Utama Encephalitis

Mual, pening dan kelemahan - penyebab keadaan dan rawatannya

Hampir semua orang merasa lebih teruk apabila mereka merasa pening dan sakit..

Menurut doktor, punca keadaan ini adalah pelanggaran sistem vestibular. Dalam beberapa kes yang sangat serius, kemunculan gejala ini adalah alasan untuk berjumpa doktor.

Ciri-ciri reaksi pelindung

Apabila keluhan diterima bahawa kepalanya berputar, itu berarti perasaan subjektif bahawa benda-benda di sekitarnya melayang dalam bulatan di depan mata. Dalam perubatan, beberapa jenis keadaan ini dibezakan:

  • pening periferal yang disebabkan oleh gangguan sistem vestibular. Ia tidak bertahan lama dan dicirikan oleh pemulihan kekuatan yang cepat;
  • pening pusat, diprovokasi oleh kerosakan otak akibat trauma, tumor, komplikasi selepas penyakit, mempunyai ciri patologi. Jenis gangguan ini sering berlaku secara tiba-tiba, disertai dengan kelemahan umum dan gangguan koordinasi..

Gejala seperti pening dan loya biasanya merupakan tindak balas terhadap isyarat yang menyimpang dari organ yang tidak berfungsi yang memasuki otak. Dalam keadaan ini, kepala berputar mungkin merupakan manifestasi dari patologi sistemik atau bukan sistemik. Dalam kes pertama, penyebab kemerosotan kesejahteraan adalah disfungsi alat pendengaran, vestibular, otot atau visual, dalam kes kedua, toksikosis, serangan aritmia, anemia, dan manifestasi neurogenik dapat menjadi punca..

Perasaan bahawa anda merasa pening tidak selalu menjadi bukti adanya patologi berbahaya. Gejala seperti itu kadang-kadang berlaku sebagai akibat dari vertigo, suatu keadaan yang disebabkan oleh mabuk, seperti yang dialami seseorang ketika menunggang karusel, di bawah pengaruh penyakit mabuk laut atau ketidakseimbangan hormon. Vertigo paling mudah dijangkiti kanak-kanak. Manifestasi keadaan ini sering disertai dengan muntah. Kanak-kanak perempuan yang diet ketat juga berisiko. Dalam kes mereka, pening disebabkan oleh hipoksia serebrum, yang mengakibatkan penurunan gula darah yang tajam.

Sensasi ketika muntah adalah tindak balas pertahanan semula jadi tubuh terhadap mabuk. Sebab-sebab mengapa gejala tersebut muncul adalah pelbagai manifestasi keadaan malaise dan patologi. Dalam banyak kes, gejala ini disertai bukan hanya dengan keinginan untuk mengosongkan perut, tetapi juga secara khusus dengan muntah..

Faktor provokatif

Mengapa kepala anda berpusing dan loya? Punca tidak selalu menjadi penyakit. Kadang-kadang ini boleh disebabkan oleh terlalu banyak tekanan, kerja berlebihan, kekurangan oksigen, gangguan peredaran darah dan lain-lain, pada pandangan pertama, faktor yang tidak signifikan.

Dalam beberapa kes, perasaan bahawa anda merasa pening dan mual adalah akibat tekanan atau keletihan. Lonjakan adrenalin yang menyertai keadaan tertekan kadang-kadang menyebabkan kekejangan saluran darah, yang menghalang aliran darah ke otak dan menyebabkan kesihatan yang buruk.

Sakit mata yang kuat, yang disebabkan oleh pemeriksaan terperinci yang panjang dan teliti, membawa kepada fakta bahawa semuanya melayang di depan mata anda. Ini juga menyumbang untuk duduk lama di depan komputer atau menggunakan pelbagai alat..

Kadang-kadang kepala boleh berputar dan dari perubahan tajam pada kedudukan badan, memusingkan atau memiringkan kepala. Dalam kes-kes ini, penyebab utama pening kepala adalah gangguan aliran darah jangka pendek..

Sekiranya kepala anda tiba-tiba berpusing sejurus selepas mengambil ubat yang pertama, penampilan tanda-tanda patologi mungkin menunjukkan intoleransi individu terhadap ubat atau komponennya. Perkara ini harus segera diberitahu kepada doktor sehingga dia membatalkan janji temu, menggantikan ubat atau mengurangkan dosnya.

Mungkin keadaan yang paling semula jadi ketika seorang wanita mula merasa sakit adalah kehamilan. Mual ini boleh digabungkan dengan pening; mereka adalah ciri awal kehamilan dan muncul pada separuh pertama hari. Mereka tidak menimbulkan bahaya kesihatan jika ia berlaku sekali. Kehamilan bimbang hanya dapat ditunjukkan apabila keinginan untuk muntah meningkat hingga 10 kali sehari.

Penyakit apa yang menyebabkan pening dan loya

Punca fakta bahawa kepala pening dan mual boleh menjadi sejumlah penyakit yang kronik atau akut. Ini termasuk:

  1. Anemia, atau anemia, adalah penyakit yang menyebabkan kelemahan umum. Kelaparan oksigen yang dipicu oleh anemia menyebabkan pening.
  2. Dystonia vegetovaskular adalah penyakit yang boleh menyebabkan sakit kepala dan pening akibat vasospasme. Gejala biasanya bertambah buruk pada malam hari kritikal dan ketika cuaca bertambah buruk..
  3. Hipertensi adalah penyebab pening dan kegelapan mata yang paling biasa. Gejala-gejala ini sangat ketara dalam krisis hipertensi. Seseorang yang menderita penyakit ini juga dapat diganggu oleh lalat yang muncul di depan mata atau berdering di telinga. Tetapi bahaya utama hipertensi adalah risiko tinggi terkena strok atau serangan jantung.
  4. Hipoglikemia adalah keadaan patologi yang disebabkan oleh penurunan gula darah yang tajam. Kekurangan glukosa menyebabkan kelaparan otak, menyebabkan gemetar di tangan, pening, mual.
  5. Hipotensi adalah sumber pening dan sakit kepala yang lebih biasa pada wanita dan remaja. Hipotensi tidak berbahaya bagi kesihatan seperti hipertensi, namun ia boleh menjengkelkan jika disertai dengan loya, berpeluh dan manifestasi yang tidak menyenangkan. Kejadian simptom ini pada latar belakang hipotensi adalah kesempatan untuk berjumpa dengan pakar yang kompeten untuk mendapatkan bantuan perubatan..
  6. Sakit kepala migrain adalah penyebab biasa sakit kepala dan loya. Patologi ini adalah ciri terutamanya bagi bahagian wanita dari populasi, turun temurun dan disebabkan oleh pelanggaran pertukaran serotonin, yang bertanggungjawab untuk penghantaran impuls saraf. Kehadiran tabiat buruk, seperti merokok, tidak aktif fizikal dan lain-lain, memperkuat manifestasi.

Sekiranya terdapat keadaan yang tidak wajar, apabila anda merasa pening, merasa sakit, penyebabnya sering dikaitkan dengan penyakit ENT, tumor, manifestasi aterosklerotik, strok, kecederaan tulang belakang, dan gangguan sistem saraf pusat.

Menurut statistik, keadaan tersebut ketika sakit selalu, dikaitkan dengan manifestasi sekitar lapan puluh penyakit. Betapa seriusnya keadaan yang disebabkan oleh fakta bahawa seseorang mengalami sakit kepala dan loya, hanya seorang doktor yang dapat memutuskan dengan melakukan kajian diagnostik yang sesuai.

Kekhususan pemeriksaan perubatan

Untuk memperjelas diagnosis, berdasarkan mana doktor akan menyusun rancangan langkah-langkah terapi untuk pening dan mual, kajian standard dilakukan:

  • tinjauan dan analisis aduan;
  • pemeriksaan oleh ENT, ahli terapi, pakar neurologi, pakar lain;
  • pengumpulan ujian umum - air kencing dan darah, serta biokimia darah;
  • ujian audiometrik, posturografi dan vestibulometrik;
  • radiografi tulang belakang di tulang belakang serviks;
  • ECG, MRI, atau CT scan otak;
  • elektroensefalografi;
  • echoencephalography.

Hasil yang diperoleh mencerminkan keadaan klinikal pesakit dan memungkinkan untuk membina rawatan yang kompeten..

Ciri pertolongan cemas

Apa yang perlu dilakukan sekiranya seseorang mengalami serangan pening dengan loya bergantung kepada kerumitan keadaan. Pada asasnya, penggunaan kaedah rumah sebelum berjumpa doktor hanya terhad kepada penciptaan keadaan selesa yang memberi kemasukan udara segar, minum banyak dan minimum pergerakan kepala. Dalam keadaan di mana kemerosotan kesejahteraan bukan disebabkan oleh penyakit serius, anda boleh menggunakan salah satu petua berikut.

