Utama Encephalitis

Pelajaran 6. Latihan Memori

Dalam pelajaran sebelumnya dalam rangka kursus ini mengenai pengembangan memori, anda menerima idea asas mengenai prinsip menghafal kualitatif dari sebarang bahan. Walaupun dengan memahami bahawa undang-undang memori manusia dapat meningkatkan penyimpanan maklumat yang diperlukan, sukar untuk mencapai hasil yang tinggi tanpa latihan khas. Seperti dalam sukan, muzik, membaca pantas, pidato dan lakonan, pengembangan memori memerlukan latihan yang tepat. Pelajaran ini akan memberitahu anda bagaimana melatih kemampuan kita untuk menghafal secara berkesan, dan juga akan memberi latihan, teknik, program, permainan dalam talian percuma, teknik dan teknik untuk pengembangan memori visual dan pendengaran.

Isi kandungan:

Cara dan kaedah mengembangkan memori

Sebagai permulaan, perlu diperhatikan bahawa kita sering melatih ingatan dan perhatian kita menggunakan pelbagai situasi seharian dalam kehidupan seharian. Kami ingat apa yang ingin kami beli di kedai, cuba ingat ulang tahun kelahiran saudara, rakan dan kenalan, menceritakan semula kandungan buku atau buku teks yang baru dibaca - semua ini dan banyak lagi adalah latihan memori yang baik. Walau bagaimanapun, penggunaan latihan khas memberi kita peluang untuk menumpukan perhatian pada tujuan khusus untuk mengembangkan kemampuan tertentu dalam ingatan kita.

Bercakap tentang latihan ingatan, adalah mustahak untuk difahami bahawa praktik mustahil untuk melatih secara langsung kemampuan tertentu untuk menghafal bahan. Ingatan selalu berkembang berkait rapat dengan perhatian, persepsi, pemikiran, organ-organ indera dan fenomena alam semula jadi manusia yang lain. Oleh itu, kebanyakan latihan di bawah menghasilkan kesan yang kompleks pada pemikiran kita, dan juga pada ingatan kita sebagai komponen pemikiran yang penting. Untuk kemudahan, latihan dibahagikan kepada 2 kumpulan: visual dan pendengaran, dan bersama-sama mereka menjadi bahagian penting dari latihan kami untuk meningkatkan ingatan.

Latihan memori visual

Seperti yang telah dicatat dalam pelajaran pertama, gambar visual diingat oleh kebanyakan orang jauh lebih baik daripada pendengaran atau taktil, kerana saraf yang menuju dari mata ke otak dua puluh kali lebih tebal daripada saraf yang menuju dari telinga ke otak. Oleh itu, pengembangan penghafalan visual adalah komponen penting dalam latihan ingatan. Memori fotografi dan keupayaan untuk mengingat gambar visual dengan cepat dapat dikembangkan dengan melakukan latihan berguna berikut.

Latihan 1. Jadual Schulte

Seperti yang anda ketahui, jadual Schulte berguna untuk perkembangan membaca cepat. Mereka melatih penglihatan, perhatian dan pengamatan pinggiran dengan sangat baik, dan jika waktu diambil, akan ada insentif untuk memecahkan rekod peribadi, yang akan memberikan kegembiraan tambahan untuk melakukan tabel-tabel ini.

Jadual Schulte berguna bukan sahaja untuk mengembangkan kemahiran membaca pantas, tetapi juga untuk melatih memori visual. Semasa mencari nombor berturut-turut dalam jadual, penglihatan kami langsung menangkap beberapa sel. Akibatnya, lokasi bukan hanya sel yang diinginkan, tetapi juga sel dengan nombor lain, dihafal..

Anda boleh membaca mengenai kerja yang betul dengan jadual Schulte, serta melakukan latihan pada simulator khas di halaman ini..

Latihan 2. Latihan memori fotografi (kaedah Aivazovsky)

Teknik latihan memori fotografi ini dinamakan sebagai penghormatan kepada pelukis marinis terkenal Rusia-Armenia, Ivan Konstantinovich Aivazovsky (Ayvazyan). Aivazovsky secara mental dapat berhenti sejenak pergerakan gelombang, memindahkannya ke kanvas sehingga tidak kelihatan beku. Sangat sukar untuk menyelesaikan masalah ini; ia memerlukan artis untuk mengembangkan memori visual yang baik. Untuk mencapai kesan seperti itu, Aivazovsky banyak memerhatikan laut, menutup matanya dan menghasilkan semula apa yang dilihatnya dari ingatan.

Anda boleh menggunakan kaedah yang serupa untuk melatih memori visual. Selama 5 minit, perhatikan dengan teliti subjek, bahagian pemandangan atau orang tersebut. Tutup mata anda dan pulihkan mental warna subjek dengan sejelas mungkin. Sekiranya anda mempunyai keinginan, gambar boleh dibuat semula bukan sahaja di kepala, tetapi juga dilukis di atas kertas, yang akan meningkatkan keberkesanan latihan. Latihan ini dapat dilakukan dari semasa ke semasa atau secara berkala, semuanya bergantung pada seberapa baik anda ingin melatih memori visual anda.

Latihan 3. Permainan pertandingan

Permainan memori padanan bukan hanya berguna, tetapi juga cara mudah untuk melatih memori visual. Lemparkan 5 perlawanan di atas meja dan ingat lokasinya selama beberapa saat. Selepas itu, berpaling dan cuba gunakan 5 perlawanan lain untuk membuat gambar yang sama di permukaan lain.

Pada mulanya, senaman mungkin tidak mudah bagi anda. Sekiranya anda tidak dapat mengingat semuanya, maka lihatlah perlawanan sebentar lagi dan buat semula gambar dengan lebih tepat. Kemahiran akan datang dengan latihan. Sebaik sahaja anda merasakan bahawa latihan ini mudah untuk anda, tingkatkan jumlah perlawanan dan kurangkan masa pemerhatian.

Latihan ini bukan sahaja dapat melatih memori visual, tetapi juga memantau kemajuan sebagai hasil latihan. Dan bentuk permainan menambahkan kegembiraan ketika melakukan latihan.

Latihan 4. Bilik Rom

Seperti yang telah dinyatakan, kaedah bilik Rom sangat berguna untuk menyusun maklumat yang dihafal. Walau bagaimanapun, teknik terkenal ini juga dapat digunakan untuk melatih memori visual. Oleh itu, ketika mengingat maklumat menggunakan kaedah bilik Rom, cubalah tidak hanya mengingat urutan objek dan data yang dikaitkan dengannya, tetapi juga perincian, bentuk dan warna objek-objek ini. Anda juga boleh memberikan gambar kenangan tambahan untuk atribut ini. Hasilnya, anda akan menghafal lebih banyak maklumat, dan pada masa yang sama melatih memori visual anda.

Latihan memori pendengaran

Walaupun peribahasa Rusia yang terkenal menyatakan bahawa "lebih baik melihat sekali daripada mendengar 100 kali," memori pendengaran kadang-kadang tidak kurang berguna. Oleh itu, tanpa memori pendengaran, sukar untuk mencapai kejayaan bagi pemuzik, pelakon, ahli politik dan juga pengakap. Untuk memahami betapa pentingnya memori pendengaran, ingat bahawa kuliah yang anda dengar lebih baik diingat daripada hanya buku teks yang telah anda baca atau slaid yang telah anda tonton..

Keistimewaan memori pendengaran adalah bahawa, berbeza dengan kesan visual, yang dirasakan lebih cepat, memori sering mengekalkan kesan auditori yang lebih baik diingat. Berikut adalah beberapa petua dan trik untuk membantu anda mempelajari cara menghafal maklumat audio dengan berkesan..

Latihan 1. Membaca dengan kuat

Membaca dengan lantang adalah salah satu latihan yang paling berkesan untuk mengembangkan memori pendengaran. Membaca dengan kuat dapat membantu meningkatkan perbendaharaan kata yang berfungsi, memperbaiki diksi, intonasi, warna emosi dan kecerahan pertuturan. Membaca dengan kuat membantu kita mengingat komponen audio bahan yang kita baca dengan lebih baik..

Anda perlu membaca dengan kuat tanpa tergesa-gesa, dengan kadar percakapan yang optimum, memerhatikan beberapa nuansa teknikal:

  • menyebut perkataan dengan jelas, secara ekspresif dan dengan susunan;
  • sebutkan teks itu bukan secara monoton, tetapi seolah-olah anda menyatakan pemikiran anda sendiri (katakan).

