Utama Ketumbuhan

Pertolongan cemas dan rawatan untuk hematoma di kepala selepas lebam

Hematoma adalah kecederaan di mana cairan atau darah beku menumpuk di tisu lembut. Kejutan atau tekanan yang tajam dengan objek yang keras dan tumpul dapat menyebabkan pendarahan dalaman.

Tengkorak adalah struktur tulang yang ditutup dengan kulit, dan di antara mereka terdapat rangkaian vena dan arteri yang luas. Itulah sebabnya hematoma terbentuk dengan begitu mudah di kepala setelah terkena hentaman..

Di samping itu, tulang dan kulit saling berdekatan. Selepas lebam, saluran darah rosak dan darah terkumpul di rongga tisu lembut.

Sebab-sebabnya

Penyebab utama kecederaan pada tisu lembut kepala atau muka adalah kesan mekanikal pada bahagian badan ini:

  • jatuh, lebam di tanah;
  • terkena kemalangan atau sengaja dengan objek tumpul.

Orang dewasa dan remaja biasanya mendapat kecederaan seperti itu akibat terjatuh, pergaduhan, dan tidak berhati-hati ketika bergerak melalui kawasan traumatik (misalnya, di hutan, di bawah pokok dengan dahan rendah). Dan kanak-kanak lebih cenderung mencederakan kepala kerana tidak diperhatikan semasa bermain atau berjalan dan berlari.

Mekanisme pendidikan

Otak dilindungi bukan hanya oleh tengkorak, tetapi juga oleh cairan serebrospinal, yang mengisi ruang antara tengkorak dan organ mental. Ia membekalkan otak dengan oksigen dan zat berguna, dan juga mencegah pukulan ke tengkorak ketika menggelengkan kepala. Tetapi kecederaan yang teruk menyumbang kepada pelanggaran tisu lembut di dinding dalaman tengkorak, yang menyebabkan kerosakan pada saluran darah dan pendarahan selanjutnya. Oleh itu, hematoma otak terbentuk, yang mungkin terdiri daripada darah cair atau darah beku..

Punca berlakunya

Terdapat beberapa sebab yang menyumbang kepada perkembangan hematoma, ia berlaku untuk luaran dan dalaman:

  • kerosakan luaran pada kepala (kecederaan, pukulan, pelanggaran integriti tengkorak);
  • penyakit berjangkit di otak atau tumor;
  • pecah aneurisma;
  • keabnormalan vaskular;
  • penyakit autoimun (lupus erythematosus);
  • masalah pembekuan.

Gejala lebam tisu lembut muka dan kepala

Ciri pembezaan utama kecederaan adalah kerosakan pada tisu subkutan, otot dan saluran darah, sementara kulit tetap utuh - sepasang lecet kecil tidak dapat dikira. Ini kerana kulit, berkat serat kolagen, adalah tisu yang sangat elastik dan elastik, dan ia hanya boleh rosak dengan sesuatu yang tajam. Tetapi otot dan serat, yang berada di bawah kulit, tidak berbeza dalam keanjalannya, sehingga pukulan menyebabkan kerosakan. Ujung saraf dan saluran darah yang melewati kawasan ini juga menderita - dan terletak sangat padat di kepala.

Tanda pertama kecederaan adalah sakit. Sekiranya pukulan datang ke bahagian belakang kepala, banyak orang menjadi gelap di mata. Ini kerana pusat-pusat yang mengawal penglihatan terletak tepat di bahagian belakang otak..

Benjolan biasanya muncul selepas kesakitan. Ini adalah hasil dari memasuki ruang antara sel limfa atau pecahnya kapal dan sentuhan darah seterusnya di bawah kulit - dalam kes yang terakhir, hematoma terbentuk. Gejala ini paling ketara pada orang dengan kulit tipis dan lapisan subkutan yang longgar. Gejala seperti itu adalah ciri lebam ringan. Sekiranya lebam tidak segera muncul dan mempunyai warna pucat, ini menunjukkan kerosakan yang lebih dalam.

Kadang-kadang dengan lebam tisu lembut kepala, sakit kepala, pendarahan dari hidung, dan sedikit peningkatan suhu muncul. Ditambah dengan ini adalah kekeliruan dan kelemahan umum. Manifestasi ini adalah petunjuk keparahan sederhana..

Lebam tisu lembut wajah mempunyai simptom yang serupa, tetapi saraf wajah lebih sensitif, sehingga rasa sakit terasa sangat tajam. Ia bertambah dengan sedikit pergerakan otot-otot wajah. Lebam juga kelihatan lebih cepat dan sering kali lebih ketara daripada pada bahagian kepala yang lain. Edema biasanya mempengaruhi fungsi organ yang rosak. Sebagai contoh, bengkak di sekitar hidung membuat pernafasan sukar, dan di sekitar mata menimbulkan penghalang penglihatan. Pukulan kuat boleh merosakkan tendon dan ligamen - dalam kes ini, rahang berfungsi. Kerosakan hidung memerlukan perhatian khusus kerana kemungkinan komplikasi..

Kadang-kadang kesan mekanikal yang kuat di kepala menyebabkan gejala yang lebih mengganggu:

  • kehilangan kesedaran;
  • loya;
  • muntah
  • kekejangan
  • pening yang tidak hilang selama beberapa jam;
  • terjejas koordinasi pergerakan.

Kehadiran tanda-tanda ini menunjukkan kecederaan yang lebih serius, seperti lebam atau gegar otak. Dalam kes sedemikian, anda harus segera berjumpa doktor!

Pengelasan hematoma

Selalunya, hematoma di kepala muncul setelah trauma pada tisu lembut kepala: lebam, kejutan, mencubit kepala semasa kelahiran yang sukar.

Kaedah rawatan dipilih bergantung pada intensiti kerosakan pada saluran darah, lokasi dan ukuran formasi.

Jenis hematoma berikut dibezakan bergantung pada lokasi penyetempatan:

  • Subdural - hematoma terletak di antara dura dan meninges arachnoid. Pendarahan berlaku akibat pecahnya saluran darah yang diletakkan di bawah kulit keras tengkorak dan otak. Apabila hematoma meningkat, ia memampatkan tisu otak, dan kesedaran manusia memudar;
  • Epidural - hematoma terletak di atas dura mater. Pendarahan berlaku kerana kerosakan pada arteri otak. Selepas kecederaan ini, seseorang mungkin koma atau terus sedar;
  • Intracerebral - hematoma terletak di tisu otak. Darah kapal yang rosak memasuki otak dan merosakkan sel sarafnya. Akibatnya, pekerjaan jabatannya terganggu, dan ini boleh menyebabkan komplikasi serius.

Juga, hematoma dibahagikan bergantung kepada saiznya:

  • Jumlah tumor darah kecil adalah 50 ml, mereka dirawat dengan kaedah konservatif, operasi tidak perlu;
  • Jumlah pendidikan menengah - dari 60 hingga 100 ml, rejimen rawatan bergantung pada lokasi tumor;
  • Isipadu formasi besar adalah dari 110 ml, semakin besar formasi, semakin teruk ia dapat dirawat.

Diagnostik

Biasanya, untuk mengenal pasti kecederaan tisu lembut di kepala, sudah cukup untuk menjalani pemeriksaan oleh traumatologist atau pakar bedah. Sekiranya perlu, dia akan mengarahkan pesakit ke radiografi dan / atau MRI, CT. Ini diperlukan untuk mengecualikan gegar otak dan lebam otak, atau patah tulang dan retak tulang tengkorak.

Anda harus berjumpa doktor, walaupun gejala tidak kelihatan jelas, untuk mengecualikan kemungkinan kerosakan otak tersembunyi.

Perkara ini berlaku terutama bagi kanak-kanak - tulang mereka, termasuk tulang tengkorak, masih berada pada tahap pembentukan, dan kemungkinan otak akan terkena adalah tinggi. Di samping itu, kanak-kanak kadang-kadang cenderung untuk memandang rendah akan keseriusan apa yang berlaku kerana takut akan hukuman atau rawatan yang akan datang. Pada orang dewasa, kecederaan kepala dan tengkorak yang kronik juga boleh mengakibatkan akibat yang berbahaya, yang dalam beberapa kes bahkan boleh menjadi penyebab kecacatan (misalnya, pemampatan kapal dapat menyebabkan stroke pada masa akan datang).

Sekiranya seseorang itu lebam, jika perlu, doktor akan mengesyorkan pemeriksaan oleh pakar yang sesuai: jika hidungnya rosak, dapatkan pakar otolaryngolog, jika mata mempunyai pakar oftalmologi.

Apa itu?

Ini adalah kecederaan yang boleh berlaku akibat jatuh, pelbagai pukulan, kejatuhan objek, pergerakan ceroboh, dan lain-lain. Kecederaan tisu lembut menggabungkan pembengkakan, dalam beberapa kes, integriti kulit rosak. Selalunya, trauma boleh digabungkan dengan patah tulang tengkorak, gegar otak. Sekiranya kerosakan itu berlaku, walaupun pada mulanya kelihatan tidak penting, anda perlu berjumpa doktor untuk mengelakkan akibat yang serius dan berbahaya.

Selalunya, kerosakan membentuk hematoma yang luas, yang memberi tekanan serius pada otak, ini boleh menyebabkan akibat yang serius..

Pertolongan cemas

Pertama sekali, dengan kecederaan kepala, anda perlu menolong mangsa duduk atau berbaring. Pastikan menggunakan sejuk pada benjolan, tetapi tidak lebih dari 20 minit. Kompres ais yang dibungkus tuala akan melegakan kekejangan saluran darah, membantu mengurangkan bengkak dan melegakan kesakitan. Tidak boleh dilupakan bahawa objek sejuk harus disimpan pada jarak di atas permukaan kulit (kira-kira 2-3 cm), kerana kesan langsung suhu rendah pada kulit dapat menyebabkan radang dingin.

Sekiranya terdapat lecet atau calar, mereka mesti dirawat, misalnya, larutan hidrogen peroksida 3% untuk mencegah jangkitan. Penyelesaian antiseptik lain juga sesuai - Chlorhexidine, Miramistin, dan lain-lain. Sekiranya perlu, pembalut harus dilakukan dengan menggunakan pembalut atau pembalut.