  1. Sekiranya kepala berpusing akibat serangan sakit kepala yang tiba-tiba disebabkan oleh ketegangan saraf, maka sebagai pertolongan cemas pesakit harus duduk, lebih baik di dekat tingkap terbuka, dan biarkan dia mencium bau amonia. Selepas beberapa minit, orang itu akan berasa lebih baik, dan manifestasi yang tidak menyenangkan akan hilang.
  2. Sekiranya anda biasanya merasa pening dan mual ketika menempuh perjalanan berjam-jam dengan bas atau kereta, serangan patologi akan dicegah dengan penyerapan gula-gula pudina atau penggunaan tablet khas untuk penyakit bergerak.
  3. Sekiranya wanita merasa pening kerana diet yang panjang, maka gejala yang tidak menyenangkan akan hilang dengan cepat jika anda minum teh manis atau makan sepotong coklat, gula-gula.
  4. Sekiranya anda merasa sakit kerana keracunan makanan, maka mabuk akan memungkinkan pengambilan sorben dan membersihkan usus dengan enema, serta percubaan untuk mengosongkan perut, menyebabkan refleks muntah.
  5. Sekiranya kepala sakit akibat serangan migrain, maka urut manual ringan dengan penggunaan minyak aromatik atau pengambilan vasodilator secara berperingkat dan, setelah beberapa lama, vasokonstriktor akan membantu mengatasinya. Ia juga berguna untuk migrain untuk berbaring sedikit di ruangan yang teduh. Di samping itu, jika kepala sakit dan menghancurkan wiski, penggunaan persediaan herba akan membantu melegakan gejala.

Sekiranya perasaan bahawa kepala berputar dan mual muncul setelah kerosakan pada tulang belakang atau kepala, hanya bantuan perubatan yang berkelayakan yang dapat mengurangkan gejala. Pengubatan sendiri dalam kedudukan ini tidak berkesan, malah boleh membahayakan.

Rawatan

Pilihan terapi rawatan, jika anda merasa pening dan sakit, bergantung pada hasil kajian dan penyakit yang dikenal pasti. Matlamat utama rawatan adalah untuk menghilangkan bukan sahaja gejala, tetapi juga penyebabnya. Dalam kes ini, sangat penting untuk mematuhi terapi yang ditetapkan. Pemberian ubat sendiri dalam kebanyakan kes, apabila sakit kepala dan pening, mual, tidak digalakkan, kerana boleh mempengaruhi keparahan gejala dan menyulitkan proses diagnosis..

Penerimaan ubat antihipertensi, sebagai peraturan, ditentukan jika penyebab pening dan mual adalah krisis hipertensi. Ubat penenang, antihistamin dan diuretik diresepkan jika penyakit Meniere, yang mempengaruhi telinga dalam, adalah penyebab gejala yang tidak menyenangkan..

Setelah memahami mengapa kelemahan berlaku, membuat anda sakit dan pening, menjadi jelas apa yang harus dilakukan untuk mengurangkan intensiti gejala ini. Mencari rawatan perubatan segera akan membantu mencegah kesihatan yang tidak baik.

Sakit kepala, pening, mual, dan kelemahan

Terdapat banyak keadaan patologi yang ditunjukkan oleh gejala seperti sakit kepala, mual, pening, kelemahan. Untuk memahami bagaimana anda dapat menangani mereka, anda perlu mempertimbangkan pilihan untuk penampilan mereka..

Kemungkinan timbulnya gejala yang tidak menyenangkan

Semua sebab mengapa gejala yang tidak menyenangkan dapat dibahagikan kepada gastroenterologi dan lain-lain. Di antara penyakit saluran pencernaan, patologi berikut dapat disertai dengan gejala seperti:

  • keracunan badan (keracunan makanan, keracunan dari ubat-ubatan atau bahan kimia, keracunan dengan cendawan beracun);
  • neoplasma malignan;
  • pelanggaran diet;
  • jangkitan usus;
  • penyakit kronik saluran pencernaan (contohnya, pankreatitis atau ulser peptik perut dan duodenum).

Keracunan badan

Mungkin berlaku kerana banyak sebab. Yang utama adalah pengambilan cendawan beracun, produk rosak dan tidak berkualiti, bahan kimia, pengambilan alkali dan asid, ubat-ubatan, produk alkohol dan penggantinya.

Tanda-tanda pertama mungkin muncul dalam beberapa jam dari pengambilan racun di saluran pencernaan: pesakit diatasi dengan pening, sakit kepala dan sakit perut, mual dan muntah, cirit-birit yang teruk, demam, kelemahan, keletihan.

Gejala patologi lain akan muncul bergantung kepada penyebab keracunan: campuran lendir dan darah pada tinja, muntah berdarah, tinja akan menyinggung dan mempunyai warna yang berbeza (bergantung kepada agen penyebab jangkitan), takikardia, sawan, penurunan tekanan darah yang tajam. Kadang-kadang, dengan latar belakang keracunan yang teruk, kekeliruan berlaku atau kehilangannya sepenuhnya.

Tumor malignan sistem pencernaan

Mereka tidak jarang seperti yang kita mahukan. Penyakit yang paling biasa adalah barah perut. Dalam hampir 80% kes, tumor memberi metastasis, yang menyukarkan perjalanan penyakit ini.

Terdapat banyak sebab yang menyumbang kepada transformasi sel yang sihat menjadi tidak normal:

  • penyakit prakanker yang tidak dirawat untuk masa yang lama (gastritis, ulser peptik, enterokolitis, refluks duodenogastrik, polip, dll.);
  • tabiat buruk (merokok dan penyalahgunaan alkohol);
  • kegemukan;
  • avitaminosis;
  • kecenderungan genetik dan proses atropik.

Pada peringkat awal, barah gastrousus tidak simptomatik atau menyebabkan penyimpangan kecil, yang jarang diberi perhatian oleh pesakit: serangan mual, sakit kepala, pening, penurunan selera makan, kadang-kadang sakit di perut, manifestasi dyspeptik (sembelit atau cirit-birit). Suhu badan tetap tidak berubah, hanya pada tahap akhir pembusukan yang boleh naik ke tahap 38-39 darjah.

Pelanggaran diet dan diet

Boleh menyebabkan sejumlah gejala yang tidak menyenangkan. Dengan kekurangan vitamin, mineral dan nutrien berguna lain, gangguan tidur berlaku, kerengsaan meningkat, kulit dan membran mukus pucat dan kering, sistem kekebalan tubuh menjadi lemah. Dengan latar belakang ini, pesakit tidak sabar, jengkel, prestasi mereka terjejas.

Selain itu, mereka sering mengadu kepalanya sakit, suhu badan mereka dapat dikurangkan sedikit. Ketika makan berlebihan dan kegemukan, sejumlah perubahan negatif juga terjadi: sistem kardiovaskular mula berfungsi dengan tidak betul, tekanan darah meningkat, denyut jantung meningkat, suara jantung teredam.

Jangkitan usus akut

Sekumpulan penyakit yang disertai dengan gejala biasa:

  • demam;
  • penyahhidratan badan;
  • gangguan saluran pencernaan.

OCI yang paling biasa dijumpai pada musim panas, ejen asing boleh disebarkan melalui objek biasa, jabat tangan, mainan. Jangkitan rotavirus dapat dijangkiti oleh titisan udara. Tempoh inkubasi boleh berbeza dari beberapa jam hingga beberapa hari dan bergantung pada ciri-ciri mikroorganisma tertentu.

Terdapat beberapa sebab yang boleh menyebabkan penyakit ini: makan makanan berkualiti rendah (disimpan dengan tidak betul atau habis masa berlakunya) atau tidak diproses dengan baik. Tanda-tanda utama sebarang penyakit pada kumpulan usus adalah demam, menggigil, mual dan muntah, cirit-birit (bercampur dengan lendir, darah, bergantung kepada keparahan penyakit), sakit perut. Sebagai tambahan, pesakit mengalami serangan kelemahan, malaise, dan keadaan lesu..

Penyakit kronik saluran pencernaan

Selalunya disertai oleh gejala yang tidak menyenangkan seperti sakit kecil di bahagian perut yang berlainan (bergantung kepada patologi), pedih ulu hati, bersendawa, menurun atau hilang selera makan, rasa tidak selesa di dalam mulut, rasa mual yang berterusan.

Di samping itu, keadaan umum badan juga bertambah buruk, pesakit mengadu kelemahan umum, keletihan, dan sakit kepala dan pening mungkin mula mengganggu. Di antara semua patologi saluran pencernaan yang terdapat pada pesakit, yang paling kerap didiagnosis adalah bentuk gastritis kronik, duodenitis, enterokolitis, diskinesia bilier, ulser gastrik dan 12 ulser duodenum, pankreatitis.

Di samping itu, ada sebab lain yang boleh menyebabkan gejala yang sama, tetapi tidak berkaitan dengan penyakit sistem pencernaan. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • mabuk;
  • kehamilan;
  • gegar otak dan kecederaan kepala yang lain (kecederaan kepala);
  • penyakit sistem kardiovaskular.

