Utama Encephalitis

Ubat yang akan membantu anda daripada bunyi bising di kepala dan pening

Kebisingan di kepala dan pening bukanlah penyakit yang terpisah, tetapi merupakan beberapa gejala sejumlah penyakit yang sering terjadi di dunia moden. Rawatan untuk pening dan tinitus subjektif bergantung kepada sebab atau beberapa sebab yang menyebabkannya. Diagnostik jangka panjang kadang-kadang diperlukan untuk menentukan punca sebenar aduan ini. Untuk menjalani diagnostik dan rawatan lanjut, anda perlu berjumpa pakar neurologi, dalam beberapa kes, pakar otolaryngologi.

Kebisingan di kepala dan pening tidak boleh ditoleransi!

Apa yang harus dirawat?

Pertimbangkan ubat yang digunakan dalam rawatan tinnitus dan kebisingan kepala. Tetapi pertama-tama, mereka mengesyorkan mengisi makanan harian anda dengan vitamin yang mempunyai sifat penekan kebisingan. Vitamin ini termasuk vitamin kumpulan A dan kumpulan B, serta asid nikotinik.

Produk yang diperkaya dengan vitamin A termasuk: hati, bawang putih liar, viburnum, ubi jalar, belut, mentega, krim keju, brokoli, krim masam, tiram, rumput laut, keju feta dan keju cottage, daging lembu.

Makanan diperkaya vitamin B termasuk: kacang pinus, pistachio, kacang tanah, kacang mete, lentil, oatmeal, walnut, hati, soba, pasta dari varietas keras, makarel, dogrose, keju cottage, keju olahan, daging babi, angsa, chanterelles, mentega, telur ayam.

Asid nikotinik atau vitamin PP, pada gilirannya, terdapat dalam makanan seperti sotong, sardin, salmon, kacang pinus, tuna, kelinci, kacang, daging sapi, chum, hati, ikan tenggiri. Produk ini tidak akan menggantikan ubat tersebut, tetapi mereka dapat menyesuaikan diet dengan betul dan memperbaiki keadaan dengan ketara dan mengurangkan intensiti, dan dalam beberapa kes bahkan dapat menyelesaikan masalah seperti tinitus atau bunyi kepala, terutama jika anemia kekurangan zat besi adalah faktor etiologi utama. Tidak disebut tinnitus untuk membetulkan perubahan dalam diet lebih daripada yang sebenarnya.

Pil harus diambil selepas diagnosis!

Dadah yang mengandungi zink juga mempunyai tempat yang tepat. Pertama sekali, mereka diresepkan untuk pesakit dengan kadar zink yang berkurang dalam serum darah. Norma harian zink bagi rata-rata orang adalah sekitar 15 mg, apabila mengambil ubat yang mengandungi zink, dosnya meningkat 8-10 kali. Untuk penyesuaian, anda boleh memperkayakan diet dengan produk yang mempunyai kandungan zink yang mencukupi dan tinggi, termasuk hampir semua makanan laut, kekacang, wortel, kubis, walnut dan kacang pinus. Dengan bunyi yang rendah di kepala dan telinga, ini mungkin mencukupi..

Antihistamin digunakan untuk penyakit radang organ ENT. Mereka boleh diresepkan secara berkelanjutan, dengan syarat penyebabnya adalah primer atau sekunder, sekiranya terdapat keluhan yang disebutkan di atas, tinnitus

Penenang mempunyai kesan yang menenangkan dan memerangi kegelisahan dan kegelisahan yang timbul dengan tinnitus, yang juga dapat memberi kesan yang baik dan dinamika positif yang nyata dalam rawatan. Kaedah terbaik untuk menggunakan ubat yang diperbuat daripada bahan semula jadi.

Ubat yang meningkatkan peredaran serebrum juga digunakan untuk melegakan tinnitus. Asid nikotinik yang disebutkan di atas, papaverine dan platifillin banyak digunakan..

Pada masa ini, ubat-ubatan yang digunakan dalam kajian di UK lebih popular, menurut data terbaru mereka lebih banyak daripada kecekapan tinggi.

Pencegahan Tinnitus

Untuk mengelakkan rawatan tinnitus dengan ubat-ubatan, pencegahan disarankan di kawasan berikut:

  • Sekiranya terdapat patologi kronik, pematuhan wajib terhadap terapi dan cadangan.
  • Pematuhan terhadap peraturan diet yang sihat dan gaya hidup yang sihat secara umum.
  • Pemeriksaan pencegahan perubatan tahunan dan kemasukan ke hospital sekiranya perlu.
  • Ambil tablet yang ditetapkan mengikut rejimen rawatan yang ditetapkan oleh doktor yang merawat.
Memimpin gaya hidup sihat, anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada masalah seperti ini.!

Ubat yang digunakan dalam rawatan pening

Pening lebih daripada sekadar keluhan biasa di mana-mana dan di antara semua peringkat umur. Penyebab pening yang paling biasa, pada masa ini, adalah mengambil ubat antihipertensi, yang merupakan sebahagian daripada rejimen terapeutik dalam rawatan hipertensi primer, serta perubahan aterosklerotik tertentu pada saluran otak. Harus diingat bahawa keparahan dan intensitas pening mungkin bergantung pada banyak faktor yang berbeza. Rawatan pening pada mulanya hanya berlaku secara simptomatik, kerana perlunya menghentikannya semasa serangan. Terapi yang bertujuan untuk memerangi pening terdiri daripada patogenetik dan simptomatik.

Diuretik, anxiolytics, dan antiemetics banyak digunakan untuk menghentikan permulaan pening dengan cepat. Ubat-ubatan ini dalam masa yang singkat memperbaiki keadaan pesakit dan menjadi langkah yang diperlukan untuk meneruskan terapi patogenetik lebih lanjut.

Terapi patogenetik terdiri daripada pengambilan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran serebrum, serta ubat-ubatan yang berinteraksi dengan struktur penganalisis vestibular. Ubat yang paling popular, setakat ini, betahistine dihydrochloride, yang menggabungkan sifat di atas. Sebagai tambahan kepada kelebihan yang jelas, ia juga mempunyai kesan vasoaktif, iaitu, kapilari dan arteriol telinga dalam mengembang, yang juga menyumbang kepada dinamika positif.

Daripada - penyekat, meclosin adalah yang paling optimum, kerana tidak menyebabkan rasa mengantuk atau kesan penenang yang boleh mempengaruhi gaya hidup seseorang.

Untuk mengurangkan aktiviti struktur vestibular pusat, ubat antikolinergik digunakan. Penggunaan atropin hanya dibatasi dengan melegakan serangan pening untuk mengurangkan keadaan.

Untuk menghentikan kegelisahan dan kegelisahan yang berlebihan, ubat penenang digunakan. Diazepam atau hidroksizin disyorkan dengan mengambil kira tahap kestabilan jiwa dan latar belakang emosi seseorang, jika perlu untuk kesan penenang.

Sekiranya pesakit, selain pening, juga menderita sakit migrain atau cluster yang teruk, alkaloid belladonna juga diresepkan bersama dengan ergotamin. Barbiturate dielakkan dalam situasi lain, kerana ketagihan yang tinggi dan ketergantungan berlebihan.

Ubat vasoaktif dalam bentuk cinnarizine, diresepkan untuk mengurangkan aktiviti vestibular dan kesan vasodilating pada saluran otak, juga mempunyai sedikit kesan antihistamin.

Pening kecil dalam beberapa kes boleh diperbaiki tanpa minum pil, tetapi dengan diet. Diet ditujukan kepada fakta bahawa cecair berlebihan akan meninggalkan badan, dan air baru yang masuk ke dalam badan tidak akan tertangguh. Cadangan bertujuan untuk:

  • Hadkan penggunaan natrium klorida dan makanan yang mengandungi kadar natrium klorida yang tinggi.
  • Rejimen minum (tidak lebih daripada 1.5 liter sehari).
  • Mengehadkan Alkohol dan Nikotin.
  • Penolakan kopi, teh hitam dan coklat.
  • Pematuhan dengan tidur dan terjaga.
  • Mematuhi diet dan diet yang betul.
  • Kembara, berjalan kaki yang kerap di kawasan luar yang hebat.
  • Senaman dos, gimnastik vestibular.
  • Pematuhan Minum.
  • Minum pil yang ditetapkan mengikut rejimen rawatan yang ditetapkan.

Penyembuhan untuk pening dan tinitus

Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul di kepala, rasa pening dan tinitus, pastikan untuk mendapatkan bantuan daripada pakar.

Penyebab keadaan ini boleh menjadi proses patologi dan penyakit yang hanya dapat dikenal pasti oleh doktor.

Dia akan membuat diagnosis, menetapkan ujian dan, berdasarkannya, dia akan membuat diagnosis yang tepat dan tepat..

Selain itu, berikan ubat khas yang bukan sahaja dapat melegakan gejala, tetapi juga memberi kesan terapeutik.

Patologi apa yang berkaitan dengan gejala ini, dan ubat mana yang berkesan untuk menghentikan manifestasi yang tidak menyenangkan, lebih lanjut mengenai ini.

Patologi

Berunding dengan doktor dengan tanda-tanda pening dan tinitus, pastikan anda melakukan pemeriksaan terperinci badan untuk mengenal pasti kemungkinan patologi di kepala.

