Utama Encephalitis

Apa yang perlu dilakukan jika memerah wiski

Sakit kepala adalah keadaan patologi yang berlaku kerana pelbagai sebab. Pada beberapa pesakit, kuil menekan di sebelah kiri, yang lain dari sebelah kanan - bergantung pada lokasi kekejangan, sifatnya adalah rawatan yang ditetapkan. Terdapat pelbagai ubat yang dapat melegakan seseorang dari sindrom patogen, tetapi sebelum menggunakannya, lebih baik menjalani pemeriksaan, untuk mengetahui penyebab ketidakselesaan.

Mengapa kekejangan berlaku di kuil?

Sekiranya kepala sakit, menekan mata, perlu berunding dengan ahli terapi. Penyebab keadaan patologi adalah banyak, di antaranya terdapat pelanggaran yang menimbulkan bahaya serius bagi manusia:

  1. Penurunan nada urat, saluran otak.
  2. Arteriosklerosis.
  3. Patologi kawasan temporomandibular.
  4. Sakit ketegangan.
  5. Tekanan darah tinggi.
  6. Serangan migrain.
  7. Kecederaan pada tengkorak, otak.
  8. Patologi berjangkit boleh menimbulkan rasa sakit di kuil.
  9. Tekanan intrakranial tinggi.
  10. Kekejangan kluster.
  11. Meracuni badan dengan bahan berbahaya.
  12. Seks yang lebih adil - menopaus, akil baligh.

Sakit kepala di pelipis sering dijumpai di bawah pengaruh faktor kerengsaan luaran dan dalaman - alkohol, produk tembakau, tekanan berterusan, kerja berlebihan. Sekiranya, mengapa keadaan serupa berlaku, tidak dapat ditentukan, diagnosis komprehensif harus dibuat.

Kesakitan ketegangan: sebab, gejala

Dalam keadaan ini, pesakit paling kerap mendapatkan bantuan perubatan. Irama kehidupan kota moden, bekerja di komputer, gaya hidup yang tidak aktif, menyebabkan pening, sakit ketegangan.

Ketidakselesaan yang tidak menyenangkan berkembang secara berperingkat, meningkat dengan "tekanan" mental dan emosi. Kesakitan yang menekan menangkap bahagian temporal, oksipital, sampai ke dahi - kepala, seolah-olah berada di maksiat. Orang itu terganggu oleh sensasi aneh ketika menyikat rambut, memakai topi.

Sekiranya sentiasa menekan dan berdenyut di kuil, penyebab patologi ini mungkin berikut:

  • berpanjangan dalam keadaan tidak selesa di komputer membawa kepada ketegangan otot leher, aliran darah terganggu akibat bekalan oksigen ke otak yang tidak mencukupi, seseorang mengalami sakit kepala;
  • tekanan kronik emosi - kerana kuil kiri paling kerap memerah, berdenyut.

Kesakitan ketegangan mesti dibezakan dari sindrom yang berkembang dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Dalam keadaan terakhir, spondylolisthesis dan osteophytes menyekat kapal yang bertanggungjawab untuk membekalkan oksigen ke otak. Akibat aliran darah yang tidak mencukupi, kerengsaan organ berdekatan, pesakit mengalami sakit kepala.

Apa yang perlu dilakukan jika menekan pada mata, dahi kerana ketegangan:

  • bekerja di komputer dalam kedudukan yang selesa dan kerusi anatomi;
  • setiap jam berehat selama 5-10 minit;
  • dengan denyutan pelipis ditunjukkan kesan urut di bahagian belakang dan temporal kepala;
  • senaman santai di leher, bahu;
  • berehat dengan tuala basah di dahinya, pelipis dengan tingkap tertutup dalam diam;
  • mandi dengan minyak lavender penting, rebusan valerian perubatan.

Menghilangkan rasa sakit ketegangan, berdenyut di pelipis boleh menggunakan ramuan yang mempunyai sifat penenang: balsem lemon, motherwort. Jalan-jalan harian di udara segar akan meningkatkan peredaran darah di otak, dengan ubat vasodilator osteochondrosis serviks (asid nikotinik, aminofilin) ​​dan prosedur fisioterapeutik disyorkan..

Sifat kekejangan dan gejala tambahan

Sekiranya tekanan di kuil, sakit kepala untuk terapi yang berkesan, adalah perlu untuk menentukan penyebab sindrom. Lebih-lebih lagi, bukan sahaja sifat keadaan patologi itu penting, tetapi juga tanda-tanda lain.

Setiap penyakit mempunyai simptom tersendiri:

  1. Dengan darah tinggi, wiski sangat menyakitkan. Terdapat tanda-tanda lain: pening, bertelinga. Hipertensi boleh menyebabkan strok, jadi penyakit ini memerlukan rawatan segera.
  2. Aterosklerosis kapal: kapasiti kerja pesakit menurun, tahap ingatan, pemikiran, kegelisahan meningkat, pening, gangguan insomnia.
  3. Dengan migrain, kuil kiri (kanan) paling kerap berdenyut atau memerah seluruh kepala. Setiap pergerakan dapat meningkatkan intensiti kekejangan. Pesakit mungkin kelihatan muntah, mual, fungsi visual terganggu.
  4. Keracunan yang teruk tidak hanya menyebabkan sensasi yang menyempitkan di kawasan temporal, tetapi juga muntah, mual, hipertensi arteri.
  5. Pheochromocytoma - fungsi buah pinggang terjejas. Bahagian temporal tidak mudah diperah, tetapi sangat berdenyut, sakit. Gejala lain adalah: kulit pucat, berpeluh berlebihan, tekanan darah tinggi.
  6. Artritis temporal disertai dengan kekejangan, sakit sengit pada sendi, otot, gangguan penglihatan. Di kawasan kuil kiri atau kanan, doktor mungkin merasakan anjing laut. Pakar bedah saraf terlibat dalam rawatan patologi seperti itu..
  7. Hipotensi. Pesakit dengan kuat "meremas" pelipis dan mata, sindrom ini mempunyai kesan negatif pada pendengaran, seseorang mungkin mengalami halusinasi.
  8. Dystonia neurocircular. Selain berdenyut, "titik putih" muncul di depan mata di pelipis pesakit, anggota badan menjadi lebih sejuk, rasa sakit di kawasan jantung diperhatikan, yang hampir mustahil untuk dinetralkan dengan ubat sederhana. Keadaan bertambah buruk secara berkala.

Sekiranya menekan pada pelipis, tanda tambahan akan membantu menentukan penyebab sindrom patologi, yang harus dijelaskan oleh pesakit secara terperinci kepada doktor. Ubat diri tidak boleh diterima.

Faktor luaran yang menimbulkan kekejangan di kuil

Selalunya, pelbagai perengsa menjadi sumber ketidakselesaan yang menyakitkan di kawasan kepala. Oleh itu, faktor-faktor berikut dapat menimbulkan perkembangan ketidakselesaan yang tidak menyenangkan:

  1. Keracunan dengan karbon monoksida. Gejala utama keracunan adalah kekejangan dua hala di kawasan temporal, pening, sesak nafas, loya, masalah dengan kemahiran motor halus. Keadaan ini menimbulkan ancaman serius bagi pesakit, dan oleh itu, dia sangat memerlukan bantuan doktor yang berkelayakan.
  2. Kelaparan. Sekiranya pesakit tidak makan lebih dari sehari, kepalanya sangat sakit, pelipisnya berdenyut, pening dan malaise muncul. Dia mungkin pengsan.
  3. Ketinggian. Semasa tinggal di gunung, lebih dari 4 km, seseorang mula bimbang tentang tekanan darah tinggi, wiski sakit. Keadaan seperti itu dapat menimbulkan ancaman kepadanya kerana kekurangan oksigen yang berterusan, kemungkinan peningkatan tekanan intrakranial.
  4. Kapal terbang. Sebilangan besar orang semasa dan selepas penerbangan mengalami kekejangan yang teruk di kuil mereka. Fenomena "menjengkelkan" ini timbul akibat tekanan intrakranial. Ketidakselesaan hilang 2-3 jam setelah mendarat.

