Utama Serangan jantung

Mengapa anda berasa sakit selepas selesai dan apa yang harus dilakukan mengenainya

Tidak ada yang lebih menyedihkan daripada memimpikan maraton keseluruhan mengenai pizza berair, dan di garisan penamat anda akan mendapati bahawa anda muak hanya memikirkan makanan. Mengapa ini berlaku dan bagaimana menyelesaikan masalahnya?

Pertama sekali, tanpa rasa panik. Kerana mual semasa dan selepas berlari, pada dasarnya, adalah kejadian biasa. Faktanya adalah bahawa setiap aktiviti fizikal meningkatkan pengeluaran hormon peptida, yang menekan selera makan, dan mengurangkan pengeluaran ghrelin yang diasilkan, yang merangsangnya. Oleh itu, dalam kebanyakan kes, cukup untuk menunggu sehingga hormon stabil: dalam masa satu jam, selera makan anda akan kembali, dan anda akan bersedia untuk makan seekor gajah.

Sebab lain yang menyebabkan anda bermasalah di garisan penamat adalah kerana anda tidak cukup makan semasa perlumbaan itu sendiri. Ketika tubuh kekurangan "bahan bakar" (dan sementara itu, mendorongnya ke batas), ia mulai gugup dan menghidupkan mod "darurat". Dalam keadaan ini, dia tidak peduli dengan burrito dan pasta - dia tertekan dan berusaha bertahan.

Untuk mengelakkan "histeria" ini, anda perlu "memberi makan" semasa perlumbaan. Nasihat untuk pelari dari doktor: badan dapat menyerap satu gram karbohidrat per minit, jadi makan sekurang-kurangnya 60 gram karbohidrat per jam semasa perlumbaan yang panjang. Ia boleh menjadi minuman sukan, gel atau makanan biasa..

Adakah loya diperhatikan bukan hanya semasa perlumbaan panjang, tetapi juga semasa latihan biasa? Perkara ini juga dapat diperbaiki - gunakan peraturan mudah.

Jangan makan berlebihan. Sekiranya anda merasa sakit selepas berjoging atau muntah, anda mungkin tidak tahan sejam sebelum latihan, di mana anda tidak boleh makan cukup. Ternyata semasa latihan badan tidak mempunyai cukup tenaga untuk mencerna makanan, kerana ini, saluran gastrointestinal menderita, dan toksin dilepaskan ke dalam darah.

Minum makanan ringan selewat-lewatnya 1.5-2 jam sebelum bersenam. 15-30 minit selepas tamat latihan, anda boleh minum teh manis, protein shake atau susu. Mual biasanya hilang dari ini. Pada hari latihan yang intensif, jangan makan makanan yang dicerna untuk waktu yang lama: lemak, kacang, buah kering, beberapa sayur-sayuran dan buah-buahan.

Pantau gula darah anda. Mual adalah salah satu gejala kekurangan karbohidrat dalam gula darah rendah. Ia boleh disebabkan oleh diet rendah karbohidrat atau makanan yang dilangkau. Tidak mempunyai masa untuk makan dan berlari untuk berjoging? Masukkan sepotong karamel atau sepotong coklat ke dalam mulut anda - ini akan menaikkan gula darah anda dengan cepat.

Perhatikan tekanan darah anda. Setiap orang mempunyai tekanan yang selesa, dan setiap atlet mesti mengetahui kadar normalnya. Penyimpangan dari norma boleh dikaitkan dengan keadaan cuaca atau keadaan umum badan. Satu cara atau yang lain - tekanan darah rendah sering menyebabkan pening dan loya..

Minum lebih banyak. Kekeringan hampir selalu menyebabkan mual. Sekiranya anda tidak minum cukup, rasa tidak selesa akan muncul semasa berlari. Suhu badan akan meningkat dalam kes ini - dan di sana, tidak jauh dari panas terik.

Perhatikan mod pemulihan. Selang antara latihan / larian hendaklah sekurang-kurangnya 7-8 jam. Dalam masa yang singkat, tubuh tidak mempunyai masa untuk pulih dari tekanan, yang merupakan aktiviti fizikal. Apa yang penuh dengan tekanan berlebihan pada keesokan harinya, di mana badan mengisyaratkan loya.

Jangan mengabaikan senaman. Agar badan bersedia untuk menanggung beban dan lebih mudah menanggungnya, bahkan regangan biasa sudah cukup.

Jangan memandu sendiri. Luka secara tidak sengaja lebih kilometer dari yang dirancang? Mungkin badan akan memberontak dan anda akan berasa mual (serta pening dan sedikit kabur di mata). Berhenti dengan segera dalam kes ini, jongkok ke bawah dan berehat. Sekiranya ia menjadi lebih mudah, latihan dapat diteruskan dengan kadar yang sederhana. Sekiranya tidak, pulanglah ke rumah.

Rujuk pakar. Sekiranya anda tidak dapat menemui dan menghilangkan punca mual sendiri semasa dan selepas berlari, berjumpa doktor. Mungkin pemeriksaan perubatan akan menemui beberapa patologi.

Mengapa berjalan sakit

Mual selepas berlari

Gangguan saluran pencernaan selepas aktiviti fizikal yang berat cukup meluas di kalangan penduduk, ia juga diperhatikan pada 60% atlet yang terlibat dalam sukan yang kompetitif.

Mual dan muntah selepas bersenam adalah keluhan yang kerap. Muntah adalah tindakan refleks yang berkaitan dengan pengujaan pusat muntah otak yang sesuai, dan boleh berlaku dengan perubahan persekitaran dalaman badan (keracunan, jangkitan, penyakit saluran gastrousus, aktiviti fizikal).

Punca Muntah

Sekiranya kelainan serius, seperti kecederaan otak traumatik, hipoglikemia, kecederaan panas, atau kehamilan pada wanita, dikecualikan, muntah selepas bersenam boleh dikaitkan dengan latihan berlebihan. Dalam kes ini, rehat dan rehidrasi diperlukan - pengisian semula cecair di dalam badan. Harus diingat bahawa rehidrasi adalah faktor penting dalam mengekalkan daya tahan semasa latihan..

Mual dan muntah selepas bersenam juga boleh dikaitkan dengan pengekalan makanan di perut. Kadar pelepasan perut dari bahagian makanan yang diterima bergantung pada banyak faktor, salah satunya adalah tekanan osmotik.

Penyelesaian dengan tekanan osmotik yang tinggi meninggalkan perut lebih perlahan semasa melakukan aktiviti fizikal, akibatnya penggunaannya tidak diingini. Semasa aktiviti fizikal, makanan pejal berlarutan dalam masa yang lama di dalam perut.

Pelanggaran fungsi motor usus dan muntah selepas bersenam boleh menyebabkan:

  • diet, termasuk pengambilan cecair,
  • penggunaan antibiotik dan persediaan besi,
  • tekanan psikologi,
  • perubahan hormon,
  • kesan mekanikal latihan.

Sebenarnya pilihan masa yang tepat untuk makan makanan dan komposisi kualitatifnya mempengaruhi keadaan badan setelah melakukan senaman fizikal. Yang disukai adalah makanan cair yang jumlahnya sedikit, isotonik dalam komposisi (iaitu, mempunyai tekanan osmotik, seperti plasma darah), dan rendah protein, lemak, dan serat makanan.

Selepas makan terakhir sebelum permulaan aktiviti fizikal, sebagai peraturan, 3-4 jam harus berlalu. Sekiranya anda tidak berjaya makan tepat pada waktunya, anda boleh menikmati makanan ringan sebelum berlatih dengan sesuatu yang ringan dalam orientasi karbohidrat - yogurt manis, pisang, epal, buah kering, dalam kes yang teruk, minum teh dengan gula atau jus.

Penggunaan makanan pejal seperti keropok harus berlaku serentak dengan pengambilan cecair.

Sekiranya iskemia berlangsung cukup lama (10 minit), pelepasan kardioenzim akan bermula. Pening, mual dan muntah adalah hasil peningkatan perkumuhan kardioenzim, serta penurunan tekanan disebabkan oleh degupan jantung yang perlahan dengan pembuluh darah yang melebar, ketika beban berhenti.

Oleh sebab itulah, disarankan untuk tidak berhenti secara tiba-tiba setelah berlari, tetapi untuk mengurangi kecepatannya secara bertahap..

Terdapat agen farmakologi yang membantu menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan muntah. Dalam kes yang teruk, ubat antiemetik diresepkan - metoclopramide, tropindol, trimethobenzamide, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, anda harus selalu memberi perhatian kepada kesan sampingan pengambilan ubat tersebut - cirit-birit, pening, reaksi alahan, gangguan koordinasi pergerakan, dll..

Kesan bukan farmakologi menunjukkan penghidratan yang mencukupi, sebelum aktiviti fizikal dan semasa pelaksanaannya.

Mual, pening, kerosakan - kadang-kadang berlari walaupun begitu. Mengapa seseorang mungkin mengalami serangan mual ketika berlari, bagaimana menghindarinya dan dalam keadaan apa mual adalah alasan untuk berjumpa doktor. Difahami "Kehidupan Sukan Sovietamp; Gaya ».

Makan berlebihan

Makanan yang mencukupi 30-45 minit sebelum latihan mungkin merupakan penyebab mual berjoging yang paling biasa. Berlari meningkatkan peredaran darah, lebih banyak darah melewati hati, dengan "kelajuan meningkat" jantung berfungsi. Secara relatifnya: tubuh, yang menghabiskan semua sumbernya untuk menyesuaikan diri dengan tekanan hidup, tidak lagi mempunyai kekuatan untuk mencerna makanan. Kemudian badan memutuskan untuk menyingkirkannya.

Cara mengelakkan: mengatur makanan terakhir, rata-rata, satu setengah jam sebelum latihan. Ia harus berdasarkan minimum hidangan "berat" - tepung, berlemak, tinggi kalori. Menu yang sesuai: secawan soba rebus, sayur-sayuran, bahagian dada ayam kukus, sepotong roti gandum.

Jangan makan terlalu banyak! Lebih baik bangun dari meja dengan sedikit rasa lapar daripada dengan perut yang berat. 30-40 minit sebelum latihan, anda boleh makan pisang, atau segenggam kacang dan minum secawan kopi (gula minimum). Ia akan memberi anda tenaga untuk berlari.

Latihan mual boleh disebabkan oleh berlari terlalu cepat. Petunjuk lain mengenai ini: sesak nafas, denyutan darah di pelipis, degupan jantung dari 170 denyutan seminit dan lebih tinggi, sindrom "kaki yang dikepang" - ketidakupayaan untuk mengekalkan teknik larian yang betul, kehilangan koordinasi.

Cara mengelakkan: meningkatkan beban dengan lancar. Sekiranya anda seorang pemula, ganti langkah berjalan dan berlari - secara beransur-ansur meningkatkan berlari dan mengurangkan berjalan.

Jangan berusaha untuk mengembangkan kelajuan tinggi: jika tujuan anda adalah untuk menurunkan berat badan, bentuk badan - kelajuan berjalan yang optimum adalah kecepatan di mana anda bernafas dengan bebas dan boleh bercakap.

Denyutan pada had atas tidak boleh lebih dari 135 denyutan seminit (segmen tempo dengan peningkatan denyut jantung hingga 150-170 denyut seminit dapat diterima, tetapi sekali lagi berjalan lebih lancar).

Sekiranya anda merasa mual ketika berlari, beralih ke berjalan - pertama lebih cepat, kemudian lebih lancar dan lebih perlahan. Jangan berhenti dengan segera! Berhenti secara tiba-tiba boleh membuat anda merasa tidak sihat.

Sekiranya loya tidak berhenti, hentikan latihan.

Kurang tidur

Dalam beberapa kes, penyebab mual berlari adalah kurang tidur dan keletihan kronik. Gejala-gejalanya: kekurangan tenaga pada siang hari, mengantuk, pening, sering tekanan darah rendah.

Cara mengelakkan: mengatur hari anda sehingga anda tidur rata-rata 8 jam sehari. Menolak latihan pada hari-hari ketika anda berusia 6 jam atau kurang - lebih baik memberi badan anda lebih banyak masa untuk pulih daripada menyeksa dengan berlari pada hari itu.

Kekeringan

Dehidrasi adalah keadaan kekurangan air akut di dalam badan. Bahaya ini sering ditunggu oleh pelari jarak jauh (dari jarak 15 kilometer atau lebih). Tetapi ia juga boleh berlaku pada larian amatur 5-7 km, terutamanya jika pelari adalah pemula.

Berpeluh berat semasa berlari menyebabkan kehilangan cecair dan garam. Kekurangan kelembapan memperburuk nada dan pergerakan perut (kemampuan dindingnya menahan tekanan dan mengecut) - akibatnya ini adalah serangan mual.

Cara mengelakkan: ambil sebotol air untuk latihan. Sebilangan garam boleh dicairkan dalam air: kira-kira 1-1,5 sudu teh setiap 500 ml cecair. Peras satu atau dua keping lemon yang kaya dengan vitamin C dan B ke dalam air.

Perlu diingat bahawa ubat-ubatan tertentu juga dapat menyebabkan dehidrasi - misalnya, diuretik, beberapa jenis antibiotik (bahan yang dapat menghambat pertumbuhan mikroorganisma).

Anda boleh berlari, menjadi pembawa jangkitan virus, tetapi belum mengetahui tentangnya. Beban berjalan dapat mempercepat perkembangan virus dan menyebabkan rasa mual. Gejala lain adalah demam, kelemahan, sakit tekak, sakit kepala, pening.

Mengelakkan: Selesaikan Latihan Anda Segera

- jika loya tidak hilang dalam beberapa jam selepas latihan;

- jika anda merasa sakit pada setiap larian - tanpa mengira jarak dan jaraknya;

- jika loya disertai demam, sakit tajam (mungkin ini menunjukkan perkembangan jangkitan virus atau penyakit pada organ dalaman);

- jika anda merasa mual walaupun pada hari-hari bebas dari latihan larian.

Latihan dan latihan memerlukan banyak tenaga. Pada masa yang sama, sejumlah tenaga dibelanjakan bergantung pada tahap beban.

Zozhnik digali dan disisir untuk anda sebilangan pengetahuan yang dipulihkan oleh pengguna LJ znatok_ne dari artikel ilmiah.

Jiran kita di kuil kesakitan (dan pada masa yang sama juara wilayah Samara dalam bina badan) Alexander menggunakan ungkapan "berjongkok - pergi marah".

Ramai yang mengalami loya dan muntah semasa bersusah payah, malah meletakkan tong di ruang untuk crossfit untuk isi perut pelawat, dan ada juga yang kehilangan kesedaran (lihat perarakan insiden "Kematian, kesakitan dan penghinaan di gimnasium").

Baldi khas di ruang rehat

Jadi, ada beberapa sebab untuk mual dan muntah di gim, dan mereka boleh bertindak dalam kombinasi yang berbeza.

Atau sejumlah besar cecair di perut.

Kerana senaman fizikal yang kuat, penurunan aliran darah ke organ pusat (usus, hati) mencapai hampir 80% semasa latihan dengan intensitas 70% VO2 max (petunjuk yang mencirikan keupayaan untuk menyerap dan menyerap oksigen dari udara). Dalam keadaan kekurangan bekalan darah, fungsi saluran gastrointestinal terganggu, dan tubuh berusaha membuang isi perut (dalam beberapa kes, hingga cirit-birit).

