Utama Migrain

Gejala dan rawatan skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja

Skizofrenia adalah penyakit mental yang berlaku pada kanak-kanak, remaja dan orang dewasa dan dicirikan oleh adanya kecelaruan, halusinasi dan perubahan keperibadian. Gejala patologi pada usia dini berbeza dengan manifestasi penyakit pada orang dewasa. Untuk membuat diagnosis yang tepat, seorang psikiatri mesti memahami penyakit mental kanak-kanak. Terapi dijalankan dengan bantuan ubat-ubatan dan bantuan psikologi..

Skizofrenia adalah penyakit endogen mental progresif yang berlaku pada orang terutamanya dalam 20-23 tahun. Gangguan ini dicirikan oleh adanya perubahan keperibadian dan gangguan psikopatologi yang lain. Skizofrenia dicirikan oleh kursus kronik. Keparahannya bervariasi dari gangguan mental ringan hingga parah, hingga cacat skizofrenia.

Punca sebenar penyakit ini belum dapat diketahui. Menurut kajian, skizofrenia dalam 79% kes muncul kerana adanya keturunan yang membebankan. Jangkitan intrauterin, kehamilan dan kelahiran anak yang kompleks juga mempengaruhi pembentukan gangguan ini.

Para saintis mendapati bahawa skizofrenia paling kerap menyerang orang yang dilahirkan pada musim bunga dan musim sejuk. Kecederaan otak traumatik, kerosakan otak organik boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini. Faktor-faktor berikut berkaitan dengan kejadian skizofrenia:

  • tekanan kronik;
  • kecederaan kanak-kanak;
  • keabnormalan dalam struktur dan fungsi struktur otak.

Gejala utama skizofrenia termasuk kecacatan, autisme, ambivalensi, dan kekurangan afektif (Bleuler tetrad). Kecacatan bersekutu dicirikan oleh ketiadaan pemikiran logik (alogy). Autisme adalah gangguan seseorang dari yang sebenarnya dan tenggelam dalam dunia batinnya. Pesakit mempunyai minat yang terhad, dia melakukan tindakan stereotaip (serupa) dan tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran, tidak berkomunikasi dengan orang di sekelilingnya.

Ambivalensi dicirikan oleh kenyataan bahawa pesakit menyatakan pendapat yang bertentangan mengenai subjek / objek yang sama. Terdapat tiga jenis fenomena: emosi, sukarela dan intelektual. Dalam bentuk ambivalensi pertama, ada perasaan yang berlawanan bagi orang, peristiwa, atau objek. Wajah berkeinginan kuat menampakkan diri dalam ayunan tanpa henti ketika menyelesaikan masalah. Bentuk intelektual gangguan ini adalah bahawa seseorang mempunyai idea yang bertentangan. Kumpulan gejala seterusnya adalah ketidakcukupan afektif, yang dinyatakan dalam tindak balas pesakit yang tidak mencukupi terhadap beberapa kejadian.

Terdapat 4 kumpulan jenis utama gejala skizofrenia:

  • positif (produktif);
  • negatif (defisit);
  • kognitif (tidak teratur);
  • gangguan afektif.

Gejala positif muncul sebagai khayalan, halusinasi, ilusi, dan pergolakan psikomotor. Ilusi - ini adalah salah, penglihatan yang diputarbelitkan dari objek yang ada dalam kenyataan. Halusinasi - berlakunya pelbagai sensasi sederhana (suara, suara) dan kompleks (pemandangan, tindakan) (visual, pendengaran, penciuman, dll.) Yang sebenarnya tidak wujud. Yang paling biasa adalah pendengaran, dan visual biasanya digabungkan dengan penciuman dan rasa. Omong kosong - kepercayaan seseorang yang tidak benar. Bentuk-bentuk berikut diperhatikan: penganiayaan (seseorang memerhatikan pesakit), pendedahan (seseorang mempengaruhinya dari luar, mengawalnya), cemburu dan kebesaran. Tingkah laku yang tidak mencukupi - tindakan pesakit yang tidak memenuhi standard sosial. Ini merangkumi manifestasi depersonalisasi dan derealisasi. Dalam kes pertama, ini adalah keadaan seseorang di mana pemikiran dan bahagian tubuhnya sendiri tidak kelihatan seperti dirinya sendiri, tetapi diperkenalkan dari luar. Derealisasi dicirikan oleh perhatian berlebihan terhadap ciri-ciri kecil dan sekunder subjek.

Tingkah laku yang tidak wajar juga merangkumi catatonia, sekumpulan gangguan motorik yang dicirikan oleh penggunaan dan pemeliharaan jangka panjang oleh pesakit pose. Semasa cuba mengubah kedudukannya, pesakit menahan. Juga, fenomena tingkah laku tidak wajar termasuk hebephrenia - kebodohan. Pesakit seperti itu selalu melompat dan ketawa..

Gejala negatif penyakit ini dicirikan oleh fakta bahawa dengan gangguan ini kualiti yang seharusnya dimiliki oleh orang yang sihat. Kumpulan tanda ini termasuk penurunan aktiviti dan kehilangan minat terhadap hobi, kemiskinan pertuturan dan ekspresi wajah, pengasingan. Ketidakupayaan emosi (perubahan mood yang tajam), pemikiran yang lemah dan kurangnya motivasi diperhatikan.

Semasa perbualan, pesakit terus melangkau dari satu topik ke topik yang lain, dan ketika penyakit itu berkembang, mereka berhenti memenuhi kemahiran mengurus diri (menggosok gigi, mandi). Terdapat pelanggaran tumpuan perhatian dan ingatan. Penilaian pesakit seperti itu bersifat abstrak (manifestasi kognitif). Tanda afektif dicirikan oleh penurunan mood (bunuh diri, pemikiran depresi).

Jenis skizofrenia positif merangkumi perkara berikut:

PandanganCiri
Paranoid halusinasiKhayalan, halusinasi verbal dan automatik (tindakan stereotaip)
Sindrom Kandinsky-CleramboPesakit mengadu perasaan bahawa seseorang membuat semua penglihatannya (memasukkan pemikiran ke kepalanya, mengawal organ dalaman). Mentisme (kemasukan idea) kadang-kadang diperhatikan, yang digabungkan dengan tempoh penarikan. Khayalan diperhatikan
ParafrenikHalusinasi, khayalan penganiayaan, gangguan afektif (emosi), dan sindrom Kandinsky-Clerambo. Terdapat latar belakang emosi tinggi yang berterusan, sehingga keadaan mania
Sindrom KapgraTerdapat khayalan bahawa orang mengubah penampilan mereka untuk mencapai tujuan
Paranoid afektifKeadaan tertekan, khayalan penganiayaan dan halusinasi. Kadang-kadang terdapat kehadiran megalomania
CatatonikTerdapat pemejalan pada posisi tertentu (catalepsy), penerapan posisi yang tidak selesa dan pengekalannya untuk waktu yang lama, penentangan ketika berusaha mengubahnya. Mutisme diperhatikan - ketiadaan ucapan dengan fungsi pertuturan yang dipelihara. Kadang-kadang terdapat peningkatan aktiviti motor
HebephrenicKelakuan bodoh. Pesakit membuat rungutan. Kehadiran tindakan impulsif yang tidak sesuai dengan keadaan sosial diperhatikan. Kadang-kadang digabungkan dengan sindrom paranoid halusinasi dan katatonik
Depersonalisasi-derealisasiPesakit bimbang tentang perubahan penampilan, keperibadian dan tingkah laku orang di sekeliling mereka

Sindrom negatif skizofrenia termasuk yang berikut:

  • pemikiran yang cacat;
  • tekanan emosi;
  • kemerosotan kehendak (abulia / hypobulia);
  • keperibadian berubah.

