Utama Kecederaan

Pening dan sakit: Kami menganalisis sebab-sebab utama

Ini sangat tidak menyenangkan apabila pening tiba-tiba bermula, telapak tangan menjadi basah, dan menjadi sangat kering di mulut. Wiski diperah, gumpalan dan pendahuluan muntah lain naik. Semua gejala ini mungkin menunjukkan:

Pemahaman yang lebih terperinci mengenai sifat pening dan muntah akan membantu analisis sebab dari doktor.

Pening dan sakit: apa sebabnya, sebab utama

Sakit kepala dan pening boleh kerana pelbagai sebab. Gejala malaise yang paling biasa adalah:

Masalah tulang belakang serviks. Dengan osteochondrosis, hernia intervertebral, mual dan sakit dengan pergerakan sederhana sering berlaku.

Penyakit Meniere. Hanya doktor yang boleh mendiagnosis penyakit. Salah satu gejala pertama adalah keinginan kuat untuk muntah..

Keradangan telinga tengah, nasofaring. Sekiranya labirin (bahagian alat pendengaran) terjejas, orang itu mula mengalami pening, kebisingan dan deringan, dan penurunan persepsi bunyi.

Neuritis vestibular. Ini adalah radang radas vestibular - organ yang bertanggungjawab untuk keseimbangan dan kedudukan badan di ruang angkasa. Keburukan penyakit adalah bahawa ia bermula dengan cepat, setelah 2 hari seseorang menjadi lebih baik. Walaupun pulih dari neuritis vestibular, mual berkala dengan pergerakan tiba-tiba masih mengganggu seseorang.

Lebam otak (edema, gegar otak). Semua ini melanggar transmisi normal oleh tisu saraf, menimbulkan rasa sakit, muntah. Pesakit kehilangan keupayaan untuk mengkoordinasikan pergerakan, bertindak balas dengan menyakitkan terhadap cahaya dan suara. Keadaan ini pastinya tidak akan hilang dengan sendirinya, oleh itu, jika disyaki kecederaan kepala, pesakit akan dimasukkan ke hospital.

Kerosakan mata. Pada penyakit retina atau saraf optik, gambar boleh melompat, berputar dan memutarbelitkan. Semua ini menyebabkan rasa mual, lemah, dan muntah. Lawatan ke pakar oftalmologi, titisan dan persediaan khas meningkatkan penglihatan, melegakan muntah.

Migrain. Penyakit serius di mana pesakit mengalami sakit kepala yang teruk, kelemahan dan loya. Serangan menimbulkan pergerakan tajam, cahaya kuat, bunyi atau bau yang tidak menyenangkan. Kaedah perubatan alternatif dan nasihat doktor akan membantu menunggu tempoh yang tidak menyenangkan ini..

Tumor atau keradangan otak. Sekiranya neoplasma terbentuk di tisu saraf, maka ia menekan kawasan yang berdekatan, dan memprovokasi edema. Bergantung pada laman web mana yang terjejas, selain muntah dan kesakitan, penurunan ketajaman pendengaran dan penglihatan, gangguan koordinasi pergerakan, kekurangan memori sementara ditambahkan.

Penyakit kardiovaskular sering mempengaruhi keadaan kepala. Dengan lonjakan tekanan darah, serangan jantung, pesakit mengadu muntah yang teruk, yang bahkan mencegah minum air. Persiapan kardiologi meningkatkan fungsi jantung dan saluran darah, menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan.

Penyakit gastrousus. Kepala mungkin sakit dan pusing dengan gastritis, bisul, radang pankreas atau pundi hempedu. Sekiranya anda menetapkan pencernaan dan pencernaan makanan, menghilangkan keradangan dan mabuk, maka muntah akan berhenti, dan keadaannya akan bertambah baik.

Ini bukan semua penyebab pening. Doktor boleh memanjangkan senarai hampir tanpa had. Oleh itu, dengan gejala pertama, lebih baik berunding dengan profesional untuk menetapkan diagnosis yang betul..

Pening dan muntah pada wanita semasa kehamilan

Dari peningkatan kegembiraan saraf dan latar belakang hormon, separuh manusia yang cantik lebih kerap daripada lelaki mengadu kesihatan yang buruk. Terutama sukar bagi wanita semasa mengandung dan menopaus. Pelakunya adalah perubahan fisiologi dan hormon kolosal dalam badan yang mempengaruhi sistem kardiovaskular.

Bergantung pada usia kehamilan, gejalanya mungkin berbeza:

  • pada trimester pertama, loya dan pening menjadi gejala toksikosis. Sebarang bau yang kuat atau perubahan kedudukan yang tajam boleh menimbulkan muntah;
  • pada trimester kedua, badan wanita lebih banyak dibina semula. Sakit dan pening kerana kelaparan oksigen tisu otak;
  • pada trimester ketiga, sebahagian besar darah terlibat dalam bekalan darah ke rahim dan janin. Oleh itu, otak mungkin mengalami kekurangan glukosa dan oksigen. Kepala mungkin berputar dengan kenaikan tajam. Dan kerana pusat graviti yang beralih, peningkatan berat badan, bahkan jatuh dari ketinggian kecil untuk ibu masa depan adalah berbahaya.

Sekiranya orang lain yang mengalami pening, kelemahan mula minum ubat, maka wanita hamil dan ibu yang menyusu tidak dapat melakukan ini. Maksimum yang dibenarkan oleh doktor adalah minum teh pudina, rebusan balsem lemon dan air dengan lemon.

Pertolongan cemas

Sekiranya anda merasa pening di rumah atau semasa pengangkutan, maka duduklah dengan segera. Pegang pegangan tangan atau tepi katil, jangan tergesa-gesa. Tutup mata anda dan perlahan-lahan tarik nafas dalam-dalam. Sehingga menjadi lebih baik, jangan ke mana-mana.

[idea] Ini menarik: Beberapa gula-gula Duchess dan Barberry juga akan membantu menghidupkan. Sekiranya masalahnya adalah penurunan mendadak dalam kadar glukosa, mereka akan meningkatkan kadar gula secara berkesan dan selamat. [/ Idea]

Rawatan pening, loya, muntah

Sebelum memulakan pembetulan ubat pening dan mual, doktor mengarahkan pesakit untuk diagnosis. Ini termasuk:

  • MRI
  • Ultrasound leher, dada, tiroid, buah pinggang;
  • X-ray kepala ("pelana Turki");
  • biokimia darah

Dan hanya setelah semua ini dan mendapat keputusan, doktor memilih kaedah dan ubat untuk memerangi gejala.

Dadah yang paling popular adalah betaserc. Pil ini menghilangkan rasa pening apa pun, mengembalikan tidur dan prestasi normal.

Juga, nootropik sering digunakan untuk membetulkan keadaan. Dadah mengembalikan peredaran serebrum selepas kecederaan, lebam, pembedahan atau terlalu banyak kerja. Doktor menetapkan Nootropil, Cavinton, Stugeron.

Selain itu, disyorkan untuk mengambil persediaan kalium, asid askorbik untuk mengaktifkan sinaps neurotransmitter kepala.

Cara menghilangkan patologi?

Untuk menghentikan pening, cuba:

  1. Perhatikan tekanan darah anda. Sekiranya jatuh dengan teruk, barulah berbaring dan berehat.
  2. Jangan melangkau makanan. Makan sekurang-kurangnya 4 kali sehari dalam bahagian pecahan dan makanan seimbang.
  3. Mulakan yoga, kembara dan aktiviti fizikal yang lain. Perkara ini sangat penting sekiranya anda menghabiskan sebahagian besar hari di pejabat dalam keadaan duduk..
  4. Sekiranya kepala anda mulai berputar hanya semasa perjalanan (manifestasi "mabuk laut"), maka ubat khas akan membantu (Air Laut dan lain-lain).

