Utama Kecederaan

Memori untuk gambar atau memori kiasan - penilaian dan pengembangan kemampuan kognitif, kesannya terhadap aktiviti manusia

Ingatan adalah salah satu fungsi kognitif utama seseorang; ia termasuk dalam struktur kecerdasan bersama dengan pemikiran. Otak dikaji paling baik sebanyak 3-4%, oleh itu, mustahil untuk mengatakan dengan tepat bagaimana proses hafalan berlaku, oleh undang-undang apa yang dilanjutkan dan di mana ingatan itu berada, jabatan mana yang bertanggungjawab untuknya.

Ingatan kiasan - salah satu varietasnya, adalah kemampuan untuk melihat, memperbaiki, dan kemudian menghasilkan semula maklumat yang diterima melalui beberapa deria. Sekumpulan ciri adalah ciri khasnya:

  • Ketiadaan rangsangan luaran untuk menghasilkan semula gambar yang diperoleh sebelumnya

Pengangkut menghidupkan objek yang diingati atau kumpulan mereka dengan usaha sendiri, dengan sewenang-wenangnya.

  • Ketidakstabilan dan ketidakstabilan

Bergantung pada tahap latihan kepintaran, memori kiasan untuk gambar tertentu disimpan selama 24-48 jam. Sekiranya kita bercakap mengenai gambaran yang lengkap dan maksimum. Lebih-lebih lagi, tahap perinciannya bergantung pada latihan perhatian.

Contohnya ialah hadirin di kuliah. Seseorang akan mengingati hanya warna pakaian jiran, yang lain akan menghasilkan secara terperinci bukan sahaja warna pakaian, tetapi juga data fizikal jiran, dan yang ketiga akan merakam detik-detik ini dan kata-kata pensyarah, bau penonton, tahap pencahayaan bilik, dll..

Dalam jangka masa panjang, dalam beberapa minggu, bulan, bertahun-tahun, perinciannya hilang, dan selalunya keseluruhan gambar hilang dari ingatan, kerana tidak banyak masalah. Peristiwa penting dicetak untuk masa yang lama, tetapi sangat sedikit yang dikenang secara terperinci. Walau bagaimanapun, pemusnahan maklumat sepenuhnya tidak berlaku. Kajian menunjukkan bahawa ia masuk ke bawah sedar. Seseorang dapat menghasilkan semula maklumat yang dia rasakan hanya sekali dalam hidupnya, tetapi dalam keadaan yang melampau atau di bawah hipnosis yang teruk.

  • Pecahan. Tidak semua orang merasakan gambaran keseluruhannya

Ingatan kiasan dapat berkembang, kerana masing-masing berada pada tahap tertentu. Jumlah terperinci bergantung kepada tahap latihan..

Sekali lagi, ini bukan aksioma. Sebilangan menghasilkan semula gambar itu pucat, kabur, yang lain menghasilkannya dengan terperinci. Ingatan imaginatif yang dikembangkan khas untuk seniman dan pemuzik, orang seni. Ini boleh menjadi kualiti bawaan dan buatan..

Lama kelamaan, gambar itu ditambah dengan komponen mental, dan di sini baju merah di kandang jiran semasa kuliah tidak lagi sepenuhnya merah dan bergaris, dll. Ini disebabkan oleh keanehan fungsi kognitif. Semasa penghancuran sebahagian daripada perincian, otak berusaha untuk menjaga integriti gambar dan melengkapkannya secara bebas, menipu "pemiliknya".

Ciri-ciri yang ditunjukkan adalah berubah-ubah dan berubah-ubah, semuanya bergantung pada pembawa tertentu. Apa yang mempengaruhi kualiti persepsi dan tahap perincian dalam pemutaran seterusnya? Pada dasarnya tahap kecerdasan umum. Semakin tinggi, semakin tinggi kemampuannya. Peranan besar dimainkan oleh pemerhatian, kecenderungan untuk memperbaiki perincian individu yang tidak penting pada pandangan pertama. Semakin dirasakan, semakin banyak maklumat yang direkodkan. Juga, tahap perkembangan ditentukan oleh aktiviti profesional. Orang seni, orang yang bekerja dalam keadaan semula jadi, dengan alasan yang jelas, mempunyai kemampuan yang lebih baik.

Yang disebutkan di atas juga tidak dapat dianggap sebagai aksioma. Terdapat kes-kes ketika orang-orang dengan tahap kecerdasan normal, rata-rata berdasarkan semua standard dan bahkan terlambat secara mental untuk alasan organik, mempunyai memori fotografi. Situasi paradoks yang sama berlaku pada autis, beberapa pesakit dengan sindrom Down, Asperger. Rupa-rupanya, ini disebabkan oleh pengetahuan yang tidak mencukupi tentang bidang kognitif atau pendekatan ketinggalan zaman satu sisi untuk mengukur tahap kecerdasan.

Apakah jenis memori yang ada?

Memori berbentuk membentuk asas semua memori. Bentuk kemampuan kognitif terbahagi kepada organ indera. Hanya ada lima daripadanya, yang bermaksud jumlah bentuknya sama.

Visual

Dia jelas kiasan. Dikembangkan lebih baik daripada jenis lain pada kebanyakan orang, tanpa mengira jantina dan usia. Tidak seperti bentuk lain, ia selalu bertindak. Membolehkan anda memperbaiki objek visual dalam integriti visualnya: bentuk, saiz, warna. Dalam kes ini, tidak selalu mungkin untuk mendapatkan maklumat yang komprehensif mengenai subjek, anda perlu membuat "potongan" atas kesalahan persepsi. Oleh itu, terdapat kemungkinan kesalahan dalam pengiktirafan objek yang sama dengan persepsi yang berbeza (dari jarak meja kelihatan seperti meja, tetapi tidak jelas jenis kayu yang dipernis dekatnya).

Tahap pengembangan bentuk visual yang melampau adalah memori fotografi. Ia membolehkan anda menghafal maklumat dengan sekecil-kecil butiran dalam masa beberapa saat. Contohnya, halaman buku dengan teks bertulis (terutama sekali ciri ini muncul pada tahun sekolah dan pelajar). Tahap pengembangan bentuk ini lebih tinggi di kalangan artis dan orang yang selalu berurusan dengan gambar visual.

Auditori atau pendengaran

Memori kiasan pendengaran dalam psikologi digambarkan sebagai yang kedua paling maju. Kerana suaranya bertindak sebagai perengsa berterusan, tidak hilang sekejap. Hanya objek yang menarik bagi si penerima yang diingati. Segala sesuatu yang lain disaring di kawasan temporal sebagai bunyi yang tidak perlu. Keupayaan untuk selektif, persepsi selektif juga berkembang dengan cepat, bukan merujuk kepada kemampuan untuk berkonsentrasi. Bentuk pendengaran dikembangkan terutamanya di kalangan pemuzik..

Taktil

Ingatan untuk gambar fizikal. Ia dikaitkan dengan kesan mekanikal pada reseptor kulit, hujung jari. Biasanya kurang berkembang, terhad kepada beberapa belasan atau lebih sedikit objek yang terdapat dalam kehidupan seharian. Dengan cepat meninggalkan alam sedar, kerana melalui sentuhan tidak lebih dari 3-5% maklumat. Kemampuannya diperbaharui dengan kehilangan penglihatan, kerana kebijaksanaan muncul di depan. Berkembang dengan cepat, terutamanya sebagai mekanisme pampasan.

Olfactory

Dibangunkan agak lebih baik. Seseorang mempunyai ketajaman bau yang tidak mencukupi, jika dibandingkan dengan fungsi yang serupa pada haiwan. Walau bagaimanapun, ini tidak mengganggu pemasangan ratusan objek atau lebih. Pengalaman setiap hari tidak memerlukan banyak bau. Biasanya 10-15 sudah cukup: bau pembakaran, gas, makanan, dan lain-lain. Deria bau tidak memainkan peranan besar dalam kehidupan rata-rata rakyat. Walau bagaimanapun, diakui oleh penguji, tukang masak.