Pelanggaran pemikiran dicirikan oleh kepelbagaian, ketakselanjaran dan resonans. Pada manifestasi pertama, kejadian sekunder dianggap oleh pesakit sebagai sesuatu yang penting. Ucapan itu tidak jelas, tetapi pesakit menerangkan perinciannya. Ketidakselesaan dinyatakan dalam penyusunan ayat dari kata dan frasa yang tidak berkaitan makna, tetapi asas tatabahasa betul. Dalam ucapan pesakit, aliran perbendaharaan kata (okroshka verbal) diperhatikan. Kadang-kadang pesakit tidak dapat menyelesaikan pemikiran mereka, kerana mereka selalu menyimpang dari topik atau melompat ke yang lain. Dalam beberapa kes, perbualan membawa kepada kehilangan benang pemikiran. Resonans terletak pada banyak akal yang mandul. Dalam pertuturan, pesakit menggunakan perkataan mereka sendiri (neologisme).

Gangguan emosi dicirikan oleh fakta bahawa pesakit mempunyai reaksi sejuk, kekejaman dan pudar. Gangguan sukarela ditunjukkan dalam bentuk sikap tidak peduli, kelesuan dan kekurangan tenaga. Seseorang menjadi pasif dan tidak peduli dengan peristiwa yang berlaku di sekelilingnya. Abulia adalah pelanggaran total terhadap wilayah sukarela, hipobulia adalah separa. Bergantung pada perjalanan penyakit, perubahan keperibadian berkembang di mana seseorang menjadi tertutup dan bersikap.

Terdapat 4 bentuk utama gangguan ini: paranoid, hebephrenic, catatonic dan sederhana. Spesies yang paling biasa dianggap sebagai yang pertama. Gejala utama bentuk gangguan ini adalah kecelaruan, dan gejala emosi berkembang dengan perlahan..

Skizofrenia Hebephrenic dicirikan oleh antik, tawa pesakit yang tidak mencukupi dan perubahan mood. Perubahan keperibadian yang pesat diperhatikan. Penyakit ini muncul antara usia 13 hingga 15 tahun..

Dengan bentuk skizofrenia katatonik, gangguan motorik berlaku. Nada otot meningkat diperhatikan. Pesakit menemui kemampuan untuk menyalin pergerakan, frasa dan ekspresi wajah orang di sekelilingnya.

Bentuk sederhana dicirikan oleh fakta bahawa khayalan dan halusinasi tidak ada. Pesakit enggan bekerja dan belajar, kerana alasan ini terdapat hubungan yang putus. Gangguan ini muncul pada masa remaja dan remaja. Pesakit menjadi tidak peduli dengan kejadian di sekelilingnya..

Menurut kajian, risiko skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja adalah 3-4 kali lebih tinggi daripada pada orang dewasa. Kecacatan skizofrenia pada usia dini dicirikan oleh perubahan dalam bidang emosi. Pada pesakit, penurunan kecerahan perasaan dan empati diperhatikan.

Kanak-kanak dicirikan oleh kekejaman terhadap orang yang mereka sayangi dan mementingkan diri sendiri. Hubungan interpersonal adalah dangkal. Anak itu mungkin tidak peduli dengan kematian orang yang disayangi dan menangis kerana bunga yang patah. Bagi kanak-kanak yang mempunyai ciri-ciri kehidupan beremosi seperti itu, keterikatan simbiotik kepada salah seorang ibu bapa yang bergantung pada dirinya adalah ciri.

Autisme memanifestasikan dirinya dalam bentuk penarikan diri dari kenyataan dengan fiksasi di dunia dalaman. Infantilisme mental dicirikan oleh hakikat bahawa anak terlalu bergantung kepada ibu. Dia belum membentuk minat, perasaan dan tanggungjawab yang berkaitan dengan usia. Tarikan pada kanak-kanak muncul dengan kelewatan. Kadang-kadang ketidakmatangan mental digabungkan dengan ketidakmatangan fizikal, yang tercermin pada perawakan kecil anak dan ciri-ciri kecil. Pesakit sepanjang hidupnya mengekalkan ekspresi anak, gaya berjalan dan ekspresi wajah.

Kekakuan mental ditunjukkan dalam bentuk perkembangan dan fleksibiliti proses yang tidak mencukupi seperti emosi, pemikiran, tingkah laku. Terdapat pelanggaran mengalihkan perhatian. Kanak-kanak seperti itu sukar menyesuaikan diri dengan keadaan baru (tadika, sekolah atau kolej). Pesakit sukar untuk bertolak ansur dengan perubahan persekitaran biasa (bergerak) atau rutin harian, penampilan dan pembentukan kenalan. Kemunculan orang baru di rumah menyebabkan emosi negatif dan reaksi protes. Pada kanak-kanak dan remaja yang sakit, penurunan aktiviti berlaku. Terdapat penurunan pada tahap kinerja, kurangnya motivasi untuk melakukan tindakan apa pun (kecacatan apatoabulik).

Penyelewengan perkembangan pesakit semakin ketara apabila skizofrenia lebih awal berlaku. Terdapat dua jenis gangguan: ketidakselarasan dan keterbelakangan mental (ZPR). Yang pertama dicirikan oleh ketidakcocokan dalam kematangan fungsi mental dan motor, iaitu, pertuturan dan pertumbuhan intelektual diatasi dengan keterbelakangan motor. Dalam beberapa kes, perkembangan proses kognitif adalah normal dengan kemustahilan pembiakan dan asimilasi kemahiran rumah tangga dan rawatan diri. Kanak-kanak mempunyai resonansi - pertimbangan yang tidak berguna untuk topik apa pun. Dalam ekspresi wajah, asinkron diperhatikan. Penyelewengan perkembangan berlaku selepas bayi. Ucapan dicirikan oleh kemiskinan dan kesunyian. Terdapat pelanggaran sebutan suara, echolalia (pengulangan kata-kata orang di sekitarnya) dan bisikan. Pesakit kadang-kadang meniru bukan sahaja intonasi, tetapi juga nada suara.

Kanak-kanak selalu memanggil diri mereka sebagai orang ketiga. Permainan mereka primitif dan stereotaip (pembukaan dan penutupan pintu tanpa henti). Perhatian pada pesakit seperti itu tidak berpikiran.

Mereka menjadi agresif apabila terganggu dengan tindakan. Mereka tidak berkomunikasi dengan rakan sebaya dan tidak menikmati komunikasi dengan orang di sekeliling mereka. Kanak-kanak tidak mempunyai keinginan dan tidak boleh berpakaian dan makan dengan tangan mereka.

Gejala skizofrenia pada remaja ditunjukkan oleh pelbagai gejala. Fikiran khayalan jarang berlaku dan tidak stabil. Pesakit mengalami anoreksia nervosa, dysmorphomania (keyakinan seseorang bahawa dia mempunyai kecacatan fizikal), gangguan falsafah. Pada masa remaja, bentuk skizofrenia paroxysmal berlaku, tetapi ada yang lain yang diperhatikan pada pesakit dewasa.

Dengan penyakit lamban yang berterusan, timbulnya pemikiran obsesif, gangguan afektif, yang mana gejala negatif berkembang dalam bentuk penipisan emosi, pengalihan secara beransur-ansur dan penurunan tenaga. Diagnosis yang dibuat pada usia ini kemudian ditolak, kerana terdapat pengampunan yang berterusan (ketiadaan gejala) dengan pelbagai gangguan keperibadian. Dengan skizofrenia khayalan yang berterusan, peringkat awal penyakit ini berlaku pada masa remaja.