Penyakit apa yang menyebabkan gejala ini:

  • Hipertensi. Kerana peningkatan tekanan darah yang cepat, pesakit mungkin mengalami kesan tinnitus yang teredam. Mual, sakit di kepala, dan muntah mungkin mengganggu. Penyakit yang sangat berbahaya yang disebut aterosklerosis. Dengan perkembangannya, plak lemak terbentuk di bahagian dalam arteri dan saluran. Akibatnya, aliran darah bertambah buruk dan tinnitus berlaku..
  • Kecederaan otak trauma. Dengan kecederaan di kepala, gejala yang tidak menyenangkan selalu muncul dalam bentuk pening dan tinitus. Ia terutama diucapkan dengan gegaran otak.
  • Osteochondrosis. Manifestasi yang tidak menyenangkan timbul kerana pemampatan arteri darah oleh tulang belakang. Atas sebab-sebab ini, oksigen dan nutrien penting tidak memasuki otak. Ini membawa kepada pelanggaran serius. Penyakit ini berlanjutan dengan latar belakang mual, pening dengan kenaikan yang tajam, tinitus dengan gaya berjalan yang kabur, penurunan penglihatan dan kelemahan anggota badan.
  • Kejutan saraf, kemurungan yang berpanjangan, suasana psiko-emosi yang tidak stabil. Ini termasuk neurosis dan pembentukan tumor.
  • Sulfur terpasang di auricles. Penyebab ketidakselesaan yang sangat biasa. Ia tidak memerlukan rawatan khas, gejala hilang sepenuhnya ketika mengeluarkan palam sulfur dari telinga.
  • Penyakit Meniere. Dengan gangguan peredaran darah yang serius, gejala ini berlaku. Penyakit ini disebabkan oleh pengumpulan cecair di rongga telinga dalam, menekan organ pendengaran.
  • Di samping itu, gejala yang tidak menyenangkan di kepala dan telinga boleh menyebabkan penyakit berjangkit, otitis media kronik, dan keadaan minda yang tertekan. Dan beberapa jenis ubat boleh menyebabkan pening..

Clonazepam

Ubat ini untuk pening dan tinitus menenangkan, melegakan otot, melegakan kegelisahan dan kekejangan. Ubat semacam itu diresepkan sebagai rawatan terhadap kejang..

Mereka juga membantu mengurangkan kejang epilepsi. Ia diluluskan untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Ia digunakan secara meluas sebagai pil tidur dan luka otak..

Rawatan dijalankan dalam dos kecil, secara beransur-ansur meningkatkannya. Doktor menetapkan dos secara individu, dengan mengambil kira perkembangan patologi dan ciri-ciri individu badan pesakit.

Norma harian adalah 1.5 mg, yang dibahagikan kepada 3 dos. Ia dibenarkan meningkatkan dos untuk mencapai kesan terapeutik yang diinginkan. Dos harian maksimum tidak boleh melebihi 20 mg.

Ubat ini diluluskan untuk digunakan pada bayi baru lahir. Norma harian hingga 1 tahun ialah 0.1-1 mg, 1-5 tahun - hingga 3 mg / hari, 6-16 tahun - hingga 6 mg / hari. Dosnya juga dibahagikan kepada 3 dos.

Reaksi buruk mungkin termasuk gangguan koordinasi motorik, kerengsaan, kemurungan, kemurungan, keletihan kronik, dan tanda-tanda mual.

Untuk mengelakkan manifestasi seperti itu, dos yang betul dipilih, yang bermula dengan jumlah minimum.

Tablet tidak boleh digunakan untuk penyakit ginjal dan hati, kelemahan otot dan semasa kehamilan.

Kecualikan penerimaan semasa memandu kenderaan atau ketika bekerja memerlukan tumpuan maksimum. Jangan minum alkohol semasa rawatan.

Gabapentin

Ubat berasaskan Gabapentin tersedia dalam bentuk kapsul dan direka untuk mengatasi pening, tinitus dan rasa tidak selesa di kepala.

Ia adalah ubat antikonvulsan dan analgesik.

Ia termasuk dalam terapi asas dan rejimen rawatan gabungan untuk epilepsi pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. Berkesan mengurangkan kesakitan neuropatik.

Ambil kapsul di dalamnya dengan sejumlah besar air. Pada masa dewasa dan remaja, dos awal adalah 300 mg setiap hari setiap hari..

Kursus rawatan diteruskan sehingga gejala-gejala itu dapat diatasi sepenuhnya. Dos maksimum tidak boleh melebihi 3600 mg sehari. Kanak-kanak diberi rawatan dengan ubat ini dari 8 tahun.

Dos awal ialah 10-15 mg setiap 1 kg sehari. Jumlah bahan dibahagikan kepada 3 dos.

Kemungkinan manifestasi mengantuk, peningkatan keletihan, takikardia. Reaksi buruk mungkin termasuk faringitis, rinitis, inkontinensia kencing.

Anda tidak boleh membawa kanak-kanak di bawah umur 8 tahun, semasa menyusui dan dengan intoleransi individu terhadap komponen ubat.

Betaserk

Ubat ini berdasarkan betahistin hidroklorida. Tablet disajikan sebagai analog histamin sintetik.

Selain menghilangkan tinitus, melegakan pening, sakit kepala, melawan gangguan pada alat vestibular, sakit telinga, menghilangkan rasa mual, muntah, merawat masalah pendengaran.

Diterima dengan penyakit Meniere dan aterosklerosis saluran darah di otak. Tablet diambil secara oral semasa makan dengan sedikit cecair..

Dos yang disyorkan adalah 1-2 tablet 3 kali sehari. Tempoh rawatan adalah sekitar 2 bulan.

Reaksi buruk mungkin terjadi, yang nyata dalam bentuk sakit perut, alahan (gatal, ruam, urtikaria). Edema Quincke kadang-kadang diperhatikan..

Kontraindikasi - asma bronkial, 1 trimester kehamilan, ulser perut dan ulser duodenum, terutamanya semasa eksaserbasi. Kanak-kanak diresepkan dengan berhati-hati dan di bawah pengawasan doktor..

Tanakan

Ubat ini boleh didapati dalam dua versi: tablet dan penyelesaian oral.

Ia diresepkan untuk pening, tinitus dan kebisingan kepala, dalam keadaan pra-strok, dengan kecederaan kraniocerebral, dengan gangguan yang berkaitan dengan ingatan dan perhatian, insomnia dan penurunan kecerdasan.

Ubat ini berkesan untuk gangguan neurosensori, dengan peredaran darah yang buruk, dan melawan gangguan tinnitus dan saraf. Dos yang disyorkan - 3 tablet sehari.

Penyelesaiannya diambil 1 mg 3 kali pada siang hari. Kursus rawatan bergantung pada tahap penyakit dan berkisar antara 1 hingga 3 bulan.

Sebagai kesan sampingan, mungkin terdapat gangguan pada saluran pencernaan, sakit kepala, alergi. Tidak ada kontraindikasi yang dikesan.

Ubat ini diluluskan untuk digunakan oleh wanita hamil dan semasa menyusu.

Betahistine

Tablet Betagistin mempunyai beberapa analog: Vestikap dan Vestibo. Kesemuanya melegakan bunyi di telinga, kepala dan merawat sakit kepala..

Telah banyak digunakan dalam perawatan penyakit Meniere, melawan pening, sensasi yang berkaitan dengan penurunan aktivitas pendengaran, dengan mual dan muntah.

Ambil 1 tablet. 3 kali sehari. Dos maksimum adalah 6 tablet dalam 24 jam. Kursus terapi rawatan ditetapkan mengikut skema individu, berbeza dari 2 minggu hingga 2 bulan.

Reaksi buruk mungkin muncul sebagai ruam kulit, gatal-gatal, dan sakit perut.

Dengan ketumbuhan di kelenjar adrenal, ulser gastrik dan asma, berhati-hati. Semasa mengandung, anda tidak boleh mengambil ubat ini.

Antisten

Ubat ini tergolong dalam kumpulan antihipoksidan (menormalkan metabolisme pada tahap sel dengan kerosakan iskemia) dan mempunyai analognya sendiri. Ini adalah predisin dan trimetazidine.

Ia bukan hanya mencegah putaran di kepala, tetapi juga melegakan tinitus, mencegah serangan angina pectoris yang stabil.

Ia merawat penyakit iskemik dan gangguan alat vestibular, memulihkan pendengaran, melawan patologi vaskular dan penyakit Meniere.

Dos hanya boleh diresepkan oleh doktor yang merawat, dengan mengambil kira ciri tubuh pesakit, diagnosis dan tahap kerosakan. Dos yang disyorkan setiap hari adalah 40-60 mg ubat.

Nombor ini dibahagikan kepada beberapa kaedah. Tempoh rawatan bergantung kepada diagnosis, keparahan gejala dan ditentukan oleh doktor.

Ubat ini boleh diterima dengan baik. Dalam kes yang jarang berlaku, najis, sakit perut, dan sakit ringan pada sistem pencernaan adalah mungkin.

Sekiranya manifestasi seperti itu berlaku, ubat itu dihentikan. Kemungkinan penurunan tekanan darah dan aritmia.

Alergi boleh berlaku, yang menampakkan diri dalam bentuk ruam kulit, gatal-gatal dan kemerahan pada kulit. Dalam kes yang jarang berlaku, hepatitis toksik diperhatikan..

Penggunaan dikontraindikasikan pada masa kanak-kanak, selama kehamilan dan semasa menyusui. Langkah berjaga-jaga yang ditetapkan untuk orang tua dan kegagalan buah pinggang.

Semua ubat ini untuk mengatasi tinnitus dan pening ditetapkan secara eksklusif oleh doktor anda. Anda tidak boleh meresepkannya sendiri dan mengubati sendiri, itu boleh mengancam nyawa.

Pastikan berjumpa doktor, menjalani diagnosis lengkap dan lulus semua ujian. Penyakit serius yang memerlukan rawatan segera boleh menyebabkan gejala yang menyakitkan..

Pil apa yang membantu dengan bunyi di kepala dan telinga?

Dari artikel tersebut, anda akan belajar mengenai ubat yang diresepkan untuk bunyi bising di kepala atau telinga, petunjuk dan kontraindikasi untuk mengambil ubat, kesan sampingan.

Mekanisme tindakan

Kebisingan di kepala, telinga, pening, kebingungan, pengsan sering berlaku dengan latar belakang hipertensi kronik. Intinya adalah hipoksia otak, pelanggaran aliran darah serantau, perubahan patensi vaskular dan strukturnya.

