Utama Encephalitis

Riket dalam tanda-tanda, rawatan dan pencegahan bayi

Tahun pertama kehidupan adalah tahap istimewa dalam pembentukan manusia, kubu yang menjadi asas kepada semua perkembangan selanjutnya. Ini adalah tempoh pertumbuhan paling intensif, yang tidak pernah berlaku lagi: dalam setahun, pertumbuhan meningkat sebanyak 50%! Pada masa ini, badan memerlukan sejumlah "bahan bangunan" untuk pembangunan yang tepat. Ini bukan sahaja protein, lemak dan karbohidrat yang membentuk otot dan tisu lembut organ, tetapi juga sejumlah besar kalsium dan fosforus, yang membentuk asas tulang kerangka yang kukuh. Kekurangan unsur-unsur jejak ini dalam tubuh menyebabkan penyakit seperti riket. Penyakit ini menjelma dengan tepat pada masa bayi, jadi dalam artikel ini kita akan membincangkan gangguan metabolik pada masa bayi, yang menampakkan diri dalam bentuk penyakit - riket pada bayi.

Mekanisme perkembangan penyakit

Kalsium dalam interaksi dengan fosfor tertanam dalam tulang, yang pada asalnya terbentuk dari tisu penghubung. Kompaun ini membantu memberikan kerangka dan kekuatan kerangka. Dalam proses pengembangan, hanya kawasan tulang yang sedang tumbuh tidak mengandungi kalsium yang mencukupi. Ini adalah kebiasaan..

Tetapi pengambilan kalsium tidak mencukupi boleh berlaku (terdapat beberapa sebab, lihat di bawah). Kemudian kerangka tidak cukup kuat, dengan melembutkan tulang.

Kadang-kadang, dengan kerangka tulang badan yang terbentuk dengan baik, tahap kalsium dan fosforus dalam darah tiba-tiba menurun kerana beberapa sebab. Dan kerana elemen ini diperlukan untuk kelancaran operasi banyak organ dan menjaga metabolisme, pampasan tahap bekalan darah berlaku kerana pencucian kalsium dari struktur tulang. Kelemahan tisu tulang berlaku, yang tidak dapat mempengaruhi kesejahteraan dan perkembangan bayi.

Punca Kekurangan Kalsium

Kalsium (bersamaan dengan fosforus) memasuki badan dalam jumlah yang mencukupi - kebanyakan makanan mengandungnya. Walau bagaimanapun, ia tidak selalu berjaya diasimilasi. Untuk penggunaan unsur surih dengan betul, kehadiran vitamin D di dalam badan.

Sebatian vitamin yang diproses di dalam hati mempunyai kesan seperti hormon: ia mengaktifkan sintesis dalam usus protein tertentu yang mengikat kalsium dan mengangkutnya di dalam badan.

Dengan kekurangan pengambilan vitamin D, kalsium tidak akan sampai ke tempat yang diperlukan. Riket berkembang.

Sebab lain yang menyebabkan penurunan penyerapan kalsium adalah:

  • Sindrom Maladsorption - pelanggaran penyerapan usus beberapa elemen yang masuk untuk asimilasi;
  • Patologi hepatik yang menghalang pengumpulan dan pemprosesan vitamin;
  • Mengambil antikonvulsan dan steroid.

Keadaan yang paling penting untuk memerangi riket pada kanak-kanak pada umumnya dan kanak-kanak hingga satu tahun, dan pencegahannya adalah jumlah vitamin D yang mencukupi dalam tubuh.

Cara pengambilan vitamin dan mengatasi kekurangannya

Vitamin D boleh memasuki badan dengan tiga cara..

  1. Dengan makanan. Banyak makanan mengandungi vitamin ini dalam jumlah yang mencukupi. Yang paling biasa di antaranya ialah ikan, kuning telur, kaviar, hati, minyak ikan. Bayi menerimanya dengan susu ibu - terdapat cukup vitamin untuk kedua-duanya. Bayi yang diberi susu buatan diberi jumlah vitamin D yang diperlukan dari formula bayi yang disesuaikan. Semua makanan bayi moden untuk bayi sedekat mungkin dengan susu ibu.
  2. Dalam bentuk ubat-ubatan dan bahan tambahan biologi. Seperti yang ditentukan oleh doktor, anak mengambil vitamin D sebagai makanan tambahan yang berasingan atau bersama dengan vitamin lain..
  3. Dengan pengeluaran oleh badan. Prasyarat untuk penampilan vitamin D anda sendiri adalah sentuhan langsung kulit anak dengan cahaya matahari. Oleh itu, pada musim panas, keperluan untuk langkah tambahan hilang.

Tanda-tanda pertama riket pada bayi

Selalunya, tanda-tanda riket pertama diperhatikan pada usia 3 hingga 6 bulan; pada separuh kedua tahun pertama kehidupan kanak-kanak, mereka meningkat dengan mendadak, kekal pada ketinggian ini pada tahun kedua dan hilang sebanyak 3-4 tahun, dengan rawatan yang betul.

Manifestasi khas riket (ketinggian penyakit) sangat jarang berlaku hari ini. Walau bagaimanapun, sebilangan pakar pediatrik cenderung memanggil tanda-tanda riket pada kanak-kanak, beberapa keadaan yang menjadi ciri khas pada masa neonatal pada umumnya. Sebenarnya, itu bukan tanda-tanda riket pada bayi. Fenomena seperti itu tidak boleh dianggap sebagai bencana dan demonstrasi yang tidak dapat dielakkan dari patologi, terutama apabila hanya satu atau beberapa tanda-tanda ini muncul, jika keadaan umum kanak-kanak itu normal, tingkah lakunya tidak berubah.

  • Berpeluh meningkat - boleh berlaku dengan termoregulasi tubuh anak yang tidak sempurna dan dalam keadaan terlalu panas kerana pakaian yang terlalu panas atau suhu udara yang tinggi;
  • Kegelisahan, terutama pada waktu malam, adalah fenomena yang sangat ketara bagi kebanyakan kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan mereka;
  • Kehilangan rambut di bahagian belakang kepala - rambut meriam terdedah kepada lelasan, lama-kelamaan ia akan diganti dengan penutup yang lebih tahan lama;
  • Anggota badan "bengkok" adalah gejala yang sangat subjektif, selalunya tidak masuk akal;
  • Perut yang tidak terbentuk - bayi pada separuh pertama tahun ini belum mengalami senaman fizikal yang mencukupi untuk membentuk dinding perut yang padat.

Tanda-tanda ini adalah varian perkembangan normal anak..

Kekurangan vitamin D boleh menyebabkan berpeluh berlebihan, kadang-kadang kanak-kanak itu terbangun kerana kepala katilnya basah. Akibatnya, kebotakan oksipital muncul: gatal yang disebabkan kemudian menyebabkan anak yang terbaring menggosok kepalanya (memusingkan kepalanya dari sisi ke sisi). Keadaan ini diperbetulkan dengan mengambil persediaan yang mengandungi vitamin D.

Penting! Sekiranya tanda-tanda ini muncul serentak dengan perubahan mendadak dalam keadaan anak: murung, mudah marah, atau sebaliknya kelesuan, pastikan anda berjumpa doktor

Tanda-tanda riket benar pada kanak-kanak di bawah satu tahun dicirikan oleh perubahan tulang (primer dan sekunder).

Perubahan tulang primer menunjukkan riket pada bayi:

  1. Salah satu manifestasi pertama dari riket adalah melembutkan leher, yang disebut craniotabes). Apabila anda merasakan dengan hujung jari anda bahagian oksipital dan posterior tulang parietal anak, terdapat sensasi penementasi atau kepingan kadbod nipis yang lebih rendah daripada tekanan jari. Gejala ini sangat ketara jika riket bermula pada usia 3-4 bulan;
  2. Rosario yang kemas - Penebalan pada akhir kostum - yang disebut "rosario";

6. Gigi bertali arus. Gigi seri yang lebih rendah meletus pada 12 bulan, kadang-kadang kemudian;

Perubahan sekunder yang menunjukkan riket pada bayi:

  1. Deformasi dada yang ketara - penonjolan atau lekukan sternum;
  2. Kelengkungan tulang belakang, penampilan bonggol riket;
  3. Mengubah bentuk pelvis;
  4. "Memusing" pergelangan tangan dan kapal;
  5. Kelengkungan tulang paha dan kaki bawah, memberikan kaki bentuk X atau O;
  6. Kelemahan otot dan ligamen. Ini mempengaruhi, antara lain, penurunan kemahiran motor - sejak sekian lama riket tidak tahu duduk, merangkak dan berjalan. Kemunculan perut "katak".

