Utama Serangan jantung

Lobus temporal kiri bertanggungjawab untuk

otak manusia adalah organ dengan berat 1.3-1.4 kg, yang terletak di dalam tengkorak. Otak manusia terdiri daripada lebih dari seratus bilion sel neuron yang membentuk bahan kelabu atau korteks serebrum - lapisan luarnya yang luas. Proses neuron (seperti wayar) adalah akson yang membentuk jirim putih otak. Akson mengikat neuron antara satu sama lain melalui dendrit.
Otak dewasa menggunakan sekitar 20% daripada semua tenaga yang diperlukan oleh tubuh, sementara otak bayi memakan sekitar 50%.

Bagaimana otak manusia memproses maklumat?

Hari ini dianggap terbukti bahawa otak manusia secara bersamaan dapat memproses kira-kira 7 bit maklumat [2]. Ia boleh berupa bunyi atau isyarat visual yang terpisah, dibezakan oleh kesadaran emosi atau fikiran. Masa minimum yang diperlukan untuk membezakan satu isyarat dari yang lain adalah 1/18 saat.
Oleh itu, had persepsi ialah 126 bit sesaat.
Secara konvensional, dapat dianggarkan bahawa selama 70 tahun, seseorang memproses 185 bilion maklumat, termasuk setiap pemikiran, ingatan, tindakan.
Maklumat ditulis ke otak melalui pembentukan jaringan saraf (sejenis laluan).

Fungsi hemisfera kanan dan kiri otak

.

Seperti yang dapat dilihat dari gambar, semua operasi di pasaran dilakukan oleh hemisfera kiri. Secara semula jadi, untuk mendapatkan keuntungan dari pasaran, timbul persoalan untuk mencapai prestasi maksimum fungsi hemisfera kiri.
Terdapat beberapa cara mudah untuk mengembangkan hemisfera. Yang paling mudah ialah peningkatan jumlah kerja yang berorientasikan hemisfera. Sebagai contoh, untuk pengembangan logik, anda perlu menyelesaikan masalah matematik, meneka teka-teki silang, dan untuk pengembangan khayalan, lawati galeri seni, dll..
Sebaik sahaja anda menekan tetikus dengan tangan kanan, itu bermaksud bahawa isyarat itu datang kepada anda dari hemisfera kiri. [6]

Pemprosesan maklumat emosi berlaku di hemisfera kanan.

Emosi

Di sebalik semua perbuatan berdosa adalah neurotransmitter Dopamine, dari karya yang bergantung pada kesenangan yang kita terima. [4]. Kecurangan, semangat, nafsu, kegembiraan, tabiat buruk, perjudian, alkoholisme, motivasi - semua ini entah bagaimana berkaitan dengan kerja dopamin di otak. Dopamine memindahkan maklumat dari neuron ke neuron.

Dopamine mempengaruhi banyak bidang kehidupan kita: motivasi, ingatan, kognisi, tidur, mood, dll..

Anehnya, dopamin meningkat pada waktu tekanan.

Orang dengan dopamin berkurang dalam korteks striatum dan prefrontal kurang bermotivasi daripada orang yang mempunyai dopamin yang lebih tinggi. Ini dibuktikan dengan eksperimen pada tikus [5].

Struktur otak manusia

triniti otak

jirim putih dan kelabu

korteks prefrontal

Bahagian otak ini juga disebut lobus frontal..
Ini adalah pengembangan korteks prefrontal yang membezakan seseorang dari haiwan.
Korteks prefrontal otak manusia bertanggungjawab untuk logik, kawalan diri, penentuan dan tumpuan.
Untuk hampir keseluruhan sejarah evolusi manusia, bahagian otak ini bertanggungjawab untuk tindakan fizikal: berjalan, berlari, merebut, dll. (kawalan kendiri utama). Tetapi dalam proses evolusi, korteks prefrontal bertambah besar, dan hubungan dengan bahagian otak yang lain bertambah.
Sekarang kerak memaksa seseorang melakukan apa yang lebih sukar, untuk meninggalkan zon selesa. Sekiranya anda memaksa diri untuk melepaskan gula-gula, bangun dari sofa dan berlari - ini adalah hasil kerja lobus frontal. Anda berlari dan tidak makan gula-gula, kerana anda mempunyai alasan logik untuk ini, yang diproses di bahagian otak ini.

Kemahuan di otak:

Kerosakan pada korteks prefrontal menyebabkan kehilangan kemahuan. Dalam psikologi, kes Phineas Gage (1848) diketahui, yang keperibadiannya berubah secara mendadak setelah kerosakan otak. Dia mulai mengutuk, dia menjadi impulsif, mulai tidak menghormati teman, mulai tidak menerima larangan dan nasihat, membuat banyak rancangan dan langsung kehilangan minat terhadapnya.

lobus frontal kiri - bertanggungjawab untuk emosi positif

"Kanak-kanak kidal", iaitu mereka yang awalnya sebelah kiri lebih aktif daripada kanan lebih positif, lebih kerap tersenyum, dll. Bayi seperti itu secara aktif meneroka dunia di sekitarnya..
Juga menarik bahawa bahagian kiri korteks bertanggungjawab untuk tugas-tugas "Saya akan", misalnya, ia membuat saya bangkit dari sofa dan pergi berlari.

dolly frontal kanan - bertanggungjawab terhadap emosi negatif. Kerosakan pada hemisfera kanan (mematikan lobus kanan) boleh menyebabkan euforia.

Eksperimen: ketika melihat gambar yang bagus, tomograf nadi menangkap perubahan pengambilan glukosa oleh otak dan mencatatkannya sebagai bintik terang dalam foto bahagian kiri otak.
Bahagian kanan korteks bertanggungjawab untuk tugas "Saya tidak akan", misalnya, membolehkan anda mengatasi keinginan untuk menghisap rokok, makan kek, dll..

pusat korteks prefrontal - "memantau" tujuan dan aspirasi seseorang. Memutuskan apa yang anda mahukan.


amandel cerebellar - reaksi emosi pelindung (termasuk "egobarrier"). Terletak di bahagian belakang otak. MM manusia tidak terlalu berbeza dengan mamalia rendah MM dan berfungsi secara tidak sedar.

Termasuk pusat kawalan yang menggerakkan badan sebagai tindak balas kepada ketakutan.

teras asas - tidak digalakkan oleh tabiat yang kita percayai dalam kehidupan seharian.

lobus temporal tengah - bertanggungjawab untuk lobus kognitif.

kuda nil

hippocampus adalah struktur di lobus temporal otak yang serupa dengan sepasang tapal kuda. Hippocampus membolehkan anda menyerap dan mengingat maklumat baru. Kajian oleh saintis menunjukkan bahawa ukuran hipokampus secara langsung berkaitan dengan tahap harga diri seseorang dan rasa kawalan terhadap kehidupan mereka sendiri.

kerosakan pada hipokampus boleh menyebabkan kejang

mendengar muzik melibatkan: kawasan pendengaran korteks serebrum, thalamus, bahagian anterior lobus parietal korteks.

Pulau Keretapi

Pulau Rayleigh - salah satu kawasan utama otak yang menganalisis keadaan fisiologi badan dan mengubah hasil analisis ini menjadi sensasi subjektif yang membuat kita bertindak, seperti bercakap atau mencuci kereta. Bahagian depan Pulau Rayleigh mengubah isyarat tubuh menjadi emosi. Kajian otak MRI menunjukkan bahawa bau, rasa, sensasi taktil, kesakitan, dan keletihan mengasyikkan Pulau Rayleigh [7].

Kawasan brock

Kawasan Broca adalah kawasan yang mengawal organ pertuturan. Untuk orang kanan, zon Broca terletak di hemisfera kiri, untuk tangan kiri - di sebelah kanan.