Tekanan di kuil sangat sering diperhatikan ketika direndam di dalam air hingga kedalaman yang cukup tinggi. Sekiranya keadaan patologi berlaku secara berterusan dan tidak berlalu untuk jangka masa yang panjang, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan.

Ciri terapi ubat

Sekiranya seseorang sentiasa menekan kawasan mata, maka langkah-langkah tertentu harus diambil. Pertama, anda perlu menjalani pemeriksaan, termasuk sinar-x, ujian, diagnostik saluran tulang belakang serviks dan otak, CT atau MRI. Hanya berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor akan dapat memulakan terapi yang mencukupi.

Adalah disyorkan untuk berjumpa dengan doktor umum, ahli vertebrologi dan pakar neurologi pada masa yang sama. Bantuan pakar kardiologi, pakar ENT dan pakar lain juga mungkin diperlukan..

Untuk rawatan sindrom patogen, ubat-ubatan berikut sering diresepkan:

  • analgesik atau antispasmodik: "Spazmalgon", "Analgin";
  • ubat anti-radang: "Ibuprofen";
  • sekiranya osteochondrosis serviks, denyutan pelipis, persediaan vasodilator diresepkan: ubat "Aminophylline";
  • relaksan otot, jika agen lain tidak memberi kesan yang diingini;
  • untuk menghilangkan keparahan, ketegangan di kuil menggunakan "Indomethacin";
  • dalam rawatan kompleks dystonia neurocircular, ekstrak motherwort atau valerian farmasi digunakan. Untuk meningkatkan kesan terapi, ubat seperti: Elenium, Gidazepam, Picamilon ditunjukkan.

Mungkin doktor akan mengesyorkan ubat-ubatan yang mengatur prestasi saluran darah. Sekiranya pesakit didiagnosis dengan migrain, ubat-ubatan sederhana tidak dapat dikeluarkan. Triptans akan diperlukan: Imigran, Sumumigren, Tempalgin. Ubat diri tidak digalakkan dalam kes ini..

Pencegahan sindrom yang menyakitkan

Denyutan kuat di pelipis, mata - salah satu tanda yang paling biasa, ciri banyak penyakit saluran, otak. Sebelum meneruskan terapi, pemeriksaan penuh diperlukan. Adalah mustahil untuk menjalani rawatan sendiri, ia boleh memprovokasi perkembangan penyakit berbahaya atau mengakibatkan kematian.

Sekiranya anda terus menekan mata, wiski, pertama sekali, anda harus mematuhi diet khas, menolak beberapa makanan:

  1. Produk salai.
  2. Kacang, keju.
  3. Teh pekat, minuman kopi.
  4. Anggur Merah Coklat.
  5. Pelbagai perasa, rempah.
  6. Makanan pengganti gula.

Pada peringkat awal perkembangan krisis otak, pelipis, penekan mata. Menurut doktor, anda tidak boleh menahan sakit, perlu mengambil tindakan kecemasan. Sekiranya anda makan dengan betul, elakkan tekanan, serangan migrain tidak akan mengganggu.

Juga disyorkan untuk mengikuti cadangan doktor:

  • periksa bilik pada waktu malam;
  • berjalan lebih banyak di udara segar, bergerak;
  • jika kekejangan temporal muncul kerana kurang tidur, anda perlu berehat lebih banyak;
  • dengan pembentukan ketidakselesaan yang menyakitkan harus dalam diam, berehat;
  • lakukan urut sendiri;
  • sapu minyak pudina dan minyak lavender ke kawasan kuil;
  • ambil teh herba, yang mempunyai kesan penenang;
  • letakkan di dahi, kawasan temporal kompres lavender, pudina;
  • menolak alkohol, produk tembakau;
  • memberi keutamaan kepada sukan.

Sekiranya anda mengalami kesakitan yang melanda kuil, anda harus minum ubat bius, yang dapat dengan cepat menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, memperbaiki keadaan umum seseorang.

Lebih baik jangan mengambil analgesik yang meragukan, yang mungkin dinasihatkan oleh rakan-rakan. Berdasarkan hasil diagnostik, hanya doktor yang berpengalaman yang akan mengesyorkan ubat yang optimum untuk setiap pesakit secara individu. Sekiranya kepala anda sakit pada waktu petang, lebih baik berbaring dan tertidur.

Ia membantu banyak pesakit untuk menghilangkan ketegangan, kekejangan di kawasan temporal kopi yang kurang diseduh. Jangan menyalahgunakan minuman seperti itu dan menggunakan pengganti gula, ia hanya boleh memperburuk keadaan. Menghilangkan keletihan akan membantu teh hijau atau merebus chamomile. Dengan ketidakselesaan yang tidak menyenangkan, jus oren dan ceri juga membantu..

Sakit kepala yang kerap berulang hingga ke bahagian depan atau temporal menunjukkan adanya patologi yang serius. Sekiranya serangan itu dilakukan secara sistematik, lebih baik segera menghubungi doktor, menjalani pemeriksaan, sesuai dengan hasil rawatan yang kompeten.

Sakit kepala di kuil - sebab dan rawatan

Pilihan untuk kesakitan sementara

Kesakitan di kuil dapat membuat hidup tidak tertahankan. Pesakit sering mengemukakan soalan mengenai apa yang mungkin berkaitan dengannya dan bagaimana menanganinya. Walau bagaimanapun, kesakitan seperti ini mempunyai beberapa pilihan klinikal, dan penyebab kejadiannya berbeza. Rawatan bergantung kepada penyebab sindrom kesakitan..

Kuil kiri sakit

Apabila kuil kiri sakit dan sakit sering berlaku atau berterusan, diagnosis harus dibuat..

Penyebab kesakitan yang berbahaya:

  • Arteritis arteri temporal. Patologi ini paling kerap berlaku pada orang berusia lebih dari 50 tahun. Kadang-kadang gejala tambahan adalah kemerosotan penglihatan yang tajam..
  • Neuralgia trigeminal. Patologi ini mudah dikenali, kerana rasa sakit itu berlaku dalam bentuk "lumbago" akut di kawasan temporal.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Tumor otak dilokalisasi di kawasan temporal di sebelah kiri.
  • Glaukoma (peningkatan tekanan intraokular).
  • Kecederaan kepala.

Sakit di kuil kanan

Kesakitan di kuil kanan boleh berlaku dengan alasan yang sama seperti di kuil kiri. Di samping itu, diperhatikan bahawa gejala kesakitan seperti penyetempatan sering berlaku dengan mabuk. Bagi banyak orang, kuil yang betul mula sakit ketika menyalahgunakan alkohol.

Dengan latar belakang kejutan saraf dan kemurungan, sakit berdenyut boleh berlaku. Sakit, sakit ringan boleh menunjukkan kerja berlebihan. Gejala tambahan dalam kes ini adalah peningkatan kerengsaan dan kegelisahan.

Kedua-dua kuil itu sakit pada masa yang sama

Apabila kedua-dua kuil itu sakit pada masa yang sama, maka ini paling sering merupakan tanda bermulanya perkembangan penyakit berjangkit, misalnya, selesema atau sakit tekak.

Juga, kesakitan boleh berlaku akibat masalah berikut:

  • Kegagalan hormon pada tempoh pramenstruasi pada wanita.
  • Perubahan endokrin pada wanita dengan menopaus.
  • Perubahan tekanan intrakranial.
  • Mabuk badan, termasuk kerana penyalahgunaan alkohol.
  • Barah otak.

Selalunya, rasa sakit di kuil menimbulkan arthritis temporal atau mandibular. Dengan latar belakang perkembangan penyakit ini, gangguan pendengaran dan pening dapat diperhatikan. Sakit berdenyut atau menekan di kuil berlaku dengan anemia dengan latar belakang kelemahan umum.

Sakit kepala di kuil dan sakit

Apabila sakit kepala di kuil dan muntah, ia paling sering dikaitkan dengan pengaruh faktor negatif luaran.

