Utama Encephalitis

Pening pada lelaki: klasifikasi, sebab dan gejala penyakit

Pening adalah penyakit yang sangat tidak menyenangkan, seolah-olah anda jatuh ke dalam jurang atau anda melepaskan korsel. Dalam kes ini, anda merasa lemah, mual, dan kadang-kadang sakit kepala. By the way, pening berlaku lebih kerap pada seks yang lebih lemah. Oleh kerana wanita mempunyai struktur badan dan latar belakang hormon yang berbeza.

Doktor boleh menyebutkan sekitar 80 penyebab pening, tidak mustahil untuk memahami sebab-sebab ini, dalam beberapa kes mereka tidak dapat menentukannya. Ia berlaku bahawa seseorang mempunyai badan yang sangat lemah, dan pening menderita sepanjang hidupnya, selain sakit kepala.

Pusing pada hubungan seks yang lebih kuat bukanlah perkara biasa, walaupun dibandingkan dengan wanita, seperti yang telah kita katakan, ini jarang terjadi.

Masalahnya adalah bahawa lelaki sering tidak mahu pergi ke hospital dengan gejala seperti itu, dan berusaha menyelesaikan masalah itu sendiri, kerana ini mereka menderita sia-sia dan menunggu sehingga masalah itu hilang sendiri. Tetapi sia-sia, pening boleh menyebabkan penyakit serius. Selepas usia 40 tahun, mungkin bukti proses fisiologi yang berkaitan dengan usia.

Pengelasan

Doktor membahagikan pening kepada dua kumpulan:

  • Pening pusat - disebabkan oleh penyakit otak (bengkak, kecederaan kepala, pendarahan).
  • Periferal - kerosakan pada telinga dalam atau alat vestibular.

Sistemik dan tidak sistemik:

  • Pening sistemik berlaku apabila salah satu sistem yang bertanggungjawab untuk orientasi spatial (visual, vestibular, otot) terganggu.
  • Tidak sistematik mungkin disebabkan oleh tekanan saraf atau terlalu banyak kerja. Juga kerana diet, iaitu puasa.

Pening pada lelaki

Sekiranya anda terlalu panas, terlalu sejuk, anda mengalami tekanan psikologi, tidur sedikit dan anda mula merasa pening dengan kelemahan dan loya, maka ini hanya masalah sementara, sebaik sahaja anda kembali ke gaya hidup normal, semua ini akan berlalu.

Lebih kerap, pening bermula pada orang yang berusia lebih dari 45 tahun, anda lebih banyak, tetapi kebetulan orang muda mempunyai penyakit ini.

Dengan gejala ini pada orang muda, disarankan untuk berjumpa doktor, kerana anda mungkin mempunyai masalah dengan saluran darah atau jantung.

Doktor memanggil vertigo dengan perkataan "vertigo", keadaan ini mempunyai tanda-tanda tertentu, ia juga disebut "true" vertigo. Tetapi ada pening yang tidak berlaku untuk istilah ini..

Lebih kerap berlaku pada orang selepas 50 tahun, alat vestibular tidak sama seperti sebelumnya, ia hanya bertanggungjawab untuk mengawal postur dan kedudukan badan di angkasa, sekiranya berlaku pelanggaran, pening tidak dapat dielakkan.

Koordinasi badan, secara umum, dilakukan oleh organ penglihatan, otot, tetapi di bawah kawalan otak. Di seluruh badan, terdapat reseptor yang bertanggungjawab untuk keseimbangan, bahkan di organ dalaman, jadi dengan pening anda mungkin mengalami kelemahan dan mual.

Sebelumnya, kami meneliti secara terperinci persoalan mengenai sebab-sebab kehilangan keseimbangan semasa berjalan..

Sebab dan Penyakit

Untuk mengetahui pening berterusan pada lelaki, anda perlu menjalani pemeriksaan perubatan yang lengkap. Oleh kerana penyebab penyakit ini sangat berbeza, mulai dari kekurangan zat makanan hingga penurunan tekanan, tetapi ini sudah terjadi setelah 45.

Senarai penyebab pening dan penyakit yang menyebabkannya:

  • Aterosklerosis otak;
  • Disfungsi autonomi - anda mungkin berlaku ketika anda berbohong untuk waktu yang lama dan bangun dengan mendadak, ia menjadi gelap di mata anda, ini adalah bagaimana gangguan saraf ini disebut disfungsi autonomi.
  • Iskemia jantung;
  • Keradangan telinga - sakit dan kehilangan pendengaran.
  • Dropsy telinga dalam;
  • Migrain: selalunya penyakit ini menyebabkan pening, mual dan sakit kepala..
  • Keracunan - keracunan yang berkaitan dengan alam sekitar, sejumlah besar alkohol atau bahan berbahaya.
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks, dengan kata lain, hernia intervertebral, di mana saraf dan saluran darah dimampatkan.
  • Kecederaan kepala;
  • Hipertensi - tekanan darah tinggi, biasanya berlaku pada orang yang berumur 50 tahun ke atas.
  • Penggunaan ubat jangka panjang dengan kesan sampingan.
  • Sindrom penyakit bergerak - banyak orang sakit dengan penyakit bergerak kerana ia boleh disembuhkan dengan ubat-ubatan.
  • Agoraphobia adalah ketakutan terhadap tempat terbuka dengan banyak orang. Kadang-kadang ia berlaku pada orang tua, jika mereka selalu berada di apartmen.
  • Tekanan
  • Barah otak;
  • Hydrocephalus - cecair di rongga kranial.
  • Penyakit Meniere - pening dengan loya, kehilangan pendengaran, dan bahkan muntah, kehilangan ciptaan. Dengan penyakit ini, labirin telinga terganggu. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai gejala sindrom Meniere di sini..

Sakit kepala pening

Apakah punca kesakitan ini??

Terdapat dua jenis kesakitan pening:

  1. Yang pertama adalah sakit di bahagian belakang kepala, biasanya mereka akut, dan dapat muncul akibat penyakit berjangkit, juga jika peredaran darah terganggu, dan bahkan disebabkan oleh sinusitis.
  2. Kesakitan lain dengan pening mungkin disebabkan oleh tekanan darah tinggi, masalah dengan leher, yang akan kita bicarakan.

Sekiranya anda mengalami sakit kepala dengan mabuk, jangan lari ke doktor, rasa sakit ini akan berlalu pada waktu siang. Juga dengan kesakitan untuk selsema dan batuk.

Sekiranya anda bekerja keras, gugup dan tidak cukup tidur, dan anda mengalami sakit kepala. Anda hanya perlu cuti sehari dan tidur lena. Untuk mengelakkan kesakitan lebih lanjut, cubalah menjalani gaya hidup sihat.

Jawapan yang lebih tepat untuk soalan pening dan kesakitan dengan mereka akan memberitahu anda doktor setelah pemeriksaan penuh.

Osteochondrosis dan kecederaan lain

Banyak orang menghabiskan sebahagian besar waktunya dengan duduk di kerusi di pejabat atau di rumah di komputer, kerana ini beban pada tulang belakang serviks sangat tinggi, dan ia mulai memberikan kemudahan. Otot dan ligamen leher anda menderita, peredaran darah normal tersekat..

Penyakit degeneratif muncul, termasuk osteochondrosis. Sebelumnya kami mengkaji masalah bersiul di telinga dari osteochondrosis serviks.

Dalam kes sedemikian, pening menyebabkan kekurangan vertebro-basilar. Ia disertai dengan tekanan darah yang merosot, menyebabkan serangan sakit kepala dan menyebabkan hilangnya ingatan. Jenis kecederaan kepala dan leher yang lain, gegar otak terancam, pening hilang dengan rawatan.

Gejala

Dengan kekalahan alat vestibular, anda merasakan bagaimana dunia sekeliling berputar, tetapi selain ini, mungkin juga ada:

  • Gelap di mata;
  • Kehilangan koordinasi;
  • Bunyi di telinga;
  • Kelemahan;
  • Tidak boleh bergerak.

Sekiranya anda merasa pening semasa membuang air kecil pada waktu malam, maka anda menghadapi masalah kelenjar prostat. Masalah ini disebut pengsan..

Rawatan

Tidak ada rawatan khas untuk pening, biasanya tanda-tanda utama patologi dirawat, setelah itu "vertigo" hilang:

  • Pening berterusan kerana usia dirawat mengikut gejala.
  • Untuk merawat masalah yang disebabkan oleh penyakit radas vestibular, digunakan agen vestibulolytic. Antihistamin, ubat penenang, dan juga ubat penenang juga diresepkan..
  • Metoclopramide akan menyelamatkan anda dari loya, dan ia juga akan muntah..
  • Betagistin juga diresepkan, ia merangsang aliran darah telinga dalam.

Kadang kala pembetulan gaya hidup, pemakanan yang betul dan tidur yang sihat, serta menghilangkan merokok dan alkohol, dapat menghilangkan pening anda untuk jangka masa yang panjang..

Mengapa lelaki berasa pening?

Ramai lelaki mengalami sedikit pening, tetapi menolaknya, mempercayai bahawa keadaan yang tidak menyenangkan akan menyelesaikannya sendiri. Sementara itu, ini mungkin menunjukkan adanya penyakit..

Sekiranya terdapat pening yang berterusan atau seorang lelaki terguncang pada waktu pagi atau selepas hubungan seks, anda pasti mesti berjumpa pakar dan menjalani pemeriksaan. Terutama jika ini diperhatikan pada lelaki berusia 30 tahun.

Jenis Pening

Pening atau vertigo adalah sensasi patologi objek berpusing atau badan anda sendiri di angkasa. Terdapat beberapa jenis vertigo, bergantung pada apa yang berkembang:

  • vestibular pusat - berkaitan dengan kerosakan otak (tumor, kecederaan, masalah dengan saluran darah, dll.);
  • periferal vestibular - berkembang dengan kerosakan pada telinga dalam atau saraf vestibular (penyakit Meniere, labirinitis, otitis media purulen, neuronitis vestibular);
  • psikogenik - ciri patologi neurotik dan mental. Disertai dengan perasaan ketakutan, kegelisahan, serangan panik, berdebar-debar boleh meningkat;
  • bercampur - berlaku dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol, kecederaan kepala, penyakit mata.

Bergantung pada gejala patologi, pening dikongsi:

  • paroxysmal. Seseorang prihatin terhadap serangan pendek dengan kerap berulang;
  • berterusan kronik - pesakit mengadu sedikit pening yang berterusan.

Penyebab utama kerapuhan vertigo pada lelaki

Apa yang boleh menyebabkan pening? Punca pening pada lelaki tidak jauh berbeza dengan wanita. Vertigo boleh menunjukkan keadaan yang tidak berbahaya bagi seseorang, serta penyakit yang mengancam nyawa.

Sebaiknya diperiksa oleh doktor agar tidak terlepas dari patologi yang berpotensi berbahaya.

Pelanggaran radas vestibular

Selalunya pening pada lelaki dengan sistem vestibular yang lemah. Sakit kepala, mual, mengantuk, yang berlaku hampir setiap hari dan meracuni kehidupan, ditambah kepada vertigo.

Masalah dengan sistem vestibular boleh berlaku pada kanak-kanak, remaja, pada lelaki berusia 35 tahun. Bagi mereka, setiap perjalanan dalam pengangkutan berubah menjadi ujian.

Tekanan darah rendah

Pening yang kerap adalah ciri tekanan rendah. Keadaan ini dipanggil hipotensi. Pada masa yang sama, seseorang merasakan kelemahan, tinitus, kehilangan kekuatan, mual, sakit kepala. Pengsan tidak dikecualikan.

Hipotensi tidak dianggap sebagai penyakit bebas, tetapi sering menunjukkan masalah kesihatan. Oleh itu, tidak ada salahnya melaporkan doktor yang merasa sakit.

Migrain

Sekiranya seorang lelaki menderita migrain basilar-vestibular, sebelum setiap serangan dia merasa pening, setelah itu ada rasa sakit dan muntah yang teruk.

Vertigo boleh bertahan seminit atau bertahan berjam-jam dan disertai dengan tanda-tanda neurologi lain.

Hernia cakera, osteochondrosis serviks

Bagi lelaki yang bekerja di pejabat atau menghabiskan banyak masa dengan memandu kereta, tulang belakang serviks menderita dan sering mengalami kecederaan. Ligamen dan otot leher terjejas, peredaran darah terganggu. Terhadap latar belakang proses degeneratif, osteochondrosis berlaku.

Osteochondrosis boleh menyebabkan perubahan tekanan darah, serangan sakit kepala, muntah, kehilangan ingatan. Sekiranya mencubit struktur serviks berlaku, perkembangan hernia intervertebral tidak dikecualikan.

Proses keradangan

Sekiranya, bersama-sama dengan pening, seorang lelaki bimbang tentang pembuangan berdarah atau bernanah dari telinga, ini mungkin merupakan proses keradangan pada sistem telinga dalam.