Melakukan senaman fizikal yang berat mendorong penembusan toksin dan alergen ke dalam usus, kerana lemahnya pelindung perut dan usus (penghalang dibentuk oleh gabungan kompleks membran, nod, lendir, dan faktor imunologi).

Ini boleh menyebabkan keradangan, komplikasi sistemik saluran pencernaan, termasuk mual, muntah, kembung, cirit-birit berdarah, dan kekejangan.

Antara produk berbahaya untuk penembusan racun / alergen, bijirin, makanan laut, kacang tanah, pelbagai kacang, telur, susu dan sayur-sayuran menonjol.

Semasa latihan kaki, sejumlah besar darah mengalir ke bahagian bawah badan, terdapat aliran darah dari otak. Di samping itu, saluran darah melebar, tekanan darah menurun.

Pengarang blog

Pembantu, Jabatan Propaedeutics of Internal Medicine, Fakulti Pediatrik di Universiti Perubatan Negeri Rusia.

Mengapa berjalan sakit

Mengapa anda berasa sakit semasa berlari. Sebab dan Pencegahan

Mual, pening, kerosakan - kadang-kadang berlari walaupun begitu. Mengapa seseorang mungkin mengalami serangan mual ketika berlari, bagaimana menghindarinya dan dalam keadaan apa mual adalah alasan untuk berjumpa doktor. Memahami "Kehidupan & Gaya Sukan Soviet".

Makan berlebihan

Makanan yang mencukupi 30-45 minit sebelum latihan mungkin merupakan penyebab mual berjoging yang paling biasa. Berlari meningkatkan peredaran darah, lebih banyak darah melewati hati, dengan "kelajuan meningkat" jantung berfungsi. Secara relatifnya: tubuh, yang menghabiskan semua sumbernya untuk menyesuaikan diri dengan tekanan hidup, tidak lagi mempunyai kekuatan untuk mencerna makanan. Kemudian badan memutuskan untuk menyingkirkannya.

Cara mengelakkan: mengatur makanan terakhir, rata-rata, satu setengah jam sebelum latihan. Ia harus berdasarkan minimum hidangan "berat" - tepung, berlemak, tinggi kalori. Menu yang sesuai: secawan soba rebus, sayur-sayuran, bahagian dada ayam kukus, sepotong roti gandum.

Jangan makan terlalu banyak! Lebih baik bangun dari meja dengan sedikit rasa lapar daripada dengan perut yang berat. 30-40 minit sebelum latihan, anda boleh makan pisang, atau segenggam kacang dan minum secawan kopi (gula minimum). Ia akan memberi anda tenaga untuk berlari.

Kelajuan larian yang tinggi

Latihan mual boleh disebabkan oleh berlari terlalu cepat. Petunjuk lain mengenai ini: sesak nafas, denyutan darah di pelipis, degupan jantung dari 170 denyutan seminit dan lebih tinggi, sindrom "kaki yang dikepang" - ketidakupayaan untuk mengekalkan teknik larian yang betul, kehilangan koordinasi.

Cara mengelakkan: meningkatkan beban dengan lancar. Sekiranya anda seorang pemula, ganti langkah berjalan dan berlari - secara beransur-ansur meningkatkan berlari dan mengurangkan berjalan.

Jangan berusaha untuk mengembangkan kelajuan tinggi: jika tujuan anda adalah untuk menurunkan berat badan, bentuk badan - kelajuan berjalan yang optimum adalah kecepatan di mana anda bernafas dengan bebas dan boleh bercakap.

Denyutan pada had atas tidak boleh lebih dari 135 denyutan seminit (segmen tempo dengan peningkatan denyut jantung hingga 150-170 denyut seminit dapat diterima, tetapi sekali lagi berjalan lebih lancar).

Sekiranya anda merasa mual ketika berlari, beralih ke berjalan - pertama lebih cepat, kemudian lebih lancar dan lebih perlahan. Jangan berhenti dengan segera! Berhenti secara tiba-tiba boleh membuat anda merasa tidak sihat.

Tarik nafas dalam-dalam: tarik nafas dan hembus selama 5-8 saat. Sekiranya anda merasa mual, tingkatkan langkah anda. Selepas 3-5 minit, pergi berjoging dengan perlahan.

Sekiranya loya tidak berhenti, hentikan latihan.

Kurang tidur

Dalam beberapa kes, penyebab mual berlari adalah kurang tidur dan keletihan kronik. Gejala-gejalanya: kekurangan tenaga pada siang hari, mengantuk, pening, sering tekanan darah rendah.

Cara mengelakkan: mengatur hari anda sehingga anda tidur rata-rata 8 jam sehari. Menolak latihan pada hari-hari ketika anda berusia 6 jam atau kurang - lebih baik memberi badan anda lebih banyak masa untuk pulih daripada menyeksa dengan berlari pada hari itu.

Kekeringan

Dehidrasi adalah keadaan kekurangan air akut di dalam badan. Bahaya ini sering ditunggu oleh pelari jarak jauh (dari jarak 15 kilometer atau lebih). Tetapi ia juga boleh berlaku pada larian amatur 5-7 km, terutamanya jika pelari adalah pemula.

Berpeluh berat semasa berlari menyebabkan kehilangan cecair dan garam. Kekurangan kelembapan memperburuk nada dan pergerakan perut (kemampuan dindingnya menahan tekanan dan mengecut) - akibatnya ini adalah serangan mual.

Cara mengelakkan: ambil sebotol air untuk latihan. Sebilangan garam boleh dicairkan dalam air: kira-kira 1-1,5 sudu teh setiap 500 ml cecair. Peras satu atau dua keping lemon yang kaya dengan vitamin C dan B ke dalam air.

Perlu diingat bahawa ubat-ubatan tertentu juga dapat menyebabkan dehidrasi - misalnya, diuretik, beberapa jenis antibiotik (bahan yang dapat menghambat pertumbuhan mikroorganisma).

Permulaan jangkitan virus

Anda boleh berlari, menjadi pembawa jangkitan virus, tetapi belum mengetahui tentangnya. Beban berjalan dapat mempercepat perkembangan virus dan menyebabkan rasa mual. Gejala lain adalah demam, kelemahan, sakit tekak, sakit kepala, pening.

Mengelakkan: Selesaikan Latihan Anda Segera

Sekiranya mual berlari, anda perlu berjumpa doktor:

- jika loya tidak hilang dalam beberapa jam selepas latihan;

- jika anda merasa sakit pada setiap larian - tanpa mengira jarak dan jaraknya;

- jika loya disertai demam, sakit tajam (mungkin ini menunjukkan perkembangan jangkitan virus atau penyakit pada organ dalaman);

- jika anda merasa mual walaupun pada hari-hari bebas dari latihan larian.

Mengapa anda berasa sakit semasa berlari. Sebab dan Pencegahan

Mual, pening, kerosakan - kadang-kadang berlari walaupun begitu. Mengapa seseorang mungkin mengalami serangan mual ketika berlari, bagaimana menghindarinya dan dalam keadaan apa mual adalah alasan untuk berjumpa doktor. Memahami "Kehidupan & Gaya Sukan Soviet".

Mengapa anda berasa sakit semasa berlari. Sebab dan Pencegahan

Makan berlebihan, sakit atau berlebihan - cara menentukan punca mual semasa berlari.

Mual, pening, kerosakan - kadang-kadang berlari walaupun begitu. Mengapa seseorang mungkin mengalami serangan mual ketika berlari, bagaimana menghindarinya dan dalam keadaan apa mual adalah alasan untuk berjumpa doktor. Memahami "Kehidupan & Gaya Sukan Soviet".

Makan berlebihan

Makanan yang mencukupi 30-45 minit sebelum latihan mungkin merupakan penyebab mual berjoging yang paling biasa. Berlari meningkatkan peredaran darah, lebih banyak darah melewati hati, dengan "kelajuan meningkat" jantung berfungsi. Secara relatifnya: tubuh, yang menghabiskan semua sumbernya untuk menyesuaikan diri dengan tekanan hidup, tidak lagi mempunyai kekuatan untuk mencerna makanan. Kemudian badan memutuskan untuk menyingkirkannya.

Cara mengelakkan: mengatur makanan terakhir, rata-rata, satu setengah jam sebelum latihan. Ia harus berdasarkan minimum hidangan "berat" - tepung, berlemak, tinggi kalori. Menu yang sesuai: secawan soba rebus, sayur-sayuran, bahagian dada ayam kukus, sepotong roti gandum.

Jangan makan terlalu banyak! Lebih baik bangun dari meja dengan sedikit rasa lapar daripada dengan perut yang berat. 30-40 minit sebelum latihan, anda boleh makan pisang, atau segenggam kacang dan minum secawan kopi (gula minimum). Ia akan memberi anda tenaga untuk berlari.

Kelajuan larian yang tinggi

Latihan mual boleh disebabkan oleh berlari terlalu cepat. Petunjuk lain mengenai ini: sesak nafas, denyutan darah di pelipis, degupan jantung dari 170 denyutan seminit dan lebih tinggi, sindrom "kaki yang dikepang" - ketidakupayaan untuk mengekalkan teknik larian yang betul, kehilangan koordinasi.

Cara mengelakkan: meningkatkan beban dengan lancar. Sekiranya anda seorang pemula, ganti langkah berjalan dan berlari - secara beransur-ansur meningkatkan berlari dan mengurangkan berjalan.

Jangan berusaha untuk mengembangkan kelajuan tinggi: jika tujuan anda adalah untuk menurunkan berat badan, bentuk badan - kelajuan berjalan yang optimum adalah kecepatan di mana anda bernafas dengan bebas dan boleh bercakap.

Denyutan pada had atas tidak boleh lebih dari 135 denyutan seminit (segmen tempo dengan peningkatan denyut jantung hingga 150-170 denyut seminit dapat diterima, tetapi sekali lagi berjalan lebih lancar).

Sekiranya anda merasa mual ketika berlari, beralih ke berjalan - pertama lebih cepat, kemudian lebih lancar dan lebih perlahan. Jangan berhenti dengan segera! Berhenti secara tiba-tiba boleh membuat anda merasa tidak sihat.

Tarik nafas dalam-dalam: tarik nafas dan hembus selama 5-8 saat. Sekiranya anda merasa mual, tingkatkan langkah anda. Selepas 3-5 minit, pergi berjoging dengan perlahan.

Sekiranya loya tidak berhenti, hentikan latihan.

Kurang tidur

Dalam beberapa kes, penyebab mual berlari adalah kurang tidur dan keletihan kronik. Gejala-gejalanya: kekurangan tenaga pada siang hari, mengantuk, pening, sering tekanan darah rendah.

Cara mengelakkan: mengatur hari anda sehingga anda tidur rata-rata 8 jam sehari. Menolak latihan pada hari-hari ketika anda berusia 6 jam atau kurang - lebih baik memberi badan anda lebih banyak masa untuk pulih daripada menyeksa dengan berlari pada hari itu.

Kekeringan

Dehidrasi adalah keadaan kekurangan air akut di dalam badan. Bahaya ini sering ditunggu oleh pelari jarak jauh (dari jarak 15 kilometer atau lebih). Tetapi ia juga boleh berlaku pada larian amatur 5-7 km, terutamanya jika pelari adalah pemula.

Berpeluh berat semasa berlari menyebabkan kehilangan cecair dan garam. Kekurangan kelembapan memperburuk nada dan pergerakan perut (kemampuan dindingnya menahan tekanan dan mengecut) - akibatnya ini adalah serangan mual.

Cara mengelakkan: ambil sebotol air untuk latihan. Sebilangan garam boleh dicairkan dalam air: kira-kira 1-1,5 sudu teh setiap 500 ml cecair. Peras satu atau dua keping lemon yang kaya dengan vitamin C dan B ke dalam air.

Perlu diingat bahawa ubat-ubatan tertentu juga dapat menyebabkan dehidrasi - misalnya, diuretik, beberapa jenis antibiotik (bahan yang dapat menghambat pertumbuhan mikroorganisma).

Permulaan jangkitan virus

Anda boleh berlari, menjadi pembawa jangkitan virus, tetapi belum mengetahui tentangnya. Beban berjalan dapat mempercepat perkembangan virus dan menyebabkan rasa mual. Gejala lain adalah demam, kelemahan, sakit tekak, sakit kepala, pening.

Mengelakkan: Selesaikan Latihan Anda Segera

Sekiranya mual berlari, anda perlu berjumpa doktor:

- jika loya tidak hilang dalam beberapa jam selepas latihan;

- jika anda merasa sakit pada setiap larian - tanpa mengira jarak dan jaraknya;

- jika loya disertai demam, sakit tajam (mungkin ini menunjukkan perkembangan jangkitan virus atau penyakit pada organ dalaman);

- jika anda merasa mual walaupun pada hari-hari bebas dari latihan larian.

Muntah selepas bersenam

Gangguan saluran pencernaan selepas aktiviti fizikal yang berat cukup meluas di kalangan penduduk, ia juga diperhatikan pada 60% atlet yang terlibat dalam sukan yang kompetitif.

Mual dan muntah selepas bersenam adalah keluhan yang kerap. Muntah adalah tindakan refleks yang berkaitan dengan pengujaan pusat muntah otak yang sesuai, dan boleh berlaku dengan perubahan persekitaran dalaman badan (keracunan, jangkitan, penyakit saluran gastrousus, aktiviti fizikal).

Punca Muntah

Sekiranya kelainan serius, seperti kecederaan otak traumatik, hipoglikemia, kecederaan panas, atau kehamilan pada wanita, dikecualikan, muntah selepas bersenam boleh dikaitkan dengan latihan berlebihan. Dalam kes ini, rehat dan rehidrasi diperlukan - pengisian semula cecair di dalam badan. Harus diingat bahawa rehidrasi adalah faktor penting dalam mengekalkan daya tahan semasa latihan..

Mual dan muntah selepas bersenam juga boleh dikaitkan dengan pengekalan makanan di perut. Kadar pelepasan perut dari bahagian makanan yang diterima bergantung pada banyak faktor, salah satunya adalah tekanan osmotik.

Penyelesaian dengan tekanan osmotik yang tinggi meninggalkan perut lebih perlahan semasa melakukan aktiviti fizikal, akibatnya penggunaannya tidak diingini. Semasa aktiviti fizikal, makanan pejal berlarutan dalam masa yang lama di dalam perut.

Pelanggaran fungsi motor usus dan muntah selepas bersenam boleh menyebabkan:

  • diet, termasuk pengambilan cecair,
  • penggunaan antibiotik dan persediaan besi,
  • tekanan psikologi,
  • perubahan hormon,
  • kesan mekanikal latihan.

Kesan pemakanan pada fungsi gastrik

Sebenarnya pilihan masa yang tepat untuk makan makanan dan komposisi kualitatifnya mempengaruhi keadaan badan setelah melakukan senaman fizikal. Yang disukai adalah makanan cair yang jumlahnya sedikit, isotonik dalam komposisi (iaitu, mempunyai tekanan osmotik, seperti plasma darah), dan rendah protein, lemak, dan serat makanan.

