Utama Kecederaan

Cara mengurangkan tekanan intrakranial

Malangnya, sering kali kita tidak terlalu mementingkan gejala biasa seperti sakit kepala. Walau bagaimanapun, sakit kepala dan tekanan intrakranial dapat menunjukkan penyakit serius, jadi anda tidak boleh mengabaikannya..

Apakah tekanan intrakranial?

Apakah tekanan intrakranial? ICP adalah petunjuk yang menunjukkan tekanan cecair serebrospinal (CSF) pada otak. Minuman keras, pada gilirannya, adalah cairan yang terbentuk dari kelompok pembuluh kecil otak, yang mengalir dalam apa yang disebut "ventrikel" otak. Tekanan cecair ini biasanya disebut tekanan intrakranial. Sekiranya jumlah cecair serebrospinal menurun, tekanan akan menurun, dan sebaliknya, dengan peningkatan jumlah tekanan cecair meningkat. Orang yang sihat dalam kebanyakan kes mempunyai tekanan intrakranial yang normal, dan penyimpangan dari norma boleh terdiri dari dua jenis: meningkat atau menurun.

Tanda dan gejala ICP: pada orang dewasa, pada kanak-kanak, pada bayi

Gejala berikut membantu mengenal pasti tekanan intrakranial pada orang dewasa:

  • sakit kepala yang kerap tanpa lokasi tertentu. Sering kali, rasa sakit dengan ICP diperburuk dengan memiringkan kepala ke depan, berpusing, sambil bersin atau batuk. Dalam kes seperti itu, rasa sakit dirasakan paling intensif pada waktu pagi, ketika aliran cairan serebrospinal ke otak meningkat;
  • bengkak saraf optik;
  • gangguan penglihatan: kebutaan sementara, "kabut" di depan mata, ketidaksamaan murid, penurunan tindak balas mata terhadap cahaya;
  • muntah, loya, tidak berkaitan dengan keracunan dan mabuk;
  • kerap berpeluh, sesak nafas, sensitiviti kulit meningkat;
  • kemurungan berlarutan, perubahan mood yang kerap, mudah marah, kelesuan, keletihan;
  • sakit belakang yang kerap;
  • kesedaran terjejas dan fungsi motor terjejas.

Terutama yang serius adalah tekanan intrakranial pada bayi (bayi), yang menampakkan dirinya: peningkatan ukuran kepala anak, dahi cembung, strabismus, tingkah laku gelisah, kerap meludah, tanpa mengira pengambilan makanan. Di samping itu, ibu bapa harus diberi perhatian oleh pelanggaran pergerakan bola mata, fontanel "melambung", tangisan monoton jangka panjang kanak-kanak. Pengenalpastian diagnosis yang tepat pada waktunya akan membawa kepada fakta bahawa anak mungkin ketinggalan dalam perkembangannya, kemudian belajar memegang kepalanya, duduk, berjalan, bercakap, dll..

Pada kanak-kanak usia sekolah rendah dan sekolah, gejala tekanan intrakranial adalah:

  • peningkatan keletihan dan kegelisahan;
  • sakit kepala yang teruk;
  • pening dan muntah;
  • strabismus, sakit di orbit dan "kilatan terang" di depan mata;
  • apatis, mengantuk, hipersensitiviti.

Punca peningkatan tekanan intrakranial

Perlu diperhatikan bahawa peningkatan tekanan intrakranial mungkin disebabkan oleh kelebihan cairan serebrospinal, yang menekan otak. Walau bagaimanapun, ini bukan penyakit bebas dan disebabkan oleh penyakit yang sama sekali berbeza..

