Utama Encephalitis

Persediaan vaskular untuk mata

Manusia moden setiap hari memaparkan organ penglihatan kepada banyak beban. Setelah bekerja berjam-jam di komputer, masa untuk "berehat" di hadapan TV atau alat mudah alih tiba. Gejala yang mengganggu seperti mata kering, rasa terbakar, rasa tidak selesa, gambar kabur, tidak ada yang memperhatikan, mengaitkannya dengan keletihan dangkal.

Begitulah - mata terlalu banyak bekerja, kapal mereka lemah. Dan jika mereka tidak dibantu dengan segera, keletihan kronik yang tidak lama lagi akan menyebabkan timbulnya masalah yang lebih serius: penyakit mata retina dan saraf optik, dan pada masa akan datang, perubahan penglihatan yang tidak dapat diperbaiki. Titisan mata yang dipilih dengan betul untuk saluran darah akan membantu mengelakkan ini..

Apa titisan untuk menguatkan pembuluh mata yang terjadi, kapan dan siapa yang memerlukannya, bagaimana memilih dan menguburkannya dengan betul? Jawapan untuk semua soalan ini diketahui sebelum masalah sebenar bermula..

Siapa yang memerlukan ubat seperti itu

Sebilangan besar orang dewasa mempunyai masalah penglihatan, tetapi tidak mencurigainya (atau tidak mahu mencurigainya) sehingga gejala menjadi jelas. Sekiranya kapal pecah di mata, jelas bahawa rawatan dengan titisan mata khas untuk menguatkan kapilari sudah semestinya diperlukan. Ini boleh berlaku kerana beberapa sebab, yang paling biasa:

  • kerja berlebihan umum, keletihan kronik dan kurang tidur;
  • kecederaan pada muka atau kepala;
  • patologi yang mempengaruhi retina;
  • tekanan darah tinggi;
  • kerosakan sistem endokrin;
  • penyakit virus;
  • beban fizikal (contohnya, pada wanita paling kerap melahirkan).

Persediaan pengukuhan pada saluran mata dapat ditetes untuk tujuan pencegahan, jika ada prasyarat untuk merobek kapilari mata yang disenaraikan di atas. Dengan kata lain, titisan mata dari garis ini harus memberi perhatian kepada orang-orang dari kumpulan berikut:

  • sentiasa bekerja di komputer;
  • membaca atau menonton banyak rancangan TV;
  • pesakit yang mempunyai penyakit virus yang teruk;
  • wanita hamil dan baru dilahirkan;
  • pesakit hipertensi dan mereka yang pernah mengalami serangan jantung;
  • setiap orang yang menderita disfungsi endokrin;
  • Orang selepas kecederaan kepala atau pembedahan yang mempengaruhi organ penglihatan;
  • atlet angkat berat, sentiasa mengangkat beban, penyelam, pendaki, juruterbang dan pramugari - semua yang aktiviti profesionalnya dikaitkan dengan perubahan tekanan secara tiba-tiba.

Sekiranya kapilari sudah terkena, untuk mengesan dan menghilangkan penyebab kapal pecah di mata, diperlukan pemeriksaan lengkap dan rawatan komprehensif. Tetapi ia akan memakan masa lebih dari satu hari. Sehingga itu, titisan khas yang disarankan oleh pakar oftalmologi akan membantu mengatasi kesakitan dan ketidakselesaan..

Apakah titisan mata dan bagaimana ia berfungsi?

Melalui saluran mata, semua elemen organ penglihatan diberi makan: saraf optik, retina, lensa, dll. Sekiranya atas sebab tertentu saluran darah melemah, peredaran darah pertama sekali terganggu. Tisu mata tidak lagi menerima oksigen dan nutrien dalam jumlah yang tepat. Proses metabolik terganggu, akibatnya, rasa sakit dan ketidakselesaan timbul, penglihatan berkurang. Akibatnya, kapal-kapal semakin lemah dan akhirnya pecah sebaik sahaja penuh dengan darah sehingga mereka tidak lagi dapat mengatasi.

