Utama Encephalitis

Mengapa pening ketika anda bangun: penyebab pening dan loya

Pening dengan loya adalah sebab lawatan wajib ke doktor. Keadaan ini boleh menjadi gejala banyak penyakit, dari sederhana dan tidak berbahaya hingga membawa maut, tanpa rawatan. Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya mengalami sensasi yang serupa, tetapi hanya pening yang berterusan dan menyakitkan menjadi kesempatan untuk mengunjungi pakar. Dalam artikel ini, kita akan menjawab persoalan mengapa wanita dan lelaki yang pening dan sakit secara berkala atau kerap, ketika itu tidak dapat dielakkan secara fisiologi, dan kapan gejala penyakit.

Apa itu pening??

Apabila pening - simptom ini bermaksud keadaan yang berbeza. Semua gejala yang digabungkan dengan istilah ini dapat dibahagikan kepada 4 kumpulan klinikal (lihat bagaimana pesakit menggambarkan keadaan yang disebut "pusing").

Pening sistemik (vestibular)

Pening sistemik - perasaan jatuh diri, pergerakan putaran, objek persekitaran yang berayun. Biasanya gejala ini disertai dengan sensasi tidak menyenangkan yang lain:

  • Loya
  • Muntah
  • Berpeluh berlebihan
  • Masalah pendengaran
  • Oscillopsia (apabila objek di sekitarnya kelihatan berayun)

Dalam kes ini, kepala berputar kerana kerosakan pada sistem vestibular pada tahap mana pun.

Keadaan pengsan

Ini adalah perasaan kehilangan kesedaran, kepeningan yang akan datang. Biasanya digabungkan dengan loya, pucat, nadi yang kerap, kegelapan pada mata, berpeluh berlebihan. Jenis pening ini dikaitkan dengan penurunan tekanan atau penyakit jantung..

Ketidakseimbangan

Ini adalah pening, jarang digabungkan dengan loya. Gait goyah dan ketidakstabilan postur, ditunjukkan dalam keadaan berdiri, bertambah buruk dalam gelap - tanda-tanda utama keadaan ini.

Pening psikogenik

Ini adalah keadaan biasa untuk kemurungan, gangguan kecemasan, dan patologi mental yang lain. Gejala ini disertai dengan loya, rasa berat di kepala dan pelbagai sensasi yang sukar dijelaskan (kabus di kepala, sensasi kelikatan, seolah-olah mabuk, dll.)

Bagaimana rasa keseimbangan terbentuk?

Sistem organ utama yang bertanggungjawab untuk kedudukan seseorang di angkasa dan rasa keseimbangan adalah alat vestibular.

Bahagian periferal sistem vestibular terletak di tulang temporal dan berhubung rapat dengan organ pendengaran. Alat ini terdiri daripada sistem kantung dan saluran separuh bulatan yang diisi dengan endolimus cair, dikelilingi oleh perilymph dan tertutup dalam labirin tulang. Di dalam kantung dan kanal, reseptor terletak yang mengambil getaran sedikit dari endolim dan membran khas. Bergantung pada arah dan kekuatan getaran ini, reseptor menghantar dorongan melalui serat saraf ke otak. Melewati cerebellum dan medulla oblongata, impuls menyebabkan kawalan tidak sedar dari kedudukan badan. Korteks thalamus dan serebrum membentuk tindak balas sedar terhadap pecutan dan kedudukan seseorang di angkasa. Di samping itu, bahagian otak di atas membentuk reaksi vestibulovisceral. Ini adalah tindak balas organ dalaman untuk kelebihan atau kerosakan keseimbangan. Reaksi seperti itu termasuk loya, muntah, degupan jantung, aritmia..

Sekiranya pada beberapa tahap regulasi terjadi cacat (trauma, radang, dll.), Maka ia akan mendapat maklumat yang salah mengenai posisi tubuh, yang disebut "pusing".

Mengapa orang yang pening dan sakit sihat?

Kelaparan, kepatuhan terhadap diet rendah kalori

Keadaan ini sangat kerap berlaku pada wanita yang mengikuti diet ketat untuk menurunkan berat badan, yang begitu popular sekarang ini. Kekurangan kalori, penurunan gula dalam darah membawa kepada fakta bahawa seorang wanita pening ketika dia bangun. Juga, kelaparan atau rehat yang besar dalam pengambilan makanan boleh disertai dengan loya. Pening akibat kekurangan zat makanan boleh terjadi pada lelaki, wanita yang bekerja di pejabat dengan waktu yang tidak tetap, peniaga. Sekiranya mereka terbenam dalam pekerjaan dan melupakan rejim normal, ketika pemakanan yang baik digantikan oleh makanan ringan yang jarang berlaku.

Tergesa-gesa adrenalin

Hari ini, setiap orang menghadapi banyak tekanan - situasi tertekan di tempat kerja, bercakap di khalayak ramai, laporan, wawancara kerja, peperiksaan, penerbangan, dan lain-lain. Di dalam badan, semasa tekanan, kegembiraan, sejumlah besar adrenalin, hormon stres, memasuki aliran darah, dan saluran darah menjadi lebih sempit, tekanan darah meningkat dan otak lebih teruk dibekalkan dengan oksigen, dan oleh itu pening. Mengurangkan kegembiraan dan tekanan menormalkan keadaan seseorang.

Pergerakan pantas, putaran, putaran tajam

Apabila seseorang dengan cepat bergerak dalam bulatan, misalnya, ketika menunggang karusel, semasa belokan tajam, memiringkan - bahagian otak yang bertanggungjawab untuk keseimbangan tidak mempunyai masa untuk bertindak balas dan membina semula dengan secukupnya, seseorang mengharapkan pergerakan ke satu arah, tetapi ia berlaku ke arah yang lain. Remaja sangat rentan terhadap perubahan mendadak dalam kedudukan badan..

Tukar fokus

Ketika seseorang berada di ketinggian dan melihat jarak jauh, otot-otot mata menjadi rileks, dan ketika anda melihat objek yang dekat, anda merasa pening, atau lebih tepatnya, perasaan bahawa benda-benda ini berputar.

Ubat-ubatan

Sekiranya anda merasa pening, pertama sekali, anda harus mengecualikan kesan sampingan ubat yang anda ambil, kerana banyak ubat mempunyai kesan sampingan seperti itu:

  • antibiotik, ubat anti-TB, agen antijamur
  • ubat antitussive
  • diuretik
  • ubat penurun tekanan darah
  • statin
  • NSAID
  • ubat penenang, antidepresan
  • pil kawalan kelahiran, ubat untuk meningkatkan potensi
  • tablet cacing
  • sebilangan antihistamin 1-2 generasi, dll..

Baca arahannya dengan teliti dan maklumkan kepada doktor anda, terutamanya jika, selain pening, mual juga berlaku.

Tabiat buruk

"Mengapa, ketika saya merokok, saya merasa pening?" - Soalan yang sering diajukan kepada doktor. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa nikotin menyekat saluran darah otak, terutama ketika perokok berhenti merokok atau terdapat jeda panjang antara merokok (lihat apa rokok moden dibuat). Juga pening dan sakit - dengan sindrom mabuk, apabila seseorang bangkit dari kedudukan tegak.

