Utama Serangan jantung

Mengapa kaki dan lengan gemetar?

Semua kandungan iLive dipantau oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Keadaan di mana kaki dan tangan gemetar disebut dalam perubatan Latin - gegaran, yang secara harfiah berarti "gemetar".

Dengan fenomena seperti pergerakan anggota badan yang tidak sedarkan diri (berirama, sangat kerap, dengan amplitud yang berbeza), seseorang yang sihat sepenuhnya mungkin menghadapi, misalnya, dengan kegembiraan dan ketakutan yang kuat, dengan keadaan tekanan yang tidak dijangka atau beban fizikal yang ketara. Ahli saraf tidak menganggap ini sebagai anomali, kerana sifat gegaran jangka pendek seperti itu adalah fisiologi, dan biasanya ia hilang dengan hilangnya faktor yang memprovokasi.

Oleh itu, kita hanya akan mempertimbangkan kes-kes ketika kaki dan lengan gemetar dengan penyakit atau patologi tertentu.

Penyebab kaki dan lengan yang gemetar

Mari kita mulakan dengan kes yang paling mudah apabila penyebab kaki dan lengan yang gemetar (dan selalunya seluruh badan) dikaitkan dengan alkoholisme kronik, iaitu keracunan tubuh yang berpanjangan dengan etil alkohol. Mengapa tangan dan kaki bergoncang dengan ketagihan alkohol? Kerana metabolit etanol aktif, asetaldehid menyebabkan tekanan oksidatif sel otak dan atrofi mereka. Terutama yang terkena adalah neuron dan sel glial thalamus, hypothalamus dan otak tengah, serta sel Purkinje di cerebellum, yang mengatur nada otot, pergerakan manusia dan koordinasi mereka.

Sejumlah ubat yang mencukupi (terutamanya persediaan litium, antipsikotik, kortikosteroid) dalam senarai kemungkinan kesan sampingan mempunyai gegaran sukarela yang berkaitan dengan ensefalopati sementara.

Mengikut klasifikasi gangguan motorik neurologi utama, kaki dan lengan sering bergetar disebabkan oleh apa yang disebut penting (iaitu, tanpa sebab luaran) gemetar atau sindrom Minor - patologi bawaan yang diterima keturunan dari nenek moyang dengan gen. Lebih-lebih lagi, kepala dan bibir, dan badan boleh bergetar, tetapi yang paling penting - tangan.

Sebagai peraturan, gejala sindrom ini mulai muncul setelah 40 tahun, walaupun ia dapat muncul pada usia berapa pun. Tidak ada gejala neurologi lain, kecerdasan dan jangka hayat tidak berkurang. Menurut Institut Gangguan Neurologi dan Strok Nasional Amerika (NINDS), jika ibu bapa mengalami gegaran yang penting, maka anak-anak mempunyai peluang 50% untuk mengembangkan gangguan tersebut..

Punca Gegaran Kaki dan Tangan: Encephalopathy

Encephalopathies adalah salah satu penyebab utama gemetar tangan dan kaki selepas strok, kecederaan otak traumatik, apabila terdapat tumor otak atau penyakit sistemik seperti sklerosis berganda. Patologi otak yang paling biasa dan berbahaya dikaitkan dengan gangguan peredaran serebrum pada aterosklerosis dan hipertensi arteri. Bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak sering menyebabkan perkembangan kekurangan serebrovaskular kronik yang progresif (ensefalopati diskirkulasi atau iskemia serebrum kronik) setelah berumur 45-55 tahun.

Patologi ini memberi kesan negatif terhadap sistem vaskular otak dan metabolisme sel dalam tisu, mempengaruhi hampir semua strukturnya dan mengganggu banyak fungsi. Negativiti dan otak kecil (peranannya telah dibincangkan di atas) tidak dapat dielakkan, oleh itu, apabila sistem ekstrapiramidal sistem saraf pusat terjejas, pesakit mengadu bahawa kaki dan tangan mereka gemetar, mereka merasa pening dan ada masalah dengan menjaga keseimbangan ketika berjalan.

Penyebab kaki dan lengan yang gemetar: hormon dan neurotransmitter

Kedua-dua hormon dan neurotransmitter adalah bahan aktif biologi dari tubuh manusia, tetapi mereka mempunyai prinsip tindakan yang berbeza. Tanpa mengalami kesulitan biokimia, anda dapat menentukan perbezaan ini sebagai berikut: hormon memasuki aliran darah dan mengatur proses metabolisme dan fisiologi, dan neurotransmitter memastikan penghantaran impuls saraf antara neuron, yang bersentuhan dengan membran sel saraf.

Mukadimah seperti itu tidak sengaja, kerana penyebab gemetar kaki dan tangan termasuk penyakit endokrin seperti hipertiroidisme dan diabetes mellitus. Dengan peningkatan aktiviti kelenjar tiroid, gangguan motorik dikaitkan dengan gangguan metabolik: kelebihan hormon triiodothyronine dan tiroksin mengurangkan sintesis adrenalin adrenalin, norepinefrin, dan dopamin, neurotransmitter utama, oleh bahan otak. Dan semakin kecil, semakin sukar adalah penghantaran impuls saraf di sistem saraf pusat.

Mengapa tangan dan kaki saya gemetar dengan diabetes? Kerana pengeluaran insulin oleh pankreas yang tidak mencukupi menyebabkan kerusakan serius pada kelenjar endokrin dan gangguan pada metabolisme keseluruhan sehingga akibatnya, pelbagai bentuk neuropati diabetes berkembang, termasuk melibatkan serat saraf motorik.

Akhirnya, gangguan motor di mana lengan kiri dan kaki bergetar, atau kedua-dua anggota badan kanan (iaitu, di satu sisi badan) boleh menunjukkan kelumpuhan gemetar atau penyakit Parkinson, penyakit progresif neurologi yang disebabkan oleh kematian neuron otak penghasil dopamin. Kekurangan neurotransmitter yang paling penting ini di ganglia basal otak mengganggu laluan nigrostriatal yang menyediakan aktiviti motor seseorang.

Gejala kaki dan lengan yang gemetar

Dengan patologi yang berbeza, gejala kaki dan tangan yang gemetar mempunyai perbezaan dan persamaan. Oleh itu, dengan peningkatan aktiviti kelenjar tiroid, jari-jari gemetar (gemetar sangat terasa jika lengan diangkat dan diperpanjang ke depan), dan ini didiagnosis dalam neurologi sebagai gegaran postural (iaitu, gemetar pada posisi tertentu). Di samping itu, kelemahan umum, takikardia dan sesak nafas diperhatikan. Tanda-tanda penurunan gula darah pada diabetes adalah berjabat tangan dan kaki dan kelemahan, serta hiperhidrosis (berpeluh berlebihan). Untuk kes seperti itu, "ujian litmus" adalah kemanisan yang dimakan: jika hujung kaki gemetar, itu semua mengenai diabetes.

Dalam alkoholisme dan sindrom Minor, gejala gegaran kaki dan tangan sesuai dengan tanda-tanda gegaran cerebellar, yang berlaku pada fasa terakhir pergerakan yang bertujuan (menggeletar kinetik) dan meningkat dengan sedikit usaha untuk mengetatkan otot anggota badan. Tetapi pada waktu rehat, gemetar berlalu. By the way, gejala serupa diperhatikan dengan keracunan wap merkuri..