Pil untuk kebisingan di kepala dirancang untuk menghentikan gejala negatif, tetapi ubatnya paling sering tidak dapat mengatasi punca patologi. Ubat-ubatan tergolong dalam kumpulan farmakologi yang berbeza dan berbeza di antara mereka dalam mekanisme tindakan. Sebagai peraturan, ubat untuk kebisingan di kepala bersentuhan dengan reseptor vaskular, menghilangkan nada spastik, mengendurkan saluran, meningkatkan pelepasannya, menurunkan tekanan darah dan menormalkan penghantaran oksigen dan nutrien ke organ dan tisu. Dadah kumpulan:

  • meningkatkan kontraktiliti miokardium;
  • mengimbangkan metabolisme elektrolit;
  • mengembalikan bekalan vitamin yang diperlukan dalam badan;
  • mengimbangi kekurangan zat besi;
  • bertindak sebagai penenang otot, memulihkan tulang rawan, yang menormalkan aliran darah serebrum pada osteochondrosis serviks;
  • kesan yang baik terhadap fungsi sistem saraf.

Hasil terapi bergantung pada diagnosis proses patologi yang betul.

Penyakit disertai dengan bunyi di kepala

Ia berdering di kepala dan telinga kerana pelbagai sebab. Suara dirasakan oleh reseptor telinga dalam, yang menghantar isyarat ke otak. Sekiranya sel pendengaran cacat, meradang, maka sel-sel itu mula berayun secara rawak, isyarat mengenai bunyi yang tidak ada masuk ke otak. Latar belakang suara patologi muncul - bunyi bising, deringan, keretakan, memprovokasi insomnia, keadaan depresi.

Pil untuk tinnitus membetulkan patologi sesuai dengan sebab yang menyebabkannya. Terdapat beberapa pencetus untuk latar belakang suara yang tidak ada:

  • Penyakit ENT: dari palam sulfur hingga pecahnya membran timpani, diagnosis dapat dibuat semasa pemeriksaan oleh doktor;
  • tumor yang mempengaruhi kelakuan suara secara mekanikal atau mabuk badan;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks: akar saraf tunjang dicubit, bekalan darah serebrum terganggu (khas untuk gaya hidup yang tidak aktif);
  • aterosklerosis serebrum: penyempitan lumen saluran darah mengganggu aliran darah, menyebabkan hipoksia, ensefalopati;
  • hipertensi arteri: struktur saluran darah berubah, terdapat kekejangan, penyempitan lumen, perubahan aliran darah;
  • diabetes mellitus: ensefalopati endokrin;
  • VVD;
  • meningitis: keradangan kapilari meninges mengganggu aliran darah, kelikatan, mengubah fungsi pusat vasomotor;
  • trauma: merosakkan neuron secara mekanikal dan persepsi isyarat bunyi;
  • penyakit jantung dan vaskular - perubahan patologi dalam sistem peredaran darah;
  • strok - pemusnahan neuron;
  • neurosis terhadap tekanan kronik disertai dengan peningkatan kepekaan terhadap rangsangan suara dan pendengaran;
  • latar belakang hipersonik di tempat kerja atau di rumah menyekat persepsi bunyi normal dan penghantaran suara;
  • gangguan dalam fungsi alat vestibular menyebabkan bunyi patologi;
  • anemia kekurangan zat besi: kekurangan hemoglobin menimbulkan tinnitus;
  • Suara idiopatik (tanpa sebab) sekiranya tiada penyakit menunjukkan normalisasi rejimen harian dan diet seimbang untuk pembetulannya.

Senarai ubat yang melegakan fenomena patologi

Penyebab utama cephalgia, kebisingan kepala dan pening adalah tekanan darah tinggi. Untuk mengurangkan tekanan darah, ubat-ubatan dari kumpulan yang berbeza digunakan yang bertindak pada saluran darah, mengeluarkan lebihan cecair dari badan, mengimbangkan metabolisme air-elektrolit, menormalkan proses metabolik dan enzimatik dalam tubuh:

Ubat hipertensi

Nama ubatKos dalam rubel
Diuretik
Hypothiazide87
Indapamide26
Arifon Retard338
Spironolakton48
Lasix46
Penyekat beta
Betalok124
Betaxolol99
Pentamin1294
Clonidine20
Bersetuju148
Penyekat kalsium
Norvask265
Amlodipine31
Lerkamen307
Renipril35
Lernicore195
Antihipertensi
Captopril12
Enalaprilsembilan
Enap52
Ko-renitek474
Renetek58

Ubat yang meningkatkan peredaran darah dan metabolisme otak

Ubat yang lebih selamat untuk tinnitus digunakan untuk merawat VVD. Terdapat sediaan sintetik dan ubat semula jadi. Ubat apa yang harus dipilih bergantung pada kecerahan gejala klinikal. Memohon:

Nama ubatKos dalam rubel
Ubat sintetik
Vinpocetine (Bravinton, Cavinton, Corsavin)54
Kejadian420
Combitropil (Omaron, Fezam)108
Vazobral987
Ubat-ubat herba
Tanakan528
Bilobil156
Memoplant490
Ginkome262

Persediaan untuk osteochondrosis serviks

Dalam rawatan osteochondrosis serviks, tablet digunakan yang membantu dari bunyi yang mengganggu di telinga dan kepala orang tua dan orang muda. Ini adalah kumpulan ubat khas yang tidak membetulkan aliran darah, tetapi melegakan keradangan dan memulihkan tulang rawan intervertebral. Akibatnya, peredaran darah wilayah secara tidak langsung dinormalisasi, struktur dinding vaskular dipulihkan. Gunakan:

Nama ubatKos dalam rubel
Untuk melegakan ketajaman proses
Movalis486
Dicloberl260
Olfen (Diclofenac)29hb
Celebrex189
Untuk memulihkan tulang rawan
Teraflex279
Arthra1,629
Kondronova396
Tazan1,245
Chondroflex522
Glukosamin163
Don1,137
Alflutop1,525
Rumalon1,390

Ubat antianemik

Anemia kekurangan zat besi yang menyebabkan kebisingan di kepala dirawat dengan tablet yang mengandungi zat besi dan asid folik:

Nama ubatHarga dalam rubel
Actiferrin228
Biofer348
Penyerap348
Maltofer229
Ferlatum611
Ferretab343
Ferrum Lek140

Kompleks Vitamin

Sebagai tambahan kepada tablet cephalgia, yang digabungkan dengan bunyi di kepala, multivitamin disyorkan. Anda boleh memilih mana-mana kompleks multivitamin yang mengandungi zat besi, vitamin B, antioksidan (asid nikotinik, tokoferol, retinol), magnesium. Paling popular:

Nama ubatHarga dalam rubel
Farmaton Vital990
Feroglobin-B12433
Gitagamp605
Theiss Gerovital134

Di samping itu, tablet aterosklerosis: Omega-3 (635 rubel) dan Ateroblock (499 rubel) dan Piracetam (25 rubel) dengan analog: Nootropil (239 rubel), Lutsetam (59 rubel), menunjukkan kesan yang baik untuk rawatan bunyi bising di telinga dan kepala. Memotropil (258 rubel). Inti dari tindakan mereka adalah normalisasi peredaran serebrum, penangkapan hipoksia neuron.

Kontraindikasi

Gangguan peredaran serebrum yang serius bukan sahaja menyebabkan kebisingan di telinga dan kepala, tetapi disertai dengan ensefalopati dengan tahap keparahan gejala yang berbeza-beza: dari ataksia hingga pingsan berterusan. Gangguan seperti itu memerlukan rawatan di hospital, terapi terapi infus.

Tablet yang digunakan untuk menghentikan bunyi di telinga dan kepala paling sering diambil di rumah atas cadangan doktor, setelah mengenal pasti penyebab penyakit dan membuat diagnosis patologi yang tepat.

Dalam kes ini, penting untuk memahami penyakit di mana penggunaan ubat-ubatan dari kumpulan farmakologi yang berbeza yang melegakan gejala negatif dikontraindikasikan. Sekatan biasa termasuk:

  • kehamilan dan penyusuan;
  • hipotensi;
  • tumor otak sebarang genesis;
  • umur sehingga 18 tahun;
  • aneurisma serebrum;
  • risiko menghidap strok atau AMI;
  • diabetes;
  • disfungsi kelenjar tiroid, kelenjar pituitari, kelenjar adrenal, hipotalamus;
  • kegagalan buah pinggang, hati;
  • intoleransi individu terhadap komponen;
  • pemburukan penyakit somatik;
  • alahan ubat.

Semasa menetapkan ubat, perhatikan keserasian ubat dengan ubat lain.

Kesan sampingan

Biasanya terdapat sedikit reaksi negatif semasa mengambil pil dari kebisingan di kepala, kerana beberapa ubat adalah vitamin, mineral, dan ubat-ubatan herba. Dalam ubat generasi baru, kesan sampingan diminimumkan, tetapi perkara berikut jarang dapat diperhatikan:

  • pada bahagian jantung dan saluran darah: hipertensi arteri, peningkatan kadar jantung, extrasystoles, tachysystole;
  • dari saluran gastrointestinal: dispepsia, sakit epigastrik atau perut, mual, kembung perut;
  • di bahagian sistem saraf pusat: mudah marah, insomnia, kegelisahan, pengsan, cephalgia asal tidak diketahui, gegaran, apatis, keletihan kronik;
  • antara lain, risiko tindak balas alahan dan peningkatan aktiviti seksual adalah penting.

Sebagai peraturan, setelah penarikan dadah, status quo dipulihkan.

MED-anketa.ru

Portal perubatan mengenai kesihatan dan kecantikan

Pil pening dan tinnitus untuk rawatan yang berkesan

Kehilangan orientasi, deringan di telinga dapat terjadi pada setiap orang dengan perubahan postur yang tajam, setelah mengunjungi tempat-tempat menarik, melakukan perjalanan dengan pengangkutan awam. Fenomena ini berlalu dengan cepat, setelah menghilangkan faktor yang menjengkelkan. Sekiranya pening muncul secara tiba-tiba, tanpa sebab yang jelas - ada baiknya berjumpa doktor untuk memilih ubat khas.

Punca Pening

Vertigo (istilah perubatan untuk pening) adalah kehilangan orientasi, keseimbangan badan dengan gejala putaran objek di sekitar seseorang. Ia boleh berlaku pada usia apa pun, tanpa mengira bangsa atau jantina. Penyebab pening adalah pelbagai: dari tidak berbahaya hingga serius, memerlukan rawatan perubatan segera.