Dalam dua jam pertama setelah mengalami kecederaan, mangsa tidak boleh bangun, walaupun ketika berbaring dia merasa hebat.

Jika tidak, ketika dia bangun, pening mungkin muncul, yang dalam beberapa kes boleh menyebabkan kejatuhan dan satu lagi pukulan..

Di samping itu, anda tidak boleh minum ubat dan makan sekurang-kurangnya tiga jam selepas kecederaan.

Mengambil ubat tertentu boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah atau "menghapus" gambaran lebam dan gegar otak.

Semasa mengangkut atau menemani mangsa ke institusi perubatan, anda harus memilih cara yang paling lembut - untuk mengecualikan pemanduan gemetar atau pergerakan pantas.

Rawatan kecederaan tisu lembut

Selepas 48 jam, anda boleh minum alkohol dan kompres pemanasan lain di kawasan hematoma - jadi ia akan larut dengan lebih cepat. Sekiranya lebam sangat besar, disyorkan menjalani fisioterapi, misalnya, elektroforesis.

Dari ubat boleh diresepkan:

  • Troxerutin - ubat ini, yang tersedia dalam bentuk salap, membantu melegakan bengkak, memperbaiki peredaran darah di kawasan yang rosak;
  • Stugeron - ubat ini berdasarkan cinnarizine mempunyai kesan langsung pada saluran kepala dan mengembang, membantu menghilangkan edema dan keradangan, di samping itu, ia mencairkan darah dan kepatuhannya melalui pembuluh darah bertambah baik;
  • Fastum-gel adalah ubat anti-radang yang memberikan kesan analgesik yang cukup cepat;
  • Dolobene - alat ini membantu mengeluarkan lebihan cecair bahkan dari saluran terkecil, yang membantu menghilangkan pembengkakan dan keradangan dengan lebih cepat.

Penggunaan ubat-ubatan ini membolehkan anda dengan cepat menghilangkan bengkak dan lebam, tetapi keperluan penggunaannya harus ditentukan hanya oleh pakar yang dapat menghilangkan kemungkinan kontraindikasi terhadap resepnya dan menilai keperluan penggunaan ubat tertentu.

Sekiranya anda mematuhi cadangan doktor, selepas 10-14 hari sedikit lebam dapat disembuhkan..

Semasa rawatan, hematoma mula-mula berubah menjadi kuning, yang menunjukkan kerosakan hemoglobin, dan kemudian hilang sepenuhnya. Sekiranya pendarahan yang meluas dan lebam tidak hilang, campur tangan doktor diperlukan. Di bawah anestesia tempatan, sayatan kecil dibuat dan cecair terkumpul dikeluarkan. Ini mesti dilakukan seawal mungkin untuk mengelakkan nanah. Sekiranya ini masih berlaku, maka diperlukan operasi untuk menghilangkan fokus keradangan, diikuti dengan pemasangan saluran pembuangan dan penunjukan kursus pengambilan antibiotik.

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, mangsa harus mengelakkan aktiviti fizikal sehingga pemulihan selesai. Tidak perlu berusaha memberi tekanan pada lebam, "menyebarkan" itu. Gumpalan darah yang menyumbat saluran yang rosak dapat melepaskan diri dan menyekat aliran darah di salah satu kapilari kecil. Memandangkan jarak otak, lebih baik tidak mengambil risiko.

Komplikasi dan akibatnya

Komplikasi dan akibat kecederaan kepala boleh berlaku apabila kecederaan disertai dengan gegaran yang tidak dapat dikesan, iaitu. pesakit tidak mahu pergi ke doktor dan membuat diagnosis. Pada kanak-kanak, trauma dapat dicerminkan pada masa dewasa - setelah 40 tahun.

Akibat yang paling biasa:

  1. Sakit kepala.
  2. Masalah ingatan.
  3. Keletihan.
  4. Perubahan emosi.
  5. Pening.
  6. Pergantungan meteorologi.

Sekiranya anda menangguhkan rawatan hematoma yang luas, kesukaran juga tidak dapat dielakkan. Pembengkakan pada wajah atau kepala berbahaya kerana jarak dekat otak dan saraf muka. Sepsis, keradangan saluran lakrimal, kerosakan pada saraf muka, diikuti dengan kelumpuhan pada separuh wajah yang sepadan - semua ini hanyalah sebahagian daripada akibat yang mungkin berlaku. Penyumbatan mata boleh menyebabkan detasmen retina walaupun setelah jangka masa yang lama.

Hematoma otak dan akibatnya - gejala dan rawatan trauma yang berkesan

Hematoma intrakranial adalah pengumpulan darah di rongga kranial. Selalunya, ia berlaku akibat kecederaan kepala yang disebabkan oleh pelbagai sebab:

  • Bangkai kereta jatuh ketika menunggang motosikal, basikal.
  • Jatuh dari ketinggian.
  • Kecederaan ganas, konflik ketenteraan.
  • Kecederaan sukan.

Risiko hematoma intrakranial meningkat jika seseorang yang mengambil aspirin, antikoagulan lain dan ubat antiplatelet, dan penyalahgunaan alkohol mengalami kecederaan di kepala.

Apa itu dan sebab-sebab penampilannya

Pengumpulan darah (pendarahan) dengan batas yang ditentukan dengan jelas disebut hematoma. Mereka terbentuk pada korteks atau tisu - hematoma intraserebral. Kemunculan gumpalan darah di kepala memampatkan tisu, mengganggu kerja normal. Pengumpulannya muncul setelah pecahnya saluran darah secara langsung di otak atau di ruang antara tulang tengkorak dan otak.

Otak dikelilingi oleh cairan yang melindunginya dari kecederaan ringan. Semasa menyerang kekuatan besar, perlindungan seperti itu tidak mencukupi dan otak diserang ke tulang kranial. Akibatnya, seseorang mendapat kecederaan otak. Sebab utama kemunculan hematoma adalah kecederaan yang dialami dalam kemalangan kereta, dan juga dalam keadaan sehari-hari setelah kecederaan kepala yang teruk. Di samping itu, hematoma di kepala mungkin muncul:

  • sebagai kesan sampingan hipertensi;
  • dengan gangguan pendarahan;
  • jika pesakit mempunyai struktur vaskular yang tidak normal;
  • dengan penyakit vaskular, akibat alergi atau jangkitan;
  • dengan adanya tumor onkologi.

Terutama, patologi didiagnosis kepada orang yang menyalahgunakan alkohol. Dengan pengumpulan darah intrakranial, mungkin tidak ada manifestasi luaran dalam bentuk lebam, dan juga pelanggaran integriti kulit. Pada pesakit pada usia yang terkenal, hematoma intrakranial mungkin muncul dengan strok ringan.

Sejurus selepas mengalami kecederaan di kepala, berjumpa doktor. Selalunya seseorang perlu memberi rawatan perubatan kecemasan. Sekiranya gejala tidak muncul dengan segera, kesihatan pesakit harus dipantau. Anda perlu melaporkan kejadian itu kepada saudara-mara mangsa, kerana ingatan seseorang mungkin terganggu sebahagiannya akibat kecederaan.

Varieti

Pengumpulan darah adalah tunggal dan berganda. Susunannya mungkin satu sisi atau dua sisi. Satu orang mungkin mempunyai hematoma intrakranial dari pelbagai jenis di kedua-dua belah pihak. Sekiranya penyebab kemunculan gumpalan darah adalah strok, maka hematoma mungkin berada di sisi otak yang berlawanan, kerana kemungkinan terjadinya kecederaan otak sebagai kejutan.

Mengikut ukuran pembekuan darah, hematoma otak dibezakan:

  • kecil (jumlah darah tidak melebihi 50 ml);
  • sederhana (isipadu dalam lingkungan 51-100 ml);
  • besar (melebihi 100 ml).

Pada masa perkembangannya terdapat: bentuk akut, subakut, kronik.

Mengikut jenis pendarahan, jenis hematoma dibezakan: hematoma subdural, epidural, intraserebral.

Semua jenis hematoma memerlukan rawatan yang cepat. Jika tidak, kerosakan tisu yang tidak dapat dipulihkan mungkin bermula di otak..

Pendarahan intrakranial

Pendarahan intrakranial (hematoma) menyebabkan penurunan ruang di kepala; Hematoma muncul sebagai akibat pecahnya arteri, urat, aliran darah (aneurisma, trauma, tumor, dan lain-lain).

Hematoma intrakranial penuh dengan bahaya besar. Menyapu otak, tekanan di atasnya meningkat, terdapat pembengkakan diikuti dengan pemusnahan struktur otak.

Jenis hematoma intrakranial di lokasi:

  • epidural;
  • subdural;
  • subarochnoid;
  • intraserebral, intraventricular.

Hematoma intrakranial adalah 0.4-7.5% dari TBI.

Hematoma subdural

Spesies ini muncul setelah pecahnya urat yang terletak di antara meninges luaran dan tisu otak. Sekiranya masalah itu tidak dapat diselesaikan, kesadaran orang itu mulai pudar, keadaan yang diabaikan menyebabkan kematian. Bentuk hematoma subdural akut yang paling berbahaya di kepala. Dia muncul setelah cedera parah, dan gejalanya segera muncul.

Pendarahan jenis ini boleh berlaku di mana-mana kawasan tengkorak. Sebagai peraturan, ia berbentuk sabit, sering terletak di tempat kecederaan dan dari sisi yang berlawanan. Kesesakan darah biasanya besar. Gejala bentuk hematoma otak yang akut berkembang dengan segera, secara beransur-ansur meningkat. Orang itu mungkin mengalami kejang, denyutan nadi menurun, gangguan pertuturan muncul, murid mula berubah.

Bentuk subakut membuat dirinya terasa setelah beberapa jam, kadang-kadang 14 hari setelah mengalami kecederaan. Pada masa ini, seseorang dapat merasakan sedikit rasa tidak enak badan, cepat letih. Selepas tempoh seperti itu, pesakit pingsan, dia mengalami kekejangan.

Di seberang, murid membesar, kelemahan otot muncul. Pada seseorang, nadi melambatkan, muntah teruk terbuka. Pesakit mungkin koma. Sekiranya anda tidak menghentikan proses memerah otak, dan sampai ke batang badan, sukar untuk menyelamatkan pesakit.

