Utama Ketumbuhan

Kebisingan di kepala boleh menjadi isyarat masalah kesihatan yang serius, termasuk tumor.

Penyebab kebisingan di kepala dan telinga bervariasi - rasa tidak enak seperti itu boleh menjadi gejala sebilangan besar penyakit. Kami memberitahu anda apa maksud suara ombak laut atau dengungan jalan raya yang terdengar di kotak tengkorak, dan rawatan apa yang diperlukan.

Perkara pertama yang pertama, anda perlu memahami di mana bunyi sebenarnya: di kepala atau di telinga. Sekiranya telinga bukan hari pertama, maka anda perlu pergi ke ENT, supaya dia memeriksa sistem pendengaran dan terutama telinga dalam. Kebisingan, menurut para ahli, dapat terjadi ketika folikel rambut yang terletak di telinga dalam rusak, atau mungkin ada beberapa jangkitan yang sampai ke telinga tengah.

Anda mesti berjumpa pakar otolaryngologi sekiranya terdengar bunyi bising di kepala anda. Sekali lagi penyebab kesan kebisingan adalah telinga tengah dan dalam. Benar, radang yang pertama biasanya disertai dengan kehilangan pendengaran dan demam, dan yang kedua, yang dipengaruhi, misalnya, oleh penyakit Meniere, memprovokasi, selain pekak, mual dan muntah.

Tetapi jangan tergesa-gesa untuk takut - kesan kebisingan intrakranial yang paling kerap tidak bermaksud kehilangan kesihatan yang tidak dapat dipulihkan, tetapi merupakan tindak balas fisiologi badan terhadap tekanan fizikal atau emosi yang berpanjangan. Kebisingan dalam kes ini tidak konsisten, dan berdenyut secara serentak dengan denyutan cabang-cabang arteri karotid dalaman, ia hilang dengan masa tanpa rawatan.

Selain itu, bunyi di kepala dapat memberi isyarat tahap awal neurosis. Keadaan ini disertai dengan kerengsaan, perhatian yang lemah dan keinginan untuk berehat. Tidak sukar untuk menghilangkan kebisingan dan neurasthenia: selesaikan keadaan yang telah membuat anda tertekan dan lakukan sesuatu yang menyenangkan dan santai.

Jauh lebih serius harus diambil kepada "otak" bising mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi. Apabila kebisingan muncul secara tiba-tiba, dan bahkan disertai dengan peningkatan keringat dan kemerahan pada wajah, ini bermaksud bahawa krisis hipertensi berada di tempat yang berdekatan. Dalam kes ini, perlu minum pil yang mengurangkan tekanan darah dan mengatur nada vaskular, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor.

Pakar mengatakan bahawa jika kepala berisik sekurang-kurangnya sekali seminggu selama tiga bulan terakhir, atau lebih lama lagi, masuk akal untuk menjalani pemeriksaan secara bergantian oleh ahli terapi, ahli otolaryngologi, dan kemudian pakar neurologi. Ini perlu dilakukan untuk menilai keadaan saraf mereka, saluran darah, tulang belakang serviks, dan mungkin melakukan (seperti yang diarahkan oleh doktor) membuat tomografi komputasi. Dalam kebanyakan kes, doktor akan dapat menyelamatkan anda dari kebisingan yang tidak perlu.

Penting juga untuk membezakan antara bunyi di kepala dan "bermain" melodi yang tenang atau kuat di dalamnya. Yang terakhir adalah pendahulu skizofrenia dan mungkin merupakan isyarat pertama bahawa tumor telah terbentuk di dalam cranium atau aneurisma berkembang. Lagu obsesif atau petikan klasik yang tidak henti-hentinya terdengar di kepala - peluang untuk segera menghubungi pakar bedah saraf.

Bising, semuanya berdering di kepalaku...

O.V. Veselago
Calon Sains Perubatan, Ahli Otoneurologi
Institut Penyelidikan Neurologi RAMS

Di dalam tubuh manusia selalu ada keadaan untuk sensasi kebisingan, kerana selama bekerja, apa yang disebut bunyi somatik atau getaran diciptakan. Mereka timbul akibat pernafasan dan degupan jantung, pengecutan otot, pergerakan sendi, aliran darah di saluran, dll. Dalam ungkapan kiasan, "badan yang sihat selalu terdengar." Biasanya seseorang tidak mendengar suara-suara ini - ia disamarkan oleh bunyi luaran. Bunyi somatik menjadi jelas dan berubah menjadi suara yang terdengar dalam keadaan tertentu.

Mereka boleh jadi:
1) peningkatan persepsi terhadap bunyi biasa;
2) peningkatan mendadak dalam bunyi biasa ini;
3) berlakunya kebisingan yang tidak normal.

Sekiranya dalam kes pertama kebisingan hanya dirasakan oleh pesakit (kebisingan subjektif), maka dalam dua keadaan lain orang lain juga dapat mendengarnya (kebisingan objektif). Bunyi objektif kurang biasa daripada bunyi subjektif. Ia berlaku kerana gangguan khas disertai dengan penguncupan atau getaran mekanikal. Asal kebisingan seperti itu biasanya dapat difahami, dan penunjukan rawatan khusus dapat menyebabkan hilangnya sepenuhnya. Penyebab kebisingan objektif yang paling biasa adalah patologi vaskular dan otot. Murmur otot dan vaskular mempunyai ciri khas. Bunyi vaskular berterusan, seiring dengan denyutan nadi, mengubah intensiti mereka (hingga hilang) ketika kapal diperas. Mengubah kedudukan kepala (badan) boleh menyebabkan perubahan intensiti, penampilan atau hilangnya bunyi. Peningkatan bunyi vaskular sering diperhatikan ketika tekanan darah meningkat..

Kebisingan otot tidak berkaitan dengan nadi; ia kurang berterusan. Gangguan neuromuskular paling kerap membuat bunyi seperti ikan belalang, kepak sayap rama-rama. Pesakit juga boleh menggambarkan bunyi ini sebagai "klik" atau "pecah senapang mesin".

Diagnosis utama kebisingan objektif dilakukan berdasarkan auskultasi (mendengar) tulang tengkorak menggunakan fonendoskop.

Bunyi subyektif adalah sensasi pendengaran patologi yang berlaku di telinga atau kepala tanpa rangsangan luaran yang jelas, iaitu. tanpa penyertaan persekitaran luaran. Bunyi subyektif dapat dianggap sebagai deringan, berdesing, gemerisik, berdengung, bersenandung, suara lautan, melolong siren, berderak, dan lain-lain. Seorang pesakit mungkin mempunyai suara dengan kualiti yang berbeza, secara serentak atau bebas antara satu sama lain. Mereka didengar dengan satu telinga, dengan kedua telinga, atau didengar di seluruh kepala..

Sensasi kebisingan subjektif boleh berlaku dengan kerosakan pada penganalisis pendengaran pada tahap apa pun, tetapi paling sering ia diperhatikan dengan patologi koklea.

Terdapat hipotesis bahawa kebisingan subjektif timbul apabila sel sensitif penganalisis auditori diaktifkan secara spontan kerana beberapa jenis kerosakan. Pengujaan spontan yang mensimulasikan isyarat bunyi dihantar melalui saraf pendengaran ke otak. Otak cuba menguraikan isyarat ini dan memberi makna yang dapat diterima untuk kesan pendengaran ini. Tetapi kerana isyarat ini tidak membawa maklumat mengenai dunia di sekitarnya, secara automatik ia dianggap sebagai tanda bahaya dan kelihatan menakutkan, menyeramkan. Ramai yang merasa tidak berdaya menghadapi suara yang menyakitkan ini. Orang boleh benar-benar panik, terutama pada awal penampilan mereka.

