasi tulang tubular dengan osteomielitis.

Trepanasi gigi (lat.trepanatio dentis) - pembukaan rongga.

Biopsi Trepan - mengambil sumsum tulang untuk penyelidikan.

TREPANA'TSIA, dan, g. [cm. trepan] (sayang.). Pembedahan pembedahan untuk menggerudi tulang, dengan tujuan menembusi fokus yang menyakitkan. Tengkorak T. T. tulang belakang.

Sumber: “Kamus Penjelasan Bahasa Rusia” yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

Menjadikan Peta Kata Lebih Baik Bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Word Map. Saya tahu cara mengira, tetapi setakat ini saya tidak faham bagaimana dunia anda berfungsi. Bantu saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dan sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata mastektomi (kata nama):

Trepanasi tengkorak sendiri: Bart Hughes, lelaki yang menggerudi tengkoraknya (17 foto)


Gambar: Bart Hughes semasa pembedahan.

Kraniotomi tidak boleh disebut operasi biasa; tidak setiap pakar bedah akan melakukannya. Tetapi bagi yang paling bersemangat, "sukar" dan "berbahaya" tidak pernah menjadi alasan untuk meninggalkan mimpi.

Kraniotomi adalah operasi yang sangat rumit, yang dilakukan oleh beberapa pakar bedah dan hanya untuk alasan perubatan. Namun, pada tahun 1965, seorang pelajar perubatan dari Amsterdam, Bart Hughes, ingin mengesahkan teori saintifiknya bahawa trepanasi dapat digunakan untuk memperluas fungsi otak, membuat otak sendiri. Sejak itu, selama beberapa dekad terdapat kontroversi seputar teori Hughes. Ada yang mengatakan bahawa Hughes benar, yang lain mengkritiknya dengan keras. Di sejumlah negara, Hughes bahkan dinyatakan sebagai persona non grata. Namun, penyokong dari ini dia tidak menjadi kurang.

"Mata ketiga"

Kraniotomi adalah operasi pembedahan untuk membentuk bukaan di tengkorak. Sebagai peraturan, operasi ini digunakan untuk memberikan akses ke formasi intrakranial untuk tujuan penghapusan berikutnya.

Trepanation diketahui, baik dalam amalan mistik dan terapi banyak peradaban kuno. Ahli arkeologi telah menemui serpihan tengkorak dengan unsur trepanasi di semua benua, kecuali mungkin Antartika. Beberapa spesimen berasal dari milenium kesepuluh SM.

Doktor Yunani Hippocrates mengesyorkan trepanation dalam kes di mana tengkorak pesakit mengalami kecederaan traumatik..

Doktor Rom. pakar bedah dan penyelidik Galen menggunakan prosedur trepanasi untuk melegakan tekanan intrakranial yang disebabkan oleh pendarahan serebrum.

Selalunya trepanasi dilakukan di kawasan bucu (titik atas peti besi kranial) dan di kawasan tulang oksipital. Kurang biasa adalah varian dengan trepanasi pada tulang temporal.

Menariknya, kajian moden mengenai tingkah laku dan kebolehan orang yang pada suatu masa mempunyai tengkorak tengkorak kerana alasan perubatan juga menunjukkan adanya kemampuan paranormal (mimpi nubuatan, ramalan, telepati, memperoleh pengetahuan dari sumber yang tidak jelas, dll.). Benar, harus diperhatikan bahawa penggunaan kebolehan ini bergantung pada asuhan, tradisi budaya, watak dan banyak lagi. Mungkin ada sesuatu padanya. Memang, dalam buku-buku Tibet kuno dikatakan bahawa dengan membuat lubang di kawasan bucu (disebut di antara orang-orang Tibet "lubang Brahma"), pakar bedah membuka mata ketiga.

Panel untuk otak

Pengasas gerakan moden "untuk trepanation" adalah orang Belanda bernama Bart Hughes. Semasa masih menjadi pelajar di fakulti perubatan (pada tahun 1962), dia mengembangkan teori bahawa tahap kesedaran secara langsung bergantung pada jumlah darah yang memasuki otak.

Pada tahun 1964, ia menerbitkan artikel ilmiah: "Pembetulan homo sapiens" dan "Trepanation - obat untuk psikosis". Di dalamnya, dia mencadangkan penggunaan trepanation untuk memperluas fungsi otak dengan menyeimbangkan tekanan darah dan tekanan cairan serebrospinal.

- Teori saya adalah, kata Hughes, bahawa trepanasi meningkatkan tahap peredaran darah di otak. Dengan setiap degupan jantung, otak menerima lebih banyak darah, kapilari meningkat, begitu juga dengan pencucian toksin. Sebaliknya, peningkatan jumlah kapilari otak menyumbang kepada pengembangan kesedaran. Namun, menutup tengkorak menekan denyutan darah di arteri otak. Otak kita tercekik di dalam tengkorak kita sendiri!

Telah diketahui bahawa tekanan intrakranial pada orang dewasa yang sihat adalah dari 7-15mmHg, dan tekanan atmosfera sekitar 760 mmHg.

Hughes menyarankan bahawa lubang di tengkorak meningkatkan tekanan di dalam kepala, yang pada gilirannya memerah sebahagian cairan serebrospinal (CSF), sehingga meningkatkan nisbah darah ke cairan serebrospinal di kepala (dia menyebutnya "brainbloodvolume").

Menurut teori Hughes, peningkatan aliran darah otak meningkatkan bekalan oksigen ke otak. Dan semakin banyak oksigen, semakin cepat proses metabolisme serebrum dan semakin banyak tenaga mental muncul pada seseorang.

Skizofrenia atau genius

Ingin membuktikan teorinya pada 6 Januari 1965, Hughes menjadikan dirinya sebagai otak otak. Dia menggunakan latihan gigi untuk ini.

Operasi berlangsung selama empat puluh lima minit. Dia kemudian mengatakan bahawa operasi itu tidak lama, tetapi memerlukan empat jam untuk membersihkan darah dari dinding dan siling.

Tidak lama selepas pembedahan, Hughes pergi ke hospital tempatan untuk mendapatkan sinar-X sebagai bukti trepanasi. Namun, di sana dia jatuh ke tangan psikiatri, yang menyatakan bahawa lelaki itu adalah skizofrenia. Selama tiga minggu, Bart dikurung di hospital jiwa. Namun, tidak lama kemudian para doktor terpaksa melepaskannya. Ujian psikologi menunjukkan bahawa dia benar-benar normal.

Pengikut

Pada tahun 1966, Bart Hughes bertemu dengan Amanda Fielding (pada masa itu dia berumur 22 tahun)

Gadis itu menjadi penyokong kuat teori Hughes dan kekasihnya. Hughes yang memperkenalkan Fielding kepada sains kesedaran, dan, khususnya, teorinya tentang bagaimana darah beredar di otak..

Pada tahun yang sama, seorang pelajar dari Oxford, Joe Mellen, menjadi pengikut Bart Hughes.

- Kami bertemu Hughes di Ibiza, ”Mellen akan menulis kemudian dalam bukunya. - Pada masa itu saya mengambil ubat lembut, tetapi Hughes memperkenalkan saya kepada perkembangannya dan meyakinkan saya bahawa ubat sama sekali tidak seperti yang saya perlukan. Bart menunjukkan kepada saya surat dari profesor psikiatri terkenal dari Amsterdam. Saintis ini meminta Bart untuk menjadi pembantunya. Bart kemudian menolak. Saintis ini bukan seorang genius, dia seorang ahli kimia yang baik. Dan Bart seorang yang genius.

Beberapa bulan kemudian, Amanda Fielding memutuskan untuk melakukan trepan. Dia berusia 23 tahun ketika dia menyatakan kesediaannya untuk mengebor lubang tengkoraknya. Kali ini operasi dirakam. Joe merakam keseluruhan operasi pada kamera.

- Selama empat jam berikutnya setelah operasi, "Amanda akan berbagi kesannya," Saya mempunyai perasaan bahawa saya masih kecil... "

Kelainan nasib

Seperti genius, Bart adalah orang yang sukar dan tidak lama kemudian Amanda Fielding berpisah dengannya...

