Utama Encephalitis

Adakah sakit kepala pada anak kecil berbahaya??

Pada masa kanak-kanak, mana-mana bayi sering jatuh dan dipukul di permukaan yang keras. Oleh kerana ciri struktur badan, sebahagian besar kecederaan berlaku di kepala. Dalam kebanyakan kes, ini tidak disertai dengan kesan buruk. Walaupun begitu, ibu bapa dinasihatkan untuk mengetahui apa yang harus dicari sekiranya anak memukul kepalanya dan bila perlu mendapatkan bantuan perubatan. Penting untuk difahami bahawa jika bayi tersandung di bilik mandi dan memukul jubin atau jatuh dari bukit, ia jauh lebih berbahaya daripada jatuh ke permaidani atau bertembung dengan pintu kabinet. Perhatian khusus harus diberikan kepada kes-kes kerosakan pada tengkuk atau kawasan temporal, situasi ketika benda berat jatuh di kepala anak.

Apa akibatnya jika seorang anak memukul kepalanya

Tidak kira sama ada bayi jatuh dari katil ke punggungnya atau memukul dahinya di tepi meja, ia mesti ditunjukkan kepada doktor.

Gejala kecederaan kepala jelas atau tersembunyi, dan kadang-kadang mereka tidak hadir. Malah aktiviti remah yang tidak biasa dapat menunjukkan masalah serius yang memerlukan campur tangan profesional. Komplikasi kecederaan kepala boleh berlaku dalam beberapa hari, minggu, dan bahkan bertahun-tahun dari saat kecederaan.

Betapa berbahayanya benjolan kepala pada anak kecil

Kecederaan kepala pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun biasanya tidak berbahaya. Dalam tempoh ini, otak bayi dilindungi oleh alam semaksimum mungkin. Oleh kerana kelembutan tulang tengkorak yang relatif, dinamisme sendi di antara mereka dan sifat pelindung cecair serebrospinal, kerosakan serius dapat dihilangkan. Apabila bayi baru lahir cedera, dia mungkin tidak menyedarinya. Kanak-kanak yang berumur lebih dari enam bulan selepas kejutan itu mula menjerit dan menangis, tetapi selalunya ini bukan reaksi terhadap kesakitan, tetapi pergerakan luar angkasa yang tidak dijangka. Sekiranya beberapa minit selepas memukul, anak itu tenang dan terus berkelakuan seperti biasa, ini adalah petanda yang sangat baik.

Walaupun tidak ada sebab untuk panik dalam kebanyakan situasi, lebih baik tidak mengambil risiko dan berjumpa doktor. Dia akan menilai keadaan pesakit, memeriksa refleksnya. Kedua-duanya bayi berusia satu bulan dan bayi yang lebih tua setelah cedera memerlukan rehat. Anda tidak boleh membuatnya tidur, tetapi sekurang-kurangnya selama 1-2 jam anda perlu meninggalkan aktiviti yang berlebihan, mengecualikan kesan pada cahaya anak-anak dan bunyi yang kuat pada tubuh anak-anak. Walaupun tahap perlindungan otak pada tahun pertama kehidupan, semuanya mesti dilakukan sehingga remah-remah harus memukul kepalanya sesedikit mungkin.

Gejala Kecederaan Kepala

Bayi yang baru lahir sentiasa di bawah pengawasan ibu bapa, tahap aktiviti mereka sangat terhad. Ini membolehkan anda mengawal remah-remah dan melihat semua kecederaan. Apabila kanak-kanak yang lebih tua jatuh dan memukul kepalanya, ini dapat menarik perhatian orang dewasa. Kadang-kadang kanak-kanak begitu ketagihan sehingga mereka lupa untuk mengatakan kecederaan. Benjolan dari pukulan di kepala bukanlah satu-satunya bukti kemalangan. Terdapat beberapa perkara yang harus diberi perhatian dan menjadi prasyarat untuk lawatan ke doktor.

Sekiranya kanak-kanak memukul kepalanya, ini dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza:

  • hematoma muncul - kelihatan seperti lebam atau lebam, boleh menyebabkan sedikit kesulitan pesakit atau hampir tidak dapat dilihat;
  • terdapat jejak pemotongan - dalam beberapa kes ia adalah calar kecil, yang lain - luka yang mendalam dan berdarah;
  • kesan luaran tidak ada, tetapi terdapat perubahan dalam tingkah laku dan keadaan bayi - koordinasi pergerakan yang terganggu, perubahan mood, mual dan muntah, reaksi murid yang berlainan, mengantuk, dan banyak lagi.

Bayi boleh jatuh di atas permaidani dan tidak bertindak balas terhadap keadaan, dan akibatnya akan serius. Lebih baik tidak mempertaruhkan kesihatannya dan segera berjumpa doktor, yang akan mengecualikan kemungkinan komplikasi.

Kesan lebam

Luka terbuka atau tertutup boleh terjadi akibat memukul lantai atau permukaan keras yang lain. Dalam kes pertama, terdapat pelanggaran integriti kulit, kerosakan tulang mungkin berlaku. Kecederaan tertutup didiagnosis apabila tidak ada darah di permukaan kawasan yang terjejas. Bertentangan dengan kepercayaan popular, senario terakhir tidak selalu berbahaya.

Akibat dari lebam adalah seperti berikut:

  • kerosakan pada kulit dan tisu subkutan - ia boleh menjadi lebam, lebam, pembedahan. Lebam tisu lembut kepala tanpa pendarahan biasanya tidak membawa kesan. Kehadiran luka terbuka memerlukan rawatan segera untuk mencegah jangkitan;
  • gegar otak - pada bayi sangat jarang berlaku kerana mekanisme perlindungan semula jadi. Keadaan ini mempunyai gambaran klinikal yang khas dan memerlukan perhatian perubatan;
  • gangguan otak adalah kecederaan serius yang mungkin disertai dengan kehilangan kesedaran jangka pendek. Seorang kanak-kanak tidak semestinya mengalami sakit kepala selepas mendapat kesan. Perkembangan keadaan ditunjukkan oleh kulit muka pesakit, kegelapan kulit di sekitar mata, penampilan darah dari telinga atau hidung, perubahan ekspresi wajah, gangguan ucapan;
  • pemampatan otak adalah keadaan berbahaya lain yang berkembang dengan latar belakang pemampatan di dalam tengkorak. Disertai dengan muntah yang berulang-ulang. Masa "pencerahan", ketika bayi berkelakuan seperti biasa, digantikan oleh saat-saat kehilangan kesedaran.

Kehadiran salah satu akibat tidak mengecualikan kehadiran yang lain. Potongan atau lebam di kepala kanak-kanak setelah jatuh tidak bermakna semuanya berjaya. Sekiranya pesakit mengalami pelanggaran kesedaran, ada masalah dengan koordinasi atau suhu meningkat, keperluan mendesak untuk memanggil doktor.

Bagaimana benjolan muncul pada kanak-kanak

Dengan lebam di kepala, kapal yang berada di tisu lembut pecah. Darah terkumpul dalam ketebalan kulit dan bentuk hematoma. Ia boleh menjadi sedikit lembut atau sangat padat, dalam pelbagai ukuran dan warna..

Di bahagian depan kepala terdapat rangkaian kapilari paling tebal, oleh itu, di kawasan ini terbentuk kerucut terbesar dan pukal. Lebih-lebih lagi, mereka dianggap paling tidak berbahaya, kerana tulang frontal adalah tengkorak konstituen terkuat mereka. Pembentukan seperti itu paling sering menyelesaikannya sendiri, tanpa akibat negatif bagi tubuh..

Anda boleh mengetahui punca kerucut di kawasan oksipital di sini..

Gegaran

Ia diperhatikan setelah anak itu memukul kepalanya dengan keras, lebih-lebih lagi, tempat kecederaan tidak menjadi masalah. Ini adalah yang paling mudah dari semua kecederaan otak traumatik. Ia dicirikan oleh kehilangan kesedaran jangka pendek sejurus selepas kesan atau beberapa waktu selepasnya.

Ketahui lebih lanjut mengenai mengenali gejala gegar otak dalam artikel ini..

Gambaran klinikal disertai dengan loya, pening, muntah. Kerana pergerakan tulang tengkorak dan penyusutan, gegaran pada bayi baru lahir sangat jarang berlaku. Dalam kes ini, tanda kecederaan adalah tangisan dan tangisan bayi yang gelisah. Bayi boleh menolak makanan, sering meludah, bertindak tanpa alasan.

