Utama Encephalitis

Kanak-kanak itu memukul kepalanya: apa yang perlu dicari

Anak kecil sangat mudah bergerak, sehingga mereka sering jatuh dan memukul kepala mereka. Tengkorak bayi tidak sekuat pada orang dewasa, terutama sehingga tahun ketika fontanel belum ditutup dan tulang mungkin bergeser dari terkena. Walaupun kecederaan ringan boleh membahayakan. Ya, dan pada masa dewasa, kecederaan kepala boleh membawa kesan negatif kepada anak-anak.

Selalunya kecederaan seperti itu boleh membawa akibat yang tidak menyenangkan dan bahkan berbahaya. Dalam artikel ini, kita akan mempertimbangkan isu-isu yang berkaitan dengan masalah yang timbul jika seorang anak memukul kepalanya dan apa yang harus ditangani terlebih dahulu.

Betapa berbahayanya benjolan kepala pada anak kecil?

Ketika remah-remah belajar berjalan, mereka tersandung, jatuh, lebam dan lebam pasti muncul di kepala mereka. Sebilangan dari mereka lulus tanpa masalah dan perawatan, dan ada yang boleh membawa akibat yang serius dan mengancam kesihatan anak.

Bagaimana untuk memahami betapa seriusnya kecederaan jika seorang kanak-kanak mengalami lebam di dahinya atau terkena di bahagian belakang kepalanya dan dalam hal ini diperlukan perundingan segera dengan pakar neurologi. Pertimbangkan pilihan kecederaan kepala.

Dengan pukulan dahi

Sekiranya selepas anak itu memukul dahinya dan dia mempunyai benjolan kecil, tidak ada yang perlu dibimbangkan. Di tempat kecederaan, kapal kecil pecah dan tisu di sekelilingnya dipenuhi dengan darah. Dari ini muncul hematoma dan pembengkakan (pembengkakan) tisu.

Benjolan besar selalu muncul di dahi, kerana terdapat banyak kapal di dalamnya. Tulang depan cukup kuat, jadi kecederaan seperti itu sering berakhir tanpa akibat.

Jangan lupa bahawa semakin muda kanak-kanak, semakin berbahaya lebam! Sekiranya hematoma di dahi muncul pada bayi, segera panggil doktor, jangan mengharapkan gejala lain yang mengganggu. Minta pakar pediatrik memeriksa dan menolak kerosakan serius..

Apabila dipukul dengan bahagian belakang kepala

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh di punggungnya dan memukul bahagian belakang kepalanya - ini adalah kesempatan untuk panik dan bergegas masuk ke hospital. Pukulan seperti itu boleh membawa kesan buruk. Dengan kecederaan seperti itu, lebih baik segera berjumpa doktor, kerana berbahaya bagi anak.

Dari penglihatannya kadang-kadang terganggu, kerana di bahagian belakang kepala adalah ujung saraf yang bertanggungjawab untuk kerjanya. Walaupun benjolan biasa tumbuh di bahagian belakang, bayi mungkin merasa lemah, gemetar di kaki atau kehilangan kesedaran.

Pastikan berjumpa doktor. Ada kalanya kesan lebam itu muncul selama bertahun-tahun.

Pemeriksaan tapak kesan dan pertolongan cemas

Keupayaan memberikan pertolongan cemas kepada bayi - 50% kejayaan penyakit setelah kecederaan.

Sekiranya kanak-kanak jatuh, anda mesti segera memeriksa tempat sakit dan menentukan seberapa parah kecederaannya. Tidak kira di mana kepala memukul (dahi atau tengkuk), perkara utama adalah menentukan keparahan dan memberi bantuan cepat.

  • Hematoma terbentuk di kawasan lebam.
    Dalam kes ini, anda perlu segera memasukkan ais ke dalamnya. Sekiranya tidak dijumpai di dalam peti sejuk, bekas sejuk dengan cecair atau hanya kain yang dibasahi dengan air mengalir akan berlaku. Pastikan kompres di kepala anda selama beberapa minit, ini akan membantu mengurangkan bengkak dan melegakan kesakitan..
  • Abrasi muncul semasa strok, dan darah mengalir darinya..
    Ambil kapas dan rendam dalam hidrogen peroksida. Rawat calar dengan teliti untuk mengelakkan jangkitan. Sekiranya darah mengalir banyak dari luka dan tidak dapat dihentikan, dapatkan rawatan perubatan.
  • Pemeriksaan kepala menunjukkan tiada kerosakan..
    Dalam kes ini, anda perlu memantau keadaan bayi dan memperhatikan tingkah laku pelik. Dia boleh menjadi murung, cepat letih, tidur lama, mengadu sakit kepala. Ini mungkin tanda-tanda gegar otak dan keadaan lain. Sekiranya keadaan kanak-kanak bertambah buruk, pingsan, dia sakit dan muntah, hubungi ambulans.

Selepas pukulan, tenangkan bayi dan masukkan dia ke dalam buaian. Dia memerlukan ketenangan dan perhatian. Duduk di sebelahnya, beritahu kisah dongeng, beritahu dia bahawa tidak ada yang buruk berlaku dan tidak lama lagi dia akan dapat lari lagi.

Yang paling penting, jangan biarkan anak tertidur selama beberapa jam. Ini perlu untuk mengetahui tahap keparahan keadaannya dan memerhatikan gejala yang membimbangkan, jika ia muncul.

Bangunkan bayi pada waktu malam, dan periksa koordinasi. Sekiranya selama beberapa hari semuanya baik-baik saja dengan anak, maka anda dapat menenangkan diri, kemungkinan besar lebam hilang tanpa komplikasi.

Setelah memukul kepala, lebih baik jika anda berada di udara segar lebih kerap, cubalah mengelakkan permainan aktif. Lebih baik berjalan-jalan dengan anak di taman.

Gejala kegelisahan semasa menuju: bila berjumpa doktor

Sekiranya terdapat kecederaan di kepala, bayi harus diawasi dengan teliti. Perkara yang sama berlaku untuk kanak-kanak yang lebih tua. Hadkan aktiviti fizikal anak, jangan biarkan membaca, menonton TV, bermain di komputer, dengan sedikit kata, meminimumkan semua aktiviti otak.

Sekiranya anak mengalami kelemahan, mengantuk, pening - berjumpa doktor.

Semasa memukul dahi

Sekiranya dia memukul dahinya dengan kuat, tanda-tanda yang membimbangkan mungkin akan muncul, apabila anda perlu segera menghubungi pediatrik.

  • Sekiranya bukan benjolan di dahi terdapat rongga.
  • Kanak-kanak itu mengadu mual, dia mula muntah.
  • Bayi tidak boleh tenang dan menangis selalu.
  • Kelucuan muncul di wajah, bibir berubah menjadi biru, pernafasan menjadi berat.
  • Murid terlalu besar atau bayi mula berkerut.
  • Setelah memukul dahinya, benjolan itu cepat tumbuh menjadi sangat besar..
  • Sekiranya kanak-kanak mengalami kesukaran untuk bercakap dan menjadi terhambat.
  • Sukar untuk bayi bergerak dan memusingkan badannya.
  • Pendarahan dari telinga atau hidung.

Apabila sekurang-kurangnya satu tanda seperti itu muncul semasa serangan dahi, panggil ambulans. Walaupun penampilannya hanya kebetulan dan kecederaannya tidak serius, biarkan pakar memeriksa bayi dan memberi rawatan yang diperlukan.

Sebelum ambulans tiba, jangan beri ubat kepada anak, ini akan menyukarkan diagnosis. Doktor harus melihat gambaran lengkap mengenai keadaan bayi. Letakkan bayi di satu sisi dan tunggu ketibaan pakar.

Apabila dipukul dengan bahagian belakang kepala

Apabila dipukul dengan bahagian belakang kepala, gejala gangguan yang sama muncul. Secara berasingan, perlu diingat bahawa kecederaan oksipital boleh menyebabkan kebas pada lengan dan kaki, penglihatan berganda, kehilangan ingatan, pening teruk dan kehilangan kesedaran.

Ini adalah sebatan yang paling sering menyebabkan gegar otak, jadi anda tidak boleh menganggapnya ringan, walaupun anak itu hanya meletakkan kepalanya di lantai. Leher lebam, selalu berbahaya, jadi sebaiknya segera berjumpa doktor agar tidak ada akibat negatif.

Remaja paling sering mengalami kecederaan tengkuk ketika jatuh semasa bertengkar, ketika bermain skating atau rollerblading, ketika pusat graviti tidak diedarkan dengan betul dan jatuh tidak ke depan, tetapi ke belakang. Untuk mengelakkan masalah seperti itu, ajar anak anda jatuh dengan betul dan minta dia menunggang topi keledar khas..

Kemungkinan kecederaan dan akibat pengepala anak

Kecederaan kepala boleh terdiri daripada beberapa jenis, yang bergantung pada lokasi lebam, dan mempunyai pelbagai akibat untuk status kesihatan anak. Walaupun bayi kelihatan sihat secara luaran, ibu bapa mesti memerhatikan perubahan tingkah laku, tingkah laku dan sebagainya selama beberapa hari..

Mungkin bayi akan menjadi lebih berubah-ubah, mula tidur lebih teruk, mula mengeluh tentang masalah ingatan (contohnya, dia sudah lama tidak dapat mengingati bahan sekolah, dll.).

Dengan pukulan dahi

Dengan lebam dahi, lebam boleh menjadi masalah paling sedikit. Adalah perlu untuk mengecualikan kecederaan tengkorak yang teruk untuk mengetahui dengan pasti bahawa semuanya sesuai dengan bayi.
Terdapat dua jenis kecederaan kepala:

  • Buka ketika kepala cedera dan tulang rosak. Mereka sering disertai dengan pendarahan dan kesedaran kabur..
  • Ditutup apabila integriti kulit dan tulang tidak rosak. Mereka berbeza, ringan, ketika tidak ada yang mengancam bayi dan berat, yang memerlukan rawatan segera.

