Utama Klinik

Adenoma hipofisis - sebab dan gejala, klasifikasi dan rawatan tumor

Adenoma hipofisis (selanjutnya disebut kemudahan AH) adalah tumor jinak dari tisu kelenjar kelenjar pituitari yang terletak di lobus anteriornya.

Adenoma yang terletak di pangkal tengkorak - di zon pelana Turki, menurut statistik, 10% daripada semua tumor otak primer.

Perlu diperhatikan bahawa setiap orang ketiga mempunyai satu atau satu lagi penyimpangan patologi kelenjar pituitari.

Bahaya utama tumor tersebut adalah keupayaan mereka untuk bercambah dan kemudian memerah tisu dan struktur otak yang berdekatan - ini dapat mewujudkan dirinya dalam bentuk gangguan penglihatan, sistem endokrin dan kelainan neurologi umum.

Penyebab ketumbuhan

Sehingga kini, ubat tidak menunjukkan sebab sebenar yang boleh menyebabkan adenoma hipofisis. Tetapi ada beberapa faktor yang menyumbang kepada kemunculan hipertensi:

  • pelbagai neuroinfeksi - contohnya, ensefalitis, meningitis, poliomyelitis, brucellosis, neurosifilis, tuberkulosis, abses otak;
  • kecederaan kepala;
  • patologi perkembangan janin;
  • menurut beberapa laporan, penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan adalah berbahaya.

Semua penyebab adenoma hipofisis dapat digabungkan mengikut akibatnya - semuanya menyebabkan hiperplasia (pembiakan sel yang berlebihan) kelenjar pituitari akibat gangguan hormon.

Faktor-faktor ini dijelaskan oleh teori gangguan peraturan hipotolamatik dengan melepaskan hormon..

Menurut ajarannya, dipercayai bahawa ini didahului oleh penurunan sintesis hormon kelenjar endokrin periferal (kerana penyakit, kecederaan atau kelebihan hormon yang diambil) dan kelebihan liberin atau kekurangan statin (yang pertama dan kedua adalah hormon hipofisis).

Sebaliknya - teori "kecacatan" dalaman kelenjar pituitari - hiperplasia disebabkan oleh kelainan genetik dalam satu sel, yang merosot dan menjadi tumor pertama.

Klasifikasi adenoma hipofisis

Terdapat 6 jenis klasifikasi.

Untuk ukuran

Peruntukkan:

  • mikroadenoma - sehingga 10 mm;
  • macroadenoma dari 10 hingga 30 mm atau di luar pelana Turki;
  • mesoadenoma dari 10 hingga 20 mm atau dalam pelana Turki;
  • adenoma gergasi - lebih daripada 30 mm.

Dengan sifat pengedaran

Sifat pengedarannya adalah:

  • endosellar - dalam pelana Turki;
  • dengan pertumbuhan supercellular;
  • dengan pertumbuhan parasel - tumbuh menjadi sinus kavernosa;
  • dengan pertumbuhan infraselular;
  • dengan pertumbuhan retrocellular.

Oleh sifat pewarnaan

Atas dasar ini, bezakan:

Antiepileptik Gabapentin - arahan penggunaan, ulasan doktor dan pesakit dan analog ubat.

Bagaimana cara menentukan gejala borreliosis pada manusia dan memulakan rawatan? Satu set tanda yang akan menunjukkan permulaan perkembangan penyakit ini.

Aktiviti hormon

Menurut aktiviti hormon terdapat:

Mengikut jenis hormon yang dihasilkan

Atas dasar ini, terdapat:

  • prolaktinoma;
  • somatotropinoma;
  • kortikotropinoma;
  • tirotropinoma;
  • gonadotropinoma;
  • menghasilkan subunit alfa;
  • jenis rembesan campuran.

Mengikut jenis asal

Secara asalnya terdapat:

  • pituitari utama;
  • sekunder, timbul daripada penurunan fungsi kelenjar endokrin periferal;
  • muncul kerana gangguan pada fungsi hipotalamus atau sintesis pembebasan hormon.

Gejala dan tanda-tanda adenoma hipofisis

Gejala dan tanda adenoma hipofisis pada wanita dan lelaki dibahagikan kepada kompleks gejala-neurologi ophthalmic dan endokrin-metabolik.

Gejala kompleks pertama bergantung pada sifat pertumbuhan tumor (arah dan penyetempatan).

Sakit kepala yang membosankan adalah ciri kerana memerah tisu di kawasan pelana Turki, sementara tidak ada tersedak dan tidak ada hubungan dengan kedudukan badan, pesakit merasakannya di kawasan temporal dan frontal dan di belakang orbit, analgesik tidak memberikan kesan analgesik.

Sekiranya rasa sakit semakin meningkat, maka ini disebabkan oleh pertumbuhan tumor atau pendarahan. Gangguan visual juga bersifat - diplopia (penglihatan berganda), perubahan dalam bidang visual dan gangguan oculomotor.

Disfungsi hipotalamus boleh menyebabkan perubahan kesedaran.

Kompleks pertukaran endokrin dicirikan oleh:

  1. Gigantisme (pada kanak-kanak) dan akromegali (pada orang dewasa) berlaku dengan hormon pertumbuhan. Ciri diabetes dan obesiti, peningkatan "kelenjar tiroid", pelbagai penyakit kulit.
  2. Prolaktinoma menyebabkan gangguan pada kawasan genital - pada wanita, gangguan haid, pada lelaki - mati pucuk dan penurunan dorongan seks.
  3. Kortikotropinoma menampakkan diri dalam bentuk peningkatan pigmentasi kulit dan gangguan mental.
  4. Dengan thyrotropinoma, kegelisahan, ketidakseimbangan, ketakutan berterusan, penonjolan bola mata, gangguan vaskular sekunder adalah ciri.
  5. Gonadotropinoma dicirikan oleh simptom neurologi-neurologi yang tidak spesifik.

Prosedur penyembuhan

Pada gejala pertama adenoma hipofisis, rawatan dengan ubat berasaskan ergot, bromocriptine, ditetapkan.

Dalam memerangi jenis adenoma kecil yang lain, terapi radiasi dalam bentuk terapi gamma atau proton lebih sering digunakan, kadang-kadang bahan radioaktif disuntik terus ke tumor.

Untuk adenoma yang lebih besar atau komplikasi tertentu (pendarahan, sista, gangguan penglihatan), campur tangan pembedahan digunakan.

Dalam kes makroadenoma, trepanasi tengkorak digunakan, dengan ukuran yang lebih kecil, pembedahan transnasal adalah mungkin.

Ramalan dan akibatnya

Walaupun fakta bahawa hipertensi adalah neoplasma jinak, berbahaya bagi pertumbuhannya, yang menyebabkan mampatan tisu otak yang berdekatan.

Juga, dengan ukuran tumor lebih dari 20 mm, kambuh penyakit ini mungkin berlaku dalam 5 tahun selepas pembedahan.

Prognosis yang paling baik untuk mikrokortikotropinoma adalah 85% kebarangkalian pemulihan lengkap semua fungsi kelenjar pituitari, 20-25% untuk somatropinoma dan prolaktinoma.

Relapses menyumbang 12% daripada jumlah operasi dan 67% daripada operasi yang dikendalikan pulih. Kadang kala prolaktinoma sembuh sendiri.

Video: Adenoma hipofisis - manifestasi, diagnosis, rawatan

Mengenai gejala dan tanda-tanda adenoma hipofisis, diagnosis dan jenis tumor dan manifestasi klinikalnya. Juga dalam video mengenai rawatan adenoma hipofisis.

Adenoma hipofisis otak: pembedahan, gejala, rawatan dan akibatnya

Adenoma hipofisis otak (AGHM) adalah tumor tisu kelenjar pelengkap otak. Kelenjar pituitari adalah kelenjar endokrin yang ketara pada tubuh manusia yang terletak di bahagian bawah otak di fitua pituitari pelana Turki. Organ kecil sistem endokrin ini, pada orang dewasa dengan berat hanya 0,7 g, bertanggungjawab untuk pengeluaran hormonnya sendiri dan mengawal sintesis hormon oleh kelenjar tiroid dan paratiroid, dan organ urogenital. Kelenjar pituitari berpartisipasi dalam pengaturan metabolisme lemak air, bertanggungjawab untuk pertumbuhan dan berat badan seseorang, perkembangan dan fungsi organ dalaman, permulaan persalinan dan penyusuan, pembentukan sistem pembiakan, dan lain-lain. Bukan apa-apa bahawa doktor memanggil kelenjar ini sebagai "konduktor virtuoso" yang mengawal bunyi orkestra besar, di mana orkestra adalah seluruh badan kita.

Perwakilan skematik lokasi tumor.

Tetapi, sayangnya, organ yang unik, tanpa keseimbangan fungsi yang terkoordinasi dalam tubuh tidak mungkin, tidak dilindungi dari pembentukan patologi, atau penyakit akibat gangguan hormon dan / atau neurogenik. Salah satu penyakit serius adalah adenoma, di mana kelenjar epitel aktif hormon kelenjar pituitari otak tumbuh secara patologi, yang boleh menyebabkan kecacatan pesakit.

