Utama Ketumbuhan

Siapa yang merawat sakit kepala dan doktor mana yang harus dihubungi?

Apa itu sakit kepala? Ini adalah kompleks gejala kesakitan yang dirasakan di bahagian atas (kranial), oksipital, atau bahagian kepala. Sakit kepala adalah jenis aduan yang paling biasa dalam amalan perubatan. Muncul tanpa mengira usia, jantina, keadaan badan. Pelbagai penyebab boleh menyebabkan berlakunya kesakitan di kepala, tetapi sering kali ini boleh menjadi gejala sebilangan besar penyakit yang berlainan. Kesakitan boleh menjadi akut dan kronik..

Mengapa sakit kepala berlaku??

Penyebab sakit kepala yang paling biasa adalah:

  • Patologi vaskular - kekurangan atau lebihan bekalan darah di otak
  • Patologi saraf - sakit pada patologi saraf dan kumpulan saraf yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan tisu kepala dan muka
  • Punca Neurotik - Gangguan Emosi
  • Kesakitan traumatik dan pasca trauma - muncul selepas kecederaan dan menunjukkan kerosakan pada saraf, saluran kepala atau otak

Sakit kepala dikelaskan kepada jenis berikut:

  1. Migrain - sakit yang berkaitan dengan saluran darah. Pembuluh darah, akibat perlambatan aliran darah melaluinya, cacat akibat peningkatan tekanan dalaman di dalamnya, tidak dapat mengendalikan nada mereka, dan, sebagai akibatnya, ada kerengsaan saraf yang berterusan di dinding saluran darah, yang menyebabkan rasa sakit. Darah mula bocor melalui dinding kapal dan berkumpul di tisu bersebelahan, menyebabkan edema mereka. Akibatnya, terdapat kesukaran dalam pertukaran oksigen antara darah dan otak, yang meningkatkan rasa sakit. Selalunya, kesakitan ini dilokalisasikan di satu bahagian kepala. Mungkin disertai dengan loya, muntah. Pesakit dengan migrain tidak bertolak ansur dengan cahaya terang, bunyi yang kuat. Migrain mungkin turun temurun.
  2. Sakit kepala balok - sakit kepala di satu tempat. Selalunya dilokalisasi di orbit, meluas ke zon temporal, rahang atas, tulang dan telinga zigomatik. Sakit yang cukup kuat, terbakar dan sengit, mungkin disertai oleh kesesakan hidung dan lakrimasi. Ia boleh dilakukan secara serentak dan muncul berulang kali pada siang hari. Selalunya berlaku pada waktu malam. Serangan boleh menjadi pendek (beberapa minit) atau panjang (hingga beberapa jam).
  3. Ketegangan sakit kepala - sakit kepala yang berlaku kerana tekanan, tekanan emosi, gangguan mental, gangguan tidur, dll. Lebih kerap dilokalisasikan di tengkuk atau bahagian depan tengkorak. Penyebab kesakitan yang mungkin berlaku adalah peningkatan tekanan intrakranial yang ketara kerana tekanan.
  4. Kesakitan lain yang bukan disebabkan oleh perubahan struktur pada otak adalah kesakitan yang disebabkan oleh: peningkatan atau penurunan tekanan intrakranial; kerana patologi saluran otak; disfungsi otot dan sendi; proses patologi di otak (tumor, dll.); kesakitan vertebrogenik akibat patologi tulang belakang. Punca sakit kepala boleh menjadi penyakit ENT (sinusitis, radang saraf trigeminal, otitis media, faringitis), dll..

Doktor mana yang merawat sakit kepala?

Sekiranya anda bimbang tentang sakit kepala akut atau kronik, anda harus berjumpa doktor. Doktor mana yang merawat sakit kepala? Pertama sekali, anda perlu mengetahui punca sakit kepala. Seperti yang dijelaskan di atas, sakit kepala dibahagikan kepada beberapa jenis mengikut prevalensi penyebabnya. Sekiranya anda merasa sakit di bahagian depan tengkorak, maka pada mulanya anda boleh beralih ke THT. Sekiranya, setelah melakukan tindakan diagnostik, doktor menemui patologi yang menyebabkan kesakitan (sinusitis, otitis media, dll.), Maka dia akan melakukan satu set langkah-langkah yang bertujuan untuk merawat penyakit-penyakit ini. Untuk sakit kepala akan menjadi gejala yang menyertai penyakit yang mendasari. Sekiranya diagnosis ENT tidak disahkan, maka doktor boleh merujuk anda ke doktor pakar lain.

Doktor mana yang masih boleh mendapatkan nasihat untuk sakit kepala? Sekiranya doktor ENT belum mengesahkan diagnosis yang berkaitan dengan pengkhususannya, maka anda perlu berjumpa pakar dalam bidang neurologi. Seorang pakar neurologi akan melakukan satu siri ujian diagnostik untuk penyebab kesakitan neurologi dan vertebrogenik. Kajian seperti itu merangkumi: MRI otak, saluran leher dan otak, sinar-X tulang belakang, ultrasound saluran leher dan otak. Sekiranya terdapat pengesahan mengenai kesakitan vertebrogenik atau neurotik, doktor pakar akan menjalankan prosedur rawatan yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab sakit kepala.

Gejala tambahan untuk sakit kepala

Dengan sakit kepala yang teruk, seseorang mungkin mengalami pelbagai sensasi yang tidak menyenangkan. Faktor-faktor yang bersamaan ini termasuk:

  • Loya
  • Muntah
  • Tidak bertoleransi terhadap bunyi yang kuat dan cahaya yang terang
  • Tinnitus
  • Gangguan visual (kerudung di depan mata)
  • Kemungkinan irama jantung dan masalah pernafasan

Bagaimana doktor merawat sakit kepala?

Bergantung pada fokus dan jenis sakit kepala, doktor mungkin menggunakan pelbagai jenis rawatan. Kami akan menganalisis mengikut jenis keadaan.

  1. Migrain. Rawatannya konservatif, menggunakan beberapa kumpulan ubat: analgesik bukan narkotik, ubat anti-radang, persediaan kafein, dll..
  2. Sakit pancaran (cluster) - penghalang alfa (dihydroergotamine, ergotamine), anestetik secara tempatan (terus ke pusat sakit), ubat anti-radang digunakan. Langkah-langkah ini hanya membantu menghentikan serangan dan menghilangkan rasa sakit, tetapi tidak akan membantu menghilangkan penyebab sakit kepala. Oleh itu, perlu dilakukan kajian diagnostik yang kompleks untuk mengetahui punca sakit kepala.
  3. Tekanan sakit kepala - untuk rawatan sakit kepala yang berkualiti ini, pertama sekali anda perlu mengenal pasti punca berlakunya. Selalunya, tulang belakang terlibat dalam pembentukan kesakitan ini dengan otot yang melekat padanya. Sekiranya otot-otot berada dalam ketegangan tonik yang berpanjangan, maka zon-nadi kesakitan berdenyut terbentuk di dalamnya, yang dianggap sebagai paravertebral dan sakit kepala. Rawatan kesakitan jenis ini dikaitkan dengan bekerja dengan tulang belakang serviks dan ototnya. Doktor akan menangani rawatan saluran darah dan saraf di kepala dan leher. Klinik ini menggunakan beberapa kaedah yang berkesan untuk membetulkan aliran darah serebrum untuk merawat sakit kepala..
  4. Patologi otak (tumor, strok, dan lain-lain) - selalunya pembedahan diperlukan.

Anda mesti berjumpa doktor dengan segera sekiranya anda mempunyai aduan mengenai:

  • Sakit kepala akut atau kronik
  • Anda menghidap migrain
  • Terdapat kecederaan di kepala atau leher
  • Masalah tekanan menyebabkan sakit kepala

Sekiranya anda mengalami sakit kepala, jika anda ingin menghilangkan sakit kepala dan migrain, serta masalah lain yang berkaitan dengan otak, tulang belakang dan patologi sistem muskuloskeletal, anda selalu boleh menghubungi klinik Diagnostik Perubatan. Doktor yang berkelayakan akan selalu membantu anda mengenal pasti dan menghilangkan penyebab sakit kepala, apa pun sifatnya.

Punca sakit kepala, rawatan dan pencegahan yang teruk

Sebab mengapa kepala anda boleh sakit

Punca sakit kepala yang teruk mungkin berbeza. Tetapi pada masa yang sama, dapat dibuktikan dengan jelas bahawa dengan gejala ini, jika tidak mungkin untuk mengurangkan atau menghilangkan sindrom kesakitan dengan ubat penahan sakit atau ubat-ubatan rakyat, anda mesti berjumpa doktor.

