Utama Migrain

Kelemahan dan pening

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya merasa lemah atau merasa ketika dia pening. Kadang-kadang gejala ini ditambah dengan loya dan kehilangan kesedaran. Mereka boleh memburuk dengan pergerakan badan secara tiba-tiba. Sekiranya seorang wanita muda mengalaminya, itu boleh menjadi kehamilan..

Selalunya pening disertai dengan kegelapan pada mata. Tidak jarang, kesihatan yang buruk ditambah dengan muntah dan kelemahan otot. Apakah penyebab gejala ini??

Kelemahan Gejala ini dapat dijelaskan dalam beberapa perkataan, misalnya, mengantuk, penurunan prestasi dan tumpuan.

Pening mengejutkan dan tidak stabil, gelap pada mata. Seseorang tidak akan dapat lulus "ujian jari".
Pertimbangkan beberapa sebab mengapa anda boleh merasa pening dan merasa lemah. Selalunya penyebab gejala ini boleh menjadi keracunan, kesan alkohol dan anemia. Tetapi jarang sekali ini adalah gejala penyakit serius yang jelas..

Gejala yang tidak dapat diabaikan

Pening boleh menjadi pusat dan periferal..

Tengah, berlaku dengan latar belakang trauma atau gangguan fungsi di otak.

Periferal timbul dari gangguan pada alat vestibular.

Selalunya kepala boleh pening dari duduk atau berbaring lama dan kerap, ia juga dapat disentap dengan selekoh dan pergerakan kepala secara tiba-tiba. Tidak jarang, perasaan ini diganti setelah beberapa saat oleh suara di telinga dan kegelapan di mata. Apa yang boleh menyebabkan gejala ini? Ini berlaku dari pengagihan semula darah ke seluruh tubuh manusia.

Kelemahan dan pening boleh menimbulkan faktor berikut:

  • kekurangan nutrien;
  • terlalu banyak kerja dan insomnia yang kerap;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • kehadiran hipoksia.

Penyebab pening dan kelemahan juga boleh menjadi beban yang tidak dapat ditampung oleh otak. Dari ini terdapat kelemahan dalam badan, penurunan degupan jantung dan kehilangan keseimbangan.

Bagaimana mengatasi masalah ini? Jawapannya mudah: merancang urusan yang betul untuk hari itu, bersukan, lebih kerap menghirup udara segar, makan makanan seimbang dan berehat secukupnya.

Pening dan kelemahan, penyebabnya dapat dipicu oleh perubahan tekanan darah, ditunjukkan pada fungsi otak.

Dengan tekanan yang berkurang, gejala berikut adalah ciri:

  • gelap di mata;
  • perasaan lemah;
  • kulit yang sangat pucat;
  • perasaan tercekik;
  • kemunculan hiperhidrosis berlebihan.

Dengan tekanan yang meningkat, seseorang dapat merasakan:

  • masalah koordinasi;
  • sakit di pelipis dan di bahagian belakang kepala;
  • kemerahan kulit.

Sekiranya seseorang kerap melihat pening, kelemahan, sebabnya mungkin adalah tekanan darah. Tidak mudah merawat penyakit ini, tetapi untuk mendiagnosisnya, anda perlu pergi ke pejabat doktor, yang sudah pasti akan menentukan dengan tepat mengapa "serangan" itu berlaku.

Orang yang mengalami masalah dengan alat vestibular tidak hanya mengalami pening, tetapi juga loya.

Punca pening tiba-tiba:

  • perkembangan otitis media;
  • kerosakan pada gendang telinga;
  • kerosakan pada bahagian dalam telinga.

Untuk menjelaskan diagnosis, perlu dikunjungi doktor pakar otolaryngolog yang akan mengesahkan atau menolak kecurigaan penyakit telinga atau masalah dengan alat vestibular..

Sehingga kini, tidak banyak penyakit yang berkaitan dengan sistem saraf pusat diketahui, yang disertai dengan pening dan kelemahan. Sekiranya gejala ini sering ditangani, anda harus segera menghubungi pakar. Penyakit sistem saraf termasuk:

  • sawan epilepsi;
  • barah otak;
  • migrain (sakit kepala yang teruk).

Semua orang sering mendengar perkataan migrain, tetapi tidak semua orang tahu bahawa ini adalah gejala masalah otak yang jelas. Penyakit ini disertai oleh sakit kepala dan pening..

Sakit kepala yang teruk dengan pening boleh menyebabkan onkologi. Sekiranya tumor dikesan sebagai hasil diagnosis, maka seseorang tidak dapat mengelakkan pembedahan dan kemoterapi.

Dengan penyakit seperti epilepsi, seseorang sering kehilangan kesedaran, sesak. Pesakit mempunyai masalah dengan degupan jantung..

Seseorang yang tidak sering mengalami kelemahan dan pening tidak mementingkan perkara ini. Tetapi jika gejala seperti itu menyerang lebih kerap, dan ada kecenderungan untuk meningkatkan kesakitan, maka anda perlu segera berjumpa doktor, jika tidak, anda boleh menjangkakan hasil yang membawa maut. Oleh itu, adalah mustahak untuk mendapatkan pemeriksaan perubatan tepat pada waktunya dan mula merawat penyakit yang diisyaratkan oleh badan anda..

Kehilangan keseimbangan, kelemahan dan pening dapat dipicu oleh pemendapan kolesterol di dinding saluran darah. Ini berpunca daripada pengambilan makanan berlemak dan goreng yang kerap..

Gangguan serebrovaskular di otak adalah strok. Seseorang mungkin tidak hanya mengalami pening, tetapi juga gangguan ucapan dan pernafasan.

Juga, pening dan kelemahan mungkin disebabkan oleh pengambilan ubat tertentu..

Tekanan adalah satu lagi penyebab kelemahan dan pening, menyebabkan pengsan.

Gejala-gejala ini mungkin berlaku pada orang yang terlalu beremosi dan mudah terdedah..

Osteochondrosis tulang belakang serviks juga merangsang pening..

Sistem pencernaan dapat menandakan pelanggaran dengan sendirinya melalui pening dan kelemahan, sebab-sebab dalam kes ini mungkin keracunan atau gangguan metabolik.

Sekiranya seorang wanita mengalami pening dan kelemahan yang kerap, penjelasan mengenai ini mungkin berkaitan dengan perubahan usia dalam badan. Juga, gejala ini boleh berlaku dengan patologi..

Penurunan tahap hemoglobin dan glukosa dalam darah menyebabkan pening dan kelemahan, serta mual. Ini sering dialami oleh seorang wanita pada peringkat awal kehamilan. Tetapi wanita hamil harus risau bahawa keadaan ini ditangguhkan selama beberapa bulan. Ini semestinya menjadi penyebab kegelisahan terhadap kesihatan dirinya dan bayinya.

Kemuncak Dalam tempoh ini, pening dan kehilangan keseimbangan pada wanita dianggap normal. Tetapi keadaan ini dapat diperbaiki dengan mudah, misalnya, dengan rehat dan pemakanan yang betul..

Dari keterangan penyakit di atas, dapat dikatakan bahawa gejala seperti pening dan kelemahan adalah gejala subjektif. Selalunya mereka bergerak secara serentak atau lancar antara satu sama lain.

Diagnostik

Anda tidak perlu membuat diagnosis sendiri dan mengubati diri sendiri tanpa mengetahui punca sebenar pening dan kelemahan anda. Pengubatan sendiri hanya dapat memperburuk penyakit yang ada. Keputusan terbaik adalah pergi ke doktor. Ikuti ujian jika anda perlu melakukan tomografi dan menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap untuk mengetahui apa yang "dibicarakan" oleh badan dan "merespon" isyaratnya dengan betul.