  • fistula perilymphatic. Penyakit ini disertai oleh tuli dan bunyi unilateral di telinga;
  • neuritis vestibular. Dengan patologi ini, terdapat pening yang tajam ketika bangun dari tidur atau dengan pergerakan kepala. Seseorang boleh merasa sakit dan muntah. Mual itu berlangsung selama 2-3 hari, kemudian hilang sehingga pemburukan berikutnya.

Hipertensi

Pada lelaki dewasa, serangan pening sering berlaku kerana tekanan darah tinggi. Ini adalah tanda pertama hipertensi, kerana pada tekanan normal vertigo tidak bersifat.
Dengan hipertensi, vasospasme berlaku terhadap tekanan, keletihan, latihan fizikal, dan perubahan cuaca. Vertigo disebabkan oleh kebuluran oksigen otak kerana kekejangan.

Gangguan mental

Pening psikologi adalah ciri patologi neurologi dan mental, yang digambarkan oleh pesakit sebagai perasaan mengantuk, kelam kabut, kebingungan.

Bagi sesetengah orang, vertigo psikogenik disertai oleh perasaan panik dan ketakutan. Serangan berlaku secara tiba-tiba, sebabnya terletak di tempat tertutup atau terlalu sesak. Sebagai tambahan kepada vertigo dan ketakutan, kerengsaan, muntah, benjolan di kerongkong, tinnitus diperhatikan.

Tabiat buruk: merokok, alkohol

Merokok memberi kesan negatif kepada sistem kardiovaskular. Asap tembakau, masuk ke aliran darah, melewati saluran dan menyebabkan pengembangannya yang tajam dan kekejangan yang teruk. Pening dalam keadaan seperti itu dapat difahami..
Dengan penyalahgunaan alkohol, tubuh lelaki diracuni, yang boleh menyebabkan pening, disertai dengan loya, serangan muntah tanpa rasa sakit, terutamanya jika anda berdiri tegak. Keadaan ini tidak berbahaya dan setelah beberapa saat berlalu, tetapi lebih baik tidak membawanya.

Iskemia jantung

Penyakit jantung koronari (CHD) adalah penyakit di mana bekalan darah terganggu kerana penyumbatan arteri koronari oleh plak aterosklerotik. Akibatnya, aliran darah menjadi perlahan dan otot jantung tidak menerima komponen yang diperlukan.

Orang yang menghidap penyakit jantung koronari mengadu sakit di belakang sternum, nadi cepat, gangguan dalam kerja jantung. Sebagai tambahan kepada gejala di atas, pesakit disertai dengan kelemahan, tanda-tanda pening, keletihan, kadang-kadang pingsan.

Tumor otak

Sekiranya penyebab kesakitan dan vertigo adalah neoplasma di otak, gejala akan semakin meningkat ketika ia tumbuh. Terutama malaise dirasakan pada waktu pagi ketika darah mengalir ke otak.

Gejala berikut berlaku:

  • gangguan dalam kerja mata;
  • kehilangan pendengaran, tinitus;
  • lumpuh otot-otot badan dan muka.

Ubat kuat

Lelaki yang dirawat dengan antibiotik dan ubat kuat lain juga mungkin mengadu pening dan muntah..
Anda perlu mengurangkan dos ubat atau berjumpa doktor untuk mengetahui perubahan ubat tersebut.

Sindrom Meniere

Sindrom Meniere dicirikan oleh pening yang teruk, yang berlangsung hingga beberapa hari, walaupun ketika berbaring. Terdapat bunyi bising, tinitus, muntah.

Penyakit ini lebih kerap dijumpai pada remaja. Untuk mengelakkan berlakunya komplikasi, anda perlu segera mengatasinya.

Disfungsi vegetatif

Dengan dystonia vegetovaskular (VVD), seorang lelaki mengalami pening di ruang tertutup, terdapat tinitus, ketegangan otot, kelemahan, mudah marah, benjolan di kerongkong, mual dan muntah.

Hydrocephalus

Hydrocephalus otak adalah penyakit di mana cecair serebrospinal terkumpul di kepala. Selalunya berkembang pada kanak-kanak, tetapi orang dewasa juga boleh jatuh sakit.

Patologi ditunjukkan oleh sakit kepala yang teruk dan pening yang tidak dijangka. Terutama intensiti tinggi pada waktu pagi. Mual, muntah, mengantuk, dan kekurangan koordinasi juga berlaku. Sekiranya langkah-langkah terapi tidak diambil tepat pada waktunya, kematian adalah mungkin..

Gangguan vaskular

Penyakit vaskular otak, seperti aterosklerosis, adalah antara yang paling berbahaya, sehingga tidak dapat diabaikan.

Gejala patologi adalah:

  • kesakitan yang kerap, serangan migrain, pening tiba-tiba;
  • mati rasa, anggota badan, malaise, dan kelemahan;
  • ketidakseimbangan dan penyelarasan;
  • penurunan ingatan dan perhatian.

Berisiko adalah lelaki yang mengalami strok dan mengalami akibat strok.

Kecederaan kepala

Kecederaan otak dan gegaran otak sering disertai dengan serangan vertigo yang berpanjangan. Terutama pening yang lama membimbangkan kanak-kanak dan remaja.

Tekanan dan kemurungan

Keletihan psikologi, tekanan, kurang tidur menjadi penyebab vertigo.

Doktor mendapati bahawa tekanan lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita, kerana mereka cenderung menyimpan emosi dalam diri mereka dan berusaha mengatasi emosi sendiri, termasuk melalui tabiat buruk.

Rawatan bermula dengan diagnosis.

Untuk diagnosis, seorang lelaki perlu menghubungi pakar neurologi untuk mengesahkan fakta vertigo. Rundingan dengan pakar vestibulologi, pakar otoneurologi, pakar bedah, pakar otolaringologi, pengamal am, pakar oftalmologi mungkin diperlukan..
Untuk mengenal pasti penyebab vertigo, jenis kajian berikut dilakukan:

  • CT dan MRI;
  • radiografi tulang belakang serviks;
  • audiogram;
  • Otak EEG.

Bagaimana merawat pening pada lelaki dewasa yang sudah lama mengganggunya? Ia bergantung pada sebab dan ciri individu badan. Pada peringkat awal, ubat-ubatan diresepkan.

Jadual ubat biasa untuk vertigo:

DadahBagaimana nak guna?
Tablet Betaserc (betahistine hidroklorida) 8, 16, 24 mg.

Ubat ini ditunjukkan untuk pening vestibular. Ambil 1-2 tablet tiga kali sehari semasa atau sejurus selepas makan.
Tablet Cinnarizine, 25 atau 75 mgBerikan gangguan labirin, migrain, penyakit Meniere. Ambil 75 mg tiga kali sehari..
Tablet Nootropil (piracetam), 400, 800, 1200 mg.Ubat ini ditunjukkan untuk gangguan psiko-organik dan untuk rawatan akibat strok. Ambil dengan makanan pada 1200-4800 mg hingga 4 kali sehari.
Tablet Tanakan (ekstrak Ginkgo bilobate) 40 mg.Ambil kemalangan serebrovaskular pelbagai etiologi, 1-4 tablet 3 kali sehari.
Kapsul Fezam (piracetam 400 mg, cinnarizine 25 mg)Ubat ini membantu dengan kemalangan serebrovaskular akibat aterosklerosis, strok. Ambil 1 kapsul 3 kali sehari selepas makan. Kursus rawatan adalah sehingga 3 bulan.

Ubat rakyat

Perubatan tradisional dalam rawatan pening tidak dapat diketepikan, kerana ia sering mengganggu lelaki setelah 40 tahun.

  1. Ambil 1 sudu kecil. madu sebelum tidur dengan susu atau air suam. Ini akan membantu berehat dan tidur nyenyak..
  2. Cincang akar halia dengan halus, kukus dalam 1 liter air selama 6-7 jam. Minum 2-3 kali sehari dengan madu.

Pencegahan penyakit

Agar lelaki muda dan orang tua berusia 50 tahun merasa pening sesedikit mungkin, para pakar menasihati untuk mengikuti langkah-langkah mudah:

  1. Berhenti minum dan merokok.
  2. Makan makanan yang kurang berminyak, pedas, masin.
  3. Minum lebih banyak air, kopi dan teh yang kurang kuat.
  4. Luangkan banyak masa di luar rumah, jalan-jalan pagi dan waktu tidur sangat bagus.
  5. Jangan melakukan pergerakan kepala dan leher secara tiba-tiba.
  6. Makan garam lebih sedikit..
  7. Anda boleh melakukan gimnastik vestibular. Latihan fizikal sangat membantu..

Ulasan

Artem Gorodovsky:

Saya berumur 45 tahun sebenar. Mantra pusing baru bermula pada waktu pagi. Selalunya kepala sakit dan sakit memutar leher. Saya malah takut tidur dan bangun pada waktu pagi. Lama hairan apa yang harus dilakukan. Saya pergi ke doktor, ternyata, osteochondrosis. Sekarang saya menjalani kursus rawatan.

Oleg Smirnov:

Saya pening sejak kecil ketika melakukan perjalanan dalam pengangkutan. Setelah minibus kelihatan terguncang ketika berjalan, mula merasa mual, takikardia. Persisian vestibular lemah. Nah, sekarang banyak ubat telah diciptakan untuk ini. Sekarang saya akan minum tablet semasa dalam perjalanan dan semuanya baik-baik saja.

Sebab dan rawatan kelemahan dan pening pada lelaki

Pening pada lelaki adalah masalah biasa, walaupun tidak biasa seperti pada wanita. Faktor yang memburukkan lagi adalah lelaki lebih cenderung berjumpa doktor, lebih suka memindahkan penyakit "di kaki mereka". Selalunya pening disertai dengan loya, kelemahan umum badan, yang merupakan bukti kehadiran penyakit ini. Ia juga boleh membincangkan kemungkinan proses fisiologi yang muncul pada lelaki berusia lebih dari 40 tahun..

Secara ringkas mengenai perkara utama

Bersama pening, seorang lelaki mungkin mengalami sejuk, panas, lapar, terlalu banyak bekerja, rasa keracunan. Gejala-gejala ini bersifat sementara dan berhenti mengganggu pemakainya sebaik sahaja menghapuskan punca penyakit. Pening berlaku pada lelaki berusia lebih dari 40 tahun dan pada wakil yang lebih muda dari separuh manusia yang kuat. Dalam kes ini, penyebabnya harus dikenal pasti tepat pada masanya, kerana penyebabnya dapat menyembunyikan penyakit kardiovaskular. Selain itu, lelaki berusia lebih dari 60 tahun mempunyai risiko yang lebih besar..

Perubatan menunjukkan perbezaan yang signifikan antara pening dan gejala yang tidak berkaitan yang tidak dirasakan dengan betul oleh pesakit yang mengalaminya. Pening dalam perubatan ini disebut vertigo dan mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Salah satu yang paling mendedahkan adalah perasaan bahawa badan dan objek berputar. Bersama keadaan mual dan kelemahan manusia ini berlaku, serta disorientasi di ruang angkasa. Gejala serupa mungkin muncul setelah perjalanan panjang di korsel..

Sekiranya kepala berputar terus-menerus, sementara tidak ada pengaruh luaran yang dilakukan, maka kemungkinan ini adalah penyakit somatik (badan, antipod ke mental), atau kerosakan sistem saraf telah berlaku. Di samping itu, setelah setengah abad hidup pada lelaki, gangguan alat vestibular yang bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan adalah mungkin..

Penting untuk diperhatikan bahawa di seluruh badan terdapat reseptor yang memberikan koordinasi pergerakan, termasuk organ dalaman. Sekiranya rosak atau usang, gejala pening berlaku..

Gejala utama

Beberapa gejala pening telah dijelaskan di atas, tetapi sekarang perlu dipertimbangkan dengan lebih terperinci. Sekiranya alat vestibular diserang, maka pasti seorang lelaki akan merasakan perasaan berputar di sekitar ruang.

Sebagai tambahan kepada gejala, mual yang paling tidak berbahaya, perkara berikut adalah mungkin:

  • gelap di mata;
  • bunyi di telinga;
  • serangan kelemahan umum badan;
  • berkeliling menjadi sangat sukar. Dalam beberapa kes mustahil.

Kebetulan kepala lelaki mula berpusing setelah kencing setiap malam. Kadang-kadang datang untuk pengsan. Sebabnya adalah penyakit prostat..

Apa yang boleh disebabkan

Sekiranya lelaki pening, alasannya sangat berbeza. Ini mungkin bukan hanya pada alat vestibular, tetapi juga dalam beberapa faktor lain. Oleh itu, apakah sebab-sebab jika badan lelaki selalu mengalami pening:

  • mabuk alkohol;
  • menurunkan tekanan darah di dalam badan;
  • gangguan mental;
  • migrain. Semasa penyakit ini, kelemahan dan pening boleh berlaku tanpa sakit kepala;
  • barah otak;
  • otitis media, iaitu radang telinga dalam;
  • osteochondrosis yang mempengaruhi tulang belakang serviks.