Semua penyakit berjangkit boleh menyebabkan sakit kepala yang teruk. Khususnya, selesema atau SARS selalu bermula dengan serangan sakit kepala yang teruk, dan barulah gejala lain muncul. Cephalgia disertai dengan sinusitis, tonsilitis, sinusitis.

Sakit kepala yang teruk disertai dengan serangan migrain. Keistimewaannya adalah bahawa rasa sakit dilokalisasi di satu separuh kepala. Terhadap latar belakang patologi, mual dan muntah sering berlaku. Fotofobia mungkin berlaku, serta penolakan bunyi keras dan bau yang menyakitkan.

Kesakitan yang teruk, yang berlaku secara berkala, tetapi pada masa yang sama terus meningkat, mungkin menunjukkan patologi otak. Ini boleh berupa neoplasma, aneurisma, sista, pelbagai kelainan vaskular.

Patologi lain boleh menyebabkan sakit kepala yang teruk:

  • Osteochondrosis.
  • Penyakit mata.
  • Penyakit pergigian.
  • Kecederaan kepala dan tulang belakang.
  • Proses keradangan.
  • Penyakit endokrin.
  • Gangguan hormon.

Selalunya, keadaan tertekan menjadi penyebab sakit kepala yang teruk. Faktor pencetus adalah insomnia, kekurangan zat makanan, hipotensi, aktiviti fizikal yang besar.

Sifat sakit kepala yang teruk

Sakit kepala yang teruk dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza. Dia mungkin:

  • tajam. Dalam kes ini, rasa sakit muncul secara tiba-tiba dan dilokalisasi di tempat tertentu di kepala. Selalunya, rasa sakit seperti ini boleh membawa watak yang semakin meningkat;
  • sakit Selalunya berlaku dengan overtrain, dan juga dengan adanya penyakit bersamaan;
  • pedas. Kesakitan seperti itu, jika ia tumbuh, sangat berbahaya, kerana dapat menunjukkan strok, patologi vaskular yang serius, kecederaan otak traumatik;
  • bodoh. Cephalalgia seperti ini memberi tumpuan kepada proses buruk yang berlaku di dalam badan. Dan walaupun mereka tidak menimbulkan ancaman serius, mereka mesti didiagnosis dan dihapuskan;
  • pecah. Kesakitan jenis ini boleh disebabkan oleh pelbagai patologi, tetapi dalam kebanyakan kes ia berkaitan dengan masalah vaskular;
  • berdenyut-denyut. Kesakitan seperti ini paling sering disebabkan oleh pelbagai sebab rumah tangga, seperti insomnia, kerja berlebihan, tekanan. Tetapi ia juga dapat menunjukkan perkembangan pelbagai patologi vaskular..

Simptomologi

Kesakitan boleh berlaku di pelbagai tempat di kepala. Penyetempatan akan membantu doktor membuat diagnosis yang lebih tepat dan menetapkan kajian perkakasan untuk memperjelasnya..

Kesakitan Occipital

Kesakitan yang teruk di bahagian oksipital kepala sering menunjukkan perkembangan proses patologi di bahagian serviks tulang belakang. Biasanya kesakitan seperti itu adalah gejala osteochondrosis..

Di samping itu, sakit di bahagian belakang kepala boleh menjadi akibat penyakit seperti:

Hipertensi. Kesakitan yang teruk yang meletus menunjukkan krisis hipertensi. Selalunya, rasa sakit diucapkan pada waktu pagi. Dengan latar belakang keadaan yang semakin teruk, nadi meningkat dan kelemahan berlaku.

Tekanan intrakranial tinggi. Gejala tambahan adalah rasa sakit yang meningkat dari cahaya terang dan bunyi yang kuat. Sakit kepala dalam kes ini mungkin disertai dengan muntah..

Myositis serviks adalah keradangan pada tisu otot leher. Penyakit ini boleh disebabkan oleh hipotermia, pendedahan yang berpanjangan kepada kedudukan yang tidak selesa. Kesakitan dalam kes ini boleh membosankan, tetapi semakin kuat ketika memusingkan kepala.

Myogelosis Untuk patologi ini, pembentukan segel otot serviks adalah ciri. Merekalah yang memberi tekanan pada ujung saraf dan menyebabkan sakit kepala yang teruk di leher. Kejadian pening yang teruk secara berkala adalah ciri.

Neuralgia. Sakit kepala ini biasanya dikaitkan dengan hipotermia. Kesakitan seperti itu sangat tajam dan tajam, sukar ditahan. Sebarang pergerakan leher memperburuk keadaan.

Keabnormalan vaskular. Sakit kepala di bahagian belakang kepala sering berlaku dengan vasospasme kerana pelbagai sebab. Kesakitan seperti itu meningkat dengan ketara di tengah tekanan.

Sakit kepala yang teruk di dahi

Kesakitan yang teruk di dahi boleh berlaku kerana pelbagai sebab:

  • Kecederaan kepala. Cephalgia penyetempatan ini berlaku dengan latar belakang dahi yang lebam dan gegar otak. Dalam kes pertama, hematoma subkutan sering muncul, dalam kes kedua, mual dan muntah adalah gejala tambahan.
  • Penyakit berjangkit. Kesakitan di dahi dan mata berlaku dengan latar belakang perkembangan sinusitis, sinusitis frontal, meningitis, selesema dan penyakit berjangkit lain. Kesakitan paling teruk pada waktu pagi. Ia disertai dengan rasa tidak enak badan, kelemahan, demam. Dengan meningitis, kesakitan yang teruk dapat menyebabkan kehilangan kesedaran dan perkembangan pelbagai gejala neurologi..
  • Patologi sistem kardiovaskular, yang membawa kepada perubahan tekanan intrakranial. Dengan peningkatannya, rasa sakit berdenyut, pening berlaku, nadi semakin cepat, mual dan muntah muncul. Penurunan tekanan dicirikan oleh penampilan sakit girdle, yang mempengaruhi bukan sahaja dahi, tetapi juga pelipat dan bahagian belakang kepala. Selalunya terdapat kelemahan yang tajam dan keadaan pengsan dicatat.
  • Penyakit sistem saraf - migrain, sakit kepala cluster, neuralgia trigeminal.
  • Patologi mata. Penyebab kesakitan yang paling biasa dalam kes ini adalah glaukoma. Tetapi kadang-kadang rasa sakit yang kuat boleh disebabkan oleh ketegangan mata.
  • Proses ketumbuhan. Ciri khas adalah bahawa dalam kes ini, sakit kepala yang teruk berlaku ketika neoplasma mencapai ukuran yang besar.

Sakit kepala, loya dan muntah

Selalunya, sakit kepala yang teruk disertai dengan loya dan muntah. Pertama sekali, gabungan gejala seperti itu adalah ciri migrain. Rasa tidak sihat mungkin berterusan selama beberapa hari..

Di samping itu, gabungan sakit kepala, mual dan muntah yang teruk mungkin menunjukkan patologi lain:

  • Hipertensi.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Keracunan makanan.
  • Kecederaan kepala.
  • Tumor otak.
  • Meningitis.

Kesakitan yang sangat teruk di pelipis

Sakit kepala di kuil terutamanya berkaitan dengan migrain. Satu ciri khas adalah penyetempatan kesakitan di satu pihak. Sakit kepala kluster juga paling sering dilokalisasi di kawasan temporal..

Sakit kepala yang sangat teruk di kuil, yang berdenyut, juga boleh menjadi tanda penyakit lain:

  • angioedema serebrum, yang dicirikan oleh pelanggaran nada dinding kapal. Diiringi oleh kebas jari jangka pendek, pening dan kelemahan;
  • tekanan intrakranial yang tinggi. Ini adalah patologi berbahaya yang membawa kepada gangguan fungsi bahagian otak tertentu;
  • aterosklerosis. Dengan penyempitan lumen saluran serebrum dengan latar belakang kesakitan yang teruk secara berkala di pelipis, gangguan ingatan, kerengsaan dan keletihan yang tidak bermotivasi diperhatikan.

Sakit kepala semasa mengandung

Sakit kepala dalam tempoh melahirkan anak pada wanita sering berlaku. Sebab utama mereka adalah penyusunan semula hormon. Biasanya kesakitan berkala yang tidak jelas pada trimester pertama dianggap sebagai kebiasaan. Dan kesakitan yang meningkat sering disebabkan oleh tekanan darah rendah. Tetapi pada trimester kedua dan ketiga keadaannya berubah dan sakit kepala yang teruk boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.

Semasa mengandung, seorang wanita menjadi lebih terdedah kepada kesan negatif dari pelbagai faktor luaran. Oleh itu, walaupun perubahan cuaca dapat menimbulkan sakit kepala yang teruk pada dirinya. Cephalgia sering terjadi akibat bau busuk, suara kuat, cahaya terang dan perengsa luaran yang lain. Untuk meminimumkan risiko sakit kepala yang teruk, semasa kehamilan adalah perlu untuk memantau gaya hidup dan pemakanan, mengelakkan tekanan dan tekanan fizikal yang berat.