Otak selepas strok yang menyebabkan gegar otak tidak menderita. Ini hanya mengganggu fungsi sebilangan sel, yang membawa kepada akibat yang disenaraikan. Selepas 2-3 hari, keadaan pesakit kembali normal, tetapi dengan kecederaan ini rehat dan rehat selama 7-10 hari masih ditunjukkan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak memukul kepalanya

Kecederaan kepala pada masa kanak-kanak hampir tidak dapat dielakkan, jadi orang dewasa perlu tahu bagaimana bertindak balas terhadapnya. Tidak perlu panik, anda perlu bertindak dengan cepat, jelas dan sesuai dengan ciri-ciri keadaan. Sekiranya ada peluang seperti itu, lebih baik segera menghubungi doktor atau ambulans, yang menghilangkan kemungkinan terjadinya kejadian negatif..

Pertolongan cemas sekiranya tidak ada kerosakan yang dapat dilihat

Mula-mula anda perlu menentukan apa dan bahagian tengkorak yang memukul bayi, untuk menilai keadaan umum. Kawasan yang terjejas mula membengkak dengan sangat cepat, perlu dilakukan sejuk di dalamnya. Ini adalah sapu tangan yang dicelupkan ke dalam air sejuk, sebotol dengan minuman dari peti sejuk, makanan beku yang dibungkus dengan kain. Kompres tahan 5 minit.

Setelah memukul anak-anak, amukan sering berlaku. Dalam kebanyakan kes, pertolongan cemas untuk tandukan adalah menenangkan anak. Tangisan yang kuat bukan merupakan petunjuk kesakitan yang teruk, selalunya ia adalah akibat ketakutan. Perkara utama bagi ibu bapa adalah untuk menenangkan diri, ini akan membantu mengetahui dengan cepat semua keadaan kemalangan dan mula memberi bantuan. Setelah bayi tenang, perlu mengehadkan aktivitinya selama 1-2 hari. Sekiranya bayi tertidur sejurus selepas kecederaan, dia harus bangun setiap tiga jam dan mengajukan soalan mudah untuk mengelakkan perubahan kesedaran terhadap latar belakang kecederaan serius.

Anda boleh mengetahui mengenai rawatan cephalgia selepas kesannya di sini..

Bila berjumpa doktor setelah anak jatuh

Sekiranya kanak-kanak dipukul dengan tengkuk atau pelipis, ini memerlukan perundingan wajib dari seorang profesional. Dalam kes pertama, terdapat kemungkinan kerosakan otak yang tinggi, di kedua terdapat risiko pelanggaran integriti tulang tengkorak. Tidak perlu pergi ke hospital setelah setiap kemalangan, tetapi setelah pukulan kuat adalah lebih baik untuk melakukannya, walaupun tidak ada tanda-tanda kerosakan luaran.

Petunjuk untuk melawat doktor atau menghubungi ambulans:

  • kelemahan, pening, mengantuk;
  • penampilan di permukaan kesan bukan lebam, tetapi penyok;
  • pening dan muntah;
  • tangisan, kegelisahan dan kegembiraan pesakit yang berpanjangan;
  • pucat, kebiruan bibir, terengah-engah;
  • pembesaran murid, ukuran mereka yang berbeza, strabismus;
  • kelesuan bayi, masalah dengan pertuturan;
  • penampilan darah dari hidung atau telinga;
  • saiz hematoma yang besar;
  • kebas anggota badan;
  • malah kehilangan kesedaran jangka pendek;
  • kehilangan ingatan, penglihatan berganda.

Doktor mana yang harus dihubungi mengenai kecederaan bergantung pada jenis kerosakan. Sekiranya ini adalah pembedahan atau benjolan yang menakutkan, anda boleh mengunjungi pakar bedah. Pakar akan merawat kawasan yang terjejas dan memeriksa pesakit untuk mengetahui adanya gangguan neurologi. Sekiranya perlu untuk mengecualikan kemungkinan kerosakan otak, lebih baik segera berjumpa pakar neurologi.

Rawatan ubat

Kecederaan kepala yang menyebabkan kerosakan otak memerlukan terapi khusus. Dilarang keras memberi ubat kepada bayi secara bebas untuk menghilangkan sakit kepala selepas strok. Dadah dipilih oleh doktor berdasarkan diagnosis. Tindakan mereka dapat ditujukan untuk mengurangkan edema, menghilangkan rasa sakit atau keradangan, mencegah gejala neurologi, menghilangkan mual dan muntah. Ibu bapa hanya boleh menggunakan hidrogen peroksida untuk membasmi kuman luka sebelum memakainya..

Anda boleh mendapatkan senarai ubat cephalgia di sini..

Ubat untuk menghilangkan lebam

Untuk mempercepat penyerapan semula kerucut, anda boleh menggunakan kaedah alternatif dan ubat farmasi. Kesan yang baik diperoleh dengan merawat permukaan dengan campuran iodin dan alkohol perubatan - penyediaannya diambil dalam jumlah yang sama. Juga di farmasi anda boleh membeli gel Troxevasin, Rescuer atau Troxerutin, salap heparin.

Tumbuhan untuk lebam

Sekiranya kanak-kanak itu cedera semasa berkhemah atau di negara ini, dan tidak ada alat pertolongan cemas, ubat semula jadi boleh digunakan. Dengan lebam, jus yang diperoleh dari bawang hijau segar akan membantu. Cecair tersebut digunakan terus ke tempat sakit atau digunakan untuk menyiapkan kompres. Daun pisang digunakan pada tempat calar, lecet atau luka kecil. Hanya pada mulanya mereka perlu sedikit menguli sehingga mereka membiarkan jusnya. Wormwood mempunyai sifat anti-radang dan analgesik. Rumput segar dihancurkan, dicampurkan dengan air hingga menjadi buburan dan disapukan pada hematoma..

Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai ubat-ubatan rakyat untuk cephalgia dalam artikel ini..

Kecederaan kepala berbahaya bukan sahaja pada masa akut. Akibat negatif mereka boleh berlaku beberapa bulan dan tahun selepas kesannya. Walaupun kanak-kanak itu tidak mempunyai simptom yang dinyatakan di atas, perlu berjumpa doktor untuk memastikan tidak ada risiko untuk kesihatannya. Sekurang-kurangnya, anda harus memerhatikan tingkah laku bayi selama 2-3 hari dan menilai kualiti tidurnya. Segala masa yang merisaukan harus dilaporkan kepada pakar..

Kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya - apa yang perlu dilakukan?

Ramai ibu mengetahui masalah ini: bayi jatuh atau jatuh dari buaian, kereta bayi atau di tempat lain. Mungkin tidak ada anak yang tidak pernah jatuh dan memukul kepalanya. Kanak-kanak kecil di bawah umur satu tahun kerap jatuh.

Sebab utama terjadinya jatuh adalah rasa ingin tahu dan pergerakan anak yang melampau, ketidakupayaan untuk mengawal tubuhnya dan sebahagian besar kepala.

"Anak itu jatuh, dan Tuhan meletakkan bantal"
kebijaksanaan rakyat

Selalunya dalam keadaan di mana anak jatuh dari katil atau menukar meja, ibu tidak tahu apa yang harus dilakukan. Adakah saya perlu berlari ke doktor, menghubungi ambulans atau menolong anak saya sendiri? Persoalannya ialah bagaimana dia jatuh: dari ketinggian apa, pukul apa dan tempat apa.

Kanak-kanak itu jatuh dari katil dan memukul kepalanya: kemungkinan kecederaan

Kejatuhan kanak-kanak mempunyai keunikannya sendiri: pada usia dini, risiko kecederaan terbesar adalah di kepala. Pada kanak-kanak kecil, ia adalah yang paling berat. Dan kawasan lesi yang paling biasa adalah bahagian parietal.

Semasa mencederakan anak ketika jatuh, fakta berikut harus dipertimbangkan:

  • Fontanelles dan sejumlah besar cecair di sekitar otak menyerap kejutan, mengurangkan risiko gegar otak dan patah tulang tengkorak, sehingga melindungi bayi dari kecederaan serius. Oleh itu, untuk kesihatan anak, jatuh dari ketinggian kecil (30-40 cm) dalam kebanyakan kes berlalu tanpa akibat.
  • Otak kanak-kanak sedang dalam proses pembentukan aktif. Benjolan kepala ketika anak jatuh boleh mempengaruhi perkembangan dan kesihatannya secara negatif. Akibatnya boleh menjadi penyakit mental, tahap kecerdasan yang rendah, sakit kepala, kehilangan penglihatan atau pendengaran, dll..