Penting! Diagnosis riket boleh dibuat semata-mata mengikut kajian makmal dan perkakasan - ujian darah dan sinar-X tulang.

Rawatan riket pada kanak-kanak

Dalam kebanyakan kes, tanda-tanda riket pertama pada bayi dikesan, yang tidak disertai dengan perubahan dalam badan yang tidak dapat dipulihkan. Bentuk yang teruk sangat jarang berlaku - 1.5 kes per juta kanak-kanak.

Untuk memerangi penyakit dan mencegah perkembangannya, doktor menetapkan terapi, yang merangkumi:

  • Pengambilan vitamin D dalam dos terapi atau profilaksis untuk masa tertentu;
  • Fisioterapi - urut dan gimnastik sesuai dengan usia bayi.

Pada masa ini, semua kanak-kanak, tanpa menghiraukan kecenderungan mereka terhadap penampilan riket, adalah persediaan yang mengandungi vitamin D. Perhatian khusus diberikan kepada gaya hidup anak. Sebagai agen terapi dianggap:

  • Berjalan secara berkala dua kali sehari selama 1.5 - 2 jam setiap satu, jika suhu udara tidak lebih rendah - 15 ° C;
  • Mematuhi piawaian kebersihan untuk menjaga anak-anak - mandi setiap hari (setiap hari dengan ekstrak jarum pain, garam laut, dan lain-lain), pertukaran linen yang kerap, menyiarkan bilik asuhan dan bilik-bilik lain di dalam rumah;
  • Organisasi pemakanan yang betul - kepatuhan pada norma usia semasa pemberian makanan buatan (dengan pengenalan makanan pelengkap sebelumnya) dan pengayaan penyusuan dengan pemberian makanan tepat pada masanya;
  • Menciptakan keadaan untuk kehidupan aktif bayi - penolakan dari pembengkakan ketat, pembungkus, pergerakan merangsang, komunikasi emosi.

Tertakluk kepada keperluan asas ini, sebahagian besar gejala yang menunjukkan bayangan riket akan hilang tanpa jejak..

Pencegahan riket pada bayi

Pencegahan riket utama pada bayi adalah penyusuan susu ibu, serta mengambil persediaan yang mengandungi vitamin D. Di samping itu, pemakanan bayi harus bervariasi, makanan yang kaya dengan fosforus dan vitamin D harus diberikan kepada bayi: daging, ikan (jika tidak ada alergi), telur kuning telur dll.

Pengurusan kehamilan yang betul membantu mencegah penyakit. Seorang ibu masa depan menjaga anak sekiranya:

  • Dia banyak berjalan;
  • Makan dengan betul;
  • Singkirkan tabiat buruk (sebelum kehamilan atau segera setelah bermulanya);
  • Memenuhi pelantikan pakar sakit puan dan ahli terapi, tidak mengambil langkah pencegahan bebas.

Selepas kelahiran anak, relevan hipotesis riket muncul dari 3 hingga 4 bulan. Tetapi dengan organisasi kehidupan bayi yang betul, dengan mengambil persediaan yang mengandungi vitamin D dan ketiadaan lesi organik organ dalaman, anda boleh melupakan penyakit ini.

Beberapa perkataan lagi mengenai insolasi

Pendedahan kepada cahaya matahari adalah prasyarat untuk sintesis vitamin D pada kulit. Sekiranya sentuhan seperti itu berlaku secara berkala, maka pengambilan ubat mungkin tidak diperlukan.

Penting! Anda tidak boleh menggunakan vitamin sendiri. Overdosis sebahagiannya penuh dengan akibat yang tidak kurang serius daripada kekurangannya.

Untuk mendapatkan dos cahaya matahari yang tepat, tidak perlu menjaga anak di bawah sinar matahari langsung pada siang hari. Cukup jika berjalan di cuaca cerah berlaku pada waktu pagi atau selepas 16 jam. Lebih-lebih lagi, sinar ultraviolet, yang sangat berguna pada masa ini, akan mempengaruhi kulit wajah dan tangan secara harfiah 10 - 15 minit. Jalan-jalan selebihnya boleh dihabiskan di tempat teduh..

Di tepi tasik, sungai dan laut, insolasi meningkat kerana pantulan dari permukaan air.

Oleh itu, pemberian profilaksis vitamin D hanya dapat dibenarkan dalam beberapa kes pada bulan-bulan musim sejuk yang gelap. Dengan bermulanya musim bunga, langkah ini harus ditinggalkan..

Kesihatan anak dari hari-hari pertama kehidupan sangat bergantung pada minat dan penyertaan aktif ibu bapa. Dan dalam pencegahan riket, ahli keluarga kanan memainkan peranan utama. Gaya hidup yang teratur dengan perkembangan aktif, berjalan-jalan dan diet yang seimbang akan menyelamatkan bayi dari ancaman riket.

Ingatlah bahawa hanya seorang doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat, jangan melakukan rawatan diri tanpa berunding dan membuat diagnosis oleh doktor yang berkelayakan.

Kami juga mengesyorkan membaca artikel:

Penerangan mengenai riket pada bayi dengan foto: tanda-tanda penyakit pada kanak-kanak, kaedah rawatan dan langkah pencegahan

Riket adalah penyakit yang berkembang di tengah kekurangan vitamin D. Penyakit ini mempengaruhi sistem saraf, tisu tulang, dan organ dalaman. Ia berkembang pada bayi dan anak-anak hingga 3 tahun, kerana pada tahun-tahun pertama kehidupan, bayi tumbuh dengan aktif, dan riket terjadi di kawasan pertumbuhan intensif. Pada peringkat awal, penyakit ini agak sukar didiagnosis, kerana gejalanya mengulangi tanda-tanda penyakit lain (penyerapan usus, diabetes fosfat, dll.). Oleh kerana diagnosis tepat pada masanya, terapi topikal dan pencegahan, komplikasi riket dapat dielakkan..

Riket: apa itu?

Riket adalah penyakit metabolik pada kanak-kanak di bawah usia tiga tahun. Kerana kekurangan vitamin D, perubahan terjadi pada sistem organisma yang tumbuh yang berlainan, yang kemudian dapat mengakibatkan masalah pada gigi, cacat tulang, gangguan penglihatan, penurunan imunitas, dan keterbelakangan mental.

Vitamin D mempengaruhi semua jenis metabolisme lemak, karbohidrat dan protein. Kekurangannya membawa kepada perubahan dalam kerja banyak organ dalaman dan disfungsi sistem saraf.

Vitamin D memasuki tubuh dengan makanan yang berasal dari haiwan dan disintesis di kulit dengan penyertaan sinaran ultraviolet (sinar matahari atau sinaran ultraviolet buatan). Kekurangan unsur membawa kepada gangguan serius pada badan. Oleh itu, kerana kekurangan vitamin D, jumlah protein yang dihasilkan oleh tubuh yang mengikat kalsium berkurang, dan penyerapan garam kalsium usus semakin buruk. Kekurangan kalsium dan magnesium menimbulkan peningkatan kerja kelenjar paratiroid, yang seterusnya menyebabkan disfungsi sistem endokrin.

Kekurangan vitamin D menyebabkan penyingkiran asid amino dalam air kencing yang dipercepat, sementara tulang kehilangan komponen organik yang penting, dan terdapat kegagalan dalam metabolisme fosfor-kalsium. Pertumbuhan tisu tulang terganggu, ubah bentuknya berlaku, melembutkan beberapa kawasan dan pemadatan yang lain.