Antaranya, yang utama dapat diperhatikan:

Kerja berlebihan fizikal atau emosi.

Perbezaan tekanan atmosfera.

Kelaparan oksigen semasa berada di kawasan yang kurang berventilasi.

Penyalahgunaan alkohol dan merokok.

Minat untuk minuman tenaga, kopi dan teh yang kuat.

Ubat yang tidak terkawal.

Di samping itu, pelbagai penyakit berjangkit boleh menyebabkan rasa mual bersama dengan sakit kepala di pelipis. Khususnya, ini adalah salah satu gejala meningitis. Simptom yang serupa juga menunjukkan perkembangan tumor otak..

Sakit kepala - dahi dan pelipis

Sakit kepala di pelipis dan di dahi boleh mempunyai watak yang berbeza. Ia boleh menjadi tajam, kusam, pecah, memerah, paroxysmal.

Penyebab kesakitan yang paling biasa:

  • penyakit berjangkit;
  • keracunan oleh makanan dan bahan toksik;
  • tekanan darah rendah;
  • gangguan hormon;
  • kebuluran;
  • kurang tidur.

Sekiranya rasa sakit semakin meningkat dari masa ke masa dan merebak ke seluruh kepala, maka ini mungkin menunjukkan perkembangan strok atau patologi lain yang memerlukan campur tangan perubatan segera. Oleh itu, perlu segera menghubungi doktor atau menghubungi ambulans.

Wiski dan bahagian belakang kepala

Menurut para pakar, rasa sakit di kuil dan tengkuk yang bersifat kontraktur paling kerap menunjukkan adanya masalah vaskular. Pening, degupan jantung meningkat, dan loya juga menunjukkan vasospasme..

Penyakit berjangkit juga boleh menyebabkan gejala ini: sinusitis, tonsilitis, sinusitis, dan lain-lain. Mereka muncul sebagai sakit di bahagian belakang kepala dan pelipis neoplasma otak, serta penyakit yang mempengaruhi tulang belakang atas.

Kemungkinan penyebab sakit kepala di kuil

Apabila sakit kepala di kuil, alasan untuk ini sangat berbeza. Kesakitan boleh menjadi primer dan sekunder. Dalam kes pertama, rawatan utama bertujuan menghentikan kesakitan, dan pada yang kedua, terdapat keperluan untuk menangani punca ketidakselesaan..

Kesakitan kluster

Sakit kepala kluster biasanya berlaku di satu sisi. Mereka begitu kuat sehingga orang mempunyai keinginan untuk bunuh diri. Selalunya, sakit kepala jenis ini diperhatikan pada lelaki. Serangan jangka pendek, yang jarang berlangsung lebih dari seperempat jam, dimanifestasikan dengan peningkatan kesakitan secara beransur-ansur, yang kadang-kadang dapat berdenyut. Secara beransur-ansur, rasa sakit dapat menangkap seluruh kawasan temporal dan merebak ke mata dan pipi..

Migrain

Migrain sering dijangkiti oleh wanita. Kesakitan seperti itu, paling kerap, dilokalisasi di kuil kiri atau kanan. Serangan boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari. Selama ini, rasa sakit di kuil mungkin sedikit melemah, dan kemudian bertambah lagi. Dalam kes yang teruk, migrain disertai dengan loya dan muntah. Di samping itu, fotofobia dan penolakan bunyi keras sering menjadi tanda tambahan. Sakit migrain sukar dirawat.

Angioedema serebrum

Angioedema serebrum, yang dicirikan oleh pelanggaran nada pembuluh otak, menyebabkan sakit kepala yang berpanjangan di kuil. Dengan latar belakang ini, pening diperhatikan, terdapat rasa berat di kepala. Oleh kerana rasa sakit selalu ada, ini menyebabkan insomnia. Dalam kes yang teruk, ingatan, penglihatan dan gangguan pendengaran diperhatikan..

Keracunan badan

Keracunan dikaitkan dengan kesan negatif terhadap tubuh manusia terhadap sebarang bahan toksik. Ini sering menyebabkan kesakitan di kawasan temporal. Gejala tambahan dalam kes ini adalah mual dan muntah, dan cirit-birit mungkin berlaku dengan keracunan makanan. Setelah membersihkan badan dari bahan toksik, rasa sakit hilang.

Disfungsi vegetatif

Dengan dystonia vegetovaskular, sakit kepala yang teruk berlaku. Biasanya rasa sakit berkembang pada waktu pagi dan disertai oleh rasa cemas yang kuat. Pada siang hari, intensiti kesakitan dapat berbeza-beza, dan semasa tidur, rasa sakit semakin reda. Dalam kes yang teruk, gangguan fungsi pendengaran dan visual mungkin berlaku..

Tekanan intrakranial tinggi

Dengan tekanan intrakranial yang tinggi di pelipis, rasa sakit pecah berlaku. Pada masa yang sama, wiski mula sakit sejurus seseorang bangun. Pada siang hari terdapat peningkatan mengantuk, keletihan, mual berlaku secara berkala. Dalam kes yang teruk, kemerosotan kesejahteraan yang teruk berlaku, yang menyebabkan pengsan.

Tekanan darah tinggi

Tekanan darah boleh meningkat kerana pelbagai sebab, misalnya, keadaan cuaca buruk sering kali menimbulkan patologi seperti itu. Tanda tekanan darah tinggi yang paling jelas adalah sakit kepala di pelipis. Ini sifatnya tumpul dan pecah dan sering disertai dengan loya. Kadang-kadang, dengan latar belakang peningkatan tekanan, tinnitus berlaku.

Arteritis temporal

Arteritis temporal dicirikan oleh keradangan dinding arteri temporal. Simptom dari patologi ini adalah selalu berlakunya kesakitan di kuil secara berkala. Terhadap latar belakang perkembangan penyakit ini, hiperemia tisu muka berlaku dan kelegaan saluran darah meningkat. Tanda tambahan penyakit ini adalah kemerosotan fungsi visual yang ketara..

Neuralgia trigeminal

Dengan neuralgia trigeminal, sindrom kesakitan menembak berlaku di kawasan kuil. Pesakit sering membandingkannya dengan pelepasan elektrik. Tempoh serangan tidak pernah melebihi 15 saat, tetapi kesakitannya sangat teruk sehingga benar-benar melumpuhkan orang itu. Terdapat banyak faktor pencetus, misalnya, ia boleh menjadi pergerakan tertentu ketika mengunyah atau mencuci. Lumbago boleh berlaku semasa perbualan.

Aterosklerosis

Atherosclerosis dicirikan oleh kemerosotan aliran darah dan mempengaruhi semua saluran darah, termasuk otak. Selain sakit kepala, pesakit mengadu tinnitus, munculnya "lalat" di depan mata. Dengan perkembangan patologi, loya dan muntah diperhatikan, dan dalam kes yang teruk, masalah timbul dengan ingatan, ucapan dan koordinasi.

Pheochromocytoma

Pheochromocytoma adalah penyakit yang agak jarang berlaku, tumor di medula adrenal. Tetapi harus diperhatikan bahawa terdapat sebilangan kecil kanak-kanak di antara pesakit dengan diagnosis ini. Gejala utama pembentukan patologi adalah peningkatan tekanan darah, yang memprovokasi sakit kepala di kawasan temporal.

Penyakit berjangkit

Kesakitan di kuil semasa perkembangan penyakit berjangkit (virus atau bakteria) meletup atau berdenyut. Gejala tambahan adalah demam dan kelemahan. Sakit kepala akut selalu berlaku dengan ensefalitis dan meningitis..

Kerja berlebihan, Keletihan dan Insomnia

Kesakitan yang membosankan di kuil adalah gejala kerja berlebihan, ketegangan dan insomnia. Pesakit dalam kes ini mengadu bahawa kepala "berdengung". Sekiranya anda tidak memperhatikan kesihatan anda dan menormalkan gaya hidup anda, maka pengambilan ubat hanya boleh memperburuk keadaan dan menyebabkan akibat yang tidak dapat diramalkan bagi tubuh secara keseluruhan.