Kehamilan

Mual, muntah, dan pening pada waktu pagi pada wanita adalah tanda klasik kehamilan jangka pendek. Mereka dikaitkan dengan toksikosis yang disebut. Ini adalah keadaan khas di mana plasenta yang terbentuk dan embrio yang tumbuh menyebabkan perubahan dalam tubuh ibu hamil. Oleh itu, dengan rasa tidak selesa seperti itu, anda perlu melakukan ujian kehamilan di rumah, menderma darah untuk HCG atau menjalani ultrasound. Saya mesti mengatakan bahawa toksikosis ringan adalah keadaan yang tidak berbahaya. Untuk mengurangkan simptom, disarankan agar anda mengambil sedikit makanan pada waktu pagi tanpa bangun dari tidur. Jus sitrus membantu sepanjang hari. Toksikosis teruk dengan muntah lebih daripada 10 kali sehari hanya dirawat di hospital.

Rasa mabuk laut

Keadaan yang tidak menyenangkan yang berlaku ketika bergerak di atas air, darat atau udara adalah apa yang disebut mabuk laut. Ini ditunjukkan oleh perasaan kehilangan keseimbangan, dan kesihatan yang buruk. Sebelum serangan, mudah marah, rasa kenyang, mual, pening, mengantuk, menguap, bersendawa. Penyakit bergerak boleh berlaku pada semua orang, tetapi sering terjadi pada wanita yang mengalami sakit kepala migrain.

Terdapat banyak cara untuk mencegah penyakit bergerak:

  • terletak di dalam kereta lebih dekat ke pusat, di kapal - di geladak bawah
  • melihat ke kejauhan, menuju cakrawala
  • pakai cermin mata hitam atau tutup mata anda
  • elakkan bau busuk dan alkohol
  • hadkan pergerakan kepala
  • jangan membaca atau bekerja dengan telefon dan tablet
  • minum pil untuk sakit bergerak

Punca patologi

Anemia

Penurunan hemoglobin dalam darah boleh menyebabkan pelbagai gejala. Meringankan ketika anda bangun, loya, pucat, kesejukan lengan dan kaki, kekejangan otot betis, gangguan pencernaan - ini bukan senarai lengkap kesan anemia. Untuk mengecualikannya, analisis diperlukan untuk tahap hemoglobin, sel darah merah dan ferritin. Sekiranya kekurangan zat besi yang jelas atau kekurangan zat besi terpendam, maka persiapan zat besi diresepkan (Sorbifer, Ferrretab, lihat persiapan besi untuk anemia) sekurang-kurangnya tiga bulan.

Pening kedudukan paroxysmal jinak

Istilah BPPD merujuk kepada sebab yang agak umum mengapa pening dan loya muncul. Ia dikaitkan dengan 20% daripada semua aduan mengenai perkara ini, dan pada pesakit tua - semuanya 50%. Penyakit ini berdasarkan pembentukan kristal kalsium karbonat di telinga dalam. Menyumbang kepada kecederaan kepala, pembedahan dan jangkitan telinga, serta perubahan yang berkaitan dengan usia di dalam badan. Hampir selalu, DPPH digabungkan dengan loya. Ciri pembezaan utama keadaan ini adalah:

  • penampilan atau peningkatan gejala ketika menukar postur (misalnya bangun atau bangun dari tidur)
  • lebih teruk ketika memiringkan dan menurunkan kepala (ketika mencuci rambut di salun kecantikan, ketika melakukan yoga)
  • serangan pening sering jangka pendek, mungkin berlaku selama beberapa minggu, kemudian hilang. Selepas beberapa ketika, gejala berulang..

Untuk diagnosis BPPG, ujian Nilen-Barani digunakan. Dari pose berdiri anda perlu berbaring dengan cepat dengan kepala miring 45 ° dan berpusing 45 °. Kemudian ulangi ujian dengan kepala di posisi tengah dan ketika berpusing ke arah yang bertentangan. Tanda BPPH adalah pening dan nystagmus semasa ujian ini. Nystagmus adalah pergerakan bola mata yang cepat, dalam keadaan ini ia berumur pendek dan berkurang dengan setiap pengulangan ujian.

Rawatan untuk pening kedudukan jinak diperlukan sekiranya gejala menyakitkan dan berlangsung lebih dari 2 bulan. Sekiranya eksaserbasi jangka pendek, maka anda hanya boleh mengehadkan aktiviti anda untuk tempoh ini. Contohnya, tidur di bantal tinggi pada waktu malam, bangun secara beransur-ansur, cuba untuk tidak memiringkan dan jangan membuang kepala ke belakang. Sekiranya tidak ada kesabaran yang cukup untuk menunggu serangan, maka anda boleh berjumpa doktor (pakar vertebrologi, pakar otoneurologi) untuk melakukan manuver khas.

Apple Maneuver adalah salah satu rawatan seperti itu. Ia berdasarkan pergerakan kalsifikasi dari bahagian sensitif telinga dalam hingga tidak sensitif. Untuk ini, pesakit secara berturut-turut mengubah beberapa kedudukan, berada di masing-masing selama 30-60 saat. Doktor memerhatikan penampilan nystagmus, bertanya sama ada dia pening dan membolehkannya mengubah posturnya. Setelah beberapa kali mencuba, BPPG biasanya surut, jika tidak selamanya, maka untuk waktu yang lama..

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Hari ini, hampir semua orang yang berusia lebih dari 25 tahun menderita penyakit ini ke tahap yang berbeza - ini adalah penyakit peradaban, gaya hidup yang tidak aktif. Osteochondrosis tulang belakang serviks 3-4 darjah disertai dengan pening berkala.

Tekanan darah tinggi atau rendah

Peningkatan tekanan darah yang tajam di samping pening disertai dengan sakit kepala, kelemahan, tinitus, kemerahan pada wajah, dan lain-lain. Apabila tekanan darah turun, seseorang juga mungkin merasa pusing setelah naik, gelap di matanya, selain itu, mual, sakit kepala, pilek peluh.

Kecederaan kepala

Kejatuhan, kemalangan, kecederaan sukan dan keganasan sering menyebabkan kecederaan kepala dan otak. Akibat dari kecederaan tersebut berkisar dari malaise jangka pendek hingga koma dan kematian. Kebimbangan otak diklasifikasikan sebagai kecederaan ringan. Gejalanya adalah:

  • kehilangan kesedaran jangka pendek (selalunya, tetapi tidak selalu)
  • sakit kepala
  • pening, goyah semasa berjalan
  • pening dan muntah
  • kelemahan, sedikit kekeliruan (bercakap, berhenti sebentar sebelum menjawab soalan)

Selalunya, orang yang cedera, terutama remaja, tidak memperhatikan gejala ini. Memang, rawatan utama untuk gegar otak adalah rehat dan rehat di tempat tidur. Tetapi sering kali terdapat gejala yang tidak berbahaya seperti lebam pada tisu otak, pendarahan intrakranial dan peningkatan edema. Semua ini berpotensi membawa kepada akibat yang serius: menakjubkan, koma, dan kadang-kadang bahkan mati. Oleh itu, selepas kecederaan kepala, disertai dengan sedikit rasa sakit dan pening yang teruk, perlu berjumpa doktor.

Penyakit Meniere

Penyakit di mana tekanan endolfa di telinga dalam meningkat secara tidak jelas sering menyebabkan pening dengan loya. Terdapat 4 gejala utama yang membezakan keadaan ini:

  • hilang pendengaran
  • pening sekali sekala
  • tinitus
  • kenyang di telinga

Pening pada penyakit Meniere berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam, sering disertai dengan kekerapan dan muntah yang menyakitkan. Kadang-kadang, jatuh secara tiba-tiba berlaku sambil mengekalkan kesedaran. Di lebih daripada separuh pesakit, kejang menurun dari masa ke masa, dan penyembuhan diri berlaku. Tetapi kadang-kadang perubahan berterusan di telinga dalam menyebabkan penurunan dan bahkan kehilangan pendengaran. Oleh itu, dengan perjalanan penyakit yang degil, operasi dilakukan untuk menghilangkan tekanan berlebihan endolim. Untuk mengelakkan serangan, anda mesti berhenti merokok, beberapa produk (kopi, coklat) dan mengelakkan pergerakan kepala secara tiba-tiba.