Penyebab pening pada lelaki ini hanyalah provokasi. Tetapi pada masa yang sama, mereka dapat membantu mengenal pasti penyakit yang lebih serius. Perubatan moden membezakan konsep "pening palsu." Mereka sama sekali tidak berkaitan dengan penyakit ini dan hanya bergantung pada keadaan luaran..

  • kegelapan pada mata menunjukkan secara eksklusif bahawa badan letih dan memerlukan rehat yang baik;
  • tudung boleh tiba-tiba muncul di depan mata. Anda juga tidak perlu takut;
  • jika kepala mula berputar pada ketinggian yang tinggi, ini menunjukkan ketakutan, tetapi bukan mengenai penyakit;
  • kekurangan glukosa dalam badan yang disebabkan oleh kebuluran;
  • senaman yang berlebihan boleh menyebabkan pening. Dalam kes ini, rehat juga diperlukan..

Rawatan

Tidak ada pakar yang merawat pening kronik. Dalam kebanyakan kes, rawatan patologi primer ditetapkan, selepas itu serangan berlalu dengan sendirinya. Pening yang kerap disebabkan oleh usia dirawat berdasarkan gejala..

Persediaan perubatan

Muntah dan loya yang disertai pening dirawat dengan metoclopramide. Betagistin atau Cinnarizine biasanya diresepkan untuk pencegahan. Sistem saraf akan membantu menyembuhkan Mexidol. Pengsan dan pening selepas membuang air kecil pada waktu malam berlalu setelah menyembuhkan kelenjar prostat.

Pertolongan cemas

Sekiranya rasa sakit itu dikejutkan, berikut adalah senarai kasar apa yang harus dilakukan (jika boleh):

  • ambil kedudukan mendatar sehingga kepala dan bahu terletak di atas bantal;
  • jangan memusingkan badan;
  • jika sindrom itu tidak dijumpai di jalan, tetapi di ruang terbuka tingkap untuk pengudaraan;
  • rendam kompres sejuk dengan cuka dan sapukan ke dahi anda;
  • periksa tekanan dan ukur suhu badan;
  • jika keadaan bertambah buruk, terutamanya jika loya berlaku, anda perlu menghubungi 03. Dalam kes ini, doktor harus membantu.

Ubat rakyat

Perubatan tradisional tidak diketepikan, kerana pening pada lelaki selepas usia 40 tahun adalah sindrom yang agak biasa.

Penting untuk diingat bahawa mustahil untuk menyembuhkan vertigo dengan ubat-ubatan rakyat, kerana pesakit tidak mengetahui penyebab penyakitnya. Ubat semacam itu hanya dapat membantu dalam berduet dengan ubat-ubatan, di samping itu, ia memerlukan perundingan dengan pakar.

Oleh itu, beberapa ubat rakyat:

  • sayang. Sebelum tidur, disyorkan untuk menggunakan satu sudu teh dengan air suam atau susu (yang lebih disukai). Ini akan membantu untuk berehat dan mendapatkan tidur yang betul;
  • oregano biasa. Penyerapan tunasnya meningkatkan kesejahteraan dengan vertigo. Dua sudu tuangkan setengah liter air. Penyelesaiannya harus disuntik selama 12 jam, setelah itu disaring dengan teliti. Minum cecair yang tinggal setengah cawan empat kali sehari. Dianjurkan untuk dirawat dengan cara ini tidak lebih dari tiga minggu, setelah itu perlu berhenti;
  • terapi jus. Pakar perubatan tradisional mengatakan bahawa jus bit dan wortel harus dimakan ketika perut kosong untuk rawatan. Jus delima dapat membantu memulihkan sel darah;
  • bawang putih. Masukkan 2-3 ulas bawang putih setiap hari ke makanan. Bawang putih akan membantu menurunkan kolesterol, serta meningkatkan hemoglobin dan meningkatkan kualiti saluran darah;
  • halia. Mengeras akar halia disarankan dengan madu. Ini akan membantu melegakan gejala pening. Hiris halia dan kukus dalam satu liter air selama 6-7 jam. Termos sesuai untuk ini. Minum 2-3 kali sehari dengan penambahan madu;
  • pudina, bunga limau, balsem lemon. Merebus dari tumbuh-tumbuhan ini memulihkan sistem saraf. Mereka mempunyai kesan terbesar setelah serangan untuk menenangkan diri. Tambahkan satu sudu dari salah satu ramuan ini ke dalam segelas air mendidih dan tunggu 10 hingga 12 minit, kemudian tapis dan minum;

Secara amnya, penyakit ini pada lelaki cukup dapat diubati. Hanya perlu mengekalkan gaya hidup yang betul, dan apabila gejala pertama muncul, berjumpa doktor - ini akan membantu memberi rawatan tepat pada masanya kepada tubuh.

Penyebab utama pening pada lelaki

Lelaki cenderung menyalahkan wanita kerana merasa tidak sihat pada saat genting. Mereka marah kerana apabila ditinggalkan sendirian dengan gadis itu, dia mengalami sakit kepala atau dia merasa lemah. Tetapi bagaimanapun, wakil-wakil seks yang lebih kuat itu sendiri juga pening. Penyebab pada lelaki boleh menjadi sangat serius. Kami menjawab semua soalan mengenai pening dari A hingga Z.

Maklumat am

Serangan vertigo adalah tanda penyakit yang lebih berbahaya. Lelaki berusia 40 tahun ke atas sangat terdedah kepada kesan negatif simptom tersebut. Untuk meningkatkan keparahan pening sebenarnya juga mampu melakukan tingkah laku macho itu sendiri. Merokok, penyalahgunaan alkohol, dadah, kehidupan tanpa seks membawa kepada gejala yang teruk dan kehilangan penampilan manusia.

Antara sebab utama mengapa pening, ada perkara biasa. Ini adalah manifestasi lonjakan tekanan darah, gangguan metabolik dalam badan. Atau adakah risiko terkena strok atau serangan jantung dengan pendarahan.

Untuk mendiagnosis keadaan kesihatan dengan tepat, anda perlu berjumpa doktor. Artikel dari portal kami hanya memberikan maklumat umum mengenai rawatan vertigo, tetapi setiap penyakit adalah individu. Hanya doktor yang hadir yang boleh menetapkan rawatan yang sesuai.

Lawatan ke doktor sangat penting jika pening disertai dengan kesan khas. Mengantuk, mual, kehilangan orientasi melucutkan kebebasan dan kecacatan pesakit. Oleh itu, lelaki yang dikasihi, jangan takut untuk pergi ke hospital - tidak ada yang perlu dibimbangkan. Sekiranya anda memulakan penyakit ini dan tidak mengambil tindakan tepat pada waktunya, ia akan menjadi lebih teruk lagi.

Jenis Pening

Lelaki menderita semua jenis vertigo yang dijelaskan oleh sains. Mereka dicirikan oleh pelbagai gejala. Tetapi semuanya bermula di otak kecil atau otak, yang menghantar maklumat yang menyimpang ke tubuh, sehingga mengejutkan. Tempoh malaise dikira dalam beberapa minit, jam dan bahkan hari. Gejala mungkin berbeza mengikut sumber..

Periferal

Selalunya berlaku kerana kerosakan pada saraf pendengaran. Serangan, secara umum, tiba-tiba, ditandai dengan perpindahan objek ke telinga yang terkena. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa hari. Sepanjang perjalanan, pesakit mengalami rasa mengantuk, berkeringat banyak, dan dalam kes yang teruk, pesakit itu sakit. Pening berlalu lebih cepat jika anda tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Sekiranya anda sering mengalami pening yang serupa, kunjungi kemudahan perubatan. Ahli otolaringologi akan membantu seorang lelaki menyingkirkannya, tetapi pemeriksaan oleh pakar oftalmologi akan berguna.

Tengah

Bahaya lain adalah pening pusat pada lelaki. Sebabnya lebih kaya daripada periferal. Ia hampir tidak dijumpai pada lelaki muda, jika mereka tidak mengalami gangguan mental. Dan pada usia tua, risiko sakit kepala meningkat dengan hipertensi, gangguan peredaran darah, iskemia dan strok.

Tetapi selalunya, vertigo pusat disebabkan oleh gaya hidup dan tekanan yang salah dari seorang lelaki. Alkohol dan tembakau menyebabkan pening berterusan kerana kekurangan oksigen.

Salah

Tidak selalu pening dan loya pada seorang lelaki adalah benar. Sebilangan besar lelaki mengalami pening palsu apabila tidak ada gangguan pada tubuh, dan semua gejalanya terserlah. Jadi mengapa pening, jika semuanya teratur? Jawapan untuk soalan ini bergantung pada keadaan..

Melanggar koordinasi pergerakan mampu mengalirkan udara dari kenderaan yang sedang berjalan. Antara contoh mudah ialah pergerakan kereta api laju yang dapat menjatuhkan seseorang. Sebab lain yang menyebabkan tanda-tanda pening adalah kekurangan titik fokus. Penulis artikel itu sendiri yakin akan hal ini di pelantar stesen keretapi, ketika satu kereta api berangkat di trek jiran, dan yang kedua belum berhenti. Akibatnya, otak secara salah menerima maklumat mengenai ruang, dan saya mulai kehilangan keseimbangan. Masa itu semuanya berjalan lancar.

Penyebab pening khusus pada lelaki

Meneruskan baris pengarang, saya ingin membincangkan mengenai spesifik kejadian vertigo pada lelaki. Doktor memukul saya pada hari ke-5 kehidupan. Akibatnya, cerebral palsy berkembang. Dan hanya berkat usaha ibu bapa saya, saya dapat menjalani kehidupan dengan sebaik mungkin. Tetapi pada usia 16 tahun, saya mengalami serangan vertigo pertama saya. Sejak itu, saya secara berkala mengalami pening ringan dan kadang-kadang sangat lama. Ini menyebabkan kecederaan sekali-sekala..

Semakin banyak orang yang mengalami cerebral palsy muncul, tetapi kerana tahap perubatan yang tidak mencukupi, mereka terpaksa tinggal di empat dinding. Pening yang tajam mampu melumpuhkan pesakit lelaki seperti itu secara kekal.

Punca pening pada lelaki setelah 50 tahun dijelaskan oleh gaya hidup mereka. Seks yang lebih kuat tidak bersedia untuk mengenali penuaan, jadi ia berusaha untuk menjaga imejnya. Ubat untuk potensi, peningkatan kecekapan dengan bantuan kopi dan minat untuk gadis-gadis muda dengan kehidupan seksual menyebabkan kehancuran badan. Melompat tekanan darah, gangguan saraf kerana kegagalan cinta bermula. Tekanan secara beransur-ansur bertambah dan pada satu ketika seorang lelaki akan mengalami sakit kepala, mual, pening yang teruk. Apa yang perlu dilakukan dalam keadaan ini? Segera berjumpa doktor!

Sebab-sebabnya

Jadi apa yang mewujudkan asas untuk vertigo selain yang dijelaskan di atas? Ini adalah pelbagai penyakit telinga, mabuk. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Mengisi tengkorak dengan air berlebihan. Cecair yang berlebihan dapat keluar dengan segala cara yang mungkin. Oleh itu, pening mungkin disertai dengan muntah dan hidung berair..
  • Migrain mengalami pening tanpa sakit kepala yang mengganggu.
  • Mabuk dengan alkohol, dadah atau tembakau.
  • Akibat kecederaan otak terbuka dan tertutup.
  • Meringankan pergerakan - sering berlaku dalam pengangkutan yang sesak kerana kekurangan oksigen. Perkara yang sama berlaku untuk penerbangan jarak jauh..
  • Melonjak dalam tekanan darah. Di bawah tekanan normal, pening jarang berlaku. Tetapi bagi lelaki selepas 40 tahun, risiko kenaikan atau penurunan indikator jauh lebih tinggi.
  • Agoraphobia adalah penyakit di kawasan yang luas. Secara tradisional, ia didiagnosis pada orang tua. Walau bagaimanapun, penyakit ini dapat menampakkan diri pada usia 30 tahun, jika seseorang telah lama menjalani rawatan atau berada dalam tahanan.

Teknik pertarungan

Kami memeriksa simptom pening di atas. Ini adalah tinitus, mengejutkan. Mengapa pening, juga mendapat tahu. Sekarang masih belum membongkar metodologi memerangi penyakit ini.

Kesukaran tertentu dalam menghentikan serangan adalah secara tiba-tiba. Dalam kes ini, perlu mengambil kedudukan mendatar secepat mungkin, mengelakkan kejatuhan. Sekiranya vertigo terkena udara segar, maka anda perlu berjongkok dengan lancar, bersandar pada sokongan.