Apa yang perlu dilakukan dengan kesakitan teruk di bahagian temporal kepala

Untuk mengabaikan, kesakitan yang berlaku secara berkala di bahagian temporal kepala adalah mustahil. Dan, tentu saja, tidak digalakkan menggunakan ubat penahan sakit tanpa kawalan. Mereka akan berhenti menolong dari masa ke masa dan, lebih-lebih lagi, dapat banyak merugikan..

Lawatan ke doktor, diagnosis, rawatan

Semasa menghubungi doktor, anda perlu ingat kapan dan bagaimana rasa sakit di pelipis pertama kali muncul, berapa kerap serangan diperhatikan dan bagaimana intensitasnya berubah. Doktor mungkin berminat dengan maklumat lain, misalnya faktor keturunan, kesejahteraan umum, dll. Berdasarkan data yang diterima, doktor menetapkan ujian makmal dan ujian perkakasan.

Rawatan sakit kepala di kawasan temporal bergantung kepada sama ada sindrom kesakitan adalah primer atau sekunder. Dalam kes pertama, cadangan diberikan mengenai penggunaan ubat yang diperlukan dan normalisasi gaya hidup. Dalam kes kedua, semua usaha doktor bertujuan memerangi patologi tertentu.

Ubat-ubatan rakyat di rumah

Meringankan sakit kepala di kuil dengan cepat menggunakan ubat-ubatan rakyat. Pada awal serangan, anda perlu minum segelas air suam. Selepas ini, disyorkan untuk berbaring dan cuba tidur..

Melegakan kesakitan di pelipis dengan urutan ringan. Ia mesti dilakukan dalam keadaan terlentang dengan cahaya redup. Ini akan membantu untuk berehat. Berkesan juga dianggap kompres air sejuk, serta aromaterapi. Minyak pati mempunyai kesan menenangkan pada badan..

Pencegahan

Untuk pencegahan sakit kepala, perlu, pertama sekali, untuk menormalkan gaya hidup. Keletihan fizikal dan emosi harus dielakkan, tekanan harus dikurangkan. Penting untuk berusaha dalam suasana positif sepanjang masa. Pencegahan sakit kepala sekunder di kuil - rawatan penyakit kronik tepat pada masanya.

Apa yang perlu dilakukan jika kepala anda sakit di kawasan kuil

Apabila seseorang mengalami sakit kepala dan menekan pelipisnya, itu membuatnya menderita. Dengan tekanan ini, sukar untuk fokus pada tugas yang paling mudah..

Sekiranya rasa sakit di kuil berlaku setiap hari - ini adalah gejala yang membimbangkan. Mengapa mereka muncul?

Artikel ini akan menerangkan sebab-sebab yang paling umum mengapa seseorang sering mengalami sakit di pelipisnya, serta apa yang perlu dilakukan untuk menghentikan ketidakselesaan yang sangat kuat yang timbul di kawasan ini..

Ciri kesakitan

Sekiranya seseorang selalu mengalami sakit kepala di pelipis, dan rasa tidak selesa di bahagian kepala menghancurkan - ini adalah kesempatan untuk memikirkan kesihatan anda.

Ketidakselesaan, dalam kes ini, boleh menjadi watak tajam yang menusuk seluruh tubuh..

Sakit kepala yang teruk berlaku di tengkuk dan kemudian melokal di pelipis. Satu kuil boleh berdenyut..

Mengapa riak berlaku? Punca fenomena ini terletak di lokasi arteri temporal di kawasan kuil.

Kesakitan dengan tekanan yang kuat di kepala boleh berlangsung dari beberapa minit hingga tiga hingga empat jam. Keamatan sindrom kesakitan bergantung pada ciri-ciri individu orang tersebut.

Apabila ketidakselesaan sangat menekan di bahagian kepala dan pelipis, ada keperluan untuk langkah-langkah terapi. Tidak ada yang menyukai keadaan di mana wiski sakit, apa yang harus dilakukan dalam kes ini?

Sebelum kita menjawab soalan ini, kita harus mengemukakan sebab-sebab utama mengapa seseorang sering mengalami sakit kepala dan tekanan.

Sebab-sebabnya

Jadi, mengapa sakit kepala di kuil setiap hari? Sebab-sebab ini agak berbeza..

Tekanan dan ketidakselesaan di pelipis dan kepala dapat dikaitkan baik dengan terlalu banyak kerja seseorang, dan dengan adanya penyakit berbahaya.

Selalunya, sakit kepala yang berlaku di pelipis adalah hasil dari pengubahan ujung saraf serviks dan rahang atas.

Kenapa? Punca kesakitan di kuil, dalam kes ini, berkaitan dengan overtrain ujung saraf punggung atau serviks.

Sekiranya tekanan pada pelipis dirasakan setiap hari, maka penyebabnya mungkin berkaitan dengan penyakit ini.

Walau apa pun, jika rasa sakit di pelipis sering terjadi, sementara orang itu diseksa dengan serius - inilah sebab untuk menjalani pemeriksaan perubatan.

Mungkin ketidakselesaan yang sering memberi tekanan pada pelipis menunjukkan komplikasi atau patologi penyakit ini. Dalam kes ini, seseorang perlu mendiagnosis patologinya, dan kemudian mengambil langkah-langkah terapeutik.

Oleh itu, jika kesakitan di kuil mengganggu seseorang setiap hari, ini mungkin menunjukkan penyakit dan penyakit seperti itu:

  1. Influenza, penyakit virus. Seseorang yang menghidap selesema dapat merasakan tekanan yang sangat kuat di kuil mereka. Kepalanya sakit setiap hari, dan semakin cepat penyakit virus itu berkembang, semakin kuat kesakitannya. Apa penyakit virus yang kita bicarakan? Pertama sekali, perlu diperhatikan sakit tekak. Juga, simptomologi ini menampakkan diri dengan brucellosis, penyakit Lyme, demam denggi dan penyakit virus lain..
  2. Migrain. Dengan migrain, seseorang merasakan kesakitan yang sangat teruk di kuil-kuil. Riak mungkin terasa di kawasan ini. Kepala dengan penyakit ini sakit, terutamanya pada waktu pagi. Ketidakselesaan adalah akut. Sebagai komplikasi migrain, gangguan penglihatan dan pendengaran adalah mungkin. Pesakit hampir tidak bertindak balas terhadap rangsangan luaran seperti cahaya terang atau muzik kuat. Kesakitan di kuil lebih teruk ketika berjalan. Pada waktu petang, rasa tidak selesa di kepala tidak hancur. Ramai orang yang mempunyai simptomologi ini mengaitkannya dengan terlalu banyak kerja. Sebenarnya, manifestasi gejala migrain mesti dihentikan tepat pada masanya. Bagaimana hendak melakukannya? Pertama sekali, pesakit harus mendapatkan bantuan perubatan di hospital. Doktor akan menetapkan rawatan untuknya dan, jika perlu, akan memberi ubat yang sesuai.
  3. Kitaran haid. Salah satu tanda PMS adalah sakit di kuil yang kerap. Ketidakselesaan yang dirasakan oleh gadis-gadis di kepala boleh berlaku akibat kesihatan mereka yang buruk. Apa yang perlu dilakukan untuk menghentikan ketidakselesaan pramenstruasi? Sekiranya anda minum pil anestetik, rasa tidak selesa akan cepat hilang. Namun, jika seorang wanita merasakan denyutan di pelipisnya, maka akan lebih sukar baginya untuk menghilangkan rasa sakit di kepalanya.
  4. Perubahan tahap hormon. Selalunya sakit kepala di pelipis pada wanita semasa menopaus. Kenapa? Ini disebabkan oleh perubahan hormon pada badan wanita. Dalam kes ini, jika seorang wanita selepas 50 tahun mengalami sakit kepala untuk masa yang lama - ini adalah tanda pertama menopaus.
  5. Penurunan. Apabila seseorang mengalami kesakitan di pelipisnya, sementara ketidakselesaan itu terasa sakit dan membosankan, terdapat risiko tinggi untuk menurunkan tekanan intrakranialnya. Penyakit ini disertai dengan gangguan penglihatan dan pendengaran. Bagi banyak pesakit, penurunan tekanan intrakranial dipenuhi dengan sejumlah komplikasi. Itulah sebabnya penting untuk mendiagnosis penyakit tepat pada masanya.
  6. Pheochromocytoma adrenal. Dengan penyakit seperti itu, pesakit tidak hanya merasa sakit di kuil. Denyutan yang menyakitkan dirasakan di kawasan ini. Mengapa wiski sakit? Ini semua mengenai adrenalin berlebihan.