Gangguan Kebimbangan

Gabungan sifat keperibadian dan tekanan luaran kadang-kadang membawa kepada gangguan kecemasan. Salah satunya, yang tidak begitu jarang berlaku, adalah serangan panik. Sebarang jangkitan ringan, konflik dalam keluarga atau di tempat kerja, alkohol dan kafein dan faktor lain boleh mencetuskannya. Tanda-tanda gangguan panik termasuk:

  • pening
  • loya, muntah, sakit perut
  • denyutan nadi yang kerap, perasaan "melompat" jantung
  • sesak nafas sakit dada
  • takut mati

Semua tanda ini boleh berlaku dalam pelbagai kombinasi. Kadang-kadang mereka begitu kuat sehingga membawa ke hospital. Serangan panik didiagnosis jika tidak terdapat kelainan pada organ dalaman. Ini adalah diagnosis pengecualian. Dengan gangguan kecemasan yang disahkan, doktor menetapkan ubat antidepresan dan ubat lain yang melegakan serangan dan mencegah munculnya serangan baru. Lebih banyak mengenai gejala dan rawatan serangan panik.

Migrain vestibular

Penyakit yang berkaitan dengan tindak balas saluran otak yang tidak mencukupi sudah biasa bagi banyak orang. Wanita usia subur lebih cenderung mengalami serangan migrain, walaupun terdapat peratusan lelaki dan remaja tertentu di antara pesakit. Tanda-tanda utama migrain adalah:

  • sakit kepala yang berulang, mual, dan pening
  • lebih kerap penyetempatan kesakitan secara unilateral
  • loya, fotofobia dan intoleransi terhadap bunyi
  • jangka masa serangan dari beberapa minit hingga beberapa hari
  • diprovokasi oleh haid, penggunaan coklat

Diagnosis berdasarkan keluhan pesakit; kecenderungan keluarga dan ketiadaan perubahan besar dalam MRI otak diambil kira.

Setelah mengesahkan diagnosis migrain pening, doktor akan menetapkan terapi: antidepresan (amitriptyline), penyekat saluran kalsium (verapamil), sekatan diet (coklat, monosodium glutamat, makanan asap, kafein, alkohol).

Neuronitis vestibular

Kekalahan sistem vestibular oleh jangkitan virus menyebabkan kerosakan dalam kerjanya. Gejala neuronitis dianggap sebagai gabungan pening, mual, kehilangan keseimbangan dan nystagmus. Serangan seperti ini berumur pendek dan hilang sepenuhnya setelah beberapa minggu. Adalah dipercayai bahawa penyebab neuronitis yang paling biasa adalah pengaktifan virus herpes simplex jenis 1. Segera sebelum serangan, pesakit mencatat sedikit demam dan tanda-tanda jangkitan virus lain.

Doktor meletakkan diagnosis neuronitis vestibular setelah pemeriksaan menyeluruh. Sekiranya semua penyebab serius (strok, tumor, sklerosis berganda) dikecualikan, maka ujian seperti Nilen-Barani dilakukan. Untuk rawatan, ubat hormon (prednison) digunakan dalam dos tertentu, yang membantu mengurangkan ketidakselesaan dan mempercepat pemulihan.

Sklerosis berbilang

Multiple sclerosis adalah penyakit sistem saraf di mana pemusnahan sarung saraf secara beransur-ansur berlaku. Punca penyakit tidak diketahui, tetapi proses autoimun memainkan peranan. Kawasan saraf yang terkena tidak menjalankan fungsinya, yang membawa kepada pelbagai gejala:

  • pening
  • kehilangan sensasi di pelbagai bahagian badan
  • neuritis optik
  • sakit
  • kemurungan atau euforia
  • gangguan ingatan dan perhatian
  • kekejangan
  • fungsi motor terjejas

Penyakit ini berlanjutan dalam bentuk peningkatan dan masa tenang, secara beransur-ansur menyebabkan kecacatan. Kaedah diagnostik utama adalah MRI otak, di mana lesi dikesan. Perubatan belum dapat menyembuhkan penyakit sepenuhnya. Tetapi ada ubat-ubatan (misalnya, interferon) yang dapat memperlambat perkembangan sklerosis berganda. Kadang-kadang dengan eksaserbasi, kortikosteroid dan ubat lain digunakan. Penting untuk anda mengikuti cadangan doktor anda untuk menangguhkan kecacatan anda..

Serangan dan strok iskemia sementara

Pelanggaran aliran darah antara tulang belakang dan otak (di arteri vertebrobasilar) sering menyebabkan pening dan gejala jelas lain:

  • pening dengan loya dan kelemahan
  • penglihatan berganda
  • kehilangan pendengaran secara tiba-tiba
  • kebas atau kesemutan di wajah
  • pengsan
  • kebas dan kelumpuhan pada lengan atau kaki pada bahagian muka yang kebas yang berlawanan
  • suara serak, ucapan tidak jelas
  • gangguan menelan

Diagnosis strok dilakukan menggunakan pencitraan otak (oleh MRI, CT, ultrasound). Selain itu ukur tekanan darah, lakukan ujian darah untuk pembekuan dan periksa saluran yang masuk ke leher.

Perbezaan antara strok dan gangguan sementara adalah adanya gejala yang berterusan. Dengan TIA, peredaran darah di arteri spasmodik cepat pulih, dan kesihatan bertambah baik. Tetapi pendarahan atau nekrosis bahagian otak kerana iskemia adalah patologi yang serius. Pemberian ubat antikoagulan yang mendesak dapat menghentikan prosesnya dan malah membalikkannya. Tetapi selalunya memerlukan bertahun-tahun untuk memulihkan semua fungsi badan..

Tumor otak

Tumor otak yang mempengaruhi laluan vestibular adalah salah satu penyebab pening dan pening kepala yang paling serius. Sekiranya lesi malignan atau jinak terletak di sudut cerebellopontine, maka gejala di atas selalu ada, terutamanya dengan schwannoma vestibular. Mereka sering disertai sakit kepala, deringan di telinga dan pendengaran, penglihatan berganda.

Cara utama untuk mendiagnosis tumor otak adalah imbasan MRI atau CT. Dengan diagnosis yang disahkan, mereka cuba membuang tumor secara pembedahan, jika boleh. Kadang-kadang mereka hanya terhad kepada radiasi dan kemoterapi. Hasil penyakit ini bergantung pada tahap keganasan tumor, saiz dan lokasinya.

Labirinitis

Keradangan telinga dalam yang disebabkan oleh virus, bakteria, atau kulat mengakibatkan pening, mual, dan pendengaran yang teruk. Labirin tulang, yang bertanggungjawab untuk rasa keseimbangan, mempunyai hubungan rapat dengan telinga tengah di satu sisi dan otak di sisi lain. Oleh itu, jangkitan yang bermula ketika otitis media dapat menembusi lebih dalam, menyebabkan kerosakan pada alat vestibular, dan kemudian radang otak. Oleh itu, anda perlu mengetahui simptom labirinitis, agar tidak menangguhkan lawatan ke doktor.