Di antara faktor yang sering menyebabkan vertigo dan tinnitus, terdapat:

  • gangguan serebrovaskular;
  • penyakit radas vestibular;
  • perubahan sifat darah;
  • penyakit tulang belakang;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • gangguan neurologi atau somatik;
  • kesilapan dalam pemakanan, kurang tidur;
  • tekanan darah tinggi;
  • kecederaan otak traumatik.

Ubat yang berkesan untuk pening dan kebisingan di kepala

Julat ubat dari vertigo adalah luas: tablet, sirap, suntikan. Doktor harus menangani pemilihan bentuk pelepasan dan kumpulan ubat yang optimum berdasarkan diagnosis yang dibuat, ciri-ciri individu pesakit.

Dengan osteochondrosis serviks

Tinnitus dan pening boleh menyebabkan osteochondrosis serviks.

Gejala yang tidak menyenangkan berlaku kerana mampatan arteri tulang belakang dan penurunan aliran darah ke otak. Sekiranya diagnosis disahkan, untuk menghilangkan akibatnya, ubat berikut ditetapkan:

  • Piracetam adalah ubat nootropik. Merangsang aktiviti mental, menstabilkan dan memulihkan fungsi otak yang terganggu (ingatan, ucapan, kesedaran), meningkatkan peredaran darah. Tablet dari bunyi di telinga dan kepala mengambil 4-8 keping, dibahagikan kepada 2-3 dos. Piracetam boleh memprovokasi sakit perut, kegelisahan. Ubat ini dikontraindikasikan dalam kegagalan buah pinggang yang teruk. Harga untuk pakej 30 keping adalah 91 rubel.
  • Midokalm - penenang otot, melebarkan saluran darah, mempunyai kesan analgesik. Dengan osteochondrosis, dos 50 mg ubat ditetapkan 2-3 kali / hari. Semasa rawatan, sakit kepala, kelemahan otot, dan mual mungkin berlaku. Midokalm dikontraindikasikan dalam epilepsi, psikosis, penyakit Parkinson. Kos 30 tablet adalah 384 rubel.
  • Vasobral adalah vasodilator. Meningkatkan bekalan darah, proses metabolik di otak. Vazobral diresepkan ½ tablet 2 kali / hari. Tempoh kemasukan adalah 2 bulan. Ubat itu boleh menimbulkan mual, takikardia. Vazobral dikontraindikasikan semasa kehamilan dan semasa menyusui. Kos pembungkusan adalah 30 tab. - 1123 rubel.

Dengan dystonia vegetovaskular

Pening yang berlaku dengan dystonia disebabkan oleh kekurangan nutrien untuk otak dan sistem saraf. Penyakit ini disertai dengan perubahan tekanan darah, kelemahan umum, kelaparan oksigen organ-organ dalaman. Untuk rawatan, doktor sering menetapkan:

  • Glycine - pengatur metabolik, meningkatkan aktiviti sistem saraf, meningkatkan aktiviti mental, memudahkan tidur. Ubat itu diambil 1 tablet (di bawah lidah sehingga penyerapan semula lengkap) 2 kali / hari. Glycine tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali intoleransi individu. Harga 50 tablet adalah 40 rubel.
  • Betaserc - meningkatkan kebolehtelapan kapilari, peredaran mikro darah, menormalkan kekonduksian neuron. Dengan bunyi di telinga atau pening, ubat ini diambil pada kadar 24 mg / hari. Semasa rawatan, pesakit mungkin terganggu oleh reaksi alahan, rasa berat di perut. Betaserc dikontraindikasikan dalam pheochromocytoma, ulser peptik sistem pencernaan. Harga pembungkusan 30 pcs. - 629 rubel.
  • Memoplant adalah penyediaan herba. Meningkatkan daya tahan otak terhadap hipoksia, menghalang perkembangan edema. Ubat pening diambil 1 tablet 3 kali / hari. Memoplant dikontraindikasikan dalam mengurangkan pengeluaran platelet, gastritis, infark miokard. Harga 30 tab. - 929 rubel.

Pada orang yang lebih tua

Ubat pening dan tinitus untuk pesakit tua dipilih dengan berhati-hati. Ia harus menghilangkan gejala sepenuhnya, sambil menyebabkan minimum kesan sampingan. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, pesakit yang berusia lebih dari 60 tahun boleh diresepkan:

  • Aspirin adalah agen analgesik, antiplatelet. Dengan pening, tinitus, 1-2 tablet effervescent diresepkan setiap hari. Ubat ini boleh menyebabkan muntah, sakit perut, dan penurunan jumlah platelet. Aspirin tidak boleh diminum pada pesakit dengan asma, pendarahan gastrousus, fungsi hati / ginjal yang teruk. Kos 12 tablet effervescent adalah 279 rubel.
  • Dramina adalah antihistamin. Membantu mengatasi gejala-gejala mabuk badan, mempunyai kesan antiemetik, kesan hipnosis. Dari tinitus, ubat itu diambil 1-2 tablet 2-3 kali / hari. Semasa rawatan, Dramina dapat memprovokasi insomnia atau mengantuk, gangguan ingatan. Harga pembungkusan 10 pcs. - 136 rubel.

Atas sebab-sebab lain

Sekiranya pening dan tinnitus berlaku semasa haid, analgesik diresepkan, misalnya, Sumatriptan. Kos untuk pakej 2 tablet ialah 178–190 rubel. Ubat ini menghilangkan sakit kepala dan kekejangan haid, meningkatkan peredaran otak. Anda perlu minum ubat sekali dengan dos 50 mg. Sumatriptan dikontraindikasikan dengan adanya:

  • hipersensitiviti;
  • angina pectoris;
  • penyakit jantung koronari;
  • hipertensi arteri yang tidak terkawal.

Untuk menormalkan lonjakan tekanan darah, doktor mengesyorkan mengambil Cavinton. Kos pakej 50 tablet 5 mg ialah 258 p. Ubat ini meningkatkan peredaran serebrum, menghilangkan tinitus, menormalkan tekanan darah. Ambil Cavinton 5-10 mg 3 kali / hari. Ubat ini dikontraindikasikan dengan keadaan berikut:

  • strok hemoragik (fasa akut);
  • kehamilan;
  • aritmia;
  • iskemia jantung;
  • penyusuan.

Kebisingan di kepala dan telinga

maklumat am

Sebenarnya, banyak orang mengalami fenomena seperti bunyi bising, dengungan atau celah di kepala, serta degupan jantung yang berdenyut di telinga. Namun, tidak semua orang sangat mementingkan gejala ini dan lebih-lebih lagi mereka meminta bantuan pakar.

Dan sangat sia-sia, kerana bagi orang yang sihat manifestasi seperti itu bukan norma dan menunjukkan perkembangan pelbagai jenis patologi. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang-orang yang kesan kebisingan telah menjadi teman hidup yang berterusan. Sudah tentu, setiap orang secara subyektif merasakan pelbagai jenis bunyi.

Seseorang kadang-kadang terganggu oleh dengungan atau retakan di kepala, seseorang jelas mendengar degupan jantung mereka sendiri (bunyi berdenyut di telinga), dan ada yang menggambarkan sensasinya seolah-olah ada sesuatu yang dituangkan di kepala. Berbagai suara boleh mengganggu seseorang dari semasa ke semasa, misalnya, hanya pada waktu malam atau dalam keadaan senyap dan mungkin tidak mempengaruhi keadaan kesihatan atau prestasi normalnya.

Walau bagaimanapun, bagi sesetengah orang, kesan bunyi seperti itu adalah rasa tidak selesa. Bagaimanapun, menurut para pakar, kebisingan di kepala adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor.

Kebisingan di kepala dan telinga

Tubuh manusia adalah mekanisme yang rumit dan dapat diselesaikan dengan baik, yang sekiranya berlaku kerosakan, walaupun tidak penting, segera mengirimkan isyarat kepada kita. Itulah sebabnya bunyi bising yang berterusan di kepala (tinnitus) merujuk kepada "loceng" yang penting, yang menunjukkan perkembangan penyakit apa pun.

Perlu diingat bahawa dalam proses kehidupan, organ dalaman seseorang mengeluarkan banyak bunyi yang tidak kita dengar, kerana ia disekat oleh bawah sedar kita. Denyutan jantung dapat menjadi contoh yang mencolok dari kebisingan fisiologi "normal".

Bunyi dalaman tubuh manusia dapat diubah dari bawah sedar ke sedar, jika:

  • untuk beberapa sebab, bunyi semula jadi diperkuat;
  • perkembangan penyakit menjadikan organ dalaman tidak berfungsi, dan oleh itu "membuat bising", menandakan adanya patologi;
  • bunyi kelihatan tidak khas untuk operasi normal semua bunyi sistem vital.

Selalunya, seseorang mula mendengar "dunia batinnya" dalam situasi tertekan, ketika semua perasaan bertambah buruk, dan tekanan meningkat. Biasanya, ini adalah bunyi aliran darah berdenyut atau degupan jantung. Apabila bunyi berdenyut dikaitkan dengan pening atau lonjakan tekanan darah (seolah-olah ada sesuatu yang menekan kepala ketika dimiringkan ke bawah), ada risiko mengembangkan kelainan vaskular yang teruk yang boleh menyebabkan kematian.

Itulah sebabnya, doktor menasihatkan agar segera mendapatkan bantuan yang berkelayakan kepada orang yang mengalami kebisingan berterusan di kepala atau telinga. Jangan teragak-agak dan berharap semuanya hilang. Mengapa bising di kepala saya dan mengapa terdapat dengungan kuat di telinga saya?

Punca kebisingan di kepala dan telinga

Keadaan ini sering disertai oleh kebisingan semasa perubahan mendadak kedudukan badan di ruang angkasa..