Tetapi anda secara bebas dapat mengecualikan senarai faktor yang menimbulkan pening, seperti pergerakan tiba-tiba atau perjalanan di penggali, tarikan.

Rawatan untuk pening dan kelemahan

Rawatan akan bergantung kepada penyebab penyakit. Tidak ada penawar untuk gejala ini. Oleh kerana simptom-simptom ini dapat membicarakan pelbagai penyakit yang harus dirawat dengan sengaja.

Tetapi jika seseorang tahu pasti bahawa dia diracun oleh sesuatu, dan gejala menunjukkannya, anda boleh melakukan lavage gastrik, mengambil sorben. Sekiranya gejala-gejala ini berkaitan dengan kehamilan, maka anda harus memikirkan diet, relaksasi dan berjalan-jalan yang seimbang..

Kursus rawatan perlu dilakukan bagi mereka yang mempunyai masalah dengan tekanan darah tinggi atau rendah, kelenjar tiroid dan menderita diabetes.

Pendekatan individu - inilah yang akan menjadi penyelesaian yang tepat untuk pening dan kelemahan yang kerap, kerana diagnosis akan membantu tangan untuk menetapkan terapi dengan betul.

Setelah berunding dengan doktor, pesakit boleh mendapatkan senarai ubat yang bergantung pada penyakitnya.

Beberapa penyakit dirawat dengan terapi fisioterapi, akupunktur dan vakum..

Cara menolong diri sendiri

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, jika anda merasa pening, anda boleh mengunyah sepotong akar halia segar.

Teh pudina dan linden melegakan mual dan kelemahan.

Jus delima membantu meningkatkan hemoglobin.

Mengencerkan darah dan menghilangkan pening ginkgo biloba.

Penting bagi seseorang yang mengalami gejala ini untuk mengingat bahawa rawatan diri bukanlah pilihan yang sesuai, dan perundingan dan temujanji yang berkompeten dari pakar adalah kejayaan dalam rawatan.

Perasaan tidak berdaya

Perasaan tidak berdaya, kekurangan kekuatan dalam badan, ketidakupayaan untuk melakukan tindakan terkadang paling mudah. Keluhan orang moden yang kerap. Pelbagai pemeriksaan dan rawatan tidak memberikan jawapan yang konkrit dan juga pertolongan yang nyata. Apa yang perlu dilakukan sekiranya ada perasaan tidak berdaya?

Ya, banyak pesakit mengalami perasaan tidak berdaya ketika mereka berpaling kepada kami dengan keluhan. Keadaan seperti itu, tanpa penyakit somatik yang jelas, menunjukkan adanya gangguan sistem saraf. Ini adalah manifestasi keletihan sistem saraf dan memerlukan perhatian khusus. Keadaan seperti itu memenuhi syarat sebagai gangguan asthenik psikosomatik dan memerlukan rawatan neurometabolik aktif. Ini adalah keadaan mental sempadan yang berbahaya untuk komplikasi kesihatan mentalnya..

Pakar Klinik Otak mempunyai pengalaman luas dalam rawatan pelbagai gangguan sistem saraf di mana terdapat perasaan tidak berdaya di dalam badan atau di bahagian individu badan. Kita akan dapat memulihkan badan dengan betul dan selamat tanpa sebarang kesan sampingan dan negatif terhadapnya..

Rawatan itu tidak memberikan hasil yang diharapkan atau memberi kesan sementara.?

Hubungi +7 495 135-44-02

Kami membantu dalam kes yang paling teruk, walaupun rawatan sebelumnya tidak membantu.!

Perundingan dan pemeriksaan awal 2,500Terapi pemulihan perubatan dari 5000

Manifestasi perasaan tidak berdaya

Perasaan tidak berdaya sering bukan satu-satunya keluhan pesakit mengenai keadaannya, dia boleh disertai dengan beberapa aduan lain yang berkaitan dengan pelanggaran aktiviti saraf yang lebih tinggi dan mereka juga mesti diambil kira dalam mendiagnosis keadaan badan.

Keluhan kerap merasa tidak berdaya

Perasaan tidak berdaya dalam tubuh sering disertai dengan pening dan diperhatikan dengan pelbagai gangguan aktiviti saraf yang lebih tinggi, yang menyebabkan penipisan sistem saraf, yang dapat dinyatakan dalam bentuk kelemahan fizikal dan gejala lain gangguan bersamaan badan, tetapi belum patologis (penyimpangan kecil sistem kardiovaskular, perut, usus, dll.).

Perasaan tidak berdaya biasanya menampakkan diri setelah terdedah lama kepada keadaan traumatik, tekanan - sistem saraf, dalam kegembiraan, ketegangan, dalam kecekapan yang meningkat secara paksa, secara beransur-ansur letih, menghabiskan sumber biologinya. Oleh itu, tubuh juga menjadi letih, jadi seseorang merasakan mati pucuk atau kelemahan fizikal dan mungkin pening, yang dapat dirasakan terus-menerus atau dari semasa ke semasa, sebentar-sebentar.

Keluhan perasaan tidak berdaya

Contoh 1 aduan perasaan tidak berdaya

"Helo! Saya sangat mengharapkan pertolongan anda! Masalah ini telah menyusahkan saya untuk tahun ketiga dan berlanjutan dari masa ke masa! Saya berusia 28 tahun pertama kali saya berjumpa pakar neurologi 3 tahun yang lalu dengan aduan pening dan keletihan! Mereka mendiagnosis osteochondrosis tulang belakang serviks dan VVD, menjalani beberapa prosedur yang tidak membantu, bagaimanapun, dan menghantar mereka melakukan tomografi vaskular tulang belakang serviks. Ternyata saya mempunyai hipoplasia kapal di sebelah kiri berdiameter 2 mm dan 4 mm di sebelah kanan, iaitu dua kali kurang dari kanan! Doktor yang melakukan dopplerografi menasihati seorang osteopat yang, menurutnya, seharusnya menolong saya. Hasilnya, saya menjalani 15 sesi 3 kali seminggu dan tidak mengalami banyak peningkatan. Pada masa itu, keadaan saya sedikit memburuk, perasaan tidak berdaya menjadi semakin kuat, ada kalanya saya mula merasa mual, penglihatan saya bertambah buruk, masalah ingatan saya bermula, dan saya cepat letih. Dan musim panas ini saya memutuskan untuk pergi ke pusat perubatan untuk rawatan tulang belakang. Terdapat beberapa prosedur yang berbeza, sepertinya sedikit lebih mudah, tetapi tidak lama. Saya mula memikirkan sesuatu yang mungkin lebih serius daripada hipoplasia.