  • permulaan akut penyakit ini
  • lebih kerap otitis media unilateral, dengan meningitis - dua hala
  • pening dengan kehilangan pendengaran di satu atau kedua telinga
  • loya muntah
  • kenaikan suhu
  • sering - pelepasan telus atau bernanah dari telinga, sakit di telinga dan kawasan kuil

Labyrinthitis didiagnosis oleh gambaran klinikal yang khas. Dengan keradangan sifat virus, rehat dan pemerhatian kadang-kadang mencukupi. Dengan lesi bakteria, antibiotik diresepkan, dan gendang telinga dibuka untuk aliran keluar nanah. Dalam kes lanjut, operasi dilakukan untuk membuka proses mastoid dan menghilangkan kendur purulen. Rasa loya dan pening itu beransur-ansur, seiring dengan pemulihan pendengaran. Oleh kerana terdapat risiko kehilangan pendengaran yang berterusan dan komplikasi otak dengan labirinitis, rawatan diri dalam kes ini tidak dapat diterima.

Soalan yang akan ditanya oleh doktor semasa temujanji

  • Cara menggambarkan keadaan anda tanpa menggunakan perkataan "pusing"?
  • Sekiranya anda merasa jatuh ke arah mana anda "membuang"?
  • Adakah perasaan takut pada waktu pening?
  • Adakah simptom ini kekal atau sekejap? Episod cepat atau panjang?
  • Pening bermula secara tiba-tiba atau sedikit demi sedikit.?
  • Adakah anda pernah mengalami kecederaan kepala dan leher pada masa lalu??
  • Bagaimana gejala berlaku ketika duduk, berbaring, berdiri, dan memusingkan badan?
  • Adakah terdapat kehilangan atau pendengaran? Tinnitus?
  • Adakah terdapat tanda-tanda SARS pada minggu terakhir sebelum bermulanya penyakit ini?
  • Berapa kerap sakit kepala?
  • Apa ubat yang anda ambil secara berkala, atau untuk pertama kalinya sebelum serangan??

Diagnosis penyebab pening dan pening

  • Pemeriksaan kesihatan
  • Ujian untuk nystagmus, kehilangan keseimbangan dan kehilangan pendengaran
  • Ultrasound arteri vertebrobasilar dengan doppler
  • MRI dan CT otak untuk tumor, kecederaan, gangguan peredaran darah
  • Ujian darah untuk tahap hemoglobin dan ferritin
  • Ujian darah kehamilan untuk mual dan pening pada wanita

Sebab untuk berjumpa doktor kecemasan

  • Gabungan loya, pening dan suhu melebihi 38 C.
  • Kesedaran yang keliru
  • Sakit kepala yang teruk
  • Tekanan darah tinggi
  • Muntah tidak tentu

Rawatan

Terapi untuk keadaan yang tidak menyenangkan itu bergantung pada sebab yang menyebabkannya..

  • Penyakit Meniere kadang-kadang dapat diubati dengan Betagistin. Dietetik dan diet rendah garam juga disyorkan..
  • sekiranya terdapat gangguan peredaran darah di kawasan arteri vertebrobasilar, agen antiplatelet (aspirin), antikoagulan ditetapkan. Terapi antihipertensi sering diperlukan (untuk hipertensi), statin untuk menurunkan kolesterol.
  • dengan loya dan muntah yang teruk yang berkaitan dengan pening, prochlorperazine dan thiethylperazine diresepkan. Penerimaan ubat-ubatan tersebut hanya mungkin dengan pening akut, setelah diperiksa oleh doktor, dan perjalanan yang sangat singkat.
  • dengan kerosakan pada telinga dalam dan pening paroxysmal, latihan khas yang dinyatakan di atas berkesan. Pengulangan pelbagai situasi yang menguatkan gejala juga memberi faedah. Akibatnya, otak menyesuaikan diri dan mula mengawal pening. Kaedah ini tidak dapat diambil oleh semua orang, terutamanya jika anda perlu bekerja dan melakukan pekerjaan rumah tangga.
  • dalam serangan panik, psikoterapi, antidepresan dan ubat-ubatan lain yang mempengaruhi aktiviti mental dan sistem saraf adalah perlu.
  • di rumah, pilihan rawatan adalah terhad sehingga anda berjumpa doktor. Anda boleh menghadkan pergerakan kepala, mengambil posisi yang selesa, minum sedikit jus sitrus, tingkap terbuka untuk akses udara. Ubat untuk mual dan muntah dapat menyembunyikan gejala penting, jadi tidak disarankan untuk meminumnya sehingga diagnosis yang tepat..

Mengapa pening jika anda berdiri dengan tajam (Dan dalam keadaan apa ini boleh membahayakan)

Teman-teman, kita memasukkan jiwa kita ke Bright Side. Terima kasih untuk,
bahawa anda menemui keindahan ini. Terima kasih atas inspirasi dan mereda..
Sertailah kami di Facebook dan VK

Semua orang tahu perasaan pening tiba-tiba jika anda bangun dengan cepat. Biasanya kita tidak mementingkan perkara ini, tetapi dalam beberapa kes ia dapat memberi isyarat penyakit serius dan memerlukan doktor.

Bright Side telah mengumpulkan simptom yang berkaitan dengan pening, yang harus diberi perhatian khusus..

1. Pening jangka pendek dengan kenaikan mendadak

Pening tajam yang berlaku ketika anda cepat-cepat keluar dari posisi duduk atau berbaring disebut vertigo dan mempunyai penjelasan saintifik. Sebabnya terletak pada penurunan bekalan oksigen ke otak dan penurunan tekanan darah yang tajam dengan perubahan kedudukan badan. Setiap orang mengalaminya secara berkala apabila tidak ada cukup cecair di badannya. Kerana dehidrasi ringan, darah menjadi lebih tebal dan beredar lebih teruk. Biasanya pening dalam kes seperti itu hanya berlangsung beberapa saat..

Masalahnya biasanya diselesaikan secara sederhana: cukup minum air yang diperlukan setiap hari.

2. Pening berpanjangan pada setiap kenaikan

Sekiranya pening beberapa saat selepas kenaikan tidak hilang dan meningkat, maka ini mungkin merupakan gejala hipotensi ortostatik dan memerlukan menghubungi pakar untuk mengetahui sebab-sebab kejadiannya. Antaranya ialah kesan sampingan ubat-ubatan, rehat tidur yang berpanjangan, anemia, dan lain-lain..

3. Sakit kepala yang teruk dengan pening

Pening yang berpanjangan juga boleh menjadi pendamping migrain. Gejala utama dan paling umum penyakit ini dianggap sebagai sakit kepala yang berdenyut, yang dialami oleh sekitar 85% pesakit. Walau bagaimanapun, pening dalam kombinasi dengan sakit kepala dengan kenaikan yang tajam juga boleh menjadi akibat migrain dan nyata pada tahap yang berbeza..

Dalam kes ini, lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan. Kemungkinan besar, diagnostik perkakasan akan diperlukan..

4. Pening dengan gegar otak

Gegar otak adalah jenis kecederaan otak traumatik yang paling biasa. Gejalanya mungkin tidak muncul selama beberapa hari atau bahkan beberapa minggu selepas kecederaan. Dan, merasa pening, anda tidak dapat mengingat bahawa minggu lalu dia memukul kepalanya dengan kuat. Dengan peningkatan mendadak di antara gejala gegar otak, loya, kegelapan pada mata, tinitus dan lain-lain juga boleh muncul.

Walaupun gegaran ringan memerlukan pakar yang akan memberikan rawatan yang sesuai.