Sindrom hangover

Keadaan patologi kerana pengambilan alkohol. Punca mabuk tidak dapat dijelaskan, tetapi ada faktor penyebabnya. Etil alkohol, yang telah memasuki badan, membantu menghilangkan cecair daripadanya dengan kerap membuang air kecil. Kencing yang cepat membawa kepada penyahhidratan. Pereputan etanol menghasilkan bahan toksik yang mula meracuni badan.

Apabila seseorang mengalami mabuk, dia mengalami sakit kepala yang teruk, pening, mual, kelemahan umum, penurunan mood, dan peningkatan kerengsaan. Ada yang merasa bersalah kerana pada malam itu mereka boleh melakukan sesuatu yang memalukan dan tidak senonoh.

Dalam kebanyakan kes, campur tangan perubatan khas tidak diperlukan, mabuk itu sendiri. Terdapat banyak kaedah rakyat yang dapat mengurangkan keadaan seseorang dengan ketara..

Kehamilan

Tidak diragukan lagi ini adalah zaman yang indah. Tetapi sebilangan wanita (kira-kira 50-60%) mungkin pada masa ini, terutama pada tahap awal, mengalami ketidakselesaan, yang disebut toksikosis wanita hamil. Sebab-sebab yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan tidak dapat difahami sepenuhnya..

Selalunya, ibu hamil mengadu mual, muntah (kekerapan bergantung kepada keparahan toksikosis), peningkatan air liur, kehilangan selera makan, kelesuan, keletihan, mengantuk. Di samping itu, wanita itu mula menurunkan berat badan, tekanan darahnya menurun, takikardia dan pening muncul.

Diagnosis penyakit

Selepas terdapat tanda-tanda patologi tertentu, anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar. Sekiranya pada malam sebelum gejala patologi terdapat kecederaan kepala, maka anda tidak perlu ragu untuk menghubungi pakar bedah atau traumatologi. Mungkin ia akan menjadi persoalan kecederaan otak traumatik tertutup, yang rawatannya dilakukan di hospital.

Semasa mengandung, ada baiknya menghubungi pakar sakit puan untuk mendapatkan nasihat, tetapi selalunya banyak wanita hanya bertahan dalam tempoh ini dan, bermula dari trimester ke-2, menikmati masa yang indah untuk melahirkan janin.

Mengenai patologi sistem pencernaan, seseorang tidak boleh melakukannya tanpa berunding dengan ahli gastroenterologi dan melakukan rawatan. Untuk mendiagnosis dengan betul, pakar menetapkan untuk menjalani satu siri kajian makmal dan instrumental. Makmal merangkumi ujian darah klinikal dan biokimia, petunjuk utama antaranya adalah bilirubin, ASaT dan ALaT, amilase.

Selalunya pesakit diminta membuang tinja untuk dianalisis. Kaedah diagnostik instrumental termasuk radiografi dan ultrasound rongga perut, fibrogastroduodenoscopy (HDF), dan jika perlu, CT atau MRI.

Dengan menggunakan ultrasound, anda dapat menentukan sifat perkembangan sistem pencernaan, mengesan ukuran dan ketumpatan organ, mengenal pasti pelbagai penyimpangan dalam sistem pencernaan, memeriksa pembentukan sista dan tumor jinak dan malignan yang lain.

Dengan menggunakan sinar-x biasa dan fluoroskopi kontras, adalah mungkin untuk mengesan kerosakan pada organ dalaman, kehadiran objek asing di dalamnya, pembentukan patologi (sista, hematoma, tumor, dll.), Gas dan cecair asing di organ berongga. Fluoroskopi kontras membantu menentukan keadaan membran mukus, perforasi, penyempitan patologi atau pelebaran jurang dalam usus, neoplasma.

Pening, loya dan sakit kepala

Pening - perasaan putaran badan sendiri atau objek di sekitarnya (benar, atau vestibular) atau perasaan ringan, kehilangan kestabilan, goyah (palsu, atau pengantin perempuan). Keadaan ini mungkin disertai dengan sakit kepala, loya, kegelapan pada mata, tinnitus.

Pening sering disertai dengan loya kerana pusat kedua sensasi ini berdekatan dan saling mempengaruhi..

Penyebab utama pening, sakit kepala dan loya

Gabungan gejala seperti itu adalah ciri sejumlah penyakit:

  • Penyakit Meniere. Kerana peningkatan pengeluaran endolymph di telinga dalam, reseptor alat vestibular jengkel, yang menyebabkan pening, mual, muntah, kehilangan pendengaran di satu telinga, tinitus.
  • Neuritis vestibular. Keradangan saraf vestibular tidak hanya membawa kepada pening, manifestasi autonomi (mual, muntah), tetapi juga sakit kepala, demam. Ini kerana proses keradangan sering menyebabkan jangkitan virus..
  • Fistula perilymphatic. Apabila membran menerobos, cecair dari bahagian dalamnya memasuki rongga telinga tengah. Pada masa yang sama, pening dan mual, tuli satu sisi muncul, bunyi di telinga.
  • Keradangan telinga dalam (labirinitis). Ini adalah komplikasi otitis media atau mastoiditis. Keadaan ini disertai oleh demam, sakit di telinga, sakit kepala, loya. Pelepasan bernanah dari telinga adalah mungkin.
  • Ketumbuhan. Sekiranya neoplasma berada pada tahap telinga dalam, maka pendengaran mungkin berubah, pening, mual dan muntah muncul.
  • Kekurangan vertebro-basilar. Sekiranya peredaran darah terganggu di lembangan arteri karotid dan vertebra dalaman, aliran darah ke otak tidak mencukupi berlaku dan pening, mual, dan sakit kepala muncul. Keadaan ini mungkin berlaku dengan osteochondrosis serviks dengan anjakan vertebra, spondylosis, aterosklerosis arteri, keradangan dinding arteri, kekejangan saluran dengan hipertensi arteri.

Hipertensi arteri adalah penyebab biasa sakit kepala dan loya pada orang dewasa yang lebih tua. Sekiranya pada masa yang sama terdapat tanda-tanda kemalangan serebrovaskular akut (gangguan pertuturan, koordinasi motorik, kelemahan teruk), maka anda perlu segera berjumpa doktor atau menghubungi ambulans.

  • Gangguan metabolik. Dengan penyakit saluran gastrousus, diabetes, penyakit tiroid, pening dan loya adalah mungkin.
  • Migrain. Sebelum serangan bermula, aura pening mungkin berlaku. Selepas beberapa ketika (20-60 minit) serangan migrain biasa bermula - kepala sakit dan sakit. Rasa sakit dilokalisasi pada separuh kepala, mempunyai watak berdenyut, disertai dengan intoleransi terhadap suara dan cahaya..
  • Pening psikogenik. Sebab untuk keadaan ini adalah disfungsi vegetovaskular dengan peningkatan kegelisahan, kerengsaan, kemurungan.
  • Kehamilan. Pada peringkat awal, pening sering digabungkan dengan loya dan muntah. Ini disebabkan oleh pengagihan semula aliran darah, peningkatan jumlah darah, perubahan hormon.

Antidepresan yang diresepkan oleh doktor anda untuk pening adalah kemungkinan penyebab pening. Adalah disyorkan untuk berjumpa doktor jika sifat dan tempoh sensasi telah berubah setelah permulaan ubat.

Diagnostik

Untuk mengetahui punca pening, sakit kepala dan loya, doktor menetapkan kajian yang diperlukan setelah menemu ramah pesakit:

  • kawalan tekanan darah (berbaring dan duduk), pemantauan perubahan hariannya;
  • ujian keseimbangan (ujian Romberg, berdiri di sebelah kaki dengan mata tertutup);
  • definisi nystagmus (pergerakan bola mata yang tidak terkawal, yang sering menyertai gangguan pada alat vestibular);
  • kajian status neurologi (refleks);
  • ujian darah klinikal (umum) - untuk mengesan keradangan, anemia;
  • koagulogram - penilaian pembekuan darah;
  • analisis glukosa puasa - jika anda mengesyaki diabetes;
  • ECG dan ultrasound jantung - untuk mengesan pelanggaran fungsinya;
  • Audiometri - penentuan ketajaman pendengaran;
  • vestibulometry - ujian kalori dengan menuangkan air ke telinga dan mengesan nystagmus, ujian putaran di kerusi, dan lain-lain;
  • kajian aliran darah di saluran utama kepala dan leher - ketika mendedahkan gambaran klinikal gangguan peredaran darah;
  • X-ray tulang belakang serviks dalam pelbagai kedudukan;
  • CT dan MRI kepala - untuk mengesan tumor atau gangguan lain di otak;
  • electroencephalography - kajian mengenai keadaan otak yang berfungsi.