Tidak lama selepas Amanda berpisah dengan Hughes, dia berkahwin dengan Mellen

Dalam perkahwinan, mereka mempunyai dua orang anak. Namun, pengaruh Hughes masih menguasai kehidupan mereka..

Pada tahun 1970, Joe Mellen mengikuti Hughes dan juga melakukan trepanation..

- Selepas trepanation, saya merasakan rasa ringan yang semakin meningkat, ”kenang Mellen. - Itu adalah perasaan yang sangat menggembirakan. Adakah ia akan berterusan? Saya pergi tidur dan kagum pada keesokan paginya apabila mengetahui bahawa perasaan ringan masih ada bersama saya. Pada hari-hari berikutnya, saya menyedari bahawa perubahan dalam fikiran saya tidak akan hilang, bahawa perubahan itu kekal. Saya berasa lebih baik dari sebelumnya dan bersedia untuk apa sahaja.

Dalam foto: Mellen dan Amanda berjalan-jalan di London.

Berkeyakinan

Fielding dan Mellen telah berkahwin selama 28 tahun, tetapi kemudian berpisah. Lebih-lebih lagi, kedua-duanya meyakinkan pasangan mereka seterusnya untuk melakukan trepanation..

Pada tahun 1995, Amanda Fielding berkahwin dengan bekas profesor Oxford dan tuan Inggeris. Suami menderita sakit kepala yang teruk yang berhenti setelah trepanation

Pada tahun 2000, Fielding melakukan perjalanan ke Mexico City, di mana ia menjadikan dirinya sebagai trepanasi kedua. Doktor Eropah, yang dia minta, menolaknya.

Bart Hughes meninggal dunia pada tahun 2004 pada usia 70 tahun akibat penyakit jantung dan dikebumikan di Amsterdam. Arkib ilmiahnya untuk tempoh 1934-1989 dipindahkan ke Amsterdam City Archive.

Joe Mellen masih hidup dan sihat! Pada tahun 2015, di Persidangan Antarabangsa Ketiga mengenai Aspek Kesedaran Psikedelik, yang diadakan di University of Greenwich di London, dia menyampaikan penyelidikan barunya dalam bidang ini.

Amanda Fielding adalah pengasas dan pengarah Yayasan Beckley, yang membiayai penyelidikan dalam bidang kesedaran dan pengembangan ubat. Dia mencalonkan diri untuk Parlimen Britain dua kali mengenai pentingnya trepanasi untuk kesihatan negara.

Dia juga membiayai penyelidikan Yuri Moskalenko, seorang saintis dari St Petersburg, yang merupakan pelopor dalam bidang sirkulasi serebrum dan melakukan operasi untuk menghilangkan barah otak dengan cara trepanasi. Fielding percaya penemuannya "memberikan bukti yang tidak dapat disangkal mengenai teori Hughes" dan menunjukkan bahawa trepanasi membawa kepada perubahan neuro-fisiologi yang nyata.

Ini adalah kisah mengenai pelopor trepanation. Apa yang berlaku hari ini? Menurut Amanda, gerakan itu tidak mendapat sokongan masyarakat, ilmiah dan perubatan, kerana alasan yang jelas yang membahayakan praktik banyak doktor...

Kami memberi amaran bahawa operasi bebas tidak boleh dilakukan. Semua orang yang dijelaskan dalam artikel itu mempunyai amalan dan pengalaman perubatan yang baik..

Sayangnya, pengakhiran cerita seperti ini sering tidak menenangkan. Dan kes seperti itu, sayangnya, banyak... Oleh itu, pada tahun 1987, Denise Fetzer, seorang pelajar sekolah dari New York, meninggal akibat sepsis (jangkitan) sebagai akibat percubaan bebas untuk melakukan trepan. Dia berusaha membuatnya ketika ibu bapanya pergi bercuti ke Mexico.

Selepas itu, gadis itu ditemui mati di rumahnya, di lantai bilik tidurnya. Menurut penyiasat, gadis itu mati bukan kerana trepanation, tetapi dari sepsis. Gadis itu rebah ke lantai, rebah ke lantai, tidak dapat menahan kesakitan. Untuk sementara waktu dia masih hidup, tetapi terlalu lemah dan bingung. Yang malang tidak dapat meminta pertolongan. Sepsis berlaku kerana alat Denise Fetzer dibersihkan dengan tidak betul.

Sebulan kemudian, teman lelakinya menggantung dirinya di sebatang pokok yang betul-betul bertentangan dengan sekolah...

Pemulihan dan kelangsungan hidup selepas kraniotomi

Cranial trepanation adalah prosedur pembedahan yang dapat dilakukan di hospital pada tahap apa pun sebagai rawatan perubatan kecemasan untuk pesakit dengan hipertensi intrakranial.

Kraniotomi telah diketahui sejak zaman purba. Bahkan orang kuno dengan bantuan trepanation merawat hampir semua penyakit, percaya bahawa melalui lubang di tengkorak roh jahat penyakit itu pergi. Sekarang manipulasi perubatan ini dilakukan semata-mata atas sebab kesihatan atau untuk meningkatkan prognosis penyakit otak.

Teknik Operasi

Semasa kraniotomi, tengkorak - tulang tengkorak - terbuka. Ini untuk dua tujuan:

  1. Meringankan hipertensi intrakranial (cairan edematous atau darah akan mengalir melalui lubang buatan, yang akan mencegah komplikasi yang mengancam nyawa - penyebaran otak).
  2. Menjalankan manipulasi perubatan pada otak yang masih hidup. Contohnya, membuang tumor otak.

Autopsi dilakukan dengan menggunakan alat khas. Sekiranya anda hanya perlu menghilangkan tekanan darah tinggi, biasanya buat satu lubang kecil di tulang parietal dengan pemotong penggilingan. Ini kurang trauma, dan oleh itu lebih baik dari segi pemulihan dan kesan kesihatan. Sekiranya diperlukan akses yang luas ke otak, trepanasi yang luas dilakukan dengan penyingkiran sebahagian tulang.

Jenis kraniotomi

Sebelum anda membincangkan kaedah kraniotomi, anda perlu mempertimbangkan struktur tulang tengkorak. Tulang peti besi kranial diwakili oleh plat, di atasnya ditutup dengan periosteum, dan di bawahnya bersebelahan dengan dura mater. Periosteum adalah tisu berkhasiat utama tulang. Kapal makan utama melaluinya. Kerosakan pada periosteum menyebabkan kematian tulang dan pembentukan nekrosis.

Berdasarkan ini, pembukaan tengkorak boleh berlaku dalam lima cara:

  1. Trepanasi osteoplastik. Ini adalah kaedah klasik untuk membuka cranium. Semasa itu, tapak parietal dipotong tanpa merosakkan periosteum. Periosteum menghubungkan bahagian tulang yang dipotong dengan kubah kranial yang lain. Oleh kerana pemeliharaan periosteum, pemakanan tulang semasa operasi tidak berhenti, setelah berakhirnya manipulasi perubatan, tulang dimasukkan kembali ke tempatnya dengan periosteum dijahit. Oleh itu, pembedahan otak dilakukan tanpa cacat pada tulang tengkorak, yang mempunyai prognosis terbaik untuk pemulihan dan pemulihan.
  2. Jenis pelepasan trepanasi - mempunyai kesan kesihatan yang kurang baik dan prognosis kurang baik untuk pemulihan selepas pembedahan. Dalam jenis trepanasi ini, bahagian gergaji tulang parietal dikeluarkan bersama dengan periosteum, pemulihannya di masa depan adalah mustahil. Kecacatan ditutupi oleh tisu lembut (dura mater dan kulit dengan kulit kepala), yang mempunyai prognosis yang kurang baik dan risiko komplikasi yang tinggi.
  3. Trepanasi untuk penyahmampatan. Tugas utama doktor adalah untuk membuat lubang pada tulang tengkorak tanpa perluasan kecacatan lebih lanjut. Melalui lubang yang terbentuk, agen penyebab hipertensi intrakranial dihilangkan: darah, cecair serebrospinal, cecair edematous atau nanah dikeluarkan. Operasi seperti itu tidak memerlukan pemulihan khas, kesan negatif terhadap kesihatan adalah minimum..
  4. Dalam operasi bedah saraf, trepanasi tengkorak di dalam otak dapat dilakukan. Ia dilakukan tanpa mematikan otak pesakit. Ini diperlukan dalam kes di mana tapak patologi terletak berhampiran dengan zon refleksogenik. Agar tidak merosakkan struktur ini semasa manipulasi, kesedaran pesakit tidak dimatikan, tetapi mereka terus-menerus melihat reaksinya, aktiviti organ dan menghubungkan semua ini dengan tindakan pakar bedah. Campur tangan seperti ini baik dari segi prognosis dan akibat kesihatan, tetapi pemulihan selepas itu tidak sukar bagi pesakit.
  5. Kata perubatan terakhir dalam bidang bedah saraf adalah stereotaxia. Seorang doktor menggunakan komputer untuk mengakses tisu patologi. Ini mengurangkan risiko menyentuh dan merosakkan tisu yang sihat, komputer dengan tepat mengira kawasan patologi, setelah itu pakar bedah membuangnya. Ini baik dari segi meramalkan kesan kesihatan; pemulihan pada pesakit seperti itu berlaku tanpa komplikasi.