Percubaan untuk menghilangkan perasaan tidak berdaya

Adakah MRI otak tidak menemui apa-apa kecuali hipoplasia. Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan seterusnya. Rawat tulang belakang atau berjumpa dengan pakar bedah saraf. Satu perkara yang saya tahu pasti, jika ada peluang untuk menyembuhkannya, maka saya akan mencuba kaedah apa pun. Sekarang saya akan cuba menerangkan dengan lebih terperinci apa yang saya rasakan! Baiklah, pertama, sakit leher di sebelah kiri, mati pucuk, kemurungan, penglihatan yang lemah, pendengaran yang lemah, deringan di telinga, masalah dengan pertuturan (kadang-kadang sukar untuk mengucapkan kata-kata). Terdapat rasa tidak selesa di kepala di bahagian atas kepala, beberapa menggelitik terasa! Langkah goyah, masalah ingatan, gegaran tangan kiri! Saya merasa sangat pening kerana anda akan jatuh, perasaan tidak berdaya lengkap. Biasanya ini mula berlaku ketika anda bangun dari tidur, secara amnya, ketika anda duduk di atas sesuatu dan kemudian bangun! Pening dan tidak berdaya bertahan, kira-kira 5 saat semuanya menjadi gelap di depan mata, kepala berdengung dan semua ini bertambah setiap saat! Sangat sukar untuk bangun pada waktu pagi, tanpa daya! Saya minum banyak ubat nootropil, gikgo yiloba, fezam, vazobral, phenotropil, satu-satunya perkara yang sekurang-kurangnya membantu ialah betaserk, semua yang lain baik atau tidak melakukan apa-apa! Tolong nasihatkan apa yang harus saya lakukan? Saya sangat letih dengan semua ini! Pada usia ini, saya berasa seperti orang tua! Terima kasih terlebih dahulu! "

Contoh 2 aduan perasaan tidak berdaya

"Selamat petang, saya ingin meminta nasihat pakar, tetapi saya tidak tahu yang mana. Kenyataannya adalah bahawa saya mempunyai kekurangan daya hidup yang "kronik", boleh dikatakan! Perasaan tidak berdaya, pening dan tiada fokus penglihatan. Saya tidak mendapat tidur yang cukup, walaupun saya tidur selama 9-10 jam, kelesuan berterusan, saya cepat bosan dengan sebarang kerja, pada akhir hari bekerja, seperti lemon yang diperah. Saya sering merasa pening, kebanyakannya tidak terlalu banyak, hanya "terapung" sedikit, tetapi kadang-kadang ia berlaku sangat banyak! Selalunya terdapat rasa mual, tetapi juga tidak kuat!

Sakit kepala, sakit jahitan di kuadran atas, tetapi kemungkinan besar ini adalah neuralgia intercostal. Tekanan saya stabil, sedikit turun 110 hingga 60, nadi saya 70-75, hemoglobin saya normal, kelenjar tiroid saya baik, jantung saya juga, hanya injapnya kendur sedikit, tekanan mata saya normal, tidak ada osteochondrosis, malah saya melakukan tomografi otak, semuanya juga baik-baik saja Analisis umum juga bagus! Dalam semua aspek, saya sihat sebagai angkasawan, tetapi perasaan tidak berdaya dan tidak peduli, sahabat tetap! Saya berharap dapat mendapatkan nasihat, sekurang-kurangnya beberapa, doktor mana yang harus dikunjungi, ujian apa yang harus dilalui, apa yang perlu dilakukan seterusnya! Semua ini telah berlaku selama beberapa tahun, dan saya merancang bayi dalam masa terdekat! Saya akan menunggu jawapan, terima kasih terlebih dahulu.

Punca mati pucuk

Perasaan tidak berdaya dapat timbul sebagai akibat dari satu kesan kuat dari faktor traumatik. Sama seperti pendedahan yang berpanjangan, tetapi dalam jangka waktu yang lebih pendek, otak "membakar" sumbernya. Seseorang mula merasa cepat keletihan, tidak mengalami kelemahan, mati pucuk dirasakan, dan pening sering berlaku.

Rasa tidak berdaya sering menjelma setelah memakan minuman tenaga. Serta ketika terkena keadaan trauma psikologi pada badan. Tetapi hanya di bawah pengaruh bahan kimia, otak menerima rangsangan buatan untuk meningkatkan pekerjaan. Walau bagaimanapun, sumbernya, dalam kes sedemikian, dihasilkan lebih cepat dan tidak rasional. 90% sumber ini "dibakar" sia-sia, tidak berguna untuk orang dan tubuhnya. Selepas bermulanya asthenization aktiviti saraf yang lebih tinggi, seseorang mula mengalami mati pucuk dan selalunya ini disertai dengan gejala lain yang dinyatakan di atas.

Perasaan tidak berdaya juga dapat terbentuk dengan pelbagai luka otak beracun. Contohnya, penggunaan ubat-ubatan, alkohol, dan racun lain. Toksin mengganggu proses metabolik otak, memusnahkan sel otak sendiri dan mengubah proses biologinya. Bahagian otak yang terjejas tidak dapat mengatasi kerja normal, simpanan mula dihabiskan, keletihan berlaku. Ini menimbulkan manifestasi perasaan tidak berdaya. Perubahan dalam proses metabolik dan "kekeliruan" mereka membawa kepada manifestasi pening.

Perasaan tidak berdaya dapat menampakkan diri dengan gejala lain dalam kerangka neurosis. Ini adalah topik berasingan yang cukup besar dalam psikiatri sempadan. Ia memerlukan masa dan tempat yang terpisah, tetapi mereka inilah yang paling sering menimbulkan perasaan tidak berdaya. Apa yang berlaku disebabkan oleh perubahan proses biokimia otak yang kompleks.

Perasaan mati pucuk dalam kerangka gangguan kemurungan - sama seperti neurosis, topik ini memerlukan tinjauan terperinci, dan seperti neurosis, kemurungan menjadi hampir sumber utama perasaan mati pucuk.

Rawatan untuk masalah mati pucuk

Terapi dengan manifestasi perasaan tidak berdaya selalu ditentukan oleh sebab sebenar pembentukan sensasi ini. Adalah perlu untuk memahami dengan jelas kerangka penyakit yang mendasari iaitu perasaan mati pucuk.

Setelah melakukan diagnosis pembezaan, doktor klinik secara individu memilih rawatan yang diperlukan untuk mati pucuk. Terapi dijalankan bertujuan untuk penyebab mati pucuk.

Sebagai peraturan, terapi neurometabolik kompleks dan kaedah ubat pemulihan digunakan..

Bergantung pada sebabnya, psikoterapi, diet, dan rejimen harian dipilih. Dalam beberapa kes, penggunaan teknik fisioterapeutik untuk memulihkan fungsi sistem saraf ditunjukkan. Memperkukuhkan daya tahannya terhadap pengaruh luaran patologi.

Hubungi +7 495 135-44-02

Kami akan membantu anda walaupun dalam kes yang paling sukar..

Pening: sebab, rawatan dan pencegahan

Bagi banyak orang, jawapan kepada persoalan mengapa pening menarik adalah menarik. Sebilangan orang menghadapi masalah yang sama sepanjang masa; bagi banyak orang, simptom yang serupa jarang berlaku. Kejadian serupa dilihat secara berbeza, tetapi akibat sakit kepala dan pening yang berterusan sekurang-kurangnya kehilangan keupayaan bekerja, kemerosotan mood, kemunculan akibat yang tidak diingini yang lain terhadap latar belakang gejala.

Punca Pening

Doktor sering mendengar tentang adanya masalah seperti itu. Tetapi tidak semua orang tahu apa yang harus dilakukan dengan pening dan pening benar, yang berbeza dari yang salah, disebut keadaan di mana timbulnya sensasi pergerakan objek asing yang salah. Kadang-kadang ada perasaan pergerakan badan anda sendiri. Sekiranya berlaku pening berterusan, selalunya sejumlah gejala lain muncul, seperti mual, muntah. Dengan kerap berlaku keadaan seperti itu, anda harus berjumpa doktor, kerana ada kemungkinan penyakit lain yang menyebabkan gejala pening yang serupa.

Sistem yang bertanggungjawab untuk keseimbangan seseorang merangkumi beberapa struktur yang berbeza dan penyebabnya sering dikaitkan dengannya. Terdapat 2 jenis pening sebenarnya: pusat - untuk penyakit yang berlaku di otak, dan periferal apabila saraf alat vestibular terjejas, atau struktur periferalnya.