Oleh kerana jaminan perlindungan terhadap riket adalah pengambilan vitamin D yang mencukupi dalam tubuh, kumpulan risiko termasuk:

Sebab pembangunan

Sebab perkembangan riket pada bayi sehingga 1 tahun biasanya adalah gaya hidup ibu semasa mengandung. Ini termasuk pemakanannya, yang sering rendah diri, dan kadang-kadang berbahaya bagi janin. Wanita hamil sering mengikuti diet agar tidak menambah berat badan, dan kekurangan nutrien dan vitamin mempengaruhi perkembangan bayi. Dengan perhatian yang tidak mencukupi terhadap kesihatan mereka semasa hamil, ibu hamil, melewatkan pemeriksaan dan tidak mengikuti cadangan doktor, juga dapat menimbulkan gangguan.

Riket pada bayi dengan tahap kebarangkalian yang tinggi berkembang jika bayi dilahirkan sebelum waktunya pada musim sejuk, dan juga jika pada bulan-bulan pertama kehidupan dia menghabiskan dalam keadaan buruk. Antara sebab lain, terdapat:

  • jalan-jalan yang jarang berlaku dengan bayi;
  • pelekapan ketat dan cara lain untuk mengehadkan aktiviti motor kanak-kanak;
  • peninggalan awal penyusuan susu ibu atau ketiadaannya sepenuhnya;
  • patologi kongenital sistem pencernaan;
  • imuniti rendah, kesakitan;
  • mengambil ubat antikonvulsan;
  • peningkatan berat bayi yang mendadak, yang menyebabkan peningkatan keperluan kalsium.

Gejala pada kanak-kanak

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur. Pertama, terdapat manifestasi dari sistem saraf, najis bertambah buruk. Tanda-tanda ini boleh membicarakan penyakit lain, jadi sukar untuk mengenali riket secara bebas pada peringkat awal. Sekiranya anda mengabaikan simptom pertama, gangguan tersebut akan mempengaruhi otot, radas tulang, organ dalaman. Dalam bentuk yang paling progresif, riket akan mempengaruhi pematangan fizikal dan mental kanak-kanak dengan serius, meninggalkan akibat untuk hidup.

  • Selera makan berkurang. Bayi itu nakal semasa memberi makan, enggan makan atau tidak memenuhi sajiannya yang biasa.
  • Keresahan. Kanak-kanak itu gemetar mendengar suara atau pergerakan, melemparkan dan berpusing dalam mimpi, sering menangis. Hyperesthesia muncul - peningkatan kepekaan terhadap rangsangan yang mempengaruhi deria.
  • Gangguan tidur. Bayi melemparkan dan membalikkan katil, tidur lama, sering terbangun, menangis dan berkedut dalam mimpi.
  • Berpeluh bertambah. Pada suhu apa pun, badan anak menjadi basah, pakaian basah, ruam lampin muncul di kulit, ruam gatal kecil. Peluh mempunyai bau yang tidak menyenangkan dan tajam. Setelah tidur, tempat yang lembap kekal di atas katil di sekitar kepala.
  • Kebotakan di leher. Ini disebabkan oleh peluh yang kuat, yang menyebabkan gatal. Kanak-kanak itu menggaru kepalanya di tilam, rambut gugur dan rontok.
  • Najis yang teruk. Tidak kira diet, sembelit atau cirit-birit mungkin berlaku..

Sekiranya anda terlepas tanda-tanda ini dan tidak memulakan terapi, selepas beberapa minggu gejala baru akan muncul:

  • Kekalahan pelbagai bahagian sistem rangka atau keseluruhan kerangka. Pelanggaran akan dinyatakan di jabatan-jabatan di mana terdapat pertumbuhan aktif pada peringkat usia ini. Pada bayi baru lahir, kecacatan berkaitan dengan kawasan kranial. Bayi selepas 3 bulan cenderung membengkokkan tulang dada. Pada kanak-kanak berumur satu tahun, tulang pelvis dan anggota badan terjejas.
  • Melemahkan sendi dan ligamen. Pesakit menunjukkan kelenturan yang berlebihan, misalnya, berbaring membuang kaki ke belakang kepala.
  • Nada otot menurun. Otot kendur dapat dilihat dengan mata kasar. Apa yang disebut "katak perut" adalah ciri - keadaan apabila otot perut rektum menyimpang, perut menjadi rata. Kanak-kanak yang sakit lebih lambat daripada rakan sebaya mereka mula memegang kepala, duduk, merangkak, berjalan.
  • Kemunculan "reumpy bump".
  • Pertumbuhan tuberkular parietal dan frontal. Kepala mengambil bentuk kubik, yang disebut "dahi Olimpik".
  • Hati dan limpa membesar.
  • Gangguan sistem pernafasan. Sesak nafas dan sianosis muncul, paru-paru berventilasi lebih teruk. Terhadap latar belakang gangguan pernafasan, terdapat risiko radang paru-paru.

Dengan perkembangan penyakit ini, ubah bentuk tulang, kelemahan otot dan gangguan fungsi organ dalaman menjadi lebih ketara. Dalam kes yang paling maju, kanak-kanak secara praktikal tidak dapat bergerak. Bagaimana simptom pada tahap yang berbeza, anda dapat lihat di foto.

Pengelasan mengikut tahap keparahan dan sifat kursus

Mengikut keparahan, terdapat:

  1. Riket peringkat mudah. Pada fasa ini, simptomologi pertama muncul, yang sering tidak menimbulkan kebimbangan khusus pada ibu bapa. Pada dasarnya, ini adalah manifestasi sistem saraf pusat dan autonomi. Ia dicirikan oleh peningkatan tangisan dan kegelisahan bayi, peningkatan berpeluh, gangguan tidur.
  2. Riket mempunyai tahap keparahan sederhana. Terdapat perubahan dalam sistem rangka: tulang tengkorak, dada, atau pelvis cacat. Deformasi belum dinyatakan, terdapat pelanggaran metabolisme fosfor-kalsium, melembutkan tisu tulang. Kelemahan otot kelihatan.
  3. Riket yang teruk. Berkat kaedah diagnosis dan rawatan moden, riket pada peringkat akhir jarang terjadi. Ia dicirikan oleh gangguan serius sistem saraf pusat, termasuk kehilangan selera makan, kurang tidur, kelesuan, dan keterlambatan pertuturan dan kemahiran motor. Deformasi tulang yang teruk berlaku: tenggelam atau membonjolnya dada, kelengkungan bahagian bawah kaki (kaki dengan roda), penyimpangan garis besar tengkorak (kami mengesyorkan membaca: ubah bentuk dada keel pada kanak-kanak: gejala dan rawatan). Sistem otot cenderung untuk perubahan yang ketara, fungsi statik dilanggar. Terdapat kerosakan dalam kerja banyak organ dalaman, peningkatan limpa dan hati, kesukaran bernafas.

Secara semula jadi, penyakit ini berlaku:

  1. Tajam. Gejala diucapkan dan berkembang pesat. Bentuk akut terdapat pada bayi pramatang, menyakitkan dan bayi yang berlebihan berat badan. Ia menampakkan diri paling kerap pada 6 bulan pertama kehidupan.
  2. Subakut. Gangguan itu berkembang dengan perlahan. Perubahan tulang seperti peningkatan tuberkel frontal atau parietal ("dahi Olimpik"), penebalan tulang kostal ("rosario") dan karpal ("gelang"), dan pemadatan pada sendi interphalangeal jari ("tali mutiara") mendominasi antara gejala. Berisiko - kanak-kanak berumur 6 bulan dan lebih tua, jumlah makanan yang melebihi norma.
  3. Berulang kali. Dengan bentuk ini, tempoh pemburukan penyakit digantikan dengan tempoh lega. Ini timbul sebagai tindak balas terhadap penarikan terapi yang terlalu cepat, pengenalpastian penyakit serius lain, kekurangan zat makanan.

Diagnosis riket

Untuk menentukan penyakit ini, diperlukan ujian darah biokimia:

  • Penyelidikan kalsium. Norma adalah 2.5-2.7 mmol / l. Sebarang penyimpangan harus mencurigakan. Penurunan kalsium menjadi 2.0 mmol / l jelas menunjukkan perkembangan riket.
  • Ujian darah untuk fosforus. Norma - 1.3-2.3 mmol / l.
  • Analisis untuk jumlah alkali fosfatase - enzim yang terlibat dalam proses metabolik. Biasanya, jumlahnya mencapai 200 PIECES / L. Peningkatan nilai ini menunjukkan adanya penyakit..

Cara merawat riket?

