Utama Encephalitis

Bagaimana neuroplastik otak semasa pemulihan dari strok?

Apabila berlaku kerosakan otak akibat gangguan peredaran darah akut, perlu mengingat kemampuan otak yang cemerlang untuk berubah, atau neuroplastik.

Apa itu neuroplastik??

Prinsip Neuroplastik

Pemulihan kemahiran terjejas adalah mungkin kerana neuroplastik. Dalam kes ini, dalam proses pemulihan dari strok, disarankan untuk mematuhi sepuluh prinsip yang membantu untuk mengungkapkan potensi neuroplastik otak:

    Menggunakan. Sekiranya kita tidak mempraktikkan sebarang kemahiran, ia akan menjadi lemah;

Kesempurnaan Dengan penggunaan yang kerap, kemahiran menjadi lebih sempurna;

Yang spesifik. Seseorang mesti melatih kemahiran tertentu;

Pengulangan. Adalah perlu untuk mengulangi kemahiran yang sama berulang kali sehingga berfungsi dengan betul sehingga otak "mengingat" dan "memperbaiki" perubahan yang betul;

Intensiti. Ia memerlukan pengulangan kemahiran untuk jangka masa yang pendek agar otak dapat menyerap dan memperkuat kemahiran tersebut;

Masa. Pergantungan pada neuroplastik otak adalah proses, bukan satu kejadian, pada masa yang berlainan proses ini berlaku dengan cara yang berbeza. Oleh itu, kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa walaupun lima atau lebih tahun setelah strok, pesakit afasia dapat meningkat dengan pesat dalam memperoleh kemahiran pertuturan dengan melibatkan diri setiap hari dalam program terapi pertuturan. Walau bagaimanapun, semakin cepat pemulihan bermula, semakin baik;

Perkaitan. Agar otak menyatukan tindakan, kemahiran mesti mempunyai makna bagi seseorang, sangat penting dan diperlukan dalam kehidupan seharian, seseorang mesti mahu mengembalikan kemahiran tertentu ini;

Umur. Otak orang muda berubah lebih cepat daripada pada orang tua, tetapi pada usia apa pun, usaha masuk akal dan membawa kepada peningkatan;

Pengaruh bersama. Semasa mengembangkan satu kemahiran, peningkatan kemahiran bersebelahan berlaku;

  • Penyelewengan. Sekiranya pilihan dibuat untuk kaedah yang lebih mudah untuk melaksanakan sesuatu kemahiran, kemahiran ini dapat diperbaiki dalam bentuk yang tidak benar dan menyimpang. Sebagai contoh, adalah penting untuk memastikan bahawa pengembangan kemahiran, misalnya, pemulihan pergerakan tangan, tidak berjalan dengan mudah, tetapi kerana ia betul dari sudut pandang fisiologi.
  • Bagaimana neuroplastik selepas strok?

    Tidak kira sama ada seseorang itu menguasai kemahiran untuk pertama kalinya atau mencuba lagi untuk mengembalikan kemampuan, latihan dan pekerjaannya yang hilang - ini adalah satu-satunya cara untuk mencapai automatik. Malangnya, seringkali mereka yang menderita strok dan sudah pulih banyak kesihatannya, tetapi belum bersedia sepenuhnya untuk kembali bekerja, ke kehidupan normal, tidak melakukan latihan pemulihan di rumah. Masa pemulihan yang berharga dibazirkan. Sebagai salah satu penyelesaian untuk masalah ini, ahli rehabilitologi menyarankan penggunaan pelbagai aplikasi yang direka khas untuk telefon pintar, serta penyertaan dalam program telerehabilitasi..

    Neuroplasticity adalah istilah, saintis meletakkan makna tertentu ke dalamnya dan berusaha untuk mengkaji fenomena ini. Penerangan mengenai 10 prinsip neuroplastik adalah sebahagian daripada kajian ini. Malangnya, istilah "neuroplasticity" dapat membuat spekulasi orang yang tidak bertanggungjawab, yang menawarkan kepada mereka yang telah mengalami strok, kaedah terapi yang tidak memerlukan usaha khusus dari pihak pesakit. Namun, tidak ada penyelesaian cepat (ingat: intensiti dan pengulangan) dan universal (relevansi dan kekhususan). Sekiranya seseorang membuat tuntutan sebaliknya, ia hanya menghasilkan wang daripada akibat strok. Anda perlu ingat ini dan berwaspada.

    Ada kemungkinan: bagaimana memulihkan ingatan selepas strok?

    Sekiranya seseorang terselamat dari serangan angin ahmar, ini adalah kemenangan besar. Selepas rawatan yang diperlukan, pemulihan jangka panjang semua fungsi badan yang terjejas bermula. Khususnya, memori merana, ia juga perlu dilatih dan dipulihkan. Proses ini tidak pantas dan cukup sukar. Itu semua bergantung pada stamina badan dan seberapa kuat serangan itu..

    Penerangan mengenai penyakit dan akibatnya

    Strok adalah, dengan kata lain, infark serebrum. Ia berlaku kerana beberapa sebab dan mempunyai dua jenis. Membezakan iskemik dan buasir.

    Dalam 80% kes, seseorang terjejas terlebih dahulu. Ia berlaku akibat kemalangan serebrovaskular. Penyebabnya mungkin adalah gumpalan darah dan plak kolesterol, yang menyumbat saluran dan mencegah darah sampai ke otak untuk sementara waktu..

    Dalam bentuk kedua, pendarahan berlaku akibat kapal pecah. Selalunya berlaku pada orang yang mengalami arteri yang usang, yang paling sering membawa maut..

    Beberapa penyakit juga dapat memicu serangan: hipertensi, diabetes mellitus, osteochondrosis, serta keturunan, kebiasaan buruk.

    Akibatnya, kebuluran oksigen pada neuron otak berlaku. Mereka mati. Bergantung pada waktu kegagalan bekalan oksigen berlaku dan di lokasi mana terjejas dan seberapa besar skala lesi, akibat strok dinyatakan, kerana setiap jabatan di kepala melakukan fungsinya.

    Rujukan: Dalam kebanyakan kes, selepas "strok" pada pesakit terdapat lumpuh sebahagian atau keseluruhan anggota badan, atau seluruh separuh badan, kanan atau kiri. Kes gangguan pertuturan atau kehilangan pertuturan sepenuhnya juga biasa. Di samping itu, gangguan pendengaran atau kehilangan. Kami akan memeriksa dengan lebih terperinci kehilangan ingatan selepas strok dan menjawab soalan sama ada ia dapat dipulihkan.

    Punca Kehilangan Ingatan

    Bahagian otak yang berlainan bertanggungjawab untuk menyimpan pelbagai maklumat. Maksudnya, bahagian depan bertanggungjawab untuk logik dan kata-kata, kompleks thalamohypothalamic yang disebut menyediakan genetik, dan sistem limbik untuk kemahiran. Jenis memori yang telah terjejas bergantung pada lokasi lokasi pemusnahan neuron otak. Semasa menghafal, neuron bertukar isyarat antara satu sama lain. Selepas strok, bahagian-bahagian neuron mati terbentuk, jadi pertukaran penuh antara mereka adalah mustahil.

    Juga, para saintis telah membuktikan bahawa hemisfera kiri bertanggungjawab untuk logik, hubungan sebab-akibat, mengingat urutan fenomena dan tindakan yang betul.

    Dan hemisfera kanan bertanggungjawab untuk emosi, imaginasi, maklumat yang anda lihat dengan mata anda.

    Oleh itu, bahagian memori mana yang terpengaruh bergantung pada otak mana yang menderita kekurangan oksigen..

    Ia berlaku bahawa pesakit tidak mengenali saudara-mara dan tidak mengingati siapa dia. Tetapi masalah yang lebih serius adalah ketika ingatan jangka panjang hilang..

    Seseorang tidak dapat mengingati peristiwa yang berlaku beberapa minit yang lalu.

    Menurut "jangka hayat" di kepala kita, kita membezakan RAM, yang memerlukan sejumlah waktu. Contohnya, anda perlu pergi ke alamat tertentu. Anda mengunjungi tempat ini, semuanya, maklumat tidak lagi relevan, anda lupakan.

    Jangka pendek - ia akan dilupakan sekiranya anda tidak mengulanginya. Contohnya, mesej program berita TV yang tidak penting bagi anda.

    Jangka panjang adalah penyimpanan maklumat untuk jangka masa yang tidak terhad. Contohnya, hari jadi ibu.

    Selepas serangan, kedua-dua jenis memori dan salah satunya mungkin menderita. Selalunya terdapat keadaan ketika pesakit tidak mengingati apa yang berlaku kepadanya sebelum infark serebrum, bagaimana dia hidup.

    Situasi juga biasa berlaku apabila seseorang tidak dapat mengingat perkara-perkara sederhana. Contohnya, nama jururawat yang merawatnya, bulan berapa dan seumpamanya.

    Jenis kehilangan lain biasanya dibahagikan kepada demensia verbal, visual dan vaskular. Jenis pertama dikaitkan dengan lupa kata, angka. Yang kedua - tanpa penghafalan orang dan persekitaran, yang ketiga - kedua-duanya.

    Proses pemulihan

    Tidak mengingati maklumat baru disebabkan oleh fakta bahawa proses menghafalnya yang betul, yang sebelum penyakit itu terganggu. Kaedah tambahan mesti digunakan..

    Penting! Semakin cepat anda memulakan usaha pemulihan, semakin besar kemungkinan anda berjaya.

    Proses mendapatkan semula kemampuan untuk mengingat agak sukar. Pemulihan lengkap pesakit dicatat dalam 70% kes. Kejayaan bergantung pada beberapa aspek:

    1. Bantuan yang berkelayakan;
    2. Umur;
    3. Lantai;
    4. Berapa besar lesi neuron.

    Kejayaan pertama berlaku pada 2-3 minggu pertama setelah tindakan perubatan intensif. Selanjutnya, sehingga kembali sepenuhnya ke kehidupan normal, anda harus menunggu selama berbulan-bulan dan bahkan bertahun-tahun. Perkara utama adalah sentiasa berusaha pada diri sendiri, berlatih secara intensif.

    Latihan

    Pesakit pulih hanya melalui senaman. Tiada ubat yang dapat membantu tanpa mereka..

    Anda perlu memulakan dengan latihan paling mudah. Semakin banyak maklumat terkumpul dari hari ke hari..

