Utama Klinik

MRI kapal (angiografi)

Angiografi saluran otak adalah kaedah penyelidikan instrumental yang secara harfiah membolehkan anda "melihat" kapal otak. Untuk kajian ini, perlu memperkenalkan agen kontras ke dalam kapal serebrum yang sesuai dan kehadiran alat sinar-X, yang dengannya gambar kapal yang dipenuhi dengan kontras ini akan direkodkan. Angiografi saluran otak bukanlah kaedah diagnostik rutin, ia mempunyai indikasi dan kontraindikasi sendiri, dan, sayangnya, komplikasi. Apa jenis kaedah diagnostiknya, dalam kes apa ia digunakan, bagaimana kaedah itu dijalankan, dan mengenai nuansa angiografi serebrum lain, anda boleh belajar dari artikel ini.

Angiografi dalam arti luas adalah pemerolehan gambar mana-mana kapal badan menggunakan sinar-x. Angiografi otak adalah salah satu jenis kaedah penyelidikan yang luas ini..

Angiografi telah dikenali sebagai perubatan selama hampir 100 tahun. Ia pertama kali dicadangkan oleh pakar neurologi Portugis E. Monitz pada tahun 1927. Pada tahun 1936, angiografi diterapkan dalam praktik klinikal, dan di Rusia kaedah itu mula digunakan sejak tahun 1954 terima kasih kepada pakar bedah saraf Rostov V.A. Nikolsky dan E.S Temirov. Walaupun penggunaannya dalam jangka masa yang lama, angiografi saluran otak terus bertambah baik hingga sekarang..

Apa itu angiografi saluran otak?

Intipati kaedah penyelidikan ini adalah seperti berikut. Pesakit disuntik dengan bahan radiopaque, biasanya berdasarkan iodin (Urografin, Triiodtrust, Omnipak, Ultravist dan lain-lain) ke arteri otak tertentu (atau seluruh rangkaian arteri otak). Ini dilakukan supaya dapat menangkap gambar kapal pada filem sinar-x, kerana pada gambar konvensional kapal tidak dapat dilihat dengan baik. Pengenalan zat radiopaque dapat dilakukan dengan tusukan kapal yang sesuai (jika layak secara teknikal) atau melalui kateter yang dibawa ke kapal yang dikehendaki dari pinggiran (biasanya dari arteri femoral). Apabila agen kontras berada di tempat tidur vaskular, satu siri sinar-x diambil dalam dua unjuran (langsung dan lateral). Gambar yang diperoleh dinilai oleh ahli radiologi, dia membuat kesimpulan mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi tertentu saluran otak.

Varieti

Bergantung pada kaedah pemberian ubat, kaedah penyelidikan ini boleh:

  • tusukan (apabila kontras diperkenalkan dengan menusuk kapal yang sesuai);
  • kateterisasi (apabila kontras dihantar melalui kateter yang dimasukkan melalui arteri femoral dan maju di sepanjang katil vaskular ke lokasi yang diinginkan).

Mengikut luas kawasan penyelidikan, angiografi kapal serebrum berlaku:

  • umum (semua kapal otak dilihat);
  • selektif (satu lembangan dipertimbangkan, karotid atau vertebrobasilar);
  • superselektif (kapal berkaliber lebih kecil sedang diperiksa di salah satu kolam darah).

Angiografi superselektif digunakan tidak hanya sebagai metode penelitian, tetapi juga sebagai metode perawatan endovaskular, ketika setelah menentukan "masalah" pada kapal tertentu, masalah ini "dihilangkan" menggunakan teknik bedah mikro (misalnya, embolisasi atau trombosis malformasi arteriovenous).

Kerana penggunaan kaedah diagnostik moden yang meluas, seperti komputasi tomografi (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI), baru-baru ini dilakukan angiografi CT dan angiografi MR. Kajian-kajian ini dilakukan dengan adanya tomografi yang sesuai, kajian ini kurang trauma dan lebih selamat daripada sekadar angiografi. Tetapi lebih banyak lagi kemudian.

Petunjuk untuk

Angiografi saluran otak adalah kaedah diagnostik khusus, yang hanya boleh diresepkan oleh doktor. Ia tidak dilakukan atas permintaan pesakit. Petunjuk utama adalah:

  • disyaki aneurisma arteri atau arteriovenous saluran serebrum;
  • kecacatan arteriovenous yang disyaki;
  • penentuan tahap stenosis (penyempitan) atau penyumbatan (penyumbatan) saluran otak, iaitu, pembentukan lumen saluran yang sesuai. Dalam kes ini, keparahan perubahan aterosklerotik pada kapal dan keperluan untuk campur tangan pembedahan seterusnya ditetapkan;
  • menjalin hubungan saluran otak dengan tumor yang berdekatan untuk merancang akses pembedahan;
  • mengawal lokasi klip yang ditumpangkan pada kapal otak.

Saya ingin menyatakan bahawa hanya aduan pening, sakit kepala, tinitus dan sejenisnya bukan merupakan petunjuk untuk angiografi. Pesakit dengan gejala tersebut harus diperiksa oleh pakar neurologi, dan hasil pemeriksaan, serta kaedah penyelidikan lain, menentukan keperluan angiografi. Doktor menetapkan keperluan ini.!

Kontraindikasi

Kontraindikasi utama adalah:

  • tindak balas alahan (intoleransi) terhadap sediaan iodin dan bahan radiopaque lain;
  • kehamilan (kerana sinaran mengion semasa prosedur). Dalam kes ini, angiografi MR adalah mungkin;
  • penyakit mental yang tidak membenarkan mematuhi semua syarat prosedur (sebagai contoh, seseorang tidak dapat menahan diri semasa bergerak semasa gambar);
  • penyakit berjangkit dan keradangan akut (kerana risiko komplikasi meningkat);
  • pelanggaran petunjuk sistem pembekuan darah (ke atas dan ke bawah);
  • keadaan umum pesakit, dianggap sebagai teruk (boleh menjadi kegagalan jantung tahap III, tahap akhir kegagalan buah pinggang dan hati, koma, dan sebagainya). Pada asasnya, subkumpulan kontraindikasi ini relatif..