Selepas makan terakhir sebelum permulaan aktiviti fizikal, sebagai peraturan, 3-4 jam harus berlalu. Sekiranya anda tidak berjaya makan tepat pada waktunya, anda boleh menikmati makanan ringan sebelum berlatih dengan sesuatu yang ringan dalam orientasi karbohidrat - yogurt manis, pisang, epal, buah kering, dalam kes yang teruk, minum teh dengan gula atau jus.

Penggunaan makanan pejal seperti keropok harus berlaku serentak dengan pengambilan cecair.

Di samping itu, pada seseorang yang tidak terbiasa dengan aktiviti fizikal yang kuat, iskemia miokard berkembang sepanjang masa. Pengurangan tulang pipi ketika berlari dan sakit "di bawah lubang perut" - manifestasi. Akibatnya, vasodilasi bermula, yang menyebabkan pengembangan lumen vaskular dan peningkatan aliran darah ke otot jantung.

Sekiranya iskemia berlangsung cukup lama (10 minit), pelepasan kardioenzim akan bermula. Pening, mual dan muntah adalah hasil peningkatan perkumuhan kardioenzim, serta penurunan tekanan disebabkan oleh degupan jantung yang perlahan dengan pembuluh darah yang melebar, ketika beban berhenti.

Oleh sebab itulah, disarankan untuk tidak berhenti secara tiba-tiba setelah berlari, tetapi untuk mengurangi kecepatannya secara bertahap..

Apa yang perlu dilakukan dengan muntah selepas bersenam?

Terdapat agen farmakologi yang membantu menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan muntah. Dalam kes yang teruk, ubat antiemetik diresepkan - metoclopramide, tropindol, trimethobenzamide, dan lain-lain. Walau bagaimanapun, anda harus selalu memberi perhatian kepada kesan sampingan pengambilan ubat tersebut - cirit-birit, pening, reaksi alahan, gangguan koordinasi pergerakan, dll..

Kesan bukan farmakologi menunjukkan penghidratan yang mencukupi, sebelum aktiviti fizikal dan semasa pelaksanaannya.

Sakit kepala dan loya selepas berlari

Berjoging adalah sebahagian dari gaya hidup yang sihat, tetapi beberapa pengikutnya memiliki pertanyaan: "Mengapa kepala saya sakit setelah berlari?" Lagipun, pendidikan jasmani dalam bentuk beban aerobik sangat berguna. Artikel ini akan mempunyai petua mengenai cara mengelakkan sakit kepala (cephalalgia) dan loya semasa berlari..

Punca sakit kepala selepas berlari

Mengapa kepala saya sakit selepas berlari? Terdapat banyak sebab untuk ini. Biasanya rasa sakit semasa atau selepas berlari menandakan adanya penyakit. Kadang-kadang, ini menunjukkan kerja fizikal yang berlebihan, tidak terlatih, kering, kekurangan tenaga. Tetapi pelari profesional kadang-kadang mengalami loya dan muntah setelah berlari dengan kuat pada jarak 400 m.

Ini dijelaskan oleh peningkatan beban pada alat vestibular, keletihan otot, menyerap perlanggaran dengan tanah. Kancing, di mana atlet biasanya berlari, mempunyai telapak nipis, sehingga getaran disebarkan lebih kuat, yang menjengkelkan pusat vestibular. Inilah yang menyebabkan loya selepas berjalan..

Penyebab utama sakit kepala selepas berjoging:

  1. Penyakit sistem saraf pusat.
  2. Penyakit saluran pernafasan, bronkus.
  3. Penyakit radang sinus.
  4. Osteochondrosis.
  5. Hipertensi arteri.
  6. Penyakit sistem kardiovaskular: dystonia vegetatif-vaskular, aterosklerosis, urat varikos.
  7. Patologi hati.
  8. Penyakit endokrin (hipo dan hipertiroidisme, diabetes mellitus).
  9. Anemia.
  10. Kekeringan.

Patologi CNS

Penyakit otak seperti hidrosefalus, hipertensi intrakranial, jangkitan, meningitis, ensefalitis bawaan kutu boleh menyebabkan sakit kepala dan mual selepas berlari. Dengan patologi ini, edema dan gangguan peredaran cecair serebrospinal di rongga otak yang disebut ventrikel berkembang.

Tekanan yang meningkat di ventrikel dan tekanan yang dinamik menyebabkan sakit kepala selepas berlari, mual, dan kadang-kadang muntah. Hipertensi intrakranial yang disebabkan oleh penyakit otak, hati dan ginjal juga boleh menjadi penyebab sakit kepala setelah berjoging dan selama itu.

Penyakit pernafasan

Jangkitan virus pernafasan, penyakit kronik sistem broncho-pulmonari membawa kepada kebuluran oksigen badan, termasuk otak. Ini adalah penyakit seperti:

  1. Bronkitis obstruktif.
  2. Asma bronkial.
  3. Emfisema.
  4. Pneumosklerosis.

Untuk memantau tahap oksigen, orang dengan penyakit sistem pernafasan harus menggunakan oksimeter nadi yang menunjukkan kandungan oksigen dalam tubuh. Sensasi yang tidak menyenangkan - isyarat bahawa anda memerlukan rehat.

Sinusitis

Biasanya, sinus (sinus) dipenuhi dengan udara. Dalam proses keradangan - sinusitis frontal, sinusitis, sphenoiditis, ethmoiditis, eksudat dilepaskan ke rongga mereka. Semasa berjalan, cecair ini mula meluap. Selepas berlari, keradangan mungkin bertambah buruk dan menyebabkan sakit kepala..

Osteochondrosis

Ini adalah patologi tulang belakang, di mana perubahan distrofik pada tisu tulang rawan cakera berkembang. Osteochondrosis menyempitkan arteri yang menuju ke otak. Gegaran ketika berjoging dapat meningkatkan tekanan ini, mengakibatkan hipoksia otak dan sakit kepala setelah berlari.

Hipertensi arteri

Tekanan darah tinggi adalah salah satu penyebab sakit kepala selepas berlari. Latihan meningkatkan beban pada kapal dan jantung. Semasa berjoging, peluh dan dehidrasi banyak berlaku. Ini memberi kesan negatif pada buah pinggang, yang, sebagai tindak balas terhadap pendarahan, melepaskan hormon renin. Ia menyekat saluran darah, meningkatkan tekanan, yang merupakan penyebab cephalgia.

Penyakit jantung

Oleh kerana jantung dan saluran darah memberikan aliran darah ke otot dan kepala, keadaannya secara langsung berkaitan dengan sakit kepala setelah melakukan senaman fizikal. Aterosklerosis memperburuk pemakanan otak, otot, menyebabkan pengumpulan makanan yang kurang teroksidasi, ketidakselesaan.

Dengan dystonia vegetatif-vaskular, pengaturan nada vaskular dengan bantuan sistem saraf autonomi terganggu. Dalam kes ini, tisu akan kelaparan, mengalami kekurangan tenaga..

Penyakit endokrin

Tiroid, pankreas memainkan peranan penting dalam proses metabolik badan. Kekurangan atau kelebihan hormon tiroid mengganggu peredaran darah dan metabolisme. Hasilnya adalah keletihan yang cepat semasa latihan aerobik. Dengan hiperfungsi, pengoksidaan berlaku dengan begitu cepat sehingga darah tidak mempunyai masa untuk menyampaikan oksigen. Hipofungsi menyebabkan pembengkakan.

Dengan diabetes kedua-dua jenis, glukosa tidak dapat terkumpul di hati, diserap oleh tisu badan yang lain.

Akibat hati ini, glikogen rendah, ia cepat dikonsumsi semasa latihan aerobik yang berpanjangan, glukosa berkurang walaupun dengan kadar awalnya meningkat. Lonjakan glukosa yang begitu tajam menyebabkan sakit kepala.

Peningkatan kandungan darah badan keton membawa kepada pemusnahan sel darah merah, gangguan penghantaran oksigen ke otak, otot.

Penyakit hati

Dengan hepatitis, sirosis, hepatosis lemak, sintesis glikogen (penyimpanan glukosa, polimernya) di hati terganggu. Oleh kerana itu, dengan kekurangan glukosa dalam darah, bahagian baru tidak dapat diambil. Otak juga tetap bebas glukosa dan menandakan sensasi yang tidak menyenangkan..

Sirosis membawa kepada genangan darah vena dan penurunan kepulangannya ke jantung. Gangguan bekalan darah ke seluruh badan terganggu.

Petua Berguna

Sekiranya berjoging adalah cara penyembuhan, maka anda tidak boleh membiarkan sensasi yang tidak menyenangkan selama itu. Anda harus minum (jus, air mineral) untuk mengisi bekalan air.

Sebelum senaman aerobik mesti dimakan. Makanan harus cukup berkhasiat, tetapi ringan, terutama mengandung karbohidrat, bukan protein. Sekiranya anda tidak makan berlebihan dan menyalahgunakan kopi, teh, yang akan menyebabkan dehidrasi dan memburukkan lagi gejala.

Berlari tidak boleh menyebabkan ketidakselesaan di kepala dan badan. Sekiranya mereka masih kerap muncul, anda mesti berjumpa doktor.

(penilaian purata: 5.00 daripada 5)
Memuat...

Kenapa setelah berlari pening dan sakit

Selalunya peminat sukan atau atlet profesional melihat sakit kepala yang teruk selepas bersenam. Oleh itu, mengapa selepas pening dan sakit - ini adalah persoalan orang terlibat dalam sukan. Sebilangan besar mungkin merasakan rasa lemah, pening, dan sebahagiannya biasanya kehilangan kesedaran..

Penyebab mual dan sakit kepala yang paling biasa adalah tekanan darah tinggi. Sekiranya anda menyedari bahawa sakit kepala mungkin muncul pada waktu malam atau pagi, anda mungkin mengalami hipertensi.

IA PENTING UNTUK TAHU! Minyak wangi wanita dengan feromon yang akan membuatkan lelaki menjadi gila... Read more >>>

Amat mustahak untuk membunyikan penggera sekiranya terdapat pening kepala setelah berlari, dan jangan bergurau.

Faktanya adalah bahawa tanda ini boleh menjadi tanda serius bahawa proses mengerikan berlaku di kepala, hingga tumor otak.

Dengan kesakitan yang kerap harus segera berjumpa doktor yang akan menentukan diagnosis yang tepat dan mengenal pasti penyebab kesakitan.

Sekiranya sakit kepala diperhatikan secara berkala, maka ini mungkin menunjukkan bahawa badan anda telah menerima tekanan emosi atau tekanan psikologi. Dalam kes ini, anda harus mematuhi beberapa cadangan yang popular, yang pastinya membolehkan anda menyingkirkan masalah ini..

Kaedah yang paling biasa adalah rawatan herba. Saya ingin menyatakan beberapa bayaran yang berjaya membuktikan nilai mereka dalam memerangi sakit kepala. Ambil 1 sendok teh rumput wort St. John, tuangkan air mendidih di atasnya (200 ml akan cukup), bersikeras selama setengah jam, kemudian tapis. Minum teh ini tiga kali sehari sebelum makan.

Rumput Coltsfoot juga melawan sakit kepala. Ambil 2 sudu rumput kering dan tuangkan air mendidih, setelah 40 minit, bancuh teh.

Ambil tincture tiga kali sehari setiap kali sebelum makan 2 sudu besar. Teh yang diperbuat daripada pudina akan membantu menghilangkan sakit kepala dengan cepat dan dalam jangka masa yang lama..

Juga, teh ini menenangkan, melegakan kelesuan, keletihan dan menyegarkan badan dengan baik..

Mandi suam dengan penambahan minyak pati lavender, valerian, rosemary dan garam laut adalah ubat yang sangat baik untuk sakit kepala. Mandi ini sebaiknya dilakukan sebelum tidur. Mengenai tidur, ini adalah kaedah yang baik untuk menghilangkan sakit kepala. Jangan lupa tentang urutan kepala, ia juga dapat mengurangkan kesakitan.

Sekiranya kaedah alternatif tidak membantu anda dan sakit kepala masih tidak hilang semasa berlari, maka penyelesaian yang paling tepat adalah berjumpa doktor. Dia akan menentukan penyebab penyakit, menetapkan ubat dan prosedur.

Punca Mual Latihan

Kisah sukan menunjukkan contoh-contoh seperti di mana latihan untuk pembina badan tidak boleh dianggap serius jika tidak pernah muntah dalam prosesnya. Hari ini, kriteria ini hanya dapat dipertimbangkan oleh beberapa crossfitter tegar. Tetapi loya tidak semestinya perkembangan positif dan sering menunjukkan bahawa beban badan berlebihan..

Tetapi kebetulan bahawa walaupun selepas latihan yang agak sederhana, anda merasa tidak sihat, disertai, pertama sekali, oleh loya dan kelemahan. Terdapat beberapa penjelasan mengapa terdapat mual selepas dan semasa latihan, lebih-lebih lagi, kehadiran seseorang tidak mengecualikan kemungkinan kehadiran yang lain.

Jadi, senarai sebab mengapa loya berlaku semasa atau selepas bersenam.

  • Makanan yang dicerna dengan buruk yang belum sempat berasimilasi sejak makan terakhir. Perkara yang sama berlaku untuk cecair. Masalah ini juga sering dialami oleh orang yang menderita hiperhidrasi..
  • Ketidakseimbangan air di dalam badan, disertai dengan penurunan tajam dalam kepekatan ion natrium dalam plasma darah. Ini boleh berlaku terhadap latar belakang disfungsi hormon antidiuretik..
  • Dehidrasi, atau dehidrasi. Oleh kerana apa yang berlaku ini, saya rasa tidak perlu dijelaskan. Seseorang merasa dahaga, dan dehidrasi juga menyebabkan gangguan metabolik, yang boleh mengakibatkan ketidakselesaan dalam bentuk najis yang tertunda. Ini mungkin menjadi sebab mual seterusnya. Tetapi ia kemudian.
  • Menurunkan tekanan darah. Ini terutama dinyatakan dalam proses melatih kaki, ketika darah bergerak secara aktif ke bahagian bawah tubuh, yang merangsang pengembangan saluran darah. Selari dengan ini, tekanan boleh berlaku di kawasan arteri karotid, otak menerima isyarat pemampatan di kawasan ini dan memberikan perintah untuk mengurangkan degup jantung, untuk meratakan keadaan ini. Pada akhirnya, penurunan denyut jantung juga menyebabkan penurunan tekanan..

Setelah menyelesaikan latihan kaki, darah dari bahagian bawah badan secara intensif kembali ke bahagian atas.

Ini memberi tekanan pada saluran pencernaan, dan jantung saat ini tidak dapat mengatasi fungsi memproses jumlah darah seperti itu, yang menyebabkan takikardia.

Tetapi berdasarkan latar belakang ini, tekanan darah tetap rendah. Ini menyebabkan loya, tinnitus dan berpeluh..

Perlu difahami bahawa badan yang terlatih lebih baik disesuaikan dengan penurunan tekanan seperti itu, dan oleh itu, ia dapat bertoleransi dengan lebih baik. Oleh itu, ahli sukan yang terlatih cenderung untuk merasa sakit selepas latihan.