Rawatan

Setelah mengenal pasti punca pening, mual dan sakit kepala, doktor menetapkan terapi yang sesuai. Arahan rawatan:

  • Menghentikan serangan. Penghapusan gejala. Pesakit dibaringkan dan diberi antihistamin (betahistine hidroklorida - betaserk), antiemetik (cerucal).
  • Kesan kepada penyebab gejala (terapi etiotropik). Rawatan penyakit yang mendasari.
  • Menyekat mekanisme sensasi (terapi patogenetik). Sekiranya terdapat penyakit telinga, doktor menetapkan ubat yang meningkatkan peredaran mikro di telinga dalam (betaserk, gingko biloba, nootropil). Dengan osteochondrosis, kaedah bukan ubat (teknik lembut terapi manual, refleksologi) berkesan, yang bertujuan menghentikan mampatan arteri vertebra. Untuk tujuan psikogenik, doktor menetapkan antidepresan (Prozac). Untuk migrain, menetapkan triptans (sumatriptan).
  • Pemulihan vestibular (gimnastik). Pada 3-5 hari dari permulaan penyakit, jika tidak terdapat manifestasi akut, duduk di tempat tidur, berpusing, membetulkan pandangan secara langsung, dan juga pada sudut 10, 20 dan 40 darjah, membaca, mengikuti jari, memusingkan kepala sambil memperbaiki pandangan pada satu titik, berdiri dan berjalan dengan mata terbuka dan tertutup (dengan sokongan). Pada hari 5-7, latihan dilakukan pada keseimbangan statik - berdiri di sebelah kaki atau lutut, berdiri di kedua kaki dengan mata tertutup, kepala dilemparkan ke belakang. Dalam 2-3 minggu, latihan kompleks diadakan pada pengembangan keseimbangan.

Ambil kedudukan mendatar atau sekurang-kurangnya duduk sehingga kepala berada di paras dada.

Betulkan pandangan pada satu titik. Anda tidak perlu memejamkan mata - ini dapat meningkatkan perasaan.

Pencegahan

Untuk mengelakkan sakit kepala, pening dan loya, disarankan untuk merawat penyakit telinga tepat pada waktunya, tetap cergas - berjalan kaki sekurang-kurangnya setengah jam sehari, naik tangga tanpa lif.

Pening adalah sensasi subjektif pergerakan badan atau objek di sekitarnya. Selalunya, istilah ini bermaksud perasaan yang sama sekali berbeza: semua.

Pening, atau vertigo - sensasi subjektif pergerakan tubuh atau objek sekitarnya di ruang angkasa (pusaran benar atau vestibular) atau cahaya ringan.

Selalunya kepala berpusing pada tekanan darah tinggi atau rendah. Tetapi jika, ketika mengukurnya, ternyata tahap tekanan darahnya normal, untuk mengetahui alasannya.

Kehamilan adalah tempoh yang menggembirakan dalam kehidupan mana-mana wanita. Ibu hamil mendengar tubuh dengan teliti, mengambil setiap perubahan keadaannya. Pada.

Mual, sakit kepala, kelemahan

Kemerosotan kesejahteraan ditunjukkan oleh kompleks gejala - loya, kelemahan, pening. Terdapat banyak sebab untuk ini..

Doktor membezakan kumpulan penyakit dengan gejala yang kerap:

  • Keracunan pelbagai etimologi;
  • Pembentukan kecederaan dan patologi di otak;
  • Disfungsi proses metabolik;
  • Keadaan pra-strok;
  • Osteochondrosis leher;
  • Hernia intervertebral;
  • Kelainan yang bersifat psikogenik;
  • Penyakit berjangkit mata;
  • Jangkitan telinga tengah;
  • Kehamilan;
  • Masalah dengan radas vestibular;
  • Penurunan gula darah yang mendadak;
  • Overvoltage bukan sahaja fizikal, tetapi juga mental;
  • Situasi tekanan yang panjang, tajam dan teruk;
  • Kitaran haid pada wanita.

Yang lain ditambahkan pada gejala yang dijelaskan. Klinik manifestasi gejala mencirikan patologi dalam kerja badan. Membolehkan anda membezakan kategori penyakit. Lebih mudah bagi doktor untuk membuat temu janji dengan penerangan lengkap mengenai keadaannya. Rawatan ditetapkan secara ketat secara individu, dengan mengambil kira kompleks gejala. Mungkin diperhatikan sebagai kesan sampingan semasa mengambil ubat.

Mabuk

Keracunan disebabkan oleh toksin yang kelihatan berlebihan di dalam badan. Darah membawa zat ke organ. Pada gejala ini terdapat cirit-birit, muntah dan gejala tertentu yang disebabkan oleh jenis toksin tertentu. Mual berlaku sebagai reaksi pelindung badan. Membawa muntah. Pesakit merasakan perubahan keadaan dengan segera.

Mencegah loya tidak digalakkan. Ini bermaksud penurunan tahap toksin dalam badan. Suhu badan meningkat hingga 39 darjah. Sakit kepala berterusan semakin meningkat. Terdapat rasa tidak selesa di perut. Keracunan boleh berlaku.

Gangguan aliran darah otak

Tekanan darah meningkat. Nilai tinggi menjadi berbahaya. Penyempitan lumen kapal bertindak sebagai penyebab kelemahan. Anda berasa pening. Mual bertambah buruk. Otak kekurangan oksigen. Bunyi di telinga, aktiviti mental dan tumpuan berkurang.

Mereka mungkin menghidap penyakit otak yang teruk dari etimologi berjangkit. Gegaran otak dan trauma otak dicirikan oleh keadaan lemah, mual. Tumor otak menimbulkan kesakitan yang teruk di kepala, penurunan suhu badan. Dengan pukulan, pertuturan menderita, pergerakan tidak terkoordinasi. Anestesia sahaja tidak digalakkan. Doktor harus memeriksa, menetapkan rawatan.

Gangguan metabolik

Di dalam badan, pertukaran zat penting dengan diet, kekurangan vitamin, kelaparan, disfungsi sistem endokrin, dan kehadiran keradangan dapat terganggu. Gangguan saluran pencernaan bergabung dengan mual, muntah, dan kelemahan. Kekurangan nutrien sering menyebabkan sakit kepala dan loya. Tidak ada fungsi organ yang betul. Gastritis adalah gambaran utama manifestasi. Lidah ditutup dengan sentuhan kelabu. Semasa berdebar, sakit terasa di perut.

Gangguan dalam fungsi sistem muskuloskeletal

Keradangan ruang interdiskal dengan osteochondrosis atau hernia ditunjukkan dalam gejala yang disenaraikan. Gulung dan berundur secara tiba-tiba. Selain itu, terdapat pelanggaran berjalan, sakit tiba-tiba di tempat kerosakan pada tulang belakang, perubahan postur. Keadaan diperhatikan tanpa suhu.

Aktiviti fizikal yang berkurang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Anda perlu menjalani pemeriksaan badan secara menyeluruh, melakukan tomografi. Ini akan mengelakkan akibat negatif pada masa akan datang..

Gangguan Psikogenik

Orang yang tidak seimbang secara emosional, terlalu sensitif dan mudah menerima, menderita. Gejalanya ditambah dengan kehadiran ketakutan yang tiba-tiba, kesedaran menjadi bingung, pernafasan sukar, dan berpeluh semakin meningkat. Ada ketidakberdayaan, keengganan untuk bangkit, untuk bertindak. Muntah emosi pada orang dewasa berlaku pada waktu pagi. Keadaan dihentikan dengan ubat-ubatan.

Penyakit mata

Keradangan saraf optik dicirikan oleh tiga tanda. Mata mula berair. Tetes ditetapkan untuk kes ini. Perasaan yang tidak menyenangkan di mata ditambahkan, penglihatan terganggu, titik-titik muncul di depan mata, "lalat" kilat. Orang mungkin terjejas oleh sensasi kejang..

Penyakit yang disebabkan oleh virus dan jangkitan

Hampir semua penyakit yang disebabkan oleh virus dan jangkitan disertai dengan gejala yang disenaraikan di atas. Kekenyangan di kepala, kelesuan, apatis, dan selera makan mungkin hilang. Mual dan demam secara amnya memburukkan lagi keadaan. Patogen menyebar pada kelajuan tinggi. Peningkatan suhu badan hingga 38 darjah ke atas ditambahkan, rhinitis.

Kesakitan otot ada, batuk yang kuat mungkin. Badan membeku. Pening hadir. Kerja hati terganggu. Tahap keracunan dengan virus ditentukan oleh doktor, yang perlu diperhatikan oleh doktor, perhatikan dos ubat yang ditetapkan.

Disfungsi sistem saraf

Gejala utama masalah dengan sistem saraf adalah pening, mual dan kelemahan. Penyakit dibezakan dengan tanda bersamaan. Keparahan yang lemah menjadikan pembezaan menjadi sukar. Pada waktu pagi, berpeluh, perubahan tekanan darah, dan peningkatan kadar jantung diperhatikan. Dystonia vegetatif-vaskular sering dimanifestasikan. Ini ditentukan pada anak-anak remaja semasa pertumbuhan meningkat. Sistem dan organ dalaman tidak menderita.