5. Pening dengan strok

Pening adalah tanda strok ke-3 yang paling biasa. Dalam beberapa kes, gejala ciri lain dalam bentuk mati rasa bahagian badan dan gangguan pertuturan mungkin tidak dapat dilihat oleh seseorang yang mengalami pening yang teruk. Untuk memeriksa pesakit tanda-tanda strok, anda boleh melakukan ujian pendek yang disusun oleh pasukan penyelidik strok Amerika. Ia merangkumi 3 tugas mudah. Pesakit harus diminta untuk tersenyum, mengangkat tangan ke atas dengan mata tertutup dan mengulangi ayat yang sukar. Dengan pukulan, senyuman akan menjadi tidak simetri, kelemahan otot tidak akan membiarkan kedua-dua tangan diangkat pada masa yang sama, dan gangguan pertuturan juga dapat dilihat.

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu perkara dalam tugas itu belum selesai, anda harus segera berjumpa doktor.

Gejala yang disenaraikan dalam artikel itu bukan asas untuk diagnosis diri kepada mana-mana orang. Setiap kes pening tiba-tiba dan teruk harus dipertimbangkan secara individu dan langsung dengan doktor..

Adakah anda sering berjumpa doktor apabila anda merasa sedikit kelainan?

Pening ketika bangun dari tidur: apa yang dapat dikatakan oleh gejala?

Hampir semua kita secara berkala bertanya pada diri sendiri: "Mengapa saya merasa pening ketika bangun dari tidur?" Pertama sekali, harus diperhatikan bahawa pening dengan kenaikan yang tajam bukanlah penyakit itu sendiri. Selalunya ini hanya isyarat dari badan anda mengenai pelanggaran kerjanya. Tetapi jika pening bukan satu-satunya kes untuk anda, maka ini adalah peluang untuk pergi ke doktor dan melakukan diagnosis.

Vertigo (istilah saintifik untuk pening) kadang-kadang berlaku akibat kekurangan oksigen ke sel otak. Walau bagaimanapun, etiologi yang jelas mengenai keadaan ini sukar dikenal pasti. Mula-mula anda perlu memahami gejala tambahan.

Punca Pening

Sekiranya anda merasa pening dengan kenaikan yang mendadak, tetapi masih tidak ada gejala, maka alasannya mungkin seperti berikut:

  1. Hipotensi ortostatik. Sekiranya anda berada dalam kedudukan tertentu untuk waktu yang lama, darah dari otak akan mula mengalir ke anggota badan. Otak memberi arahan untuk menyempitkan saluran. Dengan perubahan kedudukan badan yang berombak, kapal tidak mengembang dalam masa; aliran darah ke otak dihambat. Kelaparan oksigen jangka pendek berkembang, dan orang itu mengalami pening. Biasanya, sawan tidak lebih dari empat saat. Ini adalah perkara biasa dan orang sihat tidak menyedarinya..
  2. Akil baligh. Terutama kerap pening pada remaja. Sistem kardiovaskular ketinggalan dari perkembangan pesat seluruh organisma. Kapal-kapal tersebut tidak memiliki daya tahan yang optimum, oksigen tidak mempunyai masa untuk sampai ke otak pada waktunya. Sekiranya anak anda mempunyai tekanan darah rendah, risiko pening meningkat.
  3. Menstruasi. Hari-hari ini, wanita mengalami penurunan hemoglobin yang ketara, kerana pengambilan sel darah merah berkali-kali meningkat. Dalam keadaan ini, wanita sering mengeluh: "Ketika anda bangun dari tidur, anda merasa pening".
  4. Kehamilan. Kepala berpusing pada hampir semua peringkat kehamilan. Dengan kenaikan mendadak, pening boleh berlaku kerana pelbagai sebab: perubahan hormon, kekurangan nutrien, hemoglobin rendah.
  5. Kekeringan.
  6. Tinggal lama di atas katil.
  7. Kekurangan glukosa, misalnya, setelah menjalani diet yang ketat. Waktu rehat yang lama di antara waktu makan juga menimbulkan kekurangan nutrien penting untuk fungsi otak yang normal..
  8. Kesan sampingan ubat. Biasanya, kehadiran kesan sampingan tersebut dinyatakan dalam arahan ubat..
  9. Tekanan. Dalam keadaan saraf di dalam badan, tergesa-gesa adrenalin dan kekejangan arteri otak secara serentak, yang menyebabkan kesukaran dalam aliran darah bersama dengan oksigen ke korteks serebrum.
  10. Keracunan nikotin. Simptom yang serupa berlaku ketika menghisap rokok "pagi" pertama ketika perut kosong.

Dalam semua kes ini, anda boleh melakukannya tanpa bantuan pakar. Vertigo menyertai proses semula jadi badan. Selepas beberapa ketika, semuanya menormalkan. Dalam beberapa kes individu, anda harus mempertimbangkan semula gaya hidup anda, meninggalkan ketagihan, meningkatkan pemakanan, memasukkan vitamin dalam makanan, menyediakan tubuh dengan jumlah cecair yang diperlukan, lebih banyak berada di udara segar dan latihan dinamik gantian (berjalan kaki atau bersukan).

Pening sebagai gejala penyakit

Pening ketika bangun dari tidur mungkin disertai dengan gejala spesifik lain, yang berbeza-beza bergantung pada penyakit. Ia boleh menjadi gelap pada mata, loya atau muntah, berpeluh banyak, pingsan, dan banyak lagi..

Dalam kes ini, anda tidak akan melakukannya tanpa menghubungi pakar yang cekap.

Penyakit apa yang anda rasa pening ketika bangun tidur?

  1. Penyakit telinga. Telinga dalam adalah salah satu elemen terpenting dalam badan. Ia diisi dengan cecair, dengan bantuan yang mana kita dapat menentukan kedudukan badan kita di angkasa dengan tepat. Tetapi apabila terdapat keradangan atau kecederaan telinga, jumlah cecair berubah dalam jumlah, aliran darah terganggu. Tekanan di telinga dalam meningkat, yang menyebabkan pening, yang disertai dengan suara ilusi, bunyi atau deringan, kesesakan, pekak. Gejala serupa menunjukkan keradangan berjangkit, kecederaan otak traumatik pada bahagian temporal, kemungkinan tumor otak.
  2. Pelanggaran fungsi radas vestibular. Seperti yang anda ketahui, struktur inilah yang memberikan rasa keseimbangan. Ia menghantar ke otak impuls mengenai kedudukan badan di angkasa. Otak, sebagai tindak balas, menyesuaikan fungsi otot berdasarkan kedudukan badan. Dan jika alat vestibular tidak berfungsi dengan betul, maka anda boleh merasa pening dan mual.
  3. Osteochondrosis serviks. Ini dicirikan oleh kalsifikasi sendi intervertebral, yang, dengan pergerakan kepala, dapat memprovokasi distensi dan kerosakan pada saraf dan saluran darah. Oleh kerana itu, otak mungkin tidak menerima jumlah oksigen yang tepat, yang akan kelihatan pening ketika bangun dari tidur. Serangan diperhatikan semasa tempoh eksaserbasi, diperburuk oleh hipotermia, beban berlebihan dan tinggal lama dalam keadaan duduk.
  4. Pelanggaran otak boleh menyebabkan pening. Ini paling kerap disebabkan oleh disfungsi vaskular. Dengan pelbagai jenis keabnormalan otak, kongenital atau diperolehi, kapal tidak lagi dapat memberikan pengedaran aliran darah dalam isipadu yang betul dan pada kelajuan yang betul. Ini membawa kepada kebuluran oksigen. Mungkin terdapat beberapa punca: gegar otak, epilepsi, tumor, arteriosklerosis serebrum. Pening semasa gegar otak adalah gejala pertama. Oleh itu, jika anda mempunyai simptom yang serupa, ingatlah jika terdapat kecederaan kepala baru-baru ini. Bagaimanapun, gegaran ringan mungkin berlaku selepas beberapa lama.
  5. Penyakit sistem kardiovaskular. Kerosakan irama jantung menyebabkan rasa tidak senang seperti pening ketika mengangkat dari kedudukan mendatar. Pada masa yang sama, darah tidak dihasilkan dalam jumlah yang diperlukan, dan pergerakannya berselang. Jumlah oksigen yang diperlukan tidak dihantar ke otak, yang menyebabkan keadaan pengsan. Punca: dystonia vegetatif-vaskular, penyakit jantung, krisis hipertensi.
  6. Keracunan. Keracunan umum menyebabkan keadaan yang menyakitkan, khususnya, disertai dengan pening.