Persediaan angiografi

Untuk mendapatkan hasil yang tepat dan mengurangkan risiko komplikasi dari prosedur, disarankan:

  • lulus ujian darah am dan biokimia, termasuk - menentukan parameter sistem pembekuan (undang-undang had ujian tidak boleh melebihi 5 hari). Jenis darah dan faktor Rh juga ditentukan sekiranya berlaku komplikasi;
  • buat ECG dan FG (FG, jika belum dilakukan pada tahun lalu);
  • jangan minum minuman beralkohol dalam masa 14 hari;
  • sepanjang minggu lalu, jangan minum ubat yang mempengaruhi pembekuan darah;
  • lakukan ujian alahan dengan agen kontras. Untuk ini, dalam 1-2 hari, 0.1 ml ubat yang sesuai diberikan kepada pesakit dan reaksi dinilai (penampilan gatal, ruam, sesak nafas dan sejenisnya). Sekiranya berlaku reaksi, prosedur ini dikontraindikasikan!
  • mengambil ubat antihistamin (antiallergik) dan ubat penenang sehari sebelumnya (jika perlu dan hanya seperti yang ditetapkan oleh doktor!);
  • Jangan makan selama 8 jam dan jangan minum air 4 jam sebelum kajian;
  • berenang dan bercukur (jika perlu) tempat tusukan atau kateterisasi kapal;
  • sebelum kajian itu sendiri, keluarkan semua benda logam (jepit rambut, perhiasan).

Teknik Penyelidikan

Pada awalnya, pesakit menandatangani perjanjian untuk menjalankan kajian jenis ini. Pesakit diberi kateter periferal intravena untuk mempunyai akses segera ke sistem peredaran darah. Kemudian predikasi dilakukan (kira-kira 20-30 minit sebelum prosedur): antihistamin, ubat penenang, ubat penahan sakit diperkenalkan untuk mengurangkan rasa tidak selesa semasa prosedur dan risiko komplikasi.

Pesakit diletakkan di atas meja dan disambungkan ke peranti (cardiomonitor, pulse oximeter). Setelah memproses kulit dengan anestetik dan anestesia tempatan, kapal yang sesuai (karotid atau arteri vertebra) tertusuk. Oleh kerana arteri ini tidak selalu dapat dilakukan dengan tepat, sayatan kecil pada kulit dan tusukan arteri femoral paling sering dilakukan, diikuti dengan perendaman kateter dan laluannya melalui kapal ke tempat kajian. Kemajuan kateter di sepanjang tempat tidur arteri tidak disertai dengan rasa sakit, kerana dinding dalam saluran tidak mempunyai reseptor kesakitan. Memantau kemajuan kateter dilakukan dengan menggunakan sinar-x. Apabila kateter dibawa ke mulut kapal yang diperlukan, penyediaan kontras 8-10 ml dipanaskan hingga suhu badan. Pengenalan kontras mungkin disertai dengan penampilan rasa logam di mulut, perasaan panas, aliran darah ke wajah. Sensasi ini berlanjutan dengan sendirinya dalam beberapa minit. Selepas pengenalan kontras, foto sinar-X diambil dalam unjuran depan dan sisi hampir setiap saat beberapa kali (yang membolehkan anda melihat arteri, dan fasa kapilari, dan urat). Gambar dipaparkan dan segera dinilai. Sekiranya ada sesuatu yang tidak dapat difahami oleh doktor, bahagian tambahan media kontras diperkenalkan, dan gambar diulang. Kemudian kateter dikeluarkan, pembalut steril tekanan dikenakan ke tempat tusukan kapal. Pesakit harus dipantau oleh pegawai perubatan sekurang-kurangnya 6-10 jam.

Komplikasi

Menurut statistik, komplikasi semasa kaedah diagnostik ini berlaku pada 0.4-3% kes, iaitu tidak begitu kerap. Kejadian mereka dapat dikaitkan baik dengan prosedur itu sendiri (misalnya, aliran keluar darah dari tempat tusukan kapal), dan dengan penggunaan media kontras. Perlu diingat bahawa pematuhan terhadap semua syarat dalam penyusunan dan pelaksanaan angiografi adalah pencegahan kemungkinan terjadinya komplikasi. Penggunaan ubat-ubatan yang mengandungi iodin generasi terbaru (Omnipack dan Ultravist) dicirikan oleh statistik komplikasi yang kurang.

Oleh itu, kemungkinan komplikasi angiografi saluran otak adalah:

  • muntah
  • reaksi alergi terhadap ubat yang mengandungi yodium: gatal-gatal, bengkak dan kemerahan di tempat suntikan, dan kemudian sesak nafas (gangguan pernafasan refleks), penurunan tekanan darah, gangguan irama jantung. Dalam kes yang teruk, kejutan anaphylactic boleh berlaku, yang merupakan keadaan yang mengancam nyawa;
  • vasospasme serebrum dan, sebagai akibatnya, gangguan akut peredaran serebrum (sehingga strok);
  • sawan kejang;
  • penembusan medium kontras ke tisu lembut di kawasan tusukan kapal (di luar tempat tidur vaskular). Sekiranya jumlah ubat yang tertumpah ke dalam tisu hingga 10 ml, maka akibatnya adalah minimum, jika lebih banyak, maka keradangan pada kulit dan lemak subkutan berkembang;
  • aliran keluar darah dari tempat tusukan.

Angiografi CT dan MR: apakah ciri-cirinya?

Angiografi CT dan MR saluran cerebral pada dasarnya mewakili kajian yang serupa dengan angiografi. Tetapi terdapat beberapa ciri prosedur ini yang membezakannya dengan angiografi saluran otak. Inilah yang akan kita bincangkan.

