Utama Ketumbuhan

Medulla oblongata: struktur, struktur dan fungsi

Otak pada semua orang dianggap sebagai organ terpenting dari sistem saraf pusat (sistem saraf pusat). Ia terbentuk sepenuhnya dari sel, ujung saraf dan prosesnya. Ia juga dibahagikan kepada beberapa jabatan, termasuk otak kecil, otak tengah, otak depan, jambatan, bujur, dan lain-lain.

Walaupun perubatan telah maju jauh, para saintis dan doktor masih terus mengkaji organ ini, kerana rahsia struktur dan fungsinya masih belum diungkap sepenuhnya..

Di sini kita telah membahas secara terperinci persoalan struktur otak manusia.

Medulla oblongata

Medulla oblongata (lat. Myelencephalon, Medulla oblongata) adalah salah satu pautan terpenting yang membentuk struktur otak. Bahagian ini diwakili oleh pemanjangan saraf tunjang dalam bentuk penebalannya, dan juga menghubungkan otak dengan saraf tunjang.

Bahagian bujur kelihatan seperti bawang. Di bawah kawasan memanjang adalah saraf tunjang, dan di atas jambatan serebrum. Ternyata bahagian ini menghubungkan cerebellum dan cerebral bridge menggunakan proses khas (kaki).

Pada kanak-kanak pada bulan pertama kehidupan mereka, jabatan ini lebih besar jika dibandingkan dengan jabatan lain. Sekitar tujuh setengah tahun, serat saraf mulai ditutupi oleh sarung myelin. Ini memberi mereka perlindungan tambahan..

Struktur dan struktur jabatan bujur

Pada orang dewasa, panjang bahagian bujur kira-kira 2.5-3.1 sentimeter, oleh itu ia mendapat namanya.

Strukturnya sangat mirip dengan saraf tunjang dan terdiri daripada bahan otak kelabu dan putih:

  1. Bahagian kelabu terletak di bahagian tengah otak dan membentuk inti (gumpalan).
  2. Bahagian putih terletak di atas dan menyelimuti benda kelabu. Ia terdiri daripada gentian (panjang dan pendek).

Inti medula oblongata berbeza, tetapi melakukan satu fungsi, sambungkannya ke jabatan lain.

Varieti teras:

  • biji seperti zaitun;
  • inti Burdach dan Gaulle;
  • inti ujung saraf dan sel.

Inti ini merangkumi:

  • sublingual;
  • pengembaraan tambahan;
  • inti glossopharyngeal dan menurun dari saraf ternary.

Laluan (turun dan naik) menghubungkan otak utama dengan saraf tunjang, dan juga dengan beberapa bahagian. Contohnya, dengan farmasi retikular, sistem striopalidar, korteks serebrum, sistem limbik dan otak atas.

Medulla oblongata bertindak sebagai konduktor untuk fungsi refleks tertentu badan.

Ini termasuk:

  • vaskular;
  • jantung;
  • pencernaan
  • vestibular;
  • kerangka;
  • pelindung.

Ia juga menempatkan beberapa pusat peraturan..

Ini termasuk:

  • pengurusan fungsi pernafasan;
  • peraturan air liur;
  • peraturan fungsi vasomotor.

Fungsi serong

Bahagian otak ini melakukan tugas-tugas yang sangat penting yang perlu untuk berfungsi dengan baik semua sistem dan fungsi badan..

Walau bagaimanapun, doktor menganggap fungsi yang paling penting sebagai refleks dan pengaliran:

  1. Fungsi refleks. Dia bertanggungjawab terhadap reaksi pelindung tubuh, yang menghalang kemasukan mikroba dan patogen dan mikroorganisma lain. Fungsi refleks termasuk merobek, batuk, bersin dan lain-lain. Fungsi ini juga membantu badan membuang bahan berbahaya dari badan..
  2. Fungsi konduktor. Ia diaktifkan dan bertindak melalui jalan menaik dan menurun yang menghantar isyarat ke sistem dan organ mengenai ancaman. Dengan pertolongannya, badan dapat mempersiapkan "pertahanan". Komunikasi dua hala kerana laluan yang dihubungkan ke korteks, diencephalon, otak tengah, otak kecil dan saraf tunjang.

Doktor juga membezakan fungsi asosiasi atau deria:

  • Ia memberikan kepekaan wajah.
  • Bertanggungjawab terhadap selera dan rangsangan vestibular.

Fungsi ini didorong oleh impuls yang berasal dari rangsangan luaran ke medulla oblongata. Di sana mereka diproses dan dipindahkan ke zon subkortikal. Selepas pemprosesan isyarat, refleks mengunyah, menelan atau menghisap berlaku.

Permukaan bujur

Medulla oblongata mempunyai beberapa permukaan.

Ini termasuk:

  • permukaan ventral (depan);
  • permukaan punggung (belakang);
  • permukaan dua sisi.

Semua permukaan saling berkaitan, dan di antara piramidnya terdapat jurang tengah kedalaman sederhana. Ia adalah bahagian dari celah median, yang terletak di bahagian punggung otak..

Permukaan ventral

Permukaan ventral terdiri daripada dua bahagian piramidal cembung lateral yang disempitkan ke bawah. Mereka dibentuk oleh saluran piramidal. Di celah tengah, gentian bahagian piramid bersilang dengan menghampiri bahagian yang berdekatan dan memasuki serat tali otak belakang.

Tempat-tempat di mana salib berlaku adalah muka bahagian bujur di persimpangan dengan saraf tunjang. Zaitun terletak berhampiran piramid. Ini adalah bukit kecil yang dipisahkan dari permukaan piramid oleh alur anterolateral. Akar ujung saraf sublingual dan saraf itu sendiri meninggalkan alur ini..

Permukaan punggung

Doktor memanggil permukaan dorsal permukaan posterior medulla oblongata. Di sisi alur terdapat tali posterior, yang dibatasi pada kedua sisi oleh alur posterolateral. Setiap tali dibahagikan dengan alur perantara posterior menjadi dua ikatan: nipis dan berbentuk baji.

Objektif utama pancaran adalah penghantaran denyutan dari bahagian bawah badan. Bundel di bahagian atas wilayah memanjang mengembang dan berubah menjadi tuberkel nipis, di mana inti bundle berada.

Tugas utama ikatan berbentuk baji adalah pengaliran dan penghantaran impuls dari sendi, tulang dan otot bahagian atas dan bawah. Pengembangan setiap bundle memungkinkan pembentukan tubercles berbentuk baji tambahan.

Sulcus posterolateral berfungsi sebagai jalan keluar untuk akar saraf glossopharyngeal, aksesori dan vagus..

Antara permukaan dorsal dan ventral adalah permukaan lateral. Mereka juga mempunyai alur lateral yang berasal dari saraf tunjang dan memasuki medula oblongata..

Inti, yang terletak di permukaan medulla oblongata, membolehkan anda menukar denyut masuk menjadi maklumat yang dapat dihantar lebih jauh.

Medulla oblongata medulla oblongata. Struktur luaran dan dalaman, topografi inti saraf kranial.

Medulla oblongata (medullaoblongata) terletak di lereng fossa kranial posterior dan melewati foramen oksipital besar ke saraf tunjang.

Struktur luaran medula oblongata

Panjang - 25 mm; bentuk - kerucut terpotong, sebahagian besarnya disebut mentol (bulbus cerebri). Dia bersebelahan dengan jambatan. Di klinik, nama ini terkenal dengan sindrom bulbar - gangguan teruk dalam kerja pernafasan, jantung dan pusat medula oblongata lain.

Otak mempunyai permukaan ventral dengan celah median anterior dan dua alur lateral anterior yang memisahkan piramid dan zaitun.

Pada permukaan punggungnya di bahagian bawah terdapat alur median, dan selari dengannya terdapat alur lateral posterior berpasangan. Ketiga-tiga alur membelah permukaan punggung antara bundel nipis dan berbentuk baji, yang berakhir di kawasan mentol dengan tubercles tipis dan berbentuk baji.