Pening dengan penyakit dan kecederaan di atas hanyalah gejala mereka. Oleh itu, proses rawatan, sebagai peraturan, bertujuan untuk memerangi bukan dengan pening, tetapi dengan patologi yang menyebabkannya.

Mula-mula anda perlu menghubungi ahli terapi yang akan menetapkan ujian dan pemeriksaan instrumental. Menurut hasil mereka, dia akan mendiagnosis atau merujuk kepada doktor lain, pengkhususan yang lebih sempit.

Langkah berjaga-berjaga

  • Adalah perlu untuk mengembangkan kebiasaan bangun dan bangun dari tidur. Pertama, anda jangan terburu-buru untuk segera bangun pada isyarat jam penggera. Anda perlu menggulung di sisi anda dan membengkokkan sedikit ke belakang, cuba memanjangkan jari-jari anggota atas dan bawah sejauh mungkin. Kemudian pusing ke sisi lain dan tekan lutut ke dada. Berbaring telentang dan luruskan. Turunkan kaki anda ke lantai dengan perlahan dan luruskan punggung secara perlahan. Setelah menarik nafas panjang, anda boleh meninggalkan katil. Prosedur mudah ini akan membantu mengaktifkan sistem kardiovaskular, santai selepas tidur..
  • Anda tidak boleh duduk dalam posisi yang sama untuk waktu yang lama di tempat kerja atau di komputer. Selalunya perlu untuk mengubah kedudukan badan, tetapi tidak dengan tajam, tetapi pertama-tama beberapa menyedut secara mendalam.
  • Adalah perlu untuk memastikan bahawa vitamin dan air yang mencukupi masuk ke dalam badan bersama dengan makanan.
  • Sertakan sekurang-kurangnya senaman ringan dalam rutin harian anda..
  • Tinggalkan tabiat buruk.

Sekiranya anda kadang-kadang mengalami pening, dan hanya bertahan beberapa saat, maka jangan panik.

Cuma badan memberi anda isyarat bahawa dia letih.

Anda perlu mengubah rentak kehidupan yang biasa dan berikan sedikit rehat kepada diri sendiri. Sekiranya anda mempunyai manifestasi menyakitkan yang lain bersamaan dengan pening yang kerap, maka anda harus berjumpa pakar dan melakukan pemeriksaan yang berkelayakan, ketahui mengapa anda merasa pening ketika bangun.

Bagaimanapun, sebarang penyakit dapat dirawat dengan lebih baik jika didiagnosis lebih awal.

6 tanda bahawa pening mengancam nyawa

Sekiranya anda menyedari hal ini, berjumpa doktor atau hubungi ambulans.

Cukup katakan: dalam kebanyakan kes, pening tidak berbahaya. Mereka hanya mempunyai satu risiko: jika anda merasa vertigo (seperti yang disebut oleh saintis sebagai sensasi ini), anda, jika anda tidak terlalu beruntung, boleh tersandung, jatuh dan mengalami kekejangan atau lelasan. Dan kemungkinan besar, ini tidak akan berlaku.

Namun, ada kalanya pening membolehkan anda mengesyaki masalah kesihatan yang sangat serius..

Kenapa pening

Secara umum, penyebab pening adalah mudah. Selalunya, vertigo berlaku apabila hubungan antara otak dan telinga dalam, di mana alat vestibular berada, terganggu. Otak kehilangan orientasinya di angkasa, kerana ada perasaan bahawa bumi meninggalkan di bawah kaki. Untuk tetap tegak, benda kelabu mencetuskan aliran reaksi yang dirancang untuk mengembalikan keseimbangan. Sebilangan reaksi ini juga mempengaruhi pusat muntah, sebab itulah pening sering disertai dengan serangan mual. Jadi, sebagai contoh, ia berlaku dengan penyakit bergerak. Namun, ini adalah kisah yang sedikit berbeza..

Nasib baik, kehilangan hubungan antara otak dan alat vestibular tidak kerap berlaku dan hanya berlangsung beberapa saat. Doktor Tidak Melihat Apa yang Menyebabkan Pening? dalam insiden jangka pendek seperti itu, sebab panik.

Juga, jangan terlalu risau jika kepala anda berputar lebih lama, tetapi kerana beberapa sebab yang sama. Ini termasuk:

  • mabuk alkohol;
  • kesan sampingan dari ubat yang diambil (periksa arahannya!);
  • penyahhidratan;
  • terlalu panas dan kejutan haba;
  • perjalanan dengan kereta, bas atau kapal;
  • anemia - khususnya, kandungan zat besi yang rendah dalam darah;
  • hipoglikemia - gula darah rendah;
  • penurunan tekanan darah;
  • Senaman yang sangat kuat
  • beberapa jangkitan telinga.

Sudah tentu, pening selalu tidak menyenangkan. Tetapi dalam situasi ini, mereka adalah bujang dan jangka pendek dan tidak mengancam nyawa. Dan simptom yang menyertainya membolehkan anda meneka penyebab ketidakseimbangan.

Pening bukan penyakit bebas, tetapi gejala yang dapat menyertai lebih dari 80 keadaan dan penyakit fisiologi.

Adakah anda perhatikan ungkapan "dalam kebanyakan kes"? Kami beralih kepada golongan minoriti - syarat-syarat yang boleh menimbulkan ancaman sebenar kepada kesihatan dan juga nyawa. Dan pening di sini adalah tanda paling penting.

Apabila pening berbahaya

Ahli neurologi mengenal pasti enam keadaan 6 Tanda-Tanda Mantra Pusing yang Tiba-tiba Boleh Menjadi Sesuatu yang Lebih Serius, di mana vertigo adalah kunci dan hampir satu-satunya gejala yang menunjukkan perkembangan penyakit yang serius, tetapi sejauh ini tersembunyi.

1. Putaran kepala kerap dan lebih lama daripada beberapa minit

Ini mungkin menunjukkan pelanggaran serius dari Pening pada kerja telinga dalam. Contohnya, mengenai neuritis vestibular (jangkitan virus saraf vestibular) atau labirinitis (otitis media).

Penyakit seperti itu berbahaya kerana pada mulanya mereka hampir tidak bergejala, dan pada masa akan datang patogen mereka boleh mempengaruhi otak dan sistem saraf - hingga mati.

2. Pening disertai oleh kelemahan teruk, mati rasa pada bahagian badan, masalah dengan pertuturan dan / atau penglihatan

Awas: gabungan gejala ini boleh menjadi tanda strok! Strok adalah pelanggaran peredaran otak. Menurut statistik, statistik strok, ia adalah penyebab kematian kedua (selepas infark miokard) di Rusia..