Salah satu sebab utama peningkatan ICP adalah:

  • patologi kongenital;
  • pelbagai jenis keradangan: meningitis, ensefalitis, hidrosefalus;
  • pelanggaran proses metabolik, di mana jumlah cecair yang diserap berkurang;
  • sejumlah besar cecair berlebihan dalam badan, kerana jumlah cecair serebrospinal meningkat;
  • penyakit berjangkit: bronkitis, otitis media, gastroenteritis, malaria;
  • hipoksia otak akibat pelbagai kecederaan;
  • keracunan teruk seluruh organisma;
  • lebihan vitamin A;
  • berat badan berlebihan.

Di samping itu, penyebab peningkatan tekanan adalah pengambilan ubat hormon tertentu, seperti, tiroksin.

PENTING! Biasanya, tekanan intrakranial adalah antara 7.5 dan 15 mmHg. Nilai yang lebih tinggi atau lebih rendah menunjukkan keabnormalan. Tekanan melebihi 30 mmHg membawa kepada penahan peredaran darah dan aktiviti otak.

Cara memeriksa tekanan intrakranial?

Oleh itu, jika anda mengesyaki anda mempunyai masalah dengan tekanan intrakranial, apa yang harus saya lakukan? Pertama sekali, anda perlu mendapatkan pertolongan daripada pakar neurologi dan mengambil arahan untuk pemeriksaan. Hari ini, terdapat beberapa cara untuk mengukur ICP, dan yang paling tepat adalah tusukan. Dengan kaedah ini, doktor memasukkan jarum ke dalam saluran tulang belakang yang disambungkan ke manometer, yang menunjukkan tahap tekanan. Tusukan dilakukan di hospital, setelah disiapkan pesakit dengan teliti.

Adalah mungkin untuk menentukan kira-kira tekanan menggunakan pengimejan resonans magnetik, namun, kerana biaya layanan yang tinggi, prosedur seperti ini jarang dilakukan. Selalunya, ICP ditentukan menggunakan elektroensefalografi, di mana aktiviti otak bioelektrik dinilai. Perubahan indikator aktiviti mungkin menunjukkan pelanggaran tekanan intrakranial.

Pemeriksaan oleh pakar oftalmologi yang membuat analisis mendalam mengenai fundus juga akan membantu memeriksa ICP. Sekiranya, semasa pemeriksaan seperti itu, pembengkakan saraf optik dikesan, maka ini secara tidak langsung dapat menunjukkan peningkatan tekanan. Dalam kes ini, doktor menetapkan prosedur tambahan yang akan membantu mendiagnosis ICP.

Cara mengurangkan tekanan intrakranial di rumah dengan CEPAT

Bagaimana mengurangkan tekanan intrakranial? Diuretik akan membantu anda mengurangkan tekanan intrakranial di rumah dengan cepat: infus hawthorn, rosehip, semanggi padang rumput, lavender, dll. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan kaedah sedemikian, pastikan anda berjumpa doktor.

Ubat rumah semula jadi akan membantu melegakan ICP untuk sementara waktu, tetapi mereka tidak akan menyembuhkan penyakit yang mendasari yang menyebabkan gangguan tekanan. Anda juga dapat memperbaiki keadaan dengan bantuan urutan kepala sendiri. Untuk melakukan ini, pegang jari anda di sekitar kepala sehingga ibu jari diletakkan pada titik di bahagian belakang kepala. Dalam gerakan bulat, perlu menguli titik-titik ini selama beberapa minit sehari. Meregangkan otot leher akan membantu mengatasi tekanan. Untuk melakukan ini, anda perlu membawa kepala anda ke belakang dan dengan bantuan tongkat kecil yang bulat untuk menahan otot belakang leher yang membelai dari atas ke bawah. Urutan seperti itu harus dilakukan selama 10-15 minit beberapa kali sehari.

Ubat dan Pil ICP

Sudah tentu, salah satu terapi utama untuk merawat ICP adalah ubat.

PENTING! Untuk merawat tekanan intrakranial, tablet hanya boleh diresepkan oleh doktor. Pengubatan sendiri boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat diperbaiki dan kadang-kadang membawa maut..