Sekiranya terdapat pembuluh darah merah di mata, kemerahan membran mukus atau protein mata, rasa sakit dan ketidakselesaan, penguatan saluran mata sangat diperlukan. Proses ini bertujuan untuk memulihkan kapilari yang terjejas dan menormalkan peredaran darah. Kesan ini dicapai dengan bantuan vitamin dan mineral, yang merupakan komponen utama penyediaan oftalmik kumpulan ini.

Inilah vitamin yang diperlukan terutamanya untuk saluran mata yang kuat dan sihat:

  • Vitamin A. Membantu mengembalikan peredaran darah, melindungi dan memperbaharui lapisan epitelium. Tetapi pada masa yang sama, vitamin A mesti diminum dengan ketat, kelebihannya sama berbahaya dengan kekurangannya.
  • Vitamin C. Ini adalah antioksidan yang paling berpatutan, mempercepat peredaran darah, melindungi sel dari radikal bebas, menguatkan saraf. Mudah diperoleh dari makanan, tetapi, bagaimanapun, kebanyakan orang mengalami kekurangannya..
  • Vitamin B. Seluruh kumpulan vitamin tersirat, sekiranya kulit dan selaput lendir mula menderita dengan serius, peredaran darah terganggu, yang menyebabkan perkembangan kekejangan dan kejang.

Vitamin P dan E juga penting untuk kapilari mata, dan juga saluran darah yang lain. Mereka membantu menipiskan darah, memperbaiki peredaran mikro dan mencegah pembekuan darah..

Apa persediaan penguat mata yang ada?

Kumpulan ubat ini termasuk ubat-ubatan untuk mengembang atau menyempitkan saluran mata, mereka membantu menghilangkan rasa sakit, ketegangan, dan juga mencegah kerosakan baru pada kapilari mata. Hampir kesemuanya terdapat di farmasi tanpa preskripsi doktor dan harganya agak murah. Walaupun begitu, tidak digalakkan membuat temu janji sendiri; lebih baik berjumpa dengan pakar oftalmologi terlebih dahulu.

Vizin

Sekiranya anda menjadi peraturan untuk menguburkan mata anda dengan kerap menggunakan ubat ini di komputer setelah seharian bekerja, anda tidak perlu menghadapi saluran darah yang pecah di mata anda dalam jangka masa yang lama. Bahan aktif dalam titisan ini bertindak pada otot licin mata dan merehatkannya. Ini bukan sahaja pencegahan kapal yang lemah, tetapi juga gangguan penglihatan yang berkaitan dengan usia.

Bengkak, kemerahan, ketidakselesaan - semua gejala ini hilang dalam beberapa minit selepas penanaman ubat. Untuk mendapatkan kesan yang diharapkan, penting untuk memilih jenis titisan yang tepat dari garis cadangan. Selain Vizin klasik, terdapat juga Vizin Allergy untuk penghidap alergi, menghilangkan gatal-gatal, pembakaran dan luka, dan titisan pelembap Vizin bagi mereka yang selalu menggunakan kanta lekap. Tetapi untuk menguatkan saluran mata, tepat itulah Vizin klasik yang diperlukan.

Taufon

Titisan ini boleh didapati di meja sisi katil hampir setiap pesara, dan tidak sia-sia. Mereka dapat mengembalikan membran sel organ penglihatan, mengatur tekanan intraokular, menormalkan proses metabolik dan dengan itu mencegah perkembangan glaukoma. Komponen aktif utama Taufon adalah zat taurin - asid amino, kekurangannya dalam tubuh memberi kesan yang sangat negatif pada umumnya, dan fungsi organ penglihatan khususnya. Titisan ini digunakan sebagai agen pencegahan dan terapi..

