Utama Ketumbuhan

Gegar otak pada kanak-kanak - gejala dan tanda

Kanak-kanak yang aktif sering jatuh dan cedera. Apa gegaran pada kanak-kanak, gejala-gejalanya, pertolongan cemas kacang tanah adalah masalah utama dalam artikel ini. Mengetahui perkara-perkara asas tidak akan membiarkan ibu terjerumus ketika berlakunya tragedi dan akan membolehkan anda bertindak balas dengan segera kepada suatu situasi.

Kacang itu memukul kepalanya

Apa itu gegar otak?

Walaupun sedikit kepalanya di permukaan yang keras pada kanak-kanak tidak luput tanpa jejak. Tanda-tanda mungkin tidak segera muncul, dengan akibat yang serius.

Gegar otak merujuk kepada komplikasi di otak yang memberi kesan buruk kepada sistem saraf pusat. Salah satu gejala masalah adalah dinamika gangguan fungsi yang berkembang, berkembang secara berperingkat.

Nota! Sekiranya gegar otak tidak muncul pada saat-saat pertama selepas kejutan kanak-kanak, maka selepas beberapa saat mungkin kemerosotan kesejahteraan yang ketara.

Keterukan

Kuasaciri-ciri
SayaGegaran ringan dicirikan oleh sedikit pening dan kelemahan sementara, disertai dengan muntah. Kanak-kanak itu tidak kehilangan kesedaran dan bahkan dapat kembali ke permainan yang terganggu dalam 20-30 minit
IIKetika kepala dipukul, sedikit luka muncul di tengkorak, disertai dengan hematoma. Kanak-kanak itu dalam keadaan sujud untuk beberapa waktu, secara bebas tidak dapat bergerak, dan bahkan mungkin akan kehilangan kesedaran sebentar. Gejala khas adalah mual dengan muntah selama beberapa jam
IIIGegar otak yang paling teruk dan berbahaya, disertai dengan kecederaan dalaman dan pendarahan ke dalam tengkorak. Sebagai peraturan, kanak-kanak itu tidak sedarkan diri untuk jangka masa yang panjang

Tahap ketiga mengancam nyawa, jadi anda harus segera bertindak balas terhadap kecederaan dengan menghubungi ambulans dengan segera.

Kecederaan hematoma

Bahaya gegar otak untuk kanak-kanak sehingga setahun

Kecederaan kepala berbahaya bagi anak usia berapa pun, kerana bayi walaupun sedikit pukulan boleh membawa maut. Secara fisiologi, pada kanak-kanak di bawah satu tahun, berat badan diagihkan secara tidak seimbang - kepalanya lebih berat daripada badan. Oleh itu, ketika jatuh dari ketinggian, bayi selalu mendarat di bahagian parietal.

Walaupun dari pukulan kecil di lokasi lebam, benjolan akan muncul, sebagai bukti pembengkakan tisu. Tulang bayi lembut, sehingga setiap pukulan dapat menimbulkan keretakan di tengkorak, yang mungkin dalaman, tidak dapat diakses oleh definisi visual.

Akibat yang lebih serius dari lebam adalah perbezaan tisu tulang. Ini berlaku dengan pecahnya meninges dan memerlukan campur tangan operasi segera..

Maklumat tambahan. Bayi yang jatuh dari ketinggian yang tinggi boleh berakhir bukan hanya dengan gegaran otak, tetapi juga dengan patah tulang belakang serviks.

Kesan

Komarovsky mengatakan bahawa jika anda tidak memberi perhatian kepada lebam tepat pada masanya, pada masa akan datang bayi akan menghadapi kesukaran:

  • sakit kepala yang kerap akan menyiksanya;

Sakit kepala menyeksa bayi

  • bayi akan menjadi menangis, mudah marah;
  • akan cepat letih dan tidur dengan teruk.

Setelah mendapat sedikit gegaran, di masa depan anak itu akan berubah menjadi "barometer" kecil - dia akan meningkatkan kepekaan terhadap perubahan cuaca.

Penting! TBI yang teruk dari masa ke masa boleh menyebabkan perkembangan epilepsi.

Semua kesan gegar otak adalah terkumpul. Semakin parah tahap penyakit ini, semakin besar risiko terjejas perkembangan fizikal dan mental. Pada tahun-tahun berikutnya, anak mungkin mengalami tanda-tanda kemurungan (kerana sakit kepala) dan parkinsonisme.

Punca gegaran pada kanak-kanak di bawah satu tahun

Bukan sahaja kanak-kanak yang telah belajar berjalan boleh mendapat gegar otak, tetapi juga kanak-kanak yang baru dilahirkan dan belum duduk. Di antara bayi sehingga setahun, kadar kecederaan tertinggi adalah 25% daripada semua kes kecederaan kepala di kalangan kanak-kanak dari semua peringkat umur. Dari jumlah tersebut, 2% adalah bayi pada bulan pertama kehidupan.

Antara sebab yang menyebabkan otak menderita adalah yang paling ciri:

  • anak-anak kecil pada bulan pertama berjaya terjatuh dari katil, sofa, menukar meja;
  • terdapat kes apabila bayi yang baru lahir tergelincir dari tangan orang dewasa atau anak yang lebih tua;
  • Setelah belajar untuk duduk, seorang bayi yang menyusu, tidak dijaga, berisiko jatuh dari kereta bayi;
  • kanak-kanak merangkak atau mula berjalan sendiri sering memukul kepala mereka di perabot, dinding, lantai, sudut cembung.

Malahan pergerakan bayi yang sukar sebelum tidur boleh berakhir dengan gegar otak.

Cara mengelakkan masalah

Melindungi bayi dari kecederaan otak adalah tanggungjawab ibu bapa. Anda boleh mengelakkan gegaran dengan mengikuti peraturan berikut:

  • Jangan tinggalkan si kecil di sofa, katil dewasa, meja ganti, di dalam kereta dorong. Malah kanak-kanak yang tidak tahu bergolek akan tergelincir dengan mudah sekiranya dia aktif menggunakan kakinya;
  • Sebaik sahaja bayi dilepaskan ke lantai, semua objek pihak ketiga dikeluarkan dari bilik, di mana bayi boleh tersandung atau terkena;
  • Sebaiknya beli perabot dengan sudut bulat - ini akan mengurangkan risiko kecederaan serius.

Anda tidak boleh menggoncang anak kecil dan memukul mereka di kepala. Kedua-dua kanak-kanak berusia satu tahun dan yang baru dilahirkan belum tahu cara hidup mengikut peraturan orang dewasa. Langkah pendedahan seperti itu tidak akan menenangkan bayi, tetapi boleh menimbulkan gegaran otak.

Cara menentukan gegar otak pada kanak-kanak

Kesukaran terletak pada hakikat bahawa bayi belum dapat mengadu kesejahteraan. Oleh itu, ibu harus belajar mengenali gejala yang mencetuskan kejatuhan. Menangis adalah bukti pertama bahawa kanak-kanak sakit.

Tanda-tanda gegar otak:

  • bayi itu menolak makanan;
  • kurang tidur;
  • terdapat buritan berterusan yang boleh muntah;
  • kulit di wajah menjadi pucat.

Penting! Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, anda harus segera merasakan fontanel - dari gegaran meningkat.

Dengan bentuk kecederaan yang ringan, bayi dapat menenangkan diri setelah beberapa saat, ini sering membingungkan ibu bapa, sehingga melemahkan perhatian mereka. Walaupun lebam seperti itu, kacang mesti segera ditunjukkan kepada doktor (pakar neurologi atau pakar pediatrik).

Untuk gegaran sederhana pada bayi hingga setahun, kehilangan kesedaran untuk jangka masa 40 hingga 60 minit adalah ciri. Ini disebabkan oleh hubungan otak dengan tengkorak, yang berlaku semasa strok..

Pada kanak-kanak kecil, ciri patah tulang tengkorak dari gegar otak tahap 3 dapat dikenali dengan gejala berikut:

  • berpeluh
  • kegelisahan;
  • pucat pada kulit di wajah atau, sebaliknya, kemerahan disebabkan oleh aliran darah;
  • kehilangan jangka pendek penglihatan dan orientasi di ruang angkasa.

Cecair ringan mungkin keluar dari telinga atau hidung bayi. Cecair serebrospinal ini adalah bahan khas yang "wajib" melindungi otak dari kecederaan..

Berapa lama gejala muncul?

Sebelum bayi jatuh dan memukul kepalanya, ibu segera berusaha untuk mengetahui tanda-tanda gegar otak dan, tidak menemuinya, tenang. Pada bayi, tidak mungkin untuk segera menentukan kecederaan kepala, tidak kira seberapa parahnya..