Sekiranya anda membaca dengan kuat setiap hari selama sekurang-kurangnya 10-15 minit, maka dalam sebulan anda akan melihat hasil yang jelas baik dalam kemampuan pidato anda dan dalam ingatan pendengaran anda.

Latihan 2. Puisi

Latihan memori tidak harus dikurangkan untuk latihan tertentu. Biasakan belajar sedikit puisi dengan hati setiap hari, atau sekurang-kurangnya setiap minggu. Cuba selami maknanya dengan mendalam, fikirkan teknik yang digunakan penyair..

Dengan mempelajari puisi, anda akan mengulanginya dengan kuat atau sendiri, menggunakan alat artikulasi anda. Semakin banyak pengulangan yang anda lakukan, semakin baik ingatan anda akan mengingati puisi itu. Dari masa ke masa, anda akan melatih ingatan anda dan mula menghafal ayat-ayat sebagai hasil daripada pengulangan bilangan yang jauh lebih kecil.

Di samping itu, puisi-puisi itu sendiri sering digunakan untuk menghafal maklumat abstrak jangka panjang. Anda dapat melihat penerapan kaedah ini dalam beberapa bahan di laman web kami, yang menerangkan prinsip menyimpan maklumat seperti:

Latihan 3. Menguping

Berjalan di sepanjang jalan atau berada di pengangkutan awam, cuba dengar dan ingat petikan percakapan orang asing. Kemudian cuba buat semula apa yang anda dengar dengan intonasi yang betul, dan juga bayangkan secara mental wajah orang yang mengatakannya. Latihan sedemikian membolehkan anda belajar memahami teks dengan lancar melalui telinga, dan juga membolehkan anda menjadi lebih prihatin dan peka terhadap nada ucapan.

Permainan dalam talian

Seperti yang disebutkan dalam pelajaran Memori dan Perhatian, permainan, daya saing dan kegembiraan adalah penolong yang berguna untuk menumpukan perhatian. Di samping itu, teknik permainan boleh berguna untuk melatih memori anda. Di bawah ini adalah permainan dalam talian percuma dengan mana anda dapat melatih memori visual anda dengan mudah pada masa lapang. Peraturan permainannya mudah: anda perlu membuka baris 2 sel meja, cuba mencari gambar yang sama. Sebaik sahaja anda membuka semua gambar, permainan akan berakhir. Permainan ini adalah semacam ujian ingatan anda: program ini mengesan laluan permainan.

Melakukan latihan ini, dan mengikuti saranan dari pelajaran sebelumnya, anda akan dapat membanggakan memori yang sangat baik, serta menarik perhatian rakan dan kenalan dengan kemampuan untuk mengingat maklumat dengan mudah.

Bagaimana mengembangkan ingatan

Ingatan yang baik adalah hadiah sejak lahir, dan fenomenal adalah hasil latihan! Anda lupa mengapa anda pergi ke peti sejuk, anda tidak ingat nombor telefon dan selalu terlambat untuk mesyuarat, kerana anda sama sekali tidak mengingatinya? Jangan risau, ingatan bukan sahaja mungkin, tetapi juga perlu dikembangkan! Lagipun, orang yang memiliki maklumat itu memiliki dunia. Dan untuk ini, otak anda mesti berfungsi seproduktif mungkin. Dalam artikel ini, anda akan berkenalan dengan trik mudah yang akan membantu "menyedarkan" ingatan anda. Sudah tentu, kami tidak berjanji untuk menghafal kombinasi digital yang kompleks, tetapi untuk meningkatkan memori cukup!

Jenis-jenis ingatan

Terdapat beberapa klasifikasi dan jenis memori. Tiga kriteria popular.

Mengikut tempoh:

Jangka pendek. Sebilangan kecil maklumat dengan cepat diingat dan hilang begitu cepat. Data disimpan selama kira-kira 30 saat dan dapat dihapus secara kekal tanpa pengulangan..

Jangka panjang. Maklumat dapat disimpan untuk waktu yang lama: dari beberapa jam hingga beberapa tahun. Tetapi cramming dangkal tanpa kajian kualiti bahan di sini tidak membantu. Memori jangka panjang memerlukan kajian terperinci, penafsiran mental dan hubungan dengan pengetahuan yang ada.

Operasi. Memori disimpan untuk jangka waktu tertentu semasa proses atau tindakan sedang dilakukan. Ini berbeza dengan jangka pendek kerana mengatur aktiviti tertentu dan terlibat dalam mengekalkan hasil pertengahannya..

Mengikut objektif:

Sukarela. Kekurangan tujuan untuk mengingati. Maklumat diserap walaupun tidak diperlukan sama sekali.

Sewenang-wenangnya. Menyimpan bahan adalah proses yang berfokus.

Mengenai aktiviti mental

Dorongan. Ia dicirikan oleh penghafalan tindakan, pergerakan. Ciri khas - ketangkasan fizikal dan ketangkasan dalam kerja.

Emosi Ingatan mengenai perasaan yang berpengalaman, momen-momen yang cerah dan peristiwa berwarna yang lain.

Perangkaan. Ingatan untuk suara, rasa, bau, pemandangan dan gambar dari kehidupan. Sebagai contoh, sekumpulan semangat yang lemah dari orang yang lewat di jalan dapat berpindah ke zaman kanak-kanak dan mengingatkan anda akan cinta pertama anda, tentang keadaan di mana anda berada ketika itu.

10 latihan untuk melatih ingatan

Buat persatuan

Gabungkan dalam imaginasi anda beberapa gambar visual sekaligus. Otak dengan cepat menangkap hubungan ini dan setelah beberapa saat ia pasti akan memberi anda salah satu daripada mereka. Dan memori kemudian akan memainkan selebihnya.

Ucapkan kata-kata sebaliknya

Ia bagus untuk melatih memori dan perhatian visual! Dan anda boleh mengeluarkan frasa dari kepala anda. Tuliskan beberapa perkataan di atas kertas, dan kemudian bacalah sebaliknya..

Mengembangkan hemisfera kanan

Orang kidal dipercayai mempunyai ingatan yang lebih baik. Sekiranya anda tangan kanan, cuba sambungkan tangan kiri anda ke bidang kehidupan yang sebelumnya hanya dipercayai di tangan kanan anda. Tandatangan dokumen, pinggan saya, gunakan tetikus komputer, sikat dan gosok gigi dengan tangan kiri! Anda juga boleh belajar bahasa asing. Ini akan membolehkan anda bukan sahaja meluahkan fikiran secara bebas semasa berada di negara asing, tetapi juga mengembangkan hemisfera otak kanan dengan sempurna.

Baca lebih lanjut

Kaedah termudah untuk menyegarkan ingatan anda. Dengan membaca buku, otak anda cuba mengingati perincian dan menggambarkan gambar. Ia mengembangkan imaginasi dan perhatian..

Kaedah Aivazovsky dalam tindakan

Memiliki memori fotografi yang baik tidak diberikan kepada semua orang. Tetapi anda boleh memperbaikinya! Perhatikan objek yang ingin anda ingat selama lima minit, perhatikan nuansa dan perinciannya. Kemudian tutup mata anda dan buat semula apa yang anda lihat seakurat mungkin. Latihan secara berkala akan membawa anda ke kejayaan.!

Mencerahkan!

Mengapa sekolah diminta belajar puisi panjang? Ya, bahawa pada masa dewasa ingatan anda tidak lemas! Oleh itu, ingat masa lalu dan mulailah belajar puisi oleh penyair klasik atau kontemporari. Tidak kira. Perkara utama ialah anda menyukai mereka!

Pengulangan - ibu belajar

Cuba ulangi dan baca semula bahan sepanjang hari. Tidak perlu melakukan cramming secara tidak sengaja, hanya memuatkan maklumat dalam ingatan anda, dan ia pasti akan disimpan di "jabatan" jangka panjang.

Tukar laluan

Pulang dari sekolah, tempat kerja atau restoran, orang sering melakukan kesalahan yang sama untuk otak mereka: mereka berjalan di sepanjang jalan. Adakah anda ingin belajar mengingat dengan lebih baik? Berjalan dengan cara yang berbeza, temui laluan baru, pelajari papan iklan dan papan tanda kedai... Mengunjungi tempat baru menguatkan aktiviti otak!

Buat cerita

Begitu banyak perkara dan peristiwa yang berlaku pada hari yang anda tidak dapat mengingatnya tanpa direkodkan dalam buku harian itu? Karang cerita dengan plot yang konsisten dan logik! Lukis gambar yang sesuai di kepala. Cara mengingat ini sesuai untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Baca dengan kuat

Maklumat baru yang diluahkan dengan kuat akan diingat dan diserap dengan lebih baik. Jangan percaya? Lihat dengan membaca artikel ini kepada rakan anda.