Pencegahan

Sekiranya pening bukan disebabkan oleh penyakit, cubalah:

  • hidup mengikut rutin harian. Berbaring dan bangun pada waktu tertentu. Kemudian mod tidur dinormalisasi, anda akan mula cukup tidur;
  • awasi keseimbangan air. Sekiranya anda kerap minum 1.5-2 liter air setiap hari, maka darah akan menjadi cair, kepala akan berhenti sakit, dan mual akan mengganggu
  • minum sekurang-kurangnya 1 gelas jus sehari. Segar akan memenuhi tubuh dengan vitamin dan asid askorbik. Untuk loya, kelemahan, dan muntah, campuran jus saderi dan bit berguna. Minum sekurang-kurangnya 200 g campuran ini sehari dan selepas 14 hari ganti perubahan positif pertama.

Malah ubat-ubatan dan ubat tradisional yang paling berkesan mesti mendapat persetujuan doktor yang hadir. Jika tidak, pening mungkin tidak hilang, tetapi hanya meningkat.

Pening dengan loya. Sebab yang mungkin.

Sekiranya pening dan loya berlaku, tubuh kemungkinan besar mengalami kerosakan, dan masalah ini menandakan masalah yang telah muncul. Punca keadaan negatif mungkin kemerosotan atau kerosakan fungsi organ deria, alat vestibular, bahagian visual, atau di otak itu sendiri. Penting untuk memahami alasannya tepat pada masanya, agar akibatnya tidak terulang, dan tidak ada kemerosotan.

Jenis Pening

Sekiranya anda mengalami pening, tetapi tekanan normal, anda harus mengetahui sebab-sebab keadaan ini. Pilihan dalam sifat pening dipertimbangkan. Ia berlaku pusat atau periferal. Setiap spesies ini dengan caranya sendiri berbahaya bagi kesihatan. Sekiranya simptom berlaku untuk waktu yang lama, ada bahaya yang lebih besar. Doktor harus memeriksa banyak pilihan untuk menentukan cara meneruskan dan mengetahui punca penyakit ini..

Penting untuk mengetahui mengapa pening dan mual. Tetapi maklumat yang berguna adalah pemahaman tentang spesies yang berbeza dalam manifestasi dan kaedah rawatan..

  1. Periferal Ia dicirikan oleh berlakunya berpeluh, takikardia. Ia mempunyai sifat vegetatif. Serangan jarang berlaku, dalam jangka masa pendek, setelah badan mengembalikan prestasi normal. Alat vestibular dalam bentuk pening ini tidak terjejas, tidak ada pelanggaran.
  2. Pening pusat. Ia timbul dengan mendadak, dengan itu seseorang merasakan kelemahan yang kuat, mungkin ada gangguan keseimbangan kerana kepala mampu berputar tanpa diduga. Serangan sering berlaku, boleh disertai dengan loya, gangguan pertuturan atau gangguan fungsi motor pada satu bahagian badan sahaja. Setelah serangan selesai, seseorang boleh mulai melelapkan mata. Pening jenis ini sering menunjukkan gangguan otak..

Punca Pening dan Mual

Mual dan pening mungkin berlaku kerana sebab berikut:

  1. Tekanan yang kerap. Dengan keadaan saraf yang berterusan pada seseorang, tahap adrenalin dalam darah meningkat dengan ketara, kerana vasospasme mungkin berlaku. Atas sebab ini, jumlah darah yang diperlukan tidak selalu dihantar ke otak, tetapi dengan zat yang bermanfaat. Oleh itu, kerja beberapa bahagian badan yang tidak stabil bermula, termasuk alat vestibular, pening dan sangat sakit.
  2. Persepsi yang salah terhadap maklumat yang diterima. Ini dapat dilihat ketika menunggang seseorang dengan karusel, berayun, ketika melakukan perjalanan dengan kelajuan tinggi, di kapal terbang semasa penerbangan dan di kapal semasa berenang. Mual, pening, yang disebabkan oleh penyakit pergerakan yang teruk, atau masalah dengan alat vestibular, boleh muncul di tempat yang paling tidak dijangka. Sekiranya gejala seperti itu berlaku dalam kes yang dijelaskan, anda harus berjumpa doktor, menjalani pemeriksaan dengan kerap berlaku gejala yang tidak menyenangkan.
  3. Masalah yang timbul semasa memfokuskan mata anda. Sekiranya seseorang melihat titik yang jauh darinya untuk waktu yang lama, pening dan loya mungkin berlaku. Mungkin normal jika tidak kuat, tidak berlaku secara berterusan.
  4. Dengan pengambilan nutrien yang tidak mencukupi oleh badan. Oleh itu, darah tidak membawa nutrien yang diperlukan ke organ kerana seseorang tidak memakannya. Oleh itu, pening boleh berlaku, kadang-kadang disertai dengan loya, bahkan muntah pun jarang berlaku. Dalam kes ini, anda perlu menyesuaikan diet harian anda agar vitamin dan komponen tubuh yang diperlukan menjadi banyak. Pening dan loya mungkin disebabkan oleh banyaknya bahan tertentu yang tidak diperlukan oleh badan. Oleh itu, penyesuaian makanan adalah langkah penting untuk menghilangkan manifestasi yang tidak diingini..
  5. Gangguan peredaran darah. Muntah boleh berlaku kerana pergerakan tiba-tiba yang menimbulkan gangguan dalam pergerakan darah. Orang mungkin merasa sedikit sakit..
  6. Mengambil ubat yang kesan sampingannya adalah mual atau sedikit pening. Sekiranya anda berasa mual dan pening, ubat tersebut tidak berfungsi sebagaimana mestinya dan anda harus berjumpa dengan doktor anda mengenai kemungkinan mengambil ubat tersebut.

Pening dan loya berlaku sebagai gejala penyakit lain

Tanda-tanda yang kerap menunjukkan bahawa kepala pening dan mual adalah pelbagai aspek, tetapi yang paling biasa adalah orang yang mengalami migrain. Dalam kes ini, penampilan sensasi yang tidak menyenangkan dari cahaya terang, bunyi kuat dapat diperhatikan.

Orang sering tidak tahu apa yang harus dilakukan jika mereka sangat pening dan selalu sakit. Tetapi kebetulan terdapat banyak lagi gejala. Kadang-kadang ada bunyi aneh di telinga, di depan mata muncul "lalat" berwarna. Kepala akan sangat sakit, kadang-kadang rasa atau halusinasi penciuman mungkin muncul di tanah ini. Kesakitan tertumpu di satu tempat, mengalir dengan kejutan yang berdenyut.

Penyebab gejala negatif kedua yang paling biasa adalah penyakit Meniere. Sebab-sebab berikut dapat memprovokasi kejadiannya:

  • kecederaan kepala;
  • otitis;
  • berlakunya jangkitan.

Pening, mual adalah gejala, dalam kes ini, penyakit lain. Sukar untuk menentukan untuk pertama kalinya sama ada terdapat penyakit lain di mana gejala timbul, atau adakah perasaan tidak menyenangkan timbul kerana alasan bebas. Oleh itu, jika anda mengalami sensasi yang tidak diingini, anda harus berjumpa doktor.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pening dan loya bermula

Untuk mengurangkan gejala yang timbul, tindakan tertentu harus diambil untuk membantu mengurangkan atau menghilangkan manifestasi negatif. Perkara berikut diperlukan:

  • dengan tekanan darah tinggi, adalah mustahak untuk mengubah kedudukan badan dalam satah mana pun selembut mungkin. Sekiranya seseorang berbaring di atas katil ketika gejala muncul, anda hanya boleh berbalik atau bangun jika pertama kali duduk dan tunggu beberapa saat sehingga kelegaan datang..