Skema aplikasi: 1-2 tetes tiga kali sehari sehingga keadaan bertambah baik. Terdapat analog ubat, yang serupa dalam komposisi, yang disebut Tauron.

Deflysis

Biasanya ubat ini digunakan bukan dalam kes apabila saluran darah kecil pecah, tetapi dengan sindrom mata kering yang selalu terjadi. Tetes mempunyai kesan pelembutan, merangsang kelenjar lakrimal, melindungi dan melincirkan kornea. Tetapi ia juga diresepkan untuk luka dan luka bakar mata dengan tepat untuk mencegah kerosakan pada sel-sel mukosa dan kapilari kecil. Kelebihan besarnya ialah Deflisez dapat digunakan dalam jangka masa yang lama tanpa kesan sampingan. Ubat ini digunakan dengan cara yang sama..

Emoxipin

Titisan mata ini diresepkan untuk menguatkan saluran mata dalam tempoh selepas infark, dengan hipertensi arteri, dan juga selepas pembedahan. Bahan aktif (antioksidan) dalam komposisi ubat ini mengembang saluran koronari dan menguatkan membran sel, menyumbang kepada pertumbuhan semula retina. Dengan penggunaan biasa, tetes membantu penyerapan semula pendarahan retina kecil yang ada, mengurangkan kebolehtelapan dinding vaskular, merangsang aliran darah di tisu bola mata.

Skim penggunaan ubat: 1-2 tetes hingga 3 kali sehari. Tempoh rawatan, bergantung pada diagnosis dan keparahan keadaan, boleh berlangsung dari 3 hari hingga 3 bulan. Ubat ini mempunyai beberapa kontraindikasi, jadi tidak digalakkan menggunakannya tanpa preskripsi doktor..

Quinax

Tujuan langsung ubat ini adalah rawatan katarak. Tetapi selalunya, pakar oftalmologi mengesyorkannya untuk menguatkan saluran mata dan kapilari yang lemah. Komponen aktif dalam ubat ini juga antioksidan, mereka mengatur proses metabolik pada tisu mata, dan dapat meningkatkan ketelusan lensa.

Skema permohonan: 1-2 tetes hingga tiga kali sehari.

Ahli optik emoksi

Analog Emoxipin yang lebih berpatutan. Berkat komponen aktif dalam komposisi, ia menjadikan tisu mata lebih tahan terhadap kebuluran oksigen sekiranya peredaran darah tidak mencukupi, mencegah pengoksidaan lipid, menguatkan dinding vaskular, mempromosikan penipisan darah dan penyerapan semula pendarahan kecil di dalam mata. Gunakan ubat mengikut skema standard: 1-2 tetes tiga kali sehari.

Aisotin

Titisan ini diresepkan untuk menguatkan saluran darah dan memulihkan penglihatan, ubat itu sendiri bukan ubat, tetapi makanan tambahan. Pakar oftalmologi mengesyorkannya dalam tempoh selepas operasi selepas campur tangan pada organ penglihatan, dengan glaukoma, konjungtivitis dan patologi mata yang lain. Digunakan secara meluas sebagai profilaksis dengan kecenderungan pecah kapilari mata kecil.

Skema permohonan: 2 tetes di setiap mata tiga kali sehari dengan jangka masa sekurang-kurangnya satu bulan.

Sudah tentu, hanya titisan vaskular yang tidak akan membantu menghilangkan masalah tersebut. Seperti yang disebutkan di atas, anda perlu diperiksa oleh doktor untuk mengetahui secara tepat alasan mengapa saluran darah pecah dan menghilangkannya. Tetapi tanpa menguatkan saluran mata tidak dapat dilakukan. Selain penurunan, anda harus memantau diet, menjalani gaya hidup sihat, mengawal aktiviti fizikal dan tekanan darah, dan juga melakukan senam khas. Titisan bola mata yang kuat hanyalah sebahagian daripada rawatan yang komprehensif dan tahan lama.

