Utama Kecederaan

Buku apa yang perlu dibaca untuk mengembangkan kecerdasan dan perbendaharaan kata

Kaedah yang paling berkesan untuk meningkatkan dan memperkayakan pertuturan anda adalah dengan membaca buku. Ini membantu lebih baik daripada pelbagai video dan kursus, kerana menyusun kosa kata adalah tahap asas untuk meningkatkan pertuturan anda. Ini adalah langkah yang perlu; dengan perbendaharaan kata yang besar, anda dapat menyokong hampir semua perbualan, menjadi lebih yakin pada diri sendiri, belajar bercakap dengan lebih betul.

Tidak semua buku sama berguna. Sudah tentu, ada kemungkinan untuk mendapatkan sesuatu yang baru dari masing-masing, tetapi dalam artikel ini anda melihat buku dengan cara yang berbeza - dari sudut pandang meningkatkan perbendaharaan kata dan mengembangkan pertuturan.

Fiksyen

Karya seni yang paling serius dipelajari kembali di sekolah. Ini dilakukan dengan tidak sia-sia: sambil membaca klasik, seseorang berkenalan dengan konsep asas moral, dengan asas kehidupan asas, sejarah, budaya, memperluas cakrawala dengan pelbagai istilah.

Sebilangan besar kesusasteraan moden menjadi stereotaip dan primitif - dalam fiksyen klasik, anda akan mendapat idea dan ungkapan yang lebih berguna untuk memperkaya bahasa anda. Ucapan anda akan terdengar lebih halus dan betul. Tidak hairanlah bahawa buku-buku terbaik yang mengembangkan ucapan adalah buku klasik.

Perhatikan buku-buku berikut yang mengembangkan perbendaharaan kata:

  • F. M. Dostoevsky "Jenayah dan Hukuman", "Idiot";
  • M. A. Bulgakov "Tuan dan Margarita", "Hati Anjing", "Nota Doktor Muda";
  • I. S. Turgenev "Bapa dan Anak", "Catatan Pemburu", "Sarang Mulia";
  • L. N. Tolstoy "Perang dan Damai", "Anna Karenina", "Kisah Sevastopol";
  • E. M. Remarque "Tiga Rakan";
  • D. London "Martin Eden".

By the way, buku terakhir sebahagiannya adalah autobiografi. Sangat berguna untuk membaca buku-buku tersebut - anda dapat merasakan era pengarang dari dalam, menghargai keadaan sejarah dan budaya pada masa itu dan lebih memahami karya-karya lain penulis ini.

Sastera ilmiah

Bukan fiksyen sama sekali tidak membosankan mengenai penyelidikan baru oleh para saintis. Selalunya, bahan seperti itu yang secara bertahap mengembangkan pertuturan dan perbendaharaan kata membantu untuk lebih memahami apa yang berlaku di sekitar..

Anda pasti akan menemui istilah baru, berkat yang anda akan belajar menerangkan apa yang berlaku dengan lebih cekap dan ringkas. Dari sisi anda akan kelihatan seperti orang yang pandai dalam bidang saintifik, yang pasti akan menambah mata anda sebagai pembicara.

Adalah disyorkan untuk mempelajari buku-buku tersebut:

  1. mengenai biologi evolusi - R. Dawkins "The Selfish Gene", "The Most Grandiose Show on Earth", "Blind Watchmaker";
  2. mengenai psikologi - E. Muir "Keyakinan pada diri sendiri", D. Arieli "Keseluruhan kebenaran tentang tidak benar", R. Chaldini "Psikologi pengaruh";
  3. mengenai fizik dan matematik - D. Derbyshire “Simple Obsession”, M. Kaku “Physics of the Mustossible”, S. Hawking “Three Books on Space and Time”;
  4. mengenai sains politik - E. Fromm "Melarikan diri dari Kebebasan", N. Machiavelli "Berdaulat".

Langgan jurnal ilmiah, surat khabar. Penemuan ilmiah adalah topik yang sangat menarik dan menakjubkan. Pertuturan semakin baik berkat kepelbagaian: anda perlu membaca buku dengan gaya yang berbeza supaya perbendaharaan kata anda lebih luas.

Lebih-lebih lagi, dengan cara ini anda membiarkan otak berehat - anda perlu sentiasa "beralih" antara jenis aktiviti pendidikan agar keberkesanan aspirasi anda tidak berkurang.

Untuk memulakan, pilih arah yang paling menarik minat anda. Dan kemudian baca buku itu ke arah yang tidak pernah anda fahami - anda akan menemui banyak perkara baru jika anda tidak menutup jumlah pada halaman pertama dan bersabar.

Puisi

Ramai yang tidak memandang serius puisi. Tetapi genre ini mengagumkan dari segi perkembangan ucapan, pemikiran yang indah. Bukan untuk apa-apa bahawa semasa pertandingan kuno dalam pidato, puisi penyair pada masa itu dibacakan.

Puisi mengembangkan ingatan, belajar bercakap dengan mudah, jelas. Dalam situasi yang tidak dikenali, anda akan dengan cepat mengingati kata-kata yang anda perlukan, dan dalam hujah anda tidak akan berdiam diri. Puisi mengasah puisi. Tidak hairanlah orang yang mempunyai masalah pengucapan dan mencari jawapan untuk soalan: bagaimana mengembangkan diksi - menghafal puisi - ini adalah sejenis twister lidah, hanya lebih bermakna.

  • Sonet Shakespeare;
  • puisi oleh A. S. Pushkin;
  • A. A. Akhmatova - koleksi puisi "Petang", "Masa Berlari", "kawanan putih";
  • M. Yu Lermontov "Iblis";
  • I. A. Brodsky "Karya yang Dikumpulkan".

Tambahan puisi mutlak adalah pelbagai subjek. Terdapat puisi tentang cinta, tentang alam, ruang, sains, kehidupan orang, masyarakat - ini pasti akan meningkatkan cakerawala anda dengan cepat.

Falsafah

Genre ini tidak lagi popular seperti sebelumnya. Tetapi anda tidak boleh melupakan dia; falsafah adalah keseluruhan gudang pengetahuan tentang bagaimana seseorang bekerja, bagaimana dia berinteraksi dengan dunia. Anda akan belajar lebih banyak mengenai diri anda, pemikiran anda, belajar untuk memahami masyarakat dengan betul. Selalunya setelah membaca falsafah, seseorang mengubah pandangan dunianya - dia menjadi sama sekali berbeza.

Lihat buku-buku ini:

  • I. Kant "Kritik akal murni", "Kritik akal praktikal", "Asas metafizik moral", "Kritik terhadap kemampuan penghakiman";
  • F. Nietzsche "Demikian kata Zarathustra", "Di sisi baik dan jahat", "Dajjal";
  • Aristoteles "Metafizik";
  • A. Schopenhauer “Dunia sebagai Kehendak dan Perwakilan”.

Falsafah tidak diberikan kepada semua orang. Ada kemungkinan anda menyukai buku dengan genre yang berbeza. Ini tidak menjadi masalah: anda boleh mengembangkan pertuturan dengan bantuan hampir semua sumber. Walau bagaimanapun, bahan falsafah dapat menjadi permulaan yang baik bagi mereka yang secara sedar memutuskan untuk mengubah hidup mereka menjadi lebih baik..

Sastera khas

Selain membaca fiksyen, sastera ilmiah, puisi, falsafah, ada buku khas yang mengembangkan pertuturan. Anda boleh membaca manual seperti itu secara beransur-ansur, menerapkan petua, atau anda hanya dapat menguraikan bab-babnya..

Jangan mengabaikan latihan praktikal. Sekiranya mereka ada di dalam buku, disarankan untuk menunaikannya. Nasihat seperti itu membantu mengatasi pengasingan, ketakutan di tempat kejadian; mereka berulang kali meningkatkan harga diri. Semua ini mempengaruhi cara anda meluahkan pemikiran anda..