Persiapan untuk pembedahan

Manipulasi tidak memerlukan persiapan khas. Sekiranya trepanasi dilakukan seperti yang dirancang, tepat sebelum operasi, pesakit membasuh kepalanya dengan teliti dan tidak makan. Secara langsung di atas meja operasi, bahagian rambut dicukur di mana pemotongan trepanasi akan berlaku dan ini melengkapkan persiapan pesakit.

Jenis anestesia dipilih oleh pakar bedah bergantung pada jenis trepanasi yang dilakukan. Selalunya, anestesia umum digunakan, yang seterusnya menyebabkan penutupan otak dan semua jenis kepekaan. Dengan stereotaxia, anestesia tempatan biasanya dilakukan. Dan apabila pesakit sedar, pesakit tidak boleh melakukan anestesia sama sekali atau kulit dibius di tempat sayatan.

Tempoh selepas operasi

Pemulihan dan prognosis pada hari pertama selepas pembedahan

Hari pertama pesakit berada di unit rawatan rapi, tidak sedarkan diri. Fungsi sistem vital disediakan oleh ventilator dan pemakanan parenteral. Pada masa ini, penting untuk memantau keadaan pesakit, kerana ada risiko untuk melupakan permulaan komplikasi yang luar biasa. Dari segi pemulihan, penting untuk memastikan bukan sahaja fizikal, tetapi juga rehat emosi bagi pesakit. Prognosis pada hari pertama meragukan, kerana mustahil untuk meramalkan tindak balas otak terhadap jenis intervensi ini.

Pemulihan dan prognosis pada minggu pertama selepas pembedahan

Setelah stabil, pesakit dipindahkan ke wad umum jabatan bedah saraf. Tempoh ini kurang berbahaya dari segi komplikasi, prognosis untuk pemulihan dan pemulihan kesihatan lebih baik, tetapi akibatnya masih belum dapat diramalkan. Otak mula mengaktifkan, melakukan fungsi biasa, dan menjalin hubungan saraf baru. Penting untuk merawat yang dikendalikan dengan betul:

  • Untuk meningkatkan aliran keluar cecair dari otak, kepala pesakit harus selalu berada dalam posisi tinggi. Sekiranya hujung katil tidak naik, letakkan beberapa bantal di bawah kepala anda, supaya selesa. Pesakit juga harus tidur dalam keadaan separuh duduk.
  • Jangan berikan pesakit minum banyak air dan minuman lain. Untuk menghilangkan hipertensi intrakranial, anda perlu mengeluarkan cecair dari badan. Sehingga 1 liter cecair dibenarkan setiap hari.
  • Rehabilitasi untuk hipertensi intrakranial berbahaya kerana berlakunya muntah yang tidak dapat dielakkan, jadi stok ubat antiemetik.
  • Pastikan pesakit mengambil semua ubat yang ditetapkan tepat pada waktunya. Antibiotik biasanya diresepkan untuk mencegah jangkitan. Pengambilan ubat tepat pada waktunya meningkatkan prognosis penyakit, mendorong pemulihan awal dan mengurangkan risiko akibat negatif.
  • Jaga kebersihan luka pasca operasi, sentiasa menukar pakaian. Ini akan mengurangkan risiko akibat kesihatan yang menular..
  • Aktifkan pesakit secepat mungkin. Pada hari kedua pindah ke bilik biasa, mulailah menolong pesakit berjalan di sekitar bilik. Risiko pneumonia pasca operasi akan berkurang, peredaran darah dan prognosis keseluruhan akan bertambah baik..
  • Pantau pemakanan pesakit, terutama pada hari pertama selepas trepanasi. Makanan harus sangat diperkaya, mengandungi sejumlah besar protein dan nutrien. Selepas keluar, pesakit dapat memakan makanan kegemarannya, tetapi juga berusaha memperkayakan diet dengan vitamin, yang sangat diperlukan agar otak dapat bekerja..

Pemulihan dan prognosis selepas pembuangan

Dalam tempoh pemulihan yang tidak rumit, prognosis untuk pesakit yang dikendalikan adalah baik. Selepas keluar dari hospital, hadkan aktiviti fizikal. Tidak dibenarkan melakukan latihan dengan kepala dimiringkan ke sisi, ke depan dan ke bawah. Untuk memulihkan fungsi otak, tingkatkan jumlah berjalan kaki dengan santai hingga 1 jam sehari, jika mungkin lebih banyak. Ambil ubat-ubatan yang ditetapkan, kaji diet anda, dan tambahkan lebih banyak vitamin dan nutrien kepadanya..

Penting! Di rumah, sentiasa memantau keadaan parut selepas operasi untuk mengelakkan akibat berjangkit tempatan dan umum. Untuk melakukan ini, setiap hari merawatnya dengan larutan antiseptik (alkohol tiodure iodin, hijau cemerlang (hijau cemerlang), larutan kalium permanganat). Jangan membasahi parut selama sebulan. Sekiranya disyaki keradangan atau bengkak, berjumpa doktor dengan segera.

Video penting: Teknik untuk kraniotomi operasi

Akibat selepas trepanasi dan komplikasi

Otak manusia adalah organ yang kerjanya tidak dapat diramalkan. Selepas trepanation, akibatnya bagi setiap orang adalah individu, kerana kerja sistem saraf pusat berbeza bagi setiap orang. Pelbagai akibat dan komplikasi setelah trepanasi memaksa pakar bedah untuk melakukan pemantauan sepanjang hayat pesakit, terutama semasa pemulihan. Itulah sebabnya tidak ada doktor yang berkelayakan yang dapat memberikan prognosis yang tepat.

Antara akibatnya dapat dikenalpasti:

  1. Kesan berjangkit yang memburukkan prognosis dan pemulihan: meningitis, meningoencephalitis, penyembuhan luka pembedahan, sepsis dan kejutan septik.
  2. Gangguan penganalisis: visual, pendengaran, penciuman.
  3. Kejang epilepsi, hingga status epileptikus. Lumpuh, sawan.
  4. Perubahan fungsi kognitif: ingatan, ucapan, perhatian, pemikiran.
  5. Edema serebrum.
  6. Berdarah.
  7. Trombosis urat otak dan, sebagai akibatnya, strok.

Jangan lupa akibat kosmetik lain: ubah bentuk tengkorak. Selepas trepanasi reseksi, bentuk tengkorak pesakit berubah kerana fakta bahawa bahagian tulang dikeluarkan. Di tempat kecacatan, kesan pada tengkorak pesakit akan terlihat.

Komuniti ›Sangat menarik untuk diketahui. ›Blog› Trepanation - keajaiban perubatan kuno

Terdapat kepercayaan yang meluas bahawa trepanasi adalah ciri terutama untuk beberapa wilayah di Peru, kerana di sana terdapat tengkorak dengan ubah bentuk yang paling mengesankan. Kemahiran pembedahan orang Peru kuno pasti memikat para saintis moden, tetapi harus diakui bahawa tengkorak dengan tanda-tanda trepanasi yang jelas juga terdapat di Eropah, Rusia, Afrika, Polinesia, China dan Amerika Selatan. Dan dalam beberapa budaya, amalan ini masih ada..