Bahagian atas permukaan punggung dibentuk oleh fossa rhomboid - bahagian bawah, ekor dan ditutupi oleh otak kecil dengan layar serebrum bawah.

Injap (obeks) tergantung di pintu masuk ke saluran pusat saraf tunjang, yang berada di sudut bawah rhomboid fossa.

Akar pasangan XII keluar dari alur lateral anterior, dan akar IX, X, XI pasangan alur lateral posterior.

Struktur dalaman otak di bahagian depan:

biji - zaitun bawah: kanan dan kiri - dalam zaitun;

pembentukan retikular terletak di atas zaitun;

inti IX, X, XI dan XII pasangan saraf kranial:

motor berkembar teras IX, X kranial,

nukleus saliva bawah pasangan IX - parasimpatis,

Nukleus posterior Xpar - parasimpatis,

inti motor pasangan kranial XI dan XII;

nukleus berbentuk baji dan nipis (proprioceptive sensitif) di kawasan bukit yang sama.

jantung dan vasomotor, pusat pernafasan dalam pembentukan retikular dengan laluan untuk pelaksanaan impuls melalui inti dorsal dan saraf vagus

pusat sistem pencernaan dalam pembentukan retikular dengan laluan melalui inti saliva dan punggung saraf glossopharyngeal dan vagus yang merealisasikan refleks kompleks: menghisap, mengunyah, menelan dan muntah, air liur, rangsangan rembesan gastrik, usus dan pankreas dan pergerakan, empedu dan

Serat Medulla

Lapisan gentian arcuate dalaman - permulaan gelung medial dan persimpangannya.

Bundar membujur posterior (dari inti motor saraf optik ke nukleus tulang belakang anterior) terletak di atas persimpangan gelung medial.

Serat menaik dari jalur spinothalamic: anterior dan lateral (gelung tulang belakang) dan gentian menaik dari gelung trigeminal.

Serat menaik dari saraf tunjang: anterior dan posterior.

Serat menurun dari jalur piramidal - di bahagian ventral - dari saluran kortikuklear berpasangan, anterior dan lateral kortikospinal.

Salib serat piramidal - sempadan anatomi antara medulla oblongata dan saraf tunjang - dibentuk oleh serat jalur kortikospinal lateral.

Di permukaan punggung, medulla oblongata mempunyai bahagian bawah (caudal) dari fossa rhomboid, yang dipisahkan dari fossa atas oleh jalur cerebellar melintang, dan di sisi dibatasi oleh kaki cerebellar bawah. Dalam melegakan fossa bawah, sulcus median posterior dibezakan, alur sempadan berpasangan, ketinggian medial, segitiga saraf vagus dan hyoid.

Topografi inti IX, X, XI, XII dalam fossa rhomboid

Saraf glossopharyngeal (pasangan IX) mempunyai teras dua (motor, biasa dengan pasangan X). Ini menempati posisi medial dalam formasi retikular, memproyeksikan ke ketinggian medial. Nukleus sensitif saraf ini adalah inti dari jalur tunggal, yang biasa terdapat pada VII, IX, dan Xpairs, yang menempati kedudukan lateral di sepanjang tepi rabung yang dibentuk oleh kaki cerebellum. Inti vegetatif - saliva bawah (parasimpatis) - terletak pada pembentukan retikular antara biji zaitun ganda dan bawah.

Saraf vagus (pasangan X) mempunyai nukleus bermotor ganda dan deria - inti dari satu jalur. Inti vegetatifnya - posterior (parasimpatis) terletak pada pasangan segitiga X.

Saraf aksesori (pasangan XI) - nukleus motor terletak di bawah dan lateral nukleus berganda dan terus ke tanduk anterior segmen serviks pertama saraf tunjang.

Saraf hyoid (pasangan XII) - satu teras motor terletak di segitiga pasangan XII, yang kedua - di tanduk depan segmen serviks atas

Anatomi medulla

Medulla oblongata, medulla oblongata, adalah bahagian batang median yang panjangnya rata-rata 25 mm, yang merupakan lanjutan dari sumsum tulang belakang dan menyerupai bentuk kerucut yang terpotong. Bahagian atas medula oblongata yang menebal melewati jambatan serebrum (Gamb. 198). Batas bawah medulla oblongata dianggap sebagai tempat keluar dari sepasang akar akar saraf serviks pertama, yang sesuai dengan tahap foramen oksipital besar, sempadan atas dari permukaan depan adalah tepi bawah jambatan, dan dari belakang - jalur otak, fossa rhomboid.


Rajah. 198. Permukaan ventral medulla oblongata, jambatan, dan otak tengah

Di medula oblongata, permukaan anterior, ventral, posterior, punggung dan lateral dibezakan, di mana alur membujur memanjang sepanjang keseluruhannya, terus ke alur saraf tunjang yang sesuai: fissura mediana anterior, sulcus medianus posterior, sulci laterales anterior et posterior. Di permukaan anterior medulla oblongata antara celah median anterior dan alur lateral anterior terdapat ketinggian berpasangan yang disebut piramid, piramid. Piramid terdiri daripada gentian jalan sukarela motor atau piramidal. Sebilangan besar serat yang membentuk piramid, 6-7 mm dari sempadan bawah medulla oblongata, menyeberang dan menyeberang ke sisi yang bertentangan, membentuk traktus pyramidalis lateralis dari tali lateral saraf tunjang, dan baki serat yang tidak bersilang membentuk traktus piramidalis anterior kord anteriornya. Salib gentian piramidal, decussatio pyramidum, mengganggu jurang garis tengah anterior. Di luar setiap piramid antara alur lateral anterior dan posterior terdapat ketinggian bujur - zaitun, oliva. Dari alur lateral anterior antara piramid dan zaitun, akar saraf hyoid, n. hipoglossus. Di belakang zaitun, akar faring, vagus dan saraf kranial tambahan keluar dari sulkus lateral posterior.

Bahagian bawah permukaan posterior medulla oblongata menyerupai saraf tunjang dalam keadaan lega (Gamb. 199). Di sini, di luar sulcus median posterior, terdapat tali posterior, dipisahkan oleh sulcus perantaraan, sulcus intermedins, ke dalam bundle berbentuk baji medial - tipis dan lateral. Di bahagian atas permukaan posterior, tali posterior berakhir dengan penebalan - tuberkel inti nipis dan berbentuk baji, tuberculi inti gracilis et inti cuneati. Sel-sel inti ini adalah neurosit kedua dari laluan tali pusat. Di luar tali sphenoid terdapat sedikit ketinggian, yang membentuk inti dari jalan tulang belakang saraf trigeminal, nukleus tractus spinalis n. trigenimi. Inti ini dipisahkan dari permukaan medulla oblongata dengan lapisan serat nipis, yang merupakan neurit sel dari nodul trigeminal deria. Serat-serat ini membentuk jalan tulang belakang (kesakitan dan kepekaan taktil) saraf trigeminal, tractus spinalis n. trigemini.


Rajah. 199. Batang otak. 1 - bantal tubercle visual; 2 - pedikel cerebellar atas; 3 - pedikel cerebellar tengah; 4 - pedikel cerebellar bawah; 5 - sekumpulan nipis, 6 - sekumpulan berbentuk baji; 7 - tuberkul sekumpulan nipis; 8 - tuberkel bundle berbentuk baji; 9 - bukaan tengah ventrikel IV; 10 - pangkal vaskular ventrikel IV; 11 - saraf blok; 12 - gundukan empat kali ganda yang lebih rendah; 13 - gundukan atas empat kali ganda; 14 - badan cengkerik medial; 15 - kelenjar pineal

Tubi inti nipis dan dua ikatan serat yang agak besar menyimpang ke sisi, yang disebut kaki cerebellar bawah, pedunculi cerebellares inferiores, menghadkan bahagian lateral fossa rhomboid - bahagian bawah ventrikel IV otak. Kaki cerebellar bawah dibentuk oleh serat yang menghubungkan cerebellum ke saraf tunjang dan medulla oblongata. Bahagian luar kaki cerebellar bawah terdiri daripada serat jalur cerebellar posterior, bahagian kecil dari serat jalur cerebellar anterior, serat dari zaitun medulla oblongata, terutamanya sisi yang bertentangan - jalur cerebellar zaitun, tractus olivocerebellaris, dan sebahagian kecil serat dari inti dari tali pusat posterior. Bahagian dalaman bahagian bawah otak kecil dibentuk terutamanya oleh serat eferen serebelum ke inti vestibular. Di samping itu, serat aferen inti vestibular ke otak kecil dimasukkan dalam komposisi mereka.

