Utama Ketumbuhan

Kanak-kanak itu memukul kepalanya - apa yang perlu dilakukan?

Kanak-kanak itu memukul kepalanya - bila perlu berjumpa doktor, dan dalam keadaan apa anda boleh mendapatkan dengan meletakkan tuala dengan ais? Kami akan membincangkan perkara ini dan gejala yang membimbangkan pada bayi setelah jatuh di bawah.

Mengapa bayi paling kerap memukul kepala?

Kecederaan mekanikal pada tengkorak adalah salah satu sebab yang paling biasa bagi ibu bapa yang takut untuk pergi ke jabatan trauma. Ini bukan disebabkan oleh "kecanggihan" kebudak-budakan, tetapi kerana anatomi keanak-anakan yang istimewa.

Faktanya ialah pada kanak-kanak di bawah usia lima tahun, kepala beratnya kira-kira seperempat jisim seluruh badan. Sehubungan itu, apabila jatuh, ia memukul terlebih dahulu. Oleh kerana tidak ada naluri untuk pemeliharaan diri dan koordinasi kurang berkembang, bayi tidak meletakkan tangannya di hadapannya dalam penerbangan, oleh itu meningkatnya kemungkinan gegar otak dan masalah lain.

Selamatkan anak-anak dari kecederaan kepala yang teruk semasa musim gugur dan fontanelles yang tidak tumbuh hingga setahun, dan sejumlah besar cecair serebrospinal di dalam tengkorak yang dapat mengurangkan kejatuhan.

Nasib baik, sebahagian besar jatuh hanya disebabkan ketakutan dan lebam pada anak-anak dan saraf ibu bapa yang dihabiskan. Walaupun begitu, setiap orang harus mengetahui tanda-tanda yang membimbangkan di mana perlu memberi pertolongan cemas kepada bayi..

Bagaimana mengenali bahaya kejutan?

Ketika anak-anak mula merangkak dan kemudian berjalan, mereka sering tersandung, memukul, jatuh (dan sering dari ketinggian yang lebih tinggi daripada ketinggian mereka), mengakibatkan lebam, lecet, lebam dan lebam di kepala. Sejauh mana anda dapat mengenali betapa bahayanya pukulan atau lebam ini untuk sepanjang kesihatan anda? Adakah wajar menunjukkan anak itu kepada pakar pediatrik, pakar neurologi atau segera pergi ke jabatan traumatologi kecemasan?

Kecederaan kepala frontal

Sekiranya, setelah jatuh atau memukul rintangan, remah membengkak benjolan besar di dahinya, ini adalah perkara biasa. Pembengkakan yang teruk disebabkan oleh sebilangan besar saluran darah pecah semasa trauma mekanikal pada tisu lembut tengkorak. Hematoma di dahi paling sering bulat, mereka cepat jatuh dan berhenti mengganggu gelisah dan ibu bapanya, dalam kebanyakan kes mereka tidak mempunyai akibat yang serius.

Walau bagaimanapun, semua ini berlaku untuk kanak-kanak yang lebih tua, jatuh dan memukul bayi tidak boleh diabaikan - tunjukkan bayi itu kepada pakar pediatrik, walaupun anda berpendapat bahawa tidak ada bahaya. Doktor yang berpengalaman akan memeriksa bayi dan memberi jaminan kepada ibu bapa.

Kecederaan kepala

Pukulan tengkuk adalah alasan serius untuk beralih ke bilik kecemasan jabatan traumatologi kanak-kanak: selalunya kecederaan seperti ini mempunyai akibat yang cukup serius. Dan semakin muda anak, semakin cepat anda perlu berjumpa doktor, penundaan dapat menyebabkan penglihatan anak, kerana di bahagian oksipital tengkorak ada ujung saraf yang menghubungkan pusat visual otak dan bola mata.

Selain masalah penglihatan, anak mungkin mengalami gangguan koordinasi motorik dan gegaran. Kemungkinan tinggi keabnormalan perkembangan neurologi.

Pertolongan cemas untuk kecederaan mekanikal tengkorak

Selepas musim gugur, jangan teragak-agak, periksa kawasan lebam dan menilai tahap kecederaannya. Kemudian beri pertolongan cemas dan, jika perlu, hubungi pasukan ambulans. Sekiranya lebam atau luka di kepala sangat besar dan kelihatan menakutkan, ambil gambar luka di telefon bimbit doktor (pembengkakan tisu lembut di kepala boleh terlepas dengan cepat).

Sekiranya benjolan besar atau hematoma muncul di kepala bayi

Tenangkan bayi dan sapukan kompres sejuk ke tempat kecederaan atau hanya sebotol air sejuk yang dibalut dengan kain nipis. Pegang kompres selama lima minit dan keluarkan selama dua hingga tiga minit (untuk memulihkan peredaran darah). Ini akan meredakan kesakitan sedikit. Kemudian sapukan semula kompres selama lima minit. Ulangi langkah-langkah ini selama kira-kira 20-30 minit - pada masa inilah pembentukan akhir hematoma berlaku.

Sekiranya terdapat lelasan pendarahan di dahi atau leher

Gunakan sapuan kapas steril atau sehelai pembalut yang dibasahi dengan hidrogen peroksida untuk merawat lelasan, hentikan darah dengan hanya menekan pembalut yang bersih dan kering ke luka (anda perlu menekan perlahan selama tiga hingga lima minit).

Seorang kanak-kanak berumur lebih dari dua tahun yang mengalami kesemutan sedikit pun dapat disinfeksi dengan lelasan dengan alkohol perubatan, vodka atau dicuci dengan sabun.

Sekiranya darah terus mengalir, walaupun terdapat semua manipulasi, hubungi ambulans.

Sekiranya selepas musim gugur anda tidak menemui kerosakan

Berkelakuan seperti biasa, menenangkan bayi dan membelai dia. Perhatikan tingkah lakunya tanpa henti - sebarang keanehan harus memberi amaran kepada anda. Seorang kanak-kanak mungkin mula berubah-ubah, mengadu sakit kepala dan loya, cepat letih dan tidur dengan lama - semuanya adalah loceng yang membimbangkan yang menunjukkan kemungkinan gegaran atau masalah neurologi.

Sekiranya anak anda, setelah memukul kepalanya, mengaum, mengadu mual dan migrain, muntah, pingsan dan tidak terkoordinasi, segera panggil ambulans..

Bagaimana bersikap jika terdapat sedikit kecurigaan gegar otak?

Sekiranya bayi itu cukup tua untuk menjelaskan keadaannya kepada ibu bapa (ia dapat mengetahui di mana ia menyakitkan, membuatnya sakit atau pening), dan anda tidak melihat alasan yang baik untuk membawanya ke doktor, tetapi keraguan tetap ada, berjaga-jaga.

  • Sejurus selepas musim gugur, tenangkan bayi dan letakkan dia di tempat tidur, buatkan dia dengan permainan dan cerita yang tenang, baca buku. Jelaskan bahawa semuanya teratur, tetapi sekarang anda perlu berbaring sedikit.
  • Perhatikan bayi selama beberapa jam untuk tanda-tanda kegelisahan. Sekurang-kurangnya tiga hingga empat jam, jangan biarkan kita tertidur: dalam mimpi, anda boleh melupakan kemerosotan dalam keadaan gegaran.
  • Sekiranya anak kecil, bangunkan dia pada waktu malam dan perhatikan koordinasi pergerakan.
  • Perhatikan gelisah selama tiga hingga empat hari: jika tidak ada tanda-tanda yang membimbangkan dalam tempoh ini, maka kecederaan itu berjalan lancar.