Kekurangan zat besi dan hipotensi

Tahap rendah hemoglobin dalam darah menyebabkan penurunan tekanan. Apabila aktiviti fizikal muncul, keadaan menjadi jelas. Ia berlaku dengan kekurangan udara di dalam bilik, pengangkutan, pelanggaran pengambilan makanan. Seseorang berasa lemah dalam badan secara berterusan. Perubahan tajam dalam kedudukan badan menyebabkan pening. Simptom seterusnya adalah pingsan. Untuk membuat diagnosis yang tepat, kajian makmal harus dilakukan. Anemia boleh menjadi penyakit bersamaan. Ubat diri tidak boleh diterima.

Masalah pendengaran

Kerja alat vestibular terganggu. Penyebabnya adalah keradangan di telinga tengah. Seseorang merasa telinga tersumbat. Keadaan ini disertai dengan sakit akut, tinitus, dan pendengaran mungkin berlaku. Kecederaan pada gendang telinga dinyatakan dalam gejala yang sama. Keupayaan untuk mengekalkan keseimbangan mungkin menderita. Manifestasi hilang dengan latihan yang dipertingkatkan.

Kehamilan atau kitaran haid

Pada wanita, gejala yang disenaraikan ditunjukkan pada tempoh kehamilan dan kehilangan darah. Penyakit yang mendasari tidak ada. Tidak memerlukan rawatan. Sebabnya adalah perubahan hormon. Sakit dengan bau tertentu. Suhu badan boleh berkisar dari normal hingga 37 darjah. Cukup untuk berehat, berjalan-jalan di udara segar.

Semasa mengandung, mengantuk menyertai gejala ini. Sebilangan jenis makanan berasid dapat membantu mual. Masalahnya berlanjutan untuk trimester pertama. Dengan kehilangan darah, malaise berlangsung hingga tiga hari. Dengan pemberhentian aliran haid, gejala hilang. Wanita muncul penampilan mereka beberapa hari sebelum bermulanya haid. Penggunaan ubat akan menjadi tidak praktikal.

Gula darah turun

Perubahan glukosa membawa kepada ketidakseimbangan metabolisme. Ia diperhatikan dengan gangguan pada kelenjar tiroid. Mungkin ada pengsan, kegelapan di depan mata, menggigil. Hati tidak mengatasi tahap toksin dengan sendirinya. Aseton muncul di dalam darah. Muntah berlaku. Mungkin disertai dengan kehilangan kesedaran. Mencerminkan kerja buah pinggang. Kekeringan datang. Darah meningkatkan kelikatan. Pengangkutan nutrien terganggu. Tisu dan organ terjejas. Dengan diabetes membawa kepada precoma.

Tekanan mental atau fizikal

Kelemahan berlaku apabila berlebihan. Ini adalah ciri pengurus dan pekerja yang terlibat dalam kerja manual. Tanggungjawab yang semakin meningkat, ketidakupayaan untuk berehat adalah penyebab keterlaluan. Sakit kepala berlaku tanpa sebab yang jelas. Kelemahan tidak hilang walaupun selepas rehat atau tidur yang lena. Warna kulit berubah. Mod tidur yang dilanggar Dari keletihan, kegelisahan muncul. Seseorang tidak dapat mengawalnya. Terdapat kekurangan keinginan untuk melakukan kerja. Sekiranya keadaan dimulakan, gegaran tangan mungkin berlaku. Selera makan berkurang.

Tekanan yang teruk

Kepala berpusing dengan hembusan nafas, perasaan yang memualkan bertambah teruk, sedikit kelemahan bertambah kuat. Boleh mengakibatkan pengsan. Sebabnya boleh menjadi keadaan tekanan yang teruk: mesej kematian, penyakit serius. Faktor tekanan merangkumi hari peperiksaan, perubahan di tempat kerja, konflik dalam sistem kerja dan keluarga. Kesan negatif terhadap keperluan asas badan. Terdapat pelanggaran tingkah laku makan. Penurunan tajam dalam keupayaan untuk menumpukan perhatian dan bekerja. Prestasi semakin menurun. Ia dirawat secara perubatan.

Mengapa sakit kepala, pening, sakit, kelemahan

Mengapa sakit kepala, pening, sakit, kelemahan

Bagaimana sindrom itu berlaku?

Pening adalah sensasi yang tidak menyenangkan dari kekurangan kestabilan objek di sekitarnya, benda-benda tersebut dianggap berputar atau bergerak, sementara seseorang kehilangan keseimbangan, tidak dapat bergerak dengan yakin, membezakan antara arah dan tujuan.

Ia menampakkan diri pada pasien ketika memusingkan badan, memiringkan ke bawah ("pusing"), dalam bentuk serangan pening dengan mual dan muntah. Sistem radas vestibular yang kompleks bertanggungjawab terhadap persepsi dan penilaian pergerakan yang betul. Pusatnya terletak di otak kecil. Tetapi penilaiannya bergantung pada keadaan maklumat yang datang melalui gentian saraf khas dari pancaindera.

Oleh itu, "penyebab" pening boleh:

  • pautan pusat - dengan kerosakan pada otak kecil yang disebabkan oleh penyakit otak;
  • periferal - jika penglihatan terganggu, saraf vestibular, telinga dalam terlibat dalam patologi.

Di samping itu, pening dibezakan:

  • fisiologi - tidak ada patologi alat vestibular, timbul kerana rasa lapar (penurunan tahap glukosa darah), keadaan tertekan (akibat dari pelepasan adrenalin dan kekejangan saluran otak), dengan penyakit bergerak semasa pengangkutan, terlalu banyak kerja;
  • sistemik (patologi) - selalu disebabkan oleh penyakit dengan kerosakan dan gangguan fungsi otak kecil, pautan yang membentuk alat vestibular, penglihatan, otot.

Mual juga mempunyai sebab pusat dan periferal. Pusat muntah utama adalah di medulla oblongata. Menerima isyarat di sepanjang jalan dalaman, ia tidak menyebabkan muntah pada tahap kerengsaan di bawah, tetapi sensasi pendekatannya.

Otak menerima kesan pada zon tengah di sepanjang saraf menaik, dari darah, bergantung pada komposisi tahap hormon, glukosa dan bahan lain. Racun dan racun yang tidak dicerna merengsakan pusat dan menyumbang kepada mual dan muntah..

Penyebab tempatan adalah perubahan keasidan jus gastrik, pengumpulan sejumlah besar makanan yang tidak dicerna, sakit dengan ulser dan tumor barah. Dalam kes ini, badan cuba muntah untuk membebaskan diri dari kerengsaan, membersihkan perut.

Penyebab mual dan pening dikaitkan dengan bekalan darah umum ke cerebellum dan medulla oblongata. Pelanggaran bekalan neuron dengan oksigen dan nutrien semasa iskemia membawa mereka ke keadaan hipoksia, sel tidak dapat mensintesis tenaga, kandungan elektrolit terganggu.

Akibatnya, pelbagai jenis kekurangan serebrovaskular ditunjukkan secara klinikal dengan serangan pening, sakit kepala, mual dan muntah, mengantuk, gangguan kesedaran sementara.

Gejala pening dan loya adalah komponen serius dari banyak penyakit neurologi yang merupakan akibat gangguan peredaran darah di otak semasa krisis hipertensi, penurunan tekanan darah semasa keadaan kejutan.

Keinginan untuk menurunkan berat badan melalui diet puasa sering berakhir dengan anemia dan rawatan.

Mual dan pening: penyebab dystonia vegetovaskular

Dia mungkin dikirim dalam barisan yang sama ketika kita berbicara tentang kehamilan, keracunan, kerja berlebihan, kekurangan vitamin, dll. kerana ini adalah diagnosis pertama yang dapat anda fikirkan ketika anda mendengar keluhan kelemahan, pening dan mual (jika pesakit yakin bahawa dia tidak mengandung, dia tidak diracuni dan sama sekali tidak terlalu banyak bekerja).

Dystonia vegetovaskular (VVD) mempunyai pelbagai manifestasi dan disertai dengan begitu banyak aduan (dengan ketiadaan data objektif yang dinyatakan) sehingga sekarang diagnosis ini dibuat untuk kanak-kanak dan orang dewasa, dan bahkan sangat dewasa, iaitu. - warga tua. Walaupun sehingga baru-baru ini, VVD bukanlah diagnosis. Ini adalah kompleks gejala yang diperhatikan pada kanak-kanak dan remaja dalam tempoh pertumbuhan aktif badan dan disertai dengan loya dan pening, kelemahan berterusan. Dalam kes ini, tidak ada patologi serius yang dikesan oleh organ dan sistem dalaman. Ini juga mempengaruhi wanita muda yang "gementar", orang seni, dll..