Medulla oblongata terdiri daripada bahan kelabu dan putih, hubungannya di bahagian bawah menyerupai saraf tunjang, dan di bahagian atasnya jauh berbeza dengannya. Perbezaan utama adalah bahawa masalah abu-abu medulla oblongata terletak dalam bentuk yang terpisah, berbeza dalam bentuk dan ukuran kelompok - inti medulla oblongata. Nukleus medula oblongata dibahagikan kepada inti saraf kranial dan nukleus beralih.

Di bahagian dorsal medulla oblongata, inti saraf kranial berikut terletak: sublingual, aksesori, vagus, pharyngeal lidah, vestibulo-cochlear dan inti saluran tulang belakang saraf trigeminal. Inti ini terletak terutamanya di kawasan posterior medulla oblongata, yang merujuk kepada rhomboid fossa. Walau bagaimanapun, sebilangan daripadanya (misalnya, inti saraf hyoid) bermula di bahagian bawah medulla oblongata, di luar fossa rhomboid, dan inti saraf aksesori hanya dikesan di bahagian bawahnya.

Dalam topografi nukleus saraf kranial, keteraturan tertentu dicatat berkaitan dengan perkembangan otak rhomboid. Di pertengahan garis tengah terdapat nukleus motor, sensitif lateral, dan inti autonomi terdiri daripada barisan membujur, yang menempati kedudukan pertengahan di antara mereka.

Nukleus saraf hyoid mempunyai panjang yang cukup besar (hingga 10-12 mm). Ia terletak di bahagian bawah medulla oblongata di hadapan saluran pusat, dan di bahagian atas - di sudut bawah fossa rhomboid berhampiran garis tengah. Nukleus dibentuk oleh sel motor besar, proses yang membentuk beberapa bundel serat yang melewati ketebalan medula oblongata ke alur lateral anterior. Di sini, di antara piramid dan zaitun, mereka datang ke permukaan dalam bentuk 10-15 akar, dari mana batang saraf hyoid terbentuk. Saraf hyoid disebarkan di antara otot-otot lidah, menyedari daya tahan motor mereka. Dalam nukleus saraf hyoid, serat dari korteks hemisfera serebrum akhirnya membentuk sekumpulan serat dari jalur piramid sukarela motor. Di samping itu, serat dari inti deria saraf trigeminal dan inti dari satu ikatan berakhir di dalamnya.

Inti saraf aksesori terletak di medulla oblongata di saraf tunjang. Nukleus tulang belakang terletak pada tanduk anterior saraf tunjang dan dapat dikesan dari segmen serviks V. Proses sel nukleus ini membentuk akar n. aksesorius. Bahagian kranial saraf dibentuk oleh proses sel dua inti yang terletak di bahagian bawah medulla oblongata. Daripada jumlah tersebut, nukleus anterior berada dalam pembentukan retikular medulla oblongata, dan nukleus posterior berada di belakang kanal tengah. Serat bahagian kranial saraf dalam bentuk akar 4-5 muncul dari sulkus posterior antara zaitun dan badan seperti tali. Saraf aksesori menghidupkan otot sternocleidomastoid dan trapezius.

Dari tiga nukleus saraf vagus, nukleus dorsal autonomi, nukleus dorsalis, terletak di luar dan posterior nukleus saraf hyoid. Ia adalah lajur sel membujur hingga 20 mm dan dapat dikesan dari sempadan bawah medulla oblongata hingga ke tahap kutub atas zaitun. Nukleus motorik saraf vagus disebut ganda, nukleus ambiguus, kerana selnya menimbulkan serat saraf vagus dan saraf lingual-faring. Inti ini mempunyai panjang sekitar 10 mm dan terletak di bahagian bawah pembentukan retikular medula oblongata.

Serat motor dari inti dorsal dan ganda dalam komposisi 12-15 akar muncul dari medulla oblongata di alur lateral posterior, di atas akar saraf aksesori. Serat-serat ini melakukan pemeliharaan motor bagi otot-otot saluran pencernaan dan saluran halus, organ pernafasan dan jantung. Sebagai sebahagian daripada akar saraf vagus ini, proses pusat sel-sel dari simpul aferennya (gangl.superius et inferius) yang terletak di bukaan jugular, serta proses pusat sel sensitif batang saraf vagus, sesuai untuk inti sensitifnya, inti jalur tunggal, inti saluran nukleus. Dalam ketebalan medula oblongata dalam pembentukan retikular, proses pusat dibahagikan kepada cabang menaik dan menurun, dari mana satu jalur, traktus solitarius, terbentuk. Laluan tunggal terletak di luar nukleus dorsal saraf vagus. Ia dikelilingi oleh bahan kelabu - nukleus dari laluan bersendirian, di mana neurosit pertama dari jalur deria ujung saraf vagus, melakukan pemekaan sensitif organ-organ yang sama di mana ia mengambil bahagian dalam inovasi motor.

Saraf lingual-pharyngeal, seperti vagus, mempunyai tiga inti yang terletak di medulla oblongata. Daripada jumlah ini, inti berkembar somatik motor, nukleus ambiguus, biasa dengan saraf vagus; Serat saraf lidah-faring adalah proses sel-sel bahagian atas inti ini. Nukleus vegetatif motor, yang disebut nukleus saliva inferior, nukleus salivatorius inferior, dibentuk oleh sel-sel yang terbaring dalam pembentukan retikular antara nukleus bicuspid dan zaitun. Inti ini menghidupkan kelenjar air liur parotid. Serat inti dorsal motor dari saraf lingual-pharyngeal keluar dari medula oblongata dalam komposisi 5 atau 6 akar dari alur lateral posterior berhampiran akar saraf vagus. Sebagai sebahagian daripada akar ini, proses pusat sel-sel node aferen saraf lingual-pharyngeal, gangl, memasuki medulla oblongata. superius et inferius, yang terletak di kawasan foramen jugular. Gentian ini adalah bahagian dari satu jalur dan berakhir pada bahan kelabu sekitarnya - inti balok tunggal. Mereka adalah neurosit pertama yang melakukan pemekaan sensitif amandel, lengkungan palatin, selaput lendir sepertiga posterior lidah, faring, dan juga menyebarkan kepekaan rasa khas.

Kompleks nukleus saraf vestibulo-koklea terletak di kawasan lateral fossa rhomboid. Terdapat 4 inti pra-pintu: lateral, nukleus lateralis, medial, inti medialis, atas, nukleus unggul, dan bawah, nukleus inferior. Inti ini berbeza antara satu sama lain dalam struktur dan ikatannya. Di dalamnya, proses pusat neurosit reseptor dari nod vestibular, gangl, akhir. vestibulare, yang terletak di meatus acusticus internus dan melakukan impuls kepada mereka dari alat reseptor vestibule dan saluran separuh bulatan. Sedikit lebih tinggi daripada nukleus vestibular adalah inti pendengaran dorsal dan ventral, inti cochleares ventralis et dorsalis, dengan panjang hingga 3 mm. Mereka mengakhiri proses pusat neuron reseptor yang terletak di koklea nod lingkaran, gangl. spiral yang melakukan impuls dari alat bantu pendengaran. Proses sel nukleus ventral membentuk badan trapezoidal jambatan, dan proses nukleus punggung membentuk medula striae fossa rhomboid.