Angiografi CT

  • ia dilakukan dengan menggunakan tomograf, dan bukan mesin sinar-X konvensional. Kajian ini juga berdasarkan sinar-x. Walau bagaimanapun, dosnya jauh lebih rendah daripada dengan angiografi konvensional saluran cerebral, yang lebih selamat bagi pesakit;
  • pemprosesan maklumat komputer membolehkan anda mendapatkan gambaran tiga dimensi saluran darah pada titik mana pun dalam kajian ini (ini berlaku untuk apa yang disebut angiografi spiral CT yang dilakukan pada tomograf spiral khas);
  • ubat kontras disuntik ke dalam urat selekoh siku, dan tidak ke dalam rangkaian arteri (yang secara signifikan mengurangkan risiko komplikasi, kerana pengenalan ubat menjadi suntikan intravena biasa melalui kateter periferal).
  • Untuk angiografi CT, terdapat sekatan terhadap berat badan seseorang. Sebilangan besar tomograf menahan berat badan hingga 200 kg;
  • prosedur dilakukan secara rawat jalan dan tidak memerlukan pemantauan pesakit pada penghujungnya.

Angiografi MR

Angiografi MR dicirikan oleh ciri-ciri seperti:

  • ia dilakukan dengan menggunakan magnetic resonance imager, yakni metode ini berdasarkan fenomena resonans magnetik nuklear. Ini bermaksud ketiadaan sinar-x sepenuhnya semasa prosedur (dan oleh itu angiografi MR dibenarkan semasa kehamilan);
  • dapat dilakukan baik dengan menggunakan media kontras (untuk visualisasi yang lebih baik), dan tanpanya (misalnya, dengan intoleransi terhadap persiapan yodium pada pesakit). Nuansa ini pasti
    kelebihan berbanding jenis angiografi lain. Sekiranya anda perlu menggunakan kontras, bahan tersebut juga disuntik ke dalam urat selekoh siku melalui kateter periferal;
  • imej kapal diperoleh tiga dimensi kerana pemprosesan komputer;
  • rangkaian gambar memerlukan jangka masa yang sedikit lebih lama berbanding dengan jenis angiografi yang lain, sementara seseorang mesti selalu berbaring di tabung tomografi. Bagi orang yang menderita claustrophobia (takut akan ruang tertutup) ini tidak dapat dilaksanakan;
  • prosedur ini dikontraindikasikan dengan adanya alat pacu jantung buatan, klip logam pada kapal, sambungan buatan, implan elektronik telinga dalam);
  • dijalankan secara rawat jalan, dan pesakit segera pulang.

Secara umum, dapat dikatakan bahawa angiografi CT dan MR adalah kaedah penyelidikan moden, kurang berbahaya dan lebih bermaklumat daripada angiografi konvensional pada kapal serebrum. Walau bagaimanapun, mereka tidak selalu dapat dilaksanakan, oleh itu, angiografi konvensional saluran cerebral masih merupakan kaedah sebenar untuk mengkaji patologi vaskular otak.

Oleh itu, angiografi saluran otak adalah kaedah yang sangat bermaklumat untuk mendiagnosis terutamanya penyakit vaskular otak, termasuk stenosis dan oklusi, yang menyebabkan strok. Kaedah itu sendiri cukup berpatutan, hanya memerlukan kehadiran alat sinar-x dan media kontras. Tertakluk kepada semua syarat untuk persiapan dan pelaksanaan kajian, angiografi saluran otak memberikan jawapan yang tepat untuk pertanyaan yang diajukan sebelumnya dengan jumlah komplikasi yang minimum. Di samping itu, perubatan moden mempunyai kaedah inovatif seperti angiografi CT dan MR yang lebih ringan, kurang berbahaya dan trauma bagi pesakit. Angiografi CT dan MR membolehkan anda mendapatkan gambaran tiga dimensi saluran darah, dan oleh itu, dengan tahap kebarangkalian yang lebih besar, jangan ketinggalan patologi yang ada.

Animasi perubatan dengan topik "Angiografi serebral":

Nilai diagnostik angiografi resonans magnetik

Pencitraan resonans magnetik membolehkan anda mengkaji bukan sahaja struktur organ dalaman seseorang, tetapi juga keadaan saluran darah. Untuk ini, imbasan MRI dilakukan dalam mod angiografi. Kami akan menentukan ciri-ciri diagnosis penyakit sistem peredaran darah dan mengetahui apa yang dapat ditunjukkannya, serta apa petunjuk dan kontraindikasi terhadap prosedur.

Intipati kaedah

Angiografi adalah kaedah diagnostik di mana penyakit vena dan arteri pada tisu dan organ dalaman dikesan. Sebelumnya, ia dapat digunakan sebagai bagian dari radiografi atau tomografi terkomputer. Tetapi kedua kaedah tersebut dikaitkan dengan penyinaran dengan gelombang sinar-x. Dengan penemuan pengimejan resonans magnetik, menjadi mungkin untuk memperoleh gambaran rangkaian vaskular tubuh manusia tanpa membahayakan pesakit. Ketahui bagaimana ia berfungsi.

Inti MRI dalam angiografi adalah resonans magnetik nuklear. Faktanya ialah inti atom hidrogen berayun dengan frekuensi tertentu, mewujudkan medan magnet di sekitarnya. Sekiranya mereka diletakkan di medan magnet lain yang dibuat oleh tomograf, maka medan ini akan bertindih dan menguatkan. Sekiranya anda mencapai bahawa medan magnet di dalam tomograf berayun dengan frekuensi yang sama dengan inti atom hidrogen, maka fenomena yang disebut resonans berlaku. Pada masa ini, kekuatan medan magnet meningkat dengan mendadak, yang dirakam oleh sensor peranti. Mengumpulkan isyarat, komputer menganalisisnya, mengubahnya menjadi bentuk grafik untuk menyampaikan maklumat. Hasilnya adalah gambar yang secara tepat menyampaikan struktur urat dan arteri, serta lokasinya.

Diagnosis oleh MRI selamat untuk pesakit, kerana ia hanya menggunakan medan magnet dan gelombang radio. Tidak seperti sinar-x, mereka tidak menyinari badan.