Penyebab kebisingan yang paling biasa di kepala dan telingaCiri bunyi
Kontraksi saluran serebrum dan peredaran serebrum yang terganggu, misalnya, disebabkan oleh perkembangan aterosklerosis, dystonia vegetatif-vaskular, hipertensi atau osteochondrosis.Dalam keadaan ini, seseorang terseksa oleh bunyi berdenyut kuat di kepala, yang meningkat apabila tahap tekanan darah meningkat /
Kerosakan saraf pendengaran (gangguan persepsi, penularan, penjanaan impuls saraf), yang disebabkan oleh kecederaan kepala (kecederaan otak traumatik, singkatan CCT), gangguan aliran darah di otak, serta beberapa penyakit keradangan yang mempengaruhi organ pendengaran.Keadaan ini dicirikan oleh penurunan ketajaman pendengaran, dan kehadiran bunyi monoton di kepala.
Disfungsi vestibular yang menyebabkan kehilangan keseimbangan atau koordinasi.
Penyempitan vaskular tulang belakang serviks.Bunyi berterusan berlaku kerana ketidakstabilan vertebra serviks, yang, disebabkan oleh perubahan yang menyakitkan (pembentukan pertumbuhan), mula memberikan tekanan tambahan pada saluran darah.
Tekanan, Neurosis, dan Keletihan Kronik.Selalunya, ketidakstabilan keadaan psikoemosi seseorang menimbulkan kemunculan bunyi bising di kepala, yang disebabkan oleh peningkatan kepekaan pendengaran dalam keadaan tertekan.
Kegagalan kardiovaskular ditambah dengan hipoksia otak, serta kehadiran neoplasma malignan atau jinak.Dengan keadaan ini, bunyi berdenyut berlaku di kepala kerana pelanggaran peredaran serebrum.
Kesan sampingan pengambilan ubat.Tinnitus boleh berlaku semasa mengambil ubat anti-radang bukan steroid, ubat untuk merawat penyakit jantung dan pembuluh darah, antidepresan, dan antibiotik. Selain itu, kebisingan luar boleh menjadi gejala keracunan dadah sekiranya berlaku overdosis salisilat, kina atau diuretik.
Masalah pendengaran yang berkaitan dengan usia.Dengan bertambahnya usia, kemerosotan alat pendengaran tidak dapat dielakkan kerana penuaan umum seluruh organisma. Selalunya proses ini disertai dengan penampilan bunyi bising (hum, squeak, rattle) di telinga.

Perlu diingat bahawa keadaan di atas bukanlah senarai sebab-sebab mengapa seseorang mula mendengar bunyi dalaman tubuhnya. Kebisingan di kepala atau telinga dianggap sebagai gejala utama penyakit seperti:

  • avitaminosis;
  • osteosklerosis;
  • kecederaan otak trauma;
  • penyakit buah pinggang
  • osteochondrosis;
  • penyakit sistem endokrin, yang disebabkan oleh kekurangan yodium dalam badan;
  • patah tulang temporal;
  • Sindrom Meniere (peningkatan jumlah cecair di telinga dalam);
  • neuroma akustik dan beberapa neoplasma jinak lain di otak;
  • tumor otak malignan;
  • strok;
  • kehilangan pendengaran sensorineural tahap akut dan kronik;
  • penyakit telinga tengah;
  • hipotensi;
  • meningitis;
  • diabetes;
  • skizofrenia dan penyakit lain dari sistem saraf;
  • dystonia vegetatif-vaskular.

Oleh itu, dengan bunyi bising di telinga dan kepala, kami mengetahui dan mengenal pasti penyebab fenomena ini yang paling biasa. Sekarang perlu dibincangkan dengan lebih terperinci mengenai cara merawat, dan yang paling penting, bagaimana merawat bunyi bising di telinga dan kepala. Pakar mana yang harus anda dapatkan dari awal?

Jenis terapi apa yang paling berkesan untuk merawat tinnitus dan di kepala, dan apa yang harus dibuang agar tidak memburukkan kesihatan anda?

Adakah rawatan dengan ubat-ubatan rakyat dapat membantu mengatasi penyakit ini atau lebih baik menggunakan hanya ubat yang diresepkan oleh pakar untuk kebisingan di kepala dan telinga? Kami akan berusaha untuk menjawab soalan-soalan penting ini dan lain-lain..

Rawatan kepala dan tinitus

Bagaimana cara menghilangkan bunyi bising di kepala dan telinga? Soalan ini menggembirakan semua orang yang pernah mengalami ketidakselesaan suara itu. Apa yang harus dilakukan dalam keadaan seperti itu, bagaimana merawat dan bagaimana menghilangkan bunyi luar biasa sekali adalah yang terbaik untuk bertanya kepada doktor yang akan menentukan penyebab penyakit dan menetapkan ubat atau prosedur terapi yang sesuai.

Diagnosis kebisingan dilakukan bukan sahaja oleh pakar ENT, tetapi juga oleh pakar khusus lain, misalnya, psikoterapis, pakar neurologi, ahli endokrinologi atau ahli kardiologi. Untuk memilih ubat yang berkesan dan selamat, doktor mesti terlebih dahulu membuktikan penyakitnya, yang gejala adalah bunyi di kepala atau telinga.

Oleh itu, sebagai permulaan, anda harus berjumpa dengan pakar ENT untuk memeriksa pendengaran anda dan tidak termasuk kemungkinan kecederaan atau penyakit THT. Selanjutnya, disarankan untuk memeriksa otak, kecederaan dan penyakit yang sering disertai dengan bunyi di kepala atau dengung di telinga..

Selari dengan mengunjungi pakar sempit dan mengumpulkan anamnesis, pesakit harus:

  • mengambil ujian darah dan air kencing am. Ujian makmal ini membantu doktor melihat gambaran besarnya. Sebagai contoh, peningkatan tahap sel darah merah atau hemoglobin dalam darah seseorang menunjukkan kecenderungannya terhadap trombosis, yang menyebabkan gangguan peredaran darah, dan, oleh itu, mempunyai kesan negatif terhadap fungsi otak dan seluruh organisma. Selain itu, ujian darah dapat mendedahkan tanda-tanda anemia, yang menyebabkan hipoksia (kekurangan oksigen), yang disertai dengan kebisingan di kepala. Peningkatan ESR (kadar pemendapan eritrosit) menunjukkan perkembangan proses bakteria di otak atau organ pendengaran, dan juga memberi isyarat adanya neoplasma malignan. Ketika tubuh sedang bergelut dengan penyakit berjangkit, tingkat leukosit dalam darah meningkat dengan mendadak, dan kadar gula yang tinggi menunjukkan bahaya diabetes mellitus, yang menyakitkan saluran darah, termasuk yang terletak di otak. Analisis biokimia akan memberikan maklumat mengenai perkembangan aterosklerosis, penyakit hati dan ginjal, serta anemia;
  • menjalani prosedur seperti: EEG (elektroensefalografi otak) untuk mengecualikan epilepsi, ECHO-EG (echo ensefalografi), yang akan membantu mewujudkan kehadiran perubahan patologi dalam struktur otak, CT (tomografi terkomputer) dan MRI (pencitraan resonans magnetik), yang juga bertujuan untuk mengkaji keadaan otak manusia;
  • MRI tulang belakang serviks akan mengesahkan atau mengecualikan perkembangan penyakit tertentu sistem muskuloskeletal, yang dicirikan oleh bunyi bising di kepala;
  • angiografi sistem vaskular tulang belakang dan otak membantu mengenal pasti masalah dengan sistem vaskular. Prosedur ini memungkinkan untuk mendiagnosis aterosklerosis;
  • Organ pendengaran dapat diperiksa menggunakan audiogram, yang memungkinkan anda menentukan ketajaman pendengaran dan ujian pendengaran, yang memberikan maklumat mengenai kelajuan perjalanan impuls elektrik dari telinga dalam ke otak manusia..

Sekiranya setelah menyelesaikan semua kajian di atas, doktor menyimpulkan bahawa pesakit tidak mengalami masalah pendengaran, dan otaknya berfungsi dengan normal, maka orang itu dirujuk ke pakar kardiologi untuk memeriksa jantung, ke psikoterapis atau psikiatri, kerana kebisingan dapat timbul kerana keadaan mental yang tidak stabil.

Semasa diagnosis, pesakit mesti menjalani beberapa siri ujian makmal.

Di samping itu, dengan penyakit ini, perlu dilakukan pemeriksaan organ-organ sistem pernafasan, yang juga boleh menjadi penyebab kebisingan luar. Perlu diperhatikan satu lagi perkara penting - apa yang disebut sebagai bunyi khayalan..

Ini adalah keadaan di mana bunyi asing hanya didengar oleh pesakit sendiri, dan doktor tidak dapat memperbaikinya. Dalam kes seperti itu, penyebab kebisingan, sebagai peraturan, terletak pada keadaan emosi dan psikologi seseorang.

Bunyi luar biasa di telinga (bersiul, dengung, gemerincing, berdecit, berdengung) berlaku kerana proses keradangan yang dilokalisasi di pelbagai bahagian alat pendengaran, misalnya, keradangan telinga dalam atau gendang telinga, serta tiub Eustachian. Selain itu, penyebab tinnitus mungkin terganggu aliran darah di organ pendengaran atau radang saraf pendengaran.

Setelah pakar menentukan punca kebisingan, dia dapat memberikan rawatan yang berkesan dengan ubat-ubatan. Selain tablet untuk merawat penyakit ini, doktor juga menggunakan beberapa prosedur, misalnya, mencuci telinga dari belerang terkumpul, akupunktur, dan juga magnetoterapi.

Jadi, jenis pil untuk bunyi bising di kepala dan telinga yang boleh diresepkan oleh doktor:

  • ubat vaskular, ubat antihipertensi dan glikosida jantung akan membantu meningkatkan fungsi sistem kardiovaskular dan mengembalikan aliran darah normal (Vasobral, Bilobil, Tanakan, Ginkgo Biloba, Preductal);
  • ubat antibakteria etiotopik yang membantu menghilangkan fokus jangkitan pada organ pendengaran (Tsipromed, Anauran, Sofradeks, Amoxil, Levomycetin, Ceftriaxone);
  • vitamin, serta persediaan berdasarkan penyerapan asid hempedu dan statin, akan membantu dalam rawatan aterosklerosis (Ateroblock, Omega-3, Cavinton, Vinpocetine);
  • ubat antihipertensi diresepkan apabila penyebab kebisingan adalah tekanan darah tinggi, ubat tersebut menstabilkan tahapnya (Difurex, Prazosin, Pentamine, Clonidil, Captopril);
  • agen chondroprotective (Glucosamine, Don, Teraflex, Rumalon, Arthra, Alflutop, Toad stone) diresepkan untuk penyakit tulang belakang serviks (contohnya, dengan osteochondrosis), serta menetapkan terapi fizikal, urut, elektroforesis;
  • sediaan yang mengandungi zat besi (Sorbifer Durules) diresepkan untuk anemia (kekurangan zat besi);
  • anxiolytics, antidepresan, penenang dan penenang diresepkan bersama dengan psikoterapi, fisioterapi dan balneoterapi dalam kes di mana penyebab kebisingan adalah kelainan mental atau neurologi.