Pada pesakit dengan penyakit Parkinson, gejala kaki dan lengan yang gemetar sangat istimewa dan berbeza kerana ia paling ketara ketika berehat ketika seseorang sedang duduk atau berbaring. Tetapi begitu dia mulai melakukan semacam tindakan, gemetar menjadi kurang nyata dan mungkin berhenti sebentar. Gegaran tangan yang terdapat pada penyakit ini serupa dengan pergerakan jari ketika mengira duit syiling. Parkinsonisme juga dicirikan oleh penurunan umum pergerakan aktif (hipokinesia), termasuk meniru; kekakuan umum dan tinggal berpanjangan dalam satu kedudukan (kebas). Kekalahan sistem ekstrapiramidal juga dinyatakan dalam gaya parkinsonian khas: kaki diletakkan relatif satu sama lain secara selari, pergerakan dibuat dengan langkah menggeser kecil - pertama sangat perlahan, dan kemudian dengan percepatan yang ketara dan batang tubuh ke depan.

Siapa yang hendak dihubungi?

Diagnosis kaki dan lengan yang gemetar

Dalam diagnosis gegaran kaki dan tangan, pakar neurologi bergantung pada sejarah pesakit (termasuk sejarah keluarga) dan pemeriksaan dengan penilaian: aktiviti lokomotor am dan tempatan, kelemahan otot atau atrofi, kelainan kinetik dalam pergerakan refleks, kehadiran atau ketiadaan kehilangan deria atau penurunan refleks.

Dengan penyakit Parkinson, ini sudah cukup. Dalam kes lain, kajian perkakasan dan makmal yang sesuai ditetapkan, dan patologi spesifik ditentukan berdasarkan data: elektrokardiogram (ECG), electroencephalograms (EEG), CT atau MRI otak, elektromiogram, angiografi ultrasound serebrum, analisis darah biokimia, kajian mengenai tahap hormon tiroid dalam darah (TSH), ultrasound kelenjar tiroid.

Rawatan untuk menggeletar kaki dan lengan

Dalam beberapa kes, rawatan kaki dan tangan yang gemetar bertujuan untuk menghilangkan penyebab gejala ini - apabila mungkin. Dan kemungkinan seperti itu terdapat pada tahap awal kekurangan serebrovaskular kronik: pengaturan tekanan darah pada pesakit dengan hipertensi dengan ubat antihipertensi, penggunaan ubat antiaritmia, dll. Terapi untuk gejala ini dalam kekurangan serebrovaskular kronik adalah dengan mengekalkan tahap peredaran serebrum yang mencukupi.

Ginkgo Biloba (Bilobil, Memoplant) - ubat antioksidan asal tumbuhan (kapsul dengan ekstrak daun Ginkgo Biloba) - mempunyai kesan positif yang komprehensif pada banyak sistem badan, terutamanya pada nada saluran darah, pada aliran darah umum dan serebrum, serta pada sintesis norepinefrin, serotonin dan dopamin. Dengan ensefalopati peredaran darah, ubat ini disyorkan untuk diminum bersama makanan (kerana ia harus dicuci dengan air) - satu kapsul 1-2 kali sehari; tempoh penggunaan - sehingga tiga bulan.

Untuk meningkatkan aliran darah serebrum, ubat-ubatan seperti Piracetam (nama dagang lain: Pyramem, Cerebropan, Cyclocetam, Eumental, Gabacet, Pyroxil dan lain-lain) dalam kapsul (masing-masing 0,4 g) atau tablet (masing-masing 0,2 g) terus digunakan.. Ubat ini menyumbang kepada pengaktifan peredaran otak dan proses redoks di otak, meningkatkan sintesis dopamin. Ini menjelaskan penggunaannya dalam kekurangan serebrovaskular kronik dan juga Parkinsonisme etiologi vaskular. Dos yang disyorkan oleh doktor: 0.4 g tiga kali sehari (sebelum makan); dos harian maksimum berbeza-beza bergantung pada intensiti manifestasi gemetar pada anggota badan, tetapi tidak boleh melebihi 4,8 g; tempoh rawatan - dari 1-1,5 bulan hingga enam bulan, dengan pengulangan kursus selepas 8 minggu.

Terapi ubat untuk hipertiroidisme melibatkan pelantikan oleh pakar endokrinologi ubat-ubatan yang sesuai yang menekan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid. Juga, rawatan boleh dilakukan secara pembedahan dan terdiri daripada tiroidektomi - penyingkiran kelenjar tiroid (separa atau lengkap).

Sekiranya gejala gegaran penting (sindrom Minor kongenital) ringan, rawatan tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, dalam neurologi domestik, dipraktikkan untuk menetapkan larutan pyridoxine 5% (vitamin B6) dengan suntikan intramuskular 4-8 ml sehari selama 30 hari, dengan pengulangan kursus suntikan dua kali setahun.

Rawatan simptomatik gegaran pada kaki dan tangan dilakukan dengan ubat-ubatan kumpulan beta-blocker yang digunakan dalam rawatan hipertensi, aritmia jantung dan infark miokard. Dengan menyekat pengikatan adrenalin dengan hormon lain, ubat ini mengurangkan kesannya pada beta-adrenoreceptor, mengurangkan tindak balas badan terhadap tekanan. Kebanyakan pakar neurologi menetapkan propranolol atau nadolol, serta antikonvulsan, misalnya, hexamidine.

Tablet propranolol (sinonim - Anaprilin, Inderal, Betadren, Dociton, Elanol, Naprilin, dan lain-lain) disyorkan untuk mengambil 20 mg dua kali (tanpa mengira makanan). Tempoh perjalanan terapi ditentukan oleh doktor. Nadolon (Anabet, Betadol, Solgol) diambil secara lisan sekali sehari pada kadar 40 mg. Kedua-dua ubat ini mempunyai kontraindikasi: asma, kecenderungan bronkospasme, bradikardia sinus, hipertensi paru. Semasa kehamilan dan penyusuan, ubat ini dikontraindikasikan dengan ketat.

Antikonvulsan Hexamidine (Primidone, Misolin, Deoxyphenobarbitone, Prilepsin, dll.) Diambil secara lisan, dos standard ialah 0.125 g dalam 1-2 dos; dos tunggal maksimum - 0,75 g, setiap hari - 2 g. Ubat ini dikontraindikasikan dalam patologi buah pinggang, hati dan sistem hematopoiesis; menyebabkan kesan sampingan dalam bentuk pening, sakit kepala, mengantuk, ruam pada kulit, penurunan tahap sel darah merah dan sel darah putih dalam darah.

Rawatan untuk menggeletar kaki dan tangan dengan penyakit Parkinson

Ketika kaki dan lengan bergetar dengan penyakit Parkinson yang tidak dapat disembuhkan, terapi ubat simtomatik secara eksklusif dilakukan dengan menggunakan sejumlah ubat khas. Salah satunya - Levodopa (Carbidopa, Levokom) - mengurangkan gementar ketika menetapkan dos standard - setengah tablet (125 mg) 1-2 kali sehari atau tablet (250 mg) sehari atau setiap hari (dengan makan). Penggunaan ubat ini mungkin disertai dengan keadaan dystonic, pening, mual, muntah, selera makan dan najis, masalah dengan kencing, mulut kering, sakit perut, gatal-gatal, mengantuk atau insomnia, kelemahan, gangguan penglihatan, kekeliruan, dll..