Semua kecederaan otak traumatik dibahagikan kepada:

  • terbuka (tulang dan tisu lembut rosak)
  • ditutup (apabila integriti tulang tengkorak dan tisu lembut tidak rosak)

Kecederaan otak tertutup dibahagikan kepada:

  • gegaran otak
  • gangguan otak
  • pemampatan otak

Dengan gegar otak, tidak ada perubahan struktur zat otak, dengan lebam, fokus pemusnahan zat otak muncul, dan mampatan muncul terhadap latar belakang lebam akibat pecahnya pembuluh darah atau serpihan tengkorak.

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya (belakang kepala atau dahi), mungkin ada kecederaan tisu lembut - kecederaan paling mudah apabila otak tidak menderita dengan cara apa pun. Kemudian terdapat lebam atau lelasan di tempat hentaman.

Yang penting bukan tepat di mana ia terkena ketika jatuh (dahi atau belakang kepala), tetapi keparahan kerosakan otak.

Gejala Kecederaan Otak

Bagaimana menilai keparahan kecederaan jika kanak-kanak jatuh dan memukul kepalanya?

Gegaran ditunjukkan oleh kehilangan kesedaran jangka pendek. Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, sukar untuk diperhatikan. Keadaan ini dapat diandaikan jika ada waktu yang berlalu dari saat jatuh hingga munculnya tangisan (1-3 minit). Kanak-kanak itu mungkin muntah. Muntah sehingga 3 bulan boleh berulang. Terdapat pucat pada kulit, keringat, serta rasa mengantuk dan keengganan untuk makan. Kanak-kanak hingga satu tahun tidur dengan teruk pada malam pertama selepas kecederaan.

Dengan kecederaan otak, kehilangan kesedaran mungkin lebih lama (lebih dari satu jam), tanda-tanda kegagalan pernafasan dan aktiviti jantung mungkin muncul.

Sekiranya seorang kanak-kanak jatuh dari katil dan jatuh sehingga patah tulang tengkorak berlaku, keadaannya mungkin serius. Mungkin habisnya cecair serebrospinal (cecair ringan) atau darah dari hidung, telinga. Lebam muncul di sekitar mata (gejala kacamata). Walau bagaimanapun, gejala mungkin muncul beberapa jam selepas kecederaan..

Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dari tempat tidur (sofa, meja ganti atau permukaan lain), perlu memantau keadaannya dengan teliti. Sekiranya semuanya berakhir dengan tangisan 10-15 minit, dan keadaan anak tidak berubah, anda tidak boleh pergi ke doktor.

Sekiranya ibu mempunyai keraguan bahawa kecederaan itu tidak berbahaya, lebih baik menghubungi doktor, kerana lebih dipercayai untuk mengesahkan kesihatan anak daripada merawat akibat yang serius.

Kanak-kanak di bawah umur 1.5 tahun boleh diberi neurosonografi. Prosedur ini tidak menyakitkan, murah dan dilakukan menggunakan mesin ultrasound. Dengan pertolongannya, peningkatan tekanan intrakranial dan kehadiran pendarahan yang mengancam nyawa ditentukan. Pada usia yang lebih tua, kajian seperti ini tidak akan berjaya jika fontanel besar ditumbuhi.

Kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya: pilihan dan pertolongan cemas

Selalunya dalam keadaan di mana anak jatuh dari katil atau menukar meja, ibu tidak tahu apa yang harus dilakukan.

Sekiranya, setelah menangis setelah terkena pukulan, anak itu tenang dan bersikap seperti biasa, maka pengalaman yang diperoleh hanya akan menguntungkannya. Dalam kes ini, untuk menenangkan bayi, cukup selama 10-15 minit untuk meletakkan kompres sejuk ke tempat kecederaan. Kain yang dibasahi dengan air sejuk, ais yang dibungkus dengan tuala atau benda sejuk lain akan digunakan untuknya..

Rawat luka atau lelasan dengan hidrogen peroksida untuk mengelakkan jangkitan. Dengan pendarahan lebih lanjut (jika tidak dihentikan) - hubungi ambulans.

Tanda-tanda utama di mana anda perlu berjumpa doktor sekiranya seorang anak memukul kepalanya:

  • kemerosotan kesihatan, bayi "tertidur dalam perjalanan"
  • kekejangan otot, kekejangan anggota badan
  • murid besar yang tidak meruncing dari cahaya terang atau murid dengan saiz yang berbeza
  • pemutihan kulit yang tajam
  • paresis atau kelumpuhan otot
  • pada kanak-kanak yang lebih tua - pening
  • darah dalam air kencing, tinja atau muntah
  • hidung berdarah

Apa yang perlu anda lakukan terlebih dahulu dengan tanda-tanda gegar otak di atas adalah berjumpa doktor dengan cara apa pun atau hubungi ambulans.

Sekiranya anak tertidur sejurus selepas musim gugur, jangan bergantung pada sifat tidur yang pulih. Penting untuk berjumpa doktor lebih awal untuk mengesampingkan edema serebrum. Anak akan mengurangkan tekanan intrakranial, membetulkan metabolisme di otak dengan bantuan ubat.

Dalam kes-kes yang kompleks (dengan keretakan pada tulang otak, lekukan serpihan di dalamnya, pecahnya selaput otak yang keras, patah tulang), mungkin diperlukan operasi di bahagian bedah saraf pediatrik..

Pencegahan kecederaan kepala pada kanak-kanak dengan kejatuhan

Situasi ketika kanak-kanak jatuh dari katil atau meja ganti berlaku paling kerap dengan kanak-kanak di bawah satu tahun. Oleh itu, anda tidak perlu meninggalkan bayi sendirian, terutamanya jika dia sudah belajar untuk berguling. Lebih baik membiarkan anak di atas lantai (tentu saja tidak telanjang).

Meja ganti adalah perkara yang sangat berbahaya, kerana ia mempunyai kawasan yang kecil. Oleh itu, kehadiran orang dewasa sahaja tidak mencukupi, anda perlu memegang anak dengan tangan anda. Lebih baik membungkus bayi di atas katil atau sofa.

Anda boleh meletakkan sesuatu yang lembut atau meletakkan bantal di lantai, sekiranya anak itu jatuh dari katil.

Anak-anak juga "suka" jatuh dari kereta bayi mereka. Oleh itu, lebih baik membeli model dan kereta dorong yang lebih rendah dengan sisi tinggi, jangan lupa untuk mengikat anak.

Semasa kanak-kanak mula berjalan, jatuh sering berlaku. Sebabnya mungkin lantai licin (parket). Anak boleh memakai stoking dengan sisipan getah (mereka tidak akan tergelincir). Permaidani dan permaidani tidak boleh "menunggang" di lantai, ia juga boleh menyebabkan kejatuhan.

Saya ingin melihat aspek psikologi dari isu ini. Tidak perlu selalu takut bahawa anak akan jatuh dan memukul kepalanya - bagaimanapun, apa yang berlaku adalah apa yang sangat ditakuti oleh seseorang. Selain itu, ketakutan ini dapat menular kepada anak itu sendiri.

Supaya anak itu tidak lagi jatuh dan tidak memukul kepalanya ketika pergi ke dapur atau menyebarkan selimut di suatu tempat di lantai, letakkan anak itu di atasnya, bayi akan mendapat banyak kesenangan dari sudut baru, dan anda boleh menjalankan perniagaan anda buat sementara waktu tanpa akibat untuk kesihatan anak.

Kanak-kanak itu memukul kepalanya: apa yang harus dilakukan, tanda-tanda kecederaan serius

Ibu bapa dengan berhati-hati mengawasi anak-anak mereka, tetapi ada baiknya menjauhkan diri sebaik sahaja masalah remah aktif. Kanak-kanak itu mungkin jatuh, mengalami kecederaan serius di kepala dan menangis. Apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti ini dan bagaimana mengetahui bahawa anda memerlukan bantuan perubatan kecemasan?