Permulaan kajian mengenai fenomena ini diletakkan di Perancis pada abad XVII. Pada tahun 1685, seorang ahli filologi dan sejarawan Perancis, Bernard de Monfocon, anggota tatanan monastik Benediktin, menemui tengkorak dengan ciri khas semasa penggalian di Kosherel. Pakar mula serius mengkaji kes trepanation hanya satu setengah abad kemudian, oleh itu komuniti saintifik tidak mementingkan penemuan de Monfocon. Saya terpaksa menunggu pada tahun 1816 sehingga ahli geografi dan kartografer Perancis Jean-Denis Barbier du Baucage menemui tengkorak serupa yang kedua di Nogent-le-Vierge. Pemeriksaan tengkorak menunjukkan bahawa lubang pada tisu tulangnya sengaja dibuat, dan bukan akibat trauma, kemalangan atau kecederaan tentera. Para penyelidik paling terkejut dengan kenyataan bahawa operasi trepanasi dilakukan pada orang yang hidup, dan dalam kebanyakan kes pesakit selamat.

Lebih daripada lapan puluh peratus pesakit yang menjalani trepanation pada era Neolitik, yang tengkoraknya ditemui semasa penggalian, hidup selama berbulan-bulan, atau bahkan bertahun-tahun setelah operasi. Ini dibuktikan dengan proses penyembuhan yang telah bermula di sekitar kawasan yang rosak. Oleh itu, pada banyak penyu, saintis telah menemui fokus pemendapan kalsium - petunjuk yang jelas mengenai pertumbuhan dan penyembuhan tulang baru. Dalam beberapa kes, lubang yang terbentuk akibat trepanasi diketatkan sepenuhnya. Sekiranya tidak ada tanda-tanda penyembuhan yang diperhatikan, adalah logik untuk menganggap bahawa orang itu meninggal semasa operasi atau segera selepas itu.

Ketika datang ke zaman kuno, semakin banyak saintis maju dalam penyelidikan mereka, semakin banyak persoalan muncul di hadapan mereka. Terdapat banyak hipotesis untuk menjelaskan mengapa tamadun kuno menggunakan prosedur pembedahan yang sangat halus ini. Wakil peribumi moden, yang penyembuhnya masih melakukan trepanasi, berpendapat bahawa prosedur ini menurunkan tekanan intrakranial, melegakan sakit kepala, epilepsi dan gangguan mental. Dalam beberapa kes, trepanation digunakan untuk tujuan ritual untuk menjinakkan roh jahat yang menyebabkan penyakit.

Perkembangan sains yang pesat pada abad XIX menyebabkan penemuan maju dalam bidang perubatan, khususnya, anestesia mulai banyak digunakan, dan para doktor diberi kesempatan untuk beroperasi dalam keadaan steril. Pada zaman dahulu, pesakit yang menggunakan trepanasi adalah langkah yang diperlukan untuk dikendalikan mengikut piawaian antiseptik abad ke-18 hingga ke-19, dengan kata lain, dalam keadaan tidak bersih. Kematian akibat sepsis akibat operasi tersebut hampir seratus peratus. Malangnya, antibiotik dan ubat lain yang mencegah perkembangan jangkitan belum termasuk dalam gudang doktor.

Kraniotomi: petunjuk jenis dan kaedah (halaman 1 dari 4)

Institusi pendidikan tinggi profesional negeri

Akademi Perubatan Orenburg dari Agensi Persekutuan untuk Pembangunan Kesihatan dan Sosial

Jabatan anatomi topografi dengan menjalani pembedahan pembedahan

Ketua Jabatan: MD prof. Chemezov S.V..

Kraniotomi: petunjuk jenis dan kaedah. Ciri perbandingan. Prinsip operasi dan tonggak

Dilengkapkan oleh: stud. 403 gr.

prof. Lyashchenko S.N.

Orenburg 2010.

8. Akses pembedahan

9. Kraniotomi penyahmampatan

Trepanasi tengkorak (trepanatio; Perancis: trypanation) - operasi pembedahan untuk membuat bukaan pada tisu tulang tengkorak untuk mengakses rongga yang mendasari.

2. Sejarah

Operasi ini masih dikenali pada zaman kuno dan dijelaskan secara terperinci oleh Hippocrates. Terdapat bukti yang tidak diragukan lagi bahawa pada masa yang paling terpencil, bermula dari zaman Neolitik, seseorang sudah biasa dengan teknik pembedahan untuk membuka rongga kranial, dengan apa yang disebut trepanasi. Ini dibuktikan dengan banyak tengkorak yang dikumpulkan di berbagai tempat dan mempunyai kesan berlubang buatan. Menurut beberapa laporan, seseorang mungkin berfikir bahawa lelaki primitif lebih sering menggunakan trepanation daripada orang yang beradab.

Di banyak dolmens, beberapa spesimen trephined dijumpai sekaligus..

Dari 210 tengkorak yang dikumpulkan di Pulau Tenerife dan dijelaskan oleh Lushan, 10 tengkorak itu, dengan bukaan di dahi, mahkota, okiput, di sepanjang garis tengah atau sisi; di samping itu, 25 tengkorak dari koleksi ini menunjukkan jejak operasi yang tidak lengkap - luka di fontanel parietal, nampaknya disebabkan oleh mengikis lapisan tulang tambahan. Tengkorak trephined kuno pertama digambarkan oleh Broca pada tahun 1867. Pada tengkorak ini, yang diekstrak dari makam Mexico dan menjadi milik individu dari bangsa Aztec kuno, terdapat perforasi segiempat yang dibuat oleh empat sayatan linier - teknik yang sangat dekat dengan kaedah trepanasi pada zaman prasejarah di Eropah..

Trepanasi dari zaman Neolitik pertama kali diperhatikan pada tahun 1773-1774, ketika di Lyon, Dr. Prunier dan beberapa saintis lain menunjukkan beberapa tengkorak dari Dolgères dolmens dan tempat-tempat lain dengan bukaan bulat atau bujur di dalamnya. Penemuan Prunier diikuti oleh sejumlah orang lain di seluruh pelosok dunia. Kes-kes trepanasi prasejarah yang diketahui sehingga kini dijelaskan oleh prof. D.N. Anuchin dalam Prosiding Arkeologi IX.

Trepanasi di Eropah: seseorang dapat menunjukkan kewujudan pakar trepaner yang bertahan hingga kini di Montenegro, Kornvalis. Koleksi tengkorak yang cengkerik dalam karya asli dan boneka boleh didapati di Muzium Antropologi Paris Museum. Terdapat trepanasi pasca kematian, di mana motif keagamaan memainkan peranan, misalnya, keinginan untuk memakai tengkorak yang digantung di tali pinggang, sebagai jimat, atau keinginan untuk memberi jiwa yang bebas di tengkorak jalan keluar selepas kematian, seperti yang masih berlaku di kulit merah Illinois. Mengenai penjelmaan hidup, ada yang cenderung melihat teknik pembedahan yang sadar di dalamnya, sementara yang lain mengaitkannya dengan anggapan seorang lelaki primitif bahawa penyakit ini berasal dari penanaman semangat jahat yang perlu diusir. Memihak kepada fakta bahawa Trepanation digunakan sebagai teknik pembedahan semata-mata, mereka mengatakan jejak penumpukan purulen yang terdapat pada beberapa kura-kura trephined (tengkorak dari Port-blanc dolmen), atau tengkorak seperti dari Mousseaux-les-Bray, yang diakui beroperasi setelah kecederaan kepala.

Trepanasi ritual

Kraniotomi tidak selalu dilakukan untuk tujuan terapi..

Di Tibet, mereka telah lama memperhatikan bahawa pemberian orang yang paling sering melihat setelah mengalami kecederaan otak. Dan mereka bertekad untuk membuka "mata ketiga" secara buatan. Bhikkhu itu, yang dipilih berdasarkan prinsip khas, menjalani operasi, yang sering kali melibatkan hasil maut. Di tengah dahi, lubang digerudi, selama beberapa hari mereka ditutup dengan baji kayu dengan salap penyembuhan dan dibiarkan tumbuh berlebihan. Vsevolod Ovchinnikov.

