Utama Encephalitis

Perubahan fokus pada otak yang berasal dari vaskular

Fokus vaskular di otak adalah sekumpulan penyakit, penyebabnya adalah pelanggaran peredaran darah zat otak. Istilah ini merujuk kepada sebarang proses patologi atau penyakit yang berkaitan dengan masalah aliran darah di rangkaian arteri, vena dan limfa otak.

Fokus gliosis asal vaskular adalah akibat penyakit vaskular. Gliosis adalah tisu yang terbentuk di zat otak kerana pelanggaran strukturnya terhadap latar belakang peredaran darah yang terganggu. Gliosis adalah gabungan neuroglia - tisu yang berfungsi sebagai pertahanan dan sokongan pemakanan tambahan untuk neuron.

Gliosis asal vaskular dapat dibandingkan dengan tisu penghubung pada kulit. Oleh itu, dengan potongan kulit yang mendalam, tapak lesi ditumbuhi tisu pengganti - bekas luka - bahan biologi tebal dan padat. Ia juga berlaku di otak: neuron mati digantikan oleh neuroglia, dan penggantian skala besar disebut gliosis..

Jenis gliosis berikut dibezakan:

  1. Berserabut. Pelbagai ini dicirikan oleh pertumbuhan serat badan glial daripada sel-sel neuroglia itu sendiri..
  2. Anisomorfik. Serat glia tumbuh secara rawak, secara rawak. Di samping itu, tidak ada nisbah badan glial dan seratnya yang betul.
  3. Isomorfik. Serat dan badan tumbuh sama rata.
  4. Diffuse. Ia dicirikan oleh penyebaran neuroglia yang sederhana ke seluruh permukaan otak, termasuk bahagian saraf tunjang..
  5. Perivaskular. Gliosis merebak terutamanya di sekitar kapal yang terjejas.
  6. Saling bergantung. Tisu glial terbentuk di dan di bawah dinding ventrikel otak.

Perubahan fokus pada zat otak yang berasal dari vaskular semasa pengembangan menggantikan tisu yang spesifik dan berfungsi. Ini membawa kepada penyakit mental dan neurologi. Kebolehan kognitif otak semakin teruk, gambaran klinikal spesifik dan tidak spesifik terbentuk (bergantung kepada penyetempatan fokus asal vaskular).

Sebab-sebabnya

Terdapat dua kumpulan penyebab gliosis asal vaskular:

Kumpulan pertama adalah kumpulan langsung langsung yang mempengaruhi struktur organik bahan otak:

  • Strok iskemia. Patologi ini dicirikan oleh kegagalan peredaran akut kerana embolus atau trombus memasuki aliran darah. Akibat strok iskemia adalah infark serebrum dan pelembutan bahan putih dan kelabu. Kerana lesi, mekanisme pertahanan diaktifkan, dan neuron yang hilang digantikan oleh sel glial..
  • Strok hemoragik. Keadaan ini dicirikan oleh pendarahan dalam ketebalan zat otak kerana pelanggaran integriti kapal. Bukan jaringan di mana pendarahan berlaku lebih terjejas, tetapi area, yang, karena kekurangan darah, menderita kelaparan oksigen dan nutrien.
  • Aterosklerosis saluran cerebral. Patologi dicirikan oleh pelanggaran metabolisme lemak dan, sebagai akibatnya, pemendapan tisu adiposa pada dinding dalam arteri. Ini menyebabkan aliran darah terganggu: otak kurang mendapat oksigen dan nutrien. Kawasan yang sangat memerlukannya menderita, di mana penggantian berlaku.

Kumpulan kedua - penyebab tidak langsung yang mempengaruhi tisu otak secara langsung:

  1. Penyakit jantung: kegagalan jantung, aritmia, penyakit jantung koronari. Jumlah darah yang tidak mencukupi memasuki otak.
  2. Hipertensi dan hipertensi arteri. Vasoconstricts, medulla kurang menerima oksigen.
  3. Diabetes. Pembuluh darah kecil terjejas, menyebabkan fokus gliosis kecil.
  4. Merokok, alkohol. Kesan toksik racun "melepaskan" nutrien dari neuron dan membunuhnya.
  5. Gaya hidup yang tidak menetap.
  6. Tekanan, kegelisahan, tekanan psiko-emosi, kerja fizikal yang sukar, keletihan intelektual.

Gejala

Gambaran klinikal glial fokus asal vaskular ditentukan oleh penyetempatan tisu yang diganti. Tisu yang berubah-ubah tidak menyebabkan pelanggaran berat, namun, dengan adanya fokus berskala besar, gliosis "mengurangkan" latar belakang kehidupan secara umum, sehingga memperburuk kualitinya.

Ini membawa kepada penurunan kebolehan kognitif secara umum: kadar pemikiran melambat, dan kawalan terhadap tingkah laku seseorang hilang sebahagiannya. Pesakit mengalami kesukaran untuk mempelajari maklumat dan kemahiran baru. Sebab lebih sukar untuk dijelaskan. Pesakit berfikir lebih perlahan.

Dengan lesi gliosis yang mendalam, corak motor yang kompleks dilupakan: pesakit lupa cara mengikat tali kasut, cara memainkan alat muzik. Perbendaharaan kata menjadi langka: ayat tidak monoton, terdapat sedikit atau tidak ada sinonim dalam pertuturan.

Bidang emosi-sukarela terganggu. Emosi "menjadi membosankan": semua perasaan kehilangan ekspresi dan warna. Motivasi menurun: keinginan untuk belajar tentang dunia hilang.

Kawasan temporal, parietal dan oksipital

Pendengaran, pertuturan dan penglihatan terganggu. Persepsi terganggu terhadap komposisi kompleks. Rasa irama yang terganggu. Ketepatan penglihatan bertambah buruk. Ambang kepekaan umum meningkat: perasaan sentuhan sentuhan kehilangan ketajaman mereka. Ingatan bertambah buruk.

Fokus supratentorial tunggal gliosis asal vaskular

Kehadiran fokus dalam struktur cerebellar membentuk gambaran gangguan koordinasi. Cara berjalan rosak. Ia dipanggil perkhemahan "mabuk": keseimbangan terganggu, pesakit meluas kakinya untuk menjaga keseimbangan dan tidak jatuh.

Menggeletar anggota badan. Ini berlaku semasa rehat, dan semasa pergerakan. Jari individu juga menggeletar. Penglihatan terganggu. Nystagmus muncul - putaran bola mata segerak dalam satu arah dengan frekuensi 60 pergerakan seminit.

Nada otot terganggu ke arah melemah. Dalam kes ini, refleks tendon menurun. Otot dikurangkan saiznya. Sinkronisme otot flexor dan extensor terganggu. Tulisan tangan kecewa: huruf pesakit sukar dibaca dan dieja.

Gambaran klinikal fokus tunggal supratentorial gliosis asal vaskular juga mempengaruhi gangguan pertuturan. Dia kehilangan kelancaran, menjadi teriakan. Contohnya, seseorang bercakap dengan perlahan dan dalam suku kata: "mo-lo-ko." Pada masa yang sama, irama pertuturan diperhatikan.

Diagnosis dan rawatan

Gliosis asal vaskular didiagnosis dengan berunding dengan psikiatri, psikologi perubatan dan menggunakan kaedah penyelidikan instrumental. Semasa pemeriksaan subjektif, penampilan pesakit, ucapan, pergerakan, perbendaharaan kata, dan kadar reaksi dikaji. Kaedah instrumental mengenal pasti lesi. Ini dilakukan dengan menggunakan pengimejan resonans magnetik dan tomografi yang dikira..

Terapi bertujuan untuk menghilangkan sebab dan gejala. Jadi, rawatan etiotropik terdiri dalam memulihkan peredaran serebrum. Meresepkan ubat-ubatan yang meningkatkan aliran darah serebrum dan kepekaan tisu otak terhadap oksigen. Terapi simptomatik bertujuan untuk meningkatkan kemampuan kognitif dan menghilangkan gangguan emosi. Ubat nootropik, antidepresan, anti-kegelisahan dan ubat penenang ditetapkan.

Strok lakunar: pemulihan dari penyakit dan akibatnya seumur hidup

Stroke otak otak adalah sejenis kemalangan serebrovaskular iskemia. Lokasi fokus miokardium yang mendalam menyebabkan pelbagai pilihan klinikal. Perbezaan antara iskemia lakunar dan strok kortikal adalah ketiadaan gangguan pertuturan, penglihatan atau kesedaran.