Hematoma otak subdural kronik adalah akibat kecederaan sederhana. Gejala muncul selepas beberapa hari, kadang-kadang berbulan-bulan. Seseorang mungkin tidak merasa tidak selesa, tetapi, setelah beberapa saat, kelemahan otot "tiba-tiba", kekejangan muncul, pertuturan terganggu. Gejala yang serupa dengan strok muncul..

Oleh kerana banyak masa telah berlalu setelah kecederaan, pesakit tidak mengambil kira kecederaan yang diterima sebelumnya. Pada manusia, patologi berkembang, pernafasan terganggu, masalah timbul dengan sistem kardiovaskular. Paling biasa pada orang tua.

Risiko mengembangkan hematoma subdural meningkat pada orang yang sering mengambil aspirin, antikoagulan, dan penyalahgunaan alkohol. Selalunya patologi berlaku pada orang muda dan tua.

Simptomologi

Pendarahan subdural trauma mempunyai simptomologi yang sangat khas, yang dinyatakan oleh kesedaran terjejas tiga fasa. Tiga fasa mengandaikan perkembangan peristiwa berikut: setelah mengalami kecederaan kepala, hilangnya kesadaran, lalu kembali (jurang yang disebut "terang", setelah itu pengsan kedua berlaku). Gejala juga merangkumi:

  • gangguan neuropsikiatrik;
  • sakit kepala dengan keparahan yang berbeza;
  • muntah dan loya.

Tiga fasa tradisional dengan adanya hematoma subdural jarang diperhatikan. Sekiranya pendarahan berlaku dengan latar belakang gangguan otak atau menerima kecederaan kepala yang tidak signifikan, maka tidak adanya jurang "jelas" atau manifestasi yang terhapus mungkin terjadi. Bergantung pada bentuk pendarahan, jangka masa "terang" berbeza:

  • akut (dari 2-3 minit hingga 2-3 jam);
  • subakut (dari 3-4 jam hingga 2-3 hari);
  • kronik (dari beberapa minggu hingga bulan).

Dengan jangka panjang jurang "terang", penyelesaiannya dapat diprovokasi oleh berbagai alasan: trauma berulang ke kepala, tekanan darah tinggi, dll..

Gejala manifestasi serebrum merangkumi terutamanya gejala perpecahan: delirium, onyroid, amentia, dll. Kerosakan ingatan yang sering berlaku, sindrom Korsakov, keadaan euforia, masalah dengan tingkah laku, pergolakan psikomotor, dll..

Sekiranya pesakit bersentuhan dengan doktor, mereka biasanya mengadu sakit kepala, masalah dengan pergerakan bola mata, peningkatan kepekaan terhadap cahaya, peningkatan sakit kepala setelah muntah. Amnesia retrograde adalah mungkin, seperti yang berlaku dengan berlakunya hematoma cloisonne. Dalam bentuk patologi kronik, gangguan penglihatan progresif kadang-kadang diperhatikan.

Bentuk penyimpangan akut adalah yang paling berbahaya, kerana dengan perkembangannya, gejala kerosakan pada batang otak mungkin muncul:

  • masalah dengan refleks dan nada otot;
  • kegagalan pernafasan;
  • hipertensi arteri dan manifestasi lain.

Oleh itu, dengan perkembangan tahap ini, campur tangan pembedahan hampir selalu diperlukan - pembedahan pembuangan pendarahan.

Hematoma subdural akut di kepala mempunyai gejala fokus yang ketara - dengan adanya patologi, murid melebar dalam 70% kes. Ia mengembang hampir selalu di sebelah tempat pendarahan berlaku. Pada peringkat akut, tindak balas buruk terhadap cahaya, atau ketidakhadirannya sepenuhnya, juga diperhatikan. Sekiranya mata terbuka bertindak balas terhadap cahaya, maka kita dapat membincangkan tahap perkembangan subakut atau kronik. Juga, keadaan ini mungkin berkaitan dengan ptosis, masalah dalam pergerakan mata pesakit.

Gejala fokus juga merangkumi hemiparesis pusat. Dengan penyetempatan pendarahan di membran hemisfera dominan, gangguan pertuturan diperhatikan.

Epidural

Nama kedua untuk jenis ini adalah hematoma intrakranial ekstradural. Muncul selepas pecahnya arteri, dalam kes yang jarang berlaku, urat. Dalam patologi jenis ini, pelanggaran integriti kapal berlaku di antara permukaan otak dan tulang tengkorak. Selalunya, patah tengkorak menyebabkan ini. Setelah pecahnya kapal, darah memasuki ruang antara plat kranial dan otak, terkumpul dan mula memampatkan otak.

Oleh kerana penyebab utama hematoma adalah kerosakan pada arteri, kes akut adalah yang paling biasa. Dengan pecahnya saluran arteri, hematoma otak berkembang dengan cepat, kelompok besar, dimanifestasikan secara aktif. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, apabila pecahnya pembuluh vena terjadi, pendarahan berlaku dengan perlahan - darah mengalir perlahan, kesesakan darah terbentuk secara beransur-ansur, gejala tidak segera muncul.

Tanda-tanda khusus hematoma otak epidural:

  • Sejurus setelah mendapat kecederaan, seseorang kehilangan kesedaran, tetapi tidak lama kemudian, dia ingat semuanya dengan baik. Terdapat sedikit sakit kepala, mual, pening. Ini dipanggil jurang cahaya. Kemudian penyakit itu mula berkembang dengan cepat..
  • Di sisi pendarahan, murid mengembang, kelopak mata jatuh.
  • Kelemahan otot, refleks tendon mungkin muncul di badan dari sisi yang bertentangan..

Sekiranya anda tidak mula merawat penyakit ini dengan cepat, ada risiko kematian yang tinggi. Pesakit merasa sakit kepala, pernafasannya semakin cepat, muntah yang teruk terbuka. Tekanan meningkat pada batang otak. Ini membawa kepada pelanggaran pernafasan, peredaran darah, dan akhirnya mati.

Hematoma epidural otak sering muncul sebagai akibat kemalangan, pukulan kuat, dan penyebab kecederaan lain. Menurut statistik patologi, kanak-kanak dan remaja mudah terdedah. Dalam 60% kes, hematoma seperti itu terletak di kawasan parietal dan temporal, lebih jarang di kawasan oksipital dan di dahi.

MEKANISME PENDIDIKAN

TSAC dianggap sebagai akibat kerosakan langsung pada saluran darah yang terletak di ruang subarachnoid (cawangan arteri atau vena, arteri pial terkecil), yang meliputi seluruh permukaan otak. Darah dituangkan ke ruang subarachnoid menyebar melalui saluran serebrospinal, sel subarachnoid, dan tangki. Dalam kes ini, sejumlah besar darah yang tumpah dikeluarkan dengan cecair serebrospinal yang mengalir dari ruang subarachnoid.

Dalam beberapa kes, TSAC disebabkan oleh pendarahan arteri di kawasan otak yang besar.

Mekanisme pencetus lain untuk TSAC mungkin merupakan kompleks gangguan vasomotor yang teruk yang menyertai kecederaan kepala.

Hematoma intraserebral

Nama lain untuk patologi adalah intraparenchymal. Ia berlaku setelah darah memasuki otak. Biasanya, selepas kecederaan, seseorang mengalami banyak pendarahan intraserebral. Hematoma intraserebral muncul dengan kecederaan bahan putih setelah pecahnya neuritis. Ini adalah sebatian di mana impuls dihantar dari neuron ke bahagian tubuh yang lain. Tanpa mereka, neuron tidak dapat berfungsi..

Pecahnya neurit menyebabkan masalah serius bukan hanya untuk otak, tetapi untuk seluruh organisma. Tisu diresapi dengan darah, dan fungsinya hilang dengan ketara. Penyebab pendarahan jenis ini yang paling biasa adalah kecederaan. Tetapi ada faktor lain yang menimbulkan kemunculan hematoma:

  • aneurisma dan kerosakan lain pada saluran darah;
  • pelbagai tumor otak;
  • patologi hati;
  • hipertensi berpanjangan;
  • rawatan antikoagulan;
  • penyakit neurologi;
  • pelbagai penyakit autoimun;
  • penyakit darah - anemia, hemofilia, leukemia.

Hematoma intraserebral muncul di kawasan temporal dan frontal, mempunyai bentuk sfera. Gejala muncul dengan segera - herotan wajah, gangguan koordinasi pergerakan.

Gejala

Bergantung pada jenis patologi, gejala pendarahan boleh berlaku pada masa yang berlainan setelah kecederaan. Sekiranya rawatan tidak dimulakan sejurus selepas kesan, tekanan pada otak meningkat, seseorang mengalami: sakit kepala, mual, muntah teruk, pening, mengantuk, kekeliruan, kelemahan anggota badan di satu sisi badan.

Dengan pengumpulan darah yang ketara, gejala hematoma intrakranial pada pesakit ditunjukkan oleh kejang, kehilangan penglihatan, ingatan. Di samping itu, dia mungkin jatuh dalam mimpi yang koma atau kelesuan.

Manifestasi klinikal.

Gejala termasuk kelesuan, bergantian dengan kerengsaan, hipotensi asimetris pada bahagian atas dan bawah ekstrem di sisi bertentangan KFOR. Ciri khas KFOR adalah pelanggaran fungsi saraf oculomotor, lesi ipsilateral. Kejang fokus mungkin bermula pada bila-bila masa. Tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial termasuk fontanel cembung, penyimpangan pergerakan mata, dan peningkatan lilitan oksipitofrontal kepala. Gejala lain termasuk penurunan selera makan, muntah, dan penolakan untuk makan, yang paling sering dikaitkan dengan komplikasi neuropatik KFOR..

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis yang tepat, tomografi dilakukan: resonans dikira atau magnetik.

  • Komputasi tomografi (CT) dilakukan menggunakan mesin sinar-x yang disambungkan ke komputer. Di monitor, doktor melihat gambar dengan gambar otak yang terperinci.
  • Pencitraan resonans magnetik (MRI) dilakukan menggunakan gelombang radio dan magnet besar. Di layar monitor menerima gambar otak.

Kaedah rawatan

Pengumpulan kecil darah jenis subdural tidak menimbulkan kebimbangan, tidak memberi tekanan pada permukaan otak. Mereka dirawat dengan ubat kortikosteroid dan / atau diuretik. Mereka membantu mengelakkan atau mengurangkan bengkak..