Sakit kepala apa yang berbahaya bagi bayi

Tubuh dan kepala remah dibina dengan baik, tetapi pada masa yang sama ia lentur dan belum sempat membentuk sepenuhnya. Ibu bapa, menyedari hal ini, sangat berhati-hati, percaya bahawa satu gerakan yang canggung akan mendatangkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki. Kebarangkalian hanya sebahagiannya benar, kerana kecederaan yang paling berbahaya hanya mungkin berlaku ketika jatuh dari ketinggian.

Sudah tentu, jika anda jatuh di atas bantal, bayi hanya akan menangis sebentar dan selepas beberapa saat akan gembira bermain dengan mainan kegemaran anda. Lebih buruk lagi, jika bayi jatuh di atas jubin yang keras - maka anda perlu segera pergi ke hospital, walaupun tidak ada lebam, kerana akibatnya mungkin tidak segera muncul, dan anda harus tahu pasti bahawa semuanya sesuai dengan bayi.

Di antara situasi berbahaya, para pakar mencatat gegar otak, patah tulang kranial dan pendarahan, tangisan kuat, kehilangan kesedaran dan muntah adalah tanda yang membimbangkan dalam kes-kes ini.

Tanda-tanda kecederaan serius

Sekiranya selepas musim gugur anak itu menangis, dan dengan cepat menenangkan, kemungkinan besar, tidak ada yang mengerikan berlaku. Sekiranya jatuh dari meja ganti ke lantai, diperlukan konsultasi dengan pakar, ambulans harus dipanggil ketika bayi hilang kesedaran walaupun sesaat.

Setelah pukulan serius ke kepala, anak mengalami masalah dengan penglihatan, orientasi spatial, muntah, mual, dan sakit kepala. Gejala mungkin bersama-sama atau secara berasingan, beberapa di antaranya tidak dapat dilihat pada hari pertama, oleh itu, pengawasan oleh orang dewasa diperlukan..

Gegaran itu terasa selama tiga hari pertama, pertama sekali berkaitan dengan tidur: ia akan berhenti sekejap, akan ada keluhan kesakitan dan kesejahteraan umum.

Pendarahan otak dapat dikenali dengan cepat - bayi mati lemas dalam mimpi, mengendus dengan kuat, kehilangan kesedaran selama beberapa saat atau minit. Walau bagaimanapun, tanda utama adalah pendarahan dari hidung dan telinga, yang tentunya memerlukan rawatan perubatan segera..

Sekiranya bayi memukul kepalanya - rawatan

Setelah diperiksa, doktor menilai refleks dan menetapkan pemeriksaan tambahan. Selalunya ini adalah sinar-X, berdasarkan mana diagnosis dan keparahan kecederaan akan ditentukan, kanak-kanak di bawah 1.5 tahun diberi imbasan ultrasound. Di rumah, cukup untuk meyakinkan anak dan jika ada luka, nyah kuman dengan bulu kapas steril, kemudian pergi ke hospital sendiri atau hubungi ambulans.

Jatuh dari ketinggian kecil selalunya tidak membawa akibat, tetapi ini tidak bermaksud bahawa tidak ada bahaya di dalamnya. Bayi boleh jatuh dari kereta dorong, kerusi rendah, dan ketika dia semakin tua - ketika berjalan. Semua ini memerlukan perhatian..

Apabila tidak ada perubahan dalam tingkah laku, ini bermakna semuanya berjalan lancar dan anda tidak boleh bimbang tentang apa yang berlaku, tetapi dengan gejala di atas anda tidak boleh melakukan tanpa pakar, kerana kecederaan di kepala tanpa rawatan boleh menyebabkan kelewatan perkembangan mental dan fizikal.

Kanak-kanak itu memukul kepalanya (tengkuk, dahi) - apa yang perlu dilakukan?

Menurut statistik, dalam dua tahun pertama kehidupan, anak-anak memukul kepala lebih kerap daripada pada masa-masa lain, sehingga hampir semua ibu bapa menghadapi masalah kecederaan dan lebam. Secara semula jadi, mereka mula bimbang tentang kesihatan bayi, dan ketakutan mereka tidak selalu tidak berasas. Sekiranya kanak-kanak memukul kepalanya, apa yang harus dicari?

Pertama sekali, jika bayi memukul kepalanya, perhatikan keparahan kecederaan dan kesejahteraannya bukan hanya pada masa kejatuhan, tetapi juga pada beberapa hari ke depan, kerana akibat dari kecederaan itu mungkin tidak segera muncul dan keparahannya cukup serius..

Kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya: betapa berbahayanya?

Saya segera ingin mengatakan: "Turun dengan rasa panik!". Saya memukul kepala - itu tidak bermaksud "merosakkan sesuatu", "Saya terluka parah" atau "akan ada akibatnya". Ya, kadang-kadang kecederaan kepala akibat jatuh boleh menjadi sangat berbahaya. Tetapi harus diingat: tubuh kanak-kanak mempunyai kemampuan untuk memulihkan dirinya dengan cepat walaupun selepas kecederaan serius, dan dalam kebanyakan kes, mekanisme pelindung berfungsi. Dan tulang anak-anak disebut "lembut" kerana kelembutannya, risiko patah tulang berkurang, dan tahap penyusutan tinggi kerana banyaknya cecair serebrospinal.

Dan yang disebut "fontanel" juga berperanan sebagai penyerap kejutan, dan jika bayi memukul kepalanya, ia akan membantu melembutkan kekuatan pukulan, melindungi dari penurunan tekanan, melindungi otak.

Bayi selalu jatuh ke bawah, kerana beratnya lebih berat daripada badan, di samping itu, mereka tidak berbeza dalam koordinasi pergerakan yang stabil.

Kes-kes khas kecederaan kepala pada bayi merangkumi perkara berikut:

  • bayi dibiarkan tanpa pengawasan di meja ganti, dari mana dia jatuh ke lantai;
  • bayi yang duduk di kerusi tinggi dan tidak diikat dengan tali, menendang dan jatuh di punggungnya, sementara pukulan jatuh di kawasan oksipital;
  • bayi jatuh dari buaian, setelah memukul dahinya di lantai;
  • bayi berjalan-jalan, cuba masuk ke kereta dorong dan tidak mendapat sokongan, jatuh di atas aspal.

Kemungkinan besar, tidak ada yang perlu dikhawatirkan, kerana kejatuhan berlaku dari ketinggian yang tidak signifikan. Tetapi untuk selamat, tidak ada salahnya memperhatikan kesejahteraan anak dalam beberapa hari ke depan.

Kanak-kanak itu memukul kepalanya - apa yang perlu dilakukan?

Dalam keadaan ini, orang dewasa harus bersedia membantu mangsa, kerana ini sudah separuh rawatan lebam atau kecederaan yang berjaya. Perkara pertama yang perlu dilakukan ialah memeriksa lokasi kesan dan menilai sifat kerosakan, dan kemudian meneruskannya mengikut keadaan.

  1. Tidak ada kecederaan yang kelihatan, tetapi bayi itu terus menangis. Situasi yang tertekan dan ketakutan melakukan tugas mereka, jadi tugas ibu bapa adalah menenangkan anak (angkat, tidak mengangkat suaranya, terutama tidak menghukum). Kompres dari tuala yang dicelupkan ke dalam air sejuk harus disapu ke tempat terkena untuk mengurangkan rasa sakit dan mencegah pembengkakan..
  1. Sekiranya hematoma atau benjolan terbentuk di kepala akibat hentaman, anda perlu segera memasukkan ais atau produk yang disejukkan di dalam peti sejuk ke dalamnya, iaitu membuat kompres sejuk selama kira-kira 15-20 minit, kemudian biarkan anak berehat.

Nasihat! Kita tidak boleh lupa bahawa untuk kanak-kanak kecil, lebam sangat berbahaya! Sekiranya hematoma terbentuk di dahi pada bayi, lebih baik segera berjumpa doktor dan tidak menunggu isyarat penggera yang lain, dia akan memeriksa bayi dan memberi pendapat mengenai betapa seriusnya kerosakan tersebut.

  1. Ia berbahaya apabila anak itu memotong dahinya dan luka berdarah. Mula-mula anda perlu menghentikan darah: sapukan pembalut, selendang, tuala dan tahan sehingga cairan berhenti mengalir. Kemudian luka dirawat dengan antiseptik dan diketatkan dengan pembalut..

Nasihat! Berani dan periksa luka dengan teliti. Sekiranya dangkal dan kelihatan seperti calar, maka ia hanya perlu diproses. Sekiranya lebar (lebih lebar dari 7 mm) atau panjang (lebih panjang dari 2 cm), dengan tepi yang tidak rata ("compang-camping"), sukar juga untuk menghentikan darah, anda perlu segera berjumpa doktor, kerana perlu dijahit.