Tutup merangkumi:

  • Kekacauan otak.
    Sekiranya ia berlaku, kanak-kanak biasanya kehilangan kesedaran untuk masa yang lama. Dia mungkin mempunyai darah yang mengalir dari telinga atau hidungnya, di sekitar matanya kulit menjadi gelap, menjadi berwarna tanah. Keadaan menjadi serius, anda perlu menghubungi doktor. Sekiranya kecederaan otak berlaku, pertuturan terganggu, saraf wajah mungkin menderita, dan ekspresi wajah akan merosot.
  • Gegaran otak.
    Ia berlaku selepas tandukan yang kuat. Anak itu mungkin mematikan selama beberapa minit, dan setelah beberapa saat mula mengadu mual, pening, setelah muntah muncul. Kulit menjadi pucat, bibir bertukar menjadi biru. Kadang-kadang tanda-tanda ini tidak menampakkan diri. Ibu bapa harus memperhatikan sifat tidur anak. Sekiranya pada waktu malam dia selalu bangun, mengerang, terburu-buru di atas katil, lebih baik menghubungi bilik kecemasan atau menjemput pakar pediatrik. Biasanya semasa gegaran anda perlu berbaring sekurang-kurangnya seminggu.
  • Kecederaan tisu lembut.
    Ini biasanya lebam atau lebam. Ia dianggap paling tidak berbahaya daripada semua kecederaan. Selepas pukulan, kanak-kanak itu menangis sebentar, tetapi setelah beberapa saat rasa sakit itu hilang, dan dia menenangkan.

Apabila dipukul dengan bahagian belakang kepala

Pukulan tengkuk, tanpa rawatan tepat waktu dan pengawasan doktor, boleh membawa akibat buruk.

  • Pada kanak-kanak, persepsi mungkin terganggu. Sekiranya pukulan ke bahagian belakang kepala datang dari kiri, kadang-kadang mustahil untuk melihat ruang dari sebelah kiri. Ini adalah komplikasi yang sangat serius dan berlaku dalam kes-kes yang jarang berlaku..
  • Selepas pukulan seperti itu, kanak-kanak menjadi tidak peduli, terganggu. Mereka mempunyai ingatan dan tidur yang lebih teruk. Sakit kepala yang berterusan mungkin muncul..
  • Untuk mengecualikan ini, anda harus segera berjumpa doktor. Dengan rawatan faktor-faktor negatif ini tepat pada masanya, anda dapat mengelakkannya.

Pencegahan kecederaan kepala pada kanak-kanak

Jangan biarkan anak kecil bersendirian di sofa atau tempat tidur. Mereka langsung terbalik, mula merangkak, dan kerana ini sering jatuh. Sekiranya anda perlu bergerak segera, letakkan anak di tempat bermain. Dia akan lebih selamat walaupun di lantai daripada di atas katil yang tinggi.

Di meja ganti, bayi tidak boleh dibiarkan selama satu minit. Sentiasa pegang dengan tangan anda. Dalam struktur ini, sisi yang sempit, jika anak itu berguling, dia mudah jatuh ke lantai.

Sekiranya bayi sering duduk di atas katil, walaupun di hadapan orang dewasa, lebih baik meletakkan beberapa bantal lembut. Kanak-kanak suka bergerak dan oleh itu boleh melepaskan sofa dalam satu saat. Dianjurkan untuk melembutkan pukulan mereka.

Ada kalanya kanak-kanak jatuh dari kereta sorong mereka. Jangan mengabaikan peraturan keselamatan, kencangkan bayi. Dan cuba beli kereta dorong rendah dengan sisi tinggi.

Semasa kanak-kanak belajar berjalan, dia sering jatuh. Kakinya masih tidak stabil, dia sering tersandung atau meluncur di lantai. Untuk memudahkan bayi berjalan, belikan kaus kaki dengan sisipan getah di kaki. Mereka akan banyak membantu di rumah dengan lantai parket, kerana mereka sangat licin.

Paling baik, ketika anak bergerak di atas permaidani, yang terletak rapat di lantai. Cuba melindungi bilik dengan menutup sudut tajam dengan kain lembut.

Menuruni tangga, pegang bayi dengan erat dengan tangan, dia boleh tergelincir dan jatuh dari tangga, dan ini sangat berbahaya. Kanak-kanak berumur lebih dari tiga tahun tidak dibenarkan menaiki basikal, kasut roda, kasut tanpa topi pelindung kepala khas. Dia akan melindungi mereka dari kecederaan serius. Sekiranya anak itu terlibat dalam beberapa bahagian, ajarkan dia untuk jatuh, berkumpulan.

Bukannya kesimpulan

Kepala adalah organ manusia yang paling penting dan terdedah. Oleh itu, ia harus dirawat dengan sangat berhati-hati. Tidak hairanlah petinju yang mendapat tembakan paling banyak di kepala, menderita banyak penyakit sistem saraf dan demensia pada usia tua..

Oleh itu, tugas ibu bapa adalah untuk memberi amaran kepada anak-anak dari jatuh dan cedera pada masa bayi mereka dan menjelaskan perlunya menjaga anak-anak mereka di prasekolah, sekolah rendah dan remaja.

Apa yang harus dilakukan jika anak memukul bahagian belakang kepala: apa yang harus dicari dan apa akibat kecederaan kepala?

Sukar untuk mencari anak yang tidak akan pernah jatuh dan memenuhi benjolan di masa kecilnya. Sebaik sahaja si kecil belajar berdiri, lebam, lebam dan calar muncul di tubuhnya. Dunia di sekelilingnya begitu menarik sehingga dia mula mempelajarinya secara aktif. Akibat dari kajian tersebut sering kali mengalami kecederaan di kepala..

Sebilangan besar "penerbangan" berakhir dengan sedikit gelisah tanpa banyak merosakkan kesihatan. Benjolan yang dijejalkan oleh anak, serta lecet dan luka kecil, cepat berlalu tanpa menimbulkan banyak masalah. Semuanya akan baik-baik saja, tetapi ada kecederaan yang tidak hanya mengancam kesihatan remah, tetapi juga kehidupan. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini?

Sekiranya anda memukul kepala, anda mesti berjumpa dengan doktor kecemasan

Apakah sakit kepala yang berbahaya pada kanak-kanak kecil?

Anak-anak gelisah - mereka terus melompat dan berlari, dan oleh itu jatuh. Akibat dari "penerbangan" ini, lebam, lebam, lecet, dll muncul di kepala. Sebilangan ibu bapa tidak memberi perhatian, percaya bahawa ini adalah perkara biasa dan tidak perlu dilakukan. Ini adalah kesalahan utama mereka. Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, tetapi tidak mengadu apa-apa, anda masih harus berjumpa doktor. Tanda-tanda kecederaan mungkin tidak berlaku dengan segera, tetapi setelah beberapa lama.

Bergantung pada kerumitan dan sifat kerosakan, kecederaan kepala dapat menimbulkan:

  • epilepsi;
  • hematoma intrakranial yang masuk ke dalam tumor;
  • ensefalitis;
  • meningitis trauma.

Apabila seorang kanak-kanak jatuh terbalik, dia dipukul dengan dahi atau fontanel, akibatnya benjolan muncul. Pembuluh kecil cedera semasa terkena, dan tisu di sekelilingnya dipenuhi dengan darah. Oleh itu, edema dan hematoma terbentuk. Berkat tulang tengkorak yang kuat, kecederaan seperti itu tidak menimbulkan ancaman bagi nyawa remah.

Ia berlaku bahawa anak yang baru lahir atau lebih tua jatuh di punggungnya. Kejatuhan seperti itu boleh menyebabkan kecederaan pada tengkuk. Lebam seperti itu sering menjadi penyebab komplikasi serius yang membahayakan nyawa remah.

Kerosakan leher menyebabkan:

  • kehilangan kesedaran;
  • gegaran;
  • kecacatan kranial diikuti oleh pemampatan otak;
  • pencemaran tisu organ utama sistem saraf pusat;
  • menggeletar kaki.

Semasa jatuh, kanak-kanak boleh merosakkan bukan sahaja kepala, tetapi juga badan (melenturkan kaki atau memukul leher). Kemungkinan kecederaan saraf tunjang tidak dikecualikan, yang penuh dengan masalah dengan sistem muskuloskeletal.

Jenis dan gejala kecederaan kepala

Kecederaan kepala dibahagikan kepada:

Dengan kecederaan tertutup, kulit dan tulang tetap utuh. Kerosakan jenis ini termasuk:

  • kecederaan otak - dicirikan oleh kehilangan kesedaran, mimisan, gangguan pertuturan dan koordinasi, kegelapan kulit di kawasan mata;
  • kekejangan tisu lembut - akibatnya, benjolan, lebam berlaku, tangisan yang berpanjangan diperhatikan;
  • gegar otak - boleh menyebabkan demam, muntah teruk, kehilangan kesedaran untuk waktu yang singkat, pening, kesedaran kabur.

Sekiranya kita menganggap kecederaan kepala teruk, yang paling tidak berbahaya adalah lebam dan lebam. Mereka tidak memerlukan rawatan perubatan dan hilang sendiri. Seterusnya muncul gegar otak. Ia berlaku pada 90% kes semua serangan header. Di tempat ke-3 yang teruk adalah kecederaan otak dan mampatan, yang boleh menyebabkan pecahnya saluran darah. Kerosakan yang paling berbahaya adalah kecederaan kraniocerebral terbuka, yang sembuh untuk masa yang sangat lama dan sukar..

Selepas musim gugur, anda mesti memantau tingkah laku anak dengan berhati-hati

Gejala apa yang menunjukkan bahawa sakit kepala kanak-kanak tidak lulus tanpa jejak dan perlu segera berjumpa doktor? Pertama sekali, anda perlu memperhatikan tanda-tanda seperti itu:

  • air mata, bukan ciri awal;
  • tangisan kuat;
  • kelesuan, mengantuk;
  • murid mata mempunyai saiz yang berbeza;
  • kehilangan kesedaran sejurus selepas kesan;
  • pening dan muntah;
  • sakit kepala;
  • kelemahan anggota badan;
  • gangguan deria.