Tetapi betapa berbahayanya bunyi telinga? Tidak kira betapa tidak menyenangkan dan mengganggu kehidupan normal, kesan kebisingan subjektif terhadap seseorang, ia tetap tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan. Terdapat sangat sedikit penyakit berbahaya yang boleh dikesan dan harus diketepikan oleh doktor. Contohnya, tumor saraf pendengaran. Ketakutan mengenai kemungkinan kemerosotan keadaan umum dibenarkan. Kemurungan, yang sering disertai bunyi bising subjektif, menyebabkan pengasingan sosial, kekurangan rangsangan hidup, penurunan aktiviti fizikal dan kekebalan.

Penyebab utama tinitus adalah kerosakan pada alat analisis auditori kerana bunyi luaran - ini adalah sekitar 30% kes.

Sebab lain yang mungkin adalah:
• kehilangan pendengaran sensorineural akut dan kronik
• kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan usia
• Penyakit Meniere
• neurinoma akustik (tumor saraf pendengaran)
• kecederaan kepala dengan patah tulang temporal atau tanpanya
• keracunan dengan ototoksik (toksik pada saraf pendengaran) antibiotik, diuretik, salisilat, kina, ubat antitumor
• penyakit keradangan kronik pada telinga tengah
• penyakit jantung dan peredaran darah, buah pinggang
• penyakit metabolik (contohnya, diabetes)
• perubahan degeneratif pada tulang belakang serviks, dll..

Mencari punca kebisingan harus dilakukan seawal mungkin. Lebih-lebih lagi, bukan sahaja pakar otorhinolaryngolog, tetapi juga doktor pakar lain harus berurusan dengan pesakit, kerana hanya hujung gunung es di telinga dalam.

Bunyi subyektif dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza. Ramai orang bercakap mengenai kebisingan yang berlaku secara berkala atau selalu terdengar yang mereka dengar dalam diam atau pada waktu malam, tetapi yang pada masa yang sama tidak mengganggu atau mengganggu sangat sedikit, sementara pesakit lain sangat risau kerana bunyi-bunyian ini tidak jelas.

Doktor menggunakan istilah tinnitus untuk merujuk kepada kebisingan subjektif. Ini merangkumi bukan hanya bunyi bising di telinga atau kepala, tetapi juga seluruh masalah yang berkaitan - mental, emosi, sosial. Hingga 5% penduduk dunia menderita tinnitus kronik. Tinitus kronik berlaku apabila tinnitus yang sangat tenang biasanya menguat dan menjadi dominan. Seseorang semakin memperhatikannya dan, ketika kebisingan semakin kuat, dia tetap berada pada penyakit ini. Tekanan saraf yang disebabkan oleh kebisingan yang berterusan dan ketidakupayaan untuk menikmati kesunyian menyebabkan insomnia, mudah marah, gangguan perhatian dan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan.

Didapati bahawa dalam kebanyakan kes, pada awalnya manifestasi tinnitus yang kuat secara beransur-ansur, dalam tempoh 6-20 bulan ke depan, akan melembutkan. Lama kelamaan, penyakit ini dirasakan kurang akut dan lebih jarang menyebabkan tekanan dan tekanan, dan tidur dan kesejahteraan keseluruhan.

Rawatan tinitus memerlukan usaha gabungan doktor dan pesakit. Tidak mudah memilih ubat dengan aktiviti "penekan bunyi", kerana mustahil untuk mengukur parameter kebisingan secara objektif. Walaupun begitu, di antara ubat-ubatan yang mempunyai kesan "membatalkan kebisingan", ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di telinga dan otak dalaman sudah terbukti. Ini adalah tanakan, betaserk, trental, vazobral. Komponen aktif Betaserk adalah betahistine hidroklorida, bahan yang secara khusus mempengaruhi reseptor histamin di otak dan telinga dalam. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Betaserc telah terbukti dengan yakin bahawa meningkatkan peredaran mikro dan meningkatkan aliran darah di arteri utama dan saluran telinga dalam, dan juga mengurangkan kegembiraan neuron inti vestibular. Sifat-sifat ini menjadikan ubat sebagai salah satu ubat pilihan untuk rawatan tinnitus dan pening dari pelbagai asal usul. Sangat berkesan dalam kategori pesakit ini adalah Tanakan - ubat semula jadi yang terkenal bagi banyak orang. Menurut hasil lebih daripada 200 kajian klinikal yang dilakukan di klinik terkemuka di dunia, Tanakan dapat mengurangkan keparahan gejala kekurangan serebrovaskular seperti pening, tinitus dan bunyi kepala, meningkatkan ingatan dan perhatian, memulihkan prestasi, meningkatkan kualiti hidup.

Di samping itu, tempat penting diberikan untuk diagnosis dan rawatan gangguan psikoemosi yang menyertai tinnitus. Psikoterapi memainkan peranan penting dalam menghilangkan penyebab tinnitus dan juga menghilangkan tekanan yang disebabkan olehnya..

Menutupi tinnitus dengan alat bantu pendengaran atau topeng tinnitus atau gabungan kedua-dua alat (alat tinnitus khas) mendasari rawatan tinnitus di negara-negara Anglo-Saxon. Peranti sebegini sangat berkesan untuk penekanan kebisingan subjektif secara separa dan lengkap. Pekali kecekapan rawatan dengan peranti mencapai 50%.

Semasa merawat patologi ini, adalah kebiasaan untuk mengikuti pendekatan bersepadu - menggabungkan pelbagai kaedah rawatan (terapi ubat, fisioterapi, psikoterapi, penggunaan alat).

Seseorang penghidap tinitus secara sedar mesti menghindari semua perkara yang membawa kepada peningkatan tinnitus atau kesihatan yang buruk. Matlamat pesakit akhirnya harus berubah dari "Apa yang boleh saya lakukan mengenai bunyi yang menghantui saya?" dalam "Apa yang boleh saya buat sendiri?" Adalah perlu untuk mengembangkan cara berfikir positif baru..

Untuk berjaya mengatasi tinitus, fakta berikut mesti diakui: masalahnya mungkin tidak akan hilang sepenuhnya, namun, dengan menggunakan pendekatan bersepadu untuk rawatannya, gejala dapat lega sehingga penyakit itu tidak lagi menguasai minda pesakit. Tinnitus hanya akan menjadi salah satu bunyi sehari-hari di sekitarnya.

Punca dan rawatan bunyi kuat di kepala

Perlu diperhatikan fenomena seperti itu jika kuat, mengganggu tidur, bekerja secara normal, dan menjengkelkan. Jangan keliru dengan dengungan biasa setelah pulang dari jalan yang bising, yang secara beransur-ansur berlalu, kadang-kadang ia boleh bertahan hingga dua jam. Punca dan rawatan bunyi bising di kepala adalah topik penting yang akan ditangani oleh pakar..

Punca Tinnitus

Terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi penampilan bunyi kepala. Ini boleh menjadi kerja berlebihan atau penyakit berbahaya - sebab itulah disyorkan untuk berjumpa pakar.