Pesakit mempunyai bentuk ganas yang timbul dengan kegembiraan motor dan dalam masa yang singkat mengalami kecacatan skizofrenia yang mendalam. Konyol, impulsif, dan negatif diperhatikan. Pesakit mempunyai gejala gema (pengulangan pergerakan, ekspresi wajah dan kata-kata orang di sekitarnya), yang bergantian dengan keadaan tidak bergerak. Halusinasi kadang-kadang berlaku.

Bentuk skizofrenia yang sederhana pada usia ini jarang berlaku. Seperti bulu (paroxysmal-progressive) dicirikan oleh adanya penyumbatan, khayalan, halusinasi dan gangguan motor pada pesakit. Dalam bidang emosi, gangguan kemurungan dan manik diperhatikan. Di masa depan, dengan bentuk ini, perkembangan perubahan keperibadian berlaku, yang meningkat setelah setiap serangan.

Dengan skizofrenia berulang, terjadinya gangguan afektif secara berkala. Selepas serangan ke-2-4, perubahan keperibadian berlaku, yang terutama mempengaruhi ruang emosi pesakit. Gangguan depresi dan manik diperhatikan. Selepas satu serangan, pengampunan dibentuk dengan adanya keadaan hipomanik kronik (manifestasi kecil peningkatan latar belakang emosi).

Pada masa kanak-kanak, yang paling biasa adalah bentuk skizofrenia seperti bulu dan berterusan. Di antara manifestasi penyakit ini pada kanak-kanak di bawah umur 10 tahun, terutamanya tidak ada gangguan khayalan, halusinasi, kekeliruan. Fobia, gangguan motorik dan patologi psikosomatik mendominasi. Hobi dan fantasi yang terlalu tinggi diperhatikan. Skizofrenia berterusan malignan dicirikan oleh kehadiran pada kanak-kanak gangguan motorik, gejala gema, pembekuan, tingkah laku impulsif, serta pengekalan kencing dan tinja. Ada kebodohan. Dengan jenis ini, pada kanak-kanak selepas 1 tahun terdapat kecacatan teruk dalam bentuk keterbelakangan mental dengan gejala katatonik (motor) dan gangguan afektif.

Skizofrenia perlahan yang berterusan berkembang secara perlahan dan beransur-ansur - dari bulan-bulan pertama kehidupan. Dalam bentuk ini, eksaserbasi bergantian dengan tempoh normalisasi. Terdapat gangguan psikosomatik, tics, ketakutan, enuresis (inkontinensia kencing), encopresis (inkontinensia tinja), kegagapan, kemurungan dan gangguan manik. Pada semua pesakit, manifestasi kecacatan skizofrenia dinyatakan pada usia prasekolah, tetapi mereka berkembang sebelum masa baligh. Pada kanak-kanak kecil, terdapat ciri autisme, dari 7 tahun - gangguan emosi. Pada usia pra-remaja, tingkah laku dicirikan oleh eksentrik, infantilisme mental dan fizikal terbentuk.

Produktiviti pesakit ini terjaga, tetapi aktiviti tersebut bertujuan untuk lingkaran objek yang sempit. Semakin dekat usia remaja, semakin ketara sekatan minat. Terdapat penurunan aktiviti, perlambatan aktiviti mental. Kanak-kanak skizofrenia yang telah mencapai akil baligh dan usia muda bebas, bergantung pada ibu bapa mereka, dan memerlukan rangsangan dan kawalan. Pesakit sedemikian menamatkan sekolah menengah lebih teruk daripada rakan sebaya mereka. Pemilihan khusus adalah sukar kerana rehat yang lama. Skizofrenia paroxysmal berkembang pada pesakit berusia 2 tahun ke atas. Kehadiran keadaan depresi, manik dan khayalan diperhatikan. Fantasi, ketakutan dan fobia patologi timbul. Setiap pesakit mengalami sehingga 10 kejang yang berlangsung selama 1-1,5 bulan. Mereka dicirikan oleh keseriusan, dan di antara mereka terdapat pengampunan dengan gejala afektif dan tanda-tanda yang merupakan ciri neurosis. Tempoh rehat adalah lebih dari 3 tahun, permulaannya bertepatan dengan masa remaja. Kemudian berlaku psikosis baru, gejala menjadi lebih ketara daripada sebelumnya.

Kekaburan kesedaran kadang-kadang diperhatikan. Gangguan khayalan dan halusinasi menjadi lebih rumit. Kecacatan skizofrenia dengan bentuk ini berlaku selepas 1-3 serangan. Kejang yang terlalu banyak dipelihara (bayi) ditoleransi oleh pesakit dalam tempoh dari 3 bulan hingga 1.5 tahun, iaitu pada awal kanak-kanak. Gejala utama adalah gangguan somatik dan autonomi. Gangguan ini didiagnosis berdasarkan dokumentasi perubatan institusi bukan psikiatri. Ia menggambarkan keadaan anak, di mana terdapat perubahan tingkah laku, penampilan, perangai dan watak. Serangan berlaku selepas tempoh perkembangan normal atau maju dengan manifestasi latar belakang emosi yang meningkat atau bahkan. Mereka dikaitkan dengan penyakit somatik yang dihidapi oleh anak. Gejala utama gangguan ini adalah gangguan motor dan afektif..

Kanak-kanak skizofrenia mempunyai latar belakang mood yang ceria atau mengganggu. Kadang-kadang terdapat kemurungan dan pengasingan dari dunia luar. Bergantung pada mood pesakit, pergolakan motor atau ketidakmampuan muncul, yang disertai dengan peningkatan / penurunan nada otot. Pada kanak-kanak, terdapat tangisan monoton watak paroxysmal yang berlangsung sekitar 24 jam dengan gangguan tidur / makan.

Kesan yang membimbangkan ditunjukkan dalam kenyataan bahawa kanak-kanak takut kepada orang asing, barang rumah tangga, bunyi. Terdapat ketakutan setiap malam. Terdapat peningkatan air mata dan kesediaan berterusan untuk menangis. Pesakit kelihatan pergerakan jari secara stereotaip, mengayunkan badan, melompat dan memusingkan kepalanya ke atas katil. Terdapat gangguan dalam tidur dan selera makan. Tempoh rehat dikurangkan, tempoh tidur semakin meningkat. Tidur menjadi sensitif dan dangkal, kanak-kanak terjaga dari sedikit suara.

Terdapat keletihan pada waktu siang dan terjaga pada waktu malam. Manifestasi serangan pramatang yang kerap - regurgitasi, muntah dan cirit-birit. Kanak-kanak enggan makan atau menambah selera makan. Memutihkan kulit, kedutan di dahi atau dekat mulut diperhatikan. Mata kanak-kanak seperti itu tidak bergerak. Terdapat kemerosotan dalam perkembangan - mental dan fizikal. Kemudian ia berlaku pada kadar normal yang sama. Tanda-tanda hipomania berlaku selepas 2-3 bulan selang waktu yang cerah. Dari saat ini, manifestasi menjadi stabil dan tidak berubah. Terdapat kekurangan perubahan mood diurnal dan keadaan depresi. Pada sesetengah kanak-kanak, serangan berulang diperhatikan pada usia 2-3 atau 8-10 tahun. Dalam kes ini, fantasi patologi, mood cemas. Setelah selesai, gejala afektif pesakit berterusan.