Seterusnya, anda akan belajar buku mana yang harus dibaca untuk mengetahui bagaimana mengembangkan pertuturan dan perbendaharaan kata anda..

Natalya Rum "Saya mahu bercakap dengan indah!" Teknik Pertuturan

Penulis secara beransur-ansur mempertimbangkan semua komponen ucapan yang indah. Nafas, suara, diksi, orthoepy - ini dinyatakan dalam bab pertama buku. Konsep-konsep ini saling berkaitan dan menjadi asas. Latihan pertama segera dilakukan - untuk mengatur suara, bernafas dengan betul, untuk memanaskan ligamen.

Sekiranya anda tidak pernah menyukai suara anda, mereka tidak mendengarkan anda, mereka tidak melihat orang lain, kemudian baca buku ini. Dia dinasihatkan terlebih dahulu kepada mereka yang suka latihan praktikal - di sana mereka bermula dengan bab pertama.

Buku teks Elena Lapteva "mengenai perkembangan pertuturan. 1000 putaran lidah Rusia untuk pengembangan pertuturan "

Kambing naik ke ribut petir di pokok anggur - kambing kambing di ribut petir.

Siapa yang dapat mengucapkan lidah ini dan tidak tersekat? Sekiranya tidak bersama anda, buka koleksi ini. Langkah demi langkah, anda akan belajar mengawal diksi anda; walaupun lidah yang paling sukar akan kelihatan mudah bagi anda. Buku ini mengandungi ilustrasi yang jelas: buku ini sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak, tetapi juga untuk orang dewasa. Gangguan lidah bertahan lama.

Larry King "Bagaimana untuk bercakap dengan sesiapa sahaja, bila-bila masa, di mana sahaja"

Sekiranya anda sudah menguasai buku-buku sebelumnya, sudah tiba masanya untuk beralih ke buku ini. Larry King mencipta panduan menarik untuk mengatasi rasa janggal dan mendapatkan keyakinan diri. Latihan yang dilakukan tidak mengganggu - melalui prisma kisah hidup, situasi yang tidak asing bagi semua orang.

Kamus Dewan

Jangan memandang rendah kamus - mereka juga meningkatkan perbendaharaan kata dengan ketara, seperti buku khas untuk pengembangan pertuturan. Buka sahaja dari semasa ke semasa, hafal ungkapan menggunakan pergaulan. Oleh itu, mereka akan dikenang dengan lebih baik.

Perhatikan kamus seperti itu:

  • Rozental D. E., Telenkova M. A. "Kamus-rujukan istilah linguistik";
  • kamus dahl.

Buku dapat meningkatkan perkembangan perbendaharaan kata dan pertuturan anda. Mana yang lebih baik untuk dipilih bergantung kepada anda, tetapi disarankan untuk membaca apa yang berkaitan dengan fiksyen klasik atau kesusasteraan saintifik moden. Jangan lupa tentang falsafah, puisi, sastera khas untuk pengembangan pertuturan.

Buku untuk pengembangan kecerdasan dan perbendaharaan kata

Banyak orang membaca buku untuk meluangkan masa, banyak untuk mendapatkan maklumat atau "terjun" ke dunia lain, dan ada juga yang membaca buku untuk meningkatkan perbendaharaan kata dan meningkatkan kecerdasan mereka. Ini mengenai kesusasteraan seperti itu yang akan kita bincangkan.

Buku untuk pengembangan kecerdasan dan perbendaharaan kata

Untuk mengembangkan fikiran, fleksibiliti berfikir, meningkatkan perbendaharaan kata anda, anda tidak boleh membuang masa membaca novel biasa-biasa saja, fantasi bodoh, dll., Lebih baik memilih sastera yang sukar tetapi berguna. Oleh itu, mari kita lihat beberapa kategori buku yang membantu menambah kosa kata dan mengembangkan kecerdasan.

Jangan takut dengan nama seperti itu, buku-buku ini tidak harus menjadi ensiklopedia yang dipenuhi dengan istilah yang tidak jelas. Perhatikan literatur mengenai seni dan budaya, tentang masyarakat dan manusia, mengenai alam semula jadi, buku-buku yang menjelaskan fenomena luar biasa yang berlaku di sekitar kita akan sangat menarik dan bermanfaat. Dengan membaca kesusasteraan seperti itu, anda akan memperoleh pengetahuan baru yang pasti akan berguna dalam hidup anda. Berikut adalah senarai pendek buku untuk memulakan anda:

  • A. Migdal "Dari tekaan hingga kebenaran";
  • E. Kandel "Dalam Mencari Ingatan";
  • F. Stephen "Buku Kesalahpahaman Umum".

Sastera seni yang serius

Karya seni yang baik didasarkan pada falsafah, sejarah, psikologi, oleh itu, ketika membaca sastera semacam itu, seseorang tidak hanya terjun ke dunia baru, tetapi juga mengembangkan pertuturan, meningkatkan pemikiran dan ingatan. Di samping itu, buku-buku seni menanamkan rasa yang enak, berikut adalah beberapa di antaranya:

  • L. N. Tolstoy "Perang dan Damai", "Anna Karenina";
  • M. A. Bulgakov "The Master and Margarita";
  • I. S. Turgenev "Bapa dan Anak-Anak";
  • E. Hemingway "Orang Tua dan Laut".

Falsafah adalah salah satu sains asas manusia, walaupun pada zaman moden ini genre tidak begitu popular. Sebenarnya, buku-buku seperti itu akan sangat berguna dalam pembacaan, kerana karya falsafah mengajar kita untuk memahami keinginan, kehidupan, dan membantu kita memahami diri kita sendiri. Juga, buku-buku ini bagus untuk meningkatkan perbendaharaan kata dan mengembangkan pemikiran. Ngomong-ngomong, selain falsafah klasik yang tidak asing lagi bagi kita, seseorang tidak boleh melupakan ajaran agama. Alkitab, Al-Qur'an, Mahabharata dan lain-lain tidak hanya berguna, tetapi juga sangat menarik untuk dibaca. Mulakan penerokaan falsafah dengan buku-buku berikut:

  • O. Khayyam "Rubai";
  • I. Kant "Kritikan Sebab Murni";
  • F. Laroshfuko "Memoir".

Sebilangan besar orang tidak memandang serius genre ini, percaya bahawa puisi hanya diperlukan untuk menaklukkan seks yang lebih lemah. Namun demikian, ini tidak berlaku, kerana puisi mengajarkan kefasihan, mengajar pemikiran kiasan, dll. Kami menasihati anda untuk membaca:

  • W. Shakespeare "Romeo dan Juliet";
  • I. Brodsky "Karya yang Dikumpulkan";
  • A. Akhmatova “Saya belajar hidup dengan sederhana, bijak”;
  • N. Nekrasov "Siapa yang Harus Hidup Baik di Rusia";
  • M. Lermontov "Iblis".

Membaca kesusasteraan sejarah, bukan hanya dapat bersenang-senang dengan buku yang menarik, tetapi juga mempelajari banyak perkara baru, menemui fakta dari masa lalu yang akan membantu memahami masa kini dengan lebih baik. Seseorang menganggap sejarah sebagai genre yang sangat membosankan, tetapi terdapat banyak buku yang menggambarkan fakta sejarah dalam bentuk cerita yang menarik. Sebagai tambahan kepada pengetahuan baru, buku sejarah sangat sesuai untuk mengembangkan perbendaharaan kata dan pertuturan yang betul. Berikut adalah senarai pendek:

  • Yu. Berezkin "Incas. Pengalaman sejarah empayar ”;
  • L. Gumilyov "Dari Rusia ke Rusia";
  • E. Gromov "Stalin: Kekuatan dan Seni";
  • G. Lawrence "Grail dan keturunan Yesus Kristus".