Organ apa yang diperiksa, dan dalam kes apa ia digunakan

Dengan menggunakan angiografi resonans magnetik, anda dapat memperoleh gambar saluran darah di mana-mana organ. Tetapi selalunya terdapat keperluan:

Petunjuk untuk angiografi menggunakan MRI adalah:

  • Kecederaan otak trauma;
  • Vaskulitis (keradangan dinding vaskular);
  • Aterosklerosis saluran darah;
  • Phlebeurysm;
  • Pembedahan aorta;
  • Penyakit jantung kongenital;
  • Masalah penglihatan dan pendengaran;
  • Sindrom mampatan luaran saluran darah;
  • Sakit kepala yang kerap;
  • Penyempitan arteri yang berdiameter;
  • Kecurigaan Barah.

Sebilangan besar patologi otak berada dalam hubungan kausal dengan keadaan saluran leher dan otak itu sendiri. Oleh itu, kemungkinan angiografi sangat luas: ia tidak hanya dapat mendedahkan penyakit ini, tetapi juga penyebab yang menyebabkannya.

Pengelasan Urutan Nadi

Untuk diagnosis urat dan saluran darah, MRI dalam angiografi digunakan. Prosedur sedemikian boleh dilakukan dalam tiga versi:

  • Angiografi fasa-kontras (digunakan untuk mengkaji saluran vena otak);
  • Angiografi waktu penerbangan (hanya pilihan seperti itu dilakukan untuk mengkaji keadaan arteri serviks dan serebrum);
  • Angiografi-4D (boleh digunakan untuk mengkaji sebarang saluran darah).

Kaedah kontras fasa angiografi MRI diperlukan untuk menilai secara visual kadar aliran darah. Isyarat yang dihantar oleh tomograf mengandungi komponen fasa dan amplitud. Ini adalah prosedur terpanjang, yang boleh berlangsung dari 20 hingga 60 minit..

Angiografi masa penerbangan menggunakan urutan berdenyut dengan masa relaks putaran pendek (“gradient echo”). Ini membolehkan anda mengimbas saluran darah dalam satah yang berserenjang dengan arah aliran darah. Sekiranya isyarat tinggi berasal dari darah, ini menunjukkan bahawa ia mengalir ke bahagian vektor yang tidak ditekan oleh kegembiraan gelombang frekuensi radio. Vektor pegun yang tertekan mengalami kelonggaran separa antara kegembiraan ini. Isyarat dalam kes ini akan rendah. Masa belajar hanya 10-15 minit.

Dalam beberapa kes, angiografi 4D dilakukan. Ini adalah prosedur terpendek dalam waktu, yang dapat mengesan pelbagai gangguan dalam aliran darah (kajian vaskular dalam dinamika).

Persediaan peperiksaan

Biasanya, pakar radiologi mengesyorkan pemeriksaan selepas pantang selama 4-6 jam dari makanan sebelum tomografi angiografi. Maka data yang diperoleh sebagai hasil kajian akan dapat dipercayai.

Lebih baik datang ke bilik diagnostik dengan pakaian yang luas tanpa aksesori logam, kerana prosedurnya memerlukan ketiadaan logam. Jika tidak, anda perlu menukar pakaian hospital: baju atau jubah mandi. Anda juga perlu mengeluarkan semua perhiasan terlebih dahulu: tindikan, anting-anting, cincin, rantai dan jam tangan.

Sekiranya terdapat logam di bahagian badan yang akan diperiksa, tanyakan komposisinya terlebih dahulu. Semua implan dan prostesis logam tidak boleh mengandungi feromagnet. Jika tidak, hasil prosedur tidak akan dapat dirumuskan..

Sekiranya MRI memerlukan pemberian media kontras, maka doktor harus diberi amaran terlebih dahulu mengenai penyakit seperti kegagalan buah pinggang dan asma bronkial, serta kehamilan, jika ada atau hanya disyaki.

Prosedur

MRI dengan angioprogram dilakukan seperti berikut:

  1. Pesakit bersiap untuk prosedur dan memberitahu doktor mengenai kemungkinan kontraindikasi terhadapnya..
  2. Sekiranya MRI dengan kontras ditunjukkan, agen kontras diberikan, dan ketika pesakit gelisah, ubat penenang juga diberikan..
  3. Pesakit berbaring di atas meja, kepalanya terpaku, sehingga semasa angiografi tidak bergerak sepenuhnya.
  4. Jadual meluncur ke terowong tomograf, dan mesin mula mengimbas saluran darah.
  5. Setelah tamat tomograf, meja dipanjangkan dan pesakit dapat meninggalkan bilik diagnostik, setelah menukar pakaiannya.

Masa belajar boleh berbeza dari 5 hingga 60 minit. Itu semua bergantung pada faktor-faktor seperti jenis angiografi yang dilakukan, keperluan untuk kontras dan / atau penenang, dan jumlah kerja yang dilakukan oleh tomograf.

Kadang-kadang, setelah menjalani angiografi, pesakit tinggal selama beberapa jam di klinik. Ini berlaku sekiranya prosedur dilakukan di bawah anestesia umum. Sekiranya pakar bius tidak menunjukkan sebarang kelainan selama ini, maka pesakit boleh pulang.

Biasanya, angiografi MR dilakukan dalam tomografi tertutup. Tetapi jika pesakit menderita claustrophobia, kajian dapat dilakukan dalam alat terbuka, kerana dalam kebanyakan kasus, rejimen medan tinggi tidak diperlukan untuk diagnosis penyakit vaskular.

Kontraindikasi dan batasan

MRI dengan angiografi vaskular tidak selalu mungkin. Kontraindikasi berikut dibezakan untuk prosedur:

  • Kehadiran implan di telinga tengah (jika terbuat dari logam dari kumpulan feromagnet);
  • Perentak jantung yang dipasang (medan magnet akan meniru irama jantung);
  • Badan logam asing di kawasan badan yang dikaji;
  • Klip dipasang di otak untuk menghentikan darah untuk mengecualikan pendarahan subarachnoid atau intraserebral;
  • Berat badan lebih besar daripada beban maksimum yang dibenarkan yang dirancang oleh tomograf (biasanya had untuk MRI ialah 120-140 kg);
  • Intoleransi individu terhadap gadolinium (semasa prosedur dengan kontras).