Di antara keadaan patologi yang menjadi penyebab ketidakselesaan bising di kepala, yang utama dapat dibezakan:

  • Perubahan berkaitan dengan usia dalam alat pendengaran yang bersifat tidak aktif.
  • Mengambil ubat tertentu, selepas itu hum dibebaskan sebagai kesan sampingan - antidepresan, ubat melawan tumor, penyakit jantung dan vaskular, ubat anti-radang bukan steroid, antibiotik ototoksik, salisilat.
  • Pelanggaran prosedur untuk memancarkan impuls saraf melalui saraf pendengaran - kerana kecederaan kraniocerebral, keradangan di telinga, penyakit saraf, gangguan peredaran darah di otak.
  • Vasokonstriksi, yang membawa kepada pergerakan darah yang bergelora di lumennya - penyebabnya adalah penyempitan sifat patologi atau penyumbatan oleh plak (aterosklerosis).
  • Gangguan dalam kerja alat vestibular - ia bertanggungjawab untuk keseimbangan dan keseluruhan koordinasi di ruang angkasa.
  • Mampatan saluran darah di tulang belakang serviks.
  • Hipoksia otak - berlaku dengan latar belakang kekurangan sistem kardiovaskular, tumor di otak, gangguan aliran darah di bahagian kepala.
  • Neurosis, tekanan, ketegangan saraf.

Apa bunyi di kepalaku

Ia juga terjadi bahawa suara timbul pasti di dalam tengkorak, seolah-olah "di otak". Pesakit biasanya merasakan ciri ini dengan jelas, tetapi dengan alasan mengapa ia boleh mengeluarkan suara di kepala, semuanya tidak begitu mudah. Hampir mustahil untuk menentukan sumber masalah dari perihalan bunyi yang didengar sahaja.

Contohnya, di sini adalah senarai penyakit yang disertai dengan bunyi di kepala:

  1. Hipotensi arteri.
  2. Hipertensi arteri.
  3. Osteosklerosis, osteochondrosis.
  4. Kekurangan yodium, vitamin dalam badan.
  5. Patah tulang - tengkorak, tulang temporal.
  6. Neuroma, neoplasma lain.
  7. Penyakit Meniere.
  8. Pukulan.
  9. Penyakit bahagian tengah alat telinga, keradangannya, termasuk kronik.
  10. Diabetes mellitus, patologi tiroid.
  11. Skizofrenia, penyakit sistem saraf pusat.
  12. Penyakit jantung, darah, buah pinggang.

Amalan menunjukkan bahawa kebisingan di kepala paling sering dipicu oleh masalah vaskular..

Sekiranya pada masa yang sama pening dan sakit di leher diperhatikan, maka osteochondrosis tulang belakang serviks kemungkinan besar berlaku. Bunyi berdenyut dengan rasa berat di kepala dan sakit di kawasan oksipital adalah tanda hipertensi, peningkatan tekanan darah. Beberapa proses tumor juga dimanifestasikan terlebih dahulu oleh bunyi di kepala dan ketidakseimbangan..

Menentukan sumber masalah adalah langkah paling kritikal. Tidak mungkin mengambil dan melihat ke dalam kepala untuk melihat sumber kebisingan, oleh itu, dalam menetapkan diagnosis, pasukan klinik Tinnitus Neuro menggunakan pengalaman klinikalnya yang kaya dan akses kepada kaedah pemeriksaan instrumental moden.

Kebisingan di kepala adalah pendamping banyak masalah di dalam badan, jadi rawatan harus ditujukan pada diagnosis dan penghapusan penyebabnya yang betul, bukan dengung itu sendiri.

Hanya pemeriksaan dan rawatan profesional yang dapat membuat gejala yang tidak menyenangkan itu reda.

Drone selepas pembedahan radikal di telinga

Campur tangan di telinga diperlukan sekiranya terdapat otitis media yang maju. Kadang-kadang pesakit mengadu kehilangan pendengaran atau kemerosotan telinga di telinga selepas prosedur ini. Fenomena ini adalah perkara biasa. Akibatnya berkaitan dengan fakta bahawa semasa operasi radikal jenis klasik, alat pengalir suara rosak, sebahagian atau keseluruhannya. Tahap sensasi bunyi bergantung pada kerumitan operasi dan pengabaian otitis media..

Simptomologi

Pada temu janji pertama dengan doktor, perlu memberitahu seberapa jelas yang mungkin mengenai gejala, iaitu, sifat dan kekuatan bunyi:

  1. Pekak, bersuara.
  2. Tajam, lemah.
  3. Kekal, berkala.
  4. Adakah ia berkaitan dengan kedudukan badan tertentu, bagaimana ia berubah semasa membongkok, duduk, berdiri, berbaring.

Hum boleh disertai dengan pening, kegelapan di mata, bintik hitam muncul di depan mata, pendengaran, mual, kelemahan, sakit di kepala, telinga, punggung, leher bertambah buruk. Pada pemeriksaan awal dan seterusnya, fenomena ini dapat menunjukkan kecederaan pada telinga, kepala, penyakit ini dan organ-organ lain yang berkaitan. Apabila mereka muncul, penting untuk tidak menunda, tetapi segera berjumpa pakar.

Diagnostik

Tahap awal prosedur diagnostik - semasa pesakit mengadu kebisingan kepala - akan bertujuan untuk mengenal pasti kerosakan organik dan mekanikal, kerosakan pada tisu dan tulang otak, tengkorak, dan alat pendengaran..

Anda boleh membaca mengenai pelbagai alasan untuk kebisingan dalam artikel berasingan di laman web kami..

Banyak perhatian diberikan kepada pemeriksaan dan pertanyaan perubatan, tetapi teknik instrumental juga memberikan banyak maklumat. Ini merangkumi acara seperti:

  • Pengimejan resonans magnetik otak yang dikira (sangat relevan untuk disyaki gegar otak, selepas lebam teruk)
  • Pemeriksaan ultrabunyi - menunjukkan perubahan patologi di kawasan otak kepala.
  • Electroencephalography - memperbaiki kehadiran kejang (utusan epilepsi).
  • Tomografi, ultrasound tulang belakang serviks.
  • Audiogram.

Doktor akan menetapkan ujian darah dan air kencing. Langkah ini diperlukan kerana akan membantu menentukan dengan tepat sama ada terdapat fokus keradangan di dalam badan, kecurigaan mengenai onkologi.

Beberapa prosedur diagnostik mungkin perlu diselesaikan. Yang paling penting di antaranya adalah angiografi kapal - ini menunjukkan adanya atau ketiadaan kapal yang menyempit, penyumbatannya.

Rawatan

Proses rawatan akan bergantung pada penyakit, patologi atau gangguan apa yang dikenal pasti dalam proses diagnostik. Semua jenis kejadian dikaitkan dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu - anti-radang, ubat penahan sakit, pertumbuhan semula. Sekiranya pelanggaran serius terhadap integriti tisu, tulang, kehadiran tumor - pembedahan.

Terdapat kaedah moden, seperti aplikasi mudah alih dengan terapi audio berdasarkan diagnostik individu untuk mengurangkan kebisingan dan kembali ke kehidupan yang selesa, yang dapat dicapai dengan menggunakan telefon pintar.

Punca dan rawatan bunyi bising di kepala

Kira-kira 5% orang mengalami kebisingan berterusan di kepala mereka. Dengan satu kali kes fenomena ini, setiap detik dihadapi. Dalam kedua situasi tersebut, seseorang mengalami sensasi yang sangat tidak menyenangkan yang boleh mengganggu kehidupan normal. Terdapat banyak sebab untuk bunyi bising di kepala. Kadang-kadang itu adalah kebiasaan, tetapi paling sering penampilannya bermaksud perkembangan penyakit tertentu. Oleh itu, fenomena ini memerlukan perhatian khusus..