Hematoma intrakranial yang besar memerlukan campur tangan pembedahan. Bergantung pada jenis penyakit, jenis operasi dipilih. Aplikasi lubang penggilingan digunakan untuk hematoma ringan. Untuk kes yang kompleks, kraniotomi dilakukan.

Pemakaian lubang penggilingan dilakukan jika darah tidak membeku dan berada di satu tempat. Pakar bedah menggerudi lubang di tulang kranial, kemudian menghisap darah dengan alat khas. Kraniotomi dilakukan untuk hematoma yang luas. Gumpalan darah dikeluarkan setelah membuka tengkorak.

Pemulihan

Tempoh selepas operasi penting untuk memulihkan otak. Masa pemulihan pada kanak-kanak adalah kurang daripada pada orang dewasa. Pemulihan pada pesakit tua boleh mencapai hingga 6 bulan. Dalam beberapa kes, pemulihan sepenuhnya tidak mungkin dilakukan..

Selepas pembedahan, pesakit mungkin muncul: kekejangan, sakit kepala, amnesia, penurunan kepekatan. Dalam kes sedemikian, doktor menetapkan ubat antikonvulsan kepada pesakit, menetapkan terapi yang sesuai.

Untuk pemulihan yang berjaya, anda perlu banyak tidur, kembali ke kehidupan yang aktif secara beransur-ansur. Penting untuk mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor anda dan untuk menyelesaikan perjalanan rawatan. Jangan, tanpa berunding dengan doktor, memandu, meneruskan sukan.

Sekiranya kecederaan diterima semasa latihan oleh sukan kontak, langkah-langkah harus diambil untuk menghindari terulangnya kecederaan atau meninggalkan sukan ini. Minum harus dielakkan sehingga pemulihan sepenuhnya..

Hematoma otak adalah penyakit berbahaya. Ia boleh mengakibatkan hasil maut yang cepat atau muncul sendiri beberapa minggu setelah mengalami kecederaan. Terlepas dari bagaimana perasaan seseorang setelah cedera di kepala, anda harus berjumpa doktor untuk pemeriksaan otak secara terperinci. Hematoma otak kronik pada peringkat awal dikesan menggunakan diagnostik perkakasan. Langkah-langkah terapi tepat pada masanya menyelamatkan keadaan dan nyawa pesakit. Operasi dijalankan dengan jayanya dan selalunya kesihatan manusia pulih.

Kaedah pembedahan untuk membuang VMG

Pembedahan ditunjukkan dalam kebanyakan kes. Matlamat utamanya adalah untuk menyelamatkan nyawa seseorang dan menormalkan status neurologi. Penggunaan operasi dibenarkan dalam keadaan berikut:

  • hematoma dengan ukuran apa pun, disertai dengan kesan jisim yang ketara, penurunan otak, kehelan struktur tengah lebih dari 5 mm;
  • lobar dan VMG lateral dari kelantangan 50 cm³ dan lebih banyak;
  • formasi medial dari 20 cm³ ke atas;
  • hematoma cerebellar ≥ 15 cm³;
  • peningkatan kesihatan pesakit secara progresif (pengecualian - koma 2-3 sudu besar.);
  • usia muda pesakit;
  • hipertensi intrakranial yang teruk dengan pembetulan ICP yang tidak mungkin secara konservatif.

Pilihan rawatan pembedahan termasuk pembedahan transkranial dengan semakan langsung di bawah kawalan mikroskop (teknik standard, paling biasa), aspirasi stereotaktik, penghapusan hematoma endoskopi.

  1. Pembuangan transkranial
    . Operasi ini melibatkan kraniotomi langsung (trepanasi klasik, sering dilanjutkan) dalam unjuran lesi. Seterusnya, ensefalotomi dilakukan di kawasan berdekatan IUD yang berdekatan dengan korteks serebrum. Setelah mereka meneruskan penyingkiran pembentukan patologi, yang dilakukan dengan kaedah aspirasi dengan pencucian rongga dengan aliran penyelesaian fisiologi. Unsur-unsur kental yang kuat dikeluarkan melalui penjepit forceps terminal khas. Hemostasis dilakukan oleh pembekuan saluran darah bipolar, penggunaan agen antihemorrhagic (span, lem fibrin-trombin, jaket berlapis dengan hidrogen peroksida). Saliran dipasang pada luka. Sesi pembedahan berlangsung sekitar 3 jam, manipulasi dilakukan di bawah anestesia umum. Kraniotomi langsung lebih kerap berlaku pada VMH lobar dan cerebellar.
  2. Prosedur stereotaktik
    . Aspirasi stereotaktik adalah taktik invasif minimum. Walau bagaimanapun, walaupun terdapat kesan lembut,
    hematoma berulang lebih kerap selepas rawatan sedemikian daripada selepas kraniotomi. Ini disebabkan oleh ketidakmampuan melakukan hemostasis menyeluruh semasa pembedahan stereotaktik. Jenis asas pengurusan anestetik adalah neuroleptanalgesia. Campur tangan dilakukan lebih kerap dengan hematoma jenis medial dan campuran. Kepala pesakit sebelumnya dipasang dalam bingkai stereotaktik khas. Kemudian, setelah menggunakan lubang penggilingan kecil di tengkorak, kanula nipis (diameter kira-kira 5 mm) dimasukkan ke dalam rongga hematoma. Melalui kanula terpasang, yang dihubungkan dengan aspirator elektrik, kandungan patologi dikeluarkan dari otak. Kawalan intraoperatif pengenalan kanula dan prosedur perubatan dilakukan menggunakan sistem navigasi dan peralatan radiologi. Tempoh Sesi - 1-3 jam.
  3. Pembedahan endoskopi
    . Ini adalah taktik pembedahan saraf yang paling agresif yang melibatkan pengambilan darah yang terkumpul di tisu otak di bawah kawalan endoskopi. Anestesia digunakan, sebagai peraturan, jenis intubasi. Akses adalah melalui alat pembedahan seperti trefine, yang berfungsi untuk membuat lubang trepanasi kecil di tengkorak bulat. Tiub endoskopi tegar diletakkan di dalam lubang trefinasi yang terbentuk. Pada tiub endoskopi terdapat sistem video yang memancarkan gambar struktur otak ke skrin intraoperatif berwarna. Endoskopi dibawa dengan hati-hati ke kawasan yang diminati, kemudian sistem pasang surutnya digunakan untuk menyedut hematoma dan membilas rongga. Hemostasis juga dilakukan secara endoskopi, menggunakan pembekuan monopolar dan penyinaran laser defocused. Tempoh prosedur adalah 45-90 minit..

Klinik Rusia menawarkan kraniotomi langsung dengan harga 60 ribu rubel atau lebih, pembedahan stereotaktik - 40-60 ribu rubel, penghapusan hematoma endoskopi - dari 50 ribu hingga 62 ribu rubel.

Selepas sebarang campur tangan pembedahan, kursus pemulihan lengkap ditetapkan, termasuk pencegahan mendalam terhadap semua komplikasi pasca operasi (jangkitan, trombosis, radang paru-paru, dll.). Dalam sejumlah besar kes selepas pembedahan bedah saraf, terapi profilaksis disarankan untuk mencegah epiprisis.

Rata-rata, diperlukan sekitar 6 bulan untuk memulihkan pesakit dewasa setelah penyingkiran hematoma intrakranial. Fungsi yang ditindas dapat dipulihkan sepenuhnya, tetapi tidak ada jaminan mutlak untuk ini, kerana semuanya bergantung pada keadaan awal pesakit, usia, pada sifat dan akibat hematoma intraserebral pada tahap pra operasi. Pada kanak-kanak, pemulihan biasanya berjalan lebih cepat, dan lebih kerap berakhir dengan pemulihan sepenuhnya.

Hematoma di kepala: akibat dan rawatan

Apakah hematoma kepala? Seperti yang anda ketahui, tengkorak ditutup dengan kulit dan otot yang terletak di bawahnya. Rangkaian saluran darah yang luas tertumpu di sini. Beban mekanikal di kawasan yang dipersembahkan sering menimbulkan kemunculan semua jenis tumor. Ini difasilitasi oleh pemasangan kulit yang dekat dengan struktur tulang. Oleh kerana darah yang terkumpul tidak mempunyai tempat untuk pergi ketika rosak, ia tertumpu pada tisu di kawasan yang terbatas dalam bentuk hematoma.

Apakah simptom hematoma? Faktor apa yang boleh menyebabkan pembentukannya? Rawatan apa yang harus dilakukan dalam kes tertentu? Jawapan untuk soalan ini dan lain-lain boleh didapati di artikel kami..

Bentuk hematoma

Untuk memahami apa rawatan hematoma di kepala selepas lebam yang harus digunakan, anda perlu menentukan sifat kerosakan. Pakar membezakan bentuk hematoma berikut:

Epidural - terbentuk akibat kerosakan pada arteri pada lapisan otak. Dengan kecederaan seperti itu, seseorang biasanya tetap sedar. Keadaan koma diperhatikan hanya dalam kes yang paling teruk..

Subdural - hematoma di kepala terbentuk antara arachnoid dan membran keras otak. Pecahnya rangkaian saluran darah menyebabkan pendarahan dan genangan cecair. Apabila tumor bertambah besar, pemampatan tisu otak berlaku. Kepupusan kesedaran mangsa diperhatikan secara beransur-ansur..

Intracerebral - gumpalan darah terbentuk secara langsung dalam ketebalan tisu otak. Bahan dari darah dan limfa secara beransur-ansur merosakkan neuron. Pada akhirnya, trauma membawa kepada gangguan fungsi otak bahagian tertentu yang mencukupi. Sekiranya hematoma intraserebral di kepala tidak dihapuskan tepat pada masanya, kemungkinan komplikasi serius.

Cara mengenal pasti hematoma?

Hematoma di kepala boleh terbentuk hampir seketika selepas kerosakan mekanikal atau selepas beberapa jam. Mengenal pasti tumor yang penuh dengan darah dan limfa tidak sukar secara visual. Hematoma mempunyai rupa kerucut yang menonjol dengan warna merah terang atau burgundy. Lama kelamaan, warna tumor berubah di bawah pengaruh penukaran hemoglobin. Biasanya benjolan memperoleh warna kuning kehijauan, dan kemudian menjadi kuning muda.