Aplikasi pengembangan memori

Setiap hari, otak menerima banyak maklumat yang diperlukan dan tidak perlu dari rangkaian sosial, buku dan sumber lain. Untuk mengatasi aliran data dan mengelakkan kegagalan otak, anda perlu melatih ingatan anda. Aplikasi telefon pintar untuk membantu anda!

Puncak

Kompleks latihan otak merangkumi latihan ingatan, pemilihan kata cepat, interaksi dengan bentuk geometri, ketangkasan, bekerja dengan nombor dan banyak lagi.

Otak+

Latihan interaktif sepenuhnya. Berikut adalah watak-watak sebenar dan permainan mini penuh. Anda harus mengingati nama dan nama keluarga pembicara, membuka jalan optimum dari satu objek ke objek lain, dan juga menyelesaikan teka-teki mudah.

Jadual Schulte

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengembangkan perhatian, memori visual dan menjadi lebih fokus. Jadual adalah penempatan rawak pada bidang persegi dengan angka atau huruf yang perlu dilipat dalam urutan yang betul: menaik atau menurun.

Perang otak

Sekiranya anda memerlukan lebih sedikit masa untuk membuat keputusan penting, dan kesedaran menjadi pemain skate anda, muat turun aplikasi ini! 30 tugas unik yang bertujuan untuk menyelesaikan hampir semua kemampuan otak.

"Matematik"

Tidak hairanlah apabila Gauss yang hebat mengatakan bahawa matematik adalah ratu sains. Lagipun, bekerja dengan nombor dan nombor adalah latihan terbaik untuk otak! Aplikasi ini menawarkan latihan yang berkesan untuk mengembangkan kemahiran dalam bidang pengkomputeran aritmetik pantas.

Neuronasi

Simulator kompleks terdiri daripada semua jenis latihan logik, perhatian dan ingatan. Beberapa tahap kesukaran, menghitung statistik, kemampuan untuk bersaing dengan pemain lain di rangkaian, analisis penuh hasilnya - apa yang bukan pelatih peribadi untuk otak anda?

"Logik nombor"

Mengalami kesukaran menguruskan bil di kafe? Maka aplikasi ini adalah untuk anda! Ini akan membantu mengembangkan pemikiran strategik dan mengetatkan matematik dengan mengingat kembali jadual pendaraban.

Tinggikan

Aplikasi ini bertujuan untuk mengembangkan kemampuan ingatan dan matematik, tumpuan dan analisis. Sebelum memulakan, ujian pendek akan ditawarkan yang menentukan tahap anda. By the way, semua soalan dan tugas dalam bahasa Inggeris!

Latihan untuk pengembangan ingatan dan perhatian pada orang dewasa dan pelajar sekolah di rumah

Latihan yang melatih otak dan meningkatkan ingatan. Anda tidak perlu malas dan bersenam otak anda setiap hari.

Cara melatih otak anda dan meningkatkan ingatan

Dalam surat kepada cucunya, Umberto Eco pernah menulis:

"Memang benar bahawa jika anda ingin mengetahui di mana Kuala Lumpur berada, maka anda dapat mengklik butang tersebut dan segera mengetahui segala sesuatu dari Internet. Perkara yang buruk adalah bahawa memahami bahawa komputer dapat menjawab soalan anda pada bila-bila masa menghalang anda daripada mengingat maklumat. Ingatan itu seperti otot kaki anda. Sekiranya anda berhenti mempraktikkannya, maka ia akan menjadi lembik, dan anda akan menjadi bodoh ".

Ingatan yang baik selalu menjadi nilai tambah, dan latihan ingatan adalah latihan yang sempurna untuk otak. Dari sini, kreativiti sudah dekat. Anda tidak perlu malas dan bersenam otak anda setiap hari.

Mitos memori

Tidak ada batasan untuk perkembangan otak dan ingatan. Meraguinya? Baca petikan wawancara dengan Rita Levi-Montalcini, seorang ahli sains saraf Itali dan pemenang Hadiah Nobel, beberapa bulan sebelum dia berusia 100 tahun.

Ingat Semua: Latihan untuk Membangunkan Ingatan

Rita Levi Montalcini berumur hampir 90 tahun dalam foto itu.

Bagaimana otak anda?

Sama seperti dalam dua puluh tahun. Saya tidak melihat perbezaan dari segi kerentanan terhadap kesalahan, dan juga dari segi kemampuannya. Esok, misalnya, saya akan terbang ke kongres perubatan.

Bagaimana anda melakukannya?

Otak manusia mempunyai neuroplastik yang luar biasa. Walaupun beberapa neuron mati, yang lain menyusun semula dan melaksanakan fungsinya. Tetapi untuk ini mereka perlu dirangsang.

Tetapi bagaimana?!

Kekalkan otak anda dalam keadaan bersemangat dan aktif, jadikan ia berfungsi, dan tidak pernah merosot.

"Vitamin" untuk ingatan

Terdapat beberapa peraturan yang akan membantu anda mendapatkan gelaran Memory Giant..

  1. Bersikap taat.
  2. Masuk sukan.
  3. Simpan pesanan luaran: selalu simpan barang yang sering digunakan di tempat yang sama.
  4. Nyanyikan lagu, terangkan resipi, petikan puisi dan hafal dongeng, sehingga kemudian anda dapat memberitahu mereka kepada anak-anak atau cucu-cucu anda.
  5. Letakkan laluan visual dan lampirkan idea (abstrak dan bukan sahaja) pada gambar.
  6. Selesaikan teka-teki, teka-teki silang, selesaikan teka-teki, bermain domino dan catur.
  7. Bercakap dengan orang.
  8. Bersikap optimis.
  9. Dan tentu saja membaca buku!

Mari berlatih?

Oleh itu, mari kita mulakan dengan sesuatu yang lebih sederhana. Baca senarai item dengan teliti (hampir semua perkara penting!). Dan ingat. Adakah awak ingat? Tatal ke bawah...

... dan cari barang-barang yang telah diganti. Perhatikan bahawa urutan item juga telah berubah.

Tanda jalan

Jadi, jika anda berjaya, berikut adalah tugas yang agak sukar, yang memerlukan lima minit untuk diselesaikan. Lihat tanda jalan ini, kemudian keluarkan gambar dan jawab soalan di bawah.

Menggambar dari buku

Berapakah bilangan watak dalam gambar? Berapa kali huruf S digunakan?
Berapa banyak anak panah dalam gambar?

Bagi pencinta kriptografi

Dan ini adalah tugas tahap "Master Guild of Memory" - bagi mereka yang 100% pasti akan ingatan mereka. Dan mereka yang mencari ini.

Untuk memulakan, pertimbangkan cipher ini dengan teliti. Anda mempunyai masa dua minit, ingat huruf dan simbol yang berkaitan dengannya dalam gambar di atas. Dan kemudian...

Ingat Semua: Latihan untuk Membangunkan Ingatan

... decode empat perkataan di kotak di bawah (jika anda berjaya kali pertama - Turing dan Stirlitz memuji anda bersama).

Oleh itu, adakah anda masih ingat nama buku di mana anda boleh menemui 95 latihan untuk mengembangkan memori? Jadikan memori anda berfungsi. Ini adalah senaman yang hebat untuk otak..

Pengarang: Julia Bayandina, dari buku karya Angels Navarro "Memori tidak berubah. Tugas dan teka-teki untuk pengembangan kecerdasan dan ingatan".

8 teka-teki untuk latihan ingatan: orang dewasa dan kanak-kanak

Perkembangan memori: permainan kertas untuk seisi keluarga

Ahli psikologi Angel Navarro, penulis, pengarang monograf mengenai perkembangan memori dan perhatian, terapi permainan psikomotor

Kita sering mengadu ingatan yang lemah - baik pada kita, dan terutama pada kanak-kanak. Pakar sebulat suara: anda hanya perlu menangani perkembangan memori. Untuk menjadikan sesuatu lebih menyeronokkan, kami memilih 8 teka-teki dari buku baru, yang semuanya berkaitan dengan peningkatan memori. Kami berharap permainan ini dapat menyemarakkan aktiviti keluarga anda..

Biola, gunting, zirafah.

Perhatikan objek dalam gambar dengan teliti selama dua minit. Kemudian, tanpa melihat gambar, tuliskan di atas sehelai kertas apa yang anda ingat. Jangan berkecil hati jika anda tidak dapat mengingat semuanya.