Perlu diperhatikan bahawa untuk rawatan tinnitus dan di kepala, kedua-dua intervensi pembedahan dan terapi radiasi digunakan. Doktor mengambil tindakan melampau apabila tumor otak atau organ pendengaran dikesan. Sekiranya orang tua selalu mendengar bunyi luar, maka, sebagai peraturan, dia diresepkan ubat untuk memperbaiki peredaran serebrum.

Seperti yang anda lihat, suara di kepala dapat menandakan adanya penyakit serius, yang, tanpa rawatan yang tepat, dapat mengakibatkan akibat yang menyedihkan. Itulah sebabnya doktor mengesyorkan agar anda mendapatkan pertolongan khusus dalam masa, dan juga tidak mengabaikan isyarat yang dihantar oleh badan anda.

Diyakini bahawa kaedah terbaik untuk merawat penyakit adalah pencegahan. Sekiranya anda mengikuti peraturan mudah dan terkenal, anda bukan sahaja dapat mengelakkan masalah dengan bunyi bising yang luar biasa, tetapi juga dapat meningkatkan kesihatan anda dan, sebagai hasilnya, kualiti hidup anda. Perkara yang paling sukar adalah memulakan dan memaksakan diri, bagaimanapun, seperti yang mereka katakan, "permainan ini bernilai lilin".

Oleh itu, berikut adalah beberapa panduan umum untuk membantu mencegah timbulnya tinitus dan kebisingan kepala:

  • Patuhi prinsip gaya hidup sihat - ini mungkin merupakan peraturan pertama dan paling penting yang berlaku untuk semua jenis penyakit. Sudah tentu, pada abad kita yang sedang berkembang pesat, semua yang boleh dibeli atau disiapkan dengan cepat (makanan segera) memang popular. Walau bagaimanapun, "makanan mati" seperti itu, yang hilang kerana kaedah penyediaan sebilangan besar vitamin dan sebatian bermanfaat, tidak akan membawa tubuh sesuatu yang baik, tetapi hanya akan menyumbang kepada perkembangan sejumlah penyakit jantung, saluran darah, dan saluran gastrointestinal.
  • Sebagai tambahan kepada pemakanan yang betul, aktiviti fizikal yang berterusan sangat penting. Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu segera mendaftar ke gim atau mula berlari pada waktu pagi (walaupun ini adalah keputusan yang tepat). Kadang-kadang seseorang memerlukan sedikit untuk mengekalkan bentuk fizikalnya, misalnya, berjalan-jalan biasa atau menunggang basikal (roller-skating, ski, ice-skating, dll.). Sebarang aktiviti di udara segar adalah pencegahan penyakit sistem kardiovaskular dan otak yang terbaik. Ini sangat penting bagi pekerja pejabat yang duduk di tempat kerja mereka lima hari seminggu dan, oleh itu, menjalani gaya hidup yang tidak aktif.
  • Menolak tabiat buruk adalah langkah lain yang harus diputuskan oleh semua orang yang ingin menjalani kehidupan dengan sepenuhnya dan tidak memikirkan masalah kesihatan hingga usia tua. Rokok, alkohol dalam jumlah besar, ubat-ubatan adalah semua yang membunuh dan melemahkan tubuh manusia. Selalunya orang keliru percaya bahawa alkohol dalam jumlah kecil, tetapi setiap hari tidak membahayakan, seperti rokok. Walau bagaimanapun, ini adalah salah asasnya terhadap kesihatan mereka. Bagaimanapun, sebilangan kecil racun membunuh dengan cara yang sama dengan dos yang besar, hanya ini berlaku lebih perlahan.
  • Mencari bantuan perubatan tepat pada masanya, serta gaya hidup sihat, membantu mengelakkan sebahagian besar akibat negatif bagi kesihatan manusia. Malangnya, di ruang pasca Soviet orang belum terbiasa menjaga kesihatan diri, dan mereka hanya pergi ke doktor apabila sesuatu jatuh sakit, dan ia jatuh sakit sehingga "tidak ada kekuatan lagi untuk bertahan". Pakar mengesyorkan sekurang-kurangnya sekali setahun untuk menjalani pemeriksaan perubatan dan menjalani ujian air kencing dan darah umum setiap enam bulan. Sudah tentu, doktor yang berkunjung selalu memerlukan masa, tetapi sebaliknya adalah sumbangan untuk kesihatan dan umur panjang anda sendiri. Di samping itu, sebarang penyakit yang dikesan pada peringkat awal dapat dirawat dengan lebih cepat, lebih mudah dan lebih murah..
  • Saya ingin memberi perhatian kepada satu perkara yang lebih penting. Selalunya orang, setelah merasakan hasil positif pertama dari terapi, berhenti mengambil ubat dan tidak pergi ke hospital untuk menjalani prosedur. Akibatnya, peningkatan jangka pendek dalam keadaan kesihatan digantikan dengan buruk oleh kesihatan yang buruk, dan dalam beberapa kes, keadaan seseorang memburuk dengan ketara kerana komplikasi yang berkembang dengan latar belakang pembatalan terapi. Oleh itu, seseorang harus mematuhi semua arahan doktor yang hadir dan tidak bermain dengan kesihatannya permainan yang disebut "untuk dirinya sendiri sebagai doktor", dengan sewenang-wenangnya menetapkan atau membatalkan ubat-ubatan dan kaedah rawatan lain.

Deringan di kepala: sebab dan rawatan

Apabila pakar memeriksa pesakit, dia terlebih dahulu memperbaiki gejala penyakit dan hanya kemudian menjalani temu janji ujian makmal untuk menjelaskan anamnesis. Sekiranya seseorang terganggu oleh bunyi bising yang luar biasa, adalah mustahak bagi doktor untuk menentukan sifat bunyi ini (berdecit, bang, berdering, bersiul, dll.), Serta menentukan kekerapan dan keadaan di mana ia berlaku.

Bagaimanapun, pesakit mengadu bukan sahaja bunyi bising berterusan di kepala, tetapi juga bunyi yang berlaku secara berkala, misalnya, ketika mengubah posisi badan atau pada waktu petang, ketika tahap kebisingan keseluruhan di sekitarnya menurun. Bunyi luar biasa seperti deringan di kepala adalah salah satu bunyi yang paling biasa (menurut statistik, sehingga 30% penduduk dunia telah mengalami pelbagai jenis ini), yang menandakan adanya penyakit.

Jadi apa penyebab deringan di kepala dan telinga. Pakar berpendapat bahawa fenomena ini secara langsung berkaitan dengan degenerasi sel rambut, jika tidak, ia disebut reseptor pendengaran telinga, yang menyebabkan isyarat tidak masuk akal ke saraf pendengaran, yang akhirnya menyebabkan sensasi deringan di telinga atau kepala. Harus diingat bahawa kesan kebisingan jauh dari selalu menunjukkan penyimpangan.

Boleh berdering di kepala dan orang yang benar-benar sihat, jika:

  • Sudah lama seseorang berada di bilik yang terlalu bising, misalnya, di kelab malam atau di konsert. Selain itu, deringan boleh menjadi gejala neuralgik biasa jika anda ingin sering mendengar muzik dengan kuat dengan fon kepala. Faktanya ialah alat pendengaran kita tidak dapat dikonfigurasikan dengan serta-merta, ia memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri dengan senyap setelah terdengar bunyi yang kuat. Walaupun deringan seperti itu tidak berkaitan dengan penyakit apa pun, ia tetap berbahaya bagi kesihatan manusia. Mendengarkan muzik yang kuat secara berterusan atau berada di bilik yang bising cepat atau lambat akan menyebabkan hilangnya ketajaman pendengaran. Atas sebab inilah pekerja yang bekerja di industri yang sangat bising atau menjalankan kerja pembinaan dan pemasangan memakai fon telinga;
  • deringan mungkin menjadi kebiasaan jika anda mendengarnya dari semasa ke semasa dalam keadaan senyap sepenuhnya sebelum tidur. Sebenarnya, dalam kes ini, seseorang mendengar bunyi organ dalaman yang berfungsi menyerupai deringan.

Dalam praktik perubatan, deringan di kepala saya disebut tinnitus. Sekiranya seseorang mendengar bunyi bising kadang-kadang dalam diam, maka ini tidak menjadi perhatian. Perkara lain adalah jika bunyi seperti itu menjadi teman hidup yang berterusan. Terdapat dua gradasi utama yang diambil kira oleh pakar semasa memeriksa pesakit yang mengadu bunyi di kepala:

  • kebisingan subjektif, iaitu suara yang hanya didengar oleh orang itu. Sebab-sebab bunyi tersebut mungkin penyimpangan psikogenik atau kerosakan alat bantu pendengaran, di mana penyimpangan persepsi bunyi berlaku;
  • bunyi objektif adalah suara yang dapat didengar oleh doktor dengan stetoskop. Sebagai peraturan, penyebab bunyi seperti kekejangan otot atau pelanggaran dalam sistem peredaran darah.