Sebaiknya gunakan tonometer dan alat pertolongan cemas di tangan. Peranti besar dapat mengganti telefon pintar dengan monitor tekanan darah yang dipasang atau gelang dengan saluran bluetooth yang diaktifkan. Anda dapat melihat tekanan pada saat serangan di skrin telefon pintar.

Bawa sebotol air dan peti pertolongan cemas yang ditetapkan oleh penyedia penjagaan kesihatan anda. Ia mesti mengandungi ubat-ubatan untuk melawan hipertensi, takikardia dan penyakit lain yang mengganggu kehidupan pesakit..

Sekiranya anda dalam perjalanan, peretasan nyawa dari nenek pengarang dapat membantu anda. Dia mengambil epal masam bersamanya di jalan. Pada gejala pertama penyakit mabuk dalam perjalanan jauh, dia menggigit sepotong kecilnya. Dan serangan itu reda. Tetapi kaedah ini hanya berfungsi dalam pengangkutan darat. Pada kapal terbang dan kapal, mungkin ada sekatan dalam pengangkutan barang di bagasi tangan.

Alternatifnya ialah tablet Aerin, Bonin. Peraturan utama di sini adalah tidak berlebihan dengan dos. Tetapi dalam beberapa kes, pengangkut mungkin memerlukan preskripsi ubat, walaupun bentuk pengeluarannya adalah di kaunter.

kesimpulan

Tidak perlu takut untuk menolong seseorang yang mengalami pening dan kelemahan di hadapan anda. Fenomena seperti ini menanti semua orang cepat atau lambat. Malangnya, kebanyakan anggapan mangsa vertigo sebagai mabuk. Tetapi mengapa tidak datang dan menawarkan pertolongan? Sesungguhnya, perkara yang paling berharga - kehidupan seseorang, boleh bergantung pada ketetapan saksi.

Pening - Punca

Dari sudut pandang perubatan, apabila rasa kekeliruan aneh menggelap di mata, ini disebut vertigo - keadaan di mana terdapat kehilangan keseimbangan, mungkin perasaan putaran, sakit kepala, tinnitus. Punca keadaan ini boleh dikaitkan dengan faktor-faktor mulai dari kekurangan glukosa sederhana hingga penyakit neurologi yang serius..

Apa yang boleh menyebabkan pening

Semua orang berhadapan dengan sensasi seperti kehilangan koordinasi, mual dan pening, penyebabnya mungkin yang paling tidak dijangka. Selalunya keadaan ini muncul semasa berpuasa, kekurangan zat makanan. Vertigo boleh muncul selepas rawatan dengan ubat-ubatan tertentu: jangan takut sekiranya terdapat masalah hipertensi atau masalah jantung. Sekiranya terdapat pelanggaran koordinasi, yang sifatnya tidak dapat anda jelaskan, maka anda perlu menghubungi doktor.

Punca Pening pada Wanita

Beberapa proses dalam badan boleh menyebabkan keadaan seperti pening dan mual: penyebab reaksi badan yang serupa pada wanita boleh menjadi wajar. Mengapa wanita sering pening? Sebagai contoh, keadaan yang serupa boleh berlaku semasa kehamilan atau haid, kerana semasa haid badan wanita dapat kehilangan sejumlah besar darah, yang menyebabkan anemia, munculnya vertigo berterusan, mual pada waktu pagi, perasaan kedudukan badan yang tidak stabil pada sudut. Selalunya sinkop disertakan dengan:

  • mengantuk;
  • kelemahan;
  • loya;
  • tinitus;
  • muntah
  • gelap di mata.

Punca Pening pada Lelaki

Tetapi seks yang lebih kuat dari mana pening dan dengan keadaan apa ini berkaitan? Rakan hidup yang berterusan boleh menjadi kelemahan dan pening, sebab-sebab timbulnya gejala seperti lelaki adalah kerja keras, penyalahgunaan alkohol, merokok. Menurut statistik, bahagian manusia yang kuat mempunyai jangka hayat yang lebih pendek kerana faktor-faktor ini. Keracunan nikotin dan alkohol yang berterusan ditambah tekanan - ini kadang-kadang disertai oleh migrain yang teruk, berlakunya vertigo dan menunjukkan adanya masalah serius:

  • pengapit saluran tulang belakang serviks;
  • tekanan darah tinggi atau rendah;
  • penyakit jantung;
  • masalah dengan saluran otak.

Pening berterusan

Selalunya, loya dan pening yang berterusan, penyebabnya tidak dapat anda ketahui, dikaitkan dengan gangguan pada saluran tulang belakang serviks. Pada orang muda, vertigo sering dikaitkan dengan kekurangan tulang belakang-basilar, yang muncul sebagai akibat memerah arteri di tulang belakang serviks. Picit berlaku kerana kekejangan otot, kemunculan osteofit, herniasi cakera, kehelan vertebra. Juga, vertigo yang kerap adalah kesempatan untuk menghubungi pakar neurologi, dan ini disebabkan oleh manifestasi:

  • dystonia vegetovaskular;
  • bradikardia;
  • migrain;
  • tekanan darah tinggi atau rendah.

Pening yang teruk

Sebilangan orang mengadu pengsan secara tiba-tiba kerana senaman fizikal atau pergerakan tiba-tiba. Penyebab pening tiba-tiba adalah dalam keadaan sistem saraf autonomi. Orang yang mempunyai masalah dengan saluran darah dan penurunan tekanan terdedah kepada keadaan tiba-tiba. Sekiranya anda menghadapi masalah seperti itu, periksa oleh pakar neurologi, sebagai kemungkinan diagnosis hipertensi, hipotensi atau VVD.

Pening sedikit

Gangguan dalam fungsi alat vestibular boleh berlaku kerana banyak penyakit. Punca pening ringan dapat disembunyikan walaupun terdapat jangkitan virus pernafasan akut atau kerja berlebihan yang biasa. Mengapa pening dengan selsema dan penyakit virus? Semasa penyakit seperti tonsilitis, laringitis, otitis media, kawasan telinga, yang bertanggungjawab untuk orientasi seseorang di angkasa, terjejas. Ringan dan kelemahan ringan dapat menemani seseorang untuk beberapa waktu lagi setelah sakit.

Pening yang teruk

Gejala umum penyakit kardiovaskular adalah kurangnya koordinasi ketika berjalan, atau kenaikan yang tajam. Mengapa kepala saya berputar terus? Koordinasi terganggu kerana pemakanan otak yang tidak mencukupi kerana masalah dengan saluran darah semasa penurunan tekanan, VVD, dan gangguan saraf. Koordinasi yang kerap terganggu, yang mungkin disertai dengan loya, sakit di bahagian belakang kepala dan kegelapan di mata, adalah kesempatan untuk berjumpa doktor untuk orang dewasa dan kanak-kanak. Hanya doktor yang dapat menentukan sumber gangguan koordinasi, dan dia akan memberi rawatan selepas penyelidikan:

  • ujian darah klinikal;
  • Ultrasound jantung;
  • electroencephalogram (EEG);
  • ujian gula darah
  • MRI tulang belakang serviks;
  • ECG.

Pada tekanan normal

Sebilangan besar kes vertigo disebabkan oleh masalah tekanan dan saluran darah, tetapi apakah penyebab pening di bawah tekanan normal? Sejumlah penyakit boleh menyebabkan serangan kelemahan, kehilangan kesedaran dan disorientasi di ruang angkasa, perasaan memiringkan badan ketika berjalan:

  • osteochondrosis;
  • selepas kecederaan telinga, otitis media, gegar otak;
  • neoplasma otak;
  • mengambil ubat tertentu;
  • pelanggaran saluran pencernaan, mabuk;
  • Penyakit Meniere (polyhydramnios telinga dalam).

6 tanda bahawa pening mengancam nyawa

Sekiranya anda menyedari hal ini, berjumpa doktor atau hubungi ambulans.

Cukup katakan: dalam kebanyakan kes, pening tidak berbahaya. Mereka hanya mempunyai satu risiko: jika anda merasa vertigo (seperti yang disebut oleh saintis sebagai sensasi ini), anda, jika anda tidak terlalu beruntung, boleh tersandung, jatuh dan mengalami kekejangan atau lelasan. Dan kemungkinan besar, ini tidak akan berlaku.

Namun, ada kalanya pening membolehkan anda mengesyaki masalah kesihatan yang sangat serius..

Kenapa pening

Secara umum, penyebab pening adalah mudah. Selalunya, vertigo berlaku apabila hubungan antara otak dan telinga dalam, di mana alat vestibular berada, terganggu. Otak kehilangan orientasinya di angkasa, kerana ada perasaan bahawa bumi meninggalkan di bawah kaki. Untuk tetap tegak, benda kelabu mencetuskan aliran reaksi yang dirancang untuk mengembalikan keseimbangan. Sebilangan reaksi ini juga mempengaruhi pusat muntah, sebab itulah pening sering disertai dengan serangan mual. Jadi, sebagai contoh, ia berlaku dengan penyakit bergerak. Namun, ini adalah kisah yang sedikit berbeza..

Nasib baik, kehilangan hubungan antara otak dan alat vestibular tidak kerap berlaku dan hanya berlangsung beberapa saat. Doktor Tidak Melihat Apa yang Menyebabkan Pening? dalam insiden jangka pendek seperti itu, sebab panik.

Juga, jangan terlalu risau jika kepala anda berputar lebih lama, tetapi kerana beberapa sebab yang sama. Ini termasuk:

  • mabuk alkohol;
  • kesan sampingan dari ubat yang diambil (periksa arahannya!);
  • penyahhidratan;
  • terlalu panas dan kejutan haba;
  • perjalanan dengan kereta, bas atau kapal;
  • anemia - khususnya, kandungan zat besi yang rendah dalam darah;
  • hipoglikemia - gula darah rendah;
  • penurunan tekanan darah;
  • Senaman yang sangat kuat
  • beberapa jangkitan telinga.

Sudah tentu, pening selalu tidak menyenangkan. Tetapi dalam situasi ini, mereka adalah bujang dan jangka pendek dan tidak mengancam nyawa. Dan simptom yang menyertainya membolehkan anda meneka penyebab ketidakseimbangan.

Pening bukan penyakit bebas, tetapi gejala yang dapat menyertai lebih dari 80 keadaan dan penyakit fisiologi.

Adakah anda perhatikan ungkapan "dalam kebanyakan kes"? Kami beralih kepada golongan minoriti - syarat-syarat yang boleh menimbulkan ancaman sebenar kepada kesihatan dan juga nyawa. Dan pening di sini adalah tanda paling penting.

Apabila pening berbahaya

Ahli neurologi mengenal pasti enam keadaan 6 Tanda-Tanda Mantra Pusing yang Tiba-tiba Boleh Menjadi Sesuatu yang Lebih Serius, di mana vertigo adalah kunci dan hampir satu-satunya gejala yang menunjukkan perkembangan penyakit yang serius, tetapi sejauh ini tersembunyi.

1. Putaran kepala kerap dan lebih lama daripada beberapa minit

Ini mungkin menunjukkan pelanggaran serius dari Pening pada kerja telinga dalam. Contohnya, mengenai neuritis vestibular (jangkitan virus saraf vestibular) atau labirinitis (otitis media).

Penyakit seperti itu berbahaya kerana pada mulanya mereka hampir tidak bergejala, dan pada masa akan datang patogen mereka boleh mempengaruhi otak dan sistem saraf - hingga mati.

2. Pening disertai oleh kelemahan teruk, mati rasa pada bahagian badan, masalah dengan pertuturan dan / atau penglihatan

Awas: gabungan gejala ini boleh menjadi tanda strok! Strok adalah pelanggaran peredaran otak. Menurut statistik, statistik strok, ia adalah penyebab kematian kedua (selepas infark miokard) di Rusia..

Pastikan anda melihat seseorang yang mengalami pening semacam ini dengan ujian Minit Satu minit selama satu minit? Anda Boleh Mendiagnosis Strok:

  • Minta pesakit tersenyum lebar sambil menunjukkan gigi. Sekiranya seseorang mengalami strok, senyuman tidak akan simetris: sudut bibir akan membeku pada tahap yang berbeza.
  • Minta tutup mata dan angkat tangan. Strok (lebih tepatnya, pelanggaran ujung saraf dan kelemahan otot yang disebabkan olehnya) tidak akan membiarkan mangsa mengangkat tangan ke ketinggian yang sama.
  • Tawaran untuk mengulangi selepas anda satu kalimat ringkas dengan beberapa perkataan. Contohnya: "Semuanya baik-baik saja dengan saya, dan sekarang ia akan menjadi jelas." Sekiranya strok berlaku, sukar bagi seseorang untuk mengingat dan menghasilkan semula frasa tersebut. Sebagai tambahan, pengucapannya akan kabur, dengan jelas pada konsonan yang disuarakan.

Dengan cara yang sama, jika ragu-ragu, anda boleh mencuba sendiri..