Pada palpasi hematoma di kepala, mangsa merasakan kesakitan yang tajam. Tekanan pada kawasan lebam tidak menyebabkan perpindahan tumor yang terbentuk.

Gejala

Akibat kecederaan, gejala berikut mungkin berlaku:

serangan mual, yang dari masa ke masa boleh menjadi keinginan untuk muntah;

kekeliruan pertuturan, pemikiran lambat;

kemerosotan orientasi di ruang angkasa;

ketidakseimbangan dalam koordinasi pergerakan;

pembesaran murid;

Dengan pendarahan dalaman yang teruk yang disebabkan oleh trauma, tidur lesu, kekejangan otot atau koma boleh berlaku. Itulah sebabnya pesakit mesti dipantau secara berkala. Untuk mengecualikan kecederaan yang lebih serius, dilakukan pemeriksaan sinar-x atau komputer di kepala.

Pertolongan cemas

Sekiranya hematoma terbentuk di kepala - apa yang harus saya lakukan? Untuk mengelakkan kemerosotan keadaan mangsa, mangsa harus dibantu secepat mungkin. Mula-mula anda perlu mengikat kepala orang itu dengan ketat, dan kemudian gerakkan badannya ke kedudukan mendatar. Dalam kes ini, perlu memastikan aliran udara segar ke dalam bilik.

Untuk menghentikan pendarahan dan mengurangkan kesakitan yang bersamaan, sediaan Riciniol, yang tersedia dalam bentuk emulsi, harus digunakan pada tempat kecederaan. Anda boleh melegakan bengkak dengan menggunakan kompres sejuk. Sebaiknya sapukan ais ke hematoma di kepala setiap setengah jam.

Sekiranya terdapat peningkatan progresif dalam keadaan mangsa, rawatan selanjutnya dapat dilakukan di rumah. Adalah cukup untuk terus menerus memberi selesema secara berkala ke tempat kerosakan sepanjang hari, yang akan menghentikan pendarahan. Namun, untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin terjadi, selalu lebih baik melakukan diagnosis yang berkelayakan.

Rawatan hematoma subdural dan epidural

Bagaimana hematoma di kepala dihilangkan setelah terkena kesan? Semasa mendiagnosis kerosakan watak subdural atau epidural, pakar sering menggunakan kaedah terapi konservatif. Dalam kes yang kompleks, pembedahan digunakan.

Antara kaedah rawatan hematoma kepala yang konservatif selepas lebam, perlu diserlahkan:

rawatan kawasan yang rosak dengan salap heparin, yang membantu penyerapan semula cecair yang terkumpul di dalam tisu;

mengambil Ascorutin dalam bentuk tablet, yang memungkinkan untuk menguatkan dinding saluran darah;

mengenakan pembalut memerah untuk menghentikan pendarahan.

Dalam keadaan di mana kaedah terapi konservatif tidak memberikan hasil yang diharapkan, dan juga sekiranya terjadi komplikasi setelah menyelesaikan perawatan sepenuhnya, intervensi pembedahan digunakan. Prosedurnya adalah untuk membuang darah beku dengan tusukan. Kadang-kadang anda tidak boleh melakukan tanpa menjahit kapal. Selepas operasi, mangsa diberi ubat kompleks antibakteria. Biasanya, pengambilan ubat seperti Ciprofloxacin dan Amoxicillin sudah mencukupi.

Rawatan hematoma intraserebral

Dengan perkembangan hematoma pada lapisan dalam tisu otak, operasi dilakukan untuk menghubungkan mangsa ke alat untuk penyelenggaraan daya hidup buatan. Semasa melakukan langkah-langkah untuk menghilangkan gumpalan darah, mereka menggunakan prosedur berikut:

saliran cecair ventrikel;

pengenalan barbiturat ke dalam badan.

Kaedah terapi seterusnya ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Untuk melakukan ini, diagnosis semula keadaan mangsa selepas pembedahan.

Hematoma selepas bersalin pada kanak-kanak

Selalunya kecederaan yang serupa berlaku semasa kelahiran bayi. Hematoma semasa kelahiran agak tidak menyenangkan. Namun, menurut para pakar, kecederaan seperti itu dalam kebanyakan kes tidak berbahaya jika kerucutnya tidak besar.

Dengan perkembangan hematoma bayi yang baru lahir, yang diperoleh hasil dari meremas tisu-tisu tengkorak yang lembut, sembuh secara semula jadi selama kira-kira 15 hari. Selepas minggu pertama, tumor menyusut dengan ketara, dan setelah sebulan jejak kehadirannya hilang sepenuhnya.

Perkara lain adalah hematoma postpartum yang besar. Untuk menghilangkan yang terakhir, jika tidak ada peningkatan yang ketara, gunakan penggunaan peralatan khas. Hilangkan masalah dengan penggunaan peralatan laser. Dalam beberapa kes, mereka menggunakan prosedur aspirasi - kaedah yang mudah dan hampir tidak menyakitkan, apabila pengumpulan darah di tisu disedut dengan jarum nipis.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya hematoma di kepala sakit setelah menjalani terapi, ini mungkin menunjukkan perkembangan komplikasi. Semasa penyerapan semula tumor, fungsi bahagian otak tertentu sering terganggu. Akibatnya, semua jenis gejala fokus, kehilangan kesedaran berkala dapat diperhatikan. Kadang-kadang komplikasi menjadi gangguan pertuturan, fungsi motorik, penglihatan.

Untuk mengelakkan akibat negatif, perlu sekali lagi menjalani pemeriksaan otak komputer. Sekiranya keadaan dibiarkan berlaku, akibat dari hematoma yang tidak dapat diselesaikan sepenuhnya berpotensi menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan juga nyawa mangsa.

Akhirnya

Hematoma di kepala, apabila tidak bergabung dengan kecederaan serius yang lain, tidak menimbulkan ancaman khusus terhadap kesihatan mangsa. Terapi untuk bentuk trauma sederhana melibatkan penggunaan kaedah rawatan konservatif menggunakan salap dan pembalut mampatan. Tusukan dan campur tangan pembedahan yang lebih serius hanya diperlukan apabila kompleks langkah-langkah terapi standard tidak berkesan.

Bagaimanapun, pembentukan hematoma di kepala harus dianggap sebagai alasan serius untuk mendapatkan nasihat pakar yang akan menentukan sifat masalahnya, menetapkan diagnosis yang tepat dan mengembangkan kaedah rawatan yang berkesan. Untuk mengelakkan masalah yang tidak perlu ketika menerima kecederaan seperti ini, anda harus memerhatikan mangsa dan, apabila muncul gejala mencurigakan pertama, hubungi ambulans.

Kecederaan kepala

Kandungan:

Kadang-kadang dalam keadaan seharian, pelbagai kecederaan berlaku. Seseorang boleh merosakkan anggota badan atas atau bawah, tetapi kadang-kadang lebam kepala juga berlaku. Kerosakan jenis ini penuh dengan akibat yang berbahaya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa kerosakan pada tisu lembut bahagian tubuh ini adalah kecederaan jenis tertutup, di mana kulit paling kerap tidak terjejas. Dan secara visual tidak mustahil untuk menilai keseriusan keadaan. Sebarang pergerakan atau kemalangan yang canggung boleh mengakibatkan gegaran otak.

Sebab-sebabnya

Sebab-sebab untuk mendapatkan tisu lembut lebam di kepala adalah banyak. Selalunya, kecederaan seperti itu berlaku kerana kecuaian atau disebabkan oleh kemalangan jalan raya. Sebab utama adalah:

  • jatuh dari ketinggian apa pun;
  • memukul dengan objek berat di kepala;
  • melawan;
  • kecederaan kerja;
  • semasa latihan sukan.

Banyak sukan dianggap berbahaya dalam hal ini, jadi atlet tidak boleh mengabaikan peraturan dan langkah keselamatan, termasuk memakai topi keledar atau topi keledar jika perlu.

Selalunya, kecederaan kepala yang kuat dapat membuat orang yang gemar:

  • berbasikal
  • seni mempertahankan diri;
  • tinju;
  • meluncur angka;
  • mendaki gunung;
  • terjun langit;
  • hoki
  • akrobatik;
  • bola keranjang;
  • gimnastik.

Selalunya kecederaan seperti ini berlaku pada kanak-kanak, kerana mereka sangat aktif dan selalu bermain permainan luar. Lecet kanak-kanak biasanya berlaku sekiranya anak jatuh atau bertembung dengan bayi lain. Semua kecederaan pada kanak-kanak biasanya muncul semasa permainan atau latihan sukan..

Sekiranya anak itu masih kecil, ibu bapa harus menjaganya. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengelakkan kerosakan. Sebaik sahaja bayi mula berjalan, dia cuba naik ke mana-mana, jadi dia sering memukul dahi atau belakang kepalanya. Anak-anak kadang-kadang jatuh dari kereta dorong mereka, jatuh dari kerusi atau tergelincir dari katil. Kebarangkalian kecederaan dalam kes ini sangat tinggi. Ibu bapa perlu mengetahui dengan tepat apa yang harus dilakukan sekiranya mengalami lebam di kepala ketika jatuh.

Selain kecederaan mekanikal, seperti jalan raya atau rumah tangga, seseorang itu juga boleh mengalami kecederaan. Ini boleh berlaku disebabkan oleh kecuaian atau disebabkan oleh penyakit, misalnya, ketika jatuh akibat serangan epilepsi.

Hemisfera otak dipindahkan semasa strok. Terdapat pelanggaran struktur otak, yang dimanifestasikan oleh pelanggaran kesedaran. Semakin kuat pukulan, semakin lama jangka masa yang diluangkan tidak sedarkan diri. Di samping itu, terdapat pergerakan cecair serebrospinal di bawah tindakan daya mekanik. Proses mempercepat pergerakan cairan di bawah tekanan menjadi penyebab terbentuknya pendarahan tepat, yang memberi kesan negatif terhadap keadaan mangsa.

Hasil daripada fokus kerosakan dan gangguan bekalan darah setelah terdedah kepada kekuatan kejutan mekanikal, proses edematous berkembang, dan tisu otak membengkak.