Sebagai peraturan, doktor menetapkan diuretik untuk rawatan tekanan intrakranial, seperti Furosemide, Veroshpiron, antispasmodics Tempalgin, No-shpa, Spazmalgon. Dalam kes yang melampau, jika ICP menyebabkan gangguan penglihatan dan kerosakan pada saraf optik, doktor boleh menetapkan ubat kortikosteroid - Prednisolone, Dexamethasone.

Ubat-ubatan rakyat untuk mengurangkan tekanan intrakranial

Ubat tradisional akan membantu menghilangkan sakit kepala yang timbul akibat tekanan intrakranial..

PENTING! Kaedah sedemikian adalah satu-satunya cara untuk meringankan sementara keadaan pesakit, atau sebagai langkah tambahan untuk rawatan ubat tradisional utama, dan bukan sebagai alat lengkap untuk rawatan ICP.

Jadi, antara resipi perubatan tradisional, yang paling berkesan adalah:
- infus dan rebusan herba. Anda boleh menggunakan ramuan valerian, sage, St. John's wort, ekor kuda, pudina, lavender. 1 sudu besar l ramuan kering dituangkan dengan air, direbus selama beberapa minit dan kuahnya didesak sekurang-kurangnya setengah jam. Anda perlu minum ubat seperti itu dalam seperempat gelas tiga kali sehari selama satu bulan, kemudian berehat sebentar;
- tincture alkohol. Ubat yang sangat popular untuk mengatasi sakit kepala adalah alkohol berwarna semanggi. Bunga semanggi kering dalam balang untuk mengisi separuh, ke bahagian atas anda perlu menuangkan vodka atau alkohol. Anda perlu menekan ubat selama dua minggu di tempat yang gelap dan sejuk. Kemudian anda perlu menegangkan warna, dan minum ubat dua kali sehari selama 1 sudu kecil, yang sebelumnya dicairkan dengan sedikit air;
- air bawang putih. Untuk menghilangkan rasa sakit dengan ICP, resipi ini akan membantu: mengisar tiga lemon dengan kulit melalui penggiling daging, menambah tiga kepala bawang putih cincang ke dalam campuran lemon. Campurkan semua bahan dengan baik, tambahkan 1.5 liter air rebus biasa dan bersikeras selama sehari. Minum ubat itu selama 1 sudu besar. pada waktu pagi sebelum sarapan selama tiga minggu.

Cara menurunkan tekanan intrakranial di rumah dengan cara yang berbeza

Tekanan intrakranial yang meningkat telah menjadi patologi yang cukup popular yang diperbaiki oleh doktor pada orang tua dan bahkan pada kanak-kanak. Terdapat banyak sebab yang mendorong patologi ini, kami akan mempertimbangkannya di bawah. Penting untuk mengetahui cara mengurangkan tekanan intrakranial jika keadaan ini mengganggu anda, orang tersayang, saudara.

Gejala

Dengan peningkatan ICP pesakit, gejala berikut bimbang:

  • sakit kepala;
  • mengantuk
  • berdebar-debar jantung;
  • tekanan darah yang tidak teratur;
  • mudah marah;
  • kerja berlebihan.

Sebab-sebabnya

Peningkatan tekanan intrakranial adalah akibat dari peningkatan jumlah cecair serebrospinal (cairan intrakranial). Peranan cecair ini adalah untuk melindungi otak, kulit organ ini dari kecederaan. Ia juga memberi nutrisi, pernafasan sel-sel saraf..

Setiap hari, badan menghasilkan satu liter cecair serebrospinal. Dalam keadaan normal, sel saraf, otak berfungsi dengan lancar. Dalam kes ini, tekanan intrakranial (ICP) berada dalam julat 3 - 15 mm Hg. Seni. Kehadiran penyimpangan dalam petunjuk ini adalah alasan untuk terapi segera. Seberapa berbahaya keadaan seperti hipertensi? Ia boleh mencetuskan kerosakan pada saluran darah, ginjal, jantung, menyebabkan strok, serangan jantung..