Apa yang ada di poster?

Perhatikan poster sebentar.

Sekarang, tanpa mengintip, jawab soalan-soalannya.

  1. Berapa banyak kuda yang ditunjukkan di poster?
  2. Ini mengenai Amerika Syarikat atau Inggeris?
  3. Apa yang diumumkan oleh poster ini - festival filem atau sarkas?
  4. Berapakah bilangan bintang di bahagian bawah poster?

Lilin dan orang salji

Buat persatuan untuk nombor dan perkataan mengikut bentuk luarannya. Anda boleh menghabiskan masa sebanyak yang anda perlukan. Kemudian tutup gambar.

Jawab soalan yang diajukan.

  1. Tokoh apa yang sesuai dengan orang salji?
  2. Berapakah nombor yang sesuai dengan jurang dan lilin?
  3. Berapakah bilangan yang sesuai dengan perahu layar, telur dan ular?
  4. Berapakah nombor yang sesuai dengan belon, burung, slaid dan itik?

Semua orang berenang!

Kaji dan hafal perincian gambar selama satu setengah minit. Selepas itu, tutup dan jawab soalan.

  1. Di mana tindakan itu berlaku - di pantai atau di pergunungan?
  2. Adakah semua wanita memakai pakaian renang?
  3. Adakah terdapat seorang lelaki dalam gambar dengan jari telunjuknya terangkat ke atas?
  4. Adakah semua orang di latar depan atau latar belakang juga seseorang?

Bilakah Galileo dilahirkan?

Selama satu setengah minit, ingatlah nama tokoh sejarah dan tahun kelahirannya. Kemudian tutup senarai.

Thomas Edison1847
Kardinal Richelieu1585
Marie curie1867
Galileo1564
Voltaire1694
Nicollo Paganini1782
Sarah Bernhardt1844
Rabindranath Tagore1861

Sekarang semua nama dan tarikh bercampur. Cari tahun kelahiran yang tepat untuk setiap orang bersejarah.

Kardinal Richelieu1861
Nicollo Paganini1564
Marie curie1585
Galileo1867
Thomas Edison1694
Sarah Bernhardt1782
Voltaire1844
Rabindranath Tagore1847

Berapa almari?

Anda perlu menyediakan bilik anak-anak anda. Gambar menunjukkan harga dari katalog perabot. Ingat mereka selama satu minit. Sekarang tutup label dan jawab soalan:

Berapa banyak wang yang akan anda belanjakan sekiranya anda memutuskan untuk membeli katil dua tingkat, permaidani bulat, dua kerusi berlengan, dua lampu dan almari pakaian dua bahagian?

Apa makan tengah hari?

Sekumpulan rakan pergi makan malam bersama. Baca pesanan dan ingatlah. Sekarang tutup senarai.

Jawab soalan berikut:

  1. Berapa banyak air yang dipesan rakan?
  2. Adakah ada yang memesan sandwic ikan?
  3. Sarah meminta gula atau sakarin?
  4. Yang memesan roti bakar?
  5. Yang memesan dua minuman sekaligus?
  6. Apa yang diperintahkan oleh Martin?

Berapa banyak kerusi?

Teliti rancangan rumah dengan teliti selama empat puluh lima saat. Kemudian tutup dan jawab soalan.

Adakah rumah mempunyai teres?
Bilik mandi bertentangan dengan bilik tidur.?
Bilik tidur berkembar?
Adakah terdapat meja di hadapan sofa?
Terdapat dua kerusi berlengan di teras?
Meja ruang makan bulat, persegi atau segi empat tepat?

LiveInternetLiveInternet

-Teg

-Tajuk

  • Perubatan Tradisional (1296)
  • latihan / pengembangan kerohanian (1046)
  • kraf (995)
  • filem (940)
  • Manis, Pencuci mulut (938)
  • esoterik (934)
  • jahitan / kraf dari bahan (896)
  • seni (874)
  • Vegetarian / Resipi (871)
  • buku audio / buku (827)
  • muzik (783)
  • gambar (753)
  • Semua adunan (587)
  • kraf kertas (575)
  • maklumat / isi rumah (503)
  • Merajut / Kraf dari Benang (455)
  • denyar (428)
  • Untuk Dummies (408)
  • Memasak (daging) (407)
  • Aphorisme dan Petikan (384)
  • maklumat untuk pertimbangan (357)
  • kecantikan dari ujian / kraf (352)
  • Ayurveda, Veda (352)
  • Kraf Tahun Baru (338)
  • Origami / Kusudama (324)
  • quilling (315)
  • Akupresur (288)
  • belajar melukis (264)
  • gambar (256)
  • kelucuan (240)
  • Kerajinan dari surat khabar (230)
  • Legenda, Perumpamaan (217)
  • Kraf dari kadbod (209)
  • Runes (201)
  • pautan (198)
  • Kraf Plastik (194)
  • puisi (192)
  • kanzashi (184)
  • diet (167)
  • kosmetik (158)
  • sejambak manis (137)
  • ujian (137)
  • positif, simoron (112)
  • sejarah yang hebat (85)
  • kecantikan kulit (63)
  • Teknik "Artichoke" (25)
  • amalan kalendar lunar (14)
  • bingkai (14)

-Muzik

-Carian Diari

-Langganan E-mel

-Statistik

Latihan yang kuat untuk melatih memori dan perhatian

Isnin, 09 Februari 2015 07:11 AM + untuk petikan petikan

Penemuan revolusioner bagaimana memori kita berfungsi dan bagaimana mengingat! Bagi banyak orang, ini akan menjadi penemuan sebenar. SUMBER

Orang tidak mempunyai ingatan yang buruk, mereka tidak mengajar kita cara menggunakannya dengan betul. Ingatan kita berfungsi dengan baik. Dalam artikel ini, anda akan menemui latihan dan latihan video yang paling berkesan dan menarik untuk melatih memori dan perhatian


Pada masa maklumat disimpan, terdapat:

Ingatan jangka panjang
Ingatan jangka pendek
Sekejap atau ikonik

Memori jangka panjang menyimpan maklumat selama bertahun-tahun dan beberapa dekad. Perkara terakhir yang akan dilupakan oleh seorang lelaki adalah bunyi namanya sendiri. Hanya yang kita gunakan secara teratur, yang selalu kita fikirkan, yang disimpan dalam ingatan jangka panjang.

Dalam ingatan jangka pendek, maklumat ditangguhkan selama beberapa minit, jam, hari, kadang-kadang berminggu-minggu. Kemudian, sebagai tidak perlu, ia "menguap". Otak tidak suka menyimpan barang yang tidak digunakan oleh pemiliknya. Terlalu banyak dia menghabiskan tenaga dan bahan berharga. Salah satu cara untuk cepat bisu adalah dengan mengeringkan ingatan anda sesedikit mungkin. Jangan belajar apa-apa, jangan membaca buku baru, bercakap frasa primitif pendek.

Memori instan dinamakan demikian kerana menyimpan maklumat dalam arti harfiah kata instan - detik, pecahan sesaat. Ingatan ini berfungsi ketika otak menilai keadaan di persimpangan jalan, memerhatikan objek yang bergerak pantas, membaca teks. Semasa kita melihat halaman, otak kita mengingat garis besar sebilangan besar huruf, kata dan frasa, tetapi ada baiknya mengalihkan pandangan dari halaman, kerana kebanyakan gambar hilang dari memori segera.

Semakin maju seseorang mempunyai ingatan jangka pendek dan jangka pendek, semakin banyak peluang untuk menambah ingatan jangka panjang. Memori jangka pendek adalah pintu masuk jangka panjang, dan memori jangka panjang adalah pintu masuk kecerdasan. Untuk mempunyai badan berotot langsing yang cantik, anda perlu bersukan, dengan kerap memberi otot. Juga dengan ingatan. Latihan ingatan tidak lain adalah penggunaan, penerapan, amalan mengingat yang berterusan. Pilihan terbaik adalah belajar puisi. Ini mengembangkan perbendaharaan kata dan meningkatkan kawasan hubungan antara sel saraf di otak..

Latihan latihan memori:

Cuba dari ingatan ke nama dengan nama semua penyair atau penulis yang anda boleh ingat semasa. Sekiranya anda dapat mengingat sekurang-kurangnya 12-15 pengarang tanpa kesukaran dan pengereman, maka ini sama sekali tidak buruk. Sebagai tambahan kepada nama penyair, anda boleh menamakan konsep dari mana-mana bidang (nama wanita dan lelaki, perabot, tanaman dalaman, semua konsep yang berkaitan dengan matematik, seni rupa, dll.)