Sakit kepala dan gejala lain

Gejala yang paling biasa yang menyertai sakit kepala yang teruk adalah pening. Ini biasanya dikaitkan dengan cephalgia sekunder, yang berlaku dengan latar belakang perkembangan strok, osteochondrosis, meningitis, arteriosklerosis serebrum.

Selalunya dengan sakit kepala yang teruk, kelemahan umum berlaku. Gejala seperti itu adalah ciri cephalgia, baik primer dan sekunder. Oleh itu, dalam diagnosis, ini tidak menunjukkan.

Peningkatan suhu dengan sakit kepala yang teruk menunjukkan perkembangan proses menular dan radang pada tubuh manusia. Gejala tambahan yang berbahaya adalah pingsan. Selalunya berlaku dengan strok, meningitis, krisis hipertensi, kegagalan jantung dan penyakit serius lain..

Diagnostik

Sekiranya sakit kepala kerap berlaku atau tidak melegakan ubat penahan sakit, adalah mustahak untuk menjalankan diagnosis untuk menentukan penyebabnya. Hanya dengan itu rawatan boleh ditetapkan.

Biasanya, diagnosis dibuat menggunakan penyelidikan perkakasan moden. Tetapi pertama, pakar neurologi mesti menjelaskan maklumat mengenai sifat kesakitan dan tempohnya. Ia mesti diperiksa oleh pakar dalam pelbagai bidang, misalnya, pakar otolaryngologi, doktor gigi, pakar oftalmologi, dll. Ujian makmal yang diperlukan dilakukan untuk mengesan jangkitan..

Kaedah utama penyelidikan perkakasan yang membolehkan anda menilai keadaan otak:

Elektroensefalografi. Dengan pertolongannya, fungsi asas otak dinilai, kelainan vaskular dikesan, tanda tidak langsung kehadiran neoplasma dan hematoma dikesan.

Roentgenografi. Berkat dia, ada kemungkinan untuk mengesan kecederaan kepala, hidrosefalus, sinusitis.

Pengimejan resonans magnetik. Ia dirancang untuk mengesan tumor, kemalangan serebrovaskular dan penyakit lain..

Imbasan CT. Ia membolehkan anda mengesan tumor, kista, aneurisma, jejak pendarahan, perubahan struktur tisu dan saluran otak.

Elektromiografi. Dengan pertolongannya, penyakit sistem neuromuskular didiagnosis, kerosakan saraf dikesan..

Diagnostik ultrabunyi. Ia membolehkan anda mengesan aterosklerosis, kelainan vaskular, aneurisma.

Cara menghilangkan sakit kepala yang teruk

Sekiranya sakit kepala disebabkan oleh tekanan berlebihan atau tekanan, anda perlu berusaha untuk berehat sepenuhnya. Tetapi, agar sakit kepala yang teruk tidak mengganggu ini, disarankan untuk mengambil ubat bius atau menggunakan salah satu kaedah rakyat. Berkesan terhadap sakit kepala adalah urutan kawasan temporal, jambatan hidung dan leher. Ini mendorong kelonggaran, dan jika setelah itu rasa sakit mulai berkurang, maka Anda dapat menolak ubat sakit.

Anda boleh menggunakan kaedah rakyat terkenal lain untuk melegakan sakit kepala..

Untuk sakit kepala yang teruk, anda boleh mencuba:

  • Pasangkan daun kubis segar ke bahagian atas kepala dan ke pelipis, ia harus diganti ketika ia kering.
  • Pasang bulatan bit segar ke auricles.
  • Masukkan kepingan lemon ke pelipis.

Biasanya, kaedah ini membantu mengurangkan sakit kepala tidak lebih dari 20 minit. Tetapi, jika ini tidak berlaku, dan ubat penahan sakit tidak membantu, lebih baik berjumpa doktor untuk diagnosis dan rawatan.

Tablet untuk sakit kepala yang teruk

Ubat berikut dapat membantu melegakan sakit kepala yang teruk:

  • ubat anti-radang bukan steroid. Jenis ubat ini bukan sahaja membantu menghilangkan rasa sakit, tetapi juga keradangan. Ubat-ubatan kumpulan ini termasuk Ibuprofen, Nimesulide, Movalis, Indomethacin dan lain-lain;
  • analgesik yang mempunyai sifat analgesik dan antipiretik - Paracetamol dan Analgin;
  • antispasmodik untuk melegakan sakit kepala yang disebabkan oleh vasospasme. Ini adalah Spazmalgon, Spazgan, No-shpa;
  • antidepresan yang berjaya memerangi kesakitan tekanan. Mereka juga diresepkan untuk melegakan sindrom depresi, yang sering menjadi penyebab cephalgia..

Ubat-ubatan rakyat untuk sakit kepala

Minyak pati lavender, pudina, lemon atau chamomile adalah ubat rakyat yang banyak digunakan untuk menghilangkan sakit kepala dengan cepat. Anda boleh menggunakan satu alat atau mencampurkan minyak pati yang berbeza dalam perkadaran yang sama. Titisan produk mesti digosok selama beberapa minit di zon temporal, dan juga di hidung. Untuk melegakan sakit kepala, anda boleh membuat kompres dengan minyak pati, menambahkannya ke dalam tab mandi, bernafas secara berpasangan menggunakan lampu aroma.

Untuk melegakan sakit kepala yang disebabkan oleh tekanan darah rendah, anda perlu minum teh, kopi, dan juga makan sepotong coklat gelap. Segelas air masin akan membantu menstabilkan keadaan. Sekiranya sakit kepala sering berlaku, maka madu harus dimasukkan ke dalam diet, jika tidak ada alergi terhadap produk semula jadi ini.

Pencegahan

Kaedah alternatif bukan sahaja dapat melegakan sakit kepala yang teruk, tetapi juga dapat mencegahnya. Pertama sekali, setelah tekanan emosi atau aktiviti fizikal yang hebat, anda pasti mesti mandi air panas, yang akan berehat dan tenang. Anda boleh mandi kontras.

Melegakan ketegangan saraf dan membantu mencegah tekanan sakit kepala menyembuhkan herba.

Daripada kombinasi tanaman ubat berikut, anda perlu menyeduh teh:

  • Pudina, oregano dan St. John's wort.
  • Knotweed dan calendula.
  • Linden, jelatang dan simpul.
  • Bearberry, Hawthorn, Valerian dan Motherwort.

Untuk mengelakkan sakit kepala, anda harus menjalani gaya hidup dan senaman yang sihat. Sangat penting untuk makan dengan betul. Pendekatan ini akan meningkatkan pertahanan badan dan berjaya melawan kesan negatif tekanan..

Doktor mana yang harus saya temui jika kepala saya sakit

Sakit kepala adalah gejala biasa yang mempengaruhi semua orang, tidak kira masa dan tempat. Selalunya ia mempunyai alasan sembrono, dan surut sepanjang hari. Tetapi apa yang harus dilakukan jika ketidakselesaan menyakitkan untuk waktu yang lama, doktor mana yang harus berunding dengan sakit kepala?

Petunjuk untuk menghubungi doktor

Tidak selalu mudah untuk mengenali saat anda perlu membuat janji temu dengan doktor sekiranya kepala anda sakit. Lebih sukar untuk menentukan doktor yang harus dihubungi. Tetapi ada beberapa tanda amaran yang menunjukkan adanya masalah serius. Kesakitan yang tidak biasa dan teruk, disertai dengan gejala lain, adalah manifestasi penyakit yang menentukan doktor mana yang harus dirujuk..

Sekiranya terdapat gejala berikut yang menyakitkan, berjumpa doktor.

Demam leher yang sengit

Sekiranya leher sakit, terdapat cephalgia dan demam, hipersensitiviti terhadap cahaya, ini mungkin menunjukkan jangkitan yang memerlukan rawatan perubatan.

Hipertensi

Tekanan darah tinggi adalah penyakit dengan sendirinya yang memerlukan temu janji dengan doktor. Dan doktor mana yang harus pergi dengan tekanan dan sakit kepala? Lawatan ke ahli terapi diperlukan, yang, jika perlu, akan merujuk kepada pakar lain.

Kelemahan

Untuk sakit kepala yang teruk yang berkaitan dengan berat badan atau kelemahan, pening, sukar bercakap, anda juga perlu berjumpa doktor, kerana ketidakselesaan ini dapat menunjukkan gangguan serius.

Memilih pakar untuk kelemahan adalah serupa dengan memutuskan doktor mana yang harus dihubungi pada tekanan tinggi. Lawatan terapis diperlukan.