Pramipexole (Pramiprex, Miraxol, Mirapex), yang melambatkan pemusnahan neuron otak dopaminergik dan merangsang reseptor neurotransmitter ini, melemahkan gangguan motor pada pesakit dengan penyakit Parkinson, yang dihasilkan dalam tablet 0,375 mg. Dos standard yang disyorkan adalah satu tablet (sekali sehari); dos boleh dinaikkan oleh doktor yang hadir setiap minggu (dengan mengambil kira manifestasi kesan sampingan) kepada dos harian maksimum 12 tablet (4.5 mg). Walau bagaimanapun, senarai kesan sampingan ubat ini sangat luas, termasuk gangguan tidur, halusinasi, kegagalan ingatan, kemurungan dengan pemikiran untuk bunuh diri, penurunan tekanan darah, gangguan irama jantung, sesak nafas, keradangan nasofaring, gangguan saluran gastrousus, kesakitan pelbagai lokalisasi dan banyak lagi.

Cyclodol (Trihexyphenidyl, Parkopan, Parkinsan, Romparkin, Tremin, dll.) Mengurangkan gejala gegaran kaki dan tangan kerana kesan antikolinergiknya. Ahli neurologi menetapkan ubat ini untuk penyakit Parkinson dan patologi lain dari sistem ekstrapiramidal. Tablet (0,001 g, 0,002 dan 0,005 g) diambil selepas makan - 0,0005-0,001 g sehari; Doktor menetapkan skema kenaikan dos secara beransur-ansur hingga dos harian maksimum 0,02 g. Cyclodol tidak digunakan untuk glaukoma, kontraksi atrium yang tidak teratur, peningkatan tekanan darah dan aterosklerosis secara berterusan. Kesan sampingan ubat yang mungkin dinyatakan dalam mulut kering, gangguan oftalmik, peningkatan kadar jantung.

Pencegahan kaki dan lengan yang gemetar

Sangat mustahil untuk mencegah gegaran kaki dan tangan dengan sindrom gegaran penting, penyakit Parkinson atau sklerosis berganda, tetapi dengan gegaran alkohol, anda perlu berhenti minum dan mengikuti kursus detoksifikasi. Penyakit endokrin yang berkaitan dengan tiroid dan pankreas, serta hipertensi dan aterosklerosis harus dirawat; jangan mengambil ubat yang diresepkan sendiri (untuk mengelakkan kesan sampingan).

Sebagai langkah pencegahan yang biasa digunakan untuk patologi ini, doktor menasihatkan menjalani gaya hidup sihat. Apa yang dimaksudkan dengan ini, anda sendiri sangat tahu: makan secara rasional, hindari tekanan, lakukan latihan fizikal (berenang adalah yang terbaik), jangan menyalahgunakan alkohol dan kopi. Tetapi pakar neurologi Barat percaya bahawa kafein dapat mencegah penyakit Parkinson.

Memandangkan dalam kebanyakan kes, kesan terapeutik pada patologi di mana kaki dan lengan gemetar adalah simtomatik, penyebab penyakit ini, seperti penyakit itu sendiri, selalunya masih ada. Oleh itu, prognosis kaki dan tangan yang gemetar dapat dirumuskan seperti berikut: mereka tidak mati akibat ini, mereka hidup dengannya, mengambil ubat secara sistematik yang diresepkan oleh doktor untuk mengurangkan intensiti gejala.

Gegaran tangan atau gegaran anggota badan yang tidak disengajakan

Ramai di antara anda biasa dengan gegaran tangan atau gegaran anggota badan yang tidak disengajakan, kerana keadaan ini berlaku kerana pelbagai sebab..

Selalunya, gementar tangan kerana kegembiraan, tetapi terdapat gegaran lain di tangan, kaki, kelopak mata, kepala, rahang dan juga seluruh badan. Ini adalah gejala yang menunjukkan sejenis penyakit dan penyakit bebas tidak.

Untuk membuat kesimpulan mengenai penyakit ini, diagnosis yang luas tidak diperlukan. Gejala adalah: getaran sukarela pada kaki dan tangan yang dilanjutkan ke hadapan. Kadang kala simptomnya diucapkan. Gegaran tangan: sebab-sebab rawatan - hari ini dalam artikel mengapa tangan seseorang bergetar sehingga dia benar-benar tidak dapat membawa segelas air ke mulutnya.

Kadang-kadang gemetar bahagian atas kaki hampir tidak dapat dilihat, dan seseorang, tanpa memikirkan apa itu, gemetar kerana tekanan. Dalam kes ini, rakaman video jenis cepat digunakan untuk diagnosis, yang, kerana frekuensi tinggi dan unjuran lambat, menunjukkan sedikit perubahan pada kedudukan badan.

Pengukuran frekuensi ayunan akan menunjukkan sama ada kes tertentu adalah patologi atau tidak. Juga digunakan untuk diagnosis adalah termograf dan elektromiograf. Selalunya, gemetar diperhatikan semasa pergerakan, dan pada waktu rehat berhenti. Namun, tidak jarang berlaku, gegaran terjadi ketika bergerak atau dalam keadaan statik.

Gegaran tangan menyebabkan rawatan

Gegaran fisiologi diperhatikan pada orang yang sihat dengan kegelisahan, tekanan, keletihan, kemurungan, hipotermia, tekanan darah tinggi. Juga diperhatikan dalam gangguan metabolik sebagai tindak balas terhadap penarikan dadah, alkohol, kafein atau ubat-ubatan.

Gegaran fisiologi dikaitkan dengan pengujaan sistem saraf, khususnya dengan pengeluaran sejumlah besar hormon norepinefrin.

Gegaran anggota bawah semasa tidur telah dikaitkan dengan gangguan tidur kronik. Gegaran fisiologi memerlukan rawatan perubatan dan fisioterapeutik.

Punca gegaran patologi memerlukan perhatian lebih. Gejala gegaran patologi yang biasa termasuk:

  • Penyakit Parkinson dan penyakit Konovalov-Wilson;
  • Sklerosis berbilang;
  • Penyakit tiroid;
  • Kecenderungan genetik;
  • Kecederaan kepala;
  • Keracunan dengan bahan kimia dan logam;
  • Tumor otak;
  • Arteriosklerosis serebrum;
  • Penyakit degeneratif;
  • Kegagalan ginjal dan hati.

Jenis gegaran patologi

Gegaran tangan Parkinson. Penyakit Parkinson, malangnya, adalah kejadian biasa pada orang tua yang berumur lebih dari 60 tahun. Gementar meningkat pada waktu rehat dan berkurang dengan pergerakan.

Cerebellar (gegaran yang disengajakan). Ia dicirikan oleh gemetar anggota badan yang kasar pada akhir pergerakan. Pada waktu rehat, gemetar berhenti.

Gegaran penting dikaitkan dengan patologi keturunan, tetapi tidak selalu. Gegaran meningkat dalam keadaan tertekan semasa mengambil perangsang. Seringkali ia tidak segerak: pesakit dapat memegang cawan dengan kuat dengan kedua tangan, sementara dengan satu tangan ia tidak dapat mengangkatnya.