8 buku teks terbaik untuk belajar perbendaharaan kata Bahasa Inggeris: ulasan terperinci

Dihantar: 1 bulan yang lalu

Perbendaharaan kata yang luas adalah sesuatu yang harus diperjuangkan oleh setiap pelajar Bahasa Inggeris, kerana semakin banyak perkataan yang anda ketahui, semakin banyak yang dapat anda katakan. Namun, selain mempelajari perkataan baru, anda juga perlu belajar menggabungkannya dengan betul, membuat ayat daripadanya dan menggunakannya dalam ucapan anda. Dan semua helah ini akan diajarkan kepada anda oleh buku teks mengenai perbendaharaan kata bahasa Inggeris. Kami akan memberitahu anda mengenai 8 manual pengisian kosa kata yang paling popular dan menerangkan cara bekerjasama dengannya..

Kami telah mengumpulkan pembaca terperinci mengenai 4 buku teks terbaik dalam bahasa Inggeris. Pada masa yang sama, kami menulis bahawa manual komprehensif ini membantu mengembangkan semua kemahiran berbahasa Inggeris, dan juga memperluas perbendaharaan kata anda. Di bawah ini kami akan menerangkan mengapa perlu menambahkan buku ke buku teks universal untuk meningkatkan perbendaharaan kata. Dalam ulasan ini kami akan membentangkan kepada anda 8 buku perbendaharaan kata.

Mengapa saya memerlukan buku teks perbendaharaan kata bahasa Inggeris tambahan

1. Belajar perkataan dengan berkesan

Setiap buku teks mengenai perbendaharaan kata bahasa Inggeris difokuskan pada kajian perkataan baru mengikut konteks. Anda belajar perbendaharaan kata baru dan segera menggunakannya dalam latihan praktikal, lihat bagaimana ia "berfungsi" dalam pertuturan semula jadi. Ini adalah kaedah yang paling produktif dan terpantas untuk menambah kosa kata anda..

2. Luahkan pemikiran anda dengan tepat

Pengetahuan mengenai tatabahasa dan perbendaharaan kata yang baik adalah sesuatu yang tanpanya mustahil untuk bertutur dalam bahasa Inggeris dengan yakin. Di samping itu, jika anda akan mengambil peperiksaan atau berhijrah, perbendaharaan kata yang besar akan memudahkan kehidupan anda. Sudah tentu, buku teks utama menyediakan perbendaharaan kata yang baik untuk setiap tahap pengetahuan, tetapi jika anda ingin menjadikan ucapan anda lebih semula jadi dan ekspresif, anda memerlukan buku panduan untuk menambah kosa kata.

3. Lebih baik melihat ucapan dengan telinga

Jelas, semakin banyak perkataan Inggeris yang anda ketahui, semakin banyak anda dapat memahami. Oleh itu, kami mengesyorkan agar anda memberi perhatian kepada faedah tersebut kepada mereka yang mengadu bahawa mereka sukar mendengar bahasa Inggeris. Sering kali, alasan untuk salah faham ini adalah bahawa seseorang mempunyai perbendaharaan kata yang terhad, jadi otak kita memainkan jenaka kejam dengan kita - kita tidak mendengar semua perkataan yang tidak dikenali.

4. Aktifkan perbendaharaan kata

Kelebihan yang besar adalah bahawa mereka tidak terlalu fokus pada pembelajaran kata-kata baru, tetapi pada praktik menggunakan kata-kata yang berbeza dari bahasa Inggeris. Pasti anda mendengar orang mengeluh: "Saya sudah membaca teks bahasa Inggeris, tetapi saya kurang fasih bercakap." Masalahnya ialah pelajar seperti itu mempunyai perbendaharaan kata pasif yang luas dari bahasa Inggeris - mereka mengenali perkataan itu ketika mereka mendengarnya atau menemuinya dalam teks. Pada masa yang sama, bekalan aktif mereka sangat kecil - mereka tidak dapat menggunakan kata-kata yang nampaknya mereka tahu dalam ucapan mereka. Alat pembelajaran perbendaharaan kata bahasa Inggeris membantu menyelesaikan masalah ini: berkat latihan praktikal dan pengulangan berterusan kata, kata-kata itu beralih dari kosa kata pasif ke aktif.

5. Lebih pantas untuk mencapai tahap Bahasa Inggeris yang seterusnya

Ia berlaku bahawa ini adalah perbendaharaan kata yang buruk yang "melambatkan" seseorang, tidak membiarkannya naik ke tahap berikutnya. Dalam kes ini, bekerja dengan faedah tambahan akan membantu mempercepat proses pembelajaran..

Pada tahap apa saya harus mengambil manual seperti itu untuk latihan? Setiap siri buku merangkumi buku teks untuk tahap pengetahuan yang berbeza, jadi pada tahap mana pun anda dapat memilih bahan yang baik untuk diri anda untuk menambah kosa kata anda. Sekiranya anda belajar bahasa Inggeris dengan guru, anda boleh memintanya untuk mengambil bahan tambahan dari buku teks yang anda sukai. Sekiranya anda belajar bahasa Inggeris sendiri, cubalah menyelesaikan tugas secara berkala dari manual yang dipilih.

Ulasan buku teks terbaik untuk belajar perbendaharaan kata Bahasa Inggeris

Kosa kata Bahasa Inggeris yang digunakan

DasarPra-Pertengahan -
Pertengahan
Atas-pertengahanMahir

Penerbit: Cambridge University Press.

Pengarang: Michael McCarthy, Felicity O'Dell.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Format buku teks ini mirip dengan Tatabahasa Bahasa Inggeris yang Digunakan oleh Raymond Murphy, yang kami tulis dalam tinjauan “4 Buku Teks Bahasa Inggeris Terbaik”. Setiap pelajaran unit mengambil 1 giliran: teori diberikan di sebelah kiri, latihan praktikal di sebelah kanan.

Terdapat dua cara untuk menggunakan tutorial ini. Sekiranya perbendaharaan kata anda agak langka, yang terbaik adalah pergi dari pelajaran pertama hingga yang terakhir dan tidak ketinggalan. Sekiranya anda tidak mempunyai cukup pengetahuan mengenai topik tertentu, anda boleh memilih dan mempelajarinya.

Latihan Kosa Kata dalam Penggunaan untuk mengisi kosa kata dalam bahasa Inggeris adalah tugas untuk memilih kata, mengisi kata-kata yang hilang dalam teks, teka-teki silang, menulis teks kecil, memadankan perkataan dengan gambar, membahagikan kata-kata ke dalam kumpulan mengikut beberapa kriteria, memilih definisi untuk idiom dan frasa kata kerja, pemilihan sinonim, dll..

Ciri Buku Teks

Sekiranya anda belajar bahasa Inggeris sendiri, maka manual ini akan senang digunakan. Pada akhir tutorial adalah jawapan untuk semua latihan, anda boleh memeriksa sendiri.

Kelebihan manual yang tidak diragukan adalah kehadiran di akhir buku senarai semua perkataan yang terdapat dalam unit. Perkataan ditulis dalam susunan abjad, masing-masing diberi transkripsi. Selain itu, di sebelah setiap kata adalah jumlah halaman di mana ia muncul, jadi jika anda ingin mengetahui cara menggunakannya dengan betul, cukup buka halaman yang anda perlukan.

Buat perbendaharaan kata anda

DasarPra-pertengahanPertengahanAtas-pertengahanMahir

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Format siri buku teks Work on Your Vocabulary adalah serupa dengan siri English Vocabulary in Use. Perbezaannya adalah bahawa satu pelajaran mengambil dua giliran. Bahan teori dibentangkan pada dua halaman pertama, dan latihan praktikal terdapat pada dua halaman yang lain.

Kami menasihati anda untuk mengikuti tutorial secara berurutan - langkah demi langkah untuk membongkar setiap pelajaran. Walau bagaimanapun, senarai topik diberikan dalam daftar isi penerbitan, jadi anda boleh memilih kosa kata mana yang harus dipelajari terlebih dahulu. Di samping itu, pada akhir buku teks mengikut urutan abjad adalah senarai semua perkataan yang digunakan dalam setiap pelajaran..