Tanda-tanda kecacatan skizofrenia muncul segera setelah serangan pertama, tetapi mereka berkisar dari perubahan keperibadian yang cetek hingga tanda-tanda keterbelakangan mental. Kelewatan perkembangan diperhatikan, yang dicirikan oleh kesukaran dalam mendidik anak di sekolah umum biasa. Terdapat ketakutan, gangguan emosi dan motor. Walaupun perubahan keperibadian yang tidak ketara, kanak-kanak mengalami kesukaran penyesuaian pada tahun-tahun pertama persekolahan. Mereka tidak berkomunikasi dengan rakan sekelas, gelisah dan bertentangan. Manifestasi ini memaksa ibu bapa untuk berjumpa dengan pakar psikiatri. Apabila kanak-kanak bertambah tua, prestasi sekolah semakin stabil.

Diagnosis penyakit ini dilakukan oleh psikiatri dan psikologi. Yang sangat penting adalah pengumpulan anamnesis di pihak pesakit dan ibu bapanya, yang terdiri daripada mengkaji aduan dan sebab-sebab yang mempengaruhi pembentukan skizofrenia. Semasa memeriksa kanak-kanak, perlu memastikan bahawa manifestasi ini tidak berlaku kerana penggunaan ubat-ubatan dan ubat-ubatan pesakit.

Diagnosis dibuat berdasarkan kehadiran sifat penyakit yang progresif (perkembangan gejala secara beransur-ansur) dan berlakunya perubahan keperibadian. Untuk mengkaji ciri-ciri pesakit, mereka menggunakan pertolongan psikologi yang memeriksa pesakit melalui ujian. Berdasarkan diagnosis, rawatan khusus ditetapkan..

Rawatan skizofrenia dilakukan secara komprehensif - dengan bantuan ubat-ubatan dan psikoterapi. Dadah dapat menghentikan gejala, memperlambat perkembangan penyakit dan kecacatan skizofrenia. Ciri rawatan remaja dan kanak-kanak adalah bahawa agen tersebut mempunyai kesan negatif yang signifikan pada tubuh pesakit.

Rawatan kanak-kanak di bawah umur dengan gejala yang ketara dilakukan di hospital. Dalam bentuk penyakit yang ringan ini, terapi dijalankan secara rawat jalan. Bergantung pada dinamika penyakit, doktor boleh membatalkan ubat. Dana ditetapkan oleh pakar dengan mengambil kira usia, berat badan, jenis dan perjalanan penyakit ini. Ubat neuroleptik bertujuan untuk pesakit dengan halusinasi dan gangguan khayalan. Pil tidur diresepkan untuk merawat insomnia pada pesakit. Antidepresan kadang-kadang digunakan sekiranya keadaan tertekan. Dadah yang paling kerap digunakan adalah:

Kumpulan ubatNama
AntipsikotikAzaleptin, Aminazine, Haloperidol, Clopixol, Mazeptil, Sonapax, Triftazin, Neuleptil
Pil tidurDiazepam, Phenazepam, Rudotel, Oxilidine, Novo-Passit
AntidepresanAmitriptyline, Persen

Psikoterapi digunakan untuk menggabungkan keberkesanan rawatan ubat. Oleh kerana itu, pesakit mempunyai kemerosotan yang stabil. Psikoterapi memberikan sokongan psikologi kepada ibu bapa, dan anak belajar menerima penyakitnya. Tempoh sesi bergantung pada jenis patologi dan usia pesakit..

Skizofrenia pediatrik: tanda awal yang pertama

Skizofrenia adalah penyakit mental yang mempunyai penyakit kronik. Nama lain adalah skizis, yang secara harfiah bermaksud "perpecahan." Skizis adalah gangguan aktiviti sukarela, emosi dan mental, akibatnya seseorang kehilangan keperibadiannya, tidak lagi membezakan antara fiksyen dan kebenaran.

Kejadian puncak berlaku pada masa remaja, walaupun ia berlaku di kalangan orang muda. Skizofrenia awal kanak-kanak didasarkan pada aduan dan penilaian subjektif oleh doktor mengenai keadaan pesakit, biasanya setelah berusia 7 tahun. Diagnosis serupa yang berusia lebih awal dari 7 tahun tidak dibenarkan tanpa gambaran klinikal yang jelas, kerana kanak-kanak cenderung berfantasi, dan sangat sukar untuk membezakan skizofrenia dari patologi lain.

Malangnya, skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja tidak jarang berlaku. Walau bagaimanapun, diagnosisnya sangat rumit kerana kesamaan dengan penyakit lain dari bidang mental, dan dalam beberapa kes, dengan penyusunan semula hormon dangkal semasa akil baligh. Pada kanak-kanak di bawah usia 14 tahun, diagnosis dibuat hanya dalam 2% kes, tetapi ini tidak bermaksud kejadian rendah, kebanyakan orang dewasa hanya tidak memperhatikan perubahan sifat anak mereka dan oleh itu tidak membawanya ke doktor yang sesuai. Skizofrenia pada masa kanak-kanak adalah masalah besar bukan hanya untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk masyarakat secara keseluruhan. Lebih cepat rawatan dimulakan, semakin baik prognosis penyakit ini..

Sebab-sebabnya

Masih belum jelas apa yang menyebabkan skizofrenia sebenarnya. Dalam kebanyakan kes, penderita skizis mempunyai kecenderungan keturunan. Walau bagaimanapun, sebilangan orang tidak mempunyai kecenderungan seperti itu. Walaupun demikian, terdapat beberapa teori utama yang, untuk satu tahap atau yang lain, dapat menyumbang kepada perkembangan skizofrenia:

  • Teori utama adalah keturunan. Telah lama diperhatikan bahawa dalam 70-90% kes, kembar monozigotik dengan sekurang-kurangnya satu orang tua dengan skizofrenia menjadi cenderung kepada penyakit ini. Walau bagaimanapun, teori ini menimbulkan keraguan terhadap kes terpencil dari silsilah "suci". Dari sini terdapat dua pilihan, baik salasilah orang-orang ini tidak dipelajari secara menyeluruh, atau teori ini mempunyai tempat yang tepat, tetapi itu sahaja tidak mencukupi untuk perkembangan penyakit ini;
  • Tekanan. Kejutan emosi yang kuat mencetuskan aliran reaksi kimia yang membawa kepada perkembangan skizofrenia. Namun, bolehkah reaksi ini wujud di otak yang sihat atau hanya berlaku pada orang yang terdedah kepadanya? Kami berharap dalam masa terdekat, doktor akan mengeluarkan keputusan mengenai perkara ini;
  • Ciri-ciri pendidikan. Berulang kali diperhatikan bahawa dalam keluarga di mana ibu bapa tidak mengawasi anak mereka, tidak menunjukkan penjagaan dan kasih sayang yang sewajarnya kepadanya, anak-anak dengan gangguan mental yang besar tumbuh;
  • Akil baligh. Mengubah latar belakang hormon, keluar dari jagaan orang tua, permulaan kehidupan berdikari - semua ini adalah tanah yang sesuai untuk pembentukan gangguan mental. Skizofrenia remaja dianggap sebagai bentuk skizis yang paling biasa, dan malangnya ibu bapa dan doktor mengabaikannya, memandangkan kelainan anak adalah sesuatu yang normal.