Mengapa ia selalu berdering di kepala saya? Sebenarnya, tidak ada selusin penyakit di mana pesakit mungkin menderita bunyi bising. Walau bagaimanapun, deringan di telinga atau di kepala seseorang mendengar dengan penyakit seperti:

  • hipertensi (tekanan darah tinggi);
  • krisis hipertensi, iaitu lonjakan tekanan yang mendadak, di mana penunjuknya berbeza dari norma dengan lebih daripada 20 unit;
  • hipertensi arteri, iaitu peningkatan tahap tekanan intrakranial;
  • aterosklerosis adalah penyakit biasa di mana aliran darah terganggu kerana penyumbatan saluran darah;
  • kecederaan otak traumatik, serta kerosakan pada organ pendengaran;
  • penyakit berjangkit;
  • osteochondrosis, di mana terdapat pemusnahan secara beransur-ansur integriti cakera intervertebral, yang secara negatif mempengaruhi keadaan pleksus saraf dan saluran yang terletak di tulang belakang;
  • tumor otak, neoplasma malignan dan jinak.

Selain itu, berdering boleh menjadi kesan sampingan ubat-ubatan tertentu. Orang yang sensitif terhadap cuaca, iaitu mereka yang bertindak balas dengan menyakitkan terhadap perubahan cuaca sering menderita tinitus kerana lonjakan tekanan atau kekejangan vaskular. Jangan hapuskan risiko profesional.

Akupunktur - salah satu kaedah untuk merawat tinnitus dengan ubat

Sebagai contoh, orang-orang yang, disebabkan oleh tanggungjawab kerja mereka, terpaksa menghabiskan banyak masa di tempat-tempat yang bising sering kali mengalami bunyi bising di kepala atau telinga mereka, dan juga mengalami gangguan pendengaran sebahagian. Tinnitus juga dapat terjadi dengan perubahan tekanan yang tajam, misalnya, ketika lepas landas atau mendarat, dan juga ketika menyelam.

Rawatan dering di kepala bermula dengan lawatan ke ahli otolaryngolog, yang harus mengecualikan penyakit ENT di mana kebisingan berlaku akibat kerosakan pada organ pendengaran. Sebagai peraturan, setelah pemeriksaan awal dan ujian pendengaran, doktor menetapkan sejumlah ujian tambahan kepada pesakit (darah, air kencing, MRI, dll.).

Setelah pemeriksaan menyeluruh, doktor menetapkan rawatan. Sebagai peraturan, dalam rawatan dering di kepala atau telinga, ubat-ubatan, latihan fisioterapi, urut, prosedur fisiologi (magnetoterapi, rangsangan elektrik, akupunktur), serta teknik menenangkan dan santai yang digunakan oleh psikoterapis digunakan.

Oleh kerana kebisingan adalah gejala penyakit, asas rawatannya adalah kaedah yang membantu menangani penyebab bunyi luar biasa. Di samping itu, pencegahan dan gaya hidup pesakit seterusnya mengambil tempat penting dalam terapi. Ini bermaksud bahawa kebisingan dapat disembuhkan, tetapi jangka masa kesannya bergantung pada orang yang perlu mengubah tabiatnya, misalnya, mulai makan dengan betul dan bersukan, berhenti dari kebiasaan buruk, dan sebagainya, agar tidak menghadapi penyakit ini lagi.

Bunyi di kepala: sebab dan rawatan

Kebetulan kepala "berdengung" dan orang yang benar-benar sihat, misalnya, kerana terlalu banyak bekerja atau persekitaran yang terlalu bising. Walau bagaimanapun, jika hum di kepala atau telinga dikaitkan dengan pening dan sensasi tidak menyenangkan yang lain, maka keadaan ini memerlukan sekurang-kurangnya pemeriksaan perubatan dan rawatan lebih lanjut.

Penyebab gemuruh di kepala dan telinga boleh:

  • kerosakan fungsi kerja penganalisis pendengaran, yang diprovokasi oleh penyakit (radang telinga tengah atau dalam, saraf pendengaran, gangguan peredaran serebrum) atau kerosakan pada organ pendengaran, misalnya, akibat kecederaan kepala. Dengan kelainan ini, terdapat pelanggaran persepsi atau penyelewengan suara. Seseorang mula mendengar suara hum yang monoton dengan jelas, yang dari masa ke masa membawa kepada penurunan atau sebahagian kehilangan pendengaran;
  • aterosklerosis, yang dicirikan oleh penyempitan arteri darah dan, sebagai akibatnya, aliran darah yang berpusing, dapat menyebabkan munculnya suara-suara tertentu, terutama semasa tekanan darah tinggi;
  • penyakit radas vestibular, yang gejalanya adalah dengung di telinga atau di kepala dengan perubahan kedudukan badan yang tajam;
  • osteochondrosis tulang belakang menimbulkan gangguan peredaran darah, yang akhirnya membawa kepada hipokimosis dan menyebabkan penyimpangan dalam persepsi dan pemprosesan maklumat yang baik;
  • pada orang yang lebih tua, sering terdengar di kepala, penyebab fenomena ini terletak pada perubahan berkaitan dengan usia dalam alat analisis suara, yang "penuaan", seperti seluruh tubuh manusia secara keseluruhan;
  • semasa mengambil ubat-ubatan tertentu (antibiotik, antidepresan, antitumor atau agen antibakteria), pesakit mungkin mengalami pelbagai kesan sampingan, termasuk bunyi luar di telinga atau kepala;
  • kehadiran tumor otak, baik ganas dan jinak, boleh memberi isyarat hum di telinga atau di kepala.

Rawatan hum di kepala harus dimulakan dengan perjalanan ke doktor, yang harus mengenal pasti penyebab malaise dan hanya kemudian menetapkan rawatan terapi yang sesuai. Sekiranya penyebab kebisingan luar adalah pelanggaran bekalan darah ke otak, maka pakar akan memberi ubat kepada neuroprotectors pesakit (Piracetam, Phenotropil) atau ubat vaskular (Actovegin).

Sekiranya terdapat proses keradangan saraf pendengaran atau telinga, agen antibakteria atau antivirus berkesan. Osteochondrosis dirawat sebagai ubat, misalnya, dengan ubat anti-radang bukan steroid (Ketorol, Indomethacin) atau nootropik yang meningkatkan peredaran darah di otak, dan menggunakan terapi manual atau fisioterapi.

Bersiul di kepala: sebab dan rawatan

Bersiul di telinga atau di kepala adalah jenis bunyi bising luar biasa yang boleh didengar seseorang kerana pelbagai sebab. Menurut statistik, kira-kira 85% responden dewasa secara berkala menghadapi pelbagai bunyi luar di kepala atau telinga mereka.

Dalam kebanyakan kes, tinnitus tidak patologi. Walau bagaimanapun, bunyi yang berterusan, termasuk wisel di kepala atau telinga, adalah alasan yang cukup baik untuk meminta bantuan pakar. Semasa pemeriksaan perubatan, doktor memberi perhatian, pertama sekali, mengenai jangka masa, sifat dan kekerapan kebisingan. Selain itu, gejala bersamaan lain, seperti pening, kelemahan umum, atau peningkatan suhu pesakit, sangat penting untuk membuat diagnosis..

Biasanya, peluit di telinga dan kepala muncul:

  • dengan kecederaan organ pendengaran atau kepala (kecederaan kepala);
  • dengan beberapa penyakit sistem endokrin;
  • dengan peningkatan tekanan;
  • dengan halangan meatus pendengaran dengan penyumbat hitam;
  • pada pengoksidaan rongga telinga tengah;
  • dengan kerosakan pada membran pendengaran;
  • dengan kejutan akustik, yang boleh menimbulkan suara yang terlalu kuat atau kerap mendengar muzik yang kuat dengan fon kepala;
  • dengan kerja berlebihan;
  • dengan reaksi alahan;
  • dengan kejutan psiko-emosi;
  • dengan kekurangan iodin;
  • dengan kecederaan dan penyakit tulang belakang.

Selain itu, bersiul boleh berlaku pada usia tua atau mengganggu orang yang bergantung pada cuaca. Fenomena yang tidak diingini ini terutama dipengaruhi oleh orang-orang yang, disebabkan oleh aktiviti profesional mereka, terpaksa menghadapi kebisingan yang tinggi setiap hari, yang memberi kesan negatif pada alat pendengaran. Semasa mengambil ubat-ubatan tertentu (Metronidazole, Quinine, Dapsone, Haloperidol, Tolmetin, Vibramycin dan sebagainya), yang mempunyai kesan ototoksik, pesakit mungkin mengalami kebisingan luar biasa di kepala dan telinga.

Adalah dipercayai bahawa bersiul di kepala atau telinga boleh menjadi gejala:

  • diabetes mellitus;
  • patologi buah pinggang;
  • aterosklerosis atau zheskleroza;
  • darah tinggi
  • kekalahan kapilari;
  • hipoglikemia;
  • sakit mental;
  • aneurisma arteri karotid;
  • hepatitis A;
  • selsema dan penyakit virus;
  • otitis media;
  • neuritis saraf pendengaran;
  • meningioma;
  • Penyakit Meniere;
  • migrain;
  • darah tinggi
  • osteochondrosis;
  • malformasi arteriovenous.

Sekiranya bersiul di kepala atau telinga disertai dengan pening, sakit di telinga, mual, rasa sesak, kehilangan pendengaran (penuh, separa), serta tanda-tanda asthenia, maka anda perlu segera mendapatkan bantuan perubatan. Rawatan bersiul di kepala dan telinga adalah berdasarkan penyebab utama penyakit dan mungkin merangkumi kaedah rawatan perubatan dan prosedur fisiologi.

Memicit di kepala: sebab dan rawatan

Tengking yang berlaku dalam kesunyian mutlak adalah kesempatan untuk memikirkan keadaan kesihatan seseorang. Terdapat banyak sebab untuk penyakit ini, di antaranya perlu disoroti patologi yang paling biasa seperti:

  • kekurangan vitamin Ei B;
  • penyakit sistem saraf, kardiovaskular dan endokrin;
  • anemia;
  • Penyakit ENT;
  • keracunan dengan bahan toksik, contohnya, logam berat;
  • gangguan peredaran darah;
  • kecederaan pendengaran;
  • kecederaan otak traumatik.

Selain itu, kepedihan di kepala boleh berlaku kerana perubahan keadaan cuaca yang mendadak, misalnya, kerana penurunan tekanan atmosfera. Selain itu, bunyi luar adalah kesan sampingan yang kerap semasa mengambil ubat tertentu..