Sistem ganjaran otak

Perbezaan antara otak pada lelaki dan wanita

Otak lelaki dan wanita berbeza [3]:

Lelaki mempunyai fungsi motor dan fungsi spasial yang lebih baik, menumpukan perhatian lebih baik pada satu pemikiran, memproses rangsangan visual dengan lebih baik.
Wanita mempunyai daya ingatan yang lebih baik, mereka lebih beradaptasi secara sosial dan lebih baik dalam menangani beberapa perkara sekaligus. Wanita lebih mengenali mood orang lain dan menunjukkan rasa lebih empati..
Perbezaan ini disebabkan oleh susunan hubungan yang berbeza di otak (lihat gambar)

Penuaan otak manusia

Selama bertahun-tahun, kerja otak merosot. Pemikiran melambatkan dan ingatan bertambah buruk. Ini disebabkan oleh fakta bahawa neuron berkomunikasi antara satu sama lain tidak begitu cepat. Kepekatan neurotransmitter dan jumlah dendrit dikurangkan, dan kerana ini, sel-sel saraf menangkap isyarat dari jiran lebih teruk. Menyimpan maklumat untuk masa yang lama menjadi semakin sukar. Orang tua memproses maklumat lebih lama daripada orang muda.

Walau bagaimanapun, otak dapat dilatih. Kajian menunjukkan bahawa 10 pelajaran satu jam seminggu, di mana orang melatih ingatan atau bersenam dalam pertimbangan, meningkatkan kemampuan kognitif dengan ketara [7].

Pada masa yang sama, dalam tempoh 35-50 tahun, otak sangat anjal. Manusia mengatur maklumat yang terkumpul selama bertahun-tahun kehidupan. Pada masa ini, sel glial (lem otak) tumbuh di otak, zat putih yang menutupi akson, yang menyediakan hubungan antara sel. Jumlah bahan putih maksimum antara 45-50 tahun. Ini menjelaskan mengapa pada usia ini orang beralasan lebih baik daripada yang lebih muda atau lebih tua..

Gejala kekalahan lobus temporal

Semua kandungan iLive dipantau oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Dengan lesi lobus temporal, disfungsi penganalisis di atas dan sistem efferent berlaku, dan gangguan aktiviti saraf yang lebih tinggi ditunjukkan oleh disorientasi di persekitaran luaran dan kurangnya pemahaman tentang isyarat pertuturan (audnory agnosia).

Dengan lesi lobus temporal, gangguan motorik ringan atau tidak ada. Selalunya terdapat serangan pening sistemik vestibular-kortikal. Mungkin penampilan astasia-abasia (seperti dalam hal kerosakan pada lobus frontal) dengan kecenderungan jatuh ke arah yang bertentangan. Fokus jauh di lobus temporal menyebabkan kemunculan hemianopsia kuadran atas. Gejala utama prolaps dan kerengsaan lobus temporal dikaitkan dengan gangguan fungsi penganalisis.

Tanda-tanda umum patologi temporal adalah halusinasi dan kejang epilepsi dengan pelbagai aura: penciuman (kerengsaan gyrus hippocampus), rasa (fokus dekat lobula insular), pendengaran (gyrus temporal unggul), vestibular (penutupan ketiga lobus - temporal, oksipital, parietal). Dengan kekalahan jabatan mediobasal, aura viseral (epigastrik, jantung, dan lain-lain) sering diperhatikan. Fokus jauh di lobus temporal boleh menyebabkan halusinasi visual atau aura. Kejang umum dengan kehilangan kesedaran lebih sering diperhatikan dengan penyetempatan fokus di kawasan kutub lobus temporal. Penyinaran kerengsaan ke zon temporal menyebabkan gangguan paroxysmal pada aktiviti saraf yang lebih tinggi.

Gangguan mental paroxysmal dalam patologi lobus temporal merangkumi pelbagai perubahan dalam kesedaran, yang sering ditakrifkan sebagai keadaan seperti. Semasa serangan, persekitaran kelihatan sama sekali tidak asing bagi orang sakit ("tidak pernah dilihat", "tidak pernah didengar"), atau sebaliknya - lama dilihat, lama didengar.

Automatik temporal dikaitkan dengan gangguan orientasi di persekitaran luaran. Pesakit tidak mengenali jalan, rumah mereka, susunan bilik di apartmen, melakukan banyak tindakan yang nampaknya tidak bertujuan. Sambungan lobus temporal dengan struktur otak yang dalam (khususnya, dengan pembentukan retikular) menjelaskan berlakunya kejang epilepsi kecil ketika lobus ini terjejas. Kejang ini terhad kepada penutupan kesedaran jangka pendek tanpa gangguan motor (berbeza dengan kejang kecil yang berasal dari frontal).

Lobus temporal (terutamanya pembahagian mediobasal mereka) berkait rapat dengan hipotalamus diencephalon dan pembentukan retikular, oleh itu, sekiranya terdapat lesi lobus temporal, gangguan vegetatif-viseral sangat kerap timbul, yang akan dibincangkan dalam bahagian lesi bahagian anggota badan otak.

Lesi lobus temporal, bahagian posterior gyrus temporal unggul (zon Wernicke) menyebabkan terjadinya afasia deria atau jenisnya (amnestic, afasia semantik). Gangguan dalam bidang emosi (kemurungan, kegelisahan, ketidakupayaan emosi dan penyimpangan lain) juga sering berlaku. Ingatannya juga hancur. W. Penfidd (1964) percaya bahawa lobus temporal bahkan merupakan "pusat ingatan." Namun, fungsi memori dilakukan oleh seluruh otak (misalnya, praksis, yaitu, "memori" untuk tindakan yang berkaitan dengan lobus parietal dan frontal, "memori" untuk mengenali gambar visual dengan lobus oksipital). Ingatan dengan kerosakan pada lobus temporal terganggu terutamanya disebabkan oleh sambungan lobus ini dengan banyak penganalisis. Di samping itu, ingatan manusia sebahagian besarnya lisan, yang juga dikaitkan dengan fungsi terutamanya lobus temporal otak.

Sindrom lesi tempatan lobus temporal

I. Pembahagian medial yang lebih rendah (amigdala dan hippocampus)

II. Tiang Depan (kerosakan dua hala)

  1. Sindrom Kluver-Bussy (Kluver-strongucy)
    • agnosia visual
    • tingkah laku penyelidikan lisan
    • gangguan emosi
    • hiperseksual
    • penurunan aktiviti motor
    • "Hypermetamorphosis" (sebarang rangsangan visual mengganggu)

III. Jabatan Lateral Bawah

  1. Hemisfera dominan
    • Afasia deria transkortikal
    • Afasia amnestic (nominal)
  2. Hemisfera tidak dominan
    • Kemerosotan pengiktirafan meniru ekspresi emosi.