Gegaran neuropatik paling kerap mempengaruhi tangan pada usia tua, tetapi juga berlaku pada orang muda. Ia dicirikan oleh turun naik postural-kinetik dan merujuk kepada gejala penyakit neuropatik.

Gegaran distonik berlaku pada orang dengan dystonia fokus atau umum. Gementar tidak simetri, muncul dengan latar belakang kekejangan otot.

Gegaran tangan yang ketara menunjukkan kerja berlebihan, hipotermia, kebimbangan. Mungkin juga gejala keracunan dengan garam merkuri, arsenik, plumbum, alkohol, atau ubat-ubatan..

Gegaran lelangit lembut berlaku kerana kerosakan pada otak atau otak kecil.

Gegaran rubral diperhatikan dengan kerosakan pada otak tengah. Disifatkan oleh gegaran kinetik dan postur.

Gegaran psikogenik dicirikan oleh permulaan tiba-tiba, pengampunan, variasi frekuensi dan amplitud, gejala penyakit mental.

Gegaran ortostatik primer diperhatikan ketika bergerak dari posisi berbaring, duduk ke kedudukan tegak. Gegaran berlaku di pinggul dan kaki. Seseorang lemah dan tidak boleh berdiri.

Gegaran bertulis primer diperhatikan ketika melakukan pergerakan terkoordinasi yang kompleks.

Bagaimana gegaran tangan dapat dilihat pada orang yang berbeza

Gejala gegaran menampakkan diri dalam kumpulan orang yang berbeza. Penyebab gegaran pada orang muda adalah sama seperti pada orang dewasa - fisiologi dan patologi.

Gegaran ekstremiti pada bayi baru lahir

Pada bayi baru lahir, gegaran tangan, kaki dan dagu tidak dianggap patologi. Kekejangan otot berlaku pada bayi kerana ujung sarafnya, yang bertanggungjawab untuk pergerakan, belum berkembang.

Di samping itu, pada hari-hari pertama kehidupan, anak mengalami emosi, banyak menangis dan menjerit, oleh itu, dalam darahnya menghasilkan hormon noradrelin yang berlebihan.

Hanya gegaran kepala yang boleh bercakap mengenai patologi. Ibu kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan harus memantau pergerakan tubuh anak dengan teliti, kerana sangat penting untuk mengenal pasti patologi pada masa bayi.

Gegaran anggota badan hamil

Pada wanita hamil, gegaran menampakkan diri pada trimester pertama kehamilan. Sebabnya adalah: lesi patologi sistem saraf pusat, kehamilan pertama, rematik, penyakit jantung. Sebabnya mungkin proses fisiologi - tekanan, kegelisahan, keletihan. Dalam kes ini, selepas melahirkan anak, simptomologi hilang. Dalam kes pertama, kehamilan harus dilakukan di bawah pengawasan ketat doktor.

Gegaran anggota badan pada orang tua

Secara berasingan, perlu dibincangkan mengenai gegaran pada orang tua. Mereka lebih cenderung terkena penyakit ini, kerana orang tua tidak dapat membanggakan kesihatan yang baik..

Pada orang dewasa yang berusia lebih dari 60 tahun, gegaran paling kerap dikaitkan dengan penyakit Parkinson. Dalam kes ini, ia muncul sebagai gejala. Tangan kanan membuat hingga 5 gerakan tidak disengaja setiap minit, sementara tangan kiri berada dalam keadaan tenang.

Gegaran ekstrem pada orang tua membawa kepada penggunaan ubat yang berpanjangan. Orang tua juga boleh menderita sklerosis berganda, keadaan serius yang menyebabkan anggota badan gemetar. Gegaran tangan mungkin menunjukkan kecederaan otak traumatik, misalnya, dengan gegaran otak.

Gegaran alkohol pada anggota badan

Terdapat juga apa yang disebut gegaran alkohol - jabat tangan yang wujud pada orang yang menderita alkohol. Satu ciri gegaran alkohol adalah peningkatan amplitud gegaran di bawah pengaruh beban statik..
Biasanya, doktor akan cepat mengenali gegaran alkohol: meremas kelopak mata, menggeletar kepala, leher, lidah, otot muka, jari gemetar dan otot perut yang gemetar.

Diagnosis gegaran ekstremitas: tempat rawatan, siapa yang harus dihubungi

Untuk diagnosis yang betul, anda perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh. Diagnostik merangkumi:

  • berunding dengan ahli terapi, pakar neurologi dan ahli endokrinologi;
  • analisis umum dan biokimia darah dan air kencing;
  • ujian darah untuk menilai fungsi tiroid;
  • CM atau MRI otak untuk mengesan tumor, abses, struktur tisu, dan lain-lain;
  • Mengkaji sejarah pesakit;
  • EMG (elektromiografi), iaitu kajian aktiviti otot;
  • EEG (electroencephalography), iaitu kajian aktiviti otak.

Kaedah untuk merawat penyakit

Rawatan ditetapkan oleh doktor berdasarkan sejarah perubatan. Sebelum menjawab soalan bagaimana merawat, anda perlu menjawab soalan - apa yang harus dirawat?

Sekiranya kita bercakap mengenai gegaran fisiologi, maka adalah wajar untuk membicarakan kaedah rawatan fisioterapeutik, yang merangkumi: memberi tumpuan kepada penyakit yang mendasari, menghilangkan faktor yang menjengkelkan (minum kopi, alkohol), berjalan di udara segar.

Sebagai rawatan ubat, ubat propranolol ditetapkan dalam dos 10-40 mg sehari. Sukar untuk membicarakan faedah latihan fizikal: beberapa doktor berkeras untuk mengembangkan otot, bahagian lain dengan jelas tidak termasuk beban dari rawatan.

Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan gegaran patologi, maka ubat boleh memberikan banyak lagi. Kaedah rawatan bergantung sepenuhnya kepada penyakit utama.

  • Oleh itu, pesakit dengan alkoholisme diberi vitamin B secara intramuskular dan sepenuhnya meninggalkan alkohol, dalam kes yang teruk dimasukkan ke hospital di institusi khas.
  • Pesakit Parkinson diberi perencat levodopa dan MAO-b..
  • Dengan gegaran penting, beta-blocker diresepkan.
  • Sekiranya disfungsi tiroid, pil hormon diresepkan, khususnya tiroid.
  • Dalam kemalangan serebrovaskular kronik menetapkan ubat-ubatan yang meningkatkan pemakanan otak.
  • Dengan sklerosis berganda, steroid ditetapkan.
  • Pada kegagalan buah pinggang, gegaran dirawat dengan hemodialisis..
  • Dengan kegagalan hati, rawatan terdiri daripada terapi antibiotik atau memerangi keracunan (sekiranya keracunan).

Sekiranya tidak ada dinamika positif sebagai hasil rawatan ubat, dan sekiranya penyakit ini mempengaruhi kualiti hidup manusia, keputusan dapat dibuat mengenai campur tangan pembedahan. Secara pembedahan, tumor pustula dan cerebellar dapat dikeluarkan. Thalamotomi stereotaktik adalah operasi kompleks yang dilakukan dengan izin pakar bedah saraf setelah pemeriksaan penuh.