Untuk menyembuhkan riket, satu set langkah diperlukan:

  • pengambilan vitamin D, jika perlu - kalsium dan fosforus;
  • penghapusan penyebab gangguan;
  • urut;
  • fisioterapi;
  • fisioterapi.

Pengambilan vitamin D

Norma vitamin D untuk rawatan penyakit ini adalah 600-700 unit / hari. Doktor harus menetapkan dosnya, dia juga akan mengawal ubatnya.

Pendapat doktor kanak-kanak, Ph.D. Dr. Komarovsky menarik. Dia mendakwa bahawa dos vitamin D melebihi 500 unit / hari adalah kejahatan sebenar doktor yang menghadiri.

Gimnastik dan urut

Gimnastik untuk kanak-kanak yang sakit terdiri daripada blok berikut:

  1. Latihan pasif adalah manipulasi yang dilakukan ibu bapa dengan tubuh anak. Melintasi bahagian atas dan bawah, lenturan dan panjangannya.
  2. Latihan aktif. Kanak-kanak itu melakukan pergerakan ini sendiri. Ibu bapa membantunya dengan memandu mainan, membuat isyarat tangan.
  3. Pergerakan refleks. Kanak-kanak itu melaksanakannya sebagai tindak balas terhadap pukulan dan menyentuh ibu bapa pada titik-titik tertentu di tubuhnya.

Urut dimulakan dengan pukulan yang tenang dan geser. Ini membantu mengurangkan kegelisahan kanak-kanak dan menormalkan nada sistem saraf pusat. Pengisaran lebih lanjut dilakukan - pergerakan yang lebih kuat, yang bertujuan untuk bekerja dengan lapisan kulit yang lebih dalam. Hasilnya akan menjadi percepatan proses metabolik.

Langkah seterusnya adalah menguli otot. Urut lembut tangan dan kaki mempercepat aliran darah, mendorong penyingkiran produk metabolik dari badan. Akhirnya, tukang urut meneruskan getaran - mengetuk kecil di badan. Getaran tanpa berhenti menghilangkan nada otot yang berlebihan, mengetuk dengan rehat menguatkannya.

Akibat daripada riket

Riket hanya berbahaya di peringkat kemudian. Diagnosis penyakit pada awal perkembangan dan rawatan komprehensif berikutnya akan membantu bayi pulih sepenuhnya dan mengelakkan komplikasi.

Sekiranya riket tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan memasuki fasa kedua atau ketiga, akibat berikut adalah mungkin:

  • penyelewengan gigi dan kesakitan alat pergigian (karies awal);
  • kelengkungan bahagian bawah kaki;
  • scoliosis;
  • Kaki leper;
  • tulang pelvis cacat;
  • rabun;
  • anemia;
  • pengurangan imuniti;
  • keterbelakangan fizikal dan mental.

Langkah pencegahan

Pencegahan riket harus ditangani semasa kehamilan:

  • mematuhi rejimen kerja, rehat, pemakanan yang ditetapkan oleh doktor;
  • dengan diet yang tidak seimbang, ambil kompleks vitamin yang disyorkan oleh doktor;
  • minum kursus vitamin D pada 2 bulan terakhir kehamilan;
  • terima prosedur penyinaran ultraviolet jika terdapat kekurangan cahaya matahari di rantau ini.

Bagaimana melindungi bayi yang sudah dilahirkan? Pencegahan riket pada bayi dan bayi yang lebih tua terdiri daripada langkah-langkah:

Semua Mengenai Riket

Pencegahan riket adalah kunci kesihatan bayi masa depan.

Riket: penyakit seluruh organisma, yang dicirikan oleh gangguan metabolik dan disertai dengan kerosakan pada banyak organ dan sistem (tulang, saraf, otot, dll.).

Perubahan riket yang paling besar adalah pertukaran fosforus dan kalsium, akibatnya gangguan garam ini dalam tulang terganggu. Ini membawa kepada perubahan dalam kerangka, sistem otot dan sistem saraf..

Penyakit ini berkembang akibat kekurangan atau kekurangan tubuh vitamin D (colecalciferol). Ini disebabkan oleh beberapa faktor luaran - kurangnya pengambilan vitamin D dan kalsium oleh ibu semasa mengandung, kehamilan berganda, kelahiran bayi pramatang, cahaya matahari yang tidak mencukupi, dan pemberian makanan yang tidak betul.

Walaupun pentingnya perubahan tulang dalam gejala riket, manifestasi pertama daripadanya diperhatikan pada bahagian sistem saraf. Anak menjadi gelisah, menangis, kurang tidur, sering bergetar, dia mengalami peluh yang teruk, terutamanya semasa makan dan tidur (lebih-lebih lagi, bahagian belakang kepala berpeluh); peluh menyebabkan kegatalan pada kulit, gatal-gatal. Dengan gelisah melemparkan dan menyalakan bantal, anak itu menghapus rambut di bahagian belakang kepala (salah satu tanda awal riket). Oleh kerana berpeluh berat, remah boleh menyebabkan peluh di dada, perut dan punggung.

Tanda-tanda awal riket, sayangnya, sering tidak disedari, dan ibu tidak meminta pertolongan di klinik kanak-kanak. Sekiranya anda tidak mengambil tindakan tepat pada masanya untuk menghilangkan tanda-tanda awal riket, maka setelah perubahan sistem saraf, kerosakan pada sistem tulang dan otot berlaku, pertumbuhan dan perkembangan anak terganggu. Perubahan paling awal dicatat pada tulang tengkorak. Biasanya, terdapat kawasan pelembutan tulang tengkorak (mereka menjadi nipis, seperti kertas perkamen) dan sedikit pelembutan, penipisan dan kelenturan tepi fonanel besar.

Melembutkan tulang oksipital menyebabkan pelepasan tengkorak. Ini amat ketara pada kanak-kanak, yang kebanyakannya berbaring di punggung. Tengkorak juga dapat memperoleh bentuk bujur serong - ini berlaku semasa meratakan permukaan lateralnya. Terutama yang jelas kelihatan adalah jahitan tulang tengkorak, tuberkel frontal dan parietal menebal; saiz kepala meningkat, ia mengambil bentuk yang tidak teratur.

Pada kanak-kanak dengan riket, gigi meletus lewat (selepas 7-8 bulan), dan urutan penampilannya terganggu. Contohnya, geraham kecil muncul sebelum gigi seri. Gigi lemah, bentuk tidak teratur dan kecacatan enamel.

Salah satu gejala riket yang biasa adalah "rosario" yang disebut. Ini adalah penebalan tulang rusuk di persimpangan bahagian tulang rawan dengan tulang.

Kerana pelanggaran pemendapan kapur, tulang menjadi lembut, kenyal. Dada mudah diperah dari sisi, bahagian bawahnya mengembang, bahagian atasnya menyempit, bentuk penarikan pada titik lampiran diafragma (alur Harrison). Kadang-kadang sternum dengan sendi tulang rusuk menonjol ke hadapan, maka tulang rusuk mengambil bentuk "ayam". Dalam kes yang lebih jarang berlaku, bahagian bawah sternum ditekan ke dalam ("dada pembuat kasut"). Selepas anak mula duduk dan berjalan, tulang belakang dan anggota badan bawah mengalami perubahan. Selalunya, kelengkungan posterior melengkung muncul di tulang belakang lumbar (riket). Pada bahagian atas dan bawah di tempat peralihan kelenjar pineal ke bentuk penebalan diafisis ("gelang").

Riket sangat berbahaya bagi kanak-kanak perempuan, kerana kerana kelembutan tulang, bentuk pelvis berubah, bentuk pelvis riket yang disebut, pada masa akan datang ini dapat merumitkan perjalanan kelahiran anak. Terdapat maklumat bahawa pada kanak-kanak perempuan yang mengalami riket yang teruk, terkadang kekurangan rahim dan ovari.

Gejala riket berterusan adalah penurunan nada otot dan alat ligamen sendi. Sendi anak menjadi "longgar", otot perut menjadi lembik; perut membesar ("perut katak").

Kanak-kanak dengan riket terlambat mula memegang kepala, duduk dan berjalan, mereka mengalami perencatan motorik umum, mereka menjadi tidak aktif, lambat, enggan melakukan hubungan.