Bentuk

Skizofrenia mempunyai banyak bentuk, beberapa di antaranya mudah dikelirukan:

  • Skizofrenia sederhana (lambat). Satu ciri adalah permulaan bertahap, biasanya pada usia 12-14 tahun, dan perlahan-lahan dapat berkembang sepanjang hayat. Pesakit menjadi tertutup, ada dwi penghakiman, rasa tidak peduli dan kebencian terhadap orang lain. Dicirikan oleh "kebencian keluarga" - pencerobohan terhadap ibu bapa mereka. Sekarang beritahu saya, adakah ini seperti skizofrenia atau maksimalisme remaja dan perubahan hormon? Halusinasi dan khayalan dapat dinyatakan sedikit;
  • Paranoid. Gejala utama adalah khayalan penganiayaan, kadang-kadang - khayalan cemburu. Halusinasi pendengaran adalah perkara biasa, lebih jarang visual. Undi boleh menjadi neutral atau ganas;
  • Hebephrenic - skizofrenia muda. Kejadian puncak berlaku pada usia 14-16 tahun, remaja, perubahan tingkah laku, ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti seharian, keagresifan, pemikiran pertuturan yang koyak, halusinasi pendengaran diperhatikan pada remaja;
  • Catatonik. Ia dinyatakan dalam sikap tidak peduli, kebingungan, pengerasan dalam satu pose, halusinasi sering terjadi. Selepas kegembiraan, kegembiraan berlaku dengan penyalinan pernyataan, pergerakan, ekspresi wajah, gerak tubuh orang lain yang tidak terkawal;
  • Tidak dibezakan. Bentuk bercampur, yang tidak mempunyai gejala yang ketara;
  • Kemurungan pasca-skizofrenia - selepas permulaan skizofrenia pada seseorang, sindrom kemurungan bermula, gejala-gejala di antaranya menjadi yang pertama. Dan, seperti yang anda ketahui, dengan halusinasi kemurungan dan pengalaman khayalan juga mungkin;
  • Sisa. Gejala skizofrenia kabur, tetapi kesejukan dan kelembutan emosi tetap ada..

Pilihan untuk perkembangan penyakit

Bergantung pada manifestasi klinikal, pilihan berikut untuk perkembangan penyakit dibezakan:

  • Apato-abulic. Ia menampakkan diri dalam bentuk ketiadaan motif, motivasi, minat. Kelakuan menjadi monoton, monoton. Seseorang tidak berusaha untuk apa-apa, menjadi tertutup dan apatis - gejala negatif diucapkan;
  • Paranoid. Berbeza dengan apato-abulic, dalam kes ini, gejala positif berlaku. Pesakit meracau, mendengar suara, dalam beberapa kes melihat gambar. Kecurigaan meningkat, rasa tidak percaya terhadap orang lain, seseorang menjadi rahsia;
  • Psikopat. Kecelaruan dan negatif boleh diabaikan atau tidak ada sama sekali. Pentingkan diri sendiri, kekejaman, kecenderungan diktator muncul;
  • Pseudoorganic. Sebagai peraturan, kebanyakan kes skizofrenia cepat atau lambat mengalir ke varian pseudo-organik. Ia adalah manifestasi skizis, kemampuan mental, kecerdasan, penurunan ingatan, aktiviti mental terganggu.

Aliran

Kursus skizofrenia boleh:

  • terus maju. Gambaran klinikal dalam kes ini mencapai tahap maksimum dan sukar untuk dirawat. Gejala produktif selepas mengambil antipsikotik agak mereda, kecelaruan dan halusinasi menjadi kurang jelas. Tetapi negatif semakin meningkat - kesejukan emosi dan kelembutan;
  • paroxysmal-progresif. Dengan varian kursus ini, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan jangka panjang, perubahan keperibadian masih berlaku, tetapi jauh lebih perlahan daripada dengan varian progresif yang berterusan.

Tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak di bawah umur 7 tahun

Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, mendiagnosis skizofrenia pada anak kecil sangat sukar. Ini hanya dapat dinilai secara tidak langsung, kerana perkembangan setiap bayi adalah berbeza, sebilangan kanak-kanak kurang bercakap sehingga 3-4 tahun, jadi mereka tidak dapat membicarakan apa yang membimbangkan mereka. Skizofrenia dapat diandaikan jika anak tidak memperhatikan ibu bapa, tetapi menumpukan perhatian pada "sesuatu", berbicara dengannya atau menunjukkan emosi apa pun yang berkaitan dengan objek ini. Kanak-kanak seperti itu tidak bermaya, lesu, makan dengan teruk dan bermain. Dengan rakan sebaya yang teruk, cuba berkomunikasi dengan anak yang lebih tua.

Tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak mempunyai wajah yang kabur dengan perkembangan normal kanak-kanak, dengan ciri khasnya. Oleh itu, amat membimbangkan bahawa seorang kanak-kanak boleh bermain dengan dirinya sendiri dalam jangka masa yang lama, sentiasa melakukan tindakan yang sama (misalnya, memasang konstruktor selama beberapa jam). Kanak-kanak seperti itu sangat senang, rentan, mudah tersinggung, tetapi pada masa yang sama lambat dan cepat, mereka mempunyai kemahiran motorik yang kurang baik. Gejala meningkat seiring bertambahnya usia. Jangan mengharapkan anak memberitahu anda tentang "rakan yang tidak ada", pemerhatian dasar kanak-kanak dapat mendedahkan patologi. Sekiranya dia sering membeku di tempat ketika bermain, ketawa atau menangis tanpa sebab, ini sekurang-kurangnya profil neurologi. Memudar di tempat boleh menjadi manifestasi epilepsi, jadi pertama-tama berjumpa dengan pakar neurologi, dan hanya kemudian temu janji dengan psikiatri.

Tanda-tanda skizofrenia di sekolah dan kanak-kanak remaja

Gejala skizofrenia pada remaja lebih spesifik daripada pada kanak-kanak kecil. Kanak-kanak itu menjadi tidak peduli, agresif, menarik diri, berhenti berkomunikasi dengan orang di sekelilingnya dan menjaga hubungan hanya dengan individu tunggal. Selalunya terdapat mistisisme, anak itu "memasuki" falsafah, ajaran agama, mula mencari makna berganda di mana-mana.

Gejala skizofrenia pada remaja dapat kabur, dan dapat dinyatakan dengan jelas. Dengan skizofrenia yang lembap, seseorang mungkin tidak mengetahui tentang penyakit kroniknya walaupun pada usia tua. Lagipun, semasa temu janji dengan psikologi atau pakar neurologi, apabila anda mengadu mengenai halusinasi jangka pendek, anda akan mengalami neurosis dengan segera. Halusinasi juga berlaku pada keletihan kronik, anda tahu. Salah satu aspek utama skizofrenia adalah kesamaran berfikir. Seorang remaja "terkoyak separuh", mengalami perasaan yang berlawanan untuk objek yang sama. Pemikiran yang tidak biasa, resonans sangat menyerlah. Sekiranya anda meminta remaja untuk menerangkan suatu objek, dia akan menggunakan lebih banyak revolusi partisipatif atau partisipatif, bukan bercakap secara langsung. Sebagai contoh, kerusi adalah barang di mana mereka duduk (kebanyakan orang akan menjawab dengan cara itu). Seorang remaja dengan skizofrenia akan memperhatikan hal-hal berikut: "Kerusi adalah benda yang memiliki empat kaki, punggung, dapat kayu, atau boleh menjadi logam, kita perlu duduk".

Dengan bentuk catatonik, gejala utama akan menjadi berhenti, yang dapat bertahan selama berjam-jam, atau bahkan berhari-hari. Selepas ini, anak menjadi gelisah, agresif, boleh menyakiti dirinya sendiri dan orang lain. Dengan bentuk skizofrenia ini, sebagai peraturan, diagnosisnya mudah.

Seorang kanak-kanak dengan skizofrenia mempunyai pemikiran abstrak, yang membolehkannya terlibat secara aktif dalam kreativiti, menulis puisi atau melukis. Banyak orang kreatif mengalami gangguan mental atau ini: penulis Rusia N.V. Gogol adalah penderita skizofrenia, tetapi ini tidak menghalangnya untuk menjadi orang yang luar biasa pada abad ke-19. Lovecraft G.F. menulis banyak buku dengan kandungan yang hebat. Setelah berulang kali menganalisis karyanya, dia juga didiagnosis dengan "Skizofrenia".