Masalah penglihatan

Beralih ke pakar oftalmologi untuk pengaburan, kabur, kehilangan penglihatan separa dengan cephalgia, anda dapat mendiagnosis tepat pada waktunya, oleh itu, menyembuhkan penyakit mata.

Kekeliruan, kejang, pengsan

Sekiranya kepala selalu sakit, terdapat kekeliruan, kejang, pingsan, ini adalah tanda-tanda penyakit atau kecederaan. Faktor ini harus diingat, terutamanya jika anak mengalami sakit kepala. Tidak ada persoalan di sini doktor mana yang harus dikunjungi - berjumpa dengan pakar pediatrik, dia akan mengarahkan anda ke pemeriksaan yang sesuai.

Kecederaan

Sakit kepala akibat lebam di kepala adalah kejadian biasa. Cephalgia menyertai kecederaan, serupa dengan benjolan di kepala. Berjumpa dengan doktor! Sakit selepas trauma memerlukan rawatan profesional.

Penting! Sekiranya kanak-kanak itu memukul kepalanya, pergi ke pakar pediatrik atau terus ke traumatologist.

Doktor mana yang hendak dituju

Terdapat banyak jenis dan pencetus kesakitan. Walau apa pun, jika kejang terlalu kerap, timbul persoalan, apakah nama doktor yang merawat kepala, pakar mana yang harus dirujuk. Rujuk doktor atau pakar neurologi. Masing-masing dari mereka akan melakukan pemeriksaan asas, mengirim pemeriksaan untuk mengenal pasti sebab sebenar, oleh itu, terapi dan pencegahan yang sesuai. Pada pemeriksaan pertama, penting untuk menamakan doktor yang diketahui sebagai pencetus serangan, kejadian sebelumnya.

Pakar diagnostik

Penyelesaian utama untuk dilema yang harus dirujuk oleh doktor sekiranya sakit kepala adalah tarikan kepada pakar neurologi. Tetapi kumpulan cephalgia sekunder merangkumi sebilangan besar unit klinikal, tidak hanya dalam bidang neurologi, tetapi juga di kawasan lain. Oleh itu, pakar dalam profil sempit harus terlibat dalam diagnostik setelah pemeriksaan utama.

Penyakit berjangkit

Sakit kepala yang berkaitan dengan jangkitan adalah tanggungjawab doktor penyakit berjangkit yang menentukan agen penyebab penyakit ini..

Cephalgia terutamanya berkaitan dengan:

  • dengan jangkitan intrakranial (meningitis, ensefalitis, abses otak, empyema subdural);
  • jangkitan sistemik (bakteria, virus, lain-lain).

Neuroinfections disertai oleh cephalgia yang tersebar dengan intensiti yang berbeza, bergantung kepada penyebab dan etiologi patogen. Ia disertai dengan gejala lain:

  • kerengsaan meningeal;
  • peningkatan suhu badan;
  • loya
  • gangguan kesedaran;
  • paroxysms epilepsi.

Penting! Gejala neurologi otak yang berkaitan dengan abses otak dan empyema.

Gambaran klinikal (adanya gejala khas) diperiksa dengan tepat oleh pakar penyakit berjangkit. Dia menghantar untuk ujian darah.

Ahli Otolaryngologi

Tinnitus, hidung berair, sakit kepala (terutamanya di pelipis, mata) - ini adalah kesempatan untuk berunding dengan pakar otolaryngologi. Dalam kes ini, cephalgia berkaitan dengan keradangan telinga dan / atau rongga hidung.

Sekiranya seseorang datang ke pakar ENT dengan suara di kepala dan sakit, diagnosis pembezaan menyeluruh diperlukan untuk menentukan kehadiran penyakit ENT dan untuk mengecualikan migrain. Kerana penyetempatan, cephalgia yang berkaitan dengan penyakit telinga atau hidung sering dikelirukan dengan migrain tanpa aura. Sebaliknya, sakit kepala kronik atau berulang sering disalah anggap sebagai cephalalgia sinogenik, pesakit (terutama kanak-kanak) menjalani kajian sinar-x yang berlebihan, dan menjalani rawatan yang tidak berkesan.

Pakar Optometris

Pakar oftalmologi dihubungi oleh orang yang mengadu sakit kepala yang berkaitan dengan penyakit mata. Doktor menjalankan pemeriksaan untuk mengenal pasti:

  • glaukoma akut;
  • kecacatan mata pembiasan;
  • strabismus;
  • luka mata keradangan (iritis, siklitis, choroiditis).

Sekiranya kepala sakit kerana sebab mata, penampilan kejang harus dilakukan dalam masa 7 hari setelah pembetulan atau penyembuhan fokus keradangan yang betul.

Pakar Onkologi

Kecurigaan barah adalah kesempatan untuk diagnosis dengan CT atau MRI.

Penting! Dengan sakit kepala yang kerap pada wanita, penyebabnya terutama disebabkan oleh barah payudara, sakit kepala pada lelaki paling sering disebabkan oleh karsinoma prostat.

Gejala amaran termasuk:

  • kemunculan jenis cephalgia baru yang tidak surut dengan rawatan analgesik;
  • peningkatan intensiti sawan;
  • serangan baru selepas usia 50 tahun;
  • sejarah barah.

Cephalgia juga mencurigakan, dikaitkan dengan sejumlah manifestasi, seperti:

  • gangguan psikologi;
  • perubahan keperibadian;
  • tanda-tanda hipertensi intrakranial;
  • peningkatan gejala neurologi.

Diagnosis pembezaan juga penting. Sakit kepala yang berterusan adalah khas untuk tumor otak, tetapi juga untuk pendarahan subarachnoid. Komplikasi pasca trauma (hematoma subdural dan epidural) biasanya muncul beberapa jam selepas kecederaan. Pengecualian adalah hematoma subdural kronik, yang boleh berlaku pada masa yang berlainan setelah kecederaan. Ini dimanifestasikan oleh serangan progresif, gangguan kesedaran, pening dan tanda-tanda peningkatan ICP lain.

Pakar Saraf

Seorang pakar neurologi mesti mendapatkan nasihat untuk kesakitan di leher, kepala, yang disebabkan oleh kerosakan pada pelbagai struktur tulang belakang. Tetapi tidak semua penyakit diterima dalam hubungan kausal, yang merumitkan kriteria diagnostik kumpulan ini..

Sekiranya tulang belakang serviks menyakitkan, kepala kemungkinan besar didiagnosis dengan osteochondrosis atau kerosakan cakera.

Masalah yang berkaitan dengan kecekapan pakar neurologi adalah kesakitan yang berkaitan dengan lesi kranial. Sebilangan besar penyakit tengkorak (malformasi kongenital, tumor) biasanya tidak menyertai sakit kepala. Pengecualian adalah osteomielitis, penyakit Paget, keradangan di kawasan mastoid.

Penting! Seorang pakar neuropatologi, selain masalah di atas, terlibat dalam rawatan saraf trigeminal.

Siapa ahli cephalgologist

Seorang cephalgologist adalah doktor sakit kepala. Pengkhususan ini belum cukup berkembang di negara kita. Doktor merawat sakit kepala, mempunyai pendidikan neurologi. Seorang cephalalgologist secara teori harus mengetahui kriteria dan kaedah diagnostik, mempunyai kemahiran terapi praktikal untuk kesakitan di kepala.

Penting! Di EU dan Amerika Syarikat, keahlian ahli cephalgologist dikembangkan, jadi persoalan doktor mana yang harus disentuh dengan sakit kepala tidak timbul - seseorang yang mengalami sakit kepala terus berjumpa pakar.

Prosedur diagnostik untuk sakit di kepala

Doktor dapat menentukan diagnosis yang betul semasa wawancara dengan pesakit pada hubungan pertama. Dia akan bertanya mengenai semua keadaan awal dan masalahnya. Penyakit individu mempunyai ciri khas, yang menentukan kekerapan kejadian, jangka masa, gejala serangan yang menyertainya. Oleh itu, penting untuk mengingati semua butirannya, beritahu doktor tentangnya..

Selepas temu ramah pertama, tinjauan dijalankan. Doktor memberi tumpuan dengan lebih berhati-hati pada bahagian kepala dan leher, dengan memperhatikan keadaan bahagian badan yang lain. Pemeriksaan neurologi akan memberikan maklumat orientasi mengenai keadaan fungsi sistem saraf.

Kadang kala kaedah diagnostik tambahan diperlukan:

  • CT
  • MRI
  • EEG;
  • prosedur ultrasound;
  • tusukan lumbar.

Ini adalah senarai semua pilihan diagnostik, pelaksanaannya adalah pilihan, disarankan untuk kesimpulan ujian utama yang tidak jelas..