Sekiranya sekurang-kurangnya satu tugas gagal, segera panggil ambulans. Strok sangat berbahaya Statistik strok: sehingga 84% pesakit mati atau kekal cacat dan hanya sekitar 16% pulih. Anda hanya mempunyai 3-6 jam untuk mencuba untuk menjadi antara yang bernasib baik dengan bantuan doktor.

3. Anda selalu berasa pening ketika bangun

Hipotensi ortostatik jangka pendek (menurunkan tekanan darah, termasuk di otak, yang menyebabkan pening) - keadaan yang agak biasa dan tidak berbahaya.

Selalunya, ia dikaitkan dengan fakta bahawa badan kekurangan cecair. Kerana mudah dehidrasi, darah menjadi lebih tebal, peredaran darah bertambah buruk, oleh itu, untuk mendapatkan hipotensi ortostatik ketika mengangkat kaki dari posisi berbaring atau duduk mudah. Masalah ini dapat diselesaikan secara sederhana: jangan lupa minum air, terutamanya pada musim panas yang panas atau semasa aktiviti fizikal yang serius.

Tetapi jika anda benar-benar yakin bahawa anda tidak mengalami dehidrasi, dan pening menyertai setiap pendakian anda, anda harus pergi ke ahli terapi secepat mungkin. Gejala seperti itu menunjukkan kemungkinan penyakit kardiovaskular (aritmia, kegagalan jantung) atau neuropati - kerosakan saraf bukan radang.

4. Anda pernah mengalami sakit kepala yang tidak dapat ditanggung

Ramai orang biasa dengan kata "migrain," tetapi kebanyakan orang berpendapat bahawa kita hanya bercakap tentang sakit kepala yang berdenyut. Sementara itu, ini tidak sepenuhnya berlaku: pening berulang yang berpanjangan juga boleh menjadi migrain.

Gangguan neuropsikiatrik ini berpotensi berbahaya.Apa itu kecemasan migrain? seumur hidup, kerana boleh menyebabkan strok atau serangan jantung.

Sekiranya pening anda berlangsung beberapa jam atau lebih, berlaku secara berkala, dan pada masa lalu anda mengalami sakit kepala, pastikan anda berjumpa dengan ahli terapi untuk menentukan kemungkinan sebab dan akibatnya.

Kami memberi amaran kepada anda: diagnostik perkakasan mungkin diperlukan - CT atau MRI, arahan yang akan diberikan oleh doktor lagi.

5. Baru-baru ini anda memukul kepala anda

Vertigo adalah salah satu gejala gegar otak yang paling ketara. Penting untuk berjumpa dengan ahli terapi secepat mungkin untuk menghilangkan kerosakan serius dan pembengkakan tisu..

6. Semasa latihan, anda selalu pening

Selalunya, penyahhidratan yang telah disebutkan di atas adalah penyebab keadaan sedemikian. Atau hiperventilasi: kerana pernafasan yang cepat dalam darah, tahap oksigen meningkat dan kandungan karbon dioksida menurun, yang menyebabkan pening. Oleh itu, adalah mustahak untuk meminum jumlah cecair yang mencukupi dan tidak terlalu bersemangat dengan beban kardio.

Sekiranya anda benar-benar yakin bahawa anda minum air biasa, dan kepala anda mula berputar walaupun semasa latihan "pesara", berjumpa doktor. Dalam kes ini, perlu mengecualikan kemungkinan gangguan kardiovaskular yang berpotensi berbahaya.

Pening pada lelaki: diagnosis penyebab keadaan

Apabila pening disebut pada lelaki, ia paling sering dikaitkan dengan mabuk alkohol.

Sesungguhnya, putaran ilusi dan perasaan kehilangan tanah di bawah kaki berlaku akibat mabuk alkohol.

Tetapi pening juga merupakan gejala patologi telinga dalam, di mana organ keseimbangan terletak, serta penyakit neurologi yang serius seperti strok dan banyak penyakit lain.

Pening - maklumat umum

Pening adalah perasaan khayalan pergerakan ruang. Keadaan ini dicirikan oleh ketidakstabilan, kehilangan keseimbangan.

Serangan boleh berlangsung selama beberapa saat atau beberapa hari. Aduan pening adalah antara yang paling "tidak disukai" di kalangan doktor, kerana mereka dapat menunjukkan pelbagai penyakit, dari patologi telinga dalam hingga gangguan mental, yang merumitkan diagnosis dan pilihan kaedah rawatan.

Vertigo (pening benar) didiagnosis dengan patologi kawasan telinga dan otak dalaman yang bertanggungjawab untuk keseimbangan. Dalam neurologi, aduan pening agak biasa, menurut statistik, gejala ini berada di tempat kedua setelah sakit kepala, adalah akibat pelanggaran bekalan darah ke otak.

Jenis pening pada lelaki

  1. Sistemik (berkaitan dengan sistem vestibular) - pening benar (vertigo), di mana seseorang dapat menggambarkan perasaannya: adakah terdapat putaran, dan ke arah mana. Sekiranya cerun, maka di mana: kanan-kiri, atas-bawah. Ia juga dapat menentukan apakah ada putaran benda-benda di sekitarnya yang relatif dengan tubuhnya, apakah ada deringan / suara di telinga. Pening vestibular (sistemik) adalah ciri penyakit telinga dalam. Ia dibahagikan kepada periferal (patologi dalaman) dan pusat (gangguan sistem saraf pusat).
  2. Pening bukan sistemik (nefibular) - tidak berkaitan dengan sistem vestibular. Tidak ada ilusi pergerakan. Dalam kes ini, sukar bagi pesakit untuk mengatakan sesuatu yang spesifik mengenai perasaannya. Terdapat kekeliruan dalam gejala: pening mungkin kabur di mata, gambar visual kabur. Selalunya ini adalah manifestasi serangan panik, strok, pengsan, penyakit jantung. Dengan pening psikogenik, pesakit mungkin mengadu sakit kepala seolah-olah mabuk.
  3. Cervicogenic (serviks) adalah jenis pening yang terpisah. Ia timbul kerana patologi vertebra serviks dan distorsi impuls saraf yang berasal dari sistem muskuloskeletal, dan memberi isyarat kedudukan badan. Sebagai contoh, akibat osteochondrosis serviks, apabila vertebra cacat memampatkan saraf dan saluran darah.

Sering kali, pening bermaksud ketidakseimbangan jenis pusat, yang ditunjukkan dalam patologi otak kecil.

Punca Pening

Di dalam tubuh manusia terdapat 3 sistem utama untuk mengekalkan keseimbangan:

  • Penglihatan.
  • Reseptor otot.
  • Sistem vestibular adalah saluran separuh bulatan (bahagian telinga dalam). Labirin Ini adalah organ keseimbangan, keadaan yang menentukan dalam kejadian pening sistemik (vestibular).

Saluran separa bulat terletak pada ketebalan tulang temporal. Mereka terdiri daripada 3 labirin tulang (secara keseluruhan terdapat 6 daripadanya pada manusia, 3 di setiap telinga). Mereka terletak dalam tiga bidang, yang membolehkan seseorang menentukan kedudukan tubuhnya dengan betul dalam ruang tiga dimensi.

Di dalam setiap labirin tulang terdapat labirin membran yang dipenuhi dengan endolim, cecair yang serupa dengan serebrospinal. Apabila kedudukan badan berubah, cecair bergerak, menekan otolith (kemasukan berkapur). Terdapat tekanan pada reseptor saraf vestibular, yang mengirimkan isyarat ini ke otak, di mana gambaran mengenai lokasi tubuh terbentuk.

Organ keseimbangan dapat memberikan kerusakan jangka pendek jika, misalnya, ia berpusing dengan cepat di satu tempat. Dalam kes ini, orang tersebut akan merasa pening, tidak berpusat dan mungkin kehilangan keseimbangan.

Dalam kes yang lebih serius, vertigo dianggap sebagai salah satu gejala patologi.

Punca pening pada lelaki:

  1. Patologi labirin (DPPG, penyakit Meniere).
  2. Tumor otak. Neurinoma (tumor jinak) saraf vestibulo-koklea.
  3. Keracunan neurotoksin. Keracunan alkohol.
  4. Osteochondrosis serviks.
  5. Hipoglikemia (dengan diabetes, pengsan lapar).
  6. Penurunan tekanan darah yang tajam.
  7. Pelanggaran bekalan darah ke otak - iskemia (terutamanya otak kecil dan bahagian temporal, di mana labirin berada). Pukulan. Aterosklerosis.
  8. Penyakit jantung dengan gangguan irama jantung.
  9. Anemia. Hemoglobin rendah.
  10. Neurosis, kegelisahan.

Sekiranya pening dirasakan selama lebih dari 2 minggu, ini mungkin menunjukkan gangguan mental, misalnya, neurosis cemas, yang memerlukan rawatan psikoterapi. Adalah dipercayai bahawa wanita dengan masalah dalam bidang emosi lebih cenderung kepada neurosis, tetapi pada lelaki, dengan latar belakang tekanan yang kuat dan berpanjangan, patologi ini juga diperhatikan.

Gejala yang berkaitan

Pening boleh disertai dengan manifestasi seperti:

  • loya;
  • muntah
  • masalah pendengaran;
  • sakit kepala;
  • peningkatan kadar jantung;
  • berpeluh berlebihan.

Gejala berbahaya, pengesanannya mesti berjumpa doktor:

  • peningkatan suhu di atas 38 ° C (menunjukkan perkembangan proses keradangan yang serius);
  • penglihatan berganda (kemungkinan patologi saraf optik);
  • masalah ketara dengan ucapan dan ingatan, kelemahan, kebas pada anggota badan, kehilangan kesedaran (gejala strok);
  • penurunan tekanan darah yang tajam, aritmia yang teruk (penyakit jantung dan vaskular - infark miokard, hipotensi).

Pening harus dibezakan daripada manifestasi dystonia vegetovaskular, migrain dan serangan epilepsi kecil..

Penyakit yang menyebabkan pening

Pening sering mengelirukan pesakit dan doktor. Tetapi terdapat beberapa patologi yang mana gejala ini paling khas.

Selalunya pening episodik adalah gejala DPPG - ini adalah patologi labirin - vertigo kedudukan paroxysmal jinak. Perkembangan penyakit ini memprovokasi pemendapan garam kalsium (otoliths) yang berlebihan di labirin, yang menyebabkan kerengsaan pada kedudukan kepala tertentu, yang ditunjukkan oleh pening.

Penyakit ini dicirikan oleh serangan pening yang teruk, yang mungkin disertai dengan loya, kadang-kadang muntah dan nystagmus (pergerakan mata cepat yang tidak disengajakan). Serangan berlaku secara bebas atau selepas gimnastik vestibular. Patologi ini boleh membahayakan sekiranya berlaku serangan mendadak ketika memandu atau ketika berada di ketinggian.

Penyakit Meniere

Penyakit radang telinga yang tidak bernanah. Ia dicirikan oleh peningkatan kritikal dalam jumlah endolimf - cecair yang ada di labirin (di dalam kanal separuh bulatan).

Akibat peningkatan tekanan labirin yang tajam, hidropol endolimatik berlaku, yang menyebabkan pembengkakan dan keradangan, yang ditunjukkan oleh pening sistemik. Terdapat juga loya, muntah, tinitus, dan terdapat peningkatan gangguan pendengaran (kehilangan pendengaran).

Keseimbangannya sangat terganggu, sehingga pesakit tidak boleh duduk. Penyakit ini agak jarang berlaku, dalam kes yang teruk menyebabkan pekak lengkap, berbahaya oleh serangan tiba-tiba.

Lesi otak kecil

Cerebellum terletak di bahagian belakang otak. Ia menerima isyarat dari otot anggota badan, bertanggungjawab untuk pembentukan postur dan koordinasi pergerakan. Kiprah "mabuk" dalam keadaan tenang adalah kemungkinan adanya tumor otak kecil.

Pesakit berjalan dengan kakinya yang terpisah dan tidak dapat berjalan "di sepanjang penguasa"; dia terpaksa terus menahan dirinya untuk stabil. Keadaan ini dianggap pening..

Gejala-gejala gangguan koordinasi pergerakan yang berasal dari pusat dengan lesi cerebellar juga terjadi akibat pelanggaran bekalan darah (iskemia, serangan jantung), dengan mabuk.

Pening dengan mabuk alkohol

Etil alkohol secara selektif terkumpul dalam bahan otak dan menyebabkan kerosakan. Kerana kerosakan pada inti serebelum dan vestibular batang otak, keseimbangan dan koordinasi pergerakan terganggu walaupun pada tahap keracunan ringan. Ia juga bergantung kepada kerentanan individu terhadap alkohol, keadaan hati dan kesejahteraan umum..