Untuk rawatan memicit telinga dan kepala, kedua-dua ubat dan prosedur fisiologi digunakan. Semuanya bergantung pada penyebab penyakit, yang hanya dapat ditentukan oleh doktor. Oleh itu, apabila terdapat kebisingan yang luar biasa dalam hidup anda, jangan teragak-agak, dan dapatkan bantuan daripada pakar.

Pendidikan: Lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vitebsk dengan ijazah dalam Pembedahan. Di universiti, dia mengetuai Majlis Persatuan Ilmiah Pelajar. Latihan lanjutan pada tahun 2010 - dalam bidang "Onkologi" dan pada tahun 2011 - dalam bidang "Mamologi, bentuk onkologi visual".

Pengalaman: Bekerja di rangkaian perubatan umum selama 3 tahun sebagai pakar bedah (hospital kecemasan Vitebsk, Liozno CRH) dan pakar onkologi dan traumatologi daerah sambilan. Bekerja sebagai wakil farmasi sepanjang tahun di Rubicon.

Mengemukakan 3 proposal rasionalisasi dengan topik “Pengoptimuman terapi antibiotik bergantung pada komposisi spesies mikroflora”, 2 karya memenangi hadiah dalam peraduan republik-tinjauan makalah penyelidikan pelajar (kategori 1 dan 3).

Komen

11 tahun yang lalu saya menjalani pembedahan kerongkong dan alat pendengaran saya (barah) dikeluarkan sepenuhnya. Selepas operasi, pendengaran di telinga kiri hilang dan bunyi di telinga dan kepala bermula, yang meningkat setiap tahun. Tahun ini, saya tidak tahan, saya beralih kepada doktor yang memberi pelbagai ubat. Tetapi tidak ada gunanya. Cara mengubati rawatan di rumah?

Sekiranya penyebab kebisingan di kepala adalah osteochondrosis vertebra serviks, cubalah latihan ini. Dan juga - latihan, berenang. Gaya hidup aktif. https://www.youtube.com/watch?v=NIQ-xQQYgNA

ginkoum angioprotector yang sangat baik, dengan kursus biasa yang biasa, ia sangat membantu menghilangkan tinnitus. Berguna - meningkatkan peredaran darah di otak, pencegahan berlian

Terima kasih kerana artikel. Ini membantu memahami apa yang dapat dihadapi ketika menyelesaikan masalah bunyi kepala. Ibu dan datuk saya meninggal kerana Alzheimer - mereka selalu mengadu bunyi di kepala. Saya takut sama.

Artikel yang sangat bagus. Terima kasih untuk artikel ini.. Saya pergi ke doktor dengan semua ujian dan tidak memberi nasihat apa-apa semasa temujanji berbayar, tetapi saya tidak melihat apa-apa dan menghantarnya untuk melakukan ujian serupa di institusi lain yang mahal dan doktor lain. Saya mesti memikirkannya sendiri.

Saya berumur 78 tahun. Saya menderita sakit kepala selepas selesema dalam 28 tahun. Kepalaku berisik, jangkrik retak, dan baru-baru ini terdapat deringan duit syiling. Saya melakukan MRI. Neuropotlog kepada soalan: bagaimana saya hidup? " Katakan: bagaimana anda hidup dan bagaimana anda hidup. hidup adalah penyembuhan.

Tinnitus sentiasa dan menuai dan pada waktu malam. Ini sama dengan bunyi TV sekiranya tidak ada penerimaan suara dan gambar. Ia bermula pada usia 50 tahun, sekarang saya berumur 65 tahun, ia membuat bising tanpa berhenti selama 15 tahun. Saya menghidap hipertensi darjah 2. Secara perubatan mengekalkan tekanan dalam norma relatif - 125 hingga 85-90. Bising pula. Lulus peperiksaan: MRI otak, kajian vaskular, dll. Sebilangan doktor mengatakan bahawa penyebabnya adalah kapal yang terjepit atau bengkok di kawasan serviks. Tetapi bunyi itu mesti berdenyut. Dan ia tetap seragam, dan pada waktu pagi, ketika saya bangun, keretakan juga ditambahkan. Seorang pakar neurologi pintar mengatakan bahawa otak itu sendiri mengeluarkan bunyi, sebabnya adalah pelanggaran peredaran otak. Maut. Merendahkan diri dan mengambil langkah-langkah untuk meningkatkan peredaran darah, menyuburkan saluran darah otak, dll. Bunyi tidak dapat diubati. Rendahkan diri dan jangan panik.

Saya menderita tinitus dan keperitan di kepala saya selama lebih kurang 10 tahun yang lalu. Saya pergi ke doktor ENT. Tidak ada kelainan yang dijumpai dan dihantar ke pakar neurologi. Selepas ultrasound, dia menghantar operasi arteri karotid di !! Gradskaya di Moscow. Operasinya sukar, di bawah anestesia umum. Reaksi pertama selepas operasi adalah jangkaan penghentian bunyi di kepala. Tetapi sayang! Bising di kepala, jadi bising. Ia mengambil masa 4 tahun selepas operasi. Tiada keputusan. Saya menyimpulkan - bunyi di kepala dan telinga TIDAK BOLEH DIBATALKAN! Saya minum tablet Mexidol dan Betaserc secara berkala selama kira-kira dua bulan berturut-turut. Kemudian saya berehat - saya menyesal hati dan buah pinggang. Sekali lagi saya mengulang pil ini. Tujuh tahun yang lalu, dia menderita strok yang teruk, iaitu mengikut jenis iskemia dan buasir pada masa yang sama. Sebelum strok dua minggu, kepala saya sakit setiap hari, jadi bagi mereka yang mengalami sakit kepala selama beberapa hari tanpa henti, saya menasihatkan anda berjaga-jaga dengan pakar neurologi. Dan dengan suara di telinga dan kepala dipasang dan hidup. Ini adalah pengalaman saya, saya berusia 74 tahun ketika menjalani pembedahan. Setiap pesakit mempunyai kisahnya sendiri. Saya memberitahu saya.

Terima kasih atas liputan yang menyeluruh dan menyeluruh mengenai gejala yang sangat tidak menyenangkan dan sukar ditoleransi ini. Sedar - bermaksud bersenjata. Selain itu, baca surat kabar Surat Perubatan - terdapat banyak resipi yang sangat berguna untuk seluruh organisma, termasuk mengenainya.

Terima kasih, artikel ini sangat menarik. Saya telah menyeksa lebih dari 10 tahun. Pada mulanya, wisel tidak kuat, tetapi sekarang saya tidak dapat tidur. Doktor tidak membantu. Mereka mungkin tidak sembuh. Mereka mungkin sembuh, tetapi saya mahu peluit kurang, sehingga sekurang-kurangnya tertidur.

Sekiranya anda boleh membaca, ambil buku perubatan dan ajar. Pada usia tua, sudah tiba masanya untuk melakukan perkara itu. Mungkin anda akan meneka sesuatu, buat penemuan di kawasan ini. Daripada kita lebih teruk daripada doktor, orang seperti itu. Perlu diingat dalam hal ini bahawa usia tua tidak dirawat.

memicit kepala dan telinga selama lebih dari 20 tahun. Doktor memanggil kemungkinan penyebab plak pada arteri karotid. ubat tidak berdaya.

Artikel yang baik dan ditulis dengan bijak.

di mana untuk mencari doktor yang baik mengenai perkara ini di St Petersburg, beritahu saya orang baik

Saya mempunyai suara dan deringan di kepala saya, doktor memekik, dan apa yang anda mahukan adalah penyakit kronik, tablet tidak membantu. Kepalaku sakit sedikit.

Saya setuju dengan Sergey, doktor yang cekap sangat sukar dicari. Oleh itu, saya tidak pernah pergi ke doktor, hanya anda yang kehilangan masa. Sudah yakin akan perkara ini. Saya mesti mengubat sendiri. Saya juga selalu bersenandung di kepala atau telinga yang tidak saya kenali. Saya suka artikel itu, sesuatu untuk diri saya sendiri.

Cadangannya baik - segera hubungi doktor, hanya satu perkara tetapi, hampir tidak ada doktor yang cekap. Saya telah menderita telinga yang kuat selama lebih dari 10 tahun. Berapa banyak yang tidak berlaku untuk doktor yang berbeza, termasuk ke pusat-pusat besar berbayar, diagnosis yang tidak mereka lakukan, kursus ubat-ubatan yang tidak mereka minum - hasilnya adalah sifar, atau lebih tepatnya negatif, banyak kursus memberi kesan sampingan terhadap perkhidmatan perumahan dan komunal, dan peluit tetap dan kekal. Akibatnya, dia berhenti membayar doktor yang malang dan memutuskan untuk menjaga sekurang-kurangnya perkhidmatan perumahan dan komunal.

Saya bekerja di persekitaran yang bising, tudung bising sepanjang hari, kerana saya bekerja sebagai penanda laser, saya telah bekerja selama 4 tahun sekarang. Dan dalam satu setengah tahun terakhir, telinga kanan selalu dan selalu mengeluarkan suara, seolah-olah terbang di sepanjang jalan raya, atau tentang bunyi sungai atau air terjun yang menggelegak, pendeknya mendesis. Dan kedengarannya hanya dalam keadaan senyap atau ketika suara latar tidak menyekat suara ini. Secara jujur, perkataan itu sudah mendapat segalanya. Sejak kecil, saya mengalami gangguan pendengaran di kedua telinga. Saya memakai alat bantu dengar. Propyl Cavinton. Tidak menolong. Saya akan pergi ke doktor. Saya juga mempunyai bonggol serviks kecil yang dapat dilihat kerana gaya hidup dan pekerjaan yang tidak aktif. Perlu menukar kerja. Saya hanya mahu mati bukan untuk menipu kepala saya

Baru-baru ini, saya terdengar bunyi bising di kepala, tidak berderit, Saya tidak tahu bagaimana untuk menerangkan. Oleh kerana tekanan tinggi, tetapi saya mengukur - itu adalah perkara biasa. Juga, kepala saya sakit selama beberapa hari berturut-turut.

Baca Mengenai Pening