Utama Kecederaan

Kenapa kepala gatal? 10 sebab utama

Gatal-gatal dan banyak masalah yang menimpanya boleh disebabkan oleh sebilangan besar sebab. Untuk pemasangan sumber yang tepat, tentunya lebih baik anda berjumpa doktor, tetapi di sinilah timbul masalah - kepada pakar mana yang hendak mendaftar ?! Atau pergi ke semua orang - pemeriksaan tidak pernah berlebihan! Mari lihat apa sebabnya dan doktor mana yang patut dikunjungi.

Sekiranya kulit kepala gatal dan teruk, selalu berjumpa doktor! Jangan tarik! Semakin cepat anda menghubungi, semakin sedikit akibatnya.!

Sebab yang mungkin

  • Seborrhea, Kelemumur

Fungsi kelenjar sebum yang tidak betul menyebabkan masalah rambut utama. Salah satu yang sangat tidak menyenangkan adalah kelemumur (seborrhea), disertai dengan gatal-gatal yang tidak tertahankan dan kerosakan pada kulit. Dan juga bahu dan punggung ditutup dengan sisik putih. Hanya sisik ini yang menjadi punca gatal, merengsakan kulit..

Dalam kes ringan, kelemumur dirawat dengan sempurna secara bebas di rumah. Kes-kes yang lebih rumit dapat diatasi dengan pakar trikologi, dan mendekati perkara ini secara menyeluruh dan menyesuaikan dengan prosesnya..

  • Kulit kepala kering

Sekali lagi, kerosakan kelenjar sebum dan beberapa sebab lain menyebabkan rambut kering dan kulit kepala. Kelenjar secara aktif berusaha menghilangkan kekeringan dan melindungi kulit yang lemah dari kesan negatif persekitaran dan dengan itu menutup seluruh permukaan dengan lapisan sebum. Rambut mula kotor dengan cepat, banyak kotoran, bakteria dan mikrob berkembang dengan kuat. Anda boleh salah mengesyaki kulit berminyak dan jenis rambut berminyak. Kerap mencuci rambut mengeringkan kulit lebih-lebih lagi, retakan dan calar sangat gatal. Selepas mencuci, segalanya dibalut dan dijana elektrik, rambutnya terbelah dan putus.

Topeng pelembap, pengisian vitamin dan mineral dalam badan, pemakanan yang betul dan sihat, pematuhan dengan peraturan mencuci, pengeringan, melindungi keriting dari sinar matahari, angin, embun beku tidak buruk pada masalah ini.

  • Jangkitan kulat

Ini adalah penyakit serius yang memerlukan rawatan wajib. Sebagai tambahan kepada kekerapan berterusan, plak (lichen) muncul pada kulit, yang kelihatan sangat menjijikkan. Sebaiknya ikuti rawatan di institusi perubatan di bawah pengawasan pakar dermatologi, tetapi jika atas sebab tertentu perkara ini tidak mungkin dilakukan, maka cubalah menghilangkan simptom tersebut dengan menggunakan pembungkus minyak pokok teh dan syampu antikulat khas.

  • Parasit (kutu, kutu.)

Lesi lain yang sangat serius, yang juga memerlukan rawatan wajib dan mendesak (anda mesti berjumpa doktor kulit). Selalunya ini adalah kutu. Kutu boleh melompat ke mana sahaja, terutamanya di mana terdapat banyak orang atau kumpulan pekerja yang besar. Anda boleh mengesannya di bawah kaca pembesar dengan memeriksa kulit kepala dengan teliti (lebih baik jika doktor melakukan ini). Jangkitan akibat kutu di rumah tidak akan berjaya.

Pemeriksaan kutu

Rawatan untuk pedikulosis cukup sederhana dan tidak lama. Syampu khas dan beberapa ubat rakyat akan berjaya..

Mungkin salah satu sumber gatal kulit yang paling biasa, dan semua ini kerana baru-baru ini terdapat banyak reaksi alergi baru. Yang utama adalah reaksi terhadap makanan. Juga, banyak orang hari ini menghadapi alergi terhadap produk penjagaan rambut (syampu, balsem, topeng, produk gaya.) Dan kosmetik hiasan. Selalunya disertai ruam, kemerahan, gatal, kadang-kadang bengkak..

Alergi juga berlaku semasa menukar produk penjagaan rambut biasa anda. Sekiranya kembali ke ubat lama tidak menyelesaikan masalah alergi, maka anda harus menghubungi ahli trikologi.

Penyelesaian masalah ini adalah dengan mencari alergen dan, secara semula jadi, untuk menghilangkannya. Ini paling baik dilakukan di pejabat alahan.

  • Cat alahan

Ia juga sering berlaku, terutamanya jika tuannya menggunakan cat atau cat berkualiti tinggi yang tidak mengandungi amonia atau hidrogen peroksida dalam komposisinya. Hanya ada satu jalan keluar: sangat mustahak untuk mengawal apa sebenarnya yang dilukis oleh tuan dan memilih cat bebas amonia atau syampu warna untuk diwarnai. Di samping itu, disarankan untuk menguji reaksi alahan sebelum prosedur..

  • Alahan Serbuk

Pencuci pakaian, pelembut kain mengandungi banyak komponen kimia yang berbeza. Mana-mana daripadanya boleh menyebabkan kerengsaan kulit, dan, dengan itu, alergi dan gatal-gatal..

Punca dari banyak masalah yang paling pelbagai dengan tubuh adalah ketegangan saraf, tekanan, kemurungan, neurosis. Rambut dan kulit kepala juga tidak terhindar. Tekanan boleh menyebabkan perubahan pada jenis rambut, dan gangguan pada kelenjar sebum, dan kekejangan saluran darah, dan masalah dengan peredaran darah darah. Dengan latar belakang ini, metabolisme terjejas teruk dan kerengsaan kulit berlaku..

Untuk menghilangkan kerengsaan ini, pertama sekali, adalah perlu untuk menghilangkan keadaan tertekan dan menenangkan saraf anda, minum ubat penenang (diresepkan oleh pakar neurologi semasa mengendalikan), urut kulit kepala dan tulang belakang serviks..

  • Kekurangan zat makanan

Penggunaan makanan manis, pedas, kopi, asap, makanan dalam tin dan banyak lagi. Ini bukan produk yang sangat berguna dan makan berlebihan pasti akan mempengaruhi kulit: dermatitis, eksim, jerawat, ruam. Manifestasi kulit ini selalu disertai dengan gatal-gatal dan ruam yang kuat. Untuk mengatasi masalah ini cukup mudah: untuk sementara waktu menghilangkan makanan "berbahaya", minum lebih banyak air kosong, makan makanan tanpa lemak dengan sejumlah kecil rempah. Gatal dan ruam akan hilang dengan cepat!

  • Penutup kepala yang salah

Tudung kepala yang ketat dan sintetik sering menyebabkan rasa tidak selesa di kepala. Perbahasan memburukkan lagi keadaan. Saya mahu menggaru kepala sekaligus dan secepat mungkin. Hanya ada satu jalan keluar - segera ganti penutup kepala menjadi yang lebih menyenangkan, terbuat dari bahan semula jadi, dan di samping itu, topi yang berbeza harus dipakai pada suhu tertentu (penjagaan rambut pada musim sejuk) dan cuba untuk tidak terlalu panas kulit kepala, dan juga tidak terlalu sejuk.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab utama ini, terdapat juga alasan sekunder. Ini termasuk:

  • gangguan dalam peredaran darah;
  • penyakit gastrousus;
  • gaya hidup pasif;
  • Penggunaan pengering rambut dengan kerap. ;
  • lebihan voltan.

Sudah tentu, ada banyak sebab dan anda boleh melukis setiap satu untuk masa yang sangat lama. Sekiranya alasan utama anda tidak, maka perlu berjumpa dengan pakar yang lebih jarang. Tetapi sebab mengapa kulit kepala gatal mesti dijumpai, kerana ini boleh menjadi gejala penyakit serius, dan menjadi masalah untuk pergi ke pendandan rambut.