Tidak dapat diterima pergerakan tiba-tiba dijelaskan oleh fakta bahawa semasa pergerakan apa pun otak menggunakan algoritma tertentu yang membantu orang untuk menavigasi di angkasa. Oleh itu, jika masalah berlaku, adalah penting untuk memberi waktu pusat pemikiran untuk menormalkan badan dalam pesawat, agar tidak kehilangan kesedaran, tidak jatuh kerana pening yang teruk;

  • jika dengan vertigo dan loya terdapat gementar di badan, anda boleh makan sesuatu yang manis. Sekiranya tidak ada yang manis, sekeping roti sederhana boleh memperbaiki keadaan. Gementar sering dijelmakan kerana masalah pemakanan. Oleh itu, jika timbul gangguan, tindakan segera harus diambil untuk meningkatkan zat pengaktifan yang menyegarkan tubuh. Pada masa akan datang, anda harus memantau diet;
  • oksigen yang tidak mencukupi menyebabkan kebuluran oksigen, dan seterusnya pening dan loya. Langkah-langkah harus diambil untuk mengimbangi kekurangan oksigen. Untuk melakukan ini, buka tingkap sehingga ada akses ke udara segar, atau berjalan-jalan di sepanjang jalan, jika ada pilihan seperti itu;
  • jika anda merasa pening dan sedikit mual ketika mengangkut, sebabnya adalah kerana ketidaksediaan badan yang mudah untuk melakukan pergerakan seperti itu, anda boleh menahannya sehingga tubuh menjadi terbiasa dengan pergerakan seperti itu di masa depan, atau mengimbangi sensasi yang tidak menyenangkan dengan mengambil ubat yang membantu dengan loya. Paling mudah untuk cuba tertidur semasa perjalanan jauh. Setelah bangun, badan akan terbiasa dan menjadi lebih mudah.

Bila perlu berjumpa doktor?

Untuk mengetahui sebab-sebab pening dan mual, yang sering berlaku, adalah mustahak untuk menjalani pemeriksaan. Dengan pertolongannya, kemungkinan penyakit yang memprovokasi keadaan yang tidak menyenangkan ditentukan atau langkah-langkah yang menyumbang kepada normalisasi ditentukan. Dalam beberapa kes, gejala mungkin bersifat sementara dan hanya muncul dalam kes tertentu, tetapi ada pilihan ketika menghubungi doktor adalah wajib:

  1. Sekiranya, seiring dengan timbulnya gejala, walaupun sedikit tinitus dan dering berlaku, pendengaran dan penglihatan merosot, penglihatan berganda bermula, denyutan tajam atau rasa sakit lain di kepala muncul, yang sangat sukar untuk ditanggung, suhu meningkat;
  2. Dengan berulang gejala tidak menyenangkan di tempat yang berbeza, dalam situasi yang berbeza. Perundingan pakar neurologi akan membantu di sini. Pakar menentukan sama ada terdapat pelanggaran ujung saraf, akibatnya otak mula menjalankan fungsinya dengan tidak betul. Selepas pakar neurologi, anda harus menghubungi pakar otolaryngologi. Pakar akan dapat memahami sama ada terdapat pelanggaran alat vestibular atau organ pendengaran.

Sekiranya doktor tidak menemui kelainan, tetapi loya dan pening sering diulang, anda harus menjalani pemeriksaan penuh di bawah pengawasan doktor terakhir. Pastikan anda menunjukkan kekerapan serangan mual dan pening, jangka masa dan kemungkinan hubungannya dengan sebarang keadaan. Data akan membantu mendiagnosis dan mengenal pasti pilihan rawatan..

Pengambilan ubat sendiri, jika anda merasa pening dan mual, sangat tidak diingini kerana penyakit yang sangat serius boleh menjadi penyebabnya.

Pening dan loya

Setiap orang mengalami pening dan loya dalam hidup. Punca gejala ini menunjukkan berlakunya proses jangka pendek atau berbahaya di dalam badan. Penyakit ini tidak memilih jantina dan usia, oleh itu, jika anda mendapat tanda-tanda mual dan pusaran yang berterusan, anda harus berjumpa doktor.

Dengan pening, pelanggaran keseimbangan keseimbangan badan berlaku dengan otak, organ penglihatan dan pendengaran, ujung saraf dan saluran darah disambungkan. Cerebellum bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan, nada otot dan kawalan keseimbangan. Pembetulan berterusan tindakan sedar dan tidak disengajakan seseorang berfungsi dalam penyakit sistem saraf pusat, kecederaan kepala dan faktor lain.

Punca Pening dengan Mual

Perasaan ketika semuanya melayang di depan mata, kepala nampaknya hilang, sementara ada kehilangan pendengaran sementara atau ultrasound di telinga, ditambah dengan vertigo. Ini adalah kesan putaran benda-benda di sekitar keliling. Mual adalah sensasi yang menyakitkan pada diafragma dan kerongkong, sering menjadi muntah.

Kenapa pening

Lingkaran relatif terhadap objek di ruang menunjukkan radas vestibular yang lemah. Etiologi pening pusat:

  • Gangguan aliran darah di saluran otak. Ia diperhatikan dengan penyakit Lyme, jangkitan yang boleh menyebabkan keradangan otak (ensefalitis, meningitis).
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks. Ini menimbulkan pelanggaran bekalan darah. Dalam keadaan ini, tangan menjadi kebas, leher bergerak kaku, kepala sakit.
  • Migrain. Serangan episodik akut atau sakit kepala biasa disertai dengan kehilangan keseimbangan dan loya.
  • Keadaan prakanker dan barah, tumor otak malignan.
  • Epilepsi. Terlepas dari keparahan penyakit, vertigo menyertai serangan mual.

Dengan pening sifat periferal:

  • Kerosakan pada gegendang telinga, penyakit telinga tengah.
  • Neuronitis. Alat vestibular tidak menerima jumlah darah yang diperlukan untuk berfungsi.
  • Penyakit Meniere. Endolymph berkumpul di telinga dalam.

Penstabilan badan dengan vertigo tengah berlaku dengan cepat. Gangguan sementara hilang tanpa gangguan luar. Kelemahan dengan loya menurun. Gejala pening pusat memerlukan perhatian yang lebih besar terhadap kesejahteraan seseorang. Terhadap latar belakang peningkatan aritmia jantung, mual boleh menyebabkan muntah dan mati pucuk.

Penyakit apa yang berkaitan dengan pening

Orang-orang mengalami serangan panik, selain ketakutan liar tanpa sebab, mengalami vertigo dan gemetar, mampatan di kawasan epigastrik. Gangguan mental secara harfiah membuat anda kaku dan ditutupi dengan peluh sejuk. Kegelisahan disertai dengan gegaran (gementar tangan), sesak nafas, sakit perut dan gejala somatik yang lain.

Penyakit bergerak di darat, udara dan laut disebut "mabuk laut". Keadaan orang yang terdedah kepada tanda-tanda kekecewaan, dengan monoton pergerakan, setanding dengan goyang. Oleh itu, penyakit ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak. Ketidakkonsistenan persepsi visual terhadap realiti dan isyarat yang dihantar oleh alat vestibular ke otak menyebabkan seseorang itu pening, mual, dan boleh muntah. Menunggang karousel secara intensif menimbulkan semangat emosi dan kelesuan fizikal, gemetar kaki dan lengan, yang sukar untuk melegakan.

Patologi di mana pening berlaku dan pening berlaku:

  • Hipotensi ortostatik. Perubahan mendadak dalam kedudukan badan menimbulkan lonjakan tekanan darah. Ia menjadi gelap di mata, darah di saluran tidak mempunyai masa untuk mengagihkan semula ke seluruh badan. Otak tidak menerima bekalan darah, kepala berpusing, sakit, rasa tidak enak badan, kaki bergetar.
  • Hipertensi, krisis hipertensi. Peningkatan tekanan darah yang sistematik atau tajam, disertai dengan perasaan pengecutan di belakang sternum, rasa sakit di lobus oksipital dan temporal, vertigo. Muntah menggantikan mual, diikuti dengan melegakan.
  • Hipoglikemia. Pengurangan glukosa darah merosakkan badan. Pengeluaran gula yang tidak mencukupi mempengaruhi otak, mengakibatkan pening dan pingsan.
  • Kelaparan oksigen. Hipoksia menyebabkan penyumbatan fungsi otak untuk menjimatkan sumber tenaga. Antaranya ialah pengaturan keseimbangan..