    Pada siang hari, ulangi soalan mudah beberapa kali: apakah nama ini atau orang itu, haiwan, apa nama subjeknya, berapa tahun, bulan, hari, waktu tahun itu.

    Penting! Bersabarlah. Ceriakan pesakit. Jangan marah sekiranya sesuatu tidak berjaya.

    Latihan visual mengembangkan imaginasi anda dengan baik. Untuk melakukan ini, tunjukkan gambar, gambar, gambar yang terang dan tidak rumit. Biarkan pesakit memeriksanya dengan teliti selama 10-15 minit. Kemudian minta untuk memberitahu apa yang digambarkan.

    Persatuan. Tunjukkan objek yang berbeza dan tanyakan apa yang berkaitan dengannya. Beberapa kali pertama anda dapat memberitahu, maka pesakit harus berusaha mengingati sesuatu yang tersendiri. Sebagai contoh, ia akan menjadi perkara peribadi, sebelum ini sangat disayangi. Katakanlah cawan, jam tangan, pena, rantai kunci dan seumpamanya.

    Bacaan bersama. Baca kepada pesakit buku-buku kegemarannya, kemudian minta dia menceritakan semula apa yang dibaca. Anda tidak boleh memilih untuk membaca suapan berita, catatan sejarah jenayah. Anda boleh mengambil artikel sains popular, nota mengenai alam, haiwan, perjalanan.

    Permainan jurulatih bandar sangat baik, sebilangan orang mempunyai gambar tempat-tempat yang pernah mereka kunjungi sendiri, atau berminat. Seseorang datang dengan kenangan dari pelajaran di sekolah atau bahkan peta geografi.

    Penghafalan. Ini adalah latihan yang perlu. Ia akan mempersiapkan kehidupan yang lebih bebas. Tulis senarai nama keluarga, nama saudara dan rakan terdekat, nombor telefon mereka. Data ini bagus untuk dipelajari berdasarkan mood, lebih baik diingat. Di antaranya, bagus untuk belajar puisi-puisi kecil, cuba mengucapkan lidah twister.

    Menyelesaikan teka-teki silang dan teka-teki. Ini mengembangkan logik dengan sempurna. Anda boleh memulakan dengan kata-kata imbasan kecil kanak-kanak, secara beransur-ansur beralih ke yang lebih kompleks, bergantung pada kejayaan. Penting bahawa hasilnya dapat dilihat oleh pesakit sendiri. Semua bidang yang ditebak lengkap secara psikologi positif..

    Menulis. Sekiranya pesakit tidak mempunyai masalah dengan anggota badan, tidak ada lumpuh, mulailah buku nota di mana menuliskan semua maklumat yang difikirkannya perlu diingat.

    Kami mencadangkan anda menonton video menarik mengenai topik ini:

    Bagaimana seharusnya saudara-mara dan orang tersayang berkelakuan?

    Bagi saudara-mara, tentu saja, penyakit orang yang dikasihi juga sangat mengejutkan, tetapi anda perlu bersabar dan membantu memulihkan apa yang anda hilang akibat strok. Cadangan mengenai tingkah laku:

    • Sekiranya pesakit tidak berjaya dalam melakukan sesuatu atau mengingati, jangan memarahinya, ini akan meremehkan harga diri dan menyebabkan pesakit tidak mempunyai keinginan untuk mengusahakan dirinya sendiri;
    • Orang yang mengalami "pukulan" sering murung. Kami perlu mendorong mereka, mengikuti kenyataan bahawa mereka akan berjaya, anda hanya memerlukan masa dan ketekunan;
    • Duduk di persekitaran rumah kegemaran anda, ceritakan kisah kegemaran anda. Penting untuk mempunyai sebanyak mungkin emosi positif;
    • Lihat album foto keluarga kami. Beritahu siapa yang digambarkan pada mereka, cuba fikirkan bersama di mana dan kapan mereka dibawa;
    • Berjalan kaki bersama atau bahkan lawatan lapangan, ke rumah negara, memancing, cendawan atau beri berguna. Semua yang disukai oleh pesakit sebelum strok;
    • Sediakan diet yang sihat dan betul;
    • Lebih kerap mengunjungi udara segar dan mengudarakan bilik;
    • Berkomunikasi dengan haiwan mempunyai kesan yang baik setelah sakit. Sekiranya tidak ada kucing, dapatkannya. Kuda-kuda, yang disebut hippotherapy, telah membuktikan diri mereka juga;
    • Anda boleh memberi arahan untuk melakukan pekerjaan rumah tangga yang sederhana agar orang yang anda sayangi tidak merasa tidak berdaya dan membebankan.

    Pemulihan dari serangan adalah kerja harian. Tidak boleh ada jeda di dalamnya. Jangan biarkan keadaan melayang. Sebagai tambahan kepada latihan yang bertujuan untuk memulihkan ingatan, anda perlu mengambil ubat yang ditetapkan kepadanya dengan ketat seperti yang ditetapkan oleh doktor. Biasanya ia adalah terapi ubat sekurang-kurangnya dua bulan. Latih juga otot anda setiap hari. Hanya di kompleks itu mungkin kemenangan terhadap penyakit.

    Cara menjalankan pemulihan selepas strok di rumah

    Pemulihan selepas strok di rumah memerlukan ubat biasa, penyesuaian dengan keadaan baru. Bantuan bertujuan untuk memulihkan kemampuan intelektual, lisan, ingatan, dan pergerakan. Dalam keadaan apa pun, penting untuk memberi sokongan psikologi.

    Kualiti pemulihan di rumah bergantung sepenuhnya kepada saudara-mara. Sekiranya mangsa dikelilingi oleh penjagaan sebenar, sekurang-kurangnya kemahiran mengurus diri akan dipulihkan. Dan ini cukup untuk semua orang di sekitar. Termasuk dari sudut moral.

    Pukulan

    Salah satu penyakit yang paling sukar dari segi rawatan dan pemulihan adalah strok. Bergantung pada patogenesis, penyakit jenis iskemia dan hemoragik diasingkan. Dalam kes pertama, disebabkan oleh pelanggaran bekalan darah serebrum dan kekurangan aliran darah, nekrosis tisu otak berlaku. Pada yang kedua, pendarahan berlaku melalui pemusnahan di dinding saluran darah.

    Untuk rujukan. Punca yang menyebabkan berlainan jenis strok adalah sama. Ini adalah tekanan darah tinggi, aterosklerosis, dan tumor. Faktor seperti kegemukan, ketidakaktifan fizikal, tekanan berterusan, kerja berlebihan, tabiat buruk meningkatkan risiko strok..

    Perbezaan penting dalam perkembangan strok hemoragik dan strok iskemia adalah bahawa dalam kes pertama, darah yang terlalu cair membawa kepada strok, pada yang kedua - peningkatan kelikatan. Perbezaan ini memainkan peranan penting dalam diagnosis, rawatan dan pemulihan seterusnya..

    Tahap perkembangan

    Penyakit dalam perkembangannya melalui beberapa peringkat.

    Akut berlangsung selama 21 hari dari saat hentaman. Tahap akut dibezakan di dalamnya - jangka masa lima hari, yang dicirikan oleh peningkatan gejala. Kepantasan menentukan diagnosis pada tahap ini, rawatan yang betul memungkinkan untuk mengembalikan fungsi beberapa neuron yang tidak mati, tetapi mengalami kerosakan kerana kekurangan nutrien.

    Tempoh pemulihan awal selepas strok mengikuti tahap akut dan berlangsung hingga enam bulan. Pada masa ini, pampasan bermula untuk gangguan dan pemulihan nutrisi neuron normal.

    Tahap pemulihan bermula secara bersyarat 6 bulan selepas kesannya dan berlangsung rata-rata hingga satu tahun. Pada masa ini, formasi glis dan sista terbentuk pada lesi.

    Yang terakhir dianggap sebagai tahap baki, kekal sepanjang hayat anda.

    Untuk rujukan. Walaupun berdasarkan fakta, nampaknya pemulihan dari strok bermula 3 minggu selepas strok, doktor mengesyorkan memulakan proses ini sebaik sahaja mencapai kestabilan dalam keadaan pesakit..

    Komplikasi

    Dalam banyak kes, strok menyebabkan kematian. Tetapi walaupun penyakit ini meninggalkan kehidupan seseorang, jarang sekali ia hilang tanpa komplikasi.

    Akibat strok yang sering berlaku adalah kelumpuhan. Seseorang kehilangan keupayaan untuk menggerakkan satu atau kedua-dua anggota badan dari satu atau dua sisi sekaligus. Lumpuh lengkap diperhatikan, dalam kes yang lebih ringan - kelemahan otot, yang tidak membenarkan pergerakan normal, berjalan, merawat diri sendiri. Selalunya, mangsa penyakit ini mula mengalami sawan kejang, sakit teruk, najis yang teruk.

    Gangguan pergerakan dikaitkan dengan kehilangan koordinasi, ketidakupayaan untuk melakukan tindakan sewenang-wenangnya.

    Mangsa penyakit ini, yang memiliki kemampuan berjalan, dapat dikenali oleh wajah yang miring, cacat, anggota badan yang bengkok, dan gaya berjalan yang lemah..

    Pesakit di tempat tidur mengalami ulser tekanan, yang pada gilirannya menyebabkan kerosakan tisu yang teruk dan mabuk badan.

    Terdapat gangguan penglihatan, dalam beberapa kes, pendengaran. Selalunya, mangsa kehilangan pertuturan biasa. Dia menjadi keliru, tersipu. Sukar bagi pesakit untuk mengambil kata-kata, menggabungkannya menjadi ayat, teks. Dalam beberapa kes, pesakit hanya boleh mengerang.

    Seringkali, pesakit kekurangan membaca, mengira, operasi logik, jangkaan perkembangan peristiwa, tidak dapat menyelesaikan masalah sederhana. Hilang hubungan dengan kenyataan. Pesakit hidup di dunianya sendiri, jauh dari kenyataan, tidak faham di mana mereka berada. Kesedaran menjadi sempit, keupayaan untuk mencipta dan memahami kreativiti hilang.

    Bidang psiko-emosi menderita. Sebilangan besar mangsa menjadi rentan terhadap kemurungan, sikap tidak peduli, kegelisahan, mengalami rasa tidak selamat dalam diri dan masa depan mereka..

    Keupayaan emosi diperhatikan. Pesakit menjadi agresif. Kadang-kadang bersama mereka tidak selamat untuk orang lain. Mania penganiayaan, fobia berkembang.