Doktor mana yang harus saya rawat dengan sakit kepala

Seseorang yang selalu mengalami sakit kepala, atau gejala muncul dengan keteguhan yang diinginkan, mesti menjalani diagnosis untuk mengenal pasti sumber masalahnya. Pada mulanya, ada baiknya mendaftar dengan ahli terapi tempatan dari klinik anda. Dia akan melakukan pemeriksaan awal, membuat diagnosis awal dan memberitahu anda konsultasi pakar mana yang diperlukan dalam kes tertentu. Jangan ubat sendiri jika kepala anda sakit - doktor yang berpengalaman akan membantu mengatasi keadaan yang tidak menyenangkan dengan lebih cepat dan tanpa risiko yang tidak perlu kepada tubuh..

Diagnosis sakit kepala oleh doktor

Tahap pertama kajian diagnostik kerana cephalalgia adalah pemeriksaan. Pakar berpengalaman dapat membuat diagnosis awal berdasarkan gambaran klinikal dan sejarah pesakit.

Ahli terapi masyarakat biasanya merawat pesakit dengan sakit kepala sekiranya gejala tersebut dipicu oleh perubahan tekanan darah. Dalam kes lain, wakil pengkhususan sempit ikut serta..

Doktor berikut boleh menangani rawatan sakit kepala:

  • pakar neurologi - akan membantu dengan patologi yang disebabkan oleh masalah neurologi. Pemeriksaan awal akan membolehkan doktor mengecualikan atau mengesyaki sejumlah penyakit. Ini termasuk osteochondrosis dan akibat kecederaan otak, peningkatan tekanan dan tumor intrakranial, perubahan pikun dalam badan, meningitis dan banyak lagi;
  • otolaryngologist - pakar memeriksa keadaan telinga dan sinus, tidak termasuk kehadiran otitis atau sinusitis, dan jika perlu, memulakan rawatan penyakit ini;
  • psikoterapi - perundingannya diperlukan untuk sakit kepala dengan latar belakang kemurungan, kemurungan, apatis. Doktor ini sering dapat mengenal pasti penyebab migrain dan membantu pencegahan sawan;
  • doktor gigi - penyakit gigi dan gusi, mahkota dan implan yang tidak dipasang dengan baik, maloklusi boleh menimbulkan cephalgia;
  • ortopedis - diagnosis, perbualan dan pemeriksaan doktor ini akan membantu osteochondrosis dan kelengkungan tulang belakang;
  • pakar oftalmologi - sering sakit kepala berlaku kerana ketegangan mata yang berlebihan, kacamata yang dipilih dengan tidak betul atau kerosakan pada organ penglihatan;
  • refleksologi - menjalankan manipulasi yang bertujuan untuk mensimulasikan titik aktif secara biologi untuk menghilangkan simptom tersebut. Sesi diadakan seperti yang ditetapkan oleh pakar lain, bergantung pada diagnosis;
  • alahan - doktor ini mesti dikunjungi oleh orang yang mengadu cephalalgia yang berlaku pada musim tertentu atau sebagai tindak balas terhadap pengaruh beberapa faktor luaran;
  • ahli endokrinologi adalah jawapan yang kerap bagi persoalan wanita mengenai doktor mana yang harus dirawat dengan sakit kepala yang berlaku sebelum haid, semasa atau selepas kitaran. Kadang kala tanda amaran menunjukkan penurunan fungsi kelenjar endokrin..

Dalam kes di mana cephalalgia adalah gejala sekunder, banyak orang memahami penyakit apa yang disebabkannya. Maka lebih baik menghubungi doktor anda secara langsung. Sekiranya tidak ada prasyarat untuk sakit kepala, ini tidak bermaksud bahawa masalah itu akan hilang dengan sendirinya atau bahawa analgesik mencukupi untuk mengatasinya. Dalam keadaan seperti itu, perlu pergi ke ahli terapi dan mengetahui sebab-sebab gejala tersebut.

Siapa ahli cephalgologist

Di negara kita, keistimewaan cephalgologist belum ada secara rasmi, tetapi kawasan ini dikembangkan secara aktif oleh peminat. Pekerja kesihatan seperti itu biasanya mempunyai pendidikan pakar neurologi dan menangani secara khusus kes sakit kepala. Doktor mempunyai pengetahuan teori yang mendalam dalam bidang diagnosis dan kemahiran praktikal dalam memerangi cephalalgia. Di negara-negara Barat, kawasan ini sudah cukup maju, jadi orang yang mengalami sakit kepala segera berjumpa pakar.

Apabila anda perlu mendapatkan bantuan doktor

Ramai orang mengabaikan sakit kepala yang sistematik atau melakukan rawatan sendiri. Amalan menunjukkan bahawa rawatan perubatan profesional segera diperlukan dalam 5 kes daripada 100 banding. Dari 95 keadaan yang tinggal, 90 memerlukan rawatan konservatif yang kompleks. Hanya 5 yang terakhir tidak memerlukan pendekatan perubatan atau perubahan pada rejimen pesakit.

Penjagaan perubatan segera diperlukan sekiranya kes sakit kepala dan keadaannya rumit oleh saat-saat seperti:

  • kanak-kanak (sehingga 16 tahun) atau usia lanjut (selepas 50 tahun) - dalam kes terakhir, kebarangkalian kehadiran tumor dan arteritis temporal harus dikecualikan;

Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai kesakitan yang terdapat di kuil-kuil dan kemungkinan patologi di sini..

  • sensasinya sangat kuat dan kelihatan seperti "letupan" kecil atau "bergemuruh" di dalam tengkorak - terdapat risiko pendarahan subarachnoid;
  • terdapat rasa sakit pada sendi atau otot, suhu telah meningkat;
  • terdapat aura yang berlangsung lebih dari 60 minit atau disertai dengan pelanggaran aktiviti motor - ciri strok;

Anda akan mengetahui mengenai tanda-tanda pertama strok dari artikel ini..

  • sensasi muncul untuk pertama kalinya pada wanita yang mengambil pil perancang - faktor risiko strok;
  • kesakitan secara beransur-ansur meningkat dan berterusan selama berhari-hari dan bahkan beberapa minggu - pertumbuhan neoplasma di dalam tengkorak;
  • gejala bertambah buruk sebagai tindak balas kepada perubahan kedudukan badan, bersin, batuk, latihan fizikal - ada kemungkinan tumor;
  • sejarah HIV, AIDS, onkologi;
  • cephalgia disertai dengan perubahan persepsi atau gangguan kesedaran;
  • tanda tidak hilang setelah minum ubat, rehat, fisioterapi.

Lelaki dan wanita moden menolak bantuan profesional kerana pelbagai alasan. Sebilangan orang berpendapat bahawa dengan berjumpa doktor dengan masalah "tidak masuk akal", mereka akan kelihatan bodoh. Yang lain yakin bahawa gejala tidak boleh menjadi tanda sesuatu yang serius. Sikap orang seperti itu terhadap kesihatan mereka sering menyebabkan perkembangan keadaan kronik atau kecemasan yang dapat dicegah..

Kaedah tinjauan

Semasa lawatan ke doktor, anda harus cuba menerangkan gambaran keseluruhan keadaan. Perhatian khusus diberikan kepada sifat dan penyetempatan sensasi, tempohnya, reaksi terhadap rawatan ubat. Penting untuk mengingat semua kecederaan otak traumatik, berikan senarai ubat yang telah diambil oleh pakar dalam 2-3 bulan terakhir. Sekiranya boleh, buku harian sakit kepala harus disimpan, yang akan menerangkan ciri-ciri serangan, kekerapannya, dan penyebabnya. Setelah berunding, doktor mengarahkan pesakit ke makmal dan kajian instrumental.

Kaedah untuk mendiagnosis patologi sakit kepala:

  • analisis umum dan biokimia darah dan air kencing - penilaian bahan biologi membolehkan kita membuktikan adanya proses keradangan, patogen berjangkit, kecenderungan hipertensi dan strok;
  • kaedah untuk menilai keadaan saluran darah - angiografi, dopplerografi - dapat menghilangkan aneurisma dan penyumbatan saluran darah atau menentukan lokasi masalah, menilai keadaan saluran darah;

Baca lebih lanjut mengenai angiografi saluran otak di sini.

  • CT dan MRI - dengan pemeriksaan otak komputer, tumor, tanda-tanda serangan jantung organ, kista, hematoma, aneurisma dikesan. Kaedah ini digunakan untuk mengesan pendarahan subarachnoid, mengesahkan peningkatan tekanan intrakranial dan menilai tahap keparahan keadaan;
  • Ultrasound saluran leher, radiografi, elektroensefalografi, elektromiografi;

Ketahui lebih lanjut mengenai prosedur rheoencephalography di sini..