Apa yang perlu dilakukan apabila kepala sangat gatal: sebab dan kaedah untuk menghilangkan gatal (5 foto)

10 penyebab utama gatal-gatal kulit kepala dan kaedah penghapusannya

Sekiranya kulit gatal tidak dapat ditanggung dalam beberapa hari, anda perlu pergi ke pakar dermatologi atau ahli trikologi, yang akan menentukan sifatnya dan memilih cara yang sesuai untuk menghilangkan gejala tersebut. Selalunya, gatal pada kulit kepala disebabkan oleh sebab berikut:

  1. Reaksi terhadap produk solek. Ini berlaku semasa menukar syampu, balsem atau topeng, atau jika buruk membilas rambut selepas mencuci. Ruam boleh menjadi reaksi terhadap komposisi pewarna, yang menimbulkan alergi. Untuk mengelakkan reaksi alergi ketika memilih produk baru, anda perlu meneteskan sedikit tetesan pada siku dan memerhatikan selama beberapa minit bagaimana kulit akan bertindak balas.
  2. Gaya rambut. Rambut sentiasa diikat ke ekor yang ketat, diikat dengan tali elastik atau jepit rambut, menimbulkan rasa sesak dan gatal.
  3. Kekeringan Pengelupasan mungkin berlaku kerana kekurangan kelembapan di dalam badan, penggunaan kosmetik dengan formula yang terlalu agresif dan kerap mencuci. Untuk menghilangkan simptom, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air tulen biasa setiap hari, pilih syampu dengan formula ringan, selain itu melembapkan kulit anda dengan tonik dan memakai penutup kepala yang sesuai dengan musim.
  4. Masalah kebersihan. Kepala mungkin gatal kerana tidak mematuhi peraturan kebersihan, kerana debu, sisa gaya, rembesan semula jadi berkumpul di kulit dan di kawasan folikel, mewujudkan persekitaran yang baik untuk pertumbuhan bakteria berbahaya. Hanya ada satu penyelesaian: mencuci rambut dengan kerap menggunakan syampu yang sesuai untuk jenis rambut dan kulit kepala.
  5. Seborrhea. Penyakit ini lebih dikenali sebagai kelemumur dan boleh menyebabkan gatal. Dalam kebanyakan kes, syampu khas membantu mengatasinya, tetapi jika tidak memberikan kesan yang diingini, anda perlu menjalani rawatan yang ditetapkan oleh pakar dermatologi.
  6. Terapi ubat. Beberapa ubat - estrogen, sivmastine, amiodarone, dan lain-lain boleh menyebabkan gatal dan menyebabkan kerengsaan. Dalam kes ini, disarankan untuk mempertimbangkan semula rawatan. Mungkin doktor yang hadir akan mengubah dos ubat.
  7. Pedikulosis. Sesiapa sahaja boleh mendapat kutu. Dan sukar untuk mempertimbangkan parasit kecil ini sendiri, jadi jika anda mengesyaki kutu, anda harus meminta seseorang dari saudara anda untuk memeriksa rambut. Nasib baik, sekarang anda tidak perlu memburuk-burukkan kepala dengan minyak tanah, mencukur botak dan menggunakan kaedah radikal lain: produk farmasi mengatasi pedikulosis dengan cepat dan berkesan.
  8. Kudis. Ia mempengaruhi kulit bukan sahaja di kepala, tetapi juga pada bahagian individu, dan juga seluruh badan. Memerlukan rawatan wajib menggunakan ubat dengan sulfur, crotamiton, permethrin. Untuk menghilangkan gatal, antihistamin diresepkan di kompleks.
  9. Folliculitis. Penyakit ini adalah keradangan folikel - folikel rambut. Bentuk yang tidak rumit dapat disembuhkan dengan kompres garam dan sabun antibakteria. Sekiranya selepas beberapa hari gatal tidak hilang, dan kemerahan atau jerawat dengan kandungan putih kekal di sekitar rambut, anda harus menghubungi pakar - ahli trikologi atau ahli dermatologi.
  10. Psoriasis. Penyakit ini dimanifestasikan oleh bintik-bintik yang kemerahan, ditutup dengan sisik keputihan, dan gatal-gatal yang menyakitkan. Untuk kes ringan, disyorkan penggunaan syampu dengan asid salisilik, yang melemahkan gatal dan mengurangkan plak. Dalam kes yang rumit, rawatan yang kompleks diperlukan di bawah pengawasan pakar.

Faktor lain yang boleh menggaru kepala anda

Ekzema dan lichen juga boleh menyebabkan kepala anda gatal. Dalam kes ini, ubat diri dilarang: pakar dermatologi memilih terapi ubat. Neoplasma dan limfoma, yang memerlukan pemerhatian dan rawatan oleh ahli onkologi, boleh menyebabkan gatal..

Beberapa penyakit mental, seperti neurosis, kemurungan, psikoemosi berlebihan, tekanan, keadaan panik, juga boleh menyebabkan gatal. Mereka memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi dan psikoterapis. Kepala juga boleh gatal pada diabetes, strok, darah tinggi dan penyakit kardiovaskular lain, serta kehamilan. Doktor yang hadir membantu dengan pemilihan terapi yang berkesan.

Terapi ubat dan farmasi

Rawatan dipilih dengan mengambil kira faktor yang menyebabkan gejala seperti kerengsaan kulit. Sebagai sebahagian daripada terapi antijamur, clotrimazole, miconazole atau griseofulvin dapat digunakan dalam kombinasi dengan antihistamin, ubat imunomodulator atau hormon..

Untuk rawatan kutu kepala, parasidosis, medifox, pedilin dan ubat lain digunakan. Dengan seborrhea, syampu khas berkesan - nizoral, sulsen, sebozol.

Resipi rakyat untuk menghilangkan rasa gatal di kepala

Untuk menghilangkan kelemumur dan menghilangkan gatal dalam perubatan rakyat, terdapat banyak resipi yang terbukti. Penting untuk dipertimbangkan bahawa mereka boleh digunakan hanya sebagai pembantu dan hanya setelah berunding dengan doktor anda untuk mengelakkan komplikasi dan alergi.

Jus bawang, yang dicampurkan dengan minyak sayuran dan disapukan ke akar selama setengah jam, dan topeng epal parut (digunakan dengan cara yang sama) telah membuktikan diri mereka dengan baik..

Membantu menyekat aktiviti mikroflora patogen dan menghilangkan keradangan dandelion. Bunga yang baru dipetik digabungkan dalam bahagian yang sama dengan vodka dan dimasukkan ke dalam bilik gelap selama dua minggu. Pada akhir istilah, sedikit jus lemon ditambahkan ke dalam campuran. Komposisi harus digunakan pada zon basal selama setengah jam, menggunakan topi pemanasan dari tuala.

Berkesan terhadap gatal-gatal, pudina, minyak yang boleh ditambahkan ke syampu semasa mencuci, dan mengisar. Perbungaan Linden mendidih dengan api kecil dalam kadar 1 sudu per 0.5 liter air. Saring kuahnya dan ambil sekali sehari. Kursus rawatan adalah 2 minggu.

Untuk mengelakkan kulit kepala kering, penting untuk menjaga pemakanan yang seimbang. Diet harus merangkumi daging, unggas, kacang-kacangan, mentega, telur, buah-buahan dan sayur-sayuran oren, kubis, kekacang, sayur-sayuran.

Ambil vitamin, kuatkan imuniti, berjumpa doktor dengan kerap, gunakan topeng pencegahan. Dan gatal yang tidak menyenangkan tidak lagi mengganggu.

Gatal-gatal pada kulit kepala - sebab dan rawatan

Gatal pada kulit kepala adalah rasa tidak selesa yang membuat anda ingin menggaru kawasan yang jengkel.

Sensasi ini boleh menjadi sementara atau kekal, boleh menyebabkan ketidaknyamanan serius kepada seseorang. Selalunya, kepala terasa gatal kerana terkena kulit pada perengsa luaran, walaupun kemungkinan gejala tersebut diprovokasi oleh penyakit tertentu.

Gatal pada kulit kepala yang kerap tidak dapat diabaikan, kerana ini menunjukkan disfungsi tubuh. Rawatan mandatori kepada ahli trikologi memerlukan kemunculan ruam dan mengelupas pada kulit kepala.