    Untuk rujukan. Dalam kira-kira 10% kes, pesakit mengalami epilepsi. Pada pesakit tua, peningkatan penyakit kardiovaskular, pernafasan, dan patologi sistem genitouriner diperhatikan.

    Prinsip umum pemulihan

    Program untuk rawatan dan pemulihan pesakit setelah strok merangkumi pelbagai langkah untuk menormalkan keadaan dan mengekalkan taraf hidup yang layak.

    Kaedah pemulihan selepas strok bertujuan untuk:

    • Penjagaan yang betul yang mencegah pembentukan luka tekanan, perkembangan penyakit sekunder.
    • Menyediakan makanan yang sihat dengan cukup vitamin, nutrien.
    • Pemulihan fungsi motor.
    • Pemulihan psiko-emosi.
    • Normalisasi sfera kognitif.
    • Pemulihan Ucapan.

    Langkah pemulihan

    Secara langsung dalam proses sisa, empat peringkat dibezakan. Tujuan pertama adalah untuk menyokong fungsi tubuh yang paling penting dan menyelamatkan nyawa. Selalunya sesuai dengan tempoh akut..

    Pada tahap kedua pemulihan dari strok, pesakit, jika perlu dan mampu, diajar kemahiran mengurus diri.

    Yang ketiga - mereka mewujudkan syarat untuk mengembalikan kemampuan bergerak, duduk, bercakap, berfikir.

    Arah utama dalam tahap keempat pemulihan strok dikaitkan dengan pemulihan kemahiran motorik halus, pertuturan, pemikiran, kemahiran profesional.

    Masa pemulihan

    Waktu pemulihan selepas strok, normalisasi fungsi dipengaruhi oleh keparahan, tahap lesi, usia pesakit, jenis strok.

    Pemulihan separa dari gangguan penglihatan minimum, pergerakan lengan dan kaki, koordinasi selepas strok iskemia memakan masa hingga dua bulan.

    Seringkali pesakit dan saudara-mara mereka tertarik dengan persoalan adakah mungkin untuk mencapai pemulihan sepenuhnya selepas strok. Sekiranya berlaku kekalahan ringan, jawapannya adalah ya, akan memakan masa hingga tiga bulan. Mungkin, asas untuk proses ini adalah kembali ke keadaan pra-stroke kerana pemulihan fungsi dan kerosakan sel yang tidak lengkap..

    Tempoh pemulihan selepas strok, yang dicirikan oleh pelanggaran sifat kasar dan berterusan, adalah 6 bulan. Biasanya hanya kemahiran layan diri yang kembali.

    Untuk rujukan. Jarang sekali, pemulihan sepenuhnya mungkin berlaku, di mana proses pemulihan memerlukan masa sekitar satu tahun. Proses pemulihan berlaku kerana sebilangan sel mengambil fungsi yang terjejas.

    Dalam bentuk yang sangat teruk, setelah dua tahun, pesakit boleh duduk. Pemulihan sepenuhnya tidak mungkin berlaku kerana luka yang terlalu besar. Sel yang masih hidup tidak dapat mengambil fungsi pampasan.

    Biasanya, memerlukan pertuturan dan kepekaan lebih lama daripada menormalkan pergerakan.

    Secara umum, dipercayai bahawa pemulihan selepas strok iskemia lebih mudah daripada selepas pendarahan.

    Prinsip pemulihan

    Selepas keluar, doktor biasanya memberi petua bagaimana untuk sembuh dari strok. Berikut adalah beberapa panduan asas..

    Untuk rujukan. Normalisasi fungsi yang hilang hanya dapat dicapai dengan senaman teratur. Kelas harus dimulakan seawal mungkin. Biarkan pada mulanya hanya percubaan untuk memalingkan mata atau mengepalkan penumbuk.

    Apabila gejala strok hilang, kelas tidak boleh dihentikan..

    Baca juga mengenai topik ini

    Teknik pemulihan dikaitkan dengan memerhatikan urutan langkah-langkah pemulihan dalam tempoh sisa. Bentuk yang teruk bermula dari peringkat pertama, yang lebih ringan dari yang berikutnya. Lebih-lebih lagi, normalisasi fungsi yang hilang harus selari. Mengusahakan pertuturan, pergerakan, kemahiran layan diri tidak dapat dipisahkan mengikut masa.

    Pelbagai kaedah yang diciptakan untuk pemulihan akan membantu mengimbangi kemampuan dengan lebih pantas. Kerusi roda, tongkat, bingkai penting untuk pemulihan yang cepat, mereka tidak boleh malu.

    Untuk mengesahkan kebenaran dan keberkesanan langkah-langkah yang diambil, perundingan berkala dengan pakar pemulihan ditunjukkan. Pakar lain terlibat dalam proses pemulihan, misalnya, ahli terapi pertuturan, ahli fisioterapi dan psikiatri. Keluarga memainkan peranan penting dalam bekerja dengan pesakit..

    Terapi ubat

    Pemulihan merangkumi terapi ubat. Ini bertujuan untuk menyelenggara komprehensif kemampuan kerja tubuh, meningkatkan peredaran darah, melindungi neuron.

    Penting. Prinsip utama penggunaan terapi ubat adalah pematuhan dengan cadangan doktor.

    • Ubat untuk meningkatkan bekalan darah serebrum. Ini adalah Cerebrolysin, Cavinton.
    • Ubat yang bertujuan meningkatkan proses metabolik. Tablet Cortexin, Solcoseryl digunakan. Actovegin diberikan secara intravena.
    • Ubat nootropik. Matlamat mereka adalah pengaktifan pemikiran, ingatan. Mereka membantu memulihkan sel otak. Ditugaskan kepada Piracetam, Lucetam.
    • Dadah yang meningkatkan penghantaran impuls dalam sistem saraf. Vinpocetine terpakai.
    • Penenang. Ubat dari rancangan ini membantu melegakan kegembiraan, menenangkan diri. Presil diresepkan, warna valerian, motherwort. Glycine tidak hanya mempunyai kesan menenangkan, tetapi juga memberi kesan merangsang kemampuan mental..

    Sebaiknya minum sebahagian besar ubat-ubatan ini dalam kursus, masing-masing berlangsung sehingga enam bulan. Fisioterapi dengan ubat-ubatan kadang-kadang disyorkan..

    Pemulihan dari strok iskemia melibatkan penggunaan pengencer darah.

    Pesakit menjalani rawatan simptomatik. Kekejangan otot dikeluarkan dengan relaksan otot: Sirdalud, Midokalm. Phenytoinum, asid valproat dinasihatkan untuk merawat gejala kejang. Tempoh kursus, kekerapan kemasukan ditentukan oleh doktor.

    Banyak perhatian dalam pemulihan dari strok di rumah diberikan untuk merawat. Di ruangan di mana seseorang menghabiskan paling banyak waktu, perlu memerhatikan kebersihan, ketertiban. Pastikan anda menyiarkannya setiap hari. Pada masa yang sama, penting untuk tidak menangkap pesakit. Lemah setelah strok, tubuh mudah terkena penyakit berjangkit, radang paru-paru..

    Untuk memastikan rawatan yang diperlukan pesakit disiapkan sebelum dia dikeluarkan. Anda perlu membeli lampin khas, kapal, tilam yang tidak dapat digunakan di tempat tidur. Di sebelah tempat tidur, letakkan tiang atau tali gantung supaya seseorang berpeluang menarik dirinya, duduk, bangun. Sebaiknya letakkan permaidani lembut tebal di dekat tempat tidur. Kejatuhan secara tidak sengaja akan mengurangkan kesakitan.

    Sekiranya jatuh gagal, kecederaan serius mungkin berlaku. Pengarang garis-garis ini tidak berjaya jatuh setelah seorang ayah meningkat tajam. Kejatuhan ini berakhir dengan peralihan ke koma diikuti dengan kematian dalam 10 hari.

    Pada waktu pagi dan petang, disarankan untuk mencuci mangsa strok, atau sekurang-kurangnya mengelapnya dengan tuala lembap yang hangat. Mereka mencuci mata, mulutnya, menggosok giginya.

    Untuk rujukan. Untuk mengelakkan luka baring, lembaran ditarik sehingga tidak ada keriput, semua remah yang tersisa setelah makan dikeluarkan. Seorang pesakit yang tidak bergerak dipusingkannya setiap 2 jam. Apabila luka baring terbentuk, mereka dirawat dengan larutan alkohol dan talc..

    Pemakanan

    Semasa merancang makanan, keperluan untuk mengikuti diet, prinsip khas memasak, pelaksanaan tindakan yang diperlukan untuk menghilangkan masalah menelan diambil kira.

    Seseorang yang terkena strok disarankan untuk mengikuti diet. Masakan pedas, masin, gula-gula tidak termasuk, iaitu segala sesuatu yang boleh menimbulkan penyakit yang menyebabkan strok.

    Setiap hari, menu merangkumi sekurang-kurangnya 400 g buah, beri dan sayur-sayuran. Pisang berguna, blueberry. Ikan dan makanan laut rendah lemak disyorkan untuk dimakan sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Sediakan hidangan dari oatmeal, nasi liar, dedak. Hidangan dari daging diet dikukus, direbus, direbus.

    Untuk rujukan. Hadkan penggunaan produk tepung, gula-gula, produk yang mengandungi lemak haiwan. Anda perlu minum sehingga 2 liter air bersih setiap hari. Minuman berkafein tidak dibenarkan.

    Semua makanan yang dihidangkan kepada pesakit harus hangat, lembut sehingga dia dapat menelannya dengan mudah. Anda boleh memberi bayi puri. Makan secara paksa menyebabkan refleks gag.

    Untuk memulihkan otot yang terlibat dalam mengunyah dan menelan, seseorang mesti melakukan senaman khas beberapa kali sehari. Dalam banyak kes, ahli terapi pertuturan ditunjukkan.