Biasanya, selepas keracunan alkohol, pening menurun pada kedudukan terlentang dan meningkat ketika anda berusaha untuk bangun. Kadang-kadang kepala dapat "berputar" dengan mabuk selama beberapa hari, sehingga badan dibersihkan sepenuhnya dari produk etanol yang merosakkan toksik. Membantu mempercepat proses ini dan menghilangkan kesan negatif penyahhidratan alkohol dengan meminum banyak air mineral.

"Rasa mabuk laut"

Penyakit bergerak, disertai dengan loya dan pening, berlaku bukan hanya di laut, tetapi juga di mana-mana kenderaan yang bergerak. Pada wanita, patologi ini berlaku lebih kerap, tetapi boleh mempengaruhi pelayar yang berpengalaman..

Maklumat berguna Salah satu sebab untuk keadaan ini adalah konflik antara persepsi visual dan isyarat yang berasal dari alat vestibular telinga dalam. Maksudnya, mata melihat gambar kerlipan dari tingkap kereta api / kereta, pergerakan ombak di laut - sementara alat vestibular tidak mendaftarkan pergerakan badan.

Untuk mengurangkan pening, perlu untuk memadankan isyarat yang tiba di otak: untuk mengurutkan kaki, mensimulasikan pergerakan, atau cuba melihat garis cakrawala, di mana tidak ada kerlipan.

Pergerakan menghisap dan mengunyah menjadikan keadaan lebih mudah: pelaut menyedut mancis untuk ini, anda boleh menggunakan gula-gula, keropok, buah sitrus, permen karet. Kaedah terbaik untuk mengatasi penyakit bergerak adalah tidur..

Sebagai profilaksis, anda boleh mengambil Aeron, Cinnarizine (setengah jam sebelum permulaan perjalanan / sebelum berlepas).

Diagnostik

Untuk mengesan penyebab pening, anda harus diperiksa oleh doktor, doktor ENT, dan juga pakar neurologi. Pakar ENT akan mengenal pasti patologi telinga dalam, pakar neurologi - penyakit otak (cerebellum, lobus temporal otak), saraf pendengaran. Dalam beberapa kes, pemeriksaan oleh pakar narkologi, pakar kardiologi, doktor mata, ahli endokrinologi, dan juga perundingan dengan psikoterapis mungkin diperlukan..

  • Audiometri (ujian pendengaran);
  • ujian khas untuk mengesan patologi telinga dalam;
  • MRI, CT - pengesanan neurinoma, kawasan iskemia serebral dan jantung;
  • ujian darah untuk gula, alkohol;
  • pengukuran nadi, tekanan darah;
  • pemeriksaan fundus.

Pesakit dengan aduan pening memeriksa koordinasi pergerakan, menganalisis gaya berjalan dan keadaan umum.

Rawatan dan pencegahan

Pada penyakit Meniere, rawatan terutama ditujukan untuk mengurangkan pembengkakan dan keradangan di saluran labirin.Selama serangan, pesakit harus ditempatkan di ruangan di mana tidak ada cahaya terang dan suara kuat. Sebaiknya letakkan pemanas di kaki anda. Urut titik di antara kening.

Dalam kes yang teruk, rawatan di hospital, terapi infusi (menggunakan penitis) mungkin diperlukan.

Untuk melegakan serangan, blokade meatotympanal (belakang telinga) digunakan - pengenalan Novocaine dan Platifillin. Larutan glukosa diberikan secara intravena. Secara intramuskular - Pipolfen. Mungkin penggunaan chlorpromazine untuk melegakan pergolakan psikomotor.

Untuk pencegahan serangan, ubat saliran digunakan yang meningkatkan kebolehtelapan kapilari dan peredaran mikro di telinga dalam: Preductal, Betaserk. Antiemetik: Bonin, Cinedril. Cinnarizine juga diresepkan untuk meningkatkan peredaran serebrum dan sebagai ubat untuk penyakit bergerak semasa sakit bergerak..

Maklumat berguna Dalam 70-80% kes dengan penyakit Meniere, rawatan konservatif cukup untuk menghentikan serangan. Kadang-kadang campur tangan pembedahan ditunjukkan, yang boleh menjadi lembut (dengan kelangsungan pendengaran) dan dengan kehancuran labirin.

Pesakit dengan Sindrom Meniere ditunjukkan diet khas dengan pengambilan asin dan pedas yang terhad. Alkohol dan merokok memperburuk perjalanan penyakit, jadi mereka harus dikecualikan.

Juga tidak disarankan pendedahan berpanjangan pada terik matahari, menyelam di dalam air. Akibat tekanan juga menimbulkan permulaan serangan, jadi anda perlu memantau keadaan psiko-emosi anda.

Penggunaan refleksologi, latihan terapi fizikal memberikan hasil yang positif..

Gimnastik vestibular - manuver posisi akan membantu mengurangkan pening dengan BPPG: memusingkan kepala ke kiri dan kanan dalam kedudukan rawan (10-20 kali). Anda perlu mengulangi latihan ini sehingga berlaku pemindahan deposit kalsium, menyebabkan kerengsaan labirin.

Hipotensif, terdedah kepada pening, disarankan untuk melakukan mandi kontras (untuk menormalkan nada vaskular), serta aktiviti fizikal yang cukup sengit, menyumbang kepada pengeluaran adrenalin untuk meningkatkan tekanan.

Semasa keracunan dengan racun neurotropik, termasuk alkohol, detoksifikasi dan terapi simptomatik.

Sekiranya penyebab pening tidak diketahui, untuk mengurangkan keadaan di rumah, anda perlu duduk, lebih baik berbaring, kerana sebelumnya telah membuka tingkap untuk masuknya udara segar. Anda boleh mengurut hidung, temporal dan kawasan oksipital dengan gerakan bulat.

Dianjurkan untuk mengukur tekanan, periksa nadi, perhatikan sama ada terdapat gangguan pertuturan. Dengan serangan berulang, pemeriksaan perubatan harus dilakukan..

Perlu diingat bahawa pening yang teruk mungkin merupakan gejala infark miokard atau strok iskemia..

Pening - sebab, klasifikasi, gejala, rawatan

Sekiranya pening berlaku, penyebabnya mesti dicari dalam pelbagai perubahan patologi dalam badan. Gejala ini tidak muncul dari awal. Contohnya, tekanan darah.

Gejala seperti pening pada tekanan normal atau dengan latar belakang kenaikannya sering menunjukkan pelbagai jenis gangguan pada tubuh. Secara subyektif, paroxysm seperti itu dapat dianggap sebagai perpindahan objek di sekitarnya, putaran tubuh seseorang sendiri.

Pening juga merangkumi keadaan patologi lain, gangguan persepsi: kegelapan pada mata, kelemahan tiba-tiba, diskoordinasi, pening. Untuk menetapkan terapi yang mencukupi, anda perlu melakukan pemeriksaan komprehensif, kerana simptomologi ini merupakan ciri banyak penyakit.

Pening - klasifikasi

Sekurang-kurangnya separuh daripada mereka yang pergi ke doktor untuk merasa sakit merasa pening. Pada masa yang sama, gejala fenomena ini mempunyai banyak pilihan dan ciri. Doktor perlu mengumpulkan sejarah perubatan yang paling lengkap, memberikan semua jenis pemeriksaan yang mungkin untuk mengenal pasti punca penyakit dengan pasti..

Dalam perubatan moden, pening dikelaskan berdasarkan asal dan simptomologi. Jadi, mereka membezakan, pertama sekali, varieti sistemik dan bukan sistemik.

Sistem

Untuk rujukan. Jenis pening ini juga disebut benar dan sering disebut dengan istilah Latin "vertigo".

Ia berkembang kerana kerosakan fungsi penganalisis vestibular, yang terdiri daripada peranti dengan nama yang sama yang terletak di telinga dalam, serta struktur otak yang berkaitan dengannya. Vertigo dibahagikan kepada pusat dan periferal bergantung kepada lokasi kerosakan..

Dalam kes pertama, alat vestibular itu sendiri terjejas - saluran semibulatan atau gentian sarafnya. Sekiranya fungsi inti otak kecil dan batang otak (pusat kawalan) terganggu, patologi asal periferal berkembang.

Gejala pening dalam kedua kes ini juga dikelaskan mengikut ciri-ciri manifestasi. Serangan vertigo proprioceptif dicirikan oleh sensasi subjektif pergerakan atau putaran badan seseorang sendiri. Apabila taktik, pesakit mengadu sokongan yang tidak stabil, tenggelam, berayun.

Tidak sistematik

Untuk rujukan. Jenis gangguan ini berdasarkan ketidakcocokan beberapa sistem badan yang bertanggungjawab terhadap keseimbangan dan persepsi.

Pertama sekali, hubungan antara penganalisis visual dan alat vestibular terganggu, yang dimanifestasikan dalam rasa ketidakstabilan, ketidakupayaan untuk mengekalkan badan dalam kedudukan tertentu.

Oleh itu, manifestasi utama gangguan jenis tidak sistemik adalah:

  • ketidakseimbangan seperti gaya berjalan yang tidak stabil, ketidakstabilan dalam keadaan berdiri, goyangan;
  • pra-sinkop - gelap pada mata, berdering di telinga, kelemahan;
  • pening psikogenik, yang biasanya berlaku kerana pengaruh faktor yang menjengkelkan, cepat berlalu dan sering disertai dengan kegelisahan, ketakutan.

Untuk rujukan. Kedua-dua pening sistemik dan tidak sistemik mungkin mempunyai gejala tambahan. Selalunya mereka mual dengan pelbagai tahap intensiti (hingga serangan muntah), sakit kepala, kehilangan kesedaran.

Fisiologi

Ini adalah nama jenis malaise yang disebabkan oleh kerengsaan struktur struktur alat vestibular yang berlebihan. Terdapat pening fisiologi semasa sakit bergerak (menunggang darat atau laut), akibat dari ayunan di atas ayunan.

Pada masa yang sama, maklumat pergerakan diterima dari sisi sistem proprioceptive ke dalam alat vestibular. Di samping itu, perubahan tajam dalam kelajuan atau amplitud getaran menjengkelkan sel rambut sensitif secara berlebihan..

Pening - Punca

Untuk memahami mengapa pening berlaku, anda harus mendapatkan rawatan perubatan daripada doktor. Anda tidak boleh membuat diagnosis sendiri, dan lebih-lebih lagi untuk menggunakan rawatan apa pun..

Untuk mengetahui penyebab malaise, tidak hanya diperlukan kajian gejala ciri, tetapi juga diagnosis pembezaan khusus. Walaupun setiap penyakit disertai dengan pening mempunyai ciri klasifikasi tambahannya sendiri. Selalunya ia muncul dengan patologi yang berbeza dan memerlukan kajian yang mengecualikan kumpulan patologi lain.

Perhatian. Maklumat di bawah akan membantu menentukan kemungkinan arah carian anda dan hanya untuk rujukan sahaja..

Pening sistemik

Keluhan mengenai ciri khas vertigo disuarakan oleh sekurang-kurangnya satu pertiga daripada mereka yang meminta bantuan perubatan untuk pening. Ia diperhatikan dengan kerosakan pada alat vestibular langsung atau struktur otak yang berinteraksi dengannya..

Bagaimana penyakit Meniere dan pening berkaitan?

Penyebab paroxysmal atau pening berterusan adalah:

  • perubahan tisu degeneratif;
  • kesan toksik ubat atau ubat;
  • kecederaan tengkorak;
  • proses keradangan;
  • iskemia kerana kekurangan serebrovaskular;
  • neoplasma.

Untuk rujukan. Gejala umum termasuk paroxysms pening dari pelbagai tempoh dan kekerapan, biasanya disertai dengan loya. Pada masa serangan, koordinasi terganggu, dan pelbagai tanda patologi juga diperhatikan.

Contohnya, bunyi bising atau tinitus, masalah pendengaran, sakit kepala. Kehadiran atau ketiadaan mereka memungkinkan diagnosis yang cukup dipercayai pada peringkat rawatan awal.

Pening kedudukan paroxysmal jinak

Penyakit ini, yang berdasarkan perubahan degeneratif pada alat vestibular, paling sering menjadi penyebab vertigo.

Untuk rujukan. BPH adalah ciri khas pesakit tua, kerana gangguan metabolik pada tisu telinga dalam adalah salah satu proses yang berkaitan dengan usia. Akibat gangguan metabolik pada endolimf yang mengisi saluran separuh bulatan, kristal kalsium muncul - otolit.

Biasanya, mereka dilokalisasi dalam membran integumen dalaman, dan dengan patologi bebas bergerak di dalam cecair.

Penyakit Meniere

Untuk rujukan. Ini adalah proses patologi non-radang, disertai dengan peningkatan jumlah cecair intra-labirin.