Kontraindikasi mutlak disenaraikan di atas, tetapi ada juga yang relatif:

  • Claustrophobia;
  • Kehamilan pada trimester pertama;
  • Kehadiran implan gigi yang boleh memutarbelitkan gambaran sebenar;
  • Selsema dan hidung berair, serta penyakit keradangan lain dengan tanda-tanda yang teruk (diagnosis kehilangan bahagian maklumatnya);
  • Kegagalan ginjal dan asma bronkial (jika bahan disuntik untuk mendapatkan gambaran yang lebih jelas).

Tomografi selamat untuk wanita semasa mengandung pada bila-bila masa (dan juga untuk janin). Walau bagaimanapun, pada trimester pertama, apabila semua organ diletakkan, lebih baik memainkannya dengan selamat. Terutama ketika datang ke kajian dengan pengenalan ubat yang berbeza.

Angiografi MR memungkinkan untuk melihat ke dalam kapal, tetapi tidak seperti kaedah diagnostik lain yang berkaitan dengan penyinaran sinar-x, ia tidak menggambarkan deposit kalsium di dalamnya. Oleh itu, hasil CT dan MRI mungkin berbeza antara satu sama lain. Di samping itu, imej kapal kecil dan kapilari akan kabur, tidak cukup jelas.

Menyahkod gambar

Pemeriksaan saluran darah menunjukkan patologi berikut:

  • Aneurisma (pengembangan patologi dinding saluran darah) dan stratifikasi mereka;
  • Kecacatan jantung kongenital;
  • Aterosklerosis arteri;
  • Keradangan dinding vaskular (vaskulitis);
  • Stenosis vaskular (penyempitan patologi).

Tidak seperti pemeriksaan tomografi otak yang konvensional, dengan bantuan diagnostik dalam mod angiografi, jenis strok hemoragik dapat dikesan. Kaedah ini, digabungkan dengan kontras, juga baik untuk mengesan tumor. Di dalamnya selalu terdapat rangkaian vaskular tenunan yang padat. Apabila medium kontras melaluinya, neoplasma menonjol dalam gambar sebagai tempat terang dengan tepi yang jelas.

Untuk badan, angiografi MRI kapal benar-benar selamat, tetapi jenis diagnosis ini sangat bermaklumat. Ia mengesan kehadiran tumor dan memvisualisasikan struktur patologi. Semua ini diperlukan untuk diagnosis yang tepat dan pelantikan rawatan penyakit vaskular yang berkesan..

Angiografi CT atau MRI saluran cerebral - yang lebih baik

Diagnostik di kawasan anda

Kajian CT yang popular

Seperti CT (komputasi tomografi), MRI (pengimejan resonans magnetik) saluran otak digunakan untuk mendiagnosis patologi rangkaian vaskular kepala dan leher. Nama alternatif untuk kajian ini adalah MRI atau CT angiografi otak. Apa yang lebih baik untuk mencukur MRI atau CT scan saluran cerebral, kami akan cuba memberikan jawapan kepada soalan ini dalam artikel ini.

Apakah imbasan MRI dan CT saluran otak

Konsep angiografi CT atau MR sering digunakan dalam literatur perubatan dan praktik sebagai istilah kolektif untuk setiap pemeriksaan pembuluh darah menggunakan tomograf. Di pusat MRI, pencitraan resonans magnetik biasanya disebut pencitraan resonans magnetik arteri, nama alternatif untuk MR-arteriografi atau MRI saluran otak. Pemeriksaan ini tidak termasuk imbasan urat kepala. Untuk ini, kajian berasingan sedang dilakukan - venografi MR. Perbezaan antara MR angiografi dan MR venografi terletak pada fokus diagnostik dan perisian. MRA memvisualisasikan sistem vaskular arteri, dan MR venografi (MRV) menunjukkan tempat tidur vena.

Pembahagian yang sama diperhatikan dalam tomografi yang dikira. Di pusat diagnostik, anda boleh mendapatkan angiografi CT - imbasan CT saluran darah otak atau imbasan CT urat - venografi CT. CT saluran cerebral paling sering digabungkan dengan CT saluran leher.

Perbezaan antara MRI dan CT angiografi dari angiografi klasik

Angiografi MRI dan CT tidak boleh dikelirukan dengan angiografi langsung. Angiografi klasik adalah kaedah penyelidikan sederhana dari segi teknologi. Ia muncul pada tahun 1927 ketika pakar neurologi Portugis Dr. Monitz melakukan kajian angiografi pertama dengan pengenalan media kontras. Untuk masa yang lama, kaedah ini tetap menjadi standard emas untuk memeriksa sendi kepala, jantung, tulang belakang, leher, anggota badan bawah, dan aorta perut. Kelemahan utama angiografi jenis ini adalah keperluan membuat tusukan mekanikal pada kapal (karotid atau arteri femoral) untuk memperkenalkan media kontras dan alat pemeriksaan. Hipertensi langsung pada akhirnya adalah manipulasi invasif yang memerlukan kemasukan ke hospital dan mempunyai risiko komplikasi tertentu. Sebagai tambahan, angiografi klasik memungkinkan untuk membuat angiogram hanya dalam unjuran langsung atau lateral..

Hagiografi langsung juga mempunyai batasan diagnostik. Dengan pertolongannya, doktor dapat mempertimbangkan dengan terperinci kelainan vaskular itu sendiri (stenosis, oklusi), tetapi ia tidak dapat digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai kecacatan arteri, trombosis vena dan sinus, sifat pendarahan semasa strok, dan keadaan bahan otak. Ini memerlukan CT atau MRI saluran otak.