Akibatnya, di dalam tubuh manusia, tekanan darah meningkat dengan mendadak.

Gejala lain dari pheochromocytoma adrenal juga dapat dibezakan: pucat kulit, mual, berpeluh berlebihan. Seorang pesakit yang menderita penyakit ini mengalami kesakitan yang teruk di pelipis dan kepalanya.

Berapa lama serangan sakit? Dengan penyakit seperti itu, seseorang dapat merasa tidak selesa dari 5 minit hingga beberapa jam.

Manifestasi gejala yang kerap adalah sebab untuk menjalani pemeriksaan perubatan.

Tekanan intrakranial meningkat

Nama perubatan untuk penyakit ini adalah hipertensi intrakranial. Dengan penyakit ini, pesakit merasa sakit teruk di pelipis dan di kepala.

Kedudukannya diperburuk dengan kehadiran mengi di telinga. Rasa sakit akan reda jika seseorang mengambil posisi berbohong.

Hipertensi intrakranial sering berlaku pada orang yang terdedah kepada kepenuhan. Untuk menghentikan kesakitan di kuil, mereka perlu mengikuti diet yang ketat..

Keracunan badan

Dalam kebanyakan kes, mabuk badan menimbulkan keracunan makanan. Dengan penyakit seperti itu, di kuil-kuil seseorang merasa sakit, kadang-kadang berdenyut-denyut.

Keracunan makanan disertai dengan gejala lain, seperti: loya, muntah, pening, demam.

Mengenai muntah, mereka tidak selalu hadir.

Mengapa mabuk berlaku di dalam badan? Bersama dengan makanan yang rosak atau berkualiti rendah, toksin patogen masuk ke dalam perut manusia, yang menimbulkan kesihatan yang buruk.

Untuk membuang toksin dari perut, perlu memprovokasi muntah.

Dengan keracunan makanan, pesakit disyorkan untuk mengambil sorben yang menyelimuti toksin patogen dan menyumbang kepada penghapusan cepat dari badan.

Kesakitan di pelipis boleh berlaku kerana kurang tidur. Orang yang mengalami insomnia kerap mengalami masalah ini..

Untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan ini, mereka harus berehat dan tidur lena. Sekiranya tidur yang nyenyak tidak mungkin disebabkan oleh insomnia, disarankan untuk minum pil tidur..

Rawatan perubatan

Apabila seseorang mempunyai wiski untuk waktu yang lama, ada keperluan untuk menghentikan sensasi yang tidak selesa.

Perkara pertama yang harus dilakukan oleh pesakit adalah pergi ke hospital untuk pemeriksaan perubatan. Tetapi, jika kepalanya tidak sering sakit, ada kemungkinan besar penyakit itu timbul secara keadaan.

Mungkin faktor yang memprovokasi dia adalah kerja berlebihan atau kurang tidur.

Dalam kes ini, seseorang harus cuti sehari di tempat kerja dan mendapat tidur yang cukup. Setelah tidur nyenyak, dia akan merasakan lonjakan kekuatan, dan rasa tidak selesa di pelipisnya akan hilang.

Sekiranya kepala sakit secara berkala, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi. Dia akan memberikan ujian yang sesuai kepada pesakit..

Bergantung pada keputusan ujian, ahli terapi akan memberi janji temu kepada pesakit dengan doktor lain, misalnya, ahli gastroenterologi.

  • Sekiranya pesakit diberi diagnosis hipertensi, maka untuk menghentikan rasa sakit di kuil, dia akan diberi ubat yang menurunkan tekanan darah. Ini boleh menjadi captopril atau anaprilin.
  • Sekiranya pesakit mengalami migrain, dia akan diberi ubat analgesik. Anda boleh menghentikan ketidakselesaan di kuil hanya dengan bantuan ubat kuat, yang mungkin termasuk bahan aktif narkotik.
  • Sekiranya seseorang mengalami sakit kepala yang teruk kerana kejutan psiko-emosi yang berpanjangan, dia harus minum ubat kumpulan analgesik. Apa ubat yang boleh saya minum?

Dalam kes ini, pesakit diberi ubat anti-radang, seperti, misalnya, Paracetamol, Analgin atau Ibuprofen.

Tetapi, jika kesakitan yang timbul akibat tekanan sangat teruk, sukar untuk menghentikannya dengan antipiretik..

Oleh itu, pesakit diberi ubat yang lebih kuat, seperti, misalnya, Nurofen atau Spazmalgon.

Rawatan di rumah

Hampir semua doktor menasihati pesakit dengan terapi manual kesakitan sementara. Salah satu komponennya ialah urut..

Sudah tentu, tidak setiap orang berpeluang menjalani terapi manual dengan ahli terapi urut profesional, jadi penting untuk menguasai urut diri.

Agar berkesan, perlu bertindak dengan cara yang disasarkan pada bahagian kepala yang menyakitkan, iaitu di pelipis.

Jadi, jari telunjuk harus diletakkan di tengah pelipis. Selepas itu, tekanan harus dilakukan di kawasan ini 10-20 kali.

Sekiranya ketidakselesaan itu sangat kuat, anda perlu melemahkan tekanan pada zon temporal dengan jari anda, seperti dengan urutan diri yang kuat, anda dapat meningkatkan serangan sakit.

Adalah penting bahawa bilik di mana pesakit berada mempunyai udara segar. Sekiranya seseorang yang menderita kesakitan sementara mempunyai peluang untuk keluar ke udara segar, anda harus menggunakannya..

Tetapi jika dia mengalami ketidakselesaan kepala yang teruk, jalan kaki harus ditangguhkan..

Di bilik di mana pesakit berada, cahaya terang tidak boleh dihidupkan. Sekiranya diterangi cahaya matahari, anda harus menutup tirai.

Cadangan ini sangat penting bagi pesakit migrain, kerana, seperti yang anda ketahui, cahaya terang bagi mereka adalah perangsang kesakitan.

Diet

Penting bagi seseorang yang mengalami ketidakselesaan sakit kepala secara berkala untuk makan dengan betul..

Pertama sekali, dia harus mengecualikan makanan dietnya yang termasuk monosodium glutamat..

Apakah bahan ini? Monosodium glutamat adalah makanan tambahan khusus yang terdapat dalam makanan yang diproses..

Dalam kebanyakan kes, suplemen ini terdapat dalam daging dan sosej yang diproses. Apakah bahaya monosodium glutamat??

Hakikatnya suplemen ini meningkatkan sindrom kesakitan..

Itulah sebabnya, pesakit yang menderita penyakit yang menyakitkan, tidak digalakkan memakan makanan yang mengandungi makanan tambahan ini.

Sekiranya seseorang memakan produk yang mengandungi monosodium glutamat, maka selepas 15-20 minit dia akan merasa tidak selesa di kepala.

Di zon temporal, riak yang kuat dapat dirasakan, dan di dahi - rasa sakit yang membosankan.

Sebagai tambahan kepada monosodium glutamat, seseorang yang mengalami ketidakselesaan kepala yang kerap berlaku perlu meninggalkan nitrit.

Nitrit adalah garam asid nitrat, yang, seperti suplemen pemakanan, menimbulkan permulaan kesakitan. Makanan apa yang mengandungi nitrit?

  • Sosej Bologna.
  • Ham dalam tin.
  • Makanan segera (mis. Hot dog).
  • Ikan salai.
  • Salami.
  • Coklat.