Semasa menyelesaikan tugasan, anda perlu memasukkan perkataan yang hilang, menggarisbawahi makna yang betul, memilih pilihan yang sesuai atau menandatangani ilustrasi dengan betul.

Ciri Buku Teks

Setiap buku teks dari siri Work on Your Vocabulary mengandungi jawapan untuk semua latihan, yang bermaksud anda boleh mempelajarinya sendiri. Nasihat kami adalah untuk memeriksa sebutan kata dalam kamus elektronik, agar tidak melakukan kesalahan dalam pertuturan.

Kemahiran perkataan Oxford

AsasPertengahanMahir

Penerbit: Oxford University Press.

Pengarang: Ruth Gairns, Stuart Redman.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Dalam siri buku teks pengisian kosa kata Inggeris ini, bahan yang sesuai harus dipilih mengikut prinsip berikut:

  • Tutorial Asas - untuk Tahap Dasar dan Pra-Menengah.
  • Panduan Pertengahan - untuk Tahap Menengah dan Atas-Menengah.
  • Tutorial Lanjutan - untuk Tahap Lanjutan dan Kemahiran.

Setiap buku dalam siri ini mengandungi 80 unit. Pelajaran mengambil dari satu hingga tiga halaman, bergantung pada topik. Latihan amali segera dilekatkan pada blok bahan teori untuk menyatukan pengetahuan. Semua unit dibahagikan mengikut topik ke dalam kumpulan modul 5 atau 10 pelajaran. Selepas setiap modul dalam tutorial, anda akan diminta untuk mengikuti ujian yang akan memeriksa seberapa baik anda mempelajari bahan dari semua pelajaran yang dipelajari.

Semasa bekerja dengan tutorial ini, anda juga boleh mengikut urutan atau memilih topik yang tepat di mana anda mempunyai ruang. Walau bagaimanapun, jika anda belajar bahasa Inggeris sendiri, pilihan pertama adalah lebih baik: jadi anda tidak akan melewatkan sesuatu yang penting.

Tugas untuk menambah kosa kata adalah pelbagai: memasukkan huruf yang tidak dijawab, mengambil sinonim, menjawab soalan, memilih kata, memasukkan perkataan yang tidak dijawab ke dalam frasa, dan lain-lain. Selain latihan bertulis untuk latihan perbendaharaan kata, Kemahiran Kata Oxford mempunyai tugas untuk mengembangkan bercakap dan mendengar.

Ciri Buku Teks

Di akhir manual terdapat jawapan untuk semua latihan, dan juga ujian yang mengikuti setiap modul, jadi tutorial ini juga dapat disarankan untuk belajar sendiri. Di akhir manual terdapat senarai perkataan mengikut urutan abjad. Setiap daripada mereka diberi transkripsi dan nombor halaman ditunjukkan di mana anda akan mendapat latihan dengan perkataan ini.

Latihan dalam talian tambahan untuk siri tutorial ini boleh didapati di elt.oup.com. Ikuti pautan ke bahagian Asas, Menengah atau Lanjutan, dan latihan untuk manual yang sesuai akan tersedia untuk anda.

Uji perbendaharaan kata anda

DasarPra-pertengahanPertengahanAtas-pertengahanMahir

Pengarang: Peter Watcyn-Jones, Olivia Johnston, Mark Farrell.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Setiap lima buku dalam siri Test Your Vocabulary terdiri daripada 60 unit, yang memakan masa 1-2 halaman bergantung pada topiknya. Panduan belajar perbendaharaan kata Bahasa Inggeris ini akan menarik minat mereka yang ingin menyelesaikan pelbagai ujian. Namun, ada juga bahan teoretis dalam buku-buku, disimpulkan dalam bentuk rujukan sejarah atau tatabahasa kecil.

Walaupun siri ini adalah buku dengan ujian perbendaharaan kata, tugasnya sangat pelbagai. Anda boleh menyelesaikan pelbagai jenis kata silang, menandatangani gambar, menggabungkan kata menjadi frasa, memilih frasa untuk watak buku komik, dll..

Penulis mencadangkan agar bekerja dengan buku teks seperti berikut. Untuk mengingat perkataan baru dengan baik, anda perlu mengulanginya berulang kali, jadi buat semua nota dalam buku dengan pensil. Setelah menyelesaikan latihan dan ujian kendiri, hapus semua jawapan. Selepas 1-2 bulan, kembali ke pelajaran dan cuba mengulanginya lagi. Oleh itu, anda betulkan perbendaharaan kata dalam ingatan.

Ciri Buku Teks

Kelebihan utama siri ini adalah ujian praktikal yang menarik yang dapat membantu anda dengan cepat mengingati kata-kata baru dan spesifik penggunaannya. Pada akhir setiap tutorial, anda akan menemui jawapan untuk ujian dan senarai perkataan untuk dipelajari mengikut urutan abjad.

Kata Kunci untuk Kelancaran

Pra-pertengahanPertengahanAtas-pertengahan

Dihantar oleh: George Woolard.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Buku teks peringkat Pra-Pertengahan dan Pertengahan dalam siri ini mengandungi 22 pelajaran yang banyak, yang terbahagi kepada beberapa bahagian. Setiap bahagian dikhaskan untuk 1 perkataan. Untuk kata ini, anda akan ditawarkan sekitar 10-20 kolokasi, iaitu, anda akan melihat dengan kata-kata apa dan bagaimana sebenarnya perbendaharaan kata yang dimaksudkan dapat "berfungsi". Dalam buku panduan tingkat Atas-Menengah, kata-kata tidak digabungkan berdasarkan topik, tetapi prinsip penyampaian materi disusun sama.

Anda dapat mempelajari dan mengingat semua frasa berguna ini semasa pelaksanaan latihan praktikal. Mereka jenis yang hampir sama, tetapi setelah pelaksanaannya, Anda akan belajar di mana ungkapan mana yang harus digunakan. Di samping itu, banyak frasa mengandungi preposisi, dan pelajar bahasa Inggeris akan mengesahkan bahawa tidak selalu mudah untuk mengingat dalih mana yang harus digunakan dalam kes tertentu. Setelah mengetahui ungkapan itu sepenuhnya, anda akan mengingati kata depan yang digunakan dalam frasa tertentu.

Ciri Buku Teks

Rangkaian buku teks ini berbeza dengan buku panduan yang lain kerana anda tidak mempelajari kata-kata baru, tetapi keseluruhan ungkapan. Untuk bercakap dengan yakin, anda perlu mengetahui bagaimana kata-kata "bekerjasama" antara satu sama lain, iaitu bersamaan dengan kata-kata apa yang digunakannya. Mengetahui ungkapan sedemikian akan membolehkan anda bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan lebih cepat, mengelakkan kesilapan dalam menggunakan perkataan.

Kami mengesyorkan menggunakan buku teks ini untuk mereka yang sedang bersiap sedia untuk menghadapi peperiksaan FCE, kerana ketika menulis karangan atau lulus bahagian perbualan, lebih mudah bagi anda untuk beroperasi dengan ungkapan, dan bukannya dengan kata-kata yang terpisah.

Manual Pra-Menengah memberikan ujian setelah mempelajari setiap kumpulan pelajaran, di dalam dua buku teks yang lain tidak ada tugas seperti itu untuk pengesahan, tetapi setelah beberapa saat anda dapat kembali ke pelajaran dan cuba meneruskannya lagi, sehingga anda akan melihat apa yang tersimpan dalam ingatan anda.

Di akhir buku teks ada jawapan untuk semua tugas, serta daftar kata dalam urutan abjad yang menunjukkan halaman di mana ia berlaku.

4000 Perkataan Inggeris yang penting

AsasDasarPra-pertengahan
PertengahanAtas-pertengahanMahir

Penerbit: Penerbitan Kompas.

Dihantar oleh: Paul Nation.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Buku panduan 4000 Essential English Words terdiri daripada 30 unit, yang masing-masing dikhaskan untuk kajian 20 perkataan baru dan peraturan penggunaannya. Oleh itu, setelah menyelesaikan kajian ke atas 6 buku teks, anda akan mengetahui 3,600 perkataan dari pelajaran + kira-kira 400 perkataan dari aplikasi di akhir buku teks.