Setelah pukulan ke kepala, disarankan untuk mengunjungi udara segar lebih kerap, lebih suka permainan lengang dan berjalan perlahan..

Tanda-tanda kecederaan kepala yang teruk

Sebarang lebam tengkorak memerlukan pemantauan berterusan oleh ibu bapa di rumah atau oleh doktor di hospital. Untuk insurans semula selepas kecederaan sekiranya anda memutuskan untuk meninggalkan bayi anda di rumah, kecualikan tekanan fizikal dan mentalnya: melarang membaca, menonton TV atau bermain komputer. Pengecualiannya adalah muzik klasik yang tenang. Sekiranya terdapat komplikasi yang dinyatakan di bawah, tunjukkan bayi kepada pakar neurologi atau pakar lain.

Gejala kegelisahan selepas memukul bahagian depan tengkorak

Setelah memukul dahi atau jatuh ke bawah, remah mungkin mengalami gejala berikut, yang menunjukkan komplikasi berbahaya:

  • kemurungan di dahi dan bukannya lebam biasa;
  • benjolan besar yang tidak normal;
  • muntah dan loya;
  • pening, pingsan;
  • tangisan yang tidak terkawal, amukan;
  • sesak nafas;
  • pemutihan kulit muka;
  • sianosis segitiga nasolabial;
  • pembesaran murid, strabismus;
  • kelesuan dan kelesuan;
  • kesukaran bercakap;
  • diskoordinasi, kekakuan pergerakan;
  • pendarahan telinga atau hidung.

Sekiranya kanak-kanak menunjukkan sekurang-kurangnya satu daripada gejala ini setelah memukul kepalanya, segera panggil ambulans!

Letakkan bayi di sofa atau tempat tidur di punggung atau sebelahnya (untuk bayi yang tidak dapat berguling-guling di sisinya sekiranya muntah) dan jangan berikan ubat sendiri: ini boleh menyukarkan diagnosis doktor.

Gejala kegelisahan selepas strok tengkuk

Kecederaan mekanikal okipital boleh menyebabkan semua gejala di atas, serta gejala berikut:

  • kebas anggota badan;
  • hilang ingatan
  • penyebaran gambar di mata;
  • kehilangan kesedaran;
  • sakit kepala yang teruk dan pening.

Menurut statistik, kecederaan tengkorak oksipital paling sering menyebabkan gegar otak, jadi mereka perlu diberi perhatian serius.

Anak-anak jatuh semasa permulaan gerakan bebas, dengan kejutan ringan dan kehilangan keseimbangan, sementara remaja jatuh semasa pergaduhan, ketika bermain roda atau meluncur. Kanak-kanak yang lebih tua harus dipaksa memakai topi keledar di kepala untuk mengelakkan kecederaan..

Kemungkinan akibatnya

Kepala adalah salah satu bahagian tubuh kita yang paling penting dan rentan, sebab itulah kecederaan tengkorak boleh membawa akibat yang tidak dapat dipulihkan yang menyebabkan masalah sepanjang hidup. Setelah memukul kepala, anda perlu memerhatikan anak. Ada kemungkinan dia akan menangis, mula tidur dengan teruk dan menyerap bahan sekolah dengan lebih teruk.

Akibat daripada kecederaan pada bahagian depan tengkorak

Terdapat beberapa jenis kecederaan selepas memukul dahi:

  • Terbuka - tisu lembut dan tulang tengkorak rosak, trauma disertai dengan pendarahan dan kehilangan kesedaran, kejutan kesakitan. Dalam kes ini, diperlukan rawatan segera di hospital..
  • Tertutup - tisu lembut dan tulang utuh. Terdapat tahap keparahan yang berbeza-beza dan memerlukan taktik rawatan yang berbeza.
  1. Kekacauan otak adalah keadaan yang serius, biasanya disertai dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan, pendarahan hidung atau telinga. Lebam muncul di sekitar mata, ucapan sukar. Salah satu saraf muka yang bertanggungjawab untuk ekspresi wajah mungkin terjejas.
  2. Gegar otak adalah keadaan biasa yang berlaku selepas kecederaan parah pada tengkorak. Ia dicirikan oleh muntah dan mual berterusan, pening, kebiruan bibir dan pucat kulit di wajah. Dalam beberapa kes, gejala ini mungkin tidak, tetapi tidur malam yang gelisah dan gelisah adalah alasan untuk berjumpa doktor. Dengan gegaran otak, rehat tempat tidur mingguan dengan aktiviti otak minimum.
  3. Hematoma atau benjolan, disertai dengan pembengkakan tisu lembut. Bayi menangis sebentar, tidak lama setelah menghilangkan rasa sakit, dia menenangkan dan melupakan kejadian itu.

Akibat daripada kecederaan pada bahagian tengkorak oksipital

Sebagai tambahan kepada komplikasi di atas, pukulan ke bahagian belakang kepala dapat memberikan akibat berikut:

  • gangguan, kecerobohan;
  • diskoordinasi pergerakan di satu pihak (biasanya dari gerakan di mana pukulan jatuh);
  • gangguan ingatan;
  • insomnia;
  • kemunculan migrain berterusan.

Cara mengelakkan kecederaan?

  1. Jangan sekali-kali meninggalkan bayi di sofa, tempat tidur tanpa sisi atau meja ganti - ia boleh jatuh dengan serta-merta. Letakkan lebih baik di lantai atau di buaiannya.
  2. Sekiranya anda duduk di sofa bersama bayi, letakkan beberapa bantal besar di atas lantai - ini akan melembutkan kejatuhan sekiranya pengawasan anda.
  3. Sentiasa memakai tali pinggang keledar di kereta dorong atau tempat duduk kereta..
  4. Semasa anak mula belajar berjalan, permaidani yang ketat akan membantu anda - kaki tidak akan tergelincir di atasnya, dan jatuh tidak akan menyakitkan.
  5. Dapatkan stoking yang fidgety dengan jerawat getah di sol - ini akan memudahkan berjalan dan mencegah jatuh.
  6. Jadikan anak anda memakai topi keledar keselamatan semasa meluncur, meluncur, berbasikal atau bermain scoot.
  7. Selamatkan pangsapuri sekerap mungkin: beli lapisan getah untuk sudut perabot yang tajam.

Anak itu memukul kepalanya: apa yang harus dilakukan dan apa yang perlu diberi perhatian?

Bahaya utama lebam di kepala adalah kerosakan otak. Walau bagaimanapun, melepaskan diri dan berlari ke ambulans dengan setiap pukulan tidak berbaloi.

Pertimbangkan jenis trauma kraniocerebral (TBI), gejala dan akibatnya, serta tindakan yang mesti dilakukan jika anak itu terkena bahagian belakang kepala.

Ciri-ciri fisiologi kanak-kanak

Dari semua bahagian badan bayi yang baru lahir, ukuran yang agak besar dicatat di bahagian kepala. Ketidakseimbangan ini menjelaskan kerapuhan jatuh di kepala yang dibuat oleh bayi pada tahun pertama kehidupan.

Sekiranya anak kecil jatuh dari buaian dan memukul bahagian belakang kepala, maka kemungkinan kecederaan akan bergantung pada ukuran zon fontanel. Tulang kranial lembut dan "jahitan" interosseous yang bertanggungjawab untuk pergerakan sementara tengkorak melindungi otak dari kemungkinan kerosakan.

Tangisan bayi yang jatuh tidak selalu menandakan kesakitan, tetapi dijelaskan oleh ketakutan yang berkaitan dengan gangguan koordinasi. Apabila cedera, gejala yang membimbangkan akan dapat dilihat pada hari pertama, jadi lebih baik tidak melupakan anak yang terkena.