Penerangan, jenis, normal fenomena

Sensasi kebisingan di kepala disebut tinnitus. Pada mulanya ia muncul dalam bentuk deringan yang lemah, deringan, dan kemudian ia mulai menjadi kuat, menjadi berterusan, kadang-kadang bahkan disertai dengan bunyi dengkuran, peluit atau bunyi tajam yang lain. Sebagai peraturan, kebisingan muncul satu kali atau secara berkala, tetapi terdapat jeda besar antara serangan. Dengan peningkatan frekuensi kebisingan dan jangka masa, terutama dengan peningkatan keparahan, seseorang mula menumpukan perhatian lebih banyak kepadanya, yang menyumbang kepada munculnya ketegangan psikologi yang teruk. Ini membawa kepada penurunan kewaspadaan, mudah marah, insomnia, kemurungan, gangguan saraf..

Betapa tepatnya bunyi akan terserlah bergantung kepada punca. Ia boleh berdengung, berdengung, mendesis, memukul, mengetuk, menjerit, sambil monoton, berkedut atau berdenyut. Dalam kebanyakan kes, bunyi seperti itu disertai dengan gejala lain, yang membolehkan anda dengan cepat menentukan penyebab penampilannya..

Jenis, bentuk

Doktor membezakan dua jenis bunyi di dalam kepala. Mereka berbeza dalam penyebab kejadian dan manifestasi. Sebagai peraturan, mereka dapat ditentukan segera setelah peperiksaan pertama..

  1. Objektif (nyata). Bunyi jenis ini boleh berlaku dalam kes pelanggaran yang berkaitan dengan kepekaan terhadap bunyi dalamannya. Oleh itu, seseorang mula mendengar kerja organnya sendiri dalam bentuk pukulan berdenyut. Ini berlaku dengan tekanan yang teruk, terlalu banyak kerja atau masalah dengan saluran darah..
  2. Subjektif (ilusi). Bunyi ini menampakkan diri dalam bentuk peluit, dengkuran, deringan, dengungan atau dengungan yang monoton. Keamatannya selalu meningkat dalam keadaan keheningan, kerana orang lebih cenderung menderita pada waktu malam. Bunyi seperti itu adalah tanda keradangan, gangguan peredaran darah, tumor otak, penyakit organ pendengaran, penyumbatan saluran telinga dengan belerang.

Bunyi dapat muncul untuk waktu yang singkat atau lama dan hilang dengan mendadak, atau membuat bunyi berterusan. Untuk memisahkan bunyi di telinga dan kepala mengikut frekuensi dan tempoh manifestasi, doktor mengenal pasti beberapa bentuknya:

  1. Tajam. Bunyi di kepala bermula secara tiba-tiba, serangan berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa minit, kemudian semuanya berlalu. Fenomena seperti itu boleh berulang dalam masa tiga bulan..
  2. Subakut. Serangan yang sama seperti dalam bentuk akut. Mereka disertai dengan dengungan yang lebih kuat, ia boleh berdengung sangat kerap selama enam bulan.
  3. Kronik Kebisingan itu sendiri boleh sama sekali berbeza, ciri-ciri manifestasinya tidak menjadi masalah. Bentuk ini dicirikan oleh tempoh yang sangat lama di mana kejang mungkin muncul..

Sekiranya tidak dirawat, tinitus akan menjadi kronik, menjadikannya lebih sukar untuk menyingkirkan masalah tersebut..

Ketika berdering adalah kebiasaan

Dalam beberapa kes, bunyi luar biasa boleh menjadi biasa. Mereka muncul walaupun pada orang yang sihat dan tidak bermaksud perkembangan penyakit yang memerlukan perhatian doktor. Bilakah ini mungkin dan apa sebabnya:

  1. Akibat dari pendedahan yang berpanjangan kepada bunyi kuat. Setelah mendengar muzik dengan jumlah yang tinggi, berada di tapak pembinaan atau dalam keadaan lain yang disertai dengan bunyi yang kuat, seseorang mungkin mengalami bunyi luar di dalam kepalanya. Fenomena ini hilang dengan sendirinya dan tidak memerlukan ubat..
  2. Penuaan badan. Orang tua mempunyai saluran darah yang lemah, pendengaran, mereka menderita tekanan yang tidak stabil dan banyak penyakit kronik. Semua ini disebabkan oleh penuaan organ. Dan jika tidak ada penyakit berbahaya, maka kebisingan di dalam kepala adalah norma relatif dan tidak memerlukan campur tangan perubatan.
  3. Mengambil ubat selsema untuk anak anda. Kanak-kanak sering mengalami kesan sampingan ubat untuk merawat selesema. Sensasi berdengung di dalam kepala biasanya hilang sehari setelah menghentikan ubat..
  4. Pukulan mudah. Sekiranya seseorang terkena telinga kanan atau kiri mengenai sesuatu yang padat, maka dia mungkin mengalami kesesakan dan deringan lemah di telinga. Kesan yang lebih kuat boleh menyebabkan pukulan ke bahagian belakang kepala. Sekiranya bunyi tidak hilang dalam masa dua hari selepas kesannya, anda mesti berjumpa doktor. Biasanya hilang pada minit atau jam pertama..
  5. Pada waktu malam atau pagi. Pada siang hari, otak terbiasa dengan kebisingan persekitaran yang berterusan. Apabila seseorang memutuskan bahawa sudah tiba masanya untuk tidur, dalam diam dia dapat mendengar suara yang tidak menyenangkan. Ini kerana otak secara bebas menghasilkannya di dalam kepala. Juga, suara dapat didengar setelah bangun tidur, yang merupakan akibat dari kekurangan oksigen dan stasis darah yang terbentuk semasa tidur.
  6. Tekanan atmosfera pembezaan. Semasa terbang di kapal terbang atau menyelam di bawah air, orang dapat mendengar bunyi bising. Ini disebabkan oleh perubahan tekanan secara tiba-tiba. Selalunya, bunyi bising disertai oleh telinga yang tersumbat..
  7. Kepekaan cuaca. Perubahan cuaca boleh menyebabkan pelbagai gejala, antaranya tinnitus sangat biasa. Fenomena ini paling banyak dihidapi oleh golongan tua..
  8. Kerja berlebihan fizikal. Latihan melemahkan yang kerap dapat menyebabkan keletihan yang melampau, yang disertai dengan sakit kepala, kebisingan, kelemahan, dan sakit otot..

Sekiranya penyebab deringan di telinga dan kepala adalah keadaan seperti ini, maka jangan risau. Walau bagaimanapun, jika terdapat gejala serius atau kebisingan yang kerap berlaku, anda harus berjumpa doktor untuk mengecualikan kemungkinan risiko.

Kebisingan juga boleh berlaku semasa minum alkohol. Sekiranya anda minum dengan kerap, maka bunyi luar di dalam kepala boleh menjadi kebiasaan, kerana seseorang akan mempunyai kapal yang sentiasa melebar. Tetapi ini sudah menjadi kesempatan untuk memikirkan perubahan gaya hidup..

Sebab-sebabnya

Bunyi yang tidak menyenangkan di dalam kepala mungkin menunjukkan perkembangan penyakit, termasuk yang berbahaya dan memerlukan rawatan yang serius. Kesemuanya disertai dengan gejala tambahan, yang sangat memudahkan diagnosis..