    Pemulihan kemahiran rumah tangga

    Selepas strok, banyak pesakit kehilangan kemahiran asas mereka - mereka tidak boleh makan, menanggalkan pakaian. Satu siri latihan akan membolehkan anda mengembalikan fungsi yang hilang:

    • Makanan. Pembantu mengarahkan pergerakan tangan yang terkena untuk mengambil makanan dari pinggan, membawanya ke mulut.
    • Membuka paip. Lebih baik meletakkan pesakit di atas kerusi. Pembantu mengarahkan tangan yang lumpuh atau lemah untuk membiarkan air mengalir. Pada masa yang sama, sihat digunakan untuk memeriksa suhu.
    • Pencuci muka. Pembantu menggerakkan tangan yang lumpuh ke tangan yang sihat, membantu mengambil span, membasahkannya.
    • Menyekat. Pesakit duduk, cuba mengambil sisir dan sisir. Pada masa yang sama, disarankan untuk melakukan beberapa gerakan dengan tangan yang terkena. Orang kedua membantunya menjaga keseimbangan.
    • Memakai blaus, kemeja-T. Mangsa duduk, membongkok sedikit, meletakkan pakaian di lutut, memegang tangan lumpuh di antara kakinya, dan meletakkan lengan baju di tempat yang sama. Pembantu membantu memasukkan tangan yang cedera ke lengan ke siku, kemudian melekatkan lengan yang sihat ke lengan kedua dan memakai t-shirt di badan.

    Untuk rujukan. Peranan utama pembantu ketika berusaha mengembalikan kemahiran harian adalah untuk mengawal keseimbangan dan arah anggota badan pesakit yang terkena. Peranan ini akan membolehkan mangsa pulih lebih cepat..

    Pemulihan pergerakan

    Latihan untuk mendapatkan kekuatan otot, mengembalikan keupayaan untuk duduk, berdiri, berjalan. Untuk memulihkan pergerakan selepas strok, latihan dilakukan dari posisi berbaring, duduk, berdiri. Kaedah latihan untuk pesakit harus mengambil kira bahawa sebelum mangsa memulakan latihan, urut dilakukan untuk memanaskan otot. Semasa menjalankan tugas mengelakkan kerja berlebihan, awasi pernafasan.

    Sebaiknya orang yang disayangi atau pembantu berada di dekat pelajar dan menolongnya. Bilangan kursus bergantung pada keadaan pesakit.

    Dari kedudukan yang rawan

    Seorang lelaki dari posisi rawan cuba membengkokkan, meluruskan tangannya, memutarnya di siku, sendi pergelangan tangan, memampatkan jarinya ke penumbuk, mengangkat, membengkokkan kakinya, menggerakkan kakinya.

    Memulihkan ingatan selepas strok

    Setiap orang mengalami masalah ingatan kecil dari semasa ke semasa. Oleh kerana proses biologi, kenangan dapat menjadi kabur seiring bertambahnya usia. Pada beberapa orang tua, kehilangan ingatan mengganggu fungsi normal, yang disebut demensia. Walau bagaimanapun, selalunya pelbagai disfungsi mnestic berlaku pada orang yang mengalami kemalangan serebrovaskular akut - strok.

    Menurut National Stroke Association, beberapa tahap kehilangan ingatan mempengaruhi kira-kira satu pertiga orang yang mengalami strok. Walau bagaimanapun, terdapat kaedah yang berkesan dan terbukti untuk mengembalikan atau memperbaiki fungsi mnestic.

    Defisit memori selepas strok boleh berbeza-beza. Tahap gangguan mnestic bergantung pada usia pesakit, keparahan strok, kawasan di mana strok berlaku, dan juga sokongan yang diterima orang itu dari keluarga dan rakan.

    Malangnya, tiada ubat yang dapat menghilangkan kehilangan ingatan. Tetapi di mana ubat-ubatan tidak berdaya, anda boleh mengambil langkah mudah: dengan senaman, terapi dan pemulihan untuk mencapai pemulihan ingatan selepas strok.

    Apakah kehilangan ingatan selepas strok??

    Pesakit mungkin mengalami jenis gangguan fungsi mnemonik berikut dari aspek:

    • Verbal - memori untuk nama, cerita yang didengar dan maklumat yang berkaitan dengan aktiviti pertuturan.
    • Visual - memori bentuk, wajah, laluan dan perkara yang dilihat
    • Maklumat - memori untuk memperoleh maklumat, kemahiran yang ada sebelumnya, masalah dalam memperoleh pengetahuan baru.
    • Demensia vaskular adalah keadaan pasca-stroke yang biasa, termasuk kemerosotan atau kehilangan kemampuan mental.

    Gejala kehilangan ingatan selepas strok mungkin termasuk:

    • kekeliruan dalam tafsiran, analisis, sistematisasi isyarat yang diterima dan perbandingannya dengan maklumat yang diperoleh sebelumnya;
    • masalah dengan ingatan jangka pendek;
    • kecenderungan untuk mengembara atau keupayaan untuk tersesat di tempat yang biasa, disorientasi di ruang angkasa;
    • kesukaran mengikuti arahan yang diterima;
    • masalah dengan membuat transaksi wang.

    Kehilangan ingatan boleh menjadi akibat langsung dari strok, tetapi juga dapat disebabkan atau diperburuk dengan minum ubat, minum alkohol, tembakau dan ubat-ubatan, kurang tidur, kemurungan dan tekanan, kekurangan zat makanan.

    Ingatan dapat meningkat dari masa ke masa, baik secara spontan dan sebagai hasil pemulihan.Namun, kadang-kadang gejala gangguan mnestic dapat diperhatikan selama bertahun-tahun. Dengan kehilangan ingatan, ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat masalah yang berkaitan, seperti kegelisahan, kemurungan, atau gangguan tidur, dapat membantu..

    Cara memulihkan ingatan selepas strok?

    Pelbagai teknik penyusunan semula otak dirancang untuk meningkatkan pemikiran dan ingatan setelah strok. Latihan dapat membantu meningkatkan kewaspadaan dan perhatian, tetapi tidak ada bukti ilmiah bahawa terapi tersebut dapat meningkatkan kemampuan untuk melakukan tugas sehari-hari. Latihan sedemikian dapat diselesaikan secara bebas, di bawah pengawasan pakar, dengan menggunakan program dan aplikasi komputer. Untuk merangsang otak, meningkatkan daya ingatan dan kemampuan kognitif, anda harus mencuba hobi baru yang mempengaruhi minda dan badan. Di samping itu, perlu melakukan senaman secara berkala: latihan fizikal yang mencukupi bermanfaat untuk kesihatan fizikal dan mental.

    Tingkatkan otak anda

    Permainan yang memerlukan penggunaan sumber otak secara aktif, sama ada permainan sederhana atau permainan rumit seperti catur, dapat membantu mengembalikan fungsi memori. Tentukan rutin harian yang diperlukan, seperti membaca buku, menyelesaikan teka-teki silang, teka-teki. Tetapkan dengan tepat bila anda akan menyelesaikan tugas-tugas ini. Luangkannya setiap hari mengikut urutan tertentu..

    Bekerja dengan pakar pemulihan

    Terapi pertuturan membantu pulih. Latihan dengan ahli terapi pertuturan membantu merangsang otak untuk membuat hubungan saraf dari bahagian otak yang utuh ke kawasan yang terkena strok..

    Menentukan untuk pulih

    Keyakinan untuk pulih selalu memihak kepada seseorang. Bersikap bermotivasi, bermotivasi, bertanggungjawab dan terinspirasi..

    Siarkan peringatan untuk diri sendiri

    Tinggalkan nota di kawasan utama, seperti papan tanda di bilik mandi, mengingatkan anda untuk menggosok gigi. Gunakan jam penggera pada telefon pintar anda untuk mengingatkan diri anda mengenai janji dan kapan mengambil ubat anda. Setelah anda membentuk rutin yang konsisten dan berulang, kebiasaan akan membantu mengembalikan ingatan.

    Catat peristiwa harian dan khas dalam buku harian anda. Simpan buku nota dengan maklumat penting. Susun maklumat dalam bahagian seperti janji temu, nombor telefon dan ubat-ubatan..

    Tulis arahan bertulis mengenai cara menggunakan barang keperluan rumah biasa seperti telefon dan ketuhar gelombang mikro..

    Gunakan persatuan

    Mnemonics adalah cara kreatif untuk mengingati sesuatu. Selalunya mengambil bentuk singkatan. Sebagai contoh, mengingat perkataan "RAMBUT", terdiri dari huruf pertama: ketinggian, batasan, ais, rehat, mampatan - cara cepat untuk mengingat bagaimana merawat keseleo. Anda boleh memberikan singkatan anda sendiri untuk langkah memasak makanan biasa..

    Sajak yang mengaitkan nama objek dengan sifatnya berfungsi dengan baik. Contohnya: "Rambut Anna kerinting." Gunakan petunjuk untuk membantu anda mengingat tugas atau maklumat tertentu. Untuk membuat isyarat untuk memori, sambungkan tugas atau maklumat ke sesuatu yang bermakna, seperti gambar, nama atau lagu yang tidak asing lagi.

    Beratur

    Memudahkan pencarian barang-barang yang diperlukan untuk aktiviti seharian, lokasinya di tempat yang terkenal, akan membantu mengingat apa dan kapan harus dilakukan. Tentukan tempat anda untuk semua perkara. Contohnya, gantungkan kunci pada cangkuk di tepi pintu. Bawa barang peribadi ke rak di almari di tempat yang sepatutnya. Sediakan pakaian yang perlu anda pakai pada waktu pagi sebelum tidur pada waktu petang. Letakkan berus gigi di singki di mana anda pasti akan melihatnya. Label di kabinet dan laci akan membantu anda mengetahui di mana barang-barang tertentu. Ia tidak perlu ditulis label: anda boleh menggunakan gambar sebagai gantinya.

    Nyanyikan dan latih tubi

    Apabila anda menerima maklumat baru, ulangi beberapa kali. Jelajahi bahan seberapa banyak yang diperlukan untuk "memuat" ke dalam memori. Jangan takut untuk mengatakan dengan kata-kata anda sendiri apa yang anda diberitahu untuk memastikan bahawa anda betul-betul memahami mesej pembicara.

    Sekiranya anda perlu membuat persembahan atau memberi ucapan, pecahkan bahan menjadi bahagian yang lebih kecil. Lebih mudah untuk mengingat teksnya. Lebih mudah. Cuba jangan melakukan terlalu banyak perkara sekaligus.Pecahkan tugas menjadi langkah mudah..

    Kekal aktif

    Bangun dari tempat tidur dan bergerak sebanyak mungkin. Berjalan selama satu jam di luar setiap hari. Lawati pejabat terapi senaman. Malah senaman aerobik yang dilakukan di rumah turut menyumbang kepada pemulihan fungsi otak selepas strok. Senaman membantu menghilangkan tekanan, dan mengatasi tekanan adalah penting untuk kesihatan otak..