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, bentuk riket yang sangat teruk tidak lagi diperhatikan dan kanak-kanak yang sakit dengan kecacatan teruk pada bahagian hujung kaki dan tulang belakang semakin jarang berlaku..

Walau bagaimanapun, pencegahan riket yang paling serius diperlukan..

Selepas kelahiran bayi, kaedah pertama untuk mencegah riket adalah pemberian makanan secara semula jadi, pemberian makanan pelengkap tepat pada masanya - jus, hidangan sayur, kuning telur, penjagaan yang betul (suhu, urut, pengerasan).

Kanak-kanak itu perlu diajar untuk berjalan dalam cuaca apa pun, pada musim panas - dari hari-hari pertama selepas keluar dari hospital bersalin, pada musim sejuk - dari usia tiga minggu, jika suhu udara tidak lebih rendah daripada -10 ° С. Lebih baik berjalan pada waktu pagi.

Sebagai tambahan kepada langkah-langkah tidak spesifik yang disenaraikan untuk pencegahan riket, doktor mesti menetapkan serbuk sediaan vitamin D3, yang, misalnya, termasuk Aquadetrim ® - larutan berair colecalciferol.

Aquadetrim ® mempunyai kelebihan berbanding ubat lain yang mengandungi colecalciferol.

Pertama, Aquadetrim menggunakan bentuk vitamin D3 yang larut dalam air, yang memberikan penyerapan yang lebih baik oleh tubuh berbanding dengan larutan minyak dan minyak ikan.

Kedua, 1 tetes Aquadetrim ® mengandungi 500 IU colecalciferol. Untuk pencegahan riket diperlukan setiap hari. Tidak seperti persiapan multivitamin gabungan, Aquadetrim dapat digunakan secara berterusan (sebagaimana mestinya untuk pencegahan riket pada anak-anak dari tiga tahun pertama kehidupan), tanpa rasa takut menyebabkan berlebihan vitamin larut lemak lain.

Ubat ini berpatutan dan mudah digunakan, yang menjadikannya pendamping bayi yang sangat diperlukan sejak hari-hari pertama kehidupan.

Terdapat kontraindikasi. Keperluan untuk membaca arahan sebelum menggunakan atau berjumpa doktor.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Semua mengenai riket pada bayi: gejala, sebab, rawatan (pencegahan dan vitamin). Akibat daripada riket

Riket pada anak: diberi amaran - bermaksud bersenjata!

Apa itu riket?

Kesihatan anak-anak adalah tumpuan perhatian ibu bapa. Agar tubuh yang tumbuh dapat terbentuk dengan betul, ia memerlukan sebilangan besar vitamin dan mineral. Sebilangan besar bayi menerimanya dengan menyusu atau menyusu dengan campuran yang disesuaikan. Tetapi keperluan untuk vitamin D tidak selalu diisi semula jika peraturan ini dipatuhi, oleh itu, apa riket, banyak ibu tahu secara langsung.

Riket adalah penyakit metabolik yang terjadi ketika ada kekurangan vitamin D (kalsiferol) dalam tubuh, sementara sistem muskuloskeletal anak, organ dalaman, sistem saraf, dan sistem endokrin dipengaruhi.

Punca riket pada kanak-kanak

Menurut pelbagai sumber, gejala penyakit ini diperhatikan pada sekitar 40 peratus kanak-kanak hingga setahun. Di negara-negara di mana kekurangan cahaya matahari, angka ini lebih tinggi.

Selalunya, riket pada anak-anak hingga setahun timbul kerana, ketika masih hamil, seorang wanita tidak memperhatikan gaya hidup dan kesihatannya. Sebagai contoh, jika ibu hamil sukar untuk menanggung bulan-bulan terakhir kehamilan, dia mengalami toksikosis lewat, atau dia terlalu gemar diet, membatasi pengambilan makanan yang mengandungi protein haiwan.

Dalam tempoh selepas bersalin, bayi pramatang, bayi yang dilahirkan pada musim sejuk, bayi "buatan" dan bayi yang hidup dalam keadaan buruk berisiko mengalami riket. Riket pada bayi dapat memprovokasi diet ibu yang tidak sihat: jika, kerana takut mendapat berat badan berlebihan, dia makan terlalu sedikit, lebih suka makanan rendah kalori, membatasi pengambilan susu, daging dan ikan.

Di samping itu, terdapat penyebab riket berikut:

  1. tempat tinggal kanak-kanak yang tidak mencukupi di udara segar secara amnya dan khususnya matahari;
  2. pergerakan motor yang ketat dan aktiviti motor kanak-kanak yang terhad;
  3. kekurangan penyusuan susu ibu, peralihan awal kepada makanan campuran atau buatan (terutamanya ibu yang menggunakan formula susu yang tidak disesuaikan terutamanya berisiko);
  4. gangguan saluran gastrousus, patologi kongenital (penyakit seliak, kekurangan laktase, dysbiosis);
  5. kecenderungan untuk penyakit yang kerap;
  6. mengambil antikonvulsan;
  7. peningkatan berat badan yang cepat pada kanak-kanak (sementara keperluan kalsium meningkat).

Cara mengenal pasti riket pada bayi - GEJALA

Penyakit ini menampakkan diri secara beransur-ansur..

Gejala riket pertama dapat dikesan pada 4-8 minggu kehidupan bayi:

  • kanak-kanak itu makan dengan teruk: selera makannya berkurang, bahagiannya yang biasa tidak diberi makan, dan proses makan itu sendiri memakan masa yang lebih sedikit daripada biasa;
  • bayi menjadi gelisah: gemetar tanpa sebab, sering bergelora semasa tidur, menjadi lebih murung dan malu;
  • gangguan tidur: bayi tertidur dengan teruk, sering terbangun tanpa sebab, gemetar atau menangis dengan kuat ketika tidurnya, tidur itu sendiri pendek dan dangkal;
  • berpeluh meningkat: walaupun dalam cuaca sejuk, anak menjadi basah, bangun dengan pakaian basah, peluh mempunyai bau dan rasa masam tertentu, ruam lampin dan tusukan setelah rawatan muncul lagi;
  • rambut jatuh di bahagian belakang kepala. Lebih lanjut mengenai ini;
  • gangguan najis diperhatikan: walaupun diet biasa, cirit-birit, sembelit mungkin muncul.

Sekiranya anda mengabaikan ini, selepas beberapa minggu, tanda-tanda riket berikut berkembang pada bayi:

  • Otot dalam nada rendah;
  • Kanak-kanak itu tidak memegang kepalanya dengan baik, tidak tergesa-gesa untuk membalikkan perutnya, merangkak, berjalan;
  • Gigi meletus kemudian;
  • Fontanel ditutup kemudian;
  • Bentuk tengkorak boleh berubah: kepala menjadi tengkuk memanjang - tuberkel depan rata, muncul;
  • Kembung;
  • Dada cacat, pelvis menjadi sempit, kaki dibengkokkan.

Bentuk riket yang teruk berlaku pada keadaan fizikal, dan jiwa kanak-kanak: kelewatan perkembangan yang ketara. Deformasi kasar pada dada, tulang tengkorak, anggota badan.

Dalam beberapa kes yang diabaikan, kanak-kanak tidak boleh duduk dan bangun sendiri. Dari sisi sistem kardiovaskular terdapat kesukaran bernafas, takikardia. Hati tumbuh dengan saiz yang besar.

Adalah mungkin untuk menyembuhkan riket - RAWATAN

Sebarang penyakit lebih mudah disembuhkan jika anda mula melakukannya pada peringkat awal, jadi jika anda mengesyaki riket, anda harus berjumpa dengan pakar pediatrik. Dia akan menetapkan diagnosis akhir dan memberitahu anda bagaimana merawat riket..

Walaupun penyakit ini telah memasuki tahap yang teruk, doktor jarang menggunakan hospital. Biasanya, mereka menetapkan prosedur yang dapat dilakukan di rumah, yang dirancang untuk menghilangkan kekurangan vitamin D dan memperbaiki pelanggaran yang telah terjadi di dalam badan..

Rawatan riket adalah berdasarkan satu set prosedur untuk memperbaiki rejimen hari, aktiviti fizikal (berjalan kaki) dan diet ibu dan anak.