Tinnitus sering disebabkan oleh masalah kesihatan berikut:

  • Osteochondrosis tulang belakang serviks. Kelengkungan mempunyai kesan negatif pada kapal dan pleksus saraf, yang menyebabkan kebisingan. Dengan tinitus yang disebabkan oleh osteochondrosis, ia juga boleh pening.
  • Kecederaan pada tengkorak dan pendengaran. Sebarang kerosakan boleh menyebabkan masalah pendengaran, telinga yang tersumbat, kebisingan, pening, sakit kepala, dan mual. Gejala teruk yang dialami oleh mereka yang merosakkan bahagian belakang kepala atau pelipis..
  • Masalah tekanan. Peningkatan tekanan menyebabkan rasa sakit di kepala, lalat mengambang di bidang penglihatan, kebisingan atau deringan. Ini sangat dirasakan semasa krisis hipertensi..
  • Selsema (SARS, selesema). Komplikasi yang disebabkan oleh selesema dan penyakit virus boleh menyebabkan masalah pendengaran, termasuk bunyi bising.
  • Aterosklerosis. Penyakit ini menyebabkan banyak gangguan aliran darah, yang menyebabkan kebisingan muncul di kepala. Sebagai peraturan, bunyi berdenyut terasa.
  • Barah otak. Neoplasma boleh menyebabkan kebisingan dan kesakitan di dalam tengkorak, pening, mual dan gejala lain yang lebih berbahaya. Peranan penting dimainkan oleh sisi mana tumor muncul. Sekiranya di sebelah kiri, maka lebih banyak tekanan dan kesakitan akan berada di sebelah kiri kepala.
  • Kehamilan. Perubahan hormon pada wanita semasa kehamilan meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan tekanan darah, yang menyebabkan bunyi berdenyut. Sekiranya anda berdiri dan cuba mendengarkannya di tempat, suaranya akan sangat tenang. Tetapi dengan pergerakan, pendengaran akan meningkat dengan ketara.

Ini semua adalah penyebab utama bunyi tidak menyenangkan di kepala. Walau bagaimanapun, kadang-kadang ia boleh berlaku dengan penyakit dan kelainan lain:

  • Otosklerosis dan osteosklerosis;
  • Aneurisma;
  • Anemia;
  • Gangguan dalam sistem endokrin;
  • Kekurangan Vertebrobasilar;
  • Penyakit buah pinggang, jantung, kelenjar tiroid;
  • Masalah dengan telinga tengah atau dalam, saraf pendengaran;
  • Avitaminosis;
  • Palam sulfurik;
  • Skizofrenia;
  • Pelanggaran radas vestibular;
  • Hipoksia otak;
  • VVD (Dystonia Vegetovaskular);
  • Pukulan;
  • Proses keradangan kronik
  • Keracunan dadah;
  • Penyakit sistem saraf pusat;
  • Gangguan mental akut.

Sebilangan besar sebab ini memerlukan rawatan. Oleh itu, anda perlu menghubungi doktor. Mengetatkan menyebabkan komplikasi serius, dan dalam penyakit serius (tumor, strok) terdapat risiko kematian.

Pencegahan, diagnostik

Sekiranya dengungan di kepala anda belum muncul, maka perlu difikirkan tentang langkah pencegahan yang akan membantu mengelakkannya. Sekiranya dia mula merosakkan hidup, anda perlu menjalani diagnosis khas untuk menentukan kaedah rawatannya.

Pencegahan

Anda boleh mengurangkan risiko kebisingan menggunakan peraturan mudah. Mereka sangat penting bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan. Langkah pencegahan merangkumi peraturan berikut:

  1. Pemeriksaan perubatan tahunan. Mereka akan membantu mengenal pasti penyakit yang tepat pada masanya boleh menyebabkan tinitus..
  2. Cara hidup yang betul. Ini bermaksud penolakan sepenuhnya terhadap tabiat buruk, peningkatan aktiviti fizikal, berjalan-jalan di udara segar dan pemakanan yang baik..
  3. Rawatan penyakit tepat pada masanya. Sekiranya terdapat penyakit ringan, anda perlu segera merawatnya agar komplikasi tidak timbul.

Apabila peraturan ini dipatuhi, risiko kebisingan akan minimum. Sekiranya tinitus muncul, maka akan lebih mudah untuk mengatasinya..

Diagnostik

Masalah seperti tinnitus termasuk dalam bidang otolaryngology. Oleh itu, perlu menghubungi pakar otolaryngologi. Pada awalnya, doktor akan melakukan tinjauan singkat, dari mana dia dapat membuat gambaran mengenai penyakit ini. Selepas ini, pesakit akan menjalani beberapa pemeriksaan:

  • Ujian darah dan air kencing;
  • Audiogram, ujian pendengaran;
  • EEG, ECHO EG;
  • CT, MRI;
  • Angiografi saluran darah.

Menentukan penyebab kebisingan yang tepat menggunakan penyelidikan moden agak mudah. Sudah pada temujanji kedua, doktor mungkin dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan penuh.

Sekiranya perlu, pakar otolaringologi akan menghantar pesakit ke doktor yang mempunyai kepakaran lain. Selalunya penyebab kebisingan adalah gangguan mental, sebab itulah seseorang diberi rujukan kepada ahli psikoterapi.

Rawatan

Apabila diagnosis yang tepat dibuat, kerana ia berdering di kepala, anda perlu segera memulakan rawatan. Keutamaan pertama adalah mengambil ubat-ubatan terhadap penyebab kebisingan yang mendasari. Anda boleh menghilangkannya dengan bantuan ubat-ubatan atau kaedah alternatif. Dalam kes yang jarang berlaku, pesakit perlu dikendalikan, tetapi ini hanya dibenarkan untuk penyakit yang sangat berbahaya.

Rawatan ubat

Tidak ada pil khas yang dapat mengurangkan kebisingan di dalam tengkorak. Untuk masalah pendengaran, ubat khas diresepkan kepada pesakit, yang dengan cepat memulihkan fungsi pendengaran..

Dalam kebanyakan kes, gunakan:

  • Sartans (untuk melindungi otak sekiranya terdapat masalah dengan tekanan);
  • Ubat secara semula jadi (untuk memperbaiki peredaran darah dan memperbaiki keadaan saluran darah);
  • Nicotinoids (untuk pengukuhan umum badan dan vasodilasi).

Untuk penyakit spesifik dan kompleks, pengambilan ubat ini tidak diperlukan. Mereka hanya dapat mengatasi masalah dengan sistem kardiovaskular, serta gangguan kecil pada tubuh, kerana menyumbang kepada kesihatan keseluruhan yang lebih baik.

Anda boleh melakukan perkara-perkara sederhana untuk menghilangkan kebisingan. Ini termasuk:

  • Ketenangan. Anda hanya perlu berbaring di atas katil untuk mengalihkan perhatian anda..
  • Muzik. Mendengarkan muzik yang menyenangkan dengan fon kepala menghilangkan kebisingan.
  • Komunikasi. Bercakap mengenai masalah adalah salah satu kaedah terbaik untuk memperbaiki keadaan anda..

Sekiranya doktor masih menetapkan penggunaan ubat khas, maka anda tidak boleh berhenti meminumnya. Anda boleh menghentikan terapi hanya setelah berunding dengan doktor. Bahkan satu tiket masuk boleh mengurangkan semua usaha menjadi sifar.

Kaedah rakyat

Adalah mungkin untuk dirawat dengan bantuan kaedah rakyat dengan masalah kesihatan kecil. Mereka menunjukkan kecekapan yang baik ketika kepala berdengung hanya sekali semasa kerja terlalu banyak atau terdedah kepada bunyi yang kuat.

Apa yang boleh dibuat:

  1. Buat minum teh hijau dan pinggul mawar. Anda perlu menambah beberapa pinggul mawar ke teh panas. Minum pada waktu pagi dan petang selama dua minggu.
  2. Buat titisan telinga. Anda perlu memerah semua jus dari satu bawang, mengeluarkan semua kepingan yang jatuh dari situ. Titiskan satu titisan dua kali sehari. Kursus - 10 hari.
  3. Bancuh dandelion. Menuntut untuk mencurahkan dandelion kering dengan air mendidih, biarkan mendidih. Ambil satu sudu setiap hari selama dua minggu.

Sekiranya anda tidak dapat menghilangkan kebisingan dengan bantuan alat ini, anda mesti berjumpa doktor. Penggunaan berterusan boleh mengakibatkan komplikasi..