Menurut pengarang manual, kata-kata untuk kajian dipilih mengikut kriteria berikut:

  • Perkataan universal. Kata-kata yang digunakan dalam komunikasi formal dan tidak formal ditawarkan untuk belajar. Tidak kira jenis bahasa Inggeris yang anda pelajari - Bahasa Inggeris lisan, teknikal atau perniagaan - perkataan ini pasti berguna.
  • Perkataan yang biasa digunakan. Perbendaharaan kata ini banyak digunakan oleh penutur asli dalam pertuturan lisan dan tulisan dalam pelbagai bidang aktiviti. Anda akan sering mendapat kata-kata ini dalam artikel, buku, berita, dan perbualan biasa..
  • Menurut penulis, kata-kata yang dicadangkan untuk kajian merangkumi sekitar 90% perbendaharaan kata yang digunakan dalam pertuturan sehari-hari dan fiksyen moden, dan 80% kosa kata yang digunakan dalam artikel ilmiah dan surat khabar.

Pelajaran ini menyajikan 20 kata baru, masing-masing diberi definisi dalam bahasa Inggeris, transkripsi, bahagian ucapan ditunjukkan, contoh ayat diberikan dan gambar dilukis. Selepas itu, anda akan diminta untuk melakukan beberapa latihan, dan kemudian membaca teks di mana semua perkataan baru dijumpai, dan menjawab soalan kepadanya.

Ciri Buku Teks

Sekiranya anda suka membaca dalam bahasa Inggeris, kami menasihatkan anda untuk memilih siri buku teks tertentu mengenai perbendaharaan kata bahasa Inggeris. Kehadiran teks dengan kata-kata yang dipelajari akan membolehkan anda menghafal kata-kata tidak hanya dengan latihan, seperti di buku lain, tetapi juga dalam konteksnya. Artikel menarik senang dibaca, oleh itu, kata-kata dari mereka akan mudah diingat.

Di akhir buku teks terdapat aplikasi yang juga menunjukkan kata-kata yang berguna untuk belajar dalam bentuk kamus visual. Selepas permohonan, senarai kata disajikan mengikut urutan abjad yang menunjukkan halaman di mana mereka disebut dalam buku.

Tidak ada jawapan untuk latihan dalam manual, jadi kami mengesyorkan agar anda belajar bahasa Inggeris dengan guru, atau membeli buku tambahan dengan jawapan.

Perbendaharaan kata dalam praktik

AsasDasarPra-pertengahan
PertengahanAtas-pertengahanMahir

Penerbit: Cambridge University Press.

Dihantar oleh: Glennis Pye.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Isi pelajaran sepenuhnya sesuai dengan tajuk buku teks - Perbendaharaan Kata dalam Praktik, iaitu, hanya latihan praktik untuk memperluas perbendaharaan kata yang disajikan di sini, tidak ada maklumat teori.

Setiap kelebihan dalam siri ini terdiri daripada 30-40 unit (bergantung pada tahap). Selepas 10 pelajaran anda akan diminta untuk mengulangi bahan dan pada masa yang sama menguji diri anda menggunakan ujian.

Pengarang buku teks mencadangkan pergi dari pelajaran pertama hingga yang terakhir - pilihan yang akan membolehkan anda mempelajari semua topik sebaik mungkin. Anda juga boleh melangkau pelajaran mengenai topik yang mempunyai kosa kata yang baik, dan hanya mengambil topik yang tidak anda ketahui untuk belajar. Setelah tamat latihan, lulus ujian pengesahan dan, jika perlu, ulangi topik yang salah difahami.

Latihan praktikal adalah pelbagai: anda perlu mengambil sinonim, memasukkan perkataan yang hilang, menyelesaikan silang kata, menandatangani objek dalam gambar, menyusun dialog dari frasa siap pakai, dll..

Ciri Buku Teks

Ciri penerbitan ini adalah penekanannya pada tatabahasa. Harus diingat bahawa manual disusun sedemikian rupa sehingga walaupun tanpa penjelasan teori semuanya akan jelas bagi anda. Pada akhir tutorial terdapat jawapan untuk semua latihan dan ujian. Di sana anda akan menemui senarai perkataan dengan transkripsi..

Tingkatkan perbendaharaan kata anda

Asas -
Dasar
Dasar -
Pra-pertengahan
Pra-Pertengahan -
Pertengahan
Pertengahan -
Atas-pertengahan

Penerbit: Pearson Longman.

Dihantar oleh: Chris Barker.

Struktur buku teks dan prinsip bekerja dengannya

Manual ini merangkumi 12 pelajaran unit, masing-masing merangkumi 6 halaman. Selepas setiap empat unit anda akan ditawarkan untuk lulus ujian pengesahan. Penulis menawarkan skema kerja sama dengannya:

  1. Teruskan atau pilih topik yang menarik minat anda.
  2. Dua halaman pertama setiap pelajaran mengandungi senarai kata atau ungkapan, ini akan menjadi kamus rujukan anda. Di sebelah perkataan Inggeris, anda perlu menulis terjemahan. Sekiranya anda belajar sendiri, dengarkan sebutan yang betul dalam kamus dalam talian.
  3. Lakukan latihan praktikal tanpa mengintip kamus.
  4. Uji latihan dengan memeriksa kamus anda.
  5. Akhirnya periksa jawapan anda dengan memeriksa kunci di akhir tutorial.
  6. Setelah melalui empat unit, lulus ujian dan, jika perlu, kembali ke topik yang tidak dapat difahami.

Tidak ada rujukan teori dalam buku teks, tetapi merupakan sumber latihan praktikal yang sangat baik. Terdapat tugas dalam bentuk ujian, teka-teki silang, jawapan kepada soalan, dll..

Ciri Buku Teks

Pada akhir tutorial, jawapan untuk tugas-tugas untuk menguji diri diberikan. Di sana anda juga akan mendapat komen leksikal pendek untuk setiap pelajaran. Dalam unit anda akan melihat nota dengan ikon REF, yang bermaksud bahawa untuk penjelasan anda harus merujuk kepada manual di akhir tutorial.

Kami bercakap mengenai lapan buku teks mengenai perbendaharaan kata Bahasa Inggeris, diuji masa dan ahli metodologi kami. Anda boleh menggunakan semuanya untuk latihan diri, dan semasa pelajaran dengan guru. Mempelajari kata-kata baru pada alat bantu sedemikian akan membolehkan anda bukan sahaja mempelajari perbendaharaan kata yang tidak dikenali, tetapi juga belajar menggunakannya dengan betul dalam pertuturan anda.

Buku untuk membantu mengembangkan pertuturan pada usia berapa pun

Hari ini, semakin sedikit orang bercakap dengan cekap. Ini sangat mempengaruhi komunikasi, pekerjaan, latihan, dan juga perkembangan generasi muda. Untuk meningkatkan literasi dan perbendaharaan kata, lebih baik menggunakan buku yang mengembangkan pertuturan. Senarai literatur perkembangan merangkumi karya klasik, fiksyen, dan buku khas yang meningkatkan kualiti pertuturan. Berfungsi meningkatkan kecerdasan, pengucapan suara, meningkatkan bagasi lisan.

Edisi dewasa

Buku untuk pengembangan pertuturan dan perbendaharaan kata meningkatkan kejelasan, kelancaran pertuturan. Pengarang karya mengajar orang dewasa peraturan menjaga perbualan, kefasihan. Dalam beberapa penerbitan, anda dapat menemui teknik latihan pertuturan yang sangat berguna dalam pidato, menulis buku, kehidupan seharian.

Zen dalam seni menulis buku

Karya itu ditulis oleh Ray Bradbury. Menurut kebanyakan pembaca, buku itu adalah karya agung. Karya ini menyajikan sejumlah besar esei, kisah nyata yang diceritakan oleh pengarang. Ia ditulis untuk penulis awal yang mencuba sendiri dalam seni sastera. Juga sesuai untuk orang biasa yang ingin belajar cara bertutur dengan baik di rumah. Manual ini sesuai untuk remaja.