Selalunya pening dan kelemahan tidak menandakan ada masalah dalam badan. Semasa menunggang karusel, pergerakan tajam atau monoton yang kuat, seseorang memasuki keadaan di mana sistem keseimbangannya mula berfungsi dengan tidak betul kerana latihan badan yang lemah dalam situasi seperti itu. Sistem yang bertanggungjawab untuk keseimbangan tidak stabil, tetapi keadaan seperti ini biasanya cukup cepat.

Apa yang boleh membuat anda pening, kecuali alasan yang dijelaskan di atas? Semasa mengambil ubat tertentu, sebagai kesan sampingan, pening mungkin disebabkan. Sekiranya kuat, maka reaksi tidak normal dan anda harus memahami sebab-sebab anda merasa pening. Biasanya, jika kesan sampingan yang serupa berlaku, ia ditunjukkan dalam senarai kesan sampingan dalam arahan ubat..

Salah satu penyebab pening yang biasa adalah pemakanan yang buruk. Kekurangan zat makanan menyebabkan nutrien yang diperlukan tidak mencukupi memasuki otak, yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan. Tekanan yang kuat, kelemahan berterusan, adalah penyebab apa yang disebut pusaran psikogenik kepala, yang ditunjukkan oleh gangguan aktiviti dalam sistem saraf autonomi. Pesakit menggambarkan keadaan ini dengan cara yang sangat berwarna: ada kabut sedikit di mata mereka, fikiran mula keliru, keadaan hampir pingsan. Sekiranya pening berlaku secara tiba-tiba, seseorang boleh tersesat di ruang, jatuh.

Apa yang perlu dilakukan apabila pening, dan tidak ada cara untuk melakukan apa-apa, berbaring? Penting untuk cuba berehat, sekurang-kurangnya mencari tempat di mana anda boleh duduk sebentar. Menariknya, perkataan "pening" banyak memahami sensasi yang sama sekali berbeza. Beberapa mengalami perasaan lemah, ketidakstabilan muncul di dalam badan, keadaan timbul yang serupa dengan mabuk alkohol. Tubuh sering mula berpusing, kadang-kadang objek yang berada dekat dengan seseorang berpusing.

Mengapa terdapat pening jika tidak ada keadaan luaran dari penampilannya? Dengan pening yang berterusan, anda mesti diperiksa oleh doktor. Sekiranya simptom itu diperhatikan untuk masa yang lama, tidak lulus dan tidak hilang, ambulans harus dipanggil. Apabila gejala ditambahkan, seperti kehilangan kesedaran, kelemahan anggota badan, sakit kepala yang teruk, doktor mesti dipanggil.

Pening pada wanita

Pening wanita yang kerap, gejala yang tidak sukar dikenal pasti, adalah masalah yang serius. Penyebab kelemahan dan pening mereka boleh menjadi keadaan luaran dan wanita itu sendiri. Diet yang sangat melemahkan badan sering menyebabkan pening dan pingsan. Dari mereka bermula kelaparan dengan bahan berguna, kekurangan glukosa. Dari ini, hipoglikemia berlaku, yang bertindak pada otak.

Penyebab pening pada wanita sering diulang, tidak banyak di antaranya, jika anda tidak mengambil kira penyakit, yang gejalanya adalah keadaan yang tidak menyenangkan. Selalunya, bersama dengan pening, kelemahan, malaise berlaku. Kemungkinan penyebab pening pada wanita:

  • kehamilan. Perubahan ketara yang mempengaruhi tubuh wanita sering menyebabkan pening. Tidak menjadi masalah apabila keadaan serupa membimbangkan 2 minggu pertama kehamilan, jika tekanannya normal, tetapi pening dan kelemahan dirasakan. Dengan tekanan yang berkurang, kelemahan dan pening boleh berlaku sepanjang tempoh;
  • radas vestibular lemah. Ciri ini membuatkan anda merasa tidak selesa ketika melakukan perjalanan dalam pengangkutan. Carousel atau tempat lain di mana terdapat pergerakan tiba-tiba yang kuat juga akan membuat anda merasa tidak selesa. Melatih alat vestibular dapat membantu;
  • tekanan yang kerap. Ciri feminin adalah manifestasi emosi, saraf yang kuat dalam pelbagai situasi. Ini boleh menyebabkan pening. Untuk mengelakkan keadaan ini, anda perlu lebih sedikit bimbang, lebih kerap berada di udara segar;
  • keletihan kronik. Sudah banyak yang diperkatakan mengenai apakah kepala boleh berputar dengan keletihan yang teruk. Irama kehidupan moden sering membuat anda berniaga tanpa gangguan, tidak memberikan masa untuk berehat dan berehat normal. Penting untuk memberi badan rehat, menenangkan, membawa ke keadaan pemikiran yang normal, mengelakkan terlalu banyak tekanan;
  • melompat tekanan darah. Ia boleh disebabkan oleh ribut magnetik dan faktor lain. Kejadian kegagalan tersebut memberi kesan negatif terhadap fungsi otak, yang menyebabkan keadaan tidak menyenangkan.

Penyebab pening pada wanita mungkin berbeza, tetapi ubat-ubatan tidak boleh digunakan segera untuk menormalkan keadaan. Penting untuk menjalani pemeriksaan untuk mengetahui apa yang membuat kepala anda berputar, untuk menghilangkan simptom yang serupa dari kehidupan.

Kaedah Mengawal Pening

Punca pening dan kelemahan sangat berbeza. Sekiranya seseorang mula merasa pening, anda boleh berbaring dengan harapan keadaan akan bertambah baik, simptomnya akan hilang dengan sendirinya. Tetapi selalunya keadaan ini dapat diubati, atau dilemahkan sehingga ia mulai ditoleransi dengan lebih mudah. Petua mengenai apa yang harus dilakukan sekiranya keadaan serupa berlaku:

  1. Sekiranya anda merasa pening dan loya berlaku, anda tidak perlu menahannya. Tubuh akan membersihkan, selepas itu pastinya akan menjadi lebih mudah.
  2. Apabila pening, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah mengambil kedudukan mendatar. Bahu dengan kepala mesti diletakkan supaya berada pada tahap yang sama. Oleh itu, adalah mungkin untuk meningkatkan bekalan darah ke otak, yang akan memberi kesan buruk kepada keadaan ini.
  3. Sekiranya boleh, anda perlu meredupkan cahaya sehingga senja atau kegelapan sepenuhnya. Memerlukan waktu untuk berbaring sehingga keadaan menjadi normal. Anda boleh melekatkan objek sejuk ke dahi anda. Ais sesuai, tetapi tidak boleh diterima terlalu lama, jika tidak, terdapat risiko hipotermia, kemerosotan. Anda boleh menggunakan tuala yang dicelupkan ke dalam air sejuk. Sejukkan lagi secara berkala.
  4. Untuk melegakan, anda harus menutup mata. Sekiranya objek mula berputar, anda harus memusatkan perhatian pada satu objek dan jangan membuangnya lama sehingga keadaan bertambah baik..
  5. Rawatan untuk pening boleh dipercepat jika anda minum kopi secara berkala. Produk seperti itu tidak akan membantu semua orang, hanya sekiranya berlaku masalah tekanan. Ia bertambah dengan penggunaan produk, yang menjadikan bekalan darah lebih aktif, dan otak mula berfungsi dengan lebih stabil. Sebaiknya kopi sejuk.
  6. Membantu pening dan infusi pudina. Dari pening, yang sering mengganggu pada waktu pagi, minuman serupa akan sangat berguna. Anda boleh menggunakannya sebagai ganti minuman, teh lain. Lama kelamaan, masalah akan semakin lemah, keadaannya akan bertambah baik..
  7. Makanan kaya fosforus baik untuk tubuh. Mereka memperbaiki keadaan dan melegakan pening. Antaranya ialah ikan, telur, keju.
  8. Sekiranya anda mula menuangkan air sejuk setiap hari, ia akan sangat berguna untuk tubuh. Pening dan kelemahan, penyebabnya sangat berbeza, akan melemah, kerentanan umum akan bertambah baik, badan akan mula mengeras. Anda tidak boleh memulakan secara tiba-tiba. Adalah penting untuk mencurahkan kaki terlebih dahulu, selepas seluruh badan. Air tidak boleh segera sejuk. Pada mulanya, anda dapat membuatnya pada suhu bilik, secara beransur-ansur menyejukkan sehingga tubuh mempunyai waktu untuk membiasakan diri.