IV. Jabatan Lateral Atas

  1. Hemisfera dominan
    • Pekak verbal "Murni"
    • Afasia deria
  2. Hemisfera tidak dominan
    • deria amusia
    • aposodi deria
  3. Lesi dua hala
    • Agnosia pendengaran
    • Hemianopsia Kuadran Atas Kontralateral

V. Kerosakan tidak setempat

  1. Halusinasi pendengaran
  2. Halusinasi visual yang kompleks

VI. Fenomena epilepsi (terutamanya medial rendah)

1. Manifestasi interictal (item berikut 1 hingga 6, ditambah a. Atau b.)

  1. Pengaruh berlebihan
  2. Kecenderungan untuk pengalaman transendental ("penglihatan kosmik")
  3. Kecenderungan untuk perincian dan ketelitian
  4. Idea paranoid
  5. Hiperseksualiti
  6. Keagamaan yang tidak normal
    • Fokus epilepsi hemisfera kiri
    1. Kecenderungan untuk pembentukan idea yang tidak biasa
    2. Paranoia
    3. Rasa meramalkan nasib anda
    • Fokus epilepsi hemisfera kanan
    1. Gangguan emosi (kesedihan, semangat tinggi)
    2. Penggunaan mekanisme perlindungan penolakan

2. Manifestasi Iktal

  1. Rasa halus dan penciuman penciuman
  2. Visual dan penipuan perasaan yang lain (deja vu, dll.)
  3. Kejang psikomotor (pelbagai kejang kompleks bahagian temporal lobar)
  4. Gangguan vegetatif

I. Pembahagian medial yang lebih rendah (amigdala dan hippocampus)

Kerosakan ingatan (amnesia) adalah antara manifestasi kerusakan lobus temporal yang paling khas, terutamanya bahagian medial bawahnya..

Kerosakan dua hala pada bahagian dalam lobus temporal (kedua-dua hippocampi) membawa kepada amnesia global. Dengan penyingkiran lobus temporal kiri dan kejang yang berasal dari lobus temporal kiri, kekurangan ingatan verbal berkembang (yang selalu menjadi lebih ketara dengan penglibatan hippocampus). Kerosakan pada cuping temporal yang betul menyebabkan gangguan ingatan terutamanya pada maklumat bukan lisan (wajah, angka tidak bermakna, bau, dll.).

II. Tiang Depan (kerosakan dua hala)

Kerosakan tersebut disertai dengan perkembangan sindrom Kluver-Bussy. Yang terakhir jarang berlaku dan menunjukkan sikap tidak peduli, ketidakpedulian dengan penurunan aktiviti motorik, kebutaan mental (visual agnosia), peningkatan aktiviti seksual dan oral, hiperaktif terhadap rangsangan visual (sebarang rangsangan visual mengganggu).

III. Jabatan Lateral Bawah

Lesi hemisfera dominan, yang membawa kepada fokus pada lobus temporal kiri orang kanan, ditunjukkan oleh gejala afasia deria transkortikal. Dengan lesi yang terletak di kawasan temporal posterior dengan penglibatan lobus parietal bawah, kemampuan untuk menentukan "nama objek" (amasia atau afasia nominal).

Kekalahan hemisfera yang tidak dominan, selain kemerosotan fungsi mnemonik bukan lisan, disertai dengan kemerosotan pengiktirafan ekspresi emosi wajah.

IV. Jabatan Lateral Atas

Kekalahan wilayah ini (bahagian posterior gyrus temporal unggul, wilayah Wernicke) di hemisfera dominan menyebabkan hilangnya kemampuan untuk memahami pertuturan (tuli lisan) "tulen". Dalam hal ini, kawalan terhadap pertuturan mereka sendiri juga tidak berlaku: afasia deria berkembang. Kadang-kadang, sekiranya berlaku kerosakan pada hemisfera kiri (dominan dalam pertuturan), persepsi suara dan diskriminasi fonem (pengenalan fonem) lebih banyak terganggu di telinga kanan daripada di sebelah kiri.

Kekalahan jabatan-jabatan ini di hemisfera yang tidak dominan membawa kepada pelanggaran diskriminasi bunyi bukan lisan, nada dan nada mereka (amusia sensori), serta kemerosotan diskriminasi penyuaraan emosi yang halus (aposodori deria).

Kerosakan dua hala pada kedua-dua kawasan pendengaran utama (Geschli gyrus) boleh menyebabkan agnosia pendengaran (pekak kortikal). Agnosia pendengaran berkembang..

Melibatkan gelung optik (di sekitar tanduk temporal ventrikel lateral) boleh menyebabkan hemianopsia kuadran atas kontralateral atau hemianopsia homonim lengkap. Kecederaan dua hala yang melibatkan korteks asosiatif oksipital boleh menyebabkan agnosia objek.

Penilaian estetik objek yang dilihat secara visual mungkin terganggu jika lobus temporal kanan rosak.

V. Kerosakan tidak setempat

Halusinasi pendengaran dan halusinasi visual yang kompleks (serta penciuman dan gustatory), serta gejala autonomi dan pernafasan dalam bentuk tanda-tanda klinikal yang berbeza, terutama diperhatikan pada aura kejang epilepsi..

VI. Fenomena epilepsi (terutamanya medial rendah).

Perubahan keperibadian dan mood sebagai manifestasi interictal yang berterusan pada pesakit dengan epilepsi lobus temporal mencerminkan kesan penyakit yang mendasari yang menyebabkan kerosakan pada lobus temporal atau kesan pelepasan epilepsi pada struktur otak yang dalam. Perubahan tersebut termasuk: afeksi berlebihan, kecenderungan untuk pengalaman transendental ("penglihatan kosmik"), kecenderungan untuk perincian dan ketelitian, kekakuan afektif dan idea paranoid, hiperseksualiti, keagamaan yang tidak normal. Pada masa yang sama, fokus hemisfera kiri menyebabkan gangguan ideatif, dan fokus hemisfera kanan - afektif emosi.

Manifestasi Iktal sangat pelbagai. Halusinasi pendengaran, penciuman dan gustatory biasanya merupakan gejala awal (aura) kejang epilepsi. Aura penciuman juga boleh disebabkan (kurang kerap) oleh kejang lobar.

Halusinasi visual di sini lebih kompleks (deja vu dan lain-lain) daripada dengan rangsangan korteks visual (oksipital).

Kejang separa kompleks lobus temporal sangat pelbagai. Automatik - manifestasi kejang motor yang tidak kejang - hampir selalu disertai dengan gangguan kesedaran. Mereka boleh bertahan (pesakit mengulangi aktiviti yang dia mulakan sebelum penyitaan) atau ditunjukkan oleh tindakan baru. Automata dapat diklasifikasikan menjadi sederhana (misalnya, pengulangan pergerakan asas seperti mengunyah dan menelan) dan interaktif. Yang terakhir ini ditunjukkan oleh tindakan terkoordinasi, yang mencerminkan interaksi aktif pesakit dengan orang lain.

Jenis penyitaan lain adalah sinkop lobar temporal. Yang terakhir ini ditunjukkan oleh kejatuhan pesakit seolah-olah pingsan (dengan atau tanpa aura khas dari kejang temporal). Kesedaran biasanya hilang dan dalam tempoh postictal, pesakit biasanya keliru atau terpana. Dalam setiap jenis automatik ini, pesakit mengurangkan apa yang berlaku semasa penyitaan. Pelepasan konvensional dalam serangan seperti itu, sebagai peraturan, melampaui lobus temporal di mana mereka bermula. Sebelum aktiviti motor disita, tanda awal dalam bentuk "tatapan berhenti" khas adalah sangat ciri.

"Serangan penurunan" epilepsi juga boleh berlaku pada sawan separa asal bukan temporal atau pada kejang umum primer.

Ucapan iktal sering diperhatikan dengan kejang separa kompleks. Dalam lebih daripada 80% kes, sumber pelepasan berasal dari lobus temporal yang tidak dominan (kanan). Sebaliknya, afasia postictal adalah tipikal fokus pada lobus temporal yang dominan..

Pose distonik di lengan atau kaki, yang berlawanan dari lobus temporal yang sesuai, dapat diperhatikan dengan kejang separa yang kompleks. Mereka mungkin disebabkan oleh penyebaran pelepasan kejang ke ganglia basal..

Jeritan klonik di wajah sering muncul secara sepihak kepada fokus epilepsi lobus temporal. Manifestasi somatomotor lain dari kejang temporal (tonik, klonik, postural), muncul pada peringkat berikutnya dari kejang, menunjukkan penglibatan ictal struktur otak lain. Kejang seperti itu sering menjadi umum kedua..