Prognosis serangan jantung bergantung pada lokasi tumpuan dan rawatan tepat pada masanya. Fungsi otak dipulihkan sekiranya pesakit dimasukkan ke hospital dengan segera atau selewat-lewatnya 3-4 jam selepas tanda-tanda pertama.

Pengelasan

Menurut mekanisme pembentukan infark serebrum, klasifikasi TOAST membahagikan strok iskemia kepada 5 subtipe:

  • Penampilan kardioemboli berkembang kerana embolus yang timbul di rongga jantung dengan fibrilasi atrium, kecacatan valvular.
  • Jenis Aterothromboembolic berlaku terhadap latar belakang aterosklerosis kapal besar.
  • Strok lakunar berlaku dengan penyumbatan arteri kecil.
  • Infark otak yang tidak dapat ditentukan.
  • Iskemia etiologi yang jarang berlaku dalam penyakit keturunan.

Ngomong-ngomong! Di Rusia, 400 ribu orang mengalami strok setiap tahun, di mana 70-85% adalah infark serebrum iskemia. Iskemia lakunar menyumbang lebih daripada 15% daripada jumlah keseluruhan.

Ciri-ciri strok lakunar

Dengan infark iskemia lakunar, pengimejan resonans terkira atau magnetik tidak menunjukkan perubahan pada otak atau mendedahkan fokus kecil kurang dari 1.5 cm. Kawasan yang rosak terletak jauh di nukleus subkortikal, thalamus, benda putih otak, kapsul dalaman, jambatan warolium.

Dalam proses evolusi, fokus berubah menjadi sista yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Kawasan kerosakan otak yang terhad dalam bentuk lacunae (lacustrine) disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada saluran otak kecil. Iskemia lakunar sering disebabkan oleh penyumbatan arteri karotid otak tengah, anterior atau dalaman.

Tanda-tanda serangan jantung berkembang bergantung pada lokasinya. Subjenis lakunar dicirikan oleh kursus dalam bentuk gangguan motorik atau deria.

Kejadian strok menimbulkan lonjakan tekanan darah. Perkembangan penyakit ini dipengaruhi oleh vaskulitis - keradangan vaskular berjangkit atau aseptik.

Ciri penting! Dengan strok lakunar, tidak ada cacat penglihatan, pendengaran atau pertuturan, dan kesedaran juga terjaga. Selain itu, bahagian batang otak tidak pernah rosak. Selain itu, tidak ada sumber embolisme jantung.

Strok lakunar

Strok iskemia, sebagai peraturan, bermula secara tiba-tiba pada waktu malam, menampakkan diri pada waktu pagi. Serangan jantung pada spesies ini seringkali tidak simptomatik, tetapi dapat menampakkan diri dalam bentuk beberapa sindrom lakunar. Yang paling biasa adalah:

  • Jenis motor terpencil yang paling biasa berlaku pada 50% kes. Ia menampakkan dirinya sebagai kelumpuhan satu setengah badan di bahagian yang bertentangan dengan lesi di otak. Lumpuh mempengaruhi muka, lengan, kaki dan jari kaki. Kelemahan otot diperhatikan dengan serangan mikrostroke atau sementara, dan pada mulanya ia meningkat, dan kemudian mundur. Semua fungsi otak yang lain dipelihara. Selepas strok, terdapat pemulihan sepenuhnya.
  • Penampilan pengasingan deria yang jarang dilihat. Ia muncul di badan, wajah, anggota badan dengan semua jenis gangguan deria - suhu, taktil, sakit.
  • Jenis yang paling jarang berlaku adalah sindrom dysarthria dan lengan yang canggung. Dia dikenali dengan gabungan afasia dengan ataksia di tangan - pelanggaran koordinasi pergerakan. Sindrom ini dimanifestasikan oleh kelumpuhan anggota badan, pergerakan terganggu, berjalan.
  • Hemiparesis ataksik dicirikan oleh pelanggaran kepekaan lengan atau tangan di sisi yang sama.

Sebagai tambahan kepada sindrom utama, terdapat gangguan lain dalam bentuk kutu dan kencing yang tidak disengajakan. Gait berubah - pesakit bergerak dengan langkah kecil. Gejala penyakit Parkinson kadang-kadang berkembang.

Gejala strok lacunar muncul secara tiba-tiba, dan berkembang secara beransur-ansur selama beberapa hari. Kadang-kadang kemalangan serebrovaskular berlaku dalam bentuk strok mikro, berlangsung selama beberapa minit. Serangan sementara boleh berlaku 2-3 kali sehari..

Komplikasi

Dengan sekali pukulan, prognosis adalah baik. Dalam kebanyakan kes, fungsi otak dipulihkan tanpa akibat. Gejala motor atau deria yang tersisa kadang-kadang diperhatikan. Tetapi serangan serangan jantung boleh berulang. Di sini, dalam kes seperti ini, akibat yang teruk akan berlaku:

  • demensia berkembang dengan penurunan aliran darah yang signifikan ke otak,
  • keadaan lacunar ditunjukkan oleh beberapa gejala neurologi -
    disarthria, kiprah yang bergetar, hemiparesis, gangguan kencing.

Demensia vaskular bermaksud demensia yang disebabkan oleh kebuluran oksigen otak. Penyebab hipoksia adalah pelanggaran peredaran serebrum. Seseorang menjadi tidak sah sepenuhnya, tidak menavigasi ruang dan masa. Pesakit seperti itu, ketika meninggalkan rumah, sering hilang, oleh itu mereka memerlukan pengawasan dan penjagaan saudara-mara.

Ramalan

Di kalangan orang yang pernah mengalami strok lacunar, hanya 20% kembali ke gaya hidup sebelumnya dan dapat bekerja semula. Separuh daripada pesakit kehilangan keupayaan untuk bergerak, dan 18% tidak dapat berkata-kata. Kematian pesakit pada bulan pertama penyakit ini adalah 15–25%.

Prognosis kehidupan dan kemampuan bekerja bergantung pada lokasi wabaknya. Tempoh cuti sakit dikaitkan dengan keparahan penyakit, kadar pemulihan fungsi yang terganggu. Biasanya, selepas 2.5–3 bulan, lembaga perubatan mempertimbangkan perlunya memperpanjang sijil hilang upaya. Sebilangan, tetapi tidak semua, pesakit diberikan kecacatan..

Rawatan

Pada tanda pertama strok, anda mesti menghubungi ambulans. Hasil penyakit ini bergantung pada bagaimana langkah-langkah rawatan awal dimulakan. Dalam perubatan, konsep tetingkap terapi ada - ini adalah jangka masa 3-4 jam yang pendek di mana fungsi otak dapat dipulihkan. Semakin cepat terapi dimulakan, semakin besar kemungkinan untuk terus hidup atau tidak menjadi orang kurang upaya seumur hidup.

Fakta menarik! Berdasarkan statistik dunia, kebanyakan orang pada tanda pertama strok tidak memanggil ambulans, tetapi saudara-mara atau cuba mengambil langkah-langkah di rumah - pil sakit kepala. Akibatnya, masa yang berharga hilang dengan tidak dapat diselesaikan..

Sudah di peringkat pra-hospital, doktor kecemasan telah melakukan manipulasi perubatan untuk pesakit:

  • menstabilkan tekanan darah,
  • menyokong aktiviti jantung,
  • mengawal glukosa,
  • dengan peningkatan suhu badan memberi Paracetamol,
  • melegakan sakit kepala akut dengan Ketoprofen atau Ibuprofen,
  • berikan oksigen.

Setelah melakukan aktiviti utama, pesakit dimasukkan ke hospital di hospital multidisiplin, di mana terdapat jabatan bedah saraf atau neurologi.

Di hospital, jika lebih dari 4.5 jam belum berlalu, terapi trombolitik dimulakan. Untuk ini, plasminogen diberikan. Secara selari, mereka melawan edema otak, membetulkan keseimbangan elektrolit air. Selepas sehari, berikan ubat antiplatelet berdasarkan aspirin.

Strok jenis iskemia berlaku dengan latar belakang hipertensi, diabetes mellitus. Oleh itu, rawatan penyakit ini memerlukan pendekatan bersepadu. Untuk ini, ubat-ubatan dengan mekanisme tindakan yang berbeza ditetapkan:

  • rawatan asas penyakit yang mendasari - vaskulitis, diabetes, aterosklerosis,
  • antihipertensi,
  • agen antiplatelet untuk pencegahan strok semula - Aspirin, Clopidogrel,
  • ubat yang meningkatkan peredaran serebrum - agen metabolik dan neuroprotektif, yang dipilih oleh pakar neurologi.