Punca kulit kepala gatal

Adalah perlu untuk segera memperhatikan kenyataan bahawa kulit kepala gatal, terutama jika sensasi meningkat pada waktu petang atau malam. Satu lagi isyarat berbahaya adalah keguguran rambut. Nah, tanda utama yang membimbangkan adalah berlakunya keradangan, bintik-bintik, segel, lepuh, bisul dan formasi lain yang tidak dapat diterima.

Setelah mengetahui tanda-tanda ini, anda perlu segera menghubungi pakar. Ahli dermatologi, ahli trikologi atau ahli endokrinologi boleh membantu. Selepas pemeriksaan, rejimen rawatan individu ditetapkan. Sekiranya jelas bahawa rangsangan itu bersifat luaran, rawatan boleh dilakukan di rumah dengan menggunakan kaedah alternatif. Setelah menghilangkan sumbernya, gatal biasanya hilang.

Pertimbangkan TOP 10 sebab mengapa seseorang mempunyai kulit gatal di kepalanya.

Kelemumur

Penyakit ini, selain gatal-gatal kulit kepala yang teruk, disertai dengan penampilan sisik, yang merupakan epitel desquamated.

Rambut hilang bersinar, menjadi kering dan rapuh, atau, sebaliknya, menjadi bersinar berminyak. Kelemumur sering berfungsi sebagai gejala psoriasis, seborrhea, lesi mikotik pada kulit kepala, kekurangan vitamin, dan juga masalah gastrousus. Oleh itu, abaikan gatal-gatal kulit kepala, disertai dengan penampilan kelemumur, tidak boleh.

Tekanan

Kerusuhan yang kerap dan tekanan jiwa psiko-emosi disertai dengan peningkatan pelepasan adrenalin ke dalam darah.

Semasa latihan fizikal, hormon ini dimakan, tetapi jika aktiviti motor tidak mencukupi, maka pengumpulannya dengan peningkatan kepekatan dalam darah menyebabkan ketegangan otot seluruh tubuh, munculnya gatal-gatal pada kulit. Selalunya perasaan ini disebut gatal saraf..

Reaksi alergi terhadap syampu dan ubat lain

Selalunya kulit mula gatal apabila menukar produk atau produk penjagaan rambut (produk topeng, perapi, syampu, balm, gaya atau pewarna). Sekiranya gatal segera setelah menggunakan produk penjagaan baru, disarankan untuk kembali ke produk lama yang telah diuji sebelumnya, atau mencuba produk lain yang tidak mengandungi bahan seperti, misalnya, natrium lauret atau lauril sulfat (biasanya "hypoallergenic" ditulis pada bungkusan produk tersebut). Bahawa ia sering menjadi sumber gatal. Sekiranya gatal selepas perubahan syampu tidak hilang, anda harus berjumpa dengan ahli trikologi yang akan mendiagnosis kulit kepala dan menguji reaksi alahan.

Alergi terhadap pewarna rambut juga merupakan kejadian biasa yang boleh menyebabkan kulit gatal. Biasanya cat yang mengandungi ammonia dan hidrogen peroksida dalam komposisinya menyebabkan reaksi kulit alergi. Oleh itu, untuk mencegah fenomena ini, disarankan untuk memberi keutamaan kepada syampu berwarna dan tanpa cat ammonia. Tetapi dalam kes ini, tidak ada yang kebal dari alahan. Saya akan menambahkan bahawa sebelum prosedur apa pun, sama ada pewarnaan rambut atau prosedur tata rias, selalu melakukan ujian alergi. Sekiranya kulit kepala, setelah pewarnaan, masih gatal dan gatal, anda boleh menggunakan syampu peneutralan pewarna khas, ia digunakan selepas mencuci cat. Mereka mengesyorkan mencuci rambut anda setelah mencuci cat..

Kudis dan kutu

Sebab ini dapat dijumpai dan disahkan sendiri menggunakan pembesar, yang mempunyai kaca pembesar yang cukup kuat. Kutu biasanya kelihatan seperti serangga keputihan dan bahkan lut dengan saiz yang sangat kecil. Sudah tentu, ia tidak akan berfungsi untuk melihat kutu di kaca pembesar, tetapi ada kemungkinan untuk melihat pergerakannya, yang dapat dilihat oleh parasit di kulit kepala. Untuk mengetahui hal ini, kawasan yang mencurigakan dilumurkan dengan tongkat atau bulu kapas dengan yodium. Lapisan epidermis di mana kudis melepasi lebih longgar.

Oleh kerana itu, lebih tepu dengan yodium, dan lubang-lubang menjadi nyata. Mereka menyerupai calar coklat nipis - lurus atau berliku. Gatal kudis hanya mempengaruhi kulit kepala bayi, orang dewasa parasit ini tidak mengganggu. Sekiranya anak anda selalu menggaru kepalanya, dan pada masa yang sama kuku mula mengupas dan hancur, dalam hal ini gatal secara langsung menunjukkan bahawa kudis sedang berkembang.

Psoriasis

Psoriasis adalah penyakit biasa, disertai dengan kemerahan dan pengelupasan kulit. Biasanya, dengan psoriasis, skalar jauh lebih tebal dan lebih ketara daripada kelemumur. Ubat preskripsi sering diperlukan untuk mengawalnya..

Dalam kes ini, syampu yang mengandungi tar arang batu atau asid salisilik dengan minyak mineral sesuai untuk melembutkan dan menghilangkan sisik. Ahli dermatologi sering menetapkan ubat steroid topikal - cecair atau busa yang cepat kering dan tidak mudah membebankan rambut, dan boleh sangat berguna dalam memerangi kekeringan, gatal, mengelupas, kerengsaan atau ruam.

Lichen

Lichen adalah patologi kulit yang disebabkan oleh penyakit autoimun atau jangkitan dermis dengan kulat patogen. Proses keradangan pada tisu yang berlaku terhadap latar belakang jangkitan menimbulkan rasa gatal di kepala dan kelemumur. Ia terbentuk kerana mengelupas kulit di kawasan yang bermasalah.

Lichen berbeza dalam tanda ciri yang memungkinkan untuk membezakan patologi:

  • rambut menipis dan menipis;
  • kemerahan kulit;
  • gatal yang teruk;
  • gelembung kecil, yang dari masa ke masa menjadi kerak kuning.

Sekiranya kepala gatal untuk waktu yang lama, dan kulit retak dan mengelupas, maka ini menyebabkan jangkitan dan penembusan tisu di kawasan yang bermasalah. Sekiranya tiada rawatan, lichen menjadi kronik.

Dalam keadaan seperti itu, gambaran klinikal dilengkapi dengan fenomena berikut:

  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • plak tidak rata di permukaan kepala;
  • jisim purulen;
  • kesakitan yang teruk;
  • kelemahan umum;
  • demam.

Lichen adalah tunggal atau berganda. Dalam kes lanjut, proses patologi menyebabkan kebotakan hampir lengkap. Lichen dianggap bukan penyakit berjangkit, dengan syarat tidak berjangkit..

Demodecosis

Demodecosis adalah penyakit kulit yang diprovokasi oleh kutu mikroskopik genus Demodex. Kutu dengan badan panjang berbentuk cacing - demodex folliculorum longus - hidup di folikel rambut, dengan yang pendek - demodex folliculorum brevis - di kelenjar sebum. Pelbagai bahagian badan terjejas, termasuk kulit kepala. Gatal-gatal yang teruk dan keguguran rambut diperhatikan.

Avitaminosis

Gatal pada kulit kepala dan leher muncul kerana kekurangan makro dan mikronutrien dalam badan. Kekurangan vitamin tertentu mempengaruhi kulit seperti berikut:

  • Kekurangan vitamin A dan C menyebabkan rambut gugur.
  • Dengan kekurangan vitamin B2 dalam badan, pengeluaran kelenjar sebum berlebihan berlaku. Ini boleh menyebabkan seborrhea (jenis lemak)..
  • Pengambilan vitamin D yang tidak mencukupi menyebabkan penuaan kulit pramatang. Epidermis menjadi kering, mengelupas dan gatal muncul.
  • Kekurangan vitamin E dan B6 mengganggu pertumbuhan semula sel kulit.

Gejala khas kekurangan vitamin: kekurangan kecekapan, selsema yang kerap, kelemahan. Juga, penampilan piring kuku dan rambut mungkin bertambah buruk pada pesakit.