Gejala pertama akan mula muncul dalam satu setengah jam, dan bahkan kemudian (yang disebut "tempoh terang"). Oleh itu, perhatian perlu dilakukan terhadap keadaan dan tingkah laku bayi selama beberapa hari selepas lebam.

Pertolongan cemas kepada bayi selepas musim gugur

Segera, sebaik sahaja remah jatuh, tindakan pertama ibu bapa adalah memanggil ambulans. Sebelum kedatangan doktor, mereka mematuhi peraturan berikut:

  • bayi dibaringkan di tempat tidur, dengan mengambil kira tahap kecederaan:
  1. dengan tahap ringan - hanya di sebelah (kedudukan ini tidak akan membiarkan bayi tersedak muntah, jika mereka muncul);
  2. dengan sederhana dan teruk - kaki kanak-kanak dibengkokkan di lutut, telapak tangan diletakkan di bawah pipi;

Kedudukan - tegas di sisinya

  • untuk mengurangkan sakit kepala, kompres sejuk diletakkan di tempat lebam;
  • semasa luka terbuka dan darah mengalir, kain kasa akan diperlukan.

Sekiranya si kecil enggan berbaring di buaian, menoleh, ibu dengan berhati-hati meletakkannya di tempat tidurnya dan duduk, berusaha menenangkan bayi.

Penting! Sekiranya cedera parah, anda tidak boleh membawa bayi ke dalam pelukannya - tulang belakangnya boleh rosak sekiranya jatuh dari ketinggian.

Apa yang dikontraindikasikan

Dalam keadaan di mana bayi telah memar kepalanya, ibu bapa tidak boleh menjerit dan panik. Ini hanya akan menakutkan ahli keluarga kecil, menambahkan lagi kerisauan. Terdapat sejumlah tindakan yang tidak dapat dilakukan jika bayi mengalami kecederaan tengkorak:

  • kanak-kanak itu tidak boleh dibaringkan, terutamanya jika dia tidak sedarkan diri;
  • mereka tidak membiarkan kacang tanpa pengawasan selama satu minit, pastikan ia tidak terbalik dan berdiri;
  • Jangan tepuk pipi dan goncangkan bahu;
  • jangan berikan ubat sakit pada anak anda;
  • tidak digalakkan meminum serbuk - ini dapat meningkatkan refleks muntah;
  • semua pergerakan tiba-tiba dikecualikan;
  • sebelum ambulans tiba, bayi tidak dibenarkan tidur.

Sebilangan ibu, setelah menemui luka di kepala bayi, cuba segera merawatnya dengan hijau, yodium atau alkohol. Ini tidak boleh dilakukan agar doktor yang datang dapat menilai keadaan dengan lebih tepat..

Bila perlu menghubungi pakar

Tanda-tanda gegar otak pada kanak-kanak yang berumur kurang dari satu tahun sedikit berbeza dengan gejala kanak-kanak yang lebih tua. Mereka bahkan mempunyai tahap yang teruk kadang-kadang boleh lulus tanpa kehilangan kesedaran. Walaupun pada minit pertama tidak ada alasan untuk dikhawatirkan, doktor segera dihubungi setelah mengalami lebam. Masalahnya akan terserlah kemudian apabila keadaan sudah berjalan..

Penting! Anda tidak boleh membawa bayi anda ke hospital sendiri - anda harus menunggu ambulans tiba.

Sukar untuk memahami secara visual betapa seriusnya kecederaan itu. Oleh itu, kanak-kanak itu mesti segera diperiksa (walaupun lebam itu kelihatan mudah). Untuk diagnosis, gunakan:

  • X-ray kepala - ia akan membantu menentukan sama ada terdapat patah tulang;
  • echoencephalography - kehadiran hematoma dinilai oleh kedudukan garis tengah otak;
  • electroencephalography - diresepkan untuk kanak-kanak kecil dalam kes yang melampau, dengan disyaki TBI teruk; kajian itu membolehkan anda menentukan aktiviti otak;
  • neurosonografi - berdasarkan imbasan ultrasound yang dilakukan melalui fontanel yang terlalu banyak; memberikan gambaran lengkap dan membantu mengenal pasti tanda-tanda gegar otak yang sebenar pada kanak-kanak.

Diagnosis otak

Baru-baru ini, bukannya EEG, doktor menetapkan imbasan MRI atau CT, yang memungkinkan untuk memeriksa dengan tepat ketepatan keadaan otak, strukturnya, mengesan tempat-tempat pengumpulan hematoma dan mengesan kecederaan tengkorak. Tomografi versi kedua untuk kanak-kanak lebih baik - tidak memerlukan penggunaan anestesia.

Rawatan

Terapi utama bergantung pada hasil diagnostik. Pada tahap keparahan 2 darjah pertama, rawatan ubat tidak diperlukan - bayi hanya diberi vitamin berasaskan tumbuhan, aktiviti aktif pada tahap ion. Dalam kes ini, bayi disimpan di rumah..

Sekiranya gegar otak disertai dengan hematoma, edema serebrum, pemantauan pegun dengan pelantikan ubat semacam itu diperlukan:

  • ubat-ubatan yang melegakan bengkak dan menurunkan tekanan intrakranial (doktor mereka memilih setiap kanak-kanak secara individu);
  • ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di otak dan proses metabolik;
  • diuretik ("Furosemide", "Diacarb");
  • pil pemulihan kalium (Panangin, Asparkam).

Sekiranya kanak-kanak itu terlalu mudah bergerak, dia akan diberi ubat penenang tambahan. Anak yang cedera perlu mewujudkan persekitaran yang tenang untuk rawatan.

Di hospital neurologi, ibu dan bayi harus tinggal sekurang-kurangnya 4 hari. Dalam gegar otak yang teruk, terapi boleh berlangsung hingga 3 minggu. Anak juga diperiksa untuk keadaan sistem saraf, organ pendengaran, penglihatan (murid diperiksa), alat vestibular, dll..

Semakin muda kanak-kanak, semakin besar risiko gegar otak yang tidak dapat dikesan dari minit pertama kecederaan kepala. Hanya di bawah kawalan ibu bapa seberapa cepat doktor akan memeriksa bayinya. Bukan hanya kesihatan bayi, tetapi juga kehidupannya secara langsung bergantung pada diagnosis tepat pada masanya.

Tanda-tanda utama gegar otak pada kanak-kanak

Sebilangan besar kanak-kanak jatuh setiap hari. Ini berlaku di taman permainan, buaian, walaupun hanya di jalan yang menuju ke taman atau ke kedai. Ibu yang berpengalaman meyakinkan diri bahawa anak itu kecil, yang bermaksud bahawa alam telah memastikan bahawa banyak jatuh tidak menyebabkannya membahayakan. Ternyata, sia-sia. Masing-masing berisiko meninggalkan akibat negatif. Untuk memastikan bahawa mereka memintas anda, pastikan untuk membaca artikel "Tanda-tanda gegar otak pada anak".

Penyebab gegar otak yang paling biasa

Setiap tahun, kira-kira 120 ribu kanak-kanak dengan gegaran tiba di hospital Rusia. Umur pesakit muda sangat mengagumkan: ada di antaranya pelajar sekolah atau kanak-kanak prasekolah, dan juga bayi. Perkara yang paling teruk ialah tidak semua ibu bapa dapat mengenali tanda-tanda diagnosis yang serius, yang hanya memperburuk keadaan. Tetapi anda mesti dapat melakukan ini: dalam beberapa kes, fakta bahawa dia mengalami kecederaan kecil disembunyikan olehnya atau oleh orang yang ditinggalkannya, tetapi perkara pertama.

Apakah penyebab gegar otak pada doktor pada kanak-kanak dari pelbagai peringkat umur?