  • pemeriksaan doktor pengkhususan sempit - mengukur tekanan darah dan mata, menilai refleks, memeriksa penglihatan, ujian kulit untuk alergen, memeriksa tahap hormon.

Ketahui lebih lanjut mengenai kaedah diagnostik seperti CT dan MRI..

Menurut hasil kajian, diagnosis dibuat berdasarkan rawatan yang ditetapkan. Ia berlaku bahawa walaupun analisis yang dibuat tidak menjelaskan keadaan, dalam hal ini, kerja semua organ dalaman dinilai, kesannya pada tubuh racun tumbuhan atau industri dan racun dikecualikan. Dengan keparahan gejala yang kuat, rawatan simptomatik dijalankan secara selari.

Perubatan moden telah mencapai tahap yang tinggi dalam diagnosis dan rawatan sakit kepala. Jangan bertolak ansur jika simptom muncul dengan kerap atau tidak membenarkan anda melakukan aktiviti seharian. Walaupun mereka yang memilih untuk tidak mengambil ubat, doktor dapat memilih pilihan untuk menangani keadaan yang tidak menyenangkan. Percubaan untuk mengatasi masalah ini sering membawa kepada perkembangan penyakit kronik, keadaan kecemasan, neurosis dan psikosis..

Kepala migrain seluruhnya. Cara menghilangkan serangan sakit kepala?

Bagaimana mengatasi serangan sakit kepala yang boleh berlangsung dari 3 jam hingga 3 hari? Bagaimana jika pil biasa tidak membantu? Pada tahun 2019, terapi migrain baru muncul. Untuk menghilangkan serangan, satu suntikan sebulan cukup.

Apakah rawatan moden untuk migrain? Bagaimana tidak menjadi ketagih dengan pil? Perkara ini diberitahu oleh pakar neurologi di Klinik Klinik untuk Sakit. V.V. Vinogradova Peter Sokov.

- Sebagai permulaan, kita akan memahami apa itu migrain. Sakit kepala boleh disebut migrain jika selama hidup terdapat lima atau lebih aktiviti harian yang mengganggu dan tidak diprovokasi oleh serangan sakit kepala yang kuat yang berlangsung dari 3 jam hingga 3 hari, disertai dengan loya atau peningkatan kepekaan terhadap cahaya dan suara. Selalunya, sakit kepala dengan migrain berdenyut, mempengaruhi separuh bahagian kepala. Pada seperempat pesakit, serangan didahului oleh apa yang disebut aura - ia boleh menjadi perasaan mati rasa, kelemahan, pelbagai gangguan penciuman atau pendengaran. Kemudian ada serangan sakit kepala sendiri, dan setelah - keadaan postdroma, ketika perasaan kekosongan datang, perasaan mati rasa, mual, dan lain-lain juga dapat disambung semula. Pementasan seperti itu adalah ciri migrain.

Serangan migrain biasanya memprovokasi pengambilan pelbagai produk (wain merah, coklat gelap, kopi, kacang, dan lain-lain), bau yang kuat, tekanan fizikal atau emosi. Pesakit harus berusaha mengelakkan faktor pencetus migrain ini..

Untuk mendiagnosis migrain, doktor hanya memerlukan perbualan dengan pesakit dan penerangan mengenai serangan sakit kepala migrain yang biasa. Tidak diperlukan tomografi komputer, atau pencitraan resonans magnetik, atau elektroensefalografi. Kajian semacam itu mungkin diperlukan untuk mengesampingkan penyebab kesakitan lain yang disyaki oleh doktor. By the way, doktor khas yang dipanggil cephalgologists merawat sakit kepala..

Pelbagai ubat diresepkan bergantung pada intensiti dan kekerapan permulaan kesakitan. Baris pertama terapi adalah analgesik dan ubat anti-radang bukan steroid. Dalam kes yang lebih teruk, triptan diresepkan, analgesik narkotik boleh digunakan. Di samping itu, dalam beberapa kes migrain kronik, doktor boleh menetapkan ubat biasa. Untuk terapi sistematik, ubat-ubatan dari kumpulan beta-blocker, anticonvulsants, antidepressants digunakan. Kaedah lain untuk menghentikan serangan sakit kepala yang teruk adalah sekatan terapi. Mereka selamat dan berkesan. Seseorang memerlukan beberapa prosedur, ada kes apabila rasa sakit hilang setelah satu suntikan.

Sejak tahun 2019, terapi baru untuk migrain telah muncul - pengenalan penyekat reseptor CGRP. Suntikan dilakukan secara subkutan sebulan sekali. Beberapa ubat telah memasuki pasaran Rusia. Ujian klinikal telah dilakukan, membuktikan bahawa terapi ini benar-benar mengurangkan intensiti serangan dan mengurangkan kekerapannya. Satu-satunya negatif adalah harga yang tinggi. Tetapi, seperti semua ubat baru, ia akan lebih mudah diakses..

Apa yang perlu anda ketahui untuk orang yang sering mengalami sakit kepala?

Simpan buku harian sakit kepala. Catat kapan kesakitan itu berlaku, apa yang mendahului, apa nadi dan tekanan, yang membantu menghilangkan rasa sakit. Perkara ini diperlukan bukan sahaja bagi doktor dari sudut diagnosis, tetapi juga dapat membantu pesakit untuk mengatasi kesakitan. Dalam banyak kes, dengan menggunakan buku harian sakit kepala, anda boleh menghilangkan sakit kepala dengan mengenal pasti faktor-faktor yang memprovokasi..

Jangan menanggung kesakitan. Pil harus diminum seawal mungkin dari permulaan serangan sakit kepala. Pengambilan yang tertunda mengurangkan keberkesanan terapi.

Tidak setiap sakit kepala memerlukan ubat. Sekiranya sakit kepala tidak teruk, ia timbul dengan latar belakang tekanan, kedudukan statik yang berpanjangan dan tekanan umum badan, jangan segera minum pil. Anda perlu berusaha untuk berehat, mengambil postur badan yang selesa, dan menghilangkan faktor tekanan jika boleh. Sakit kepala boleh reda.

Sakit kepala boleh disebabkan oleh pengambilan ubat sakit yang tidak betul dan terlalu lama. Lingkaran patologi terbentuk: pesakit minum ubat bius dan dengan itu menimbulkan serangan sakit kepala. Ini adalah alasan yang cukup biasa untuk melawat pakar neurologi. Sebilangan pesakit mengambil hingga 60-70 tablet ubat sakit per bulan - 1-2 hari.

Perlu menghubungi pakar sekiranya:

- sakit kepala yang teruk timbul untuk pertama kalinya, dengan latar belakang kesihatan yang lengkap;

- sakit kepala yang sederhana berlangsung lama, dan ubat-ubatan mudah yang anda ambil sendiri tidak membantu;

- sakit kepala menjadi berbeza, tidak biasa;

- anda tidak boleh melakukan tanpa pil dan meminumnya setiap hari;

- sakit kepala disertai dengan kelemahan di lengan atau kaki, pening, muntah, gangguan pertuturan atau penglihatan.

Doktor merawat sakit kepala yang teruk

Gejala sakit kepala boleh berlaku akibat pelbagai penyakit. Sekiranya anda mengalami simptom untuk pertama kalinya, buat temu janji dengan ahli terapi, dia akan merujuk anda kepada pakar yang sesuai.

Doktor mana yang merawat sakit kepala

  • ENT (pakar otolaringologi)
  • Ahli Urologi
  • Ahli pulmonologi
  • Pakar Saraf
  • Pakar sakit puan
  • Pakar Onkologi
  • Pakar bedah vaskular
  • Penyakit berjangkit
  • Pakar bedah jantung
  • Ahli Parasitologi
  • Pediatrik
  • Pakar Bedah
  • Pakar Hematologi
  • Ahli seksologi
  • Pakar Bedah Saraf
  • Ahli kacamata (pakar oftalmologi)
  • Ahli endokrinologi
  • Pakar psikiatri
  • Pakar Rheumatologi
  • Pakar Traumatologi
  • Pakar Ortopedik
  • Pakar Vertebrologi
  • Ahli phlebologist
  • Pakar Dermatologi.