Perisa

Ini ditentukan oleh kemampuan untuk merasakan perengsa rasa, ingat rasa makanan tertentu. Dikembangkan untuk satu tahap atau yang lain oleh semua orang (tidak perlu mencuba lemon untuk mengingat betapa masamnya). Terutama bagi orang yang terlibat secara profesional dalam memasak atau mencuba makanan. Kemahiran itu juga berkembang tanpa masalah, dan bagi beberapa orang sudah cukup terbentuk sejak lahir.

Ingatan imaginatif memainkan peranan penting dalam pengumpulan pengalaman empirikal. Kerana seseorang tanpa masalah mengenali objek dan fenomena dengan tepat berdasarkan analogi. Perincian dan gambar dipadamkan, tetapi tidak sepenuhnya. Perkara utama difahami dan merupakan pengalaman deria sebenarnya, yang dikemas kini pada waktu yang tepat. Saya melihat sebiji epal - saya mendapat tahu, saya menyedari bahawa ini adalah sebiji epal. Saya teringat akan rasa, bau, dan lain-lain. Sekiranya seseorang tidak melihat epal, dia tidak akan memahami apa itu, tetapi dia akan membetulkan gambar dalam ingatannya dan mengenalinya tanpa masalah setelah demonstrasi berulang setelah beberapa lama. Perkara yang sama berlaku untuk bau pembakaran, bunyi air, ciri muka orang yang bercakap (walaupun di sini semuanya agak rumit). Contoh yang dikemukakan dipermudahkan, tetapi membolehkan anda mendapatkan idea.

Jenis memori kiasan terhad kepada pancaindera. Namun, hampir mustahil untuk sama-sama melihat semua aspek objek dengan semua pancaindera (sejauh mungkin mempertimbangkan objek itu, dikurangi bentuk rasa). Ini memerlukan latihan yang panjang dan komprehensif, yang diperlukan dalam sebilangan kes yang sangat terhad. Ingatan imajinatif yang terang adalah asas yang diperlukan untuk merealisasikan kemahiran dan kebolehan profesional, mencapai kejayaan dalam seni, sains.

Bagaimana untuk memeriksa tahap perkembangan

Diagnosis ingatan kiasan dilakukan oleh ahli psikologi atau ahli neurofisiologi. Orang mempunyai sedikit peluang untuk bertemu dengan yang terakhir. Ya, dan tidak ada keperluan seperti itu. Anda boleh menguji tahap perkembangan menggunakan teknik mudah.

Visual

Dalam 30-60 saat, subjek dijemput untuk mempertimbangkan objek tertentu dengan teliti. Ia boleh menjadi gambar atau objek sebenar. Kemudian objek dibersihkan, tunggu 3-5 minit dan diminta untuk memberitahu perincian maksimum. Cara lain adalah meletakkan maksimum objek di atas meja atau menggunakan gambar yang kompleks. Kemudian buat semula semua yang anda lihat. Kaedahnya boleh digunakan di rumah, kehadiran ahli psikologi adalah wajib.

Auditori

Ia diperiksa lebih mudah. Tawaran untuk mendengar melodi sederhana. Kemudian anda perlu memainkannya dengan suara anda, memainkan alat muzik, memerhatikan corak irama yang betul. Dengan cara ini, kanak-kanak yang memasuki sekolah muzik diperiksa. Untuk penilaian yang lebih mendalam di masa depan, imlak muzik dilakukan, penilaian kemampuan untuk menganalisis ciri harmonik karya muzik, dll., Dilakukan, tetapi ini sudah menjadi bidang kompetensi profesional. Dia tidak ada hubungannya dengan kehidupan seharian..

Taktil

Ia diperiksa dengan menganalisis sensasi fizikal. Objek yang ditutup mata dirasakan. Kemudian mereka memberikan objek yang berbeza dan menawarkan untuk mencari yang pertama dijadikan rujukan, yang pertama. Biasanya tidak ada masalah.

Olfactory

Ujian dijalankan dengan cara yang sama. Bau Dikenali.

Perisa

Mata tertutup dijemput untuk mencuba beberapa item. Biasanya serupa dengan sifat, misalnya buah-buahan, sayur-sayuran. Bentuk rasa yang dikembangkan lagi tidak mempunyai makna praktikal yang besar bagi orang awam. Ia relevan untuk tukang masak. Lebih-lebih lagi bagi para pencuba, yang kemampuannya menilai rasa produk dan mengenali warna individu (misalnya, dalam alkohol) memainkan peranan penting. Sekiranya tiada kemahiran, mereka bercakap mengenai ketidaksesuaian profesional.

Diagnosis memori kiasan juga memainkan peranan besar dalam menentukan tahap gangguan neurologi pada pesakit dengan perubahan struktur di otak. Berdasarkan sifat gangguan, kita dapat membuat kesimpulan mengenai penyetempatan gangguan dan jenis kekurangan.

Apa yang mempengaruhi tahap secara keseluruhan dan pada masa pengesahan

Keupayaan kognitif yang ditentukan dipengaruhi oleh sekumpulan faktor:

  1. Kesejahteraan pada masa penetapan, diagnosis. Sekiranya subjek lelah, tidak merasa sihat, hasilnya akan tidak tepat. Sebabnya terletak pada sensasi yang membosankan, sekaligus. Adalah masuk akal untuk menilai kapan subjek berehat, terjaga dan tidak ada yang mengalihkan perhatiannya dari intipati kajian.
  2. Latar belakang hormon. Dibuktikan bahawa dengan terlalu banyak pengeluaran bahan tertentu, persepsi, dan kemudian kemampuan untuk mengingat dan menghasilkan semula, adalah berbeza. Dengan hipotiroidisme, semua fungsi kognitif menderita, kerana gambar pada mulanya pudar. Pada fasa awal kitaran haid dengan peningkatan estrogen, perengsa paling akut, oleh itu mereka tersekat dalam ingatan untuk jangka masa yang lebih lama, terutama objek dan objek yang tidak menyenangkan. Terutama bau. Boleh terus dan berterusan.
  3. Lantai. Wanita pada mulanya mempunyai ingatan yang lebih baik untuk bau. Apa yang berkaitan dengannya tidak diketahui pasti. Persepsi penciuman juga lebih akut.
  4. Umur. Selama bertahun-tahun, semua organ deria melemah, berhenti berfungsi seperti sebelumnya, oleh itu kebarangkalian membetulkan objek secara terperinci, dan kemudian menghasilkannya, tidak tinggi. Proses ini dilengkapi dengan kelemahan fungsi kognitif, penurunan produktivitas pemikiran, penurunan tahap memori sebagai akibat dari penuaan semula jadi struktur serebrum dan penurunan dalam kadar transmisi impuls saraf. Kemahiran profesional tidak menderita. Oleh itu, pemuzik dibezakan oleh memori kiasan muzik yang sama dikembangkan, artis itu visual, dll..
  5. Latihan professional. Mengenai ia telah dikatakan. Perkembangan satu aspek atau yang lain bergantung pada sifat aktiviti seharian, latihan.
  6. Ciri-ciri kongenital, keturunan sebahagian.
  7. Kehadiran atau ketiadaan penyakit jiwa, somatik. Orang dengan patologi otak mempunyai kemampuan kognitif yang sedikit lebih buruk. Sekiranya kita membicarakan penyakit yang kompleks dan serius, penyakit itu akan hilang dan hilang sama sekali.
  8. Penonjolan watak, tahap perhatian, tahap kecerdasan. Ciri-ciri peribadi juga harus dipertimbangkan. Skizoid pada mulanya mempunyai tahap kecerdasan yang lebih tinggi, selain dari kes individu. Perkara yang sama berlaku untuk jenis dysthymic (hypotymic) menurut Leonhard. Walaupun ini tidak selalu benar. Terdapat banyak pengecualian..

Akhirnya, aspirasi dan usaha pembangunan yang berfokus memainkan peranan besar..

Adakah mungkin untuk mengembangkan kemampuan, dan dengan cara apa

Ingatan imaginatif berperanan dalam pengembangan kecerdasan, tetapi juga menghindari bahaya. Iaitu, ini merujuk kepada kemampuan eksistensial. Kajian tentang memori kiasan menunjukkan bahawa ia sesuai dengan perkembangannya dalam waktu yang cukup singkat. Cara terpendek untuk pembentukan kemampuan yang gigih adalah terjun terus ke bidang di mana jenis kemampuan tertentu berlaku. Main alat muzik, lukis, pelajari cara memasak, rasakan makanan yang berbeza dan kombinasinya, sentuh objek dan kemudian buat semula ciri-cirinya dalam bidang mental dan seumpamanya. Ada cara lain yang tidak kurang berkesan, tetapi agak lebih rutin - latihan khas.