Cara melakukan ujian gegaran tangan di rumah

Sekiranya anda menyedari bahawa tangan anda mula gemetar, lakukan ujian sederhana di rumah. Untuk menentukan tahap intensiti gegaran tangan, anda perlu mengambil sehelai kertas dan pensil dan lukis spiral. Anda melihat bahawa:

  • garis lingkaran adalah sekata, jadi anda mempunyai semuanya dengan teratur,
  • garis lingkaran bergerak ke kiri atau kanan, mempunyai tepi bergerigi yang jelas. Oleh itu, terdapat pelanggaran dan anda perlu memantau keadaan anda selama 2 minggu;
  • Selepas masa ini, lukiskan lingkaran lagi. Sekiranya tidak ada peningkatan - jangan berlengah, berjumpa doktor untuk mengetahui sebabnya.

Kaedah rawatan alternatif dan rakyat

Bolehkah gegaran dirawat dengan ubat-ubatan rakyat? Perubatan tradisional tentunya mempunyai hak untuk wujud. Rawatan dengan ubat-ubatan rakyat kadang-kadang memainkan peranan penting, tetapi jika kita bercakap mengenai gegaran sebagai gejala penyakit patologi yang serius, maka sedikit sebanyak dapat membantu.

Apa yang boleh ditawarkan oleh ubat alternatif dalam memerangi gegaran? Oleh kerana gegaran fisiologi menunjukkan keadaan mental yang gelisah, maka wajar untuk menunjukkan beberapa kos yang menenangkan.

  • Bunga tansy telah membuktikan diri mereka dalam rawatan gegaran. Cukup untuk mengambil 2-3 bunga, mengunyahnya dengan baik dan menelan jusnya, dan menyemburkan daging.
  • Merebus bunga lofant Tofetan: tuangkan air mendidih lebih dari 2 sudu besar. sudu bunga dan bersikeras satu atau dua jam. Ambil ½ cawan 4 kali sehari.

Perubatan alternatif menawarkan rawatan berikut

  • Hirudoterapi, rawatan dengan lintah perubatan;
  • Apitherapy, rawatan dengan lebah;
  • Yoga, senaman pernafasan, nafas terisak. Kecekapan dicapai dengan melegakan ketegangan saraf;
  • Puasa terapeutik - membantu menghilangkan kekejangan otot kerana pembaharuan sel;
  • Fungoterapi - rawatan dengan agaric lalat.

Keberkesanan kaedah ubat alternatif kontroversial, doktor tidak mengesyorkan menggunakannya.

Pencegahan dan prognosis, bagaimana mengelakkan komplikasi

Orang dengan gegaran tangan harus memahami bahawa mustahil untuk menghilangkan penyakit, penawar ajaib belum diciptakan, tetapi cukup realistik untuk mengurangkan gejala.

Jangan ubat sendiri, lebih baik berjumpa doktor. Gegaran yang kuat di tangan boleh merosakkan kualiti hidup seseorang dengan ketara - sukar baginya memegang alat makan di tangannya, menulis, memegang objek.

Gegaran tangan, penyebab dan rawatan penyakit ini, penting untuk mengetahui orang yang sakit dan mematuhi cadangan doktor. Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk mengamati gaya hidup yang sihat, makan dengan benar, melakukan terapi fizikal, mandi kontras, mandi santai, mengembangkan kemahiran motorik yang baik.

Artikel blog menggunakan gambar dari sumber terbuka di Internet. Sekiranya anda tiba-tiba melihat foto hak cipta anda, beritahu editor blog melalui borang Maklum Balas. Foto akan dihapus, atau pautan akan dimasukkan ke sumber anda. Terima kasih kerana memahami!

Punca dan jenis gegaran anggota badan

Gegaran ekstremitas adalah gegaran kaki dan lengan yang tidak disengajakan, yang muncul disebabkan oleh pengaruh pelbagai faktor. Selalunya pelanggaran fungsi motor seperti ini dikaitkan dengan keletihan badan yang biasa, tetapi ada sebab lain yang jauh lebih serius untuk fenomena yang tidak wajar itu. Biasanya, gemetar muncul setelah latihan fizikal yang kuat atau kerja keras, dan kemudian hilang setelah berehat sebentar.

Selalunya, gegaran mempengaruhi orang yang berumur dan dewasa, tetapi kadang-kadang gementar tangan dan kaki juga mengganggu orang muda. Sekiranya keadaan ini sering diperhatikan, maka anda harus membunyikan penggera dan meminta bantuan perubatan untuk mengetahui etiologi pergerakan irama yang tidak wajar itu..

Punca Gegaran Kaki

Dalam kebanyakan kes, gegaran muncul di anggota atas, tetapi kaki seseorang juga boleh bergetar secara tidak sengaja.

Gementar tidak selalu mudah dirasakan, sering kali ia tidak disedari dan cepat. Terutama penting untuk melihat dengan lebih dekat gegaran di bahagian bawah kaki, kerana fenomena seperti itu mungkin menunjukkan beberapa penyakit serius. Faktor yang menyumbang kepada perkembangan gegaran kaki termasuk:

berhati-hati

Menurut statistik, lebih daripada 1 bilion orang dijangkiti parasit. Anda mungkin tidak mengesyaki bahawa anda adalah mangsa parasit.

Sangat mudah untuk menentukan kehadiran parasit di dalam badan oleh satu gejala - bau mulut. Tanya orang tersayang jika anda menghidu bau mulut pada waktu pagi (sebelum menggosok gigi). Sekiranya demikian, maka dengan kemungkinan 99% anda dijangkiti parasit.

Jangkitan dengan parasit membawa kepada neurosis, keletihan, perubahan mood secara tiba-tiba, dan penyakit yang lebih serius lagi bermula.

Pada lelaki, parasit menyebabkan: prostatitis, mati pucuk, adenoma, sistitis, pasir, batu ginjal dan pundi kencing.

Pada wanita: sakit dan keradangan ovari. Fibroma, mioma, mastopati fibrocystic, keradangan kelenjar adrenal, pundi kencing dan buah pinggang berkembang. Serta jantung dan barah.

Kami ingin segera memberi amaran kepada anda bahawa anda tidak perlu lari ke farmasi dan membeli ubat mahal yang, menurut ahli farmasi, akan membasmi semua parasit. Sebilangan besar ubat sangat tidak berkesan, di samping itu, ia menyebabkan bahaya besar kepada tubuh..

Apa nak buat? Untuk memulakan, kami mengesyorkan membaca artikel dari institusi parasitologi utama Persekutuan Rusia. Artikel ini mendedahkan kaedah di mana anda dapat membersihkan badan anda dari parasit tanpa membahayakan badan. Baca artikel >>>

  • Penyakit Parkinson - penyakit ini disertai oleh anggota badan yang gemetar, muncul selepas kerosakan otak.
  • Gangguan sistem saraf - biasanya sebab ini menyebabkan gegaran pada masa kanak-kanak, tetapi orang dewasa juga mengalami gemetar di lutut setelah neurosis dan tekanan.
  • Kesan sampingan ubat-ubatan tertentu - pengambilan pelbagai ubat yang berlebihan (antidepresan, ubat penenang) menyebabkan gangguan fungsi kaki.
  • Toksikosis badan - keracunan dengan garam logam berat sering menjadi penyebab gegaran di bahagian bawah kaki.
  • Penyakit jantung.
  • Penyakit tiroid.
  • Faktor keturunan - kelainan kongenital dan kecenderungan genetik juga boleh menyebabkan gegaran kaki.