  • Panas berlebihan dan panas terik. Dalam proses latihan aktif, tubuh memancarkan haba 20 kali lebih banyak daripada dalam keadaan tenang. Ini membawa kepada peningkatan suhu badan sekitar 1 darjah, yang berlaku setiap beberapa minit. Secara selari, peluh keluar dan menguap, yang menyebabkan dehidrasi dan juga menyumbang kepada peningkatan suhu. Keamatan proses ini secara langsung bergantung kepada aktiviti latihan dan suhu persekitaran. Hasilnya boleh menjadi panas terik, tanda-tandanya adalah kelemahan umum, mual dengan muntah, demam dan bahkan kehilangan kesedaran.
  • Pelanggaran aliran darah dalam struktur organ saluran gastrointestinal (GIT) kerana senaman fizikal. Kerana gangguan dalam bekalan darah, masalah timbul di saluran pencernaan. Ini sering menyebabkan cirit-birit, kerana badannya keras dan dia "berfikir" bahawa isi perut perlu dikeluarkan segera.
  • Hipoglikemia. Pada masa aktiviti fizikal, pengambilan gula dalam badan meningkat dengan ketara. Jumlah yang tidak mencukupi boleh menyebabkan pembaziran otot, kekejangan, menggigil, dan mual. Di samping itu, pucat kulit, takikardia, tekanan darah tinggi, dan lain-lain diperhatikan, iaitu kadar glikogen biasa pada orang biasa lebih rendah daripada atlet.
  • Rhabdomyolysis Dengan kata ini, baru-baru ini diputuskan untuk menakut-nakutkan dunia crossfit, dan masalahnya terletak pada proses pemusnahan elemen tisu otot. Ini disertai dengan perkembangan sejumlah besar penyakit yang tidak menyenangkan, termasuk kegagalan buah pinggang akut. Maksudnya, rhabdomyolysis mencetuskan rantai perubahan yang tidak dapat diperbaiki dalam badan.
  • Asid laktik. Krepatura sering mempengaruhi rasa diri secara keseluruhan, kerana proses latihan tidak akan lengkap, dan usaha yang berlebihan akan menyebabkan ketegangan dan ketidakselesaan, yang boleh mengakibatkan mual.
  • Iskemia jantung. Penyakit seperti itu adalah pelanggaran bekalan darah ke miokardium, yang mengakibatkan kekalahannya. Akibatnya, miokardium menerima lebih sedikit oksigen dengan darah daripada yang diperlukannya. Penyakit koronari boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik. Pilihan terakhir melibatkan serangan angina yang sistematik, dan yang pertama adalah serangan jantung. Sudah tentu, dengan masalah seperti itu semasa proses latihan, loya muncul sebagai akibat dari disfungsi radikal di dalam badan.

Kata Laluan

Setiap alasan ini harus menjadi alasan untuk merenung, tetapi tidak boleh menjadi paranoid, mengesyaki semua masalah ini sekaligus.

Agar tidak terlibat dalam peramal, sukan melibatkan pemeriksaan berkala oleh doktor, terutama pada tahap awal, yang saya ingat dalam artikel saya secara berkala.

Ini sangat penting dalam program latihan intensif. Khususnya, ini berlaku untuk crossfit..

Mengapa anda berasa sakit selepas latihan?

Ramai atlet pemula dan kadang-kadang "berterusan" mengadu mual selepas latihan. Ini berlaku pada lelaki dan wanita, dan dengan senaman aerobik, dan dengan anaerobik. Pertimbangkan penyebab fenomena ini dan cara untuk menyingkirkannya.

Punca Mual

Pertama sekali, pening dan loya tidak perlu ditakuti. Sebilangan besar atlet, dengan bersemangat meningkatkan beban, menjalani ini. Faktor berikut boleh menyebabkan loya..

Pemakanan yang banyak sebelum bersenam

Sekiranya masa sangat kurang, dan anda makan kurang dari satu jam sebelum latihan, dan walaupun agak padat, mual mungkin berlaku. Dalam situasi seperti itu, tubuh tidak dapat mengarahkan kekuatan ke pencernaan, tetapi membuangnya ke dalam otot, itulah sebabnya masalah seperti itu timbul. Ia membahayakan sistem pencernaan.

Anda mempunyai gula darah rendah

Sekiranya anda menjalani diet yang ketat, makan dengan teruk, atau tidak makan apa-apa 3-4 jam sebelum latihan, tetapi pada masa yang sama memberi diri anda beban yang cukup serius, reaksi semula jadi badan adalah kelemahan, mual, sakit kepala.

Adakah anda mempunyai tekanan darah rendah?

Untuk mengetahui sama ada anda mempunyai masalah dengan ini atau tidak, anda boleh mengukur tekanannya. Sekiranya ini tidak mungkin, perhatikan kesejahteraan anda..

Adakah anda merasa pening ketika berdiri secara tiba-tiba? Sekiranya anda duduk lama dan kemudian berdiri, adakah anda merasa tidak sihat? Sekiranya anda mempunyai gejala-gejala ini, mungkin masalah dengan tekanan, yang sering berlaku disebabkan oleh tekanan, kekurangan zat makanan atau kurang tidur.

Dengan menentukan mengapa anda merasa sakit selepas bersenam, anda dapat mengatasi masalah ini dengan mudah. Perhatikan badan anda dan jangan biarkan diri anda bekerja keras. Di samping itu, diketahui bahawa loya berlaku pada beberapa penyakit saluran gastrousus, tetapi ini hanya berlaku dalam kes-kes yang paling jarang. Sekiranya semua alasan yang dijelaskan tidak berlaku untuk anda, anda harus berjumpa doktor.

Mual selepas latihan: apa yang perlu dilakukan?

Sekiranya anda berkala atau selalu merasa sakit selepas bersenam, anda perlu menyesuaikan gaya hidup anda. Dasar kesihatan yang buruk setelah latihan adalah gaya hidup yang salah. Dengan mendengar peraturan tersebut, dan yang paling penting, dengan menerapkannya, anda akan membantu badan anda dengan ketara:

  1. Tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam sehari. Sekiranya anda kurang tidur, badan tidak mempunyai masa untuk menghilangkan tekanan yang terkumpul, dan akibatnya anda mendapat tekanan berlebihan.
  2. Pada hari latihan, elakkan makanan berat yang lama dicerna: makanan berlemak, daging goreng, dll..
  3. Makanan terakhir sebelum latihan harus berakhir 1.5-2 jam sebelum bermula.
  4. Sekiranya anda merasa pening semasa bersenam, makan sedikit coklat selepas bersenam atau sebelum itu, yang akan memberi badan anda karbohidrat sederhana - sumber tenaga terpantas.
  5. Perhatikan keadaan emosi anda: jika anda mengalami banyak tekanan, luangkan masa untuk mandi, dengarkan muzik kegemaran anda atau lakukan perkara yang anda gemari untuk bersantai.
  6. 15-30 minit selepas latihan, ambil protein shake atau produk tenusu dengan kandungan lemak rendah. Walaupun terdapat loya, ia mesti berlalu dari ini.
  7. Jangan lupa pemanasan sebelum latihan dan regangan selepas itu - ini membolehkan anda mempersiapkan badan untuk beban dan lebih mudah memindahkannya.

Dengan menormalkan jadual harian anda, anda bukan sahaja akan menghilangkan rasa mual dan pening selepas latihan, tetapi secara amnya anda akan berasa lebih baik, lebih bahagia dan lebih sihat. Tubuh manusia mudah terbiasa dengan rejimen yang betul dan berfungsi lebih baik dalam kerangka kerja..

Mengapa pening selepas berlari?

Keadaan kehilangan rasa keseimbangan ketika disorientasi segera berlaku di ruang ditakrifkan sebagai pening. Dalam kes ini, terdapat pergerakan apa yang mengelilingi badan, yang sedang dalam keadaan rehat. Pelanggaran jenis ini berlaku di luar jangkaan, tetapi juga berlaku dengan cepat tanpa menarik perhatian khusus pada masa ini..

Apa yang berlaku di badan ketika berlari?

Tetapi ketika kepala mulai pusing setelah berlari atau semasa latihan, ini menunjukkan ketidakcocokan fungsional dalam aktiviti tubuh, yang mungkin disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • Semasa berlari, beban pada badan meningkat, sehingga mempengaruhi tahap tekanan vaskular, meningkat sama. Akibat dari beban pada kapal otak, pening jangka pendek berlaku, terutama setelah menghentikan pergerakan berjalan. Sekiranya terdapat faktor hipertensi, maka keadaan seperti itu dapat menimbulkan kemunculan sakit kepala di kawasan oksipital atau menyebabkan mimisan.
  • Dalam proses berlari, seluruh alat otot badan dirangsang, termasuk otot-otot kawasan serviks, yang memiliki lokasi jaringan serat saraf dan saluran darah yang padat. Dengan larian yang kuat dan berpanjangan, otot mengencang, menyebabkan mampatan vaskular di zon serviks, yang mengganggu pemakanan dan bekalan darah ke otak. Dalam hal ini, ketika seseorang berlari dengan keras, pening berlaku.
  • Perhatian khusus diberikan pada tekanan intrakranial, jika memiliki kerangka kerja yang meningkat, berlari dapat memprovokasi bukan hanya pening, tetapi juga rasa sakit yang tajam dan kuat di kepala. Ini menunjukkan kesesakan di saluran tulang belakang, yang dikaitkan dengan patologi kongenital vaskular atau kecederaan tengkorak di masa lalu, yang rumit oleh keradangan meninges.

Setelah berlari, pening dan mual, kaki berhenti, dan kelemahan dirasakan di seluruh badan, sebab-sebab berikut boleh mempengaruhi ini:

  1. Penurunan gula darah.
  2. Lompatan tajam dalam tekanan vaskular atau krisis.
  3. Dystonia vegetatif-vaskular.
  4. NDC terhadap hipotensi.
  5. Keruntuhan ortostatik yang berlaku apabila kedudukan badan di ruang berubah.
  6. Ketidakstabilan irama degupan jantung ke arah peningkatan frekuensi mereka.

Dalam proses berjalan, sejumlah besar tenaga digunakan, yang disertai dengan pemecahan glukosa dan kemasukannya ke dalam tisu otot, kerana mereka yang paling banyak terlibat.

Tetapi otak juga memerlukan jumlah tenaga yang cukup dalam bentuk glukosa, yang secara tiba-tiba mula terlepas..

Keadaan hipoglikemia segera mempengaruhi sensasi turun naik di ruang sekitar di kepala dan kelemahan yang lemah.

Jenis penyebab utama pening

Apabila pening setelah berlari, perkembangan keadaan ini dipengaruhi oleh dua jenis penyebab yang mempunyai pemisahan antara tingkah laku dan fisiologi.

Asas tingkah laku untuk pembangunan negara

Ini merangkumi reaksi semula jadi tubuh yang berkaitan dengan struktur tingkah laku dan orientasinya di ruang sekitarnya..

Sekiranya mereka terganggu, keadaan pening kedudukan jinak berlaku.

Mekanisme pengembangannya dikaitkan dengan alat vestibular tubuh, yang merangkumi struktur telinga dalam, alat visual, reseptor integumen, dan sistem otot-tendon.

Proses ini dilakukan dengan melakukan impuls saraf dari reseptor pada kulit kaki, dengan mengambil kira ciri tekanan mekanikal padanya semasa menjalankan, dengan penerimaan data di otak dan menilai persepsi visual mengenai perubahan dinamika kedudukan badan pada masa ini. Kerana banyak sebab, rantai transmisi impuls boleh pecah dan kemudian badan akan bertindak balas secara tidak teratur dengan penampilan pening dan loya..

Sebab: gangguan fisiologi

Proses semula jadi pengaliran aliran darah saling terkait dengan perubahan posisi tubuh selama timbulnya beban, ia berlangsung pada tingkat refleks, menebus kekurangan dan mengatur kelebihannya. Dalam keadaan sihat, semua mekanisme ini berjalan tanpa disedari, secara praktikal tanpa mempengaruhi tahap denyutan darah di saluran.

Dengan adanya patologi yang ada pada sistem jantung dan rangkaian vaskular, terdapat turun naik yang ketara dalam jumlah degupan jantung dan tahap tekanan darah. Lebih-lebih lagi, sumbangan yang signifikan terhadap penampilan pening disebabkan oleh pelanggaran nada rangkaian vaskular oleh jenis vegetatif yang ada, ketika dengan beban tambahan dalam bentuk larian, keadaan hampir hampir pingsan.

Sekiranya, setelah berlari, pening dan gelap di mata, menentukan tahap aktiviti fizikal yang berubah secara mendadak, keadaan kekurangan oksigen dalam tisu otak atau hipoksia terbentuk. Dalam kes ini, badan tidak mempunyai masa untuk membina semula, membentuk penampilan sensasi yang tidak menyenangkan. Keadaan yang sama boleh berlaku pada permulaan larian jika seseorang tidak mempunyai persiapan yang mencukupi untuk meningkatkan tahap beban badan.

Pening selepas treadmill

Senaman membantu mengekalkan kesegaran badan anda. Kerja otot yang berterusan tidak membenarkan jantung berehat. Ia diciptakan untuk pergerakan darah yang tidak terganggu melalui saluran. Latihan harian juga boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan treadmill. Berikut adalah beberapa perkara selepas treadmill pening dan sakit.

Apa itu treadmill?

Latihan Treadmill Memperkukuhkan Kesihatan (www.technofitnes.blogspot.com)

Syarikat industri sukan mencipta treadmill dengan ciri lengkap yang dapat meningkatkan kesihatan manusia. Bagi mereka yang tidak mahu keluar, tidak suka berlari di udara segar, simulator berjalan dibuat. Anda perlu berlatih untuk mencapai hasil berikut:

  • pengurangan berat;
  • peningkatan stamina;
  • penstabilan jantung;
  • penghapusan penyakit pernafasan - asma, bronkitis;
  • penyambungan semula pergerakan di lutut, pinggul dan pergelangan kaki;
  • penjajaran postur dengan scoliosis dan osteochondrosis;
  • pembinaan otot pada kaki dan batang badan.

Latihan diperlukan untuk menguatkan fungsi jantung dan mencegah kegemukan..

Mod Treadmill Standard

Mod di treadmill dipilih secara individu (www.barvihamed.ru)

Jangan mulakan latihan dengan segera dengan beban berat. Pilihan terbaik untuk pemula - pendekatan bertahap yang akan membantu mengelakkan loya dan pening..

Mod berikut termasuk dalam treadmill:

  1. Berjalan. Dalam mod ini, orang gemuk harus dilatih untuk mempersiapkan jantung untuk menghadapi beban berat. Kelajuan tali pinggang 1-2 m / s.
  2. Berlari perlahan Dalam kes ini, trek mendatar, pita bergerak pada kelajuan 4-6 m / s. Jadi otot betis dan paha dilatih.
  3. Berlari pantas dirancang untuk atlet dan orang yang cergas. Kerja ini merangkumi semua kumpulan otot di kaki dan batang badan. Kelajuan 8-15 m / s.
  4. Berjalan dan berlari mendaki. Trek diatur pada sudut yang berbeza, bergantung pada persiapannya. Berjalan sesuai untuk orang tua, dan berlari untuk orang muda yang perlu membina otot kaki mereka.