Adenoma boleh aktif (AAG) dan tidak aktif (NAG). Dalam kes pertama, latar belakang hormon mengalami kelebihan hormon hipofisis yang dirembeskan. Pada detik, jisim tumor menjengkelkan, memampatkan tisu yang terletak berdekatan, dan saraf optik lebih kerap terjejas. Perlu diperhatikan bahawa perkadaran yang sangat meningkat dan fokus patologi aktif juga memberi kesan negatif terhadap tisu intrakranial di sekitarnya. Kami mencadangkan belajar mengenai ciri patologi lain, termasuk spesifik rawatan, dari artikel tersebut.

Epidemiologi: penyebab, kejadian

Faktor yang merangsang perkembangan tumor hipofisis belum dikenal pasti, oleh itu, masih menjadi subjek utama penyelidikan. Mengikut kemungkinan alasan, pakar hanya versi suara:

  • kecederaan kepala;
  • neuroinfeksi otak;
  • ketagihan;
  • kehamilan 3 kali atau lebih;
  • keturunan;
  • mengambil ubat hormon (seperti kontraseptif);
  • tekanan kronik;
  • hipertensi arteri dan lain-lain.

Neoplasma tidak begitu jarang berlaku, dalam keseluruhan struktur tumor otak ia menyumbang 12.3% -20% kes. Dalam kekerapan kejadian, ia menduduki tempat ke-3 di antara neoplasi neuroectodermal, yang kedua setelah tumor glial dan meningioma. Penyakit ini biasanya bersifat jinak. Walau bagaimanapun, statistik perubatan telah mencatatkan data mengenai kes terpencil transformasi ganas dari adenoma dengan pembentukan fokus sekunder (metastasis) di otak.

Proses patologi lebih kerap didiagnosis pada wanita (kira-kira 2 kali lebih banyak) daripada pada lelaki. Seterusnya, kami memberikan data mengenai taburan usia berdasarkan 100% pesakit dengan diagnosis yang disahkan secara klinikal. Puncak epidemiologi berlaku pada usia 35-40 tahun (sehingga 40%), pada usia 30-35 tahun, penyakit ini dikesan pada 25% pesakit, pada usia 40-50 tahun - pada 25%, 18-35 dan lebih tua dari 50 tahun - 5% untuk setiap kategori umur.

Menurut statistik, kira-kira 40% pesakit mempunyai tumor yang tidak aktif yang tidak mengeluarkan lebihan zat hormon dan tidak mempengaruhi keseimbangan endokrin. Kira-kira 60% pesakit menentukan pembentukan aktif, yang dicirikan oleh hipersekresi hormon. Kira-kira 30% orang menjadi kurang upaya kerana kesan adenoma pituitari yang agresif.

Klasifikasi adenoma hipofisis otak

Fokus pituitari terbentuk di lobus anterior kelenjar (dalam adenohypophysis), yang membentuk sebahagian besar organ (70%). Penyakit ini berkembang apabila sel tunggal bermutasi, akibatnya, ia meninggalkan pengawasan kekebalan tubuh dan keluar dari irama fisiologi. Selanjutnya, dengan pembahagian berulang sel progenitor, percambahan tidak normal terbentuk, yang terdiri daripada sekumpulan sel yang sama (monoklonal). Ini adalah adenoma, ini adalah mekanisme perkembangan yang paling kerap. Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, tumpuan awalnya mungkin berasal dari satu klon sel, dan setelah kambuh dari yang lain.

Pembentukan patologi dibezakan oleh aktiviti, ukuran, histologi, sifat taburan, jenis hormon yang dirembeskan. Kami telah mengetahui jenis aktiviti apakah adenoma - aktif hormon dan tidak aktif hormon. Pertumbuhan tisu yang rosak dicirikan oleh parameter agresiviti: tumor boleh menjadi tidak agresif (kecil dan tidak cenderung meningkat) dan agresif apabila mencapai ukuran yang besar dan menyerang struktur tetangga (arteri, urat, cabang saraf, dll.).

Adenoma besar selepas penyingkiran.

Adenoma hipofisis GM terbesar adalah dari jenis berikut:

  • mikroadenoma (diameter kurang dari 1 cm);
  • mesoadenoma (1-3 cm);
  • besar (3-6 cm);
  • adenoma gergasi (lebih besar daripada 6 cm).

AGGM mengenai pengedaran dibahagikan kepada:

  • endosellar (dalam fossa pituitari);
  • endoextrasellar (di luar pelana), yang diedarkan:

► suprasellar - ke rongga kranial;

► laterosellarly - ke dalam sinus kavernous atau di bawah dura mater;

► Infrasellar - tumbuh ke arah sinus / nasofaring sphenoid;

► antesellar - mempengaruhi labirin etmoid dan / atau orbit;

► retrocellularly - ke fossa kranial posterior dan / atau di bawah ikan pari Blumenbach.

Menurut kriteria histologi, adenoma diberi nama berikut:

  • kromofobik - neoplasia yang dibentuk oleh sel adenohypophysial berkontur pucat dan kabur dengan kromofob (jenis biasa yang diwakili oleh NAG);
  • acidophilic (eosinophilic) - tumor yang dicipta oleh sel alpha dengan alat sintetik yang berkembang dengan baik;
  • basofilik (mukoid) - pembentukan neoplastik yang berkembang dari adenosit basofilik (sel beta) (tumor paling jarang).

Di antara adenoma aktif hormon, terdapat:

  • prolaktinoma - secara aktif mengeluarkan prolaktin (jenis yang paling biasa);
  • somatotropinoma - berlebihan menghasilkan hormon somatotropin;
    • kortikotropinoma - merangsang pengeluaran adrenokortikotropin;
    • gonadotropinoma - meningkatkan sintesis gonadotropin chorionic;
    • thyrotropinoma - memberikan pelepasan besar TSH, atau hormon perangsang tiroid;
    • gabungan (polyhormonal) - mengeluarkan dari 2 atau lebih hormon.

Manifestasi klinikal tumor

Banyak gejala pesakit, seperti yang mereka sendiri tekankan, pada mulanya tidak dipandang serius. Penyakit sering dikaitkan dengan kerja berlebihan atau, misalnya, tekanan. Sesungguhnya, manifestasi boleh menjadi tidak spesifik dan terselubung untuk jangka masa panjang - 2-3 tahun atau lebih. Perhatikan bahawa sifat dan intensiti gejala bergantung pada tahap pencerobohan, jenis, lokasi, jumlah, dan banyak ciri lain dari adenoma. Klinik neoplasma terdiri daripada 3 kumpulan simptomatik.

  1. Tanda-tanda neurologi:
  • sakit kepala (kebanyakan pesakit mengalaminya);
  • gangguan rangsangan otot mata, yang menyebabkan gangguan oculomotor;
  • sakit di sepanjang cabang saraf trigeminal;
  • gejala sindrom hipotalomik (reaksi VSD, ketidakseimbangan mental, masalah ingatan, amnesia fiksatif, insomnia, gangguan aktiviti sukarela, dan lain-lain);
  • manifestasi sindrom oklusi-hidrosefalik akibat penyumbatan aliran keluar cecair serebrospinal pada tahap bukaan interventrikular (gangguan kesedaran, tidur, serangan sakit kepala ketika menggerakkan kepala, dll.).
  1. Gejala oftalmik jenis saraf:
  • perbezaan jelas dalam ketajaman penglihatan satu mata dari mata yang lain;
  • penurunan penglihatan secara beransur-ansur;
  • hilangnya persepsi medan atas di kedua-dua mata;
  • kehilangan bidang penglihatan kawasan hidung atau temporal;
  • perubahan fundus atropik (ditentukan oleh pakar oftalmologi).
  1. Manifestasi endokrin bergantung kepada pengeluaran hormon:
  • hiperprolaktinemia - perkumuhan kolostrum dari payudara, amenorea, oligomenorea, kemandulan, ovarium polikistik, endometriosis, penurunan libido, pertumbuhan rambut, pengguguran spontan, lelaki mempunyai masalah dengan potensi, ginekomastia, kualiti sperma yang buruk untuk pembuahan, dll.;
  • hipersomatotropisme - peningkatan ukuran hujung kaki, lengkungan superciliary, hidung, rahang bawah, tulang pipi atau organ dalaman, suara serak dan suara kasar, distrofi otot, perubahan trofik pada sendi, mialgia, gigantisme, kegemukan dan sebagainya;
  • Sindrom Itsenko-Cushing (hypercorticism) - obesiti displastik, dermatosis, osteoporosis tulang, patah tulang belakang dan tulang rusuk, disfungsi organ pembiakan, hipertensi, pielonefritis, striae, keadaan imunodefisiensi, ensefalopati;
  • gejala hipertiroidisme - peningkatan kerengsaan, tidur gelisah, mood dan kegelisahan yang berubah-ubah, penurunan berat badan, tangan yang gemetar, hiperhidrosis, gangguan irama jantung, selera makan tinggi, gangguan usus.