Keracunan makanan

Pengambilan patogen toksikoinfeksi menyebabkan hasil yang berbeza. Keracunan tidak menular. Gangguan pencernaan boleh berlaku apabila seseorang mengabaikan peraturan kebersihan diri atau tidak boleh dibaca dalam makanan. Setelah memakan pai dengan tangan yang kotor, setelah minum yogurt yang telah habis, anda perlu bersiap sedia untuk mengetahui bahawa perut tidak lama lagi akan sakit. Inseminasi produk makanan menyebabkan rasa mual, air liur, kekejangan yang menyakitkan di perut, yang mengakibatkan muntah. Pening, malaise muncul, dan suhu badan meningkat. Di dalam perut, kelegaan datang setelah muntah, sehingga badan dibersihkan dari racun. Hasil muntah adalah sakit tekak, batuk ringan.

Keterukan gejala sekiranya keracunan adalah individu. Jangkitan toksik muncul dengan cepat pada badan yang lemah, pada orang tua atau pada kanak-kanak. Akibat keracunan berbeza, tahap ketoksikan yang teruk menyebabkan kematian (dengan botulisme).

Kecederaan kepala

Kecederaan otak traumatik (kemalangan jalan raya, lebam, kecederaan sukan) mengganggu peredaran darah, menyebabkan keparahan akibat: ringan, sederhana, koma, kematian. Gejala gegar otak:

  • Pengsan;
  • Kesakitan teruk di kepala;
  • Mual yang kuat dengan muntah;
  • Cara berjalan yang tidak stabil dengan pening;
  • Keletihan, kekeliruan.

Gejala Pening

Tanda-tanda vertigo dibahagikan kepada empat kumpulan klinikal:

  1. Pening vestibular. Orang dewasa mempunyai kesan jatuh dari ketinggian pertumbuhan. Objek sekeliling melayang di mata. Sebagai tambahan kepada penumpukan segala sesuatu, gejala muncul: peningkatan berpeluh, mual dengan muntah, gangguan pendengaran, sedikit getaran visual.
  2. Keadaan pengsan. Penurunan tekanan darah secara tiba-tiba, penyakit jantung menyebabkan kehilangan kesedaran dan perasaan keruh. Kesihatan yang buruk menyertai kulit yang pucat, loya, kegelapan mata, berpeluh, nadi cepat.
  3. Kekurangan keseimbangan. Vertigo tanpa loya dikaitkan dengan ketidakstabilan ketika berjalan. Pesakit hampir tidak berdiri dalam satu kedudukan, sedikit bergoyang. Kehilangan orientasi dalam kegelapan, pada waktu malam seseorang tersandung pada objek di sekitarnya.
  4. Vertigo psikogenik. Ciri pandangan dunia terhadap gangguan mental yang teruk, kemurungan. Keadaan ini disertai dengan loya; rasa berat terdapat di kepala. Seorang lelaki berjalan dengan kesedaran kabur, ruang sekitarnya seperti zat likat. Dari pening ada rasa takut jatuh.

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dilakukan sebelum pelantikan langkah-langkah terapi. Doktor akan berminat dengan sejarah tanda-tanda penyakit ini. Untuk menerangkan keadaan pada lelaki dan wanita, doktor akan mengemukakan soalan:

  • mengenai kecederaan yang dialami (sangat penting untuk mengingat kes kerosakan pada kepala, leher);
  • penyakit kronik;
  • berapa kerap berlaku kerosakan, keletihan meningkat;
  • apa yang berlaku apabila anda menukar postur;
  • remaja itu akan mengetahui tahap beban kerja di sekolah, dalam beberapa bahagian;
  • sakit tajam atau beransur-ansur di kepala, berapa lama kepala boleh sakit;
  • arah mana badan cenderung dengan pening;
  • sama ada loya dikaitkan dengan perubahan kedudukan atau berlaku selepas makan;
  • jika terdapat muntah, sakit di bahagian bawah abdomen;
  • ubat apa yang pesakit ambil, mungkin menyedari kesan sampingannya;
  • sama ada terdapat penurunan atau kehilangan pendengaran, bunyi bising, deringan di telinga, lalat, atau kegelapan di depan mata;
  • ada dahaga, serangan kelaparan;
  • Adakah suhu yang mendekati menggigil meningkat.

Apa yang akan ditetapkan oleh doktor

Selepas penjelasan semua aspek, analisis dan kajian tambahan akan ditugaskan untuk menentukan sebab sebenar mengapa ia membuat anda sakit dan pening. Diagnosis adalah:

  • ujian untuk keseimbangan, keseimbangan, daya pendengaran;
  • analisis darah umum;
  • ujian darah untuk gula, kolesterol, hemoglobin;
  • EEG;
  • pemeriksaan oleh ahli terapi;
  • pemeriksaan oleh pakar sakit puan untuk kehamilan pada wanita;
  • MRI, CT otak;
  • ECG, tekanan yang diukur;
  • Ultrasound arteri vertebrobasilar.

Gejala untuk rawatan cepat

Sekiranya seseorang itu pening, dia merasa sakit, dan gejala ini muncul berulang kali - semuanya menunjukkan bahawa sudah waktunya untuk mengambil tindakan. Untuk tanda-tanda apa yang harus anda berjumpa doktor:

  • Pening berpanjangan;
  • Keseluruhan loya, vertigo, suhu melebihi 38 darjah;
  • Tekanan darah tinggi atau rendah;
  • Bersalaman;
  • Apabila anda mengubah kedudukan di dalam badan, kelemahan terasa;
  • Perubahan mood yang tidak wajar (rasa tidak senang hati, mudah marah);
  • Kesedaran kabur, ucapan yang keliru.

Rawatan

Tidak cukup untuk menghilangkan gejala, penting untuk menghilangkan penyakit. Untuk mengurangkan loya dan pening, vestibulolytics diresepkan. Rawatan ini bertujuan untuk menghilangkan kegelisahan, vertigo, mual.

Tekanan darah tinggi dan krisis hipertensi dihilangkan secara beransur-ansur. Alat yang digunakan untuk menipis darah, menurunkan kolesterol. Selama seminggu atau lebih, pesakit mendapat urutan kolar. Dengan hipertensi dan hipotensi, perubahan kedudukan badan perlahan: kaki jatuh, pesakit bangun tanpa ketajaman. Pada pesakit hipotensi, aliran darah yang tertunda ke kepala dikaitkan dengan nada vaskular. Dengan hipoglikemia, pertolongan didasarkan pada pengambilan awal karbohidrat sederhana (gula-gula, gulungan). Untuk memudahkan pesakit, mereka meletakkannya secara mendatar untuk mengelakkan pengsan.

Penyakit Meniere dianjurkan untuk diobati dengan betahistin sambil memerhatikan diet bebas garam dengan diuretik. Ubat diri tidak dibenarkan, yang memburukkan lagi keadaan. Pertolongan cemas terhad kepada menukar postur kepada yang selamat. Dengan hipoksia, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah memberi kemasukan udara segar. Mengambil ubat pening menutupi gejala penyakit, kekurangan oksigen membunuh sel-sel otak. Sembelit telinga dalam lega dengan latihan khas, yang tidak dapat ditahan oleh semua orang.

Vertigo dalam pengangkutan, pada ayunan dihilangkan dengan melatih alat vestibular. Sistem keseimbangan untuk remaja dan kanak-kanak lebih mudah dilatih. Serangan panik dihentikan oleh ubat antidepresan dan psikotropik. Bantuan dikaitkan dengan tindakan pada sel saraf. Sekiranya berlaku pening dan loya, diperlukan campur tangan perubatan dan rawatan..