Kulit kepala kering

Kadang-kadang kulit kepala yang terlalu kering mula mengeluarkan banyak rembesan berminyak dan disalah anggap sebagai kulit berminyak. Dalam kes ini, gatal semakin meningkat semasa dan segera setelah mencuci rambut.

Kulit yang rosak semasa bersentuhan dengan air dan kosmetik merengsa dan gatal secara lebih intensif. Untuk memperbaiki keadaan ini mudah - anda perlu menggunakan topeng pelembap khas dan syampu, lama-kelamaan, keadaan kulit akan kembali normal..

Pelbagai jenis pewarnaan, pencerah, bangunan, perm, dan penggunaan plak dan pengering rambut dikeringkan di kulit kepala. Lebih baik menghilangkan kesan negatif seperti itu pada rambut atau lebih kerap menggunakan topeng pelembap..

Alat pengeringan dan penggayaan

Penggunaan pengering rambut, pelurus dan pengeriting rambut yang kerap mempunyai kesan negatif terhadap keadaan epidermis.

Mereka mengeringkannya dengan kuat, menyebabkan pelbagai gejala yang tidak menyenangkan. Juga, alat ini memperburuk keadaan rambut pada wanita. Cuba gunakannya tidak lebih dari tiga kali seminggu, dan tinggalkan sepenuhnya semasa rawatan.

Gatal pikun pada orang tua

Apabila seseorang berumur, kulitnya mula memerlukan penjagaan khas. Kulit orang tua menjadi lebih rapuh dan nipis. Kehilangan keanjalan, kelembapan bekas - semua ini meningkatkan kepekaannya terhadap pengaruh luaran. Fungsi yang melindungi kulit berfungsi lebih teruk, dan ini berlaku kerana fisiologi.

Proses metabolik menjadi lebih perlahan, sel-sel kulit tumbuh semula dengan kecepatan yang lebih perlahan. Sumber yang sangat diperlukan oleh kulit untuk mencapai kejayaan fungsi utamanya diserahkan dalam jumlah yang lebih kecil. Tetapi kulit mesti menangkis jangkitan, menormalkan keseimbangan suhu badan, mengambil bahagian dalam metabolisme oksigen.

Pesakit dan pesakit yang berusia lebih dari 65 sering mengadu sensasi yang tidak menyenangkan seperti rasa terbakar, kesemutan pada kulit kepala, rasa kerengsaan. Tetapi penting untuk membezakan antara gatal yang disebabkan oleh penuaan dan penyakit lain. Sebagai contoh, gatal boleh menunjukkan gangguan saraf, patologi organ dalaman, alergi atau jangkitan, kulat. Semasa rawatan, semua faktor individu, seperti kesihatan pesakit, mesti dipertimbangkan. Juga perlu untuk mempertimbangkan kemungkinan kesan negatif rawatan.

Diagnostik

Kaedah diagnostik yang digunakan untuk menentukan patologi yang menyebabkan gatal-gatal kepala:

  1. Diagnostik cahaya menggunakan lampu Kayu - lampu ultraviolet dengan penapis. Berikan pelbagai mikosis, dermatosis.
  2. Pemeriksaan histologi sekeping kulit yang terkena. Ia ditunjukkan untuk psoriasis..
  3. Dermatoskopi untuk disyaki favus atau dermatitis seborrheic.
  4. Kajian spektral rambut untuk unsur surih akan membantu menentukan penyebab perkembangan dermatitis seborrheic.
  5. Pemeriksaan mikroskopik biomaterial, misalnya, kandungan folikel rambut, untuk mengesan demodex tungau subkutan. Ditetapkan untuk disyaki demodicosis.
  6. Mikroskopi mengikis dengan kulit licin pada kulat patogen. Kaedah ini digunakan untuk trichophytosis, folliculitis, microsporia dan banyak penyakit kulat lain..
  7. Budaya bakteriologi pembuangan / pengikisan mikroflora untuk mengenal pasti jenis patogen dan menentukan kerentanannya terhadap antibiotik, antimikotik atau ubat kemoterapi lain. Kajian ini diperlukan untuk mengesan folikulitis, trichophytosis, dll..
  8. Kajian latar belakang hormon pesakit. Analisis diperlukan untuk menentukan penyebab pruritus kulit kepala.

Untuk mengetahui penyebab gatal, tentukan langkah diagnostik yang diperlukan dan kembangkan taktik rawatan, anda perlu menghubungi salah seorang doktor - pakar dermatologi, ahli trikologi, ahli mikologi atau ahli dermatokosmetologi. Berdasarkan etiologi penyakit, mungkin diperlukan perundingan dengan pakar lain - pakar endokrinologi, alahan atau pakar neurologi.

Pada peringkat pertama, doktor melakukan pemeriksaan fizikal: mengetahui kemungkinan penyebab gatal-gatal, serta ciri-cirinya - tempoh dan intensiti, memeriksa kulit yang terkena. Pada peringkat kedua, dia menetapkan pelbagai kajian, hasilnya dapat mengesahkan diagnosis dugaan..

Rawatan kulit kepala gatal

Oleh kerana gatal pada kulit kepala hanyalah akibat atau simptom, untuk rawatannya dalam 1 hari adalah perlu untuk mengenal pasti dan menghilangkan penyebab yang menyebabkannya. Dalam kes ini, diperlukan bantuan pakar, yang, setelah diagnosis penuh (pelbagai kajian, dengan mengambil kira manifestasi klinikal dan kes tertentu), akan memberikan rawatan yang optimum.

Rawatan seborrhea adalah proses yang panjang dan kompleks. Penting dalam rawatan penyakit ini adalah pemakanan yang betul, penghindaran tekanan, keseimbangan hormon (pelanggaran dapat menimbulkan seborrhea), kepatuhan dengan tidur dan rehat. Di samping itu, penting bagi pesakit untuk memantau kebersihan kulit kepala.

Dengan kulit kering, topeng berkhasiat akan berguna, ia akan memberi kesan pelembutan dan meningkatkan peredaran mikro. Mematuhi peraturan minum (sekurang-kurangnya satu setengah liter air sehari), yang akan mencegah dehidrasi, juga sangat penting. Sekiranya gatal disebabkan oleh kekurangan vitamin dan mineral, anda harus mengambil vitamin (Vitrum, Complivit, Alphabet, Centrum, dll.).

Sekiranya penyebab gatal ternyata parasit dasar (misalnya, kutu), maka untuk menghilangkannya, anda harus membeli ubat berkesan moden untuk parasit seperti itu di farmasi - larutan atau krim Nittifor, aerosol Para Plus, lotion Pediculen. Selepas mengeluarkan kutu, anda harus membuang nits dengan menggunakan kerang yang kerap. Dianjurkan juga untuk memeriksa pedikulosis seisi keluarga, dan pakaian dan tempat tidur pesakit harus direbus dan disetrika dengan seterika panas.

Dalam kes ini, tidak menggunakan kaedah rakyat (menggunakan, misalnya minyak tanah), mereka bukan sahaja tidak akan membantu, tetapi mereka juga boleh menyakitkan. Tidak seperti kutu, menentukan kehadiran demodicosis agak lebih sukar, tetapi doktor akan melakukannya dalam beberapa saat. Untuk rawatan demodicosis, perlu berjumpa doktor, hanya dia yang boleh memberi ubat.

Salap untuk melegakan gatal-gatal di kepala

Untuk menghilangkan gatal-gatal di kepala terdapat salap khas:

  1. Nezulin adalah gel krim berdasarkan ekstrak tumbuhan, minyak pati pudina, lavender dan kemangi dengan penambahan D-panthenol. Nezulin boleh digunakan untuk reaksi alergi, dengan kerengsaan pada kulit kepala. Ubat ini dapat melegakan gatal dari gigitan serangga..
  2. Benzyl benzoat - tersedia dalam bentuk emulsi untuk kegunaan luaran. Membolehkan menyingkirkan jangkitan dengan kutu, termasuk parasit yang menyebabkan kudis.
  3. Salap Borik - bertujuan untuk rawatan pedikulosis. Produk mesti disapu pada kulit kepala dan disimpan selama setengah jam. Salap sulfur mempunyai kesan yang serupa..
  4. Advantan - salap, krim dan salap berminyak. Alat ini membolehkan anda menyingkirkan seborrhea dan eksim mikroba, ia diresepkan untuk dermatitis kontak dan fotodermatitis. Saya mengesyorkan menggunakan salap berminyak ke kawasan kulit yang sangat kering dengan gatal-gatal yang teruk.