Tetapi kerana peningkatan kecepatan hidup, tekanan, kelebihan beban, kurang tidur, kurang istirahat dan diet yang tepat, pembuluh pada anak-anak dan orang dewasa menjadi sangat labil sehingga reaksi tubuh, dan, khususnya, sistem saraf perifer dan saluran darah, ke semua luaran ini perengsa

ia tidak dapat diramalkan. Tekanan darah naik atau turun dengan mendadak, berpeluh, kelemahan, pening, mual, "menggelap" atau kerlipan "lalat" di depan mata muncul. Keadaan seperti itu tanpa rawatan dan, dengan itu, berehat, dapat bertahan lama - secara kekal. Kemerosotan mendadak mungkin berlaku - krisis rawatan kecemasan.

Dalam semua kes, jika anda bimbang tentang loya, pening dan kelemahan yang berterusan, anda perlu berjumpa doktor untuk menjelaskan diagnosis dan, selain rawatan yang ditetapkan, kecualikan semua penyebab keadaan ini.

Sebagai peraturan, menormalkan gaya hidup dan pemakanan, menolak tabiat buruk (merokok dan alkohol sangat mempengaruhi nada vaskular, memperburuk keadaan patologi), menambah aktiviti fizikal, anda dapat menyingkirkan gejala dystonia vegetovaskular yang menyakitkan. Rawatan yang ditetapkan oleh kursus merangkumi pemberian persediaan vaskular, adaptogen, nootropik, dan, jika perlu, ubat antihipertensi dan trofik..

Sakit dan pening: penyebab malaise

Faktor fisiologi yang menyumbang kepada penampilan pening dengan loya:

  • Pendedahan kepada tekanan - pening dan loya yang timbul berlaku kerana pelepasan adrenalin dan kekejangan vaskular yang tajam. Orang yang mempunyai jiwa yang lemah lembut dan rentan rentan terhadap serangan..
  • Perubahan hormon semula jadi yang berlaku pada wanita semasa kitaran haid, menopaus, kehamilan.
  • Masalah dengan memfokuskan mata ketika seseorang mula merasa pening dengan rasa mual, mengintip ke kejauhan. Sebabnya mungkin keunikan fisiologi alat vestibular, dan pelanggaran dalam kerjanya.
  • Gangguan peredaran darah disebabkan oleh berpanjangan dalam satu kedudukan dan perubahannya yang tajam.
  • Kesan sampingan atau intoleransi individu terhadap dadah. Selalunya sakit dan pening akibat ubat penenang, penenang otot, antibiotik yang kuat.
  • Kekurangan dalam glukosa, vitamin dan mineral yang disebabkan oleh gangguan metabolik atau kekurangan zat makanan.
  • Proses penuaan semula jadi - pening yang kerap, ditambah dengan kelemahan dan mual, berlaku kerana fungsi sistem penyokong hidup yang berkurang dan peredaran darah yang buruk.

Penyakit sementara disertai dengan loya, pening dan kelemahan boleh disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • keracunan teruk dengan mabuk seterusnya;
  • keracunan makanan atau kimia;
  • penyakit bergerak semasa perjalanan kapal, semasa perjalanan udara dan menunggang kenderaan;
  • kekal di atas;
  • kecederaan otak traumatik dan pembentukan hematoma intrakranial akibat daripada ini.

Patologi serius, gejalanya sering pening dengan loya, termasuk:

  1. Hipertensi arteri - gejala yang dijelaskan berlaku pada masa krisis, dilengkapi dengan deringan di telinga, berdebar-debar jantung, penuh dengan sakit kepala.
  2. Hipotensi - tekanan darah rendah yang tidak normal yang dicirikan oleh serangan mual, pening, berpeluh, dan kelemahan.
  3. VVD adalah gangguan neurologi yang dicirikan oleh penurunan tekanan darah secara tiba-tiba.
  4. Hipoglikemia - penurunan glukosa darah mengakibatkan kekurangan zat makanan pada struktur otak.
  5. Anemia (anemia) - penunjuk berkurangnya badan merah dalam darah menyebabkan kekurangan oksigen dalam struktur otak dan kemunculan gejala seperti pening, kelemahan, kurang selera makan, mual, kulit pucat.
  6. Penyakit Meniere adalah patologi yang mempengaruhi radas vestibular. Tanda pertama kerusakan sistem vestibular adalah pening sistemik, yang dalam kes lanjut dapat ditambah dengan mual dan muntah.
  7. Penyakit ENT - otitis media dalam bentuk kronik atau akut, labirinitis.
  8. Migrain - pening dengan loya adalah gejala umum aura yang berlaku sebelum serangan migrain..
  9. Hipertensi intrakranial - pengumpulan cecair di tisu otak dan tekanannya pada ujung saraf tertentu boleh menyebabkan serangan mual dan pening.
  10. Sindrom arteri vertebra yang disebabkan oleh perkembangan osteochondrosis serviks membawa kepada hipoksia otak dan munculnya gejala yang tidak menyenangkan.
  11. Kerosakan berjangkit pada otak dan membrannya disebabkan oleh meningitis, ensefalitis (termasuk bawaan kutu). Keadaan ini diperburuk oleh demam, muntah teruk, kesedaran terganggu, serangan sakit kepala yang tidak dapat ditoleransi.
  12. Tumor intrakranial - mual dan pening boleh disebabkan oleh tekanan pembentukan pada pusat-pusat tertentu, dan oleh kesan toksik sel barah pada semua sistem penting.
  13. Strok adalah keadaan serius di mana terdapat ancaman nyata terhadap nyawa atau kehilangan fungsi penting dengan kebarangkalian pemulihan sepenuhnya. Selain pening yang teruk dan rasa mual, seseorang pada masa serangan mengalami muntah, gangguan pertuturan dan keseimbangan, kelumpuhan anggota badan.

Di antara sebab-sebab mual yang dijelaskan dengan pening, penting untuk mengenal pasti yang sebenarnya untuk mengambil langkah-langkah untuk menghilangkannya

Bantuan Rumah

Untuk menghilangkan serangan vertigo, anda boleh menggunakan bukan hanya tablet, tetapi juga ubat-ubatan rakyat yang terbukti tidak mempunyai komponen kimia, dan oleh itu dianggap lebih selamat. Lebih baik tidak mengambilnya sendiri, tetapi terlebih dahulu berjumpa dengan pakar. Anda mungkin perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh, termasuk MRI otak. Prosedur sedemikian akan membantu menghilangkan patologi yang tidak dapat ditangani oleh ubat-ubatan rakyat..

Sekiranya doktor meluluskan rawatan di rumah dengan resipi alternatif, ubat semula jadi seperti itu dapat mengatasi pening:

  • Kuah jelatang. Satu sudu besar bahan mentah kering dikukus dengan 150 ml air mendidih. Bersikeras sekurang-kurangnya 4 jam. Saring kuahnya dan campurkan dengan 150 ml jus epal segar. Sebaiknya minum produk sebelum makan..
  • Kuah Melissa. Selain menyembuhkan pening, ia juga menenangkan sistem saraf. Minuman harus diminum dan bukannya teh. Untuk melakukan ini, kukus satu sudu besar bahan mentah kering dengan segelas air panas.
  • Makan dianjurkan untuk dimulakan dengan satu sudu rumput laut.
  • Bantuan yang sangat baik bagi orang yang kerap mengalami pening adalah aromaterapi. Minyak Sage, Thyme, dan Rosemary Berguna.
  • Halia. Akarnya digunakan dalam bentuk serbuk yang dapat menyembuhkan migrain. Membantu mengembalikan peredaran serebrum.
  • Jus saderi. Alat ini digunakan oleh banyak orang untuk meningkatkan tekanan. Anda boleh menyediakan ubat menggunakan jus dan tanaman yang dicuci dengan teliti. Jus untuk diminum setiap hari.
  • Teh mistletoe putih. Tumbuhan ini sangat berkesan untuk merawat pening. Untuk minum, anda perlu mencurahkan beberapa cabang tanaman dengan air mendidih. Teh mesti diminum hanya jika pening.
  • Ginko biloba. Tumbuhan ini meningkatkan aliran darah di telinga dalam. Anda boleh membeli campuran kering atau tablet di farmasi.
  • Merebus semanggi. Alat ini disediakan dengan sederhana. Anda perlu menuangkan satu sudu teh bahan mentah dengan segelas air mendidih dan meletakkan cecair di atas api perlahan. Setelah mendidih selama 5 minit, anda boleh menapis dan minum ubat dalam satu sudu 4-5 kali sehari.
  • Penyerapan pasli. Pertolongan cemas untuk pening mungkin termasuk minuman seperti itu. Satu sudu rumput dicurahkan ke dalam segelas air sejuk. Alat ini disuntik selama 8-10 jam, setelah itu disaring. Anda perlu minum apabila anda mempunyai gejala 200 ml dalam 4 set.
  • Sekiranya kepala anda berpusing tajam, anda boleh melakukan urutan ringan pada pelipis dan dahi ke arah bahagian atas telinga. Masa optimum ialah 10-15 minit.