Lebih kerap berjalan-jalan di udara segar bersama bayi. Sekiranya cuaca menolong, anda boleh mandi air, melakukan pengerasan. Berjemur adalah PALING berkesan, tetapi dalam cuaca panas perlu mengelakkan terlalu panas (mengeras di bawah sinar matahari).

Diet anak harus mengandungi protein dan mineral yang mencukupi (kalsium dan fosforus sangat penting), vitamin.

Urut

Terapi fizikal dipengaruhi secara positif oleh terapi fizikal, urut. Kompleks seperti ini mesti merangkumi latihan pernafasan, membelai kaki, lengan, kaki, perut, dada dan punggung. Untuk menguatkan otot bayi, anda perlu berpusing dari belakang ke perut, memperbaiki refleks berjalan dan merangkak (menyokong anak, memberinya kedudukan yang betul). Mengayunkan bola fitball atau tangan akan menenangkan sistem saraf anak.

Video

Untuk mengatasi air mata, kelesuan, mudah marah, menormalkan keadaan mental anak, anda harus melindunginya dari kesan berlebihan dan rangsangan luaran (bunyi bising, cahaya terang).

Mandi

Dengan peningkatan kegembiraan bayi, mandi dengan penambahan ekstrak jarum boleh memberi kesan terapeutik yang baik (1 sudu teh setiap 10 liter air suhu bilik). Mereka ditunjukkan kepada anak-anak yang bersemangat. Sekiranya nada otot bayi dikurangkan, dia lesu, dan mandi yang mengandungi garam laut dapat membantu. Untuk menyediakan penyelesaiannya, anda perlu menambahkan 2 sudu garam hingga 10 liter air suam. 10-12 prosedur sudah cukup untuk memberikan kesan positif.

Ubat untuk Riket - VITAMIN

Semua ubat hanya boleh diresepkan oleh doktor.!

Ubat

  • Aquadetrim - larutan vitamin D3 berair (colecalciferol)
  • Devisol, Wigantol, Videin - Penyelesaian berminyak vitamin D3

Di antara ubat-ubatan yang diambil untuk riket, penyelesaian yang paling berkesan adalah vitamin D.

Tetapi di sini terdapat nuansa: vitamin D3 lebih berkesan daripada vitamin D2, dan larutan berair lebih lama berkuatkuasa dan diserap oleh badan lebih baik daripada alkohol atau minyak.

Walau apa pun, pakar pediatrik harus menetapkan vitamin untuk riket, dia akan memilih jenis ubat, dosnya, menentukan masa rawatan.

Selalunya, dos terapi vitamin D (itu adalah 2000-5000 ME) harus diambil 30-45 hari, dan di masa depan, dos pemeliharaan (profilaksis) harus diambil setiap hari dari 400 hingga 500 ME. Satu titisan larutan minyak Vitamin D3 mengandungi kira-kira 420 IU chicalcalciferol.

Pengambilan vitamin D harus disertai dengan pemantauan urinalisis secara berterusan, untuk mengelakkan overdosis, kerana dos yang besar dapat memberi kesan toksik pada tubuh. Overdosis ubat ini boleh menyebabkan penurunan selera makan, mual, muntah, pengekalan kencing, sembelit, dan juga kekejangan kaki.

Sekiranya anemia berlaku terhadap latar belakang riket, maka ia dirawat dengan persediaan besi dalam bentuk sirap atau titisan.

Dengan mematuhi semua syarat, anda dapat memperbaiki keadaan anak dengan cepat.

Mencegah riket lebih mudah daripada menyembuhkan - PENCEGAHAN

Kesihatan bayi mesti dijaga sebelum kelahiran - semasa merancang, dan juga semasa kehamilan. Pada kira-kira 28 minggu perkembangan janin, tubuh anak mula aktif menyimpan vitamin. Vitamin D berkumpul di tisu hati, adiposa dan otot janin. Dalam tempoh ini, seorang wanita hamil harus memantau gaya hidupnya dengan berhati-hati:

  • berjumpa doktor di klinik antenatal secara berkala;
  • makan dengan kerap dan sepenuhnya;
  • lebih kerap berada di udara segar;
  • melindungi diri anda dari selesema dan penyakit berjangkit;
  • banyak berjalan.

Kadang kala doktor boleh mengesyorkan mengambil vitamin D dalam dos pencegahan atau menetapkan multivitamin untuk wanita hamil.

Pencegahan riket dilakukan sejak kelahiran seorang anak dan sangat diperlukan untuk bayi pramatang, dengan jisim yang tidak mencukupi, pada bulan-bulan pertama kehidupan, serta yang dilahirkan pada musim gugur-musim sejuk dan bahkan musim bunga. Cukup untuk memerhatikan rejimen, berjalan-jalan di udara segar, mendapat banyak sinar matahari, marah dan mengembangkan anak secara fizikal.

Pencegahan video riket:

Penyusuan susu ibu adalah perlindungan terbaik terhadap banyak penyakit, tetapi hanya jika menu anda mengandungi jumlah nutrien yang diperlukan. Seorang ibu yang menyusu perlu menyelaraskan dietnya: mengambil lebih banyak produk susu dan susu masam, mengambil multivitamin (diet untuk ibu menyusu). Sekiranya bayi anda "buatan", anda perlu memilih campuran susu yang disesuaikan, yang paling menyerupai komposisi susu manusia. (Artikel yang sangat terperinci mengenai penyusuan susu ibu)

Pada masa akan datang, dengan memperkenalkan makanan pelengkap, perlu diingat bahawa vitamin D terdapat secara eksklusif dalam produk haiwan (daging, hati, mentega, kuning telur) dan memberikannya secara sistematik kepada bayi. Anda tidak boleh menyalahgunakan semolina. Selain menyebabkan reaksi alergi, ia juga menghalang penyerapan kalsium dalam usus kecil..

Lemak ikan

Kanak-kanak dari "kumpulan risiko" disyorkan untuk melakukan profilaksis dadah terhadap riket. Salah satu ubat yang paling popular adalah minyak ikan yang diperkaya. Ia dapat diberikan kepada anak-anak mulai usia empat minggu, secara beransur-ansur meningkatkan dos.

Perlu diingat bahawa pencegahan dilakukan di bawah pengawasan pakar pediatrik tempatan.

Untuk tujuan pencegahan, ubat-ubatan (vitamin D, minyak ikan) harus diberikan untuk jangka waktu tertentu.

Terdapat aturan yang disebut dalam huruf "p" - untuk menerapkan vitamin pada bulan-bulan tahun tersebut dengan nama huruf "p" ada. Bulan Mei dan musim panas biasanya cerah, jadi tidak perlu pencegahan dadah.

Riket tidak boleh dibiarkan secara kebetulan - KESANNYA

Selalunya, riket tidak menimbulkan ancaman terhadap kehidupan anak. Tetapi jika tidak ada yang dilakukan, gejala akan hilang, dan akibat dari riket tetap ada. Selalunya kanak-kanak yang mempunyai penyakit ini mengalami kerosakan gigi yang merosot dan kekal. Kelengkungan kaki. Mungkin ada kelewatan dalam pembangunan.

Kerana perubahan pada kerangka, scoliosis, kaki rata, dan kecacatan pelvis dapat terjadi. Pada pelajar sekolah, gema riket ditunjukkan dalam bentuk miopia, anemia, penurunan imuniti dan kesakitan (bronkitis dan radang paru-paru yang kerap).

Orang dewasa boleh menghidap osteoporosis.

Adakah anda ingin menjadi yang pertama membaca bahan kami? Langgan saluran telegram kami, halaman Facebook, atau kumpulan VKontakte.

Kami berada di Yandex.Zen - sertai!

Riket pada kanak-kanak

Riket pada kanak-kanak masih merupakan penyakit yang paling biasa di dunia, yang paling berbahaya bagi bayi. Ia merosakkan tulang, mengganggu metabolisme, dan membawa kepada pelbagai akibat negatif yang semestinya akan "kembali" pada masa dewasa..