  1. Sekiranya kanak-kanak memukul kepalanya dengan kuat dan terdapat gejala trauma yang teruk (mual, muntah, pening, pingsan, dll.), Jika keadaan bayi tiba-tiba atau secara beransur-ansur memburuk, segera dapatkan bantuan perubatan..

Pada hari jatuh dan memukul kepala, aktiviti anak harus dikurangkan. Dan setelah kejadian tidak menyenangkan, anda tidak boleh membawanya ke tempat tidur, kerana keadaan bayi dapat bertambah buruk, yang akan sukar untuk diperhatikan.

Hari pertama selepas kecederaan: kami memantau reaksi

Penting untuk mendiagnosis pelanggaran tepat pada masanya kerana trauma untuk mengelakkan akibat negatif, jadi anda harus memerhatikan tingkah laku dan keadaan bayi bukan hanya pada hari musim gugur, tetapi juga beberapa hari berikutnya. Dalam tempoh masa ini, permainan luar, kecederaan kepala berulang, latihan fizikal dikontraindikasikan untuk kanak-kanak. Juga, tidak dianjurkan untuk menghantar anak belajar atau memimpin ke tadika, dia harus berada di rumah, di bawah pengawasan orang dewasa.

Apa yang harus ditumpukan?

  1. Adakah kesedaran dan koordinasi terganggu.

Nasihat! Bangunkan bayi yang sedang tidur dan letakkannya di atas kakinya. Sekiranya dia menjaga keseimbangan, maka semuanya sesuai dengan koordinasi. Kemudian tanyakan soalan mudah, dengarkan jawapannya..

  1. Adakah pertuturannya berubah (harus memperingatkan kelambatannya, gagap, kurang menangis pada bayi).
  1. Adakah terdapat penyimpangan dalam tingkah laku (penurunan aktiviti, kehilangan selera makan, mengantuk).
  1. Mengenai kesihatan: sama ada terdapat sakit kepala, pening, kerap muntah (satu dorongan mungkin tidak selalu menjadi tanda gegar otak), murid dengan pelbagai ukuran, sianosis di bawah mata, pelepasan dari telinga atau hidung, kulit pucat, kekejangan, kelemahan kaki (bayi biasanya tidak condong) pada satu lengan atau tarik kaki ke perut).

Sekiranya sekurang-kurangnya salah satu daripada gejala ini diperhatikan, maka anda tidak boleh melambatkan masa, kerana kelewatan boleh membawa maut kepada seorang anak, ia harus ditunjukkan kepada doktor.

Anak itu memukul dahinya: apa yang perlu anda ketahui?

Tulang depan cukup kuat untuk menahan hentaman yang kuat. Tetapi di sini adalah perlu untuk mengecualikan kecederaan kraniocerebral yang teruk, jika dibandingkan dengan lebam di dahi anak boleh menjadi masalah paling sedikit..

Mereka terdiri daripada dua jenis:

  • terbuka apabila tulang hancur dan ada luka serius. Memerlukan pembedahan segera;
  • ditutup apabila kulit dan tulang tetap utuh.

Kecederaan tertutup tidak mudah dikenali dan merangkumi:

  • lebam otak, yang dicirikan oleh kehilangan kesedaran, pelepasan dari hidung, kegelapan kulit di sekitar mata dengan latar belakang pucat umum bahagian tubuh, gangguan koordinasi dan pertuturan;
  • lebam tisu lembut adalah keadaan yang paling tidak berbahaya yang mengakibatkan lebam atau lebam, serta tangisan yang lama setelah jatuh. Walau bagaimanapun, ia juga berbahaya jika anak itu memukul dahinya dengan kuat dan di tempat benjolan rongga terbentuk dari masa ke masa atau benjolan itu sendiri menjadi ukuran yang mengagumkan, keluhan mual atau muntah muncul, kulit menjadi pucat, bibir berubah menjadi biru, murid-murid melebar, pernafasan menjadi sukar. Semua ini adalah kesempatan untuk segera menghubungi bilik kecemasan;
  • gegar otak, lebih kerap selepas gegaran kuat, menyebabkan kehilangan kesedaran jangka pendek, pening, muntah yang mendalam, mengaburkan fikiran. Kadang-kadang tidak ada tanda-tanda gegar otak yang jelas, kemudian perhatikan sifat tidur: jika menjadi cemas, bayi membuat pergerakan kepala secara tiba-tiba, kemungkinan besar, ia ada.

Kehadiran gegar otak pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun adalah jarang, tetapi perlu untuk menilai keadaan secara keseluruhan. Biasanya, selepas jatuh, bayi menjerit dengan kuat, bergerak gelisah, sering tertidur setelah menangis. Bangun, mereka mula berubah-ubah dan menolak makanan, setelah beberapa saat mereka bersendawa sekali atau berulang kali, memusingkan anggota badan mereka pada waktu malam. Semakin lama ini berlaku, semakin tinggi kemungkinan bayi masih mengalami gegar otak.

Mungkin ada reaksi lain terhadap kecederaan: bayi tertidur dengan lena setelah lebam, bangun berjaga-jaga, yang menimbulkan kesan salah pemulihan dan ketiadaan kerosakan. Bahayanya adalah bahawa pada bila-bila masa keadaan dapat berubah secara radikal ke arah kemerosotan kesihatan.

Setelah menyedari gejala, ibu bapa harus berhati-hati memanggil doktor tanpa ubat sendiri dan tanpa memberikan ubat penahan sakit kepada bayi dan ubat lain, agar tidak menyukarkan diagnosis.

Kanak-kanak itu memukul bahagian belakang kepala: apakah akibatnya?

Stroke tengkuk tidak kurang berbahaya daripada dahi, dan gejala membimbangkan yang sama muncul, apatah lagi pelbagai akibat negatif sekiranya rawatan tidak tepat waktu.

Jadi, komplikasi selepas pukulan ke bahagian belakang kepala termasuk:

  • pelanggaran persepsi spasial (disorientasi) dan pertuturan;
  • sakit kepala yang kerap (migrain).

Perkara ini dapat dielakkan sekiranya anda mendapatkan bantuan perubatan tepat pada masanya..

Penting untuk diingat bahawa pukulan yang teruk di bahagian belakang kepala sering menyebabkan gegar otak, jadi kecederaan seperti itu harus dirawat dengan lebih berhati-hati daripada kecederaan lain yang berkaitan dengan pukulan ke kepala..

Tidak akan salah mengambil langkah pencegahan untuk mengelakkan situasi traumatik, maka anda tidak perlu bertanya-tanya apa yang harus dilakukan jika anak itu memukul kepalanya.

Oleh itu, penting:

  • jangan biarkan kanak-kanak (terutama bayi) tanpa pengawasan, selalu berada di dekat dan pastikan di tempat yang meningkat bahaya (contohnya, supaya anak itu tidak jatuh dari bukit, ayunan atau tangga);
  • Benarkan kanak-kanak bermain di tempat yang selamat sahaja.
  • berkongsi maklumat mengenai mematuhi peraturan keselamatan ketika menunggang basikal, memakai topi keledar pelindung, dan jika semasa menunggang kanak-kanak memukul kepalanya di atas aspal, tetapi tidak ada perubahan tingkah laku yang dapat dilihat, lebih baik memainkannya dengan selamat dan menunjukkannya kepada doktor;
  • tempatkan bayi di tempat duduk kereta, jika anda merancang untuk bergerak bersamanya di dalam kereta.

Anak itu memukul kepalanya: apa yang harus dilakukan dan apa yang perlu diberi perhatian?

Bahaya utama lebam di kepala adalah kerosakan otak. Walau bagaimanapun, melepaskan diri dan berlari ke ambulans dengan setiap pukulan tidak berbaloi.

Pertimbangkan jenis trauma kraniocerebral (TBI), gejala dan akibatnya, serta tindakan yang mesti dilakukan jika anak itu terkena bahagian belakang kepala.

Ciri-ciri fisiologi kanak-kanak

Dari semua bahagian badan bayi yang baru lahir, ukuran yang agak besar dicatat di bahagian kepala. Ketidakseimbangan ini menjelaskan kerapuhan jatuh di kepala yang dibuat oleh bayi pada tahun pertama kehidupan.