Klasifikasi dan jenis gegaran

Sesuai dengan penyebab yang boleh menyebabkan gegaran ekstremitas, jenis gegaran berikut ada:

  • Jenis fisiologi - sering berlaku kerana kegembiraan yang teruk atau selepas penyalahgunaan alkohol. Bentuk gegaran kaki dan lengan ini diperhatikan ketika anggota badan berada dalam kedudukan yang sedikit memanjang..
  • Pandangan postur - menunjukkan adanya penyakit sistem endokrin, menjadi sukar bagi seseorang untuk membetulkan anggota badan dalam satu posisi.
  • Gegaran penting - menampakkan diri pada orang tua. Gementar tidak mengganggu pesakit dengan cara apa pun ketika dia sedang berehat, tetapi membuat dirinya merasa ketika berjalan.
  • Bentuk Cerebellar (disengaja) - dicirikan oleh penampilan pergerakan menyapu, yang diperhatikan dengan ketat semasa bekerja dengan anggota badan. Jenis gegaran yang serupa mungkin disertai dengan pening, mual..
  • Asterixis adalah bentuk gegaran kaki dan tangan yang tidak berbahaya yang paling berbahaya, timbul kerana kesan negatif pelbagai penyakit kronik yang diturunkan oleh pewarisan. Akibat asterixis, seorang pesakit mengumpulkan tembaga di organ dalaman (ginjal, hati, paru-paru), darah, dan tisu otak.

Gegaran

Tremor adalah pengecutan otot-otot batang atau anggota badan yang berirama dan cepat yang tidak disengajakan. Secara harfiah, istilah gegaran otot bermaksud "gemetar." Jitter boleh berlaku semasa rehat atau semata-mata dengan pergerakan sewenang-wenangnya. Gegaran otot membolehkan anda melakukan kerja yang lebih sukar. Selalunya, tindakan yang berkaitan dengan kemahiran motor halus sukar. Oleh itu, sebagai contoh, sering kali sukar memasukkan benang ke dalam mata jarum atau tulisan tangannya rosak dengan ketara. Hipotermia, keletihan, peningkatan tumpuan perhatian, ketegangan otot yang berlebihan biasanya bertambah gemetar. Selalunya, pelanggaran yang dijelaskan mempengaruhi anggota badan atas, lebih jarang bahagian tubuh yang dekat. Gegaran paling mudah diserang oleh orang-orang dari kategori umur, tetapi juga boleh timbul pada usia yang cukup muda.

Punca Gegaran

Sebelum anda mengetahui faktor-faktor yang menyebabkan kontraksi otot yang tidak disengajakan, anda mesti menjawab soalan: "gegaran, apa itu".

Tremor adalah pengecutan irama kumpulan otot yang tidak disengajakan di bahagian tubuh tertentu. Lebih kerap, gemetar adalah isyarat beberapa kerosakan yang berlaku di dalam badan, dan bukan penyakit yang berasingan.

Pengecutan otot yang tidak disengajakan mungkin merupakan gejala yang berkaitan dengan disfungsi kawasan otak yang mengawal otot. Selain itu, gementar boleh berlaku kerana sejumlah gangguan neurologi, misalnya, sklerosis berganda, strok, kerosakan otak, dan beberapa penyakit neurodegeneratif yang merosakkan kawasan otak atau cerebellum, misalnya, penyakit Parkinson.

Terdapat sebilangan faktor lain yang memprovokasi perkembangan gegaran badan dan anggota badan:

- arteriosklerosis saluran cerebral (kerana pengumpulan plak kolesterol di dinding kapilari, penyempitan saluran arteri berlaku), yang membawa kepada perkembangan patologi kronik peredaran serebrum;

- Penyakit minor atau gegaran penting, yang merupakan penyakit jinak keturunan dan menampakkan dirinya sebagai gegaran yang tidak progresif, selalunya otot leher;

- disfungsi tiroid, menyebabkan peningkatan pengeluaran hormon (tirotoksikosis) dan patologi lain dari sistem endokrin;

- penderaan alkohol;

- gangguan peredaran darah akut di otak, terutamanya di kawasan yang membekalkan darah ke otak kecil;

- proses tumor, abses di otak kecil;

- gangguan degeneratif (degenerasi olivopontocerebellar): sekumpulan penyakit dengan etiologi yang tidak diketahui yang menyebabkan kematian sel otak secara beransur-ansur;

- Penyakit Wilson-Konovalov, yang merupakan patologi keturunan, intinya adalah pelanggaran metabolisme tembaga;

- kesan sampingan ubat-ubatan tertentu;

- kegagalan hati atau buah pinggang;

- keracunan dengan bahan toksik;

- penurunan mendadak dalam kadar gula dalam darah, hipoglikemia yang disebut pada diabetes.

Di samping itu, gegaran sering diperhatikan dengan kegembiraan, tekanan emosi dan keletihan fizikal. Ini adalah apa yang disebut gemetar fisiologi.

Gejala Gegaran

Untuk mengetahui gejala gegaran, perlu menentukan gegaran, apakah itu dan bentuknya..

Seperti disebutkan di atas, gemetar paling sering merupakan gejala penyakit, dan bukan pelanggaran yang terpisah. Ia menampakkan diri dalam bentuk kontraksi otot irama yang tidak disengajakan. Dua jenis utama keadaan ini dapat dibezakan: gegaran patologi dan fisiologi. Yang pertama disebabkan oleh disfungsi serius pada beberapa bahagian sistem saraf.

Gegaran patologi adalah salah satu gejala penyakit ini. Yang kedua adalah gegaran ringan yang berlaku dalam keadaan tertentu di anggota atas yang memanjang. Keadaan ini biasanya berlalu dengan cepat setelah penghapusan penyebabnya. Sebab-sebab tersebut termasuk: aktiviti fizikal yang berlebihan, pelbagai faktor tekanan, penggunaan ubat-ubatan tertentu, dll..

Salah satu jenis gegaran fisiologi adalah gegaran semasa kegembiraan. Kemunculan pengecutan otot yang tidak disengajakan semasa kegembiraan adalah kejadian yang agak biasa, yang dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza. Selalunya, ia berlaku kerana keadaan tertekan atau keadaan tertekan. Gementar dengan kegembiraan ditunjukkan dengan sentuhan tangan dan jari, kepala, anggota badan atau laring. Gementar semacam ini semasa kegembiraan hanyalah tindak balas badan terhadap kegelisahan, kegembiraan, dan biasanya hilang dengan sendirinya.

Sekiranya gemetar diperhatikan selama beberapa minggu, jika tidak dikaitkan dengan penggunaan ubat-ubatan, aktiviti fizikal, tekanan, pengambilan alkohol yang berlebihan, maka ada kemungkinan kontraksi otot disebabkan oleh patologi serius dalam fungsi tubuh.