Ubat dan rawatan lain

Sesuai dengan hasil diagnostik, doktor akan mengesyorkan mengambil ubat dari kumpulan berikut:

  • antidepresan;
  • antipsikotik;
  • nootropik;
  • ubat penenang;
  • kompleks vitamin.

Psikoterapi

Psikoterapi membantu mengenal pasti faktor mental dan konflik yang berkaitan dengan penyakit ini. Dalam beberapa kes, gejala adalah gambaran ketidakpuasan yang mendalam. Konflik dalaman yang telah memasuki alam bawah sedar boleh menyebabkan keletihan mental dan fizikal. Dalam kes sedemikian, psikoterapi lebih berkesan daripada rawatan ubat..

Phytobalneotherapy

Di bawah nama eksotik ini adalah terapi spa herba. Ia tidak memberikan kelonggaran untuk badan yang letih, tetapi juga pembersihan minda, jiwa.

PENDUDUK

  • Ovuli naboti pada serviks
    Di antara masalah lain yang dialami oleh wanita kepada doktor, mereka sering dijumpai... Kategori: Kesihatan wanita
  • Chaga: mujarab melawan 100 penyakit
    Chaga - cendawan yang membolehkan anda menyingkirkan beratus-ratus penyakit, termasuk barah dan aterosklerosis... Kategori: Fitoterapi
  • Diet dan hormon
    Ini adalah perkara yang sukar - kesihatan wanita, bahkan fenomena remeh seperti menurunkan berat badan... Kategori: Kesihatan wanita
  • Liposomal iron adalah kata baru dalam rawatan dan pencegahan anemia
    Ahli farmasi Itali dari Pharmanutra bersama Junia Pharma dan syarikat M... Kategori: Kesihatan wanita
  • Tompok-tompok putih di bawah mata
    Sekiranya bintik-bintik putih muncul di bawah mata, anda tidak seharusnya berkaitan dengan masalah ini... Kategori: Muka

Mengantuk dan kelesuan pada wanita

Keadaan kelesuan dan mengantuk muncul kerana beberapa sebab. Pada dasarnya, seorang wanita dengan gejala seperti itu terlalu banyak bekerja dan tidak mendapat tidur yang cukup, tetapi jika keadaan ini berlangsung lama dan secara praktikal tidak hilang, anda perlu berjumpa doktor.

  1. Latihan Berlebihan Berterusan.
  2. Tidur malam yang tidak mencukupi.
  3. Makan berlebihan.
  4. Kehamilan.
  5. Tekanan.

Sekiranya seorang wanita, kecuali mengantuk dan kelesuan, tidak mengganggu apa-apa, tidak ada alasan untuk membimbangkan. Anda hanya perlu berehat dan tidur. Sekiranya, keadaan yang lebih teruk ditambahkan pada gejala ini, pemeriksaan perubatan sangat diperlukan..

Orang cenderung makan berlebihan. Wanita suka makan sedap, yang mana badan mereka bertindak balas dengan mengantuk dan kelesuan..

Kehamilan

Sensasi pening, mual, muntah, mengantuk dan kelesuan adalah ciri hampir semua wanita hamil. Sebab untuk keadaan hormon perubahan ini. Pada bulan-bulan pertama kehamilan, gejala-gejala yang tidak menyenangkan ini sangat akut ketika badan baru mula dibina semula.

Sekiranya pening dan penyakit lain mengganggu wanita dalam kedudukannya, mengganggu tidur dan makan, maka anda boleh berjumpa pakar sakit puan. Doktor akan melakukan pemeriksaan, semua langkah diagnostik dan memutuskan bagaimana mengurangkan penderitaan ibu masa depan.

Pening yang kerap pada tekanan normal

  1. Keletihan dangkal dan kurang tidur dapat memainkan lelucon yang kejam, dan mengakibatkan pening psikogenik. Gaya hidup yang tidak aktif, kekurangan oksigen dan tekanan menyebabkan pening ringan yang berterusan, yang banyak orang menganggap keletihan sederhana.
  2. Kesan sampingan dari sebarang ubat boleh menjadi pening atau loya. Walaupun sebelum ini anda pernah mengambil ubat ini. Pastikan anda memberitahu doktor mengenai perkara ini, mungkin anda harus membatalkannya, atau memberi yang lain.
  3. Apabila pening berlaku dengan kerap. Pada saat-saat seperti itu, seseorang tidak dapat menilai keadaan dengan cepat dan memahami di mana dia berada.
  4. Penyakit telinga dalam. Semua penyakit organ ENT sering disertai dengan gangguan alat vestibular, dan jika pening dan loya dirawat, penyakit itu sendiri tidak disedari dan menjadi kronik.

Penyakit sistem pencernaan

Pemburukan penyakit kronik saluran pencernaan juga boleh menyebabkan sakit kepala, mual, pening, dan kelemahan umum..

Selalunya, keradangan pankreas bermula, yang didahului oleh rasa sakit di sebelah kanan. Kolik pada pundi hempedu dan hepatitis yang disebabkan bukan sahaja oleh virus, dan pengambilan pil secara teratur dapat membuat anda merasa tidak sihat. Sebab kemerosotan keadaan umum mungkin:

  • rawatan jangka panjang;
  • mencampurkan alkohol dengan ubat;
  • alkohol berkualiti rendah;
  • minuman keras bergula seperti minuman keras;
  • senak;
  • ketidaksesuaian produk.

Sekiranya kemerosotan kesihatan umum muncul semasa rawatan dengan ubat antijamur atau ubat lain, maka anda harus memaklumkan kepada doktor anda. Dalam keadaan patologi, mereka memanggil ambulans dan selalu melaporkan semua ubat yang diambil oleh orang sakit sebelum ini.

Gangguan pencernaan boleh berlaku pada orang yang sihat yang memutuskan untuk mencuba semua perkara di atas meja semasa pesta perayaan. Ini boleh menyebabkan gejala keracunan akut, walaupun semua makanan segar. Selalunya, mabuk badan bermula dengan intoleransi individu terhadap sesuatu produk. Ini boleh menjejaskan kesihatan manusia dengan serius dan oleh itu diperlukan rawatan perubatan segera..

Helminthic infestation juga mampu menyebabkan simptom yang serupa. Penyebaran parasit boleh menyebabkan bukan sahaja sakit kepala dan loya, tetapi juga sakit perut yang teruk, dan muntah berulang.

Sekiranya gejalanya cukup jelas, dan malaise meningkat, anda tidak boleh mengubati diri sendiri. Anda harus memahami bahawa gejala tersebut menunjukkan kemerosotan yang ketara dalam keadaan otak dan sistem vital badan yang lain, yang boleh menyebabkan kematian seseorang yang secara tidak sengaja menolak kemasukan ke hospital.

Sakit dan pening - gejala khas

Pening dan loya

Ketika semasa serangan, selain pening, pesakit mengalami mual, penyebab keadaan ini boleh menjadi pelbagai penyakit, atau perubahan yang berkaitan dengan usia. Dengan gangguan pada alat vestibular, gejala muncul secara tiba-tiba, biasanya semasa berdiri. Mereka lulus secara bebas dalam 2 - 5 minit..

Juga, keadaan ini adalah ciri alkohol atau keracunan makanan pada tubuh, sementara selain mual, muntah, demam dan gangguan najis mungkin ada..

Pening dan kelemahan

Pening dan kelemahan biasanya berlaku dengan peningkatan atau penurunan tekanan darah yang cepat. Sekiranya tekanan darah berada dalam rentang normal, maka penyebab yang memprovokasi boleh menjadi penyakit seperti:

  • anemia;
  • gangguan peredaran darah di otak;
  • patologi kardiovaskular;
  • gangguan psikosomatik / ketidakstabilan psikologi (perundingan dengan ahli psikologi akan membantu);
  • keabnormalan kanser (pakar onkologi menetapkan dan merawat terapi).
  • pening yang berkaitan dengan loya sering muncul pada orang yang sengaja membataskan diri dalam makan makanan, atau makan dengan sangat teruk. Dalam kes ini, badan tidak mendapat nutrien yang mencukupi..

Sakit pening

Kesakitan semasa berpusing kepala boleh bertindak sebagai kesan sisa selepas kecederaan, kecederaan tengkorak. Keadaan yang serupa berlaku ketika menonton TV untuk waktu yang lama, bekerja atau bermain permainan di komputer. Dalam situasi seperti itu, penurunan sementara tahap penglihatan, air mata juga diperhatikan..
Juga, penyakit ini dapat disebabkan oleh sejumlah penyakit:

  • osteochondrosis (dirawat oleh pakar neurologi);
  • tekanan darah rendah;
  • Borreliosis
  • tumor otak;
  • migrain;
  • patologi telinga tengah (didiagnosis dan dirawat oleh ENT).