    Beri makanan otak anda yang "betul"

    Menurut American Stroke Association, diet sihat otak merangkumi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran segar, serta ikan yang kaya dengan asid lemak omega-3. Pemakanan sedemikian akan membantu mencapai pemulihan awal potensi kognitif. Diet yang sihat dan bahagian kecil akan membantu mengurangkan berat badan dan mencapai kesejahteraan fizikal yang lebih baik. Sebaliknya, kesejahteraan badan akan memberi kesan positif kepada keadaan mental dan meningkatkan kelajuan pemulihan mental..

    Kesimpulannya

    Pelbagai gangguan mnestic adalah akibat biasa dari kemalangan serebrovaskular akut. Pemulihan memori memerlukan kerja keras yang konsisten, penyediaan latihan yang kompeten oleh pakar yang diperakui, motivasi untuk pemulihan pada seseorang.

    Cara memulihkan seseorang dengan cepat selepas strok di rumah (pemulihan)

    Dengan strok, peredaran serebrum terganggu, yang menyebabkan kematian sel. Pemulihan selepas strok berlaku di rumah. Pemulihan sel-sel otak yang terjejas berlaku secara beransur-ansur, prosesnya dapat berlanjutan selama berbulan-bulan. Pemulihan awal membolehkan pesakit cepat kembali ke kehidupan yang penuh. Langkah-langkah untuk memulihkan fungsi yang hilang akibat strok mesti dilakukan secara berkala sehingga pemulihan sepenuhnya. Penggunaan alat pemulihan adalah wajib.

    Pemulihan Ucapan

    Selepas penstabilan keadaan umum pesakit, perlu segera memulakan pemulihan setelah strok. Ucapan stabil secara beransur-ansur. Setelah penglibatan sebahagian atau sepenuhnya sel yang terjejas berfungsi normal, pesakit mula mengeluarkan suara yang terpisah, yang ditukar menjadi perkataan. Anda perlu sentiasa bercakap dengan pesakit - latihan pendengaran mempercepat proses pemulihan.

    Pengembangan aktif pusat pertuturan dilakukan dengan menggunakan satu siri latihan. Pesakit harus kerap mengeluarkan lidahnya, menggigit bibir bawah dan atasnya satu persatu, menggerakkan rahang bawahnya, menarik bibirnya dengan "tiub" dan mendedahkan giginya. Dengan kehilangan ucapan sepenuhnya pada peringkat awal, pesakit diajar untuk menyebut huruf dan suku kata individu. Sebahagian dari kata itu diucapkan kepada penebat, dan dia memilih sendiri kesudahannya. Jumlah perkataan yang dihasilkan semula meningkat - seseorang menambahkan kata-kata ke dalam ayat, mengulang lidah dan ayat-ayat.

    Pada peringkat awal tempoh pemulihan, pesakit harus berusaha memainkan lagu-lagu sederhana. Nyanyian melatih pendengaran dan membantu mengembalikan ingatan.

    Pemulihan memori

    Pemulihan otak selepas strok bertujuan menormalkan peredaran serebrum. Rehabilitasi pasca strok berdasarkan sokongan perubatan untuk neuron yang terkena strok. Penyelesaian ubat nootropik diberikan secara intravena. Ubat diambil sepanjang tempoh pemulihan. Aktiviti pemulihan berfungsi merangkumi latihan ingatan secara berkala..

    Dengan kehilangan ingatan sepenuhnya, pesakit secara kerap ditunjukkan gambar dan bercakap mengenai peristiwa penting dalam hidupnya. Amnesia separa memerlukan pengulangan dan penghafalan nombor, perkataan dan lidah yang kerap. Aktiviti untuk memulihkan fungsi ucapan sering digabungkan dengan latihan untuk mengembalikan ingatan.

    Kembalinya penglihatan

    Penyebab kehilangan penglihatan separa atau lengkap boleh menjadi strok, pemulihan di rumah berlaku dalam beberapa peringkat. Terhadap latar belakang pendarahan intrakranial, atrofi saraf optik dan oculomotor. Prosedur pemulihan strok merangkumi:

    • mengambil ubat;
    • campur tangan pembedahan;
    • latihan khas.

    Pembedahan merujuk kepada kaedah radikal yang digunakan sebagai kaedah terakhir. Menurut ulasan, gimnastik dianggap sebagai kaedah yang paling berkesan. Satu set latihan:

    1. Bahagian atas mata dijepit dengan tiga jari..
    2. Jari bergerak perlahan ke pelipis.
    3. Kembalikan jari anda ke kedudukan semula..
    4. Kulit tepi atas mata dipindahkan ke hidung.

    Adalah perlu untuk melakukan 3-4 pendekatan. Semasa gimnastik, disarankan untuk memberi sedikit tekanan pada bola mata. Sekiranya semua cadangan perubatan diikuti, pemulihan penglihatan sepenuhnya mungkin..

    Sokongan psikologi

    Pesakit selepas pecah saluran darah menjadi ditutup kerana ketidakmampuan untuk kembali ke kehidupan yang penuh. Sokongan psikologi diberikan oleh pakar, saudara dan rakan pesakit, ini membantu seseorang untuk menyesuaikan diri secara sosial. Matlamat utama sokongan psikologi adalah untuk mengajar penghinaan untuk mengawal tingkah laku dan tindakan. Dalam proses pemulihan, proses persepsi dunia sekitar bertambah baik.

    Tugas utama bantuan psikologi:

    • mengajar pesakit untuk memahami, menerima dan menguruskan corak psikologi;
    • mencegah kemurungan;
    • mental mempersiapkan pesakit untuk menghadapi kesukaran yang akan datang.

    Pakar mengesyorkan dengan berhati-hati memantau perubahan tingkah laku pesakit. Dengan perubahan mood, serangan agresif dan sikap tidak bermotivasi, perlu menunjukkan pesakit kepada pakar.

    Diet dan Makanan

    Semasa tempoh pemulihan selepas strok, anda mesti mengikuti diet. Makanan kasar, masin, masam, pedas dan asap dikeluarkan dari diet. Senarai makanan yang dibenarkan termasuk roti rai, sayur-sayuran dan buah-buahan segar, daging tanpa lemak (ayam belanda, arnab, ayam). Minyak sayuran dimakan dalam jumlah minimum. Hidangan dikukus. Rebus atau rebus daging dan sayur-sayuran, sup dan bijirin dimasak di atas air. Kandungan lemak susu dan produk tenusu tidak boleh melebihi 1%.

    Gula-gula dan mufin mesti dibuang. Pencuci mulut adalah salad buah, untuk penggunaan yogurt bebas lemak. Pembuka selera sayur dibumbui dengan minyak zaitun. Menggoreng, sebagai cara memasak, mesti diabaikan. Rejimen minum - sekurang-kurangnya 1.5 liter sehari. Kompot, air mineral, teh lemah dan jus yang baru diperah diminum apabila dahaga berlaku.

    Latihan

    Pemulihan selepas strok di rumah termasuk fisioterapi. Terapi senaman adalah satu set latihan yang membolehkan anda memulihkan sepenuhnya aktiviti motor pesakit. Langkah-langkah persediaan membantu mencegah stasis darah: pesakit mesti selalu diserahkan.

    Kompleks latihan pernafasan menormalkan pertukaran gas, memberikan aliran oksigen ke otak dan melonggarkan serat otot. Beban pasif termasuk urut. Senaman membantu mencegah luka tekanan dan atrofi otot.

    Atas katil

    Dengan kelumpuhan lengkap atau separa, pesakit memerlukan latihan pasif. Sekiranya bahagian kanan badan lumpuh, pesakit dengan tangan kirinya secara bebas mengembangkan anggota badan kanan atas, melakukan ayunan tangan, dan sebaliknya. Berdiri tidak digalakkan. Mengurut anggota badan yang lumpuh dilakukan setiap hari.

    Dalam keadaan duduk

    Selepas tempoh akut, pesakit harus melakukan latihan dalam keadaan duduk. Kaedah pemulihan aktiviti fizikal:

    • perkembangan otot sendi bahu;
    • lenturan dan pemanjangan anggota badan;
    • kaki dan lengan.

    Pergerakan kepala putaran dilakukan semasa duduk. Serat otot sendi bahu diuli oleh skapula.

    Berdiri

    Pemulihan diri di rumah aktiviti fizikal menyumbang kepada normalisasi fungsi sistem kardiovaskular. Latihan dilakukan pada peringkat akhir pemulihan ketika pesakit berada di atas kakinya. Ayunan dan paru-paru dengan hujung bawah, "langkah salah" dan jongkok dilakukan dengan adanya sokongan yang stabil dalam bentuk kerusi atau punggung dari tempat tidur.

    Persediaan

    Pemulihan pesakit pasca strok disertai dengan ubat-ubatan. Kumpulan ubat berikut akan membantu pesakit yang mengalami strok pulih:

    • Penenang. Semasa tempoh pemulihan, pesakit diberi Magnesia. Ubat antihipertensi diberikan secara intravena. Ubat ini membolehkan anda memastikan tekanan darah tetap normal. Magnesia diberikan bersama dengan diazepam.
    • Antikonvulsan. Piracetam (Nootropil) apabila diberikan secara intravena atau intramuskular mengurangkan risiko terkena hipoksia otak, menormalkan peredaran mikro darah di kawasan yang terjejas.
    • Vasodilating. Ubat yang meningkatkan lumen saluran darah mengurangkan daya tahan vaskular. Dengan penggunaan biasa, aliran darah kembali normal. Ubat ini termasuk Curantil, Aspirin..

    Pengiring perubatan badan mempercepat pemulihan. Dadah dipilih oleh doktor, ubat-ubatan sendiri tidak termasuk.

    Berapa lama pemulihan selepas strok berlangsung?

    Tempoh pemulihan dalam gangguan peredaran darah akut bergantung pada tahap kerosakan otak dan ciri-ciri individu badan. Selepas microstroke dibawa ke kaki, tempoh pemulihan adalah 30-40 hari. Tidak perlu memerhatikan rehat di tempat tidur, penting untuk makan dengan betul dan mengelakkan emosi dan fizikal yang berlebihan.

    Dengan kehilangan sebahagian aktiviti motor, pemulihan, yang memakan masa 3-6 bulan, berlaku dalam beberapa peringkat. Otot-otot atrofi dikembangkan dalam tempoh ini. Pemulihan pesakit yang lumpuh sepenuhnya berlangsung selama 6-12 bulan.