Kecederaan kepala

TBI dibahagikan kepada 2 kumpulan besar:

  1. Tutup, dicirikan oleh perubahan dalaman. Mengikut tahap kerosakan pada kepala kecederaan, terdapat:
    1. Kecederaan tisu lembut.
      Sekiranya kanak-kanak itu memukul, tetapi dengan cepat tenang dan tidak mengadu kesakitan, maka tidak ada bahaya. Satu-satunya akibat akan menjadi lebam disebabkan oleh kerosakan pada kapal kecil.
    2. Gegaran.
      Dalam 9 daripada 10 kes, kanak-kanak yang dilanda mengalami kehilangan kesedaran jangka pendek (tidak> 5 minit).
    3. Kecederaan otak.
      Jenis trauma tertutup ini disertai dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan, masalah dengan pertuturan, pendarahan dari telinga dan sinus.
  2. Terbuka, disertai dengan pembentukan luka luaran di kepala dan kerosakan pada tulang kranial. Selain pendarahan, keruh atau kehilangan kesedaran diperhatikan.

Gegaran

Walaupun kehilangan kesedaran, kecederaan di kepala dianggap selamat. Seorang kanak-kanak yang sedar kembali memerhatikan:

  • sakit kepala dan pening;
  • serangan mual dan muntah;
  • kebiruan dan pucat bibir.

Pelanggaran fungsi otak adalah sementara dan tidak mempengaruhi organ itu sendiri. Bayi yang disarankan disarankan berehat selama seminggu dengan rehat tempat tidur wajib.

Kecederaan otak

Dengan kecederaan otak yang mempengaruhi membran dan bahagian dalaman organ, edema dan hematoma terbentuk. Bentuk lebam dibahagikan dengan tempoh keadaan tidak sedar:

  • paru-paru - 5-10 minit;
  • sederhana - dari 10 minit hingga 1-2 jam;
  • berat - dari 2 jam hingga 2-3 minggu.

Selain kehilangan kesedaran pada mangsa:

  • hidung atau telinga berdarah;
  • fungsi pertuturan dan wajah terganggu;
  • bulatan di bawah mata menjadi gelap.

Pemampatan otak

Bahaya sebarang TBI - kemungkinan akibatnya. Pada 4% pesakit yang mengalami kecederaan di kepala, tekanan otak dicatatkan. Patologi dijelaskan oleh pemampatan dalaman yang berlaku apabila:

  • mengisi ruang simpanan tengkorak;
  • penipisan mekanisme yang bertanggungjawab untuk penjajaran rongga kranial.

Kecederaan pada batang otak ditunjukkan:

  • muntah yang berpanjangan dan kerap;
  • keadaan tidak sedar, diikuti dengan pengampunan sementara (hingga 2 hari).

Apa yang perlu dilakukan kepada ibu ketika bayi jatuh?

Untuk meminimumkan kemungkinan akibatnya, penting untuk memahami dengan jelas apa yang harus dilakukan sekiranya anak itu memukul kepalanya..

Pertimbangkan asas pertolongan cemas dan gejala yang memerlukan campur tangan perubatan wajib.

Pertolongan cemas

Tindakan yang disyorkan bergantung kepada keparahan kecederaan:

  1. Luka luaran kecil hingga 7 mm.
    Rawat kawasan kerosakan dengan antiseptik dan sapukan ais untuk mengurangkan bengkak..
  2. Luka yang meluas.
    Untuk luka yang besar, bawa bayi yang terkena luka atau hubungi ambulans untuk menjahit. Jangan tekan di kawasan yang terjejas dan tutup dengan ais sehingga paramedik tiba.
  3. Hematoma.
    Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya, tetapi kecuali kerucut, tidak ada kerosakan yang dijumpai - buat kompres sejuk selama 5 minit.
  4. Tiada luka atau lebam.
    Perhatikan kelakuannya. Keletihan, sakit kepala, murung, mual, atau kehilangan kesedaran, disertai dengan keadaan yang semakin buruk, memerlukan panggilan kecemasan wajib.

Walaupun dengan kesejahteraan mangsa:

  • tidak termasuk permainan aktif dan hadkan beban visual (menonton TV, membaca buku, permainan komputer);
  • letakkan dia di tempat tidur (sekiranya loya, berikan kedudukan sisi yang memudahkan penarikan muntah);
  • jangan biarkan dia tertidur atau bangun setiap 3 jam (jika tidak, terdapat risiko mengawasi gejala yang membimbangkan);
  • memantau bentuk murid dan keadaan nadi;
  • cuba ajukan soalan mudah yang boleh menyebabkan kesukaran fungsi otak yang terganggu.

Rawatan ubat

Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya dengan keras, dan selain kecederaan luaran, terdapat kecurigaan kerosakan dalaman, anda tidak dapat melakukan tanpa diagnosis. Untuk memahami keparahan kecederaan, gunakan:

  • tomografi (MRI atau CT);
  • tusukan lumbal;
  • pemeriksaan ultrasound otak;
  • electroencephalogram (EEG).

Bergantung pada diagnosis pesakit, mereka merawat:

  • Vitamin B, memulihkan kerja impuls neuromuskular;
  • asid nikotinik dan askorbik, yang menguatkan sistem vaskular;
  • Cavinton, Theonicol, Cinnarizine, menormalkan aliran darah ke otak;
  • Nootropics (Gammalon, Glutamic acid, Aminalon) yang meningkatkan proses metabolik di dalam otak;
  • Raunatin, Reserpine, Clonidine, memulihkan nada tisu vaskular;
  • terapi dehidrasi, merangsang aktiviti bioelektrik otak;
  • Eufillin, Trental, meningkatkan peredaran mikro intravaskular dan aliran keluar vena.

Apakah bahaya strok tengkuk??

Sekiranya anak memukul kepalanya - perhatikan apa yang memukul. Lebam di dahi kurang berbahaya daripada kecederaan leher.

Akibat kecederaan yang paling berbahaya adalah kemungkinan kehilangan fungsi visual dan akibat maut yang disebabkan oleh pemampatan intrakranial. Juga, ujung saraf yang rosak memperburuk kedutan dan memprovokasi migrain..

Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, dia mula muntah, dan suhu meningkat - hubungi ambulans. Hanya diagnosis tepat pada masanya yang dapat mengurangkan risiko akibat yang tidak menyenangkan.

Tanda-tanda Membimbangkan Apabila Anda Tidak Boleh Menginap di Rumah

Setelah melakukan tindakan utama, bergantung pada gejala. Pekerja perubatan dipanggil dalam kes berikut:

  • rasa mual digantikan dengan muntah yang berpanjangan;
  • sesak nafas disertai dengan penampilan kulit pucat dan bibir biru;
  • saiz kon yang dihasilkan meningkat beberapa kali;
  • giliran kepala sukar;
  • terdapat kebas anggota badan, pening, kehilangan ingatan dan kesedaran;
  • darah mengalir dari telinga dan hidung;
  • saiz murid meningkat atau berkurang, mata menyipit ke sisi;
  • rongga muncul di tempat kecederaan;
  • pertuturan, pendengaran dan koordinasi terganggu;
  • menangis tidak berhenti selepas 1-1.5 jam selepas kecederaan.