Dengan strok, bersama dengan rawatan ubat, dalam tempoh akut, terapi pemulihan dimulakan. Sebaik sahaja keadaan pesakit stabil, sapukan kesannya pada sistem muskuloskeletal. Pertama, gimnastik pasif dan kinesioterapi digunakan..

Tempoh pemulihan

Yang sangat penting untuk pemulihan dari strok adalah rawatan dengan terapi senaman, teknik robotik. Pemulihan bermula pada hari ketiga hingga kelima di wad hospital, di mana pesakit masuk.

Setelah berakhirnya tempoh akut strok lacunar otak, rawatan diteruskan di jabatan pemulihan hospital yang sama. Pilihan terbaik adalah menjalani pemulihan di pusat perubatan atau sanatorium khusus.

Gimnastik terapeutik, pendidikan jasmani, urut di bawah pengawasan doktor menghilangkan kesan sisa serangan jantung. Selepas keluar, pesakit melakukan latihan yang ditetapkan di rumah. Di samping itu, perlu berkonsultasi secara berkala dengan pakar pemulihan.

Dengan strok, perlu untuk memulihkan bukan sahaja pergerakan anggota badan, tetapi juga keadaan psiko-emosi. Untuk melakukan ini, disyorkan untuk melawat pakar neurologi dan psikologi.

Strok lakunar mengancam kesihatan dan kehidupan manusia. Tetapi pada tanda-tanda pertama, anda tidak boleh panik atau memanggil saudara-mara dan bertanya apa yang harus dilakukan. Penyelesaian yang paling pasti adalah menjimatkan masa kecemasan tanpa membuang masa yang berharga. Hanya dengan cara ini komplikasi dapat dicegah, dan dalam banyak kes menyelamatkan nyawa seseorang.

Goldobin V.V. Perubahan platelet dalam tempoh akut Stroke aterothrombotic dan lacunar: gejala dan tanda awal. Strok hemoragik dan iskemia - apakah perbezaannya? Strok otak. ? Cara mencegah perkembangan strok otak. CELT

Stroke Lacunar (iskemia): apakah itu, sebab dan gejala, rawatan dan prognosis

Mengenai struktur kemalangan serebrovaskular mempunyai banyak jenis. Sebilangan besar membawa bahaya yang berpotensi untuk kesihatan dan kehidupan pesakit..

Ini bukan mengenai satu penyakit, tetapi mengenai kumpulan besar. Pada masa yang sama, kebanyakan varian kekurangan serebrovaskular akut berpotensi mematikan..

Strok lakunar adalah kekurangan zat makanan struktur serebral pada tahap kemurungan khas dan masalah otak yang putih.

Tidak seperti jenis proses patologi yang lain, tidak ada gangguan serebrum. Tidak ada sakit kepala, tidak mual, lebih kurang muntah. Kerana fokus kecil, mereka jarang mencapai diameter lebih dari satu sentimeter, walaupun kes seperti itu dijelaskan.

Momen berlakunya strok juga tidak dapat dijelaskan. Gejala meningkat secara beransur-ansur, untuk mengatakan tepat ketika pelanggaran itu berkembang, tidak akan berfungsi. Selalunya ia terbentuk pada waktu malam dan pesakit sudah bangun dalam keadaan ini.

Terapi sangat mendesak, rawatan di hospital neurologi perlu dilakukan. Infarksi lakunar - penyakit ganda.

Dengan proses yang ringan secara umum, terdapat kemungkinan besar masalah pada masa akan datang. Komplikasi merangkumi aneurisma arteri serebrum yang mendalam dan kemungkinan kejadian hemoragik masa depan (pendarahan).

Mekanisme perkembangan dan sebab

Perkembangan penyakit ini berdasarkan peningkatan tekanan darah yang stabil dan ketara..

Menurut statistik, kajian khusus, proses patologi hanya terbentuk pada pesakit hipertensi.

Semasa pembentukan strok yang dimaksudkan, terdapat pelanggaran pergerakan darah melalui saluran khas yang dilokalisasikan di lubang di otak putih. Mereka dipanggil lacunae..

Selanjutnya, prosesnya berjalan sesuai dengan skema klasik: iskemia akut (kekurangan nutrisi) dan kematian tapak tisu otak.

Pada masa yang sama, ukuran fokus adalah minimum. Walau bagaimanapun, bentuk tunggal sangat jarang berlaku. Lebih kerap terdapat proses gabungan. Oleh itu gambaran klinikal yang perlahan, gejala minimum, terutamanya bersifat neurologi tempatan. Tidak ada tanda-tanda serebrum.

Penyebabnya adalah khas untuk semua bentuk strok dengan pembetulan kecil:

  • Hipertensi arteri. Dalam kes ini, memainkan peranan terbesar. Ini adalah faktor utama dalam perkembangan strok lakunar. Ciri khas dari jenis proses ini adalah kurangnya korelasi yang jelas antara usia dan risiko.
Perhatian:

Banyak kes perkembangan patologi pada orang muda dijelaskan jauh sebelum bermulanya 30 tahun..

  • Aterosklerosis. Dalam saluran celah-celah bahan putih yang mendalam, plak kolesterol tidak disimpan. Ini adalah ciri lain dari bentuk patologi ini. Walau bagaimanapun, arteri boleh stenosa, sempit.

Proses serupa diperhatikan pada pesakit dengan sejarah merokok yang panjang, orang yang menyalahgunakan alkohol, penagih dadah. Stenosis sukar dihilangkan sendiri, rawatan perubatan diperlukan.

  • Diabetes. Tegasnya, dengan sendirinya tidak memprovokasi strok lakunar dan bahkan tidak turut serta dalam mekanisme pembentukannya secara langsung. Ia mempunyai kesan tidak langsung. Kerana dengan latar belakang kursus, aterosklerosis sekunder berkembang.
  • Arteritis. Keradangan dinding kapal. Ia boleh berjangkit atau autoimun (lebih jarang). Penyakit itu sendiri jarang berlaku. Di luar rawatan berkualiti tinggi, arteri sembuh, lumen menyempit.

Setelah mengalami strok lacunar, pemulihan trofisme serebrum memerlukan masa yang lama. Tidak seperti penyetempatan lain, dalam pembentukan rangkaian peredaran sekunder ini berlaku secara perlahan. Kemudian keradangan itu dirawat dengan segera, kemungkinan kambuh dan kematian pesakit.

  • Kelainan genetik, anomali kongenital saluran darah. Oleh kerana kita bercakap mengenai struktur lakunar, struktur tersebut tidak dapat dilihat pada MRI atau CT. Hampir mustahil untuk mengesan anomali.
  • Trombosis. Pembentukan bekuan darah. Mereka menyumbat arteri, mengganggu trofisme (pemakanan), menyebabkan kematian kesesakan saraf.

Faktor digunakan oleh pakar untuk mengesan etiologi proses dan untuk menetapkan rawatan yang mungkin mempengaruhi punca..

Gambar klinikal

Strok iskemia lakunar mempunyai banyak pilihan aliran.

Ciri utama proses patologi adalah gejala yang sangat jarang, yang disebabkan oleh lesi titik struktur serebrum individu.

Secara keseluruhan, lebih daripada 10 jenis atau sindrom atau kompleks dibezakan. Lebih umum adalah (dengan peningkatan: dari yang paling jarang hingga yang paling biasa).

  • Sebilangan besar kes lain terdapat dalam versi motor klasik. Stroke otak otak disertai dengan kelumpuhan anggota badan dan seluruh bahagian badan, bertentangan dengan lokasi lesi.

Otot tiruan juga menderita. Tidak ada fenomena neurologi lain. Ini adalah satu-satunya gejala..

Paresis mungkin - kepekaan terganggu dengan aktiviti motor yang hampir utuh.

  • Pilihan sensual. Pesakit kehilangan keupayaan untuk mengenali objek, fenomena, rangsangan luaran secara bijaksana. Kesakitan, reaksi suhu dan perengsa lain tidak dirasakan.

Ini bersifat sementara, berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa bulan. Sebagai bahagian pemulihan, kepekaan dipulihkan sepenuhnya. Bentuk yang serupa berlaku pada 25% pesakit.