Latihan sederhana yang membantu anda mengembangkan kebiasaan memfokus pada tugas adalah dengan mengucapkan kata-kata sebaliknya..

Cinta - Bergetar
Piano - Oninaip
Pencakar Langit - Burksoben
Gambar - Anitrak
Siling - Kolotop

Anda tidak boleh membaca perkataannya sebaliknya, tetapi mengucapkannya tanpa melihat kertas. Ambil perkataan apa pun dan ucapkan kata-katanya yang terbalik, seperti yang ditunjukkan di atas. Mulakan dengan suku kata sederhana:

Anak lelaki
Dar-Rad, dll. Kemudian pergi ke perkataan dua suku kata:

Tanduk - Agor
Langit - Aubin
Gunung - Arog

Ia kelihatan seperti latihan primitif untuk kanak-kanak! Tetapi melatih memori visual. Tidak sesederhana itu tanpa kemampuan untuk menyimpan kata "metropolis" atau "catur" dalam imaginasi anda. Sebaik sahaja anda mengucapkan kata-kata ini sebaliknya, tanpa melihat rakaman, anda akan menghadapi kesukaran. Apa kaitan dengannya? Pecahkan tugas mental menjadi blok.

Catur = rakan sekerja

Mula-mula anda perlu memastikan bahawa otak anda melihat tiga bahagian perkataan yang berbeza: rakan sekerja. Anda boleh membahagikan perkataan secara berbeza menjadi suku kata: shah-ma-you. Walau apa pun, anda perlu menyimpan tiga serpihan dalam imaginasi anda. Ingatan dan perhatian sangat berlatih! Sekiranya tiga suku kata sudah terpasang di mata fikiran anda, mudah untuk membacanya sebaliknya:.

Apa yang sekarang saya nasihatkan untuk anda lakukan akan kelihatan pelik. Walau bagaimanapun, "ia adalah yang paling banyak" akan membantu.

a) Meningkatkan kepantasan berfikir dan meningkatkan perhatian

b) mengurangkan masa dalam perjalanan gambar - perkataan (dan dengan itu meningkatkan kelajuan membaca)

c) Uji bagaimana memori anda menjadi tegang (ada yang secara terang-terangan akan "melambatkan" dengan melakukan tugas sederhana ini).

Secepat mungkin, sebut dengan kuat semua objek yang anda lihat di hadapan anda. Inilah saya, misalnya, lihat:
Monitor, cermin, jam tangan dengan tali pinggang kulit, telefon bimbit, pita pengukur, lampu lantai, kamera web, tiga pensil, buku, mingguan, kaktus, dll..

Anda boleh menyenaraikan objek dengan ciri deskriptif dan juga tanpa spesifik: tiang, bantal, sofa, dinding, bingkai, pingat, foto, sikat rambut, dll..

Latihan ini menarik untuk dilakukan apabila terdapat sekurang-kurangnya satu penonton. Perhatikan diri anda: selepas pukul berapa anda “mengempiskan”, jeda antara kata-kata akan meningkat dan anda akan mula bergumam dan membantu diri anda dengan gerak isyarat. Anda boleh dan harus memerah sel otak anda secara berkala..

Dalam kes ini, kadar sintesis bahan yang diperlukan untuk sel meningkat, dan neuron terbiasa bekerja tidak sepenuhnya, tetapi sepenuhnya. Selalunya mengatur salib tegang untuk mereka, dan mereka akan mengucapkan terima kasih. Anda akan cepat mengeluarkan hujah dalam pertikaian dan berfikir dengan lebih baik, berhenti menderita gangguan dan kealpaan. Reaksi otak anda dalam situasi tertekan, seperti kemalangan yang akan berlaku, boleh menjadi sepantas kilat.

Ini untuk mereka yang suka melatih ingatan mereka dengan cara yang tidak standard, iaitu: mengembangkan otak kanan otak. Justru inilah yang bertanggungjawab untuk kerja tangan kiri. Tidak mungkin selalu memperuntukkan masa untuk melatih tangan kiri. Tetapi jika anda mengaitkan latihan dengan aktiviti seharian yang masih harus anda lakukan setiap hari, otak anda akan cepat berkembang. Contohnya: mencuci pinggan, membersihkan tab mandi atau singki, anda boleh membina semula tetikus komputer di bawah tangan kiri anda, cuba menulis dengan tangan kiri, dll..

Ini adalah teknik untuk menghafal apa sahaja. Senarai produk,
Tony Busan menulis mengenai Bilik Rom dalam buku-buku mengenai peningkatan ingatan. Seperti, orang Rom kuno menggunakannya untuk menghafal peristiwa penting, menggantikan buku harian. Menurut Busien, bilik Rom boleh menjadi pejabat anda, bilik tidur atau bilik dari zaman kanak-kanak, mungkin kereta anda. Cara melakukan latihan ini, anda boleh menonton video ini.

Persoalannya timbul, "Apakah memori akan penuh dengan semua benda ini?" Tetapi mekanisme memori lebih sempurna daripada yang disangka. Sebaik sahaja kami menyelesaikan tugas, memori akan segera menghilangkan kelebihan gambar tanpa usaha kami. Sekiranya kita tidak menggunakan maklumat apa pun, otak kita, sebagai pemilik yang bersemangat, akan segera menyingkirkannya. Itulah sebabnya, selepas bersara, orang dengan cepat kehilangan profesionalisme mereka. Sekiranya anda diam selama setahun, maka anda akan lupa cara bercakap.

1) Baca maklumat baru setiap hari.

2) Setelah menonton filem dan program, “gulir” secara mental di kepala anda dari awal hingga akhir.

Adakah anda masih ingat namanya? Adakah anda memperhatikan nama pengarah, pelakon? Anda tidak berminat atau disalahkan kerana sikap tidak berhati-hati dan kemalasan?

3) Simpan senarai barang yang perlu anda beli di kepala anda, bukan di poket anda.

4) Fikirkan apa yang sedang anda lakukan..

5) Cuba ingat nama: kenalan biasa, termasuk ahli keluarga bos secara rawak. Ia menyelamatkan saraf dan meningkatkan peredaran darah di korteks serebrum..

6) Ingat semua nombor telefon yang diperlukan.

7) Pada penghujung hari (anda boleh tidur) ingat peristiwa hari itu pada waktu pagi.

Ini sangat berharga bukan sahaja untuk latihan memori, tetapi juga untuk analisis - adakah saya telah membina hari dengan cara yang terbaik? Secara terperinci, ingat peristiwa-peristiwa dalam satu jam terakhir, jika tidak ada kesempatan untuk membaca, dan waktu hampir habis bukan kerana kesalahan anda.

8) Ingatlah hari lahir, jadual hari dan minggu.

Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu meninggalkan perancangan di atas kertas, tetapi lebih baik menyimpan salinan di kepala anda.

9) Bercakap tanpa curang

10) Dapatkan buku nota untuk sebarang fakta, idea, pautan, petikan, supaya anda dapat menggunakannya sekali-sekala.

Pada akhirnya, saya memutuskan untuk menyiarkan satu lagi video menarik mengenai latihan ingatan dari Vladimir Nikonov, yang memberikan latihan indah mengenai latihan memori.

Cara melatih memori

Saya juga menasihati anda untuk memuat turun buku-buku mengenai latihan memori salah seorang penguasa dunia terkemuka dalam hal kaedah pengajaran, Tony Busan. Buku-bukunya yang paling terkenal ialah Super Memory, Improve Your Memory, Speed ​​Memory..


Bagaimana anda menyukai artikel ini? Saya menasihati anda untuk menerima artikel baru melalui e-mel, agar tidak terlepas maklumat mengenai artikel baru di blog saya!

Kategori:latihan / pengembangan kerohanian
Teg: latihan

Dipetik 7 kali
Disukai: 3 pengguna

10 latihan untuk melatih ingatan

Otak adalah perkara yang suka malas. Kesempatan itu muncul sedikit, dia "mematikan" dan mula "main-main".

Untuk menendangnya sedikit dan melatih ingatannya, saya menawarkan beberapa latihan menarik dari buku karya Angels Navarro, "Memori tidak berubah".

Latihan 1

Ingat sebentar lokasi titik dan garis di empat baris pertama. Kemudian, tanpa melihatnya, tambahkan garis yang hilang di empat baris bawah.

Latihan 2

Buat persatuan untuk nombor dan perkataan mengikut bentuk luarannya. Anda boleh menghabiskan masa sebanyak yang anda perlukan. Kemudian tutup mereka dan jawab soalan yang diajukan..