Doktor teratas

Kemungkinan penyakit dengan gejala sakit kepala

  • Distrofi hati
  • Makrocephaly
  • Zigomikosis
  • Brucellosis
  • Tumor otak pada kanak-kanak
  • Leukemia
  • Ketegangan kepala
  • Nefrocalcinosis
  • Limfogranulomatosis pada kanak-kanak
  • Hemangioblastoma
  • Aneurisma otak
  • Paratyphoid
  • Keracunan dadah
  • Erysipelas
  • Angiosarcoma hati
  • Neurofibromatosis pada kanak-kanak
  • Dorsopati cacat
  • Penyakit getaran
  • Narkolepsi
  • Apnea
  • Gigitan menyengat dan serangga
  • Kejutan Beracun Berjangkit
  • Pigmentasi dan deposit di kornea
  • Keracunan organofosfat
  • Hiperkolesterolemia
  • MARS pada kanak-kanak
  • Rinitis akut
  • Amiloidosis
  • Oftalmoplegia luaran
  • Konflik Rhesus semasa kehamilan
  • Osteofit
  • Penyakit ketinggian
  • Demam kambuh
  • Sindrom lambakan
  • Keracunan metanol
  • Hiperglikemia
  • Nefrosklerosis
  • Otitis media
  • Pseudotuberculosis
  • Hepatitis C virus akut
  • Ensefalitis virus
  • Meningitis listeriosis
  • Limfogranulomatosis pada kehamilan
  • Kerosakan otak anoksik
  • Sakit kepala kluster
  • Meningitis Rhinogenik
  • Multiforme eritema oral
  • Jangkitan usus
  • Streptoderma
  • Hipervitaminosis.

Sakit kepala - tanda kemungkinan masalah kesihatan serius, berjumpa doktor!

Semua doktor merawat sakit kepala 432

Cadangan di hadapan pakar neurologi

Pakar neurologi pakar dalam rawatan penyakit sistem saraf. Persiapan untuk berunding dengan pakar neurologi merangkumi pengumpulan maklumat mengenai penyakit anda. Doktor perlu memberikan semua keputusan pemeriksaan, pendapat pakar. Sekiranya pada waktu pemeriksaan pesakit mengambil ubat, ini juga harus dilaporkan. Untuk objektiviti yang lebih besar, pada malam penerimaan, anda harus menahan diri dari minum alkohol, merokok. Mereka boleh mempengaruhi status neurologi dan membawa kepada diagnosis berlebihan.

Diagnosis sakit kepala

Apa diagnostik yang perlu anda lalui, doktor anda akan memberitahu anda. Anda mungkin ditugaskan:

  • Ultrasound pundi kencing
  • Ultrasound rongga perut
  • MRI otak
  • MRI tulang belakang serviks
  • Imbasan CT tulang belakang lumbosacral
  • X-ray tengkorak
  • X-ray sistem kencing (tinjauan urografi)
  • Kelenjar adrenal CT
  • Ultrasound buah pinggang
  • Rheoencephalography Diagnostik Fungsional (REG)
  • Ultrasound kelenjar getah bening
  • Ekokardiografi (ekokardiografi)
  • CT aorta toraks
  • Electroencephalography Diagnostik Fungsional (EEG)
  • PET PET
  • X-ray pelana Turki
  • Pengimbasan dupleks arteri brachiocephalic
  • Ekokardiografi (ekokardiografi)
  • Ultrasound hati
  • X-ray tengkorak
  • Ultrasound untuk wanita hamil pada trimester ke-2
  • Bronkoskopi
  • Diagnosis fungsional Pemantauan EKG harian (menurut Holter)
  • MRI otak
  • X-ray tengkorak
  • X-ray perut dan duodenum
  • Diagnosis fungsional Pemantauan tekanan darah setiap hari
  • Imbasan CT dada
  • CT tulang tengkorak
  • X-ray
  • Ekokardiografi (ekokardiografi)
  • X-Ray dada
  • X-ray sinus
  • X-ray
  • X-ray
  • Pengimbasan dupleks arteri anggota bawah
  • Ultrasound kapal di bahagian atas kaki
  • Mata ultrabunyi
  • Ultrasound tiroid
  • Echoencephalography Diagnostik Fungsional (Echo-EG)
  • Ultrasound kelenjar adrenal
  • Ultrasound hati
  • Ultrasound sendi siku
  • Sinar-X cahaya
  • MRI otak
  • X-ray kaki atau tangan
  • Ultrasound urat pada bahagian bawah kaki
  • MRI otak
  • Ultrasound jantung dan saluran darah
  • CT sinus.

10 sebab sakit kepala: mengapa anda mengalami sakit kepala?

Rawatan sakit kepala: urut dan bersenam di rumah

Doktor Ilya Burlakovsky, biohacker, pengarang kaedah membuka kunci sendi atlanto-paksi

Malah sakit kepala yang minimum merosakkan kualiti hidup. Apa yang boleh kita katakan tentang kesakitan, yang tidak memungkinkan untuk bekerja sepenuhnya, melakukan tindakan rumah tangga, atau hanya untuk bangun dari tidur. Sekiranya anda bosan minum pil "dari kepala", sudah tiba masanya untuk mengetahui punca sakit kepala dan, mungkin, menolong diri sendiri - dengan bantuan urut dan senaman.

Bagi orang moden, sakit kepala telah menjadi keadaan biasa, yang mana tidak ada gunanya membuang masa dan lebih senang minum rasa tidak selesa dengan pil. Sebenarnya, seperti sakit apa pun, sakit kepala menandakan masalah di dalam badan - ia adalah utama dan sekunder apabila dikaitkan dengan penyakit lain.

Punca sakit kepala jauh lebih besar daripada yang akan kita bicarakan. Untuk membuat diagnosis yang tepat, perlu memahami lokasi, sifat, tempoh kesakitan, mengambil ujian dan diperiksa oleh doktor. Dengan beberapa jenis sakit kepala, anda boleh menolong diri sendiri: kami memberikan latihan berkesan yang akan membantu latihan biasa.

Oleh itu, ketahui mengapa anda mengalami sakit kepala?

Sakit kepala tegang

Kesakitan monoton yang membosankan menutupi kepala dari dua sisi, seperti gelung. Sekiranya kesakitan seperti itu menghantui anda lebih dari 15 hari dalam sebulan, maka ia sudah dianggap kronik. "Helmet of neurotic" - juga disebut sakit kepala jenis ini - sering mengatasi orang yang sering mengalami tekanan, tekanan emosi dan kerja berlebihan.

Otot leher yang tegang untuk waktu yang lama juga menimbulkan rasa sakit ini, jadi pekerja pejabat yang duduk sepanjang hari di komputer dan telefon selalu membawa Citramon bersama mereka. Omong-omong, dengan penggunaan analgesik yang kerap akan menyebabkan pening kepala, anda tahu?

Apa nak buat? Bancuh teh dengan chamomile, nyalakan muzik yang menenangkan, isi ruangan dengan bau yang menyenangkan, tarik nafas dalam-dalam dan cuba latihan ini.

  1. Dengan tapak tangan terbuka, tekan wiski dengan hujung jari anda. Urut dengan gerakan bulat kecil.
  1. Bulatkan tapak tangan dalam bentuk ketam. Balut jari anda di pelipis dan lobus tengkorak depan. Urut dengan sentuhan lembut.
  1. Dengan telapak tangan terbuka, ambil wiski dan tekan, mengubah intensiti.

Dystonia vegetatif-vaskular

Rasa sakit berdenyut di kuil, keadaan umum pecah, wajah kelihatan bengkak, seolah-olah anda telah merokok sepanjang malam. Kesakitan dapat menutupi dua bahagian kepala sekaligus, mengembalikan bahagian belakang kepala, dahi, pelipis, bola mata. Selalunya, kepala dengan VSD sakit pada waktu pagi atau malam.

Selalunya kesakitan seperti itu berlaku ketika cuaca berubah, pada wanita itu saling berkaitan dengan kitaran haid. Mungkin saluran darah anda spasmodik atau tekanan darah anda naik secara tiba-tiba - dengan VVD, sakit kepala adalah sekunder dan paling sering berfungsi sebagai tanda kerosakan fungsi sistem saraf pusat dan autonomi.

Apa nak buat? Kecualikan kafein dari diet, berenang, buat kompres basah dan pelajari prosedur yang rumit.

  1. Bantalan jari yang terulur untuk menekan dengan pergerakan mendatar pada otot leher pada tahap garis rambut
  1. Sambungkan telunjuk dan jari tengah. Urut bahagian bawah dengan gerakan bulat pendek ke titik di mana, menurut sensasi, tulang tengkorak bermula. Untuk merasakannya, condongkan kepala ke belakang - ia akan berada di tempat lipatan.
  1. Sambungkan telunjuk dan jari tengah. Urut di atas dengan gerakan bulat pendek di mana, menurut sensasi, tulang tengkorak bermula. Untuk merasakannya, condongkan kepala ke belakang - ia akan berada di tempat lipatan.
  1. Letakkan jari anda pada otot leher yang melapisi tulang belakang. Tekan dengan hujung jari anda dengan gerakan mencengkam, mengubah intensiti.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Sakit kepala dengan osteochondrosis tiba-tiba datang ke bahagian belakang kepala dan kemudian merebak ke seluruh tengkorak. Gejala bersamaan adalah kebas dan kesemutan pada jari, pening, kemerosotan deria, kekejangan di leher. Dalam proses penyakit serviks, peredaran darah terganggu, saraf dan arteri terjepit akibat anjakan vertebra.