Kira-kira 50% orang dengan adenoma hipofisis mempunyai diabetes (sekunder) simptomatik. 56% didiagnosis dengan kehilangan fungsi visual. Dalam satu cara atau yang lain, hampir semua orang mengalami gejala klasik untuk hiperplasia hipofisis otak: sakit kepala (lebih daripada 80%), gangguan psikologi, metabolik, kardiovaskular.

Kaedah untuk diagnosis patologi

Pakar mematuhi satu skema diagnostik kerana mengesyaki seseorang dari diagnosis ini, yang memperuntukkan:

  • pemeriksaan oleh pakar neurologi, ahli endokrinologi, pakar mata, doktor ENT;
  • ujian makmal - ujian darah dan air kencing umum, biokimia darah, ujian darah untuk kepekatan gula dan hormon (prolaktin, IGF-1, kortikotropin, TTG-T3-T4, hidrokortison, hormon seks wanita / lelaki);
  • pemeriksaan jantung pada alat ECG, ultrasound organ dalaman;
  • pemeriksaan ultrasound saluran vena pada bahagian bawah kaki;
  • X-ray tulang tengkorak (kraniografi);
  • tomografi dikira otak, dalam beberapa kes terdapat keperluan tambahan untuk MRI.

Perhatikan bahawa kekhususan pengumpulan dan kajian bahan biologi untuk hormon adalah bahawa tidak ada kesimpulan yang diambil setelah pemeriksaan pertama. Untuk kebolehpercayaan gambar hormon, pemerhatian dalam dinamika diperlukan, iaitu, perlu menderma darah berulang kali untuk kajian pada selang waktu yang tetap.

Prinsip merawat penyakit

Segera buat tempahan, dengan diagnosis ini, pesakit memerlukan rawatan perubatan yang berkelayakan dan pemantauan berterusan. Oleh itu, anda tidak perlu bergantung pada kes tersebut, memandangkan tumor akan sembuh dan semuanya akan berlalu. Perapian tidak dapat menetap sendiri! Sekiranya tidak ada terapi yang mencukupi, bahayanya terlalu besar untuk menjadi orang kurang upaya dengan gangguan fungsi yang tidak dapat dipulihkan, kes-kes maut akibat akibatnya juga terjadi..

Bergantung pada keparahan gambaran klinikal, pesakit disyorkan untuk menyelesaikan masalah dengan kaedah pembedahan atau / dan konservatif. Prosedur rawatan asas merangkumi:

  • bedah saraf - penyingkiran adenoma dengan akses transnasal (melalui hidung) di bawah kawalan endoskopi atau dengan kaedah transkranial (kraniotomi standard di bahagian depan dilakukan) di bawah kawalan fluoroskop dan mikroskop;

90% pesakit menjalani pembedahan transnasal, 10% memerlukan ektomi transkranial. Taktik terakhir digunakan untuk tumor besar-besaran (lebih dari 3 cm), percambahan asimetrik tisu yang baru terbentuk, wabak di luar pelana, tumor dengan nod sekunder.

  • rawatan ubat - penggunaan ubat dari sejumlah agonis reseptor dopamin, ubat yang mengandungi peptida, ubat yang disasarkan untuk pembetulan hormon;
  • radioterapi (rawatan radiasi) - terapi proton, terapi jarak jauh melalui sistem Pisau Gamma;
  • rawatan gabungan - perjalanan program menggabungkan beberapa taktik terapi ini sekaligus.

Doktor boleh, sekiranya tidak ada gangguan neurologi dan oftalmik fokus dengan tingkah laku tumor yang tidak aktif hormon, tidak menggunakan operasi, tetapi mengesyorkan memantau orang yang didiagnosis dengan adenoma hipofisis. Pengurusan pesakit seperti itu dilakukan oleh pakar bedah saraf dengan kerjasama erat dengan ahli endokrinologi dan pakar oftalmologi. Wad diperiksa secara sistematik (1-2 kali setahun), merujuk kepada pemeriksaan MRI / CT, pemeriksaan mata dan neurologi, pengukuran hormon dalam darah. Selari dengan ini, seseorang menjalani kursus terapi sokongan yang disasarkan..

Oleh kerana campur tangan pembedahan adalah kaedah utama untuk merawat adenoma hipofisis, kami secara ringkas menyoroti perjalanan proses pembedahan pembedahan endoskopi.

Pembedahan transnasal untuk membuang adenoma hipofisis otak

Ini adalah prosedur invasif minimum yang tidak memerlukan kraniotomi dan tidak meninggalkan kecacatan kosmetik. Ia dilakukan lebih kerap di bawah anestesia tempatan, endoskopi akan menjadi alat utama pakar bedah. Pakar bedah saraf melalui hidung menggunakan alat optik menghilangkan tumor otak. Bagaimana semua ini dilakukan?

  • Pesakit berada dalam keadaan duduk atau separuh duduk pada masa prosedur. Tiub nipis endoskopi (diameternya tidak lebih dari 4 mm), dilengkapi dengan kamera video di hujungnya, dimasukkan dengan teliti ke dalam rongga hidung.
  • Imej fokus masa nyata dan struktur bersebelahan akan dihantar ke monitor intraoperatif. Ketika probe endoskopi bergerak ke depan, pakar bedah melakukan serangkaian manipulasi berurutan untuk sampai ke bahagian otak yang diminati.
  • Pertama, mukosa hidung dipisahkan untuk mendedahkan dan membuka dinding depan. Kemudian septum tulang nipis dipotong. Di belakangnya adalah elemen yang diinginkan - pelana Turki. Lubang kecil dibuat di bahagian bawah pelana Turki dengan memisahkan serpihan kecil tulang.
  • Selanjutnya, dengan bantuan alat bedah mikro yang diletakkan di saluran tiub endoskopi, tisu patologi secara beransur-ansur dibelah melalui akses yang dibentuk oleh pakar bedah sehingga tumor sepenuhnya dihilangkan.
  • Pada peringkat akhir, lubang yang dibuat di bahagian bawah pelana disekat oleh serpihan tulang, yang terpaku dengan gam khas. Saluran hidung dirawat dengan baik dengan antiseptik, tetapi jangan tampon.

Pesakit diaktifkan pada tempoh awal - sudah pada hari pertama setelah neurooperasi kurang trauma. Kira-kira 3-4 hari, ekstrak dari hospital dibuat, maka anda perlu menjalani kursus pemulihan khas (terapi antibiotik, fisioterapi, dll.). Walaupun pembedahan menjalani eksisi adenoma hipofisis, beberapa pesakit akan diundang untuk mengikuti terapi penggantian hormon.

Risiko komplikasi intra dan pasca operasi semasa prosedur endoskopi diminimumkan - 1% -2%. Sebagai perbandingan, reaksi negatif yang berbeza selepas reseksi transkranial AGHM berlaku pada kira-kira 6-10 orang. daripada 100 pesakit yang dikendalikan.

Selepas sesi transnasal, kebanyakan orang mengalami kesukaran bernafas hidung, ketidakselesaan pada nasofaring. Sebabnya ialah pemusnahan intraoperatif struktur individu yang diperlukan, akibatnya, tanda-tanda yang menyakitkan. Ketidakselesaan di kawasan nasofaring biasanya tidak dianggap sebagai komplikasi jika tidak meningkat dan tidak bertahan lama (sehingga 1-1,5 bulan)..

Penilaian akhir mengenai kesan operasi hanya dapat dilakukan setelah 6 bulan dari gambar MRI dan hasil analisis hormon. Secara umum, dengan diagnosis dan intervensi pembedahan yang tepat pada masanya, pemulihan kualiti, ramalan yang baik.

Kesimpulannya

Adalah sangat penting untuk menghubungi pakar terbaik dalam profil bedah saraf.. Pergi ke luar negara adalah keputusan yang bijak, tetapi tidak semua orang mampu membiayai kewangannya, misalnya, rawatan di Israel atau Jerman.

Hospital Tentera Pusat Prague.

Harap maklum bahawa Republik Czech tidak kurang berjaya dalam bidang bedah saraf otak. Di Republik Czech, adenoma hipofisis dikendalikan dengan selamat menggunakan teknologi adenomektomi yang paling maju, dan secara teknikal juga sempurna dan dengan risiko minimum. Perbezaan antara Republik Czech dan Jerman / Israel adalah bahawa perkhidmatan klinik Czech sekurang-kurangnya dua kali lebih murah, dan program perubatan selalu merangkumi pemulihan penuh.

Adenoma hipofisis

Adenoma hipofisis adalah neoplasma jinak dari tisu kelenjar kelenjar pituitari anterior.