Terdapat banyak contoh seperti itu; genius disertai kegilaan.

Ciri Diagnostik

Skizofrenia pada remaja boleh menyamar sebagai neurosis, gangguan keperibadian bipolar, kemurungan, dan banyak patologi psikiatri lain. Diagnosis skizofrenia adalah kesimpulan subjektif psikiatri. Sebelum ini, semua gangguan mental, termasuk gangguan neurotik, disebabkan oleh skizis. Skizofrenia dipercayai sebagai konsep kolektif semua penyakit profil ini. Sebahagiannya, teori ini betul. Sesungguhnya, dengan skizis, terdapat kemurungan dan keadaan manik; seseorang tidak boleh melupakan skizofrenia seperti neurosis, yang hampir mustahil untuk dibezakan dari neurosis yang sebenarnya. Dalam masyarakat moden, diagnosis dibuat berdasarkan gejala positif dan negatif, dan halusinasi adalah kriteria wajib..

Selain itu, adalah mungkin untuk menetapkan imbasan CT otak, EEG, darah untuk virus herpes jenis 4,5, tetapi mereka, sebagai peraturan, tidak berbeza dengan hasil orang biasa.

Yang sangat penting adalah bekerja dengan psikiatri. Khususnya, ini adalah ujian Rorschach, Sondi, Lusher, ujian untuk persatuan (buat selari antara perkara yang sama sekali tidak berkaitan dengan diri mereka sendiri). Pesakit dengan skizofrenia akan selalu mendapat yang biasa. Untuk diagnosis, analisis corak adalah penting, yang secara tidak langsung dapat membicarakan perpecahan. Lukisannya mempunyai ukuran dan bentuk yang pelik, tidak biasa. Sekiranya seorang kanak-kanak menarik seseorang, maka dia akan tidak seimbang, cacat, dengan anggota badan dan jari yang panjang. Kehadiran lonjakan, cakar, gigi yang jelas menunjukkan pencerobohan. Dan ketiadaan mulut adalah isyarat amaran - sikap tidak peduli dan abulia.

Rawatan

Rawatan skizofrenia pada remaja, kanak-kanak dan orang dewasa hanya berbeza dalam dos ubat. Resep mandatori antipsikotik, jika perlu - nootropik, antidepresan, ubat penenang. Rawatan di hospital diperlukan semasa debut skizofrenia.

Juga, kanak-kanak harus kerap mengunjungi ahli psikoterapi untuk membincangkan pengalamannya. Anda tidak boleh membiarkannya tanpa pengawasan, tidak ada yang tahu bagaimana dia dapat bersikap dalam jangka waktu tertentu. Sekiranya rawatan diresepkan tepat pada masanya, maka anak seperti itu dapat mengikuti institusi pendidikan dan tetap menjadi anggota masyarakat.

Perkara utama adalah mengasihi dan menghormati anak anda, untuk mengelilingi anda dengan belaian dan penjagaan. Ini adalah perkara terbaik yang boleh anda fikirkan untuk bayi!

Gejala dan tanda skizofrenia pada kanak-kanak

Skizofrenia pada orang muda adalah penyakit mental yang jarang berlaku. Ia sering ditambah dengan penurunan emosi, manifestasi autisme, kecelaruan, halusinasi dan manifestasi psikopatologi yang lain. Menurut statistik, daripada 1000 kanak-kanak yang umurnya tidak melebihi 14 tahun, hanya 1.5% yang didiagnosis menghidap penyakit ini. Gejala dan tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak, sebagai peraturan, muncul pada usia 7 tahun, tetapi dalam beberapa kes, mereka dapat terjadi sejak tahun pertama kehidupan.

Skizofrenia kanak-kanak - bila membunyikan penggera

Sehingga usia tujuh tahun, penyakit ini mempunyai beberapa ciri dalam manifestasi. Ini dinyatakan oleh gangguan katatonik, yang mencerminkan perkembangan fisiologi sistem saraf kanak-kanak. Ibu bapa perlu mengetahui cara mengenali penyakit pada anak mereka.

Manifestasi gangguan katatonik pada skizofrenia pada masa kanak-kanak dinyatakan sebagai berikut:

  • bayi mengalami kegembiraan paroxysmal, yang dinyatakan dengan ketawa atau air mata tanpa sebab;
  • lontaran yang tidak masuk akal dari satu sisi ke sisi lain.

Kemudian, ketika anak mula membentuk pemikiran dan pertuturan, penambahan gejala yang ada dengan yang baru diperhatikan:

  • khayalan tentang mana kanak-kanak itu selalu bercakap dan yang merangkumi semua pemikiran dan percakapannya.
  • manifestasi halusinasi: bayi mengadu tentang suara luar tertentu yang ingin menyinggung perasaannya.

Kadang-kadang anak-anak dapat, dengan kesungguhan sepenuhnya dan ketakutan besar, memberitahu ibu bapa mereka tentang beberapa perkara atau situasi sehari-hari. Dalam kes ini, sangat sukar untuk membezakan manifestasi skizofrenia dari fantasi kanak-kanak yang normal, yang sering menyebabkan mengabaikan tanda-tanda skizofrenia kanak-kanak.

Buku panduan psikiatri menerangkan semua kemungkinan gejala skizofrenia kanak-kanak:

  • tanda-tanda paranoia: orang kecil selalu merasakan rasa konspirasi terhadapnya, akibatnya dia memperlihatkan pencerobohan terhadap orang lain;
  • jenis manifestasi halusinasi dan verbal dan visual;
  • keengganan untuk terlibat dalam prosedur kebersihan, anak-anak dengan nekad menolak untuk menggosok gigi, mencuci diri, prosedur pagi berubah menjadi tepung untuk mereka;
  • skizofrenia dapat dikenali oleh ketakutan yang tidak berasas, kisah tentang makhluk mitos yang datang kepada bayi dan memberitahu sesuatu, cuba menjadi rakannya;
  • skizofrenia awal kanak-kanak dinyatakan dalam kesediaan anak untuk meluangkan masa dengan rakan, dia lebih suka bersendirian dan berkomunikasi dengan watak yang tidak ada;
  • peningkatan emosi, air mata atau ketawa yang muncul semasa perbualan yang tidak dapat difahami atau khayalan;
  • kurang menumpukan perhatian pada topik perbualan, kanak-kanak itu secara tiba-tiba boleh mengganggu ucapannya dan pergi;
  • mendengar bunyi yang tidak ada;
  • salah faham sementara kata;
  • pengulangan pernyataan, fikiran, automatik yang sama dalam berfikir;
  • gunakan dalam pertuturan perkataan tanpa makna;
  • gejala skizofrenia kanak-kanak juga ditunjukkan dalam kesukaran dalam menjawab soalan, dalam kesalahpahaman kanak-kanak, apa sebenarnya yang ingin mereka dengar daripadanya;
  • gangguan dan kekurangan kesediaan;
  • kekurangan kasih sayang kepada ibu bapa dan orang tersayang;
  • rawak pemikiran;
  • keinginan untuk mencederakan diri sendiri dan semua orang di sekitar: dalam serangan pencerobohan, orang kecil memecahkan mainan, menewaskan pinggan mangkuk, menganggap ini sebagai hobi yang menyeronokkan.

Tanda-tanda skizofrenia pada remaja paling sering ditunjukkan oleh tingkah laku tidak masuk akal dan kebodohan berlebihan yang terdapat pada anak-anak yang lebih muda.