Bagi 90% pemilik telefon dan alat, kata leher "telefon pintar" adalah relevan, kerana pada akhirnya hari kekejangan di kawasan serviks dengan gaya hidup ini tidak dapat dielakkan.


Menyunting Atlanta dengan stylus perubatan

Apa nak buat? Memperbaiki keseluruhan tulang belakang adalah satu-satunya pilihan rawatan sebenar untuk osteochondrosis. Mulakan dengan mengunjungi kiropraktor yang dapat membetulkan vertebra serviks pertama (atlas), atau sekurang-kurangnya dengan regangan pada waktu pagi.

Serangan migrain

Penyakit ini tidak meninggalkan peluang untuk hidup penuh. Pada hari-hari serangan migrain, seseorang benar-benar tidak mampu, kerana kesakitan yang tidak dapat ditanggung secara ketat di satu setengah kepala secara harfiah jatuh ke bawah. Selalunya ini adalah penyakit keturunan, lebih banyak ciri wanita. Doktor mengaitkan patologi ini dengan gangguan metabolisme serotonin - bahan yang terlibat dalam penghantaran impuls saraf.

Serangan migrain berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari, ia dapat diramalkan oleh tanda-tanda khas - kilatan terang mula melonjak di depan mata, bidang pandangan menyempit dan kabur, gambar berganda.

Doktor menetapkan rawatan migrain dengan ketat, tidak ada ubat-ubatan sendiri yang dapat membantu di sini, kerana ubat-ubatan yang berbeza digunakan pada tahap migrain yang berbeza.

Apa nak buat? Sebaik sahaja anda merasakan simptom yang akan datang, siapkan masa untuk menunggu ribut - pencahayaan sederhana, rehat di tempat tidur, mandi air suam. Ini telah dipercaya yang membantu urut jari, leher dan pil yang keras.

  1. Dengan penumbuk tangan kiri anda, pegang penumbuk kanan anda. Letakkan ibu jari tangan kanan di atas. Pegang tangan anda dengan erat selama satu minit, kemudian tukar tangan.
  1. Dengan telunjuk dan ibu jari, picit otot yang mengarah ke ibu jari tangan yang lain. Tukar tapak tangan satu persatu.
  1. Dengan ibu jari dan jari telunjuk, urut hujung jari tangan yang lain. Tukar tangan dan rasa tekanan.
  1. Dengan semua jari (kecuali ibu jari), pegang jari tangan yang lain, membentuk kepalan tangan. Ibu jari pada kedua tangan ditekan ke tapak tangan. Tekan dengan pergerakan berdenyut.
  1. Tarik jari ke belakang, kecuali yang besar, meregangkan otot pergelangan tangan sehingga sakit. Tukar tangan.
  1. Gerakkan jari tengah ke belakang jari manis, tarik ke belakang. Tukar tangan.
  1. Dengan ibu jari dan jari telunjuk, urut falang tengah jari tangan yang lain. Tukar tangan dan rasa tekanan.
  1. Tarik kembali jari pada tangan secara bergiliran. Pegang peregangan sedikit pada titik ketegangan yang lebih rendah. Tukar perasaan pada perasaan.
  1. Dengan ibu jari dan jari telunjuk, urut falang bawah jari tangan yang lain. Tukar tangan dan rasa tekanan.
  1. Dengan ibu jari dan jari telunjuk, urut titik tengah di telapak tangan yang lain. Tukar tangan dan rasa tekanan.

Tekanan intrakranial meningkat

Kesakitan yang mendesak dan pecah sering diperhatikan selepas kelahiran atau kecederaan otak traumatik. Tanpa pengalaman, anda boleh keliru dengan serangan migrain - juga intoleransi terhadap cahaya terang, mual, penglihatan kabur.

Kerana tekanan yang meningkat di dalam tengkorak, rasa sakit sangat kuat di seluruh permukaan kepala, kadang-kadang mereka diberikan ke kawasan di sekitar mata. Kesakitan akibat ICP meningkat secara beransur-ansur, bukan dalam satu hari. Ia sering berlaku pada waktu pagi, disertai dengan muntah, edema, penurunan libido.

Apa nak buat? Elektroforesis dan akupunktur mesti dilakukan oleh pakar yang berkelayakan, dan anda boleh menolong diri anda sendiri di rumah dengan latihan sederhana: memiringkan kepala ke atas dan ke bawah, kiri dan kanan.

Penyakit virus atau bakteria

Sakit kepala dalam kes ini adalah gejala sekunder, dan intensitasnya bervariasi dari kesakitan yang perlahan semasa jangkitan virus pernafasan akut hingga akut dan berdenyut dengan meningitis. Contoh terakhir, adalah alasan untuk mendesak ke hospital.

Dalam kes-kes ringan, kepala melepasi dengan cepat semasa anda pulih atau mengambil antipiretik. Sekiranya anda dijangkiti jangkitan, maka selain sakit kepala akan ada suhu dan menggigil - tubuh berjuang dengan "penyerang" asing dengan segala cara.

Sakit kepala dengan gejala neurologi menyertai meningitis, radang paru-paru, malaria dan kepialu.

Apa nak buat? Latihan fizikal untuk menghilangkan sakit kepala seperti itu tidak akan berfungsi, perlu untuk merawat penyakit utama.

Keradangan sinus

Sakit kepala akibat keradangan pada sinus disertai dengan kesesakan hidung dan hidung berair. Ia mendalam dan berterusan, sesuai dengan perasaan pesakit, yang terletak di kawasan rahang atas, paranasal atau paranasal. Bengkak pada muka, kekejangan di dahi dan tulang pipi, dengan pergerakan tiba-tiba, sakit kepala meningkat - semua ini adalah tanda-tanda keradangan sinus.

Sakit kepala sinus hilang dengan penyakit yang mendasari - alergi, jangkitan, atau neoplasma.

Apa nak buat? Untuk diagnosis yang tepat, serta kaedah rawatan - kepada doktor.

Neuralgia trigeminal

Anda akan menyedari kesakitan ini sebagai wabak pendek tetapi menyakitkan yang berlaku di mana-mana kawasan muka secara tiba-tiba. Selang serangan adalah dari 10 saat hingga 2 minit, dan pil tidak akan membantu - anda hanya perlu menunggu. Otot-otot wajah boleh berkontraksi secara panik dan tidak terkawal, dan titik-titik kesakitan berpindah dari serangan ke serangan.

Jadi saraf trigeminal terjejas kerana karies, stomatitis dan juga gigitan yang salah. Berpotensi tidak ada yang selamat dari serangan tersebut. Kesakitan keluar dari bahagian bawah rahang, di leher dan dagu, jika cabang rahang bawah disentuh, dan jika memberi ke hidung, maka rahang atas.

Kesakitan yang paling teruk berlaku apabila kawasan mata juga terlibat bersama dengan pelipis, dahi dan alis..

Apa nak buat? Sangat penting untuk pergi ke doktor, kerana penyebab penyakitnya sangat berbeza - penyakit gigi, metabolisme yang lemah, aneurisma serebrum dan banyak lagi.

Sakit kepala kluster

Ini adalah keperitan yang membuat orang sanggup membunuh diri - sangat menyakitkan. Rasanya seperti proses menusuk mata dari dalam. Kesakitan kluster tertumpu hanya pada satu titik pada wajah, lebih kerap pada dahi atau mata. Ia disertai dengan kemerahan mata, kesesakan hidung, peningkatan berpeluh. Serangan dari 15 minit hingga 2 jam berturut-turut - 2-3 kali sehari selama berminggu-minggu atau bulan, dan kemudian surut selama beberapa tahun. Eksaserbasi berlaku pada musim demi musim, dan menurut statistik lelaki lebih cenderung menderita.

Apa nak buat? Mengekalkan gaya hidup sihat, menjalani terapi tingkah laku dan pil minum setelah berbincang dengan doktor anda.

Jarum kafein

Kami telah menyebutkan sakit kepala penyalahgunaan yang berlaku sekiranya meninggalkan pil biasa. Perkara yang sama berlaku dengan tubuh apabila anda menolak "ubat" lain - kopi, soda atau teh. Tubuh bertindak balas terhadap penolakan doping sedemikian dengan sakit kepala yang berdenyut di kawasan temporal, kelemahan, kerengsaan, gangguan, kegelisahan, ketakutan, gangguan tidur dan mual.

Apa nak buat? Bersama dengan diet seimbang kecuali produk berbahaya, cubalah ubat herba dan kinesioterapi.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Baca Mengenai Pening