    Selepas strok iskemia

    Selepas strok iskemia, penting untuk memulihkan aktiviti motor. Waktu pemulihan berbeza-beza bergantung pada tahap kerosakan otak - tempoh pemulihan lebih dari 6 bulan. Dengan kelumpuhan, kegembiraan yang tinggi muncul, nada serat otot meningkat. Pertama sekali, pergerakan tangan dipulihkan - untuk ini anggota badan diurut secara berkala. Tempoh sesi adalah 20-25 minit.

    Dengan kelumpuhan spastik, diperlukan untuk membantu pesakit kerana fakta bahawa dia tidak dapat membengkokkan dan melepaskan anggota badan secara bebas. Sendi dikerjakan secara bergantian, bermula dengan bahu dan berakhir dengan kaki. Gimnastik mata menyumbang kepada pemulihan fungsi visual yang lebih pantas. Latihan "Lapan" akan menghilangkan ketegangan dari organ penglihatan dan membantu memberi tumpuan kepada dunia luar.

    Selepas strok hemoragik

    Dalam tempoh pemulihan selepas strok, pesakit diminta untuk mematuhi arahan doktor yang hadir mengenai diet dan senaman selanjutnya. Strok hemoragik, tempoh pemulihan selepas beberapa bulan, disertai dengan pecahnya saluran darah. Kesan sisa dihilangkan dengan bantuan langkah-langkah kompleks yang membolehkan pesakit kembali ke kehidupan yang penuh.

    Tempoh pemulihan awal dan akhir berlangsung sehingga 12 bulan. Selama ini, pesakit mesti belajar melayan diri sendiri dan bergerak tanpa bantuan. Langkah pemulihan yang dipilih dengan betul membantu mencegah kambuh.

    Beban pada neuron yang sihat meningkat, jadi pesakit diberi ubat. Setelah pecahnya kapal, hematoma terbentuk di otak, penyerapannya dipercepat oleh ubat. Nootropics untuk pentadbiran intravena (Gliacilin, Actovegin, Semax) menormalkan peredaran darah, Neuromidin meningkatkan pengaliran neuromuskular.

    Selepas strok hemoragik, 26% pesakit pulih sepenuhnya. Sekiranya berlaku banding yang tidak tepat waktu di institusi perubatan, stroke menyebabkan kematian. Langkah-langkah pemulihan harus dilakukan pada hari-hari pertama setelah malapetaka vaskular - ini meningkatkan kemungkinan pemulihan.

    Ia menjadi terkenal bagaimana memulihkan otak setelah strok

    Asid lemak omega-3 mengurangkan tahap kerosakan otak akibat strok, saintis di Pusat Perubatan Universiti Columbia (CUMC, AS) mendapat tahu.

    Menurut laman web institusi, eksperimen itu dilakukan [http://newsroom.cumc.columbia.edu/blog/2016/08/22/omega-3-re. ] pada tikus berusia 10 hari yang mengalami kerosakan otak hipoksia-iskemia (disebabkan oleh penurunan aliran darah dan oksigen ke otak, seperti halnya dengan strok). Haiwan dirawat dengan emulsi lemak yang mengandungi asid lemak DHA atau EPA-omega-3 yang terdapat pada ikan, makanan laut, dan alga. Para penyelidik menilai fungsi neurologi tikus 24 jam 8-9 minggu selepas kecederaan otak traumatik..

    Perhatikan bahawa faedah EPA dan DHA, sumber utamanya adalah minyak ikan, telah diketahui sebelumnya. Para saintis telah membuktikan bahawa asid ini melindungi organ dan sel setelah kebuluran oksigen, mengurangkan keradangan dan kematiannya. Sekarang tugasnya adalah untuk memeriksa apakah mereka boleh berguna untuk mangsa strok.

    Setelah 24 jam, tikus yang disuntik dengan DHA (tetapi tidak EPA) menunjukkan penurunan yang signifikan terhadap kesan kecederaan otak traumatik. Pada minggu-minggu berikutnya, kumpulan yang mengambil asid omega-3 ini juga menunjukkan hasil fungsi otak yang jauh lebih baik berbanding dengan kumpulan EPA dan kumpulan kawalan, yang mana wakil-wakilnya tidak diberi zat sama sekali..

    Para penyelidik juga mendapati bahawa tikus yang pulih mengalami peningkatan kepekatan DHA dalam mitokondria otak - ini adalah struktur penghasil tenaga dalam sel yang dapat dirusak oleh radikal bebas ketika aliran darah ke otak dipulihkan setelah strok.

    - Hasil kajian kami menunjukkan bahawa suntikan DHA setelah situasi seperti strok dapat melindungi mitokondria otak dari kesan berbahaya radikal bebas, ”kata penulis utama kajian, MD Vadim Ten.

    Langkah seterusnya dalam kerja para saintis - ujian klinikal pada manusia.

    Teks: Alexey Ivanov

    Tiada pendua ditemui

    (jika tiba-tiba ini sangat jelas dan dapat difahami, bahkan orang bodoh: saya tidak pernah memahami ikan, saya dapat membezakan maksimum ikan pari dari tombak atau hiu).

    terlupa untuk menulis: "Para saintis Britain sudah tahu." "Anda akan terkejut!"

    Saintis selama bertahun-tahun IT ternyata otak pulih selepas strok jika ada satu sudu setiap pagi.

    - Hasil kajian kami menunjukkan bahawa suntikan DHA selepas situasi seperti strok dapat melindungi mitokondria otak dari kesan berbahaya radikal bebas.

    mitokondria otak ?! 0_o

    Saya cadangkan membaca dan mendengar, menghilangkan nama jenama, seorang profesor lain V. Dadali mengenai Omega-3 http://bestmlmteam.ru/useful-materials/professor-dadali-ob-o..

    Kakitangan loji tenaga nuklear Rusia dipindahkan ke "barak"

    Dengan keputusan Rosenergoatom, pekerja yang melayani loji tenaga nuklear Rusia akan meluangkan masa untuk mengasingkan diri dari dunia luar: dekat dengan tempat kerja mereka dan di tempat yang siap. Dari dispensari jabatan untuk bekerja dan kembali mereka akan melakukan pengangkutan steril. Sukarelawan akan menjaga keluarga. Tempat penginapan khas untuk pekerja diperkenalkan sebelum wabak tersebut. Wartawan Rossiyskaya Gazeta mengunjungi salah satu pusat peranginan ini.

    Di sini, di sanatorium dan sanatorium Energetik, lima kilometer dari NPP Novovoronezh, tetamu baru tiba pada 8 April. Sukar untuk memanggil mereka pelancong - ini adalah kakitangan yang diperlukan untuk operasi stesen yang tidak terganggu dan selamat: pertukaran tugas dan cadangan.

    Para saintis atom dihantar ke sanatorium secara eksklusif dengan persetujuan peribadi. Sebelum mendaftar masuk, semua orang lulus ujian coronavirus, hasilnya negatif. Bersama dengan pegawai NPP, 50 orang lagi diasingkan secara sukarela - kakitangan, doktor dan jururawat Energetika. Mereka juga memeriksa kesihatan mereka - dengan hasil yang sama..

    Pelancong dari dispensari dibenarkan pulang pada 25 Mac, setelah pengumuman hujung minggu di seluruh negara. Perlu tiga hari untuk membasmi kuman bangunan dan premis, jalan, laluan - di semua sudut tempat orang berjalan paling baru-baru ini. Sepasukan pekerja dalam perlindungan penuh mengendalikan bilik demi bilik dengan aerosol khas. Asfalt di jalan dihanyutkan dan dicuci dengan air yang mengalir. Sejak saat itu, tidak ada yang dibenarkan masuk ke wilayah itu. Dalam keadaan jernih, Energetik bertemu dengan tetamu baru.

    Setiap 132 pekerja Novovoronezh NPP, yang dipindahkan ke barak, dilengkapi dengan bilik yang berasingan dengan semua kemudahan. Terdapat bilik biliar, gimnasium yang lengkap, ruang pawagam dan perpustakaan sepanjang masa. Anda boleh bermain catur dan ping pong, memandu bola sepak meja atau menonton tupai, angsa dan haiwan lain yang menghuni wilayah "Tenaga". Penganjur profesional membantu mengatur masa lapang dan menguatkan semangat selepas pergantian..

    Semua perbelanjaan untuk tinggal di sanatorium, tiga kali makan sehari, perkhidmatan budaya dan perubatan ditanggung oleh pihak berkenaan. Dia juga menghantar pekerja ke dan dari tempat kerja - untuk ini, bas khas bergerak antara Energetik dan stesen janakuasa, yang dibasmi kuman sebelum setiap penerbangan.

    "Keadaan yang sangat baik. Tempat tidur yang selesa, tidur nyenyak hari ini," kata Vyacheslav Komarov, penyelia shift di loji tenaga nuklear. karaoke. Hari ini saya tidak akan dapat menyanyi, saya akan bergeser. Tetapi kemudian perlu. Terdapat juga kelemahan, tentu saja. Sekarang Internet adalah separuh daripada kehidupan kita, dan dalam beberapa kes terdapat masalah dengan Wi-Fi. Saya juga ingin menyelesaikan masalah dengan kolam renang ".

    Jurutera tenaga diberi makan dengan urutan tertinggi: setiap hari menu baru, buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Kalori, vitamin dan keseimbangan hidangan dipantau oleh saudari pemakanan. Jadual operasi ruang makan dikaitkan dengan jadual pertukaran tugas loji tenaga nuklear. Dan pada pukul 21:00 setiap orang diberi kefir.

    Tidak ada gerai atau kedai di wilayah ini, tetapi ini tidak diperlukan. Terdapat cukup makanan untuk lelaki dewasa yang sihat. Kesihatan saintis atom diawasi oleh ketua doktor sanatorium, seorang ahli terapi dan empat orang jururawat. Mereka secara berkala memeriksa kesejahteraan semua orang di wilayah ini, memantau kebersihan tempat dan keadaan epidemiologi umum.

    Tiada jalan keluar kanan

    Sebagai pertukaran untuk papan penuh, pekerja diminta untuk tetap berada dalam had yang ditetapkan sehingga diberitahu kelak. Alkohol dalam "Tenaga" juga dilarang.

    "Kita semua memahami pentingnya apa yang berlaku dan tanggungjawab semua orang untuk kemungkinan penyebaran jangkitan koronavirus," sambung Vyacheslav Komarov. "Kami juga memahami betapa sukarnya seluruh industri berfungsi. Isteri dan dua anak saya tinggal di rumah, seperti kebanyakan rakan sekerja saya. itu tidak akan mudah bagi kita. Tetapi ada komunikasi telefon, Internet, dan video. Lebih-lebih lagi, ini semua untuk keselamatan loji tenaga nuklear dan bagi kita masing-masing. ".