  • Tulis kira-kira 10-20 patah perkataan

Mereka tidak boleh saling berhubungan antara satu sama lain. Dipilih secara rawak, perkara pertama yang terlintas di fikiran. Sebaiknya pembantu menulis, kerana ada kemungkinan beberapa sambungan di otak dapat terbentuk dan seseorang akan mengingat beberapa perkataan ketika menulis, yang tidak seharusnya. Kemudian lembaran dengan kata-kata rawak dikeluarkan. Adalah perlu untuk menghasilkan semula sebanyak mungkin perkataan yang dihafal. Anda tidak hanya boleh menggunakan kata nama, tetapi juga kata kerja kata sifat untuk menyulitkan tugas. Penggunaan teknik mnemonik, pergaulan adalah mungkin. Tetapi jika tujuannya adalah pengembangan memori fotografi, itu adalah kontraindikasi. Anda perlu menunjukkan lembaran dengan perkataan atau papan dengan jelas.

  • Dengarkan lagu

Kemudian nyanyikannya atau mainkan instrumen, memerhatikan ciri-ciri berirama. Cara yang sangat diperlukan untuk mengembangkan bentuk pendengaran dianggap sebagai imlak muzik. Dalam kes yang lebih mudah, anda dapat menghafal percakapan orang, nada suara, kemudian memainkan serpihan secara mental.

  • Lawati kedai bunga, minyak wangi

Keupayaan untuk membezakan bau individu memerlukan sedikit kemahiran.

Rasa dan taktil berkembang secara empirik. Tidak ada latihan khas. Ia diperlukan untuk memperoleh pengalaman dengan merasakan sesuatu, mencicipi hidangan, makanan, menetapkan ciri-ciri rasa. Teknik yang berpengalaman, lebih baik dengan rendaman, dianggap sebagai kaedah utama.

Perlu beberapa minggu untuk mengembangkan memori kiasan. Walau bagaimanapun, tidak ada batasan untuk kesempurnaan. Proses ini berlangsung seumur hidup jika perlu. Tahap tinggi dengan kelas sistematik 30-60 minit sehari dapat dicapai dalam sebulan, tambah atau tolak. Bergantung pada ciri-ciri aktiviti saraf yang lebih tinggi dari pembawa tertentu.

Ingatan visual. Perkembangan memori visual.

Dengan memori visual, kami bermaksud sejenis memori khas yang bertanggungjawab untuk menangkap dan memantulkan gambar visual, dan juga penggunaannya dalam proses komunikasi.

Memori visual bertanggungjawab untuk memelihara dan menghasilkan semula gambar visual yang dihasilkan. Dengan pertolongannya, kami mengingati wajah orang, memberi tumpuan kepada kawasan dan mengenal objek. Apabila kita melihat wajah seseorang, proses yang rumit untuk membandingkan gambar visual ini dengan gambar yang sudah tersimpan dalam memori jangka panjang kita berlaku di otak kita. Sekiranya gambar sesuai, maka kita akan menentukan orang ini sebagai rakan. Seluruh proses ini berlaku dalam masa beberapa saat..

Ini berlaku dengan cara ini: setelah bertemu seseorang untuk kali kedua, kita tidak dapat langsung mengingat kapan dan dalam keadaan apa kita melihatnya. Ada juga orang yang sukar mengenali wajah orang yang mereka habiskan sepanjang hari. Salah seorang dari mereka disebut dalam dokumentari My Outstanding Brain. Jadikan saya genius. ".

Watak utama filem ini mempunyai memori visual yang luar biasa, yang semestinya tidak diberikan kepadanya oleh alam semula jadi. Hasil ini adalah penghargaan untuk latihan keras, yang berlangsung selama bertahun-tahun. Kami sangat mengesyorkan menonton filem ini jika anda belum menontonnya..

Harus diingat bahawa memori visual sangat berkaitan dengan khayalan. Oleh itu, dengan mengembangkan imaginasi anda, anda menyumbang kepada pengembangan memori visual, dan sebaliknya.

Latihan memori visual

Oleh itu, bagaimana anda mengembangkan memori visual? Nasib baik, ini dapat dilakukan dengan menggunakan latihan dan permainan latihan khas untuk pengembangan memori visual.

Sebagai contoh, untuk melatih memori visual, anda boleh melakukan tugas berikut:

1 Gunakan gambar "Cari perbezaan".

Ini adalah salah satu pencarian paling popular, dan ada banyak.

Kadang-kadang kita fikirkan bahawa ini hanya keseronokan kanak-kanak, tetapi latihan ini membantu kita memperhatikan perincian, yang kemudiannya menghasilkan penghafalan yang lebih baik..

2. Ingat dan gambarkan penampilan orang.

Setiap daripada kita mempunyai banyak kawan. Sudah tentu, kita mengenali mereka. Tetapi untuk menggambarkan sepenuhnya penampilan mereka, ciri wajah tidak mungkin dapat dilakukan pada kali pertama. Cuba buat fotobot atau terangkan secara terperinci sekurang-kurangnya salah satu orang yang paling dekat dengan anda. Anda akan melihat bahawa ia tidak begitu mudah. Tetapi tidak ada yang mustahil, cubalah, dan lama-kelamaan ia akan menjadi lebih baik dan lebih baik.

3. Lukis dari ingatan.

Cuba pastikan anda selalu mempunyai buku nota dengan pensil di tangan. Cuba lukiskan semula dahan pokok, peta metro, membongkok di atas batu pada minit percuma anda... Buat semula gambar semula, dan kemudian ambil dari ingatan. Cuba perhatikan semua bahagian dan ketebalan garis. Sudah tentu, anda boleh menarik apa sahaja yang anda mahukan. Menggambar sendiri adalah latihan untuk mengembangkan memori visual. Pada masa yang sama, sangat penting untuk digambarkan dengan baik dan berusaha untuk memindahkan gambar yang disimpan dari memori ke kertas seakurat mungkin.

4. Gunakan mancis sebagai bahan bantu.

Ambil beberapa perlawanan (5 sudah cukup untuk permulaan) dan jatuhkannya di atas meja. Lihat bentuk apa yang mereka bentuk. Kemudian berpaling dan cuba menghasilkan semula angka yang sama menggunakan padanan lain. Bandingkan sama persamaannya. Sekiranya anda cukup baik dengan 5 perlawanan, cuba tingkatkan jumlah mereka.

5. Sambungkan deria lain.

Bayangkan bagaimana objek ini atau bunyi itu, warna apa nombor atau huruf itu. Dengan menghubungkan bunyi atau bau ke gambar visual, anda akan membolehkan otak menyimpannya dalam memori dengan lebih baik.

6. Sebelum tidur, ingatlah dalam bentuk "gambar" peristiwa-peristiwa pada hari yang lalu, "tatal melalui umpan acara", cuba "melihat" dengan jelas semua butirannya. Tidak diperlukan persiapan khas untuk latihan seperti ini. Cuma kebiasaan, jika anda memutuskannya.

7. Cari objek yang menggembirakan anda, periksa selama 3-5 minit. Kemudian pejamkan mata anda dan cuba bayangkan subjek ini sekerap dan jelas. Luangkan lebih kurang 3 minit untuk melakukan ini. Cuba lagi dan lagi. Apabila nampaknya ternyata, lanjutkan ke tahap seterusnya: sediakan selembar kertas putih, letakkan di belakang anda, dan setelah mempelajari subjek, pusingkan anda ke belakang dan lihat helaian putih itu, cuba "lihat" di atasnya gambar yang jelas mengenai subjek ini.

8. Gunakan permainan dalam talian untuk mengembangkan memori visual. Jadi, di Bitreynik anda boleh mengembangkan memori visual menggunakan simulator permainan khas.