  • Jenis hipotonik. Ia diperhatikan dalam 10-15% keadaan klinikal. Diiringi oleh penurunan kekuatan otot.

Otot menjadi lembik, berkontraksi dengan buruk, yang menjadikan pergerakan dan aktiviti fizikal, jika tidak mustahil, menjadi sukar.

Di satu pihak, kemungkinan paresis atau kelumpuhan. Koordinasi menyimpang sedikit dari norma, yang dimanifestasikan dalam perjalanan ujian khas dan kajian neurologi standard.

  • Terjejas koordinasi dan lumpuh separa. Penyimpangan ditunjukkan dalam beberapa cara. Terdapat canggung di tangan, ketidakupayaan untuk melakukan pergerakan tepat yang kecil.

Disfungsi pertuturan tidak jarang berlaku: struktur ayat betul dan logik, tetapi mungkin ada penghambatan atau kekaburan artikulasi. Kerana kekurangan sensitiviti dan kawalan otot muka, lidah.

Kes kelumpuhan leher dijelaskan, kerana pesakit tidak dapat memegang kepala, lengan dan kakinya di satu sisi. Kejadian bentuk dysarthria - 10% atau kurang.

Lebih kurang biasa adalah tanda-tanda strok otak yang lain:

  • Parkinsonian. Sekiranya sistem extrapyramidal menderita. Gejala biasa berlaku, yang utama adalah kekejangan otot. Otot hipertonik, sesak, tetapi lemah. Dalam kes ini, pesakit tidak dapat bergerak secara normal, cepat letih.
  • Inkontinensia, dorongan keras untuk mengosongkan organ berongga. Juga, satu-satunya gejala proses patologi di mana sukar bagi doktor yang berkelayakan untuk mengesyaki tanda-tanda strok.
  • Bentuk dyskinetic. Ia disertai dengan kelemahan otot sambil mengekalkan kepekaan dan aktiviti motor. Pesakit terpaksa berjalan dengan langkah kecil agar tidak jatuh. Pergerakan tangan lambat, tidak tepat, seseorang tidak dapat menahan objek dengan berat.

Gejala utama ditentukan oleh pelanggaran komponen motor. Pada masa yang sama, pertuturan dan kerja organ akal tidak menderita, komponen intelektual-mnestic juga.

Gambaran klinikal berkembang secara beransur-ansur, selama beberapa jam, lebih jarang dua hari.

Momen tepat tidak jelas. Selalunya pada waktu malam, pesakit sudah bangun dengan tanda-tanda gangguan aliran darah serebrum akut.

Keterukan penyimpangan keseluruhan dapat diabaikan jika dibandingkan dengan bentuk strok yang lain.

Diagnostik

Infark otak pada otak disahkan di hospital, mustahil untuk melakukan apa-apa secara rawat jalan, keadaannya sukar untuk dinilai. Pakar - Ahli neurologi.

Skim pesakit standard adalah seperti berikut:

  • Tinjauan lisan. Dengan keselamatan pertuturan. Sekiranya pelanggaran diperhatikan, anda perlu bercakap dengan saudara-mara. Aduan biasa direkodkan, objekifikasi gejala membolehkan anda menyusun gambaran klinikal yang lengkap dan membandingkannya dengan pengiraan yang diketahui. Kemukakan hipotesis.
  • Pengambilan sejarah. Ia memainkan peranan yang sama pentingnya. Ini perlu untuk penilaian cepat mengenai etiologi proses yang mungkin. Hipertensi arteri selalu berlaku pada pesakit.
  • Pengukuran tekanan dan degupan jantung. Petunjuk pertama diubah secara stabil ke atas, yang kedua mungkin normal. Bergantung pada keadaan struktur jantung.
  • Ensefalografi. Digunakan untuk mengkaji aktiviti otak di pelbagai bidang. Dengan pukulan lakunar, isyarat dari wabak melemah, tetapi sedikit. Doktor harus memperhatikan penyimpangan, dan tidak menganggapnya sebagai kesalahan.
  • Diagnostik MRI. Tidak masuk akal walaupun dengan penguatan gadolinium kontras. Namun, dengan ukuran kawasan yang terjejas cukup, fokus isyarat hipo-intens dikesan, yang dapat dianggap sebagai tanda pengesahan (pengesahan). Dalam kira-kira 60% kes, tomografi tidak membuahkan hasil..
  • Dopplerografi saluran otak, imbasan dupleks. Untuk mengenal pasti kelajuan dan kualiti aliran darah.

Sekiranya perlu, kajian tambahan ditetapkan. Atas budi bicara pakar.

Rawatan

Terapi adalah pesakit dalam. Sekurang-kurangnya dalam beberapa hari pertama. Pembetulan keadaan berterusan. Ubat yang ditetapkan dari sebilangan kumpulan farmasi:

  • Thrombolytics. Dalam 4-8 jam pertama dari permulaan proses patologi. Fibrinolysin atau streptokinase. Melarutkan pembekuan darah yang terbentuk. Tidak membenarkan gangguan hemodinamik berlanjutan.
  • Ubat antiplatelet. Mencegah pengembangan pembekuan darah lebih lanjut. Aspirin-Cardio atau Heparin, nama lain mungkin.
  • Diuretik bertindak pantas. Contohnya, Furosemide atau diuretik osmotik - Mannitol dalam jumlah terhad. Ubat-ubatan mencegah edema serebrum dan kemungkinan akibat maut terhadap latar belakang keadaan kecemasan ini. Mereka tidak sesuai untuk penggunaan jangka panjang, mereka mempunyai kesan negatif pada jantung dan saluran darah.
  • Ubat serebrovaskular. Menormalkan pemakanan otak. Piracetam atau Actovegin. Kursus terapi dengan agen ini diteruskan setelah berakhirnya tempoh akut..
  • Angioprotectors. Menguatkan dinding saluran darah, meningkatkan keanjalannya. Nama dipilih oleh pakar.

Ubat-ubatan berikut juga digunakan:

  • Antihipertensi. Mengurangkan tekanan darah. Inhibitor ACE, antagonis kalsium, beta-blocker. Ubat-ubatan tindakan pusat. Mereka diresepkan secara ketat oleh doktor, biasanya pakar kardiologi terlibat dalam kerja untuk menentukan kombinasi yang paling selamat. Bentuk hipertensi yang tahan tidak dihentikan oleh kaedah monoterapeutik. Perlu kumpulan ubat.
  • Penenang. Paru-paru, ubat penenang boleh digunakan untuk mengurangkan kegelisahan..

Satu pil tidak akan mencukupi. Pembetulan diet diperlukan (jadual rawatan No. 10), jika memungkinkan, disarankan untuk berjumpa dengan pakar pemakanan, berhenti merokok, alkohol, terutama bahan psikoaktif, ubat-ubatan.

Aktiviti fizikal dinormalisasi, ia mesti mencukupi tahap perkembangan manusia, jauh di bawah had yang berpotensi. Tidur ditunjukkan sekurang-kurangnya 7 jam malam, menghindari tekanan, menguasai teknik bersantai.

Tempoh pemulihan adalah 2-3 bulan. Ini adalah masa yang singkat untuk strok. Ciri positif adalah kemungkinan pemulihan sepenuhnya tanpa defisit neurologi, walaupun dalam kes klinikal yang paling sukar.

Komponen dalam tempoh kritikal ini:

  • Penggunaan ubat-ubatan. Triad kumpulan ubat digunakan: serebrovaskular untuk menstabilkan aliran darah serebrum, antihipertensi, sebagai bagian dari penurunan tekanan darah, angioprotectors untuk menguatkan saluran darah.
  • Fisioterapi. Pesakit dengan strok lakunar jarang berada dalam kedudukan yang sukar sehingga mereka tidak dapat bergerak. Senaman aktif disyorkan, latihan pasif digunakan pada hari-hari pertama untuk menormalkan trofisme pada anggota badan yang lumpuh. Dalam kes ini, pembantu membuat pergerakan.
  • Urut. Sebagai sebahagian daripada normalisasi trofisme lengan dan kaki, pemulihan aliran darah periferal.

Secara beransur-ansur, pesakit harus mula berjalan sendiri, pertama dengan bantuan kakitangan perubatan, kemudian tanpa itu.