Sekiranya anak kecil jatuh dari buaian dan memukul bahagian belakang kepala, maka kemungkinan kecederaan akan bergantung pada ukuran zon fontanel. Tulang kranial lembut dan "jahitan" interosseous yang bertanggungjawab untuk pergerakan sementara tengkorak melindungi otak dari kemungkinan kerosakan.

Tangisan bayi yang jatuh tidak selalu menandakan kesakitan, tetapi dijelaskan oleh ketakutan yang berkaitan dengan gangguan koordinasi. Apabila cedera, gejala yang membimbangkan akan dapat dilihat pada hari pertama, jadi lebih baik tidak melupakan anak yang terkena.

Kecederaan kepala

TBI dibahagikan kepada 2 kumpulan besar:

  1. Tutup, dicirikan oleh perubahan dalaman. Mengikut tahap kerosakan pada kepala kecederaan, terdapat:
    1. Kecederaan tisu lembut.
      Sekiranya kanak-kanak itu memukul, tetapi dengan cepat tenang dan tidak mengadu kesakitan, maka tidak ada bahaya. Satu-satunya akibat akan menjadi lebam disebabkan oleh kerosakan pada kapal kecil.
    2. Gegaran.
      Dalam 9 daripada 10 kes, kanak-kanak yang dilanda mengalami kehilangan kesedaran jangka pendek (tidak> 5 minit).
    3. Kecederaan otak.
      Jenis trauma tertutup ini disertai dengan kehilangan kesedaran yang berpanjangan, masalah dengan pertuturan, pendarahan dari telinga dan sinus.
  2. Terbuka, disertai dengan pembentukan luka luaran di kepala dan kerosakan pada tulang kranial. Selain pendarahan, keruh atau kehilangan kesedaran diperhatikan.

Gegaran

Walaupun kehilangan kesedaran, kecederaan di kepala dianggap selamat. Seorang kanak-kanak yang sedar kembali memerhatikan:

  • sakit kepala dan pening;
  • serangan mual dan muntah;
  • kebiruan dan pucat bibir.

Pelanggaran fungsi otak adalah sementara dan tidak mempengaruhi organ itu sendiri. Bayi yang disarankan disarankan berehat selama seminggu dengan rehat tempat tidur wajib.

Kecederaan otak

Dengan kecederaan otak yang mempengaruhi membran dan bahagian dalaman organ, edema dan hematoma terbentuk. Bentuk lebam dibahagikan dengan tempoh keadaan tidak sedar:

  • paru-paru - 5-10 minit;
  • sederhana - dari 10 minit hingga 1-2 jam;
  • berat - dari 2 jam hingga 2-3 minggu.

Selain kehilangan kesedaran pada mangsa:

  • hidung atau telinga berdarah;
  • fungsi pertuturan dan wajah terganggu;
  • bulatan di bawah mata menjadi gelap.

Pemampatan otak

Bahaya sebarang TBI - kemungkinan akibatnya. Pada 4% pesakit yang mengalami kecederaan di kepala, tekanan otak dicatatkan. Patologi dijelaskan oleh pemampatan dalaman yang berlaku apabila:

  • mengisi ruang simpanan tengkorak;
  • penipisan mekanisme yang bertanggungjawab untuk penjajaran rongga kranial.

Kecederaan pada batang otak ditunjukkan:

  • muntah yang berpanjangan dan kerap;
  • keadaan tidak sedar, diikuti dengan pengampunan sementara (hingga 2 hari).

Apa yang perlu dilakukan kepada ibu ketika bayi jatuh?

Untuk meminimumkan kemungkinan akibatnya, penting untuk memahami dengan jelas apa yang harus dilakukan sekiranya anak itu memukul kepalanya..

Pertimbangkan asas pertolongan cemas dan gejala yang memerlukan campur tangan perubatan wajib.

Pertolongan cemas

Tindakan yang disyorkan bergantung kepada keparahan kecederaan:

  1. Luka luaran kecil hingga 7 mm.
    Rawat kawasan kerosakan dengan antiseptik dan sapukan ais untuk mengurangkan bengkak..
  2. Luka yang meluas.
    Untuk luka yang besar, bawa bayi yang terkena luka atau hubungi ambulans untuk menjahit. Jangan tekan di kawasan yang terjejas dan tutup dengan ais sehingga paramedik tiba.
  3. Hematoma.
    Sekiranya kanak-kanak itu jatuh dan memukul kepalanya, tetapi kecuali kerucut, tidak ada kerosakan yang dijumpai - buat kompres sejuk selama 5 minit.
  4. Tiada luka atau lebam.
    Perhatikan kelakuannya. Keletihan, sakit kepala, murung, mual, atau kehilangan kesedaran, disertai dengan keadaan yang semakin buruk, memerlukan panggilan kecemasan wajib.

Walaupun dengan kesejahteraan mangsa:

  • tidak termasuk permainan aktif dan hadkan beban visual (menonton TV, membaca buku, permainan komputer);
  • letakkan dia di tempat tidur (sekiranya loya, berikan kedudukan sisi yang memudahkan penarikan muntah);
  • jangan biarkan dia tertidur atau bangun setiap 3 jam (jika tidak, terdapat risiko mengawasi gejala yang membimbangkan);
  • memantau bentuk murid dan keadaan nadi;
  • cuba ajukan soalan mudah yang boleh menyebabkan kesukaran fungsi otak yang terganggu.

Rawatan ubat

Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya dengan keras, dan selain kecederaan luaran, terdapat kecurigaan kerosakan dalaman, anda tidak dapat melakukan tanpa diagnosis. Untuk memahami keparahan kecederaan, gunakan:

  • tomografi (MRI atau CT);
  • tusukan lumbal;
  • pemeriksaan ultrasound otak;
  • electroencephalogram (EEG).

Bergantung pada diagnosis pesakit, mereka merawat:

  • Vitamin B, memulihkan kerja impuls neuromuskular;
  • asid nikotinik dan askorbik, yang menguatkan sistem vaskular;
  • Cavinton, Theonicol, Cinnarizine, menormalkan aliran darah ke otak;
  • Nootropics (Gammalon, Glutamic acid, Aminalon) yang meningkatkan proses metabolik di dalam otak;
  • Raunatin, Reserpine, Clonidine, memulihkan nada tisu vaskular;
  • terapi dehidrasi, merangsang aktiviti bioelektrik otak;
  • Eufillin, Trental, meningkatkan peredaran mikro intravaskular dan aliran keluar vena.

Apakah bahaya strok tengkuk??

Sekiranya anak memukul kepalanya - perhatikan apa yang memukul. Lebam di dahi kurang berbahaya daripada kecederaan leher.

Akibat kecederaan yang paling berbahaya adalah kemungkinan kehilangan fungsi visual dan akibat maut yang disebabkan oleh pemampatan intrakranial. Juga, ujung saraf yang rosak memperburuk kedutan dan memprovokasi migrain..

Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, dia mula muntah, dan suhu meningkat - hubungi ambulans. Hanya diagnosis tepat pada masanya yang dapat mengurangkan risiko akibat yang tidak menyenangkan.

Tanda-tanda Membimbangkan Apabila Anda Tidak Boleh Menginap di Rumah

Setelah melakukan tindakan utama, bergantung pada gejala. Pekerja perubatan dipanggil dalam kes berikut:

  • rasa mual digantikan dengan muntah yang berpanjangan;
  • sesak nafas disertai dengan penampilan kulit pucat dan bibir biru;
  • saiz kon yang dihasilkan meningkat beberapa kali;
  • giliran kepala sukar;
  • terdapat kebas anggota badan, pening, kehilangan ingatan dan kesedaran;
  • darah mengalir dari telinga dan hidung;
  • saiz murid meningkat atau berkurang, mata menyipit ke sisi;
  • rongga muncul di tempat kecederaan;
  • pertuturan, pendengaran dan koordinasi terganggu;
  • menangis tidak berhenti selepas 1-1.5 jam selepas kecederaan.