Dari jambatan melalui medulla oblongata ke segmen serviks tengah, sekumpulan serat menurun melintasi - jalan tulang belakang saraf trigeminal, yang dibentuk oleh proses pusat sel-sel nod deria. Jalan ini sepanjang jalan bersebelahan dengan inti jalan tulang belakang saraf trigeminal, di mana serat jalan ini berakhir. Sekiranya di kawasan jambatan dan pada tahap zaitun medulla oblongata inti ini terletak pada ketebalan zat otak, maka di dekat kutub bawah zaitun ia menempati kedudukan dangkal, membentuk tubercle dan tali kelabu.

Beralih inti medulla oblongata adalah sekumpulan besar sel. Nukleus terbesar adalah zaitun, yang terdiri daripada tiga kelompok sel: inti zaitun, inti olivaris, inti aksesori medial, inti olivaris accessorius medialis, inti zaitun aksesori punggung, inti olivaris accessorius dorsalis. Inti zaitun adalah bentuk berbentuk elips sepanjang 10 mm, yang terdiri daripada bahan kelabu dan putih. Bahan kelabu dalam bentuk plat dilipat nipis mengikat bahan putih yang terletak di tengah, membiarkan bahagian tengah zaitun bebas. Tempat ini disebut pintu gerbang inti zaitun, hilus nuclei olivaris. Di dalam dari inti zaitun adalah inti zaitun aksesori medial, dan posterior adalah inti zaitun aksesori punggung. Seluruh kompleks inti ini adalah pusat keseimbangan antara.

Inti dari tali posterior, nipis dan berbentuk baji, adalah sekumpulan sel sepanjang 13 mm. Dalam beberapa nukleus, proses pusat ujung neurosit sensitif pertama, yang membentuk ikatan tulang belakang yang tipis dan berbentuk baji dan melakukan impuls kepekaan yang mendalam dan sebahagiannya. Proses sel-sel nukleus ini - neurosit kedua jalur ini - di atas persimpangan piramid dalam bentuk serat arcuate dalaman, fibrae arcuatae internae, memintas saluran pusat di hadapan, membentuk persimpangan gelung sensitif atas, decussatio lemniscorum. Setelah melintasi, serat-serat ini membentuk gelung dalaman, atau medial, lemniscus medialis, yang berlalu, meningkat dalam jumlah, melalui semua bahagian batang ke tuberkel visual otak perantaraan. Peningkatan jumlah gelung medial dikaitkan dengan penyambungan ikatan serat saraf kesakitan dan kepekaan suhu (jalan tuberkular tulang belakang), serta dari inti saraf tunjang saraf trigeminal. Sebagai tambahan kepada inti saraf kranial dan nukleus beralih, bahan kelabu dari medulla oblongata termasuk pembentukan retikular yang terletak di tengah, formatio retikularis. Petak kepekatan sel-sel saraf disebut inti dari pembentukan retikular. Tidak seperti nukleus kranial dan beralih, mereka adalah kumpulan sel yang tidak tertutup secara spasial tanpa batas yang jelas antara inti individu. Sel-sel saraf terbesar, serupa dengan struktur motor, membentuk kumpulan inti pembentukan retikular yang berada di tengah-tengah; Lateral bagi mereka adalah sekumpulan inti yang sel-selnya menyerupai strukturnya inti batang yang sensitif. Dalam inti formasi retikular, pelindung jalur sensori dan motor yang melewati ujung batang otak, akibatnya diperhatikan tahap pengujaan berterusan dari neuron penyusunnya, yang diatur oleh korteks serebrum. Pembentukan batang otak pada otak sangat penting dalam mengatur kegembiraan dan nada pelbagai bahagian sistem saraf pusat, memastikan kesediaan pelbagai pusat aktiviti, meningkatkan atau menghalang aktiviti refleks saraf tunjang (traktus reticulospinalis), menyokong keadaan terjaga dari korteks serebrum.

Bahan putih medula oblongata terdiri daripada ikatan sendiri dan gentian saraf yang melaluinya. Serat sendiri atau endogen terbahagi kepada pendek dan panjang. Serat pendek menghubungkan inti yang terletak di dalam medulla oblongata. Serat endogen panjang adalah proses sel inti medula oblongata yang berakhir di bahagian lain dari sistem saraf. Kumpulan ini merangkumi gentian gelung medial, zaitun-spinal, zaitun-cerebellar, retikular-serebrospinal.

Laluan yang melalui medulla oblongata yang tidak timbul dan tidak berakhir di intinya disebut eksogen. Antaranya ialah efferent yang dibezakan (kortikal-spinal, rednuclear-spinal, tympanic-spinal) dan afferent (saluran dorsal-anterior dan lateral, laluan anterior dan posterior spinal-cerebellar, jalur spinal-ciliary). Hubungan anatomi topografi laluan dan inti medulla oblongata dapat dilihat dalam Rajah. 200.


Rajah. 200. Medulla oblongata (sayatan mendatar pada tahap zaitun). 1 - belayar serebrum yang lebih rendah; 2 - pembentukan mesh; 3 - nukleus jalur tulang belakang saraf trigeminal; 4 - dwi teras; 5 - jalan zaitun-tulang belakang; 6 - inti zaitun aksesori medial; 7, 16 - biji zaitun; 8 - saraf tambahan; 9 - piramid; 10 - saraf hyoid; 11 - zaitun; 12 - pintu inti zaitun; 13 - laluan tulang belakang timpani; 14 - saraf vagus; 15 - merah-nuklear - jalan tulang belakang; 17 - bahagian bawah otak kecil; 18 - bundle longitudinal medial; 19 - nukleus saraf hyoid

Medulla

Struktur medula oblongata

Medulla oblongata adalah bahagian otak yang terletak di antara saraf tunjang dan otak tengah.

Strukturnya berbeza dengan struktur saraf tunjang, tetapi di medulla oblongata terdapat sejumlah struktur yang sama dengan saraf tunjang. Oleh itu, melalui medula oblongata, jalan yang sama naik dan turun, menghubungkan saraf tunjang ke otak. Sebilangan nukleus saraf kranial terletak di segmen atas saraf tunjang serviks dan di bahagian celah medula oblongata. Pada masa yang sama, medulla oblongata tidak lagi mempunyai struktur segmental (berulang), bahan kelabu tidak mempunyai lokalisasi pusat berterusan, tetapi disajikan dalam bentuk inti terpisah. Saluran pusat saraf tunjang, dipenuhi dengan cecair serebrospinal, pada tahap medulla oblongata berubah menjadi rongga ventrikel otak keempat. Fossa rhomboid terletak di permukaan ventral bahagian bawah ventrikel keempat, dengan warna kelabu di mana sejumlah pusat saraf penting dilokalisasikan (Gamb. 1).

Medulla oblongata melakukan fungsi motorik sensori, konduktif, integratif, yang merupakan ciri keseluruhan sistem saraf pusat melalui sistem autonomi somatik dan (atau). Fungsi motor dapat dilakukan oleh medulla oblongata secara refleks atau terlibat dalam pelaksanaan pergerakan sukarela. Dalam pelaksanaan fungsi tertentu, yang disebut vital (pernafasan, peredaran darah), medulla oblongata memainkan peranan penting.

Rajah. 1. Topografi lokasi inti saraf kranial di batang otak

Di medulla oblongata terdapat pusat saraf dari banyak refleks: pernafasan, kardiovaskular, berpeluh, pencernaan, menghisap, berkedip, nada otot.

Pengaturan pernafasan dilakukan melalui pusat pernafasan, yang terdiri dari beberapa kumpulan neuron yang terletak di bahagian yang berlainan dari medula oblongata. Pusat ini terletak di antara sempadan atas jambatan pasli dan medulla oblongata bawah.

Pergerakan menghisap berlaku dengan kerengsaan reseptor bibir pada haiwan yang baru lahir. Refleks dilakukan dengan kerengsaan ujung deria saraf trigeminal, pengujaannya ditukar di medula oblongata ke inti motorik saraf muka dan sublingual..

Mengunyah secara refleks berlaku sebagai tindak balas terhadap kerengsaan reseptor oral yang menghantar impuls ke pusat medula oblongata.

Menelan - tindakan refleks yang kompleks, yang mana otot-otot rongga mulut, faring dan esofagus mengambil bahagian.