Riket telah terkenal sejak zaman dahulu lagi. Soran dari Ephesus dan Galen menulis tentangnya pada awal era kita, menggambarkan kelengkungan kaki dan dada dan menjelaskannya pada awal berjalan kaki. Pada Abad Pertengahan, riket disebut "penyakit Inggeris", kerana di sana, kerana keanehan iklim, yang paling meluas. Kemudian doktor Britain Glisson membuat penerangan terperinci mengenai riket dan mencadangkan bahawa kesalahan ibu bapa kekurangan zat makanan.

Hanya pada awal abad ke-19 hubungan antara riket dengan kekurangan pendedahan cahaya matahari dan vitamin D. Sejak masa itu, riket mula dirawat. Di sini, misalnya, adalah gambar, mungkin tahun 1925, di mana seorang jururawat menyinari bayi dengan lampu kuarza.

Beberapa nenek masih ingat bahawa di tadika ada bilik yang gagal dengan lampu kuarza dipasang. Di sana, anak-anak disinari mengikut skema khas untuk mencegah perkembangan riket. Atas sebab yang sama, tadika bandar membawa anak-anak ke pondok musim panas..

Apa itu riket?

Riket pada kanak-kanak sangat berbahaya dalam 3 tahun pertama kehidupan. Ia disebabkan oleh kekurangan vitamin D, yang memasuki tubuh anak dengan makanan dan dihasilkan di bawah pengaruh sinaran ultraviolet..

Manifestasi pertama riket

Pada kanak-kanak berumur 2-3 bulan, anda dapat mengesan tanda-tanda riket:

  • kegelisahan berlebihan, rasa malu, gemetar dari perengsa terkecil;
  • tidur gelisah;
  • berpeluh berlebihan,
  • penurunan nada otot - kanak-kanak itu santai, perutnya kelihatan besar (katak);
  • tepi fontanel besar dilembutkan;
  • penebalan muncul di tepi, manik-manik yang disebut "reyot".

Sekiranya anda tidak mengambil tindakan segera, maka.

... riket terus mempengaruhi tubuh kanak-kanak itu. Akibatnya, perkara berikut dikesan:

  • pelanggaran kerja neuromuskular;
  • perkembangan fizikal yang tertangguh (kemudian mula berguling, duduk);
  • pengembangan psiko-pertuturan yang tertangguh (hampir tidak berdengung, tidak mengoceh)
  • tulang melembutkan (tengkorak diratakan di sisi bayi sedang tidur, dada berubah - ia menjadi tertekan atau berbentuk keel, kaki dibengkokkan, tulang pelvis disempit);
  • lilitan kepala meningkat, bentuk tuberkel frontal dan parietal (kepala persegi);
  • tulang menebal di pergelangan tangan dan tulang rusuk - "gelang" dan "manik".

Sekiranya riket tidak dirawat

Sekiranya riket tidak dirawat, maka akibatnya merosakkan seumur hidup seseorang. Kaki bengkok, dada yang hodoh, kepala persegi tidak akan ke mana-mana. Pelvis yang sempit menyebabkan kelahiran yang rumit pada wanita. Gangguan metabolik berkembang menjadi selsema yang kerap dan mungkin menimbulkan perkembangan patologi endokrin.

Rawatan riket

Sekarang riket dirawat dengan vitamin D. Dosis terapeutik vitamin ini hanya ditetapkan oleh doktor, berdasarkan keparahan penyakit.

Biasanya, dos pemuatan diberikan terlebih dahulu selama 30-60 hari, dan kemudian dos pemeliharaan selama beberapa bulan.

Berjemur buatan untuk kanak-kanak kini tidak dilakukan berkaitan dengan kesan karsinogenik yang dikenal pasti. Tetapi berjalan kaki disyorkan semakin baik. Walau bagaimanapun, ingat bahawa pada musim panas anda perlu berjalan dalam bayang-bayang yang lebat dan hanya ketika matahari tidak berada di puncak aktivitinya.

Pencegahan riket

Adalah lebih baik untuk mencegah perkembangan riket daripada merawatnya dan menangani akibatnya. Lebih-lebih lagi, setiap ibu dapat melakukannya dengan mudah. Inilah yang membantu mengurangkan risiko riket:

  1. penyusuan;
  2. jalan-jalan yang panjang dan teratur;
  3. kursus urut dua kali setahun;
  4. gimnastik biasa sesuai dengan keperluan usia;
  5. pengambilan pencegahan vitamin D seperti yang ditetapkan oleh pakar pediatrik (terutamanya pada musim sejuk).

Mengapa riket masih berlaku, walaupun pada anak-anak dari keluarga kaya?

Nampaknya dengan pendekatan ini riket tidak seharusnya berlaku. Walau bagaimanapun, dia. Dan sering juga kanak-kanak dari keluarga kaya menderita. Terdapat beberapa sebab untuk ini..

  • Pertama, ibu kaya yang mengawasi sosok mereka enggan menyusukan anak mereka untuk mengelakkan payudara kendur. Oleh itu, mereka membuang bayi dari makanan yang seimbang dan normal. Dan ia adalah perlindungan terbaik terhadap riket. Campuran, bahkan yang diperkaya, tidak akan menggantikan susu ibu dan sering menyebabkan alahan.
  • Kedua, kanak-kanak berjalan sedikit. Jalan-jalan yang jarang dan pendek berlaku di halaman-telaga atau di belakang pagar rumah persendirian yang tinggi, merangkumi sebidang tanah kecil.
  • Ketiga, ibu bapa yang mempunyai wang suka beralih kepada pakar pediatrik yang mahal. Kanak-kanak itu diperhatikan bukan oleh seorang doktor, tetapi beberapa, tetapi dari kes ke kes. Akibatnya, tidak ada rancangan untuk perkembangan anak dan pencegahan penyakit, termasuk riket.

Anak perempuan saya dilahirkan pada musim bunga, disusui, banyak berjalan di kawasan hutan dan dia tidak mempunyai tanda-tanda riket. Kami membuang janji temu vitamin D. Dan anda?

Komen (0)

Untuk memberi komen, anda perlu

Pengarang

Semua maklumat di laman web ini hanya untuk panduan.

Untuk membuat diagnosis dan menetapkan rawatan, anda mesti berjumpa doktor secara peribadi.

OGRN 1155476136804 TIN / KPP 5406597997/540601001

Dasar privasi

Pentadbiran laman web viline.tv (LLC "VILINETV" OGRN 1155476136804 TIN / KPP 5406597997/540601001) menghormati dan mematuhi undang-undang Persekutuan Rusia. Kami juga menghormati hak anda dan menghormati kerahsiaan semasa mengisi, menghantar dan menyimpan maklumat sulit anda..

Kami meminta data peribadi anda untuk mendapatkan maklum balas dengan anda untuk memberikan maklumat atau perkhidmatan, menjawab permintaan anda ke perkhidmatan sokongan laman web, mengadakan peraduan dan promosi lain, melakukan tinjauan untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan.

Data peribadi adalah maklumat yang berkaitan dengan subjek data peribadi, iaitu dengan calon pembeli. Khususnya, ini adalah nama keluarga dan nama depan, tarikh lahir, maklumat hubungan (telefon, alamat e-mel) dan data lain yang dirujuk oleh Undang-undang Persekutuan pada 27 Julai 2006 No. 152-ФЗ "Mengenai Data Peribadi" (selepas ini - "Undang-undang") untuk kategori data peribadi.

Sekiranya anda menyiarkan maklumat hubungan anda di laman web, maka secara automatik anda menyetujui tindakan (operasi) berikut dengan data peribadi: pengumpulan dan pengumpulan, penyimpanan, penjelasan (kemas kini, perubahan), penggunaan, pemusnahan, depersonalisasi, pemindahan atas permintaan pengadilan, termasuk h., kepada pihak ketiga, tertakluk kepada langkah-langkah yang memastikan perlindungan data peribadi dari akses yang tidak dibenarkan.

Persetujuan yang ditentukan berlaku selama-lamanya dari saat penyerahan data dan dapat dicabut oleh anda dengan mengemukakan permohonan ke pentadbiran laman web yang menunjukkan data yang dinyatakan dalam Art. 14 Undang-Undang "Mengenai Data Peribadi".