Perubahan dalam mood atau kesan adalah kejang temporal. Emosi yang paling biasa adalah ketakutan, yang boleh berkembang sebagai gejala pertama dari kejang (khas penglibatan amigdala). Dalam kes seperti itu, disertai dengan gejala autonomi khas dalam bentuk pucat, takikardia, hiperhidrosis, perubahan murid dan piloerection. Rangsangan seksual kadang-kadang muncul pada fasa awal kejang.

Kandungan kesedaran dalam penyitaan mungkin terganggu oleh jenis deja vu, pemikiran paksa, depersonalisasi dan gangguan persepsi masa (ilusi peristiwa yang dipercepat atau diperlahankan).

Semua perkara di atas dapat diringkaskan dengan cara lain, pertama menunjukkan senarai sindrom neurologi utama kerosakan pada lobus temporal, dan kemudian menyenaraikan ciri fenomena epilepsi dari penyetempatan ini.

A. Senarai sindrom yang dikesan mengalami kerosakan pada lobus kanan, kiri dan kedua-dua temporal.

I. Mana-mana (kanan atau kiri) lobus temporal.

  1. Pelanggaran pengenalan dan diskriminasi penciuman
  2. Paresis wajah bawah kontralateral dengan senyuman spontan
  3. Kecacatan medan visual, terutamanya dalam bentuk hemianopsia kuadran atas tidak konsisten.
  4. Peningkatan ambang pendengaran untuk bunyi frekuensi tinggi dan pendengaran pendengaran pada telinga kontralateral.
  5. Penurunan aktiviti seksual.

II. Lobus temporal yang tidak dominan (kanan).

  1. Kemerosotan fungsi ingatan bukan lisan
  2. Kemerosotan diskriminasi bunyi bukan lisan, nada dan nada mereka, kemerosotan diskriminasi penyuaraan emosi.
  3. Memburukkan lagi diskriminasi insentif penciuman.
  4. Masalah penglihatan.

III. Lobus temporal yang dominan (kiri).

  1. Kerosakan ingatan verbal
  2. Kerosakan pengenalan fonem, terutama telinga kanan
  3. Dysnomia (dysnomia).

IV. Kedua-dua lobus temporal.

  1. Amnesia global
  2. Sindrom Clover-Buxi
  3. Agnosia visual
  4. Pekak Kortikal.
  5. Agnosia pendengaran.

B. Ciri-ciri fenomena epilepsi dari penyetempatan temporal fokus epilepsi.

I. Tiang anterior dan bahagian dalam (termasuk hippocampus dan amigdala) lobus temporal.

  1. Ketidakselesaan epigastrik
  2. Loya
  3. Awal "pandangan berhenti"
  4. Automatik sederhana (lisan dan lain-lain)
  5. Manifestasi vegetatif (pucat, kilat panas, gemuruh di perut, murid melebar, dll.). Lebih biasa dengan fokus epilepsi di lobus temporal kanan.
  6. Takut atau panik
  7. Kekeliruan
  8. Dejavu.
  9. Penyuaraan.
  10. Penahan pernafasan.

II. Bahagian belakang dan sisi lobus temporal.

  1. Mood berubah
  2. Halusinasi pendengaran
  3. Halusinasi dan ilusi spasial visual.
  4. Afasia iktal dan postictal.
  5. Ucapan ictal semasa (biasanya dengan tumpuan di hemisfera yang tidak dominan).
  6. Disorientasi iktal atau postictal.
  7. Hentian pertuturan iktal (fokus epilepsi pada gyrus temporal bawah hemisfera dominan).

III. Fokus epilepsi yang tidak dapat dilokalkan di lobus temporal.

  1. Dystonic berpose pada anggota badan yang bertentangan
  2. Penurunan aktiviti motor pada anggota badan yang bertentangan semasa automatisme.

Fungsi otak

Otak adalah pusat kawalan yang kuat yang menghantar arahan ke seluruh badan dan memantau perkembangannya. Terima kasih kepadanya bahawa kita melihat dunia dan dapat berinteraksi dengannya. Apa jenis otak yang dimiliki oleh orang moden, akal, pemikirannya, adalah hasil dari jutaan tahun evolusi manusia yang berterusan, strukturnya unik.

Otak dicirikan oleh pembahagian menjadi zon, yang masing-masing mengkhususkan diri dalam pelaksanaan fungsi khasnya. Penting untuk mempunyai maklumat mengenai fungsi apa yang dilakukan oleh setiap zon. Kemudian anda dapat dengan mudah memahami mengapa gejala tertentu muncul dalam penyakit umum seperti penyakit Parkinson, Alzheimer, strok, dan lain-lain. Gangguan dapat diatur secara perubatan, serta menggunakan latihan khas, fisioterapi.

Otak secara struktural terbahagi kepada:

Masing-masing mempunyai peranannya yang tersendiri..

Pada embrio, kepala berkembang lebih cepat daripada bahagian badan yang lain. Dalam embrio bulanan, ketiga-tiga bahagian otak dapat dilihat dengan mudah. Selama periode ini mereka muncul "gelembung otak". Otak bayi yang baru lahir adalah sistem yang paling maju di dalam badannya.

Para saintis mengaitkan otak belakang dan otak tengah dengan struktur yang lebih kuno. Di bahagian inilah fungsi yang paling penting diberikan - menjaga pernafasan dan peredaran darah. Batasan fungsi mereka mempunyai pemisahan yang jelas. Setiap gyrus menjalankan tugasnya. Semakin jelas alur selama pengembangan, semakin banyak fungsi yang dapat dipenuhi. Tetapi bahagian depan menyediakan semua yang menghubungkan kita dengan persekitaran luaran (ucapan, pendengaran, ingatan, kemampuan berfikir, emosi).

Dipercayai bahawa otak wanita lebih kecil daripada otak lelaki. Data penyelidikan perkakasan moden, khususnya pada tomograf, tidak mengesahkan ini. Definisi sedemikian boleh disebut sebagai salah. Otak orang yang berlainan mungkin berbeza dari segi ukuran, berat badan, tetapi ini tidak bergantung pada jantina.

Mengetahui struktur otak, anda dapat memahami mengapa penyakit tertentu muncul, dan bergantung kepada apa gejala mereka..

Secara struktural, otak terdiri daripada dua hemisfera: kanan dan kiri. Secara luaran, mereka sangat serupa dan saling berkaitan dengan sebilangan besar serat saraf. Bagi setiap orang, satu pihak dominan, untuk orang kanan - kiri, dan untuk orang kidal - kanan.

Empat lobus otak juga dibezakan. Anda dapat mengesan bagaimana fungsi saham dibezakan dengan jelas.

Apa sahamnya

Korteks serebrum mempunyai empat lobus:

Setiap cuping mempunyai sepasang. Kesemuanya bertanggungjawab menjaga fungsi penting tubuh dan bersentuhan dengan dunia luar. Sekiranya berlaku kecederaan, keradangan atau penyakit otak, fungsi kawasan yang terjejas mungkin hilang sepenuhnya atau sebahagiannya..

Depan

Lobus ini memiliki lokasi depan, mereka menempati dahi. Kami akan mengetahui apakah lobus frontal bertanggungjawab. Lobus frontal otak bertanggungjawab untuk menghantar arahan ke semua organ dan sistem. Mereka secara kiasan disebut "pos arahan". Anda boleh menyenaraikan semua fungsinya untuk masa yang lama. Pusat-pusat ini bertanggungjawab untuk semua tindakan dan memberikan kualiti manusia yang paling penting (inisiatif, kemerdekaan, harga diri yang kritikal, dll.). Dengan kekalahan mereka, seseorang menjadi riang, berubah, cita-citanya tidak masuk akal, dia terdedah kepada lelucon yang tidak sesuai. Gejala seperti itu mungkin menunjukkan atrofi lobus frontal, yang menyebabkan pasif, yang mudah disalah anggap sebagai kemalasan..