Sekiranya kanak-kanak itu belum berumur satu tahun, maka gejala yang membimbangkan adalah:

  • pendarahan dari telinga atau hidung;
  • kulit pucat;
  • penonjolan fontanel (lebih banyak dalam artikel: ukuran rata-rata fontanel mengikut bulan);
  • lebam di bawah mata (kami mengesyorkan membaca: apa yang harus dilakukan jika anak itu pucat dan lebam di bawah matanya?);
  • kerap meludah, tidak khas untuk bayi;
  • kurang selera makan atau ketiadaannya sepenuhnya;
  • masalah dengan vestibulasi;
  • gangguan pertuturan dan pendengaran;
  • tidur yang cemas dengan kekejangan anggota badan yang berterusan.
Selalunya, kanak-kanak kecil tertidur sebaik sahaja memukul kepala dan menangis kuat

Tubuh bayi dapat bertindak balas terhadap kerosakan dengan cara yang berbeza. Sejurus selepas kecederaan di kepala, bayi boleh tertidur, setelah itu ia bangun dengan penuh kekuatan dan tenaga. Ibu bapa dalam kes ini tidak boleh banyak berehat, percaya bahawa kejatuhan itu tidak membawa akibat. Reaksi tubuh bayi seperti itu dapat menyembunyikan bahaya kerosakan yang sebenarnya.

Akibat untuk anak

Akibat dari pengepala sangat berbeza. Mereka bergantung pada bahagian kepala yang memukul bayi dan berapa keparahan kecederaan.

Sekiranya seorang kanak-kanak jatuh dari bukit atau memukul dahinya di lantai atau aspal, maka paling baik dia akan turun dengan lebam. Keadaan menjadi lebih serius apabila kecederaan otak traumatik, yang boleh terbuka atau tertutup, menjadi akibat kejatuhan bayi:

  • kecederaan kepala terbuka mengancam kanak-kanak dengan kesedaran yang kabur, kerosakan pada tulang tengkorak dan luka yang berdarah di kepala;
  • Akibat kecederaan kepala tertutup adalah kecederaan otak atau gegar otak (untuk lebih jelasnya lihat: apakah akibat gegar otak pada kanak-kanak?).

Sekiranya bayi memukul bahagian belakang kepala atau fontanel, hasilnya boleh menjadi sangat negatif. Ia dapat dinyatakan:

  • persepsi terjejas;
  • gangguan, kecerobohan;
  • mengganggu tidur;
  • masalah ingatan
  • sakit kepala (kami mengesyorkan membaca: apa yang harus dilakukan jika kanak-kanak mengadu sakit kepala di dahi?).
Meletupkan bayi dengan tengkuk atau fontanel boleh membawa akibat negatif yang sangat serius.

Jangan mengabaikan fakta mencederakan kepala anak, kerana walaupun sedikit pukulan boleh mengakibatkan akibat yang serius:

  • fungsi otak terjejas;
  • pengaturan nada yang tidak betul, akibatnya tekanan darah dapat meningkat;
  • peredaran darah terjejas;
  • atrofi serebrum akibat pemampatan;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • pembentukan sista.

Terapi yang dimulakan tepat pada masanya akan membantu mengelakkan akibat negatif. Perkara utama adalah tidak melepaskan masa.

Cara memberi pertolongan cemas selepas musim gugur?

Oleh kerana tidak ada seorang pun anak yang selamat dari terjatuh dan lebam, setiap ibu bapa mesti tahu bagaimana bersikap jika bayi cedera parah. Pertolongan cemas tepat pada masanya akan membantu mengurangkan risiko komplikasi serius.

Sebagai permulaan, orang dewasa harus berhati-hati, tetapi pada masa yang sama, memeriksa tapak kecederaan dengan teliti dan cuba secara visual menentukan keparahan kecederaan. Sekiranya kanak-kanak telah memenuhi benjolan atau hematoma telah terbentuk di tempat kejadian, maka ais atau sesuatu yang sejuk mesti segera dilampirkan (misalnya, sebotol air sejuk atau sapu tangan basah). Untuk mengurangkan bengkak, simpan kompres sejuk sekurang-kurangnya 5 minit.

Anak harus diletakkan di atas katil supaya kepala dan tulang belakang berada pada tahap yang sama. Sekiranya tiba-tiba bayi demam dan muntah telah bermula, bayi harus dipusingkan. Keadaan ini akan memberikan muntah yang tidak terganggu. Orang yang cedera dapat bernafas secara normal..

Sekiranya, akibat terjatuh, seorang anak mengalami lelasan di dahinya dan darah mengalir, maka perlu untuk merawat luka. Prosedur ini memerlukan larutan hidrogen peroksida. Ia akan mencegah jangkitan luka oleh patogen. Apabila darah tidak dapat dihentikan, anda mesti segera menghubungi ambulans.

Anak mungkin mengalami sakit kepala atau pening (lihat juga: apa yang harus diberikan kepada anak sehingga 8 tahun sakit kepala?). Dia boleh menjadi terlalu mudah marah dan berubah-ubah dalam sekejap, dan bahkan tanpa itu. Pada masa yang sama, jangka waktu tidurnya meningkat, dan waktu terjaga, sebaliknya, menurun. Semua gejala ini mungkin menunjukkan bahawa mangsa mengalami kecederaan kepala atau gegar otak yang serius. Sekiranya rasa mual, muntah, dan kehilangan kesedaran bergabung dengan semua ini, ibu bapa perlu segera menghubungi doktor.

Apa yang perlu dibuat pada masa akan datang?

Selepas pertolongan cemas, anak itu harus diyakinkan. Tanpa mengira kekuatan pukulan, bayi memerlukan ketenangan sepenuhnya. Untuk melakukan ini, dia harus tidur dan, misalnya, membaca buku. Ia juga berguna untuk bercakap dengannya tentang apa yang berlaku dan menjelaskan bahawa tidak ada yang buruk berlaku, dan sebaik dia berehat sebentar, dia akan dapat bermain.

Orang dewasa mesti melakukan apa sahaja untuk memastikan bayi terjaga. Dia tidak boleh tertidur. Kenapa? Kerana setelah cedera, banyak orang mula tidur, tetapi dalam kes ini, ibu bapa boleh melewatkan gejala utama, yang menunjukkan keparahan kerosakan.

Pada waktu malam, doktor sangat mengesyorkan bangunkan anak. Ini diperlukan untuk mengesahkan koordinasi mangsa. Sekiranya dalam beberapa hari selepas kejadian bayi merasa sihat dan sama sekali tidak mengganggu, ibu bapa dapat menarik nafas lega dan tidak lagi risau. Perkara utama yang harus mereka berikan adalah berjalan-jalan yang tidak aktif dengan anak di udara segar.

Diagnosis dan rawatan kecederaan kepala

Untuk mengetahui sama ada bayi mengalami kecederaan di kepala akibat hentaman, satu siri ujian dan kajian dilakukan:

  • Ultrasound otak untuk kanak-kanak di bawah 1.5 tahun;
  • CT atau MRI;
  • electroencephalogram;
  • tusukan lumbar.
Pemeriksaan ultrabunyi pada leher dan kepala bayi

Sekiranya diagnosis disahkan, kanak-kanak itu diberi rawatan. Ia termasuk:

  • kursus ubat - antikonvulsan, antispasmodik dan ubat penenang;
  • fisioterapi;
  • mod individu - ketenangan mutlak, yang melibatkan pengecualian permainan aktif dan aktiviti fizikal lain, mengurangkan tontonan TV dan PC.

Gegar otak pada bayi berusia satu tahun atau pada kanak-kanak berumur 2 tahun ke atas mesti dirawat secara kekal sehingga doktor berpeluang memantau keadaan pesakit kecil sepanjang masa. Di jabatan itu, bayi dijamin mendapat ketenangan fizikal dan psiko-emosi yang diperlukan. Rawatan berlangsung 7-10 hari.

Langkah pencegahan

Tidak ada pil yang dapat melindungi bayi dari semua kecederaan. Tetapi ada beberapa peraturan mudah yang akan meminimumkan penurunan minimum:

  • bayi berusia sebulan, semasa berada di meja ganti, tempat tidur atau di dalam kereta dorong, tidak boleh dibiarkan begitu sahaja;
  • menukar lampin, ibu semestinya memegang bayi;
  • lebih baik menutup lantai di sekitar sofa dengan bantal agar anak yang bermain dari atas tidak terluka sekiranya terjatuh;
  • semasa menanam bayi di kereta dorong, jangan lupa untuk mengikatnya;
  • kerusi roda sekiranya berhenti mesti dipasang pada brek;
  • pakai stoking dengan sisipan getah di rumah yang mencegah tergelincir;
  • menutupi setiap sudut tajam di apartmen dengan peranti khas;
  • pegang bayi dengan erat dengan tangan, menuruni tangga bersamanya;
  • semasa membeli roller kanak-kanak atau basikal jangan lupa membeli topi keledar dan alas lutut.

Kanak-kanak itu memukul kepalanya - apa yang perlu dilakukan?

Kanak-kanak itu memukul kepalanya - bila perlu berjumpa doktor, dan dalam keadaan apa anda boleh mendapatkan dengan meletakkan tuala dengan ais? Kami akan membincangkan perkara ini dan gejala yang membimbangkan pada bayi setelah jatuh di bawah.

Mengapa bayi paling kerap memukul kepala?

Kecederaan mekanikal pada tengkorak adalah salah satu sebab yang paling biasa bagi ibu bapa yang takut untuk pergi ke jabatan trauma. Ini bukan disebabkan oleh "kecanggihan" kebudak-budakan, tetapi kerana anatomi keanak-anakan yang istimewa.