Selalunya pening dan loya semasa bersenam disebabkan oleh persiapan yang tidak mencukupi untuk melakukan aktiviti fizikal. Mengapa ia berlaku dan bagaimana menangani keadaan sedemikian - pelatih akan memberitahu.

Aduan selepas treadmill

Selepas bersenam, rasa mual dan pening kadang-kadang muncul (www.beginogi.ru)

Sebelum membeli treadmill, anda perlu menentukan tujuan latihan dan kekuatan anda dengan jelas. Selepas senaman fizikal, gejala berikut mungkin muncul:

  • pening;
  • sujud;
  • loya, jarang muntah;
  • menggeletar tangan dan kaki;
  • sakit otot dan sendi;
  • peningkatan tekanan;
  • aritmia;
  • sakit kepala.

Ketidakselesaan ini membuat anda meninggalkan treadmill setelah pelajaran pertama. Namun, jangan bersemangat, anda perlu menahan 3-4 latihan pertama, selepas itu pening dan loya akan berlalu.

Mengapa pening selepas bersenam

Kepala sering berpusing setelah berlari dengan kuat (www.rodoksi.ru)

Mengapa kepala berpusing dan kaki memberi jalan adalah alasan yang cukup. Di kalangan pelatih profesional, terdapat pendapat bahawa keadaan padang treadmill yang buruk disebabkan oleh sebab-sebab seperti:

  1. Makan 10 minit sebelum bersenam.
  2. Gula darah rendah (2-3 mmol / L).
  3. Tekanan darah tinggi dan krisis hipertensi.
  4. Dystonia vegetatif-vaskular, NDC mengikut jenis hipotonik.
  5. Keruntuhan ortostatik dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan.
  6. Sakit di jantung, takikardia paroxysmal.
  7. Berlari dengan pantas.

Dengan larian yang kuat di trek, badan kehilangan hingga 2-3 ribu kkal per jam. Otot mengambil sejumlah besar glikogen untuk berfungsi dengan cekap.

Dalam darah, glukosa 30% diperlukan untuk mengekalkan fungsi otak, dan selebihnya digunakan untuk bekerja otot dan organ dalaman.

Aktiviti fizikal dapat menurunkan kadar gula menjadi 2-3 mmol / l, di mana terdapat kehilangan kekuatan dan kesedaran yang terganggu.

Tekanan treadmill melonjak

Semasa bersenam, tekanan darah meningkat kerana peningkatan fungsi jantung (www.vashsovet.com.ua)

Biasanya, kelas treadmill dikendalikan oleh golongan muda dan sihat. Tetapi kadang-kadang mereka mula berjalan setelah 40 tahun. Pada usia ini, tekanan dapat melonjak, kerana rasa pening dan loya muncul.

Sekiranya seseorang menderita hipertensi, krisis hipertensi mungkin berlaku semasa latihan. Dalam kes ini, tekanan melonjak ke 170/95 mm RT. Seni. dan lebih tinggi.

Vasospasme di otak dan jantung membawa kepada hipoksia tisu. Kepala mula sakit, percikan api melintas di depan mata saya dan berasa sakit. Untuk meringankan keadaan, seseorang duduk di lantai.

Hanya menenangkan, berhenti bersenam dan minum pil dari tekanan melegakan gejala yang tidak menyenangkan.

Dalam kes lain, ketika orang muda menderita dystonia vegetatif-vaskular, tekanan menurun dengan tajam semasa bersenam. Hipotensi mencapai 90/55 mm RT. Art., Seseorang mula kehilangan kesedaran, pening dan mual berlaku, mulut kering, kelemahan umum. Seteguk air, kedudukan mendatar dengan kaki terangkat, akan membantu mengurangkan keadaan..

Gula rendah selepas treadmill

Hipoglikemia menimbulkan pening dan gemetar di tangan (www.lechenie-simptomy.ru)

Sebelum berlatih, tetapi tidak lebih awal dari 30 minit, anda perlu makan makanan berkalori tinggi. Kaedah terbaik untuk ini adalah:

  • kompot manis buah kering;
  • daging masak;
  • putih telur.

Produk ini akan menambah bekalan tenaga badan sebelum bersenam.

Berlari pantas membantu membakar kalori, yang diperlukan untuk daya tahan semasa latihan. Pada masa yang sama, metabolisme meningkat, otot menggunakan glukosa secara intensif. Tahap gula normal (3.3-5.5 mmol / L) sebelum bersenam dapat berubah dengan cepat setelah melakukan senaman yang melelahkan.

Pembakaran glukosa secara tiba-tiba menyebabkan perubahan pada keadaan umum. Seseorang mungkin merasa pening, keletihan dan keletihan yang teruk berlaku. Pada masa yang sama, dia sentiasa merasa sakit dan jari-jarinya bergetar. Sesak nafas muncul, kulit menjadi pucat dan orang itu terpaksa berbaring di lantai.

Petua Treadmill Berguna

Air mineral meneruskan kehilangan cecair setelah treadmill (www.runnerclub.ru)

Jurulatih yang berpengalaman di gim menasihati anda untuk melakukan trik berikut:

  1. Semasa latihan, anda perlu menggunakan kasut yang selesa, sebaiknya kasut.
  2. Selepas larian 10 minit, anda perlu minum 200-300 ml air.
  3. Pakaian mestilah ringan dan selesa - T-shirt dan seluar pendek kapas.
  4. Dilarang minum minuman bertenaga sebelum latihan. Mereka membesar-besarkan kontraksi jantung, yang boleh menyebabkan krisis hipertensi dan pening..
  5. Pada kelas pertama, elakkan beban tinggi, yang boleh menyebabkan pecahnya ligamen atau otot yang pecah.
  6. Sekiranya anda merasa sakit - anda mesti mempunyai gula-gula pudina.
  7. Kelas di treadmill diadakan pada hari dan waktu yang ditentukan dengan jelas, di mana badan berjaya mendapatkan kembali kekuatannya.

Berlari boleh dan harus ditangani. Pergerakan yang berterusan menjadikan jantung dan otot tetap kencang, mengganggu badan untuk mengatasi faktor negatif.

Punca mual dan muntah semasa / selepas aktiviti fizikal yang sengit

?znatok_ne (znatok_ne) menulis,
2014-11-25 14: 16: 00znatok_ne
znatok_ne
2014-11-25 14: 16: 00 Mungkin ada beberapa sebab, baik, atau boleh menjadi kompleks: - makanan yang tidak dicerna di dalam perut / sejumlah besar cecair (hiperhidrasi) di dalamnya;

- hiponatremia, di mana, kerana aktiviti hormon antidiuretik (hormon yang mengatur keseimbangan air dalam badan), air ditahan oleh ginjal (dan hanya ada pengagihan semula air dari plasma darah ke sel-sel badan), yang semuanya melibatkan penurunan tajam dalam kepekatan ion natrium dalam plasma darah

- dehidrasi (termasuk disebabkan oleh peningkatan suhu badan dan peluh yang banyak; peningkatan aliran darah ke kulit, untuk memudahkan penyingkiran haba). Rata-rata, semasa latihan dengan intensiti tinggi, kira-kira 2-3% berat badan hilang, terutamanya jika suhu persekitaran cukup tinggi.

Rasa dahaga, seseorang mula mengalami, biasanya dengan dehidrasi dalam 5% (Tekanan panas iklim dan anak dan remaja yang bersenam), perasaan dahaga dapat dikurangkan dengan tindakan katekolomin.

Dehidrasi menyebabkan kelewatan pengosongan gastrik, yang seterusnya boleh menyebabkan mual semasa bersenam (Kesan dehidrasi pada fungsi gastrointestinal pada waktu rehat dan semasa latihan pada manusia);

- terlalu panas / angin ahmar, semasa latihan panas fizikal dilepaskan 15-20 kali lebih banyak daripada pada waktu rehat, cukup untuk menaikkan suhu badan sebanyak 1 ° C setiap 5 minit, penyejatan peluh menyebabkan dehidrasi lebih besar, dan ini juga meningkatkan suhu badan (dalam keadaan panas dan kering, penyejatan boleh mencapai 98% dari tenaga termal yang hilang). Gejala utama strok panas adalah: kehilangan kekuatan sepenuhnya, kekeliruan, mual dan muntah, kehilangan kesedaran, hipotensi dan peningkatan suhu badan hingga 40.5 ° C (Panas)

- penurunan aliran darah (iskemia) ke mukosa gastrik kerana senaman fizikal yang kuat (penurunan aliran darah ke organ pusat (usus, hati) mencapai hampir 80% semasa latihan dengan intensiti 70% VO2max - Gastrointestinal yang bergantung pada makanan kesusahan).

Dalam keadaan kekurangan bekalan darah, fungsi saluran gastrointestinal terganggu, dan tubuh berusaha menyingkirkan isi perut (termasuk cirit-birit dalam beberapa kes) (Gejala perut semasa latihan fizikal dan peranan iskemia gastrointestinal: satu kajian pada 12 atlet simptomatik; iskemia gastrointestinal semasa latihan fizikal sebagai penyebab gejala gastrousus);

- peningkatan penembusan toksin dan alergen yang bersinergi dengan latihan fizikal (bijirin, makanan laut, kacang tanah, pelbagai kacang, telur, susu dan sayur-sayuran - Anafilaksis yang disebabkan oleh senaman yang bergantung pada makanan ke pistachio) menonjol dari aliran darah dan memasuki usus mereka dari - disebabkan oleh kelemahan pelindung perut dan usus (penghalang tersebut terbentuk oleh gabungan kompleks membran, nod, lendir, dan faktor imunologi), yang menyebabkan keradangan, komplikasi sistemik saluran gastrointestinal, termasuk mual, muntah, kembung, cirit-birit berdarah, dan kekejangan ( Sistem gastrointestinal - organ sasaran penting bagi kesihatan dan prestasi fizikal atlet), nampaknya kawasan tertentu di otak (Area postrema), yang terletak di permukaan dorsal dinding ventrikel di bahagian ekor medulla oblongota, bertanggungjawab terhadap reaksi sedemikian. Kawasan ini melakukan fungsi neurosecretory, merembeskan bahan aktif secara fisiologi seperti serotonin, enkephalin, cholecystokinin, dan lain-lain, mengawal metabolisme natrium, mengatur peredaran darah, pernafasan, osmoregulasi, perkumuhan dan metabolisme tenaga (Kesan pengujaan ATP pada neuron postrema kawasan tikus);

- semasa latihan kaki, sejumlah besar darah mengalir ke bahagian bawah badan, sistem kapilari / saluran darah mengembang (termasuk aliran keluar darah dari kepala / otak), tekanan darah menurun.

Dengan latar belakang ini, kesan tekanan pada kawasan sinus karotid (terletak di kawasan arteri karotid) dapat diperhatikan, yang mengaktifkan sel-sel khas (tekanan juga dapat terjadi akibat pemampatan arteri oleh mekanisme pengawalan tekanan darah), yang memberi isyarat kepada otak untuk memampatkan ini tapak dan mencetuskan reaksi saraf, akibatnya irama jantung berkurang, arteri darah mengembang untuk meredakan keadaan mampatan yang dihasilkan, semua ini juga mempengaruhi pengurangan tekanan darah (elektrogram simpul sinus pada pesakit dengan sindrom karotid sinus hipersensitif; Latihan sinkop yang berkaitan, ketika bukan hati).

Setelah menyelesaikan latihan, untuk mengimbangi keseimbangan, tubuh berusaha mengagihkan semula darah "mengalir ke bawah" secara aktif, menyempitkan sistem kapilari / saluran darah di bahagian bawah dan terdapat aliran keluar darah yang tajam dari bahagian bawah ke bahagian atas (dan dari saluran gastrointestinal termasuk), jantung belum mengatasi aliran darah, takikardia muncul, tetapi pada masa yang sama semuanya juga mempunyai tekanan darah rendah (Hipotensi pasca latihan. Ciri-ciri utama, mekanisme, dan kepentingan klinikal; Tindak balas kardiodynamic semasa duduk dan pemulihan terlentang dari latihan supramaximal). Mual, berpeluh besar, pening, berdebar-debar, rasa tidak selesa di epigastrium, berdering di telinga adalah tanda-tanda hipotensi langsung (tekanan darah rendah);

- rhabdomyolysis, kolesistektomi, iskemia jantung, pheochromocytoma, hypoglycemia.

[Dan ada juga versi mengenai laktat... klik] Versi lain dipertimbangkan mengenai laktat (asid laktik), konon dengan kelebihan dan pengumpulan laktat dalam darah, sistem simpatik terjejas, lonjakan hormon berlaku, laktat menjengkelkan saraf vagus, pengasidan terjadi, lingkungan jatuh pH darah (hingga

Mual selepas berlari | Kecantikan | Kecergasan dan diet

Buka topik di tingkap

  • Saya telah berlari untuk tahun keempat sekarang. Benar hanya pada musim panas. Ternyata 7 km. Dalam sehari. Saya melakukan pemanasan, sedikit. Saya memakannya dalam 2 jam, saya tidak merasa lapar atau kenyang. Saya berasa seronok ketika berlari. Selepas saya menyiram dengan air sejuk.Satu jam selepas larian, saya mula berasa sangat sakit ketika berjalan. Sekiranya saya berbohong, saya tidak merasakannya. Tetapi bangun adalah mimpi ngeri. Tidak muntah.
  • Tidak pernah ada masalah jantung. Tekanan 110-60
  • Tidak sekali gus. Secara umum, tidak ada keinginan, saya tidak berada dalam keadaan perut kosong. Saya minum air atau teh herba dengan lemon. Saya berjalan pada waktu malam, dari jam 8 hingga 9, tidak jelas mengapa tahun ini bermula.
  • Sangat serupa dengan radas vestibular
  • Dalam masa 40 minit selepas bersenam, anda perlu makan
  • ukur tekanan sebelum dan sesudah, dan ketika mula muntah
  • +1 kepada pembina badan. Ada kemestian. Secara amnya, ini adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor sukan. Hanya bersukan, kerana pada orang biasa, jika sihat, ini sihat kali ini. Dan dua - tanpa beban, Tuhan melarang
  • adakah normal dengan gula Sekiranya makanan ringan menghilangkan loya - periksa gula.
  • Dan di mana untuk mencari doktor ini? Adakah ini memberi anda arahan biasa? Dengan perbelanjaan makanan, saya tidak tahu siapa yang harus didengarkan. Ada yang mengatakan bahawa anda perlu makan, yang lain tidak memerlukan 2 jam. Ringkasnya, jika saya mahu makan, maka saya boleh memiliki benang seperti keju kotej atau kefir.
  • Makan karbohidrat. Saya makan oatmeal dengan kismis dan aprikot kering. Biasa tidak akan. Doktor sukan biasanya jarang berlaku. Sekiranya benar-benar ada masalah dan saya akan serius jika saya jadi anda dan saya akan pergi ke biasa, saya akan mengetahui semuanya, saya akan lulus ujian dan peperiksaan. Dan kemudian dengan semua makalah kepada pakar sukan. Dan buat kesimpulan anda sendiri. Bagi doktor sukan, di mana dan apa - sayangnya, saya tidak mempunyai kenalan. Tetapi saya akan mula mencari di Internet. Saya akan bertanya di forum di mana atlet sebenar dan amatur maju melepak. Contohnya http://skisport.ru/forum/
  • Terima kasih banyak-banyak. Saya akan melihat Oatmeal dengan aprikot kering pada waktu malam, hitung... Tetapi saya akan mencuba
  • Saya tidak makan karbohidrat pada waktu malam; saya biasanya berlari pada waktu pagi, dan karenanya, karbohidrat selepas berlari)

Punca sakit kepala selepas berlari dan kaedah yang berkesan untuk menghilangkannya

Berjoging sangat berguna untuk tubuh, mereka memberi kesihatan kepada seseorang, beban hidup dan suasana hati yang baik sepanjang hari. Walau bagaimanapun, banyak atlet profesional dan peminat sukan sering mengalami sakit kepala setelah berlari.