Apa yang menyebabkan pening dan loya

Ramai pesakit tidak menganggap pening, mual dan lemah sebagai gejala serius, tetapi mengaitkannya dengan keletihan, kekurangan zat makanan, ribut magnetik, dan perubahan cuaca. Walau bagaimanapun, loya, kelemahan dan pening boleh memberi isyarat diagnosis yang serius, jadi gejala ini tidak boleh diabaikan..

Kandungan

Sebab-sebabnya

Pening adalah perasaan pergerakan dan putaran semua yang ada di sekitar pesakit, yang pada hakikatnya adalah salah. Selalunya, dengan keadaan ini, seseorang mengalami mual dan muntah. Punca gejala ini merangkumi semua penyakit yang mempengaruhi alat vestibular, kawalan ruang, serta penyakit sendi, otot dan korset tulang.

Pening boleh disertai dengan:

  • kelemahan
  • pengsan
  • gelap di mata;
  • kehilangan keseimbangan;
  • bertudung sebelum melihat.

Seseorang mungkin mengalami keadaan pengsan yang memberi kesan negatif kepada alat vestibular dan boleh mencetuskan kejatuhan, kelemahan kaki yang tidak terkawal teruk, kehilangan arah.

Pening mempunyai dua jenis manifestasi: pusat dan periferal.

Penyebab pening jenis pusat termasuk:

  • neoplasma di otak;
  • gangguan aliran darah serebrum;
  • migrain;
  • gegaran;
  • epilepsi.
Mengenai topik ini

7 penyebab pening dan loya pada waktu pagi

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 9 Jun 2018.

Penyebab vertigo jenis periferal termasuk:

  • gangguan yang berkaitan dengan saraf tunjang;
  • gangguan aliran darah ke radas vestibular;
  • Penyakit Meniere;
  • penyakit tulang belakang;
  • kecederaan telinga dalam.

Kelemahan dan pening

Kelemahan dan pening boleh menandakan patologi berikut:

  • penyakit jantung
  • penghidap strok dalam bentuk serangan hipertensi;
  • gangguan aliran darah di otak;
  • hemoglobin rendah, anemia;
  • dystonia peredaran darah akibat daripada tekanan;
  • peningkatan tekanan intraokular;
  • gula darah rendah;
  • keracunan;
  • kesan sampingan selepas mengambil ubat tertentu;
  • selaran matahari;
  • penyakit onkologi pada peringkat awal.

Remaja mungkin mengalami pening dan kelemahan semasa akil baligh.

Pening pada wanita

Pada wanita, mual, pening dan muntah boleh menjadi penyebab:

  • kehamilan
  • ketegangan saraf;
  • diabetes
  • penyakit jantung
  • menopaus;
  • kurang tidur kronik;
  • diet ketat, puasa;
  • penyakit sistem endokrin.

Pening pada kanak-kanak

Sekiranya kanak-kanak itu mengalami pening dan loya, maka ibu bapa mesti berjumpa doktor, kerana gejala ini sering kali membincangkan pelbagai gangguan dan penyakit yang boleh menyebabkan:

  • keradangan dan jangkitan;
  • migrain keturunan;
  • pelbagai penyakit ENT.

Gejala

Sekiranya pening disertai dengan sakit kepala dan loya progresif yang teruk, yang menyebabkan kejang, kehilangan pendengaran, asimetri wajah, maka kemungkinan besar ini memberi tumpuan kepada fokus iskemia atau neoplasma di otak.

Pening, yang berlaku pada kejang dan disertai dengan kelemahan, boleh menyebabkan tekanan darah tinggi. Tetapi jika sinkop, lidah yang saling terkait, kekakuan pergerakan ditambahkan pada gejala ini, maka anda perlu segera memanggil ambulans, kerana semua ini boleh menjadi tanda strok permulaan..

Pesakit kencing manis secara berkala boleh mengalami pening dengan pingsan, paling kerap dalam tempoh penurunan gula darah yang kritikal. Pakar mengesyorkan segera memanggil ambulans, dan sementara menunggu doktor memberikan sesuatu yang manis kepada pesakit.

Fotofobia, loya, dan pening sangat kerap berlaku semasa serangan migrain yang teruk.

Mengenai topik ini

5 penyebab pening ketika memusingkan kepala

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 5 Jun 2018.

Mual, pening, dan masalah tulang belakang berpeluh berlebihan.

Pancreatin, kolesistitis, dan penyakit hati juga dapat menyebabkan mual, muntah, dan pening. Dalam kes ini, rawatan yang mencukupi mesti ditetapkan..

Mual, muntah dan pening yang berlaku dengan kekerapan yang ketara pada wanita dapat menunjukkan kehamilan, dalam hal ini ujian akan membantu yang mengesahkan atau menolak andaian ini.

Kelemahan dan muntah adalah tanda keracunan atau keracunan alkohol, makanan berkualiti rendah, gas atau asap..

Semua simptom harus diperiksa, kerana dapat membincangkan patologi lain yang sama seriusnya..

Diagnostik

Untuk mendiagnosis gejala seperti loya, kelemahan, pening, pakar terlebih dahulu mengumpulkan keseluruhan sejarah. Doktor boleh bertanya mengenai kemungkinan kecederaan, pendengaran, gangguan penglihatan dan patologi dan gejala lain..

Mengenai topik ini

11 penyebab pening, deringan dan tinitus

  • Natalia Sergeevna Pershina
  • 3 Jun 2018.

Perlu juga dibincangkan mengenai ubat-ubatan yang baru diambil. Pakar mungkin bertanya mengenai alkohol dan ketagihan dadah.

Kajian berikut terutamanya ditetapkan:

  • Analisis umum darah dan air kencing.
  • Pemeriksaan ultrabunyi kepala dan sistem kardiovaskular. Mengesahkan atau membantah penyakit sistem jantung, kaedahnya, patologi.
  • Elektroensefalografi. Ia menunjukkan adanya epilepsi dan penyakit lain yang berkaitan dengan aktiviti otak..
  • Elektrokardiogram. Ini akan membantu menentukan kadar jantung, semua perubahan dalam kerja otot jantung, keradangan.
  • X-ray tulang belakang serviks. Ahli patologi akan menentukan. dari sistem osteoartikular.
  • Pencitraan resonans magnetik otak. Ia akan membantu mengesan serangan jantung dan strok, sklerosis berganda, adenoma hipofisis.
  • Diagnostik neurologi adalah keupayaan untuk membuat atau membantah diagnosis seperti migrain, insomnia, patologi genetik, strok, keradangan sistem saraf, osteochondrosis, sklerosis berganda.
  • Audiometri nada. Mengesan gangguan pendengaran atau masalah pendengaran..

Setelah semua pemeriksaan dijalankan, pakar menetapkan rawatan.

Apa nak buat

Sekiranya pesakit menderita pelbagai penyakit kronik, dia secara berkala mungkin mengalami mual, kelemahan, pening, malaise, dan mengantuk. Sekiranya semua gejala ini diperhatikan bersama-sama atau secara berasingan, kemungkinan besar, penyakit ini memburukkan lagi.

Pada diabetes mellitus, ini mungkin menunjukkan bahawa gula telah menurun dengan ketara kerana dos insulin yang banyak. Sekiranya ini berlaku, anda mesti menghubungi doktor anda dan menyesuaikan dosnya atau menerima arahan mengenai cara berkelakuan dalam kes-kes ini.

Dengan beban yang kerap dan berat, gejala muncul akibat kerja berlebihan, dalam hal ini, anda perlu berehat dan menyebarkan kekuatan anda dengan betul.

Pening dan sakit: apa sebabnya, sebab utama

Sekiranya terdapat perasaan muntah dan pening, maka ini adalah loceng amaran badan, yang menunjukkan penyakit serius. Hanya doktor yang dapat menentukan penyebab keadaan patogen. Pemeriksaan dan rawatan diri tidak akan membawa hasil. Rawatan harus dilakukan dengan langkah-langkah yang komprehensif.