Faktanya ialah pada kanak-kanak di bawah usia lima tahun, kepala beratnya kira-kira seperempat jisim seluruh badan. Sehubungan itu, apabila jatuh, ia memukul terlebih dahulu. Oleh kerana tidak ada naluri untuk pemeliharaan diri dan koordinasi kurang berkembang, bayi tidak meletakkan tangannya di hadapannya dalam penerbangan, oleh itu meningkatnya kemungkinan gegar otak dan masalah lain.

Selamatkan anak-anak dari kecederaan kepala yang teruk semasa musim gugur dan fontanelles yang tidak tumbuh hingga setahun, dan sejumlah besar cecair serebrospinal di dalam tengkorak yang dapat mengurangkan kejatuhan.

Nasib baik, sebahagian besar jatuh hanya disebabkan ketakutan dan lebam pada anak-anak dan saraf ibu bapa yang dihabiskan. Walaupun begitu, setiap orang harus mengetahui tanda-tanda yang membimbangkan di mana perlu memberi pertolongan cemas kepada bayi..

Bagaimana mengenali bahaya kejutan?

Ketika anak-anak mula merangkak dan kemudian berjalan, mereka sering tersandung, memukul, jatuh (dan sering dari ketinggian yang lebih tinggi daripada ketinggian mereka), mengakibatkan lebam, lecet, lebam dan lebam di kepala. Sejauh mana anda dapat mengenali betapa bahayanya pukulan atau lebam ini untuk sepanjang kesihatan anda? Adakah wajar menunjukkan anak itu kepada pakar pediatrik, pakar neurologi atau segera pergi ke jabatan traumatologi kecemasan?

Kecederaan kepala frontal

Sekiranya, setelah jatuh atau memukul rintangan, remah membengkak benjolan besar di dahinya, ini adalah perkara biasa. Pembengkakan yang teruk disebabkan oleh sebilangan besar saluran darah pecah semasa trauma mekanikal pada tisu lembut tengkorak. Hematoma di dahi paling sering bulat, mereka cepat jatuh dan berhenti mengganggu gelisah dan ibu bapanya, dalam kebanyakan kes mereka tidak mempunyai akibat yang serius.

Walau bagaimanapun, semua ini berlaku untuk kanak-kanak yang lebih tua, jatuh dan memukul bayi tidak boleh diabaikan - tunjukkan bayi itu kepada pakar pediatrik, walaupun anda berpendapat bahawa tidak ada bahaya. Doktor yang berpengalaman akan memeriksa bayi dan memberi jaminan kepada ibu bapa.

Kecederaan kepala

Pukulan tengkuk adalah alasan serius untuk beralih ke bilik kecemasan jabatan traumatologi kanak-kanak: selalunya kecederaan seperti ini mempunyai akibat yang cukup serius. Dan semakin muda anak, semakin cepat anda perlu berjumpa doktor, penundaan dapat menyebabkan penglihatan anak, kerana di bahagian oksipital tengkorak ada ujung saraf yang menghubungkan pusat visual otak dan bola mata.

Selain masalah penglihatan, anak mungkin mengalami gangguan koordinasi motorik dan gegaran. Kemungkinan tinggi keabnormalan perkembangan neurologi.

Pertolongan cemas untuk kecederaan mekanikal tengkorak

Selepas musim gugur, jangan teragak-agak, periksa kawasan lebam dan menilai tahap kecederaannya. Kemudian beri pertolongan cemas dan, jika perlu, hubungi pasukan ambulans. Sekiranya lebam atau luka di kepala sangat besar dan kelihatan menakutkan, ambil gambar luka di telefon bimbit doktor (pembengkakan tisu lembut di kepala boleh terlepas dengan cepat).

Sekiranya benjolan besar atau hematoma muncul di kepala bayi

Tenangkan bayi dan sapukan kompres sejuk ke tempat kecederaan atau hanya sebotol air sejuk yang dibalut dengan kain nipis. Pegang kompres selama lima minit dan keluarkan selama dua hingga tiga minit (untuk memulihkan peredaran darah). Ini akan meredakan kesakitan sedikit. Kemudian sapukan semula kompres selama lima minit. Ulangi langkah-langkah ini selama kira-kira 20-30 minit - pada masa inilah pembentukan akhir hematoma berlaku.

Sekiranya terdapat lelasan pendarahan di dahi atau leher

Gunakan sapuan kapas steril atau sehelai pembalut yang dibasahi dengan hidrogen peroksida untuk merawat lelasan, hentikan darah dengan hanya menekan pembalut yang bersih dan kering ke luka (anda perlu menekan perlahan selama tiga hingga lima minit).

Seorang kanak-kanak berumur lebih dari dua tahun yang mengalami kesemutan sedikit pun dapat disinfeksi dengan lelasan dengan alkohol perubatan, vodka atau dicuci dengan sabun.

Sekiranya darah terus mengalir, walaupun terdapat semua manipulasi, hubungi ambulans.

Sekiranya selepas musim gugur anda tidak menemui kerosakan

Berkelakuan seperti biasa, menenangkan bayi dan membelai dia. Perhatikan tingkah lakunya tanpa henti - sebarang keanehan harus memberi amaran kepada anda. Seorang kanak-kanak mungkin mula berubah-ubah, mengadu sakit kepala dan loya, cepat letih dan tidur dengan lama - semuanya adalah loceng yang membimbangkan yang menunjukkan kemungkinan gegaran atau masalah neurologi.

Sekiranya anak anda, setelah memukul kepalanya, mengaum, mengadu mual dan migrain, muntah, pingsan dan tidak terkoordinasi, segera panggil ambulans..

Bagaimana bersikap jika terdapat sedikit kecurigaan gegar otak?

Sekiranya bayi itu cukup tua untuk menjelaskan keadaannya kepada ibu bapa (ia dapat mengetahui di mana ia menyakitkan, membuatnya sakit atau pening), dan anda tidak melihat alasan yang baik untuk membawanya ke doktor, tetapi keraguan tetap ada, berjaga-jaga.

  • Sejurus selepas musim gugur, tenangkan bayi dan letakkan dia di tempat tidur, buatkan dia dengan permainan dan cerita yang tenang, baca buku. Jelaskan bahawa semuanya teratur, tetapi sekarang anda perlu berbaring sedikit.
  • Perhatikan bayi selama beberapa jam untuk tanda-tanda kegelisahan. Sekurang-kurangnya tiga hingga empat jam, jangan biarkan kita tertidur: dalam mimpi, anda boleh melupakan kemerosotan dalam keadaan gegaran.
  • Sekiranya anak kecil, bangunkan dia pada waktu malam dan perhatikan koordinasi pergerakan.
  • Perhatikan gelisah selama tiga hingga empat hari: jika tidak ada tanda-tanda yang membimbangkan dalam tempoh ini, maka kecederaan itu berjalan lancar.

Setelah pukulan ke kepala, disarankan untuk mengunjungi udara segar lebih kerap, lebih suka permainan lengang dan berjalan perlahan..

Tanda-tanda kecederaan kepala yang teruk

Sebarang lebam tengkorak memerlukan pemantauan berterusan oleh ibu bapa di rumah atau oleh doktor di hospital. Untuk insurans semula selepas kecederaan sekiranya anda memutuskan untuk meninggalkan bayi anda di rumah, kecualikan tekanan fizikal dan mentalnya: melarang membaca, menonton TV atau bermain komputer. Pengecualiannya adalah muzik klasik yang tenang. Sekiranya terdapat komplikasi yang dinyatakan di bawah, tunjukkan bayi kepada pakar neurologi atau pakar lain.

Gejala kegelisahan selepas memukul bahagian depan tengkorak

Setelah memukul dahi atau jatuh ke bawah, remah mungkin mengalami gejala berikut, yang menunjukkan komplikasi berbahaya:

  • kemurungan di dahi dan bukannya lebam biasa;
  • benjolan besar yang tidak normal;
  • muntah dan loya;
  • pening, pingsan;
  • tangisan yang tidak terkawal, amukan;
  • sesak nafas;
  • pemutihan kulit muka;
  • sianosis segitiga nasolabial;
  • pembesaran murid, strabismus;
  • kelesuan dan kelesuan;
  • kesukaran bercakap;
  • diskoordinasi, kekakuan pergerakan;
  • pendarahan telinga atau hidung.

Sekiranya kanak-kanak menunjukkan sekurang-kurangnya satu daripada gejala ini setelah memukul kepalanya, segera panggil ambulans!

Letakkan bayi di sofa atau tempat tidur di punggung atau sebelahnya (untuk bayi yang tidak dapat berguling-guling di sisinya sekiranya muntah) dan jangan berikan ubat sendiri: ini boleh menyukarkan diagnosis doktor.

Gejala kegelisahan selepas strok tengkuk

Kecederaan mekanikal okipital boleh menyebabkan semua gejala di atas, serta gejala berikut:

  • kebas anggota badan;
  • hilang ingatan
  • penyebaran gambar di mata;
  • kehilangan kesedaran;
  • sakit kepala yang teruk dan pening.

Menurut statistik, kecederaan tengkorak oksipital paling sering menyebabkan gegar otak, jadi mereka perlu diberi perhatian serius.

Anak-anak jatuh semasa permulaan gerakan bebas, dengan kejutan ringan dan kehilangan keseimbangan, sementara remaja jatuh semasa pergaduhan, ketika bermain roda atau meluncur. Kanak-kanak yang lebih tua harus dipaksa memakai topi keledar di kepala untuk mengelakkan kecederaan..

Kemungkinan akibatnya

Kepala adalah salah satu bahagian tubuh kita yang paling penting dan rentan, sebab itulah kecederaan tengkorak boleh membawa akibat yang tidak dapat dipulihkan yang menyebabkan masalah sepanjang hidup. Setelah memukul kepala, anda perlu memerhatikan anak. Ada kemungkinan dia akan menangis, mula tidur dengan teruk dan menyerap bahan sekolah dengan lebih teruk.