Pencegahan kecederaan kepala kanak-kanak

Untuk keselamatan kanak-kanak, ikuti garis panduan ini:

  1. Jangan biarkan kebebasan di atas meja perubahan.
    Semasa menukar lampin, pegang bayi dengan tangan bebas dan perhatikannya..
  2. Gunakan tali pinggang keledar.
    Kencangkan anak anda walaupun di dalam kereta dorong dan pastikan anda menekan brek tangan semasa berhenti.
  3. Lantai selamat dengan permaidani.
    Permaidani bukan sahaja meredam gumpalan kanak-kanak, tetapi juga melembutkan kejatuhan.
  4. Dapatkan peralatan pelindung diri.
    Sekiranya kanak-kanak di helmet jatuh dari pelari dan memukul bahagian belakang kepala, maka risiko kerosakan pada tengkorak diminimumkan. Untuk kebolehpercayaan, tunjukkan pilihan pengelompokan jatuh yang selamat.
  5. Semasa pergi, gunakan tempat bermain yang selamat.
    Memukul pada musim gugur, anak tidak akan terluka, kerana jarak lantai akan mengurangkan kemungkinan kerosakan.
  6. Letakkan bantal di sekitar katil dan sofa.
    Penerbangan boleh dilakukan walaupun di bawah pengawasan orang dewasa, jadi lebih baik jangan mengambil risiko.
  7. Pakai stoking anti slip.
    Sisipan getah mengurangkan geseran, mengurangkan kemungkinan penyimpangan secara tidak sengaja.
  8. Pegang tangan bayi anda ketika menurunkan dan menaiki tangga.
  9. Elakkan kawasan hiburan yang dilarang umur.

Hati-hati dan jaga keselamatan bayi anda. Jangan panik jika dia memukul, dan beri pertolongan cemas. Untuk mengelakkan akibat, jangan mengabaikan diagnosis dan berjumpa dengan pakar pediatrik.

Gejala, ciri rawatan dan akibat kecederaan kepala pada anak

Pertolongan Cemas untuk TBI

Sakit kepala pada kanak-kanak berusia 4 tahun: sebab, pencegahan, rawatan kecemasan

Klasifikasi, gejala, rawatan dan akibat kecederaan kepala

Mengapa sakit kepala di bawah sinar matahari atau selepas berjemur?

Apa itu head bang yang berbahaya bagi kanak-kanak?

Otak - yang suci badan - nampaknya dilindungi dengan kuat oleh tulang tengkorak. Tetapi justru cranium semasa trauma yang paling sering menyebabkan kerosakan pada otak. Seperti yang anda ketahui, antara tulang tengkorak dan otak adalah meninges dan cecair khas - cecair serebrospinal, yang juga melindungi otak. Semasa serangan kepala, otak terus bergerak dengan inersia, yaitu, ia bergerak di dalam tengkorak, tiba-tiba menabrak tulang tengkorak. Minuman keras menekan pergerakan ini, tetapi tidak selalu. Dan dengan trauma yang teruk, jika terdapat patah tulang tengkorak, serpihan otak boleh merosakkan.

Tengkorak kanak-kanak adalah reka bentuk yang lebih rapuh dan rentan. Kemungkinan kecederaan otak semasa memukul kepala pada kanak-kanak jauh lebih tinggi daripada pada orang dewasa. Terutama pada tahun pertama kehidupan, ketika fontanel belum ditutup dan tulang tengkorak mudah diganti semasa terkena.

Orang dewasa mesti mengetahui di mana bayi berada dalam bahaya. Untuk jatuh di atas lantai dari meja ganti atau jatuh dari kereta dorong adalah "hobi" bayi. Kanak-kanak yang lebih tua menguasai dunia, mengujinya untuk kekuatan dengan dahi mereka sendiri. Pengembara muda itu bahkan tidak memerlukan sudut tajam - dia benar-benar akan mengalahkan sebilangan besar. Dan bagus jika lebam. Dan ketika bayi membesar dan mula berlari, tidak diketahui siapa yang sering menggenggam kepalanya - ibu yang takut atau dia.

Sayangnya tidak dapat melindungi anak dari kecederaan sepenuhnya. Sekiranya anak anda jarang jatuh, adakah anda gemetar terlalu banyak? Menurut Benjamin Spock, "ia akan menyelamatkan tulang-tulangnya, tetapi merosakkan wataknya." Bagaimana kita, jika tidak menyelamatkan bayi, sekurang-kurangnya dapat mengurangkan risiko kecederaan kepala?

Kanak-kanak sehingga setahun

Payudara paling kerap berguling ke lantai dari menukar meja, jadi anda perlu membungkus bayi bukan di atas meja, tetapi, misalnya, di sofa. Dia lebih rendah. Juga, untuk melembutkan kemungkinan jatuh, hamparkan permaidani di bawah meja atau di sebelah sofa. Tiga cadangan yang lebih mudah:

  • jangan sesekali mengalihkan pandangan anda dari bayi semasa membelai;
  • cuba pegang dengan tangan anda;
  • jika anda perlu pergi (untuk sebotol, atau mengangkat telefon, atau membuka pintu), bawa bayi anda bersama anda. Jika tidak, dia boleh berguling-guling dari punggung ke perutnya (lebih baik tidak memikirkan akibat kajian akrobatik seperti itu).

Adalah perlu untuk mengawasi bayi walaupun dia berbaring dengan tenang di tempat tidurnya. Namun, berbohong adalah separuh pertempuran. Sebaik sahaja dia mula duduk, lihat kedua-duanya. Sekiranya gelisah anda sudah menguasai seni duduk, segera dapatkan kereta sorong yang rendah. Dan pastikan anak itu boleh duduk dan berbaring. Lebih sukar baginya untuk keluar dari kereta dorong seperti itu, dan lebih selamat jatuh.

Anak pergi

Stoking khas dengan "brek" dapat melindungi anak dari terjatuh di pangsapuri (ini adalah sarung getah di telapak kaus kaki yang mengurangkan tergelincir). Ia sangat berguna di sebuah apartmen dengan lantai parket. Di tempat-tempat laluan bayi yang biasa, letakkan permaidani (tetapi supaya ia berbaring rapat dan tidak meluncur di lantai). Buat pertama kalinya, bungkus beberapa bahan padat di sudut perabot yang tajam, pintu pintu. Tanggalkan kerusi dan perabot lain dari tingkap - ini akan membuat lelaki penasaran itu tidak mahu naik ke ambang tingkap atau, takut berfikir, membuka tingkap.

Jenis kecederaan

Sekiranya malapetaka berlaku dan kanak-kanak itu jatuh, memukul kepalanya, perkara utama adalah jangan panik, tidak mengetahui siapa yang harus dipersalahkan. Semua perhatian kepada bayi. Tugas anda adalah dengan cepat mengetahui betapa seriusnya kecederaan tersebut. Bagaimana hendak melakukannya? Kecederaan yang paling mudah adalah lebam tisu lembut kepala (tidak boleh dikelirukan dengan lebam otak!). Dalam kes ini, otak tidak menderita. Mungkin terdapat sedikit lecet atau lecet di tempat kejadian. Kanak-kanak itu, setelah tersedu selama 10-20 minit, tenang dan berkelakuan seperti biasa. Dalam kes ini, anda tidak boleh pergi ke doktor.

Dengan gegaran otak, semuanya menjadi lebih serius: mungkin ada kehilangan kesedaran jangka pendek, muntah bermula (berulang pada kanak-kanak berumur sehingga 3 bulan), kulit menjadi pucat, dan peluh sejuk muncul. Kanak-kanak itu lesu, mengantuk, enggan makan; mereka yang lebih tua dan boleh bercakap mengadu sakit kepala, tinitus.