Sebab utama yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial, anda mesti menyatakan:

  • kecenderungan genetik;
  • meningitis;
  • keracunan dadah;
  • penderaan alkohol;
  • penyakit sistem saraf pusat;
  • hidrosefalus;
  • hematoma, tumor;
  • berat badan berlebihan;
  • strok;
  • kemalangan serebrovaskular;
  • ciri kongenital badan.

Punca peningkatan tekanan intrakranial adalah kecederaan otak traumatik..

Kaedah mengurangkan ICP yang tinggi

Sekiranya seseorang menderita hipertensi, saudara-mara harus mengetahui cara menurunkan tekanan dengan cepat, apa yang harus dilakukan sebelum doktor tiba. Rawatan harus diberikan hanya oleh pakar selepas diagnosis. Anda tidak boleh melawan patologi sendiri kerana bahaya keadaannya.

IA PENTING UNTUK TAHU! Tidak ada sesak nafas, sakit kepala, lonjakan tekanan dan gejala HIPERTENSI yang lain! Ketahui kaedah yang digunakan pembaca kami untuk merawat tekanan. Kaedah belajar.

IA PENTING UNTUK TAHU! Tidak ada sesak nafas, sakit kepala, lonjakan tekanan dan gejala HIPERTENSI yang lain! Ketahui kaedah yang digunakan pembaca kami untuk merawat tekanan. Kaedah belajar.

Adalah mungkin untuk menurunkan tekanan intrakranial yang meningkat dengan kaedah berikut:

Penurunan ICP dengan ubat

Bagaimana untuk mengurangkan tekanan intrakranial dengan ubat? Taktik terapi biasanya bergantung pada keparahan penyakit, yang menimbulkan peningkatan ICP. Terapi ubat terdiri daripada mengambil bukan satu ubat, tetapi kompleks ubat. Biasanya, ubat dari kumpulan berikut digunakan untuk menurunkan ICP:

Pakar menasihatkan untuk merawat peningkatan ICP sebaik sahaja mengesan patologi, mereka menetapkan ubat-ubatan yang menormalkan peredaran darah otak, mengaktifkan badan untuk membuang lebihan cecair. Ubat-ubatan berikut membantu doktor mencapai matlamat ini:

  • Ubat diuretik. Mereka akan membantu mengeluarkan lebihan cecair dari badan. Tetapi penggunaannya berbahaya dengan membuang kalium dari badan, namun elemen ini diperlukan untuk kerja terkoordinasi semua sistem. Doktor menyekat penggunaan ubat diuretik. Yang paling biasa adalah Furosemide, Spironolactone, Hypothiazide, Torasemide, Lasix, Diacarb, Eufillin.
  • Penyekat. Peranan mereka adalah untuk menormalkan transmisi impuls saraf. Ini membantu mengurangkan pembengkakan otak. Daripada ubat-ubatan dalam kumpulan ini, Carvedilol, Nibelet, Anaprilin, Bisoprolol, Doxazosin, Losartan, Nicergoline, Atenolol, Propranolol, Enalapril sering diresepkan.
  • Perencat ACE. Mereka menurunkan tahap cairan di dalam otak, menyumbang untuk menurunkan tekanan darah. Lebih kerap digunakan "Kapoten", "Captopril".
  • Antagonis kalsium. Mereka biasanya diresepkan bersama dengan ubat diuretik. Ubat-ubatan ini membantu memperbaiki keadaan umum. Doktor sering menetapkannya untuk orang tua, kerana mereka yang sering mengalami peningkatan ICP. Kumpulan ubat ini merangkumi Cordaflex, Verapamil, Amlodipine.
  • Penenang (Notta, Glycine);
  • Ubat untuk meningkatkan peredaran darah di dalam otak. Selalunya, doktor boleh menetapkan "Sermion", "Vinpocetine", "Cinnarizine".
  • Tembakan panas. Tujuan suntikan tersebut adalah untuk membuang lebihan cairan, menormalkan peredaran darah, dan melebarkan saluran darah. Doktor menggunakan suntikan magnesium sulfat, kalsium klorida, kalsium glukonat.
  • Pengganti plasma ("Albumin" yang paling kerap diresepkan).
  • Ubat hormon (Dexamethasone).
  • Vasodilator.