Berkedip merujuk kepada refleks pelindung dan dilakukan dengan kerengsaan kornea mata dan konjungtiva.

Refleks Oculomotor mendorong pergerakan mata yang kompleks dalam pelbagai arah.

Refleks muntah berlaku dengan kerengsaan reseptor faring dan perut, serta dengan kerengsaan vestibuloreceptor.

Refleks bersin berlaku dengan kerengsaan reseptor mukosa hidung dan ujung saraf trigeminal.

Batuk - refleks pernafasan pelindung yang berlaku dengan kerengsaan membran mukus trakea, laring dan bronkus.

Medulla oblongata terlibat dalam mekanisme dengan mana orientasi haiwan di persekitaran dicapai. Pusat vertebra bertanggungjawab untuk mengatur keseimbangan pada vertebrata. Inti vestibular sangat penting untuk pengaturan postur pada haiwan, termasuk burung. Refleks yang memastikan keseimbangan badan dilakukan melalui pusat saraf tunjang dan medulla oblongata. Dalam eksperimen R. Magnus, didapati bahawa jika otak dipotong di atas bujur, maka ketika kepala haiwan itu dilemparkan ke belakang, anggota badan dada diperpanjang ke depan, dan bahagian pelvis dibengkokkan. Dalam kes menurunkan kepala, anggota badan dada dibengkokkan, dan pelvis meluruskan.

Pusat-pusat medulla oblongata

Di antara banyak pusat saraf medulla oblongata, pusat-pusat vital sangat penting, di mana keselamatannya bergantung kepada kehidupan organisma. Ini termasuk pusat pernafasan dan peredaran darah..

Jadual. Inti utama medulla oblongata dan jambatan

Nama

Fungsi

Nukleus pasangan V-XII saraf kranial

Fungsi sensori, motor dan autonomi otak belakang

Nukleus nipis dan berbentuk baji

Mereka adalah inti kaitan kepekaan taktil dan proprioceptif.

Ia adalah pusat keseimbangan antara

Inti punggung trapezoid

Berkaitan dengan penganalisis pendengaran

Inti pembentukan retikular

Kesan pengaktifan dan penghambatan pada inti saraf tunjang dan pelbagai zon korteks serebrum, dan juga membentuk pelbagai pusat autonomi (air liur, pernafasan, kardiovaskular)

Aksonnya dapat mengeluarkan norepinefrin secara meresap ke ruang antar sel, mengubah kegembiraan neuron di bahagian otak tertentu

Di medulla oblongata adalah inti dari lima pasang saraf kranial (VIII-XII). Inti dikelompokkan di bahagian ekor medulla oblongata di bawah bahagian bawah ventrikel IV (lihat Rajah 1).

Nukleus pasangan XII (saraf hyoid) terletak di bahagian bawah fossa rhomboid dan tiga segmen atas saraf tunjang. Ia dilambangkan terutamanya oleh neuron motorik somatik, akson yang menghidupkan otot lidah. Isyarat untuk serat afferent dari reseptor deria otot spindle otot lidah datang ke neuron inti. Dalam organisasi fungsinya, inti saraf hyoid mirip dengan pusat motor tanduk anterior saraf tunjang. Akson neuron motor kolinergik nukleus membentuk serat saraf hyoid, mengikuti sinaps neuromuskular otot lidah. Mereka mengawal pergerakan lidah semasa pengambilan dan pemprosesan makanan, dan juga semasa bercakap.

Kerosakan pada inti atau saraf hyoid itu sendiri menyebabkan paresis atau kelumpuhan otot-otot lidah di sisi lesi. Ini dapat ditunjukkan dengan kemerosotan atau kekurangan pergerakan separuh lidah di sisi lesi; atrofi, daya tarikan (kekejangan) otot separuh lidah di sisi kecederaan.

Nukleus pasangan XI (saraf aksesori) diwakili oleh neuron kolinergik motor somatik yang terletak di medula oblongata dan di tanduk anterior bahagian atas serviks 5-6 saraf tunjang. Akson mereka membentuk sinapsis neuromuskular pada mosit otot sternocleidomastoid dan trapezius. Dengan penyertaan nukleus ini, kontraksi refleks atau sukarela otot-otot saraf dapat dilakukan, yang mengarah ke miringkan kepala, mengangkat tali pinggang bahu dan anjakan bilah bahu.

Inti pasangan X (saraf vagus) - saraf dicampur dan dibentuk oleh serat aferen dan eferen.

Salah satu inti medula oblongata, yang menerima isyarat aferen melalui serat vagus dan serat saraf kranial VII dan IX, adalah inti tunggal. Neuron inti VII, IX dan X pasangan saraf kranial termasuk dalam struktur nukleus saluran tunggal. Isyarat dihantar ke neuron nukleus ini melalui serat aferen saraf vagus terutamanya dari mekanorecentor lelangit, faring, laring, trakea, dan esofagus. Di samping itu, isyarat dari reseptor kimia mengenai kandungan gas dalam darah datang kepadanya; mekanoreceptor jantung dan baroreceptor vaskular pada keadaan hemodinamik, reseptor gastrointestinal pada keadaan pencernaan dan isyarat lain.

Bahagian rostral dari nukleus tunggal, yang kadang-kadang disebut inti rasa, menerima isyarat dari selera melalui serat saraf vagus. Neuron inti tunggal adalah neuron kedua penganalisis rasa yang menerima dan menghantar maklumat sensori mengenai kualiti rasa ke dalam thalamus dan seterusnya ke kawasan kortikal penganalisis rasa.

Neuron teras tunggal menghantar akson ke teras berganda (ganda); nukleus motor dorsal saraf vagus dan pusat medula oblongata mengawal peredaran darah dan pernafasan, dan melalui inti jambatan ke amigdala dan hipotalamus. Inti tunggal mengandungi peptida, enkephalin, zat P, somatostatin, cholecystokinin, neuropeptide Y, yang berkaitan dengan kawalan tingkah laku makan dan fungsi autonomi. Kerosakan pada satu teras atau saluran tunggal boleh disertai dengan gangguan makan dan masalah pernafasan.

Serat saraf vagus mengandungi serat aferen yang melakukan isyarat sensori ke nukleus tulang belakang, saraf trigeminal dari reseptor telinga luar yang dibentuk oleh sel saraf sensitif dari ganglion saraf vagus.

Sebagai sebahagian daripada nukleus saraf vagus, nukleus motor dorsal (inti motorik dorsal) dan nukleus motor ventral, yang dikenali sebagai timbal balik (n. Ambiguus), diasingkan. Nukleus motor dorsal (visceral) saraf vagus diwakili oleh neuron kolinergik parasympatetik preganglionik, yang menghantar akson mereka secara lateral ke bundel saraf kranial X dan IX. Serat preganglionik diakhiri dengan sinapsis kolinergik pada neuron kolinergik parasympatetik ganglionik yang terletak terutamanya pada ganglia intramural organ dalaman dada dan rongga perut. Neuron nukleus dorsal saraf vagus mengatur kerja jantung, nada mosit dan kelenjar bronkus licin dan organ rongga perut. Kesannya disedari melalui kawalan pelepasan asetilkolin dan rangsangan sel M-XP organ-organ penguat ini. Neuron dari inti motorik dorsal menerima input aferen dari neuron nukleus vestibular, dan dengan pengujaan yang kuat pada yang terakhir, seseorang mungkin mengalami perubahan kekerapan kontraksi jantung, mual, muntah.

Paksi neuron inti vagus motor ventral (timbal balik), bersama dengan serat saraf glossopharyngeal dan aksesori, menginervasi otot-otot laring dan faring. Inti timbal balik terlibat dalam pelaksanaan refleks menelan, batuk, bersin, muntah dan mengatur nada dan nada suara.

Perubahan nada neuron inti saraf vagus disertai dengan perubahan fungsi banyak organ dan sistem badan yang dikendalikan oleh sistem saraf parasimpatik.

Nukleus pasangan IX (saraf glossopharyngeal) diwakili oleh neuron SNS dan ANS.