Pening (sindrom vertigo) adalah perasaan di mana seseorang merasakan bahawa semua objek berputar di sekelilingnya.

Mual adalah kecenderungan perut muntah.

Sebab-sebab keadaan patogen

Gejala yang tidak berlaku kerana penyakit. Sekiranya anda tiba-tiba merasa pening dan loya, jangan takut. Biasanya penyebab keadaan ini:

  • seorang lelaki berputar di atas karusel, mengayunkan ayunan, atau untuk waktu yang lama berada di atas;
  • seseorang tidak makan dengan baik, kelaparan, dan makan yang salah;
  • fikiran yang keliru;
  • tekanan dan persekitaran saraf;
  • tinggal lama di pejabat yang tidak berventilasi dan penuh sesak;
  • ribut magnet;
  • mengambil ubat dan vitamin tanpa berunding dengan doktor;
  • goyang di dalam kereta;
  • mabuk laut.

Punca keadaan patogen pada kanak-kanak perempuan. Seks wanita mempunyai keadaan emosi dan hormon yang tidak stabil, tidak seperti pada lelaki. Mereka sering menjalani diet, kelaparan, mengatur hari puasa untuk menurunkan berat badan dan mengekalkan bentuk badan.

Akibat kejadian seperti itu, glukosa mereka berkurang, pening kerap bermula, luka pencernaan bertambah buruk, rambut gugur, yang menyebabkan tekanan dan kemurungan..

Pusing pada wanita hanya mungkin berlaku jika mereka hamil, baru-baru ini mengalami tekanan, sindrom pramenstruasi harus bermula, atau sudah waktunya untuk menopaus.

Penyebab mual dan pening yang berkaitan dengan penyakit ini. Pening dan loya yang teruk menyebabkan hilangnya koordinasi pergerakan, keseimbangan. Anomali ini menunjukkan penyakit:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • kecederaan pada kepala, organ pendengaran dan tulang belakang;
  • migrain;
  • keradangan telinga tengah (labirinitis);
  • episindrome;
  • Sindrom Meniere;
  • pelanggaran sistem peredaran otak;
  • tumor otak;
  • mabuk alkohol;
  • penyakit saraf tunjang;
  • jangkitan dan meningitis;
  • fistula perilymphatic;
  • strok.

Perhatian perubatan kecemasan harus dipanggil jika pesakit, selain mual dan pening, mempunyai:

  • pengsan;
  • muntah
  • demam;
  • kardiopalmus;
  • kesemutan tangan;
  • gelap di mata;
  • telinga mula kurang didengar;
  • pening selama lebih dari satu jam berbaring;
  • gambar kasar;
  • pucat.

Keadaan patogen disebabkan oleh dystonia vegetatif-vaskular. Mengejutkan semasa berjalan, objek yang "melayang", mual, kegelisahan, kekeliruan fikiran, perasaan lapar yang teruk dan kekurangan oksigen di otak (kepala dihancurkan dari semua sisi) dan pening adalah petunjuk dystonia vegetatif-vaskular.

Apabila tiba-tiba dan tiba-tiba mengubah kedudukan badan, kepala mula merasa pening untuk jangka waktu yang singkat, kesihatan semakin merosot kerana fakta bahawa kapal tidak mempunyai masa untuk menyampaikan jumlah darah yang mencukupi ke otak.

Penyebab keadaan patogen yang berlaku dalam kegelapan. Sistem seperti sistem visual, vestibular, proprioceptive, dan otak secara kolektif mengatur keseimbangan kita. Tetapi jika sekurang-kurangnya salah satunya mengganggu aktiviti organ, maka pening akan bermula pada waktu malam.

Punca keadaan patogen pada pesakit diabetes mellitus. Semasa sawan, pesakit diabetes mengalami menggigil, pening dan mual. Ini boleh menyebabkan pengsan atau koma. Untuk mengelakkan gejala seperti itu, anda perlu menjalani ujian terlebih dahulu, meletakkan jumlah insulin yang betul atau mengambil ubat, makan nutrisi dan mengukur gula lebih kerap.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya anda merasa pening dan mula merasa sakit

Tindakan bebas sekiranya pening dan loya:

  • jangan membuat pergerakan pantas, memulihkan pernafasan;
  • melihat satu subjek tertentu;
  • minum air sejuk dengan sekeping gula kecil;
  • dengan tekanan emosi yang kuat, minum ubat penenang atau teh dengan oregano atau chamomile;
  • dengan penurunan tekanan, minum teh hitam yang diseduh dengan ketat dengan coklat (penting: teh hijau, sebaliknya, menurunkan tekanan);
  • jika hipoglikemia (pada pesakit diabetes), makan gula-gula dengan sedikit lemon atau pudina, atau sepotong gula, minum dengan teh suam;
  • keluar atau ventilasi bilik;
  • jika semuanya mula muntah dan berputar, maka anda perlu membongkok dan melepaskan kepala di antara lutut anda.

Sekiranya petua tidak membantu, segera hubungi 003.

Diagnostik

Doktor menjelaskan semua gejala, kekerapannya, bertanya mengenai diet dan corak tidur, berapa kerap anda berada dalam situasi tertekan. Dia bertanya mengenai kecederaan kepala, alat bantu pendengaran, penglihatan; Adakah anda mengambil vitamin dan ubat-ubatan, minum alkohol dan mengenai kadar kehidupan.

Selepas semua penjelasan, doktor mengarahkan untuk:

  • ujian darah;
  • ekokardiografi;
  • elektrokardiografi;
  • CT (tomografi dikira);
  • MRI otak (pengimejan resonans magnetik);
  • roentgenografi;
  • vestibulometri;
  • audiografi;
  • electroencephalogram;
  • Imbasan ultrabunyi.

Siapa yang hendak dihubungi

Berdasarkan ujian, doktor menghantar pesakit ke:

  • pakar neurologi;
  • pakar penyakit berjangkit;
  • ahli onkologi;
  • pakar otolaryngologi;
  • ahli vertebrologi - gangguan tulang belakang;
  • kepada pakar sakit puan;
  • ahli hematologi - pengurangan hemoglobin;
  • pakar kardiologi - penyakit jantung.

Pencegahan

Setelah menghilangkan sebab-sebab keadaan, anda tidak boleh kembali ke kebiasaan lama, gaya hidup, kerana ada masalah kesihatan. Untuk pencegahan, lebih baik menjalani gaya hidup sihat, kerana ini sudah cukup untuk mengikuti saranan:

  • menormalkan rejimen minum (terdapat banyak maklumat di Internet untuk mengira norma air). Kesihatan bukan sahaja akan bertambah baik, tetapi juga keadaan kulit dan rambut anda.
  • berhenti minum alkohol dan alkohol.
  • kurangkan jumlah kopi yang diminum (jika anda tidak dapat menolak kopi, maka anda perlu meningkatkan kadar air minum - sebanyak 1 cawan kopi 50 ml air).
  • makan dengan betul dan seimbang (buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, produk susu).
  • menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah (berjalan sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari).
  • berehat lebih banyak untuk meningkatkan keadaan mental anda (membaca buku, bermain sukan (membantu dengan osteochondrosis) setiap hari, menonton komedi, bertemu rakan, perjalanan makro dan mini, mendengar muzik yang tenang (klasik mempengaruhi badan jauh lebih positif daripada pop, rap dan rock), kolam renang, berbasikal).
  • amati mod tidur dan cukup tidur (2 jam sebelum tidur jangan duduk di telefon dan komputer riba).
  • meneutralkan fokus tekanan dan gangguan saraf (berhenti dari pekerjaan anda yang tidak disukai, hapus orang yang tidak layak dari anda dari kehidupan).
  • setelah seharian bekerja keras, mandi dengan minyak lavender atau berkunjung ke kolam renang.
  • menjalani pemeriksaan perubatan setiap enam bulan.
  • ventilasi bilik sebelum tidur.
  • mengurangkan masa yang dihabiskan untuk telefon dan komputer riba.
  • jaga postur badan anda (postur yang tidak betul mempengaruhi fungsi semua organ).
  • bersihkan pangsapuri atau rumah anda, kerana kekacauan menyebabkan tekanan.
  • menghadiri sesi terapi manual.
  • pergi untuk urut terapi dan pendidikan jasmani.
  • agar lebih positif dan mematuhi semua janji dan larangan doktor.
  • jika anda alah kepada eau de toilette dan minyak wangi, selalu cuba memakai ubat anti alergi, ammonia, dan jangan menghubungi orang yang menggunakan minyak wangi seperti itu.