Akibat daripada kecederaan pada bahagian depan tengkorak

Terdapat beberapa jenis kecederaan selepas memukul dahi:

  • Terbuka - tisu lembut dan tulang tengkorak rosak, trauma disertai dengan pendarahan dan kehilangan kesedaran, kejutan kesakitan. Dalam kes ini, diperlukan rawatan segera di hospital..
  • Tertutup - tisu lembut dan tulang utuh. Terdapat tahap keparahan yang berbeza-beza dan memerlukan taktik rawatan yang berbeza.
  1. Kekacauan otak adalah keadaan yang serius, biasanya disertai dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan, pendarahan hidung atau telinga. Lebam muncul di sekitar mata, ucapan sukar. Salah satu saraf muka yang bertanggungjawab untuk ekspresi wajah mungkin terjejas.
  2. Gegar otak adalah keadaan biasa yang berlaku selepas kecederaan parah pada tengkorak. Ia dicirikan oleh muntah dan mual berterusan, pening, kebiruan bibir dan pucat kulit di wajah. Dalam beberapa kes, gejala ini mungkin tidak, tetapi tidur malam yang gelisah dan gelisah adalah alasan untuk berjumpa doktor. Dengan gegaran otak, rehat tempat tidur mingguan dengan aktiviti otak minimum.
  3. Hematoma atau benjolan, disertai dengan pembengkakan tisu lembut. Bayi menangis sebentar, tidak lama setelah menghilangkan rasa sakit, dia menenangkan dan melupakan kejadian itu.

Akibat daripada kecederaan pada bahagian tengkorak oksipital

Sebagai tambahan kepada komplikasi di atas, pukulan ke bahagian belakang kepala dapat memberikan akibat berikut:

  • gangguan, kecerobohan;
  • diskoordinasi pergerakan di satu pihak (biasanya dari gerakan di mana pukulan jatuh);
  • gangguan ingatan;
  • insomnia;
  • kemunculan migrain berterusan.

Cara mengelakkan kecederaan?

  1. Jangan sekali-kali meninggalkan bayi di sofa, tempat tidur tanpa sisi atau meja ganti - ia boleh jatuh dengan serta-merta. Letakkan lebih baik di lantai atau di buaiannya.
  2. Sekiranya anda duduk di sofa bersama bayi, letakkan beberapa bantal besar di atas lantai - ini akan melembutkan kejatuhan sekiranya pengawasan anda.
  3. Sentiasa memakai tali pinggang keledar di kereta dorong atau tempat duduk kereta..
  4. Semasa anak mula belajar berjalan, permaidani yang ketat akan membantu anda - kaki tidak akan tergelincir di atasnya, dan jatuh tidak akan menyakitkan.
  5. Dapatkan stoking yang fidgety dengan jerawat getah di sol - ini akan memudahkan berjalan dan mencegah jatuh.
  6. Jadikan anak anda memakai topi keledar keselamatan semasa meluncur, meluncur, berbasikal atau bermain scoot.
  7. Selamatkan pangsapuri sekerap mungkin: beli lapisan getah untuk sudut perabot yang tajam.

Kanak-kanak itu memukul bahagian belakang kepala: apa yang harus dilakukan dan apa akibatnya?

Tenaga anak-anak menyumbang bukan sahaja kepada pengetahuan dunia, tetapi juga pelbagai kecederaan. Dalam serpihan dengan pergerakan yang tidak terkoordinasi, kepala menderita sebahagian besarnya. Semasa mempersiapkan penampilan anggota keluarga baru, perlu menilai persekitaran rumah dari segi kehadiran objek traumatik (contohnya, perabot dengan sudut tajam) dan cuba mengeluarkannya.

Tetapi ini tidak melindungi penyelidik muda itu sepenuhnya, kerana dia boleh jatuh walaupun di tingkat bawah, belajar berjalan. Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, anda harus cepat, tanpa panik, menilai tahap kecederaannya. Sama ada hanya gumpalan atau untuk bergegas ke hospital bergantung pada kekuatan dan tempat kesannya..

Adakah ia selalu menjadi hit - hanya lebam di dahi

Memang, selalunya pukulan dahi disertai dengan lebam tisu lembut - benjolan muncul di kepala anak. Ia terbentuk sama seperti lebam, tetapi akan menjadi cembung kerana sejumlah besar kapal kecil yang pecah dan mengisi tisu berdekatan dengan darah.

Kecederaan serius dengan pukulan tidak mungkin berlaku, kerana tulang frontal yang kuat melindungi kepala dengan pasti. Tetapi anda harus selamat dan hubungi pakar pediatrik sekiranya bayi yang baru lahir mencecah dahinya. Semakin muda mangsa, semakin serius hematoma di dahi..

Namun, pukulan kuat boleh mencetuskan trauma otak. Kecederaan terbuka jelas: terdapat luka di kepala dan kerosakan tulang yang jelas. Ia dirawat secara pembedahan bersama dengan preskripsi ubat..

Dengan kecederaan tertutup, kulit dan tulang tidak terluka secara luaran, tetapi ada kecederaan dalaman, tanda-tanda yang harus anda ketahui.

Kecederaan kepala tertutup berbeza-beza:

  1. Dengan lebam otak, kehilangan kesedaran biasanya berlaku, pernafasan terganggu. Pendarahan telinga atau hidung, lingkaran hitam di sekitar mata, masalah dengan pertuturan, ekspresi wajah kerana kerosakan pada saraf muka dapat diperhatikan. Kursus ubat-ubatan diresepkan untuk merawat lebam ringan, dan hanya pakar bedah yang dapat menghilangkan akibat yang teruk.
  2. Gegar otak akibat strok didiagnosis oleh doktor dengan kerap dan biasanya dirawat secara perubatan tanpa komplikasi lebih lanjut. Dengan gegaran otak, si anak mungkin menghabiskan beberapa minit tanpa sedar, dan kemudian mengalami loya, muntah, sakit kepala. Sekiranya doktor menetapkan ubat-ubatan dan menetapkan rehat di rumah, tetapi pesakit mempunyai tidur yang tenang atau tanda-tanda membimbangkan yang lain, adalah berguna untuk memanggil pakar pediatrik.
  3. Fraktur tengkorak boleh disyaki dengan melihat dari telinga dan lubang hidung. Sangat mustahak untuk pergi ke hospital untuk melakukan x-ray. Rawatan dalam kes ini melibatkan campur tangan pembedahan diikuti dengan ubat.

Stroke tengkuk tidak kurang berbahaya

Pukulan ke bahagian belakang kepala boleh menyebabkan masalah penglihatan. Lobus oksipital otak bertanggungjawab untuk fungsi organ penglihatan. Lebih-lebih lagi, akibatnya mungkin tidak akan langsung mempengaruhi, tetapi setelah beberapa lama. Oleh itu, walaupun tidak ada aduan mangsa, adalah lebih bijak untuk segera menunjukkan kepada pakar yang tahu apa yang harus dilakukan jika anak itu memukul bahagian belakang kepala.

Komplikasi yang jarang berlaku tetapi tidak menyenangkan berlaku sekiranya kanak-kanak itu terkena tengkuk di sebelah kiri. Kadang-kadang mangsa mengalami gangguan dalam persepsi ruang sekitar di sebelah kiri, mereka mula melupakan semuanya, tidur dengan teruk, dan menderita sakit kepala. Fenomena serupa dapat dilihat dengan kerosakan pada tengkuk kanan..

Pukulan kuat ke bahagian belakang kepala boleh menyebabkan kecederaan otak trauma seperti pukulan ke dahi.

Apa yang perlu dilakukan kepada ibu ketika bayi jatuh

  1. Untuk menyesal dan menenangkan remah setelah jatuh, dan kemudian memeriksanya dari semua sisi, bermula dari kepala, untuk calar, lebam, luka berdarah di dahi dan di belakang kepala.
  2. Tenangkan dirinya dan menilai sama ada kejatuhan itu benar-benar serius. Sekiranya bayi tergelincir dari sofa ke karpet dan mengetuk, maka dia lebih banyak menangis kerana ketakutan dan menghilangkan lebam. Tetapi jika dia jatuh dari kereta dorong tinggi dan memukul kepalanya di atas aspal, ibu harus risau.
  3. Bayi yang sudah dewasa dapat memberitahu tentang apa yang berlaku. Anda harus bertanya kepadanya jika kepalanya sakit atau tidak, adakah kabur di matanya. Murid tidak boleh disempitkan atau dilebarkan.
  4. Ukur nadi dan bandingkan data dengan norma usia (pada bayi baru lahir mencapai 130-140 denyutan seminit, maka ia menjadi kurang biasa ketika anda bertambah tua). Penyimpangan dari norma harus waspada.
  5. Hilangkan hiburan yang bising dan ketegangan mata, tetapi jangan biarkan tidur. Semasa tidur, akan lebih sukar untuk mendiagnosis gegar otak, jika ada..
  6. Perlu diingat bahawa jika, setelah memukul, anak itu tidak menangis selama beberapa minit, maka, kemungkinan besar, dia kehilangan kesedaran.
  7. Merawat kulit yang rosak. Lecet kecil dibasmi kuman dengan hidrogen peroksida, selepas itu salap penyembuhan luka digunakan. Dan jika anak telah memenuhi kerucut, maka kompres penyejuk digunakan selama 3 minit untuk mengelakkan bengkak. Sekiranya pendarahan teruk yang tidak dapat dihentikan dalam seperempat jam, serta munculnya gejala di atas, anda harus menghubungi doktor.
  8. Jadualkan lawatan ke klinik tidak lama lagi. Adalah perlu untuk menunjukkan kepada kanak-kanak yang memukul kepalanya, pakar pediatrik untuk menilai keadaan umum, pakar oftalmologi untuk mengecualikan gangguan dalam fungsi organ penglihatan setelah terkena, dan pakar bedah saraf untuk menerima arahan untuk pemeriksaan otak.