Setiap bahagian mempunyai bahagian yang dominan dan tambahan. Bahagian dominan dengan tangan kanan akan menjadi kawasan kiri dan sebaliknya. Sekiranya anda memisahkannya, lebih mudah untuk memahami fungsi apa yang ditugaskan ke kawasan tertentu.

Ia adalah lobus frontal yang mengatur tingkah laku manusia. Bahagian otak ini menghantar arahan yang tidak membenarkan tindakan antisosial tertentu dilakukan. Sangat mudah untuk diperhatikan bagaimana kawasan ini terjejas pada pesakit demam. Batasan dalaman dimatikan, dan seseorang tanpa lelah dapat menggunakan bahasa kotor, membiarkan kekaburan, dll..

Lobus frontal otak juga bertanggungjawab untuk merancang, mengatur tindakan sukarela, dan menguasai kemahiran yang diperlukan. Terima kasih kepada mereka, tindakan yang pada mulanya kelihatan sangat kompleks, dari masa ke masa, dibawa ke automatisme. Tetapi apabila kawasan-kawasan ini rosak, seseorang melakukan tindakan setiap saat seolah-olah dari awal, sementara automatisme tidak dihasilkan. Pesakit seperti itu lupa cara pergi ke kedai, cara memasak, dll..

Sekiranya terdapat kerosakan pada lobus frontal, ketekunan dapat diamati, di mana pesakit benar-benar terpaku untuk melakukan tindakan yang sama. Seseorang dapat mengulangi perkataan, frasa yang sama atau mengalihkan objek tanpa tujuan.

Di lobus frontal terdapat lobus utama, dominan, paling sering kiri. Berkat kerjanya, ucapan, perhatian, pemikiran abstrak disusun.

Ia adalah lobus frontal yang bertanggungjawab menjaga tubuh manusia dalam kedudukan tegak. Pesakit dengan kekalahannya berbeza dengan postur bongkahan dan gaya berjalan yang lemah..

Sementara

Mereka bertanggungjawab untuk mendengar, mengubah suara menjadi gambar. Mereka memberikan persepsi pertuturan dan komunikasi secara umum. Lobus temporal otak yang dominan membolehkan anda mengisi makna perkataan yang anda dengar, untuk memilih leksema yang diperlukan untuk menyatakan pemikiran anda. Tidak dominan membantu mengenali intonasi, menentukan ekspresi wajah manusia.

Bahagian temporal anterior dan tengah bertanggungjawab untuk deria bau. Sekiranya hilang pada usia tua, ini mungkin menandakan penyakit Alzheimer yang baru lahir..

Hippocampus bertanggungjawab untuk ingatan jangka panjang. Dialah yang menyimpan semua kenangan kita.

Sekiranya kedua-dua lobus temporal terjejas, seseorang tidak dapat menyerap gambar visual, menjadi tenang, dan seksualitasnya hilang.

Parietal

Untuk memahami fungsi lobus parietal, penting untuk memahami bahawa sisi dominan dan tidak dominan akan melakukan tugas yang berbeza..

Lobus parietal otak yang dominan membantu merealisasikan alat keseluruhan melalui bahagiannya, strukturnya, susunannya. Terima kasih kepadanya, kami dapat memasukkan bahagian-bahagian individu secara keseluruhan. Sangat menunjukkan ini adalah kemampuan membaca. Untuk membaca perkataan, anda perlu menambahkan huruf menjadi satu keseluruhan, dan dari perkataan anda perlu membuat frasa. Nombor juga dimanipulasi..

Lob parietal membantu mengaitkan pergerakan individu ke dalam aksi penuh. Dengan gangguan fungsi ini, apraxia diperhatikan. Pesakit tidak dapat melakukan tindakan asas, misalnya, tidak dapat berpakaian. Ini berlaku dengan penyakit Alzheimer. Seseorang hanya lupa bagaimana membuat pergerakan yang betul..

Kawasan yang dominan membantu merasakan badan anda, untuk membezakan antara sisi kanan dan kiri, untuk menghubungkan bahagian dan keseluruhannya. Peraturan sedemikian terlibat dalam orientasi spasial..

Bahagian yang tidak dominan (untuk orang kanan, betul) menggabungkan maklumat yang berasal dari lobus oksipital dan membolehkan dunia dirasakan dalam mod tiga dimensi. Sekiranya lobus parietal yang tidak dominan terganggu, agnosia visual mungkin muncul di mana seseorang tidak dapat mengenali objek, landskap dan juga wajah.

Lobus parietal terlibat dalam persepsi kesakitan, sejuk, panas. Fungsinya juga memberikan orientasi di ruang angkasa.

Occipital

Di lobus oksipital, maklumat visual diproses. Dengan bahagian otak inilah kita benar-benar "melihat". Mereka membaca isyarat yang datang dari mata. Lobus oksipital bertanggungjawab untuk memproses maklumat mengenai bentuk, warna, pergerakan. Kemudian lobus parietal mengubah maklumat ini menjadi gambar tiga dimensi.

Sekiranya seseorang tidak lagi mengenali objek yang dikenali atau orang yang disayangi, ini mungkin menandakan pelanggaran lobus oksipital atau temporal otak. Dalam sejumlah penyakit, otak kehilangan kemampuannya untuk memproses isyarat yang diterima.

Bagaimana hemisfera serebrum bersambung

Hemisfera menghubungkan corpus callosum. Ini adalah pleksus gentian saraf yang besar di mana isyarat dihantar di antara hemisfera. Juga, lekatan terlibat dalam proses penyambungan. Terdapat komisur belakang, depan, atas (commissure lengkungan). Organisasi sedemikian membantu membahagikan fungsi otak antara lobus individu. Ciri ini telah dikembangkan selama bertahun-tahun evolusi berterusan..

Pengeluaran

Jadi, setiap jabatan memikul beban fungsinya sendiri. Sekiranya bahagian yang terpisah menderita kerana kecederaan atau penyakit, zon lain mungkin mengambil sebahagian fungsinya. Dalam psikiatri, banyak bukti telah terkumpul mengenai pengagihan semula seperti itu.

Penting untuk diingat bahawa otak tidak dapat berfungsi sepenuhnya tanpa nutrien. Diet harus dibezakan dengan pelbagai produk dari mana sel saraf akan menerima bahan yang diperlukan. Ia juga penting untuk meningkatkan bekalan darah ke otak. Dia difasilitasi oleh sukan, berjalan di udara segar, sejumlah rempah dalam makanan.

Sekiranya anda ingin mengekalkan fungsi otak sepenuhnya sehingga usia tua, anda harus mengembangkan kemampuan intelektual anda. Para saintis mencatat corak ingin tahu - orang yang mempunyai tenaga intelektual kurang rentan terhadap penyakit Alzheimer dan Parkinson. Rahsia, menurut pendapat mereka, terletak pada kenyataan bahawa dengan peningkatan aktiviti otak di hemisfera, hubungan baru antara neuron sentiasa dibuat. Ini memastikan perkembangan tisu yang berterusan. Sekiranya penyakit ini menyerang sebahagian otak, zon tetangganya dapat dengan mudah mengambil alih fungsinya..