Kelenjar pituitari adalah organ pusat sistem endokrin, bersama dengan hipotalamus, yang mempunyai hubungan rapat. Ia terletak di pangkal otak di pituitari fossa pelana Turki, mempunyai lobus anterior dan posterior. Hormon yang dirembeskan oleh kelenjar pituitari mempengaruhi pertumbuhan, metabolisme, dan fungsi pembiakan..

Dalam struktur semua neoplasma intrakranial, bahagian adenoma hipofisis adalah 10-15%. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada usia 30-40 tahun, berlaku pada kanak-kanak, tetapi kes seperti ini jarang berlaku. Adenoma hipofisis pada lelaki berlaku pada frekuensi yang sama seperti pada wanita.

Punca dan Faktor Risiko

Sebab-sebab perkembangan adenoma hipofisis tidak sepenuhnya jelas. Terdapat dua teori yang menjelaskan mekanisme perkembangan tumor:

  1. Kecacatan dalaman. Selaras dengan hipotesis ini, kerosakan gen di salah satu sel pituitari menimbulkan transformasinya menjadi tumor, diikuti dengan percambahan.
  2. Gangguan peraturan hormon kelenjar pituitari. Peraturan hormon dilakukan dengan melepaskan hormon hipotalamus - liberins dan statin. Agaknya, dengan penghasilan hiper-pengeluaran liberin atau hipoproduksi statin, hiperplasia tisu kelenjar kelenjar pituitari berlaku, sehingga menimbulkan proses tumor.

Faktor risiko untuk menghidap penyakit ini termasuk:

  • kecederaan kepala;
  • neuroinfeksi (neurosifilis, poliomyelitis, ensefalitis, meningitis, abses otak, brucellosis, malaria serebrum, dan lain-lain);
  • penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan;
  • kesan buruk pada janin yang sedang berkembang semasa perkembangan janin.

Adenoma hipofisis adalah neoplasma jinak, namun, beberapa jenis adenoma dalam keadaan yang tidak baik dapat mengambil jalan ganas.

Bentuk penyakit

Adenoma hipofisis dikelaskan sebagai aktif hormon (menghasilkan hormon hipofisis) dan tidak aktif hormon (tidak menghasilkan hormon).

Bergantung pada hormon mana yang dihasilkan secara berlebihan, adenoma hipofisis aktif hormon dibahagikan kepada:

  • prolaktin (prolaktinoma) - berkembang dari prolaktotrof, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran prolaktin;
  • gonadotropins (gonadotropinoma) - berkembang dari gonadotrophs, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon luteinizing dan perangsang folikel;
  • hormon pertumbuhan (hormon pertumbuhan) - berkembang dari somatotrof, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon pertumbuhan;
  • kortikotropik (kortikotropinoma) - berkembang dari kortikotrop, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon adrenokortikotropik;
  • thyrotropic (thyrotropinoma) - berkembang dari thyrotrophs, ditunjukkan oleh peningkatan pengeluaran hormon thyrotropic.

Sekiranya adenoma hipofisis aktif hormon mengeluarkan dua atau lebih hormon, ia dikelaskan sebagai campuran..

Adenoma hipofisis yang tidak aktif dibahagikan kepada onkositoma dan adenoma kromofobik.

Bergantung pada saiz:

  • picoadenoma (diameter kurang daripada 3 mm);
  • mikroadenoma (diameter tidak lebih daripada 10 mm);
  • makroadenoma (diameter lebih daripada 10 mm);
  • adenoma gergasi (40 mm atau lebih).

Bergantung pada arah pertumbuhan (berkaitan dengan pelana Turki), adenoma hipofisis dapat:

  • endosellar (pertumbuhan tumor di rongga pelana Turki);
  • infraselular (penyebaran neoplasma lebih rendah, pencapaian sinus sphenoid);
  • suprasellar (tumor merebak);
  • retrocellular (pertumbuhan neoplasma secara posterior);
  • lateral (penyebaran neoplasma ke sisi);
  • antesellar (pertumbuhan tumor anterior).

Apabila neoplasma menyebar ke beberapa arah, ia dipanggil mengikut petunjuk di mana pertumbuhan tumor berlaku.

Gejala adenoma hipofisis

Permulaan gejala adenoma hipofisis disebabkan oleh tekanan tumor yang bertambah besar pada struktur intrakranial yang terletak di wilayah pelana Turki. Dengan bentuk penyakit yang aktif secara hormon, gangguan endokrin berlaku dalam gambaran klinikal. Dalam kes ini, manifestasi klinikal biasanya dikaitkan bukan dengan pengeluaran hormon yang paling meningkat, tetapi dengan pengaktifan organ sasaran, di mana hormon tersebut bertindak. Di samping itu, pertumbuhan adenoma hipofisis disertai dengan gejala yang timbul akibat pemusnahan tisu pituitari oleh tumor yang mengembang.

Manifestasi neurologi-neurologi yang berlaku dengan adenoma hipofisis bergantung pada kelaziman dan arah pertumbuhannya. Gejala seperti itu termasuk diplopia (gangguan penglihatan, di mana objek yang dapat dilihat berlainan), perubahan dalam bidang visual, gangguan oculomotor.

Sakit kepala muncul kerana tekanan neoplasma pada pelana Turki. Sensasi nyeri biasanya dilokalisasi di kawasan mata, di kawasan temporal dan frontal, tidak bergantung pada kedudukan badan pesakit, tidak disertai dengan rasa mual, sifat kusam, tidak berhenti atau berhenti dengan tidak baik dengan mengambil ubat analgesik. Peningkatan sakit kepala yang ketara mungkin dikaitkan dengan pertumbuhan tumor yang intensif atau dengan pendarahan pada tisu tumor.

Dengan perkembangan proses patologi, atrofi saraf optik berkembang. Pertumbuhan neoplasma ke arah lateral menyebabkan kelumpuhan otot mata akibat kerosakan pada saraf oculomotor (ophthalmoplegia), yang disertai dengan penurunan ketajaman penglihatan. Biasanya ketajaman penglihatan menurun pertama di satu mata, dan kemudian di mata yang lain, namun, penglihatan serentak kedua-dua mata dapat diperhatikan. Apabila tumor tumbuh di bahagian bawah pelana Turki dan merebak ke labirin etmoidal atau sinus sphenoid, kesesakan hidung muncul (serupa dengan gambaran klinikal sekiranya neoplasma hidung atau sinusitis). Dengan pertumbuhan adenoma hipofisis ke atas, kesedaran terganggu.

Gangguan metabolik endokrin bergantung kepada hormon mana yang dihasilkan secara berlebihan.

Dengan somatotropinoma pada kanak-kanak, gejala gigantisme diperhatikan, pada orang dewasa, akomegali berkembang. Perubahan kerangka pada pesakit disertai dengan diabetes mellitus, obesiti, gondok tersebar atau nodular. Selalunya terdapat peningkatan rembesan sebum dengan pembentukan pada kulit papilloma, nevus dan ketuat, hirsutisme (pertumbuhan rambut berlebihan pada wanita jenis lelaki), hiperhidrosis (peningkatan berpeluh).

Dengan prolaktinoma pada wanita, kitaran haid terganggu, galaktorea muncul (pelepasan susu secara spontan dari kelenjar susu, tidak berkaitan dengan penyusuan), amenorea (kekurangan haid untuk beberapa kitaran haid), ketidaksuburan. Keadaan patologi ini boleh berlaku baik dalam keadaan kompleks dan terasing. Pada pesakit dengan prolaktinoma, jerawat, seborrhea, dan anorgasmia diperhatikan. Dengan bentuk adenoma hipofisis pada lelaki, galaktorea, ginekomastia (peningkatan pada satu atau kedua payudara), penurunan dorongan seks, mati pucuk biasanya diperhatikan.

Perkembangan kortikotropinoma membawa kepada kemunculan sindrom hypercorticism, peningkatan pigmentasi kulit, kadang-kadang menjadi gangguan mental. Gangguan saraf-neurologi dengan kortikotropinoma biasanya tidak diperhatikan. Bentuk penyakit ini mampu merosot malignan..

Dengan thyrotropinoma, gejala hiper atau hipotiroidisme mungkin berlaku pada pesakit.

Gonadotropinoma biasanya dimanifestasikan oleh gangguan neurologi oftalmik, yang mungkin disertai oleh galaktorea dan hipogonadisme..

Daripada gejala biasa pada pesakit dengan tumor yang bergantung pada hormon, kelemahan, keletihan, penurunan kemampuan untuk bekerja, dan perubahan selera makan diperhatikan.

Diagnostik

Sekiranya disyaki adenoma hipofisis, pesakit dinasihatkan untuk menjalani pemeriksaan oleh ahli endokrinologi, pakar neurologi dan pakar oftalmologi.

Untuk menggambarkan tumor, pemeriksaan sinar-X pelana Turki dilakukan. Dalam kes ini, pemusnahan bahagian belakang pelana Turki, jalan pintas atau kontur pelbagai bahagian bawahnya ditentukan. Pelana Turki boleh diperbesar dan mempunyai bentuk belon. Tanda-tanda osteoporosis dikesan.