Kraniotomi digunakan sebagai akses untuk menghilangkan hematoma intrakranial, tumor meninges dan otak, dengan trauma kraniocerebral terbuka, patah tulang tulang tengkorak, dan sebagai pembedahan paliatif untuk peningkatan tekanan intrakranial secara akut.

Respan trepanation, trepanation tulang dengan menggunakan lubang penggilingan dan mengembangkannya menggunakan nippers ke ukuran yang diperlukan. Dalam kes ini, sayatan tisu lembut tengkorak boleh berbentuk linear atau berbentuk tapal kuda. Kelemahan utama kaedah ini ialah berlakunya kecacatan tulang yang tetap;

Trepanasi osteoplastik dengan lipatan penutup kulit pada kaki, yang pada akhir operasi dikeluarkan atau diletakkan di tempatnya. Dalam semua kes yang mungkin, keutamaan diberikan kepada trepanasi osteoplastik..

Kromiotomi dekompresi (DTF) adalah salah satu kaedah yang menyumbang kepada pengurangan tekanan intrakranial dan, dengan itu, peningkatan keadaan fungsional otak.

5. Kaedah trepanasi

Pembukaan rongga kranial dan pendedahan pelbagai bahagian hemisfera serebrum dilakukan dengan dua kaedah:

a) trepanasi tulang dengan menggunakan lubang penggilingan dan mengembangkannya menggunakan nippers ke ukuran yang diperlukan (respan trepanation). Dalam kes ini, sayatan tisu lembut tengkorak boleh berbentuk linear atau berbentuk tapal kuda. Kelemahan utama kaedah ini ialah berlakunya kecacatan tulang yang tetap;

b) trepanasi osteoplastik dengan lipatan penutup kulit pada kaki, yang pada akhir operasi dikeluarkan atau diletakkan di tempatnya. Dalam semua kes yang mungkin, keutamaan diberikan kepada trepanasi osteoplastik..

Pada separuh kedua abad yang lalu dan pada dekad pertama abad ke-20, trepanasi osteoplastik biasanya dilakukan mengikut kaedah Wagner dan Wolf. Pada masa yang sama, kepingan kulit-periosteal-tulang berbentuk tapal kuda dipotong pada kaki kulit-otot-periosteal yang agak sempit. Setelah kerangka tulang di alur sempit sepanjang pemotongan tisu lembut, 4-5 lubang penggilingan dikenakan, di antaranya tulang digergaji dengan gergaji dawai.

Selama beberapa dekad yang lalu, kaedah trepanasi osteoplastik yang dicadangkan oleh Zutter dan dikembangkan oleh Olivekron telah tersebar luas. Pertama, kepak aponeurotik kulit yang besar dipotong dan dilemparkan ke sisi pada pangkalan yang luas, dan kemudian kepingan tulang-periosteal (atau muskuloskeletal-periosteal) yang terpisah dipotong pada kaki bebas dari tisu lembut yang terbentuk dari serat dan periosteum subaponeurotic rapuh, dan selalunya otot temporal.

Sayatan berbentuk tapal kuda Wagner-Wolf kurang bermanfaat dari sudut menjaga peredaran darah kepak kulit-subkutan yang baik daripada pembentukan sayatan melengkung dengan pemeliharaan kaki lebar di bahagian depan dan bawah. Kelebihan kaedah yang terakhir adalah bahawa pembentukan penutup kulit dan kulit-periosteal yang berasingan memungkinkan pelbagai untuk mengubah lokasi dan pengembangan flap tulang-periosteal, tanpa mengira ukuran dan lokasi flap kulit-aponeurotik.

Tetapi baru-baru ini, sayatan kulit kepala berbentuk tapal kuda ditinggalkan dan hanya linier.

Kelebihan mereka adalah bahawa mereka jauh lebih pendek daripada berbentuk tapal kuda, unjuran sayatan kulit tidak bertepatan dengan unjuran otak dura mater, yang sangat penting ketika penyahmampatan dibiarkan, saraf dari kapal lebih terpelihara, kerana sayatan biasanya sejajar dengan mereka, dan, pada akhirnya Akhirnya, mereka tidak pernah sampai ke kawasan depan wajah, iaitu, mereka sangat kosmetik.

1. Rotor tangan dengan pemotong

2. Dahlgren Nippers

3. Pinset untuk mengaplikasikan klip dan klip

4. Edson's Expander

6. Melihat wayar Olivecron

7. Konduktor Polenov

8. Pinset untuk dura mater

9. Spatula otak

11. Raspator otak rata

13. Lewer forceps

14. Penjepit Liston

15. Pahat berlekuk

16. Palu kayu dan logam

Dan alat lain...

7. Teknik operasi

Kedudukan pesakit dan kepalanya di atas meja operasi.

Semasa memilih kedudukan pesakit dan kepalanya semasa operasi, keperluan tempatan, umum dan anestetik diambil kira.

Keperluan tempatan adalah pendedahan otak yang optimum dan pendekatan ke kawasan operasi, kedudukan yang sesuai untuk pakar bedah.

Umum - kedudukan pesakit dan kepalanya tidak boleh memburukkan keadaannya dan tidak boleh menyebabkan komplikasi (hemodinamik - kesesakan vena, mampatan saraf, embolisme udara).

Keperluan anestetik - jangan menghalang perjalanan dada dan pernafasan, buat jalan masuk untuk kemungkinan menghidupkan semula semasa pembedahan.

Kedudukan pesakit di meja operasi mungkin berbeza dan bergantung pada penyetempatan proses. Dengan penyakit otak dan kepalanya pesakit, mereka diletakkan di kedudukan berikut:

di bahagian belakang kepala - untuk mendedahkan lobus frontal, pangkal fossa kranial anterior, kawasan chiasm;

di bahagian belakang kepala dengan putaran kepala 15-30 ° ke sisi yang bertentangan dengan fokus operasi, untuk akses pembedahan ke kawasan temporal dan parietal. Badan juga diputar serentak 15-30 ° menggunakan meja atau alas;

di sebelah untuk mengakses kawasan temporal, parietal, oksipital;

Kraniotomi: bila perlu, lakukan, pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valeryevna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Kraniotomi dianggap sebagai salah satu intervensi pembedahan yang paling sukar. Operasi ini telah diketahui sejak zaman kuno, ketika dengan cara ini mereka berusaha merawat luka, tumor dan pendarahan. Sudah tentu, perubatan kuno tidak memungkinkan untuk mengelakkan pelbagai komplikasi, oleh itu, manipulasi tersebut disertai dengan kematian yang tinggi. Sekarang trepanation dilakukan di hospital bedah oleh pakar bedah yang berkelayakan dan bertujuan, pertama sekali, untuk menyelamatkan nyawa pesakit.

Kraniotomi terdiri dalam pembentukan bukaan pada tulang, di mana doktor mendapat akses ke otak dan membrannya, saluran darah, pembentukan patologi. Ini juga membolehkan anda mengurangkan tekanan intrakranial yang meningkat dengan cepat, sehingga dapat mencegah kematian pesakit.

Operasi untuk membuka cranium dapat dilakukan seperti yang direncanakan, jika terjadi tumor, misalnya, dan segera, atas sebab kesihatan, dengan kecederaan dan pendarahan. Dalam semua kes, risiko kesan buruk adalah tinggi, kerana integriti tulang dilanggar, kerosakan struktur saraf dan saluran darah semasa operasi adalah mungkin. Di samping itu, alasan trepanation selalu sangat serius..

Operasi ini mempunyai petunjuk yang tegas, dan halangan sering dilakukan, kerana untuk menyelamatkan nyawa pesakit, pakar bedah mungkin mengabaikan patologi yang menyertainya. Kraniotomi tidak dilakukan dalam keadaan terminal, kejutan teruk, proses septik, dan dalam kes lain dapat memperbaiki keadaan pesakit, walaupun ada gangguan serius pada organ-organ dalaman.