Angiografi KlasikAngiografi CTAngiografi MR


Apakah perbezaan antara angiografi otak MR atau CT

Prinsip pemerolehan gambar adalah perbezaan asas utama antara MRI dan CT kapal serebrum. Dalam hagiografi komputer, sinar-x digunakan. Semasa mengimbas, mereka melalui kawasan pemeriksaan pada pelbagai sudut, dan sensor peranti menilai kelajuan sinar-X yang melewati tisu-tisu yang berlainan ketumpatan.

Tomografi yang dikira dari kapal otak dan leher memerlukan penggunaan agen kontras yang wajib berdasarkan iodin. Tanpanya, tomogram tidak mempunyai banyak maklumat. Pengenalan kontras biasanya dilakukan dengan menggunakan kateter yang diletakkan di kawasan siku. Proses kontras tidak rumit, dan dapat dilakukan secara rawat jalan. Walau bagaimanapun, berbeza dengan ubat yang mengandungi yodium mempunyai risikonya. Apabila iodin memasuki badan, ia mempunyai kesan nefrotoksik, jadi beberapa hari sebelum imbasan CT dengan kontras, pesakit dengan kegagalan buah pinggang kronik perlu diuji kreatinin untuk menentukan fungsi ginjal

CT pembuluh darah serebrum dengan kontras mempunyai sejumlah kelemahan - kos pemeriksaan ini tinggi, dan tidak ditetapkan untuk wanita hamil dan kanak-kanak kerana risiko membahayakan tubuh anak-anak. Kos angiografi CT hampir dua kali lebih tinggi daripada MRI saluran otak kerana selalu merangkumi kos kontras tambahan.

Karya MRI didasarkan pada pengaruh resonans magnetik nuklear, di mana atom hidrogen dalam sel-sel tubuh mula berayun, berada di bawah pengaruh medan magnet dan denyutan frekuensi radio. Resonans ini menangkap tomograf dan diterjemahkan ke dalam gambar tiga dimensi rangkaian vaskular. Oleh kerana darah mengandungi banyak air dan merupakan paramagnet yang baik, dalam kebanyakan kes, kontras untuk MR-hagiografi tidak diperlukan.

Angiografi MR otak biasanya memerlukan purata 15-20 minit. Sekiranya anda perlu memperkenalkan kontras, jangka masa kajian mencapai 40 minit, kerana doktor sebenarnya perlu melakukan dua imbasan pra-kontras dan kontras, dan kemudian membandingkan hasilnya. CT saluran otak dengan kontras mengambil masa 20-30 minit.

Otak MR

Perubatan sedang berkembang dan menawarkan kaedah diagnostik unik yang baru. Mereka membantu doktor menentukan diagnosis dan menetapkan rawatan yang kompeten dan komprehensif. Salah satu kaedah diagnostik adalah angiografi MR untuk otak. Ini membolehkan anda menentukan tempat penurunan, peningkatan dan penyumbatan pada sistem vaskular. Doktor yang menggunakan angiografi serebrum melihat pesakit mengalami pendarahan dalaman, tumor, dan perkembangan pembekuan darah. Prosedur ini wajib dilakukan sebelum pembedahan. Pemeriksaan angiografi adalah bermaklumat.

Kaedah perkakasan yang berkesan untuk memeriksa dan menilai tempat tidur vaskular tertutup dianggap sebagai angiografi otak. Ini memungkinkan untuk mengesan pengembangan atau penyempitan patologi bahkan saluran terkecil, untuk menentukan lokasi neoplasma, pembekuan darah, pendarahan dan gangguan lain yang tidak dapat dikesan dengan cara lain. Di samping itu, prosedur dilakukan dalam bentuk persediaan sebelum pembedahan pada otak. Diagnosis sedemikian dilakukan dalam rawatan luka tembakan dan pisau yang mendalam.

KELEBIHAN KAEDAH

Anda perlu tahu apa itu - angiografi resonans magnetik. Teknik ini melibatkan pentadbiran agen kontras khas berdasarkan iodin ke arteri sistem otak. Ubat yang sering digunakan - Ultravistitis, Omnipack, Triiodtrust, Urografin. Mereka membolehkan anda melihat kapilari dalaman secara visual pada gambar x-ray. Mereka dimasukkan ke dalam badan dengan tusukan, tetapi jika pilihan ini tidak mungkin, kateter diletakkan di pesakit. Setelah medium kontras memasuki kapal, beberapa gambar dilakukan, yang mempunyai dua unjuran.

Penting. Di sisi dan dalam garis lurus, mereka dinilai oleh ahli radiologi. Doktor berdasarkan mereka memberikan kesimpulan mengenai kehadiran atau ketiadaan penyakit yang dikaji.

Petunjuk untuk melakukan pemeriksaan otak MRA

Angiografi resonans magnetik otak diresepkan dalam situasi di mana disyaki bahawa "pelakunya" masalah itu adalah patologi vaskular atau pelanggaran bekalan darah yang disebabkan oleh sebab lain. Ini adalah simptom dan keadaan berikut:

  • serangan sakit kepala yang kerap berulang;
  • Pening
  • kehilangan pendengaran atau penglihatan (penuh atau separa);
  • bunyi di telinga;
  • sakit di leher;
  • berlaku secara berkala (tanpa sebab yang jelas) loya dan muntah;
  • gangguan vaskular pada diabetes;
  • strok dan keadaan pra-strok;
  • kecurigaan terhadap tumor etiologi;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • kecederaan kepala;
  • penyesuaian keberkesanan rawatan.

Angiografi menggunakan tomograf dilakukan mengikut petunjuk pada usia berapa pun..

Apa yang akan ditunjukkan oleh angiografi?

Angiografi resonans magnetik sangat diperlukan untuk diagnosis perubahan fungsi di tempat tidur vaskular:

  • kecacatan jantung kongenital;
  • stenosis (penyempitan lumen) dan trombosis vaskular;
  • aneurisma (dilatasi dinding) aorta dan pembedahan aneurisma;
  • pembentukan aterosklerotik;
  • vaskulitis (keradangan dinding saluran darah).