Pesakit dengan migrain dikontraindikasikan dalam memakan coklat. Kenapa? Faktanya adalah bahawa produk ini adalah salah satu pencetus migrain yang paling kuat, kerana ia mengandungi kafein..

Tekan di kuil: apa maksudnya

Dengan rasa sakit ketika menekan pelipis sekurang-kurangnya sekali, hampir setiap orang telah bertemu. Masalah ini dianggap salah satu yang paling biasa pada pesakit dengan cephalalgia yang menyakitkan..

Sekiranya pesakit mengadu bahawa dia sering menekan di pelipisnya, doktor akan berusaha mengetahui faktor-faktor berikut:

  • tekanan apa yang diberikan di kepala, keterukan keadaan;
  • intensiti dan sifat sakit kepala;
  • kerana terdapat tekanan di kuil-kuil yang dapat menimbulkan rasa sakit;
  • dari dua sisi atau dari satu wiski hancur;
  • apa yang disertainya - seseorang mungkin merasa pening, mungkin merasa mual, terhuyung-huyung ketika berjalan, nadi menjadi kerap, dll.
  • penyetempatan - perasaan tekanan hanya di pelipis atau pada masa yang sama menekan di bahagian belakang kepala, dahi, zon parietal, menekan pada telinga, dll.
  • tempoh ketidakselesaan dan ketidakselesaan.

Terdapat aduan jenis ini: wiski terbakar, tetapi tanpa rasa sakit.

Bagaimanapun, hanya setelah menerangkan keseluruhan kompleks gejala dapat dibuat diagnosis awal mengenai perkembangan patologi.

Sebab utama

Punca kesakitan di kuil boleh menjadi faktor dalaman dan luaran..

Penyebab dalaman paling berbahaya, kerana ia menunjukkan adanya patologi atau kerosakan organ tertentu, misalnya, tulang belakang, hati, ginjal, saluran darah, dan lain-lain.

Dalam beberapa kes, kita bercakap mengenai perkembangan penyakit serius - pembentukan tumor, strok, pendarahan.

Punca sakit kepala luaran adalah perubahan cuaca, lama tinggal di tempat yang bising, hipotermia atau terlalu panas badan. Dalam kes ini, sakitnya berkala.

Sekiranya, semasa menghilangkan faktor luaran, rasa sakit hilang dengan sendirinya, maka penyebab dalaman memerlukan pendekatan perubatan yang berkelayakan.

Sangat disarankan untuk tidak melakukan rawatan diri untuk mengelakkan komplikasi serius. Perkara ini berlaku terutamanya untuk sakit kepala yang teruk.

Marilah kita memikirkan alasan individu yang memerlukan perhatian khusus dan pertimbangan terperinci..

Gangguan nada vaskular serebrum

Perubahan nada adalah penyempitan atau pengembangan arteri dan urat pada serebrum. Dalam kes ini, terdapat pelanggaran peredaran otak dan pemakanan di mana-mana bahagian otak.

Anhydistonia serebrum disertai dengan gejala berikut:

  • bisikan wiski, sakit kusam boleh berlaku di sebelah kiri dan di sebelah kanan;
  • pada masa yang sama menekan dahi, sementara mata dapat berkedut;
  • pening, ingatan terganggu;
  • sawan boleh berlaku setiap hari pada waktu siang atau malam, sakit kepala boleh berlangsung beberapa hari;
  • pelipat tenggelam muncul, mati rasa jari;
  • sakit kepala, insomnia, atau gangguan tidur.

Gejala seperti itu adalah loceng yang membimbangkan dalam perkembangan patologi serius..

Sakit kepala atau migrain

Ciri utama migrain atau hemikrania (secara saintifik) adalah intensiti sakit kepala yang tinggi, yang dilokalisasikan di satu sisi kepala.


Gejala migrain bersamaan:

  • kesakitan paroxysmal yang teruk;
  • denyutan di kuil, rahang atas, kawasan frontal dan oksipital;
  • perasaan kenyang di kepala, sementara mata dari bahagian yang terkena sakit sering;
  • reaksi terhadap rangsangan luaran (cahaya, bunyi, bunyi, bau);
  • mengantuk;
  • perubahan mood yang tidak bermotivasi;
  • sakit, muntah, pening, kelemahan umum muncul.

Serangan migrain boleh berlangsung dari 1 jam hingga beberapa hari. Adalah dipercayai bahawa dalam kebanyakan kes wanita terdedah kepada hemikrania.

Ubat pertama untuk kesakitan sementara migrain adalah ketenangan, keheningan, berehat di bilik gelap tanpa suara yang luar biasa (ketukan, muzik, bunyi).

Migrain sering dikelirukan dengan sakit kluster, yang mempunyai simptom yang serupa - sakit satu sisi di sebelah kanan atau kiri, memancar ke orbit. Pada masa yang sama menekan mahkota, telinga, dahi, kawasan di dalam mata.

Gejala ciri adalah hidung tersumbat dan terkoyak, sementara fundus mungkin memerah. Walau bagaimanapun, kesakitan tegangan lebih kerap menyerang lelaki.

Perubahan iklim

Ramai orang bertindak balas terhadap perubahan keadaan cuaca. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang yang mengalami pergantungan cuaca..

Kesakitan yang serupa boleh berlaku walaupun seseorang mempunyai kesihatan yang normal dan tekanannya normal. Sebagai contoh, ia sering bertelinga dan terdapat rasa sakit di kuil-kuil selepas penerbangan.

Perubahan yang ketara dalam zon waktu atau iklim (misalnya, dari sejuk ke panas) dapat menyebabkan meremas di pelipis, mual, pening, bahkan muntah.

Fluktuasi tekanan intrakranial dan darah

Kuil dan dahi sakit, bahagian belakang kepala sakit, kepala sakit sangat - ini adalah gejala utama hipertensi intrakranial. Dalam kes ini, rasa sakit yang mendadak disertai dengan:

  • loya, muntah, sentiasa mahu tidur;
  • keletihan, penurunan perhatian;
  • tekanan darah tinggi atau tekanan darah rendah;
  • penampilan lingkaran hitam di bawah mata, gangguan penglihatan;
  • pengsan, sakit di zon kolar;
  • keadaan kegembiraan, kerengsaan berterusan.

Dengan pergerakan (dengan kecondongan, putaran tajam di kepala dan leher), rasa sakit semasa ICP semakin meningkat. Jenis hipertensi intrakranial bergantung pada sifat dan sebab penampilannya.

Penyakit berjangkit atau virus

Sakit kepala yang menekan di kuil dianggap sebagai salah satu gejala utama munculnya virus atau jangkitan di dalam badan. Penyakit seperti itu termasuk meningitis, ensefalitis, brucellosis, influenza, jangkitan virus pernafasan akut, sinusitis frontal, sinusitis dan masalah pernafasan lain..

Tanda-tanda permulaan proses keradangan:

  • kuat memecahkan wiski;
  • batuk muncul, sementara sakit menelan;
  • resdung tersumbat;
  • amandel boleh membengkak;
  • mungkin menjadi pening jika anda berbaring atau bangun dengan mendadak;
  • terdapat peningkatan suhu, demam, menggigil, kejang atau demam;
  • kadang-kadang mual, muntah, sakit di tulang mungkin muncul.

Apa yang harus dilakukan dalam kes ini akan memberi jawapan doktor yang berkelayakan. Bahkan orang dewasa (atau kanak-kanak) yang mempunyai penyakit catarrhal ringan harus ingat bahawa ia boleh menjadi keradangan serius di dalam badan..

Tekanan apa jika wiski sakit

Kesakitan sementara sering menyebabkan kekejangan saluran darah walaupun di bawah tekanan normal. Tetapi selalunya penyebab cephalgia adalah adanya osteochondrosis serviks atau VVD (dystonia vegetatif-vaskular).

Berisiko adalah penghidap diabetes, masalah buah pinggang, hipertensi atau hipotensi. Ramai yang berminat dengan tekanan kesakitan temporal yang biasanya muncul..

Menurut doktor, boleh dikatakan bahawa peningkatan tekanan darah lebih kerap diperhatikan.