Sila jawab soalan:
1. Tokoh apa yang sesuai dengan orang salji?
2. Angka-angka apa yang sesuai dengan jurang dan lilin?
3. Nombor apa yang sesuai dengan perahu layar, telur dan ular?
4. Nombor apa yang sesuai dengan belon, burung, slaid dan itik?

Latihan 3

Kaji gambar di sebelah kiri selama 20 saat. Kemudian, tanpa memandangnya, beritahu saya yang mana antara empat tokoh di sebelah kanan yang serupa dengannya.

Latihan 4

Ingat senarai belanja untuk masa yang anda perlukan. Kemudian, tanpa melihatnya, beritahu saya senarai yang mana satu yang betul. Harap maklum bahawa pesanan mungkin berubah..

Latihan 5

Menghafal kumpulan haiwan dalam gambar selama satu minit.

Kemudian, tanpa melihat gambar, tuliskan nama haiwan mengikut abjad pada sehelai kertas.

Latihan 6

Teliti senarai dua perkataan. Di lajur kanan terdapat anagram ke perkataan dari kiri. Kaitkan setiap perkataan dari lajur kiri dengan yang sesuai dari kanan dan ingat mereka.

Lihat lajur di bawah dan ucapkan dengan lantang kata-kata yang hilang.

Latihan 7

Ingatlah pakaian, benda dan nama keempat-empat gadis ini selama satu setengah minit. Selepas itu, tutup gambar dan jawab soalan di bawah. Lihat semula yang asli dan betulkan kesilapan anda.

Sila jawab soalan:
1. Yang mempunyai busur biru di kepalanya - Mary atau Bibiana?
2. Apakah nama gadis yang memakai kasut biru?
3. Mana antara gadis yang mempunyai poni dan sut polka dot?
4. Mana antara gadis yang mempunyai anak kucing - Juan atau Bibiana?

Latihan 8

Ingat pasangan gambar dan perkataan berikut selama 30 saat. Kemudian tuliskan kata-kata ini pada sehelai kertas dalam urutan yang sama, tanpa melihat gambar. Petua: Cari hubungan antara objek dan perkataan, pergaulan akan lebih mudah diingat.

Latihan 9

Kaji lukisan dalam kotak selama yang diperlukan. Sekiranya anda teringat akan segala-galanya, tutup gambar dan jawab soalan.

Sila jawab soalan:
1. Berapa banyak bunga dengan tiga kelopak ditunjukkan dalam gambar?
2. Berapa banyak bunga hitam yang ditunjukkan dalam gambar?
3. Berapa banyak bunga dalam gambar yang hanya mempunyai lima kelopak tetapi tidak ada unsur tambahan dalam bentuk apa pun?

Latihan 10

Anda perlu menyediakan bilik anak-anak anda. Di bawah ini kami memberikan harga dari katalog perabot. Ingatlah sebentar, kemudian tutup label dan jawab soalan di bawah.

Berapa banyak wang yang akan anda belanjakan sekiranya anda memutuskan untuk membeli katil dua tingkat, permaidani bulat, dua kerusi berlengan, dua lampu dan almari pakaian dua bahagian?

Sekiranya anda menyukai siaran itu, sila kongsi dengan rakan anda! :)

Kaedah mudah untuk melatih ingatan dan perhatian anda. Yang perlu anda tahu

Foto dari samsebegu.ru

Bagaimana untuk mengingati sejumlah besar maklumat yang diperlukan, dan latihan apa yang akan berguna bagi anda.

Bayangkan sebentar: anda berjalan di sepanjang jalan, tidak memahami apa yang berlaku di sekitar. Anda tidak tahu apa nama anda, di mana anda tinggal, bandar mana, tempat anda bekerja dan sebagainya. Ia semakin menakutkan, bukan? Para saintis telah lama bersetuju: untuk mengembangkan dan melatih ingatan sejak kecil, untuk mengelakkan amnesia pada masa dewasa.

Perkara yang sama berlaku untuk perhatian. Adakah anda pernah meninggalkan kunci pangsapuri di dalam dan kemudian menunggu di bawah pintu yang dibanting? Adakah anda kehilangan telefon bimbit, alat kawalan jauh TV dan cermin mata anda, dan kemudian anda menjumpainya di tempat yang sama sekali tidak sesuai? Sekiranya anda dapat mengaitkan sesuatu dengan perkara di atas, maka artikel ini akan berguna bagi anda..

Informburo.kz mengumpulkan maklumat mengenai kaedah latihan memori dan perhatian yang paling mudah dan berkesan dalam satu bahagian. Mula bekerja pada diri anda sekarang.

Ingat nama panggilan haiwan

Anda mempunyai masa 30 saat untuk mengingati haiwan ini dan nama panggilannya. Selepas masa ini, tutup gambar dan cuba tunjukkan keajaiban ingatan anda dengan menamakan haiwan itu dan nama panggilannya.

Sekiranya anda sukar menyelesaikan tugas, ingatan anda akan menjerit SOS. Sekiranya latihan itu mudah bagi anda, teruskan latihan kemahiran anda dan anda akan sentiasa bugar, kata pengarang buku "Memori tidak mengkhianati" Angel Navarro. Mencari kaedah untuk meningkatkan ingatan adalah mudah apabila anda mengetahui cara kerjanya. Semasa latihan, proses berikut berlaku di kepala anda:

  • hafalan;
  • penyimpanan;
  • pembiakan dan pengiktirafan;
  • lupa.

Jangan risau, lupa adalah proses semula jadi yang berlaku dengan maklumat yang tidak berkaitan. Otak secara beransur-ansur berhenti mengenali fakta-fakta dan pengetahuan yang sudah lama tidak digunakan. Oleh itu, jika anda ingin mengingati perkara penting - semasa anda belajar, bekerja atau dari kehidupan keluarga, segarkan pengetahuan ini, kemas kini maklumat.

Tetapi adakah mungkin untuk menghafal dan menyimpan pengetahuan sehingga dapat mengingatnya untuk masa yang lama? Para saintis mendapati bahawa memori terbahagi kepada jangka pendek dan jangka panjang. Kami diberitahu nombor telefon, kami mengulanginya kepada diri sendiri, sambil mencari buku telefon - kami mengingatnya. Tetapi jumlahnya dicatatkan - dan anda boleh melupakannya dengan selamat. 20 saat dan bilangan watak yang terhad - itu sahaja. Oleh itu, jangan memarahi diri sendiri sekiranya anda tidak dapat mengingati perkataan atau nama baru yang didengar setengah jam yang lalu. Memori jangka pendek dirancang supaya baginya adalah masa yang sangat besar. Tetapi anda boleh meningkatkan kemahiran ini dan meningkatkan ingatan, kata Angel Navarro.

Keju, susu, sosej.

Cubalah perjalanan seterusnya ke kedai untuk dilakukan tanpa senarai produk kertas biasa. Pengarang buku "Super Memory for All" Ekaterina dan Vladimir Vasilyevs menasihati: anda tidak perlu mengingati panjang "keju, susu, sosis, kubis, bawang, cendawan, tepung, roti, biskut", tetapi bahagikan kepada tiga kumpulan tiga produk.

"Bagilah maklumat menjadi kumpulan 3-4 elemen. Anda dapat mengingat lebih banyak lagi jika anda berkelompok dalam rantai. Sudah menjadi kebiasaan membahagikan, misalnya, nombor telefon dengan 2-3 digit. Sudah lama diketahui bahawa tiga adalah nombor yang optimum.".

Ulangi. Bercakap dengan diri sendiri atau dengan lantang. Ulangi nama kenalan baru ketika dia memperkenalkan dirinya, katakan urutan tindakan kepada diri sendiri sebelum memulakan pelajaran baru. Bercakaplah semasa anda keluar dari perniagaan: "ke pejabat pos - ke farmasi - ke gerai surat khabar - ke kedai elektronik." Oleh itu, anda tidak akan melupakan apa-apa.

Gunakan pelbagai jenis memori dan mnemonik. Setiap orang yang mengetahui warna pelangi dengan ungkapan mengenai pemburu dan pegar tahu mengenai mnemonics. Banyak senarai rumit yang panjang dapat diingat dengan lebih mudah dengan menerapkan mnemonik kepada mereka - hanya hubungkan fakta dengan omong kosong yang tidak masuk akal, ini akan dibetulkan dalam ingatan dengan ketat, penulis buku mengenai memori super yakin.