  • Bayi yang baru lahir - mereka merangkumi 2% daripada jumlah yang dimasukkan ke hospital. Sebilangan besar kes berkaitan dengan kecerobohan ibu bapa. Bayi dijatuhkan dari tangan mereka atau dari kereta dorong, akibatnya mereka akan mengalami akibat yang serius pada masa akan datang.
  • Payudara dan kanak-kanak di bawah umur 12 bulan. Sebab utama perkembangan gegar otak pada kanak-kanak hingga setahun adalah rasa ingin tahu. Dia tidak boleh berbaring secara senyap-senyap di meja ganti atau kereta sorong ketika terdapat banyak perkara menarik. Malangnya, ibu bapa dan orang yang memerhatikannya, pengasuh, misalnya, melupakan perkara ini kadang-kadang dan serpihan jatuh. Ini berlaku mengikut statistik dengan setiap keempat. Dan semua itu kerana setiap detik penting dengan bayi, terutama jika dia belajar berguling dan memanjat.
  • Umur lebih dari 1 tahun. Pada kanak-kanak berusia satu tahun, penyebab penyakit menjadi pergerakan berlebihannya. Dia belajar berjalan, jadi mengapa tidak sekarang menguasai cakrawala baru. Yang terakhir dalam pengertiannya adalah selongsor, tangga, tingkap. Untuk mendapat kecederaan serius, bahkan jatuh dari ketinggian pertumbuhan sendiri sudah cukup, dan apa yang boleh kita katakan mengenai struktur tinggi. Pada usia ini, ada kesukaran untuk membuat diagnosis: fakta mengenai kejatuhan bayi yang masih berada di bawah pengawasan saudara-mara selama satu minit kadang-kadang disembunyikan. Umur ini menyumbang 8% kes.
  • Kanak-kanak prasekolah. Setiap anak kelima yang telah berumur 4 hingga 5 tahun berisiko. Pada usia ini, ibu bapa mula membiarkan anak-anak berjalan-jalan sekiranya mereka mempunyai rumah persendirian dengan halaman. Kanak-kanak itu jatuh dan tidak bercakap mengenainya. Ibu yang berisiko muntah kemudian dikaitkan dengan keracunan. Menentukan penyebab sebenar penyakit dengan kekurangan maklumat adalah sukar.

Bahkan pada usia ini, sindrom "bayi yang terguncang" diperhatikan - ini adalah ketika tubuh remah cenderung mempercepat atau menghambat, seperti ketika melompat dari ketinggian. Mengendalikan kanak-kanak dengan teruk, dan bahkan pergerakan yang kuat boleh menjadi penyebab sedikit gegaran seperti ini..

Pelajar menyumbang 45% daripada semua kecederaan. Fidget yang mengalami diri mereka dengan rasa bahaya yang berkurang dan ketakutan akan ketinggian jatuh ke dinding institusi perubatan. Hanya perbualan dengan orang dewasa yang dapat melindungi mereka dari yang paling teruk. Mereka harus menjelaskan apa yang baik dan apa yang buruk dan apa tindakannya boleh membawa kesan.

Perlu juga diperhatikan bahawa anak kecil yang belajar berjalan, dan anak kecil dan tanpa kecerobohan orang tua mempunyai setiap peluang untuk menyenangkan traumatologist. Dan semua terima kasih kepada fisiologi. Kepala pada usia ini mempunyai berat badan yang cukup besar. Oleh itu, apabila ada halangan dalam perjalanan, bayi terbang ke bawah. Sekiranya pada masa yang sama dia tidak cukup mengembangkan kemahiran insurans tangan, risiko kecederaan adalah tinggi.

By the way, kemahiran ini diperoleh dan dibosankan, misalnya, dengan penggunaan kendali yang berterusan. Ini adalah alat unik yang memunggah ibu bapa ketika bayi belajar berjalan. Tetapi kita tidak boleh lupa bahawa penyalahgunaan dan penyalahgunaan mereka (apabila ibu bapa tidak membiarkan remah-remah itu jatuh, selalu memastikannya sendiri) berakhir dengan malapetaka. Anak itu belajar berlari, tetapi dia tidak menginsuranskan dirinya ketika terjatuh (semasa jatuh, anak-anak tidak mengangkat tangan).

Gambar kecederaan

Baik pada bayi dan orang dewasa, patologi ditunjukkan oleh kerosakan pada tisu saraf otak akibat kejutan atau lebam. Sementara itu, dalam kes pertama, keadaannya lebih berbahaya. Pertama, ibu bapa mungkin tidak segera mengetahui tentang fakta kejadian jatuh, dan, kedua, bayi tidak dapat menggambarkan perasaannya. Ini menjadikan diagnosis sukar dan melambatkan rawatan..

Doktor membezakan tiga darjah keparahan gegaran, yang masing-masing mempunyai simptomologi tersendiri.

Tanda-tanda gegaran ijazah pertama

Kecederaan peringkat pertama dipanggil gegaran ringan. Pada masa yang sama, gangguan fisiologi kecil muncul dalam bentuk sakit kepala, pening, kelemahan jangka pendek. Selain itu, boleh didiagnosis:

  • loya;
  • muntah tunggal;
  • regurgitasi - pada remah di bawah umur 12 bulan.

Perbezaan utama antara patologi seperti itu adalah jangka masa di mana ia muncul. Sekiranya selepas setengah jam atau satu jam keadaan pesakit kecil bertambah baik, iaitu, dia kembali ke aktiviti biasa, penutupnya berubah menjadi merah jambu dan dia tidak bertindak, jadi yang terburuk sudah berakhir.

Namun, terlalu awal untuk menenangkan diri. Sama juga, kanak-kanak itu harus ditunjukkan kepada doktor untuk membuat sinar-X tengkorak dan mengesahkan ketiadaan mikrokrak dan hematoma. Jika tidak, pada usia yang lebih tua, sakit kepala dari etimologi yang tidak diketahui tidak dapat dielakkan. Hal ini berlaku terutama untuk kanak-kanak hingga satu tahun di mana mungkin tidak ada gejala yang dinyatakan, dan tanda-tanda memburuk hilang dalam 15 hingga 20 minit..

Tanda-tanda gegaran ijazah kedua

Gejala pertama gegar otak pada tahap keparahan kedua praktikalnya tidak berbeza dengan gejala yang pertama. Ia hanya bertahan dalam jangka masa yang lebih lama, dan kadang-kadang mereka ditimbang oleh kehilangan kesedaran jangka pendek. Ia hanya berlangsung selama 1 hingga 2 minit. Alih-alih kehilangan kesedaran, mungkin ada juga keruh fikiran atau kurangnya kemampuan untuk menumpukan perhatian pada sesuatu selama beberapa minit.

Pada pesakit berusia 10 hingga 12 tahun, gegar otak juga menampakkan diri:

  • sensasi kabut di kepala;
  • berlakunya tinnitus;
  • ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan;
  • muntah berterusan;
  • murid menangguhkan tindak balas terhadap cahaya.

Anda boleh mengesahkan masalahnya dengan mengajukan soalan yang sesuai dengan usianya kepada anak. Sekiranya dia sukar menjawab, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Pada kanak-kanak hingga satu tahun dan pada usia 1 tahun, hanya doktor yang dapat mendiagnosis gegar otak. Ngomong-ngomong, tidak ada salahnya menarik dengan perjalanan ke sana, dengan tahap keparahan kedua mungkin ada patah tulang tengkorak.

Tanda-tanda gegaran darjah tiga

Kehilangan kesedaran sehingga 5 minit, pucat kulit, kelesuan, ketidakupayaan untuk mengubah kedudukan badan secara bebas - ini adalah tanda pertama dari gegaran pada tahap ketiga. Keadaan ini mungkin diperburuk oleh amnesia jangka pendek. Anda boleh memastikan ketidakhadirannya lagi dengan mengajukan soalan sederhana mengenai namanya, berapa umurnya, sama ada dia mengenali orang lain.

Kadang-kadang tidak ada reaksi murid terhadap cahaya, dan ukurannya dapat berbeza dengan ketara: yang satu menjadi lebih besar, yang lain kurang. Kemudian doktor mengesyaki luka hemisfera serebrum. Sebagai tambahan, denyutan tidak sekata diperhatikan: ia boleh melambatkan dan menjadi lebih kerap, serta perubahan intensiti pernafasan. Pesakit kadang-kadang didiagnosis dengan berpeluh berlebihan, seperti yang dibuktikan dengan penampilan peluh di dahi.

Sekiranya gegaran tahap ketiga, berjumpa doktor dengan segera. Sekiranya kanak-kanak itu tidak sedar selama 5 minit atau lebih, keadaannya dua kali ganda berbahaya: dia memerlukan pasukan pemulihan, kerana akibat yang tidak dapat dipulihkan mungkin bermula kerana perkembangan hematoma, edema serebrum.

Adakah terdapat simptom lain? Ya, gegar otak dapat ditunjukkan dengan sikap tidak peduli, kehilangan selera makan, insomnia, kejang, mual, jadi jika tanda-tanda ini telah dikenal pasti, anda harus bertanya kepada anak anda mengenai kejadian baru-baru ini dan mengambil tindakan.