Dalam struktur semua neoplasma intrakranial, bahagian adenoma hipofisis adalah 10-15%. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada usia 30-40 tahun, berlaku pada kanak-kanak, tetapi kes seperti ini jarang berlaku.

Kadang kala pneumokisternografi tambahan diperlukan (membolehkan anda mengenal pasti perpindahan tangki chiasmal dan tanda pelana Turki kosong), pengimejan resonans komputer dan magnetik. Pada 25–35% adenoma hipofisis sangat kecil sehingga visualisasi mereka sukar walaupun menggunakan alat diagnostik moden.

Sekiranya disyaki bahawa pertumbuhan adenoma diarahkan ke sinus kavernous, angiografi otak diresepkan.

Yang sama pentingnya untuk diagnosis adalah penentuan makmal mengenai kepekatan hormon hipofisis dalam darah pesakit dengan kaedah radioimunologi. Bergantung pada manifestasi klinikal yang ada, mungkin diperlukan untuk menentukan kepekatan hormon yang dihasilkan oleh kelenjar endokrin periferal.

Gangguan oftalmik didiagnosis semasa pemeriksaan oftalmologi, pemeriksaan ketajaman visual pesakit, perimetri (kaedah yang membolehkan anda memeriksa batas bidang visual), serta ophthalmoscopy (teknik instrumental untuk memeriksa fundus).

Ujian farmakologi tekanan dapat menentukan kehadiran reaksi abnormal tisu adenomatous terhadap kesan farmakologi.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan tumor otak yang lain, kesan sampingan dari pengambilan ubat tertentu (antipsikotik, beberapa antidepresan, kortikosteroid, ubat antiulcer), hipotiroidisme primer.

Rawatan Adenoma Pituitari

Pilihan rejimen rawatan untuk adenoma hipofisis bergantung pada bentuk penyakit.

Dengan perkembangan adenoma hipofisis tidak aktif hormon dengan ukuran kecil, sebagai peraturan, taktik hamil dibenarkan.

Rawatan ubat ditunjukkan untuk prolaktinoma dan somatotropinoma. Pesakit diberi ubat yang menyekat pengeluaran hormon yang berlebihan, yang membantu menormalkan latar belakang hormon, memperbaiki keadaan psikologi dan fizikal pesakit.

Radioterapi sebagai kaedah utama untuk merawat adenoma hipofisis jarang digunakan, biasanya dalam kes di mana tidak ada kesan positif terapi ubat dan terdapat kontraindikasi untuk rawatan pembedahan.

Kaedah radiosurgikal digunakan untuk menghancurkan neoplasma dengan memaparkan fokus patologi kepada radiasi pengion dosis tinggi yang disasarkan. Kaedah ini tidak memerlukan kemasukan ke hospital dan tidak trauma. Rawatan radiosurgikal ditunjukkan jika saraf optik tidak terlibat dalam proses patologi, neoplasma tidak melampaui pelana Turki, pelana Turki berukuran normal atau sedikit membesar, diameter tumor tidak melebihi 3 cm, dan pesakit juga enggan melakukan jenis rawatan atau kontraindikasi lain menjalankan.

Rawatan radiosurgikal digunakan untuk menghilangkan residu neoplasma setelah pembedahan, dan juga setelah pendedahan jarak jauh (radioterapi).

Petunjuk untuk pembedahan pembuangan adenoma hipofisis adalah perkembangan tumor dan / atau ketiadaan kesan terapi setelah beberapa kursus terapi ubat tumor aktif hormon, serta intoleransi mutlak agonis reseptor dopamin.

Pembuangan adenoma hipofisis dapat dilakukan dengan membuka rongga kranial (kaedah transkranial) atau melalui saluran hidung (kaedah transnasal) menggunakan teknik endoskopi. Biasanya, kaedah transnasal digunakan untuk adenoma hipofisis kecil, dan kaedah transkranial digunakan untuk menghilangkan kelenjar pituitari oleh adenoma, serta adanya nodus tumor sekunder.

Keupayaan untuk sepenuhnya menghilangkan adenoma hipofisis bergantung pada ukurannya (dengan diameter tumor lebih dari 2 cm, ada kemungkinan kambuh pasca operasi dalam tempoh lima tahun selepas pembedahan) dan bentuk.

Penyingkiran transnasal adenoma hipofisis dilakukan di bawah anestesia tempatan. Akses ke medan pembedahan adalah melalui lubang hidung, endoskopi dibawa ke kelenjar pituitari, membran mukus dipisahkan, tulang sinus anterior terdedah, dan akses khas ke pelana Turki disediakan dengan gerudi khas. Kemudian bahagian-bahagian neoplasma kemudian dikeluarkan. Selepas itu, pendarahan dihentikan dan pelana Turki dimeteraikan. Rata-rata tinggal di hospital selepas operasi sedemikian adalah 2–4 hari.

Semasa mengeluarkan adenoma hipofisis dengan kaedah transkranial, akses dapat dilakukan secara depan (tulang depan tengkorak dibuka) atau di bawah tulang temporal, pilihan akses bergantung pada arah pertumbuhan neoplasma. Pembedahan dilakukan di bawah anestesia umum. Setelah mencukur rambut pada kulit, unjuran saluran darah dan struktur penting yang tidak diinginkan untuk disentuh semasa operasi dijelaskan. Kemudian sayatan tisu lembut dibuat, tulang dipotong dan dura mater dipotong. Adenoma dikeluarkan menggunakan forceps elektrik atau aspirator. Kemudian kepak tulang kembali ke tempatnya dan jahitan digunakan. Setelah berakhirnya tindakan anestesia, pesakit menghabiskan satu hari di unit rawatan intensif, setelah itu dia dipindahkan ke wad umum. Tempoh kemasukan ke hospital selepas pembedahan tersebut adalah 1-1,5 minggu.

Adenoma hipofisis boleh memberi kesan negatif terhadap kehamilan. Apabila kehamilan berlaku semasa rawatan dengan agonis reseptor dopamin, ubat ini harus dihentikan. Pesakit dengan riwayat hiperprolaktinemia mempunyai peningkatan risiko pengguguran spontan, jadi disarankan agar pesakit tersebut menjalani terapi progesteron secara semula jadi pada trimester pertama kehamilan. Penyusuan susu ibu tidak dilarang.

Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

Komplikasi adenoma hipofisis termasuk keganasan, degenerasi sista, dan apoplexy. Kekurangan terapi untuk adenoma aktif hormon menyebabkan perkembangan gangguan neurologi dan gangguan metabolik yang teruk.

Ramalan

Adenoma hipofisis adalah neoplasma jinak, bagaimanapun, beberapa jenis adenoma dalam keadaan yang tidak baik dapat mengambil jalan yang ganas. Keupayaan untuk sepenuhnya menghilangkan adenoma hipofisis bergantung pada ukurannya (dengan diameter tumor lebih dari 2 cm, ada kemungkinan kambuh pasca operasi dalam lima tahun selepas pembedahan) dan bentuknya. Kekambuhan adenoma hipofisis berlaku pada kira-kira 12% kes. Penyembuhan diri juga boleh dilakukan, terutamanya dengan prolaktinoma.

Pencegahan

Untuk mengelakkan perkembangan adenoma hipofisis, disyorkan:

  • elakkan trauma kraniocerebral;
  • elakkan penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan;
  • mewujudkan semua keadaan untuk kehamilan yang normal.

Tanda-tanda adenoma hipofisis

Kelenjar pituitari adalah kelenjar endokrin utama dalam badan yang mengatur kebanyakan proses fisiologi. Kelenjar pituitari nampaknya merupakan formasi bulat kecil, yang terletak di permukaan bawah otak di pelana Turki. Zat besi mensintesis hormon yang mempengaruhi metabolisme, pertumbuhan badan dan fungsi seksual. Kelenjar pituitari membentuk pusat endokrin yang umum: sistem hipotalamus-hipofisis, yang mengawal fungsi sistem saraf dan fungsi kelenjar endokrin lain.

Masalah utama penyakit ini adalah ketiadaan gejala pada peringkat awal perkembangan tumor: hanya dua dari 100 ribu orang yang bertukar. Pada peringkat akhir adenoma, rawatan ubat tidak berpengaruh, dan pesakit ditetapkan pembedahan membuang kelenjar.

Adenoma hipofisis berkembang pada masa dewasa (30-50 tahun), jarang berlaku pada kanak-kanak.

Klasifikasi dan patogenesis penyakit

Adenoma hipofisis. Apa ini? Penyakit ini adalah tumor dari tisu kelenjar organ. Adenoma berkembang dari adenohypophysis - bahagian depan kelenjar. Tumor tidak segera muncul: perkembangan berlaku secara berperingkat. Terdapat beberapa teori patogenetik:

  1. Konsep asal penyakit ini mengatakan bahawa hipotalamus, yang berkait rapat dengan kelenjar pituitari, pertama kali terjejas. Tumor melepasi dari hipotalamus dan tumbuh di kelenjar pituitari.
  2. Pengurangan kelenjar periferal (tiroid, testis) menyebabkan hiperstimulasi hipofisis. Kerja kelenjar yang berlebihan menghasilkan mutasi pada sel dan adenoma berlaku.