Gejala vasospasme yang bersamaan:

  • berdenyut kuat di pelipis, rasa sakit semakin kuat ketika ditekan;
  • menekan di kepala;
  • menekan hidung, sementara ada yang mengadu bahawa pada waktu serangan, telinga mereka ditekan kuat;
  • mengurangkan tulang pipi;
  • terdapat pelanggaran irama jantung, atau serangan sensasi kekurangan udara;
  • pening, tinitus, pingsan, loya muncul.


Biasanya, kesakitan pada VVD muncul ketika bangun tidur, tanpa meninggalkan seseorang sepanjang hari. Adalah mungkin untuk menormalkan tekanan dengan bantuan ubat penahan sakit atau alat bantu: relaksasi, urut atau senaman.

Kitaran haid

Terhadap latar belakang perubahan hormon dalam badan, kanak-kanak perempuan dan wanita sering menderita sakit di mana mereka memampatkan pelipis dan dahi.

Ini berlaku dalam kes berikut:

  • semasa ovulasi atau PMS (sindrom pramenstruasi), dengan usia, kekerapan dan intensiti kejang menurun;
  • semasa kehamilan, selepas melahirkan, simptomologi ini biasanya hilang;
  • wanita menopaus dicirikan oleh fakta bahawa mereka sering mengalami kesakitan di pelipis mereka.

Sistem saraf autonomi yang tidak berfungsi

Neuralgia trigeminal adalah patologi kronik. Selalunya muncul pada orang yang lebih tua dari usia pertengahan.

  • sakit yang tajam semasa menekan pada pelipis atau menyentuh kulit (walaupun semasa memakai solek pada wajah atau menggosok gigi);
  • sindrom ini digambarkan sebagai kejutan, lebih kerap meninju pelipis di sebelah kiri;
  • serangan bermula dengan kawasan temporal, kemudian rasa sakit melepasi tulang pipi dan jambatan hidung, secara beransur-ansur turun ke rahang bawah;
  • mengembung ketika mengunyah urat di pelipis;
  • selalunya pesakit menyuarakan keluhan seperti berikut: wiski kebas ketika mengunyah makanan pejal;
  • sukar untuk membongkok; seseorang tidak boleh melakukan pergerakan secara tiba-tiba;
  • sawan boleh menyeksa seseorang selama beberapa hari.

Patologi kronik jenis ini harus dirawat hanya dengan bantuan doktor di institusi perubatan. Kesakitan paroxysmal biasanya berlaku dengan teruk, melumpuhkan sepenuhnya irama kehidupan penghidap yang normal.

Mabuk

Apa mabuk dari:

  • makan makanan yang manja;
  • jika anda menghidu bau karbon monoksida atau bau;
  • penggunaan barangan rumah berkualiti rendah (mainan, pakaian, hiasan atau bahan binaan, dll.);
  • selepas alkohol atau selepas merokok, terutamanya ketika menyalahgunakan tabiat buruk.

Faktor-faktor ini menyebabkan kesakitan yang teruk di kedua-dua belah pihak, di mana memampatkan pelipis, sakit di bahagian belakang kepala dan dahi. Dalam kes ini, kerengsaan organ mukosa (hidung, tekak, mata) berlaku, serta mual dan muntah..

Adalah disyorkan untuk segera memanggil ambulans dan menyerahkan sepenuhnya diri anda ke tangan profesional. Keracunan yang kuat boleh mencetuskan kerosakan organ dan sistem vital, contohnya, kekebalan, pembuluh darah, jantung dan lain-lain.

Sindrom Horton (arteritis temporal)

Dengan patologi ini, keradangan pada arteri besar dan sederhana yang terletak berdekatan dengan arteri karotid berlaku..

  • wiski berdenyut di sebelah kanan atau kiri;
  • kesakitan boleh jadi berbeza - monoton membosankan atau tajam dan tajam;
  • selalunya sindrom kesakitan meluas ke zon kolar;
  • kuil yang terkena dengan ketegangan boleh membengkak, hingga pembengkakan teruk;
  • dengan tekanan di kepala, semasa bercakap atau mengunyah, rasa sakit semakin meningkat;
  • gangguan penglihatan, demam.

Arteritis temporal sering menyerang orang tua. Sekiranya penyakit ini tidak diubati, maka bermulanya kebutaan sepenuhnya, dan seterusnya strok serebrum, adalah mungkin.

Cardiopsychoneurosis

Patologi ini biasanya dijumpai pada orang muda. Penyakit ini mungkin disertai oleh krisis berkala:

  • tusukan wiski dan hati;
  • terbang di depan mata;
  • sensasi benjolan yang tidak menyenangkan di kerongkong, kebas anggota badan;
  • perasaan panik dan ketakutan yang tidak bermotivasi;
  • gemetar, pening, berpeluh meningkat;
  • serangan itu berakhir dengan membuang air kecil atau najis yang longgar.

Anda disyorkan untuk mengambil ubat penenang atau ubat penenang yang diresepkan oleh doktor semasa krisis..

Tekanan dan ketegangan saraf

Doktor menentukan kesakitan yang mendesak di pelipis setelah tekanan dengan istilah "topi keledar neurotik". Ini adalah keadaan di mana kepala seolah-olah berada dalam gelung..

Neurosis yang berpanjangan boleh menimbulkan gangguan mental yang serius. Ketegangan saraf diperburuk oleh kerja berlebihan, tabiat buruk dari rokok atau penyalahgunaan alkohol.

Dianjurkan untuk berhenti gugup, minum ubat penenang, urut diri sendiri, belajar cara berehat.

Kecenderungan keturunan

Kecenderungan genetik adalah salah satu faktor terpenting yang diambil kira semasa memeriksa patologi atau penyakit.

Sekiranya keluarga sudah mengalami masalah vaskular atau neurologi yang stabil, maka anak itu secara automatik tergolong dalam kumpulan risiko.

Cephalalgia idiopatik mungkin diperhatikan, tetapi jenis ini agak jarang berlaku. Kesakitan biasanya berlaku di kawasan temporal, secara beransur-ansur merebak ke dahi atau meresap.

Arteriosklerosis serebrum

Atherosclerosis adalah patologi berbahaya yang mempunyai sifat menyimpan plak di dinding dalaman saluran darah. Sekiranya lumen kapal bertindih sekurang-kurangnya separuh, gejala berikut akan muncul:

  • sakit kepala dengan tempoh dan intensiti yang berbeza-beza di bahagian depan dan pelipis;
  • pening, loya, tinitus;
  • kegelisahan, kerengsaan;
  • penyimpangan tidur, berasa letih;
  • penurunan ingatan, perhatian, prestasi.

Orang yang menderita hipertensi, berat badan berlebihan atau masalah buah pinggang sangat terdedah kepada penyakit ini..

Indomethacin

Sakit kepala sensitif dicirikan oleh perkembangan kejang di satu pihak, yang berlangsung dari beberapa minit hingga 2 jam.

Serangan cephalgia temporal seperti itu dihentikan hanya oleh indomethacin. Walau bagaimanapun, jika rasa sakit itu kekal, maka pemeriksaan perubatan lengkap diperlukan..

Kerosakan otak

Kesakitan yang kerap dan meningkat ketika menghancurkan kuil boleh menjadi gejala penyakit serius yang agak berbahaya..

Sebagai contoh, tumor jinak atau malignan yang pelbagai:

  • berkembang dari tisu otak (neuron dan epitelium), ini termasuk ependymoma jinak, glioma, astrocytoma;
  • terbentuk dari meninges - meningioma;
  • tumbuh dari saraf kranial (neuroma);
  • berasal dari sel hipofisis (adenoma hipofisis);
  • tumor dysembryogenetic yang berlaku pada masa pranatal apabila pembezaan tisu normal terganggu;
  • metastasis dari organ di luar rongga kranial yang memasuki otak dengan aliran keluar darah.

Terdapat luka otak yang lain. Adalah dipercayai bahawa tumor ganas mempunyai perkembangan paling cepat..