Pastikan anda melihat seseorang yang mengalami pening semacam ini dengan ujian Minit Satu minit selama satu minit? Anda Boleh Mendiagnosis Strok:

  • Minta pesakit tersenyum lebar sambil menunjukkan gigi. Sekiranya seseorang mengalami strok, senyuman tidak akan simetris: sudut bibir akan membeku pada tahap yang berbeza.
  • Minta tutup mata dan angkat tangan. Strok (lebih tepatnya, pelanggaran ujung saraf dan kelemahan otot yang disebabkan olehnya) tidak akan membiarkan mangsa mengangkat tangan ke ketinggian yang sama.
  • Tawaran untuk mengulangi selepas anda satu kalimat ringkas dengan beberapa perkataan. Contohnya: "Semuanya baik-baik saja dengan saya, dan sekarang ia akan menjadi jelas." Sekiranya strok berlaku, sukar bagi seseorang untuk mengingat dan menghasilkan semula frasa tersebut. Sebagai tambahan, pengucapannya akan kabur, dengan jelas pada konsonan yang disuarakan.

Dengan cara yang sama, jika ragu-ragu, anda boleh mencuba sendiri..

Sekiranya sekurang-kurangnya satu tugas gagal, segera panggil ambulans. Strok sangat berbahaya Statistik strok: sehingga 84% pesakit mati atau kekal cacat dan hanya sekitar 16% pulih. Anda hanya mempunyai 3-6 jam untuk mencuba untuk menjadi antara yang bernasib baik dengan bantuan doktor.

3. Anda selalu berasa pening ketika bangun

Hipotensi ortostatik jangka pendek (menurunkan tekanan darah, termasuk di otak, yang menyebabkan pening) - keadaan yang agak biasa dan tidak berbahaya.

Selalunya, ia dikaitkan dengan fakta bahawa badan kekurangan cecair. Kerana mudah dehidrasi, darah menjadi lebih tebal, peredaran darah bertambah buruk, oleh itu, untuk mendapatkan hipotensi ortostatik ketika mengangkat kaki dari posisi berbaring atau duduk mudah. Masalah ini dapat diselesaikan secara sederhana: jangan lupa minum air, terutamanya pada musim panas yang panas atau semasa aktiviti fizikal yang serius.

Tetapi jika anda benar-benar yakin bahawa anda tidak mengalami dehidrasi, dan pening menyertai setiap pendakian anda, anda harus pergi ke ahli terapi secepat mungkin. Gejala seperti itu menunjukkan kemungkinan penyakit kardiovaskular (aritmia, kegagalan jantung) atau neuropati - kerosakan saraf bukan radang.

4. Anda pernah mengalami sakit kepala yang tidak dapat ditanggung

Ramai orang biasa dengan kata "migrain," tetapi kebanyakan orang berpendapat bahawa kita hanya bercakap tentang sakit kepala yang berdenyut. Sementara itu, ini tidak sepenuhnya berlaku: pening berulang yang berpanjangan juga boleh menjadi migrain.

Gangguan neuropsikiatrik ini berpotensi berbahaya.Apa itu kecemasan migrain? seumur hidup, kerana boleh menyebabkan strok atau serangan jantung.

Sekiranya pening anda berlangsung beberapa jam atau lebih, berlaku secara berkala, dan pada masa lalu anda mengalami sakit kepala, pastikan anda berjumpa dengan ahli terapi untuk menentukan kemungkinan sebab dan akibatnya.

Kami memberi amaran kepada anda: diagnostik perkakasan mungkin diperlukan - CT atau MRI, arahan yang akan diberikan oleh doktor lagi.

5. Baru-baru ini anda memukul kepala anda

Vertigo adalah salah satu gejala gegar otak yang paling ketara. Penting untuk berjumpa dengan ahli terapi secepat mungkin untuk menghilangkan kerosakan serius dan pembengkakan tisu..

6. Semasa latihan, anda selalu pening

Selalunya, penyahhidratan yang telah disebutkan di atas adalah penyebab keadaan sedemikian. Atau hiperventilasi: kerana pernafasan yang cepat dalam darah, tahap oksigen meningkat dan kandungan karbon dioksida menurun, yang menyebabkan pening. Oleh itu, adalah mustahak untuk meminum jumlah cecair yang mencukupi dan tidak terlalu bersemangat dengan beban kardio.

Sekiranya anda benar-benar yakin bahawa anda minum air biasa, dan kepala anda mula berputar walaupun semasa latihan "pesara", berjumpa doktor. Dalam kes ini, perlu mengecualikan kemungkinan gangguan kardiovaskular yang berpotensi berbahaya.

Mengapa pening ketika bangun dan berbaring?

Hampir setiap orang biasa dengan fenomena yang tidak menyenangkan seperti pening tiba-tiba dengan kenaikan mendadak dari tempat tidur atau pusing badan. Kes terpencil mungkin disebabkan oleh perubahan penunjuk tekanan darah, anda tidak boleh memperhatikannya..

Tetapi jika anda sering merasa pening dengan perubahan kedudukan badan, anda harus mencari penyebab ketidakselesaan dan menghilangkannya. Pening ketika bangun tidur dan ketika tidur boleh disebabkan oleh banyak faktor dan menunjukkan penyakit yang serius.

Gejala yang berkaitan

Kadang-kadang berlaku bahawa kepala berpusing secara berkala ketika tiba-tiba bangun dari tidur atau memiringkan badan, gejala yang menyertainya: ia mungkin menjadi gelap di mata, berdering di telinga, merasa sakit, kadang-kadang seseorang kehilangan kesedaran untuk waktu yang singkat. Serangan hanya berlangsung beberapa saat, kekerapan dari beberapa kali sehari hingga beberapa kali dalam sebulan. Keadaan ini adalah alasan untuk menghubungi ahli terapi yang dapat mengetahui mengapa anda merasa pening ketika bangun dari tidur dan memberi rawatan yang mencukupi.

Gejala tambahan yang menunjukkan penyakit tertentu:

  • Garam mendapan di telinga dalam.

Pening selalu menampakkan diri pada kedudukan tertentu badan.

  • Patologi radas vestibular.

Kepala berpusing ketika menukar posisi dari menegak ke mendatar, jantung berdegup dengan kerap dan tidak teratur, ia dapat membuat anda mual dan mengeluarkan suara di telinga anda. Cara berjalan goyah.

  • Pengaliran darah terganggu di telinga dalam.

Pening disertai dengan rasa sakit, peningkatan tekanan darah, kehilangan ingatan jangka pendek mungkin..

  • Kecederaan Telinga Dalam.

Kepala sakit dan berputar dengan kenaikan yang cepat, ada masalah pendengaran, muntah muncul.

  • Proses keradangan di saluran telinga.

Pening teruk disertai demam.

Kejadian pening tiba-tiba pada waktu pagi, dalam keadaan tegak, muntah, mual yang teruk.

Semasa menukar kedudukan badan

Kepala boleh berpusing ketika mengubah kedudukan badan dengan pelbagai sebab, berikut adalah penyakit neurologi, dan masalah dengan sistem muskuloskeletal, dan banyak lagi.

Penyebab utama keadaan yang tidak menyenangkan adalah seperti berikut:

  • neuritis;
  • perubahan patologi di telinga dalam;
  • hipotensi;
  • kerosakan fungsi pada alat vestibular;
  • penyakit otak, termasuk patologi pada otak kecil;
  • neurosis;
  • penyakit sistem saraf pusat;
  • diabetes;
  • penyakit jantung.

Terdapat beberapa jenis pening yang menjadi ciri khas dalam situasi tertentu:

  • Pening dengan kenaikan yang tajam.