Adenoma hipofisis dikelaskan berdasarkan ciri-ciri sel tumor:

  • adenokarsinoma;
  • asidofilik;
  • basofilik;
  • kromofobia;
  • bercampur.

Jika tidak, adenoma dikelaskan bergantung kepada aktiviti hormon kelenjar. Bentuk aktif dianggap malignan, kerana dengan latar belakang sintesis sebilangan besar hormon, mereka menyebabkan gangguan fungsi fisiologi. Tumor aktif dapat didiagnosis pada tahap perkembangan awal kerana manifestasi klinikalnya:

  1. Adenoma yang digerakkan sendiri. Penyakit ini disertai oleh pelepasan hormon pertumbuhan (hormon pertumbuhan) yang berlebihan ke dalam darah.
  2. Penghasil adrenokortikotropin. Adenoma seperti ini mensintesis banyak adrenokortikotropin - hormon yang bertanggungjawab untuk meningkatkan kerja korteks adrenal.
  3. Penghasil tirotropin. Adenoma mengeluarkan tirotropin, yang bertanggungjawab untuk kelenjar tiroid.
  4. Penghasil prolaktin. Adenoma mensintesis hormon prolaktin, yang bertanggungjawab untuk rembesan susu dari kelenjar susu selepas melahirkan anak.
  5. Penghasil gonadotropin. Tumor mensintesis hormon luteinizing dan stimulasi folikel.

Yang tidak aktif adalah tumor jinak, namun ia jarang didiagnosis kerana perkembangan asimtomatik pendam mereka..

Klasifikasi ketiga ditentukan oleh ukuran tumor:

  • Mikroadenoma - diameter sehingga 2 cm.
  • Macroadenoma - dari 2 cm dan lebih.

Gejala

Gambaran klinikal adenoma hipofisis ditentukan oleh jenis aktiviti hormon dan merangkumi sindrom berikut:

Sindrom Oftalmoneurologi

  • atrofi saraf optik - gangguan penglihatan;
  • penyempitan bidang penglihatan;
  • kelemahan kekuatan atau kelumpuhan lengkap otot oculomotor - strabismus;
  • diplopia - pembelahan objek yang dapat dilihat.

Sakit

Kesakitan disebabkan oleh pertumbuhan tumor hipofisis dan pemampatan mekanikal tisu tetangga seterusnya, yang menyebabkan kerengsaan ujung saraf. Penyetempatan kesakitan bergantung pada arah pertumbuhan adenoma. Oleh itu, jika tumbuh ke bawah (di kawasan bawah pelana Turki), perubahan deria bau akan diperhatikan dalam gambaran klinikal, dan hidung tersumbat akan muncul. Perubahan ini. Pertumbuhan ke arah dura mater membawa kepada sakit kepala yang teruk, yang dilokalisasikan di dahi, okiput dan pelipis.

Sindrom sinar-X

Sinar-X menunjukkan perubahan dalam ukuran desa Turki, bentuknya, hubungan dengan tisu tetangga, dan integriti tulang. Adenoma itu sendiri dilihat pada tomografi yang dikira.

Khusus

Gejala spesifik kepunyaan bentuk penyakit:

  • Prolaktinoma.
    • Gejala pada wanita:
      • galaktorea - pengeluaran sekresi susu secara spontan dari kelenjar susu (tanpa kaitan dengan memberi makan bayi);
      • amenorea - ketiadaan haid selama lebih dari 2 kitaran haid;
      • ketidaksuburan wanita;
      • obesiti sederhana;
      • pertumbuhan rambut yang berlebihan;
      • penyakit keradangan pada kulit kepala;
    • Pada lelaki: penurunan libido.
  • Adenoma somatotropik. Gambar klinikal:
    • gigantisme - pertumbuhan pesat dan berlebihan pada kanak-kanak;
    • acromegaly - penebalan bahagian muka yang menonjol (rahang, hidung, alis), tangan, lengan dan tengkorak itu sendiri;
    • kegemukan;
    • kemungkinan perkembangan diabetes;
    • pada wanita, rambut tumbuh pada jenis lelaki;
    • penyakit dan kecacatan kulit: papilloma, ketuat, berminyak;
    • hiperhidrosis - berpeluh berlebihan;
    • penurunan mood dan prestasi;
    • gangguan aktiviti saraf: kesemutan, pembakaran kulit, merangkak, jari mati rasa;
    • penurunan kepekaan.
  • Adenoma kortikotropik:
    • kegemukan tidak sekata;
    • perubahan trofisme kulit: striae muncul - jalur selebar 2-10 cm;
    • pada wanita, rambut tumbuh pada jenis lelaki;
    • hipertensi sekunder dan pembesaran ventrikel kiri;
    • osteoporosis - penurunan kekuatan tulang, peningkatan kerapuhan mereka;
    • hipogonadisme - kekurangan gonad: penurunan fungsi testis;
    • imuniti yang lemah - kekurangan imuniti sekunder;
    • kerosakan otak organik;
    • kelemahan kekuatan otot;
    • ketidakseimbangan elektrolit dalam darah;
    • gangguan mental: kelemahan, kekurangan motivasi, kehilangan minat di dunia, monotoni mood, gangguan ingatan; kemurungan dan gangguan somatoform kurang biasa.
  • Adenoma gonadotropik:
    • cephalgia;
    • pening;
    • penyelewengan haid;
    • kemandulan;
    • kemunduran genital.
  • Adenoma penghasil tirotropin:
    • berpeluh berlebihan;
    • kerengsaan sistem saraf, mudah marah, gugup, kurang tidur.
    • exophthalmos - sebahagian mata menonjol dari orbit;
    • berat badan rendah untuk pertumbuhan, kesukaran untuk menambah berat badan;
    • kulit kering;
    • peningkatan selera makan;
    • tekanan darah tinggi;
    • kerap membuang air kecil

Sebab-sebabnya

Tidak ada faktor penentu dalam perkembangan adenoma. Penyelidik dan doktor mengakui bahawa penyakit ini terbentuk kerana:

  1. kecederaan otak dan tengkorak;
  2. neuroinfeksi: meningitis, ensefalitis, poliomielitis, rabies;
  3. HIV
  4. keracunan umum badan dengan penyertaan bahan otak;
  5. kehamilan, yang berlaku dengan patologi;
  6. penghantaran cepat;
  7. penggunaan ubat jangka panjang: kontraseptif oral, hormon.

Diagnosis dan rawatan

Untuk diagnosis tumor, kaedah penyelidikan klinikal, biokimia dan radiologi ditetapkan:

  • kraniografi - sinar-X tengkorak diperiksa dalam dua unjuran; di radiografi, perubahan visual pelana Turki dikaji;
  • kaedah radioimunologi - menentukan aktiviti biologi sel barah;
  • Imbasan CT;
  • pengimejan resonans magnetik nuklear - menggunakan kaedah ini, doktor mendapatkan sekumpulan gambar berlapis otak;
  • analisis biokimia darah: kajian mengenai spektrum hormon dan tahapnya, bagaimanapun, hormon hanya secara tidak langsung menunjukkan patologi pada kelenjar.

Perlu berunding dengan:

  1. ahli terapi;
  2. Ahli endokrinologi;
  3. pakar neurologi;
  4. ahli psikologi;
  5. pakar oftalmologi;
  6. pakar pediatrik.

Terapi ubat diresepkan hanya pada peringkat awal tumor. Selepas pertumbuhan neoplasma, campur tangan pembedahan dan terapi radiasi adalah relevan.

  • Pembuangan adenoma hipofisis melalui hidung. Tiub dimasukkan melalui concha hidung, yang dihantar ke adenoma melalui saluran kranial..
  • Kaedah transkranial di bawah anestesia. Semasa operasi, lubang dibuat di tengkorak, tisu lembut dibedah. Mempunyai akses ke adenoma, pakar bedah membuangnya. Setelah dikeluarkan, pesakit dipantau di unit rawatan rapi.

Ramalan

Bergantung pada tahap pertumbuhan tumor, tahap kerosakan pada kelenjar pituitari dan tisu sekitarnya.

  1. masalah penglihatan;
  2. kemalangan serebrovaskular;
  3. peralihan metabolik dan biokimia kasar;

Selepas operasi, kebarangkalian akibat dan komplikasi cenderung menjadi sifar.