Kelebihan endolymph mengakibatkan peningkatan tekanan pada dinding labirin dan berlakunya gejala ciri:

  • Serangan pening yang kuat dari pelbagai jangka masa (dari beberapa minit hingga beberapa hari). Kekerapan paroxysms juga berbeza dalam pelbagai - dari pengulangan harian beberapa kali hingga kes tunggal setiap tahun.
  • Bunyi vertigo bersamaan atau berdering di telinga, kehilangan pendengaran dalam tempoh ini.
  • Progresif, dari serangan ke serangan, gangguan pendengaran. Lebih kerap berlaku secara unilateral, tetapi kes kekalahan di kedua-dua belah pihak diketahui..

Pada penyakit Meniere, seperti gangguan vestibular lain, gangguan koordinasi berlaku. Lebih-lebih lagi, mereka diperhatikan pada masa paroxysm dan selepasnya (berterusan selama beberapa hari). Manifestasi patologi autonomi juga mungkin berlaku: penurunan tekanan, mual, gangguan irama jantung.

Neuronitis vestibular

Untuk rujukan. Versi pening ini adalah keradangan saraf vestibulo-cochlear atau vestibular, atau lebih tepatnya, cabang atasnya.

Etiologi penyakit ini tidak difahami sepenuhnya, tetapi mungkin penyebabnya dapat ditransfer bakteria, jangkitan virus, serta lesi autoimun.

Dengan neuronitis, pening berlangsung lama (sekurang-kurangnya beberapa jam), tetapi serangan itu sendiri berlaku.

Pening tiba-tiba yang disebabkan oleh penyakit ini selalu disertai dengan gangguan mual dan keseimbangan yang teruk. Gejala patologi semakin meningkat dengan perubahan postur, arah pandangan. Pendengaran tidak menderita, kerana proses keradangan tidak mempengaruhi saraf pendengaran..

Labirinitis

Keradangan telinga dalam yang disebut, mempengaruhi bahagian vestibular dan pendengarannya.

Ia disebabkan oleh jangkitan yang berasal dari virus atau bakteria, disertai dengan gejala berikut:

  • pening berlangsung dari beberapa minit hingga berjam-jam;
  • tinitus, kehilangan pendengaran progresif;
  • loya, sering muntah semasa pergerakan;
  • gangguan koordinasi dari kecil (sedikit ketidakstabilan ketika berjalan) hingga hilangnya kemampuan bergerak;
  • kemerahan atau pucat kulit, perubahan degupan jantung, peningkatan berpeluh.

Tanda-tanda patologi yang disenaraikan adalah ciri bentuk labirinitis akut. Setelah beralih ke kronik, mereka secara beransur-ansur mereda dalam 2-3 minggu.

Yang lain

Penyebab pening yang kurang biasa pada lelaki dan wanita yang berumur berbeza merangkumi pelbagai keadaan pasca trauma, perkembangan tumor, keradangan saraf kranial, epilepsi lobus temporal, kekurangan serebrovaskular.

Untuk rujukan. Gangguan serebrovaskular diperhatikan dalam patologi seperti aterosklerosis, pendarahan serebrum, dengan osteochondrosis serviks, ketidakseimbangan hormon.

Di samping itu, pening sistemik boleh berlaku akibat mabuk dengan antibiotik aminoglikosida..

Pening yang tidak teratur

Simptomologi serangan bergantung pada pelbagai dan penyebab pelanggaran. Oleh itu, dengan gangguan fungsi penganalisis vestibular, jenis pening tidak sistematik pertama diperhatikan - kehilangan keseimbangan.

Kiprah pesakit menjadi goyah, dalam keadaan berdiri sukar baginya untuk menjaga postur yang diterima. Di samping itu, terdapat satu ciri khas patologi seperti ini: gejala semakin meningkat ketika menutup mata.

Neuronitis vestibular - berapa lama pening berlangsung

Penyebab pening yang tidak sistematik dari jenis kedua paling sering adalah kekalahan bahagian otak tertentu - batang, inti subkortikal atau otak kecil.

  • kelemahan secara tiba-tiba;
  • gelap di mata;
  • tinitus;
  • kehilangan keseimbangan;
  • loya.

Untuk rujukan. Kepelbagaian patologi psikogenik adalah salah satu kompleks gejala serangan panik. Pening psikogenik dicirikan oleh pewarnaan emosi, dan mereka sering berlaku di bawah pengaruh pencetus tertentu terhadap latar belakang gangguan mental. Yang terakhir termasuk keadaan depresi dan neurotik, beberapa jenis neurosis.

Pening pada wanita

Gejala yang dijelaskan berlaku pada wakil kedua-dua jantina, dan berlaku dengan keadaan patologi badan yang sama.

Untuk rujukan. Walau bagaimanapun, pening, penyebabnya pada wanita sering mempunyai hubungan langsung dengan ciri fisiologi. Hasil kerja mana-mana organisma, tanpa mengira jantina, diatur oleh hormon.

Pening di usia tua

Ciri-ciri yang berkaitan dengan usia pada wanita dan lelaki juga diambil kira semasa memeriksa dan membuat diagnosis.

Sebagai contoh, proses degeneratif yang berkaitan dengan penuaan, yang paling sering menyebabkan perkembangan pening posisi paroxysmal jinak, penyakit Meniere. Sekiranya terdapat keluhan khas, penyakit inilah yang disarankan oleh doktor yang hadir semasa temu janji awal.

Masalah masalah vaskular pada orang tua juga diambil kira, terutama setelah strok, dengan adanya aterosklerosis atau diabetes. Pada pesakit wanita, menopaus biasanya merupakan penyebab pening yang paling biasa..

Pening pada kanak-kanak dan remaja

Semasa memeriksa dan merawat kanak-kanak, petunjuk usia juga diambil kira. Jadi, pada kanak-kanak prasekolah dan pelajar sekolah muda, pening sering menjadi fisiologi kerana peningkatan aktiviti fizikal.

Oleh itu, apabila terdapat gejala khas, anamnesis dikumpulkan dengan teliti dan diagnosis pembezaan dilakukan untuk mengecualikan patologi.

Pada masa akil baligh, sistem endokrin mempunyai pengaruh yang menentukan terhadap keadaan tubuh kedua-dua jantina. Maksudnya, penyebab pening pada wanita yang berlainan usia dan remaja lebih kurang sama - turun naik hormon.

Di samping itu, faktor kerja berlebihan diambil kira, kerana selalunya beban latihan yang digabungkan dengan aktiviti yang meningkat secara umum ternyata berlebihan untuk organisma yang sedang tumbuh.

Diagnosis dan rawatan

Doktor mana yang harus saya hubungi sekiranya saya merasa pening, terdapat serangan kelemahan dan gejala spesifik lain? Selalunya, pemeriksaan dan rawatan bermula dengan lawatan ke ahli terapi (pakar pediatrik), yang, berdasarkan sejarah yang dikumpulkan, melantik perundingan pakar.

Untuk rujukan. Pening dirawat, bergantung kepada sebab-sebab yang menyebabkannya, oleh pakar seperti pakar neurologi, pakar otolaryngolog, pakar penyakit berjangkit, pakar bedah, psikoterapis dan perwakilan pengkhususan sempit yang lain.

Diagnosis adalah pelbagai, yang membolehkan anda mengenal pasti punca masalah dan mengecualikan kehadiran penyakit lain yang serupa dalam simtomatologi. Dari kaedah penyelidikan umum, digunakan pelbagai ujian makmal, dan juga kaedah pemeriksaan instrumental. Yang terakhir ini merangkumi MRI, ultrasound, ensefalografi, otoskopi.

Kaedah berikut digunakan:

  • ubat;
  • fisioterapeutik;
  • pembedahan;
  • psikoterapi.

Di antara kaedah khusus, seseorang dapat membezakan gimnastik vestibular khas, yang ditunjukkan untuk pemulihan selepas neuronitis yang dipindahkan, serta teknik Semont dan Epley. Yang terakhir dilakukan oleh doktor dengan BPH yang dikesan dan dapat menghilangkan manifestasi patologi penyakit ini dalam beberapa minit.

Bagi rawatan ubat-ubatan rakyat, tidak boleh digunakan sebagai alternatif kaedah tradisional. Adalah mungkin untuk merawat pening dengan cara ini di rumah hanya dengan izin doktor, sebagai tambahan kaedah utama. Pengubatan sendiri boleh memburukkan keadaan umum dan membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan.

Semua mengenai pening pada lelaki

Pening pada lelaki adalah fenomena yang sering dan biasa, yang mempunyai ciri tersendiri dalam rawatan dan pembetulan. Dalam artikel itu, anda dapat mengetahui penyebab utama penyakit ini, serta gejala ciri, kaedah rawatan utama, kaedah yang paling relevan. Soalan mengenai penggunaan langkah pencegahan sebagai teknik yang paling berkesan dalam pembetulan banyak keadaan patologi diungkapkan..

Maklumat am

Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya mengalami perasaan pening, tetapi lelaki dengan tanda-tanda ini tidak tergesa-gesa untuk mengunjungi hospital. Pendekatan ini salah dan untuk mengenal pasti penyebabnya, anda perlu berjumpa doktor. Ejen penyebab utama keadaan ini boleh menjadi aktiviti tidak normal dan perubahan patologi serius dalam badan.

Dengan bertambahnya usia, lelaki dapat mengalami pelbagai jenis kegagalan dalam irama kehidupan yang biasa. Momen seperti itu harus diperbetulkan dengan betul, kerana pening adalah penyakit di mana tubuh memberi isyarat kemungkinan kerosakan pada tubuh manusia, dengan tekanan normal ini jarang terjadi..

Untuk membuat diagnosis yang tepat, keadaan umum pesakit diambil kira, serta gejala tambahan yang berlaku bersama dengan kesejahteraan patologi. Untuk mengesahkan diagnosis, anda perlu lulus sejumlah ujian, jadi hanya pakar neuropatologi yang dapat melakukan pemeriksaan awal dan menetapkan diagnosis lebih lanjut.

Punca penyakit

Penyebabnya hanya dapat dipastikan dengan tepat setelah pemeriksaan diagnostik penuh. Senarai perkara utama yang mempengaruhi keadaan kesihatan boleh berbeza, tetapi penyebab utama keadaan patologi berikut dikenal pasti oleh pakar:

  1. Lesi keradangan di telinga dalam boleh menyebabkan pening paroxysmal ringan. Penyakit ini ditunjukkan oleh istilah perubatan seperti fistula perilymphatic dan disertai dengan rasa mengantuk, mual. Tanda-tanda ini menunjukkan perlunya pemeriksaan menyeluruh dan rawatan yang tepat..
  2. Mual dan pening boleh disebabkan oleh penyakit jantung, strok. Semasa serangan, seseorang dapat tersesat di mercu tanda. Sakit kepala berlaku. Penting untuk diingat bahawa strok boleh menyerang bukan sahaja orang tua, tetapi, menurut statistik, penyakit ini juga menyerang orang muda setiap tahun.
  3. Penyakit Meniere berlaku pada orang yang berumur berbeza. Dengan diagnosis tepat pada waktunya, ada kemungkinan untuk mengembangkan neuritis dan komplikasi lain yang mempunyai gejala tambahan: muntah, sakit kepala.
  4. Saraf yang mencubit di leher dapat membatasi pergerakan kepala, dan juga menyebabkan rasa sakit yang teruk, pening.
  5. Kecederaan kepala pelbagai jenis, gegar otak menyebabkan sakit dan gejala lain, yang serupa dengan pelbagai penyakit.
  6. Penyakit belakang, seperti osteochondrosis, boleh menyebabkan perubahan. Keadaan ini adalah ciri seseorang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif. Osteochondrosis mungkin disebabkan oleh sebarang lebam atau kecederaan belakang sebelumnya..
  7. Dengan tekanan yang lemah, dystonia vegetovaskular, kelemahan kronik berlaku, tinitus yang tajam, pening. Terutama ketika seseorang berada dalam ruang terkurung.

Pening dari saraf: bagaimana tekanan mempengaruhi badan

Sebab sekunder

Gaya hidup yang tidak betul, penyalahgunaan alkohol, tekanan berterusan menyebabkan keletihan umum dan, akibatnya, sakit kepala dan pening.

Agar manifestasi yang tidak menyenangkan tidak mengganggu, anda perlu memperhatikan banyak faktor dan mengembalikan ketenteraman dalam kehidupan seharian.

Keletihan kronik, berdebar-debar jantung dan, sebagai akibatnya, kerap pening pada separuh populasi lelaki boleh disebabkan bukan sahaja oleh penyakit, tetapi juga oleh gejala sekunder yang mempengaruhi kesihatan, seperti:

  • keracunan, mabuk badan;
  • melompat tekanan darah;
  • gangguan psikosomatik, tekanan, kemurungan;
  • neoplasma otak;
  • pertukaran tempat tinggal, perubahan zon iklim;
  • penyakit jantung sebelumnya yang serius, sistem vegetovaskular.