    Pencegahan dipagar dari dunia luar oleh pagar yang kuat, digantung dengan kamera pengawasan. Di pusat pemeriksaan, pekerja syarikat keselamatan bertugas sepanjang waktu; mereka selalu berhubung dengan perkhidmatan keselamatan NPP. Berjalan melalui pusat pemeriksaan dilarang.

    Sukarelawan akan mengurus keluarga yang ditinggalkan di luar - mereka akan mengambil sendiri penghantaran produk dan penyelesaian masalah domestik yang lain. Kini aktivis organisasi belia loji tenaga nuklear membantu orang tua dan menjelaskan kepada penduduk Novovoronezh keunikan tingkah laku semasa wabak. Sukarelawan bekerja dengan alat pelindung diri.

    Teks: Anton Valagin, Angelina Eremina

    Di Vladivostok, 12 orang melarikan diri dari lapangan terbang dari Thailand

    Pada malam hari Khamis, penerbangan dengan orang Rusia yang tiba dari Bangkok mendarat di lapangan terbang Vladivostok. Lebih daripada 160 orang menaiki kapal, 12 daripadanya, bukannya karantina, meninggalkan lapangan terbang, kata pemerintah Primorye.

    1250 protokol dibuat terhadap pelanggar rejim pengasingan diri di Rusia - Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri Persekutuan Rusia

    Polis dengan cepat menemui empat "buronan" dan membawa mereka ke balai cerap - kerana semalam ini adalah prasyarat bagi semua orang yang datang dari luar negara. Keluarga ini berada di apartmen yang berasingan, dan tidak menghubungi sesiapa kecuali seorang saudara. Wanita itu juga dikirim ke karantina, masalah pemindahannya ke balai cerdas sedang diputuskan.

    "Pencarian lapan pelancong yang tersisa berlanjutan. Secara keseluruhan, 176 orang saat ini berada di observatorium di seluruh wilayah, termasuk dari Thailand," kata pemerintah daerah..

    Semalam, dalam panggilan persidangan yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Persekutuan Rusia, Utusan Penolong Presiden ke Daerah Persekutuan Timur Jauh, Yury Trutnev, diumumkan bahawa semua warganegara yang tiba dengan kapal terbang di Primorye harus dihantar untuk karantina 14 hari ke balai cerap.

    Gaji saintis Novosibirsk yang menyelamatkan dunia dari coronavirus diumumkan Angka mengejutkan

    Ahli biologi yang bekerja siang dan malam di Pusat Virologi dan Bioteknologi Vektor untuk vaksin terhadap wabak yang teruk menerima dari 14.5 ribu rubel sebulan.

    Hari ini, institusi sains belanjawan persekutuan, Pusat Ilmiah Negeri untuk Virologi dan Bioteknologi "Vektor" adalah salah satu pusat virologi dan bioteknologi saintifik terbesar di Rusia. Pekerja pusat ini bekerja sepanjang masa dan sudah ada pencapaian.

    Sebagai contoh, pada 17 Mac, mereka mencipta 13 varian vaksin coronavirus. Keputusan pertama diumumkan pada bulan Jun.

    Sekarang di laman web "Vektor" terdapat maklumat mengenai pertandingan untuk mengisi beberapa jawatan kosong sekaligus. Gaji yang menawarkan calon sangat tinggi. Sebagai contoh, seorang penyelidik kanan ditawarkan gaji lebih dari 30 ribu rubel, seorang penyelidik saintifik sederhana - dari 14 556 rubel, dan seorang penyelidik junior di jabatan virologi molekul flavivirus dan hepatitis virus - dari 20 ribu rubel.

    Terlalu banyak angkasawan, gaji pembersih. Adakah mungkin jururawat menambah beban?

    Kementerian Kesihatan mengumumkan rancangan untuk meningkatkan jumlah kakitangan kejururawatan pada tahun 2020. Jabatan ini menyatakan bahawa pemulihan sumber tenaga pekerja kejururawatan akan memakan masa tujuh hingga lapan tahun. Juga, Kementerian Kesihatan mengumumkan peningkatan "tanggungjawab" di kalangan perawat, yang, secara sederhana, menimbulkan gelombang ketidakpuasan di kalangan perwakilan jururawat.

    Adakah pekerjaan jururawat itu berharga?

    Pekerjaan jururawat dipandang rendah oleh masyarakat, baik dari segi moral dan kewangan. Dalam laporan media yang mengatakan bahawa operasi perubatan telah dilakukan di tempat yang unik, doktor selalu muncul. Tidak ada jururawat. Ini adalah sejenis bayangan pucat, meluncur di antara rak penitis, muncul secara berkala dari timbunan majalah.

    Lebih-lebih lagi, doktor sendiri tidak dapat membina hubungan yang berkesan dan produktif dengan jururawat, selain daripada pendidikan perubatan menengah..

    Jururawat sendiri sering menganggap profesion mereka sebagai tahap sementara sementara dalam perjalanan memasuki universiti perubatan.

    Lihatlah tanggungjawab jururawat wad hospital!

    Ambil unit terapi biasa

    1. Memasuki pergeseran, seorang jururawat memeriksa / mengisi sekumpulan majalah: kuarza, menghitung tablet dan ubat suntikan yang berasingan, alkohol, termometer, menerima ubat dari jururawat kanan untuk jawatan, dll. Dan jika tidak ada jururawat prosedural (berhenti, cuti bersalin, kadarnya tidak diambil), maka catatan pengumpulan darah untuk HIV, hepatitis, dll. Juga ditambahkan..

    2. Kemudian jururawat berkeliling wad (di bahagian 45-50 orang) untuk mengumpulkan bekas ubat, mengisi dan membawanya kembali ke semua pesakit.

    3. Dalam selang waktu antara mengisi majalah dan berjalan di sekitar pil pil, perawat wajib menerima pesakit yang perlu didaftarkan, sambil mengukur tekanan darah, suhu, dan mengambil ECG.

    4. Di hospital, kehadiran jururawat prosedur yang berasingan adalah kemewahan, oleh itu, selalunya, untuk mengisi pesakit yang masuk, perawat dari sudut matanya melihat bagaimana barisan suntikan intramuskular dengan cepat terbentuk di ruang manipulasi.

    5. Tetapi masih ada penitis yang perlu diedarkan di sekitar wad untuk pesakit di tempat tidur! Oleh itu, sebaran asas tablet boleh berlarutan selama beberapa jam.

    6. Pada sekitar jam 4:00 petang, jururawat yang keletihan harus diperiksa untuk temu janji dan setiap pesakit harus diingatkan secara peribadi tentang senarai ujian dan pemeriksaannya, setelah menyiapkan arahan untuk ultrasound / sinar-X, pengambilan sampel darah, dll..

    7. Pada waktu petang, pada jam 6:00 petang, semua janji mesti dilakukan sekali lagi - untuk setiap 2-3 suntikan (baik intramuskular dan intravena) dan sebarkan.

    Jangan lupa bahawa selama ini, pesakit dengan pelbagai jenis keparahan terus datang ke jabatan, yang perlu dikeluarkan "mengikut program penuh"!

    Dan selepas prosedur malam, malam jatuh, yang sekali tidak berlaku. Mungkin anda boleh tidur siang, atau mungkin tidak.

    Adakah jururawat membantu?

    Nampaknya seorang jururawat harus melakukan rawatan luka tekanan, menukar linen, memberi makan, membawa pesakit ke tempat belajar, tetapi selalunya kerana ketiadaan dangkal mereka tidak ada yang dapat melakukannya kecuali perawat. Lebih-lebih lagi, dengan latar belakang pemindahan jururawat secara besar-besaran ke pembersih, tanggungjawab baru mereka adalah secara eksklusif dalam mengepel.

    Walaupun jururawat ada, maka kemungkinan besar ini adalah wanita tua yang sendirian bahkan tidak meletakkan pesakit di kereta bayi untuk dibawa ke ultrasound.

    Perawat harus menangguhkan riwayat kes pesakit yang baru dimasukkan, yang dia duduk untuk mengisi masalah suntikan di bilik rawatan, dan pergi untuk membantu.

    Tanggungjawab jururawat adalah sifar, walaupun ini tidak bermaksud bahawa di kalangan kakitangan perubatan junior tidak ada pekerja yang berhati-hati.

    Namun, dalam realiti Rusia, keadaan biasa timbul apabila gaji jururawat hanya beberapa ribu rubel lebih banyak daripada gaji perawat.

    Dan ia berlaku lebih sedikit lagi sekiranya jururawat itu bekerja baru-baru ini, dan dia belum mendapat elaun untuk menua.

    Pada masa yang sama, tanggungjawab jururawat sangat tinggi berbanding tanggungjawab seorang jururawat!

    Cara membetulkan keadaan?

    Adalah mungkin untuk mengisi kekurangan staf jururawat hanya melalui reformasi radikal yang bertujuan meningkatkan motivasi pekerja!

    1. Promosi pentingnya pekerjaan kejururawatan dalam masyarakat.

    2. Menembak kisah-kisah kewartawanan dan memaparkan filem mengenai pentingnya pekerjaan seorang jururawat.

    3. Penetapan gaji yang lumayan daripada gaji jururawat.

    4. Pengenalan untuk faedah jururawat - contohnya, ia adalah perjalanan percuma dalam pengangkutan awam, potongan tiket ke teater, pawagam, kemasukan kanak-kanak luar biasa ke institusi prasekolah, dll..

    5. Syarat kemasukan untuk lulusan kolej perubatan / sekolah di sekolah perubatan tinggi. Untuk mengecualikan penyalahgunaan, untuk memperkenalkan hak ini hanya dengan syarat bekerja sebagai jururawat selama 2-3 tahun. Pada masa ini, ada situasi yang agak tidak masuk akal apabila jururawat yang berpengalaman mesti bersaing dengan lulusan sekolah "hijau" dengan syarat yang sama. Pada masa yang sama, jururawat yang bekerja selama beberapa tahun di hospital memiliki motivasi yang lebih banyak untuk bekerja dalam bidang perubatan, dan, dengan demikian, risiko "melarikan diri" dari profesion jauh lebih rendah. Dalam perspektif ini, titik ini dapat menyelesaikan masalah kekurangan kakitangan, baik jururawat dan perubatan.