Petunjuk untuk kraniotomi

Petunjuk untuk kraniotomi secara beransur-ansur menyempit kerana munculnya kaedah rawatan baru yang lebih lembut, tetapi dalam banyak kes, inilah satu-satunya cara untuk cepat menghilangkan proses patologi dan menyelamatkan nyawa pesakit..

trepanasi penyahmampatan dilakukan tanpa campur tangan pada otak

Sebab trepanasi dekompresi (reseksi) adalah penyakit yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial yang cepat dan mengancam, serta menyebabkan anjakan otak berbanding dengan kedudukan normalnya, yang penuh dengan kerosakan strukturnya dengan risiko kematian yang tinggi:

  • Pendarahan intrakranial;
  • Kecederaan (penghancuran tisu saraf, lebam dalam kombinasi dengan hematoma, dll.);
  • Abses otak;
  • Neoplasma besar yang tidak dapat dikendalikan.

Trepanasi untuk pesakit seperti itu adalah prosedur paliatif yang tidak menghilangkan penyakit, tetapi menghilangkan komplikasi yang paling berbahaya (dislokasi).

Trepanasi osteoplastik adalah tahap awal rawatan pembedahan patologi intrakranial, yang menyediakan akses ke otak, saluran darah, dan membran. Ia ditunjukkan dengan:

  1. Kecacatan tengkorak dan otak;
  2. Tumor yang boleh dikeluarkan secara pembedahan;
  3. Hematoma intraserebral;
  4. Aneurisma dan malformasi vaskular;
  5. Abses, lesi parasit otak dan meninges.

trepanasi osteoplastik untuk pembedahan otak

Untuk menghilangkan hematoma yang terletak di dalam tengkorak, kedua-dua trepanasi reseksi dapat digunakan untuk mengurangkan tekanan dan mencegah perpindahan otak pada masa akut penyakit ini, serta osteoplastik, jika doktor menetapkan tugas untuk menghilangkan pendarahan dan mengembalikan integriti tisu kepala.

Persiapan untuk pembedahan

Sekiranya perlu menembusi rongga kranial, tempat penting tergolong dalam persiapan pesakit yang baik untuk menjalani pembedahan. Sekiranya ada masa yang cukup, maka doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh, termasuk bukan sahaja ujian makmal, imbasan CT dan MRI, tetapi juga perundingan pakar khusus, dan pemeriksaan organ dalaman. Pemeriksaan mandatori oleh ahli terapi yang memutuskan keselamatan intervensi untuk pesakit.

Walau bagaimanapun, kebetulan pembukaan cranium dilakukan dengan segera, dan kemudian pakar bedah mempunyai sedikit waktu, dan pesakit menjalani minimum kajian yang diperlukan, termasuk ujian darah umum dan biokimia, pembekuan, MRI dan / atau CT untuk menentukan keadaan otak dan penyetempatan proses patologi. Sekiranya trepanation kecemasan, manfaat menyelamatkan nyawa lebih tinggi daripada risiko yang mungkin timbul sekiranya terdapat penyakit bersamaan, dan pakar bedah memutuskan untuk beroperasi.

Dalam operasi yang dirancang, setelah pukul enam petang, dilarang makan dan minum sehari sebelumnya, pesakit sekali lagi bercakap dengan pakar bedah dan pakar bius, mandi. Sebaiknya berehat dan bertenang, dan dengan kegembiraan yang kuat, ubat penenang boleh diresepkan..

Sebelum campur tangan, rambut dicukur dengan teliti di kepala, bidang pembedahan dirawat dengan larutan antiseptik, kepala dipasang pada posisi yang betul. Pakar anestesi memperkenalkan pesakit ke anestesia, dan pakar bedah terus melakukan manipulasi.

Membuka rongga kranial dapat dilakukan dengan cara yang berbeza, sehingga jenis trepanasi berikut dibezakan:

  • Osteoplastik.
  • Reseksi.

Tidak kira jenis pembedahan yang dirancang, pesakit harus menjalani anestesia umum (biasanya nitrous oxide). Dalam beberapa kes, trepanasi dilakukan di bawah anestesia tempatan dengan larutan novocaine. Untuk kemungkinan pengudaraan mekanikal, relaksan otot diperkenalkan. Kawasan operasi dicukur dengan teliti dan dirawat dengan larutan antiseptik.

Trepanasi osteoplastik

Trepanasi osteoplastik bertujuan bukan sahaja untuk membuka tengkorak, tetapi juga menembusi ke dalam untuk pelbagai manipulasi (penghapusan hematoma dan lesi penghancuran setelah kecederaan, tumor), dan hasil akhirnya adalah pemulihan integriti tisu, termasuk tulang. Sekiranya trepanasi osteoplastik, serpihan tulang kembali ke tempatnya, sehingga menghilangkan cacat yang terbentuk, dan operasi tidak lagi diperlukan.

Lubang trepanasi dalam jenis operasi ini dilakukan di mana jalan ke kawasan otak yang terkena akan menjadi yang terpendek. Tahap pertama adalah sayatan tisu lembut kepala dalam bentuk tapal kuda. Adalah penting bahawa pangkal kepak ini berada di bahagian bawah, kerana kapal yang membekalkan kulit dan tisu di bawahnya melintas secara radikal dari bawah ke atas, dan integriti mereka tidak boleh dikompromikan untuk memastikan aliran darah dan penyembuhan yang normal. Lebar dasar kepak adalah kira-kira 6-7 cm.

Setelah kepak-kulit kulit dengan aponeurosis dipisahkan dari permukaan tulang, ia ditolak, dipasang pada tisu yang dibasahi dengan garam atau hidrogen peroksida, dan pakar bedah meneruskan ke langkah seterusnya - pembentukan kepingan tulang-periosteal.

tahap trepanasi osteoplastik menurut Wagner-Wolf

Periosteum dibedah dan dikelupas mengikut diameter pemotong, yang dibuat oleh pakar bedah beberapa lubang. Bahagian tulang yang diawetkan di antara lubang dipotong dengan bantuan gergaji Gigli, tetapi satu "pelompat" tetap tidak tersentuh, dan tulang patah di tempat ini. Flap tulang melalui periosteum di kawasan patah akan dihubungkan dengan tengkorak.

Agar serpihan tulang tengkorak setelah meletakkan di tempat yang sama tidak jatuh ke dalam, pemotongan dilakukan pada sudut 45 °. Luas permukaan luaran kepak tulang lebih besar daripada bahagian dalam, dan setelah serpihan ini kembali ke tempatnya, ia dipasang dengan kuat di dalamnya.

Setelah mencapai dura mater, pakar bedah membedahnya dan memasuki rongga kranial, di mana ia dapat melakukan semua manipulasi yang diperlukan. Setelah tujuan yang ingin dicapai dicapai, tisu dijahit dalam urutan terbalik. Jahitan dari jahitan yang dapat diserap digunakan pada dura mater, kepak tulang dikembalikan ke tempatnya dan diperbaiki dengan jahitan kawat atau tebal, dan area muskuloskeletal dijahit dengan catgut. Pada luka, mungkin terdapat saluran pembuangan untuk keluarnya aliran keluar. Jahitan dikeluarkan pada akhir minggu pertama selepas pembedahan..

Video: trepanasi osteoplastik

Trepanasi pelindung

Trepanasi reseksi dilakukan untuk mengurangkan tekanan intrakranial, oleh itu disebut penyahmampatan. Dalam kes ini, ada keperluan untuk membuat lubang kekal di tengkorak, dan serpihan tulang dikeluarkan sepenuhnya.

Trepanasi reseksi dilakukan untuk tumor intrakranial, yang tidak lagi dapat dikeluarkan, dengan peningkatan edema serebrum yang cepat disebabkan oleh hematoma dengan risiko terkehelnya struktur saraf. Tempat ini biasanya merupakan kawasan temporal. Di zon ini, tulang tengkorak terletak di bawah otot temporal yang kuat, sehingga jendela trepanasi akan ditutup olehnya, dan otak dilindungi dengan pasti dari kemungkinan kerosakan. Sebagai tambahan, trepanasi penyahmampatan temporal memberikan hasil kosmetik yang lebih baik berbanding dengan kawasan lain yang mungkin untuk trepanasi.

resapan (penyahmampatan) trepanasi mengikut Cushing

Pada awal operasi, doktor memotong kepak muskuloskeletal secara linier atau dalam bentuk tapal kuda, memutarnya ke luar, membedah otot temporal di sepanjang serat dan memotong periosteum. Kemudian lubang dibuat di tulang dengan pemotong penggilingan, yang mengembang dengan bantuan pemotong tulang Luer khas. Ini menghasilkan lubang trepanasi bulat, diameternya berbeza dari 5-6 hingga 10 cm.