Ingatan visual pada kanak-kanak

Walaupun pada usia prasekolah, anak-anak secara aktif secara sukarela menghafal kata-kata, objek, konsep, gambar, jadi dalam tempoh "bayi-mengapa-bayi" sangat disukai untuk menggunakan permainan khas yang dirancang untuk melatih memori visual kanak-kanak. Ini akan menjadi persediaan anak yang baik untuk bersekolah, akan membantu memahami maklumat yang kompleks dan banyak. Memori sewenang-wenangnya memerlukan usaha dan manifestasi perhatian dan kehendak untuk diingat, ini berlaku untuk memori visual sewenang-wenangnya. Cadangan umum untuk penghafalan yang baik adalah seperti berikut:

• Apa yang menarik, terang, dilayan secara emosional - ia lebih baik diingat.

• Permulaan dan akhir adalah saat yang paling tidak dapat dilupakan.

• Apa yang dijelaskan secara sederhana dan jelas, ia akan diingat lebih baik.

• Jika, selain visual, jenis memori lain terlibat (taktil, pendengaran, motor, dll), maka penghafalan akan lebih efektif. Yang paling biasa adalah jenis memori yang bercampur, terutama motor tangan atau, seperti yang disebut juga, memori motor tangan.

Diagnostik memori visual

Untuk diagnosis memori visual pada anak-anak di rumah, anda boleh menggunakan, misalnya, teknik yang disebut "Sepuluh Gambar". Untuk melakukan ini, sediakan helaian dengan gambar kecil yang ditampal di atasnya yang menggambarkan objek atau haiwan. Anda boleh menggunakan gambar dan bukannya gambar, tetapi gambar itu mesti dikenali. Biarkan anak mempelajari gambar selama 50 saat (sebagai pilihan, anda boleh menggunakan gambar berasingan, dalam hal ini masing-masing harus dipertimbangkan selama 5 saat).

Kemudian ambil helaian dan minta dari memori untuk menamakan semua gambar. Pesanan tidak penting. Ini memeriksa memori visual jangka pendek. Sekiranya kanak-kanak mengingati sekurang-kurangnya 8 gambar, ini adalah petunjuk memori visual yang baik. Dari 4 hingga 7 gambar - sederhana, dan 3 atau kurang - rendah. Ujian ini juga dapat digunakan untuk menentukan jumlah memori visual. Bagaimana - kami akan memberitahu sedikit lebih rendah.

Ujian memori visual

Kaedah yang berbeza digunakan secara meluas sebagai ujian untuk memori visual pada kanak-kanak. Untuk kajian memori visual, pertimbangkan salah satu ujian yang paling berpatutan, dan untuk ini kita kembali ke yang biasa, yang disebut "Sepuluh Gambar". Dalam kes ini, gambar berasingan digunakan untuk mendiagnosis jumlah memori visual. Masing-masing ditunjukkan selama 5-6 saat, diminta untuk menamakan semua yang diingati dari memori, tetapi ujian tidak berakhir di sana. Dalam proses tindak balas, perhatikan dan perhatikan perkara berikut:

- Adakah terdapat ulangan?

- Sama ada terdapat objek yang diciptakan atau haiwan yang tidak termasuk dalam gambar yang dipaparkan?

- Berapakah bilangan gambar yang diberi nama dengan betul?

Selepas itu, tunjukkan kepada anak semua gambar yang dia tidak ingat. Selepas 10 minit, minta anak mengingat semua gambar. Hasilnya dinilai seperti berikut: jika anak teringat 8-10 gambar - ini adalah hasil yang baik; 5-7 - memuaskan, dan 5 atau kurang - tidak memuaskan.

Untuk menentukan memori spasial visual, anda boleh, misalnya, menunjukkan kepada anak anda contoh ringkas lukisan skema meja (kerusi, tempat tidur, dll.), Bertanya bagaimana memeriksanya dan kemudian melukis yang sama.

Ingatan visual

Jumlah memori visual adalah petunjuk penting di mana kemampuan untuk menyimpan sejumlah maklumat yang diambil bergantung. Untuk menentukan jumlah memori akses jangka pendek dan rawak, ada teknik seperti itu: kanak-kanak itu ditawarkan untuk mempelajari dua corak secara bergantian, iaitu garis putus secara rawak yang terdiri daripada 9 segmen.

Setelah menghafal masing-masing dari dua gambar ini, anak itu ditawarkan bingkai layar di mana dia mesti paling tepat menunjukkan dari ingatan garis yang digambarkan dalam setiap gambar. Berdasarkan dua eksperimen, bilangan garis rata yang dihasilkan dengan betul dari memori ditentukan.

Penunjuk ini diambil sebagai jumlah memori visual. Dalam kes ini, pembiakan yang betul difahami sebagai penyimpangan dari corak asal sepanjang tidak lebih dari satu sel di setiap baris, sambil mengekalkan sudut kecenderungan yang betul.

Memori visual operasi menunjukkan berapa lama seseorang dapat menyimpan dan menggunakan maklumat yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah. Petunjuk memori visual operasi kanak-kanak ditentukan, misalnya, menggunakan ujian berikut: kanak-kanak itu dijemput untuk memeriksa kad dalam bentuk enam segitiga berlainan warna selama 15 saat. Kemudian kanak-kanak itu menerima matriks dari 24 segitiga yang berbeza (masing-masing 4 kad dengan 6 segitiga) dan temukan di antara mereka yang pada awalnya disimpan pada enam kad. Membahagi jumlah masa yang diperlukan untuk menyelesaikan (dalam beberapa minit) dengan jumlah kesalahan dan menambahkannya, kami mendapat nilai yang diinginkan - petunjuk pengembangan RAM visual.

Masalah penglihatan

Sebagai peraturan, gangguan ingatan dikaitkan dengan tekanan, kerja berlebihan, dan mereka juga boleh menjadi akibat penyakit somatik. Alkoholisme sangat teruk kerana ia mempengaruhi hati dan membawa kepada hipovitaminosis. Di samping itu, alkoholisme mempengaruhi struktur otak. Gangguan peredaran otak, kekejangan serebrovaskular, perubahan berkaitan dengan usia juga menyebabkan gangguan ingatan.

Kerosakan memori visual dikaitkan terutamanya dengan trauma atau proses tumor yang mempengaruhi terutamanya bahagian oksipital korteks serebrum. Ini dinyatakan dalam gangguan persepsi visual dan kesukaran mengenali objek dan objek yang sebelumnya dirasakan atau jika ada kesulitan dalam mengenal pasti dan memahami tujuan objek.

Dalam beberapa kes, perkembangan memori visual yang tidak mencukupi mungkin dikaitkan dengan kematangan struktur saraf otak yang tidak mencukupi atau penganalisis visual pada masa kanak-kanak dan remaja, atau penyakit dan gangguan struktur ini. Dalam kes ini, untuk mengkaji memori visual, dengan mengambil kira nuansa tertentu, anda memerlukan perundingan dengan doktor pakar (pakar neurologi, pakar oftalmologi, pakar neuropsikologi).

Ciri memori visual

Keanehan memori visual adalah bahawa dalam proses mengekalkan gambar visual dalam memori, ia mengalami perubahan tertentu, berubah. Ini dapat, misalnya, penyederhanaan, mengabaikan beberapa perincian, atau membesar-besarkan nuansa tertentu, atau mengubah memihak kepada simetri yang lebih besar, atau mengubah bentuk (membulatkan, menyempit, atau mengubah posisi di ruang angkasa), atau mengubah warna. Ketidaktepatan ini yang terdapat dalam memori kiasan visual boleh menjadi kelemahan dan kebaikan, kerana dengan cara ini anda dapat mempermudah gambar, menjadikannya simbolik, terang, tidak dijangka.

Memori visual yang baik memerlukan imaginasi yang dikembangkan dengan baik. Proses menghafal bahan dan penghasilannya banyak berdasarkan ini, kerana apa yang dapat kita gambarkan dengan mudah biasanya lebih mudah diingat dan dibuat semula..

Pembangunan memori visual dalam talian

Permainan untuk pengembangan memori visual-spasial (misalnya, "Jalan Ninja") mengasah kemampuan untuk mengingat lokasi objek (sel yang diisi di lapangan) dan memerlukan operasi hippocampus yang efisien. Ini adalah senaman yang hebat untuk otak..