Tanda-tanda Membimbangkan Apabila Anda Tidak Boleh Menginap di Rumah

Sekiranya seorang kanak-kanak jatuh dan memukul kepalanya, akibat yang paling menakutkan adalah kerosakan otak. Lebih-lebih lagi, gejalanya mungkin tidak muncul seketika, tetapi setelah beberapa jam.

Panggilan ambulans harus segera sekiranya gejala berikut muncul:

  • kehilangan kesedaran;
  • penyimpangan kadar jantung dari norma usia;
  • pendarahan dari telinga atau hidung;
  • muntah, cirit-birit dengan jejak darah;
  • kulit biru atau pucat;
  • kulit gelap di bawah mata dan di belakang telinga;
  • terjejas koordinasi pergerakan, berkedut, mati rasa anggota badan;
  • perubahan saiz murid, strabismus;
  • kelesuan, mengantuk, perubahan cara dan sifat tidur, air mata;
  • kekurangan selera makan;
  • benjolan kanak-kanak terlalu bengkak atau rongga muncul dan bukannya benjolan.

Menunggu ketibaan doktor, anda harus meletakkan bayi di tempat tidur, sambil mengalihkan perhatiannya dan tidak membiarkannya tertidur. Semasa muntah, lebih baik memutarnya ke sisinya supaya cecair tidak memasuki saluran pernafasan. Anestetik yang diambil sebelum ketibaan doktor boleh mengganggu penilaian keadaan bayi.

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh di punggungnya dan memukul, iaitu ada kemungkinan kecederaan tulang belakang, anda perlu mengatasinya dengan berhati-hati untuk mengelakkan perpindahan vertebra tambahan.

Apa yang diharapkan semasa masuk ke hospital

Doktor akan memeriksa mangsa, meminta dia atau ibu bapanya untuk memberitahu mengenai pukulan, menentukan, memukul dengan belakang kepala atau dahi, menilai kerosakan dan memberitahu mengenai tindakan selanjutnya.

Mungkin, bayi akan dihantar ke tomografi otak untuk mengecualikan pendarahan, patah tulang.
Pesakit di bawah satu setengah tahun diperiksa melalui fontanel yang masih belum ditutup.

Cara melindungi kepala anak anda dari pukulan

Anda harus sentiasa berjaga-jaga dengan bayi anda. Ini berlaku walaupun pada bayi yang baru lahir, yang sepertinya masih tidak dapat memihak kepadanya. Bagaimanapun, justru ketiadaan ibu yang dapat mendorong bayi untuk belajar melakukan rampasan kuasa di meja ganti.

Meja seperti itu sesuai untuk ibu bapa, tetapi, dari sudut keselamatan, permukaan lembut yang besar (tempat tidur atau selimut yang tersebar di lantai) lebih baik untuk menukar pakaian. Biarkan bayi sentiasa diawasi atau berada di kawasan yang selamat - di taman permainan.

Tidak dianjurkan untuk mengabaikan tali pinggang keledar di kereta dorong. Walaupun bayi belum dapat keluar, tidak ada yang dapat menjamin bahawa kereta dorong tidak akan terbalik, setelah mengalami ketidaksesuaian. Tali pinggang akan mengelakkan penumpang kecil jatuh ke jalan raya. Tali pinggang juga disediakan di kerusi tinggi, kerana jatuh dari ketinggian seperti itu ke lantai atau jubin boleh mengakibatkan kecederaan.

Apabila bayi mula menguasai ruang di rumah dan sering melentur, anda perlu melihat objek di sekitarnya dari ketinggian pertumbuhannya dan mengamankan setiap sudut tajam dengan bantalan silikon. Bagi kanak-kanak, pelajar yang berjalan kaki, terdapat stoking khas dan seluar ketat dengan tapak kaki yang tidak licin..

Anak-anak sering tersandung dan terbongkok-bongkok, menuruni tangga, jadi anda tidak boleh membiarkan bayi mengendalikan tangan anda. Semasa menaiki tangga, Anda juga perlu memegang tangan atau memastikan kacang dari belakang, kerana ada bahaya jatuh ke punggung.

Banyak kecederaan berlaku di taman permainan. Adalah berbahaya untuk bermain di sebelah kanak-kanak yang lebih tua, lebih baik mengalihkan perhatian dan membuang bayi anda. Sekiranya anda tidak dapat pergi, ibu harus berada di sebelah anak. Terutama waspada harus dekat dengan ayunan, karusel dan struktur bergerak lain.

Anak-anak yang telah menunjukkan keinginan untuk belajar roller skate atau basikal lari harus segera terbiasa dengan fakta bahawa mereka perlu memakai topi keledar. Atlet muda juga harus dijelaskan bagaimana jatuh..

Ibu bapa harus tahu apa yang harus dilakukan sekiranya anak masih memukul kepalanya. Dan anak-anak anda perlu dengan sabar menjelaskan betapa pentingnya tidak memukul. Bayi hanya perlu dilindungi, dan anak-anak yang lebih tua diajar peraturan keselamatan setiap hari.

Sekiranya bayi jatuh - apa yang harus dilakukan sekiranya anak itu mengalami kecederaan di kepala

Kecederaan otak traumatik pada kanak-kanak

Pakar bedah saraf Orest Gay, profesor bersekutu Jabatan Pencegahan Neurosurgeri RMAPO

Ibu terganggu hanya sebentar, tetapi kali ini sudah cukup untuk anak itu jatuh dan memukul kepalanya. Apa nak buat? Bagaimana untuk menentukan keparahan kecederaan dengan tanda-tanda luaran, dan sama ada anda perlu berjumpa doktor sekiranya, pada pandangan pertama, anak itu tidak perlu risau?

Penampilan seorang anak dalam keluarga memerlukan perhatian dan penjagaan bayi yang berterusan dari orang dewasa. Dan walaupun, sebagai peraturan, semua anggota keluarga mengetahui hal ini dan benar-benar diserap oleh anak itu, namun ada kes-kes ketika anak-anak tahun pertama kehidupan, dibiarkan tanpa pengawasan bahkan untuk waktu yang singkat, jatuh dari ketinggian (dari meja ganti, dari buaian, kereta sorong, dari tangan ibu bapa, dll.) dan mengalami kecederaan di kepala.

Apakah kecederaan kepala?

Kecederaan otak traumatik (TBI) - kerosakan mekanikal pada struktur tengkorak dan intrakranial (otak, saluran darah, saraf, meninges).

Manifestasi kecederaan otak traumatik pada kanak-kanak berbeza secara signifikan dari gejala ciri orang dewasa, dan ia disebabkan oleh ciri-ciri tubuh anak, iaitu:

  • proses pengoksidaan tengkorak bayi masih belum selesai, tulang tengkoraknya plastik, fleksibel, hubungannya antara satu sama lain longgar;
  • tisu otak belum matang, tepu dengan air, pembezaan struktur pusat saraf dan sistem peredaran otak tidak lengkap. Oleh itu, di satu pihak, tisu otak mempunyai kemampuan kompensasi yang besar dan margin keselamatan yang disebut (tulang lembut tengkorak dan lebih banyak cecair dan otak daripada pada orang dewasa dapat menyerap kejutan). Sebaliknya, kerana tisu otak yang belum matang mengalami trauma, yang boleh menyebabkan perkembangan strukturnya yang terganggu dan memprovokasi sekatan perkembangan mental, gangguan emosi, dll..

Pengelasan kecederaan kepala

Menurut satu klasifikasi, kecederaan otak traumatik terbahagi kepada:

  1. TBI terbuka - kerosakan pada kepala, di mana integriti tisu lembut, tulang tengkorak terganggu. Sekiranya dura mater 1 juga rosak, maka luka itu disebut menembusi. Dengan kata lain, agen trauma menembusi bukan sahaja rongga kranial, tetapi juga sampai ke otak. Terdapat risiko jangkitan, yang merumitkan kecederaan.
  2. Kecederaan kepala tertutup - kerosakan pada kepala, di mana integriti tisu lembut (atau hanya terdapat lecet kecil, calar) dan tulang tengkorak tidak terganggu. Selalunya, ketika jatuh dari ketinggian, anak-anak tahun pertama kehidupan mendapat penutupan TBI.

1 Dura mater adalah salah satu daripada tiga meninges otak, yang paling luar, bersebelahan di rongga tengkorak ke permukaan dalaman tulang, yang terdiri daripada tisu penghubung berserat padat; mempunyai fungsi pelindung.

Sebaliknya, kecederaan tertutup dibahagikan kepada:

  • gegar otak (tanpa membahagi dengan keparahan);
  • lebam otak darjah ringan, sederhana dan teruk;
  • pemampatan otak.

Gegar otak (commotio) adalah bentuk kecederaan otak traumatik yang ringan. Kerosakan otak berlaku pada tahap molekul (molekul digoncang), sementara fungsinya dilanggar, tetapi tidak ada perubahan yang jelas dalam struktur zat otak.

Brus contusion (contusio) - kerosakan pada otak, yang dicirikan oleh berlakunya fokus / fokus pemusnahan bahan otak dengan keparahan yang berbeza-beza. Fokus boleh menjadi tunggal, berganda, berbeza dalam dan lokasi.

Dalam kes ini, pesakit mengalami gangguan neurologi (contohnya, ketidakupayaan untuk mengikuti mata objek bergerak, dll.) Dan / atau perubahan psikologi.

Mampatan otak (kompresio) adalah kerosakan yang paling parah pada bahan otak, yang, sebagai peraturan, berlaku dengan latar belakang gangguan otak dan sangat jarang berlaku tanpa itu. Sebabnya (tekanan otak mungkin adalah pengumpulan darah di dalam tengkorak akibat pecahnya kapal, atau otak dapat memampatkan serpihan tengkorak dengan patah yang disebut lekukan.