Setelah penyingkiran serpihan tulang, pakar bedah memeriksa kulit otak yang keras, yang dengan hipertensi intrakranial yang teruk dapat menjadi tegang dan membengkak dengan ketara. Dalam kes ini, berbahaya untuk segera membedahnya, kerana otak dapat dengan cepat beralih ke jendela trepanasi, yang akan mengakibatkan kerusakan dan penyebaran batang ke dalam foramen oksipital yang besar. Untuk penyahmampatan tambahan, sebahagian kecil cecair serebrospinal dikeluarkan oleh tusukan lumbal, selepas itu dura mater dibedah..

Operasi ini diselesaikan dengan menjahit tisu secara berurutan kecuali kulit otak yang keras. Tapak tulang tidak sesuai di tempatnya, seperti dalam pembedahan osteoplastik, tetapi kemudian, jika perlu, kecacatan ini dapat dihilangkan dengan menggunakan bahan sintetik.

Video: Filem latihan Soviet mengenai trepanation reseksi

Tempoh dan pemulihan pasca operasi

Selepas campur tangan, pesakit dibawa ke unit rawatan intensif atau wad pasca operasi, di mana doktor dengan berhati-hati memantau fungsi organ penting. Pada hari kedua, dengan tempoh selepas operasi yang berjaya, pesakit dipindahkan ke jabatan bedah saraf dan menghabiskan masa sehingga dua minggu di sana.

Adalah sangat penting untuk mengawal pembuangan melalui saluran air, serta lubang semasa trepanasi reseksi. Pembengkakan pembalut, edema tisu muka, lebam di sekitar mata dapat menunjukkan peningkatan edema otak dan kemunculan hematoma pasca operasi.

Trepanation disertai dengan risiko tinggi pelbagai komplikasi, termasuk proses berjangkit dan radang pada luka, meningitis dan ensefalitis, hematoma sekunder dengan hemostasis yang tidak mencukupi, kegagalan jahitan, dll..

Akibat dari kraniotomi boleh menjadi pelbagai gangguan neurologi sekiranya berlaku kerosakan pada meninges, sistem vaskular dan tisu otak: gangguan pada motor dan sfera deria, kecerdasan, sindrom kejang. Komplikasi yang sangat berbahaya pada masa awal operasi adalah berakhirnya cecair serebrospinal dari luka, yang penuh dengan penambahan jangkitan dengan perkembangan meningoencephalitis.

Hasil jangka panjang trepanasi adalah ubah bentuk tengkorak setelah reseksi tapak tulang, pembentukan parut keloid yang melanggar proses regenerasi. Proses-proses ini memerlukan pembetulan pembedahan. Untuk melindungi tisu otak dan untuk tujuan kosmetik, lubang selepas trepanasi reseksi ditutup dengan plat sintetik.

Sebilangan pesakit selepas trepanation tengkorak mengadu sakit kepala yang kerap, pening, penurunan daya ingatan dan keupayaan bekerja, perasaan keletihan dan ketidakselesaan psiko-emosi. Kemungkinan kesakitan di kawasan parut pasca operasi. Sebilangan besar gejala selepas operasi tidak berkaitan dengan campur tangan itu sendiri, tetapi dengan patologi otak, yang merupakan punca trepanasi (hematoma, lebam, dll.).

Pemulihan selepas trepanasi tengkorak merangkumi terapi ubat dan penghapusan gangguan neurologi, penyesuaian sosial dan buruh pesakit. Sebelum mengeluarkan jahitan, perawatan luka diperlukan, termasuk pemantauan harian dan menukar pakaian. Anda boleh mencuci rambut tidak lebih awal dari dua minggu selepas pembedahan.

Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, analgesik ditunjukkan, sekiranya berlaku kejang, antikonvulsan, doktor boleh menetapkan ubat penenang dengan kegelisahan atau kegelisahan yang teruk. Rawatan konservatif selepas pembedahan ditentukan oleh sifat patologi yang membawa pesakit ke meja operasi.

Dengan kekalahan pelbagai bahagian otak, pesakit mungkin harus belajar berjalan, bercakap, pemulihan ingatan dan fungsi lain yang terganggu. Ketenangan psiko-emosi penuh ditunjukkan, lebih baik menolak aktiviti fizikal. Peranan penting pada peringkat pemulihan dimainkan oleh saudara terdekat pesakit, yang di rumah dapat membantu mengatasi beberapa kesulitan dalam kehidupan seharian (misalnya mandi atau memasak).

Sebilangan besar pesakit dan saudara-mara mereka peduli sama ada kecacatan akan dibuat selepas pembedahan. Tidak ada jawapan yang pasti. Trepanasi itu sendiri bukan alasan untuk menentukan kumpulan kecacatan, dan semuanya akan bergantung pada tahap gangguan neurologi dan kecacatan. Sekiranya operasi berjaya, tidak ada komplikasi, pesakit kembali ke kehidupan dan pekerjaannya yang biasa, maka anda tidak boleh bergantung pada kecacatan.

Dalam kecederaan otak yang teruk dengan kelumpuhan dan paresis, gangguan ucapan, pemikiran, ingatan dan lain-lain, pesakit memerlukan rawatan tambahan dan bukan sahaja dapat pergi bekerja, tetapi juga dapat mengurus dirinya sendiri. Sudah tentu, kes seperti ini memerlukan penubuhan kecacatan. Selepas kraniotomi, kumpulan kecacatan ditentukan oleh komisen perubatan khas dari pakar yang berbeza dan bergantung kepada tahap keparahan keadaan pesakit dan tahap kecacatan.

Bagaimana kraniotomi

Walaupun tidak semua orang tahu mengenai otak, pembedahan saraf telah mencapai kejayaan besar pada zaman kita. Tetapi tidak kira seberapa tinggi tahap operasi otak, frasa "kraniotomi" menyebabkan hubungan yang tidak menyenangkan pada kebanyakan orang. Walau bagaimanapun, campur tangan pembedahan yang kompleks dan panjang ini menyelamatkan banyak nyawa. Anda boleh membiasakan diri dengan petunjuk mengenai operasi sedemikian, jenisnya dan kemungkinan akibatnya dalam artikel ini..

Rujukan sejarah

Dalam bedah saraf, trepanasi disebut membuat lubang di mana-mana bahagian tengkorak untuk mendapatkan akses langsung ke tisu otak. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh menganggap pembedahan tersebut sebagai penemuan ubat moden. Penemuan arkeologi menunjukkan bahawa lubang di tengkorak untuk tujuan terapi, nenek moyang kita dapat mengebor beberapa ribu tahun yang lalu. Sejak era Paleolitik Akhir (40-11 ribu tahun yang lalu), trepanasi telah digunakan di hampir semua pelosok planet ini. Operasi itu digunakan oleh doktor Yunani dan Rom kuno, penyembuh beberapa bahagian Afrika, Amerika Selatan dan Pasifik Selatan.

Hippocrates mencadangkan trepanation sebagai cara untuk merawat luka kepala, termasuk mengeluarkan serpihan tulang dari otak setelah cedera. Untuk prosedur ini, pengikutnya membuat latihan khas. Trepanasi prasejarah dalam budaya peradaban kuno Peru dilakukan dengan pisau upacara yang disebut tumi. Penduduk Lautan Pasifik selatan melakukan campur tangan pembedahan dengan cengkerang yang tajam. Di Eropah, batu api dan obsidian digunakan untuk tujuan yang sama..