Pembatalan persetujuan untuk memproses data peribadi dapat dilakukan dengan mengirimkan pesanan yang sesuai oleh Pengguna dalam bentuk bertulis sederhana ke alamat e-mel (e-mel) [email protected]

Sekiranya penarikan persetujuan untuk memproses data peribadi kami, kami berjanji untuk menghapus data peribadi anda selewat-lewatnya 3 hari bekerja.

mengenai projek itu

Projek Viline Membantu Ibu Bapa dalam Pengasuhan Ibu Bapa dan Anak yang Sihat, Bermula dari Hari Pertama Kehidupan Mereka.

Kursus video yang berguna, klip audio, artikel menarik - di sini ibu dan bapa akan mengetahui semua yang diperlukan untuk perkembangan, pemulihan, serta pendidikan psikologi dan intelektual anak. Laman web ini menerbitkan bahan untuk ibu bapa dengan anak di bawah umur 7 tahun dan untuk ibu mengandung.

Kami telah mengumpulkan pakar laman web yang akan dengan senang hati berkongsi dengan anda rahsia membesarkan anak-anak pada usia ketika asas pengembangan peribadi diletakkan.

Setiap kanak-kanak berbakat. Perkara utama adalah mewujudkan keadaan dari hari-hari pertama kehidupan bayi untuk mengetahui sepenuhnya potensi semula jadi.

Kami akan membantu anda menangani masalah yang paling sukar, dan membesarkan bayi anda dengan kuat, sihat dan berbakat. Dia akan dengan mudah menyertai mana-mana pasukan, tanpa tekanan psikologi dia akan pergi ke tadika, sekolah dan bahagian sukan.

Kami telah mengumpulkan pakar terkemuka dalam bidang perkembangan anak, pemeliharaan dan pengukuhan imuniti, pengembangan dan pelaksanaan kaedah peningkatan kesihatan. Mereka akan berkongsi pengalaman dan pengetahuan mereka dengan anda, menjawab soalan, dan dapat menangani masalah yang paling sukar. Kami akan membantu membesarkan bayi anda dengan kuat, sihat dan berbakat. Dia akan dengan mudah menyertai mana-mana pasukan, tanpa tekanan psikologi dia akan pergi ke tadika, sekolah, bahagian sukan.

Pengarang kursus perkembangan kanak-kanak:

Adakah bahan berhak cipta anda memberi manfaat kepada ibu bapa anda? Adakah penonton portal ViLine.tv jelas bakal pelanggan anda? Kemudian letakkan kursus anda di projek kami!

Kami sendiri akan mempromosikan kursus anda dari 30% jualan.

Perkongsian dengan ViLine.tv adalah:

  • Promosi kursus anda melalui pengedaran e-mel kepada pelanggan ViLine. Surat-surat kami dibaca oleh puluhan ribu ibu muda!
  • Iklan di Internet, halaman arahan dengan penukaran tinggi untuk kursus hak cipta dan halaman khas mengenai anda;
  • Penciptaan bahan promosi untuk mempromosikan kursus dan pengarang di studio video kami sendiri;
  • Meningkatkan kemasyhuran pengarang - kami akan memberitahu khalayak ramai mengapa kursus anda bernilai dibeli.
  • Kami menjual kursus anda dengan harga anda dan menerima komisen. Anda mendapat pertumbuhan penjualan dan keuntungan asas yang aktif.
  • Anda menjual kursus anda kepada kami dengan harga yang murah. Seterusnya, kami menjual bahan anda sendiri, mendapat keuntungan 100%.

Tulis ke [email protected], hantar kursus anda. Keadaan penginapan dibincangkan secara individu dengan setiap pengarang..

Kepada pengarang artikel:

Adakah anda mempunyai bahan yang layak mendapat perhatian khalayak ramai? Ingin menulis artikel berguna untuk ibu dan ayah? Hantar bahan. Kami akan meletakkannya di bawah kepengarangan anda dalam projek ini, dalam buletin tematik dan rangkaian sosial.

Penempatan artikel di ViLine.tv adalah:

  • ✓ Peluang untuk berkongsi pengalaman dan pengetahuan dengan khalayak ramai;
  • ✓ Promosi laman web anda;
  • ✓ Ganjaran yang setimpal.
  • - bahan mestilah unik;
  • - jangan hantar artikel SEO;
  • - kita boleh menolak untuk menghantar bahan mengikut budi bicara pihak pengurusan projek.

Untuk memulakan kerjasama

  • ✓ Tulis surat ke [email protected], dengan contoh kerja dan / atau pautan ke laman web.

Anak yang sihat dan berkembang dengan harmoni adalah hadiah terbaik untuk ibu bapa yang ideal.

Pembayaran dan penghantaran

Di laman web kami, anda boleh membeli produk yang anda minati menggunakan salah satu kaedah pembayaran:

Keselamatan dan Kerahsiaan Pembayaran

Apabila anda memilih kaedah pembayaran ini untuk pesanan di laman web ViLine.tv, anda akan dialihkan ke borang pembayaran pusat pemprosesan PayU secara automatik untuk memasukkan butiran kad bank anda.
Semua data yang anda masukkan pada borang pembayaran pusat pemprosesan PayU dilindungi sepenuhnya sesuai dengan kehendak standard keselamatan PCI DSS. Kami hanya menerima maklumat mengenai pembayaran anda..
E-mel akan dihantar ke alamat e-mel yang anda nyatakan semasa membuat pembayaran.
Sejurus selepas membuat pembayaran, anda akan diarahkan kembali ke laman web kami. Maklumat mengenai pembayaran anda boleh diberikan kepada kami dari 5 saat hingga beberapa minit. Sekiranya, pada pendapat anda, terdapat kelewatan dalam memproses pesanan, anda perlu menghubungi pejabat syarikat melalui telefon di 8 800 500-65-37

Maklumat Peribadi Pembeli.

Semasa mengisi Aplikasi di Laman web, Pelanggan memberikan maklumat berikut: Nama Belakang, Nama Depan, Alamat E-mel, Telefon, Alamat Penghantaran.
Penjual menggunakan maklumat tersebut untuk memenuhi tanggungjawabnya kepada pelanggan. Penjual bersetuju untuk tidak mendedahkan maklumat yang diterima daripada Pelanggan. Tidak dianggap pelanggaran bahawa Penjual memberikan maklumat kepada ejen dan pihak ketiga yang bertindak berdasarkan perjanjian dengan Penjual untuk memenuhi kewajiban kepada Klien.

Pemberitahuan maklumat sesuai dengan persyaratan hukum yang wajar dan berlaku tidak dianggap melanggar kewajiban. Penjual tidak bertanggungjawab atas maklumat yang diberikan oleh Pelanggan di Laman dalam bentuk umum.

Selepas pembayaran, masukkan "Akaun Saya" dan pilih "Kursus Saya"
Di sana anda akan menemui semua produk yang anda beli di laman web ViLine.tv kami
Sekiranya anda belum menerima produk anda dalam satu jam selepas pembayaran, sila tulis ke sokongan [email protected]

Polisi Bayaran Balik

Pelanggan berhak menolak untuk memberikan Perkhidmatan berbayar dan menuntut pengembalian dana dalam kes berikut:

1. Untuk barangan elektronik berbayar (merakam webinar, seminar, latihan, kursus latihan, templat dan bahan sokongan yang tersedia untuk dimuat turun). Permintaan untuk pengembalian dana harus dihantar dari alamat e-mel dari mana pesanan itu dibuat ke perkhidmatan sokongan Kontraktor dalam 7 (tujuh) hari dari tarikh pembayaran. Selepas masa yang ditentukan, tuntutan tidak diterima dan wang tidak dikembalikan. Semasa mengemukakan permohonan untuk pengembalian dana, wajib memberikan salinan dokumen pengenalan diri (pasport).

2. Untuk seminar atau konsultasi yang dibayar dan dihadiri olehnya. Permintaan untuk pengembalian wang harus dihantar dari alamat e-mel dari mana Pelanggan mendaftar untuk seminar ke perkhidmatan sokongan Kontraktor sebelum 14:00 waktu Moscow pada hari selepas hari Perkhidmatan ini diberikan. Selepas masa yang ditentukan, tuntutan tidak diterima dan wang tidak dikembalikan. Semasa mengemukakan permohonan untuk pengembalian dana, wajib memberikan salinan dokumen pengenalan diri (pasport).

Baca Mengenai Pening