Kes khas kecederaan otak traumatik pada bayi

  • Bayi berbaring di meja ganti atau di sofa, ibu berpaling untuk beberapa saat, dan bayi jatuh di atas pop.
  • Bayi itu dibiarkan tanpa pengawasan di dalam najis tinggi. Dia menyepak meja dan jatuh dengan kerusi di punggungnya..
  • Kanak-kanak itu cuba bangun di buaian. Sesuatu di lantai menarik minatnya, dan dia melebihi sebelah dan jatuh.
  • Bayi itu dibiarkan duduk di kereta dorong, tidak menganggap bahawa dia akan berusaha bangun di dalamnya dan, tanpa mencari sokongan, akan jatuh.

Manifestasi luaran kecederaan kepala

Oleh kerana berat kepala bayi relatif lebih besar daripada berat badan, ketika jatuh, pertama kali menyentuh kepala dan selalunya kawasan parietal. Bahagian depan dan oksipital kepala sangat jarang cedera..

Setelah jatuh, kanak-kanak itu muncul di zon kesan kemerahan, bayi merasa sakit. Sekiranya dalam beberapa minit edema yang berkembang pesat tidak muncul di tempat ini, dan hanya sedikit pembengkakan yang diperhatikan, maka sebagai peraturan, ini menunjukkan lebam pada tisu lembut kepala (yang tidak berlaku untuk kecederaan kepala). Sesuatu yang sejuk mesti digunakan pada tempat sakit (gelembung dengan ais, tuala yang dibasahi dengan air sejuk - jangan lupa untuk membasahi semula secara berkala, dll.). Sapukan kompres sejuk sekurang-kurangnya 5-15 minit (atau sekurang-kurangnya masa, berapa banyak yang akan dibenarkan oleh bayi - selalunya prosedur ini menyebabkan protes aktif). Kompres sejuk akan mengurangkan edema tisu, yang mengganggu fungsi normal organ, saluran darah yang sempit, yang merupakan pencegahan pendarahan dan akan menjadi faktor penting dalam hasil kecederaan yang baik di masa depan. Kelebihan prosedur ini lebih penting daripada kemungkinan mitos kanak-kanak yang terlalu tinggi untuk waktu yang singkat. Dan yang paling penting - bertenang dan cuba menenangkan bayi.

Tanda-tanda gegaran luaran pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan agak lemah. Bagi bayi, kehilangan kesedaran akibat gegar otak jarang berlaku, tidak seperti kanak-kanak dan orang dewasa prasekolah dan usia sekolah. Juga, mereka tidak boleh mengadu sakit kepala. Mereka segera mula menangis dengan kuat, ada kecemasan motor. Setelah menjerit mereka mungkin tertidur. Setelah bangun, mereka berubah-ubah, menolak makanan. Kemudian ada muntah (biasanya tunggal) atau kerap meludah. Pada malam pertama selepas kecederaan, kanak-kanak tidak dapat tidur nyenyak. Semakin jelas pelanggaran ini dalam tingkah laku kanak-kanak dan semakin lama, semakin besar kemungkinan gegaran.

Reaksi lain terhadap trauma juga mungkin berlaku: setelah tidur kanak-kanak, tanda-tanda luaran trauma hilang dan idea pemulihan yang salah dibuat. Ini adalah salah tanggapan yang berbahaya: keadaan bayi boleh merosot dengan teruk.

Sekiranya selepas musim gugur terdapat jangka waktu yang panjang (dari satu hingga beberapa minit) antara musim gugur itu sendiri dan tangisan bayi dari pukulan, kemungkinan besar terdapat kehilangan kesedaran. Kehadiran tanda-tanda seperti ini sering menunjukkan lebam otak. Tetapi kadang-kadang dalam situasi yang sama, ibu bapa kehilangan masa, sukar bagi mereka untuk menavigasi, banyak masa telah berlalu sejak anak jatuh atau tidak cukup, ada kehilangan kesedaran atau tidak. Walaupun kanak-kanak itu hanya tersengih-sengih, tetapi sebelum itu ia diam selama beberapa waktu, keadaan seperti itu harus memberi amaran kepada ibu bapa, dan ia harus dikaitkan dengan patologi yang lebih teruk. Ini akan memungkinkan, tanpa membuang masa, untuk mendapatkan bantuan perubatan dan mengetahui keparahan kecederaan. Kekacauan otak disertai dengan pelanggaran aliran darahnya dengan keparahan yang berbeza-beza (dari penurunan hingga berhenti sepenuhnya), pembengkakan bahan otak, pendarahan di otak, mungkin mengembangkan paresis 2 dan kelumpuhan 3. Tanda-tanda patologi lain sama seperti semasa gegar otak, tetapi hanya lebih ketara: muntah berulang, kegelisahan berpanjangan, dan lain-lain. Dengan lebam otak yang teruk, koma berkembang 4.

2 Paresis (dari paresis Yunani - kelemahan, kelonggaran) - penurunan kekuatan dan / atau amplitud pergerakan sukarela kerana gangguan penghantaran impuls saraf ke otot yang sepadan.
3 Kelumpuhan (dari bahasa Yunani. Paralyo - untuk melepaskan, berehat) - gangguan fungsi motor dalam bentuk ketiadaan pergerakan sukarela sepenuhnya kerana gangguan penghantaran impuls saraf ke otot yang sepadan.
4 Koma (dari koma Yunani - tidur nyenyak; sinonim dengan koma) - keadaan penindasan mendalam terhadap fungsi sistem saraf pusat, yang dicirikan oleh kehilangan kesedaran sepenuhnya, kehilangan reaksi terhadap rangsangan, dan disregulasi fungsi penting badan.

Sekiranya pendarahan otak berlaku pada zatnya, ini menyebabkan pemampatan otak, di mana kerosakan pada pusat pernafasan penting dan aktiviti jantung mungkin berlaku, yang mengganggu fungsi mereka sehingga badan berhenti sepenuhnya. Sebagai peraturan, pada kanak-kanak dengan pendarahan intrakranial, kemurungan kesedaran diperhatikan. Tahap kesedaran yang terganggu mungkin berbeza-beza bergantung pada tahap kerosakan otak - dari rasa mengantuk yang teruk hingga koma.

Ketika jatuh dari ketinggian pada kanak-kanak, patah tulang tengkorak adalah mungkin (kecederaan kepala terbuka), yang juga dapat menekan otak. Fraktur tulang tengkorak pada bayi paling sering dikenali sebagai retakan, ini adalah patah linier yang disebut. Dengan lokasi, panjang, lebar, seseorang dapat menilai keparahan kecederaan. Oleh itu, perbezaan antara tepi patah tulang mungkin menunjukkan bahawa terdapat pecahnya dura mater, dan ini adalah petunjuk untuk pembedahan. Fraktur tertekan (penyok) lebih jarang berlaku. Dalam kes ini, tulang cekung di dalam tengkorak, serpihan tulang memampatkan otak. Fraktur seperti itu juga memerlukan campur tangan pembedahan. Edema yang meningkat dengan pesat muncul di zon patah tulang, yang mungkin disebabkan oleh pengumpulan darah di tisu lembut (hematoma) akibat kerosakan oleh serpihan tulang. Selalunya, terdapatnya edema (lebam) di kepala anak yang membuatkan ibu bapa pergi ke doktor, sementara kecederaan atau akibatnya tidak diketahui.

Apa yang perlu anda lakukan terlebih dahulu sekiranya anak jatuh

Kami sangat menasihati ibu bapa yang anak-anaknya mengalami kecederaan di kepala: walaupun, pada pendapat anda, bayi itu tidak bimbang, dia jatuh dari ketinggian kecil, berhenti menangis, dan lain-lain, segera dapatkan bantuan doktor berikut: pakar neurologi pediatrik, traumatologi, pakar bedah saraf. Untuk melakukan ini, anda perlu memanggil pasukan ambulans di rumah dan anda dan anak anda akan dibawa ke hospital khusus. Atau hubungi sendiri bahagian pembedahan kemasukan di mana-mana hospital kanak-kanak yang besar, di mana kanak-kanak itu akan mendapatkan nasihat daripada pakar ini. Sekiranya mereka tidak mengesahkan patologi, anda boleh pulang dengan selamat.

Kegagalan berjumpa doktor adalah berbahaya kerana diagnosis trauma yang lewat, keadaan anak yang semakin teruk, dan kemungkinan koma. Semua ini memerlukan rawatan dalam keadaan resusitasi, dalam beberapa kes - campur tangan pembedahan. Akses lewat ke doktor meningkatkan risiko kematian, komplikasi, memanjangkan tempoh pemulihan dan memburukkan lagi hasilnya, sehingga anak mungkin menjadi kurang upaya.

Di manakah TBI dirawat?

Menurut peraturan (standard) yang ada, semua kanak-kanak yang mengalami kecederaan otak traumatik harus dimasukkan ke hospital. Kanak-kanak dengan gegar otak (kecederaan otak traumatik ringan) dapat dirawat di jabatan neurologi dan bedah saraf. Pesakit dengan bentuk kecederaan yang lebih teruk harus dirawat di jabatan bedah saraf (jika ada di kawasan tertentu).

Menjalankan rawatan yang tepat sasaran memerlukan pemeriksaan menyeluruh terhadap anak, yang hanya mungkin dilakukan di hospital.

Pemeriksaan ini merangkumi kajian menyeluruh mengenai sistem saraf, alat vestibular, organ penglihatan, pendengaran, dan kajian lain.

Di jabatan kemasukan, anak diperiksa, tanda-tanda yang menunjukkan kerosakan pada tulang tengkorak atau kecederaan otak diperiksa, ibu bapa ditanya mengenai keadaan anak setelah jatuh, dll..

Diagnostik untuk TBI

Pemeriksaan penting untuk trauma kepala pada bayi adalah neurosonografi - pemeriksaan struktur otak menggunakan alat ultrasound melalui fontanel bayi yang besar (kajian ini dapat dilakukan sehingga fontanel besar ditutup, hingga 1-1,5 tahun). Kaedah ini mudah digunakan, tidak memberi kesan buruk kepada tubuh, memberikan maklumat yang cukup untuk menentukan taktik rawatan pesakit. Dengan pertolongannya, mungkin pertama sekali untuk mengecualikan atau menentukan kehadiran pendarahan intrakranial (yang paling mengancam nyawa). Satu-satunya batasan penggunaannya ialah ketiadaan alat ultrasound di hospital atau pakar yang boleh mengatasinya (sebagai contoh, tidak semua hospital di negara yang mempunyai alat ultrasound boleh mengalami neurosonografi kecemasan pada waktu malam, kerana pakar bekerja pada siang hari).