Berkesan menurunkan tekanan gliserin. Ia mengeluarkan banyak cecair setelah memasuki aliran darah. Pengambilan ubat ini mengurangkan edema serebrum, mengurangkan tekanan intrakranial, intraokular.

Rawatan patologi pada kanak-kanak

Pada bayi baru lahir, patologi seperti itu dianggap sebagai akibat dari kelahiran yang kompleks, kehamilan yang teruk. Tanda-tanda utama penyakit ini pada kanak-kanak hingga setahun adalah:

  • kelainan bayi yang berterusan;
  • kenaikan berat badan yang lemah;
  • saiz kepala yang tidak seimbang.

Untuk menurunkan ICP pada bayi, peraturan berikut harus diikuti:

  • berjalan-jalan setiap hari dengan bayi di jalan, di udara segar;
  • menyusukan bayi selama mungkin;
  • menggunakan ubat-ubatan yang meningkatkan fungsi sistem saraf pusat, peredaran darah;
  • amati rutin harian;
  • menjalankan prosedur fisioterapeutik untuk bayi (lebih banyak keutamaan diberikan kepada berenang).

Penting: Apabila peningkatan tekanan intrakranial diprovokasi oleh patologi kongenital, campur tangan pembedahan tidak dapat ditolak..

Ubat rakyat

Sangat mungkin untuk menurunkan tekanan intrakranial di rumah. Untuk ini, para pakar mengesyorkan menggunakan bukan sahaja ubat-ubatan, tetapi juga resipi rakyat tertentu. Untuk tujuan ini, anda juga boleh makan makanan tertentu (buah-buahan, buah beri, sayur-sayuran):

Sekiranya madu ditambahkan ke beri yang dihancurkan, kesan menurunkan tekanan intrakranial akan menampakkan dirinya lebih cepat.

Herba penyembuhan juga membantu menurunkan ICP yang tinggi:

  • Lavender. Untuk menyediakan ubat, rumput kering (1 sudu besar. L.) Digunakan, diletakkan di dalam bekas, dituangkan dengan air mendidih (0,5 l). Dianjurkan untuk berkeras selama kira-kira satu jam. Setelah menghilangkan sedimen, cecair itu dimakan tiga kali sehari untuk satu sudu besar. Untuk menormalkan ICP, anda perlu mengambil masa selama 3 minggu.
  • Daun bay. Kaldu disediakan dari beberapa daun tanaman ini, air (1.5 cawan). Didihkan, gunakan untuk penyedutan. Hirup wap selama dua minggu..
  • Semanggi. Kami menyediakan ubat dari bunga kering, yang kami ambil begitu banyak untuk mengisi bekas, dengan jumlah 0,5 l. Untuk tingtur, anda memerlukan vodka, alkohol untuk dicurahkan ke pinggir perbungaan. Cukup untuk menahan 2 minggu, setelah ini kita meletakkan tincture, mengambil 3 sdt dalam 3 kali sehari. Tempoh kursus rawatan adalah 1 bulan.