Pencegahan kecederaan kepala kanak-kanak

Untuk keselamatan kanak-kanak, ikuti garis panduan ini:

  1. Jangan biarkan kebebasan di atas meja perubahan.
    Semasa menukar lampin, pegang bayi dengan tangan bebas dan perhatikannya..
  2. Gunakan tali pinggang keledar.
    Kencangkan anak anda walaupun di dalam kereta dorong dan pastikan anda menekan brek tangan semasa berhenti.
  3. Lantai selamat dengan permaidani.
    Permaidani bukan sahaja meredam gumpalan kanak-kanak, tetapi juga melembutkan kejatuhan.
  4. Dapatkan peralatan pelindung diri.
    Sekiranya kanak-kanak di helmet jatuh dari pelari dan memukul bahagian belakang kepala, maka risiko kerosakan pada tengkorak diminimumkan. Untuk kebolehpercayaan, tunjukkan pilihan pengelompokan jatuh yang selamat.
  5. Semasa pergi, gunakan tempat bermain yang selamat.
    Memukul pada musim gugur, anak tidak akan terluka, kerana jarak lantai akan mengurangkan kemungkinan kerosakan.
  6. Letakkan bantal di sekitar katil dan sofa.
    Penerbangan boleh dilakukan walaupun di bawah pengawasan orang dewasa, jadi lebih baik jangan mengambil risiko.
  7. Pakai stoking anti slip.
    Sisipan getah mengurangkan geseran, mengurangkan kemungkinan penyimpangan secara tidak sengaja.
  8. Pegang tangan bayi anda ketika menurunkan dan menaiki tangga.
  9. Elakkan kawasan hiburan yang dilarang umur.

Hati-hati dan jaga keselamatan bayi anda. Jangan panik jika dia memukul, dan beri pertolongan cemas. Untuk mengelakkan akibat, jangan mengabaikan diagnosis dan berjumpa dengan pakar pediatrik.

Gejala, ciri rawatan dan akibat kecederaan kepala pada anak

Pertolongan Cemas untuk TBI

Sakit kepala pada kanak-kanak berusia 4 tahun: sebab, pencegahan, rawatan kecemasan

Klasifikasi, gejala, rawatan dan akibat kecederaan kepala

Mengapa sakit kepala di bawah sinar matahari atau selepas berjemur?

Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak jatuh dan memukul kepalanya? Cadangan kepada ibu bapa dari pakar neurologi pediatrik

Setiap jam anak anda membesar, membuat anda senang dengan kemahiran baru, meningkatkan menghidupkan perut, merangkak dan berjalan. Malangnya, mengesan makhluk yang bergerak pantas dan pantas agak sukar, dan anda tidak boleh melakukannya tanpa kecederaan. Apa yang harus dilakukan ibu bapa yang penyayang jika anak jatuh dan memukul kepalanya? Hubungi ambulans atau bantu diri anda sekiranya bayi jatuh dari katil? Dalam artikel ini kita akan menganalisis apa yang harus dilakukan dalam situasi seperti itu dan apa yang harus dicari ketika seorang anak memukul kepalanya.

Bagaimana anak anda mungkin mengalami kecederaan di kepala?

Sistem saraf kanak-kanak berkembang secara beransur-ansur. Pada mulanya, anak belajar memegang kepala, berguling, kemudian mula menguruskan dengan lebih baik dengan gerakan tangan yang menyapu. Pada enam bulan, bayi mula duduk, merangkak, sedikit kemudian dia dengan ragu-ragu bangun.

Sudah tentu, ini adalah saat yang menggembirakan bagi ibu bapa apabila bayi tersayang menguasai langkah pertama mereka. Langkah-langkah ini paling sering diakhiri dengan "jongkok" di pantat, dan bayi tidak mahu mengambil inisiatif selama beberapa hari lagi, kerana kejatuhan pertama membuatnya takut. Apabila momen ini dilupakan, bayi mencuba lagi, dan dia melakukan segala yang luar biasa.

Tetapi kegembiraan ibu bapa dengan cepat digantikan oleh rasa takut terhadap anak mereka. Lagipun, langkahnya sangat tidak pasti, bayi berusaha untuk jatuh di sebelah, untuk duduk atau menggeser pusat graviti ke hadapan sehingga kelihatan bahawa dia akan jatuh dan memukul dahi atau hidungnya.

Malah kanak-kanak kecil menarik semua perkara yang tidak dapat dilihat dengan baik, tetapi sampai ke telapak tangan mereka. Dan ini bukan mainan mewah yang lembut. Anak-anak menarik pasu, komputer riba, lampu, tumpukan buku dan langsung "menangkap" mereka dengan kepala mereka, yang membentuk kerucut dan lebam.

Oleh kerana orientasi yang kurang baik di ruang angkasa, interaksi bahagian tubuh mereka dan benda-benda di sekitarnya yang tidak penting, anak-anak terus tersandung, berpaut pada objek di sekitarnya, kaki mereka "dikepang", yang, tidak diragukan lagi, adalah penyebab jatuh di lantai.

Bayi mungkin jatuh dari meja ganti ketika dia belajar membalikkan perutnya.

Ciri-ciri struktur tengkorak dan otak kanak-kanak

  • pada tahun-tahun pertama kehidupan, ukuran kepala dengan cepat meningkat pada bayi. Ini adalah ketidakseimbangan pertumbuhan;
  • sebarang kecederaan pada kulit boleh menyebabkan kerosakan serius, kerana kanak-kanak mempunyai stratum corneum yang kurang berkembang;
  • ciri bekalan darah ke kepala adalah rangkaian vena yang dikembangkan dengan banyak anastomosis. Lebih kurang 18 - 20% pengeluaran darah oleh jantung terus menuju ke kepala bayi. Kedua-dua faktor ini adalah risiko pendarahan besar pada kecederaan kulit kepala;
  • kerana lampiran rapuh aponeurosis tipis ke periosteum, cephalohematoma yang luas mungkin muncul. Pada kanak-kanak yang berumur lebih dari 6 bulan, risikonya kurang;
  • otak tengkorak kanak-kanak lebih kecil daripada bahagian depan. Pada remaja dan orang dewasa, sebaliknya, wajah yang lebih luas;
  • ciri bayi adalah fontanelles. Mereka meningkatkan "ruang simpanan" dengan peningkatan jumlah otak untuk pelbagai patologi, terutama jika anak itu memukul pelipisnya. Ia menyumbang kepada "celah terang" yang lebih lama dengan pendarahan pada bayi.

Bengkak dan / atau ketegangan yang tajam di kawasan fontanel adalah tanda yang sangat mengerikan! Perlu segera menghubungi klinik !;

  • tulang yang membentuk tengkorak bayi nipis, mengandungi sedikit unsur mineral, tetapi kaya dengan air. Oleh kerana ciri ini, patah linier atau tertekan diperhatikan, dan tidak berbelah, seperti pada orang dewasa;
  • urat diploik tanpa injap boleh menyumbang kepada penyebaran jangkitan yang cepat dari luka ke rongga kranial;
  • otak tumbuh dengan cepat sehingga usia enam tahun, kemudian pertumbuhan menjadi perlahan;
  • otak bayi lebih baik dibekalkan dengan darah arteri, tetapi aliran keluar vena sukar dilakukan kerana kekurangan urat selepas fontanelles ditutup;
  • gentian saraf ditutup secara tidak rata dengan myelin. Pada mulanya, motor (kanak-kanak mengasah kemahiran berjalan, koordinasi pergerakan, manipulasi tangannya dengan objek), hanya sensitif. Oleh itu, kesakitan tidak dirasakan begitu banyak;
  • penghalang darah-otak adalah halangan antara otak dan agen persekitaran yang berjangkit. Pada kanak-kanak, ia lebih telap, oleh itu kemungkinan terdedah kepada agen toksik dan berjangkit pada sistem saraf;
  • pada usia dini, sebagai tindak balas terhadap trauma, pembengkakan dan edema serebrum lebih kerap terjadi, yang berbahaya dengan akibat yang serius dan perlu diawasi oleh doktor.
  • Apa yang perlu dilakukan sekiranya kanak-kanak jatuh dan memukul dahinya?

    1. Angkat bayi, periksa kawasan depan untuk luka terbuka, perubahan bentuk tengkorak.
    2. Setelah terkena objek tajam, bayi boleh mendapat luka di dahi dan pendarahan yang banyak. Dalam kes ini, perlu dipanggil rawatan perubatan kecemasan dan pada masa yang sama gunakan pembalut tekanan atau membalut kepala dengan pembalut steril.
    3. Sebelum kedatangan rawatan perubatan, bertenang dan jangan panik. Catat perubahan tingkah laku kanak-kanak, jumlah kehilangan darah, beritahu doktor jika ada muntah.

    Jangan berikan tablet sendiri.