Kecederaan yang lebih serius adalah gangguan otak. Dalam kes ini, segera setelah cedera, penutupan kesedaran yang berpanjangan mungkin (kadang-kadang tidak hadir lebih dari satu jam). Dalam kes-kes yang sangat teruk, gangguan pernafasan dan jantung berlaku. Sekiranya patah tulang tengkorak, selain keadaan serius kanak-kanak, mungkin terdapat aliran keluar darah atau cairan ringan (cecair serebrospinal) dari hidung atau telinga, lebam terbentuk di sekitar mata (gejala kacamata). Sangat penting untuk mengetahui bahawa dengan patah tulang tengkorak, gejala tidak muncul dengan segera, tetapi beberapa jam selepas kecederaan. Oleh itu, peraturan nombor satu - setelah lebam (kerosakan) di kepala, seseorang mesti memantau keadaan anak dengan teliti.

Keraguan bahawa "semuanya teratur" adalah kesempatan untuk mendapatkan rawatan perubatan segera. Apabila tanda-tanda gegar otak atau lebam otak muncul, doktor segera dipanggil.

Pertolongan cemas

Sekiranya tidak ada kerosakan yang jelas pada tulang tengkorak, kain yang dibasahi dengan air sejuk atau ais di kain harus disapu ke tempat terkena. Ini akan mengurangkan kesakitan, menghentikan pembengkakan tisu dan pendarahan. Pendarahan juga dapat dihentikan dengan cara ini - dengan melekatkan pada luka sekeping bahan kering (tampon). Sekiranya direndam dalam darah, sapukan yang kedua di atas penyapu pertama. Perhatian! Sekiranya pendarahan berterusan selepas 15 minit, segera hubungi doktor.

Selepas kecederaan kepala, kanak-kanak itu memerlukan ketenangan, tetapi selama satu jam jangan biarkan dia tertidur, jika tidak, anda tidak akan memahami betapa sukarnya keadaannya. Bangunkan bayi dan pada waktu malam. Sekiranya dia tidak menjawab soalan mudah, atau dia mengalami gangguan koordinasi pergerakan, atau muntah berulang, segera hubungi doktor. Perhatikan murid: ukurannya yang tidak rata menunjukkan kerosakan otak yang teruk. Sekiranya anda mengesyaki kecederaan serius, dan bayi tertidur - jangan tunggu sehingga dia bangun: hubungi doktor. Sekiranya kanak-kanak itu, setelah memukul kepalanya, kehilangan kesedaran dan anda sudah memanggil ambulans, letakkan bayi di satu sisi supaya muntah tidak masuk ke saluran udara. Sekiranya anda mengesyaki bahawa, selain otak, tulang belakang cedera (ketika jatuh dari ketinggian di kepala atau di belakang), anak mesti dipusingkan dengan sangat hati-hati dan supaya badan dan kepala berada pada paksi yang sama: ini akan membantu mengelakkan kecederaan tambahan.

Tetapi, perkara terpenting yang diperlukan oleh anda sekiranya anak itu cedera adalah tetap tenang. Terlalu banyak bergantung pada kecukupan reaksi anda - kesihatan orang kecil.

Sakit kepala pada kanak-kanak

Ramai orang berpendapat bahawa sakit kepala adalah sifat usia yang terhormat. Namun, baru-baru ini, kanak-kanak semakin menderita, terutamanya pada masa remaja. Tidak mudah untuk mengetahui mengapa seorang kanak-kanak mengalami sakit kepala. Untuk mencari kebenaran, doktor menghantar pesakit seperti itu ke pusat neurofisiologi untuk mengambil elektroensefalogram, imbasan ultrasound otak, sinar-X tulang belakang serviks, dan perundingan pakar sempit.

Salah satu sebabnya adalah pelanggaran buruh, trauma kelahiran, kekurangan oksigen pada janin. Dalam kes ini, perpindahan vertebra serviks boleh berlaku. Vertebra yang dipindahkan sedikit memampatkan saluran bersebelahan dengan darah. Oleh itu, bekalan darah terganggu di salah satu kawasan otak, terdapat kekurangan ketepuan oksigen tisu otak. Isyarat untuk ini adalah sakit kepala, sering di kawasan yang jelas: di pelipis, di dahi, di mahkota kepala. Kadang-kadang vertebra yang dipindahkan mencubit plexus saraf, yang menyebabkan kebas pada kulit dan rasa sakit di kepala. Dengan latar belakang kekurangan oksigen yang sama, janin, sebagai peraturan, mengembangkan semua jenis gangguan dalam fungsi (atau pembentukan) struktur otak dan seluruh sistem saraf pusat. Dalam kes ini, anak juga akan mengalami sakit kepala yang kerap..

Sebab lain ialah disfungsi autonomi (vegetovaskular, dystonia neurocirculatory). Keadaan ini boleh dikaitkan dengan tempoh pertumbuhan anak yang cepat, apabila organ dalaman dan saluran darah tertinggal dalam pertumbuhan dari kerangka tulang, yang berkaitan dengan kejang atau kelonggaran otot dinding vaskular yang berlebihan. Sakit kepala adalah tindak balas terhadap bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak dengan saluran seperti itu. Disfungsi autonomi sering dikaitkan dengan kelebihan otak kerana rutin harian sekolah yang tidak betul, kerana peningkatan aktiviti sekolah, kurang tidur, trauma psikologi yang dialami.

Sebab ketiga adalah akibat kecederaan kepala, apabila, kerana lebam, aliran keluar cairan dari rongga ventrikel otak terganggu, peningkatan tekanan intrakranial berlaku, aliran darah terganggu.

Sebab keempat adalah bahawa sakit kepala yang sangat teruk boleh menjadi tanda tumor otak yang semakin meningkat. Mereka mungkin disertai dengan kehilangan kesedaran, penglihatan berganda, muntah. Ini berlaku disebabkan oleh pemampatan saluran otak dan ventrikel otak.

Kanak-kanak sering mengalami sakit kepala jika mereka sedikit di udara segar atau kurang tidur. Oleh itu, agar anak anda tidak mengalami sakit kepala, sesuaikan rejimen seharian. Anak harus berlatih dan tidur di tempat yang berventilasi baik. Pastikan dia tidur sebanyak mungkin 9-10 jam.

Jangan lupa bahawa skrin dan monitor TV adalah sumber sinaran frekuensi tinggi, yang terutama mempengaruhi otak, menyebabkan vasospasme dan, sebagai akibatnya, sakit kepala, kehilangan ingatan, keletihan, kemurungan atau kegembiraan yang berlebihan pada anak. Jangan biarkan dia menonton TV lebih dari satu jam sehari dan bermain di komputer lebih dari setengah jam.

Ajar anak anda bagaimana bekerja dengan buku. Kepala pembaca tidak boleh "menggantung" di atas buku, jarak ke buku sekurang-kurangnya 30 cm. Pencahayaan harus berada di sebelah kiri. Pelanggaran peraturan kebersihan membaca boleh menyebabkan "keletihan mata", yang sering menampakkan dirinya sebagai sakit kepala.

Sekiranya kanak-kanak memakai cermin mata - periksa sama ada ia dipilih dengan betul, adakah masanya untuk menukar lensa, beli bingkai yang lebih luas. Cermin mata yang salah juga boleh menjadi salah satu penyebab sakit kepala pada kanak-kanak. Dan yang paling penting: jika kanak-kanak itu mengalami sakit kepala dan semakin mengadu tentangnya, adalah perlu untuk memeriksanya dengan pakar neurologi dan optometris.

Sekiranya kanak-kanak jatuh: kecederaan pada kanak-kanak

Selalunya, ibu muda, membiarkan bayi di atas katil atau menukar meja "sebentar", tidak menyangka bahawa bayi boleh jatuh: bagaimanapun, dia masih tidak tahu bagaimana merangkak, dan pinggirnya sejauh ini!

Natalya Makarova
Pediatrik, Moscow

Malangnya, selalunya bayi berada di atas lantai. Apakah tindakan ibu bapa dalam kes ini??