Membangunkan memori visual dalam talian adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk melatih. senang: cukup untuk memiliki sekurang-kurangnya telefon pintar dengan Internet, yang sekarang tidak lagi menjadi masalah. Latihan simulator otak dalam talian adalah kaedah yang berpatutan dan menarik untuk mengembangkan bukan sahaja memori visual, tetapi juga jenisnya yang lain, serta perhatian, persepsi dan pemikiran. Keupayaan untuk melihat dinamika kejayaan mereka, perubahan nyata menjadi lebih baik, statistik yang jelas, penyertaan dalam kejohanan, semangat kompetitif akan mengubah aktiviti rutin menjadi permainan menarik setiap hari, sangat berguna dan berkesan.

Permainan memori visual

Anda boleh membantu kanak-kanak prasekolah mengembangkan memori visual yang baik dan pada masa yang sama melatih atau menguji sendiri. Kami menawarkan beberapa permainan untuk memori visual:

Sediakan 10-12 gambar, letakkan di atas meja dan periksa dengan anak selama 1 minit. Kemudian sembunyikan atau tutup gambar dan bergilir-gilir memanggil anak itu satu demi satu, tanpa mengulang. Orang yang tidak dapat menamakan gambar dari yang lain akan kehilangan..

Masak kira-kira 8 barang kecil atau mainan. Pensil, pen, pemadam, bar plastik, mesin taip, klip rambut, duit syiling, butang, dan lain-lain akan berlaku. Letakkan objek di atas dulang, biarkan anak memeriksa selama 40 saat, minta dia berpaling dan mengubah sesuatu (buang, tambah atau ubah susunan objek). Jadi apa yang telah berubah? Tukar tempat dengan anak anda, sekarang giliran anda.

• Lukis dari ingatan

Sediakan beberapa helai kertas dan sebatang pensel. Pada satu helaian, lukis gambar atau corak sederhana, tunjukkan kepada anak dalam 20-30 saat, angkat, minta untuk menarik dari ingatan. Bersama-sama melihat apa yang berlaku. Sekarang awak.

Permainan untuk pengembangan memori visual dapat menjadi kebiasaan yang berguna, bagian dari kehidupan, yang semula jadi dan tidak dapat dilupakan sebagai pengisian atau pencucian. Dan anda akan belajar memperhatikan butirannya, "ambil" serta-merta dan ingatlah. Di samping itu, latihan untuk mengembangkan memori visual dapat menjadi aktiviti bersama kegemaran anak-anak. Jangan bimbang jika sesuatu tidak berfungsi dengan segera: kerja bersungguh-sungguh di sebalik pencapaian apa pun. Tetapi dengan kekuatan anda untuk menjadikannya menyeronokkan, ubahlah menjadi permainan, cinta.

Kami sangat berharap anda berjaya dalam pembangunan diri!

9 latihan untuk mengembangkan memori kiasan

Helo pembaca sekalian! Ingatan kiasan berkembang dengan baik pada anak kecil sehingga tiba masanya untuk menghafal beberapa maklumat, misalnya, puisi. Dalam proses ini, ada sedikit ruang untuk menyimpan, katakanlah, bahan visual. Tetapi jangan kecewa, hari ini kita akan mencari cara yang dapat membantu memulihkan dan meningkatkan kemahiran yang hilang.

Jenis-jenis memori kiasan

Anda boleh mendapatkan maklumat yang lebih terperinci mengenai jenis memori dalam artikel ini, tetapi sekarang saya ingin mengingatkan anda jenis apa yang dibahagikan kepada kiasan:

  • Visual. Iaitu, maklumat yang kami terima secara langsung dengan bantuan penglihatan ditangguhkan. Contohnya, warna dan gaya pakaian, yang merupakan 30 tahun yang lalu, susun atur pangsapuri, tempat dia menghabiskan masa kecilnya dan sebagainya..
  • Auditori. Sekarang tutup mata anda dan bayangkan bahawa di laut. Adakah anda pernah mendengar bunyi ombak? Dan bagaimana burung menyanyi pada hari yang cerah? Terima kasih kepada jenis ini bahawa pemuzik membuat karya dan dapat menghasilkan semula komposisi apa pun.
  • Olfactory. Saya yakin bahawa anda masing-masing menyimpan semacam aroma, misalnya, minyak wangi ibu, atau pembakar nenek. Sangat menarik bahawa bertahun-tahun dapat berlalu, dan baunya dapat dihasilkan dengan jelas, seolah-olah baru dirasakan.
  • Perisa. Perasaan yang anda dapat, seperti mencuba sesuatu, misalnya, di sebuah restoran, dan ketika di rumah cuba memasak hidangan yang sama, dengan menumpukan pada rasa yang saya ingat.
  • Taktil - dengan menyentuh tangan anda ke kain sutera, anda akan tahu bahawa ia lembut, dan seperti beludru, tidak menyenangkan.

Latihan teratas

1. Meditasi

Ini akan memberi anda bukan sahaja perkembangan memori kiasan, tetapi juga membantu mengatasi tekanan, menjadi lebih pekat, sihat dan banyak lagi. Masalahnya ialah dengan memejamkan mata dan berusaha membayangkan sesuatu, anda membebankan imaginasi anda, cuba membayangkan diri anda di hutan, di laut dan tempat-tempat lain di mana anda merasakan kedamaian dan kelonggaran.

Pada mulanya, ini mungkin tidak berfungsi sama sekali, tetapi percayalah, dengan berlatih setiap hari, anda bukan sahaja dapat "melihat" gambar dengan mata anda tertutup, tetapi juga belajar membenamkan diri dalam deria anda sehingga anda dapat menangkap bau dan suara dari tempat yang anda bayangkan.

2. Berlawanan

Ubah ciri dan sifat objek menjadi sebaliknya. Tumpukan perhatian dan bayangkan cawan yang perlahan-lahan mencair dan mengalir ke bawah meja, dinding yang lentur dan lentur, pokok lutsinar... Tujuan latihan ini adalah untuk memerhatikan bagaimana sifat-sifat khayalan berubah perlahan-lahan, secara beransur-ansur kembali ke keadaan semula.

3. rakan zaman kanak-kanak

Tugas seterusnya, cuba bayangkan dengan jelas teman masa kecil, baik, atau orang penting lain pada masa anda masih kecil. Sebaiknya pilih orang yang tidak pernah anda temui di masa dewasa, agar tidak mempermudah pekerjaan anda. Apabila lebih kurang berjaya, dan sekurang-kurangnya sosok yang tidak jelas muncul, cuba gunakan perincian untuk menjadikannya terang dan jelas.

Hanya dalam proses anda harus tenang, tidak perlu memaksa, tegang, cuba memperbaiki gambar, jika tidak, ia pasti tidak akan berjaya. Fokus pada orang ini, fikiran yang pada saat ini akan mengalihkan perhatian, biarkan saja, biarkan mereka "mengerumuni", tidak memperhatikan, melainkan menjawab pertanyaan, apa yang dia pakai? Apakah fizikalnya? Warna rambut, mata? Perhatikan butirannya, periksa, dan apabila anda merasa letih, berehat sebentar.

4. Imaginasi

Dan teknik ini agak serupa dengan yang sebelumnya, satu-satunya perbezaan adalah anda harus membayangkan sesuatu yang tidak ada dan tidak nyata. Katakan seekor anjing dengan sepuluh kaki, awan persegi, ikan bercakap atau tasik ungu kvass. Semakin hebat imejnya, semakin baik, cuba tampil dengan gambar anda sendiri, latih imaginasi anda. Setelah melakukan ini, fikirkan apa perbezaan antara kedua latihan tersebut dan apa yang lebih mudah untuk anda lakukan..

5. Pengekalan

Sekarang kita akan belajar memegang gambar. Pernahkah anda perhatikan bahawa jika anda melihat sesuatu untuk waktu yang lama dan dengan teliti, kemudian, menutup mata anda, ia akan muncul di hadapan anda? Tidak begitu jelas, tentu saja, tetapi masih, sekurang-kurangnya selama beberapa saat anda akan memerhatikannya. Oleh itu, ambil item pertama yang ada, misalnya, telefon, dan perhatikan dengan teliti, sehingga anda faham bahawa anda telah mempelajarinya dengan cukup baik.