    6. Pengembangan dan kelulusan standard beban yang tidak tergoyahkan untuk seorang jururawat. Situasi yang tidak dapat diterima apabila seorang jururawat "memimpin" bertugas beberapa puluh pesakit. Ini menyebabkan kualiti penjagaan dan kesilapan yang buruk.!

    Hidangan dari IKEA ternyata beracun

    Bahan beracun yang terdapat dalam pinggan dari IKEA

    Mug mula dijual dari musim luruh 2019 hingga Januari 2020.

    © Foto: IKEASingapore, Facebook

    IKEA mengingatkan lingkaran perjalanan, mereka membahayakan kesihatan. Ini dinyatakan dalam mesej di laman web syarikat.

    Kenyataan itu mengatakan bahawa IKEA mengesyorkan agar semua pelanggan yang mempunyai cawan perjalanan Troligtvis (merah jambu, biru atau kuning air) berlabel Made in India segera berhenti menggunakannya dan mengembalikan pinggan ke kedai untuk bayaran balik sepenuhnya.

    Mug mula dijual dari musim gugur 2019 hingga Januari 2020. Sebab penarikan pinggan adalah ketoksikannya - seperti yang ditunjukkan oleh ujian, lebihan tahap dibutil phthalate dalam komposisi mereka boleh menyebabkan gangguan serius pada sistem imun..

    Jadi sihatlah!

    Di laman web Persatuan Amerika untuk Pembangunan Sains (AAAS), muncul berita mengenai kajian yang dilakukan terhadap 23 ribu orang dan diterbitkan dalam Journal of the American College of Cardiology.

    Kajian menunjukkan bahawa pengambilan lada cabai secara berkala dikaitkan dengan penurunan risiko kematian akibat penyebab jantung dan serebrovaskular (aterosklerosis, hipertensi arteri, strok).

    Kajian ini melibatkan 22,811 warga wilayah Molise di Itali yang mengambil bahagian dalam kajian Moli Sani. Memerhatikan status kesihatan mereka selama kira-kira 8 tahun dan membandingkannya dengan tabiat makan, para penyelidik Neuromed menyatakan bahawa orang yang kerap menggunakan cabai (4 kali seminggu atau lebih) mempunyai risiko 40% lebih rendah untuk mati akibat serangan jantung. Risiko kematian serebrovaskular lebih rendah kerana ia meningkat dua kali lipat akibatnya.

    "Fakta menarik," kata Marialaura Bonachcho, ahli epidemiologi di Neuromed dan pengarang pertama penerbitan, "adalah bahawa perlindungan terhadap risiko kematian tidak bergantung pada diet yang diikuti orang. Dengan kata lain, seseorang boleh mengikuti diet Mediterranean yang sihat, orang lain boleh makan makanan yang kurang sihat, tetapi lada cili mempunyai kesan perlindungan bagi mereka semua. ".

    Sekarang, penyelidikan baru akan diperlukan untuk memahami mekanisme biokimia di mana lada cabai dan "saudara" mereka bertindak (semuanya digabungkan dengan kehadiran zat yang disebut capsaicin) yang tersebar di seluruh pelosok dunia. Tetapi buat masa ini, pencinta makanan yang gurih mempunyai alasan lain untuk menjaga kebiasaan mereka.

    Bumi bergetar tiga kali: bagaimana bom Tsar menyelamatkan dunia dari perang baru

    Pada 30 Oktober 1961, Kesatuan Soviet menguji senjata paling kuat dalam sejarah dunia - bom termonuklear, yang menjadi salah satu momen penting yang memaksa negara-negara yang mengambil bahagian dalam Perang Dingin membuat keputusan penting untuk mengekalkan keamanan.

    Prototaip bom termonuklear AN602, kini terletak di Pusat Nuklear Sarov (RFNC-VNIIF)

    "Bom Tsar", "Ibu Kuzkina", "Produk B" atau hanya "Ivan" - semua nama ini tertanam kuat dalam produk AN602, penciptaannya telah bekerja selama bertahun-tahun oleh sekumpulan ahli fizik yang diketuai oleh Igor Kurchatov: Andrei Sakharov, Victor Adamsky, Yuri Babaev, Yuri Smirnov, Yuri Trutnev dan lain-lain.

    Sebenarnya, produk dengan kapasiti 100 megaton siap diuji pada tahun 1959, tetapi Nikita Khrushchev berharap dapat menjalin hubungan dengan Amerika Syarikat, dan oleh itu memerintahkan untuk menangguhkan pelancarannya. Tetapi pada musim panas tahun 1961, satu lagi konflik yang semakin teruk berlaku - tembok sempadan mula didirikan di Berlin, pasukan Amerika menyerang Kuba, mendorong pemerintah Soviet memberikan jalan keluar untuk meneruskan ujian senjata nuklear.

    Berita mengenai keputusan ini dengan cepat tersebar ke seluruh dunia, sebenarnya USSR dan tidak bermaksud untuk menyembunyikannya. Pada awal September, surat kabar The New York Times menerbitkan pernyataan oleh Khrushchev: "Biarkan mereka yang menginginkan pencerobohan baru tahu bahawa kita akan memiliki bom yang sama dengan 100 juta tan trinitrotoluene, bahawa kita sudah memiliki bom seperti itu dan kita hanya perlu untuk menguji alat peledak untuknya ".

    Tetapi pada hakikatnya, kekuatan bom yang diuji hampir separuh. Ini dilakukan, kerana para pemaju menghitung bencana akibat letupan dan kawasan pencemaran radioaktif berikutnya. Faktanya ialah AN602 mempunyai reka bentuk tiga peringkat. Muatan nuklear tahap pertama mempunyai kekuatan satu setengah megaton dan seharusnya melancarkan tindak balas termonuklear pada yang kedua, dengan kapasitas 50 megaton. Peringkat ketiga, diisi dengan Uranus-238, juga memberikan jumlah yang sama. Diputuskan untuk menggantinya dengan timbal, sehingga kekuatan bom yang dianggarkan turun menjadi 51,5 megaton..

    Keputusan ini juga telah diumumkan. Pada Kongres XXII CPSU, Nikita Khrushchev berkata: "Kami mengatakan bahawa kami mempunyai bom 100 juta tan TNT. Dan ini benar. Tetapi kami tidak akan meletupkan bom seperti itu, kerana jika kami meletupkannya walaupun di tempat paling terpencil, maka kami boleh mempunyai tingkap berdekatan menjatuhkan diri sendiri ".

    Tempat ujian dipilih untuk kepulauan Novaya Zemlya, tarikh akhir ditetapkan untuk akhir Oktober, dan sejak awal musim luruh, persiapan terakhir dilakukan di kota rahsia Arzamas-16.

    Selari, pesawat pengangkut juga sedang disiapkan. Bom itu sepanjang 8 meter dan kira-kira 2 meter tidak sesuai di Tu-95. Pereka harus memotong bahagian badan pengebom strategik dan memasang pelekap khas di dalamnya. Walaupun begitu, Bom Tsar separuh melekat keluar dari pesawat.

    Pada 20 Oktober, alat termonuklear diangkut secara rahsia dari Arzamas-16 ke pangkalan udara Olenya di Semenanjung Kola. Ngomong-ngomong, bom itu sendiri (bersama dengan sistem payung terjun) beratnya 26 ton dan tidak ada kren yang sesuai untuk pengangkutannya, jadi jalan kereta api yang terpisah harus dibina di toko pemasangan. Dan untuk pemasangan peluru di teluk bom Tu-95 harus menggali lubang.

    Pada pagi 30 Oktober, dua pesawat terbang dari pangkalan udara menuju Novaya Zemlya: makmal Tu-95 dan Tu-16. Dua jam selepas berlepas, bom itu dijatuhkan dengan payung terjun pada ketinggian kira-kira 10 ribu meter di dalam lokasi ujian nuklear Sukhoi Nos. Sistem payung terjun sangat diperlukan - ia membolehkan kru pesawat pengangkut berundur ke jarak yang agak selamat. Dengan kejatuhan bom bebas, kebarangkalian hidup orang-orang dalam pengebom itu hanya 1 peratus.

    Pada pukul 11:33 waktu Moscow, ketika sistem parasut jatuh ke ketinggian 4.2 ribu meter, bom diaktifkan. Kilatan membutakan diikuti, berlangsung sekitar satu minit, kaki cendawan nuklear bangkit. Dalam 40 saat, ia bertambah hingga 30 kilometer, dan kemudian bertambah menjadi 67 kilometer, diameter kubah mencapai 20 kilometer. Gelombang seismik dari letupan tiga kali mengelilingi dunia.

    Walaupun penutup awan tebal, denyut cahaya diperhatikan pada jarak lebih dari seribu kilometer dari titik letupan. Di kampung berhampiran, bangunan kediaman musnah. Kerana radiasi elektromagnetik di kawasan beratus-ratus kilometer dari tempat pembuangan sampah, komunikasi radio hilang selama kira-kira 50 minit. Namun, hanya 2 jam selepas letupan, para saintis dapat bekerja di pusat gempa - pencemaran di kawasan ini ternyata selamat untuk kesihatan - 1 milientgen per jam.

    Menurut perkiraan terakhir para ahli, kekuatan bom Tsar berjumlah sekitar 58 megaton TNT. Ini kira-kira tiga ribu kali lebih kuat daripada bom atom yang dijatuhkan oleh Amerika Syarikat di Hiroshima pada tahun 1945 (13 kiloton).

    Menguji senjata yang paling kuat mengejutkan para pemimpin dan orang ramai dari semua negara. Para pemaju dan kepimpinan Uni Soviet mengetahui bahawa bom seperti itu tidak akan digunakan untuk tujuan ketenteraan. Ia digunakan untuk satu tujuan - untuk mencapai keseimbangan nuklear dengan Amerika Syarikat..

    Sebagai hasil rundingan yang panjang pada bulan Ogos 1963 di Moscow, perwakilan Amerika Syarikat, USSR dan Great Britain menandatangani Perjanjian yang melarang pengujian senjata nuklear di angkasa lepas, di bawah air dan di permukaan Bumi. Sejak itu, hanya ujian nuklear bawah tanah yang dilakukan di Kesatuan Soviet. Letupan terakhir dilakukan pada 24 Oktober 1990 di Novaya Zemlya. Selepas USSR mengumumkan moratorium unilateral mengenai ujian senjata nuklear.

    Baca Mengenai Pening