Ketinggian berbahaya atau di mana kanak-kanak mungkin jatuh

Sejak lahir, seorang anak kecil dikelilingi oleh perhatian dan perhatian. Orang tersayang melakukan segala yang mungkin sehingga tidak ada yang mengancam kesihatan remah. Tetapi ibu yang paling prihatin boleh melakukan kesalahan. Kadang-kadang cukup untuk berpaling sebentar - dan bayi sudah berada di lantai.

Faktanya ialah tidak semua orang membayangkan kemungkinan remah dengan betul. Bahkan seorang bayi yang baru lahir, membuat pergerakan tangan dan kakinya yang huru-hara, mungkin bergerak ke tepi dan jatuh, walaupun kemungkinan ini kecil.

Tempat-tempat yang sangat berbahaya dari mana kemungkinan terjadinya jatuh untuk bayi hingga 6 bulan adalah meja ganti, sofa, dan juga tempat tidur orang tua. Selepas enam bulan, bayi mula aktif mempelajari pergerakan baru, belajar untuk duduk, merangkak, berdiri di atas kaki, dan kemudian berjalan.

Pada usia ini, dia boleh jatuh dari buaiannya, dari kerusi tinggi, dari kereta dorong, dll? D.

Selalunya, ketika bayi jatuh, mereka memukul kepalanya: hingga 1 tahun, kepala adalah tempat yang paling rentan kerana ukuran dan berat badannya yang agak besar berkaitan dengan badan. Tetapi kerosakan pada bahagian badan yang lain mungkin. Selalunya, ini adalah lebam, dalam kes yang jarang berlaku - patah tulang atau kecederaan otak traumatik (kecederaan kepala).

Sekiranya kanak-kanak memukul kepalanya...

Pukulan kepala pada bayi hingga usia 1 tahun adalah perkara biasa, dan mereka tidak harus jatuh sama sekali, kerana remah-remah secara tidak sengaja dapat memukul objek atau perabot di sekitarnya, membuat pergerakan aktif. Dalam kes ini, pada dasarnya semuanya berjalan tanpa akibat: tidak ada kecederaan otak traumatik, tetapi hanya lebam. Namun, ketika jatuh dari ketinggian, kemungkinan kecederaan otak traumatik (CHMG) meningkat berkali-kali.

Apa itu TBI?

Kecederaan otak traumatik adalah kerosakan mekanikal pada tulang tengkorak dan tisu lembut kepala (otak, salurannya, saraf kranial, meninges).

Kecederaan otak traumatik termasuk:
gegar otak (kecederaan ringan di kepala - tidak ada perubahan yang jelas dalam struktur otak, tetapi aktiviti fungsinya mungkin terganggu);
otak mengalami keparahan yang berbeza-beza (disertai dengan pemusnahan bahan otak di kawasan tertentu, menyebabkan gangguan fungsi yang teruk);
pemampatan otak (patologi teruk yang timbul akibat lebam otak atau pecahnya saluran darah yang besar, yang membawa kepada pembentukan hematoma intrakranial).

Pada kanak-kanak dengan kejatuhan biasa, tekanan otak sangat jarang berlaku. Untuk cedera, anak mesti jatuh dari ketinggian sekurang-kurangnya 2 m atau memukul objek yang sangat keras atau tajam.

Kami menilai keadaan. Gejala kecederaan otak traumatik pada kanak-kanak tidak sama dengan orang dewasa, yang disebabkan oleh ciri struktur tengkorak dan struktur dalaman otak bayi. Dalam beberapa kes, kecederaan kepala tanpa gejala yang berpanjangan atau, sebaliknya, manifestasi gejala ganas dengan trauma minimum adalah mungkin. Ini disebabkan oleh kelenturan tulang tengkorak, pergerakan mereka saling berkaitan di kawasan jahitan, serta ciri-ciri anatomi dan fisiologi otak yang berkaitan dengan usia. Sel-sel otak pada bayi belum dibezakan sepenuhnya, iaitu? tidak ada pembahagian yang ketat ke dalam zon fungsi otak, oleh itu, gejala sering kabur.

Apabila kepala dipukul, bayi terasa sakit, kemerahan muncul di tempat terkena. Pada masa akan datang, perkembangan pembengkakan kecil adalah mungkin. Sekiranya tidak ada yang memberitahu anda, anda tidak perlu risau: ini bukan kecederaan kepala, tetapi lebam pada tisu kepala. Dalam kes ini, perlu memberi anak kompres sejuk dan menenangkannya. Selsema menyempitkan saluran darah, menghentikan pendarahan subkutan, mempunyai kesan anti-radang dan analgesik.

Untuk kompres, pemanas ais, botol plastik kecil dengan air sejuk, dan apa-apa barang sejuk dan tidak trauma, sesuai. Ia mesti dibalut dengan popok atau tuala, dipakai pada lebam dan tahan selama 10-15 minit. Adalah penting bahawa pendedahan kepada sejuk mesti diarahkan dengan ketat di tempat lebam - tidak mempengaruhi tisu di sekitarnya. Sekiranya kanak-kanak tidak membenarkan menyimpan kompres - dia nakal, mengelak - anda boleh membasahi serbet kain kasa, pembalut atau sehelai kain di dalam air sejuk dan mengikatnya ke tempat yang rosak. Pakaian harus diganti kerana ia memanaskan selama setengah jam..

Salah satu gejala kecederaan otak ialah kehilangan kesedaran. Tetapi bagi bayi fenomena ini agak jarang berlaku, dan selalunya ia tidak mendatangkan kerosakan teruk. Ini disebabkan oleh perkembangan yang rendah pada bayi cerebellum dan alat vestibular secara keseluruhan, yang bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan. Anda juga tidak dapat mengetahui sama ada bayi itu mengalami sakit kepala. Oleh itu, tanda-tanda kecederaan otak trauma pada bayi adalah:

  • jeritan kuat sebagai reaksi kesakitan;
  • peningkatan aktiviti motor, kegelisahan umum, atau sebaliknya, kelesuan dan peningkatan mengantuk;
  • muntah, penolakan makanan;
  • pucat kulit.

Tanda-tanda ini adalah ciri gegar otak. Untuk kecederaan otak dengan keparahan yang berbeza-beza (kerosakan pada bahan otak itu sendiri), gejala berikut adalah ciri, selain perkara di atas (atau tanpa mereka):

  • mata membulat, strabismus sementara atau perbezaan diameter murid;
  • kehilangan kesedaran (dapat diandaikan jika setelah jatuh bayi tidak segera menangis, tetapi setelah satu atau beberapa minit).

Terdapat tiga petunjuk untuk menilai kesedaran kanak-kanak selepas kejatuhan:

  • Membuka mata (sama ada bayi membuka matanya sendiri, atau dengan suara yang kuat, atau pada rangsangan kesakitan, atau sama sekali tidak terbuka).
  • Reaksi motor (penting untuk menilai pergerakan bayi di sini: adakah aktiviti fizikal, adakah dia menggerakkan anggota badan secara sama rata, adakah nada otot individu dibangkitkan).
  • Hubungan lisan (sama ada kanak-kanak itu berjalan, tersenyum, menangis, mengerang atau tidak bersuara).

Penilaian seperti itu dapat dibuat beberapa minit setelah musim gugur, ketika bayi sudah sadar. Biasanya, dia biasanya bergerak, berjalan (atau mengucapkan suku kata) dan membuka matanya dengan cara yang sama seperti yang selalu dia lakukan.