Diet untuk kulit kepala gatal

Untuk memerangi kulit kering secara umum (termasuk di kepala!), Perlu menjaga pemakanan seimbang di rumah:

  1. Telah diketahui bahawa asid lemak omega-3 yang terdapat pada ikan, biji rami dan beberapa kacang membantu tubuh melawan kulit kering (serta keletihan, murung dan ingatan yang lemah). Memperkenalkan lebih banyak makanan dengan asid lemak omega-3 (atau dengan makanan tambahan minyak ikan) juga akan membantu mengatasi kekeringan gatal..
  2. Zink adalah pembantu lain dalam pemulihan tisu kulit, termasuk di kepala. Makanan laut, daging, unggas, kacang-kacangan dan biji-bijian adalah sumbernya yang sangat baik. Farmasi juga menjual makanan tambahan.
  3. Vitamin A adalah elemen utama dalam kesihatan kulit manusia secara keseluruhan. Ia menyokong peredaran darah dan sistem imun. Sumber vitamin A yang baik termasuk telur, mentega, dan buah-buahan dan sayur-sayuran oren dan kuning..
  4. Vitamin B menyokong pengeluaran sel kulit yang sihat. Sumber - daging, ayam, hijau, kacang dan biji-bijian.
  5. Vitamin C menyumbang kepada penghasilan kolagen pada kulit, menjaga kulit lembap dan sihat. Terdapat banyak bayam, kubis Brussels, kiwi, strawberi dan buah sitrus..

Sudah tentu, anda boleh mengambil multivitamin untuk mendapatkan dos yang betul dari semua makanan tambahan yang memelihara kulit ini. Minum banyak air dan melegakan tekanan (lebih senang daripada dilakukan?) Dan kulit anda akan berterima kasih.

Minyak dengan kesan antiprurit

Yang paling popular adalah 3 cara rakyat. Mereka boleh dilaksanakan dengan mudah di rumah. Keberkesanan kaedah ini telah terbukti oleh banyak orang..

Minyak pokok teh

Minyak ini adalah anti-radang dan penenang yang berkesan. Untuk mengatasi gatal pada kulit kepala, anda perlu menggunakan beberapa tetes minyak pada kapas dan lap kawasan yang menjadi perhatian. Selepas 5-10 minit, anda mesti mengulangi prosedur. Selama beberapa jam, gatal akan hilang. Apabila muncul lagi pelincirkan kepala dengan minyak. Produk ini mempunyai kesan pengeringan, berkesan untuk seborrhea berminyak.

Minyak rosemary

Minyak ini mampu menormalkan mikroflora pada kulit kepala, mempunyai kesan tonik dan penyembuhan. Minyak disapukan pada kapas dan tempat yang gatal dirawat. Telah diperhatikan bahawa persediaan berasaskan rosemary membantu menghilangkan kelemumur dengan cepat..

Minyak jojoba

Sekiranya minyak pokok teh disyorkan untuk seborrhea berminyak, maka minyak jojoba disyorkan untuk kering. Ubat ini melembapkan kulit dengan baik, membantu melembutkan dan mengelupas sel keratinisasi dengan cepat. Oleh itu, ia membersihkan dan menyembuhkan kulit kepala. Minyak Jojoba digunakan dengan cara yang sama seperti cara sebelumnya: dengan melumasi tempat yang gatal dengan kapas.

Gatal pada kulit kepala tidak menyenangkan dan tidak selesa. Semasa menangani penghapusan di rumah, penting untuk memahami bahawa rawatan alternatif tidak selalu sesuai. Kaedah sedemikian amat berbahaya sekiranya terdapat kecenderungan untuk alahan. Mikroorganisma kulat, bakteria dan berjangkit mesti dikawal secara eksklusif dengan bantuan persediaan perubatan..

Mengapa kepala gatal, jika tidak ada kutu - sebab yang paling biasa

Kemunculan gatal yang tidak dapat ditoleransi membuat orang tertanya-tanya mengapa kepala gatal - tidak ada kutu, dan rambut telah dibasuh baru-baru ini. Penyebab kerengsaan kulit boleh menjadi faktor memprovokasi luaran dan dalaman. Selalunya, adalah mustahil untuk mengenal pasti mereka sendiri, jadi anda harus menggunakan bantuan doktor dengan pengkhususan yang sempit - ahli trikologi, ahli dermatologi, ahli gastroenterologi, ahli endokrinologi. Mereka akan melakukan sejumlah kajian makmal dan menetapkan ubat-ubatan farmakologi untuk menghilangkan punca patologi yang didiagnosis, serta menghentikan gejala dengan cepat.

Sebab semula jadi

Penyebab semula jadi termasuk penggunaan produk kebersihan yang tidak sesuai untuk penjagaan orang tertentu. Contohnya, gatal yang teruk kadang-kadang muncul setelah menggunakan tuala bersih yang dicuci dengan serbuk jenama baru. Kulit kepala dengan cara ini bertindak balas terhadap bahan kimia dalam komposisinya. Terutama sensitif terhadap bahan kimia isi rumah adalah kanak-kanak kecil atau orang yang terdedah kepada reaksi alahan..

Syampu, balsem, topeng rambut

Ini adalah penyebab gatal kulit kepala yang paling biasa. Di rak-rak kedai hampir setiap hari jenama produk penjagaan baru muncul, dan iklan televisyen menawarkan untuk memperbaiki keadaan rambut secara radikal sebaik sahaja sekali penggunaan.

Pengilang menambah ramuan ke syampu dan bilasan yang boleh menimbulkan reaksi alergi:

  • minyak pati;
  • ekstrak tumbuhan;
  • perasa;
  • pengawet;
  • penstabil.

Seseorang mungkin tidak mengesyaki bahawa dia sangat sensitif terhadap minyak pati neroli atau ekstrak dari akar dandelion sehingga dia telah mencuci kepalanya. Oleh itu, dengan adanya gatal-gatal pada kulit, perlu menggunakan semula kaedah selamat yang terbukti.

Ramai wanita suka bereksperimen dengan penampilan mereka. Mereka secara aktif menggunakan semua jenis topeng rambut, resipi yang terdapat di Internet. Selalunya ia termasuk madu, gruel dari bawang segar, infusi bawang putih. Sekiranya kulit kepala wanita sensitif, kurus, maka seseorang tidak perlu terkejut dengan penampilan gatal yang luar biasa, dan kadang-kadang microtrauma.

Cadangan: Semasa membeli syampu atau balsem, anda perlu memperhatikan kehadiran natrium lauril sulfat dalam komposisinya. Surfaktan anionik ini boleh merengsakan kulit kepala..

Pewarnaan rambut

Walaupun terdapat prasasti menarik "Tidak ada amonia!" Pada bungkusan dengan cat, ini tidak menjamin keselamatannya. Tidak kira sama ada seorang wanita menggunakan alat untuk memberikan sedikit teduhan atau pewarnaan radikal, alergi dapat terjadi segera setelah penggunaan atau setelah beberapa jam. Kepala mula gatal, kemerahan dan ruam muncul di kulit, setelah beberapa hari sisik terkecil disapu di bahu. Oleh itu, bertindak sebagai bahan kimia agresif yang terdapat di hampir setiap jenama pewarna rambut.

Untuk merawat reaksi alergi, doktor boleh menetapkan ubat: Loratadin, Cetirizine, Tavegil, Suprastin, Zodak. Dalam beberapa kes, penggunaan salap, krim, syampu dengan aktiviti antihistamin akan diperlukan.

Petua: Sekiranya gatal-gatal kulit yang teruk berlaku selepas pewarnaan, bilas rambut anda dengan infus chamomile, string, sage, dan marigolds. Untuk menyediakannya, anda hanya perlu menuangkan 3 sudu besar. sudu besar bahan tanaman dengan 2 cawan air mendidih dan biarkan selama satu jam.