Adenoma hipofisis: gejala dan rawatan

Adenoma hipofisis adalah tumor jinak pada kelenjar pituitari anterior. Kelenjar pituitari adalah struktur otak kecil yang mengawal kelenjar endokrin melalui penghasilan hormonnya sendiri. Adenoma hipofisis boleh aktif secara hormon dan tidak aktif. Gejala klinikal penyakit ini bergantung pada fakta ini, begitu juga pada ukuran tumor, arah dan kelajuan pertumbuhannya. Manifestasi utama adenoma hipofisis boleh menjadi masalah dengan penglihatan, gangguan fungsi kelenjar tiroid, kelenjar seks, kelenjar adrenal, pertumbuhan yang terganggu dan perkadaran bahagian tubuh tertentu. Kadang-kadang penyakit ini tidak simptomatik. Diagnosis adenoma hipofisis didasarkan pada data dari pengimejan resonans magnetik, pemeriksaan oftalmologi, dan analisis untuk kandungan hormon individu dalam darah. Rawatan untuk adenoma hipofisis boleh dilakukan dengan cepat dan konservatif. Dari artikel ini anda dapat mengetahui maklumat asas mengenai penyakit ini, gejala dan rawatannya..

Di mana kelenjar pituitari

Kelenjar pituitari adalah bahagian sistem saraf yang sangat kecil, tetapi sangat ketara. Ia terletak di pangkal otak, dalam pembentukan tulang yang disebut Pelana Turki. Walaupun saiznya kecil, kelenjar pituitari menghasilkan hormon yang mengatur aktiviti organ endokrin seluruh badan. Oleh itu, apabila adenoma hipofisis (atau proses patologi lain di kawasan ini) berlaku, kerja terkoordinasi seluruh organisma terganggu, dan gejala yang muncul dapat menutupi penyakit yang sama sekali berbeza.

Adenoma hipofisis merangkumi sekitar 10% daripada jumlah keseluruhan tumor otak. Ia lebih kerap berlaku pada orang berusia 30-40 tahun. Penyakit ini juga sering berlaku pada lelaki dan wanita. Tumornya jinak dan dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan..

Klasifikasi adenoma hipofisis

Jenis tumor dalam perubatan biasanya dikelaskan mengikut beberapa tanda..

Dari segi ukuran, adenoma hipofisis adalah:

  • mikroadenoma (jika ukuran tumor tidak melebihi diameter 2 cm);
  • makroadenoma (jika diameter tumor lebih dari 2 cm).

Mikroadenoma selalunya tidak menghasilkan simptom klinikal, terutamanya jika tidak menghasilkan hormon. Ini menyukarkan diagnosis penyakit..

Mengikut kemampuan mereka untuk mensintesis hormon, adenoma hipofisis dibahagikan kepada tumor aktif hormon dan bukan hormon. Tumor yang aktif secara hormon menghasilkan hormon, tetapi berlebihan, jauh lebih banyak daripada yang diperlukan oleh tubuh. Oleh itu, tumor bukan hormon tidak menghasilkan hormon..

Adenoma hipofisis aktif diklasifikasikan mengikut jenis hormon yang dihasilkan. Ia boleh menjadi:

  • hormon pertumbuhan (pembentukan hormon pertumbuhan yang berlebihan);
  • prolaktinoma (banyak prolaktin disintesis);
  • kortikotropinoma (lebihan hormon adrenokortikotropik);
  • thyrotropinoma (peningkatan pengeluaran hormon perangsang tiroid);
  • gonadotropinoma (lebihan hormon yang mengatur aktiviti gonad).

Bergantung pada hormon mana yang berlebihan, gejala penyakit tertentu berlaku, yang akan kita bicarakan kemudian.

Berkenaan dengan pelana Turki dan formasi bersebelahan, adenoma hipofisis dibahagikan kepada:

  • terletak di pelana Turki (biasanya microadenoma);
  • melangkaui pelana Turki ke atas atau ke bawah;
  • tumbuh ke dalam sinus gua dan menghancurkan tembok pelana Turki.

Mengapa adenoma hipofisis berlaku?

Perubatan masih belum mengetahui sebab-sebab adenoma hipofisis yang dikenal pasti. Telah diketahui bahawa adenoma hipofisis bukanlah penyakit keturunan. Diandaikan bahawa penampilannya dapat menyumbang kepada:

  • kecederaan kraniocerebral yang dipindahkan;
  • penyakit berjangkit dengan kerosakan pada sistem saraf pusat (ensefalitis, meningitis, abses otak, kerosakan tuberkulosis pada otak, brucellosis, neurosifilis, dan sebagainya);
  • kesan faktor berbahaya pada tubuh ibu semasa mengandung (termasuk merokok dan pengambilan alkohol);
  • dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pergantungan adenoma hipofisis pada penggunaan kontraseptif oral untuk jangka panjang telah dikesan.

Gejala adenoma hipofisis

Tanda-tanda klinikal adenoma hipofisis boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • oftalmik-neurologi, yang berkaitan secara langsung dengan pertumbuhan tumor di dalam otak. Kejadian mereka dikaitkan dengan mampatan oleh tumor formasi yang berdekatan, dan ini, pertama sekali, saraf optik;
  • gejala endokrin yang berkaitan dengan pengeluaran tumor hormon tertentu. Fenomena kekurangan hormon individu, yang boleh berlaku apabila tumor merosakkan sel hipofisis penghasil hormon oleh tumor, termasuk dalam kumpulan tanda yang sama. Oleh itu, ini boleh menjadi gejala tahap hormon tinggi dan rendah.

Marilah kita memikirkan kumpulan gejala ini dengan lebih terperinci..

Gejala Neurologi Oftalmik

Kumpulan gejala ini semakin ketara, semakin besar ukuran tumornya. Mikroadenoma mungkin tidak menampakkan diri sama sekali dengan sebarang gejala neurologi-optik kerana fakta bahawa mereka tidak melampaui pelana Turki dan tidak memampatkan struktur di sekitarnya. Macroadenoma hampir selalu mempunyai sekurang-kurangnya salah satu tanda neurologi oftalmik. Jadi ia mungkin:

  • sakit kepala. Sifatnya kusam dan sakit, tidak bergantung pada kedudukan badan, waktu, tidak disertai dengan mual dan muntah, dilokalisasi di kawasan frontal, temporal, di orbit, kurang dikeluarkan dengan analgesik. Sakit kepala dikaitkan dengan tekanan tumor yang tumbuh di dinding pelana Turki. Sekiranya sakit kepala meningkat dengan mendadak, maka ini mungkin disebabkan oleh pendarahan pada tisu tumor atau dengan peningkatan pertumbuhan tumor secara tiba-tiba;
  • perubahan dalam bidang pandangan. Ini, dalam kebanyakan kes, bermaksud kehilangan bahagian penglihatan bahagian lateral (yang disebut hemianopsia bitemporal). Gejala ini muncul sebagai hasil pemampatan adenoma saraf optik yang tumbuh di bawah kelenjar pituitari. Pada titik ini, mereka melakukan salib mereka, oleh itu, bergantung pada tahap pemampatan serat saraf optik, kehilangan kawasan penglihatan boleh mempunyai pelbagai ukuran: dari bintik-bintik hitam kecil (titik) di bidang pandang hingga kehilangan separuh separuh bidang pandangan. Sering kali, pesakit menggambarkan perasaan mereka sebagai "melihat ke dalam paip". Dengan pemampatan saraf optik yang berpanjangan, atrofi saraf optik dapat terjadi, yang ditunjukkan oleh penurunan ketajaman penglihatan, dan mustahil untuk membetulkan fenomena ini dengan menggunakan lensa;
  • gangguan oculomotor. Gejala-gejala ini dikaitkan dengan mampatan saraf yang mengikat otot okular dalaman dan luaran. Pertama sekali, ini adalah penglihatan berganda, dan ia tidak stabil, tetapi hanya, sebagai contoh, apabila melihat ke satu arah; ini adalah juling; ia adalah sekatan pergerakan dengan satu atau dua mata ke sisi, atas atau bawah. Gejala seperti ini biasanya berlaku pada arah lateral pertumbuhan adenoma pituitari;
  • perasaan kesesakan hidung dan berakhirnya cecair serebrospinal dari saluran hidung. Gejala ini adalah ciri kelenjar pituitari dan dikaitkan dengan penyebaran proses ke sinus sphenoid atau etmoid;
  • gangguan kesedaran paroxysmal (pengsan). Gejala ini boleh berlaku dengan macroadenoma pituitari, tumbuh dan memerah hipotalamus..

Gejala endokrin

Gejala seperti itu dikaitkan dengan kelebihan satu atau lebih hormon hipofisis atau kekurangan semua hormon dengan adenoma besar.

Macroadenoma memerah tisu normal kelenjar pituitari, yang menyebabkan penurunan pengeluaran hormon. Dalam kes ini, tanda-tanda panhypopituitarism berkembang:

  • penurunan fungsi tiroid (kelemahan, kelesuan, pembengkakan tisu badan, kulit kering, kenaikan berat badan akibat edema, toleransi tekanan fizikal dan mental yang lemah, sejuk, penurunan emosi);
  • penurunan fungsi adrenal (menurunkan tekanan darah, keletihan, pening, penurunan selera makan, mual, hingga muntah);
  • penurunan fungsi seksual (penurunan keinginan seksual, mati pucuk, anorgasmia, ketidakteraturan haid, kemandulan);
  • pada kanak-kanak dan remaja - pertumbuhan terganggu (kelewatan perkembangan fizikal).