Sekiranya terdapat kecurigaan pendarahan intrakranial (terutamanya jika tidak mungkin melakukan neurosonografi kerana pelbagai sebab), tusukan lumbal dilakukan - manipulasi perubatan dan diagnostik, di mana jarum berongga yang disambungkan ke tusukan jarum suntik di kawasan vertebra lumbar kedua atau keempat salah satu ruang saraf tunjang (subarachnoid ruang) dan bahagian sampel cecair serebrospinal untuk pemeriksaan di bawah mikroskop. Dengan adanya sel darah dalam cairan serebrospinal, mereka dinilai berdasarkan adanya pendarahan intrakranial.

Selain itu, terdapat kaedah yang lebih canggih untuk memeriksa kepala anak: komputasi tomografi (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI).

Tomografi yang dikira (CT) (dari bahasa Yunani. Tomos - segmen, lapisan + Greek. Grapho - tulis, gambarkan) - kaedah penyelidikan di mana menggunakan sinar-X untuk mendapatkan gambar lapisan tertentu (kepingan) tubuh manusia (contohnya, kepala). Dengan CT, sinar jatuh pada peranti khas yang menghantar maklumat ke komputer yang memproses data yang diterima mengenai penyerapan sinar-x oleh tubuh manusia dan memaparkan gambar di layar monitor. Dengan cara ini, perubahan terkecil dalam penyerapan sinar direkodkan, yang seterusnya membolehkan kita melihat apa yang tidak dapat dilihat dalam sinar-x konvensional. Perlu diperhatikan bahawa pendedahan radiasi semasa CT jauh lebih rendah daripada dengan pemeriksaan sinar-X konvensional..

Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah kaedah diagnostik (tidak berkaitan dengan radiasi sinar-x) yang membolehkan anda memperoleh gambar organ berlapis di pelbagai bidang, untuk membina tiga dimensi pembinaan semula kawasan yang disiasat. Ini didasarkan pada kemampuan beberapa inti atom ketika ditempatkan di medan magnet untuk menyerap tenaga dalam julat frekuensi radio dan memancarkannya setelah penghentian pendedahan kepada nadi frekuensi radio. Untuk MRI, pelbagai urutan pencitraan berdenyut dari struktur yang dikaji dikembangkan untuk mendapatkan kontras optimum antara tisu normal dan diubah. Ini adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling bermaklumat dan tidak berbahaya..

Tetapi penggunaan CT dan MRI yang meluas dan awal kanak-kanak adalah sukar kerana perlunya melakukan pemeriksaan ini pada kanak-kanak dalam keadaan tidak bergerak (di bawah anestesia umum), kerana imobilitas pesakit adalah syarat penting untuk kejayaan pelaksanaan teknik ini, yang mustahil dicapai dari bayi.

Taktik rawatan TBI

Setelah pemeriksaan dan penjelasan diagnosis, taktik rawatan ditentukan. Ubat ditetapkan (terapi yang bertujuan untuk menghilangkan edema serebrum, menurunkan tekanan intrakranial, membetulkan metabolisme dan aliran darah di otak, dll.). Rawatan pembedahan digunakan <и необходимо) прежде всего для устранения сдавления мозга. Оно назначается детям с вдавленными переломами костей черепа и внутричерепными кровоизлияниями.

Ibu bapa perlu menyedari bahawa hanya pemeriksaan menyeluruh dan mencukupi anak yang memungkinkan rawatan kecederaan otak yang betul dan tepat waktu, untuk pulih dan mengelakkan kecacatan.

Akibat TBI

Kajian mengenai kecederaan otak traumatik menunjukkan bahawa walaupun kecederaan ringan boleh menyebabkan kesan yang tidak diingini..

Di bawah pengaruh trauma (momen kerosakan mekanikal pada bahan otak) dan akibatnya, fungsi pelbagai bahagian otak dilanggar, dan akibatnya, kerja organ dan sistem tunduk kepada mereka (endokrin, sistem pencernaan, dll.). Aliran darah mungkin terganggu, termasuk aliran darah vena dari rongga kranial. Pengaturan nada vaskular menderita - mereka dapat menyempit dengan tidak mencukupi, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah. Semua ini memperburuk aliran proses metabolik di otak, akibatnya sel-sel otak dapat digantikan oleh rongga sista, yakni lubang yang diisi dengan bentuk cairan di tempatnya, dan di tempat di mana sista ini ada, fungsi otak tertentu akan hilang. Sebagai contoh, lobus frontal bertanggungjawab untuk kecerdasan - yang bermaksud bahawa kehadiran sista di tempat ini mengurangkannya. Di samping itu, diketahui bahawa otak biasanya mempunyai ruang dalaman dan luaran yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Selepas kecederaan, ia boleh terkumpul secara berlebihan - dan oleh itu, tekanan intrakranial meningkat. Cecair di bawah tekanan memerah zat otak, menyebabkan atrofi lambatnya 5 (fenomena ini boleh berlaku semasa pembentukan sista).

Pencetusan mekanisme patologi kecederaan bergantung pada keparahannya: semakin berat, semakin pelanggaran yang lebih jelas, semakin buruk hasilnya, semakin lama tempoh pemulihan.

5 Atrofi (dari atrophia Yunani; a - ketiadaan tanda atau kualiti, trofi - pemakanan) - penurunan jisim dan isipadu organ atau tisu akibat gangguan makan, disertai dengan kelemahan atau penghentian fungsi mereka.

Dengan kecederaan otak traumatik ringan, prognosis biasanya menguntungkan - tertakluk kepada rejimen dan rawatan yang disyorkan. Setelah pulih, fenomena asthenization adalah mungkin - anak cepat letih, menjadi tidak peduli, mudah marah. Pada masa yang sama, bayi lebih terhambat, yang boleh menyebabkan kecederaan berulang. Fenomena ini boleh mempengaruhi perkembangan intelektual anak masa depan..

Pada TBI sederhana, peningkatan tekanan intrakranial, sakit kepala yang kerap, dan gangguan koordinasi boleh menyertai fenomena asthenisasi..

Pada TBI yang teruk, prognosis mungkin tidak baik - kematian dalam kes ini mencapai 15-30%. Setelah pulih, pelbagai akibat dapat terjadi: dari pelbagai tahap gangguan motorik, serangan kejang yang teruk hingga gangguan mental yang teruk, dan kesedaran, yang menyebabkan kecacatan.

Dengan TBI terbuka, komplikasi purulen-radang sering timbul (contohnya, meningitis - radang meninges, dll.), Yang juga boleh menyebabkan kematian.

Masih belum ada jawaban yang jelas untuk pertanyaan tersebut, dalam jangka masa berapa badan pulih sepenuhnya walaupun setelah cedera ringan di kepala. Dipercayai bahawa setelah kecederaan tersebut pemulihan berlaku dalam beberapa hari, maksimum 2-3 minggu. Tetapi kajian menunjukkan bahawa selepas 1-3 bulan setelah gegar otak, sekurang-kurangnya separuh daripada anak-anak mengalami penyimpangan tertentu dari norma, yang kadang kala berlarutan lebih lama. Kepantasan pemulihan bergantung terutamanya pada tahap kecederaan, usia dan status kesihatan kanak-kanak sebelumnya.

Di antara pelbagai kecederaan badan, kecederaan kepala menyumbang 30-50% daripada semua kecederaan pada kanak-kanak. Dan setiap tahun angka ini meningkat sebanyak 2%.

Cara mengurangkan kemungkinan kecederaan kepala

Kecederaan pada kanak-kanak paling kerap berlaku di hadapan orang dewasa, dan ini sekali lagi membuktikan kecerobohan atau kesombongan dan kecerobohan kita, dan juga bahawa kita kurang membayangkan kemahiran motorik bayi. Ibu bapa harus memastikan penampilan kemahiran motor baru pada anak dan mengambil langkah keselamatan.

Jadi, bayi berusia sebulan, yang terbaring di perutnya, dapat mendorong kakinya dari sisi meja ganti, dari belakang sofa, tempat tidur dan jatuh. Setiap kemahiran atau pergerakan bayi berikutnya (cubaan duduk, merangkak, berdiri) juga boleh menyebabkan kecederaan "tidak dijangka". Seorang kanak-kanak, yang cuba bangun, mungkin jatuh dari kereta bayi, dari tempat duduk anak, terutamanya jika mereka lupa untuk mengikatnya.

Sekiranya anda perlu menjauh, jangan biarkan anak itu terbaring di permukaan yang tinggi (dan tidak begitu), letakkan bayi di dalam buaian, tempat bermain atau bahkan di lantai.

Kencangkan anak anda di kerusi tinggi dan kereta sorong.

Sekiranya terdapat tangga di rumah, letakkan pagar keselamatan agar bayi tidak jatuh atau naik tinggi dan kemudian jatuh.

"Pejalan kaki" juga tidak selamat: kanak-kanak, berada di dalamnya, dapat menolak, memukul sesuatu, berguling, dan juga jatuh dari tangga. Lebih baik menolak penggunaan kenderaan seperti itu.

"Pelompat" berbahaya kerana tidak dapat diramalkan lintasan pergerakan: sebagai contoh, kanak-kanak di dalamnya mungkin bertembung dengan dinding.

Peranan yang paling penting dalam mengurangkan kecederaan kanak-kanak diberikan kepada pencegahan, dan perkara utama di dalamnya adalah sikap orang dewasa yang prihatin terhadap anak-anak dan keselamatan mereka.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Baca Mengenai Pening