Sekarang tutup mata anda dan lukiskannya. Sebaik sahaja gambar yang terbentuk mulai kabur dan hilang, segera buka mata anda, dan kemudian ulangi tugas tersebut. Oleh itu, memperbaiki imej pemikiran. Lama kelamaan, rumit kerja anda sehingga anda belajar menghasilkan semula semua garis di tapak tangan atau setiap celah piring lama secara visual, dan, pada percubaan pertama.

6. Emosi

Fikirkan, kapan terakhir kali anda mengalami kegembiraan, kelembutan, kelembutan, kegembiraan dan perasaan lain yang menyenangkan bagi anda? Orang mana yang berkaitan dengan mereka? Apa peristiwa yang mendahului mereka? Komponen emosi juga penting dalam pengembangan memori kiasan..

Belajar untuk mengingati perasaan yang anda miliki, maka anda akan lebih memahami diri anda dan mengingati detik-detik dari masa lalu. Dan juga cuba memanggil mereka dengan sengaja. Contohnya, kegembiraan. Fokus, ingat apa perasaan yang timbul dengannya, apa yang berlaku kepada anda, bagaimana anda mula berkelakuan, kelihatan, tersenyum dan sebagainya..

7. Acara rawak

Sering kali, kita secara tidak sedar mengingati sebarang perincian, misalnya, penampilan pemandu bas mini atau warna kasut seorang gadis yang mengejutkan di kafe. Momen seperti itu disimpan di kepala kita secara harfiah sehari, setelah itu hilang. Cuba pegang secara sedar, maka anda boleh mengingatnya dalam jangka masa yang lama, dan maklumat seperti itu tidak pernah berlebihan.

Sebelum tidur, ketika anda sudah rileks dan beristirahat, tutup mata dan jalankan secara mental peristiwa-peristiwa pada hari yang lalu. Sebaik sahaja butiran yang tidak biasa "yang sengaja anda tidak tumpukan perhatian" "muncul", berhenti dan berhenti sebentar untuk mempertimbangkan dengan lebih teliti. Walaupun pada kasut yang sama atau penampilan pemandu.

8. Perasaan

Seseorang biasanya melihat maklumat dengan semua deria pada masa yang sama, dan salah satunya "disekat", walaupun objek yang sangat sederhana menjadi tidak dapat dikenali. Adakah anda menyedari bahawa rasa hidangan atau beberapa produk berubah, adakah patut mencuba dengan mata anda tertutup? Dan hanya penguji yang akan melakukan tugas sedemikian dengan sempurna.

Oleh itu, bereksperimen, dalam beberapa keadaan, cuba bergaul dengan, misalnya, sensasi taktil, dan pada beberapa, sebaliknya, sambungkan jumlah maksimum organ deria. Lihatlah gambar di mana hutan ditunjukkan, dan cuba mencium bau jarum, betapa lembutnya kaki dedaunan menyentuh dan anda mendengar bunyi yang dikeluarkan oleh bahagian atas pokok ketika angin bertiup. Maksudnya, dari mana-mana gambar, buat kesan 7D atau 3D, seperti di pawagam.

9. Persatuan

Apabila anda perlu mengingati bahan yang rumit dan tidak menarik, tarikh peristiwa atau istilah bersejarah, cubalah memaparkannya dalam bentuk gambar lucu atau tidak masuk akal. "Ikatan" kepada mereka persatuan-persatuan yang baru muncul, dan kemudian gambar yang terbentuk dalam pemikiran akan tetap bersama anda untuk waktu yang lama, sehingga anda menggantinya sebagai tidak perlu, jika perlu.

Kesimpulannya

Dan untuk hari ini, pembaca yang dikasihi! Latih tubi, dan untuk menjadikannya lebih menarik, lihat di laman Wikium, di mana anda akan mendapat banyak latihan yang akan membantu mengembangkan pemikiran, ingatan dan perhatian. Saya doakan kejayaan dan inspirasi kepada anda!

Perkembangan ingatan kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah

Elena Sycheva
Perkembangan ingatan kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah

Perkembangan ingatan kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah

Ingatan boleh didefinisikan sebagai mengingat, memelihara, memperbanyak (melupakan) pengalaman masa lalu. Memori kiasan dikaitkan dengan penghafalan dan penghasilan semula gambar deria objek dan fenomena. Sifat mereka dan hubungan dan hubungan yang diberikan secara visual di antara mereka. Gambar-gambarboleh mempunyai tahap kesukaran yang berbeza-beza: gambar objek tunggal dan representasi umum di mana kandungan abstrak tertentu dapat diperbaiki. Memori berbentuk fleksibel, spontan dan menyediakan simpanan jejak jangka panjang.

Ingatan berbentuk adalah akibat evolusi langsung. Berjuta-juta tahun seorang lelaki tinggal di alam liar.Dari keadaan sistem isyaratnya: kehidupan itu sendiri bergantung pada penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa, bau. Perasaan kesediaan berterusan untuk situasi berbahaya disusun dengan cara berfikir, reaksi, perhatian, ingatannya sendiri. Lagipun, ini adalah gudang pengalaman yang dialami oleh manusia dan sesuatu yang berharga baginya. Oleh itu, ingatan kiasan berkembang pada manusia dalam proses pemilihan semula jadi. Di masa depan, perkembangan manusia ditentukan oleh perkembangan ingatan verbal.

Semua orang tahu keadaan wawasan, ketika nampaknya anda memahami segalanya sampai ke tahap yang mendalam, semuanya tersedia untuk pemikiran anda, ketajaman dan kejelasan imaginasi. Begitu pucat dan membosankan semuanya kelihatan apabila anda menerjemahkan ke dalam kata-kata. Sangat mudah untuk membayangkan garpu, tetapi untuk menggambarkannya dengan kata-kata, anda harus bekerja keras. Kesederhanaan jelas kelihatan. Mula-mula anda perlu melihat, kemudian memahami, kemudian mengambil kata-kata. Tidak semua orang dapat menggambarkan sesuatu dengan baik, tetapi dalam khayalan semua orang cemerlang. Semua orang bermimpi, dan ini adalah karya seni dalaman. Dan untuk keterangannya, perlu memilih sokongan mnemoteknik yang akan membolehkan anda mengingat perkara yang tidak sepenuhnya jelas. Oleh itu, mnemonists memperkenalkan unsur-unsur ingatan kiasan, dengan mengatakan bahawa anda perlu terlebih dahulu memahami maksudnya. Seseorang yang mempunyai ingatan lisan jatuh ke dalam lingkaran terpesona. Untuk meningkatkan ingatan, anda perlu belajar dan melatih khas sepanjang masa. Pada usia dua puluh lima tahun, ingatan lisan dipenuhi dengan maklumat yang dirasakan - sebahagian besarnya tidak diperlukan - dan kemampuan untuk mengingat perkara baru menurun dengan mendadak. Dan dengan itu, kebolehan yang tidak ada ingatan sudah tidak ada.

Mekanisme ingatan kiasan sangat bertentangan. Pertama, seseorang melihat peristiwa, angka, huruf, kata-kata melalui pandangan yang disebutkan di atas, yang tidak diterjemahkan ke dalam lingkaran pengetahuan yang kecil, yang dinyatakan oleh bekalan kata yang terhad, tetapi ke dalam penyediaan gambar yang tidak terbatas yang diberikan oleh dunia di sekitar kita dengan murah hati. Pemikiran abstrak (verbal) adalah skema. Dan gambar dimasukkan ke dalamnya seperti halaman dalam buku. Mereka disimpan selagi perlu. Apabila perlu, mereka bertentang mata. Dan jika demikian, maka pemikiran abstrak kami adalah bebas dan boleh melakukan apa sahaja dengan gambar terbalik: ubah skema, fikirkan apa-apa butiran yang hilang.

Apa yang memberi kita ingatan kiasan? Kalangan kata dan konsep tertentu bersatu di sekitar bidang aktiviti profesional - bahagian dunia nyata yang agak tertutup. Untuk mempersiapkan kanak-kanak untuk persepsi dan aktiviti, adalah perlu untuk mengembalikan persepsi dunia yang holistik, terang, imaginatif terhadap kanak-kanak yang hancur.