Skizofrenia remaja disertai oleh perkembangan emosi, pengasingan dari dunia luar, prestasi sekolah yang buruk, serta ketagihan terhadap ketagihan: rokok, alkohol, ketagihan dadah. Gejala skizofrenia pada kanak-kanak semasa peralihan ke remaja ditunjukkan oleh kelewatan perkembangan.

Sebab-sebabnya

Hari ini, tidak ada yang dapat menentukan penyebab sebenar gangguan mental pada kanak-kanak. Satu-satunya perkara yang boleh dikatakan oleh para saintis dengan yakin adalah bahawa skizofrenia pada remaja dan kanak-kanak berlaku dengan cara yang sama seperti pada orang dewasa.

Dalam perkembangan penyakit, peranan penting dapat dimainkan oleh kurangnya keseimbangan antara komponen kimia otak. Tidak kurang juga faktor persekitaran dan genetik. Walaupun para penyelidik tidak dapat mengatakan dengan pasti mengenai penyebab skizofrenia, mereka menunjukkan bahawa penyakit ini terbentuk di bawah pengaruh beberapa sebab persekitaran..

Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan awal skizofrenia:

  • kerana penyakit ini dapat diwarisi, kehadiran penyakit pada saudara terdekat meningkatkan risiko perkembangannya;
  • kehamilan lewat ibu kanak-kanak itu;
  • kekal dalam keadaan tertekan (skandal atau tabiat buruk ibu bapa, perceraian sukar, keganasan);
  • penyakit virus yang memahami bayi walaupun di dalam kandungan ibu;
  • kekurangan zat makanan ibu yang teruk semasa mengandung;
  • perkembangan skizofrenia pada remaja boleh berlaku di bawah pengaruh ubat psikotropik (Psilocybin, LSD).

Bentuk skizofrenia

  1. Malignan - terutamanya berlaku pada usia muda (sehingga 7 tahun). Ini dicirikan oleh berhenti cepat, dan dalam beberapa kes bahkan kemunduran perkembangan. Kanak-kanak yang sakit kehilangan kemampuan untuk bercakap dengan normal, hanya suara yang kabur dapat didengar dari ucapan mereka. Sekiranya sebelum penyakit itu berlanjutan, bayi telah belajar berjalan, semua kemahiran akan hilang dan dia kembali merangkak.
  2. Bentuk paranoid sangat jarang berlaku. Kejadiannya sehingga 12 tahun dicirikan oleh khayalan yang tidak masuk akal, ketakutan, khayalan berkala terhadap penganiayaan atau keracunan. Anak-anak seperti itu mula menunjukkan permusuhan terhadap ibu bapa mereka. Gejala skizofrenia ini pada masa remaja dimanifestasikan dalam bentuk keracunan falsafah dan anoreksia kerana kelainan fizikal.
  3. Skizofrenia lambat adalah bentuk penyakit yang paling biasa. Kadang-kadang gejala skizofrenia yang lembap pada kanak-kanak boleh menjadi peningkatan kemampuan mental orang kecil, misalnya pemikiran abstrak atau bakat muzik. Pada mulanya, seorang kanak-kanak bahkan boleh dianggap sebagai anak ajaib. Namun, dari masa ke masa, perkembangan secara beransur-ansur menjadi perlahan. Manifestasi penyakit ini sering dinyatakan dalam khayalan, minat, atau ketakutan yang terlalu pintar. Pada remaja, penyakit ini dikesan dalam bentuk tingkah laku psikopat, emosi lemah, kehilangan minat terhadap semua yang mengelilinginya.
  4. Paroxysmal-progresif - pemandangan biasa yang lain. Tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak paling sering lemah: manifestasi ketakutan atau halusinasi yang lembap. Pada remaja, simptomnya lebih ketara. Hasil dari bentuk penyakit ini adalah kecacatan oligofrenik..
  5. Skizofrenia berulang pada kanak-kanak dan remaja jarang berlaku. Gejala utamanya adalah ketakutan yang tidak masuk akal, disfungsi pencernaan, hadiah vegetatif dengan sakit kepala, demam.

Bagaimana dan bagaimana merawat

Sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan, ibu bapa harus segera menunjukkan anak itu kepada doktor dan melakukan pemeriksaan yang sesuai. Walau apa pun, jangan putus asa, hari ini rawatan skizofrenia telah berubah secara signifikan dalam hasilnya dan mempunyai petunjuk yang sangat optimis..

Rawatan skizofrenia kanak-kanak adalah kompleks: ubat berkesan terkini, pendekatan profesional kakitangan perubatan, sokongan ibu bapa, kursus psikologi - semua ini memberikan prospek pemulihan penuh untuk anak yang belum sepenuhnya membentuk jiwa dan sistem saraf pusat.

Kanak-kanak kecil dirawat dengan antipsikotik. Rancangan rawatan dibuat sepenuhnya oleh psikoterapi kanak-kanak yang hadir. Seiring dengan ini, rawatan merangkumi latihan psikologi dari ahli psikologi. Rawatan dengan antipsikotik dilengkapi dengan ubat nootropik (Nootropil, Phenibut dan lain-lain). Ini mengurangkan kesan sampingan antipsikotik dengan ketara..

Semasa rawatan, hubungan doktor yang hadir dengan ibu bapa anak yang sakit sangat penting. Pakar harus diberitahu mengenai perubahan sekecil yang berlaku pada bayi. Hal ini berlaku terutamanya pada masa remaja, yang dalam bidang perubatan dianggap paling sukar dari segi rawatan.

Sekiranya halusinasi berlaku, maka psikoterapis menetapkan ubat dalam bentuk titisan: "Trifluoperazin", "Haloperidol". Mereka membebaskan anak dari manifestasi negatif penyakit ini.

Sekiranya kanak-kanak itu menghidap penyakit, ini tidak bermakna dia menjadi pertapa atau "istimewa." Sebilangan besar kanak-kanak ini belajar di sekolah yang paling biasa, dengan hanya sedikit pendekatan individu terhadap kurikulum. Walau bagaimanapun, untuk ini adalah perlu untuk mencapai pengampunan penyakit yang stabil.

Sekiranya perjalanan penyakit ini disertai dengan gejala autisme, dalam hal ini bayi belajar di rumah.

Kesalahan ibu bapa adalah kerana ramai di antara mereka yang enggan membuat rawatan di hospital dalam keadaan memburuk. Tetapi ini sangat penting untuk bantuan tepat waktu dan penghapusan akibat negatif dari penyakit ini.

Tanda dan gejala skizofrenia kanak-kanak

Dengan skizofrenia pada kanak-kanak, gejala dan tanda-tanda berbeza dengan ciri orang dewasa. Selalunya pada masa kanak-kanak, gejala hanya mulai berkembang, manifestasi penyakit ini kurang dinyatakan. Mungkin sukar bagi ibu bapa untuk mendiagnosis kelainan dengan sendirinya..

Jenis skizofrenia kanak-kanak

Penyakit ini tidak biasa. Menurut statistik, hanya 1 kanak-kanak daripada 50,000 yang jatuh sakit. Manifestasi pertama berkembang pada 69% keadaan ketika seorang kanak-kanak berumur kurang dari 3 tahun. Ia dibahagikan kepada 3 peringkat: awal kanak-kanak (hingga 3 tahun), pra-sekolah (3-5 tahun), pra-sekolah (5-7 tahun).

Sfera kognitif dan emosi menderita. Ketika tingkah laku semakin meningkat, pertuturan terganggu semakin banyak. Selalunya kanak-kanak boleh mendapat kecacatan.

Gangguan ini bersifat endogen, penyebab utama penampilan adalah kecenderungan keturunan.