Perwatakan buruk? Periksa lobus temporal

Helo pembaca sekalian! Masanya telah tiba untuk terus membincangkan pengalaman pemulihan saraf, pengetahuan praktikal mengenai otak kita, seperti mana kita berada. Kita adalah otak kita. Kita berfikir dengan otak, kita merasa dengan otak, kita mahu dengan otak. Semua tindakan kita, didorong oleh angin motif, digerakkan oleh tisu saraf 1.5 kilogram, iaitu otak, adakah anda dan saya. Oleh itu, adalah bodoh untuk memisahkan otak dari diri kita sendiri dan membicarakannya sebagai sejenis organ hodoh yang menghalang kita daripada hidup. Otak sangat membantu kita. Ini adalah komputer jiwa kita, dan agar berfungsi seluas mungkin dengan kebaikan hidup kita, kita mesti menjaganya dengan penuh kasih sayang. Ini akan mengenai lobus temporal otak: hemisfera yang dominan dan tidak dominan.

Lobus temporal melakukan pelbagai fungsi, dibahagi dengan hemisfera. Jadi, biasanya hemisfera kiri utama bertanggungjawab untuk:

  • Pemahaman bahasa dan pengenalan pertuturan;
  • Ingatan jangka panjang dan jangka pendek;
  • Keseimbangan emosi '
  • Menyimpan maklumat audio, pemprosesannya;
  • Ingatan peristiwa yang kompleks dan pemprosesan maklumat visual (proses pemikiran yang kuat).

Seperti yang anda lihat, hemisfera kiri kita adalah linguistik. Pusat bahasa terletak di hemisfera yang dominan.

Di sini saya ingin perhatikan bahawa berfikir adalah pemikiran yang tidak sopan dengan dahi yang mengerutkan kening (walaupun ini berlaku), dan dengan sendirinya pemikiran adalah penciptaan objek intelektual yang kompleks dari objek dengan lebih mudah. Dan pemprosesan maklumat secara visual adalah proses yang sama. Otak memproses sebilangan besar objek yang tersebar di antara mereka: mengenakan cacat penglihatan satu sama lain, menutupi tempat buta kita, jika tidak, kita akan melihat di tengah-tengah segala yang kita lihat lubang; mengumpulkan gambar warna objek, menentukan tahap tepu, kehangatan, jarak, ukuran, pergerakan, dan semua ini dilakukan dalam beberapa saat. Bayangkan berapa banyak operasi yang dilakukan otak dalam milisaat untuk memproses dan mengumpulkan aliran maklumat yang berbeza. Dan itu juga berfikir. Seperti kami bersama anda.

Bagi hemisfera kanan, yang selalunya tidak dominan, ia bertanggungjawab untuk:

  • Pengiktirafan ekspresi wajah;
  • Pengiktirafan intonasi suara;
  • Pengiktirafan irama;
  • Menyimpan maklumat visual.

Sekiranya masalah timbul di kedua-dua belahan, maka kita akan melihat:

  1. manifestasi amnesia;
  2. sakit perut tanpa sebab fisiologi utama dan sakit kepala;
  3. kegelisahan ketakutan secara tiba-tiba dan kegelisahan yang tidak masuk akal;
  4. gangguan visual atau visual, persepsi deria yang tidak normal;
  5. deja vu - sensasi yang sudah dilihat atau jama vu - sensasi yang tidak pernah dilihat;
  6. serangan dan pening;
  7. keterlaluan terhadap isu moral dan dogma agama;
  8. verbosity dalam penulisan;
  9. kekejangan.

Seperti yang kita lihat, banyak gejala yang disenaraikan di sini sebelumnya dianggap sebagai psikologi semata-mata dan percubaan rawatannya tidak membawa hasil yang signifikan. Setelah kami memahami masalah neurofisiologi keadaan ini, kami dapat maju dengan serius dalam cara mempengaruhi keadaan otak dan mengembalikan orang-orang seperti itu ke kehidupan yang penuh. Pelanggaran lobus temporal adalah perkara biasa.

Mereka terletak di bahagian otak kita yang rentan - di fossa, di belakang orbit dan di belakang tulang temporal. Dan di dinding depan rongga terdapat tepi tajam tulang sphenoid yang menonjol, yang mencederakan lobus frontal walaupun dengan kecederaan ringan, belum lagi pukulan yang serius. Dan kerana lobus frontal terletak di lubang yang dikelilingi oleh pembentukan tulang seperti itu di semua sisi, ia rosak dari pukulan dari kedua sisi. Walaupun dari memukul bola di kepala. Secara umum, yang paling rentan di otak kerana lokasinya yang berkaitan dengan tulangnya adalah: cingulate gyrus, prefrontal cortex, temporal lobus. Dan bidang yang sama memainkan peranan yang paling penting dalam pemikiran dan tingkah laku kita..

Ngomong-ngomong, di piring ini keadaan otak saya setahun selepas kecederaan dan 7 tahun kemudian:

Jabatan otak

2013

2019

Disfungsi lobus frontal

17

Hiperaktif gyrus cingulate anterior

sebelas

Hiperaktif sistem limbik dalam

Hiperaktifan ganglia basal

Disfungsi lobus temporal

8

Gejala masalah cerebellar

Ini supaya anda memahami betapa seriusnya kecederaan, genetik, mabuk, jangkitan mempengaruhi fungsi semua sistem otak kita. Dan pembetulan otak adalah proses yang sangat panjang dan sukar jika anda tidak mempunyai akses kepada pakar dan tidak mengetahui mengenai terapi vitamin untuk pemulihan otak bukan perubatan. Klasifikasi kecederaan otak dalam pemeriksaan perubatan forensik Rusia tidak mengambil kira keadaan dan akibat yang akan berlaku. Tafsiran yang terlalu buruk mengenai tahap kecederaan otak dalam perubatan domestik dan keseluruhan sistem kehakiman. Saya tidak akan bosan mengulangi ini, begitu juga dengan kemunduran perubatan di Rusia selama 60 tahun. Semua yang boleh dikatakan oleh pakar neurologi dan psikoterapis yang tidak mengetahui mengenai keadaan neurosains semasa (sebilangan besar) adalah "kecederaan serius, tentu saja, semuanya akan berlalu dari masa ke masa." Cuma, kebenarannya adalah bahawa tidak ada yang akan berlalu dengan masa tanpa pembetulan pelanggaran. Seorang lelaki akan menderita sepanjang hidupnya, sepanjang hidupnya menderita dan melakukan kesilapan.

Mengenai masalah pendidikan, kekurangan kuasa undang-undang, masalah ekonomi negara saya cadangkan untuk melihat laporan ini

Sekarang kita tahu bahawa hemisfera yang dominan adalah linguistik. Dan bahasa adalah perbezaan utama kita dari haiwan. Tidak sama sekali kepintaran kita. Adalah menjadi kesalahan untuk menganggap haiwan sebagai makhluk bodoh dan primitif. Pemenang Nobel Perancis de Waal dalam bukunya yang terkenal, Apakah Kita Cukup Cerdas untuk Menentukan Pikiran Binatang? dengan cemerlang menunjukkan cara berfikir haiwan yang baru sekarang kita dikenali kerana memahami.

Bahasa membolehkan kita menyampaikan tindakan dan tindakan kita kepada orang lain, berkongsi pengalaman, perasaan, berkomunikasi dan membina interaksi sosial yang kompleks. Simpan untuk generasi akan datang kisah, penemuan, pengetahuan mereka. Keupayaan untuk melihat dan mengenali bahasa, teks akan bergantung pada kerja otak temporal otak kita. Terima kasih kepadanya, kami dapat mendengar dengan jelas apa yang diberitahu oleh orang lain. Selanjutnya, lobus temporal memungkinkan kita menghafal, membaca dan memasukkan hafalan ke dalam objek intelektual yang kompleks.