Adakah perlu dibimbangkan

Bunyi obsesif yang merosakkan mood memerlukan campur tangan perubatan hanya dengan manifestasi yang kerap atau adanya gejala berbahaya yang lain. Serangan sekali boleh diabaikan. Tetapi sekiranya terdapat penyakit serius, anda tidak perlu risau, kerana mereka dapat disembuhkan dengan cepat. Perkara utama adalah berjumpa doktor tepat pada masanya.

Saya mendengar suara bergema - dari mana dia? Kenapa ada bunyi di kepala

Sebab: tekanan teruk

Dengan pengalaman emosi, ketakutan yang teruk, kegelisahan, otot temporal mengencangkan. Penyempitan otot-otot ini secara berterusan boleh menyebabkan mampatan saluran saluran telinga, yang menyebabkan perasaan bising, berdering, berdengung di telinga.

Apa nak buat?

Akupresur akan membantu - urutan ringan pada titik aktif dengan hujung jari anda. Ia mesti dilakukan dengan gerakan bulat dengan sedikit tekanan..

Tekan selama 7 saat dengan jari telunjuk anda yang terletak di lubang di atas bibir atas. Kemudian, dengan usaha yang sederhana, tekan titik di hujung akar hidung, dekat alis - juga selama 7 saat. Ulangi teknik ini beberapa kali sehari..

Selama 7 saat, tekan dengan kuat dengan jari manis ke tempat cuping telinga menghubungkan ke wajah. Kemudian 7 saat lagi - tepat sebelum lidah telinga (di sana, jika anda menyentuh, anda akan merasakan lubang kecil). Dan kesimpulannya, 7 saat lagi - pada awal bahagian atas rawan auricle (di sana anda juga harus meraba lubang). Selepas bersenam, kehangatan yang menyenangkan biasanya muncul, yang menunjukkan peningkatan dalam peredaran darah..

Sebab: palam sulfur di telinga

Ini terbentuk, sebagai peraturan, hanya di satu sisi dan, selain hum di kepala, dapat menyebabkan pening dan koordinasi pergerakan yang sedikit terganggu.

Apa nak buat?

Berunding dengan pakar otolaringologi yang, dengan menggunakan picagari khas, akan membilas saluran telinga dan merawat telinga untuk memulihkan alat yang rosak.

Sebab: osteochondrosis

Dengan penyakit ini, saraf yang berkaitan dengan bahagian pendengaran otak dapat diperah. Selalunya ini berlaku semasa tidur, jika anda mengambil postur yang tidak selesa. Hasilnya adalah bunyi getaran yang tidak menyenangkan, tinggi dan berterusan yang bervariasi di kepala. Ia mungkin seperti bunyi peti sejuk yang berfungsi atau dengungan kereta semasa kesesakan lalu lintas.

Sekiranya hum di kepala dikaitkan dengan osteochondrosis, ia mesti menurun atau hilang sama sekali ketika mengambil posisi tegak.

Apa nak buat?

Berhati-hatilah dengan keadaan tidur anda. Bantal mestilah sesuai untuk anda, tidak terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah.

Selepas bangun tidur, ada baiknya melakukan sedikit gimnastik untuk tulang belakang serviks. Pusingkan kepala anda, rentangkan telinga ke bahu anda, tolak bola khayalan di bawah dagu ke arah dada.

Sebab: arteriosklerosis serebrum

Biasanya sensasi gemuruh atau kebisingan di kepala yang berkaitan dengan aterosklerosis mirip dengan suara laut, iaitu, ia mempunyai nada yang rendah dan struktur berirama. Kadang-kadang bunyi seperti itu diperkuat setelah tidur dalam keadaan tidak selesa..

Apa nak buat?

Perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar neurologi secepat mungkin, untuk menjalani MRI atau Dopplerografi saluran otak. Sekiranya diagnosis disahkan, anda harus mengehadkan pengambilan lemak haiwan, menyebabkan deposit plak aterosklerotik di dinding saluran darah. Mereka terdapat dalam mentega, daging, sosej, gula-gula komposisi kompleks, krim masam, krim. Juga, doktor akan menetapkan ubat yang menurunkan kolesterol dan memperbaiki keadaan dinding vaskular, vasodilator dan ubat lain.

Sebab: dystonia vegetovaskular

Dalam keadaan ini, pengaturan nada saluran darah terganggu, tekanannya sering berkurang. Ini boleh menyebabkan tinitus yang lemah, seragam atau berdenyut, pening, gangguan koordinasi.

Apa nak buat?

Lihat doktor anda untuk mengesahkan diagnosis. Sekiranya ia adalah dystonia vegetovaskular, bergerak lebih banyak: berjalan, berenang, menari, berbasikal. Douches sejuk, urutan pemulihan juga berguna. Pastikan cukup tidur. Adalah perlu bahawa pada waktu malam di bilik tidur terdapat kemasukan udara segar. Tinggalkan tabiat buruk.

Penting untuk belajar bagaimana menghilangkan tekanan. Sebagai contoh, sebelum tidur, anda boleh berbaring telentang dan membayangkan bagaimana otot-otot badan berehat secara bergilir-gilir, bermula dari jari kaki dan lengan dan berakhir dengan otot-otot wajah, sensasi kehangatan yang menyenangkan muncul di dalamnya. Ia juga berguna untuk menarik nafas dalam-dalam dan menghembuskan nafas perlahan..

Sebab: neuritis koklea

Ini adalah kerosakan pada saraf pendengaran, yang mengancam pekak. Sensasi penyakit ini agak tajam - deringan tinggi, berdesing di telinga, sering di satu pihak (tetapi mungkin di kedua-dua belah pihak), kehilangan pendengaran yang berbeza. Kadang-kadang disertai dengan pening, mual.

Apa nak buat?

Segera berjumpa pakar otolaryngologi yang akan menetapkan ubat. Apabila anda menghubungi selama seminggu, dan sebaiknya tiga hari, permulaan pekak dapat dielakkan, sekiranya berlaku kelewatan kemungkinannya rendah.

Kebisingan di kepala dan telinga

Mungkin setiap orang mengalami bunyi bising di kepala dan telinga. Pesakit menggambarkannya sebagai dengkuran, deringan, dengungan dan sensasi tidak menyenangkan yang lain. Keadaan ini jarang berlaku atas sebab fisiologi dan lebih sering merupakan gejala amaran yang memerlukan sikap yang lebih berhati-hati terhadap nasihat kesihatan dan pakar anda..

Jenis dan klasifikasi

Di dalam tubuh manusia, organ dalaman sentiasa berfungsi dan proses kehidupan tidak berhenti. Selama ini, bunyi somatik muncul yang biasanya tidak terdengar, kerana terganggu oleh bunyi persekitaran. Walau bagaimanapun, dalam keadaan tertentu, bunyi somatik menjadi lebih jelas. Buzz di kepala boleh disebabkan oleh:

  • persepsi yang kuat terhadap bunyi dalaman (degupan jantung, pernafasan dan lain-lain yang serupa)
  • kemunculan bunyi yang tidak normal
  • penguat suara bunyi badan standard

Dalam keadaan patologi, beberapa bunyi didengar walaupun oleh seseorang yang berdiri berdekatan. Walau bagaimanapun, lebih kerap bunyi di kepala dan telinga adalah subjektif dan berlaku dalam gangguan yang disertai dengan getaran atau kontraksi mekanikal. Kebisingan dalaman ini disebut istilah "tinnitus," yang digunakan tanpa menghiraukan bagaimana pesakit menggambarkan ketidakselesaannya. Tinnitus bukanlah diagnosis, tetapi gejala yang boleh terjadi pada banyak penyakit.