Sekiranya keadaan ini berlaku dengan kenaikan mendadak, ada kemungkinan seseorang itu mempunyai patologi kardiovaskular yang tersembunyi.

Tinggal lama dalam satu kedudukan membawa kepada fakta bahawa darah bertakung di bawah, kenaikan mendadak meningkatkan beban pada sistem vaskular, dengan penyakit tersembunyi, tekanan darah dalam kes seperti itu mulai turun dengan cepat. Tubuh tidak mempunyai cukup oksigen, akibatnya - kepala mula berputar.

  • Pening ketika tidur.

Sensasi seperti itu yang bermula pada seseorang yang berada dalam kedudukan rawan sering menunjukkan masalah kesihatan yang serius. Penyakit disertai dengan gejala yang sama:

  • kecederaan pada kepala, leher, leher, tulang belakang;
  • jangkitan pada telinga dalam, disertai dengan keradangan dan gangguan pendengaran;
  • kecederaan otak traumatik, gejala bersamaan - kelemahan umum, mual, muntah;
  • strok disertai dengan gangguan pertuturan dan koordinasi;
  • serangan osteochondrosis yang mempengaruhi tulang belakang serviks, gejala bersamaan - anggota badan mati rasa, sakit kepala, berjalan kaki terganggu.

Keadaan yang tidak menyenangkan adalah kesempatan untuk berjumpa doktor dengan segera untuk mendiagnosis penyakit ini.

  • Pusing pada wanita, pada lelaki.

Kepala wanita boleh menjadi pening semasa kehamilan, semasa haid, atau semasa menopaus. Malaise secara langsung berkaitan dengan peningkatan atau penurunan jumlah hormon yang tajam dalam badan.

Lelaki terdedah kepada keadaan seperti itu sebelum terjadinya sinkop nocturical, ia boleh berlaku selepas kencing malam.

Pada kedua-dua jantina, semasa remaja, pening yang tidak dijangka mungkin bermula, sensasi timbul kerana perubahan dalam badan dan pertumbuhan yang cepat.

Kejang yang kerap disertai dengan loya atau muntah mesti memberi amaran. Patologi serius boleh disertai dengan gejala bersamaan:

  • perubahan kadar jantung;
  • pengsan
  • sakit kepala;
  • gegaran anggota badan;
  • sakit otot;
  • perubahan tekanan darah secara tiba-tiba;
  • masalah penglihatan dan pendengaran;
  • kelemahan umum.

Bagaimana saya boleh membantu semasa serangan

Terapi keadaan yang tidak menyenangkan mungkin merangkumi pelbagai langkah berdasarkan diagnosis penyakit.

Penyakit serius dirawat dengan ubat. Ubat ini ditetapkan oleh doktor, secara individu memilih tempoh pentadbiran dan dos:

Ubat

Sekiranya serangan itu berlaku tanpa disangka, ubat-ubatan berikut akan membantu menghentikan keadaan yang tidak menyenangkan:

Ubat-ubatan ini melegakan gejala yang tidak menyenangkan yang berlaku ketika kedudukan badan berubah..

Mengambil antidepresan atau ubat yang meningkatkan peredaran darah juga akan membantu..

Ubat-ubatan berikut dengan baik menghilangkan mual atau muntah: Domperidone, Cerucal, Metoclopramide.

Ubat rakyat

Sekiranya anda tiba-tiba merasa pening, halia segar akan membantu. Sebilangan kecil akar penyembuhan harus dikunyah perlahan dan ditelan tanpa dicuci dengan air. Rempah tidak hanya menyegarkan, tetapi juga melegakan loya dan kelemahan..

Seseorang yang mengalami pening harus menyediakan campuran tembakau yang meningkatkan kesejahteraan dan selalu menggunakannya. Resipi:

  1. Ambil dalam jumlah yang sama minyak pati juniper dan cemara (20 gram).
  2. Masukkannya ke minyak jarak (100 gram).
  3. Letakkan campuran di dalam bekas kaca dengan penutup yang ketat.
  4. Apabila serangan berlaku, menghidu campuran, pelincirkan wiski dan kawasan di belakang telinganya.

Infusi herba akan membantu menghentikan keadaan, anda perlu meminumnya sekurang-kurangnya tiga kali sehari, setengah jam sebelum makan. Resipi:

  1. Ambil 100 gram daun pudina kering, 50 gram akar peony kering cincang, 100 gram bunga linden kering.
  2. Campurkan bahan-bahan.
  3. Letakkan 2 sudu campuran dalam bekas kaca, tuangkan dua cawan air panas.
  4. Rebus dalam mandian wap selama 10-15 minit.
  5. Balut dengan tuala terry, biarkan selama sekurang-kurangnya sepuluh jam, tapis.

Merebus jelatang kering adalah satu lagi ubat yang berkesan. Resipi:

  1. 1 sudu besar bahan mentah tuangkan segelas air mendidih.
  2. Biarkan selama beberapa jam, tapis.
  3. Masukkan jus epal satu-ke-satu yang baru dibuat.
  4. Minum 3 kali sehari sebelum makan.

Kaedah lain.

Sebagai profilaksis, disarankan untuk melakukan latihan yang melatih alat vestibular. Latihan terdiri daripada mengubah postur, yang menimbulkan pening. Ia dilakukan sekurang-kurangnya lima kali sehari, selama beberapa minit.

  1. Pesakit mengambil posisi duduk di atas katil..
  2. Kepala menoleh ke kiri.
  3. Berbaring perlahan tanpa mengubah kedudukan kepala.
  4. Duduk perlahan-lahan, sambil memusingkan kepalanya ke kanan.
  5. Mengulangi keseluruhan prosedur, memusingkan kepalanya ke arah lain.

Dengan serangan yang tidak dijangka, urutan kuil akan membantu. Ia dilakukan seperti berikut: letakkan jari telunjuk pada wiski, urut dengan gerakan bulat 10 kali searah jarum jam, 10 kali melawan. Untuk meningkatkan kesannya, anda boleh mengurut cuping telinga.

Squat perlahan membantu mengatasi keadaan yang tidak menyenangkan.

Gimnastik untuk mata dapat menghilangkan pening. Ia dilakukan dengan cara ini: dengan langkah perlahan, membiarkan kepala anda tidak bergerak, melihat ke atas dan ke bawah (sekurang-kurangnya 20 kali), meningkatkan langkah. Mulailah perlahan-lahan menggerakkan bola mata dari kiri ke kanan (sekurang-kurangnya 20 kali), membiarkan kepala anda tidak bergerak, meningkatkan langkah.

Cara memberi amaran

Selain merawat keadaan berbahaya, peraturan tertentu harus dipatuhi agar pening ketika berdiri tidak menjadi masalah kekal. Seseorang harus:

  • tidur tepat pada waktunya, tempoh tidur malam sekurang-kurangnya tujuh jam;
  • membeli tilam dan bantal ortopedik untuk mengelakkan patologi sistem muskuloskeletal;
  • Jangan baca, jangan menonton TV dalam kedudukan mendatar untuk mengelakkan peningkatan ketegangan mata;
  • jangan membuat lilitan badan yang tajam, perlahan dan lancar naik dari tempat tidur dan dari posisi duduk;
  • merawat jangkitan yang boleh menyebabkan radang aurikel dalam masa;
  • amati peraturan, bergantian antara kerja dan rehat;
  • termasuklah dalam sukan rutin harian, senaman terapi, berjalan-jalan di udara segar;
  • makan dengan baik, mengelakkan diet ketat yang berbahaya untuk metabolisme.
Baca Mengenai Pening