Kecederaan pada tisu lembut kepala sering disertai bukan sahaja oleh gegaran otak, tetapi juga oleh pelbagai komplikasi:

  • patah lengkungan dan pangkal tengkorak;
  • hematoma intrakranial;
  • pendarahan.

Perdarahan dan hematoma intrakranial mungkin tidak muncul dengan segera, tetapi hanya beberapa hari selepas kecederaan. Mangsa memerlukan pengawasan perubatan wajib, kerana manifestasi perubahan patologi di otak mengurangkan kemungkinan prognosis yang baik untuk pesakit. Pakar trauma memutuskan apa yang harus dilakukan dengan kecederaan kepala.

Simptomologi

Apa-apa trauma semestinya memerlukan pemeriksaan dan rawatan komprehensif di unit trauma. Semua langkah terapi bergantung pada gambaran klinikal, yang ditentukan oleh:

  • tahap kerosakan;
  • jenis kecederaan.

Kecederaan kepala mempunyai gejala berikut:

  • kesakitan teruk kerana vasospasme;
  • hidung berdarah;
  • pening;
  • perasaan lemah;
  • gemetar bahagian atas dan bawah;
  • hematoma, lebam dan lebam di kawasan kesan;
  • koordinasi pergerakan terjejas;
  • dorongan untuk muntah;
  • loya;
  • mengaburkan fikiran;
  • penurunan tekanan darah;
  • melompat suhu badan.

Kecederaan kepala berbahaya bagi kehidupan dan kesihatan manusia. Dalam kes yang serius, ia boleh mengakibatkan kehilangan kesedaran bagi mangsa. Tidak ada tanda-tanda kecederaan yang dapat diabaikan. Anda harus segera berjumpa pakar untuk mendapatkan nasihat. Seorang traumatologist akan memberitahu anda apa yang harus dilakukan dan bagaimana merawat kecederaan kepala.

Akibatnya selepas kecederaan tidak dapat diramalkan. Pesakit mungkin mengalami halusinasi, dan bahkan kehilangan ingatan. Selalunya mangsa mengadu bahawa dia mendengar suara yang berbeza. Sekiranya gejala seperti itu muncul, berjumpa dengan pakar neurologi.

Ramai remaja menghadapi masalah ini. Mereka sering mengalami kecederaan yang serupa di padang sukan atau semasa latihan. Ciri khas kecederaan kepala pada kanak-kanak tidak jauh berbeza dengan orang dewasa. Gambaran klinikal akan bergantung pada tahap kerosakan:

  1. Bentuk ringan. Dengan tahap gegar otak ini, kanak-kanak itu mengadu kesakitan dan pening yang teruk. Sekiranya ini bayi, maka bayi akan banyak menangis. Kanak-kanak sering merasa sakit setelah cedera, malah mungkin ada muntah. Pergerakan pesakit kecil itu tidak selamat, dan sukar bagi dia untuk memusatkan perhatian.
  2. Bentuk purata. Biasanya kanak-kanak kehilangan kesedaran selama 2-3 minit. Mengantuk dan kelesuan akan wujud dalam dirinya. Sindrom nyeri akan lebih ketara, dan mangsa biasanya mengadu pening dan kesukaran dengan orientasi di ruang angkasa.
  3. Bentuk yang teruk. Gejala kecederaan kepala pada kanak-kanak dengan tahap kerosakan ini akan ketara. Keadaan pesakit yang tidak sedarkan diri dapat berlarutan dalam jangka masa yang lama. Dia menghidap hipertermia, kerosakan fungsi jantung bermula, dan fungsi mata terganggu. Kerana perencatan sistem pernafasan, anak mengalami masalah menelan, degupan jantung berubah.

Bahkan gejala kecil dan ringan dari kepala lebam pada anak dalam bentuk lebam atau lebam memerlukan lawatan ke traumatologist. Berjumpa doktor akan membantu mengelakkan komplikasi yang lebih serius. Keadaan pesakit boleh merosot dengan teruk pada bila-bila masa, jadi anda tidak boleh mempertaruhkan kesihatan pesakit kecil.

Ciri-ciri kecederaan kepala pada masa kanak-kanak

Pada kanak-kanak kecil, tulang tengkorak lentur dan lembut. Lebam kepala pada masa kanak-kanak sering disertai bukan hanya dengan benjolan, tetapi oleh penyok yang memerlukan rawatan. Sekiranya kesan mekanikalnya sangat kuat, maka bahan otak akan rosak. Keadaan ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak berbanding dengan orang dewasa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tisu tulang mana-mana kanak-kanak di bawah 12 tahun berbeza:

  • kandungan air yang tinggi;
  • struktur berserat;
  • rendah garam kalsium.

Sekiranya bayi memukul kepalanya semasa musim gugur, maka gejala berikut akan menjadi tanda lebam pada kulit kepala:

  • muntah
  • kenaikan suhu badan;
  • sakit kepala.

Tidak mungkin mengabaikan gejala seperti itu. Adalah perlu untuk meletakkan anak dalam kedudukan mendatar dan memanggil ambulans. Tanda yang sangat serius adalah kehilangan kesedaran. Tetapi walaupun bayi masih sedar, anda harus melihat perubahan tingkah lakunya dengan teliti.

Gejala yang membimbangkan adalah kehilangan selera makan. Sekiranya kanak-kanak itu lembab, tidak aktif seperti biasa, dan makan dengan teruk atau sepenuhnya enggan makan, disarankan segera berjumpa pakar traumatologi pediatrik. Anda juga harus memperhatikan rasa mengantuk, apatis, pening dan keluhan penglihatan berganda. Tanda-tanda seperti itu tidak boleh diabaikan. Mereka adalah petunjuk bahawa bayi memerlukan rawatan perubatan segera..

Diagnostik

Sekiranya kecederaan kepala teruk, anda perlu mendapatkan bantuan yang berkelayakan di bahagian trauma hospital. Semua langkah diagnostik harus dilakukan secara menyeluruh. Semasa pemeriksaan pesakit, prosedur berikut dilakukan dengan tujuan membuat diagnosis yang tepat:

  1. Roentgenografi. Diagnostik menggunakan sinar-x menghilangkan patah tulang dan mengenal pasti fokus tempatan di otak.
  2. Imbasan CT. Tujuan prosedur adalah untuk mengenal pasti penyetempatan lebam. Selain itu, zon cadangan terapi dalam bentuk edema dan iskemia ditentukan.
  3. Tusukan tulang belakang. Analisis memungkinkan untuk menentukan sama ada jumlah sel darah merah pada mangsa meningkat..
  4. Skala Glasgow. Kecederaan kepala yang berbahaya biasanya mengakibatkan gangguan koordinasi pergerakan, pening, kekeliruan, masalah ingatan, dan bahkan kehilangan kesedaran. Dengan menggunakan ujian ini, anda dapat menentukan tahap kesedaran yang terganggu. Jumlah mata yang diperoleh akan memungkinkan untuk merancang kaedah rawatan terapeutik dengan betul dan memberikan prognosis lebih lanjut.

Sebarang kerosakan pada kepala memerlukan perhatian dan beberapa langkah diagnostik. Ini sangat penting sekiranya berlaku kecederaan pada tengkorak anak. Sekiranya bayi jatuh dari basikal, penggelek atau cedera di taman permainan, dia perlu segera dibawa ke jabatan traumatologi kanak-kanak. Hanya di hospital mereka akan dapat melakukan pemeriksaan diagnostik dan membuat diagnosis yang betul.

Pertolongan cemas

Keberkesanan rawatan bergantung pada seberapa cepat dan tepat pada masanya pertolongan cemas diberikan untuk kecederaan kepala. Untuk membantu mangsa, anda harus mengetahui algoritma tindakan yang akan memudahkan kedudukan pesakit dan membantu menunggu rawatan perubatan yang berkelayakan.

Tindakan orang yang menolong pesakit harus dilakukan dengan urutan berikut:

  1. Mangsa harus memusingkan kepalanya ke sisinya. Ini akan memungkinkan untuk mencegah masuknya muntah ke saluran pernafasan. Dengan kepala yang lebam, kepala tidak hanya sakit, tetapi pesakitnya sangat sakit. Oleh itu, langkah keselamatan seperti itu mesti diambil..
  2. Penting untuk mengeluarkan semua benda asing dari rongga mulut mangsa. Sekiranya pesakit mempunyai gigi palsu yang boleh ditanggalkan, ia mesti dikeluarkan dengan berhati-hati.
  3. Sekiranya pesakit tetap sedar, dia tidak boleh dibiarkan duduk atau bangun. Mangsa hanya boleh berbohong.
  4. Betulkan tulang belakang serviks menggunakan kaedah yang ada di tangan..
  5. Semasa memberikan pertolongan cemas setelah cedera di kepala, perlu diingat tentang memanggil ambulans. Kecederaan seperti itu memerlukan pemeriksaan wajib oleh traumatologist..

Sebaiknya pasangkan pad pemanas dengan ais ke tempat kecederaan. Walaupun dengan gejala ringan, anda harus selalu berjumpa doktor, kerana kecederaan di kepala sering mengalami komplikasi serius yang hanya dapat terjadi seiring berjalannya waktu. Ini amat penting bagi remaja yang sering jatuh dan mengalami kecederaan di kepala..

Apa-apa trauma pada tengkorak pada kanak-kanak dianggap berbahaya. Ibu bapa mesti dapat menolong anak yang cedera sebelum kru ambulans tiba. Algoritma bantuan akan seperti berikut:

  1. Sejuk. Tapak kecederaan mesti disejukkan. Anda boleh menggunakan ketulan ais atau sebarang produk sejuk dari peti sejuk. Untuk membuat kompres penyejuk. Prosedur sedemikian akan membantu mengurangkan pembengkakan dan manifestasi yang menyakitkan, mengurangkan kemungkinan pendarahan..
  2. Kedamaian. Anak mesti dipindahkan ke tempat tidur. Dia harus berbohong. Dan dalam kes ini, dia tidak akan dapat jatuh dan cedera buat kali kedua..
  3. Perundingan profesional. Remaja itu harus ditunjukkan kepada pakar. Perkara ini sangat penting jika kecederaan kepala anak berakhir dengan kehilangan kesedaran, atau bayi mengadu kepalanya sakit akibat kecederaan di kepala.
  4. Larangan makanan dan ubat-ubatan. Sebelum pemeriksaan oleh traumatologist, mangsa tidak boleh diberi makanan dan minuman. Anda juga tidak boleh menawarkannya untuk mengambil salah satu ubat. Makanan dan ubat boleh menyebabkan kemerosotan kesihatannya.