Menurut pelbagai klasifikasi, kebisingan boleh berlaku:

  • Objektif (didengarkan oleh alat perubatan) atau subjektif (hanya pesakit yang mendengar)
  • Gejala utama (untuk penyakit telinga) atau tambahan (manifestasi patologi lain)
  • Frekuensi rendah atau frekuensi tinggi

Bergantung pada intensiti, manifestasi gejala dikelaskan kepada beberapa peringkat:

  1. Bunyi yang tenang, tidak ada rasa tidak selesa
  2. Bunyi lemah yang mengganggu pesakit
  3. Suara berterusan yang mengganggu tidur dan rehat
  4. Bunyi keras yang menyebabkan keagresifan dan kecacatan

Gejala

Huraian standard untuk tinnitus adalah tinnitus. Namun, selain berdering, pesakit mungkin mengalami perasaan berderit, gemerisik, berdengung, bunyi air, ikan kod, gemerisik, hum. Pada masa yang sama, pesakit mungkin mengadu peningkatan kepekaan terhadap bunyi atau, sebaliknya, kehilangan pendengaran. Kadang-kadang gejala timbul dari satu telinga, kadang-kadang - pada masa yang sama pada kedua telinga. Pi menghilangkan punca ketidakselesaan hilang.

Sebab-sebabnya

Tinnitus berlaku kerana pelbagai sebab. Sebahagian daripada mereka adalah pelanggaran sementara yang dapat hilang dengan sendirinya. Lain-lain adalah patologi anatomi atau fungsional (lebih kerap struktur radas vestibular atau otak). Bergantung pada punca kebisingan, mungkin satu-satunya ketidakselesaan atau salah satu daripada beberapa gejala yang tidak menyenangkan..

Penyebab kebisingan objektif (yang dapat didengar oleh orang lain) lebih kerap disfungsi otot dan vaskular. Yang terakhir dicirikan oleh perubahan intensitas suara, gabungannya dengan denyut nadi dan penguatan dengan peningkatan tekanan darah. Dalam gangguan neuromuskular, kebisingan tidak berkaitan dengan nadi dan lebih seperti retakan.

Punca kebisingan subjektif lebih kerap berlaku kerosakan pada alat pendengaran. Mekanisme pembentukan bunyi yang tidak selesa adalah mengaktifkan penganalisis pendengaran setelah berlaku kerosakan pada badan. Pengaktifan dimanifestasikan dalam bentuk pengujaan spontan, akibatnya saraf memancarkan isyarat suara ke otak. Oleh kerana pengenalan maklumat tidak berlaku, otak menganggap dorongan tersebut sebagai bahaya. Ramai pesakit menjadi tertekan secara emosional dan merasa cemas pada tanda pertama bunyi itu..

Patologi saluran darah dan tisu saraf

Patologi struktur atau kerosakan saluran otak adalah salah satu penyebab utama tinnitus. Selalunya penyebabnya adalah arteriosklerosis arteri atau kekejangan berlebihan mereka. Kerana penyempitan saluran darah, ada halangan untuk pergerakan darah dan pusarannya, dan seseorang mendengar cincin di kepalanya.

Penyakit seperti ini biasanya berlaku dalam bentuk kronik, sehingga gejala selalu menghantui pesakit. Lama kelamaan, kekuatan bunyi mungkin meningkat, dan keadaan umum dan prestasi pesakit mungkin merosot. Tinnitus sering disertai dengan pening, gangguan fungsi kognitif, gangguan ingatan. Dengan patologi vaskular, otak kurang menerima oksigen, mengalami kelaparan dan fungsi lebih buruk, yang memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup manusia. Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, komplikasi dari alat visual, penurunan kemampuan mental yang ketara, dan penuaan kulit adalah mungkin..

Tinnitus juga terdapat pada dystonia vegetovaskular, di mana kapal kehilangan nada dan keanjalannya atau terlalu spasmodik. Perkembangan patologi lebih jauh serupa dengan yang sebelumnya - pemakanan tisu yang tidak mencukupi menyebabkan hipoksia otak, perlambatan aktiviti saraf dan kemerosotan kualiti hidup pesakit. Bersama dengan kebisingan, seseorang sering mengalami pening dan kehilangan koordinasi..

Neurosis

Di bawah pengaruh faktor traumatik, sebilangan orang mengalami neurosis atau gangguan mental lain yang disertai oleh gangguan somatik dan autonomi. Dalam keadaan seperti itu, kepekaan alat pendengaran meningkat, serta gangguan dalam pelaksanaan impuls saraf. Hasilnya adalah penekanan perhatian pada bunyi mekanikal biasa dan pendengarannya yang berbeza.

Anemia

Pada pandangan pertama, hubungan antara bunyi bising di kepala dan anemia tidak jelas. Walau bagaimanapun, anemia adalah gejala banyak penyakit yang disertai oleh kebuluran oksigen - salah satu penyebab utama tinnitus.

Penurunan hemoglobin menyebabkan hipoksia tisu dan organ, termasuk otak. Kelaparan oksigen yang berpanjangan mengganggu fungsi otak, menyumbang kepada kemunculan kelemahan umum, pening, dan penurunan tekanan darah. Anemia adalah keadaan sekunder yang berlaku di tengah penyakit lain. Kebisingan di kepala muncul akibat anemia. Anda boleh mengesyaki masalah dengan gabungan gejala:

  • sakit kepala
  • bunyi di telinga
  • sesak nafas dan takikardia
  • kelemahan dan keletihan
  • pening
  • pucat kulit

Keadaan seperti itu memerlukan rawatan segera, kerana kemudian membawa kepada perubahan serius dan bahkan tidak dapat dipulihkan. Anemia mudah didiagnosis selepas ujian darah.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Darah membekalkan otak dengan nutrien dan oksigen. Ia memasuki arteri yang melalui saluran tulang belakang serviks. Di sini, beberapa pesakit mengalami kekejangan atau saluran darah yang tersumbat. Apabila terdapat pelanggaran bekalan oksigen ke otak, seseorang merasakan hipoksia dan tinnitus obsesif.

Penyebab bekalan darah yang paling biasa adalah osteochondrosis, keadaan gangguan distrofik pada cakera intervertebral. Struktur dan bentuk cakera yang diubah membawa ke lokasi yang tidak betul dari tulang belakang serviks dan pemampatan vaskular. Gejala yang menyertainya sering mati rasa pada jari, sakit di leher, pening. Osteochondrosis sukar dirawat dan sering tinggal bersama pesakit seumur hidup.

Dalam osteochondrosis, pelanggaran alat visual dalam bentuk penampilan "lalat" atau kemerosotan kejelasan penglihatan adalah mungkin. Ciri khas adalah peningkatan ketidakselesaan semasa pergerakan kepala.

Keracunan alkohol dan dadah

Beberapa ubat mempunyai kesan ototoksik yang cukup kuat. Walaupun dengan rawatan yang singkat, pesakit mengalami masalah pendengaran. Terutama berhati-hati dengan antibiotik dan NSAID. Dengan keracunan alkohol kronik atau dengan keracunan teruk, produk toksik yang masuk ke dalam badan mempengaruhi struktur otak, yang membawa kepada hipoksia dan sensasi berdering.

Patologi endokrin

Selalunya penyebab kebisingan di kepala adalah gangguan endokrin, terutama masalah dengan kelenjar tiroid dan diabetes. Diagnosis akhir dibuat hanya setelah pemeriksaan lengkap pesakit dan penilaian hasil ujian darah. Biasanya, rawatan memerlukan menjalani iodoterapi, menyesuaikan pemakanan dan memperhatikan keadaan psikoemosi.