Punca patologi

Keinginan untuk menyikat kulit kepala berlaku dengan latar belakang kekurangan zat aktif biologi - vitamin dan unsur surih dalam tubuh:

  • tiamin, piridoksin, riboflavin, sianokobalamin, asid askorbik dan nikotinik, tokoferol;
  • magnesium, molibdenum, kalium, besi, fosforus, kalsium, mangan.

Fungsi aktif semua sistem vital manusia bergantung pada kehadirannya dalam tisu dan aliran darah. Kemerosotan kesihatan umum segera tercermin pada kulit kepala dan rambut. Proses patologi bermula dengan pelanggaran bekalan darah ke semua lapisan epidermis. Kekurangan sebatian mineral dan vitamin menyebabkan folikel rambut menjadi lemah, gangguan proses metabolik. Penerimaan kursus Selmevit, Complivit, Vitrum, Centrum, Supradina akan membantu mengatasi masalah gatal pada orang dewasa dan kanak-kanak dengan cepat.

Kulat patogen

Pelbagai jenis kulat yang hidup di kulit manusia tergolong dalam mikroflora oportunis. Tetapi di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi dalaman atau luaran, mereka menjadi lebih aktif, mula tumbuh dan membiak. Manifestasi klinikal seborrhea adalah gatal-gatal kulit, kelemumur kering atau berminyak, dan rembesan berlebihan oleh kelenjar sebum. Keadaan rambut juga bertambah teruk: mereka mula gugur, cepat kotor, terkelupas di hujungnya. Mengatasi kulit kepala membawa kepada pembentukan calar, luka, retak, yang cepat disatukan oleh bakteria patogen:

Sekiranya anda mendapati bengkak atau luka yang menyakitkan di kulit kepala anda, anda harus segera berjumpa doktor kulit. Rawatan di rumah dengan ubat-ubatan rakyat tidak akan membawa kejayaan kerana kurangnya aktiviti antimikotik.

Saranan: Dalam rawatan seborrhea, penggunaan syampu dengan bahan antikulat - Ketoconazole, Nizoral, Friderm dengan tar. Dan ketika mendiagnosis jangkitan, ahli dermatologi menetapkan ubat luaran dan (atau) ubat antibakteria.

Infus herba boleh digunakan secara lisan untuk merawat pruritus yang berasal dari neurogenik dan hanya bilas kulit kepala dengan mereka.

Gangguan neurologi

Sekiranya kepala gatal, tetapi tidak ada kutu, anda harus menganalisis keadaan psiko-emosi anda. Situasi tekanan yang kerap atau kemurungan yang berpanjangan hampir selalu menimbulkan keinginan untuk menyikat kulit kepala. Keletihan saraf mencetuskan rangkaian reaksi imun, biokimia dan fisiologi negatif. Hasilnya adalah penghasilan sebatian aktif secara biologi oleh badan yang merengsakan serat saraf. Apa yang berlaku seterusnya:

  • saluran darah besar dan kecil mengembang;
  • pembengkakan teruk berlaku;
  • pengeluaran histamin, pengaktif reaksi alergi, meningkat.


Keinginan gatal meningkat pada waktu petang dan malam, memberi kesan negatif pada selera makan, mengganggu tidur. Sekiranya proses patologi didiagnosis pada peringkat awal, doktor akan menetapkan ubat penenang atau penenang ringan - Tenoten, Persen, Deprim, tingtur valerian, motherwort, St. John's wort. Dan dengan kemurungan yang teruk, anda perlu mengambil antipsikotik dan (atau) ubat penenang.

Patologi gastrik

Kekurangan vitamin, makro dan mikronutrien boleh berlaku bukan hanya dengan pengambilan makanan yang tidak mencukupi. Banyak penyakit saluran gastrousus disertai dengan gangguan penyerapan bahan aktif secara biologi. Iaitu, terdapat dalam produk, tetapi mungkin tidak dipecah atau diserap. Keadaan ini berkembang dengan patologi berikut:

  • kekurangan disakarida;
  • penyakit seliak;
  • Sistik Fibrosis;
  • enteropati eksudatif.

Malahan gastritis yang sering didiagnosis boleh menyebabkan pelanggaran penyerapan disebabkan oleh perkembangan busuk, fermentasi, dan pembentukan gas yang berlebihan. Penyakit gastrik sering berpunca daripada pemakanan yang tidak seimbang dan tidak seimbang. Ia secara langsung dapat menyumbang kepada penampilan gatal-gatal pada kulit. Faktanya adalah bahawa kulat patogen pada kulit kepala secara intensif tumbuh dan membiak apabila seseorang menggunakan sebilangan besar penaik, gula-gula. Kadang-kadang cukup untuk membuat beberapa penyesuaian pada diet anda sehingga keinginan untuk menyisir kepala anda hilang tanpa jejak.

Amaran: Gatal pada kulit kepala adalah salah satu gejala psoriasis atau kurap. Patologi ini berkembang pesat, oleh itu sangat penting untuk berjumpa dengan pakar dermatologi.

Kepala gatal, tetapi tidak ada kutu: penyebab biasa

Sensasi gatal dan terbakar epidermis di kawasan kepala sudah biasa dilakukan oleh kebanyakan penduduk. Sensasi yang tidak menyenangkan memberikan bukan sahaja ketidakselesaan fizikal, tetapi juga melanggar gaya hidup yang sudah biasa.

Di samping itu, seseorang harus selalu berada dalam tekanan emosi, kerana orang di sekitar memperhatikan masalah yang begitu rumit, percaya bahawa lawannya mempunyai kutu di kepalanya.

Walau bagaimanapun, kecurigaan seperti itu sering kali salah dan salah. Kerengsaan dan gatal yang berlebihan pada kulit kepala tidak selalu menunjukkan bahawa terdapat kutu.

Dalam kebanyakan kes, ini adalah patologi klinikal lain yang dapat diperbaiki dan dirawat dengan mudah. Pesakit tertanya-tanya apa yang harus dilakukan jika kepalanya sangat gatal dan gatal, tetapi tidak ada kutu di atasnya..

Kemungkinan penyebab gatal-gatal

Mengapa kulit kepala boleh gatal? Mengapa kepala gatal jika mangsa tidak mempunyai kutu? Pakar mengenal pasti beberapa sebab utama yang tidak merangkumi pelbagai penyakit:

  • pengabaian standard kebersihan yang diterima umum. Dengan kata lain, jika seseorang mencuci kepalanya terlalu jarang, maka ia boleh menggaru-garu banyak;
  • gangguan metabolik;
  • kekurangan kelembapan pada epidermis, peningkatan kekeringan kulit;
  • pelepasan lemak yang berlebihan dari mentol;
  • kelemumur, mengalir menjadi watak kekal;
  • terlalu aktif pemisahan kulat kulit yang terdapat di dalam badan setiap orang;
  • manifestasi reaksi alergi, gejala bersamaan berlaku yang membentuk gambaran klinikal.

Faktor-faktor ini adalah jawapan kepada persoalan mengapa kepalanya gatal, jika selalu bersih dan orang itu tidak mempunyai kutu. Louse didiagnosis pada 25% daripada populasi. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak menderita parasit seperti itu, kerana wabak ditimpa oleh institusi pendidikan dan prasekolah kanak-kanak. Dengan membiak dan menyebar dengan cepat, kutu dapat melompat dari satu anak ke anak yang lain dengan cepat.

Penting untuk menjaga kebersihan diri dan memastikan rambut sentiasa bersih. Syampu yang dipilih dengan betul memainkan peranan khas, kerana dengan itu anda dapat menepis kulit kepala dengan kelembapan, memberikan kesan menenangkan atau pemulihan. Banyak syampu membantu menghilangkan kelemumur atau mengurangkan keparahannya..

Gatal boleh disebabkan oleh pengambilan gula-gula yang berlebihan, ini berlaku lagi pada kanak-kanak yang tidak selalu mengetahui ukurannya dan tidak tahan melihat makanan kegemaran. Coklat, gula-gula, dan pastri manis boleh menyebabkan perubahan pada lapisan ketiga kulit dan menyebabkan kemerahan, ruam dan gatal-gatal.

Penyebab gatal yang paling biasa adalah alahan biasa yang boleh berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa. Reaksinya boleh jadi apa-apa, tetapi terutamanya perengsa termasuk produk penjagaan rambut.