Anda juga boleh mengklasifikasikan jitter mengikut kelazimannya - jitter tempatan dan umum. Yang pertama diperhatikan di bahagian badan yang terpisah (lidah, kepala, anggota badan). Pengecutan otot secara umum diedarkan secara merata ke seluruh badan..

Amplitud gemetar dapat dibahagikan kepada bentuk berikut: terbahagi halus dan kasar.

Mengikut ciri manifestasi gegaran, seseorang dapat mengklasifikasikan bentuk statik dan dinamik. Bentuk pertama bergetar, kerana bentuk ini diperhatikan dan paling banyak ditunjukkan pada otot tanpa tekanan. Bentuk kedua adalah jitter stok, dimanifestasikan atau diperkuat oleh pergerakan aktif. Pada gilirannya, ia adalah postur, sengaja dan penguncupan. Gegaran postural berlaku atau bertambah buruk semasa mengekalkan beberapa kedudukan (contohnya, memegang tangan yang diluruskan di hadapan anda). Pengecutan otot yang disengajakan berlaku ketika melakukan pergerakan yang tepat (contohnya, sentuh hidung dengan hujung jari anda).

Gegaran kontraksi berlaku atau bertambah buruk ketika menahan otot dalam keadaan menguncup (contohnya, mengepalkan jari yang berpanjangan ke kepalan tangan).

Gegaran badan sering berlaku dengan penyalahgunaan alkohol atau alkoholisme kronik dan disebut alkohol. Jenis gemetar yang dijelaskan dimanifestasikan dengan "gegaran" jari-jari yang diperpanjang, yang sering memanjang ke kepala atau badan individu. Gejala ini lebih kerap diperhatikan pada pesakit pada waktu pagi dan hilang selepas penggunaan cecair yang mengandungi alkohol seterusnya. Keadaan yang sama diperhatikan pada individu yang bergantung kepada ubat dengan gejala penarikan..

Dengan penggunaan ubat-ubatan atau penggunaan ubat tertentu yang tidak betul, gemetar halus yang tidak teratur di jari atau tangan diperhatikan. Untuk menghilangkan gejala ini, anda mesti berhenti mengambil ubat.

Gegaran postural wujud terutama pada orang yang menderita disfungsi autonomi, individu yang terlalu cemas dan curiga. Bentuk penyakit ini boleh menjadi akibat dari patologi kelenjar tiroid, mengambil sejumlah ubat dan minuman beralkohol, dan mungkin juga mempunyai akar keturunan. Bentuk gegaran ini menyebabkan gejala penarikan, keracunan kimia..

Gegaran postural menyebar dengan baik dan lebih ketara apabila lengan dilanjutkan dan jari-jari melebar. Ia bertambah kuat ketika berusaha menumpukan perhatian, ketika seseorang berusaha untuk mengurangkan gemetar, dan tidak hilang ketika bergerak.

Getaran yang disengajakan berlaku kerana kerosakan pada batang otak atau otak kecil. Dengan bentuk gemetar ini, pengecutan otot berskala besar diperhatikan yang tidak ada dalam keadaan rehat, tetapi berlaku dengan pergerakan yang disasarkan, terutama ketika mencapai tujuan. Pesakit, dalam keadaan berdiri dengan mata tertutup, lengan diluruskan dan dipanjangkan, tidak dapat menyentuh hidung.

Bentuk gemetar ini boleh disebabkan oleh proses tumor di dalam badan, trauma, penyakit Konovalov-Wilson, penyakit vaskular, sklerosis berganda.

Gegaran otot lengan yang disebabkan oleh lesi cerebellar, patologi struktur subkorteks dan batang otak adalah berterusan.

Jenis getaran otot sukarela yang paling berbahaya adalah asterixis. Ciri khasnya terletak pada ruang lingkup, aritmia, asimetri kontraksi. Menggeletar seperti mengepakkan sayap. Bentuk ini diperhatikan secara eksklusif dengan ketegangan otot yang sewenang-wenangnya..

Jenis gemetar yang dijelaskan disebabkan oleh penurunan nada otot secara berkala yang bertanggungjawab untuk menjaga postur tertentu. Itulah sebabnya asterixis luar menyerupai gegaran yang tidak teratur dan muncul ketika tangan dilanjutkan dan lengan diluruskan. Selepas beberapa saat setelah meluruskan tangan, gegaran tajamnya dicatat dengan pengembalian segera ke kedudukan sebelumnya. Kedutan serupa dijumpai dengan ketegangan tonik otot lain.

Selalunya anda dapat melihat asterixis dua hala, yang muncul dengan latar belakang kesedaran yang membosankan. Ini adalah gejala utama ensefalopati metabolik. Asterixis unilateral sering berlaku dengan strok.

Myoclonus berirama dicirikan oleh gegaran seluruh badan yang meluas, yang meningkat dengan ketegangan otot (dengan pergerakan) dan hilang sepenuhnya dengan kelonggaran otot. Bentuk gemetar ini sering menjadi penolong kepada penyakit berikut: pelbagai patologi otak dan penyakit vaskular, penyakit Wilson, sklerosis berganda.

Gegaran Parkinson adalah akibat kerosakan pada kawasan subkortikal otak. Pada penyakit Parkinson, kegelisahan pada waktu rehat adalah ciri, hilang atau berkurang secara signifikan dengan permulaan tindakan.

Gegaran otot Parkinsonian lebih kerap tidak simetri. Ini ditunjukkan dengan intensiti gemetar yang tidak sama, misalnya, tangan kiri lebih gemetar daripada kanan. Dalam kes ini, turun naik turun atau hilang sepenuhnya sekiranya individu tersebut cuba melakukan tindakan spontan dengan tangan ini. Dalam parkinsonisme, pergerakan terasa perlahan, tetapi berbeza.

Kecenderungan keturunan menyebabkan gegaran keluarga, atau juga disebut gegaran penting. Selalunya, ia diperhatikan pada orang tua, lebih jarang pada kanak-kanak. Gegaran seperti ini sering muncul ketika cuba memegang posisi tertentu. Gegaran penting dicirikan oleh turun naik amplitud kecil atau sederhana dengan nada otot yang tidak berubah. Berkedut berterusan, tetapi tidak bertambah buruk ketika meregangkan anggota badan atas tanpa sokongan. Gementar ketika berehat jauh lebih jarang berlaku daripada penyakit Parkinson.

Gegaran penting dianggap sebagai bentuk penyakit yang paling biasa. Selalunya ia berlaku pada beberapa ahli keluarga. Ini ditunjukkan dengan menggeletar ketika melakukan tindakan apa pun. Dengan kata lain, gegaran berlaku ketika ketegangan otot dan pergerakan lengan. Dalam dua puluh lima peratus kes, torticollis ringan, gangguan tulisan (kekejangan kekejangan), sedikit peningkatan nada otot tangan, yang tidak pernah memburukkan lagi tahap kekakuan ciri sejumlah penyakit, misalnya penyakit Parkinson, boleh menyertai kontraksi otot yang tidak disengajakan..

Gegaran keluarga dianggap sebagai salah satu penyakit keturunan yang paling biasa dari sistem saraf..