Apa nak buat

Selepas musim gugur, sangat penting untuk memanggil kru ambulans. Sebelum kedatangannya, anda boleh memeriksa kepala bayi atau anak yang lebih tua untuk mengalami lebam dan pendarahan, dan jika ada, hentikan mereka. Diizinkan untuk merawat luka hanya dengan antiseptik bukan alkohol - peroksida, misalnya (alkohol boleh menyebabkan kejutan kesakitan pada kanak-kanak berumur 2 tahun dan pada kanak-kanak yang lebih tua).

Pada peringkat pertama, anda boleh membawa kepada doktor sendiri, perkara utama adalah memberi ketenangan kepada mangsa - kedudukan mendatar. Pada darjah kedua, sebelum kedatangan doktor, anda tidak boleh membiarkan bayi tertidur. Walaupun selepas beberapa minit tidur, gejala dapat meningkat, dan kesedaran mungkin terganggu.

Pada tahap ketiga, pesakit diletakkan secara mendatar di sebelah kanannya, meletakkan tangan kanannya di bawah kepalanya, dan kakinya sedikit bengkok di lutut. Anda tidak boleh menggoyangkannya, cuba menghidupkannya, meletakkannya sehingga kepala berada di bawah badan atau mengubati diri sendiri. Kebisingan, ketakutan dan kesal pesakit kecil juga dilarang.

Gegar otak boleh berlaku pada bayi, dan pada bayi pada usia 3 tahun, dan pada anak pada usia 14 tahun. Keadaannya berbahaya dan boleh menyebabkan kematian, sementara dengan perawatan yang tepat, bahaya akan reda. Itulah sebabnya sangat penting untuk berjumpa doktor tepat pada masanya, yang akan dapat memeriksa pesakit kecil untuk kerosakan dan, jika perlu, membantunya.

Saya akan mengetahui...

Semua yang paling menarik dan berguna di sini

Jawapan untuk semua soalan mengenai coronavirus.

Gegar otak pada kanak-kanak: gejala dan tanda, diagnosis, rawatan, akibatnya

Adakah mungkin untuk mencari di dunia ini makhluk yang lebih ingin tahu dan tidak takut daripada kanak-kanak? Rasa haus akan pengetahuan dan kurangnya rasa pelestarian diri yang wajar bagi orang dewasa mendorongnya ke petualangan eksplorasi, yang sering mengakibatkan kecederaan.

Gegar otak adalah salah satu akibat yang paling kerap dan pada masa yang sama berbahaya akibat terjatuh, lebam, kecederaan sukan dan situasi kecemasan lain yang berlaku hampir setiap hari dengan kanak-kanak dari semua peringkat umur. Anda akan belajar dari artikel kami bagaimana mengenali gegaran otak, memberi pertolongan cemas dengan berkesan dan apa yang mengancamnya jika tidak ada rawatan.

Alam menyediakan segalanya sehingga otak manusia, dan terutama anak, dilindungi dengan pasti dari kerosakan. Tulang tengkorak mengganggu akibat kesan yang teruk: mereka bukan sahaja sangat kuat, tetapi juga bergerak, oleh itu mereka mempunyai keupayaan untuk menyerap ketika bersentuhan dengan permukaan yang keras. Peranan pelindung tambahan dimainkan oleh cecair serebrospinal - cecair yang terletak di antara otak dan tulang tengkorak dan menghalangnya daripada bertabrakan semasa hentaman.

Perlindungan otak bayi yang baru lahir juga disediakan oleh fontanel (bukaan fisiologi di bahagian parietal tengkorak) dan tulang lembut.

Oleh kerana faktor-faktor ini, sebahagian besar pukulan ke kepala dan kepala berakhir dengan selamat, terutamanya pada anak-anak yang berat badannya masih belum cukup untuk mewujudkan inersia yang kuat dan tekanan yang kuat.

Untuk mendapatkan gegar otak, tidak cukup hanya dengan mengetuk - kejutan tidak semestinya kuat seperti amplitud, iaitu, ia mesti berlaku dalam skala besar (sering berlaku dalam kemalangan kereta, sukan). Dalam kes ini, cairan serebrospinal tidak sesuai dengan peranan penyerap kejutan dan otak menyerang tulang tengkorak, mengakibatkan pelanggaran sementara fungsinya dengan keparahan yang berbeza-beza.

Gejala gegar otak pada kanak-kanak bergantung pada faktor seperti keparahan lesi, usia mangsa, kehadiran atau ketiadaan integriti tulang kranial.

Tanda-tanda segera yang paling khas di mana anda dapat dengan cepat menentukan penyakit ini termasuk:

  • pucat kulit, yang boleh diganti dengan eritema tajam (kemerahan muka);
  • astigmatisme sementara (desinkronisasi pergerakan murid);
  • muntah tunggal atau berganda;
  • kanak-kanak berumur 2-3 tahun dan lebih tua mungkin mengadu sakit kepala yang tajam;
  • kehilangan kesedaran mengenai pelbagai jangka masa;
  • perubahan kadar jantung (peningkatan kadar jantung, degupan jantung perlahan);
  • pernafasan keliru;
  • mimisan;
  • peningkatan atau penurunan saiz murid, ketiadaan reaksi mereka terhadap rangsangan.

Sekiranya tidak ada diagnosis tepat pada masanya dan rawatan perubatan yang mencukupi, tanda-tanda gegar otak pada anak menjadi kurang jelas, tetapi pada masa yang sama berlarutan:

  • kelesuan umum (penurunan aktiviti, kurang minat walaupun dalam aktiviti kegemaran anda;
  • sering kelihatan sakit di kepala;
  • bunyi di telinga;
  • pening dan gangguan lain dari alat vestibular;
  • mengantuk yang berlebihan, atau, sebaliknya, sukar tidur.

Gegar otak jarang terjadi pada bayi dan boleh mengakibatkan gejala kecil, seperti regurgitasi yang banyak, peningkatan kegelisahan, dan gangguan tidur, yang dianggap oleh orang tua sebagai gangguan pencernaan. Sekiranya pukulan tidak kuat, maka gejala biasanya tidak berlangsung lebih lama dari 1-3 hari.

Tidak kira usia, suhu semasa gegar otak tidak berubah, dan jika terdapat peningkatan di dalamnya, ini menunjukkan adanya jangkitan virus bebas.

Dari satu pukulan (lebam), otak boleh mendapat dua kecederaan akibat kejutan yang disebut

Penyebutan yang berasingan memerlukan gejala seperti pelanggaran integriti tulang tengkorak. Sekiranya, setelah terkena, patah tulang mereka diperhatikan, maka ini adalah petunjuk untuk diagnosis "kecederaan kepala". Diagnosis sedemikian mungkin disertai dengan gejala yang sama seperti gegar otak..

Adalah mustahil untuk membezakan keadaan ini secara bebas di rumah - ini memerlukan peralatan perubatan khas. Tugas pertama dan utama ibu bapa adalah dengan cepat membawa anak ke bilik kecemasan.

Dengan pemerhatian yang teliti, adalah mungkin untuk menentukan bukan sahaja fakta gegar otak, tetapi juga keparahan perjalanannya. Menurut klasifikasi perubatan yang diterima umum, terdapat tiga darjah penyakit.

Mengetahui ciri khas mereka akan memberitahu ibu bapa bagaimana menentukan gegaran pada anak di rumah, membantu mereka menavigasi keadaan dengan lebih baik dan bertindak balas dengan betul.

Ia dicirikan oleh gangguan fisiologi ringan, seperti sakit kepala, pening, kelemahan jangka pendek. Gejala tambahan gegar otak ringan: loya, muntah tunggal, pada kanak-kanak hingga setahun - regurgitasi.

Perbezaan utama antara tahap pertama penyakit dan yang lebih teruk adalah masa di mana gejala muncul. Sekiranya keadaan pesakit bertambah baik dalam 30-60 minit, dia berusaha untuk kembali ke aktiviti biasa, kulitnya bertambah baik, ini menunjukkan bahawa tempoh yang paling berbahaya sudah ada.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa gegaran ringan tidak memerlukan diagnosis dan rawatan di hospital - bagaimanapun, kanak-kanak itu harus dibawa ke hospital, di mana dia akan mendapat sinar X tengkorak, mereka akan yakin akan adanya mikrokrok dan hematoma dalaman. Langkah ini akan mengelakkan kemungkinan akibat negatif dari trauma, seperti sakit kepala etiologi yang tidak diketahui, dll..

Tanda-tanda pertama gegar otak tahap kedua ditunjukkan dengan cara yang sama, tetapi pada masa yang sama ia diperhatikan dalam jangka masa yang lebih lama. Penyakit ini boleh menjadi rumit oleh kehilangan kesedaran jangka pendek (1-2 minit), kurangnya kemampuan untuk menumpukan mata, fikiran kabur.