Kapal pecah di mata: penyebab, rawatan, pencegahan

Kemas kini terakhir - 21 November 2019 jam 18:47

5 minit untuk membaca

Mengapa saluran darah pecah di mata? Keadaan ini mungkin menakutkan anda, beberapa orang segera memahami mengapa kapal itu pecah di mata, kerana ada yang menimbulkan rasa tidak selesa dan ketakutan. Kes itu boleh menjadi tunggal dan biasa. Masalah ketika kapal pecah adalah perkara biasa, jadi dalam artikel ini kita akan mengetahui bagaimana bertindak dalam situasi seperti itu.

Kapal pecah di mata - alasannya

Tujuh belas sebab paling umum mengapa kapal pecah di mata disediakan untuk perhatian anda:

  1. tekanan darah tinggi - apabila kapal di mata penuh dengan darah. Masalah yang agak biasa pada orang yang menderita hipertensi, dan mata dalam kes ini adalah antara yang pertama menderita. Mata kehilangan keanjalannya dan tidak dapat mengatasi aliran darah yang besar dan tajam, akibatnya pecah;
  2. aktiviti fizikal yang tinggi - kapal yang pecah di mata menjadi jelas ketika mengangkat objek berat, latihan yang melelahkan dan semasa melahirkan anak;
  3. kecederaan mata - lebam dan pukulan pada bola mata menyebabkan pendarahan di retina, campur tangan pembedahan juga menjadi penyebabnya;
  4. diabetes - Kekurangan insulin dan glukosa darah tinggi, walaupun bersifat, mungkin juga merupakan penyebab kerengsaan vaskular kapilari. Lebihan glukosa menebal dinding kapilari, sementara yang lain habis, kekuatannya pecah, dan saluran di mata pecah;
  5. kerja berlebihan - bacaan jangka panjang atau robot di dekat monitor memberi kesan negatif kepada mata anda, terutamanya jika pencahayaan di sekitarnya lemah, yang terlalu banyak kerja dan menyebabkan aliran darah dan ledakan kapilari;
  6. cuaca - orang yang sensitif terhadap perubahan mendadak kapal pecah cuaca;
  7. kornea yang meradang - kes ini disebabkan oleh mikroorganisma berbahaya, badan asing, alahan atau luka bakar, dalam hal ini bola mata sakit dan menangis;
  8. konjunktiva yang meradang - gatal, terbakar, kemerahan dan keputihan dari mata;
  9. bengkak pada bola mata - adalah penyebabnya apabila saluran darah di mata pecah;
  10. Kekurangan vitamin P dan C - menguras dinding saluran darah, menyebabkan pecah;
  11. penyakit atau ubat-ubatan tertentu - menyebabkan ketidakselesaan pada saluran mata;
  12. kecederaan kepala - peredaran darah di otak terganggu, menyebabkan peningkatan tekanan darah;
  13. badan terlalu panas - di bawah sinar matahari, bilik mandi atau bilik;
  14. kanta lekap - ganti secara berkala, buang sebelum tidur, sekiranya tidak selesa, lebih baik membuangnya. Kanta menggosok bola mata, jadi anda tidak boleh selalu berada di dalamnya;
  15. alkohol dan bahan berbahaya - penyalahgunaan membawa kepada peningkatan tekanan darah;
  16. bayang-bayang dan bangkai berkualiti rendah- pantau tarikh luput dan dengan mata sensitif, beli yang diluluskan oleh ubat;
  17. air mata- Sumber keradangan yang mengandungi garam. Menangis tentu saja wajar dan tidak berbahaya, tetapi tidak terlalu kerap.

Ingat: anda boleh menentukan alasannya sendiri, tetapi bukan fakta bahawa ia benar. Dengan letupan vaskular yang kerap, anda harus berjumpa doktor.