Ubat-ubatan rakyat untuk mengatasi pening

Rawatan pening boleh dilakukan dengan menggunakan ubat tradisional, yang dalam beberapa kes sangat berkesan. Resipi berikut telah lama digunakan untuk mengatasi masalah tersebut. Mereka akan berguna untuk digunakan jika gejala serupa sering mengganggu. Untuk memasak, anda harus:

  1. Untuk 1 cawan air mendidih, bancuh 1 sudu besar balsem lemon, kemudian gunakan dalam bentuk sedikit sejuk.
  2. Sebelum makan, anda boleh makan 1 sudu besar kangkung laut. Ia mengandungi banyak unsur surih yang merangsang aktiviti otak, sebab itulah masalahnya sering hilang dengan sendirinya..
  3. Kuah jelatang. Ia disediakan seperti berikut: 1 sudu besar produk diisi dengan setengah gelas air rebus. Kandungan mesti dimasukkan sekurang-kurangnya 5 jam. Seterusnya, kuahnya perlu ditapis, tambah kira-kira 100 ml jus epal. Ia mesti dimakan 3 kali sehari sebelum makan utama.

Latihan yang Meningkatkan Penyelarasan

Pening boleh diatasi dengan pelbagai cara. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan rakyat, terdapat satu set latihan yang berkesan untuk mengembangkan keseimbangan dan koordinasi. Dia akan dapat membantu jika berlaku pening yang teruk, tetapi hanya untuk kelas biasa, tanpa jurang dan dengan pulangan maksimum. Ikut langkah-langkah ini:

  1. Kepala perlahan-lahan membongkok serendah mungkin ke dagu. Setelah perlahan-lahan, tanpa menegangkan leher, ia naik ke kedudukan normal.
  2. Seterusnya, condongkan ke kanan dan kiri sebanyak mungkin ke bahu. Lakukan pergerakan sedemikian perlahan mungkin..
  3. Kepala harus menggambarkan angka lapan, pertama dalam satu arah, kemudian ke arah yang lain. Kemudian tindakan bergerak ke satah lain (jika pada mulanya pergerakannya dari kiri ke kanan dan sebaliknya, maka anda harus melakukannya dari bawah ke atas dan atas ke bawah).

Apa yang perlu dilakukan jika pening sering muncul pada saat yang paling tidak sesuai? Gunakan semua kaedah untuk menormalkan keadaan. Lakukan tindakan di atas sekurang-kurangnya sekali sehari selama 7-10 minit. Ini tidak banyak, memandangkan mereka benar-benar membantu mengatasi masalah yang timbul..

Pencegahan Pening

Kelemahan yang teruk, masalah yang sering terjadi ini, mungkin hilang semasa rawatan. Untuk menghilangkan pening, set langkah-langkah yang dinyatakan di atas sesuai. Tetapi lebih mudah untuk mengelakkan masalah daripada mengatasinya kemudian. Untuk mengelakkan vertigo, anda harus berpandukan cadangan:

  • Jangan merokok atau minum alkohol. Bahan memberi kesan negatif kepada saluran darah, sebab itulah timbulnya keadaan negatif seperti itu;
  • garam meja hendaklah digunakan minimum. Jisim bahan yang menyebabkan kemerosotan keadaan badan tidak akan mula berkumpul;
  • gunakan kafein, yang menyebabkan peningkatan tekanan, minimum, atau bahkan menolaknya;
    lakukan senaman setiap hari. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pekerja pejabat atau orang yang bergerak sedikit semasa hari bekerja;
  • penggunaan kompleks vitamin atau makanan yang kaya dengan vitamin akan memperbaiki keadaan saluran darah, keanjalannya. Ini akan memberi kesan positif kepada keadaan umum badan, mencegah penampilan pening;
  • menghabiskan lebih banyak masa di dekat kolam, bersantai di alam semula jadi. Relaksasi membawa kepada normalisasi semua proses yang berlaku di dalam badan, dan jika seseorang mengalami pening yang berlaku dengan latar belakang tekanan, ia pasti akan reda;
  • elakkan tekanan;
  • cuba jangan memusingkan kepala dengan tajam. Putaran tajam yang berlaku dapat mengganggu keadaan arteri utama di mana bahan bermanfaat memasuki otak. Penting untuk menguli leher, mengelakkan peregangan;
  • jika perjalanan tidak biasa, tetapi sering sakit di pengangkutan awam, anda boleh menggunakan alat perubatan yang direka untuk menghilangkan masalah seperti itu;
  • jika boleh, beli tilam ortopedik yang mempunyai kesan anatomi. Semasa menghabiskan masa di tilam seperti itu, badan akan benar-benar santai, tidak seperti tidur di tilam sederhana. Rehat badan akan menjadi lebih baik. Saluran darah pada tilam seperti itu tidak melanggar dan tidak membengkok, yang membolehkan darah beredar ke seluruh badan dengan betul, tanpa halangan.

Pening, penyebab dan rawatannya saling berkaitan, mesti ditangani tepat pada waktunya agar keadaan tidak bertambah buruk.

Kelemahan dalam badan dan pening

Semua orang dalam hidup mereka mengalami perasaan lemah dan pening. Selalunya, simptom seperti ini berlangsung dalam jangka masa yang agak singkat, dan mungkin berlaku kerana beban fizikal atau emosi. Untuk menghilangkan rasa tidak selesa tersebut, berehatlah sahaja. Walau bagaimanapun, gejala seperti itu dapat menunjukkan adanya kerosakan serius dalam tubuh dalam bentuk penyakit kronik atau lain-lain. Dari apa lagi gejala yang timbul boleh muncul, bagaimana merawatnya dan mencegah timbulnya.

Pertama, perlu diperhatikan kes di mana perasaan lemah boleh menjadi fenomena semula jadi. Kelemahan, pening hadir dalam kehidupan mana-mana orang tanpa aspek provokatif yang serius. Simptomologi ini sering dijumpai oleh doktor. Sebab utama kejadian normal badan adalah keletihan fizikal atau moral badan. Sebagai tambahan kepada gejala yang dimaksudkan, terdapat juga penyakit lain dalam idea keletihan, sakit kepala. Mereka boleh berlaku selepas hari kerja yang berat, pada waktu petang, setelah keadaan tertekan, dll Sensasi yang tidak menyenangkan itu dikeluarkan dengan bantuan rehat, makan malam bersama keluarga.

Dengan kerja berlebihan yang teruk, waktu malam mungkin tidak mencukupi, yang mungkin memakan masa sepanjang malam untuk mengembalikan kekuatan dalam badan. Keadaan normal - kelemahan dan pening dipertimbangkan jika seseorang pulih setelah penyakit serius, terutamanya selepas jangkitan badan. Sindrom asthenic berlangsung bergantung pada penyakit dan kemampuan tubuh untuk pulih. Rata-rata, pemulihan boleh mengambil masa 14 hari. Sekiranya gejala berlanjutan, ini adalah kesempatan untuk berjumpa pakar.