Dilarang keras untuk merawat keadaan patologi secara bebas, semasa menggunakan ubat-ubatan rakyat. Hanya doktor yang berkelayakan yang dapat menentukan sebab yang tepat berdasarkan hasil pemeriksaan klinikal penuh. Sekiranya pesakit tua mempunyai penyakit kronik yang serius, maka rawatan ditetapkan dengan mengambil kira semua ciri dan kemungkinan komplikasi.

Simptomologi

Pening tidak berlaku sebagai tanda tunggal keadaan patologi. Selalunya, terdapat beberapa tanda tidak menyenangkan yang lain. Senarai manifestasi sekunder berikut dapat dibezakan, iaitu:

  • malaise umum;
  • gangguan pencernaan;
  • nadi cepat;
  • bunyi di kepala, titik putih di depan mata;
  • seseorang mungkin kehilangan keseimbangan, memerlukan sokongan.

Gejala ini lebih kerap berlaku pada lelaki berusia lebih dari 50 tahun. Perubahan hormon dan fisiologi membuat penyesuaian mereka terhadap irama kehidupan yang biasa. Oleh itu, kemunculan gejala tambahan mungkin berlaku kerana faktor usia..

Penting untuk mengetahui bahawa jika pening bimbang seorang pemuda, tetapi tidak ada penyakit yang dapat dikesan, maka keadaan ini dapat dipengaruhi oleh faktor psikologi.

Ketidakpuasan terhadap pencapaian peribadi, penekanan perasaan, psikosomatik dapat mempengaruhi kesihatan fisiologi.

Rawatan dan pencegahan

Rawatan pening bermula dengan diagnosis, hanya setelah mendapat gambaran klinikal penuh anda boleh membuat janji. Dalam perubatan, terapi kompleks digunakan, yang bertujuan untuk memperbaiki dengan tepat penyebab patologi. Selepas rawatan yang teliti, pening, sebagai tanda penyakit, hilang.

Apa yang boleh membuatkan anda pening?

Pening kerana perubahan yang berkaitan dengan usia memerlukan rawatan simptomatik.

Dalam kes ini, ubat-ubatan diresepkan yang dapat meredakan gejala kejang. Sebagai tambahan kepada terapi ubat, penting untuk memberi perhatian kepada pencegahan patologi..

Oleh itu, dengan mematuhi perkara berikut, anda dapat menjaga kesihatan dengan baik:

  1. Aktiviti fizikal yang kuat dilarang, tetapi senaman pagi akan mengencangkan otot dan menguatkan badan..
  2. Berjalan di udara segar adalah suatu keharusan untuk pencegahan banyak penyakit, termasuk penyakit jantung.
  3. Gula yang tinggi harus dikawal dengan makanan. Diet yang seimbang akan menyelamatkan anda dari banyak masalah dan penyakit sistem vital. Menu yang disusun dengan betul akan memenuhi tubuh dengan vitamin dan mineral yang diperlukan, yang sangat penting untuknya.
  4. Tidur adalah jaminan kesihatan umum, oleh itu, seseorang memerlukan 8 jam tidur nyenyak di bilik berventilasi untuk kesejahteraan.

Pening dan loya pada lelaki berlaku akibat proses patologi. Sebab-sebab keadaan ini boleh menjadi yang paling tidak dapat diramalkan, jadi hanya ahli neuropatologi yang dapat membuat diagnosis yang tepat berdasarkan hasil diagnostik. Rawatan adalah terapi kompleks yang bertujuan menghilangkan punca penyakit, serta mengurangkan gejala yang tidak menyenangkan.

Pening - sebab dan rawatan. Mengapa pening dan bagaimana untuk menghilangkan

Pening bukanlah penyakit, tetapi gejala yang timbul dengan sejumlah penyakit, menyebabkan pesakit tidak bergerak di ruang angkasa, sensasi palsu mobiliti objek dan objek tidak bergerak yang berkaitan dengannya atau orang itu sendiri - berbanding dengan objek di sekelilingnya. Amat biasa, terutama di kalangan pesakit tua dan wanita - kekerapan aduan perubatan berada di tempat kedua setelah sakit kepala.

Diagnosis pening sukar, kerana perasaan ketidakstabilan di ruang sangat subjektif dan boleh berbeza secara signifikan pada pesakit yang berbeza baik dalam tahap manifestasi dan dalam fenomena deria yang timbul.

Penerangan

Keadaan boleh berlaku secara tiba-tiba, bersifat episodik: pesakit mengalami sesuatu seperti desakan di salah satu pihak, ia seolah-olah "memimpin" dia. Dalam kes lain, mungkin ada perasaan pergerakan benda-benda di sekelilingnya dalam lingkaran atau rasa putaran orang itu sendiri, seperti setelah berputar-putar lama di korsel.

Keadaan ini dapat bertahan lama - hingga satu jam. Tetapi lebih kerap pening dinyatakan dalam rasa ketidakstabilan umum objek dan orang itu sendiri, pelanggaran rasa keseimbangan - pesakit mengalami ketidakpastian ketika berjalan, dia berfikir bahawa dia akan jatuh atau tersandung, bumi "meninggalkan" dari bawah kakinya.

Kadang-kadang gejala mencapai kekuatan sehingga pesakit mencengkam objek dan mengalami pening, seperti sebelumnya kehilangan kesedaran.

Gejala

Gejala lain mungkin disebabkan pening, yang bergantung kepada kedua-dua penyebab yang menyebabkannya (penyakit yang mendasari) dan tahap manifestasi..

Pening sistemik (vertigo) dicirikan oleh:

  • Perasaan putaran di sekitar paksinya, atau putaran persekitaran di sekelilingnya, perasaan kedudukan badan yang tidak betul di ruang angkasa (dengan kecenderungan ke satu atau sisi lain)
  • Penyejukan anggota badan
  • Hyperhidrosis (berpeluh berlebihan), yang boleh dilokalisasikan di anggota badan atau menutupi seluruh badan
  • Rasa takut, kekurangan udara
  • Sensasi ringan yang tidak wajar di kepala, kurang berfikir
  • Rasa kebas pada bibir, muka dan pendahulu lain yang pingsan, lemah, ringan
  • Pening dan muntah
  • Pecutan nadi, peningkatan tekanan darah
  • Tinnitus, kehilangan pendengaran
  • Kelipan "lalat", gelap pada mata
  • Nystagmus (kedutan bola mata secara tidak sengaja)

Gejala muncul atau bertambah buruk dengan perubahan tajam pada posisi badan, putaran kepala, memiringkan / mengangkat, melihat objek bergerak, bergerak dalam perjalanan.

Punca Pening

Adalah mungkin untuk membahagikan penyebab keadaan ini secara fisiologi (normal) dan patologi (akibat penyakit ini).

Penyebab pening secara fisiologi:

  • Pergerakan tidak linier / tajam yang pantas (menunggang, melompat dari ketinggian)
  • Ketakutan (kerana tindakan hormon tekanan pada sistem kardiovaskular)
  • Hiperventilasi paru-paru (jenuh berlebihan dengan oksigen - sebagai contoh, hasil dari selam skuba)
  • Tahap zat besi rendah dengan diet tidak seimbang - kekurangan oksigen dalam darah dan tisu, termasuk otak
  • Keadaan hipoglikemik (dengan pemakanan tepat pada waktunya atau diet rendah kalori) - kekurangan bekalan tenaga badan
  • Pening pada wanita semasa atau tidak lama sebelum haid, semasa kehamilan

Pening patologi berlaku apabila:

  • Penyakit telinga dalam (labirinitis, penyakit Meniere, neuritis vestibular), akibatnya bukan sahaja persepsi terganggu, tetapi juga pelaksanaan pendengaran pendengaran dan vestibular kepada penganalisis di otak
  • Osteochondrosis dan hernia tulang belakang serviks - akibat mampatan saluran leher dan gangguan bekalan darah ke otak
  • Strok, trombosis, iskemia - ketika otak mengalami kebuluran oksigen (hipoksia) akibat gangguan peredaran darah akut
  • Migrain dan DPPG (pening paroxysmal jinak - paroxysmal, dengan pergerakan kepala)
  • Serangan panik
  • Sindrom menopaus
  • Tumor otak
  • Beberapa ubat

Secara keseluruhan, terdapat kira-kira 80 penyakit yang menyebabkan vertigo, dan hanya pemeriksaan komprehensif yang akan membantu mengenal pasti penyebabnya dan menetapkan rawatan etiotropik.

Pening. Diagnosis dan rawatan

Rawatan pening secara simptomatik hanya mungkin dilakukan setelah doktor menentukan penyebabnya dan hanya selari dengan rawatan penyakit yang mendasari. Sebagai peraturan, ini merangkumi beberapa komponen: minum ubat, mengamati rejimen hari dan aktiviti fizikal, diet.

Terapi ubat:

  • Sekiranya terdapat gangguan peredaran darah, terapi ubat akan merangkumi penggunaan vasodilator dan antihistamin dan ubat-ubatan yang meningkatkan sifat reologi (kelancaran) darah (cinnarizine, betahistine)
  • Pening neurogenik memerlukan penggunaan nootropics (picamilon, asam gamma-aminobutyric), yang tidak hanya meningkatkan peredaran darah dan pengaliran saraf
  • Vertigo yang disebabkan oleh osteochondrosis memerlukan penenang otot untuk melegakan kekejangan otot
  • Pada wanita, rawatan untuk pening yang disebabkan oleh perubahan menopaus atau gangguan kitaran dilakukan dengan ubat hormon, yang memungkinkan latar belakang hormon tubuh kembali normal

Mod. Ini dikurangkan untuk mengamati rutin harian, penggantian tekanan mental dan fizikal, tidur dan terjaga yang betul.

Diet. Ia tidak termasuk penggunaan produk yang meningkatkan tekanan darah dan menyebabkan kekejangan saluran darah yang merangsang sistem saraf (kopi, teh yang kuat, alkohol, nikotin, hidangan yang sangat masin atau pedas).

Ubat rakyat. Resipi rakyat termasuk mengambil akar halia, pasli atau biji adas, infusi hawthorn, dll..

Tiada ubat rakyat yang boleh digunakan tanpa persetujuan terlebih dahulu dari doktor yang hadir, kerana yang paling tidak berbahaya mungkin mempunyai kontraindikasi individu.

Gimnastik. Untuk melatih alat vestibular di luar serangan, disarankan untuk melakukan beberapa latihan:

  • Putaran kepala, badan dari sisi ke sisi dengan mata tertutup dan terbuka
  • Ayunkan ayunan dengan peningkatan amplitud secara beransur-ansur
  • Latihan keseimbangan (berdiri di sebelah kaki dengan mata terbuka dan tertutup)
  • Putaran mata ke arah yang berbeza
  • Berenang

Bila berjumpa doktor dengan segera?

  • Sekiranya pening berlaku buat pertama kalinya, ia disertai dengan loya, muntah, atau sakit kepala.
  • Menurunkan kesedaran
  • Kelemahan, gegaran (gemetar) hujung kaki, takikardia, berpeluh, rasa kekurangan udara, sakit di belakang sternum bergabung
  • Berlanjutan lebih dari satu jam
  • Sekiranya, bersamaan dengan pening, kepekaan menurun dengan ketara atau kelemahan berlaku pada satu setengah badan, muka atau anggota badan

Gejala-gejala ini menunjukkan kemungkinan berlakunya kecemasan dan memerlukan rawatan perubatan segera..

Rawatan pening di rumah

Sekiranya serangan vertigo berlaku secara berkala dan penyebabnya diketahui, anda boleh mengurangkan gejala dengan menggunakan kaedah berikut:

  • Sekiranya kepala anda berputar setelah berdiri secara tiba-tiba, condongkan kepala ke hadapan dan hembuskan sepenuhnya
  • Dalam posisi duduk - bengkok ke lutut, jaga kedudukan sehingga gejala berhenti
  • Ambil kedudukan yang stabil (duduk, dengan kaki merebak ke lantai) dan fokuskan mata anda pada satu titik pada objek pegun
  • Percikan air sejuk di wajah anda
  • Menghirup wap ammonia
  • Minum teh manis panas
  • Di masa depan - berhati-hati ketika mengubah kedudukan badan: perlahan-lahan tidur, membongkok dan bangun

Kelebihan prosedur dalam MEDSI:

  • Rawatan pening di Moscow di tempat yang tepat pada waktu yang sesuai - rangkaian klinik yang luas membolehkan anda mencari cawangan yang sesuai di kawasan anda
  • Kehadiran perkakasan untuk menjalankan diagnosis vertigo secara lengkap
  • Bantu keadaan kecemasan disertai dengan pening
  • Penerimaan dilakukan oleh pakar yang berkelayakan dan berpengalaman - doktor dari kategori tertinggi dan pertama
  • Kedudukan klinik yang tinggi sambil mengekalkan kos perkhidmatan purata untuk Moscow

Untuk membuat janji temu, hubungi telefon sepanjang masa: 8 (495) 7-800-500

Baca Mengenai Pening