Gejala sakit kepala selepas berlari

Sakit di kepala setelah jangka masa panjang boleh berlaku secara tiba-tiba dan tidak hilang selama beberapa jam atau bahkan berhari-hari. Terdapat beberapa gejala ciri:

  • sakit tajam di bahagian belakang kepala;
  • sakit di leher;
  • denyutan di kawasan temporal.

Selalunya kesakitan itu sangat teruk sehingga seseorang tidak dapat terus berlari.

Sekiranya rasa sakit cepat meningkat, menjadi tidak tertahankan, mual dan muntah muncul, kebas pada kaki dan lengan diperhatikan, seseorang sangat memerlukan pertolongan perubatan. Gejala yang membimbangkan ini boleh disebabkan oleh keadaan patologi yang memerlukan tindakan segera..

Punca sakit kepala selepas berjoging

Terdapat beberapa sebab untuk menjawab persoalan mengapa sakit kepala sakit selepas berlari. Selalunya ini adalah perubahan pada sifat vaskular, tetapi faktor lain dapat menimbulkan rasa sakit..

Hipertensi

Aktiviti fizikal yang terdedah kepada tubuh manusia semasa berlari boleh mempengaruhi peningkatan tekanan darah. Ini adalah ciri bahawa dalam keadaan tenang seseorang mungkin tidak melihat tanda-tanda hipertensi arteri.

Baca lebih lanjut mengenai sakit kepala dengan tekanan darah tinggi di sini..

Tekanan emosi atau fizikal

Ini boleh menjadi sebab jika orang itu sihat, dan sakit kepala semasa berlari jarang terjadi..
Kekurangan oksigen, penyumbatan atau suhu tinggi.

Faktor-faktor ini menyumbang kepada dehidrasi, yang boleh menyebabkan sakit kepala..

Perubahan vaskular

Semasa berlari, jantung berdegup lebih cepat, aliran darah meningkat. Sekiranya terdapat masalah dengan pembuluh darah, darah perlahan-lahan dapat memasuki otak, yang menyebabkan rasa sakit di kepala.

Mengapa semasa / sebelum / selepas latihan pening dan apa yang harus dilakukan

Pening boleh berlaku setiap saat, yang menyebabkan masalah dan pelbagai masalah. Untuk menyingkirkan penyakit ini, anda harus segera mengenal pasti penyebab utama dan, jika perlu, mulakan rawatan yang berkesan. Dengan hilangnya orientasi spatial semasa melakukan aktiviti fizikal, persepsi objek di sekitarnya sukar.

Bersenam di gimnasium atau di rumah adalah pilihan terbaik untuk mengekalkan nada, kekal cergas, meningkatkan stamina, dll. Tetapi sangat penting untuk memilih satu set latihan dengan betul agar tidak membahayakan badan dan tidak terlalu banyak melakukan latihan.

Semasa latihan, seseorang tiba-tiba mengalami ketidakselesaan berupa sakit kepala, pening, kadang-kadang dia merasa mual, muntah berlaku, dan keadaan umum bertambah buruk. Fenomena ini adalah ciri atlet berpengalaman, ketika mereka mula berlatih dengan kuat, menghubungkan sejumlah besar otot. Tetapi bagi pemula dalam sukan, manifestasi seperti itu menimbulkan kebimbangan dan panik yang serius..

5 sebab utama

  1. Kekurangan oksigen di dalam bilik dan terlalu panas.

Untuk mendapatkan hasil yang diinginkan dari latihan, faedah untuk tubuh memerlukan oksigen. Dengan pengambilan yang tidak mencukupi, seseorang mula mengalami pening.

Senaman yang kuat menyebabkan peluh meningkat, tetapi kain pakaian senaman yang padat sering mengganggu mekanisme penyejukan semula jadi..

Ini membawa kepada perkembangan strok panas, yang dicirikan oleh pening, mual, muntah, demam, kehilangan kesedaran.

Ini disebabkan oleh kekurangan simpanan tenaga dalaman semasa latihan. Tetapi rasa tidak sihat juga dapat terjadi ketika anda makan berlebihan sebelum latihan. Tubuh menghabiskan "kekuatan" bukan pada bekalan oksigen otot, tetapi pada pencernaan makanan.

Seseorang yang terlibat dalam sukan atau aktiviti fizikal yang berat kehilangan sejumlah besar kelembapan melalui peluh. Akibatnya, loya muncul, keruh di kepala melambatkan proses semula jadi mengosongkan perut.

  1. Gelombang adrenalin yang tajam.

Keputusan positif dan negatif kelas mempengaruhi mood seseorang. Manifestasi emosi yang berlebihan menyebabkan peningkatan jumlah adrenalin dalam darah, yang menyebabkan vasospasme. Inilah yang menyebabkan pening dan sakit..

Beberapa kumpulan ubat-ubatan juga mempengaruhi keadaan orang yang memutuskan untuk bersukan. Ini termasuk antibiotik yang kuat, ubat untuk menormalkan tekanan darah, penenang.

Mengapa lagi Bosko boleh berputar di kelas? Sebabnya mungkin patologi dalam badan, intensitasnya meningkat dengan senaman fizikal.

Ini termasuk:

  • tekanan darah rendah atau tinggi;
  • gula darah rendah;
  • hiponatremia atau kepekatan natrium darah yang tidak mencukupi.

Pertolongan cemas, sekiranya latihannya buruk

Sekiranya boleh, ambil kedudukan mendatar untuk memastikan bahu dan kepala berada pada tahap yang sama, yang akan memperkaya otak dengan darah. Sebarang pergerakan tiba-tiba dikontraindikasikan, disarankan untuk menutup mata dan menenangkan diri.

Pening tunggal bukanlah perkara yang perlu dikhawatirkan, tetapi sekiranya berlaku kes kedua, disarankan untuk berjumpa dengan pakar neurologi untuk mengenal pasti penyebabnya dan memulakan rawatan dengan lebih cepat.

5 petua untuk sentiasa berwaspada semasa bermain sukan

  1. Sekurang-kurangnya 1.5-2 jam mesti berlalu antara makan dan latihan.
  2. Selalunya memilih makanan cair dan karbohidrat.
  3. Jangan minum banyak air sebelum kelas (tidak termasuk minuman berkarbonat).

  • Semasa latihan intensif, minum air dengan sedikit teguk (tidak lebih dari 0,5 l), minum 0,5 l lagi dalam satu jam selepas itu.
  • Permulaan tanda-tanda pening dan loya yang pertama semestinya berehat di udara segar.

    Suasana atlet dan bekerja pada diri sendiri baik untuk tubuh. Tetapi sebarang beban harus dipilih sesuai dengan kemampuan fizikal, penyakit kronik yang ada, ciri-ciri individu.

    Keamatan beban harus meningkat secara beransur-ansur, yang akan memungkinkan tubuh menyesuaikan diri dengan perubahan yang muncul.

    Adakah anda mendapat jawapan dalam artikel itu? Kongsi dengan rakan anda:

    Mengapa sakit selepas bersenam

    Mual semasa bersenam menyebabkan rasa tidak selesa dan memberi kesan negatif terhadap latar belakang emosi atlet. Muntah, disertai dengan kemerosotan kesejahteraan, dikaitkan dengan proses fisiologi yang berlaku di dalam badan semasa melakukan senaman yang sengit.

    Punca Mual dalam Latihan

    Terdapat beberapa alasan objektif yang dapat menjadi pemangkin proses yang terwujud sebagai loya dan mencegah organisasi pelajaran lengkap dengan pelaksanaan rancangan yang telah ditetapkan:

    1. Pencernaan makanan selepas makanan terakhir tidak berakhir - atlet makan makanan berlemak, dibelah oleh jus gastrik selama lebih dari 2 jam.
    2. Keseimbangan air-alkali badan terganggu - kepekatan ion natrium dalam plasma darah dikurangkan dengan ketara dengan aktiviti hormon antidiuretik yang tidak mencukupi.
    3. Dehidrasi - metabolisme terganggu, najis ditunda, dan ini disertai dengan muntah.
    4. Overheating - panas yang kuat dihasilkan, disertai dengan peningkatan suhu, penyejatan peluh, dehidrasi. Hasil dari proses ini adalah strok panas, semestinya disertai dengan loya, demam dan kemerosotan umum.
    5. Kegagalan bekalan darah ke perut dan usus, disertai dengan cirit-birit.

    Penyebab loya selalunya hipoglikemia, dikaitkan dengan peningkatan keperluan gula semasa bersenam..

    Kekurangan glukosa menimbulkan kekurangan otot, disertai dengan kejang. Atlet merasa menggigil dan mendesak untuk muntah, sambil menjadi pucat dan menderita tekanan darah tinggi.

    Mual boleh menjadi gejala rhabdomyolysis, iaitu pemusnahan otot.

    Kesan sampingan dari pengumpulan asid laktik dalam badan adalah muntah, yang berlaku semasa overtrain.

    Gejala serupa semasa latihan fizikal berlaku pada pesakit yang menderita penyakit iskemia, yang ditunjukkan dalam kekurangan bekalan darah ke miokardium, yang tidak menerima oksigen.

    Organisma yang menderita disfungsi sedemikian kerana keinginan untuk muntah memberi isyarat mengenai tekanan berlebihan yang dialami semasa latihan.

    Mual semasa latihan kaki - sebab, akibat, cadangan

    Orang yang menukar program, berehat dari sekolah atau minum alkohol sehari sebelumnya, mungkin menghadapi masalah seperti itu

    Atlet pemula sangat tidak selesa dengan squats dengan barbell.

    Rasa mual biasa dengan jenis beban ini dikaitkan dengan penurunan tekanan darah akibat aliran darah ke bahagian bawah kaki, kerana vasodilatasi.

    Pada masa yang sama, tekanan diberikan pada arteri karotid dan otak, yang menganalisis isyarat, menerima maklumat mengenai memerah, mengajar degupan jantung sebagai tindak balas, untuk memastikan bekalan oksigen ke tisu dan organ tanpa gangguan.

    Denyutan jantung yang rendah membantu mengurangkan tekanan, dan setelah latihan selesai, darah dengan cepat menyebar ke seluruh badan, membebani usus dengan perut, dan jantung. Hasil proses fisiologi yang dipertimbangkan adalah mual, disertai dengan takikardia, dan kerana tekanannya masih rendah, tinnitus muncul dan atlet berkeringat dengan kuat.

    Mempengaruhi keadaan semasa secara langsung dalam proses squats, anda boleh mengatur pernafasan.

    Kesalahan utama atlet pemula adalah penggunaan pernafasan dada, ciri orang dalam keadaan rehat dan berkaitan dengan pengembangan dada oleh tulang rusuk semasa penyedutan.

    Adalah mungkin untuk mengurangkan refleks muntah dengan menggunakan pernafasan perut yang berkaitan dengan kemasukan diafragma.

    Walaupun pelaksanaan latihan berat selalu dikaitkan dengan pernafasan dalam, anda tidak boleh memperkosa diri sendiri. Akan bernafas dengan betul semasa melakukan squats dengan terukur, menangkap irama semula jadi.

    Semasa bekerja dengan bar, anda boleh berlatih menahan nafas, jangka masa sekurang-kurangnya sesaat. Jeda harus dilakukan setelah menghirup sebelum menghirup usaha dan bukan sebaliknya.

    Ingat bahawa menahan nafas yang minimum menyumbang kepada peningkatan tekanan, yang bukan merupakan kaedah terbaik untuk mempengaruhi keadaan umum semasa squat serius.

    Garis Panduan Pencegahan Mual Latihan

    Apabila tanda-tanda mual pertama muncul (pening, mata kabur), adalah wajar menghentikan latihan untuk waktu yang singkat dan, idealnya, berbaring atau berjongkok

    Untuk mengurangkan keinginan untuk muntah dengan pernafasan yang betul, anda boleh mematuhi peraturan berikut:

    • menarik nafas pertama sebelum melakukan senaman;
    • melakukan pernafasan berulang hanya pada titik teratas;
    • menghembuskan nafas ketika melakukan usaha maksimum - untuk menaikkan pelvis;
    • untuk mengelakkan menahan nafas semasa berjongkok - oksigen akan diedarkan secara tidak rata, dan ini, selain mual, penuh dengan kehilangan kesedaran.

    Penyesuaian sistem pernafasan semasa latihan kaki dikaitkan dengan senaman penuh yang kompeten yang bertujuan untuk pengudaraan paru-paru sepenuhnya, memanaskan otot, menstabilkan peredaran darah.

    Anda boleh menghilangkan rasa tidak selesa semasa latihan dengan mengubah rutin harian, menyeimbangkan diet dan meningkatkan tahap kecergasan badan untuk senaman fizikal intensiti tinggi. Sebaiknya mematuhi cadangan berikut:

    • tidur yang sihat sepenuhnya - sekurang-kurangnya 7 jam sehari, supaya badan menghilangkan tekanan yang terkumpul, menghilangkan terlalu banyak tekanan;
    • tepu makanan dengan karbohidrat, buah-buahan yang dicirikan oleh cepat dicerna, tidak termasuk daging berlemak, goreng, makanan salai dari makanan pada hari latihan;
    • mulakan latihan 2 jam selepas makan;
    • menyuburkan badan dengan coklat semasa melakukan senaman yang kuat agar cukup karbohidrat sederhana, yang berfungsi sebagai sumber tenaga yang ideal;
    • mengambil produk tenusu rendah lemak setengah jam selepas latihan, supaya tubuh lebih baik menyesuaikan diri dengan beban.

    Mual, sebagai gejala yang tidak menyenangkan, dihilangkan kerana tubuh menyesuaikan diri dengan latihan yang banyak dan menormalkan diet. Ikuti cadangan umum, khas dan bersenang-senang.

    Mengapa loya muncul semasa bersenam dan apa yang harus dilakukan dengannya?

    Kadang-kadang kekuatan atau bahkan latihan atletik dapat disertai dengan fenomena yang tidak menyenangkan seperti mual dan pening. Mual malah boleh muntah.

    Jangan gementar, ini bukan masalah besar, banyak atlet profesional atau orang yang telah lama melakukan sukan bina badan atau sukan lain yang memerlukan latihan fizikal yang berat telah melalui ini. Mual dan pening boleh berlaku jika banyak kumpulan otot besar dimasukkan dalam satu sesi latihan atau satu hari..

    Bagi atlet yang menaikkan berat badan, mual menjadi perkara biasa dan menyertai banyak latihan. Tetapi bagi pemula, proses sedemikian dalam tubuh menakutkan dan, sering kali, terpaksa berhenti bersukan.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya loya berlaku semasa bersenam?