Penyakit yang menyebabkan mati pucuk dan pening

Gejala yang dipertimbangkan boleh menunjukkan adanya penyakit serius di dalam badan, termasuk:

  • Anemia kerana kekurangan zat besi di dalam badan. Anemia dalam bentuk apa pun boleh menyebabkan kelemahan dan pening. Dengan kekurangan zat besi, tahap hemoglobin menurun, yang terdapat pada sel darah merah. Selepas ini, hipoksia umum berkembang, yang mempengaruhi semua organ dan tisu..
  • Jangkitan Segala jangkitan yang masuk ke dalam badan disertai oleh pening dan kelemahan. Ini disebabkan oleh keterlaluan bakteria dan virus berbahaya di dalam badan, terdapat dehidrasi sistem usus, hipoksia saluran pernafasan, dll. Sebagai tambahan, simptomologi ini dapat menampakkan diri pada tahap awal, sebagai peringatan.
  • Pelanggaran sistem vestibular. Sekiranya kerja telinga rosak, maka putaran kepala tidak dapat dielakkan. Ia dipanggil vertigo atau benar. Telinga dalam mengandungi sistem vestibular yang mengawal pergerakan, kehadiran badan di persekitaran. Proses patologi seperti itu menyebabkan otitis media, perkembangan neuritis koklea, penyakit Meniere dan penyakit ENT lain.
  • Lesi keradangan atau patologi pada sistem saraf. Bagi penyakit pusing sistem saraf pusat, perasaan lemah adalah wajar. Selain itu, kecederaan otak traumatik, penyakit berjangkit yang mempengaruhi sistem saraf, aterosklerosis sistem vaskular di otak, osteochondrosis di leher, tumor di otak, dan strok juga dapat menjadi faktor pemicu..
  • Penyakit sistem kardiovaskular. Penyakit utama yang menimbulkan gejala seperti hipertensi arteri, dengan tekanan darah tinggi. Sebagai tambahan kepada ini, aritmia, dystonia vegetatif-vaskular juga dapat menimbulkan rasa pening dan rasa keletihan.

Sebab-sebab yang menyebabkan pening dan kelemahan

Gejala-gejala yang dimaksudkan tidak dapat dibezakan antara satu sama lain fenomena dalam tubuh yang berlaku disebabkan oleh pelbagai faktor yang memprovokasi. Kelemahan dapat dirasakan di tangan, di badan, pening berlaku dengan latar belakang situasi ketakutan atau tekanan. Sekiranya anda cepat-cepat bangkit dari permukaan atau melingkar untuk waktu yang lama di sepanjang satu lintasan, maka ada rasa mual dan muntah. Dalam praktiknya, putaran kepala dibahagikan kepada beberapa jenis: lipotomi, vertigo. Sekiranya anda tidak pernah merasa pening sebenarnya sepanjang hidup anda, maka gejala ini sering dikelirukan dengan sensasi lain yang tidak menyenangkan. Vertigo boleh berlaku tanpa faktor yang memprovokasi, bagaimanapun, menunjukkan perkembangan penyakit yang serius dan serius. Gejala pening sebenarnya termasuk yang berikut:

  • Pusing seluruh organisma atau persekitaran di angkasa;
  • Peningkatan kekuatan gejala dengan pergerakan kepala yang tiba-tiba;
  • Berpeluh hebat dengan pening;
  • Muntah, rasa mual, sakit di kepala;
  • Rasa letih;
  • Deringan yang tidak menyenangkan;
  • Kesukaran mengimbangkan badan, gangguan koordinasi;
  • Memutihkan kulit, berdebar-debar jantung.

Punca-punca gejala yang dimaksudkan adalah penyakit atau fenomena yang lebih ringan. Kerana rumusan dan penilaian keadaan mereka yang salah, ketika memeriksa badan, pakar dapat membuat diagnosis yang salah, yang akan memberikan kesan yang salah dari rawatan.

Sebagai tambahan kepada penyakit serius yang berlaku disertai dengan pening dan keletihan, mereka membezakan:

  1. Kurang tidur secara berkala. Untuk mengembalikan kekuatan yang hilang, anda hanya perlu berehat setelah seharian bersusah payah. Ubat yang sangat baik adalah tidur penuh - 8 jam. Dengan kurang tidur, tubuh mengambil dari semua rizab kekuatan, sumber daya untuk menjaga tubuh dalam keadaan berjaga-jaga. Ia menyebabkan pening, rasa lemah, keletihan yang berlebihan. Namun, anda juga tidak boleh menyalahgunakan tidur, kerana gejala yang sama dapat muncul melalui kekurangan tidur.
  2. Tekanan dan tekanan emosi yang kerap. Setiap orang mempunyai reaksi fisiologi tubuh yang normal terhadap situasi tertekan yang berlaku dalam hidup, dalam bentuk pening dan kelemahan. Semasa tekanan, hormon dilepaskan ke dalam tubuh dalam bentuk adrenalin, kortisol, norepinefrin, yang menyumbang kepada reaksi cepat dalam menyelesaikan situasi berbahaya bagi tubuh. Gejala tambahan adalah peningkatan tekanan darah, berdebar-debar jantung, peningkatan proses mental. Sebilangan besar tenaga dikeluarkan untuk ini, yang menyebabkan kelemahan. Dengan tekanan biasa, semua simpanan habis, dan seseorang merasakan gangguan saraf, iaitu. ketidakupayaan untuk menyesuaikan diri dengan perubahan dalam kehidupan, situasi berbahaya. Ini termasuk keletihan biasa - ketidakupayaan untuk berehat sepenuhnya.

Kaedah untuk mendiagnosis pening

Rawatan akan berjaya apabila mereka mengetahui faktor yang memprovokasi terjadinya pening dan keletihan badan. Untuk memahami perkara ini, perlu menjalani pemeriksaan. Ini merangkumi prosedur berikut:

  1. Pemeriksaan keadaan sistem vaskular;
  2. Radiografi untuk mengecualikan kemungkinan mengembangkan proses keradangan atau patologi di tulang belakang dan leher;
  3. Penyerahan ujian darah dan air kencing ke makmal, untuk mengesan kelainan pada badan.
  4. Imbasan MRI atau CT untuk mengesan kelainan pada otak.

Setelah menentukan penyebabnya, doktor menetapkan rawatan. Perlu diingat bahawa rawatan diri boleh menyebabkan komplikasi yang lebih serius..

Seperti kelemahan dan pening

Pertama sekali, perlu memperhatikan fakta bahawa perlu untuk merawat bukan gejala, tetapi penyebab simptomologi seperti itu. Ubat-ubatan sendiri tidak digalakkan, kerana ada risiko memperburuk masalah. Rawatan harus diresepkan secara langsung oleh doktor yang hadir setelah menjalani pemeriksaan lengkap badan dan mengenal pasti punca sebenar gejala yang dimaksudkan. Selalunya, doktor menetapkan kaedah rawatan berikut:

  • Kursus terapi ubat ditetapkan secara eksklusif oleh pakar yang menghadiri.
  • Adalah perlu untuk memperbaiki cara tidur dan diet. Makanan harus sihat, kaya dengan vitamin, mineral, menambah kos tenaga.
  • Menormalkan tidur. Tidur yang berkualiti adalah 7-9 jam sehari.
  • Keseimbangan antara rehat dan kerja. Tidak digalakkan bekerja berlebihan. Semasa tidak aktif dan monoton bekerja, berehat dari semasa ke semasa. Sebaiknya ganti dengan aktiviti fizikal.
  • Cuba jangan mendedahkan diri anda pada situasi tertekan atau pengalaman emosi yang kuat. Tetap tenang dan seimbang keadaan psikologi.
  • Rawatan yang berkesan adalah aktiviti fizikal. Berkat pendidikan jasmani, anda dapat memulihkan sistem peredaran darah, meningkatkan metabolisme dalam badan. Di samping itu, udara segar mempunyai kesan yang baik. Sebahagian besarnya, ini diperlukan untuk kanak-kanak, pekerja pejabat dan wanita hamil..
  • Pantau tekanan darah secara berkala agar hipertensi atau hipotensi tidak berlaku. Untuk mengelakkan kerosakan sistem kardiovaskular.
  • Ambil multivitamin untuk meningkatkan sistem imun anda.
  • Mengambil langkah pencegahan tepat pada masanya untuk mencegah perkembangan penyakit sistem kardiovaskular.
  • Pantau gula darah anda.
  • Rawat selsema dengan ubat. Sekiranya rawatan tidak berkesan, perhatikan jangka masa yang ketat untuk rehat tidur yang paling ketat. Jangan biarkan penyakit ini tidak dirawat.
  • Dapatkan ujian dua kali setahun untuk mencegah penyakit serius.

Walau bagaimanapun, rawatan ditetapkan oleh doktor yang hadir setelah pemeriksaan penuh badan, untuk mengenal pasti proses keradangan atau patologi.

Langkah pencegahan

Untuk mengelakkan munculnya kelemahan dalam badan dan pening, perlu mematuhi beberapa peraturan sederhana dalam kehidupan seharian. Pertama sekali, anda memerlukan:

  • Sebilangan besar masa berada di udara segar;
  • Berjalan-jalan atau bersenam;
  • Berhenti minum minuman berkafein;
  • Singkirkan tabiat merokok dan minum alkohol;
  • Kembalikan mod hari yang betul: makan yang betul, tidur yang lena.

Faktor-faktor yang memprovokasi gejala ini adalah pelbagai fenomena. Selalunya ini adalah proses keradangan atau patologi yang berkembang di telinga dalam, tengah atau langsung di otak. Telinga dalam dihubungkan ke otak kerana terletak di radas vestibular. Ia bertanggungjawab untuk kedudukan badan di angkasa. Anda tidak dapat menentukan sendiri penyebabnya, oleh itu, berjumpa doktor adalah sangat penting untuk menyelesaikan masalah pada waktunya.

Pening berterusan pada wanita dan lelaki dengan kelemahan, mual, sakit kepala

Semua kandungan iLive dipantau oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Sebilangan besar daripada kita sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita mengalami keadaan yang tidak menyenangkan seperti pening. Kebisingan di telinga, kelemahan tajam, lantai "melarikan diri" dari bawah kaki, lingkungan sepertinya bergerak dalam lingkaran, semua ini dirasakan oleh seseorang yang pening. Pening yang kerap boleh menyebabkan kecacatan kekal dan juga perkembangan kemurungan, kerana dalam keadaan ini sukar untuk fokus pada sesuatu dan melakukan tindakan apa pun. Terutama mengganggu pening berterusan, lebih-lebih lagi, ini mungkin menunjukkan adanya masalah kesihatan yang serius. Dengan pening yang berterusan, wajib berjumpa doktor.

Kod ICD-10

Epidemiologi

Ahli neuropatologi sering mendengar aduan pening dari pesakit. Gejala ini diperhatikan pada 5-30% pesakit dari kategori umur yang berbeza, tanpa mengira jantina.

Pening kekal boleh menunjukkan sejumlah patologi yang berbeza - dari kes ringan hingga penyakit yang teruk dan kompleks. Sehingga kini, terdapat maklumat mengenai lapan belas unit nosologi, yang mana seiring dengan penampilan pening.

Punca Pening Kekal

Jenis pening berterusan yang tidak sistemik boleh disebabkan oleh:

  • Penyakit Meniere;
  • pemendapan garam kalsium di telinga dalam;
  • proses keradangan di labirin;
  • proses keradangan yang mempengaruhi saraf vestibular (neuronitis vestibular);
  • gangguan peredaran darah di otak;
  • proses tumor di otak kecil atau batang otak;
  • neuroma
  • ensefalitis;
  • sklerosis berbilang.

Jenis pening yang tidak sistematik disebabkan oleh penurunan tekanan darah, penyakit sistem kardiovaskular, serta mengambil ubat-ubatan tertentu (contohnya, ubat penenang dan barbiturat).

Faktor-faktor risiko

Pening boleh menyertai keadaan yang menyakitkan:

  • osteochondrosis;
  • tekanan darah rendah
  • sklerosis serebrum;
  • proses tumor di otak;
  • kekurangan makanan yang berpanjangan, serangan hipoglikemik pada pesakit diabetes;
  • kerosakan trauma pada tengkorak;
  • pelanggaran radas vestibular, penyakit bergerak;
  • gangguan psikogenik;
  • mengambil ubat-ubatan tertentu yang mempengaruhi keadaan sistem saraf dan petunjuk tekanan darah;
  • iskemia serebrum.

Patogenesis

Menurut tanda-tanda patogenetik, tiga jenis pening berterusan dibezakan.

  1. Jenis pening berterusan adalah berkaitan dengan gangguan vestibular:
  • gangguan labirin perifer yang berlaku dengan patologi telinga dalam (keradangan, penyakit Meniere);
  • kerosakan pusat pada pautan yang menghubungkan labirin dengan struktur otak, yang memberikan keseimbangan (kerosakan tersebut berlaku dengan penurunan peredaran darah yang tajam di otak, yang berkaitan dengan strok atau proses tumor).
  1. Jenis pening berterusan yang tidak sistematik tidak berkaitan dengan kekalahan labirin dan interaksinya dengan struktur otak:
  • berlaku dengan kecederaan vertebra di kawasan serviks tulang belakang (contohnya, dengan osteochondrosis);
  • berkembang akibat neurosis, kemurungan, tekanan.
  1. Jenis pening secara fisiologi - adalah kerengsaan luaran pada alat vestibular (contohnya, semasa sakit bergerak semasa dalam perjalanan atau selepas minum alkohol).

Gejala pening berterusan

Pening kekal bukan penyakit, tetapi gejala yang sering menyertai patologi neurologi dan lain-lain.

Tanda-tanda pertama sering dinyatakan seperti berikut:

  • terdapat perasaan putaran objek di sekitarnya;
  • terdapat perasaan kurang stabil;
  • terdapat pelanggaran orientasi spatial;
  • gaya berjalan terganggu, kes jatuh menjadi lebih kerap;
  • loya berlaku, hingga muntah;
  • pada masa serangan, degupan jantung meningkat, berpeluh meningkat.

Gejala lain muncul bergantung kepada penyebab pening..