  • Adakah anak itu memukul dahinya di sudut meja, dan benjolan "besar" itu keluar? Selalunya, nama "benjolan" merujuk pada hematoma subkutan, yang dapat muncul ketika bayi memukul dahinya dengan keras dan kapal itu rusak, tetapi kulitnya tetap utuh. Darah vena paling kerap keluar dan berkumpul di bawah kulit. Bergantung pada ukuran hematoma dan kesejahteraan anak, pertolongan cemas akan berbeza.
  • Dengan hematoma kecil dan keadaan umum kanak-kanak yang tidak terganggu, anda boleh menghidap selesema.

    Ini boleh menjadi daging atau ladu yang dikeluarkan dari peti sejuk dan disapukan pada kulit bayi HANYA melalui tuala bersih atau kain padat untuk waktu yang singkat.

    Biasanya sekitar dua hingga tiga minit, diikuti dengan rehat lima minit.

    Dapatkan rawatan perubatan dengan segera sekiranya:

    • hematoma besar, menyebabkan kebimbangan dan tangisan kanak-kanak, bayi tidak membenarkan menyentuh kawasan yang rosak;
    • kanak-kanak itu setelah menangis seketika dan munculnya benjolan dengan cepat tertidur, tidak bangun berusaha membangunkannya.

    Dalam beberapa jam pertama setelah anak itu memukul dahinya, dia mungkin terganggu oleh pening, menggandakan objek. Anak-anak yang lebih muda akan menggosok mata, cuba untuk tidak memusingkan badan mereka.

    Cara menolong sekiranya anak anda terkena hidung?

    1. Sekiranya hidung berdarah selepas pukulan, jangan buang kepala anak ke belakang. Kenapa? Kerana anda perlu mengetahui berapa banyak darah yang hilang bayi sekiranya pendarahan tidak berhenti lama untuk memberi rawatan perubatan yang mencukupi dan mengelakkan kesan buruk.
    2. Berbaring di permukaan rata. Agar bayi tidak takut dengan jenis darah, anda boleh memasukkan serbet kasa steril ke saluran hidung luaran.

    Tidak perlu mencoba untuk menyapu kain kasa sedalam mungkin, sehingga kemudian tanpa trauma tambahan pada mukosa, ia dapat dikeluarkan. Dianjurkan untuk tidak menggunakan kapas atau kapas, kerana anda harus "merobek" kapas yang direndam dengan darah dari dinding hidung, dan serat bulu kapas dapat memperburuk pertumbuhan semula (pemulihan) mukosa. Sekiranya kanak-kanak itu mempunyai penyakit pembekuan darah, perlu menghubungi institusi perubatan. Mereka akan membantu menghentikan pengambilan ubat darah.

  • Setelah darah berhenti mengalir dan anak sudah bersedia untuk prestasi baru, jangan biarkan bayi meneran, perhatikan suhu badan anda. Tidak perlu meniup gumpalan darah atau membilas hidung anda, beri masa kapal untuk pulih. Dalam dua hingga tiga hari pertama selepas anak memukul, prosedur termal tidak diingini - mandi, sauna, mandi.
  • Apa yang perlu dilakukan kepada ibu bapa sekiranya anak itu dipukul di bahagian belakang kepala?

    Sekiranya bayi dipukul di bahagian belakang kepala, jangan panik.

    1. Menilai keadaan anak. Sekiranya, setelah memukul bahagian belakang kepala, bayi itu pingsan, tidak dapat menenangkan diri dalam jangka masa yang lama, dia kehabisan hidung, dia berhenti bertindak balas kepada anda, menggegarkan, atau setelah seketika suhu badannya meningkat, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan.
    2. Segera hubungi ambulans sekiranya anda menyedari bahawa cecair jernih mengalir dari saluran hidung atau telinga, kerana kemungkinan besar ia adalah cecair serebrospinal (cecair serebrospinal).
    3. Ibu bapa harus memberi pertolongan cemas kepada bayi mereka. Contohnya, setelah jatuh dari sofa, anak itu boleh turun dengan sedikit ketakutan dan lebam, tanpa lebam.

    Pertama, sapukan kompres sejuk yang anda bungkus dengan kain atau tuala kapas terlebih dahulu..

    Sekiranya terdapat luka berdarah kecil, jangan mengoleskannya dengan larutan iodin atau "bahan hijau", dan juga tidak boleh merawat luka dengan alkohol atau vodka. Dengan menggunakan kaedah yang tidak konvensional, anda boleh menyebabkan luka bakar kimia, dan luka akan sembuh lebih lama dengan pembentukan parut.

    Perlu merawat luka dengan hidrogen peroksida, dan di sekitar (sekiranya terdapat pencemaran kulit) lap dengan penyapu yang dicelupkan ke dalam larutan berair Chlorhexidine.

    Sekiranya muntah bermula, letakkan bayi di sisinya. Oleh itu, muntah tidak akan jatuh ke dalam bronkus, dan anak itu tidak akan tersedak. Segera hubungi ambulans!

    Sekiranya beberapa hari selepas bayi anda memukul kepalanya, terdapat rintihan dan gemetaran ketika tidur, dagu atau tangannya bergetar sebelum tertidur, dan segera setelah itu, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi pediatrik dan menjalani pemeriksaan.

    Menghilangkan Luka Tulang Belakang!

    Sekiranya anak memukul kepalanya ketika jatuh dari sofa, jangan angkatnya dari lantai dengan tajam, kerana semasa pukulan, bukan sahaja kepala, tetapi juga meja vertebra, terutama di kawasan serviks, boleh cedera. Perhatikan pergerakan di lengan dan kaki. Dengan ruang tulang belakang yang holistik, tanpa kerosakan pada saraf tunjang, bayi membuat pergerakan aktif dengan lengan dan kaki, menunjukkan di mana ia sakit, jari di tangan secara aktif diperas dan tidak dilekatkan.

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya anak anda memukul kuil?

    1. Setelah bayi memukul pelipisnya, perlu untuk menilai sama ada dia mendengar dengan normal. Perhatikan jika ia bertindak balas terhadap suara yang tajam, adakah ia mendengar suara gemerisik atau berbisik.
    2. Sekiranya anda melihat tingkah laku kanak-kanak yang pelik selepas pukulan, dinyatakan dalam tindak balas emosi yang tajam terhadap kerengsaan (contohnya, dengan suara yang tajam atau cahaya terang, bayi mula menangis, lari ke bilik lain atau bersembunyi; sebelumnya kanak-kanak yang bergaul tidak memahami ucapan, permintaan atau melakukan tindakan hanya selepas gambar visual) perlu berunding dengan doktor ENT dengan audiogram.
    3. Sekiranya anak itu memukul kepalanya di kawasan kuil di sudut dan pengsan, segera dapatkan bantuan perubatan. Neurosonoskopi mungkin diperlukan sekiranya bayi anda masih bayi. Atau MRI otak jika kanak-kanak adalah anak prasekolah. Adalah perlu untuk mengecualikan patah tulang temporal, pendarahan di kawasan temporal.

    Apa yang akan berlaku sekiranya disfungsi otak tidak dirawat setelah trauma??

    1. Kelewatan perkembangan anak.
    2. Kesukaran bercakap.
    3. Sakit kepala yang kerap.
    4. Pening.
    5. Gangguan tidur.
    6. Kejang epilepsi.
    7. Tingkah laku hiperaktif di Sekolah.
    8. Kesukaran mengingat maklumat baru.

    Gangguan pergerakan (paresis atau kelumpuhan jika pendarahan berlaku selepas kecederaan)

    Akibat kecederaan kepala sama sekali berbeza, dan, tidak seperti orang dewasa, kanak-kanak tidak selalu mengalami kecederaan yang lebih teruk daripada yang dangkal. Akibatnya akan bergantung pada kawasan di mana kerosakan berlaku, sama ada digabungkan dengan kecederaan lain, berapa umur bayi, seberapa cepat ibu bapa mendapatkan rawatan perubatan dan sama ada mereka mematuhi arahan doktor, keadaan tubuh anak pada masa kecederaan atau kejutan.

    Anda tahu bahawa semua kanak-kanak juga berbeza, dan kecederaannya juga berbeza. Oleh itu, setelah memukul kepala, anda tidak boleh memberikan ubat penahan sakit kepada anak-anak, dan juga untuk tidur nyenyak, menyiramnya dengan valerian atau motherwort. Ini dapat mengubah gambaran penyakit serius dan menyukarkan menolong anak anda..

    Baca Mengenai Pening