Sekiranya anda alah terhadap kosmetik, syampu, balsem, dan alat solek, reaksi buruk mungkin berlaku dalam bentuk “kudis” yang kuat. Di samping itu, gejala seperti kesesakan hidung, demam di dalam badan, dan keadaan umum pesakit yang semakin teruk mungkin berlaku..

Kekurangan kelembapan dan gangguan keseimbangan air normal di epidermis menyebabkan kulit menjadi kering. Selepas ini, pengelupasan kuat muncul di kawasan tertentu di bahagian epidermis kepala, yang gatal dan menyumbang kepada pembentukan kemerahan.

Penggunaan pewarna rambut yang berlebihan juga menyebabkan kekeringan berlebihan. Hal ini berlaku terutamanya untuk pirang yang harus memutihkan, dan kemudian mewarnai akarnya dua kali sebulan. Dalam kes ini, kulit cedera parah. Walaupun dalam proses pencelupan, gadis-gadis itu mengalami sensasi terbakar yang kuat, "mencubit", kepala mula gatal, bentuk kerak.

Dermatitis seborrheic

Dermatitis seborrheic adalah penyakit yang tidak dapat diatasi tanpa berjumpa doktor. Ejen penyebabnya adalah kulat kumpulan ragi, yang terdapat pada setiap orang. Sekiranya persekitaran yang baik dibentuk untuk agen berjangkit, mereka mula melakukan pembiakan aktif, yang menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan:

  • Serpihan terbentuk pada kulit;
  • Jerawat muncul;
  • Rambut mula rontok;
  • Ruam muncul;
  • Kulit gebu;
  • Kepala sangat gatal, gatal muncul.

Sebagai peraturan, apabila tanda-tanda serupa muncul, seseorang segera mengesyaki penampilan kutu. Selepas pemeriksaan, diagnosis yang tepat dibuat. Itulah sebabnya perhatian khusus harus diberikan kepada diagnosis. Rawatan yang ditetapkan dengan betul akan membantu menyingkirkan penyakit ini dan mengembalikan keseimbangan normal kulat di dalam badan..

Kurap

Kepala pesakit sangat gatal, "luka" muncul yang menyerupai gigitan, tetapi ternyata ini bukan kutu. Pakar dalam kebanyakan kes klinikal ini mendiagnosis kurap. Ini adalah patologi yang juga berlaku disebabkan oleh mikroorganisma kulat. Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai kurap di sini..

Gejala utama kurap adalah:

  • Proses keradangan yang kuat pada epidermis;
  • Peningkatan pengelupasan kulit;
  • Kebotakan separa. Di kawasan zon keradangan yang kuat, rambut mulai rontok, dari sisi kelihatan seolah-olah "bintik botak" telah terbentuk di kepala. Saiz mereka boleh mencapai 10 cm;
  • Tepi luka yang dihasilkan ditutup dengan vesikel kecil. Apabila mereka pecah dan bahan itu keluar, kerak nipis mula terbentuk, memperoleh warna kuning.

Penyakit ini memerlukan nasihat perubatan segera. Jangan berlengah dengan rayuan kepada doktor, untuk mengelakkan perkembangan pelbagai komplikasi.

Patologi sistem saraf

Ia juga berlaku bahawa seseorang mengadu bahawa kepalanya selalu gatal, tetapi penyakit kulit tidak didiagnosis, tidak ada kutu. Hanya sedikit orang yang memperhatikan keadaan emosi pesakit. Dan sia-sia. Gangguan mental sering menyebabkan gejala seperti:

  • Kelesuan.
  • Mengantuk.
  • Mengelupas kulit.
  • Kemerahan bahagian individu epidermis.
  • Psoriasis.
  • Gatal teruk di kepala.

Penting untuk tetap tenang, untuk mengelakkan tekanan saraf dan untuk mengelakkan kerosakan. Kemurungan berterusan menyedihkan badan dengan banyak kerja, yang tidak selalu dapat ditangani, dan akibatnya kesan sampingan muncul, termasuk gatal-gatal.

Kaedah untuk mengatasi gatal-gatal di kepala

Untuk menghilangkan gatal-gatal di kepala, ramai yang lebih suka menggunakan ubat-ubatan rakyat. Mengapa pilihan jatuh pada kategori langkah terapi ini?

Pertama, ubat tradisional praktikal tidak berbahaya dan tidak mempunyai kontraindikasi, kemungkinan besar menyebabkan alahan dan tidak merengsakan kulit. Komposisi semula jadi mempunyai kesan yang lebih ringan, tetapi kurang berkesan daripada produk ubat. Walaupun begitu, banyak pesakit lebih suka ubat ini kerana komposisi yang unik, yang dibezakan oleh sifat penyembuhannya..

Ramuan herba, yang dibuat berdasarkan tanaman herba seperti:

Sebagai peraturan, buah tanaman dituangkan semalaman dengan air mendidih. Pada waktu pagi, dibasahi dengan kain kasa rebusan, lap kawasan epidermis yang rosak. Kesan yang paling bermanfaat mempunyai chamomile yang terkenal. Ini adalah bunga sejagat yang mempunyai kesan antiseptik, anti-radang dan menenangkan..

Rawatan yang berkesan adalah kompres yang boleh dibiarkan semalaman. Lembapkan pelapik kapas dalam kaldu hangat, sapukan ke kawasan yang diinginkan, balutkan dengan pembalut dan biarkan semalaman. Sebelum menggunakan kompres, kulit boleh dilumasi dengan minyak pati (contohnya, pic, badam, burdock, argan).

Minyak pati mempunyai kesan pertumbuhan semula. Berkat komponennya, sel epidermis dipulihkan, dan proses penyembuhan jauh lebih aktif. Di samping itu, minyak menyuburkan kulit dengan kelembapan..

Epal hijau biasa juga digunakan untuk menghilangkan rasa gatal. Terdapat resipi untuk topeng yang menenangkan kulit. Anda perlu parut epal pada parutan halus, toskan jusnya (biarkan), tambahkan beberapa tetes minyak zaitun, satu sudu madu, dua tetes jus cranberry. Campurkan semua komponen, sapukan topeng ke kulit dan tahan selama kira-kira 45 minit. Sebelum memohon, lap kawasan itu dengan jus epal.

Bawang - komponen yang membantu menenangkan kawasan epidermis yang teriritasi, melancarkan peredaran darah di dermis dan mencegah pembentukan "bintik botak." Anda perlu memarut bawang, tambah dua sudu teh jus lemon, setetes minyak badam.

Setelah menggunakan topeng, perlu mencuci komposisi dengan air suam, tidak digalakkan mencuci rambut dengan syampu pada hari prosedur.

Sebaiknya lap kulit kepala dengan jus bawang, meninggalkan emulsi semalaman. Penting untuk mewujudkan kesan termal dengan menutup kepala anda dengan tuala mandi. Pada waktu pagi, anda perlu membilas rambut dengan teliti tanpa menggunakan pengeringan. Udara panas tidak diingini jika bahagian belakang kepala tergores..

Telur mentah yang digabungkan dengan pisang parut memberikan kesan pemulihan. Kulit gatal kurang, luka yang menyakitkan sembuh. Penting untuk mengulangi prosedur dua hari sekali, menggabungkan dengan kompres.

Sekiranya selepas beberapa prosedur perubatan tradisional tidak ada penambahbaikan yang ketara, kepalanya sangat gatal dan kerosakan pada kulit muncul, maka lebih baik menghubungi pakar dermatologi yang berwibawa yang akan melakukan diagnosis berkualiti tinggi dan menetapkan rawatan yang kompeten yang sepenuhnya sesuai dengan anamnesis.

Anda juga dapat mengetahui 8 sebab paling popular mengapa kepala tergores dari video ini..

Bolehkah kepala gatal jika tidak ada kutu kepala?

Apabila seseorang mula gatal pada kulit kepala, dia segera mengesyaki jangkitan kutu. Tetapi pedikulosis jauh dari satu-satunya penyebab gatal-gatal kulit. Kepala boleh menggaru kerana sebilangan besar penyakit dan faktor luaran. Selalunya, gatal adalah salah satu daripada gejala patologi organ dalaman. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci dari mana gejala ini timbul..