Semasa kajian, pakar mendapatkan imej kapal yang sangat dipercayai dan terperinci: arteri dan urat normal mempunyai kontur yang sekata dan jelas, tanpa gelung dan selekoh tajam, penebalan ke arah pengurangan lumen ("cabang" vaskular).

Oleh itu, dalam menangani patologi, seorang pakar dapat dengan tepat menentukan sebarang, bahkan yang paling kecil, anomali dan penyebab gangguan peredaran organ. Sebagai contoh, menurut hasil MRA, fokus iskemia didiagnosis sebagai akibat kecederaan otak trauma atau strok, perubahan sklerotik berganda pada saluran otak, pelbagai hematoma, sista, tumor, dll..

PELBAGAI KAEDAH DIAGNOSTIK

Angiografi MR pemeriksaan otak berbeza dalam kaedah pentadbiran bahan ubat:

  • kateterisasi - ubat memasuki saluran melalui arteri di bahagian femoral badan. Ia membolehkan sistem peredaran darah mempromosikan kontras dengan laman web yang diperiksa;
  • tusukan - larutan memasuki badan melalui tusukan kapal tertentu.

Diagnostik berbeza dalam luas kawasan:

  • umum - melihat semua sistem vaskular otak;
  • selektif - melihat secara visual satu kapal;
  • superselektif - kapilari yang dikurangkan diperiksa dalam salah satu sistem umum.

Angiografi superselektif resonans magnetik digunakan dalam amalan perubatan sebagai kaedah rawatan endovaskular. Kemudian dibuat diagnosis, operasi bedah mikro dilakukan. Kaedah yang digunakan - trombosis atau embolisasi.

Semasa membuat diagnosis, doktor menggunakan pengimejan resonans magnetik dan angiografi MRI. Diagnostik dijalankan menggunakan tomograf khas. Mereka digunakan kerana tidak ada kecederaan, dan dianggap sebagai salah satu kaedah pemeriksaan yang paling selamat..

Kontraindikasi untuk diagnosis

sekiranya terdapat penyakit berjangkit atau radang; Malangnya, beberapa penyakit mungkin merupakan kontraindikasi untuk prosedur diagnostik MPA. Jenis diagnosis ini tidak dapat dijalankan:

  • dalam tempoh akut penyakit mental;
  • dengan kegagalan jantung yang ada;
  • sekiranya terdapat alergi terhadap ubat yang mengandungi yodium dan yodium (semasa menjalankan kajian menggunakan agen kontras);
  • dengan kegagalan hepatik atau buah pinggang yang dapat dikompensasi;
  • sekiranya terdapat di tubuh pesakit implan yang diperbuat daripada aloi logam, struktur seperti jari-jari untuk osteosintesis, gigi palsu logam;
  • dengan alat pacu jantung implan atau pam insulin;
  • dengan gangguan pendarahan;
  • pada pesakit dengan berat lebih daripada 150 kg;
  • semasa mengandung dan menyusui.

Perlu diperhatikan bahawa struktur yang terbuat dari titanium, tembaga, seramik yang terletak di badan (atau di dalamnya) bukan merupakan kontraindikasi terhadap prosedur tersebut. Semua logam lain (atau paduannya) di bawah pengaruh medan magnet boleh bergerak dan menyebabkan kerosakan pada tisu dan organ. Sekiranya pesakit mempunyai ketakutan akan ruang terkurung (claustrophobia), kajian ini dilakukan di bawah anestesia umum.

Persiapan untuk prosedur

Sebelum pelantikan prosedur, pesakit diberi soal selidik, yang harus dia isi, menunjukkan adanya implan, prostesis, alat pacu jantung, alat intrauterin dan benda asing lain di dalam badan. Sebilangan daripadanya adalah kontraindikasi mutlak untuk MRA, bahagian lain boleh memutarbelitkan bacaan peranti.

Pastikan anda memaklumkan kepada doktor mengenai kehadiran reaksi alahan terhadap ubat-ubatan dan takut berada di tempat yang terkurung.

Tahap penyediaan lain tidak disediakan: puasa atau pembatalan pengambilan ubat yang kerap tidak diperlukan.

TEKNIK DIAGNOSTIK

Sebelum kajian dilakukan, pesakit menandatangani persetujuan. Kateter intravena diletakkan di bilik rawatan 20-30 minit sebelum permulaan diagnosis. Ini membolehkan doktor mendapat akses ke saluran darah. Setelah pesakit dibius, ubat diambil untuk mengurangkan risiko kesan sampingan dan ketidakselesaan semasa diagnosis. Pesakit diberi ubat penahan sakit, ubat penenang, antihistamin.

Penyelidik diletakkan di atas meja khas, dan disambungkan ke monitor kardiomonitor dan denyut jantung. Kulit dirawat dengan anestetik dan anestetik, dan kemudian kapal kanan ditusuk. Selalunya tidak mungkin untuk mendapatkan dari percubaan pertama, kerana ini kawasan kulit yang kecil dipotong atau arteri femoral menusuk, di mana kateter berada.

Pesakit tidak merasa sakit ketika bergerak di sepanjang arteri, kerana tisu dalaman tidak mempunyai reseptor yang bertanggungjawab untuk kesakitan. X-ray membolehkan anda mengawal pergerakan kateter dalam aliran darah. Apabila mencapai kapal tertentu, agen kontras dalam jumlah 8-10 ml dimasukkan melalui badan ke dalam badan. Ia dipanaskan hingga tahap suhu badan manusia. Setelah memasuki badan, timbul sensasi yang tidak menyenangkan - ia adalah rasa logam, darah memasuki wajah, menjadi panas. Gejala hilang dengan sendirinya dalam beberapa minit, dan tidak memerlukan campur tangan perubatan.

Setelah ubat diterima, gambar sinar-x diambil secara unjuran langsung dan lateral. Jurang antara masing-masing kira-kira satu saat. Ini membolehkan anda memeriksa secara terperinci urat, arteri, kapilari. Gambar muncul sejurus selepas prosedur dan dihantar ke doktor untuk dinilai. Pada keraguan sedikit pun, pesakit juga disuntik dengan zat, dan sinar-x diambil.