Ciri-ciri perkembangan memori kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah

Perkembangan ingatan pada masa kanak-kanak tidak mungkin dibayangkan sebagai proses pertumbuhan atau pematangan kuantitatif secara beransur-ansur.

Dalam perkembangannya, ingatan mengalami kisah dramatik yang penuh dengan perubahan kualitatif yang mendalam dan perubahan mendasar dalam strukturnya, serta hubungan dengan proses mental yang lain..

Terdapat banyak alasan untuk mempercayai bahawa keupayaan untuk menangkap dan mengekalkan jejak pada tahun-tahun pertama kehidupan tidak lebih lemah, tetapi lebih kuat daripada yang berikut, dan bahawa memori visual jauh lebih berkembang pada seorang kanak-kanak daripada pada orang dewasa; L. N. Tolstoy telah berulang kali mengatakan bahawa hampir separuh daripada semua kenangan yang dimilikinya berasal dari dia pada tahun-tahun pertama hidupnya.

Namun ingatananak tahun ketiga dan keempat hidup, bersama dengan kekuatan, mempunyai kelemahan: sukar untuk diatur, untuk membuatnya selektif, sama sekali bukan memori sewenang-wenang yang memungkinkan untuk mengingati apa yang diperlukan dengan sengaja, memilih jejak yang dicetak dari semua yang lain.

Sifat perkembangan yang bertentangan, sedikit penurunan kemungkinan memori visual-kiasan langsung, bersama dengan peningkatan dalam pengendalian proses mnestic, adalah ciri pertama perkembangan memori pada masa kanak-kanak.

Ciri lain yang membezakan dari perkembangan memori adalah pengembangan secara bertahap dari hafalan tidak langsung dan peralihan dari bentuk ingatan langsung, semula jadi ke tidak langsung, verbal-logik.

Fakta asas perkembangan memori ini pada satu masa dikaji secara mendalam oleh L. S. Vygodsky dan rakan-rakannya (A. N. Leontyev dan L. V. Zankov).

Eksperimen Vygotsky memungkinkan untuk membuktikan bahawa penghafalan kanak-kanak prasekolah di bahagian utamanya belum lagi sewenang-wenangnya (dan oleh itu sukar dikendalikan). Gambaran yang berbeza dinyatakan ketika para penyelidik melakukan eksperimen yang sama terhadap pelajar yang lebih muda, dan kemudian pada pelajar sekolah menengah. Anak-anak pada zaman ini, tentu saja, lebih baik mengendalikan proses penghafalan mereka dan oleh itu lebih baik melakukan eksperimen dengan penghafalan langsung dari serangkaian kata-kata yang dicadangkannya. Namun, pergeseran paling ketara yang diperhatikan pada usia sekolah adalah bahawa anak-anak kini dapat menggunakan alat bantu luaran untuk menghafal, menjalin hubungan tambahan yang membolehkan mereka menggunakan gambar sebagai tanda rujukan untuk menghafal kata yang tepat.

Eksperimen dengan jelas menunjukkan bahawa usia sekolah adalah tahap ketika, bersama dengan ingatan langsung, anak mengembangkan proses penghafalan tidak langsung, dan peralihan ke kajian memori pelajar yang lebih tua dan orang dewasa memungkinkan untuk menggambarkan tahap seterusnya perkembangannya.

Oleh itu, proses pengembangan ingatan pada masa kanak-kanak adalah proses penyusunan semula psikologi yang mendasar, yang intinya adalah bahawa bentuk hafalan langsung semula jadi berubah menjadi "proses psikologi yang lebih tinggi" yang kompleks dan berasal dari sosial yang secara jelas membezakan proses psikologi seseorang daripada proses psikologi. haiwan.

Pertimbangkan peruntukan utama teori P. P. Blonsky mengenai pengembangan jenis memori utama dalam ontogenesis. Titik utama dalam konsep ini adalah peruntukan bahawa 4 jenis memori (motor, emosi, kiasan dan verbal) adalah peringkat perkembangannya yang ditentukan secara genetik yang timbul dalam urutan ini. Memori berbentuk adalah tahap pengembangan memori yang lebih awal dan lebih rendah dibandingkan dengan verbal (verbal).

Bentuk yang paling awal - memori motor atau motor - menemui ungkapan awalnya pada refleks pertama yang dikondisikan oleh motor pada kanak-kanak, terutamanya pada reaksi terkondisi yang pelik yang berlaku ketika bayi diambil dalam keadaan makan. Reaksi ini diperhatikan pada bulan pertama selepas kelahiran. Permulaan reaksi emosi atau afektif sebelum tindakan segera yang menyebabkan rangsangannya, P. P. Blonsky berkaitan dengan separuh pertama kehidupan anak.

Rumun pertama kenangan bebas yang, menurut Blonsky, mungkin paling berhati-hati untuk menghubungkan permulaan memori kiasan, merujuk kepada mereka pada tahun kedua kehidupan. Pada masa yang sama, data lain menunjukkan kemungkinan adanya ingatan kiasan yang lebih awal atau sebaliknya. Oleh itu, jika kita membenarkan penyertaan gambar dalam memori yang disebut "bersambung", ketika anak mengingat sesuatu yang berkaitan dengan rangsangan yang ada, maka usia 6 bulan harus dianggap sebagai permulaan penyertaan ini. Sebaliknya, jika kita mulai dari kajian impian anak dan menganggap apa yang disebut "ketakutan malam" kanak-kanak sebagai salah satu petunjuk objektif, kita dapat menganggap bahawa gambar, sekurang-kurangnya dalam mimpi, boleh didapati dari usia dua tahun. Istilah yang ditunjukkan oleh Blonsky tidak bertentangan antara satu sama lain, kerana kita membincangkan mengenai petunjuk yang berbeza mengenai kehadiran gambar. Walau bagaimanapun, perbezaan antara tarikh akhir masih sangat ketara, dan indikator mana yang boleh dipercayai masih belum jelas. Oleh itu, harus diakui pada tahap tertentu betul pernyataan Blonsky bahawa kita masih tidak tahu bila gambar muncul pada kanak-kanak.Dalam keadaan ini, perkara yang paling berhati-hati adalah membuat kesimpulan berikut.: ingatan kiasan muncul lebih awal daripada lisan-logik, tetapi lebih lewat daripada motor dan emosi.

Penampilan memori kiasan yang lebih awal tidak bermaksud hilangnya dan diganti dengan memori lisan. Namun, ingatan kiasan, menurut Blonsky, terus menjadi tahap memori yang lebih rendah berbanding dengan lisan. Ini juga berlaku untuk gambar memori yang paling maju - visual yang timbul dengan paling mudah ketika kesedaran seseorang berada pada tahap yang lebih rendah daripada dengan kesadaran yang sempurna dan sempurna. Menurut Blonsky, berkaitan dengan kemiskinan memori visual, jenis memori lain yang lebih tinggi jauh lebih berguna untuk memori kanak-kanak.

Kisah memori adalah, menurut P. Blonsky, memori verbal yang tulen, yang mesti dibezakan daripada menghafal dan memperbanyak pergerakan ucapan, misalnya ketika menghafal bahan verbal yang tidak bermakna.

Mewakili tahap ingatan tertinggi, seterusnya, bercerita, langsung tidak muncul dalam bentuk yang paling maju. Dia mengikutinya, yang dicirikan oleh tahap-tahap utama perkembangan cerita. Pada mulanya, sebuah cerita hanyalah pengiring verbal dari suatu tindakan, maka ini adalah kata-kata yang disertai dengan tindakan, dan hanya kemudian cerita lisan bertindak dengan sendirinya, sebagai pesan hidup dan kiasan.

Pada masa yang sama, memori kiasan tidak dapat diketepikan. Sebenarnya, ingatan kiasan adalah jenis memori utama dalam usia prasekolah pada umumnya dan khususnya pada usia prasekolah yang lebih tua. Perwakilan memori pada kanak-kanak prasekolah yang lebih tua sangat meriah dan visual, selalunya kanak-kanak dengan ketepatan fotografi hampir dapat menggambarkan lukisan yang mereka lihat, hiasan bilik, mainan, dan lain-lain. Pada orang dewasa, gambar memori biasanya kurang terang dan kurang stabil, kerana dominasi mereka sistem isyarat kedua.