Dengan kemurungan yang berpanjangan, tekanan emosi yang teruk, pesakit sering mengalami sakit kepala selama 1 hingga 2 hari hingga beberapa bulan.

Pusing pada wanita selepas 40 tahun

Faktor utama pelanggaran pada wanita berusia lebih dari 40 tahun adalah menopaus. Dalam tempoh ini, tubuh kembali ke fasa kehidupan yang lain, yang menyebabkan kerap kilat dan perasaan kelemahan yang berterusan.
Juga, sebab mengapa anda merasa pening pada usia ini termasuk:

  • hipotensi / hipertensi;
  • penyakit keradangan pada organ pendengaran;
  • patologi jantung dan saluran darah (didiagnosis oleh pakar kardiologi);
  • Penyakit Meniere;
  • ketegangan saraf (terapi akan ditetapkan oleh pakar neurologi);
  • insomnia;
  • avitaminosis;
  • gaya hidup pasif.

Pening ketika memusingkan badan sambil berbaring

Sekiranya anda secara berkala mengalami vertigo ketika memusingkan badan anda dalam posisi "berbaring" - anda harus berjumpa pakar untuk diagnostik, kerana fenomena ini paling sering muncul apabila terdapat patologi yang memerlukan rawatan. Ini termasuk:

  • masalah dengan tekanan darah;
  • osteochondrosis;
  • Sindrom Meniere;
  • tumor otak;
  • diabetes;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • kecederaan otak traumatik.

Pening dan terhuyung-huyung ketika berjalan

Sekiranya semasa berjalan kaki anda merasa pening dan tidak stabil, maka penyebab keadaan ini boleh menjadi banyak faktor: penyakit, tumor cerebellar, gangguan alat vestibular, keracunan gas, tekanan. Sebagai tambahan kepada gejala di atas, pesakit juga sering mengalami kekejangan di kawasan oksipital, kelemahan teruk, gangguan penglihatan dan pertuturan, gangguan koordinasi pergerakan.

Pening ketika mengangkat dari katil

Pening ketika bangun dari tidur adalah perkara biasa. Selain itu, seorang wanita mengalami serangan tajam dengan kelemahan yang teruk, ketidakstabilan, bintik di matanya, mimisan dan sakit berdenyut di pelipisnya.
Gambar ini merupakan ciri sejumlah anomali jantung, vaskular, muskuloskeletal. Memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan dan menyebabkan vertigo ketika mengangkat tekanan, aktiviti fizikal yang rendah atau sebaliknya terlalu tinggi, pemakanan yang buruk, tabiat buruk.

Mengapa pening pada tekanan normal

Sekiranya anda tidak mempunyai masalah dengan tekanan darah, tetapi anda sering terseksa oleh pening, perhatikan keadaan fizikal dan psikologi anda. Mungkin gejala ini disebabkan oleh keletihan yang terkumpul, kurang tidur, kemurungan, rutin harian dan pengambilan makanan yang tidak betul, atau dengan mengambil ubat-ubatan tertentu yang menimbulkan kesan sampingan ini.
Juga, pusaran kepala pada tekanan yang baik menyebabkan pelbagai patologi, misalnya: kelengkungan ruang tulang belakang, labirinitis, penyakit gastrointestinal, sklerosis berganda, tumor otak, dll.

Kemudian sakit kepala, kekejangan, kebas kaki, mual dan fenomena lain juga dapat diperhatikan..

Apa yang harus dirawat dan apa yang harus dilakukan semasa serangan

Bukan sahaja tidak berguna untuk mengambil ubat-ubatan sendiri, tetapi juga berbahaya. Perlu menjalani pemeriksaan, mencari tahu penyebab kesihatan yang buruk, kemudian merawat penyakit tertentu. Sekiranya loya berterusan untuk waktu yang lama, disarankan untuk minum air secukupnya setiap hari (untuk orang dewasa sekurang-kurangnya 1.5 liter), beri anak minum dalam bentuk yang dibenarkan.

Anda harus berhenti merokok, pengambilan kopi, alkohol, bir yang kerap, menghentikan daya tarik dengan diet bergaya, mengatur diet, kandungan buah-buahan dan sayur-sayuran, daging dan produk tenusu yang mencukupi, berjalan lebih banyak, berjalan kaki, melakukan latihan auto, yoga.

Dalam osteochondrosis, senaman fisioterapi, berenang, dan fisioterapi disyorkan. Sekiranya anda merasa pening, anda tidak dapat memandu kenderaan, anda perlu duduk atau berbaring dalam keadaan yang selesa, dengan pandangan anda memilih objek pegun dan fokus padanya, maklumkan kepada orang dekat, minta bantuan.

Pening pemandu boleh menyebabkan kehilangan kesedaran dan kecemasan

Sebagai pertolongan cemas, seseorang yang mengalami serangan pening dan loya diperlukan sebelum memanggil doktor ambulans:

  • adalah mudah untuk meletakkan pesakit (di pantai di tempat teduh) supaya sekiranya kehilangan kesedaran dia tidak jatuh dan tidak menyakiti dirinya sendiri;
  • cuba mengatur aliran udara (melepaskan kolar, tali leher);
  • bawa bulu kapas dengan amonia ke hidung;
  • berikan secawan teh manis panas kepada seseorang.

Sekiranya terdapat keracunan yang jelas, berikan peluang untuk minum banyak air. Anda tidak boleh memberikan ubat kepada pesakit, anda perlu mengetahui sama ada dia mempunyai ubat yang ditetapkan dengannya. Adalah mustahil untuk menghilangkan sensasi mual dan pening yang tidak menyenangkan tanpa mengetahui sebabnya. Terapi selepas pemeriksaan bertujuan untuk merawat patologi, mencegah akibat berbahaya.

Masalah dengan radas vestibular

Pening dan loya yang tiba-tiba, penyebabnya boleh menjadi sangat pelbagai, sering dikunjungi oleh orang yang mempunyai penyakit pada alat atau telinga vestibular.

Perhatikan penyakit yang menyebabkan pening tiba-tiba

  • Neuritis vestibular. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan saraf vestibulocochlear. Gejala utama penyakit seperti ini adalah pening yang tiba-tiba, tetapi sangat kerap, yang tidak disertai dengan gangguan pendengaran. Juga, pesakit sering mengalami mual dan muntah. Biasanya penyakit ini hilang dengan sendirinya. Satu-satunya perkara yang diperlukan adalah mengambil ubat untuk melegakan loya dan pening.
  • Otitis. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan telinga tengah. Sekiranya kita menerangkan sebab-sebab pening yang teruk secara tiba-tiba, maka penyakit telinga tidak berada di tempat terakhir. Gejala biasa penyakit ini adalah sakit teruk di telinga, pelepasan dari itu, peningkatan suhu badan, dan juga gangguan pendengaran yang ketara. Sekiranya anda tidak mengabaikan penyakit ini, jika tidak, terdapat risiko kehilangan pendengaran anda sepenuhnya. Pastikan anda menghubungi ahli otolaryngologi. Biasanya, otitis media dapat dirawat dengan mudah menggunakan antibiotik..

Penyakit Meniere. mempengaruhi telinga dalam. Semasa perjalanannya, kelemahan dan pening tiba-tiba mungkin berlaku, sebab-sebabnya terletak pada keradangan telinga yang teruk. Gejala biasa penyakit ini dinyatakan dalam kesakitan yang teruk di telinga, serta deringan dan kebisingan. Kadang kala, pendengaran mungkin terganggu. Penyakit ini tidak dapat diubati, tetapi dengan bantuan ubat khas yang ditetapkan oleh doktor anda, anda dapat mengurangkan simptomnya.

Penyakit lain yang berkaitan dengan alat dan telinga vestibular juga menyebabkan pening. Ia juga boleh merangkumi kerosakan pada gendang telinga dan bahagian dalam telinga..

Serangan pening secara tiba-tiba, penyebabnya tidak menyebabkan sakit kepala, kelemahan dalam badan, kegelapan pada mata, paling sering dikaitkan dengan penyakit telinga dan alat vestibular. Sekiranya anda sering melihat gejala seperti itu, pastikan anda melawat ahli otolaryngolog.

Apa sebabnya

Pening yang digabungkan dengan kelemahan dan mual boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Sebagai contoh, keadaan ini berkembang dengan peningkatan atau penurunan tekanan darah yang mendadak..

Kehamilan adalah salah satu sebab yang paling umum mengapa seseorang mengalami pening dan loya. Terdapat ketidakselesaan segera setelah bangun tidur, tetapi mungkin berterusan sepanjang hari..

Kepala berpusing pada orang yang sering duduk di semua jenis makanan, dan juga membatasi badan mereka dalam makanan yang berasal dari haiwan..

Patologi sistem saraf

Seseorang yang menderita penyakit sistem saraf sering mengalami pening.

Baca Mengenai Pening