Pendarahan setempat di mata

Mungkin seseorang tidak hanya pecah kapal, tetapi pendarahan telah bermula di mata atau retina, ia berlaku dalam bentuk bintik darah merah tebal (dan tidak begitu) di mata.

Pecah Kapilari Retina: Jenis pendarahan yang paling berbahaya, kerana seseorang tidak mempunyai peluang lemah untuk kehilangan penglihatannya. Dalam kes ini, retina dipenuhi dengan darah seperti akuarium dengan air, penglihatan menjadi kabur, titik-titik kelipan muncul di bidang pandangan dan bintik-bintik buta.

Pecah orbit: darah memasuki bahagian belakang bola mata, yang menyebabkan pengusirannya dari orbit, bengkak dan lebam, sakit dengan pergerakan mata.

Pembilasan vitreous: pendarahan mengganggu aliran sinar cahaya dan menyebabkan penurunan penglihatan.

Pendarahan ruang anterior: berlaku akibat kecederaan langsung (pukulan, lebam, suntikan dengan objek tajam, dll.)

Pendarahan di sklera (konjunktiva): yang paling biasa dan senang dirawat.

Penyakit dan simptomnya

Berikut adalah beberapa penyakit yang mungkin terdapat di dalam tubuh manusia, dan menyebabkan kapal pecah (pendarahan):

  • keratitis - kemerahan mata, lakrimasi, yang mungkin disebabkan oleh alahan, luka bakar, mikroorganisma. Pada gejala pertama, berjumpa dengan doktor anda;
  • avitaminosis - tanda kapilari pecah; seseorang tidak mempunyai vitamin atau mineral tertentu di dalam badan;
  • konjungtivitis - menjengkelkan mata dan pecah kapilari, sensasi terbakar dan bintik-bintik darah. Ia menampakkan diri kerana jangkitan, kekurangan vitamin atau alergi;
  • glaukoma - Hasil peningkatan tekanan mata yang berterusan, yang dinyatakan oleh kemerahan berterusan, sangat berbahaya dan mengancam dengan kehilangan penglihatan. Perhatian perubatan kecemasan diperlukan;
  • koagulopati - kemerahan mata yang kekal, kerana terlalu banyak ubat.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya saluran darah di mata pecah?

Pakar oftalmologi tidak selalu menetapkan rawatan ketika saluran darah di mata pecah, setelah beberapa hari pendarahan dapat berhenti dengan sendirinya. Rawatan bergantung kepada penyebab pecahnya kapilari. Penentuan faktor (provokator) akan membantu menghilangkannya, supaya kapal tidak pecah lagi.

Sekiranya anda terlalu banyak bekerja, anda mesti berehat, melakukan senaman mata, mematuhi standard kebersihan ketika bekerja dengan monitor dan membaca. Penyakit hipertensi diintervensi oleh doktor dengan lembut sehingga mereka memberi ubat untuk menormalkan tekanan darah. Dengan keradangan, titisan dan antibiotik digunakan, dengan mata kering - air mata buatan khas.

Letakkan kapal di mata, bagaimana merawatnya? Terdapat keadaan di mana tindakan perubatan segera diperlukan, di sini, yang menyebabkan kerapuhan saluran darah pecah:

  • glaukoma - tekanan tinggi di dalam bola mata, bahaya adalah bahawa pada tahap terakhir seseorang kehilangan penglihatan sepenuhnya. Penyakit ini berpanjangan, dan secara berkala bertambah buruk (kerana ubat-ubatan tertentu, tekanan, atau terlalu banyak kerja). Paroxysm penyakit ini menyebabkan tekanan darah tinggi, yang mesti dikurangkan dengan cepat, jika tidak, saraf optik akan berhenti berfungsi. Ini akan membantu dalam kes ini: Pilocarpine, Lasix, Torasemid, Nimesil, Diclofenac, Xefokam ditambahkan ke dalam senarai. Kemungkinan kemasukan ke hospital;
  • krisis hipertensi - Keadaan kecemasan yang dicirikan oleh tekanan darah tinggi, sakit kepala dan pening, kerlipan di depan mata, dll. Perlu memulakan rawatan segera, kerana sakit di hati - tablet Nitrogliserin dan dua Aspirin, Kaptopress harus dilemparkan di bawah lidah;
  • koagulopati - penyakit yang berkaitan dengan jantung dan operasi yang dilakukan di atasnya memerlukan penggunaan antikoagulan untuk waktu yang lama. Orang yang menghadapi masalah ini termasuk dalam senarai mereka yang berisiko tinggi pecahnya saluran mata. Overdosis ubat menyebabkan pendarahan di mata..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kapal di mata kanak-kanak pecah?