Gejala berbahaya adalah peningkatan luaran sementara, ketika setelah tidur, tanda-tanda trauma luaran anak, yang ada sebelumnya, hilang. Tetapi selepas ini, keadaan bayi boleh merosot dengan teruk.

Terdapat juga kecederaan kraniocerebral terbuka apabila integriti tulang tengkorak, dan mungkin dura mater, terjejas. Dalam kes ini, terdapat risiko jangkitan pada tisu otak.

Oleh itu, terdapat banyak tanda-tanda kecederaan otak. Oleh itu, ibu bapa harus berwaspada terhadap sebarang penyimpangan dari tingkah laku bayi yang biasa. Anda mesti berjumpa doktor sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya. Sekiranya semuanya terhad pada lebam tisu lembut kepala tanpa tanda patologi lain, anda perlu menunjukkan bayi itu kepada pakar pediatrik dan pakar neurologi di klinik. Sekiranya terdapat gejala gangguan otak (khususnya, kehilangan kesedaran dan kurang reaksi terhadap rangsangan luaran - cahaya, bunyi), serta kecederaan kepala terbuka, anda mesti segera menghubungi ambulans.

Sekiranya tajuk tidak disertakan dengan kemunculan gejala berbahaya (contohnya, kehilangan kesedaran), anak harus ditunjukkan kepada pakar pediatrik pada hari yang sama atau, dalam kes yang melampau, sehari selepas kecederaan (anda boleh menghubungi doktor di rumah atau membawa bayi ke klinik). Sekiranya perlu, pakar pediatrik akan menghantar bayi untuk berunding dengan doktor lain (pakar neurologi, traumatologi).

Akses lewat ke rawatan perubatan penuh dengan kemerosotan anak.

Sebelum doktor tiba

Apa yang ibu boleh lakukan sebelum doktor tiba adalah menenangkan bayi, meletakkan kompres sejuk di tempat lebam dan memberi ketenangan kepada bayi. Sekiranya kanak-kanak mengalami kecederaan kepala terbuka, adalah perlu untuk menutup kawasan yang rosak dengan pembalut kain kasa steril dan segera menghubungi ambulans. Dengan kecederaan kepala yang terbuka, anda tidak boleh masuk angin.

Apabila doktor tiba, dia akan memeriksa anak itu dan, jika perlu, membawa anda ke hospital bersama bayi untuk kajian dan rawatan tambahan.

Diagnosis TBI

Pautan pertama dalam diagnosis adalah pemeriksaan doktor. Doktor menilai keadaan umum kanak-kanak, kesedarannya, keadaan refleks, aktiviti motorik, integriti tulang tengkorak. Tujuan penyelidikan lanjutan bergantung pada diagnosis awal setelah memeriksa remah-remah dan kemampuan institusi perubatan tertentu. Kadang-kadang, hanya satu kajian yang cukup untuk membuat diagnosis, dan kadang-kadang, jika doktor mempunyai keraguan, mereka harus melakukan beberapa kajian.

Sekiranya fontanel besar di bahagian atas bayi belum ditumbuhi, neurosonografi, pemeriksaan ultrasound otak melalui fontanel besar, dapat dilakukan di hospital atau klinik. Dalam diagnosis patologi otak, tomografi terkomputerisasi sinar-X (CT) digunakan secara meluas. Pada masa ini, CT adalah kaedah yang paling dipercayai untuk mengkaji otak..

Pencitraan resonans magnetik (MRI) tidak dikaitkan dengan sinaran sinar-x, tetapi didasarkan pada kemampuan menyerap medan magnet. MRI membolehkan anda mendapatkan gambaran tisu otak yang lebih berbeza daripada CT. Walau bagaimanapun, CT dan MRI jarang diresepkan untuk bayi, kerana salah satu syarat pelaksanaannya adalah ketidakmampuan pesakit sepenuhnya, yang hampir mustahil untuk diberikan dengan anak kecil. Kajian ini untuk bayi hanya boleh dilakukan dengan anestesia umum jika benar-benar diperlukan..

Untuk menilai integriti tulang tengkorak, dilakukan kraniografi (sinar-X tengkorak). Ophthalmoscopy - pemeriksaan fundus - adalah kaedah penyelidikan tambahan. Ini membolehkan anda mengenal pasti tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial, yang penting untuk diagnosis pendarahan intrakranial atau edema serebrum..

Tusukan lumbar adalah kaedah diagnostik yang lebih dipercayai untuk kes pendarahan intrakranial yang disyaki. Minuman keras diambil oleh jarum yang dimasukkan di antara proses putaran vertebra lumbar 3 dan 4. Tetapi semasa tusukan, anak harus bergerak, kerana ada risiko kerosakan pada tisu otak.

Bagaimana TBI dirawat?

Rawatan ditetapkan berdasarkan data pemeriksaan dan kajian klinikal. Dengan gegaran otak dan lebam di otak, rawatannya biasanya adalah ubat. Dengan gegaran otak, bayi biasanya dirawat di rumah, dan dengan kecederaan otak, di hospital. Sebagai peraturan, kanak-kanak itu diresepkan ubat dengan kesan antikonvulsan, antispasmodik, hipnosis. Juga, remah akan mengesyorkan rehat selama 4–5 hari. Kata "kedamaian" untuk bayi harus difahami sebagai ketiadaan kesan baru, yang membatasi jumlah orang di sekitar ibu dan ayah, berdiam diri di dalam bilik di mana bayi berada.

Akibat TBI

Selepas gegar otak, otak biasanya pulih dalam 1-3 bulan tanpa akibat jangka panjang. Dengan kecederaan yang lebih serius - lebam otak - akibatnya bergantung kepada keparahan kerosakan. Mereka boleh berbeza - dari pening dan gangguan koordinasi pergerakan hingga peningkatan tekanan intrakranial dan sawan epilepsi (sawan dengan kehilangan kesedaran).

Hasil kecederaan serius boleh berlaku gangguan psiko-emosi (hingga demensia) atau gangguan motor (misalnya, ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan). Dengan kecederaan kraniocerebral terbuka, terdapat risiko jangkitan tisu otak (ensefalitis) dan perkembangan meningitis - keradangan meninges.

Sekiranya bayi tidak memukul kepalanya...

Pertama sekali, anda perlu menilai keadaan anak dengan cepat dan memeriksa tempat lebam. Sekiranya anda melihat saat kejatuhan, maka mencari kemungkinan kerosakan tidaklah sukar. Sekiranya anda tidak berada di sekitar, anda harus meyakinkan dan memeriksa bayi dengan teliti, jika boleh..

Kami menilai keadaan. Tempat lebam dapat diperhatikan oleh ciri kemerahan yang muncul pada detik pertama selepas musim gugur. Selama beberapa minit berikutnya, peningkatan kemerahan pada kulit adalah mungkin, serta perkembangan pembengkakan dengan pembentukan hematoma berikutnya. Hematoma berlaku apabila sebilangan besar saluran darah subkutan pecah akibat hentaman, yang mengakibatkan pengumpulan darah cair dalam tisu, yang memiliki warna merah-burgundy. Pendarahan kecil tidak boleh disebut hematoma - ia hanya lebam (lebam dengan kerosakan pada sebilangan kecil saluran darah subkutan).

Apabila terdapat tempat lebam, anda perlu segera menjadikan bayi sebagai kompres sejuk, seperti yang dijelaskan di atas - di bahagian TBI.

Dalam perjalanan normal hematoma menurun setiap hari, dan warnanya berubah. Hematoma segar berwarna merah tua, secara beransur-ansur berubah menjadi biru, dan kemudian menjadi kuning. Untuk mempercepat penyerapan semula hematoma, anda boleh menggunakan salap yang mengandung heparin yang mencegah pembekuan darah dan, oleh itu, mempunyai kesan penyelesaian, atau membuat mesh iodin yang mempunyai kesan yang serupa.