    Perkara pertama yang perlu anda lakukan ialah mengganggu aktiviti fizikal, menyelesaikan latihan dan berehat badan. Sekiranya setelah beberapa lama gejala mual hilang, maka anda boleh mencuba untuk meneruskan latihan, tetapi hanya dengan beban yang lemah. Dan jika loya muncul semula, maka anda harus menyelesaikan latihan anda sepenuhnya.

    Bahaya berlanjutan senaman fizikal selepas permulaan mual adalah bahawa mual yang mungkin muncul dapat muntah.

    Akibatnya, seseorang tidak hanya akan menerima sensasi mual dan muntah yang tidak menyenangkan, tetapi juga dapat melemahkan tubuhnya dengan ketara dan memperoleh kesan yang tidak menyenangkan, yang sering berubah menjadi ketakutan.

    Punca mual semasa dan selepas bersenam

    Boleh dikatakan sejak sekian lama bahawa loya yang muncul semasa melakukan senaman fizikal adalah fenomena yang sangat normal, tetapi tetap menyebabkan sensasi yang tidak menyenangkan. Oleh itu, mari kita lihat apakah penyebab keadaan tidak selesa di dalam badan semasa bersenam?

    Makan makanan atau makanan dalam jumlah yang banyak sebelum bersenam

    Penyebab mual yang paling biasa semasa bersenam adalah makan berlebihan atau mengambil banyak cecair sejurus sebelum bersenam. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa bersukan, darah secara aktif mengalir ke otot, sambil meninggalkan saluran pencernaan.

    Dalam keadaan seperti itu, makanan yang berada di dalam perut tetap tidak dicerna, yang menyebabkan serangan mual dan muntah. Anda boleh mengelakkan keadaan yang tidak menyenangkan ini dengan menambah masa antara makan dan latihan terakhir. Ahli bina badan yang berpengalaman disarankan untuk berlatih 2-2.5 jam selepas makan.

    Gula darah yang sangat rendah

    Mual semasa bersenam juga disebabkan oleh penurunan gula dalam darah. Ini boleh berlaku sekiranya seorang atlet yang melakukan senaman berat atau kuat menjalani diet yang sangat ketat atau sudah lama tidak makan. Proses seperti itu dapat menampakkan dirinya sebagai sakit kepala, pening, sakit otot yang teruk, keletihan, mual, muntah.

    Untuk mengatasi gejala seperti itu, anda dapat meningkatkan gula darah. Untuk melakukan ini, minum segelas teh manis atau makan coklat bar. Penyebab ketidakselesaan dalam keadaan ini adalah kekurangan nutrien (vitamin, unsur surih) di dalam badan.

    Anda boleh mencegah keadaan ini dengan mengingati peraturan mudah: diet yang sukar tidak berjalan lancar dengan senaman yang sangat sengit.

    Mual semasa latihan perut

    Punca mual, yang bahkan boleh muntah, akibat melakukan latihan di akhbar, mungkin memakan makanan segera sebelum memulakan latihan. Perlu diingat bahawa setiap latihan, termasuk akhbar, harus dilakukan hanya setelah beberapa jam berlalu sejak makan terakhir.

    Selalunya makanan berlemak, makanan kasar, makanan masin, makanan asap, makanan berat, makanan yang kurang sesuai yang dimakan beberapa waktu sebelum latihan, boleh menyebabkan mual, terutamanya semasa latihan di akhbar.

    Perut harus kosong mungkin untuk memberi beban yang lebih besar pada ototnya..

    Dan ketika dia sudah sibuk mencerna makanan, beban tambahan tidak akan diperlukan, akibatnya tubuh mungkin tidak dapat mengatasi, dan mual akan bermula, ia akan mula muntah.

    Tekanan darah rendah

    Orang yang terdedah kepada hipotensi (tekanan darah rendah) juga mungkin merasa pening dan mual semasa melakukan aktiviti sukan. Kecenderungan tekanan darah rendah ditunjukkan dalam kehidupan seharian biasa..

    Orang seperti itu mungkin merasa tidak selesa dengan perubahan kedudukan badan yang tajam, misalnya, ketika tiba-tiba bangun dari posisi berbaring atau duduk. Semasa latihan, keadaannya serupa - darah tidak mempunyai masa untuk memberi oksigen ke bahagian atas badan, terutama otak. Ini menyebabkan pening, kegelapan mata, dan mual..

    Selain tekanan darah rendah kongenital, ia juga dapat berkurang disebabkan oleh sedikit makanan, tekanan mental dan psikologi yang signifikan, kurang tidur.

    Di atas, kami telah menerangkan sebab-sebab yang paling umum mengapa anda mungkin merasa sakit semasa bersenam. Perlu diingatkan bahawa pada orang yang kerap bersukan, keadaan ini jarang berlaku.

    Bagaimanapun, atlet memantau diet dan diet mereka dengan teliti, nisbah rehat dan aktiviti fizikal, kandungan vitamin dan unsur surih dalam makanan.

    Pada atlet yang melakukan sukan berat dan ahli bina badan, mual paling kerap disebabkan oleh aktiviti fizikal yang ketara.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa sakit semasa bersenam?

    Untuk mengelakkan rasa tidak selesa, rasa mual dan pening, anda harus mematuhi beberapa peraturan mudah tetapi berkesan:

    1 Makan makanan sekurang-kurangnya 2-2,5 jam sebelum kelas, dan sebelum permulaan latihan lebih baik tidak makan atau minum banyak.

    2 Tidak boleh digabungkan untuk menggabungkan latihan intensif dengan sekatan diet yang teruk, anda juga perlu mengecualikan kelaparan.

    3 Dengan kelebihan beban yang besar (mental, emosi, fizikal), dan juga mimpi buruk, lebih baik menolak latihan atau menghabiskannya dengan cara yang lebih baik.

    4 Untuk berasa selesa semasa kelas, anda perlu memantau diet dan tidur.

    Anda juga perlu mempertimbangkan loya selepas bersenam. Sekiranya anda mempunyai perasaan tidak selesa, maka perkara terpenting yang perlu diubah adalah cara hidup. Berikut adalah beberapa peraturan:

    1 Anda perlu tidur sekurang-kurangnya 8 jam. Sekiranya anda kurang tidur, badan anda tidak mempunyai masa untuk menghilangkan tekanan yang terkumpul pada waktu siang, akibatnya tekanan berlebihan berkumpul. Mual selepas bersenam adalah amaran mengenai faktor ini pada bahagian badan.

    2 Pada hari latihan, elakkan makan makanan berat (makanan berminyak dan goreng), kerana makanan ini akan memakan masa yang lama untuk dicerna..

    3 Sekiranya anda merasa pening setelah bersenam - makan sebatang coklat - ia bukan sahaja enak, tetapi juga berguna, kerana anda akan mendapat bekalan karbohidrat yang diperlukan yang akan cepat diserap dan memberi anda tenaga.

    4 Setengah jam selepas latihan, manjakan diri anda dengan produk yang mempunyai banyak protein, misalnya produk tenusu dengan kandungan lemak rendah. Goncang protein juga sesuai. Walaupun anda mengalami loya, ia akan segera hilang.

    5 Juga, jangan lupa pemanasan sebelum latihan dan regangan selepas itu. Prosedur-prosedur ini sangat membantu tubuh mempersiapkan tekanan dan memindahkannya dengan lebih mudah..

    Menormalkan jadual makanan, rehat dan bekerja anda, selepas itu loya tidak akan mengganggu anda. Dan juga, secara amnya, anda akan merasa lebih baik dan sihat. Tubuh akan terbiasa dengan rejimen yang betul dan akan berfungsi dengan lebih baik..

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa sakit selepas bersenam?

    Sakit selepas latihan, sebab:

    Sebenarnya, sebilangan besar atlet profesional yang, dengan usaha yang cukup, berusaha mencapai hasil yang mereka inginkan, membuat badan mereka melakukan senaman yang panjang, yang boleh mempengaruhi kesihatan mereka. Salah satu gejala aktiviti fizikal yang berlebihan pada badan adalah loya, yang sering muntah, dan mungkin juga disertai dengan pening.

    Mengapa anda merasa sakit dan pening selepas latihan - kemungkinan penyebab dan penyelesaian masalah tersebut

    Kunjungan ke gim adalah pencegahan yang baik bukan sahaja untuk kelebihan berat badan, tetapi juga kemurungan dan kesihatan yang buruk. Tetapi bagaimana jika aktiviti fizikal tidak memberikan kelegaan selepas kelas, tetapi, sebaliknya, kesejahteraan bertambah buruk? Dalam artikel ini, kita akan membincangkan mengapa sakit selepas bersenam.

    Mengenai sebab-sebab yang boleh menyebabkan kemerosotan kesihatan, dan apa yang penuh dengannya. Walau bagaimanapun, kami bersegera untuk meyakinkan anda. Bukan selalu menjadi jawapan kepada persoalan, mengapa anda merasa sakit selepas latihan, adalah masalah kesihatan.

    Mungkin anda hanya melakukan senaman dengan tidak betul atau tidak makan tepat pada waktunya.

    Sukan untuk semua orang

    Beban sukan yang sederhana tidak mempunyai kontraindikasi. Sekiranya seseorang berlebihan berat badan, masalah dengan sistem kardiovaskular atau penyakit kronik lain, maka satu-satunya perkara adalah memilih rejimen latihan yang tepat. Oleh itu, sukan adalah penawar universal untuk semua penyakit..

    Sudah tentu, dengan pendekatan dos yang betul dan berhati-hati, dan kadang-kadang - secara eksklusif dengan pelatih atau di bawah pengawasan doktor yang menghadiri. Walau bagaimanapun, jika anda merasa tidak sihat selepas kelas, ini bermaksud sama ada anda tidak melakukan perkara yang betul, atau anda perlu mengubah tahap beban.

    Mari kita bincangkan sebab-sebab mengapa anda merasa sakit selepas latihan di gimnasium.

    Jenis Latihan

    Latihan secara kondisional dapat dibahagikan kepada kekuatan dan aerobik. Jenis aktiviti fizikal pertama dikaitkan dengan menahan nafas. Jadi, latihan di bawah daya paling kerap bermaksud latihan dengan berat badan. Contoh latihan anaerobik yang hebat adalah latihan angkat berat, pembina badan atau powerlifter.

    Ini dapat squats dengan barbell, bench bench, bekerja dengan dumbbells dan weight. Terdapat jenis beban lain - aerobik, ia berkaitan dengan penyedutan dan pernafasan berirama yang berterusan. Contoh senaman aerobik termasuk berlari dan berjalan pantas, bekerja dengan elipsoid, berbasikal, berenang.

    Atlet profesional dan amatur, sebagai peraturan, menggantikan kedua-dua jenis beban ini.

    Mengapa sakit kepala dan loya selepas latihan? Mungkinkah ini jika seseorang sihat? Mari kita atasi setiap jenis tekanan dan penyebab kesihatan yang buruk selepas mereka..

    Rasa tidak sihat selepas latihan kekuatan

    Betul, walaupun orang yang sihat sepenuhnya, menurut petunjuk perubatan, mungkin merasa tidak sedap setelah melakukan kerja intensif di gimnasium. Jangan tergesa-gesa ke doktor, analisis semua kemungkinan sebab mengapa kepala anda sakit selepas latihan atau sakit.

    Penyebab sensasi yang tidak menyenangkan adalah latihan berlebihan. Selalunya, ini mempengaruhi seks yang lebih kuat, iaitu lelaki.

    Jangan keterlaluan di dewan!

    Keinginan untuk menjadi lebih besar dan lebih kuat menjadikan lelaki lebih banyak berat badan semasa kelas. Ini menyumbang bukan sahaja kepada pecahnya mikro tisu otot, yang kemudian menyebabkan peningkatan jisim otot, tetapi juga penghasilan kortisol hormon yang tidak berguna.

    Jika tidak, hormon ini disebut hormon stres, dan kelebihannya menyebabkan anda akan merasa buruk walaupun dengan kesihatan yang sangat baik, dari sudut perubatan.

    Pelatih di seluruh dunia mengesyorkan agar tidak berlebihan, kerana "lebih" tidak bermaksud "lebih baik", seperti untuk hasil latihan kekuatan.

    Walaupun ahli bina badan yang berprofesi profesional mengetahui ukuran dan latihannya, walaupun sering, tetapi dengan berat badan yang sedikit atau sedikit masa. Jangan mengorbankan badan anda dan jangan meletakkannya pada pakaian kecantikan. Bersenam tidak lebih dari tiga hingga empat kali seminggu, dan anda boleh melakukan satu senaman dengan senaman aerobik.

    Pemakanan yang mencukupi sebelum latihan kekuatan

    Mereka yang sering pergi ke gim tahu bahawa makan sebelum bersenam agak tidak selesa. Lebih sukar untuk memanaskan badan dengan kenyang, latihan lebih sukar, kerana itu, banyak pengunjung ke dewan berusaha untuk tidak makan 4-5 jam sebelum mengunjungi kelab kecergasan. Kadang-kadang atlet tidak dapat menggigit dengan alasan di luar kawalannya. Contohnya, jika anda mesti ke gim sebaik sahaja selesai bekerja.

    Akibatnya, setelah beban berat, orang yang sihat mungkin merasa pening dan mual. Intinya adalah kekurangan tenaga yang disediakan oleh makanan. Oleh itu, jawapan kepada persoalan mengapa sakit selepas bersenam, sakit kepala, akan menjadi "kekurangan zat makanan".

    Penyelesaian untuk masalah ini adalah penggunaan makanan cair, seperti protein shake. Protein adalah protein yang mudah dicerna..

    Sekiranya anda tidak mahu makan bubur biasa dengan daging atau makanan pejal lain, ganti makanan dengan koktel yang dijelaskan sejam sebelum bermulanya kelas. Anda boleh menambah pisang cambuk ke susu dan protein.

    Oleh itu, anda akan memberi khasiat pada otot, dan memastikan kesihatan yang baik selepas kelas.

    Teknik senaman yang tidak betul

    Anda boleh menguasai teknik mengendalikan dumbbell atau bar, tetapi jika anda bernafas dengan tidak betul, berikan diri anda migrain atau loya selepas bersenam. Latihan anaerobik bukan sahaja memerlukan kaki dan punggung yang betul, tetapi juga penyedutan dan penyedutan berirama.

    Ramai atlet profesional dan pelawat biasa ke gim berdosa kerana tidak dapat bernafas. Akibatnya, semua latihan kekuatan dilakukan dalam satu nafas. Mengapa sakit kepala membuat anda berasa sakit dan pening? Kaji semula teknik pernafasan anda semasa anda bersenam.

    Fikirkan bukan hanya untuk menjaga punggung anda "terkunci" atau menjaga lutut anda dari garis kaus kaki, tetapi juga mengenai pernafasan yang berirama masuk dan keluar. Anda akan melihat bahawa, pertama, anda akan mendapat kekuatan semasa pelajaran, dan kedua, anda akan berasa ceria selepas latihan.

    Mengapa sakit kepala berlaku setelah mengikuti latihan aerobik?