Serat somatik aferen pasangan saraf IX adalah akson neuron deria yang terletak di ganglion saraf vagus yang unggul. Mereka menghantar isyarat sensori dari tisu-tisu kawasan telinga ke inti saluran tulang belakang saraf trigeminal. Serat saraf visceral aferen diwakili oleh akson neuron reseptor kesakitan, sentuhan, termoreceptor sepertiga posterior lidah, amandel dan tiub Eustachian dan akson neuron selera dari sepertiga posterior lidah, menghantar isyarat deria ke satu teras.

Neuron eferen dan seratnya membentuk dua inti pasangan saraf IX: timbal balik dan air liur. Nukleus berganda diwakili oleh neuron motor ANS, akson yang menghidupkan otot styloid (t. Stylopharyngeus) laring. Nukleus air liur bawah diwakili oleh neuron preganglionik sistem saraf parasimpatik, yang menghantar impuls efferent ke neuron postganglionik ganglion telinga, dan yang terakhir mengawal pembentukan dan rembesan air liur oleh kelenjar parotid.

Kerosakan sepihak pada saraf glossopharyngeal atau nukleusnya boleh disertai oleh penyimpangan tirai palatine, kehilangan kepekaan rasa pada sepertiga posterior lidah, pelanggaran atau kehilangan refleks faring pada sisi kecederaan, yang disebabkan oleh kerengsaan dinding faring fungsional, amandel, atau akar lidah dan otot-otot lendir dan otot lendir dan kontraksi lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir dan otot-otot lendir Oleh kerana saraf glossopharyngeal membawa sebahagian daripada isyarat deria baroreceptor sinus karotid ke dalam nukleus tunggal, kerosakan pada saraf ini boleh menyebabkan penurunan atau kehilangan refleks dari sinus karotid di sisi kerosakan..

Di medulla oblongata, sebahagian fungsi alat vestibular direalisasikan, yang disebabkan oleh lokasi inti vestibular keempat di bawah bahagian bawah ventrikel IV - bahagian atas, bawah (sinus), medial dan lateral. Mereka terletak sebahagiannya di medulla oblongata, sebahagiannya berada di tingkat jambatan. Nukleus diwakili oleh neuron kedua penganalisis vestibular, yang mana isyarat dari vestibuloreceptor tiba.

Di medulla oblongata, penghantaran dilakukan dan analisis isyarat bunyi yang memasuki koklea (inti ventral dan dorsal) berlanjutan. Neuron inti ini menerima maklumat deria dari neuron reseptor pendengaran yang terletak di ganglion spiral koklea..

Di medula oblongata, kaki bawah cerebellum terbentuk, di mana serat aferen saraf tunjang, pembentukan retikular, zaitun, inti vestibular masuk ke dalam cerebellum.

Pusat medulla oblongata, dengan penyertaan fungsi vitalnya, adalah pusat pengaturan pernafasan dan peredaran darah. Kerosakan atau gangguan fungsi bahagian inspirasi pusat pernafasan boleh menyebabkan penangkapan dan kematian pernafasan yang cepat. Kerosakan atau disfungsi pusat vasomotor boleh menyebabkan penurunan tekanan darah yang cepat, melambatkan atau menghentikan aliran darah dan kematian. Struktur dan fungsi pusat penting medulla oblongata dipertimbangkan dengan lebih terperinci dalam bahagian fisiologi pernafasan dan peredaran darah..

Medulla oblongata

Medulla oblongata mengawal pelaksanaan proses yang sederhana dan sangat kompleks, memerlukan koordinasi halus pengecutan dan kelonggaran banyak otot (contohnya, menelan, menjaga postur badan). Medulla oblongata melakukan fungsi: deria, refleks, konduksi dan integratif.

Fungsi sensori medula oblongata

Fungsi sensori terdiri daripada persepsi oleh neuron inti medula oblongata isyarat aferen yang datang kepada mereka dari reseptor deria yang bertindak balas terhadap perubahan dalam persekitaran dalaman atau luaran badan. Reseptor ini boleh dibentuk oleh sel-sel epitelium deria (misalnya, rasa, vestibular) atau ujung saraf neuron sensitif (sakit, suhu, mekanoreceptor). Tubuh neuron sensitif terletak di nodus periferal (contohnya, spiral dan vestibular - neuron pendengaran dan vestibular sensitif; ganglion saraf vagus bawah - neuron rasa sensitif saraf glossopharyngeal) atau secara langsung di medulla oblongata (contohnya, chemoreceptors CO2, dan H 2).

Di medulla oblongata, isyarat sensori sistem pernafasan dianalisis - komposisi gas darah, pH, keadaan peregangan tisu paru-paru, yang dapat digunakan untuk menilai tidak hanya pernafasan, tetapi juga keadaan metabolisme. Petunjuk utama peredaran darah dinilai - fungsi jantung, tekanan darah; sebilangan isyarat sistem pencernaan - petunjuk rasa makanan, sifat mengunyah, kerja saluran gastrousus. Hasil analisis isyarat deria adalah penilaian kepentingan biologisnya, yang menjadi dasar untuk pengaturan refleks fungsi sejumlah organ dan sistem tubuh yang dikendalikan oleh pusat-pusat medula oblongata. Sebagai contoh, perubahan dalam komposisi gas darah dan cecair serebrospinal adalah salah satu isyarat yang paling penting untuk peraturan refleks pengudaraan paru-paru dan peredaran darah.

Pusat-pusat medulla oblongata menerima isyarat dari reseptor yang bertindak balas terhadap perubahan persekitaran luaran badan, misalnya, termoreceptor, auditori, rasa, taktil, reseptor kesakitan.

Isyarat deria dari pusat medulla oblongata dilakukan di sepanjang laluan ke bahagian otak yang berlebihan untuk analisis dan pengenalan mereka yang lebih baik. Hasil analisis ini digunakan untuk membentuk reaksi emosi dan tingkah laku, beberapa manifestasi yang direalisasikan dengan penyertaan medulla oblongata. Contohnya, pengumpulan CO dalam darah2, dan turunkan O2 adalah salah satu sebab munculnya emosi negatif, perasaan tercekik dan pembentukan reaksi tingkah laku yang bertujuan mencari udara segar.

Menjalankan fungsi medula oblongata

Fungsi konduksi adalah untuk melakukan impuls saraf di medula oblongata, ke neuron bahagian lain dari sistem saraf pusat dan ke sel-sel efektor. Impuls saraf aferen memasuki medulla oblongata melalui serat dengan nama yang sama VIII-XII pasangan saraf kranial dari reseptor sensori otot dan kulit wajah, membran mukus saluran pernafasan dan mulut, interoreceptor sistem pencernaan dan kardiovaskular. Impuls ini dilakukan ke dalam inti saraf kranial, di mana mereka dianalisis dan digunakan untuk mengatur tindak balas refleks. Impuls saraf yang kuat dari neuron inti dapat dilakukan ke inti lain dari batang atau bahagian otak lain untuk tindak balas CNS yang lebih kompleks.

Jalur sensitif (tipis, berbentuk baji, spinal-cerebellar, spinothalamic) dari saraf tunjang ke thalamus, cerebellum dan inti batang melewati medula oblongata. Lokasi laluan ini dalam masalah putih medulla oblongata serupa dengan yang terdapat di saraf tunjang. Nukleus nipis dan berbentuk baji terletak di kawasan dorsal medulla oblongata, di mana neuron mengakhiri pembentukan sinaps dengan serat aferen yang sama yang berasal dari reseptor otot, sendi, dan reseptor kulit taktil.

Di kawasan lateral jirim putih, jalur motor olivospinal, rubrospinal, dan tectospinal menurun. Jalur retikulospinal mengikuti dari neuron pembentukan retikular ke saraf tunjang, dan jalan vestibulospinal dari inti vestibular. Di bahagian ventral melewati laluan motor kortikospinal. Sebahagian daripada serat neuron korteks motor berakhir pada neuron motor nukleus saraf kranial jambatan dan medulla oblongata, yang mengawal pengecutan otot muka dan lidah (jalur kortikobulbar). Serat jalur kortikospinal pada tahap medulla oblongata dikelompokkan menjadi formasi yang disebut piramid. Sebilangan besar (hingga 80%) serat ini pada tahap piramid menuju ke seberang, membentuk salib. Selebihnya (hingga 20%) serat tidak bersilang melintasi sisi yang berlawanan sudah berada pada tahap saraf tunjang.