Pada akhir pemeriksaan, kateter dikeluarkan, pembalut steril digunakan pada tempat tusukan. Tempoh prosedur adalah kira-kira satu jam. Tetapi selepas itu, pesakit tetap di bawah pengawasan perubatan selama kira-kira 7 jam.

Apa yang mungkin untuk dikesan dengan pemeriksaan MPA?

Dalam proses prosedur diagnostik ini, penyakit dan patologi saluran cerebral berikut dapat dilihat:

  • kecacatan aneurisma (penonjolan patologi dinding vaskular di kawasan yang berasingan);
  • stratifikasi dinding saluran darah;
  • ubah bentuk vaskular (pengembangan patologi atau penyempitan);
  • anomali dalam pengembangan saluran darah (asimetri percabangannya, perulangan berlebihan rangkaian vaskular, dll.);
  • mengenal pasti keadaan cincin hemisfera vaskular;
  • tentukan keadaan arteri di korteks serebrum;
  • melihat fungsi urat kranial.
  • Visualisasi semua perkara di atas membolehkan anda menentukan kelaziman proses patologi, dan dengan adanya gejala tertentu memastikan diagnosis yang tepat.

Kaedah penyelidikan otak dengan kaedah MPA

Sebelum prosedur, pesakit perlu mengeluarkan semua perhiasan logam. Pakaian tidak boleh mempunyai butang logam atau elemen hiasan lain. Pesakit diletakkan di sofa, media kontras disuntik secara intravena, dan sofa didorong secara mendatar ke dalam alat. Semasa manipulasi diagnosis, doktor dapat mengekalkan komunikasi dua hala dengan subjek.

Kemungkinan komplikasi dari prosedur

Prosedur pemeriksaan sama sekali tidak menyakitkan dan tidak menimbulkan kesulitan kepada pesakit, kecuali jika terpaksa bergerak dalam keadaan lama dalam keadaan gelap.

Kesan sampingan dan komplikasi tidak ada; walaupun menggunakan bahan yang mengandungi gadolinium, risiko terkena reaksi alergi adalah minimum. Oleh itu, angiografi resonans magnetik adalah satu-satunya kaedah yang boleh diresepkan kepada pesakit yang alah terhadap persiapan yodium kontras..

Kerana kekurangan sinar-x, diagnostik dapat diulang tanpa membahayakan kesihatan.

Sebelum suntikan medium kontras, garam kadang-kadang disuntik ke dalam vena, yang boleh menyebabkan reaksi pada pesakit yang menjalani dialisis atau dengan kegagalan buah pinggang. Oleh itu, mereka yang dihantar untuk pemeriksaan mengisi borang soal selidik khas atau soal selidik, di mana semua penyakit berkaitan disumbangkan.

Semasa prosedur MPA:

  • pendedahan medan magnet dan frekuensi radio dapat menyebabkan pesakit mengalami pelbagai sensasi - panas, kesemutan, yang berlalu dengan cepat dan tanpa jejak;
  • pada pesakit yang bersemangat atau gugup, mungkin terdapat ketidakselesaan dari bunyi alat, oleh itu, sebelum permulaan kajian, doktor mencadangkan penggunaan penutup telinga;
  • pada pesakit dengan claustrophobia yang teruk atau gangguan mental yang lain, ruang yang terkurung dan kegelapan boleh menyebabkan serangan panik yang tidak terkawal. Dalam kes ini, ubat penenang, anestesia umum ringan digunakan;
  • pesakit dengan berat badan lebih dari 100 kilogram mungkin tidak sesuai dengan alat ini, kerana alat ini dirancang untuk muatan tertentu.

Selepas prosedur, anda mungkin mengalami sedikit ketidakselesaan yang disebabkan oleh berbaring lama dalam keadaan tidak bergerak. Tempoh pemulihan hanya diperlukan untuk pesakit yang menjalani angiografi resonans magnetik di bawah anestesia umum..

CIRI-CIRI DIAGNOSTIK KARAKTERISTIK

Angiografi saluran darah dilakukan dengan menggunakan alat pencari resonans magnetik. Elemen asas kaedah diagnostik ini adalah resonans magnetik nuklear. Pilihan penyelidikan sepenuhnya menghilangkan sinaran terion. Diagnosis dilakukan dengan penggunaan ubat-ubatan, dan tanpa ubat tersebut. Bahan beriodium meningkatkan penglihatan struktur arteri. Dengan intoleransi individu, pesakit diperiksa tanpa menggunakan ubat. Gambar diproses menggunakan sistem komputer dan diperoleh dalam tiga dimensi. Ini membolehkan kajian terperinci mengenai arteri, urat dan seluruh kumpulan darah.

Untuk jangka masa yang cukup lama, subjek berada di tiub tomograf. Oleh itu, prosedur ini tidak ditetapkan kepada orang yang menderita claustrophobia. Sekiranya seseorang mempunyai implan logam, elektronik atau buatan, angiografi MR tidak dilakukan..

Pilihan diagnostik ini moden, yang membolehkan doktor mendapatkan semua maklumat mengenai saluran otak, yang mustahil dengan gambar sinar-x konvensional. Apabila pencitraan resonans magnetik dilarang, angiografi tradisional dilakukan..

KESIMPULAN

Angiografi MR sistem vaskular adalah kaedah pemeriksaan maklumat. Secara khusus, kaedah ini memeriksa penyakit vaskular di otak manusia. Ia membolehkan doktor melihat proses stenosis dan oklusi. Ini membantu mencegah strok dan masalah jantung..

Ramai pesakit tidak tahu di mana untuk melakukan pemeriksaan. Diagnosis angiografi dilakukan di institusi perubatan, di mana terdapat alat khas dan media kontras. Kos perkhidmatan ini di hampir semua pusat perubatan adalah sama. Rujukan untuk pemeriksaan ditetapkan oleh doktor yang menghadiri; anda tidak boleh melakukan prosedur ini sendiri tanpa alasan yang dibenarkan.

Baca Mengenai Pening