Kanak-kanak yang lebih tua (10-12 tahun) mengadu rasa kabut di kepala, bunyi bising, ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan. Keadaan ini sering disertai dengan muntah berulang berulang. Murid bertindak balas terhadap cahaya dengan lebih perlahan daripada biasa.

Anda dapat memahami bahawa seorang kanak-kanak mempunyai gegaran pada tahap kedua, jika anda bertanya kepadanya soalan paling mudah yang sesuai dengan usianya. Untuk kanak-kanak berumur 1 tahun dan sedikit lebih tua, yang masih kurang bercakap, hanya doktor yang boleh melakukan diagnosis pembezaan.

Pada tahap ketiga, pesakit boleh kehilangan kesedaran selama 5 minit. Dia sangat pucat, lesu, tidak dapat mengubah kedudukan badan secara bebas. Amnesia jangka pendek kadang-kadang diperhatikan - kanak-kanak tidak dapat mengingat namanya, tidak mengenali orang lain, dia tidak mempunyai orientasi tepat pada waktunya.

Murid dengan gegaran darjah ketiga tidak bertindak balas terhadap cahaya, terdapat perbezaan dari segi ukurannya. Ini menunjukkan kerosakan teruk pada satu atau kedua belahan otak. Nadi kanak-kanak tidak sekata - ia menjadi lebih kerap, kemudian menjadi perlahan, bergantung kepada ini, intensiti inspirasi dan pernafasan berubah. Keadaan ini disertai dengan peningkatan berpeluh, keringat muncul di dahi.

Sekiranya kehilangan kesedaran berlangsung lebih dari 5 minit, ini membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dan memerlukan tindakan pemulihan perubatan segera.

Selalunya sukar bagi ibu bapa untuk mendiagnosis gegaran pada anak kerana dua sebab:

  1. Kekurangan maklumat kecederaan.
  2. Jangka masa yang panjang antara trauma dan permulaan gejala.

Kerana takut dengan kemarahan ibu bapa, anak-anak sering menyembunyikan fakta bahawa mereka jatuh atau memukul semasa berjalan, rehat sekolah, pergaduhan, latihan. Situasi di mana kerosakan otak mula muncul setelah beberapa jam juga melanggar hubungan yang dapat dilihat antara penyebab penyakit dan akibatnya, merumitkan diagnosis dan rawatan.

Oleh itu, penting untuk diingat bahawa tahap penyakit yang teruk membuat diri mereka merasa segera setelah kecederaan, tetapi paru-paru lebih berbahaya dan dapat membuat diri mereka merasa setelah 2-3 jam. Perhatikan gabungan gejala. Sekiranya muntah disertai dengan pening dan / atau sakit kepala, pastikan anda bertanya kepada anak lelaki atau anak perempuan anda mengenai kemungkinan pukulan, jatuh, tumbukan dan masalah lain yang mungkin berlaku.

Tidak kira berapa lama gegaran berlaku pada kanak-kanak, ia mesti ditunjukkan kepada doktor untuk menjelaskan diagnosis.

Pertolongan cemas bergantung pada bagaimana gegaran kanak-kanak menampakkan diri, tetapi tindakan pertama orang dewasa adalah memanggil ambulans. Selepas ini, perlu diperiksa kepala dan, jika ada kerosakan pada kulit, rawat luka dengan antiseptik bukan alkohol (chlorhexidine, hidrogen peroksida), hentikan pendarahan dengan kain kapas-kasa, dan sapukan pembalut. Penggunaan antiseptik alkohol boleh menyebabkan kejutan kesakitan pada kanak-kanak.

Sekiranya tisu lembut kepala rosak, tetapi tidak ada tanda-tanda gegar otak, pastikan juga memanggil ambulans - gejala mungkin akan muncul kemudian.

Sekiranya mangsa sedar, dan keadaannya tidak menimbulkan kebimbangan (muntah dengan gegaran tahap pertama mungkin tidak ada, terdapat aduan sakit kepala ringan, sedikit pening), anda boleh membawanya ke hospital sendiri, tetapi dalam keadaan tidak sama sekali dalam pengangkutan awam. Namun, ini adalah tindakan yang sangat tidak diingini, kerana mustahil untuk memperbaiki pesakit di dalam kereta sekiranya tersentak dan memberikannya kedudukan mendatar sesuai dengan langkah keselamatan.

Pakar bedah, pakar bedah saraf dan pakar neuropatologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan, tetapi jika anda tidak tahu dengan tepat untuk membawa anak dengan gegar otak di kawasan anda, pergi ke jabatan traumatologi terdekat - di sana mereka akan mendapat bantuan perubatan dan, jika perlu, diangkut ke destinasi.

Dengan gegaran pada tahap kedua, iaitu ketika muntah, mual, sakit kepala hadir, tetapi tidak ada sinkop yang berpanjangan, anak mesti memastikan kedudukan mendatar. Jangan biarkan dia tertidur sebelum kedatangan doktor - setelah tidur dengan latar belakang kecederaan otak yang traumatik, gejala mungkin kelihatan lebih kuat, pesakit akan menjadi lebih lesu, kesedaran - cacat.

Sekiranya kecederaan serius, disertai dengan kehilangan kesedaran, pesakit harus diletakkan di permukaan mendatar di sebelah kanan, meletakkan tangan kanan di bawah kepalanya, kaki sedikit bengkok di lutut. Bengkokkan tangan kiri di siku dan berbaring secara bebas di sepanjang badan. Ini akan memberi mangsa kedudukan fisiologi yang optimum, memperbaiki sementara jika berlaku pergerakan kejang secara tiba-tiba, dan juga melindunginya dari tersedak dengan muntah yang tiba-tiba.

Apa yang perlu dilakukan tidak boleh diterima:

  • biarkan pesakit tanpa pengawasan, tanpa mengira keparahan gejala;
  • sekiranya kehilangan kesedaran, goncangkannya, cuba menimbulkan perasaan;
  • melabuhkan punggung;
  • letakkan pada kedudukan di mana kepala terletak di bawah badan;
  • abaikan simptom, ubat sendiri.

Anda juga tidak boleh membuat keributan di dekat mangsa, menakut-nakutkannya, marah, membuat bising - semua perkara di atas hanya akan memperburuk keadaan.

Selain mengumpulkan sejarah perubatan oleh doktor, menjelaskan keadaan kecederaan dan penilaian objektif mengenai manifestasi luaran penyakit, diagnosis semestinya merangkumi kaedah perkakasan, pilihannya bergantung pada keparahan gejala.

Senjata mereka termasuk:

  1. X-ray - membantu menentukan patah tulang tengkorak.
  2. Neurosonografi adalah imbasan ultrasound yang menunjukkan keadaan cranium dan otak pada kanak-kanak sejak lahir hingga 2-3 tahun.
  3. Pencitraan resonans magnetik (MRI) - menunjukkan keadaan otak, kehadiran neoplasma dan pendarahan di dalamnya.
  4. Komputasi tomografi (CT) - membolehkan anda melihat semua nuansa yang sama dengan MRI, tetapi memerlukan sedikit masa, jadi ia sering digunakan dengan anak kecil.
  5. Pemeriksaan elektroensefalografi (EEG) - digunakan selepas rawatan, jika kecederaannya teruk. Dengan menggunakan pemeriksaan ini, anda dapat melihat bahagian otak mana yang menunjukkan aktiviti patologi, dan menyesuaikan rawatan akibatnya.

Beberapa jenis peperiksaan (MRI, CT) memerlukan imobilisasi yang berpanjangan, jadi mereka sukar untuk digunakan dengan anak-anak yang kecil, gelisah, dan juga hiperaktif. Oleh itu, ubat ini hanya diresepkan dalam keadaan kecemasan dan dijalankan di bawah anestesia umum.

Terapi gegaran kedua dan ketiga dijalankan di hospital. Ini membolehkan anda dengan cepat mengeluarkan pesakit dari keadaan serius dan meminimumkan akibat negatif penyakit ini. Anak diberikan rehat dan rehat di tempat tidur, cara optimum pemberian ubat adalah oral atau intravena (melalui penitis).

Rawatan gegar otak pada kanak-kanak semestinya termasuk ubat diuretik yang mencegah terjadinya bengkak, nootropik yang mempercepat pemulihan fungsi otak, serta antikonvulsan dan menormalkan ubat tekanan intrakranial. Rawatan simptomatik terdiri daripada pengambilan ubat penahan sakit dan ubat penenang, kadang-kadang antihistamin mungkin diperlukan..