    Kami mengetahui sebab-sebab yang boleh menyebabkan sakit kepala dan mual semasa latihan berat badan. Tetapi bagaimana jika anda mengunjungi gim untuk latihan treadmill? Bagaimana untuk menjelaskan ketidakselesaan selepas kelas?

    Pertama sekali, analisis jika anda mengambil ubat. Beberapa pil boleh menyebabkan migrain kerana pengembangan atau penyempitan saluran darah kerana beban tambahan. Sekiranya anda tidak mengambil ubat, mungkin ada sebab lain untuk sakit kepala..

    Dari fakta bahawa jantung berfungsi dalam mod yang dipercepat, ia menyaring jumlah darah yang jauh lebih besar daripada pada waktu rehat. Kerana ini, saluran darah melebar. Tetapi setelah anda menyelesaikan latihan, jantung mulai berdegup dengan irama normal, dan ukuran kapal tidak dapat berkurang secepat itu.

    Ia boleh menyebabkan pening atau loya..

    Cara menghilangkan rasa tidak selesa?

    Cara termudah untuk menghilangkan loya atau sakit kepala secara langsung di lorong adalah pilihan berikut:

    • Berbaring sehingga kepala anda berada pada kedudukan di atas penempatan jantung. Ini akan membantu menyempitkan saluran darah, dan sensasi yang tidak menyenangkan akan berlalu dengan cepat..
    • Cara kedua untuk memulihkan norma adalah dengan makan makanan ringan dengan sesuatu yang cepat dicerna. Pilihan yang bagus adalah epal atau pisang. Makanan berkarbohidrat tinggi ini akan menebus penurunan simpanan glikogen, dan rasa tidak selesa mesti hilang..

    Mengapa senaman sakit selepas bersenam? Sebab lain mungkin kekurangan kalium dan magnesium dalam badan. Minum vitamin, kompleks terbaik, selama 2-3 bulan.

    Namun, ada sebab untuk terkilan jika loya dan migrain menjadi sesuatu yang biasa dan biasa setelah bersenam. Dalam kes ini, jawapan kepada persoalan mengapa anda merasa sakit selepas bersenam adalah cadangan untuk berjumpa doktor. Terdapat risiko anda menghidap penyakit kardiovaskular.

    Mengapa sakit selepas bersenam?

    Hari ini di portal penurunan berat badan "Menurunkan Berat Tanpa Masalah" anda akan mengetahui mengapa ia sakit selepas bersenam dan bagaimana berkelakuan dalam situasi ini.

    Perkara utama adalah jangan panik lebih awal! Semasa latihan, pening, mual dan bahkan muntah adalah proses persediaan semula jadi, jadi jangan terlalu risau.

    Mengapa anda berasa sakit selepas latihan

    Tidak perlu bimbang tentang pening dan loya secara langsung semasa bersenam atau selepasnya. Kenyataannya adalah bahawa kebanyakan atlet yang, dengan semangat yang berlebihan, meningkatkan beban mereka, melalui ini. Penyebab loya adalah pelbagai, tetapi yang paling biasa adalah faktor yang kita bincangkan di bawah..

    Makanan dan minuman yang banyak sebelum bersenam

    Sekiranya anda makan sebelum latihan dalam masa kurang dari satu jam, dan juga cukup ketat, mual mungkin berlaku semasa latihan. Dalam keadaan seperti itu, sangat sukar bagi tubuh untuk mengarahkan kekuatannya untuk dicerna, kerana beban pada otot.

    Pertama sekali, ia membahayakan sistem pencernaan anda..

    Gula darah rendah

    Sekiranya anda menjalani diet yang keras, anda tidak akan terkejut mengapa sering sakit selepas bersenam. Sekiranya anda menjalani diet yang agak lemah atau tidak makan hampir 3-4 jam sebelum bersenam, namun sambil memberi beban yang cukup serius kepada diri sendiri, maka anda dapat menjangkakan bahawa reaksi semula jadi badan anda akan menjadi lemah, mual dan juga sakit kepala.

    Tekanan darah rendah

    Untuk mengetahui dengan pasti sama ada anda mempunyai masalah yang serupa, anda boleh mengukur tekanannya. Dalam keadaan di mana tidak ada peluang seperti itu, perhatikan keadaan kesihatan secara umum. Cuba bangun dengan tiba-tiba. Bagaimana perasaan anda jika kepala anda berputar? Sekiranya sebelum itu anda duduk lama, dan kemudian berdiri, adakah anda merasa tidak sihat?

    Sekiranya anda mempunyai gejala ini, kemungkinan besar anda menghadapi masalah tekanan. Mereka, pada gilirannya, sering timbul akibat tekanan, kekurangan zat makanan berterusan atau kurang tidur yang kronik.

    Mual selepas latihan: apa yang perlu dilakukan?

    Dengan loya berkala atau berterusan selepas bersenam, sangat diinginkan, tetapi hanya perlu untuk menyesuaikan gaya hidup anda sendiri. Bagaimanapun, asas kesihatan anda yang buruk akibat latihan hanyalah gaya hidup dan rutin yang salah.

    Portal pelangsingan hudeem-bez-problem.ru mengesyorkan untuk mendengar peraturan berikut untuk membantu badan anda:

    1. Tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam. Sekiranya anda berehat lebih sedikit, badan sangat sukar untuk mengatasi tekanan yang terkumpul, ia tidak mempunyai masa untuk melegakannya, akibatnya anda mendapat tekanan berlebihan. Dan selepas latihan, loya adalah peringatan kepada anda dari badan.
    2. Pada hari-hari ketika latihan anda sedang berjalan, cubalah mengelakkan makanan berat yang akan mencerna perut anda dalam jangka masa yang lama. Ini adalah makanan berlemak dan goreng, daging, dll..
    3. Makanan terakhir sebelum latihan mesti berakhir satu setengah jam sebelum permulaan kelas.
    4. Sekiranya anda merasa pening semasa bersenam, anda harus makan sedikit coklat bar selepas bersenam. Selain enak, tubuh akan menerima pengisian karbohidrat sederhana, yang merupakan sumber tenaga terpantas..
    5. Perhatikan keadaan emosi anda: jika anda mengalami banyak tekanan, anda hanya perlu mencari masa untuk mandi atau mendengar muzik yang anda suka, lakukan perkara yang anda sukai - secara umum, untuk berehat.
    6. Selepas 15-30 minit selepas latihan, manjakan diri anda dengan protein shake atau produk tenusu rendah lemak. Sekiranya ada mual, ia akan berlalu.
    7. Jangan lupa pemanasan pada awal latihan, dan selepas itu - regangan. Prosedur ini akan membolehkan badan bersiap untuk menanggung beban dan memindahkannya dengan lebih mudah..

    Mual dan senaman tidak semestinya bertepatan. Selalunya, pelatih menasihati anda untuk berhenti berlatih, kerana terus bersenam, jika anda merasa sangat sakit, meningkatkan risiko muntah semasa dan selepas latihan..

    Sebagai peraturan, keterlaluan sistem pencernaan pada saat latihan disebabkan oleh fakta bahawa peraturan normal keseimbangan asam-basa terganggu.

    Anda harus mengetahui bukan sahaja jumlah makanan yang dimakan, tetapi juga memperhatikan kualiti makanan. Ia tidak boleh mengandungi kandungan asid yang tinggi.

    Menormalkan jadual makanan, tenaga kerja dan rehat harian anda, dan loya semasa latihan tidak lagi mengganggu anda. Dan yang penting, secara amnya, anda akan merasa lebih baik, lebih sihat dan bahagia. Badan akan terbiasa dengan rejimen yang betul dan akan berfungsi dengan lebih baik..

    Dihantar oleh Anna Saltykova, portal penurunan berat badan KEHILANGAN BERAT tanpa masalah!

    5 gejala kegelisahan semasa bersenam

    Anda berfikir: "Tekak saya kering. Di mana botol air saya? "

    Sebenarnya: mungkin ini adalah gejala asma.

    "Ia biasanya dikaitkan dengan serangan asma," kata Elizabeth Perez, MD, doktor bilik kecemasan, New York Presbyterian Hospital.

    - Namun, satu-satunya tanda penyakit ini adalah batuk, yang muncul sebagai tindak balas terhadap beban yang diterima oleh sistem pernafasan. Tidak perlu membincangkan betapa berbahayanya asma. ".

    Apa yang perlu dilakukan: perhatikan pada saat latihan anda mula sakit tekak anda. "Sekiranya batuk biasanya mula mengatasi anda setelah 20 minit latihan kardio, atau setelah denyut nadi meningkat menjadi 160 denyut seminit, atau setelah berjalan sejauh 4-5 kilometer, pastikan untuk berjumpa doktor," kata Perez.

    Cuba jangan berlatih di bilik yang penuh sesak, berhabuk, di udara sejuk, dekat dengan jalan raya yang sibuk.

    "Untuk asma dan penyakit pernafasan lain, ada baiknya melakukannya di udara hangat dan lembap, misalnya berenang atau aerobik air," kata Svetlana Veprintseva, pelatih peribadi TERRASPORT Kopernik, pakar pemulihan fizikal, juara Rusia dan dunia di sambo.

    Sakit kepala semasa latihan kekuatan

    Anda berfikir: "Ini terlalu banyak kerja, saya akan tidur awal hari ini".

    Sebenarnya: kerja berlebihan adalah yang lebih rendah daripada semua kejahatan. "Lebih teruk jika penyebab kesakitan adalah tekanan darah tinggi," kata Valery Kramar, pakar neurologi, perunding di Fizomed. - Peningkatannya yang tajam dapat menyebabkan komplikasi serius, termasuk pemotongan saluran aorta atau arteri.

    Sekiranya seseorang mengalami osteochondrosis tulang belakang serviks, sakit kepala semasa beban kuasa boleh berlaku dengan kekejangan otot leher atau ketika anda terlalu berat.

    Untuk menyingkirkan masalah seperti itu, adalah perlu untuk merawat osteochondrosis: dengan bantuan terapi manual, alat arthro (mereka menyumbang kepada pemulihan cakera dan sendi intervertebral) dan ubat-ubatan ".

    Apa yang perlu dilakukan: mengganggu latihan untuk mengukur tekanan dan degupan jantung anda. Sekiranya indikator tinggi (tekanan atas lebih tinggi daripada 130, dan denyut jantung 40% lebih tinggi daripada pada waktu rehat), lebih baik tidak melakukan kecergasan pada hari ini.

    "Dan di masa depan kita harus berusaha menghindari situasi seperti itu," kata Svetlana Veprintseva. - Melakukan senaman kekuatan, jangan menahan nafas, tidak mengambil berat badan, yang akan membuat anda terdorong.

    Dalam keadaan tertekan, kegembiraan saraf, lebih baik memilih latihan kardio dengan intensiti sederhana - 20-30 minit berjalan pantas atau berjoging.

    Sekiranya tekanan darah tinggi adalah masalah biasa anda, dan anda tidak mahu meninggalkan latihan kekuatan sepenuhnya, lebih baik melakukannya secara individu, setelah memberi amaran kepada pelatih mengenai keadaan anda, dan menolak program kekuatan kelab seperti Pump it up ".

    Sakit dada yang kuat

    Anda berfikir: "Saya mempunyai hati yang sihat, dia hanya perlu bekerja".

    Sebenarnya: tidak sia-sia bahawa ujian tekanan yang disebut dilakukan di treadmill dan basikal senaman di klinik, yang membolehkan doktor mengenal pasti masalah jantung tersembunyi pada pesakit, seperti koronari atau kegagalan jantung. Sekiranya jantung anda sakit ketika berjoging atau menunggang basikal, anda tidak boleh mengabaikan gejala ini..

    "Tentu saja, ini mungkin bukan masalah jantung, tetapi, misalnya, neuralgia interkostal," kata Valery Kramar. - Ini sering berlaku pada orang yang tidak terlatih dengan beban yang tidak biasa: semasa inspirasi-kadaluarsa, otot mula berkontraksi lebih kerap, kekejangan dan gangguan ujung saraf berlaku.

    Namun, hanya doktor yang dapat mengetahui apa yang menyebabkan keadaan anda. ".

    Apa yang perlu dilakukan: hentikan latihan dan, tanpa rasa panik, cuba tentukan sifat kesakitan.

    Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan timbul dengan tekanan ringan, dengan pergerakan, jika anda mungkin merasakan sakit, kemungkinan besar, semuanya sama pada otot. Tetapi dalam kes ini, ada baiknya berjumpa doktor.

    Segera dapatkan pertolongan jika sakit di dalam dan teruk, ada pening, sakit apabila bernafas.

    Sakit jahitan di bahagian kanan semasa berlari

    Anda berfikir: "Situasinya normal. Jadi ia berlaku di pelajaran pendidikan jasmani sekolah ”.

    Sebenarnya: "Kesakitan di hipokondrium yang betul semasa latihan aerobik yang berpanjangan adalah fenomena yang benar-benar semula jadi," mengesahkan Svetlana Veprintseva. - Ini adalah bagaimana hati mengingatkan dirinya sendiri - depot darah badan.

    Semasa latihan, aliran darah di hati meningkat, kerana jumlahnya meningkat dan menekan kapsul luarnya, di mana terdapat banyak ujung saraf. " Walau bagaimanapun, ini bukan satu-satunya sebab yang mungkin, kata doktor..

    Pundi hempedu dapat bertindak balas terhadap aktiviti fizikal yang kuat dan luar biasa.

    Apa yang perlu dilakukan: badan itu sendiri akan memberitahu anda. Kemungkinan besar, anda tidak dapat meneruskan latihan. Dan berhenti - kesakitan akan reda.

    Sekiranya ini tidak mencukupi, tarik nafas dan hembus nafas dalam-dalam, urut perlahan-lahan bahagian hati dan, pulih, cuba kembali ke latihan, sambil menurunkan langkah.

    Sekiranya senaman lama dan kesakitan berterusan, berjumpa doktor.

    Mual semasa latihan perut

    Anda berfikir: "Mungkin ada yang tidak betul".

    Sebenarnya: perlu diingat bukan apa, tetapi semasa anda makan. Anda perlu makan 1-2 jam sebelum latihan. Sekiranya anda makan dengan ketat dalam setengah jam dan, selain itu, makanannya kasar atau berat, ia tetap terletak di perut. Dan dia pasti akan bertindak balas apabila anda mula memuat turun akhbar.

    Sekiranya kali terakhir anda makan makanan ringan 4-5 jam sebelum kelas, anda juga akan merasa terganggu, dan dari sebarang aktiviti fizikal yang sengit. Glukosa, yang dalam keadaan kerja keras diperlukan oleh otot dan otak, tidak cukup "untuk dua", dan kes itu boleh berakhir dengan cepat.

    Di samping itu, loya mungkin merupakan tanda bahawa tekanan telah meningkat atau menurun semasa bersenam..

    Apa yang harus dilakukan: jika hanya setengah jam berlalu selepas makan siang, lebih baik menangguhkan latihan untuk akhbar pada akhir pelajaran atau bahkan untuk hari lain.

    Tidak sempat makan tepat pada waktunya? Dapatkan snek ringan dan karbohidrat sebelum anda bersenam: minum yogurt manis, makan beberapa buah kering, epal atau pisang.

    Sedikit sebanyak, minum jus atau teh dengan gula di kelab kecergasan.

  • Baca Mengenai Pening