Setelah memberikan bantuan yang berkelayakan kepada pesakit kecil, disarankan untuk memerhatikannya. Sebarang penyimpangan dari norma, baik dalam tingkah laku dan kondisinya, memerlukan perhatian dari pakar. Tidur malam mangsa juga harus dikawal. Sekiranya anda mengesyaki komplikasi kecederaan otak traumatik, anda mesti menunjukkan anak itu kepada pakar neurologi dan traumatologi.

Selalunya, kecederaan di kepala disertai dengan pelanggaran integriti kulit. Dalam kes ini, disarankan untuk merawat lecet dan calar dengan pembasmi kuman. Dengan rawatan kebersihan, risiko jangkitan luka dapat dielakkan..

Rawatan

Untuk sebarang kerosakan, hubungi bilik kecemasan. Pakar akan memberi nasihat mengenai cara merawat kecederaan di kepala. Prinsip rawatan untuk kecederaan otak ditentukan oleh sifat dan tahap perubahan patologi. Kerosakan pada tisu saraf boleh berlaku:

  • primer, kerana terdedah kepada faktor traumatik;
  • sekunder.

Patologi berikut adalah ciri lesi primer:

  • pecah dinding vaskular;
  • pembekuan darah di saluran;
  • pelanggaran struktur sel saraf dan tisu sekitarnya;
  • pecah secara langsung antara sel.

Di samping itu, kebolehtelapan membran sel meningkat, tetapi bilangan molekul ATP menurun. Ini menyebabkan kelaparan tenaga dan membawa kepada kematian sel. Mana-mana faktor negatif, misalnya, kekurangan oksigen atau glukosa, boleh menyebabkan kerosakan pada sel saraf hidup..

Akibat dari lebam pada tisu kepala boleh menjadi sangat serius sekiranya pesakit tidak mendapat rawatan yang betul sebaik sahaja mengalami kecederaan. Dengan rawatan tepat pada masanya, sel-sel di zon simpanan dapat menggantikan sel mati. Ini akan membantu mengelakkan hilangnya fungsi yang menjadi tumpuan lebam..

Oleh kerana proses keradangan yang biasanya menyertai kecederaan trauma, kerosakan sekunder berkembang. Pemulihan atau kerosakan sel sel saraf bergantung pada intensiti keradangan. Kursus terapi harus ditujukan untuk mewujudkan keadaan yang baik untuk pemulihan mangsa.

Apa yang perlu dilakukan selepas kecederaan kepala, hanya traumatologist yang memutuskan. Mangsa boleh ditawarkan dua pilihan rawatan:

Sekiranya seseorang telah memar kepalanya, doktor akan menetapkan cara mengurapi tempat kecederaan. Tetapi kira-kira 15% pesakit memerlukan campur tangan pembedahan setelah kecederaan otak traumatik. Sebab-sebab yang memerlukan rawatan pembedahan dipertimbangkan:

  • hipertensi intrakranial yang teruk, tidak boleh diterima oleh terapi ubat;
  • hematoma besar dengan diameter dalaman lebih dari 4 cm;
  • anjakan struktur otak yang luas lebih daripada 5 mm.

Rawatan konservatif menyiratkan serangkaian langkah-langkah terapi:

  • mengambil antikonvulsan;
  • terapi oksigen;
  • untuk mengurangkan manifestasi edema serebrum, penggunaan diuretik;
  • penggunaan terapi infusi.

Pemantauan mandatori tekanan darah pesakit. Dan jika perlu, langkah-langkah sedang diambil untuk mempertahankannya pada tingkat normal. Antihipoksidan dapat diberikan kepada mangsa, yang tujuannya adalah untuk mengurangkan perubahan iskemia. Ubat semacam itu membantu meningkatkan daya tahan tisu saraf terhadap kebuluran oksigen dan pemulihannya yang cepat..

Tidak disyorkan untuk melakukan rawatan diri sekiranya berlaku kecederaan seperti ini. Seorang traumatologist akan memberitahu anda bagaimana merawat kecederaan kepala, dan betapa bahayanya.

Rawatan ubat

Sekiranya anda mengesyaki gegaran atau pendarahan selepas jatuh, dilarang sama sekali untuk melakukan rawatan diri. Terdapat beberapa pilihan rawatan, tetapi hanya traumatologist yang menetapkan ubat untuk kecederaan kepala setelah pemeriksaan dan pemeriksaan diagnostik.

Pilihan ubat bergantung pada permulaan gejala:

  1. Sakit kepala. Sekiranya pesakit mengalami sakit kepala akibat lebam, dia diresepkan analgesik, misalnya, Analgin atau Tramal. Ubat ini akan membantu mengurangkan manifestasi kesakitan. Tetapi tidak akan dilakukan oleh setiap ubat sakit. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan pendarahan subkutan, maka penggunaan Aspirin tidak dibenarkan. Ubat ini cenderung mengganggu pembekuan darah, yang dapat menyebabkan peningkatan hematoma..
  2. Insomnia. Salah satu gejala umum lebam tisu lembut di kawasan oksipital adalah gangguan tidur. Dalam kes ini, pil tidur ditunjukkan kepada mangsa. Masalahnya akan diselesaikan dengan mengambil Phenazepam atau Relaxon.
  3. Bengkak. Pesakit harus mengambil ubat diuretik. Salah satu kaedah yang berkesan ialah Furosemide.
  4. Kegagalan dari sistem saraf autonomi. Biasanya, dalam kes seperti itu, doktor menetapkan propranolol. Ubat ini untuk kecederaan kepala membantu mengatasi gejala seperti demam, turun naik tekanan darah, kulit pucat.
  5. Kekejangan. Kejang sangat berbahaya akibatnya. Dengan gejala ini, pesakit ditunjukkan pemberian Sibazon secara intravena. Selepas ini, kursus terapi terhadap epilepsi dilakukan. Ubat yang paling kerap diresepkan adalah carbamazepine dan lamotrigine..
  6. Normalisasi otak. Untuk mengurangkan akibat serius yang dapat mengganggu aktiviti otak, disarankan untuk menggunakan ubat nootropik sebagai profilaksis. Senarai dana tersebut merangkumi Piracetam dan Pantogam.

Dengan lebam bahagian depan kepala, sering terdapat akibat yang tidak menyenangkan dalam bentuk hematoma. Untuk mengatasi masalah ini, pesakit diberi salah satu ubat berikut:

  1. Troxerutin. Gel dengan cepat menghilangkan bengkak. Produk ini diserap dengan baik, tetapi kawasan kulit yang dirawat tidak dapat dibuka untuk terdedah kepada sinaran ultraviolet. Juga, ubat ini tidak digalakkan sekiranya terdapat lecet dan luka di kawasan yang rosak.
  2. Penyelamat. Sekiranya lebam terbentuk selepas lebam di kepala, gel ini akan memberikan pemulihan tisu yang rosak dengan cepat. Selain itu, produk tersebut memusnahkan bakteria dan mikrob patogen. Sebaiknya sapukan gel pada lapisan nipis 3-4 kali sehari. Bahan diserap dengan cepat..
  3. Troxevasin. Anda boleh berunding dengan doktor anda mengenai cara mengurapi kepala anda dengan lebam. Sekiranya terdapat edema dan keradangan yang meluas, anda boleh menggunakan salap ini. Alat ini menguatkan kapilari dan dinding kapal. Adalah disyorkan untuk menggunakan ubat ini dua kali sehari..
  4. Salap Heparin. Sekiranya dengan lebam di kepala timbul pertanyaan, bagaimana cara mengurapi pembengkakan, maka anda boleh menggunakan ubat berdasarkan heparin. Alat ini membantu penyerapan semula kerucut, lebam dan pembekuan darah. Salap melegakan kesakitan. Ubat ini disyorkan untuk digunakan pada tempat yang lebam tiga kali sehari..

Sekiranya mangsa mendapat lebam pada tisu lembut di kawasan oksipital, disarankan untuk menggunakan salap dengan badagi. Alat ini bukan sahaja dapat mengatasi lebam dan lebam dengan baik, tetapi juga dapat mengurangkan proses keradangan..

Selepas kecederaan di kepala, warna tonik akan menjadi ubat yang baik untuk rawatan. Alat ini menenangkan dan menguatkan kesihatan pesakit. Doktor boleh mengesyorkan salah satu warna yang berguna:

Setelah tempoh akut berlalu, anda boleh meneruskan prosedur fisioterapeutik. Mengikut sifat kecederaan dan keadaan kesihatan, traumatologist akan menetapkan manipulasi yang sesuai. Bagaimanapun, dengan kecederaan kepala, pakar memutuskan apa yang harus dilakukan dan bagaimana merawatnya.

Rawatan di rumah

Banyak resipi rakyat sangat berkesan sekiranya lebam di kepala sebagai rawatan rakyat. Tetapi mungkin menggunakannya hanya setelah berunding dengan pakar, agar tidak memburukkan lagi keadaan yang sudah serius.