Fungsi integratif medula oblongata

Ini terwujud dalam reaksi yang tidak dapat dikaitkan dengan refleks sederhana. Algoritma beberapa proses peraturan yang kompleks diprogramkan dalam neuronnya, yang memerlukan penyertaan pusat-pusat bahagian lain dari sistem saraf dan interaksi dengan mereka untuk pelaksanaannya. Sebagai contoh, perubahan kompensasi dalam kedudukan mata semasa getaran kepala semasa pergerakan, berdasarkan interaksi inti sistem vestibular dan oculomotor otak dengan penyertaan sinar longitudinal medial.

Beberapa neuron pembentukan retikular medula oblongata mempunyai automasi, nada dan menyelaraskan aktiviti pusat saraf pelbagai bahagian sistem saraf pusat.

Fungsi refleks medula oblongata

Fungsi refleks yang paling penting dari medulla oblongata termasuk pengaturan nada otot dan postur tubuh, pelaksanaan sejumlah refleks pelindung tubuh, organisasi dan pengaturan fungsi pernafasan dan peredaran darah penting, dan pengaturan banyak fungsi viseral.

Pengaturan refleks nada otot badan, mengekalkan postur dan organisasi pergerakan

Medulla oblongata melakukan fungsi ini bersama dengan struktur batang otak yang lain.

Dari pertimbangan perjalanan jalan menurun melalui medulla oblongata, dapat dilihat bahawa semuanya, kecuali jalan kortikospinal, bermula di inti batang otak. Laluan ini disuntik terutamanya pada neuron motor y dan interneuron saraf tunjang. Oleh kerana yang terakhir memainkan peranan penting dalam mengkoordinasikan aktiviti neuron motorik, adalah mungkin untuk mengawal keadaan otot sinergi, agonis dan antagonis melalui interneuron, memberikan kesan timbal balik pada otot-otot ini, yang melibatkan bukan sahaja otot individu, tetapi juga seluruh kumpulannya, yang membolehkan anda menyambung pergerakan sederhana tambahan. Oleh itu, melalui pengaruh pusat motorik batang otak terhadap aktiviti neuron motorik saraf tunjang, tugas yang lebih kompleks dapat diselesaikan daripada, misalnya, pengaturan refleks nada otot individu, yang disedari pada tahap saraf tunjang. Di antara tugas-tugas motor yang dapat diselesaikan dengan penyertaan pusat-pusat motor batang otak, yang paling penting adalah pengaturan postur dan menjaga keseimbangan tubuh, yang disedari melalui pembahagian nada otot dalam pelbagai kumpulan otot.

Refleksi pose digunakan untuk mengekalkan postur tubuh tertentu dan direalisasikan melalui pengaturan kontraksi otot oleh jalan retikulospinal dan vestibulospinal. Peraturan ini didasarkan pada pelaksanaan refleks postur di bawah kawalan tahap kortikal yang lebih tinggi dari sistem saraf pusat..

Memperbaiki refleks menyumbang kepada pemulihan kedudukan kepala dan badan yang terganggu. Alat vestibular dan reseptor regangan leher dan mekanoreceptor kulit dan tisu badan lain terlibat dalam refleks ini. Dalam kes ini, pemulihan keseimbangan badan, misalnya ketika tergelincir, dilakukan dengan begitu cepat sehingga hanya sesaat setelah merealisasikan refleks postur kita menyedari apa yang terjadi dan pergerakan apa yang kita lakukan.

Reseptor yang paling penting, isyarat yang digunakan untuk pelaksanaan refleks postur, adalah: vestibuloreceptors; proprioreceptor sendi antara vertebra serviks atas; penglihatan. Pada kebiasaannya, bukan sahaja pusat motor batang otak turut serta dalam pelaksanaan refleks ini, tetapi juga neuron motor dari banyak segmen saraf tunjang (pelaku) dan korteks (kawalan). Di antara refleks postur, labirin dan serviks dibezakan..

Refleks labirin menyediakan, pertama sekali, pengekalan kedudukan kepala yang tetap. Mereka boleh menjadi tonik atau fasa. Tonik - mengekalkan pose pada posisi tertentu untuk jangka masa yang lama dengan mengawal pembahagian nada dalam pelbagai kumpulan otot, fasa - mengekalkan pose terutamanya jika berlaku ketidakseimbangan, mengawal perubahan cepat dan sementara dalam ketegangan otot.

Refleks serviks terutamanya bertanggungjawab terhadap perubahan ketegangan otot pada bahagian ekstrem yang berlaku apabila kedudukan kepala relatif terhadap badan berubah. Penerima yang isyaratnya diperlukan untuk pelaksanaan refleks ini adalah proprioreceptor alat motor leher. Ini adalah gelendong otot, mekanor reseptor sendi vertebra serviks. Refleks serviks hilang selepas pemotongan akar posterior segmen leher tiga atas saraf tunjang. Pusat-pusat refleks ini terletak di medulla oblongata. Mereka terbentuk terutamanya oleh neuron motorik, yang membentuk jalan retikulospinal dan vestibulospinal dengan aksonnya..

Mengekalkan postur paling berkesan dapat dicapai dengan fungsi sendi refleks serviks dan labirin. Dalam hal ini, posisi kepala tidak hanya dipertahankan relatif terhadap tubuh, tetapi posisi kepala di ruang angkasa dan, atas dasar ini, adalah posisi menegak badan. Vestibuloreceptors labirin hanya dapat memberitahu mengenai kedudukan kepala di ruang angkasa, sementara reseptor leher memberitahu mengenai kedudukan kepala berbanding dengan badan. Refleks dari labirin dan dari reseptor leher boleh saling berkaitan antara satu sama lain.

Kadar tindak balas semasa pelaksanaan refleks labirin dapat diperkirakan sebenarnya. Kira-kira 75 ms selepas permulaan musim gugur, penguncupan otot yang terkoordinasi bermula. Bahkan sebelum mendarat, program motor refleks dilancarkan, bertujuan memulihkan kedudukan badan.

Dalam menjaga keseimbangan badan, hubungan pusat motor otak dengan struktur sistem visual dan, khususnya, jalur tekstospinal sangat penting. Sifat refleks labirin bergantung pada sama ada mata terbuka atau tertutup. Jalan yang tepat dari pengaruh penglihatan pada refleks postural masih belum diketahui, tetapi jelas bahawa mereka menuju ke jalan vestibulospinal.

Refleks postur tonik berlaku semasa anda memusingkan kepala atau mempengaruhi otot leher. Refleks berasal dari reseptor alat vestibular dan reseptor untuk pemanjangan otot leher. Sistem visual menyumbang kepada merealisasikan refleks tonik postur..

Pecutan sudut kepala mengaktifkan epitelium deria saluran separuh bulatan dan menyebabkan pergerakan refleks mata, leher dan anggota badan, yang diarahkan ke arah yang bertentangan berkenaan dengan arah pergerakan badan. Contohnya, jika kepala berpusing ke kiri, maka mata secara refleks akan berpusing ke sudut yang sama ke kanan. Refleks yang dihasilkan akan membantu mengekalkan kestabilan medan visual. Pergerakan kedua-dua mata mesra dan berpusing ke arah yang sama dan pada sudut yang sama. Apabila putaran kepala melebihi sudut putaran maksimum mata, mata dengan cepat kembali ke kiri dan mencari objek visual yang baru. Sekiranya kepala terus berpusing ke kiri, ini akan disertai dengan putaran mata yang perlahan ke kanan, diikuti dengan kembalinya mata ke kiri dengan cepat. Pergerakan mata perlahan dan pantas yang bergantian ini disebut nystagmus..