Gegaran penting semasa tidur lebih ketara. Di samping itu, manifestasi bertambah buruk apabila individu itu meningkatkan aktiviti fizikal pada anggota badan atas, misalnya, ketika menulis atau menekan butang. Iaitu, dengan kemahiran motor halus. Selalunya setelah beberapa ketika ini menimbulkan kesukaran dalam melaksanakan tugas harian. Bagi orang-orang seperti itu, alat bantu telah dikembangkan untuk membantu menjalankan kerja seharian. Oleh itu, sebagai contoh, pen khas dikembangkan untuk penulisan, peranti khusus lain dengan orientasi sempit untuk butang pengikat.

Untuk meningkatkan intensiti gegaran penting boleh menggunakan minuman beralkohol atau tekanan emosi. Di samping itu, patologi neurologi lain yang menyebabkan bentuk gegaran lain sering menyertai keluarga gemetar..

Gegaran rubral atau otak tengah diperhatikan dengan disfungsi otak tengah akibat strok, kecederaan otak, lebih jarang, dengan proses demyelining atau tumor di otak. Ia dicirikan oleh gabungan bentuk-bentuk gemetar berikut: gegaran dalam keadaan relaksasi otot, gegaran postural dan turun naik yang disengajakan. Bentuk gegaran ini dijumpai di hujung kaki yang berlawanan dengan kawasan lesi otak tengah..

Salah satu variasi patologi motor psikogenik adalah gegaran psikogenik. Kriteria klinikal untuk bentuk gementar ini merangkumi onset tiba-tiba, seperti gelombang atau statik, kursus yang tidak progresif. Di samping itu, kedutan psikogenik dicirikan oleh adanya penyembuhan spontan atau remisi yang disebabkan oleh rawatan psikoterapi, kerumitan manifestasi kontraksi otot (semua bentuk gegaran utama dapat diperhatikan secara sama),.

Memperburuk perjalanan penyakit yang dipersoalkan dalam bentuk apa pun: penyalahgunaan minuman yang mengandungi kafein, cecair yang mengandung alkohol, ketegangan mental, disfungsi kelenjar tiroid, peralihan.

Rawatan gegaran

Di tengah-tengah jawapan bagi soalan: bagaimana merawat gegaran? Memberi diagnosis yang berkualiti dan kompeten yang menentukan bentuk gegaran dan faktor-faktor yang memprovokasi perkembangannya. Oleh kerana pilihan agen terapi bergantung tepat pada penyebab gegaran.

Diagnosis penyakit yang menyebabkan gemetar sering kali merupakan tugas yang agak sukar, yang hanya dapat diselesaikan jika manifestasi klinikal dijelaskan dengan tepat..

Oleh itu, prinsip yang paling penting dalam membuat diagnosis adalah perbezaan yang jelas antara tiga jenis gegaran, iaitu, gemetar dalam keadaan rehat otot, gegaran yang disengajakan dan postur. Jadi, sebagai contoh, setelah menunjukkan pada satu pesakit gabungan ketiga-tiga jenis gegaran ini, adalah perlu untuk menggambarkannya dan mendaftarkannya sebagai bentuk bebas yang terpisah. Dalam kes ini, perlu dinyatakan keparahan relatif setiap varietas di atas. Sebagai contoh, pesakit mungkin mengalami gegaran kasar dalam keadaan santai, kontraksi otot postur yang kurang jelas, dan gemetar yang disengajakan. Gambaran yang serupa adalah ciri bentuk penyakit Parkinson yang sangat mengerikan. Komponen gegaran yang sama di luar batas penyakit Parkinson biasanya dicirikan oleh nisbah yang berbeza - sama ada kontraksi otot postural (wujud dalam gegaran keluarga yang teruk) atau disengajakan (berlaku dengan patologi cerebellar) berlaku.

Prinsip penting lain yang menggambarkan gemetar dan membantu menentukan diagnosis yang betul, yang membawa kepada menentukan taktik bagaimana merawat gegaran, adalah seperti berikut: penyetempatan, corak getaran motor, sifat frekuensi amplitud, persekitaran sindrom gegaran.

Gegaran boleh dilokalisasikan di bahagian tubuh yang berlainan: di bahagian atas atau bawah kaki, kepala, rahang bawah, lidah, bibir, leher, dll. Juga, untuk diagnosis yang tepat, perlu mengambil kira ciri pengedaran (tempatan atau umum, mengikut hematotaip) dan ciri topografi lain (contohnya, pengecutan otot hanya pada dinding perut, kedutan bola mata, gegaran ortostatik, penekanan getaran proksimal, simetri / asimetri).

Ciri-ciri berikut dapat dikaitkan dengan pola motor gemetar parameter: perpanjangan-lenturan, pengepakan, peluasan-pelarasan, dll..

Ciri-ciri parameter amplitud-frekuensi merangkumi keparahan pergerakan berayun, ciri-ciri kursus jitter (permulaan dan dinamik).

Sindrom gemetar adalah gambaran semua gejala neurologi yang menyertai gegaran.

Mematuhi prinsip di atas untuk diagnosis gegaran akan membantu anda memilih terapi yang tepat.

Cara menghilangkan gegaran?

Untuk menghilangkan gegaran penting, ubat berikut diresepkan: benzodiazepin, antagonis beta-adrenergik dan Primidon. Penyekat beta yang bertujuan untuk mengurangkan amplitud berayun dianggap paling berkesan. Dosis minimum benzodiazepin juga dapat mengurangkan keparahan gegaran keluarga. Mereka boleh digunakan sebagai monoterapi atau dalam kombinasi dengan beta-blocker. Dianjurkan untuk menggunakan ubat-ubatan ini dalam kursus, kerana dari masa ke masa, rasa tidak sensitif terhadapnya dapat berkembang..

Kesan ubat pada gegaran cerebellar sering tidak berkesan. Mikrostimulasi thalamic atau thalamotomy stereotaktik dianggap sebagai pendekatan yang berkesan untuk rawatan gegaran cerebellar yang teruk..

Propanolol berkesan dalam merawat gegaran alkohol yang berlaku selepas mabuk. Pesakit pada usia muda juga sering diberi ubat kumpulan beta-blocker, kerana ia berkesan untuk tekanan darah tinggi. Pelantikan Primidon disyorkan untuk pesakit tua yang ketergantungan alkohol berada pada tahap lanjut, kerana tidak memberi kesan sampingan pada sistem kardiovaskular.

Rawatan untuk gegaran yang disebabkan oleh penyakit Parkinson termasuk penggunaan ubat seperti dopamin (Pergolid, Ropinirol). Mereka harus diambil dengan berhati-hati, kerana manifestasi berikut dapat menyebabkan: diskinesia tardive, clonus, dan psikosis. Ia juga disyorkan untuk membuat janji untuk mengurangkan keparahan ubat antikolinergik gegaran Parkinson (Benzatropine) dan Amantadine.

Pesakit dengan ruble twitching mungkin mendapat manfaat daripada antikolinergik atau levadopa.

Di samping itu, orang yang berminat untuk menjawab soalan: bagaimana menghilangkan gegaran dapat menggunakan rahsia ubat tradisional. Walau bagaimanapun, disarankan agar rawatan diri terhadap gejala yang sangat teruk dimulakan di bawah pengawasan pakar..

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya anda disyaki gegaran, pastikan anda berjumpa doktor.!

Baca Mengenai Pening