Dengan tahap gegaran pertama, rawatan pesakit luar dibenarkan. Penjagaan rumah melibatkan rehat, melindungi anak dari pergerakan tiba-tiba dan emosi negatif. Yang sangat penting dalam rawatan penyakit dan akibatnya pada anak usia sekolah adalah sekatan ketat menonton TV dan permainan komputer - hiburan seperti itu memberi kesan yang menarik pada sistem saraf dan melambatkan proses penyembuhan..

Seorang pesakit yang menjalani rawatan pesakit luar mesti diberi pengambilan tepat pada masanya dari semua ubat yang ditetapkan oleh doktor. Walaupun tidak ada gejala yang teruk, dia juga diberi nootropik ringan, penggunaannya meningkatkan peredaran otak, meningkatkan ingatan dan perhatian, dan juga mencegah perkembangan komplikasi.

Dalam tempoh pemulihan, kanak-kanak harus dibatasi dalam aktiviti fizikal, dikecualikan dari kelas pendidikan jasmani di sekolah, berehat dalam sukan. Semasa berjalan dengan rakan, anak-anak sangat aktif, jadi hiburan ini juga dilarang buat sementara waktu. Kembalinya ke kehidupan yang penuh adalah mungkin setelah penghapusan diagnosis dan kebenaran doktor.

Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya adalah dua komponen penyembuhan lengkap untuk kesan trauma. Sekiranya mereka tidak hadir, bahkan gegar otak ringan adalah berbahaya untuk pelbagai akibat, yang banyak dapat membayangi semua kehidupan berikutnya..

Ditunda pada usia berapa pun, gegaran sederhana dan teruk juga meningkatkan kemungkinan demensia pikun, mempercepat permulaannya, memperburuk perjalanan. Pada kanak-kanak perempuan, trauma boleh memberi kesan buruk kepada kehamilan berikutnya, yang sering disulitkan oleh ancaman gangguan akibat krisis hipertensi.

"Sekiranya saya tahu di mana anda jatuh, saya akan meletakkan jerami." Peribahasa ini sepenuhnya mencerminkan tahap ketidakpastian kecederaan. Walaupun begitu, adalah mungkin untuk mengurangkan risiko sekiranya langkah keselamatan asas dipatuhi..

Dengan bayi, dalam keadaan apa pun jangan biarkan mereka menukar meja, sofa dan bangunan lain tanpa pengawasan. Peraturan ini berkuatkuasa walaupun pada bayi yang baru lahir yang masih belum tahu cara berpindah secara mandiri.

Turunkan bahagian bawah buaian dan / atau tempat bermain di muka, tanpa menunggu anak belajar duduk atau bangun. Ini harus dilakukan terlebih dahulu, pada percubaan pertama bayi untuk bergerak ke tahap perkembangan fizikal yang seterusnya. Sekiranya terdapat tangga di rumah persendirian, letakkan pagar khas.

Ketika bayi belajar merangkak dan berjalan, pengawasan harus menjadi lebih teliti, kerana kemungkinan cedera berkali-kali lebih tinggi. Perhatikan langkah-langkah keselamatan di taman permainan dan secara beransur-ansur membiasakan anak dengan ini. Semasa anda meningkat dewasa, jelaskan kepadanya peraturan tingkah laku di tempat awam - tadika, sekolah, menanamkan kehati-hatian, berhati-hati dan kecenderungan menjaga diri.

Tanda-tanda gegar otak pada kanak-kanak. Gegar otak pada kanak-kanak: gejala dan rawatan

"Mesin melompat" yang kekal - sering disebut kanak-kanak yang tidak dapat duduk diam sebentar. Fidget kecil meneroka dunia: mereka menaiki ketinggian berbahaya, naik ke tempat yang tidak dapat dilalui, oleh itu mereka sering terdedah kepada kecederaan. Malangnya, walaupun ibu bapa yang paling prihatin tidak kebal terhadap kenyataan bahawa anak kecil mereka akan memukul kepalanya dengan keras dan membuat gegar otak. Pada setiap anak individu, tanda pertama muncul dengan cara yang berbeza. Tugas utama anda adalah memperhatikan simptom tepat pada masanya dan memberi pertolongan cemas kepada bayi.

Sebab-sebabnya

Mereka sama sekali berbeza dan bergantung pada usia pewaris anda. Kecederaan otak traumatik adalah ciri khas pelajar sekolah. Memanjat ke puncak pokok di dekat rumah atau menaikkan palang di institusi pendidikan, seorang kanak-kanak boleh jatuh dan jatuh dari ketinggian. Penyebabnya mungkin juga pukulan yang diterima di kepala oleh ayunan, bola atau objek lain. Pada masa yang sama, tanda-tanda gegar otak pada anak-anak tidak selalu muncul dengan segera, sehingga pelajar dapat melihat ketidakselesaan hanya setelah beberapa waktu. Agar tidak kehilangan minit berharga di masa depan, dari usia muda, lakukan perbincangan pencegahan dengan anak lelaki atau anak perempuan anda: mereka harus segera melaporkan semua pukulan dan lebam yang diterima.

Perubahan pada kulit

Ini adalah salah satu gejala yang paling penting, kerana ia segera muncul. Perhatikan kulit bayi jika anda mengesyaki gegaran pada anak. Tanda-tanda pertama: pucat epidermis, kekurangan keanjalan. Pertama, kulit berubah pada wajah, kemudian pada anggota badan. Ia mungkin kelihatan telus, kadang-kadang memperoleh warna biru atau kehijauan. Kapilari jelas kelihatan di lengan dan kaki. Pucat, disertai dengan peningkatan berpeluh, adalah isyarat yang sangat membimbangkan, yang menunjukkan keadaan bayi yang buruk.

Gejala dan tanda gegar otak pada kanak-kanak kadang-kadang seketika. Contohnya, benjolan boleh terbentuk sejurus selepas hentaman. Pastikan anda merasakan kepala bayi, lakukan dengan berhati-hati agar tidak menyakitkan anak. Hematoma kecil menunjukkan edema tisu lembut. Sapukan sesuatu yang sejuk ke tempat kerosakan, ubah barang secara berkala semasa memanas. Sekiranya lebam meningkat di depan mata anda dan menjadi besar, hubungi ambulans. Ini adalah masalah serius..

Sakit kepala dan gejala yang menyertainya

Dia muncul pada jam-jam pertama selepas kecederaan. Kanak-kanak itu mengeluh di bahagian kepala: sering kali rasa sakit berdenyut di alam, pusatnya terletak di bahagian oksipital, kadang-kadang ia memberi kesan kepada kawasan temporal. Sekiranya anda tidak mengambil langkah mendesak, lama-kelamaan rasa sakit hanya akan meningkat dan menjadi tidak tertahankan. Kanak-kanak itu akan mengatakan bahawa kepalanya retak. Rawatan tepat pada masanya akan membantu menenangkan kesakitan. Tetapi bersiaplah untuk kenyataan bahawa selama beberapa minggu dia tidak akan pergi ke mana-mana, walaupun dia akan menjadi lebih bodoh dan tidak begitu menyakitkan.

Gejala lain

Sejurus selepas terkena, pernafasan menjadi sangat cepat. Nampaknya si kecil tidak cukup udara. Gejala ini cepat hilang, jadi ibu bapa menghela nafas lega dan tidak segera berjumpa doktor. Sehubungan itu, perhatikan tanda-tanda gegar otak yang lain pada anak. Gejala yang sebenarnya terletak di depan hidung anda adalah pelanggaran fungsi normal jantung dan kekerapan nadi. Untuk mengetahui keadaan mereka, letakkan jari anda di pergelangan tangan anda. Nadi yang cepat menunjukkan takikardia selepas kecederaan dan merupakan gejala penting gegar otak..

Tanda-tanda gegaran sekunder pada kanak-kanak

Kebetulan ibu bapa tidak segera mengetahui tentang kecederaan kacang tanah. Contohnya, pada musim panas, seorang pelajar sekolah sedang berehat di sebuah kem, di mana dia memukul kepalanya semasa bermain di gelanggang bola keranjang. Kanak-kanak itu sendiri menolak gejala-gejala yang membimbangkan itu atau ragu-ragu untuk melaporkan ketidakselesaan itu kepada orang dewasa, dan para kaunselor tidak memperhatikan hal ini. Setelah beberapa lama, anak anda pulang dan mula mengeluh kerana merasa tidak sihat, tetapi anda tidak faham apa sebabnya.