Sekiranya anda menghidap diabetes, ikuti petua berikut:

  • jangan biarkan gula berlebihan dan lebih rendah;
  • makan timun dan tomato lebih banyak. mereka hampir tidak mempunyai kalori, dan mengandungi cukup serat dan air;
  • enggan menyimpan gula-gula, ia lebih membahayakan tubuh daripada coklat;
  • gantikan minyak bunga matahari dengan zaitun atau kelapa;
  • sentiasa membawa insulin dan glukometer, coklat gelap dan air bersama anda;
  • gantikan tepung putih dengan rai, oatmeal;
  • gantikan pasta tepung putih dengan tepung soba;
  • mengambil lebih banyak protein, membantu menurunkan gula darah;
  • makan pisang sebelum makan tengah hari;
  • jangan melangkau sarapan;
  • makan tepat pada masa-masa tertentu;
  • menyewa makan tengah hari dan makan malam;
  • gula naik dari pemanis, jangan membelinya;
  • jangan menangguhkan rawatan selsema dan selesema.

Jaga kesihatan diri dan kesihatan anda! Dan ingat, sel saraf tidak dipulihkan!

Apa yang perlu dilakukan dengan pening, yang disertai dengan loya

Tidak mengapa jika suatu hari anda merasa pening dan mual sedikit. Ini boleh berlaku dengan pelbagai alasan. Dengan kejadian yang jarang berlaku dan tunggal, anda tidak perlu risau.

Tetapi jika anda merasa pening dan selalu sakit - ini adalah kesempatan untuk memikirkan berjumpa doktor. Gejala seperti itu akan menunjukkan adanya gangguan dalam fungsi alat vestibular, kerosakan pada beberapa bahagian otak, dan sejumlah penyakit lain. Kejadian serentak loya (dan muntah kemudian) dan pening adalah gejala yang agak serius (terutamanya jika ia muncul secara berkala atau dalam keadaan tertentu). Kemungkinan seseorang menderita patologi serius.

Jenis Pening

Hanya sedikit orang yang tahu bahawa pening (vertigo) boleh berbeza:

  • Sistemik (pusat atau periferal). Di pusat, doktor membincangkan kemungkinan besar penyakit struktur otak, dan serangan itu sendiri bermula secara tiba-tiba. Lebih-lebih lagi, sawan boleh berulang kali (sekali setiap beberapa jam). Seseorang mengalami kesukaran dengan koordinasi pergerakan, keseimbangan, peningkatan kelemahan, gangguan pertuturan, mati rasa anggota badan atau separuh badan. Dengan pening periferal pusat pada lelaki dan wanita, tempoh keadaan patologi tidak lama (beberapa minit atau puluhan minit), dan pesakit sendiri cepat sembuh. Pada gangguan periferal, adalah kebiasaan untuk membicarakan masalah dalam fungsi alat vestibular, dan bukan mengenai kerosakan otak, seperti pada kes pertama.
  • Tidak sistematik. Pening bukan sistemik berlaku dengan latar belakang aritmia, aterosklerosis, kekurangan zat besi, diabetes mellitus, hipotensi ortostatik dan penyakit serius lain. Dalam kes ini, kepala tidak berpusing lama, orang itu cepat sembuh dan meneruskan aktivitinya.

Faktor fisiologi

Mual dan pening boleh berlaku bukan hanya kerana perkembangan dan perjalanan penyakit. Faktor-faktor berikut berpotensi memprovokasi perkembangan pelanggaran tersebut:

  1. Situasi yang tertekan. Sekiranya terdapat tekanan pada darah manusia, tahap adrenalin meningkat, yang menyebabkan pembuluh darah mulai kekejangan, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke struktur otak. Oleh kerana seseorang itu gugup, orientasinya di angkasa semakin merosot.
  2. Pelanggaran dalam persepsi realiti. Sebabnya sukar difahami: isyarat yang memasuki otak dari pelbagai organ dan sistem, yang melanggar persepsi realiti oleh sistem saraf, ditafsirkan dengan tidak betul. Contohnya, inilah sebab mengapa ramai orang mula merasa sakit ketika memandu di dalam kenderaan.
  3. Ketidakupayaan untuk menumpukan pandangan. Sekiranya anda melihat jarak jauh, maka semuanya akan mulai "berjalan" di depan mata anda, akan ada tanda-tanda loya dan pening.
  4. Diet yang salah. Kekurangan glukosa sering disalahkan kerana pening dan loya yang sistematik (biasanya gejala ini dikaitkan dengan kelemahan umum, peningkatan keletihan, pedih ulu hati, kembung, dan muntah). Sekiranya seorang kanak-kanak menghadapi masalah seperti itu, maka dietnya harus dikaji semula.
  5. Masalah peredaran darah. Dengan perubahan kedudukan badan yang cepat, kepala sering kali merasa pening dan mual, yang berkaitan dengan keanehan peredaran darah di dalam tubuh manusia..
  6. Mengambil ubat. Banyak ubat dalam senarai kesan sampingan mempunyai garis mengenai pening dan loya, jadi pada sesetengah orang ubat-ubatan yang memprovokasi terjadinya gangguan tersebut.
  7. Kehamilan, menopaus.
  8. Merokok, penggunaan dadah, alkoholisme.
  9. Penuaan semula jadi badan. Semasa penuaan pada manusia, sistem dan struktur badan berfungsi lebih buruk setiap hari. Peredaran darah dan pemakanan tisu merosot dengan unsur surih yang bermanfaat, mengakibatkan kekurangan oksigen.
  10. Tempat duduk tetap di komputer, TV, tablet, telefon, pejabat atau kedai, kekurangan aktiviti fizikal secara umum. Sekiranya anda melihat paparan untuk waktu yang lama, mata anda akan menjadi sangat letih. Pening dan loya dalam kes ini biasanya diperhatikan ketika melihat skrin pada waktu petang dan dalam keadaan kurang cahaya..

Penyakit yang teruk

Sekiranya seseorang mengalami loya dan pening yang teruk, yang tidak hilang dalam jangka masa yang lama, dia disyorkan untuk memanggil ambulans. Keadaan serupa boleh dipicu oleh manifestasi pelbagai penyakit berbahaya. Patologi yang paling biasa yang boleh menyebabkan gejala seperti ini:

  • Hipertensi. Mual dengan hipertensi diperhatikan pada pesakit hampir selalu. Ini adalah gejala utama yang muncul ketika krisis - sekiranya berlaku peningkatan tekanan yang cepat. Pesakit sangat pening, dia mengadu tinitus dan terbang di depan matanya. Bahaya utama krisis adalah bahawa ia boleh menjadi strok atau serangan jantung (terutamanya kebarangkalian tinggi dalam panas).
  • Hipotensi. Tekanan darah rendah biasanya diperhatikan pada wanita dan remaja muda (sekitar 8% penduduk dunia menderita patologi). Lebih-lebih lagi, tekanan rendah itu sendiri bukanlah penyakit berbahaya bagi kanak-kanak dan orang dewasa. Tetapi jika disertai dengan loya yang teruk, pening dan berpeluh berlebihan, anda mesti segera menghubungi ambulans atau pergi ke hospital sendiri. Tekanan darah rendah biasanya menormalkan menjelang malam dan malam..
  • Penyakit Meniere. Dengan perkembangan penyakit ini, kerosakan pada telinga dalam diperhatikan, di mana alat vestibular berada. Sekiranya fungsi normalnya terganggu, maka seseorang menghadapi pening, mual, peningkatan gangguan pendengaran, tinitus.
  • Anemia. Terhadap latar belakang anemia, hampir semua sistem dan struktur tubuh manusia mula mengalami kekurangan oksigen. Gejala pertama yang muncul adalah muntah dan loya, selepas itu kepala mula sakit dan pening. Pesakit kehilangan selera makan, dia mempunyai kelemahan umum, keletihan, kulit menjadi icteric. Dianjurkan untuk mengambil pil khas dan berbohong lebih banyak.
  • Hipoglikemia. Seseorang pening dan mula merasa sakit dengan kekurangan glukosa dalam darah. Glukosa diperlukan untuk menambah simpanan tenaga di dalam badan. Sekiranya terdapat kekurangan gula dalam darah, maka sel-sel struktur otak kelaparan, yang segera dimanifestasikan oleh sakit kepala dan mual, kelemahan, mengantuk, anggota badan yang gemetar (mereka boleh bergetar untuk waktu yang lama) pening. Hipoglikemia biasanya berkembang dengan adanya diabetes mellitus, dengan seseorang mengamati diet yang ketat, dengan neoplasma tumor di pankreas. Pesakit sangat sakit dalam situasi seperti itu, oleh itu, rawatan perubatan yang berkualiti dan tepat pada masanya adalah penting.
  • Penyakit telinga-tekak-hidung. Patologi ENT berjangkit (sinusitis, dll.) Dalam hampir semua kes disertai dengan pening yang teruk, yang menyebabkan mual dan muntah.
  • Neoplasma ganas dan jinak di otak. Tumor barah mungkin tidak muncul dalam masa yang lama. Semasa seseorang tumbuh, gejala berikut muncul: loya, muntah, masalah dengan koordinasi pergerakan, demam, sakit kepala yang meletup. Dengan neoplasma di otak, pelbagai gejala neurologi juga diperhatikan..
  • Migrain. Dengan sakit kepala yang teruk semasa migrain, orang hampir selalu merasa pening, mereka merasa sakit dan muntah (terutamanya dengan serangan yang berpanjangan). Kepala mungkin sakit cukup lama.
  • Keracunan makanan. Apabila keracunan makanan, mual yang membuat dirinya dikenali terlebih dahulu. Selepas ini, pedih ulu hati muncul. Tubuh dengan latar belakang mabuk yang teruk menaikkan suhu badan, pesakit mengalami muntah.

Bercakap tentang mengapa pening dan mual, juga perlu untuk mengetengahkan pelbagai faktor etiologi yang dapat menyebabkan seseorang ke keadaan ini. Ini kadang-kadang berlaku dengan perubahan tekanan intrakranial yang cepat. Pesakit dalam kes ini sangat sakit, dia mengadu sakit sifat kusam.

Mual dan pening juga diperhatikan dengan osteochondrosis tulang belakang serviks. Dengan perkembangan patologi ini, ujung saraf yang dicubit dan saluran darah diperhatikan. Akibatnya, struktur otak kekurangan oksigen dan nutrien. Oleh kerana itu, pesakit sakit, dia tidak dapat menggerakkan kepalanya dengan cepat (agar tidak menimbulkan kemerosotan keadaannya), kehilangan kekuatan dan merasa sangat buruk.

Terutama perlu diperhatikan ialah jangkitan yang menyerang sistem saraf pusat (biasanya ensefalitis dan meningitis termasuk dalam kumpulan ini). Penyakit ini menyebabkan banyak gejala, antaranya pening dan loya adalah yang paling biasa. Terdapat juga peningkatan degupan jantung, demam, toksikosis (pada wanita). Kerja sistem saraf semasa jangkitan terganggu. Semasa rawatan, agen antibakteria mesti diambil dan imuniti diperkuat..

Semasa kehamilan dan haid wanita merasa sakit hampir sepanjang masa. Sekiranya keadaan tidak dapat ditoleransi, disarankan untuk berjumpa pakar sakit puan yang boleh memberi nasihat mengenai ubat dan prosedur yang sesuai. Wanita hamil paling mudah terdedah kepada pelbagai keadaan patologi yang boleh menyebabkan pening dan loya..

Dengan gegar otak akibat kecederaan kepala atau strok, gejala juga akan timbul dalam bentuk mual dan pening. Lebih-lebih lagi, gejala seperti ini, seperti sakit, mungkin tidak muncul segera setelah mengalami kecederaan di kepala, tetapi setelah beberapa jam atau bahkan beberapa hari.

Pening dan loya selalu menemani:

  • Pukulan dan pukulan mikro. Pesakit mempunyai kelainan dalam kerja pusat pertuturan, sistem muskuloskeletal.
  • Dystonia vegetovaskular (biasanya bermula dan berkembang pada masa remaja, kerana pada masa ini pada kanak-kanak tubuh mula berubah untuk akil baligh).
  • Ensefalitis akibat kutu. Dalam keadaan serupa, meninges dan medula terjejas. Pesakit mengalami simptom demam, sakit kepala, pening, mual dan muntah, masalah tidur.

Diagnostik

Dalam proses diagnosis, doktor pertama kali mengetahui sebab mengapa mereka merasa pening dan mual, dan barulah mereka melakukan rawatan simptomatik. Berdasarkan yang disebutkan di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa terdapat banyak faktor yang dapat menimbulkan rasa mual dan pening, oleh itu, dengan adanya gejala seperti itu, pesakit dihantar untuk pemeriksaan serius, yang mungkin termasuk, bergantung pada keadaan:

  • Audiometri, elektrokardiogram.
  • Ujian darah am dan biokimia, urinalisis.
  • X-ray tulang belakang serviks.
  • Electroencephalography, pengukuran tekanan darah.
  • Ujian neurologi.
  • MRI dan CT otak.

Setelah menjelaskan sebab kepalanya berpusing dan mual, doktor mula merawat penyakit yang mendasari. Terapi simptomatik hanya melengkapkannya, dan bukan yang utama.

Pertolongan cemas

Biasanya orang mengatasi pening dan loya sendiri, jadi mereka tidak memerlukan pertolongan dari luar. Untuk mencegah keadaan patologi daripada berkembang, perlu mematuhi peraturan mudah pada saat permulaan serangan:

  • Jangan melakukan pergerakan secara tiba-tiba, cepat putar kepala, melompat dari tempat tidur, dll. Sekiranya anda pening ketika duduk atau berdiri, disarankan untuk berbaring, atau mengubah kedudukan sehingga gejala hilang.
  • Anda mesti selalu mempunyai gula-gula manis bersama anda yang dapat menormalkan glukosa darah anda. Teh manis, kompot juga sesuai. Jangan keluar semasa perut kosong.
  • Untuk menghilangkan gejala yang tidak diingini, disarankan untuk melakukan senaman pemanasan dan senam sederhana yang dapat meningkatkan nada keseluruhan badan. Anda boleh melakukan latihan sebaik sahaja bangun (latihan harus sistematik). Cahaya berjalan pada waktu makan tengah hari dibenarkan.
  • Sekiranya anda merasa sakit dan pening semasa mengangkut, maka sebelum menaiki kereta atau bas, anda perlu membeli ubat untuk penyakit bergerak.
  • Semasa bekerja di bilik yang sesak, anda harus keluar ke udara segar sekerap mungkin.
  • Untuk menghilangkan loya, bau dan sakit kepala yang tidak menyenangkan setelah minum alkohol, anda perlu menggunakan ubat khas. Orang yang mengalami pening berterusan tidak dibenarkan minum alkohol..

Sekiranya seseorang itu sangat sakit dan pening untuk waktu yang lama, dia perlu menghubungi ambulans. Orang tua terbiasa mengatasi gejala seperti ini di rumah dengan ubat-ubatan rakyat, yang sering diambil tanpa berfikir..

Baca Mengenai Pening