Sekiranya saluran darah pecah di mata, pada bayi baru lahir, jangan risau, ini adalah norma semasa melahirkan anak. Tidak diperlukan rawatan. Selepas beberapa minggu, semuanya akan hilang dengan sendirinya.

Dalam kes remaja, pelajar sekolah, penyebab kapal pecah adalah sama seperti pada orang dewasa. Dengan pendarahan biasa, anda perlu berjumpa doktor. Hasilnya boleh menjadi kecederaan otak, tekanan atau kerja berlebihan, serta keadaan di mana anak melakukan kerja sekolah. Virus, kuman atau alahan tidak dikecualikan.

Cara merawat kapal yang pecah di mata?

Petua: jangan gunakan titisan mata sendiri dan tanpa berunding, kerana boleh membahayakan anda. Anda tidak boleh membilas mata dengan infus dan ramuan, kerana anda boleh membawa jangkitan.

Sebab-sebab apabila saluran darah di mata pecah tidak membahayakan kesihatan. Anda boleh menggunakan titisan mata sebagai rawatan, hanya setelah berunding dengan pakar. Titisan yang paling berkesan adalah:

  • Vizin - membolehkan pendarahan sembuh dengan cepat, mengurangkan rasa sakit dan gatal-gatal, melembapkan konjungtiva (dua tetes ke sudut luar mata);
  • Taufon - bertindak seperti Vizin, digunakan untuk glaukoma;
  • Emoxipin - terutamanya untuk pendarahan di bola mata (3 tetes 2 kali sehari);
  • Deflysis - air mata buatan dari mata kering.

Kaedah rakyat:

  • letakkan pada kelopak mata sepotong mentimun atau kentang selama 10-15 minit;
  • letakkan kapas di kelopak mata anda, setelah merendamnya dalam teh hitam;
  • kompres keju kotej;
  • sekali sehari (pada waktu pagi) lap kelopak mata dengan sekeping ais air yang ditapis.

Pencegahan

Kami mengurangkan risiko pecahnya saluran darah dengan kaedah berikut:

  • Internet penuh dengan latihan mata, lakukan setelah bekerja lama di monitor atau membaca;
  • setiap setengah jam, melihat jarak (di tingkap) atau menjauhkan diri dari objek kajian (TV, buku, dll.);
  • jarak antara monitor atau buku tidak kurang dari 30 cm;
  • bekerja dengan cahaya yang baik;
  • minum alkohol dan kopi secara sederhana;
  • ventilasi bilik secara berkala (bilik);
  • semasa berada di angin atau cahaya matahari untuk waktu yang lama, pakai cermin mata (cermin mata matahari);
  • berhati-hati memilih kosmetik;
  • jangan tidur di kanta;
  • makan dengan sederhana, sayur-sayuran, buah-buahan, herba dan kompleks vitamin lain yang mengandungi vitamin P dan C;
  • Dapatkan tidur yang mencukupi;

Pecahnya kapal di mata sering tidak memerlukan rawatan, sekiranya kemerahan teruk atau kerap, cuba hubungi pakar oftalmologi, kerana patologi serius tidak dikecualikan.

Video mengenai topik: "Mengapa kapal di mata pecah"

Baca Mengenai Pening