Bagaimana mengenali skizofrenia pada kanak-kanak?

Pada peringkat awal, ibu bapa sering menghadapi kesukaran untuk menentukan diagnosis di rumah. Oleh kerana perubahan berlaku secara beransur-ansur, gejala mungkin akan diabaikan untuk waktu yang lama..

Gejala skizofrenia pada kanak-kanak prasekolah

Tidak ada satu jawapan untuk bagaimana skizofrenia menampakkan dirinya pada kanak-kanak. Gejala mungkin tidak muncul sekaligus, mempunyai tahap keparahan yang berbeza.

Kadang-kadang, manifestasi patologi dapat diperhatikan pada masa bayi. Bayi tidak tidur nyenyak, bertindak balas dengan kuat terhadap bunyi dan rangsangan ringan, sering menangis. Dia tidak mengikuti keributan dan objek lain, dia dapat memfokuskan matanya, mencari lama di mana tidak ada apa-apa. Kelewatan pertuturan, pengembangan motor halus adalah ciri.

Aktiviti permainan tidak dibentuk dengan betul. Permainan ini monoton, anak menggunakan mainan yang sama, melakukan aksi berulang. Terdapat kekurangan kasih sayang kepada ibu bapa dan orang dewasa lain (datuk nenek, saudara mara, pengasuh), hubungan sulit dengan orang lain.

Gejala ciri adalah pencerobohan. Ia diperhatikan sejak usia dini, mungkin terdapat pada masa bayi. Kanak-kanak bergerak dengan perlahan, kekok, sering mengatur amukan. Gejala berkembang dengan cepat, sehingga 3-4 tahun, bahkan orang luar dapat melihat penyakit ini.

Oleh kerana aktiviti kognitif terganggu, pesakit muda mengalami perkembangan intelektual yang terganggu. Selalunya kecerdasan rendah, kanak-kanak kurang berkembang daripada rakan sebayanya.

Tanda-tanda skizofrenia pada remaja

Pada masa remaja, gangguan mental menunjukkan dirinya terpisah dari pasukan. Kanak-kanak yang sakit hati enggan berkomunikasi, kurang melakukan hubungan dengan rakan sebaya, tidak berminat dengan aktiviti ekstrakurikuler, tidak cenderung untuk menghadiri bahagian, bulatan. Ada keinginan untuk kesepian. Ketidakpedulian emosi berkembang, emosi menjadi kurang, mereka kurang jelas daripada pada anak yang sihat.

Kanak-kanak dengan diagnosis buruk belajar. Mereka cenderung untuk mempercayai bahawa mereka membuat segalanya lebih buruk daripada yang lain, untuk mengesyaki orang lain bersikap buruk. Minat lama digantikan dengan manik baru.

Terdapat gangguan dalam persepsi. Auditori, kurang kerap - halusinasi visual, khayalan mungkin muncul. Kesukaran timbul dalam membezakan antara realiti dan impian, fantasi.

Gejala katatonik ditambahkan. Stupor yang berpanjangan dapat bergantian dengan peningkatan aktiviti motor, pergolakan, pelaksanaan sejumlah besar pergerakan yang tidak bermakna. Mungkin tiada tujuan di satu tempat.

Diagnosis skizofrenia pada kanak-kanak

Diagnosis harus dilakukan oleh pakar psikiatri. Prosedur diagnostik dilakukan di hadapan ibu bapa: ini membantu anak berasa lebih santai.

Adalah sukar untuk membuat diagnosis yang tepat pada awal kanak-kanak. Peralatan khas tidak selalu memberikan hasil yang boleh dipercayai. Oleh kerana itu, diagnosis dapat berubah seiring bertambahnya usia. Selalunya pada mulanya meletakkan autisme, keadaan tertekan.

Pada remaja, mendiagnosis kehadiran penyakit lebih mudah. Pakar menemu ramah pesakit secara terperinci mengenai halusinasi, ilusi yang diperhatikan. Menjelaskan gejala yang dilihat pada ibu bapa, batasan manifestasi mereka. Di samping itu, doktor memantau pesakit semasa pemeriksaan untuk menentukan kehadiran gejala yang teruk.

Selain itu melakukan penyelidikan perkakasan. Adalah perlu untuk melakukan elektroensefalogram, pengimejan resonans magnetik, kajian keadaan saluran darah. Di samping itu, ujian virus Epstein-Barr dan ujian darah untuk bahan narkotik diperlukan..

Adakah skizofrenia kanak-kanak dapat diubati??

Skizofrenia awal kanak-kanak sukar dirawat. Mustahil untuk menyembuhkan sepenuhnya gangguan tersebut. Walau bagaimanapun, dengan rawatan yang tepat pada masanya, mungkin untuk mengurangkan keparahan gejala, untuk mencapai beberapa peningkatan. Adalah mungkin untuk mengurangkan intensiti manifestasi patologi, meningkatkan penyesuaian sosial.

Rawatan skizofrenia pada masa kanak-kanak dan remaja

Terapi haruslah menyeluruh.

Ubat dipilih dengan berhati-hati: banyak antipsikotik yang digunakan untuk merawat patologi pada orang dewasa tidak sesuai untuk pesakit kecil. Sebaliknya, mereka menggunakan ubat penenang berasaskan tumbuhan yang lebih ringan. Nootropik digunakan. Semua ubat harus dipilih oleh doktor; anda sendiri tidak boleh mengambil ubat. Selain itu, teh herba dengan kesan menenangkan, mandi dengan tanaman ubat boleh digunakan.

Bahagian penting dalam rawatan adalah psikoterapi dan penyesuaian sosial. Terapi digunakan secara individu dan kumpulan. Bagi kanak-kanak prasekolah, terapi seni paling kerap digunakan: kanak-kanak bekerja dengan pasir, mendengar cerita dongeng, bermain permainan. Di samping itu, terapi haiwan digunakan: hubungan dengan lumba-lumba dan kuda mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan pesakit. Terapi keluarga dianjurkan, di mana saudara-mara pesakit dijelaskan ciri-ciri penyakit anak, cadangan diberikan mengenai cara berinteraksi dengannya..

Penting untuk mewujudkan suasana yang baik di rumah. Pesakit tidak boleh dimarahi, perlakukannya dengan kejam. Anda tidak boleh meyakinkan anak tentang realiti halusinasi. Menyokong pemikiran khayalan juga tidak perlu. Penting untuk memastikan rehat yang mencukupi. Makanan mesti semula jadi, sihat..

Lebih baik menahan diri dari makanan segera, produk dengan sejumlah besar bahan tambahan buatan dan gula.

Prognosis skizofrenia pada remaja

Prognosis bergantung pada bentuk gangguan. Dengan perkembangan penyakit yang ganas, perjalanan berterusan setelah 2-3 tahun, fungsi mental merosot, bentuk kecacatan teruk, kadang-kadang membawa maut kerana keletihan yang teruk.

Dengan bentuk kursus asthenik, pelanggaran kemampuan untuk menavigasi di angkasa, ketergantungan pada orang lain, adalah ciri, gejala autisme muncul.

Kanak-kanak dengan bentuk kemurungan sering mengalami kemurungan, terdedah kepada kecurigaan, kecurigaan, kegelisahan teruk. Pelanggaran, bagaimanapun, sering kurang jelas, walaupun penyesuaian sosial sukar dilakukan.

Gejala psikosis sering muncul. Pesakit sering melakukan jenayah. Kemungkinan bunuh diri adalah tinggi.

Penyesuaian sosial, kualiti hidup merosot dengan bentuk patologi apa pun. Penyembuhan lengkap tidak pernah datang.

Baca Mengenai Pening