  • Pening dan loya yang berterusan, bertambah teruk oleh putaran kepala, gangguan pendengaran, nystagmus mendatar spontan adalah tanda-tanda keradangan vestibular - neuritis. Gejala tambahan biasanya adalah: tiba-tiba serangan dan lamanya (dari beberapa jam hingga beberapa hari), osilosis.
  • Pening sedikit yang berterusan terhadap latar belakang sakit berkala di leher - tanda ini menunjukkan adanya osteochondrosis serviks. Dengan penyakit ini, sakit kepala sering diperhatikan (terutamanya setelah pusingan leher yang tajam), gangguan tidur, penglihatan kabur, kelemahan umum.
  • Pening berterusan yang kuat pada usia tua adalah akibat daripada perubahan aterosklerotik pada saluran otak. Pada pesakit seperti itu, gangguan ingatan, sakit kepala, rasa keletihan, insomnia, dan penurunan kemampuan untuk bekerja diperhatikan. Lama kelamaan, penyakit ini berlanjutan..
  • Sakit kepala dan pening yang berterusan berlaku dengan kecenderungan tekanan darah tinggi. Tekanan yang meningkat membawa kepada gangguan peredaran darah di otak dan jantung. Ini ditunjukkan oleh gejala tambahan: penampilan "lalat" di mata, berdering di telinga, sukar bernafas.
  • Pening dan kelemahan yang berterusan sering menunjukkan diabetes. Gejala yang disertakan adalah: kerap haus dan lapar, kerap membuang air kecil, mulut kering, sakit kepala, berpeluh. Untuk menjelaskan diagnosis, anda mesti lulus ujian darah yang mengukur tahap gula.
  • Mengantuk dan pening berterusan berlaku dengan tekanan darah rendah - hipotensi. Pesakit dengan diagnosis ini sering mengadu kelemahan, mengantuk yang berterusan, akibatnya prestasi terganggu teruk.
  • Kebisingan berterusan di kepala, pening - ini adalah tanda-tanda khas anemia (hemoglobin rendah dalam darah). Gejala anemia lain termasuk pucat, rasa letih dan lemah..
  • Pening dan tinnitus kekal di telinga dapat menunjukkan perkembangan paroxysmia vestibular, yang berkembang sebagai akibat pemampatan saraf vestibulo-koklea. Gejala serupa juga merupakan ciri penyakit Meniere, di mana terdapat juga tekanan perasaan di telinga yang terkena, serta gangguan pendengaran di satu sisi.
  • Kesakitan di hati, pening berterusan - tanda-tanda seperti itu sering merupakan manifestasi tidak langsung infarksi miokardium. Dalam kes ini, rasa sakit itu bersifat sementara dan sering "memberi" pada bahu, lengan, bilah bahu atau leher. Gejala tambahan dinyatakan dalam penampilan sesak nafas, pada kulit yang pucat (terutama pada wajah). Serangan jantung harus dibezakan dengan kardiomiopati, tanda khasnya adalah sakit di belakang sternum, pening, bengkak, rasa letih, dan warna kebiruan di bibir..

Pening berterusan dengan osteochondrosis

Osteochondrosis biasanya disertai oleh gangguan peredaran darah dan kemerosotan aliran darah ke otak, yang memprovokasi terjadinya pening berterusan. Gejala seperti itu adalah akibat dari memerah saluran arteri vertebra.

Dengan osteochondrosis yang didiagnosis, doktor mungkin menasihatkan mengambil ubat seperti itu:

  • Cavinton - ubat yang melebarkan saluran darah, meningkatkan proses metabolik pada tisu otak. Cavinton mempercepat penghantaran glukosa ke otak, merangsang peredaran darah.
  • Midokalm adalah penenang otot dengan kesan pusat. Ia menghalang kegembiraan refleks saraf tunjang, membius dan melegakan kekejangan.
  • Vinpocetine - ubat yang meningkatkan peredaran darah di otak: meningkatkan kerentanannya terhadap hipoksia, melebarkan saluran otak.

Pening berterusan dengan VSD

Dengan dystonia vegetatif-vaskular, penurunan tekanan darah secara berkala, penurunan proses metabolik diperhatikan. Pening berterusan menunjukkan bahawa sistem saraf pusat menderita kekurangan oksigen dan nutrien..

Untuk menghilangkan rasa tidak selesa, doktor mengesyorkan menggunakan ubat seperti itu:

  • Glycine (Glitsesed) adalah asid amino yang meningkatkan reaksi metabolik pada tisu otak, menenangkan, menormalkan tidur.
  • Vinpocetine adalah ubat yang secara positif mempengaruhi peredaran darah di otak. Ia mempunyai aktiviti antioksidan.
  • Memoplant adalah ubat herba yang memberikan aliran keluar cecair berlebihan dari tisu otak, melebarkan lumen saluran kecil, meningkatkan nada otot. Ubat ini memerlukan penggunaan jangka panjang - sekurang-kurangnya 2 bulan.

Pening berterusan pada wanita

Wanita mungkin mengalami pening berterusan semasa haid atau semasa menopaus. Dalam tempoh ini, ketidakstabilan tekanan darah dan perubahan hormon yang ketara sering diperhatikan.

Sekiranya kita bercakap mengenai kes-kes ini, maka ubat-ubatan tersebut akan membantu menyelesaikan masalah dengan pening:

  • Drotaverin - menghilangkan kekejangan otot, mencegah kelaparan oksigen tisu otak, melegakan sakit kepala.
  • Tempalgin adalah analgesik dan antipiretik dengan sedikit kesan penenang.
  • Novo-passit adalah sediaan herba yang diresepkan untuk kegatalan, gangguan tidur, migrain, menopaus.

Penyebab lain dari pening yang tidak menyenangkan dan berterusan pada wanita sering menjadi:

  • pemakanan terhad; diet ketat;
  • situasi tekanan, kebimbangan, ketakutan yang kerap;
  • kurang tidur;
  • penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu (contohnya, ubat penenang atau pil tidur).

Pening berterusan semasa kehamilan

Wanita semasa mengandung sering pening. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini:

  • pengurangan tekanan;
  • beban luar biasa untuk badan;
  • perubahan ketara dalam aktiviti hormon;
  • penstrukturan semula sistem peredaran darah;
  • peningkatan tonus vagus.

Dikontraindikasikan untuk mengambil ubat dalam tempoh ini. Walau bagaimanapun, homeopati yang selamat dapat menyelamatkan - tetapi hanya setelah berunding dengan pakar perubatan.

Sebagai contoh, ubat Vertigo-Hel mempunyai ulasan yang baik: ia boleh digunakan untuk merawat orang tua dan kanak-kanak. Kami akan bercakap lebih banyak mengenai dia di bahagian rawatan pening berterusan.

Di samping itu, semasa mengandung, penting juga untuk mengambil vitamin, dan terutama vitamin B.

Beberapa doktor mengesyorkan mengambil ubat asid amino seperti Glycine. Ubat ini bertindak sebagai orang tengah dalam sistem saraf pusat. Ia selamat walaupun semasa kehamilan apabila ubat antikolinergik sangat tidak diingini..

Pening berterusan pada lelaki

Lelaki mungkin merasa pening akibat senaman fizikal yang berterusan, dari tekanan berlebihan sistem saraf yang berpanjangan, dari tabiat buruk dan gaya hidup yang buruk, dari tekanan biasa dan pemakanan yang buruk.

Pada lelaki yang lebih tua, pening yang berterusan paling sering dikaitkan dengan perubahan pada saluran otak - perubahan ini dalam kebanyakan kes adalah hasil dari sejarah panjang merokok, minum alkohol, makan makanan berlemak dan makanan segera.

Untuk meningkatkan peredaran darah di saluran otak pada lelaki, doktor boleh menetapkan Betaserk, ubat yang menstabilkan pengujaan alat vestibular, yang mempengaruhi reseptor histamin.

Pada usia tua, adalah wajar untuk menggunakan ubat untuk menormalkan bekalan darah ke otak. Oleh itu, ubat seperti Cinnarizine, Cavinton dan Nicergoline tetap menjadi yang paling popular dalam kategori ini sejak sekian lama.

Dengan iskemia serebrum, adalah mungkin untuk menetapkan agen antiplatelet - ubat-ubatan berdasarkan asid acetylsalicylic.

Ejen angioprotective juga mempunyai kesan positif, termasuk chestnut kuda dan ekstrak Ginkgo Biloba..

Baca Mengenai Pening