Dengan diabetes, pesakit mengalami gangguan hiperglikemia dan metabolik. Dari masa ke masa, ini menyebabkan fungsi otak terganggu, kemunculan kerengsaan, gangguan tidur, patologi pengaliran saraf dan deringan patologi di kepala. Salah satu komplikasi diabetes yang diketahui adalah masalah pendengaran. Mekanisme yang tepat untuk perkembangan pekak tidak diketahui, tetapi diyakini bahawa ia berkaitan dengan kerosakan pada saluran darah dan kekurangan zat tisu..

Penyakit telinga dalam

Tinnitus boleh disebabkan oleh kerosakan pada telinga dalam atau adanya proses jangkitan dan keradangan. Patologi adalah kongenital atau diperolehi. Kerosakan fizikal biasanya dijumpai pada orang yang profesionnya berkaitan dengan kebisingan yang berterusan dan kuat, serta pada orang muda yang mendengar muzik keras untuk waktu yang lama melalui fon kepala.

Proses keradangan menyebabkan kerengsaan pada struktur telinga tengah dan dalam, kerana seseorang merasa pening dan mendengar bunyi bising. Penyakit Meniere disertai dengan peningkatan jumlah cecair dalaman dan tekanan di labirin. Gejala pertama adalah penampilan bunyi, pening dan gangguan autonomi, dan kemudian terdapat pekak progresif.

Tekanan turun

Hipertensi intrakranial dan biasa juga disertai dengan tinnitus. Gejala tambahan di sini adalah loya, berdenyut di kuil, sakit. Keadaan seperti itu boleh dicetuskan oleh situasi tertekan, aktiviti fizikal yang berlebihan, penyalahgunaan alkohol atau merokok..

Penurunan tekanan darah juga menjadi penyebab deringan di kepala. Dengan kekejangan tajam atau kelonggaran kapal yang teruk, bekalan darah ke otak terganggu, yang menyebabkan perasaan berdenyut dan kebisingan. Sebilangan orang peka terhadap penurunan tekanan atmosfera. Dalam kes ini, kesesakan di telinga atau kebisingan mungkin berlaku semasa penerbangan di kapal terbang, terjun payung atau bahkan mengubah keadaan cuaca..

Kemungkinan komplikasi

Tinnitus selalu menunjukkan pelanggaran dan biasanya tidak muncul pada orang yang sihat. Sekiranya tidak ada rawatan yang mencukupi, proses patologi yang berlaku dengan tinnitus boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • tekanan emosi, yang dari masa ke masa menyebabkan kerengsaan, kegelisahan dan kehilangan keupayaan bekerja
  • gangguan tidur
  • gangguan ingatan dan tumpuan
  • keletihan berterusan
  • pekak
  • perkembangan penyakit yang mendasari (penyebaran jangkitan, masalah jantung, dan lain-lain)

Doktor mana yang harus dihubungi

Pada mulanya, disyorkan untuk berjumpa dengan ahli terapi, pakar pediatrik atau ahli otolaringologi. Doktor akan mendengar keluhan pesakit dan menetapkan ujian yang diperlukan, yang hasilnya akan menentukan sifat masalah dan dihantar kepada pakar. Selepas ini, pakar neurologi, ahli kardiologi, ahli endokrinologi, ahli vertebrologi dan doktor lain dapat menangani rawatan tersebut, bergantung kepada punca kebisingan.

Diagnostik

Agar diagnosis dapat dibuat dengan betul, pesakit mesti memberitahu doktor semua gejala dan ciri gaya hidupnya yang mungkin penting. Penting untuk mengingatkan kes mual, muntah, pening, kehilangan kepekaan ekstremitas, kehadiran faktor tekanan, dan juga kejadian ketidakselesaan. Sifat kebisingan juga penting (berdenyut, monoton, berterusan, hum, dering).

Semasa pemeriksaan, doktor akan cuba mendengar bunyi untuk mengetahui sama ada dia subjektif atau tidak. Sebagai peperiksaan tambahan, perkara berikut boleh ditetapkan:

Pesakit boleh menjalani audiometri - menentukan ambang pendengaran, serta auskultasi dengan fonendoskop. Pemeriksaan bahagian luar dilakukan oleh otoskop dan mendedahkan ciri struktur membran timpani dan telinga luar.

Rawatan

Setelah pemeriksaan dan diagnosis menyeluruh, pesakit akan diperhatikan oleh pakar yang sesuai. Rawatan dijalankan dalam dua arah:

  1. Pengurangan bunyi
  2. Terapi penyakit yang mendasari

Sebagai tambahan kepada rawatan standard, sikap pesakit yang bertanggungjawab sendiri perlu dilakukan. Ia harus secara maksimum menghilangkan faktor-faktor yang memprovokasi (beban fizikal dan emosi, tabiat buruk, muzik keras dan lain-lain).

Rawatan, bergantung pada etiologi:

  • Pada tekanan tinggi. Ubat antihipertensi, diuretik dan ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan proses metabolik di jantung. Terapi biasanya panjang, mungkin hingga akhir hayat. Dengan ubat biasa, gejala tinnitus hilang, dan struktur jantung dan saluran darah dipulihkan.
  • Peredaran darah terganggu. Punca akarnya sangat berbeza - dari kecederaan mekanikal hingga aterosklerosis. Pesakit diberi ubat untuk menormalkan tekanan darah dan melonggarkan dinding vaskular (Nifedipine, Lisinopril, Verapamil). Tempat utama diambil oleh ubat-ubatan nootropik yang memulihkan peredaran mikro di otak, mencegah hipoksia, membantu melancarkan pembekuan darah dan menghilangkan plak aterosklerotik. Dalam pelantikan doktor, Cinnarizine, Actovegin, persiapan berdasarkan Ginkgo Biloba, Cavinton sering dijumpai. Ubat penurun kolesterol juga boleh diresepkan..
  • Pengalaman psiko-emosi. Di sini, fokus utama adalah mengambil ubat penenang dan ubat dari dystonia vegetatif-vaskular. Kesan klinikal akan diperoleh sekurang-kurangnya satu bulan selepas permulaan rawatan. Dadah harus diminum secara berkala dan untuk jangka masa yang lama..
  • Penyakit telinga dalam. Ahli otolaringologi menentukan sifat proses patologi dan sifat patogen. Bergantung pada ini, ubat anti-radang, antibiotik, antihistamin (untuk mengurangkan bengkak), antispasmodik (untuk melebarkan saluran darah) boleh diresepkan. Dengan patologi seperti itu, rawatan tempatan dibenarkan jika penyakitnya ringan.

Pencegahan

Cadangan kepada pesakit yang mengalami kebisingan di kepala adalah seperti berikut:

  • Elakkan bunyi kuat
  • Kawal tekanan darah, tidak termasuk kopi, teh pekat, alkohol, had garam dalam pinggan
  • Rehat mesti selesa dan lengkap.
  • Jangan mendengar muzik di fon kepala
  • Jangan bimbang dengan bunyi bising, agar tidak meningkatkan kecemasan secara psikologi
  • Kurangkan tekanan dan emosi yang tidak menyenangkan

Sensasi kebisingan di kepala adalah gejala yang agak tidak menyenangkan, di sebalik patologi serius yang dapat disembunyikan. Sekiranya tidak berhenti atau muncul semula, anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor. Untuk mengurangkan bilangan sawan atau kekuatan tinitus, anda perlu mengelakkan kerja berlebihan, menyesuaikan gaya hidup anda dan memulakan rawatan untuk penyakit yang mendasari secepat mungkin.

Baca Mengenai Pening