Gegar otak pada bayi

Kecederaan pada bayi berlaku hanya kerana kesalahan ibu bapa mereka. Orang dewasa mungkin tidak menyedari bagaimana bayi dengan yakin berebut ke pinggir sofa, dari mana, setelah beberapa saat, terbang terbalik di lantai yang keras. Kecerobohan dan kecuaian ibu atau ayah - pada 90% kes mereka bersama doktor mengaitkan gegaran pada anak-anak. Apakah tanda-tanda penyakit pada bayi? Pertama, fisiologi bayi sedemikian rupa sehingga berat badan lebih berat daripada badan. Oleh kerana itu, jatuh, dia dipukul oleh mahkota kepala, dan bukan bahagian belakang kepala atau dahi. Dalam hal ini, bayi mendapat kecederaan lebih jarang daripada kanak-kanak yang lebih tua.

Kedua, bayi tidak akan memberitahu anda di mana ia sakit, dan bagaimana rasanya. Oleh itu, perhatikan remah-remah. By the way, benjolan dapat muncul dengan segera. Pasang kompres sejuk ke dalamnya: ketulan ais dari peti sejuk beku yang dibungkus dengan kain tipis. Simpan sekurang-kurangnya 15-20 minit: sejuk akan menyempitkan saluran darah, bengkak akan berhenti berkembang, dan rasa sakit akan berlalu. Periksa kulit dan bola mata bayi, rasakan denyutan nadi. Walaupun anda tidak menjumpai sesuatu yang mencurigakan, tetap berjumpa pakar neurologi.

Pertolongan cemas

Peraturan pertama dan paling asas adalah jangan panik. Situasi yang tidak dijangka telah berlaku, jadi tarik diri anda dan hubungi ambulans. Semasa doktor sampai di rumah anda, melegakan keadaan mangsa. Letakkan bayi di sofa, buat semua syarat untuk rehatnya yang selesa: matikan TV, redupkan lampu, tutup tingkap supaya bunyi dari jalan tidak mengganggu anak. Cuba bercakap dengan senyap dan tenang mungkin. Letakkan telefon dalam mod senyap: anda tidak boleh mematikannya sepenuhnya, kerana doktor yang telah meninggalkan panggilan boleh menghubungi anda untuk menjelaskan laluan atau bertanya mengenai dinamika perubahan keadaan bayi.

Diagnostik

Tanda-tanda gegaran pada kanak-kanak, gejala dan rawatan penyakit, pencegahan dan akibatnya - semua ini dikaji secara terperinci oleh pekerja perubatan di universiti khusus. Mereka profesional: terserah kepada mereka, dan bukan untuk anda memutuskan terapi mana yang akan dipilih untuk penyembuhan si kecil anda dengan cepat. Oleh itu, sebelum ketibaan ambulans - tidak ada persembahan amatur. Jangan berikan pil atau ubat lain kepada anak anda dengan risiko anda sendiri: ini hanya boleh memperburuk keadaan.

Rawatan

Bersedia untuk fakta bahawa remah selama beberapa hari dimasukkan ke hospital. Ini diperlukan untuk mengelakkan komplikasi yang mungkin berlaku: edema serebrum, sawan dan epilepsi, penampilan hematoma. Di samping itu, hospital menghormati rejimen dan ketenangan yang diperlukan oleh kacang tanah..

Bagaimana merawat gegar otak pada kanak-kanak? Pertama, bayi akan diberi ubat diuretik ("Diacarb" atau "Furosemide") dalam kombinasi wajib dengan persediaan kalium ("Panangin", "Asparkam"). Ini perlu untuk mengelakkan edema otak. Kedua, terapi menenangkan juga wajib dilakukan: anak diberi infus akar valerian atau "Phenazepam". Dengan loya, remah diresepkan "Tserukal", dengan sakit kepala yang teruk - analgesik "Baralgin" atau "Sedalgin". Kanak-kanak itu juga akan mengambil antihistamin: Diazolin, Suprastin. Selepas beberapa ketika, ubat nootropik dapat diresepkan untuk menormalkan otak, serta vitamin.

Cadangan

Selepas keluar dari rumah, rejimen mesti diikuti selama dua minggu lagi. Baca secara terperinci maklumat mengenai bagaimana kesan gegar otak pada kanak-kanak mempengaruhi kerja-kerja bahan abu-abu selanjutnya. Gejala dan rawatan, serta pemulihan setelah kecederaan, dijelaskan dalam panduan perubatan apa pun. Setelah membacanya, anda akan melihat bahawa untuk pemulihan bayi yang cepat, syarat-syarat diperlukan: rehat dan diam sepenuhnya. Dalam dua minggu pertama, pastikan untuk melindunginya daripada menonton TV, permainan komputer dan juga membaca. Selama sebulan, anak itu juga dilarang bermain sukan.

Gegaran pada kanak-kanak tanda, darjah dan rawatan

Gegar otak adalah bentuk kecederaan otak traumatik ringan (TBI). Kadang-kadang disertai dengan kehilangan kesedaran jangka pendek (hingga lima minit) dan pelanggaran fungsi otak secara ringkas. Gegar otak (SGM) adalah salah satu kecederaan tengkorak yang paling biasa pada kanak-kanak. Dalam kebanyakan kes, doktor mendiagnosis tahap sederhana. Gejala pertama penyakit ini memerlukan rawatan perubatan segera..

Bagaimana tengkorak

Alam telah menjaga perlindungan otak yang boleh dipercayai, terutama pada kanak-kanak. Tulang tengkorak yang keras berfungsi berbanding dengan pukulan yang berat. Selain itu, mereka bergerak dan menyerap kejutan jika bersentuhan dengan permukaan yang padat. Di antara tulang tengkorak dan tisu lembut terdapat cecair serebrospinal, ia juga mencegah perlanggaran. Pada kanak-kanak di bawah usia 1 tahun, fontanel terletak di bahagian atas kepala, mencegah kecederaan pada tengkorak. Ini adalah lubang fisiologi kecil di kepala..

Untuk mendapatkan gegar otak, tidak cukup hanya memukul kepala anda dengan lebam. Tekanan mestilah amplitud dan lulus dalam skala besar. Ini sering berlaku semasa kemalangan semasa acara sukan. Kadang-kadang gegar otak berlaku walaupun setelah gegaran kuat dari anak kecil, yang disebut "sindrom goncangan bayi". Selalunya, ini adalah hasil gegaran anak yang kuat oleh ibu bapa atau saudara semasa tangisan anak, seperti, katakan, dengan kolik pada bayi baru lahir, untuk berhenti menangis.

Ini adalah salah satu keadaan yang paling berbahaya, kerana gegaran kuat pada anak, selalunya bayi, selama 5 saat atau lebih boleh menyebabkan pendarahan otak, gangguan penglihatan dan akibat serius lain, termasuk kematian.

Apakah punca kecederaan tengkorak

Anak-anak aktif dan ingin tahu, mereka tidak mempunyai rasa takut dan bahaya untuk hidup mereka. Ini membawa kepada kecederaan yang kerap, terutamanya gegar otak. Tengkorak kanak-kanak lebih berat daripada orang dewasa, berbanding dengan berat badan. Ini membawa kepada kenyataan bahawa lelaki sering jatuh terbalik.

Bayi dan bayi yang baru lahir cedera kerana pengawasan ibu bapa, pengasuh atau saudara mereka. Mereka mungkin jatuh dari meja ganti, buaian, kereta bayi atau sofa. Dalam amalan perubatan, hanya 2% daripada semua kes CHM di kalangan kanak-kanak diberikan kepada bahagian bayi yang baru lahir, dan 25% untuk bahagian bayi.

Lelaki yang lebih tua jatuh lebih kerap. Sebilangan besar daripada mereka bahkan tidak memberitahu ibu bapa mereka tentang kecederaan yang mereka alami, kerana takut akan hukuman. Ini menyukarkan diagnosis dan rawatan gegar otak tepat pada masanya. Oleh itu, 45% daripada semua kes gegaran berlaku pada kanak-kanak sekolah berusia lebih dari 7 tahun, 20% pada kanak-kanak usia prasekolah berumur 5 tahun - 6 tahun, dan 8% - pada kanak-kanak dari taman asuhan kanak-kanak dari 2 tahun hingga 4 tahun.

Bagaimana simptom-simptomnya dimanifestasikan

Otak kanak-kanak berbeza dengan orang dewasa, oleh itu, kanak-kanak mempunyai tanda-tanda gegar otak lain yang berbeza dengan gambar klasik. Sekiranya bayi mendapat tahap sederhana, maka gejala dapat muncul setelah 3 hingga 4 hari. Dalam kecederaan yang teruk, gejala muncul dengan segera.