Cara bercakap dengan sesiapa sahaja, bila-bila masa, di mana sahaja

Buku ini ditulis oleh Larry King. Penulis dalam karyanya berusaha memperluas cakerawala pembaca. Larry King menunjukkan bahawa anda boleh belajar bercakap mengenai topik apa pun dengan mana-mana pembicara. Setelah membaca akan lebih mudah bagi seseorang untuk melakukan perbualan, tidak perlu diam, mendengar dan mengangguk sebagai tindak balas kepada pembicara. King memberi motivasi untuk belajar lebih banyak perkara baru, membaca lebih banyak buku, melancong, berkomunikasi dengan orang lain. Dalam karya tersebut, pengarang tidak mengajarkan teknik pengucapan suara, pergantian yang indah, atau pidato.

Ciri penerbitan adalah kehadiran rasa Amerika, tetapi ini tidak mengganggu pembelajaran perbualan yang betul. Karya ini mempunyai petua untuk komunikasi aktif dengan mana-mana orang.

Retorik hitam. Kekuatan dan keajaiban perkataan

Pengarang penerbitan itu adalah Karsten Bredemeyer, buku itu menggambarkan hubungan manusia. Setelah membaca karya itu, banyak orang mengikuti nasihatnya. Buku teks berguna untuk penutur bukan sebagai karya bebas, tetapi sebagai sebahagian daripada sekumpulan buku lain mengenai pidato.

Rusia dengan kamus

Karya itu ditulis oleh Irina Levontina. Buku ini terdiri daripada artikel yang ditulis oleh pengarang yang berlainan tahun. Mereka menceritakan bagaimana bahasa Rusia dibentuk dan diubah. Karya ini mempunyai orientasi humor, yang memudahkan pembacaannya. Penerbitan ini juga mengandungi teknik latihan pengucapan suara yang ditawarkan secara sukarela kepada pembaca..

Perkataan mengenai perkataan

Pengarang karya tersebut adalah Leo Uspensky. Buku ini terkenal di kalangan orang dewasa, remaja dan kanak-kanak sekolah menengah, sekolah rendah. Penerbitan adalah harta karun yang mengungkapkan maklumat mengenai bahasa Rusia dan bahasa lain. Penulis menerangkan dari mana kesalahan pertuturan berasal, membicarakan huruf yang jarang berlaku.

Saya mahu bercakap dengan indah! Teknik Pertuturan

Karya itu milik pengarang Natalia Rum. Penulis mengajar anda untuk bercakap dengan betul: untuk membentuk momentum, meningkatkan literasi. Perhatian juga diberikan kepada intonasi, ekspresi semasa perbualan, yang membantu mengekalkan perhatian penonton.

Kama Sutra untuk penceramah

Pengarang penerbitan tersebut adalah Radislav Gandapas. Buku ini ditulis mengenai pidato. Manual ini membantu mengatasi kegembiraan yang kuat semasa bercakap di depan umum, untuk menarik perhatian penonton. Penulis juga menumpukan pada membuat hubungan mata, yang memudahkan komunikasi dengan orang. Buku ini berguna untuk pembaca yang bercakap dengan sebilangan besar orang..

Anda boleh bersetuju dengan semua perkara!

Karya itu ditulis oleh Gavin Kennedy. Penerbitan dalam bahasa biasa. Ia bertujuan untuk perunding. Penulis bercakap mengenai peraturan perundingan, manuver taktikal, kesalahan. Manual mengandungi contoh situasi.

Rahsia Ucapan Baik

Karya (I. B. Golub dan D. E. Rosenthal) dirancang untuk khalayak biasa, begitu juga wartawan, ahli filologi. Buku teks mudah dibaca, tidak memerlukan latihan khas. Penulis membantu belajar melakukan percakapan, bercakap tanpa kesilapan. Karya itu boleh dibaca pada usia berapa pun..

Perkataan hidup dan mati

Buku ini sangat popular di kalangan sastera untuk pembetulan fungsi pertuturan. Karya itu milik pengarang Nora Gal. Buku ini telah diterbitkan selama lebih dari 4 dekad, tetapi masih sangat popular dan berguna untuk pembaca. Penulis menunjukkan cara membuang sampah dalam perbualan, meningkatkan bagasi lisan. Karya ini dirancang untuk penceramah, penterjemah, wartawan, ahli filologi, penulis novel.

Dari Apple Adam hingga Apple of Discord

Karya sangat popular, senang dibaca. Ia ditulis oleh Vadim Khrappa. Penulis menggariskan peraturan penggunaan kata. Untuk menulis buku teks, dia mempelajari kamus etimologi secara terperinci. Penerbitan ini mendedahkan kemungkinan kesalahan pertuturan, menggambarkan perubahan frasaologi kompleks, peraturan penggunaannya. Manual ini dilihat lebih mudah daripada kamus biasa.

Bahasa Rusia berada di ambang gangguan saraf

Penerbitan ditulis oleh Maxim Krongauz. Buku ini menceritakan tentang metamorfosis bahasa yang cepat, berlakunya pelbagai perkataan asing, jargon. Penulis membantu meningkatkan minat pembaca terhadap bahasa Rusia, meningkatkan literasi pertuturan.

Hidup sebagai kehidupan

Klasik Korney Chukovsky masih relevan. Penulis telah menulis banyak buku kanak-kanak, tetapi penerbitan Living as Life adalah karya agung. Buku ini mengungkapkan masalah bahasa Rusia dengan baik. Semasa hidup penulis, orang mula memutarbelitkan bahasa dengan kuat, menambahkan kata dan frasa asing pada pertuturan. Genius sastera sangat tidak senang dengan perubahan bahasa. Chukovsky dalam bukunya menceritakan kisah bahasa ibundanya, menjelaskan istilah "asing." Penulis menerangkan mengapa kata-kata asing tidak sesuai untuk bahasa kita. Membaca buku membolehkan pembaca moden menyingkirkan tabiat berbahasa yang tidak baik.

Mistik mistik kepimpinan. Pembangunan Kecerdasan Emosi

Manfred Kets de Vries, yang merupakan pengarang karya, menceritakan tentang kualiti kepemimpinan. Penerbitan ini berguna untuk dibaca untuk kerjaya. Ini membolehkan anda membentuk pemikiran pengurus, mengajar untuk mengurus kakitangan. Perhatian pembaca ditujukan kepada gaya kepemimpinan, motivasi, tahap pengembangan keperibadian pemimpin. Penerbitan ini akan memungkinkan untuk mengisi semula barang-barang lisan, menjadikan pembaca lebih santai semasa perbualan dengan pembicara.

Perkembangan otak

Buku Brain Development oleh Roger Sype mendedahkan cara untuk meningkatkan kemampuan mental dan pertuturan. Penulis mengatakan bahawa seseorang lebih mampu menggunakan sumber otak. Untuk melakukan ini, anda perlu berusaha sendiri: mengurangkan tekanan dan kegelisahan, mengurangkan waktu tidur, melakukan gimnastik untuk mata, memperbaiki teknik membaca, melatih ingatan. Otak yang sentiasa berfungsi melakukan tugas dengan lebih baik, membentuk pertuturan yang cekap dan jelas.

Edisi untuk kanak-kanak prasekolah dan sekolah

Pertuturan adalah tahap penting dalam perkembangan anak. Ia membantu mempelajari dunia dengan lebih cepat, belajar dengan lebih baik di sekolah. Untuk mempercepat perkembangan pertuturan bayi, anda boleh menggunakan literatur khas. Buku kanak-kanak mengenai perkembangan pertuturan semestinya menarik minat kanak-kanak prasekolah. Untuk ini, sastera kanak-kanak diperkaya dengan lakaran yang jelas. Teksnya mestilah mudah dibaca agar anak tidak jemu membaca.