Ia berfungsi seperti ini: memikirkan hubungan dan rantai, anda harus memikirkannya, dan penghafalan tidak memberikan kesan seperti itu dan, sebagai hasilnya, ternyata kurang tahan lama. Dan cara ini juga mengembangkan otak, memaksa untuk membuat hubungan dan hubungan, dan ia juga berfungsi sebagai latihan untuk ingatan.

Mnemonists mempunyai helah yang berbeza untuk diingat. Kaedah ini akan membantu anda:

  • mencipta frasa dari huruf pertama perkataan yang dihafal;
  • pemilihan sajak;
  • kata konsonan untuk istilah atau kata asing;
  • persatuan yang jelas untuk yang tidak dapat dilupakan;
  • prinsip plot - membuat cerita dari kata-kata untuk diingat.

Apa yang perlu dimakan untuk dikenang?

Semua proses dalam badan dipengaruhi oleh makanan dan hormon. Ingatan yang lemah boleh dikaitkan dengan tekanan, pemakanan yang buruk, kekurangan vitamin, kegagalan hormon, dan oksigen yang tidak mencukupi. Kami mempelajari buku "Meningkatkan ingatan pada usia berapa pun" karya Daniel Lapp, di mana pemikiran itu berjalan sebagai benang merah: jika anda ingin meningkatkan ingatan, perhatikan tidur dan rehat. Pengarang memberikan banyak petua berguna, berikut adalah yang paling penting.

Pergi tidur pada masa yang sama. Tidur siang juga membantu - setelah tidur 15 minit yang singkat, otak lebih segar dan lebih senang mengingat dan memproses maklumat..

Ventilasi bilik dan sering keluar rumah. Kekurangan oksigen menyebabkan sakit kepala dan mengurangkan konsentrasi, menjadikan seseorang itu lesu dan mudah marah. Dan selain itu, semasa berjalan-jalan, urusan semasa tidak mengganggu - memeriksa surat atau bercakap di rumah.

Menguli tulang belakang anda. Perhatikan latihan serviks. Apabila penjepit terbentuk di otot, dan endapan garam terbentuk di antara vertebra, ini menjadi penyebab gangguan dalam peredaran darah, otak tidak menerima cukup oksigen, dan ini sangat berbahaya bagi kerjanya.

Makan dengan betul. Oleh kerana sejumlah besar makanan berlemak, kolesterol disimpan di dinding saluran darah, dan ini menjadi sebab lain untuk bekalan darah ke otak tidak mencukupi. Masukkan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dalam makanan anda, elakkan makanan berat dan makan berlebihan.

Pilih makanan yang meningkatkan ingatan anda. Perhatikan jumlah yodium yang mencukupi - terdapat banyak yodium dalam rumpai laut, makanan laut, hati ikan kod, biji epal, bayam dan produk tenusu. Kaedah lain yang biasa dikenali untuk meningkatkan fungsi otak adalah kacang..

"Tetapi lebih baik membatasi kafein. Kopi, teh hitam yang kuat, coklat gelap - semua ini berfungsi jika anda memerlukan pengisian semula yang cepat sebelum peperiksaan atau temu ramah. Tetapi jika anda ingin mencapai kesan yang berpanjangan, cari kaedah lain - kafein menekan enzim yang diperlukan untuk menghafal. Contohnya, halia menyegarkan tidak lebih buruk daripada kopi dan pada masa yang sama meningkatkan daya tumpuan dan ingatan, "penulis berkongsi.

Perincian penting lain: perhatikan vitamin kumpulan B. Mereka penting dalam kerja intelektual intensif, mempunyai kesan yang baik terhadap ingatan, dan kekurangannya menyebabkan gangguan dan kegelisahan. Vitamin kumpulan ini boleh didapati dari bijirin - soba, biji-bijian dan biji-bijian, roti gandum, dan sebagai tambahan - dari daging, produk tenusu, telur ayam, hati, kacang tanah.

Ulangi, ulangi, dan ulangi lagi

Jadi, anda faham bagaimana mengembangkan memori jangka pendek menjadi jangka panjang. Pengulangan adalah ibu belajar. Segala maklumat penting tidak hanya perlu dihafal, tetapi juga dicetak semula..

Mekanisme ini jelas dari pelajaran sekolah dan universiti: setelah topik baru, mereka memberikan kerja rumah - dan ini menunjukkan bahawa setelah beberapa hari bahan tersebut akan terpasang dalam ingatan. Walaupun pada selang waktu tertentu, kerja susulan, yang juga memaksa anda mengulang topik.

Bagaimana menjadikan hafalan lebih berkesan? Pada hari pertama selepas kajian, kira-kira 60% maklumat hilang. Kedengarannya menakutkan - oleh itu, pada hari ini adalah penting untuk memperuntukkan masa dan mengulangi masa lalu. Ini mesti dilakukan tiga kali: 15 minit selepas kenalan pertama, satu jam selepas pengulangan ini, dan tiga jam kemudian. Ini dinyatakan dalam buku Tony Busan "Tingkatkan ingatan anda".

Pengulangan seterusnya adalah keesokan harinya. Adalah wajar - pada masa yang sama: jadi mekanisme penghafalan akan lebih mudah dimulakan. Kemudian - dalam dua hari, kemudian seminggu lagi, dua minggu kemudian dan sebulan kemudian. (Semua kiraan adalah sejak pengulangan terakhir).

Oleh itu, bahan baru harus diulang sembilan kali - ini akan membantu memperbaikinya dalam ingatan jangka panjang, kata penulis buku itu..

Tetapi mengingati sesuatu yang baru tepat selepas topik sebelumnya tidak berbaloi, dalam hal ini blok maklumat pertama akan dilupakan dengan cepat. Beristirahatlah untuk memberi otak anda rehat.

Jadi untuk meringkaskan. Apa yang penting untuk mengembangkan perhatian dan fokus pada saat-saat yang tepat?

  • merebut saat ketika anda beralih dari perkara penting ke fikiran yang tidak perlu;
  • amati cara kerja dan rehat;
  • jaga kesihatan diri dan ciptakan suasana kerja;
  • kembangkan pemerhatian, belajar perhatikan bukan sahaja perubahan dinamik, tetapi juga perubahan kecil.

Dan akhirnya, beberapa petua yang lebih cetek, tetapi berkesan. Masuk sukan. Buat pesanan luaran: selalu simpan barang yang sering digunakan di tempat yang sama. Nyanyikan lagu, terangkan resipi, petikan puisi dan hafal dongeng, sehingga kemudian anda dapat memberitahu mereka kepada anak-anak atau cucu-cucu anda.

Akhirnya, tentukan laluan visual anda tanpa mengira jarak destinasi anda..

Ikuti berita terkini di saluran Telegram kami dan di laman Facebook anda.

Sertailah Komuniti Instagram kami

Sekiranya anda menemui ralat dalam teks, pilih dengan tetikus dan tekan Ctrl + Enter

Selesaikan masalah ingatan untuk selama-lamanya!

Teknik yang betul untuk melatih memori dan mengembangkan perhatian adalah komponen penting bagi orang yang mengekalkan nada otak mereka dan tidak mahu melupakan apa-apa. Tidak ada ingatan buruk atau baik - ada yang memerlukan latihan. Oleh itu, soalan "bagaimana melatih memori?" relevan untuk lelaki moden. Lagipun, setiap hari kita menemui keturunan maklumat yang memerlukan penyortiran, dan yang penting ingat. Dalam artikel ini, kami akan memahami bagaimana dan dengan kaedah apa anda dapat meningkatkan prestasi memori..

Jenis-jenis ingatan

Mengikut jenis persepsi maklumat, klasifikasi terdiri daripada jenis berikut:

  • Paparan sekejap - anggaran memori yang berfungsi secara literal beberapa saat. Ia berfungsi ketika kita melintasi jalan dan melihat apakah kereta itu menghampiri kita, atau ketika kita menambah angka dalam fikiran kita..
  • Pandangan jangka pendek - maklumat yang kami terima dari rangsangan luaran. Tempoh penyimpanan maklumat adalah 3 bulan. Sebelum otak dibebaskan dari ingatan yang tidak perlu, keputusan dibuat di peringkat saraf sama ada untuk memindahkan maklumat yang diterima ke memori jangka panjang atau tidak.
  • Pandangan jangka panjang - maklumat yang telah dipilih dari pandangan jangka pendek. Kita boleh menghasilkannya semula di kepala sebanyak yang kita mahu, ingat selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun.

Semakin baik pandangan pandangan jangka pendek dan jangka pendek, semakin mudah maklumat menjadi jangka panjang. Dan semakin banyak maklumat yang kita ada dalam ingatan jangka panjang, semakin kita berkembang secara intelektual.