Tempoh hospital berlangsung sekitar 1-2 minggu. Mungkin rujukan ke pusat pemulihan adalah 2-3 minggu lagi. Kemudian, dengan cadangan yang jelas, orang itu akan pulih di rumah.

Dengan pendekatan yang kompeten dan bertanggungjawab, mengikuti nasihat pakar, ada kemungkinan ada pampasan penuh atas pelanggaran tersebut.

Ramalan

Strok jenis lakunar dianggap satu-satunya pengecualian (jika anda tidak mengambil kira serangan iskemia sementara), jarang menyebabkan kematian dan kecacatan pesakit.

Terdapat peluang untuk pulih sepenuhnya. Terutama jika ada faktor yang baik. Ini adalah: usia muda, kekurangan patologi somatik, endokrin, sejarah kardiovaskular, hipertensi arteri tidak berterusan dalam sifatnya, bertindak balas dengan baik terhadap rawatan.

Selain itu - tindak balas positif terhadap terapi ubat, defisit neurologi minimum.

Keseluruhan hidup adalah 90% atau lebih. Kematian tidak melebihi 5-8%. Sebilangan besar kes melibatkan rujukan ke hospital pada waktunya.

Menurut kajian, pembetulan harus bermula dalam 6 jam pertama, maksimum 8 jam. Maka risikonya 10-20% lebih tinggi.

Patologi tidak berbahaya kerana gejala dan bahaya semasa, tetapi oleh kemungkinan hasilnya dalam jangka sederhana dan panjang.

Kemungkinan akibatnya

Komplikasi hampir tidak timbul pada awal proses patologi itu sendiri, yang, di satu pihak, memudahkan keadaan pesakit dan perjalanan rawatan, dan di sisi lain, dapat menyebabkan pakar yang tidak berpengalaman ke jalan yang salah.

Akibat yang paling jelas dari strok lakunar adalah defisit neurologi yang berterusan setelah pemulihan. Biasanya tidak kognitif, tetapi motor sifatnya: disfungsi motor. Tetapi ini adalah kejadian yang agak jarang berlaku..

Masalah vaskular berkembang secara tidak langsung. Arteri jarang merosakkan. Lebih kerap, aliran darah berterusan. Tekanan meningkat, dinding menipis, melemah.

Aneurisme berkembang - penonjolan watak seperti beg. Jarang bersendirian, lebih kerap sekumpulan kapal terlibat dalam proses tersebut. Pada titik tertentu, berlaku pecah dan pendarahan darah ke ruang otak.

Ini berakhir dengan strok lacunar hemoragik, yang berlanjutan beberapa kali lebih keras dan menyebabkan kecacatan dan kecacatan yang teruk. Pencegahan komplikasi hidup dan kesihatan yang mengancam nyawa adalah sebahagian daripada rawatan.

Aneurisma kapal lakun sangat sukar ditentukan, tetapi pada satu ketika ia tidak terbentuk. Ia memerlukan masa. Oleh itu, doktor menetapkan cerebroprotectors, ubat untuk meningkatkan keanjalan saluran darah, antihipertensi. Ini, antara lain, adalah langkah untuk mencegah hasil yang tidak dapat dilihat..

Strok di celah otak adalah bentuk kekurangan serebrovaskular yang jarang dan agak ringan. Terapi dijalankan di hospital. Risiko masih ada, tetapi prospek untuk penyembuhan lengkap hampir maksimum.

Stroke otak otak

Strok lakunar adalah patologi sifat iskemik, yang juga disebut infark lacunar otak, kerana ciri-ciri mekanisme kerosakan. Menurut Klasifikasi Penyakit Antarabangsa, bentuk strok ini termasuk dalam kumpulan lesi serebrovaskular otak dan dianggap sebagai patologi genesis yang tidak ditentukan.

Keanehan bentuk ini dalam pembentukan rongga di dalam struktur otak, khususnya, pada tisu bahan putih, cerebellum, thalamus, jambatan dan kapsul dalaman. Penyakit ini boleh menjadi tidak simptomatik untuk waktu yang lama, dan setelah kematian pesakit, banyak rongga ditemukan di otaknya, yang sebelumnya tidak terlihat.

Didapati bahawa lesi laser menyumbang 14% daripada semua kes pendarahan.

Perbezaan strok lakunar

Keistimewaan strok lakunar otak adalah kenyataan bahawa ia menampakkan diri terutama pada pesakit dengan hipertensi yang teruk dan aterosklerosis vaskular. Apabila kapilari utama dipengaruhi oleh lesi aterosklerotik, tanda-tanda awal penyakit arteri koronari pada pesakit berkembang.

Sekiranya kita mempertimbangkan perbezaan antara bentuk ini dan iskemik atau hemoragik, maka bentuk lakunar penyakit ini tidak mempengaruhi arteri pusat, tetapi kapilari mikroskopik, yang bertanggungjawab untuk bekalan darah normal ke tisu dalam dan sel otak.

Kapal semacam itu terletak di dalam pusat kortikal, dan ukurannya tidak melebihi 30-40 mikron.

Arteri yang terletak di lapisan dalam mempunyai ciri-ciri berikut:

  • praktikal tidak mempunyai kemungkinan penggantian dengan kapilari tambahan;
  • mampu merosot menjadi aneurisma mikroskopik, dengan risiko pendarahan berikutnya;
  • tidak tergolong dalam kumpulan kapilari jenis elastik otot, seperti saluran aorta atau koronari;
  • kerosakan berlaku sepenuhnya, bahagiannya tidak melebihi 1 cm.

Dengan aterosklerosis yang teruk, pemakanan sel-sel otak merosot, yang memperburuk perjalanan hipertensi dan merumitkan fungsi kapilari intraserebral. Kumpulan risiko utama adalah pesakit tua dengan sindrom hipertensi dan aterosklerotik.

Bahagian kortikal dengan sindrom lakunar tidak terjejas. Trombi mikroskopik membentuk pelembutan tisu, di tempat yang kemudiannya fokus lacunar terbentuk - rongga berukuran dari 10 hingga 15 mm. Lacunae mungkin lebih besar, tetapi kes seperti ini jarang berlaku. Rongga terbesar mencapai diameter 2 mm dan dipanggil gergasi. Lacuna itu sendiri menyerupai beg dengan pengisi darah atau fibrin, yang dapat meletup dengan lonjakan tekanan yang tajam atau kecederaan otak traumatik.

Prognosis selepas pesakit mengalami strok lacunar adalah memuaskan, namun, pelbagai infark lacunar menyebabkan perkembangan bentuk ensefalopati hipertensi.

Baca lebih lanjut mengenai ramalan selepas ONMK di sini.

Punca patologi

Kapal-kapal yang terletak di dalam bahagian kortikal otak disebut menembusi, dan perubahan patologi mereka terbentuk kerana sebab berikut:

  • hipertensi arteri berlanjutan dengan latar belakang lonjakan tekanan, krisis dan terapi yang tidak terkawal;
  • diabetes yang rumit oleh pelanggaran metabolisme karbohidrat;
  • kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah dan penyakit sistem hematopoietik;
  • arteritis dan vaskulitis, yang mengganggu bekalan darah sel dan kapilari;
  • struktur rangkaian vaskular yang tidak normal.

Lebih kerap, strok lakunar iskemia berkembang disebabkan oleh nekrosis tisu otak kerana bekalan darah dan oksigen dan kematian yang tidak mencukupi, sedikit pendarahan di kawasan bersebelahan, atau sklerotisasi dan pengetatan saluran menembusi.

Sebagai tambahan kepada sebab-sebab yang disenaraikan, kecacatan jantung, termasuk valvular, arrhythmia, penyakit iskemia kronik, gangguan hemostasis, boleh menyebabkan iskemia lacunar otak.

Gejala Strok Lacunar

Dalam kebanyakan kes, bentuk lesi dari lesi terjadi sebagai iskemia serebrum dengan serangan sementara, seperti mikrostroke, tetapi jalannya mungkin tidak disertai dengan tanda-tanda. Ciri-ciri patologi:

  • sejarah hipertensi yang rumit dan berpanjangan;
  • pesakit tidak kehilangan kesedaran;
  • gejala fokus meningkat dalam beberapa jam atau hari, terutamanya dalam keadaan tidur;
  • prognosisnya memuaskan, dengan kemungkinan maksimum untuk pemulihan fungsi otak;
  • pemeriksaan angiografi tidak mendedahkan perubahan patologi;
  • menurut CT dan MRI, kehadiran dalam struktur lesi longgar kecil berbentuk bulat, atau tidak adanya perubahan.