Untuk kanak-kanak di bawah umur 3 tahun, buku mengandungi lebih sedikit teks, lebih banyak gambar. Membaca hasil kerja dilakukan bersama anak. Semasa ibu bapa membaca, bayi melihat gambar, membalik halaman, bimbang, bersukacita dengan pahlawan yang dijelaskan dalam buku ini. Dianjurkan agar anak membaca teks dengan jelas, ekspresif. Setelah membaca, dianjurkan untuk mengajukan soalan sehingga anak itu berusaha mengingat apa yang dibincangkan dalam buku itu, belajar untuk mengungkapkan pemikirannya, mengucapkan kata-kata dan ayat dengan betul. Proses pembelajaran paling baik diubah menjadi permainan. Oleh itu, anak akan lebih senang melihat bahan tersebut.

Hari ini terdapat pelbagai jenis buku untuk perkembangan pertuturan anak-anak di rumah. Manual khas untuk ibu bapa dan guru dikeluarkan. Untuk kanak-kanak prasekolah dan pelajar sekolah, versi cerita dongeng, puisi, dan tugas untuk berfikir dijual. Mereka dilengkapi dengan ilustrasi. Pembaca audio juga ditawarkan buku kecil..

Jenis penerbitan kanak-kanak

NamaPengarangPenerangan
Album besar untuk pengembangan ucapan untuk yang terkecilOlga NovikovskayaPenerbitan itu mengandungi gambar, tugas untuk berfikir. Ia melakukan pembentukan semula bunyi yang betul, meningkatkan perbendaharaan kata.
Bantu bayi bercakapElena YanushkoPenerbitan ini dirancang untuk penonton berusia 1-3 tahun. Mengandungi permainan, tugas, latihan yang mengembangkan fungsi pertuturan pembaca muda.
Buku tugas dan latihan yang besar untuk perkembangan ucapan bayi yang koherenTatyana TkachenkoKarya ini mempunyai lebih dari 100 tugas, latihan untuk pembentukan fungsi pertuturan. Kanak-kanak itu membuat cerita semasa pelajaran. Kaedah ini, menurut Tatiana, dianggap paling berkesan dalam merangsang perkembangan pertuturan kanak-kanak.
Pelajaran dalam pertuturan dan pemikiran yang betulNadezhda ZhukovaPenerbitan kanak-kanak yang meningkatkan minat membaca. Seorang kanak-kanak usia prasekolah mengkaji dongeng I. A. Krylov.
Perkembangan kemampuan pertuturan dan kognitif kanak-kanak prasekolahSvetlana Karpova, Victoria MamaevaBuku teks untuk meningkatkan ingatan, perhatian, persepsi ucapan. Buku ini direka untuk penonton kanak-kanak prasekolah 3-5 tahun.
Perkembangan perbendaharaan kata kanak-kanakS. PlotnikovaEdisi untuk ibu bapa dan guru. Ia mendedahkan kecacatan pertuturan, kaedah untuk membetulkan pertuturan, menambah perbendaharaan kata.
Kami memperluas perbendaharaan kata kanak-kanak berumur 2-4 tahunTatyana KulikovskayaPanduan Kajian untuk Balita dan Kanak-kanak yang Sihat dengan Gangguan Pertuturan.

Kesimpulannya

Kerja-kerja mengembangkan pertuturan sangat relevan hari ini. Mereka diperlukan untuk penulis baru, pengurus, doktor, pegawai, guru, wartawan dan profesion lain yang memerlukan penguasaan ucapan yang indah. Pidato membolehkan anda menyampaikan pemikiran kepada penonton, untuk mengekalkan percakapan dalam perbualan biasa. Manfaat untuk pengembangan fungsi pertuturan menolong anak-anak memperluas cakrawala mereka, meningkatkan bagasi lisan mereka, menghilangkan pelanggaran, meningkatkan pengucapan suara.

15 buku terbaik yang mengembangkan ucapan dan retorik: membaca - dan bercakap dengan indah!

Pasukan profesional dalam pelbagai bidang

Masa membaca: 8 minit

Jumlah ucapan yang dimiliki oleh pelajar kelas pertama hanya 2,000, stok pelajar sekitar 10,000, dan profesor lebih dari 50,000. Dalam kehidupan seharian kita, kita hanya menyentuh sebahagian kecil dari "pantri" leksikal dan mengembangkan perbendaharaan kata kita yang sedikit dengan hanya 1 unit perbendaharaan kata selama minggu.

Bagaimana mempercepat proses ini? Bagaimana belajar bercakap dengan indah? Cara berhenti dengan panik memilih sinonim di kepala anda apabila anda ingin menyatakan idea anda sebagai sastera dan cerdas mungkin?

Jawapannya mudah: baca buku yang betul!

Pertama sekali, tentu saja, kita bercakap mengenai klasik, tetapi ada juga buku yang tugasnya mengajar kita untuk bercakap dengan indah.

Perhatian anda - senarai yang terbaik.

Zen dalam seni menulis buku

Dihantar oleh Ray Bradbury.

Buku yang boleh dicuri menjadi petikan. Ramai pembaca pantas menyebutnya sebagai karya sastera dan karya terbaik pengarang, walaupun pada hakikatnya pembaca yang dimanjakan oleh fiksyen tidak akan menemui genre yang biasa di sini - buku ini mengandungi karangan dari tahun yang berlainan, serta kisah nyata yang diceritakan oleh Bradbury dengan "nota" untuk pemula pena.

Sudah tentu, buku ini ditujukan terutamanya kepada penulis awal, tetapi bagi mereka yang ingin bercakap dengan indah, pasti akan berguna, kerana siapa lagi yang belajar fasih, jika bukan dari seorang sasterawan yang genius?

Buku ini akan berguna untuk generasi dewasa dan generasi muda (sudah berfikir).

Cara bercakap dengan sesiapa sahaja, bila-bila masa, di mana sahaja

Dihantar oleh: Larry King.

Seperti yang ditunjukkan oleh kehidupan, kita masing-masing dapat mempertahankan perbualan profesional dalam 1, maksimum 2-3 topik di mana dia dapat merasakan seperti "ikan di dalam air." Kami mengambil semua yang lain di tingkat atas, cuba untuk berdiam diri atau mengangguk lebih banyak dan tersenyum dalam perbualan dengan pembicara serius yang sempurna "mengambang" dalam subjek.

Tetapi Larry King dapat membincangkan semua perkara. Bahkan mereka yang tidak pernah menonton rancangannya mendengar tentang lelaki ini. Manual "obrolan" dari King ini akan menarik bagi semua orang, kerana penerapannya di semua budaya dan di semua benua, walaupun semua contoh dalam buku ini adalah "asli AS".

Retorik hitam. Kekuatan dan keajaiban perkataan

Dihantar oleh Karsten Bredemeyer.

Penulis ini terkenal sebagai "pro" dan bahkan guru dalam bidang hubungan sesama manusia. Adakah ini benar - tidak ada yang tahu, tetapi banyak orang terkenal, setelah membaca Bredemeier, mengikuti "ajarannya".

Sudah tentu, buku teks ini untuk penutur masa depan tidak akan menjadi mujarab, tetapi dalam kombinasi dengan latihan dan penggabungan, bahan ini akan sangat membantu meningkatkan berat pidato anda.

Rusia dengan kamus

Dihantar oleh: Irina Levontina.

Kelangkaan bibliografi ini adalah manual berkualiti tinggi, dibuat dari artikel yang ditulis oleh pengarang pada masa yang berlainan mengenai perubahan dalam bahasa Rusia.

Sudah tentu, seperti yang lain di dunia ini, bahasa sentiasa berubah. Tetapi, tidak seperti ahli bahasa "lama", yang sedih dengan kemiskinan bahasa moden, penulis percaya bahawa keadaannya adalah sebaliknya.