Rawatan tepat pada masanya pada peringkat awal memungkinkan untuk mendapatkan rawatan ubat. Kes berjalan memerlukan pembedahan.

Diet dan diet yang tidak sihat

Diet yang tidak seimbang, diet tetap untuk penurunan berat badan, serta beberapa produk dapat menimbulkan rasa sakit di kuil.

Produk apa yang harus berhati-hati:

  • nitrat;
  • tyramine, yang mendominasi coklat dalam jumlah besar;
  • monosodium glutamat, yang berlaku dalam keropok, kerepek, rempah, sos, soda;
  • penyalahgunaan kopi.

Kesakitan akibat kekurangan zat makanan disertai dengan ketegangan dan rasa sakit di pelipis, serta kekejangan otot-otot wajah.

Sindrom visual komputer

Patologi ini adalah momok masa moden. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pengaturcara, pekerja pejabat, pengurus atau orang yang biasa tinggal di komputer untuk jangka masa yang lama.

Dalam kes ini, gejala kompleks berkembang:

  • menghancurkan wiski semasa duduk di komputer atau selepas bekerja;
  • masalah penglihatan (umum dan petang);
  • kekeringan dan kemerahan mata muncul;
  • sakit di kawasan tulang belakang atau serviks.


Langkah segera mesti diambil agar sindrom ini tidak berubah menjadi patologi kronik. Tukar kedudukan anda dengan kerap dan lakukan senaman santai untuk merehatkan badan dan mata anda..

Doktor mana dan bila hendak pergi?

Sekiranya serangan kesakitan sementara mengganggu lebih dari 3 kali seminggu, disarankan untuk segera berjumpa pakar untuk menjalani diagnosis, menentukan faktor etiologi dan menerima rawatan lebih lanjut.

Pakar dalam bidang ini adalah pakar neurologi, ahli terapi, psikoterapis, pakar otolaryngologi, doktor gigi dan optometris.

Pada perundingan tersebut, sifat serangan dapat ditentukan. Doktor tidak termasuk psikosomatik (tekanan, kekacauan dalam hidup, kejutan saraf yang teruk) dan rujukan untuk pemeriksaan diberikan.

Diagnosis dan rawatan patologi

Untuk menentukan diagnosis yang tepat, prosedur berikut ditetapkan:

  • penghantaran ujian darah am dan biokimia;
  • EEG (electroencephalogram) untuk memeriksa aktiviti otak;
  • X-ray sekiranya berlaku kecederaan, jatuh;
  • koagulogram untuk memeriksa kebekuan darah;
  • MRI (pengimejan resonans magnetik) untuk menentukan kehadiran neoplasma;
  • CT (komputasi tomografi) untuk diagnosis strok, pendarahan, proses keradangan;
  • Ultrasound atau angiografi untuk mengesan gangguan vaskular.

Menurut hasil kajian, rawatan ubat individu dipilih.

Fisioterapi

Tugas utama rawatan fisioterapeutik adalah untuk melegakan kejang, serta pengaturan saluran darah.

  1. Pancuran bulat.
  2. Terapi laser untuk zon kolar serviks.
  3. Mandi kontras dan karbon.
  4. Elektroforesis.
  5. Darsonvalization kepala.
  6. Skema gabungan: magnetoterapi + elektroforesis ubat.

Semua prosedur dalam jumlah yang diperlukan ditetapkan dengan ketat oleh pakar..

Terapi ubat

Dengan kesakitan yang teruk di kuil, anda boleh minum ubat penahan sakit sendiri di rumah..

Terdapat pil penahan sakit di kaunter

NamaJadual penerimaan tetamu
SpazmalgonAmbil 1-2 kapsul untuk menghilangkan rasa sakit, tidak lebih dari 3 kali sehari
CitramonMinum 1 tablet. 3-4 kali sehari
NurofenLarutkan 1 tablet. Minum komposisi maksimum 4 kali sehari

Walau apa pun, apa yang harus diminum dari kesakitan dalam patologi tertentu harus ditentukan oleh pakar.

Pengurusan diri dari serangan kesakitan

Untuk melegakan serangan tunggal, ambil ubat penahan sakit ringan. Dan anda juga boleh menggunakan alat bantu:

  • urut ke titik tertentu;
  • mandi dengan kontras atau berehat di mandi air suam dengan ramuan herba atau minyak pati kegemaran anda;
  • buat kompres sejuk (untuk kemerahan muka) atau losyen panas untuk wiski (jika pucat muncul);
  • keluar ke udara segar dengan kekurangan oksigen;
  • cuba tidur di tempat yang sunyi.

Ubat rakyat

Kaedah rakyat yang diuji dengan baik membantu dengan baik.
Resipi dengan Valerian Root.
Kisar 20-30 g akar valerian, tuangkan segelas air mendidih. Campuran perlu bertahan selama 15-20 minit dalam mandi air, biarkan selama kira-kira 40 minit. Kaldu membantu dengan serangan migrain. Ambil dengan perut kosong 2-3 kali sehari dengan sekurang-kurangnya 1 minggu.
Aromaterapi.
Sekiranya rasa sakit berlaku, urut wiski dengan minyak lavender atau pudina. Ia juga bermanfaat untuk bernafas dengan eter..
Resepi Kubis.
Hancurkan daun kubis sehingga jus keluar dari mereka. Pasang ke kuil, perbaiki dengan cara improvisasi.

Kemungkinan komplikasi

Kesakitan sementara tidak boleh diabaikan. Sebagai peraturan, mereka tidak menyebarkan tubuh tanpa perubahan patologi..

  • dalam beberapa kes, gangguan penglihatan berlaku (kadang-kadang menjadi buta);
  • sentiasa berdering atau tinitus, sehingga kehilangan pendengaran;
  • mungkin perubahan dalam jiwa, kekeliruan;
  • kesakitan menyebabkan perubahan mood yang tidak bermotivasi, mudah marah;
  • keadaan kemurungan muncul, sebelum kehilangan minat dalam hidup;
  • sakit kuil sering menunjukkan adanya patologi berbahaya.

Ubat penahan sakit hanya membawa kelegaan sementara. Oleh itu, anda perlu mendekati rawatan badan anda secara serius.

Pencegahan penyakit

Langkah pencegahan bukan sahaja dapat meredakan kejang, tetapi bahkan dapat menghilangkan cephalalgia temporal selama-lamanya. Pertama sekali, anda perlu menganalisis gaya hidup anda dan membetulkan perkara yang hilang..

Ikuti peraturan mudah:

  • Pilih makanan yang diperkaya dengan vitamin;
  • tidak termasuk produk dengan tiramina, seperti coklat, daging asap, keju, kacang;
  • ventilasi ruang tamu setiap hari;
  • Jangan gementar atau panik, cuba fokus pada kebaikan;
  • secara berkala menjalani kursus fisioterapi, akupresur, akupunktur dan prosedur berguna lain;
  • masuk sukan, yoga, Pilates, berenang, gimnastik banyak membantu, yang utama ialah kelasnya tetap;
  • rancang rutin harian anda, tidur, bangun dan makan pada masa yang sama;
  • rehat penuh selama lapan jam diperlukan;
  • berhenti merokok, alkohol, penyalahgunaan dadah;
  • berjumpa doktor dengan kerap.

Ulasan orang

Kirill Kosinsky:

Saya adalah bekas atlet, setelah meninggalkan pertempuran selama tiga tahun mereka diseksa oleh kesakitan, seolah-olah memalu di kuil mereka. Saya memutuskan untuk pergi ke doktor, menjalani pemeriksaan, menemui hematoma dalaman. Mereka mengatakan bahawa jika dia menunggu lebih lama, itu akan terlambat. Saya menasihati anda untuk segera berjumpa doktor, dan jangan tunggu.

Anna Belova:

Mengalami kesakitan temporal yang tajam. Terutama ketika saya mula membongkok atau memusingkan badan saya rasa sakit hanya berdenyut di pelipis saya. Saya pergi ke doktor, ternyata sinusitis saya sangat ketara. Saya minum pil, semuanya hilang. Jangan takut dengan doktor.

Baca Mengenai Pening