Sejak lahir, setiap orang mempunyai jenis memori tertentu. Dengan penggunaan teknik penghafalan yang betul untuk spesies yang dikembangkan, anda akan mengingati lebih banyak lagi.

Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda tidak dapat melatih jenis lain dan hanya menggunakan satu. Sebaliknya, untuk persepsi maklumat yang berkesan, anda perlu menggunakan semua sumber otak yang ada.

Kaedah dan teknik untuk melatih memori

Terdapat banyak cara untuk melatih kemampuan anda untuk menghafal. Mereka bertujuan untuk satu hasil akhir - asimilasi maklumat dalam memori jangka panjang dan mengisi jurang dalam bentuk memori yang kurang berkembang. Teknik yang dinyatakan di bawah adalah asas. Hanya setelah asimilasi anda dapat meneruskan latihan yang sukar.

  • Kaedah kesedaran.

Perhatian adalah komponen utama otak dan ingatan. Sekiranya tidak ada tumpuan pada objek, maka tidak ada pembicaraan mengenai ingatan. Oleh itu, penting untuk memberi tumpuan kepada perkara yang perlu anda ingat, menyokongnya dengan tujuan tertentu. Sebagai contoh, untuk mempelajari peraturan lalu lintas, tetapkan matlamat anda sendiri - semakin banyak perhatian yang saya tumpukan pada peraturan sekarang, semakin banyak saya akan belajar, dan semakin tidak bermasalah saya akan lulus peperiksaan.

  • Kaedah Berasaskan Persatuan

Perhubungan membentuk hubungan antara memori jangka pendek dan apa yang telah dibuat dalam jangka masa panjang. Oleh kerana objek yang dirasakan baru sudah diperkuat dalam ingatan jangka panjang, memerlukan sedikit usaha dan masa untuk mengingatnya. Perkara utama ialah pergaulan harus jelas dan senang difahami..

  • Kaedah Ulangan Maklumat

Ia berdasarkan pengeluaran semula data secara berkala dalam ingatan jangka pendek untuk asimilasi yang lebih baik dalam jangka masa panjang. Semakin baru maklumat, semakin diperlukan tumpuan dan pengulangan..

Kaedah ini dapat digunakan dalam kehidupan sehari-hari atau untuk melakukan latihan khusus yang bertujuan untuk mengembangkan hafalan..

Di atas, kami bersetuju bahawa mereka memperuntukkan memori jangka pendek dan jangka panjang, dan yang satu itu berkaitan langsung dengan yang lain. Sudah tentu, anda boleh melatih keduanya, tetapi untuk masing-masing terdapat pelbagai teknik dan latihan yang akan kita bincangkan di bawah.

Cara melatih memori jangka pendek

Teknik melatih memori jangka pendek adalah berdasarkan kaedah pengulangan maklumat. Pertimbangkan beberapa latihan dengan mana anda dapat meningkatkan kemahiran ingatan jangka pendek:

  • Teknik Fibonacci - bayangkan urutan nombor, di mana setiap nombor adalah jumlah dari dua sebelumnya. Contohnya: 1 + 1 = 2, 1 + 2 = 3, 2 + 3 = 5, iaitu urutannya adalah - 2, 3, 5, dan lain-lain. Lakukan latihan ini 30 minit sehari dan anda akan perhatikan berapa lama kelamaan petunjuk perhatian dan penghafalan jangka pendek akan bertambah baik.
  • Latihan Mememonik "20" - minta rakan menulis 20 perkataan yang tidak berkaitan antara satu sama lain di sehelai kertas. Kemudian ambil helaian dan cuba pelajari secara berurutan dalam 1 minit. Untuk kesan terbaik, gunakan kaedah penghafalan bersekutu..
  • Latihan "Perenggan" - ambil buku dan buka di halaman rawak. Cari di dalamnya perenggan - hingga 4 baris, baca dan cuba ulangi tanpa buku. Apabila anda dapat menceritakan semula perenggan kecil, teruskan menjadi besar.

Cara melatih ingatan jangka panjang

Untuk melatih memori jangka panjang, latihan serupa digunakan bertujuan untuk penyimpanan data yang lebih lama. Kaedah yang berkesan adalah pengulangan maklumat yang berterusan. Belajar dengan ayat-ayat hati atau bahan khas untuk kerja dan belajar. Tidak penting, yang paling penting ialah proses memberi tumpuan kepada apa yang anda ajar. Untuk asimilasi yang lebih baik, bersuara dengan lantang dan di kepala anda.

Berikut adalah beberapa latihan yang akan membantu anda mengembangkan ingatan jangka panjang anda:

  • Buat objek yang anda lihat beberapa kali sehari dan cuba bayangkan - ingat sifat kualiti, penampilan. Membuat penerangan lebih tepat.
  • Buat senarai kertas kerja yang harus dilakukan untuk hari tersebut dalam urutan rawak. Ingatlah, dan sepanjang hari, tanpa mengambil rakaman, aturkan perkara ini mengikut urutan produktif untuk anda.
  • Pilih gambar yang paling anda sukai. Terangkan apa yang anda lihat di atasnya. Keesokan harinya, selain mengingat keterangan sebelumnya, anda harus melengkapkannya dengan ciri baru. Perkara yang sama untuk dilakukan pada keesokan harinya. Apabila anda menyedari bahawa idea untuk menggambarkan gambar sudah berakhir, teruskan ke idea baru.

Latihan ingatan pada orang tua

Pada usia tua, kerja otak terasa lemah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa keupayaan sel saraf untuk bertindak balas terhadap patogen luaran dan dalaman menurun, akibatnya aktiviti otak menurun. Selain gangguan hafalan, terdapat juga kehilangan tumpuan. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa proses ini adalah akibat penyakit, atau keadaannya tidak dapat diperbaiki. Pertimbangkan cara untuk melatih ingatan pada orang tua:

  • Kumpulkan teka-teki jigsaw. Pilih gambar kegemaran anda dan pergi! Jangan mulakan dengan yang besar dan kompleks, kerana sukar untuk dipasang, dan anda akan bosan dengan aktiviti seperti ini..
  • Sebelum anda tidur, selesaikan peristiwa-peristiwa pada hari anda: ingat perkara yang anda lakukan, siapa yang anda temui, apa yang anda bicarakan. Lebih terperinci yang anda ingat, semakin baik.
  • Fikirkan 5-10 perkataan untuk setiap huruf abjad. Anda mesti meluangkan masa untuk melakukan latihan ini, tetapi setelah selesai anda akan merasakan kerja otak yang aktif!
  • Main permainan papan - catur atau catur. Perhatikan tumpuan semasa anda bergerak. Teka kata laluan silang, kata imbas. Bermain selama 30 minit setiap hari, anda mengaktifkan perhatian dan proses mengingat.

Program untuk pengembangan memori dan perhatian

Pada zaman pengkomputeran, program untuk pengembangan otak dan memori yang dirancang untuk PC telah tersebar luas.

  • MemoryTester - ujian yang akan membantu menilai keupayaan otak secara objektif. Berdasarkan hasilnya, anda akan mengetahui jenis memori yang harus anda kembangkan lebih banyak.
  • Mnemonics adalah program yang dirancang untuk mempraktikkan menyimpan maklumat berangka. Untuk cepat beroperasi dengan nombor, program ini menawarkan untuk mentranskodekannya menjadi kata-kata mengikut kod khas.
  • "Luntik. Kami melatih ingatan dan perhatian ”- untuk perkembangan pemikiran pada kanak-kanak, versi dalam talian permainan ini sesuai. Luntik akan menolong anak menguji kemampuan matematik, kemahiran perhatian, menyelesaikan tugas semasa permainan.
  • VisualRepSystem - program yang dirancang untuk mengembangkan memori visual.
  • Language Memory Bomber - program untuk belajar kata-kata asing menggunakan kaedah visualisasi dan rangkaian asosiatif.

Oleh itu, pengembangan dan latihan ingatan adalah bahagian penting dari fungsi otak yang berkesan. Setiap orang boleh mempunyai teknik latihan memori mereka sendiri, yang utama adalah memilihnya dengan betul, dan kemudian akan membawa hasil yang positif. Anda boleh menggunakan semua kaedah yang dicadangkan dalam artikel, atau hanya melakukan satu latihan - anda memutuskan, tetapi jangan lupa bahawa untuk hasil yang dapat dilihat, anda perlu mempraktikkan pengembangan kemampuan dengan kekerapan berterusan.
'alt = ">

Baca Mengenai Pening