Tujuan trepanation tidak selalu untuk membuka akses ke otak untuk manipulasi selanjutnya. Pada zaman dahulu, lubang tengkorak sering berfungsi sebagai jalan keluar bagi roh-roh jahat, yang dianggap sebagai penyebab penyakit. Juga, bukaan di tengkorak tampaknya menjadi saluran tertentu untuk memperoleh pengetahuan dan pengalaman rohani yang istimewa. Di Mesir, Firaun menjalani operasi seperti itu, mungkin untuk memudahkan jiwa meninggalkan jasad setelah mati.

Walaupun keadaan kesihatan yang tidak sempurna dan pemulihan perubatan setelah kraniotomi, dalam banyak kes, pesakit pakar bedah prasejarah tidak hanya dapat bertahan hidup, tetapi juga hidup dengan lubang di kepala yang ditutup hanya dengan sehelai kulit selama bertahun-tahun..

Jenis trepanasi dan petunjuk untuknya

Dalam perubatan moden, kraniotomi juga disebut kraniotomi (tetapi bukan trepanasi otak). Nama lain tidak mengubah fakta bahawa ia adalah prosedur pembedahan yang sangat kompleks. Kemunculan kaedah baru untuk menangani banyak penyakit otak membolehkan anda menggunakannya lebih jarang daripada sebelumnya. Walau bagaimanapun, dua jenis operasi pada tengkorak masih berlaku dalam amalan bedah saraf - osteoplastik, trepanasi reseksi.

Ciri-ciri kraniotomi osteoplastik

Trepanasi dilakukan apabila anda perlu mengakses langsung kandungan kotak kranial untuk rawatan pembedahan:

  • kecacatan tengkorak, otak;
  • ketumbuhan;
  • hematoma intraserebral (contohnya, dengan strok hemoragik);
  • aneurisma vaskular;
  • abses;
  • kerosakan otak parasit.

Operasi dimulakan dengan pilihan lokasi untuk lubang trepanasi: harus sedekat mungkin ke kawasan yang terkena. Pertama sekali, pakar bedah memotong tisu lembut dalam bentuk tapal kuda sehingga pangkal kepak terletak di bahagian bawah, kerana saluran darah melewati dari bawah ke atas, dan sangat penting untuk tidak melanggar integriti mereka. Selanjutnya, dengan menggunakan alat khas, periosteum dan tulang dibedah pada sudut 45 °. Sudut pemotongan seperti itu diperlukan agar permukaan luar penutup tulang melebihi bahagian dalam, dan ketika memulihkan integriti tengkorak, serpihan yang dikeluarkan tidak jatuh ke dalam. Setelah mencapai haid, pakar bedah melakukan manipulasi secara langsung di rongga kranial (menghilangkan tumor, menghilangkan pendarahan).

Kraniotomi berakhir dengan jahitan:

  • kulit otak yang keras dijahit oleh benang yang dapat diserap;
  • kepak dipasang dengan benang atau wayar khas;
  • kulit dan otot dijahit dengan catgut.

Trepanasi pelindung

Dalih untuk kraniotomi reseksi adalah patologi yang memprovokasi peningkatan tekanan intrakranial yang cepat, mengancam nyawa, atau berkontribusi pada pemindahan struktur otak, yang penuh dengan pelanggaran dan kematian mereka. Syarat-syarat ini merangkumi:

  • pendarahan serebrum;
  • edema serebrum;
  • kecederaan (lebam, lebam, penghancuran tisu akibat hentaman);
  • tumor besar yang tidak dapat dikendalikan.

Trepanasi dalam kes seperti itu adalah prosedur paliatif, iaitu, tidak menghilangkan penyakit, tetapi hanya menghilangkan komplikasi berbahaya.

Reseksi kraniotomi tengkorak juga disebut penyahmampatan, kerana dilakukan untuk mengurangkan tekanan di dalam tengkorak. Cirinya adalah bahawa serpihan tulang tidak dikembalikan ke tempat itu. Sekiranya, dari masa ke masa, ancaman terhadap kehidupan hilang, bukaan dapat ditutup dengan bahan sintetik..

Tempat terbaik untuk pembedahan adalah zon temporal. Di sini, membran otak setelah penyingkiran kepak tulang akan melindungi otot temporal yang kuat.

Bagaimana kraniotomi reseksi? Seperti kraniotomi osteoplastik, tisu lembut dan tulang dipotong. Serpihan tulang dikeluarkan sehingga diameter lubang adalah 5-10 cm. Setelah mengetahui pembengkakan lapisan otak, pakar bedah tidak tergesa-gesa untuk membedahnya sehingga tidak ada perpindahan struktur otak. Untuk menghilangkan hipertensi intrakranial, pertama anda perlu membuat beberapa tusukan cecair serebrospinal, dan kemudian memotong membran otak. Apabila manipulasi ini selesai, tisu (pengecualian dura mater) dijahit.

Kraniotomi dalam bentuk apa pun boleh berlangsung selama beberapa jam, dan hanya digunakan untuk petunjuk serius yang mengancam nyawa pesakit. Tidak ada yang akan melakukan operasi seperti ini, misalnya, dengan mikrostroke - untuk menghilangkan akibatnya, ada kaedah terapi yang lebih lembut.

Kontraindikasi terhadap trepanasi adalah keadaan terminal (kejutan teruk, koma ekstrem), proses septik.

Kemungkinan komplikasi

Operasi dilakukan di bawah anestesia umum, dalam beberapa kes bahagian intervensi dilakukan di bawah anestesia tempatan, iaitu orang itu sedar. Selepas trepanation, pesakit memasuki unit rawatan intensif atau wad pasca operasi. Apabila pesakit sedar atau tidak, dia dipindahkan ke bahagian bedah saraf, jangka masa tinggal di sana adalah sekitar 2 minggu.

Akibat trepanasi (anestesia) mungkin dahaga, sakit kepala, tetapi ini tidak kritikal. Tetapi tisu muka yang bengkak, lebam di sekitar mata dapat menunjukkan perkembangan edema serebrum. Terdapat sebilangan kemungkinan komplikasi lain selepas operasi ini..

  • Jalannya proses keradangan pada luka, ensefalitis, meningitis - akibat jangkitan.
  • Gangguan neurologi (kejang, masalah dengan koordinasi pergerakan, gangguan sfera intelektual) - berkaitan dengan kerosakan pada meninges dan tisu.
  • Deformasi tengkorak setelah penyingkiran sebahagian tulang, pembentukan parut keloid.

Akibat yang tidak menyenangkan selepas kraniotomi (sakit kepala, pening, gangguan ingatan) mungkin dikaitkan bukan hanya dengan operasi itu sendiri, tetapi dengan penyakit otak, yang disebabkan oleh itu intervensi dilakukan.

Proses pemulihan

Tempoh pemulihan selepas kraniotomi berlangsung pada masa yang berbeza, bergantung pada patologi otak. Pertama, anda memerlukan penjagaan luka dengan berhati-hati, memantau keadaan lipit. Kesakitan yang kuat melegakan analgesik, kegelisahan teruk - penenang. Rehat fizikal dan emosi disyorkan untuk pesakit - berapa banyak masa yang tidak dapat pergi bekerja, kata doktor.

Untuk pemulihan kekuatan yang paling cepat, doktor boleh mencadangkan diet. Kemungkinan besar, anda harus beralih ke pemakanan yang betul, meninggalkan produk yang meningkatkan tekanan darah dan menyumbat saluran dengan kolesterol. Kita bercakap mengenai minuman dengan kafein, alkohol, makanan berlemak, goreng..

Sekiranya penyakit ini menyebabkan kerosakan pada beberapa bahagian otak dan gangguan fungsi, trepanation tidak dapat mengatur semuanya dengan segera. Dalam situasi seperti itu, pemulihan mungkin merangkumi keperluan untuk menghidupkan semula berjalan kaki, bercakap, dll..

Sekiranya penyakit otak menyebabkan proses yang tidak dapat dipulihkan, dan seseorang tidak dapat melayani dirinya sendiri, dia ditugaskan sebagai kumpulan kecacatan. Walau bagaimanapun, kraniotomi itu sendiri bukanlah alasan untuk menentukan kecacatan jika pesakit terus hidup seperti sebelum pembedahan.

Baca Mengenai Pening