Insentif yang menyebabkan kepala berputar ke kiri juga akan menyebabkan peningkatan nada dan pengurangan otot ekstensor (antigraviti) di sebelah kiri, yang menyebabkan peningkatan daya tahan terhadap kecenderungan jatuh ke kiri semasa putaran kepala.

Refleks serviks tonik adalah bentuk refleks postural. Mereka dipicu oleh kerengsaan reseptor spindle otot otot serviks, yang mengandungi kepekatan otot gelendong tertinggi berbanding dengan otot badan yang lain. Refleks serviks topikal adalah kebalikan daripada yang berlaku dengan kerengsaan reseptor vestibular. Dalam bentuk murni mereka, mereka muncul tanpa adanya refleks vestibular, ketika kepala berada dalam posisi normal.

Refleks bersin dimanifestasikan oleh ekspirasi udara paksa melalui hidung dan mulut sebagai tindak balas terhadap kerengsaan mekanikal atau kimia reseptor mukosa hidung. Fasa hidung dan pernafasan refleks dibezakan. Fasa hidung bermula apabila serat deria saraf penciuman dan etmoid terdedah. Isyarat aferen dari reseptor mukosa hidung dihantar melalui serat aferen etmoid, penciuman dan (atau) saraf trigeminal ke neuron nukleus saraf ini di saraf tunjang, nukleus tunggal dan neuron pembentukan retikular, yang keseluruhannya adalah konsep pusat bersin. Isyarat efferent dihantar di sepanjang saraf batu dan pterygo-saraf ke epitelium dan saluran darah mukosa hidung dan menyebabkan peningkatan rembesannya apabila terjadi kerengsaan reseptor mukosa hidung.

Fasa pernafasan refleks bersin dimulakan pada saat ketika, apabila isyarat aferen tiba di teras pusat bersin, mereka menjadi cukup untuk membangkitkan sejumlah neuron pusat inspirasi dan ekspirasi. Impuls saraf efferent yang dihantar oleh neuron ini menuju ke neuron inti saraf vagus, neuron bahagian inspirasi dan kemudian ekspirasi pusat pernafasan, dan dari yang terakhir ke neuron motor dari tanduk anterior saraf tunjang yang menghidupkan otot pernafasan frenik, interkostal dan tambahan.

Rangsangan otot sebagai tindak balas kepada kerengsaan mukosa hidung menyebabkan nafas dalam-dalam, menutup pintu masuk ke laring dan kemudian memaksa keluar melalui mulut dan hidung dan menghilangkan lendir dan perengsa.

Pusat bersin terletak di medulla oblongata di sempadan ventromedial saluran menurun dan nukleus (nukleus tulang belakang) saraf trigeminal dan merangkumi neuron pembentukan retikular bersebelahan dan nukleus tunggal.

Pelanggaran refleks bersin dapat ditunjukkan dengan redundansi atau penghambatannya. Yang terakhir berlaku dalam kes penyakit mental dan tumor, dengan prosesnya menyebar ke pusat bersin..

Muntah adalah penyingkiran refleks dari isi perut dan, dalam kes yang teruk, usus ke persekitaran luaran melalui rongga esofagus dan rongga mulut, dilakukan dengan penyertaan rantai refleks saraf yang kompleks. Pautan pusat dalam rantai ini adalah jumlah neuron yang membentuk pusat muntah, yang dilokalisasikan dalam pembentukan retikular dorsolatsral medula oblongata. Komposisi pusat muntah merangkumi zon pencetus chemoreceptor di bahagian kaudal bahagian bawah ventrikel IV, di mana penghalang darah-otak tidak ada atau lemah.

Kegiatan neuron pusat muntah bergantung kepada kemasukan isyarat dari reseptor sensori periferal ke arahnya atau dari isyarat dari struktur lain dari sistem saraf. Isyarat aferen dari selera dan dari dinding faring melalui serat saraf kranial VII, IX, dan X secara langsung datang ke neuron pusat muntah; dari saluran gastrousus - di sepanjang serat saraf vagus dan splanchnic. Di samping itu, aktiviti neuron pusat muntah ditentukan oleh kedatangan isyarat dari cerebellum, inti vestibular, nukleus saliva, inti deria saraf trigeminal, pusat vasomotor dan pernafasan. Bahan tindakan pusat yang menyebabkan muntah ketika dimasukkan ke dalam badan biasanya tidak secara langsung mempengaruhi aktiviti neuron pusat muntah. Mereka merangsang aktiviti neuron zon chemoreceptor di bahagian bawah ventrikel IV, dan yang terakhir merangsang aktiviti neuron di pusat muntah.

Neuron pusat muntah dengan cara efferent dikaitkan dengan inti motor yang mengawal pengecutan otot yang terlibat dalam pelaksanaan refleks muntah.

Isyarat eferen dari neuron pusat muntah terus menuju ke neuron inti trigeminal, nukleus motor dorsal saraf vagus, neuron pusat pernafasan; secara langsung atau melalui tayar dorsolateral jambatan - ke neuron inti muka, saraf sublingual dari nukleus timbal balik, neuron motor dari tanduk anterior saraf tunjang.

Oleh itu, muntah boleh dimulakan dengan tindakan ubat-ubatan, racun, atau agen muntah pusat tertentu melalui pengaruhnya pada neuron zon chemorecetory dan kemasukan isyarat aferen dari selera dan interoreceptor saluran gastrointestinal, reseptor alat vestibular, dan juga dari pelbagai bahagian otak.

Menelan terdiri daripada tiga fasa: oral, pharyngeal-laryngeal dan esophageal. Pada fasa oral menelan, benjolan makanan terbentuk, terbentuk dari air liur makanan yang dihancurkan dan dibasahi hingga masuk ke faring. Untuk melakukan ini, adalah perlu untuk memulakan pengecutan otot lidah untuk mendorong makanan, mengetatkan lelangit lembut dan menutup pintu masuk ke nasofaring, mengontrak otot laring, menurunkan epiglotis dan menutup pintu masuk ke laring. Semasa fasa menelan faring-laring, gumpalan makanan mesti didorong ke kerongkongan dan mengelakkan makanan memasuki laring. Yang terakhir dicapai bukan hanya dengan menjaga pintu masuk laring tertutup, tetapi juga dengan menghalang inspirasi. Fasa esofagus disediakan oleh gelombang pengecutan dan kelonggaran di bahagian atas esofagus, bertali, dan di bahagian bawah, otot licin dan berakhir dengan mendorong gumpalan makanan ke dalam perut.

Dari penerangan ringkas mengenai urutan kejadian mekanikal kitaran menelan tunggal, dapat dilihat bahawa pelaksanaannya yang berjaya hanya dapat dicapai dengan penguncupan dan kelonggaran yang terkoordinasi dengan tepat pada banyak otot rongga mulut, faring, laring, esofagus dan koordinasi menelan dan pernafasan. Koordinasi ini dicapai oleh sekumpulan neuron yang membentuk pusat menelan medula oblongata.

Pusat menelan dilambangkan di medulla oblongata oleh dua kawasan: punggung - inti tunggal dan neuron yang tersebar di sekelilingnya; ventral - nukleus dan neuron timbal balik yang tersebar di sekelilingnya. Keadaan aktiviti neuron di kawasan ini bergantung kepada kemasukan isyarat sensori reseptor rongga mulut (akar lidah, kawasan orofaring) yang memasuki serat lidah saraf faring dan vagus. Neuron pusat menelan juga menerima isyarat efferent dari korteks prefrontal otak, sistem limbik, hipotalamus, otak tengah, dan jambatan di sepanjang jalan yang turun ke pusat. Isyarat ini membolehkan anda mengawal pelaksanaan fasa oral menelan, yang dikendalikan oleh kesedaran. Fasa faring-laring dan esofagus adalah refleks dan dijalankan secara automatik sebagai lanjutan dari fasa oral.

Penglibatan medulla oblongata dalam organisasi dan pengaturan fungsi penting pernafasan dan peredaran darah, pengaturan fungsi viseral lain dibincangkan dalam topik fisiologi pernafasan, peredaran darah, pencernaan dan termoregulasi.

Baca Mengenai Pening