Dalam buku ini, anda akan dapati banyak perkara baru dan berguna untuk perkembangan ucapan anda dan untuk diri anda secara amnya, anda akan belajar tentang pembentukan bahasa dan penyederhanaannya, senyum dengan pengarang (buku ini ditulis dengan humor dan mengandungi banyak pemerhatian peribadi pengarang) dan pada masa yang sama secara tidak sengaja terlibat dalam latihan anda sendiri ucapan.

Perkataan mengenai perkataan

Pengarang: Leo Uspensky.

Penulis ini terkenal kepada remaja dan kanak-kanak, tetapi orang dewasa dapat membaca buku "The Word About Words" tanpa bayangan malu. Perbendaharaan sastera ini mengenai bahasa secara umum dan khususnya mengenai bahasa asli kita di Rusia.

Dari mana kata-kata kesalahan berasal, huruf apa yang dianggap paling jarang atau paling mahal di dunia, mengapa "mumziki in mov" dan sebagainya. Semua soalan boleh dijawab oleh Leo Uspensky - kepada ibu, bapa dan anak-anak remaja.

Sekiranya hidup anda berkaitan langsung dengan perkataan, jika anda ingin memahami kisah anda dengan lebih mendalam - karya ini sesuai untuk anda.

Saya mahu bercakap dengan indah! Teknik Pertuturan

Dihantar oleh: Natalya Rum.

Tidak ada antara kita yang dilahirkan sebagai penceramah. Anda harus belajar ucapan yang indah, dan kadang-kadang untuk waktu yang lama dan menyakitkan. Untuk menjadikan ucapan itu meyakinkan, bukan sahaja kepantasan pertuturan itu penting, tetapi juga literasi, emosi, kemampuan untuk memikat pendengar atau pembaca.

Anda perlu bercakap bukan hanya dengan indah dan jelas, tetapi juga boleh dibaca dan tersurat. Tugas pembicara bukan hanya untuk menjaga perhatian pendengar, tetapi untuk membungkamnya dengan inspirasi dan mulut terbuka dengan senang hati, walaupun pendengar tidak berkongsi pandangan penutur.

Natalya Rum akan mengajar anda bagaimana menguruskan ucapan dan suara anda.

Kama Sutra untuk penceramah

Dihantar oleh: Radislav Gandapas.

Sememangnya, nama itu semacam provokasi dan aksi publisiti. Tetapi bukan sahaja! Penulis juga meletakkan idea dalam tajuk bahawa semua yang dilakukan dengan senang hati pasti akan berjaya.

Di samping itu, penulis melukis beberapa analogi (dengan contoh), membuktikan bahawa hubungan penutur dengan pendengarnya adalah fenomena yang hampir intim. Radislav Gandapas akan mengajar anda bukan hanya cara komunikasi yang betul, tetapi juga memberitahu anda bagaimana menghilangkan lutut yang gemetar "di platform", menjaga perhatian pendengar anda dan menangani kontak mata.

"Kama Sutra" ini akan sangat berguna bagi orang yang sering harus berkomunikasi dengan orang lain, bercakap di seminar, mengatur persembahan, dll..

Anda boleh bersetuju dengan semua perkara!

Dihantar oleh: Gavin Kennedy.

Yang mesti dimiliki oleh semua orang dewasa (dan bukan sahaja!) Orang! Buku ini disajikan dalam bahasa yang dapat diakses untuk semua "perunding": semua nuansa proses perundingan, taktik, kesalahan, contoh, tugas dari pengarang.

Walaupun anda tidak mula bercakap dengan cantik, anda akan mula bercakap dengan meyakinkan.

Rahsia Ucapan Baik

Pengarang: I. B. Golub dan D. E. Rosenthal.

Banyak generasi telah berkembang berdasarkan manual penulis ini. Dan sebilangan besar wartawan dan ahli filologi telah berkembang dari generasi ini..

Dalam buku teks ini, profesional di bidang anda membantu menyingkirkan kesilapan dan bercakap dengan betul, tidak kira berapa umur anda atau berapa tahap latihan anda..

Buku ini dibuat dengan cara yang menghiburkan, sehingga Anda tidak dapat mengikuti "membaca yang membosankan", melainkan menikmati sastra yang baik, mengingat teknik-teknik utama pidato.

Perkembangan perbendaharaan kata kanak-kanak: manual latihan

Pengarang: S. Plotnikova.

Buku ini paling sering dinasihatkan untuk dibaca oleh bakal guru, tetapi akan sangat menarik bagi ibu bapa sekiranya mereka ingin menanamkan kebiasaan kepada kanak-kanak untuk bercakap dengan indah dan betul..

Di sini anda akan menemui bukan sahaja analisis mengenai masalah pertuturan utama pada kanak-kanak, tetapi juga cara mengembangkan pertuturan.

Perkataan hidup dan mati

Dihantar oleh: Nora Gal.

"Buku teks" yang sangat baik, dicetak semula lebih dari sekali dalam lebih dari 40 tahun. Buku ini tidak kehilangan kaitan dan kesesuaiannya.

Cara menyingkirkan sampah verbal, dan ke mana harus mencari kosa kata - masalah penutur yang paling mendesak dan penyelesaiannya dalam buku yang tidak tergantikan dan menarik.

Hampir buku rujukan untuk penterjemah, tetapi tidak kurang berguna untuk orang-orang dari profesion lain yang berkaitan dengan perkataan.

Dari Apple Adam hingga Apple of Discord

Dihantar oleh: Vadim Khrappa.

Soalan "apa yang harus dibaca untuk memperluas cakrawala" terdengar semakin kerap hari ini. Dan seperti biasa, antara jawapan yang berguna adalah petua untuk membaca kamus..

Tetapi, sebagai contoh, kamus etimologi, walaupun sangat berguna, tetapi (dan tidak ada yang akan membantahnya) masih membosankan. Oleh itu, Vadim Khrappa memutuskan untuk mempelajarinya sendiri dan mengumpulkan catatannya yang paling menarik dalam sebuah buku..

Mengenai kesilapan yang kita buat, mengenai unit frasaologi yang rumit dan pelik, tentang cara menggunakan ungkapan tertentu dengan betul - dalam manual yang menarik ini (berbanding kamus).

Bahasa Rusia berada di ambang gangguan saraf

Pengarang: Maxim Krongauz.

Bahasa berubah secepat kita. Sayangnya, ia menjadi langka dan penuh dengan kata-kata baru, dari mana banyak dari kita mengerut hidung kita - kata-kata sumpah, kata-kata slanga dan pelbagai pinjaman, mereka menjengkelkan dan membangkitkan keinginan untuk bercakap mengenai "generasi yang hilang", "kematian lidah", dll..

Seorang pengarang yang memiliki topik di peringkat profesional, dengan elegan dan humor, akan membantu anda menjawab soalan utama dan membangkitkan minat sebenar dalam bahasa Rusia.

Buku yang sangat berguna yang akan memberi anda banyak minit dan pemikiran yang tepat.

Hidup sebagai kehidupan

Pengarang: Korney Chukovsky.

Semua orang yang pertama kali membaca buku ini terkejut dengan kenyataan bahawa penulis Soviet yang hebat, ternyata, terkenal bukan hanya untuk cerita dongeng untuk kanak-kanak. Buku ini muncul pada waktu bahasa "pejabat", dan itu sama sekali tidak mengenai Moydodyr.

Penulis melihat bahasa asalnya suci dan indah, dan sangat marah jika seseorang di dekatnya memutarbelitkan ucapan indah Rusia, secara aktif menggunakan "klise" atau berdosa untuk meniru kata-kata asing dalam monolognya.

Chukovsky akan memberitahu anda tentang sejarah bahasa, menjelaskan apa "bahasa asing" dalam pertuturan Rusia, dan mengapa ia tidak akan sesuai dengan bahasa kita, menyelamatkan anda dari kebiasaan berbahasa yang tidak baik.

Sekiranya anda menyukai artikel kami dan anda mempunyai idea mengenai perkara ini, sila kongsi dengan kami. Sangat penting bagi kami untuk mengetahui pendapat anda.!

Baca Mengenai Pening