Anda juga boleh menggunakan resipi ubat alternatif lain yang dapat melegakan pesakit dari tekanan intrakranial:

  • Campuran buah-buahan kering (aprikot kering, kismis) + kacang (badam, walnut) + madu. Jisim yang dihasilkan dimakan ketika perut kosong (cukup 30 g).
  • Getah birch. Cecair ini dikurniakan kesan diuretik, mampu mengimbangi kekurangan vitamin, mineral dalam badan. Minum jus setiap hari pada bila-bila masa. Anda boleh minum 1 - 2 gelas sehari.
  • Lemon + madu + bawang putih. Campuran unik sedang disediakan dari jus sitrus (150 g), madu cair (350 g), bawang putih hancur (2 ulas). Komponen pada mulanya dicampurkan, kemudian kami berkeras di tempat yang sejuk dan mungkin gelap selama 10 hari. Mereka minum jisim yang dihasilkan pada waktu pagi, pada waktu petang hanya setelah makan. Untuk mencapai kesan yang diharapkan, dos 1 sudu teh digunakan.

Gimnastik dan prosedur lain

Biasanya, kaedah alternatif digunakan apabila penyakit ini sudah kronik. Kurangkan bantuan nada vaskular:

  • urut di leher, kepala. Di bahagian kepala, disyorkan untuk melakukan urutan ringan melalui hujung jari;
  • menggosok tangan, kaki;
  • kompres sejuk di dahi;
  • latihan terapi khas;
  • berhenti merokok, kopi, alkohol;
  • berdiet.

Di rumah, senang menggunakan senam gimnastik khas untuk mengurangkan tekanan intrakranial. Perkara utama adalah melaksanakannya dengan betul secara teknikal. Pertimbangkan latihan yang paling biasa:

  1. Kami menggenggam sebatang kayu berbentuk silinder dengan tangan kami, meletakkannya di belakang kepala kami. Kemudian pusingkan otot di leher menggunakan tongkat ini. Lakukan urutan seperti itu kira-kira 15 minit. Latihan membantu menormalkan tekanan intrakranial. Penting untuk melakukan gimnastik secara berkala, beberapa kali sehari.
  2. Kami melakukan miring kepala, mereka perlu dilakukan secara bergantian di setiap sisi. Kami juga melakukan putaran kepala. Latihan ini juga harus diulang beberapa kali sehari. Yang harus anda perhatikan adalah kelancaran pergerakan yang dilakukan..

Selain latihan gimnastik, anda boleh menggunakan cara luaran untuk menurunkan ICP:

    1. Urut kepala. Ia dilakukan dengan menggunakan habuk bunga, madu. Komponen ini bercampur (nisbah yang disyorkan 2: 1). Mereka berkeras selama tiga hari. Selepas masa ini, jisim digosok ke bahagian kepala seperti itu:
      • okiput;
      • bahagian belakang leher;
      • wiski.

    Setelah menggosok komposisi penyembuhan ke dalam dermis kepala, leher, tutup kawasan yang dirawat dengan selendang yang hangat, biarkan hingga pagi. Kami melakukan urutan ini selama sebulan.

  1. Gosokkan minyak aromatik (lavender) ke pelipis. Dalam kes ini, anda perlu melakukan gerakan urut lembut.
  2. Balut pudina. Sebelum prosedur, anda perlu menyediakan rebusan pudina. Rebus air (1 liter), pudina (1 cawan) selama 15 minit. Setelah menyejukkan kaldu hingga 50 darjah, kami mencelupkan serbet (kapas) ke dalamnya, sapukan ke kepala. Apabila tisu sejuk, ia harus dibasahi lagi dengan larutan suam. Balut ini dilakukan sehingga kuah yang dimasak habis..
  3. Kompres sejuk. Ia diletakkan di kawasan telinga.
  4. Mandi kaki (mustard). Penyediaan terdiri daripada meletakkan mustard kering (2 sudu besar. L.) Di dalam beg tisu. Beg mustard ini disimpan di dalam bekas berisi air panas (baskom untuk prosedur), diperah. Kaki diturunkan ke dalam air, tahan di sana selama 20 minit (tidak lagi bernilai). Semasa prosedur, kaki ditutup dengan tuala terry..

Saya suka artikel itu?
Selamatkan dia!

Masih ada soalan? Tanya mereka dalam komen! Ahli kardiologi Mariam Harutyunyan akan menjawabnya.

Baca Mengenai Pening