Sejumlah karya psikologi Rusia dikhaskan untuk kajian menghafal bahan berbentuk masalah dan verbal.

Kaedah yang berkesan untuk mengatur pemerhatian alam berjalan-jalan dalam pengembangan memori kiasan dalam bekerja dengan anak-anak usia prasekolah

Persepsi estetik diberikan oleh komunikasi langsung "kanak-kanak" dengan alam semula jadi. Memerhatikan keindahan fenomena semula jadi adalah sumber kesan estetik yang tidak habis-habisnya. Penting untuk menunjukkan kepada kanak-kanak sifat estetika fenomena semula jadi, untuk mengajar mereka merasakan indahnya, memanggil penilaian penilaian yang berkaitan dengan mengalami keindahan fenomena yang diperhatikan.

Kehidupan dan alam sekitarnya memungkinkan untuk mengatur pemerhatian yang menarik dan beragam. Jalan-jalan dipanggil untuk memainkan peranan khas, yang memungkinkan memerhatikan alam dalam keadaan semula jadi tanpa memutarbelitkan jalan semula jadi..

Anak-anak bekerja di taman bunga - menanam bunga, menyiramnya, melonggarkan bumi. Mereka memupuk ketekunan, cinta dan penghormatan terhadap alam semula jadi. Mereka belajar memperhatikan kecantikannya. Banyaknya warna, bentuk, suara di alam, gabungannya, kebolehulangan, kebolehubahan, irama dan dinamika - semua ini menyebabkan pengalaman gembira yang paling kecil.

Dengan anak-anak yang lebih tua, dua kali seminggu, jalan yang disasarkan dapat dilakukan di luar lokasi - ke jalan-jalan lain, ke taman atau ke hutan. Pada jalan yang disasarkan, kanak-kanak menerima banyak kesan langsung dari persekitaran, cakrawala mereka berkembang, pengetahuan dan idea semakin mendalam, pemerhatian dan rasa ingin tahu berkembang.

Guru mengungkapkan dunia semula jadi kepada anak-anak, menolong mereka melihat keindahannya dalam setitik embun pada tunas, dan jalinan tumbuhan, dan warna matahari terbenam. Anda hanya perlu melihat sendiri keindahan ini dan mencari kata-kata yang tersedia di hati anak. Bantuan yang tidak ternilai dalam hal ini akan diberikan kepadanya oleh karya seni mengenai alam semula jadi, yang harus dia ketahui dengan baik dan mahir menggunakannya..

Keadaan terpenting bagi persepsi estetik terhadap objek semula jadi dan pengembangan memori kiasan adalah pengayaan proses pemerhatian alam dengan melibatkan pelbagai organ deria. Penting untuk membolehkan anak memeriksa objek di sekitarnya dengan hati-hati, menyentuhnya, menciumnya. Adalah perlu untuk memantau sikap emosi anak-anak terhadap objek semula jadi, untuk mempromosikan manifestasi perasaan gembira atau duka di dalamnya. Adalah perlu untuk mendorong anak-anak untuk menunjukkan satu atau yang lain sikap terhadap setiap objek, untuk belajar menggambarkan keadaan psikologinya (matahari yang penuh kasih sayang, awan suram, tetesan gembira, dll.).

Selanjutnya, pengembangan memori kiasan kanak-kanak difasilitasi dengan penggunaan ekspresi kiasan, perbandingan, dan julukan dalam proses pemerhatian, yang dapat dijumpai dalam karya puisi. Garis puitis yang terang dapat dipadankan dengan banyak objek dan lukisan alam, yang mengilhami karya banyak penyair dan penulis. Kaedah ingatan kiasan yang sama pentingnya ialah penggunaan teka-teki. Pada masa yang sama, menganalisis setiap teka-teki, menarik perhatian anak-anak kepada julukan yang digunakan, bertanya.

Guru harus bersiap sedia untuk melakukan lawatan secara menyeluruh, di mana kanak-kanak menerima dan mengumpulkan pengalaman deria yang mereka perlukan. Lawatan dengan persiapan dan tingkah laku yang betul memperluas cakrawala kanak-kanak prasekolah, mengajar mereka untuk melihat, membandingkan, membuat generalisasi, yang menjadi asas bagi pengembangan imaginasi dan kebolehan kreatif. Dalam proses pemerhatian dan lawatan yang disasarkan, guru menarik perhatian anak-anak bukan hanya kepada ciri-ciri penting dari fenomena tertentu, tetapi juga keindahan karya yang diselaraskan dengan baik yang mengubah alam semula jadi, kepada hubungan mulia antara orang-orang yang dibina berdasarkan pertolongan, perkongsian dan saling peduli antara satu sama lain. Apa yang benar-benar menggembirakan anak-anak pasti akan tercermin dalam permainan, gambar, cerita mereka.

Oleh itu, berjalan-jalan adalah momen rejimen penting di institusi pendidikan prasekolah, yang memberi peluang untuk pengembangan memori kiasan kanak-kanak prasekolah. Atas dasar pemerhatian fenomena semula jadi dan pemprosesan idea yang diperoleh, bahan kiasan aktif dikumpulkan. Perkembangan ingatan kiasan harus berdasarkan asas praktikal yang efektif dengan selalu mengulang pengalaman estetik, mewujudkan pada anak-anak sikap tetap terhadap persepsi bentuk ekspresi estetika dan fenomena semula jadi.

Pembentukan pertunjukan kiasan kanak-kanak prasekolah melalui permainan Bahasa kita kaya dengan kiasan. Penggunaan mereka yang betul dan sesuai memberikan keaslian, ekspresi, ketepatan pertuturan. Dalam kehidupan.

Kemahiran komunikasi dan perkembangannya pada kanak-kanak prasekolah yang lebih tua Kanak-kanak prasekolah adalah masa pembentukan keperibadian awal, pembentukan asas kesedaran diri dan keperibadian. Dari usia awal.

Kelas induk untuk pendidik "Perkembangan memori kanak-kanak prasekolah dengan cara mnemonik" Kelas induk untuk pendidik "Perkembangan memori kanak-kanak prasekolah dengan cara mnemonik" Tujuan kelas induk: memperkenalkan pendidik.

Kelas induk "Perkembangan memori kanak-kanak prasekolah melalui permainan didaktik" Slaid 1 Selamat petang, rakan sekerja yang dikasihi! Saya ingin menarik perhatian anda kelas induk saya "Pengembangan memori melalui permainan didaktik"..

Perkembangan persepsi fonemik pada kanak-kanak usia prasekolah. Semua ibu bapa mahu anak mereka belajar dengan baik di sekolah dan tidak menghadapi kesukaran belajar menulis. Tetapi jika anak itu terganggu.

Perkembangan pertuturan kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah yang lebih tua dengan pertuturan umum yang kurang maju di kelas bersepadu Perkembangan pertuturan kiasan pada kanak-kanak usia prasekolah yang lebih tua dengan perkembangan umum pertuturan di kelas bersepadu Tukish Tatyana Fedorovna.

Perkembangan ingatan kanak-kanak prasekolah. Kaedah penyelidikan dan pengembangan Memori - disebut proses kognitif di mana penghafalan, penyimpanan dan pengeluaran semula oleh individu.

Pembangunan kamus kanak-kanak prasekolah yang lebih tua.Perkembangan kamus kanak-kanak prasekolah yang lebih tua. Tujuan kerja: untuk menonjolkan ciri-ciri penguasaan perbendaharaan kata oleh kanak-kanak usia prasekolah.

Perkembangan kreativiti verbal kanak-kanak usia prasekolah Pengenalan Perkaitan kajian. Masalah perkembangan ucapan monologi yang koheren dalam pengertian yang luas termasuk dalam masalah pembentukan lisan.

Sistem kerja pembentukan sifat ingatan kanak-kanak prasekolah kanan dengan masalah pendengaran. Ingatan boleh menjadi visual, pendengaran, emosi, motorik. Untuk usia prasekolah, yang paling maju adalah sukarela.

Baca Mengenai Pening