Tumor yang aktif secara hormon, bergantung pada jenis hormon yang dihasilkan, dapat menampakkan diri dengan pelbagai gejala. Mari kita perhatikan tanda-tanda klinikal beberapa di antaranya:

  • somatotropinoma memperlihatkan diri mereka lebih cerah pada kanak-kanak dan remaja, kerana ia menyebabkan fenomena pertumbuhan yang berlebihan dari keseluruhan organisma (gigantisme) atau bahagian-bahagiannya (yang disebut akromegali). Pertumbuhan bahagian tubuh yang tidak seimbang (selalunya tangan, kaki, hidung, rahang bawah) mungkin disertai dengan penampilan kesakitan dan gangguan kepekaan di kawasan ini. Sebagai tambahan kepada tanda-tanda ini, pada kanak-kanak dan orang dewasa, kegemukan, peningkatan kulit berkeringat dan berminyak, pertumbuhan rambut berlebihan pada badan, penampilan sebilangan besar tahi lalat dan ketuat, peningkatan ukuran kelenjar tiroid tanpa merosakkan fungsinya, dan diabetes mellitus adalah mungkin;
  • kortikotropinoma meningkatkan tahap hormon adrenokortikotropik dalam darah dan menyebabkan sindrom Itsenko-Cushing. Manifestasi utama sindrom ini adalah peningkatan tekanan darah, pertumbuhan rambut yang berlebihan, pigmentasi kulit, kegemukan (dengan pemendapan lemak yang dominan di muka, leher, dada dan perut), kelemahan otot, tanda regangan pada perut warna sianotik kemerahan (striae), dan penurunan imuniti. Kortikotropinoma boleh merosot dan menjadi malignan, serta memberi metastasis;
  • prolaktinoma menyebabkan ketidakteraturan haid pada wanita sehingga ketiadaan haid, kemandulan, dan pembebasan susu ibu dari kelenjar susu. Pada lelaki, gejala utamanya adalah penurunan keupayaan, dorongan seks menurun, dan pembesaran kelenjar susu (ginekomastia). Gejala yang menjadi ciri kedua-dua jantina wanita dan lelaki adalah jerawat kulit, seborrhea, pertumbuhan rambut yang berlebihan pada badan. Ini mungkin jenis adenoma hipofisis yang paling biasa;
  • tirotropinoma menyebabkan kelenjar tiroid menghasilkan hormonnya secara berlebihan. Akibatnya, fenomena tirotoksikosis berkembang: peningkatan berpeluh, menggigil, demam, mata yang bersinar, peningkatan tekanan darah, aritmia jantung, penurunan berat badan, kencing yang kerap dan berat, najis longgar, ketidakstabilan emosi, air mata;
  • gonadotropinoma menyebabkan pelanggaran kandungan hormon seks. Ini ditunjukkan oleh perubahan keinginan seksual, ketidakteraturan haid, namun kurang ketara jika dibandingkan dengan perubahan dengan prolaktinoma. Gonadotropinoma jarang dikesan berdasarkan gejala seperti itu, lebih kerap dijumpai secara kebetulan atau terdapat perubahan neurologi oftalmik bersamaan.

Thyrotropinoma dan gonadotropinoma sangat jarang berlaku.

Diagnosis adenoma hipofisis

Walaupun terdapat pelbagai manifestasi klinikal, dapat dikatakan bahawa diagnosis adenoma hipofisis adalah usaha yang agak sukar. Ini terutama disebabkan oleh ketidakpastian banyak aduan. Di samping itu, gejala adenoma hipofisis memaksa pesakit untuk beralih kepada pelbagai pakar (pakar oftalmologi, pakar sakit puan, doktor am, pakar pediatrik, ahli urologi, ahli terapi seks, dan juga psikiatri). Dan tidak selalu pakar yang sempit dapat mengesyaki penyakit ini. Itulah sebabnya pesakit dengan aduan yang tidak spesifik dan serba boleh menjalani pemeriksaan oleh beberapa pakar..

Di samping itu, diagnosis adenoma hipofisis membantu ujian darah untuk hormon. Penurunan atau peningkatan sebilangannya dalam kombinasi dengan aduan yang ada membantu doktor menentukan diagnosis.

Sebelumnya, radiografi pelana Turki digunakan secara meluas dalam diagnosis adenoma hipofisis. Osteoporosis yang dikenal pasti dan kemusnahan bahagian belakang pelana Turki, kontur bahagian bawahnya berfungsi dan masih berfungsi sebagai tanda adenoma yang boleh dipercayai. Walau bagaimanapun, ini adalah gejala adenoma hipofisis yang sudah lewat, iaitu, mereka sudah muncul dengan jangka masa keberadaan adenoma yang ketara.

Kaedah diagnostik instrumental moden, lebih tepat dan lebih awal, berbanding dengan radiografi, adalah pencitraan resonans magnetik otak. Kaedah ini membolehkan anda melihat adenoma, dan semakin kuat peranti, semakin tinggi kemampuan diagnostiknya. Beberapa mikrofenoma pituitari, kerana ukurannya yang kecil, mungkin tetap tidak dikenali walaupun dengan pengimejan resonans magnetik. Diagnosis microadenoma yang perlahan-lahan tumbuh bukan hormon, yang mungkin tidak menampakkan diri sama sekali, sangat sukar.

Rawatan Adenoma Pituitari

Semua kaedah merawat adenoma hipofisis boleh dibahagikan kepada konservatif dan operasi. Kaedah konservatif termasuk terapi ubat dan rawatan radiasi..

Malangnya, rawatan ubat hanya berkesan jika prolaktin atau somatotropin kecil. Dengan prolaktinoma, Bromocriptine (Parlodel) diresepkan, yang menyebabkan penurunan pengeluaran prolaktin, dengan somatotropinoma pada orang tua - Octreotide. Dalam kes adenoma hipofisis atau prolaktinoma besar lain, kaedah rawatan lain harus diambil..

Rawatan radiasi untuk adenoma hipofisis adalah cara lain untuk menghilangkan mikrofenoma pituitari. Ini adalah kaedah berikut:

  • terapi sinaran jauh atau proton;
  • terapi gamma;
  • kaedah radiosurgikal.

Kelebihan semua teknik ini adalah rawatan yang tidak invasif. Kaedah radiosurgi mungkin merupakan kaedah yang paling inovatif dan moden di antara radiasi, kerana ia membolehkan anda menyinari tisu tumor dengan kesan minimum pada tisu normal yang berdekatan, yang mengurangkan jumlah kesan sampingan dari radiasi. Selain itu, kesan seperti itu dapat dilakukan walaupun secara rawat jalan. Hanya perlu diambil kira bahawa kesan pendedahan berkembang selama beberapa bulan.

  • transcranially - dengan kraniotomi;
  • transnasal (transfenoidal) - dari sisi hidung.

Secara semula jadi, kaedah akses pertama lebih trauma, kerana tisu otak di sekitarnya terjejas. Ia juga membawa risiko pendarahan dan komplikasi berjangkit. Walau bagaimanapun, kadang-kadang mustahil untuk mendapatkan tumor dengan cara yang berbeza. Akses transnasal adalah teknik endoskopi invasif minimal, iaitu ketika tumor diakses tanpa sayatan melalui probe yang dimasukkan melalui hidung. Seluruh proses operasi dapat dilihat di bawah pembesaran pada skrin monitor. Teknik ini meminimumkan risiko pendarahan atau komplikasi berjangkit..

Situasi klinikal seperti ini jarang berlaku ketika adenoma hipofisis menjadi penemuan yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan untuk penyakit lain. Sekiranya pada masa yang sama tumor tidak menghasilkan hormon, tidak tumbuh (yang ditentukan oleh pengimejan resonans magnetik berulang setelah beberapa bulan), maka hanya mungkin diperhatikan oleh doktor, tanpa campur tangan. Sekiranya semasa pemeriksaan kedua pertumbuhan tumor dikesan atau mula menghasilkan hormon, maka disarankan rawatan radiasi atau pembedahan.

Kadang kala adenoma hipofisis kambuh. Dalam kes seperti itu, operasi mungkin diperlukan..

Oleh itu, adenoma hipofisis adalah penyakit banyak sisi, sukar didiagnosis pada peringkat awal keberadaannya. Setiap kes adenoma pituitari memerlukan pendekatan individu dari doktor yang menghadiri. Perkara paling penting yang harus diketahui oleh seseorang yang menghadapi masalah seperti itu ialah adenoma hipofisis dapat dirawat!

Pakar Bedah Saraf, Ph.D. Andrey Zuev bercakap tentang apa itu adenoma hipofisis, manifestasi, prinsip diagnosis dan rawatan:

Baca Mengenai Pening