Pelanggaran di bahagian otak ini menyebabkan masalah komunikasi, salah faham mengenai niat orang itu, kesukaran untuk mengenali teks yang ditulis. Keupayaan untuk mengingat juga menderita. Dan apa yang boleh menjadi lebih mahal daripada kenangan peristiwa gembira yang penuh dengan cahaya, kebahagiaan, kehangatan. Dalam hidup kita, tentu saja, ada saat-saat yang tidak menyenangkan, penderitaan, kenangan menyakitkan yang menyebabkan kita merasa jengkel dan kesakitan yang tidak tertahankan, tetapi ini semua menjadikan kita siapa kita. Dan ini adalah keadaan kita yang paling berharga. Tetapi di sini anda tidak perlu menipu diri sendiri. Dengan pelanggaran, kebetulan seseorang hanya melakukan apa yang dia ingat pengalaman negatif masa lalu, memproyeksikannya pada semua aspek kehidupannya, yang tidak memungkinkan dia menilai dengan tepat tentang apa yang sedang berlaku, untuk membina hubungan sosial yang kompleks dan harmoni. Contohnya, salah seorang kenalan saya, saya akan memanggilnya Katya, tidak memelihara lelaki selama 5 tahun. Dia masih ingat perpisahan yang menyakitkan, cinta yang hancur, dan diseksa oleh kesepian dan ketakutan setiap hari, memproyeksikan pengalaman lamanya ke lelaki baru yang ingin menjalin hubungan dengannya. Sudah tentu, dalam keadaan ini, tidak ada yang tinggal bersamanya. Tetapi Katya tidak mahu mendengarkan pakar dan berusaha menyelesaikan masalahnya. Otaknya mendapati ia tidak perlu diberi perhatian. Dia tidak mahu mengubah dirinya.

Hemisfera kiri lobus temporal juga bertanggungjawab terhadap mood emosi, atau lebih tepatnya, untuk mengekalkan kestabilannya - keseimbangan, jika anda mahu. Di dunia kita, terlalu banyak yang mengadu tentang ketidakstabilan keseimbangan emosi mereka, mood positif, tanpa mengira keadaan yang menimpa mereka. Tetapi keseimbangan emosi adalah komponen yang sangat penting untuk pengembangan persepsi yang stabil, keperibadian yang stabil, watak yang stabil.

Semakin baik lobus temporal, semakin tenang yang anda rasakan, dan reaksi dan tingkah laku anda memberikan ramalan yang jelas. Plat di atas menunjukkan bagaimana, di sebalik kesukaran pada tahun 2019, lobus temporal saya sangat "terguncang". Ini juga disebabkan oleh kemerosotan bekalan darah ke otak - tinnitus yang disebabkan oleh kekejangan otot ketika saya membuat tempat pelancongan dari pagi hingga malam untuk "pasangan" (kepercayaan pada orang jarang memainkan peranan yang baik bagi saya). Dia mula menjadi bodoh, kurang memahami apa yang mereka katakan kepada saya dan apa yang saya baca. Saya agak berfikir, tetapi untuk memahami masalahnya dengan sukar. Saya hampir dibanjiri dari tempat kerja.

Hanya dengan menghubungi pakar kineiologi untuk mendapatkan pertolongan, saya dapat memperbaiki keadaan, dan untuk pertama kalinya dalam 3 tahun saya dapat tidur dengan tenang, dan pemikir membenarkan saya menyelesaikan masalah yang kompleks dalam masa yang singkat. Kelahiran semula yang betul. Dan keadaan psikofizik bertambah baik. Tetapi kesesakan hidung tidak dapat dihilangkan.

Untuk tujuan ini, saya pergi ke gim untuk meregangkan vertebra serviks dengan latihan birch. Ia menyelaraskan vertebra serviks dengan baik. Sudah tentu, saya mengeluarkan hidung tersumbat, menghilangkan rasa pening, tetapi saya mendapat suara lagi, atau lebih tepat lagi, deringan di telinga kanan saya - setelah 6 hari saya mula "menjadi gila." Peluh ketiak dikeluarkan hanya selama seminggu. Peluh berterusan juga mula menghantui saya setelah mengalami kecederaan dan saya tidak dapat mengalahkannya dalam jangka masa yang lama. Terdapat cadangan doktor mengenai perlunya kursus akupunktur. Pada bulan Oktober, saya telah merancang pemeriksaan menyeluruh terhadap badan, termasuk kolonoskopi kawalan. Saya masih ingat bagaimana para bailif menolak untuk mengurangkan ukuran simpanan saya kerana terbang ke FEFU untuk segera menghilangkan adenoma usus prakanker ketika tidak ada pakar di Kamchatka. Itulah asas negara dan politik pembunuhan beramai-ramai. Negara ini lebih cenderung membunuh daripada hidup.

Pemeriksaan perubatan dan x-ray leher dengan punggung bawah dilalui. Retrolisthesis sembuh, setelah setahun menjalani terapi senaman di rumah. X-ray leher menunjukkan subluksasi vertebra C-1 pertama dengan putaran. Saya menjalani rawatan di kiropraktor. Saya gembira kerana selama 7 tahun, kelengkungan tulang belakang serviks hampir disamakan. Masih boleh mengalahkan tinnitus dan berpeluh sepenuhnya.

Dan saya juga melihat bagaimana, dengan latar belakang pengambilan kompleks mineral ProBalance secara berkala, latar belakang emosi saya menjadi lebih stabil, dan tindakan saya menjadi lebih bijaksana, bermakna. Tetapi pada masa yang sama, ketidakseimbangan itu tidak sesuai untuk penggunaan jangka panjang untuk badan saya. Secara amnya saya adalah jenis yang jarang berlaku dan tidak ada pengecualian di sini. ProBalance menyebabkan hipertonik di seluruh badan. Vitamin sejuk. tetapi tidak untuk badan saya.

Bagi lobus temporal yang betul, semua perkara di sini juga ringkas dan rumit. Dia bertanggung jawab untuk mengenali ekspresi wajah, nada suara, kemampuan untuk mendengar muzik, dan mengenali gambar visual. Yang sekali lagi adalah kemahiran sosial yang penting. Mengingati wajah orang yang bercakap-cakap, memahami mood mereka, membaca ekspresi wajah mereka mengarahkan kita dalam hubungan kita. Pernah saya menonton di BBC sebuah program ilmiah mengenai seorang wanita yang tidak dapat mengingati wajah-wajah percakapannya. Setiap kali rakan-rakannya mengingatkannya tentang siapa mereka. Ini disebabkan oleh pelanggaran pada lobus temporal kanan otak. Paradoksnya ialah orang seperti itu mungkin tidak menyedari masalah yang mereka hadapi, kerana kekalahan lobus kanan menyebabkan ketidakmampuan untuk melaporkan kembali tindakan yang berlaku. Sebelumnya, kami menganggap kemampuan untuk mengenali wajah yang diperoleh, namun, sekarang kami menyedari bahawa kemampuan ini bersifat semula jadi dan memungkinkan seorang anak mengenali wajah ibu dan ayah sejak usia dini..

Sehingga kini, secara umum diterima bahawa masalah seperti itu, selain kecederaan yang jelas pada lobus ini, disebabkan oleh kekurangan bekalan darah. Berkat kerja koordinat lobus temporal, kita dapat menavigasi dunia suara dan gambar yang mengelilingi kehidupan kita yang membantu kita hidup di dunia kita: menikmati muzik, dan kita adalah satu-satunya haiwan di Bumi yang dapat memahami muzik, menjadi teruja, dan merasa santai.