Sekiranya doktor memberikan langkah awal, maka mungkin untuk menggunakan salah satu resipi rumah mereka:

  1. Memampatkan alkohol dan yodium. Adalah perlu untuk mengambil kedua-dua dana dalam perkadaran dan campuran yang sama. Lembapkan sekeping kain kasa dalam larutan yang dihasilkan dan sapukan ke kawasan lebam. Dengan komposisi ini, dapat mengatasi lebam dan hematoma dengan cepat. Selain itu, produk membasmi kuman kawasan yang rosak.
  2. Mampat sawi. Dengan cedera di kepala, resipi sedemikian sesuai sebagai rawatan rakyat. Campuran disediakan dari bahagian serbuk mustard, garam dan madu yang sama. Semua bahan mesti dicampurkan dan digunakan sebagai kompres. Prosedur ini disarankan untuk dilakukan sebelum tidur, dan biarkan kompres sepanjang malam. Pada waktu pagi, baki campuran harus dicuci dengan teliti, dan merawat tempat kecederaan dengan yodium..
  3. Larutan garam 3%. Sepotong kain kapas harus dibasahi dalam larutan garam yang telah disediakan dan diletakkan di dalam peti sejuk selama beberapa jam. Sebelum digunakan, bahan tersebut harus dibasahi dengan air sehingga melembutkan sedikit. Kompres penyejuk melegakan pembengkakan dengan baik dan mendorong penyerapan semula lebam selepas lebam. Setiap 3 minit disyorkan untuk menukar kain menjadi bahagian yang lebih sejuk. Prosedurnya dapat dilakukan dalam setengah jam..
  4. Campuran jus iodin dan lemon. Anda perlu memerah jus lemon dan menambahkan 3% yodium ke dalamnya. Bahan dicampur dalam nisbah 2: 1. Kemudian, 2 tablet Aspirin tanah ditambahkan ke dalam campuran. Campuran yang disediakan digunakan sebagai kompres pada tempat yang lebam.
  5. Aloe. Menghilangkan kesan lebam pada tisu lembut kepala menggunakan pulpa tumbuhan ini. Anda perlu memotong sepanjang daun dan menguli dengan teliti agar buburan dan jus menonjol. Selepas itu, lidah buaya boleh disapu ke kawasan yang cedera. Lapisan polietilena dan kain hangat disarankan di atas helaian. Anda perlu melakukan kompres seperti itu pada waktu malam sebelum tidur.

Kecederaan seperti itu dapat diatasi di rumah hanya jika berlaku tahap ringan. Sekiranya kerosakan disertai dengan komplikasi serius, anda harus mendapatkan bantuan profesional dari pakar. Rawatan kecederaan kepala dengan ubat-ubatan rakyat harus dilakukan bersama dengan terapi ubat.

Ubat tradisional boleh menawarkan banyak resipi berguna untuk merawat kecederaan kepala. Penggemar resipi semula jadi akan mengesyorkan apa yang harus dilakukan di rumah dengan kepala yang lebam. Tetapi langkah tersebut hanya dapat diambil setelah diperiksa oleh traumatologist dan diagnosis kecederaan otak traumatik. Salap dan kompres yang dibuat dari bahan semula jadi membantu pulih lebih cepat.

Akibat dari kecederaan otak traumatik

Lebam pada bahagian kepala boleh membawa akibat yang sangat serius. Oleh itu, sangat penting bahawa pesakit segera menghubungi traumatologist. Doktor akan memeriksa lebam di kepala, dan memberitahu anda mengapa kecederaan tersebut berbahaya. Komplikasi yang paling biasa termasuk patologi berikut:

  • gangguan tidur dan insomnia yang kerap;
  • asthenia traumatik;
  • sakit kepala yang berterusan;
  • peningkatan kerengsaan;
  • keadaan kemurungan;
  • tindak balas kilat badan untuk mengubah cuaca;
  • gangguan ingatan dan masalah dengan menyimpan maklumat;
  • ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian.

Apa-apa akibat ini sangat mempengaruhi kualiti hidup mangsa. Komplikasi seperti itu selepas lebam mungkin tidak berlaku dengan segera, tetapi setelah beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan, yang sebenarnya merupakan kecederaan kepala yang berbahaya. Oleh itu, jangan biarkan semuanya melayang, dan segera setelah kecederaan kepala ketika jatuh, berjumpa doktor untuk mengetahui apa yang harus dilakukan segera setelah kecederaan.

Sebarang kecederaan otak traumatik membawa kepada proses distrofik. Akibat ini merangkumi:

  • pendarahan;
  • edema traumatik;
  • atrofi tisu;
  • nekrosis tisu.

Pada bahagian badan, proses pemulihan dan pemulihan bermula, yang cuba melakukan fungsi kompensasi:

  • hipertrofi;
  • pertumbuhan semula sel;
  • hiperplasia
  • penggantian sebarang jenis tisu dengan tisu penghubung.

Hasil daripada proses ini, akibat serius timbul dengan lebam otak. Oleh itu, setelah mengalami kecederaan, anda harus segera berjumpa pakar traumatologi. Doktor akan menerangkan bagaimana lebam berbahaya di kepala.

Pakar membezakan 3 bentuk klinikal akibat serius:

Semasa kecederaan otak traumatik, kerosakan pada saluran darah berlaku, yang menyebabkan pendarahan dan pembentukan hematoma intrakranial. Hasil dari proses negatif tersebut akan menjadi akibat berikut:

  1. Aneurisma arteri intrakranial. Selalunya ini berlaku apabila pangkal tengkorak patah, yang boleh menyebabkan kecederaan kepala yang sangat teruk ketika jatuh dari ketinggian yang tinggi. Gambaran klinikal akan bergantung pada lokasi dan ukuran aneurisma. Strok menyebabkan penonjolan dinding arteri kerana pelanggaran integriti salah satu lapisan dinding saluran darah.
  2. Hematoma subdural kronik. Formasi sedemikian boleh terletak di bawah dura mater. Mereka mempunyai kapsul tisu penghubung mereka sendiri. Gejala akan menyerupai epilepsi, keradangan otak, atau strok..
  3. Anastomosis karotid-kavernous. Mangsa mempunyai aliran keluar darah dari otak, yang dapat menyebabkan atrofi tisu otak.
  4. Kerosakan otak iskemia. Akibat pukulan ke kepala boleh menjadi kejang kejang, gangguan ucapan, sakit kepala yang teruk, lumpuh anggota badan. Keadaan kesihatan umum mangsa merosot dengan teruk. Iskemia otak dimanifestasikan sebagai akibat edema traumatik, peningkatan tekanan intrakranial, gangguan aliran darah di tisu otak, penurunan tekanan darah dan penurunan kepekatan oksigen dalam darah. Biasanya, keadaan ini berlaku setelah kemalangan jalan raya teruk atau jatuh dari ketinggian tinggi, oleh itu, pemeriksaan diperlukan setelah kecederaan di kepala. Pakar akan memutuskan apa yang perlu dilakukan dalam kes ini..

Gangguan yang berkaitan dengan cecair serebrospinal adalah tipikal untuk kesan cecair serebrospinal:

  1. Hidrosefalus pasca trauma. Selepas kecederaan, pesakit mengumpul cecair serebrospinal yang berlebihan pada masalah kelabu dan putih otak dan dalam sistem ventrikel. Patologi seperti itu dicirikan oleh penurunan kemampuan mental dan gangguan ingatan..
  2. Kista cecair serebrospinal pasca trauma. Neoplasma muncul di rongga dengan darah yang tumpah atau di tisu yang hancur. Gejala kista jenis ini adalah sawan epilepsi..
  3. Hygroma subdural pasca trauma. Cecair serebrospinal dapat berkumpul di bawah dura mater, yang menyebabkan pemampatan otak. Dalam kes ini, pesakit akan mengadu keletihan berlebihan, sakit kepala yang berterusan, mual, dan muntah. Gambaran klinikal ini adalah akibat peningkatan tekanan intrakranial.
  4. Porencephaly pasca trauma. Tanda-tanda patologi seperti itu adalah sakit kepala sederhana yang berterusan. Dalam kebanyakan kes, pesakit akan menunjukkan sindrom epilepsi.

Untuk tisu akibat gangguan otak, gangguan adalah ciri pada tahap otak kelabu dan putih otak, serta pada meninges:

  1. Kerosakan pada saraf kranial. Pukulan yang teruk pada kepala boleh menyebabkan kerosakan pada saraf optik pada mangsa, yang akan menyebabkan penurunan penglihatan. Dalam beberapa kes, kehilangan sensasi motor sebahagian atau keseluruhan mungkin berlaku..
  2. Pachymeningitis pasca trauma. Selepas lebam teruk, keradangan pada dura mater mungkin berlaku. Mangsa biasanya mengadu sakit kepala dengan penyetempatan di atas lengkungan superciliary. Patologi semacam itu dicirikan oleh muntah yang kerap, mual, penurunan bilangan kontraksi jantung, dan kemerahan pada wajah.
  3. Kecacatan tengkorak. Hasil lebam yang teruk mungkin merupakan penonjolan struktur otak semasa bersenam atau batuk dan bersin.
  4. Arachnoiditis pasca trauma. Pesakit mungkin kelihatan pemadatan kerana percambahan tisu penghubung. Fibrosis biasanya membawa kepada pembentukan lekatan, yang menyebabkan pelanggaran peredaran cecair serebrospinal dan pembentukan struktur sista.
  5. Parut otak-shell. Mereka terbentuk di lokasi penyetempatan lebam. Parut dicirikan oleh dominasi sindrom epilepsi..
  6. Atrofi otak pasca trauma. Akibat kecederaan itu, jumlah bahan kelabu dan putih di otak berkurang. Penyebab patologi ini boleh menjadi proses keradangan-distrofik..

Apa-apa lebam di kepala adalah bahaya bagi kesihatan mangsa dan boleh membawa akibat yang serius. Oleh itu, anda disyorkan untuk menghubungi traumatologist untuk sebarang kerosakan..

Pemulihan

Kecederaan kepala mempunyai akibat yang serius untuk kesihatan manusia. Dalam kes yang teruk, ia boleh menyebabkan kecacatan. Pesakit yang mengalami kecederaan otak dengan komplikasi harus menjalani pemulihan yang panjang, diperhatikan oleh traumatologist dan neuropathologist, dan mengikuti semua cadangan perubatan.

Tempoh tempoh pemulihan akan bergantung pada seberapa baik pemulihan diatur selepas kecederaan. Sekiranya mangsa berusaha memenuhi semua janji pakar, maka dia juga akan mengurangkan risiko komplikasi. Ini amat penting dalam keadaan lebam disertai dengan patah tulang dan kerosakan pada otak itu sendiri..

Tempoh pemulihan merangkumi aktiviti berikut:

  • penggunaan salap dan ubat terapeutik;
  • rawatan fisioterapeutik;
  • mandian udara.

Pemenuhan semua janji temu doktor yang hadir akan membantu mangsa pulih dengan cepat setelah mengalami kecederaan. Mematuhi peraturan dan pemakanan yang betul akan memberi kesan pemulihan dan menyokong sistem imun..

Baca Mengenai Pening