Patologi kulit

Apabila kepala sangat gatal, pertama sekali, anda perlu mencari penyebabnya dalam faktor luaran. Gatal pada kulit adalah reaksi semula jadi terhadap perengsa, jadi keadaan ini diperhatikan setelah menggunakan pencuci rambut berkualiti rendah atau penutup kepala dari bahan kedap udara sintetik.

Sekiranya kepala terus gatal setelah menghilangkan faktor luaran, ada baiknya memikirkan sebab yang lebih serius. Sangat penting untuk berhati-hati jika kanak-kanak mengadu kulit gatal. Untuk mengecualikan kutu, anda perlu memeriksa kepalanya dengan teliti. Pedikulosis mempunyai tanda ciri:

  • kulit sangat gatal, kepala di belakang telinga, di belakang kepala atau di pelipis (tempat di mana kutu paling kerap dijumpai);
  • ruam merah pada kulit kepala, kadang-kadang ditutup dengan kerak setelah menyisir;
  • kehadiran larva dan telur kutu: pada mulanya sukar untuk membezakan nits dari kelemumur, tetapi tidak mustahil untuk menggoncang nits dari rambut - kutu bertelur yang menempel pada rambut dengan cecair tertentu.

Sekiranya pemeriksaan tidak menunjukkan gejala di atas, maka alasannya terletak di tempat lain. Mengapa kepala gatal jika tidak ada kutu? Penyebabnya mungkin penyakit kulit. Anda boleh mendiagnosis keadaan seperti itu dengan menganalisis gejala yang disertakan:

  1. Xerosis. Patologi di mana sebum yang sangat sedikit dikeluarkan di kepala, akibatnya kulit kering, gatal-gatal yang teruk, mengelupas, dan kemerahan muncul di kawasan gatal. Xerosis berkembang kerana penggunaan agen kimia agresif (pengering rambut, pelurus rambut, perm) atau akibat gangguan hormon.
  2. Dermatitis seborrheic. Sekiranya kepalanya gatal, tetapi tidak ada kutu, perlu memikirkan seborrhea. Penyakit ini juga dikaitkan dengan pelanggaran pengeluaran sebum. Timbangan keratinisasi putih dapat dikelirukan dengan kutu, tetapi mereka mudah dicuci dengan syampu biasa. Biasanya gatal yang teruk, kerengsaan pada kulit kepala berlaku dengan seborrhea jenis kering.
  3. Psoriasis. Penyakit ini mempunyai banyak bentuk, sebab-sebab kejadiannya tidak difahami sepenuhnya. Psoriasis sering berkembang secara saraf. Dengan penyakit, bintik-bintik merah jambu gatal muncul di kepala, yang ditutup dengan sisik kering putih. Bintik-bintik cenderung merebak dan bergerak secara beransur-ansur ke kawasan di belakang telinga dan belakang kepala.
  4. Kulat. Gatal kulit kepala yang teruk menyebabkan jangkitan pada kulat dermatofit. Dengan gabungan kulat yang berlainan, folikel rambut musnah, ketika penyakit ini berkembang, seseorang mula kehilangan rambut.
  5. Kurap. Penyakit ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan remaja yang bersentuhan dengan haiwan yang dijangkiti jenis mikroorganisma patogen tertentu. Kawasan rambut menipis di kepala, gatal berlaku, tetapi tidak teruk. Vesikel kecil terbentuk di pinggir tumpuan, yang kemudian ditutup dengan kerak kuning.
  6. Manifestasi reaksi alergi terhadap perengsa luaran atau dalaman. Kemungkinan pada bayi dan kanak-kanak prasekolah.
kepada kandungan ↑

Sebab lain

Sebagai tambahan kepada penyakit kulit kepala, terdapat banyak patologi organ dalaman, di mana gatal-gatal kulit adalah gejala bersamaan. Untuk mengetahui, anda perlu melakukan pemeriksaan badan secara menyeluruh.

Penyakit dalaman

Apa lagi yang dapat menunjukkan keinginan yang tidak tertahankan untuk menggaru kepala anda? Ia mungkin:

  1. Diabetes. Kadang-kadang, gula berlebihan dalam darah menyebabkan dehidrasi cepat, yang disertai dengan dahaga yang teruk, kekurangan rembesan sebum.
  2. Neurodermatitis. Gangguan neurologi, yang dicirikan oleh gatal-gatal yang teruk pada wajah, kepala, tangan. Berkembang di tengah pergolakan emosi yang serius.
  3. Alahan. Gatal boleh menjadi tanda dermatitis atopik dan kontak. Selalunya, gatal muncul bersamaan dengan kerengsaan dan kemerahan pada kulit, kadang-kadang bintik-bintik berkerak, mengelupas. Setelah menghilangkan alergen, semua gejala, termasuk gatal-gatal, hilang. Wanita sering alah pada pewarna rambut kerana kepekatan amonia yang tinggi. Kanak-kanak mempunyai reaksi terhadap pencuci pakaian atau sabun dobi.
  4. Gangguan neurologi. Gatal-gatal saraf yang disebut. Keinginan untuk menggaru kepala berlaku semasa serangan panik, kehilangan orang tersayang. Tekanan menyebabkan kelenjar adrenal menghasilkan sejumlah besar adrenalin, yang menyebabkan kulit gatal.
  5. Demodecosis Penyakit ini dipicu oleh tungau kulit dengan ukuran mikroskopik, yang disebut demodex. Varieti mikroorganisma ini hidup di kelenjar sebum atau folikel rambut. Bersama dengan gatal yang teruk, kebotakan separa diperhatikan..

Dalam beberapa kes, kepala gatal ketika hati atau pundi hempedu terganggu, misalnya, dengan hepatitis virus, sirosis, kolesistitis. Kadang-kadang kulit kepala gatal berlaku dengan sklerosis berganda.

Kaedah Diagnostik

Untuk menentukan penyebab gatal, disarankan untuk melakukan pemeriksaan menyeluruh. Sekiranya doktor tidak dapat menentukan penyebab gatal-gatal kulit hanya selepas pemeriksaan luaran, ujian umum ditetapkan:

  • analisis umum darah dan air kencing;
  • ujian gula darah;
  • ujian buah pinggang dan hati;
  • analisis enterobiosis;
  • mengikis untuk menentukan mikroorganisma kulat.

Pemeriksaan khas seperti itu juga diperlukan:

  1. Sekiranya disyaki dermatosis, penyakit kulit jamur, dan pedikulosis, kajian kulit kepala dilakukan dengan menggunakan lampu pendarfluor Kayu.
  2. Sekiranya diagnosis yang disyaki adalah psoriasis, disarankan analisis histologi kawasan kulit yang terjejas..
  3. Untuk mengesahkan atau mengecualikan seborrhea, kajian spektral rambut untuk kandungan unsur surih ditetapkan.
  4. Untuk mengesan kutu demodex subkutan, diperlukan analisis bola rambut di bawah mikroskop.

Untuk diagnosis yang tepat, disarankan untuk berunding dengan ahli endokrinologi, pakar neurologi dan ahli alergi.

Pada temu janji ahli dermatologi, penting untuk memberitahu doktor mengenai tempoh dan intensiti gatal-gatal kulit. Rawatan bergantung kepada diagnosis:

  1. Dengan penyakit kulat, agen antimikotik, fisioterapi akan ditetapkan.
  2. Sekiranya terdapat alergi, antihistamin ditunjukkan, pengecualian produk atau objek yang menyebabkan reaksi alergi.
  3. Dengan seborrhea, syampu dengan zink, cryomassage kepala membantu.
  4. Kurap dirawat secara berperingkat oleh beberapa jenis ubat..
  5. Untuk pruritus yang berkaitan dengan gangguan neurologi, ubat penenang mesti diminum.

Oleh kerana pelbagai penyebab gatal-gatal kulit kepala, seseorang tidak boleh mengubati sendiri, jika tidak, anda boleh melewati permulaan patologi yang serius. Penyelesaian terbaik dalam situasi ini adalah dengan menghubungi pakar dan melakukan beberapa siri pemeriksaan yang akan membantu menentukan penyebab gatal-gatal pada kulit kepala sekiranya tidak ada tanda-tanda penyakit yang dapat dilihat.

Baca Mengenai Pening