Lobus temporal, setelah banyak kajian, dikenal oleh ahli neurofisiologi sebagai "korteks interpretif", kerana karya mereka membantu menghubungkan apa yang kita dengar atau lihat dengan kenangan kita yang ada. Dan ini, seterusnya, membolehkan kita mengambil makna dari maklumat yang digunakan, memberikan penilaian. Interpreting Cortex bertanggungjawab untuk mengetahui kebenaran, keyakinan, dan orang dalam. Semua pandangan yang berlaku di otak kita adalah hasil kerja otak itu sendiri. Dan bukan tenaga kosmik, kecerdasan yang lebih tinggi dan esoterik lain.

Dalam literatur perubatan, ubat Depakote, yang diresepkan oleh psikoterapi, psikiatri AS, dijumpai. Ini adalah antikonvulsan yang menstabilkan lobus temporal. Sebagai pesakit yang telah menjalani terapi dengan ubat ini, dalam sebulan mereka memiliki mood yang stabil, penurunan tajam atau ketiadaan kegelisahan sepenuhnya, hilangnya halusinasi. Mengendalikan lobus temporal membolehkan anda berjaya mengawal emosi, untuk menjadi baik, penyayang, penyayang.

Masalah lain yang mungkin dihadapi oleh seseorang yang mengalami gangguan pada bahagian kiri lobus temporal adalah keagresifan yang diarahkan ke luar dan ke dalam disertai dengan pemikiran yang suram dan keras. Secara amnya, kita cukup agresif. Kita dapat memusnahkan satu sama lain dalam skala planet dan telah memusnahkan seberapa banyak spesies hidup di planet ini yang tidak dimusnahkan oleh haiwan lain. Sel-sel pembentukan retikular di thalamus sentiasa menimbulkan tekanan mental dalam diri kita. Dan jika neurofisiologi anda terlalu banyak dihasilkan (contohnya, menurut psikotaip dari ujian Dr. Andrei Kurpatov di 3mind.ru, ia seperti periuk tekanan dengan penutup tertutup), maka anda pasti akan mengalami peningkatan keagresifan. Masalah ini begitu luas sehingga berlaku kepada semua orang tanpa pengecualian..

Dalam 70% kes, pesakit yang diperiksa dari Klinik Neurofisiologi AS, yang melakukan serangan atau kerosakan di bawah pengaruh pencerobohan, mengalami gangguan fungsi pada cuping temporal kiri. Setiap ketujuh! Dan pelanggaran seperti itu, disertai dengan peningkatan agresif, kemarahan, mudah marah, juga dapat memiliki kecenderungan keturunan. Menjadi sukar bagi orang untuk mengawal diri mereka, mereka dapat memulai dengan setengah putaran, dibanjiri oleh pemikiran tindak balas ganas segera. Keadaannya rumit oleh penurunan aktiviti korteks prefrontal - brek utama impuls kita. Dalam kes ini, seseorang tidak dapat menahan sabar. Sekiranya korteks prefrontal berfungsi dengan baik, maka, sebagai peraturan, pemikiran buruk hanya akan menjadi pemikiran..

Alat yang baik untuk meningkatkan kerja lobus temporal adalah pengembangan doktor Jerman Mind Master, Super Omega 3, gel Aloe Vera Sivera untuk saluran darah, yang meningkatkan aliran darah serebrum. Bersama saya, anda dapat menjalani ujian neurotestasi terhadap sistem otak, badan, mendapatkan nasihat mengenai pemulihan bukan perubatan, nasihat mengenai produk kedai saya.

Memperbaiki kerja lobus temporal, kita menundukkan "raksasa dalaman" kita. Menjadi lebih mudah bagi kita untuk mencari bahasa dengan orang lain. Kami berhenti terganggu kerana sedikit pun dengan adab si maniak. Seiring dengan ini, kita juga melepaskan diri dari risiko bunuh diri. Bagaimanapun, seperti yang ditunjukkan oleh pengamatan pada 62% pesakit yang berfikir tentang bunuh diri atau cuba membunuh diri, ada pelanggaran di bahagian kiri lobus temporal.

Ingat: semua tingkah laku kita ditentukan oleh kerja otak dan semakin sihat, semakin pantas tingkah laku kita

Orang yang mengalami pelanggaran di bahagian kiri lobus temporal mempunyai kepekaan yang meningkat terhadap penghinaan yang berkaitan dengan diri mereka sendiri, nampaknya mereka diejek, dibincangkan dan tidak disukai, sedangkan sebenarnya tidak ada alasan untuk pemikiran seperti itu. Tetapi kepekaan yang kuat memburukkan hubungan sosial. Berdasarkan kajian, kira-kira 20% penduduk AS menderita gangguan lobus temporal yang dominan dan mengalami kesukaran membaca - disleksia. Disleksia mempunyai dua varian asal: keturunan dan dapat menular ke generasi dan diperoleh dalam proses kecederaan otak.

Kecederaan kepala yang diterima dalam kemalangan jalan raya paling sering menyebabkan manifestasi disleksia. Seiring dengan kesal, hafalan yang lemah, mangsa mula mengalami kesukaran dalam memahami apa yang mereka baca. Kerana itu, mereka harus membaca semula ayat yang sama beberapa kali. Dalam kes sedemikian, aktiviti di lobus temporal kiri menurun, dan pembetulannya dilakukan dengan menggunakan kaedah maklum balas biologi. Sayangnya saya tidak berpeluang mencuba kaedah ini. Telah diketahui bahawa ia digunakan secara meluas di pusat perubatan profesional untuk sesi pembetulan gangguan fungsi. Hanya dalam 3-6-12 bulan, bergantung kepada keparahan kecederaan, otak manusia dipulihkan sepenuhnya - ingatan dipulihkan, keupayaan untuk memahami apa yang dibaca bertambah baik, kerengsaan berkurang, dan kawalan keadaan emosi bertambah baik.

Oleh itu, seperti yang ditunjukkan oleh amalan perubatan, pelanggaran di bahagian kiri lobus temporal ditunjukkan oleh kemarahan, kerengsaan, peningkatan serangan. Maksudnya, manifestasi luaran tersebar. Dan pelanggaran pada lobus temporal kanan mempunyai manifestasi dalaman, yang dicirikan oleh kegelisahan dan ketakutan. Oleh kerana pelanggaran dalam bahagian yang tidak dominan membawa kepada masalah sosial, adalah perlu untuk bekerja di sini dengan ahli psikologi yang akan mengajar anda mengenali isyarat sosial, intonasi, ekspresi wajah, asas-asas tingkah laku manusia.

Ilusi persepsi adalah salah satu gejala disfungsi lobus temporal yang paling biasa:

  1. pepijat atau bayangan bergerak yang dapat dilihat dengan penglihatan sisi;
  2. menukar saiz dan bentuk objek;
  3. halusinasi bunyi;
  4. bau bau aneh atau rasa samar di mulut;
  5. persepsi pepijat merangkak ke seluruh badan.

Gel Aloe Vera Sivera sangat berjaya digunakan oleh rakan-rakan saya di Jerman untuk memulihkan bekalan darah normal ke sel-sel seluruh badan, termasuk otak. Dan pemulihan bekalan darah menyebabkan penurunan serangan panik, mengurangkan serangan kegelisahan. Benar, disarankan untuk minum gel Aloe Vera dengan kompleks ProBalance - mineral alkali.

Kita sudah tahu di mana Tuhan tinggal. Neurofisiologi juga telah membongkar rahsianya dengan melihat suci yang paling suci dan sekarang kita bahkan tahu bahawa kesalehan dan moral yang berlebihan adalah masalah biologi semata-mata. Justru masalah-masalah yang dibincangkan ketika seseorang selalu fokus memikirkan orang suci, masalah moral, doa tanpa henti yang memburukkan lagi kualiti hidupnya.

Baiklah, itu kawan. Artikel akhirnya ditulis.

Baca Mengenai Pening