Ibu bapa harus berhati-hati dengan kemerahan pada kulit akibat hematoma yang tiba-tiba muncul dalam tempoh penyembuhan (dalam 2-3 hari pertama selepas kecederaan), ketidakselesaan umum pada bayi, demam, kesakitan yang semakin meningkat di tempat lebam (anak kemudian akan mula menjadi cemas, dan jika disentuh, hematoma akan bertindak balas dengan tangisan kuat yang tajam). Semua ini mungkin menunjukkan kegembiraan. Dalam kes ini, bayi perlu segera dibawa ke pakar bedah. Dia akan membuka hematoma sehingga kandungan purulen dapat mengalir keluar dan menggunakan pembalut.

Sekiranya selepas musim gugur, hematoma terus meningkat, anda juga harus segera berjumpa pakar bedah, kerana ini mungkin menunjukkan pendarahan berterusan. Sekiranya bayi dengan lebam yang kelihatan kelihatan gelisah, lebih baik berjumpa doktor, kerana remah mungkin mengalami keretakan tulang. Fenomena ini lebih kerap berlaku pada anak kecil daripada patah tulang. Anda boleh mengesyaki retakan ketika bengkak muncul di tempat terkena, dan juga jika bayi mula menangis ketika anda cuba menggerakkannya dengan anggota badan yang rosak.

Semasa memeriksa lokasi hentaman, penting untuk menentukan sama ada terdapat patah tulang. Tanda-tandanya:
kesakitan teruk di tapak patah tulang; sekiranya anggota badan patah - menggerakkan bayi akan sangat menyakitkan;
bengkak dan lebam teruk di kawasan patah tulang;
perubahan bentuk atau panjang anggota badan yang patah (memendekkan atau memanjangkan);
had pergerakan anggota badan atau, sebaliknya, pergerakannya yang berlebihan;
kejang ketika menggerakkan anggota badan yang rosak.

Sekiranya terdapat satu atau lebih tanda-tanda ini, hubungi ambulans. Dalam kes ini, kawasan yang cedera harus digerakkan sebanyak mungkin, misalnya, dengan bantuan tongkat atau plak yang diikat dengan sehelai tisu ke anggota badan yang patah. Sekiranya anak tidak dapat tenang kerana sakit, anda boleh memberinya anestetik berdasarkan PARACETAMOL atau IBUPROFEN sesuai dengan usia bayi dan dos yang ditunjukkan dalam arahan ubat..
Sekiranya terdapat lelasan di tapak lebam (ini mungkin berlaku ketika jatuh di lantai yang tidak rata), lakukan perkara berikut:

  • basuh luka dengan sabun di bawah air sejuk yang mengalir;
  • merawat kerosakan dengan hidrogen peroksida;
  • rawat bahagian tepi luka dengan larutan antiseptik (iodin atau hijau terang);
  • keringkan luka dengan serbet kain kasa;
  • sapukan pembalut steril: tutup tempat kerosakan dengan serbet steril (ia boleh dibeli di farmasi - serbet dijual dalam bungkusan tertutup dengan tulisan "steril") dan perbaiki dengan pembalut atau pelekat. Sekiranya tidak ada pembalut steril, anda boleh menggunakan patch bakteria.

Rawatan patah tulang

Setelah diperiksa, doktor boleh memberikan sinar-x di hospital, dan selanjutnya, bergantung kepada keparahan kerosakan, langkah-langkah akan diambil:
Pemakaian longy - gipsum satu sisi dalam bentuk jalur panjang - terdiri daripada beberapa lapisan pembalut gipsum, yang berbentuk seperti anggota badan yang rosak dan dipasang dengan pembalut (untuk patah tulang sederhana tanpa perpindahan serpihan tulang).

Operasi yang berlangsung selama beberapa minit di bawah anestesia umum, diikuti dengan pemakaian plaster cast (untuk patah tulang dengan anjakan dan patah pecah). Semasa operasi, serpihan tulang dibandingkan, yang diperlukan untuk pemulihan fungsi sepenuhnya dan tidak adanya komplikasi selepas patah tulang.

Semasa mengaplikasikan jangka panjang, anda dan bayi anda perlu berjumpa pakar traumatologi untuk pemeriksaan-
seminggu sekali - dengan syarat tidak ada kemerahan di bawah pakaian dan tidak hilang sensasi anggota badan yang cedera. (Ibu bapa harus berwaspada untuk pemutihan, serta penyejukan anggota badan yang cedera berbanding bahagian badan yang lain).

Sekiranya pembedahan diperlukan, maka anda dan bayi harus tinggal di hospital selama 3-5 hari, supaya doktor memastikan semuanya berjalan lancar. Kemudian bayi akan dibuang ke rumah dengan plaster, dan traumatologist akan memerhatikannya secara rawat jalan..

Gipsum, serta span, dikeluarkan dengan penyambungan tulang penuh, yang dapat dikendalikan dengan membuat sinar-x. Bergantung pada tapak patah tulang, jangka masa untuk tempoh ini boleh dari 2 minggu (contohnya, dengan patah pada phalanx jari) hingga 3 bulan (dengan kerosakan pada tulang anggota bawah dan pelvis).

Mencegah kecederaan

Seperti yang telah disebutkan, bayi jatuh paling kerap kerana ibu bapa memandang rendah kemampuan mereka. Anak-anak yang sangat kecil dan baru dilahirkan juga jatuh - paling kerap kerana ibu meninggalkan mereka di meja ganti tanpa pengawasan untuk lari mencari krim atau menjawab panggilan telefon. Dengan pergerakan yang huru-hara, bayi dapat bergerak dengan cukup baik, jadi anda tidak boleh membiarkan bayi yang baru lahir sendirian di mana ia boleh jatuh. Agar tidak pergi semasa menukar lampin, menukar pakaian, dan lain-lain, sediakan semua yang anda perlukan terlebih dahulu. Dan jika anda perlu pergi ke telefon atau membuka pintu, lebih baik membawa bayi anda atau memasukkannya ke dalam buaian. Jangan biarkan bayi anda dijaga di atas katil atau sofa orang dewasa. Walaupun ketinggiannya lebih kecil daripada, misalnya, meja ganti, untuk anak kecil ini mungkin cukup untuk menyebabkan kecederaan serius.

Anda juga perlu mengangkat sisi katil tepat pada masanya ketika bayi belajar untuk berguling. Dan ketika anak mula bangun, perlu menurunkan bahagian bawah buaian - lebih baik ke tahap paling rendah, sehingga bayi tidak dapat jatuh, membongkok di sisi.

Untuk membiarkan bayi bersendirian dan tidak takut akan keselamatannya, anda boleh membeli tempat bermain atau membuat lantai di bilik seaman mungkin (tanggalkan wayar, pasangkan soket, lepaskan semua benda kecil dan trauma, pasang kunci pada kotak yang boleh dicapai oleh bayi, sudut perabot yang tajam dan selamat).

Statistik menunjukkan bahawa bayi sering jatuh dari kerusi tinggi atau kereta bayi. Oleh itu, dengan meletakkan bayi di atas najis, anda mesti mengikatnya dengan tali pinggang keledar lima mata. Pram juga harus dilengkapi dengan tali pinggang seperti itu, dan harus digunakan, walaupun remah selalu berada di bidang penglihatan anda. Malah, walaupun ibu hanya terganggu sebentar, ada risiko anak itu akan jatuh. Dan akibat kejatuhan, seperti yang kita lihat, boleh menjadi sangat serius.

Baca Mengenai Pening