Terdapat beberapa pilihan untuk perjalanan strok lakunar, mereka juga dibezakan dengan penyetempatan lesi di otak:

  1. Bentuk motor terpencil adalah pembentukan rongga lakunar di badan jambatan dan bahagian belakang paha kapsul dalam. Gejala pada pesakit termasuk kelumpuhan satu sisi badan yang bertentangan dengan lesi..
  2. Bentuk sensitif terpencil - ganglion thalamic ventral terjejas. Ia menampakkan dirinya sebagai pelanggaran fungsi sensitif pesakit (sindrom sensori).
  3. Hemiparesis ataktik - bahagian punggung kapsul dalaman dan jambatan Varolius menderita. Pesakit mengalami ataksia dari bahagian kecederaan, kelemahan otot lengan atau kaki, gangguan piramidal.
  4. Disartria dan disfungsi satu lengan - berlaku apabila lacunae terbentuk di sel basal jambatan. Pesakit terganggu oleh jenis disarthria, kecanggihan lengan berkembang, kelumpuhan pada otot anggota badan dan kepala atas dan bawah adalah mungkin.
  • pergerakan badan dilakukan secara tidak sengaja dan mengganggu (hiperkinesis) - gegaran bahagian atas kaki, kedutan bahu dan kepala, pelanggaran nada otot;
  • sindrom parkinsonisme;
  • berjalan dengan langkah kecil, mengejutkan, kurang koordinasi;
  • sindrom pseudobulbar;
  • kecenderungan inkontinensia tinja dan air kencing
  • gangguan ingatan.

Selalunya, strok bentuk lakunar berlaku dalam mimpi, pesakit berbaring, merasa sakit kepala dan malaise umum, dan pada waktu pagi gejala patologi muncul. Sekiranya lacuna telah terbentuk di zon "bisu", maka manifestasi klinikal mungkin tidak berlaku.

Sekiranya pesakit dengan iskemia lakunar berfungsi, maka simptomologi mungkin terserlah kerana kesukaran untuk menumpukan tugas, kelesuan, dan memperlambat proses menghafal dan berfikir. Kadang-kadang pesakit mengalami kesukaran untuk menulis dan memahami maklumat baru.

Bentuk stroke yang lemah, dan kadang-kadang tidak simptomatik, memberi peluang kepada pesakit untuk pulih dengan lebih cepat daripada kecederaan yang diterima. Sebaliknya, kursus tanpa gejala menjadi penyebab rawatan terapeutik yang tidak dirawat, yang pada masa akan datang boleh menyebabkan kambuh penyakit dalam bentuk yang lebih sukar, yang disertai oleh defisit neurologi yang teruk.

Sekiranya tidak ada simptom strok yang jelas, pemeriksaan berikutnya pada struktur otak dapat menunjukkan rongga bulat yang dipenuhi dengan cairan serebrospinal. Formasi ini mempunyai watak sista dan tidak mengancam nyawa pesakit, tidak membentuk gangguan neurologi, tetapi menunjukkan bahawa pesakit mengalami strok lakunar.

Formasi dapat dilihat seawal seminggu setelah kerosakan pada otak.

Diagnostik

Untuk mengesahkan atau membantah diagnosis strok lakunar, doktor mesti membuat hubungan yang jelas antara pembentukan gejala dan adanya krisis hipertensi. Untuk pemerhatian dalam dinamika setelah beberapa hari, pemeriksaan kedua dilakukan.

Kaedah diagnostik perkakasan yang paling berkesan adalah pengimejan resonans komputer dan magnetik.

Pada gambar yang diambil pada hari pertama, luka kecil diperhatikan, mencapai ukuran 1.5-1.7 mm pada tisu struktur subkortikal. Penyetempatan yang lebih jelas dapat ditentukan dengan mengulangi kajian pada hari ke-6-7. Sekiranya lacunae kecil, kaedah ini mungkin tidak dapat mengesannya, begitu juga dengan pemeriksaan angiografi.

Baca lebih lanjut mengenai diagnostik CT dan MRI dalam artikel..

Rawatan

Terapi strok lakunar harus dilakukan segera setelah pengesanan tanda-tanda kerusakan otak, kerana kekurangan rawatan dapat memicu komplikasi di masa depan dalam bentuk kambuh penyakit.

Asas pembetulan perubatan keadaan pasca strok adalah rawatan antihipertensi dan kawalan tekanan darah. Pesakit disarankan agar bersikap lemah lembut dengan menjaga emosi negatif, situasi tertekan. Pematuhan dengan diet (jadual nombor 10) digabungkan dengan sekatan makanan pedas, masin dan manis, tepung dan goreng. Pesakit yang merokok perlu menyingkirkan ketagihan.

Rawatan kerosakan otak pada otak merangkumi keperluan yang diperhatikan dalam rawatan jenis strok yang lain, langkah-langkah boleh menjadi asas dan spesifik.

Terapi asas menyediakan:

  • pengambilan ubat antihipertensi secara berkala;
  • kawalan fungsi pembekuan darah;
  • dekongestan;
  • antikonvulsan.

Terapi khusus merangkumi:

  • prosedur trombolisis dilakukan secepat mungkin selepas strok, lebih baik pada 6-8 jam pertama;
  • ubat untuk mengurangkan risiko pembekuan darah dan antikoagulan;
  • neuroprotectors untuk melindungi sel otak.

Dengan terapi yang betul dan mengikuti pesakit semua cadangan perubatan, tanda-tanda kerosakan lak pada otak berlalu setelah beberapa bulan, dan fungsi yang hilang dipulihkan. Prospeknya agak baik..

Baca lebih lanjut mengenai terapi ubat dalam artikel.

Akibat dari strok lakunar

Sekiranya pesakit yang telah didiagnosis dengan iskemia serebral lacunar tidak mematuhi rejimen yang ditetapkan oleh doktor dan tidak menjalankan terapi ubat di rumah, dia secara bebas meningkatkan risiko komplikasi negatif. Dengan stroke otak otak, akibatnya boleh menjadi seperti berikut:

  1. Kerosakan ingatan, berlakunya kegagalan, pesakit berhenti mengenali wajah orang tersayang dan nama mereka.
  2. Ketidakstabilan emosi, air mata, kegelisahan hingga kejang histeris.
  3. Disorientasi dalam ruang dan masa.

Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, perlu memunggah sistem saraf dari beban berlebihan, setiap hari mengawal tahap tekanan darah dan mengambil ubat yang diperlukan, mengikuti diet, menjaga berat badan tetap terkawal. Sekiranya tanda-tanda strok berulang muncul, segera dapatkan rawatan perubatan.

Pesakit yang berisiko mengalami strok harus menjalani pemeriksaan penuh setiap tahun, termasuk penerimaan dan pemeriksaan pakar neurologi, pencitraan resonans magnetik dan langkah pencegahan. Perkara penting dalam menjaga kesihatan adalah sukan (dalam keadaan lembut), kerap berada di udara segar dan menyingkirkan ketagihan.

Video ini tidak tersedia..

Tonton barisan

Beratur

  • padamkan semuanya
  • Lumpuhkan

Apakah strok lakunar?

Ingin menyimpan video ini?

  • Mengeluh

Laporkan video ini?

Log masuk untuk melaporkan kandungan yang tidak sesuai.

Suka video tersebut?

Tidak suka?

http://o-gipertonii.znaju-kak.com - Inilah ubat semula jadi yang paling berkesan untuk darah tinggi!

Stroke lakunar adalah sejenis strok iskemia. Spesies ini dicirikan oleh kerosakan pada arteri perifer otak dan berbahaya kerana akibatnya: kepekaan terganggu, masalah timbul dengan alat motor. Terdapat nama lain untuk penyakit ini - infark lacunar otak, yang menyebabkan lacunae (vesikel) terbentuk di otak.

Strok seperti ini berlaku terhadap latar belakang hipertensi arteri. Akibat kerosakan pada saluran arteri otak, fokus kecil terbentuk di kedalaman tisu otak. Foci semacam itu disebut lacunae, dari mana nama penyakitnya muncul. Fokus dalam, korteks serebrum tidak terjejas. Ukuran jurang berbeza antara 10-20 mm. Jurang kecil mungkin tidak mengganggu seseorang; dia bahkan tidak akan melihat perubahan dalam badan. Mereka dikenal pasti melalui penyelidikan tambahan..