Semakin muda bayi, semakin kurang gejala kecederaan. Tanda-tanda gegar otak pada bayi:

  • Malaise;
  • Kelesuan;
  • Meludah atau muntah;
  • Kulit pucat atau sianotik;
  • Tidur terganggu - boleh menjadi pendek atau sebaliknya lama;
  • Selera makan yang lemah.

Penting! Pada bayi, fontanel juga membengkak.

Pada kanak-kanak usia sekolah, gejalanya lebih ketara. Tanda-tanda gegaran pada kanak-kanak ditunjukkan:

  • Kehilangan kesedaran secara ringkas (dari 1 hingga 5 minit);
  • Mimisan;
  • Kehilangan ingatan untuk sementara waktu;
  • Muntah dan loya;
  • Sakit kepala;
  • Tekanan darah tidak stabil;
  • Rabun pasca trauma adalah keadaan di mana seorang kanak-kanak kehilangan penglihatan selama beberapa minit, kemudian penglihatan kembali dengan sendirinya.

Juga, kanak-kanak menjadi lesu, menangis atau mudah marah, degupan jantung mereka bertambah cepat, tidur terganggu, dan peningkatan berpeluh diperhatikan.

Tahap gegar otak

  • SGM darjah pertama adalah bentuk ringan. Ia tidak membahayakan kesihatan. Kanak-kanak diseksa oleh sakit kepala dan pening, mual. Pada bayi, regurgitasi adalah mungkin. Kanak-kanak itu tidak kehilangan kesedaran, setelah 30-60 minit keadaannya bertambah baik, tanda-tanda pertama gegar otak berlalu. Kulit berubah menjadi merah jambu, dan mangsa cuba sekali lagi untuk kembali ke rutin harian biasa, menjalankan perniagaan mereka.
  • Gegaran kedua - kanak-kanak kehilangan kesedaran selama 1 - 2 minit. Dia tidak dapat menumpukan mata; fikirannya keruh. Kanak-kanak yang lebih tua bercakap mengenai kabut dan bunyi di kepala. Orang-orang tidak dapat menjaga keseimbangan mereka sendiri. Keadaan ini disertai dengan muntah yang kerap..
  • Gegar otak pada kanak-kanak darjah tiga adalah bentuk yang paling teruk, yang dicirikan oleh kehilangan kesedaran sehingga 5 minit, amnesia jangka pendek. Anak menjadi lesu, tidak dapat mengubah kedudukan badannya sendiri. Murid mata tidak bertindak balas terhadap cahaya, dan nadi menjadi tidak rata dan cepat. Peluh kelihatan di dahi.

Perhatian! Untuk sebarang tahap gegar otak, ambulans mesti dipanggil. Hanya doktor yang dapat menilai keadaan sebenar kanak-kanak dan ancaman terhadap kesihatannya.

Apa yang perlu dibuat terlebih dahulu

Sekiranya cedera, bayi harus segera mendapatkan rawatan perubatan. Pertama, ibu bapa, saudara-mara atau hanya kenalan harus segera menghubungi kru ambulans. Anak mesti dibaringkan, dia tidak boleh bergerak, melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Selanjutnya, pemeriksaan kepala dilakukan, jika ada kerusakan pada tisu lembut, maka luka tersebut dirawat dengan antiseptik bukan alkohol (hidrogen peroksida atau miramistin). Apabila pendarahan harus dihentikan dengan kapas atau kain pelikat kain kasa, dan pembalut pembalut steril harus disapu ke kepala. Semua tindakan seterusnya akan dilakukan oleh doktor.

Diagnostik

Setelah masuk ke hospital, doktor memeriksa mangsa, melakukan tinjauan mengenai bagaimana kecederaan itu diterima, apa gejala yang dialami oleh anak tersebut. Keadaannya menjadi rumit sekiranya bayi masih tidak dapat bercakap atau merumuskan pemikirannya. Pemeriksaan boleh dilakukan oleh traumatologist, neurologist atau pakar bedah saraf. Untuk mengesahkan diagnosis, doktor boleh menetapkan kajian berikut:

  • Neurosonografi - digunakan pada kanak-kanak di bawah umur dua tahun. Prosedur ini tidak menyakitkan dan tidak mempunyai kontraindikasi;
  • X-ray tengkorak - akan menentukan integriti tulang;
  • Tomografi yang dikira adalah kaedah yang berkesan untuk menilai keadaan tulang dan tisu lembut otak;
  • MRI jarang digunakan, kerana kanak-kanak perlu berbaring diam selama 20 minit. Ini mungkin berlaku ketika anak berusia sekurang-kurangnya 7-8 tahun. Dan bayi mesti melakukan anestesia terlebih dahulu.

Cara merawat gegar otak

Setelah mendiagnosis gegar otak, doktor menetapkan rawatan. Terapi ini berlaku di hospital, di bawah pengawasan doktor. Tempoh tinggal yang diterima di hospital adalah 7 hari, tetapi anak itu dapat dibebaskan setelah empat hari. Ini mungkin berlaku sekiranya MRI tidak mencatat gangguan serius di otak, anak-anak dibenarkan pulang walaupun terdapat sedikit gegar otak. Dengan tahap gegaran pertama, rawatan boleh dilakukan di rumah..

Kursus terapi merangkumi pengambilan ubat berikut:

  • Diuretik - diperlukan untuk melegakan pembengkakan pada tisu lembut otak. Ini termasuk: Furasemide atau Diacarb. Kelemahannya ialah diuretik mencuci kalium keluar dari badan bayi. Selepas itu, anda perlu mengisi semula mineral tersebut.
  • Persediaan yang menebus kehilangan kalium - Asparkam atau Panangin.
  • Ubat penenang - mereka mengatur aktiviti motorik bayi, menjadikannya lebih santai. Selepas kecederaan, kanak-kanak disarankan untuk berehat, tetapi ini tidak dapat dijelaskan kepada anak kecil. Sebagai ubat penenang yang diresepkan "Phenozepam", warna akar valerian. Antihistamin mempunyai sifat yang serupa: "Zodak", "Suprastin".
  • Untuk sakit kepala yang teruk menetapkan "Sedalgin", "Baralgin".
  • Sekiranya bayi diseksa oleh loya, maka doktor menetapkan penerimaan "Cerucal".

Sebilangan besar ubat diberikan secara intravena. Ini adalah cara yang paling mudah, selain tidak merengsakan selaput lendir perut anak-anak yang halus.

Rawatan susulan di rumah

Selepas keluar dari hospital, anak itu pulang ke rumah. Pada kali pertama dia harus mengikuti rutin harian tertentu. Kanak-kanak disyorkan tidur panjang dan hiburan yang tenang..

Kanak-kanak itu terus minum pil. Biasanya ia adalah kompleks vitamin dan ubat nootropik. Mangsa mesti berada di tempat tidur selama 14 hari lagi setelah keluar dari hospital. Dia tidak boleh tegang, bergerak aktif, apalagi bermain sukan. Anak mesti menghadkan (lebih baik mengecualikan) menonton TV, bermain permainan di komputer, membaca buku. Semua ini merosakkan otak.

Kemungkinan komplikasi

Sekiranya kanak-kanak itu mematuhi semua cadangan doktor atau ibu bapa dengan berhati-hati mengawasi ini, maka tanda-tanda gegaran pada kanak-kanak cepat berlalu, bayi tidak merasakan akibatnya. Tetapi apabila syarat itu dilanggar, atau perlakuan yang salah dilakukan, komplikasi berikut mungkin terjadi:

  • Sakit kepala - boleh menyeksa anak selama enam bulan lagi setelah mendapat kecederaan;
  • Pergantungan pada keadaan meteorologi;
  • Kehadiran migrain dan perhatian yang terganggu - sukar bagi seorang kanak-kanak untuk menumpukan perhatian pada satu pelajaran;

Akibat yang serius dan berbahaya termasuk tumor otak dan epilepsi. Tetapi komplikasi ini sangat jarang berlaku..

Kesimpulannya

Gegar otak adalah sejenis kecederaan otak traumatik. Lebih 90% kanak-kanak dengan kecederaan di kepala didiagnosis dengan pelbagai tahap gegar otak. Gejala penyakit ini berbeza dengan tanda-tanda kecederaan pada orang dewasa. Gejala pertama dapat menampakkan diri hanya selepas beberapa hari. Ini menyukarkan diagnosis. Rawatan itu dilakukan di hospital, setelah keluar, kanak-kanak itu melihat rehat di rumah selama beberapa minggu.

Ingatlah bahawa hanya seorang doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat, jangan melakukan rawatan diri tanpa berunding dan membuat diagnosis oleh doktor yang berkelayakan. sihat!

Baca Mengenai Pening