Ciri-ciri LI iskemia (strok lakunar) merangkumi fakta berikut:

1. Dari semua pukulan, 20% jatuh pada LI.
2. Pelanggaran berulang pada 12% kes.
3. Komplikasi LI - keadaan lacunar, yang seterusnya menimbulkan ensefalopati hipertensi dan demensia vaskular (demensia).
4. Penyakit ini adalah ciri orang tua yang menderita hipertensi.

Hipertensi arteri dianggap sebagai penyebab utama infark serebral lacunar iskemia. Kenaikan tekanan sepanjang hari mempengaruhi keadaan dinding kapal.

Penyakit yang mencetuskan strok lakunar:
• Diabetes mellitus, terutamanya jenis II;
• Jangkitan tisu otak yang lalu;
• darah tinggi;
• Aterosklerosis;
• Vaskulitis (radang saluran otak).

Situasi tertekan mempengaruhi keadaan saluran darah, jadi ia juga boleh menyebabkan strok lakunar. Gaya hidup yang tidak baik, tabiat buruk mempengaruhi seluruh tubuh, termasuk jantung, neuron otak. Mereka sering menyebabkan LI pada orang muda.

Gejala strok lacunar

Tidak seperti strok biasa, penyakit jenis ini tidak mempunyai gejala yang jelas sehingga dapat segera memberitahu pelanggaran. Sebab untuk ini adalah kedalaman lesi, kerana kulit kayu tidak terancam. Kemungkinan berlakunya penyakit tanpa gejala.

Strok lacunar iskemia dapat menampakkan diri dengan gejala berikut:
1. Kejadian sawan dua hala ke seluruh badan.
2. Episod buang air kecil dan najis yang tidak terkawal.
3. Berjalan dengan langkah kecil.
4. Ucapan yang kurang jelas.
5. Tidak seimbang semasa berjalan.
6. Kelemahan otot sepihak di bahagian tubuh yang berlainan. Contohnya, tangan dan muka. Berlaku dalam 50% daripada semua kes LI.
7. Kepekaan taktil terganggu..
8. Pergerakan anggota badan yang tidak disengajakan (sindrom hiperkinetik).

Ia berlaku bahawa gejala tidak muncul dengan segera, tetapi beberapa waktu selepas lesi. Kesedaran dalam keadaan sempurna, penglihatan tidak terganggu.

Pemeriksaan untuk LI

Sekiranya terdapat kecurigaan strok lakunar, doktor memberi pemeriksaan kepada pesakit dalam bentuk MRI (pencitraan resonans magnetik) dan CT (tomografi terkomputer).

Strok iskemia lakunar dan rawatannya

Pukulan adalah perkataan yang menakutkan semua orang. Setiap orang mengenalnya. Penyakit ini mempunyai banyak jenis yang berbeza dalam gejala dan penyebabnya. Kerosakan otak adalah salah satu jenis penyakit yang disebut strok lakunar..

Apa ini

Strok iskemik lakunar otak berlatarbelakangkan tekanan tinggi. Pembuluh arteri yang berlubang terjejas, dan pembentukan rongga kecil - lacunae - terbentuk di bahagian belakang otak. Biasanya, lacunae mempunyai bentuk bulat dan ukuran 0.10-0.20 cm, terdapat diagnosis formasi dengan diameter 15-20 mm. Pembentukan sedemikian disebut raksasa. Fokus patologi terbentuk di dalam pusat kortikal. Dengan strok lakunar, korteks serebrum tidak terdedah, yang merupakan tanda khas penyakit ini. Dalam bidang perubatan, istilah "lacuna" muncul pada abad ke-19 terima kasih kepada doktor Fandal. Dia mengenal pasti neoplasma ini pada pesakit tua dengan hipertensi arteri..

Strok lakunar sering tidak menampakkan diri secara klinikal, yang mengganggu diagnosis untuk mengesan gejalanya tanpa berlengah. Kurangnya rawatan untuk pesakit membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dan gangguan kognitif. Orang yang berumur dengan aterosklerosis dan hipertensi - kumpulan risiko pertama.

Penyakit ini diakui pada tahun 65 abad yang lalu sebagai ensefalopati hipertensi. Lacunae terdapat pada bahan putih, cerebellum dan tubercle optik. Perkembangan bentuk lakunar disertai oleh gangguan pada kapilari mikroskopik, dan bukan pada arteri basilar. Fokus nekrosis dilokalisasi di dalam otak, dan aliran darah terganggu.

Sebab-sebabnya

Perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada saluran arteri otak berlaku kerana sebab-sebab berikut:

  1. Faktor keturunan yang berkaitan dengan perubahan ketebalan dinding kapal.
  2. Diabetes, disebabkan oleh gangguan metabolik, terutama karbohidrat.
  3. Arteritis atau vaskulitis - penyakit radang pada arteri yang menyukarkan peredaran darah.
  4. Trombosis. Prasyarat adalah cirit-birit yang berpanjangan, luka bakar, dehidrasi.
  5. Penyakit hipertonik.
  6. Aterosklerosis. Jumlah otak yang mencukupi terganggu oleh bahan yang diperlukan.
  7. Pendarahan kecil yang menyebabkan pemadatan dan lekatan saluran darah.

Gejala

Strok lakunar berlaku tanpa manifestasi klinikal strok tradisional, strok mikro sering didiagnosis. Ucapan tidak mengalami perubahan, tidak ada pelanggaran kesedaran. Tidak ada sekatan umur. Terdapat kes-kes yang diketahui mengenai pemindahan mikrostroke seorang pemuda pada usia tidak melebihi 25 tahun.

Mengetahui ciri-ciri manifestasi klinikal patologi dapat menyelamatkan nyawa pesakit:

  1. Hipertensi selama beberapa jam, mungkin disertai dengan rasa sakit yang tidak dapat ditoleransi, memberi pada kepala.
  2. Kemerosotan kesihatan secara beransur-ansur, ketidakseimbangan secara tiba-tiba, kemunculan gejala saraf.
  3. Slow Walk yang tidak munasabah.
  4. Dalam mimpi, kencing dan cirit-birit yang tidak disengajakan mungkin berlaku..
  5. Jarang terdapat kehilangan kepekaan bahagian tubuh, gangguan pertuturan.

Selepas mikrostroke, pemulihan semua fungsi tubuh yang rosak berlaku, yang memberi inspirasi kepada pesakit untuk memikirkan penyakit kecil masa lalu, dia terus hidup dan bekerja dalam irama yang sama. Ramalan dalam kes ini mengecewakan. Komplikasi tidak akan lama.

Doktor membezakan antara pesakit banyak sindrom yang diperhatikan semasa infark lacunar otak:

  • Varian motor terpencil didiagnosis pada 60% pesakit. Pesakit lumpuh separuh badan, kadang muka. Fokus lakunar terbentuk di dalam kapsul otak. Plegia berlaku di sebelah bertentangan dengan celah yang terbentuk. Tidak ada gejala lain yang berkaitan dengan neurologi..
  • Varian sensitif terpencil didiagnosis pada 20% pesakit. Semua jenis kepekaan terganggu: taktil, berotot, suhu. Penyakit ini merangkumi seluruh tubuh manusia. Selepas beberapa ketika, semua pancaindera dan peralatan motor dipulihkan.
  • Hemiplegia ataktik didiagnosis pada 12% pesakit. Hipotensi otot kaki berlaku, koordinasi seseorang di ruang terganggu.
  • Koordinasi tangan yang terganggu semasa pergerakan berlaku pada 6% pesakit. Pertuturan terganggu, kelumpuhan kepala dan anggota badan berkembang di satu sisi.

Kesan

Strok lakunar yang pernah berlaku tidak membawa kesan yang membawa maut kepada pesakit. Terapi yang betul membolehkan anda memulihkan hilang dalam tempoh penyakit otak berfungsi pada 95% orang. Dalam 5%, gangguan kepekaan dan fungsi motor diperhatikan. Kebarangkalian kematian adalah 2%. Serangan berulang tidak memungkinkan anda memulihkan kesihatan dengan mudah, kesan penyakit yang tidak dapat dipulihkan tidak dapat dihentikan.

Keperibadian pesakit berkuatkuasa: umur, kesihatan, keturunan. Keperluan untuk mendapatkan rawatan perubatan tepat pada masanya. Terdapat kes-kes perubahan dalam tingkah laku psikologi seseorang: penampilan peningkatan air mata, disorientasi berkala di ruang angkasa, memori hilang. Kemungkinan kematian meningkat.

Diagnostik

Dalam proses membuat diagnosis, doktor yang menghadiri menggunakan data dalam anamnesis, memeriksa hipertensi arteri, dinamika peningkatan / penurunan gejala penyakit, dengan mempertimbangkan ciri-ciri patologi. Pesakit diberi kajian angiografi tisu vaskular, pengimejan resonans magnetik dan magnetik.

Lacunae di atas 0.17 cm dikesan: lokasi dan bilangan neoplasma. Tahap mikrostrok dianggarkan, kadar peredaran cecair serebrum ditentukan. Doktor memantau keadaan pesakit semasa menjalani diagnosis sepenuhnya. Lacunae kecil tidak dapat dikesan dengan kaedah perubatan moden. Petunjuk klinikal ditunjukkan sepenuhnya dalam masa 7 hari. Pesakit menderma darah untuk menentukan jumlah platelet, protein dalam darah dan glukosa.

Rawatan Strok Lacunar

Semasa diagnosis dan perjalanan rawatan, pesakit ditempatkan di hospital hospital di bawah pengawasan kakitangan yang merawat. Keadaan utama adalah kaedah perubatan untuk meningkatkan hipertensi arteri. Tanpa penstabilan dan dinamik positif, kejayaan tidak akan ada. Pesakit mesti mematuhi beberapa peraturan mudah:

  • Tidur nyenyak sepenuhnya;
  • Melindungi diri anda daripada tekanan dan pembakaran sel saraf yang tidak semestinya;
  • Berhenti merokok;
  • Mematuhi diet khas No. 10 (keutamaan sayur-sayuran, buah-buahan, daging pemakanan dan produk tenusu).

Langkah-langkah terapi dibahagikan kepada utama dan khusus.

  • Mengambil ubat antihipertensi;
  • Pelantikan diuretik yang mencegah edema otak;
  • Mengambil ubat antikonvulsan seperti yang ditunjukkan;
  • Penstabilan tekanan darah;
  • Sekiranya terdapat gangguan metabolik pada pesakit, perlu mengambil ubat yang meratakan proses ini;
  • Penggunaan ubat penenang;
  • Mengambil ubat yang mengurangkan pembekuan darah.
  • Menjalankan prosedur antithrombolytic: pengenalan fibrinolysin secara intravena;
  • Mengambil ubat yang mencegah kecederaan pada neuron otak;
  • Pelantikan ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah di otak;
  • Penggunaan bahan antitrombolitik.

Ketepatan dan ketepatan masa rawatan adalah jaminan pemulihan dalam masa enam bulan. Sebaliknya, kekurangan rawatan perubatan yang berkelayakan atau organisasi diri pesakit dalaman menyebabkan berlakunya berulang otak stroke lacunar dan meningkatkan kemungkinan memperbaiki akibat negatif.

Ubat-ubatan

Skop ubat-ubatan yang ditetapkan bertujuan untuk memulihkan peredaran darah normal otak telanjang dan meminimumkan akibat dari apa yang berlaku. Sapukan ubat:

  • Nicergoline - meningkatkan peredaran darah. Ubat itu dihantar ke tubuh pesakit melalui penitis, setelah beberapa saat tablet diresepkan.
  • Citicoline - mempercepat penghantaran oksigen ke otak. Antipsikotik. Mempercepat pembaikan sel otak.
  • Proserin - mengurangkan kejadian demensia. Ubat antikolinesterase.
  • Cyclodol - melegakan pesakit dari kekejangan.

Hipertensi adalah provokator utama manifestasi mikrostroke. Seorang pakar kardiologi adalah perunding utama dalam pengambilan ubat-ubatan yang mencegah peningkatan tekanan. Anda perlu menggunakan latihan khas dari gudang latihan fisioterapi, urutan kesihatan, fisioterapi. Kesan penyakit pada ingatan dan kemampuan mental diratakan hanya dengan latihan kecerdasan khas. Sokongan dan pertolongan orang tersayang adalah suatu kemestian!

Resipi rakyat

Dalam resipi rakyat, anda boleh mendapatkan ubat yang sangat berkesan, yang mengandungi ramuan semula jadi dan ramuan perubatan. Mereka menguatkan imuniti pesakit setelah sakit, menurunkan tekanan darah, mempunyai kesan menenangkan dan penyembuhan..

  1. Pewarnaan kon pain. Teknologi penyediaannya adalah seperti berikut: 10 biji hijau dengan biji dihancurkan, lemas dalam vodka. Berkeras 13-14 hari. Ambil 1 sudu teh berwarna yang diperoleh 1 kali sehari selepas makan.
  2. Campuran ramuan perubatan. Bahan-bahan berikut digunakan: 2 sudu kayu manis kering, dengan mengisar, dapatkan 2 sudu besar akar valerian dan 1 sudu pucuk ekor kuda. Tuangkan 600 ml air mendidih. Berkeras 12 jam. Tiriskan melalui kain tipis, tambahkan 0.2 g mumia. Ambil 1 sudu ubat 3 kali 30 minit sebelum makan.
  3. Kaldu bijak. Ia akan mengambil 1 sudu rumput kering. Kacau satu gelas air. Didihkan campuran yang dihasilkan sehingga mendidih. Biarkan kuahnya sejuk hingga suhu yang boleh diterima. Minum 2 sudu hingga 10 kali sehari.
  4. Tekstur thyme. Teknologi memasak serupa dengan warna kerucut pain. 50 gram ramuan dituangkan dengan vodka. Berkeras 13-14 hari. Tingtur yang dihasilkan harus digosok menjadi bahagian tubuh yang kurang sensitif setelah mengalami strok.

Pencegahan

Strok iskemia lakunar adalah penyakit yang menyerang kebanyakan orang pada usia. Statistiknya mengelirukan dan terdapat peningkatan jumlah kekalahan orang muda. Penyebab peremajaan penyakit ini terletak pada irama kehidupan yang semakin meningkat, peningkatan penyebab tekanan, tabiat buruk. Setelah mengalami strok, seseorang tidak mengubah hidupnya dan tidak mendengar isyarat yang dihantar oleh tubuh. Kurangnya perhatian terhadap diri sendiri membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan. Untuk tujuan pencegahan hendaklah:

  • Gunakan aspirin biasa. Ia mencegah infark vaskular. Doktor yang hadir mengesyorkan agar pesakit, setelah keluar dari hospital, mengambil aspirin larut.
  • Buat inventori menu anda. Diharuskan untuk mengecualikan makanan segera dan semua yang berkaitan dengannya. Hadkan pengambilan garam. Selepas penyakit ini, dilarang menggunakan kolesterol dan makanan yang mengandung gula dalam makanan.
  • Pantau secara dekat dinamika nilai tekanan darah. Buat buku nota khas untuk rakaman penunjuk harian dan cegah kenaikannya yang kritikal.
  • Untuk berhenti minum minuman beralkohol, berhenti merokok.
  • Lakukan senaman, berjalan-jalan di udara segar.
  • Pantau berat badan.
  • Setelah mengalami infark miokard, perlu menjalani pemulihan.
  • Seperti yang diarahkan oleh doktor yang hadir, minum ubat yang mencegah pembekuan darah. Perhatikan indeks prothrombin.
  • Sekiranya anda mengesyaki strok, segera hubungi doktor dan beritahu kesihatan anda. Akibat dari penyakit yang tidak dirawat tidak akan membiarkan pesakit menjalani kehidupan yang sepenuhnya.

Gaya hidup mesti diterjemahkan ke dalam saluran yang tenang dan diukur. Cuba elakkan tekanan yang tidak perlu, senaman berat, lupakan terlalu banyak kerja. Mereka yang berisiko harus menetapkan peraturan: menjalani MRI setiap tahun. Pantau dinamika penyakit dan, berdasarkan hasilnya, perbaiki terapi dengan doktor yang merawat.

Orang di sekitar pesakit harus bersabar dan memahami. Perlu diingat bahawa selepas akhir perkembangan sindrom lakunar, fungsi otak dipulihkan. Tempoh pemulihan dan kembali ke kehidupan penuh seseorang yang mengalami strok lacunar bergantung pada sikap ramah, kepekaan dan perhatian terhadap mangsa. Pertolongan cemas sekiranya berulang hendaklah diberikan oleh mereka..

Baca Mengenai Pening