Utama Serangan jantung

Bagaimana epilepsi diwarisi

Pesakit yang didiagnosis dengan epilepsi sering takut bahawa anak-anak mereka akan mendapat penyakit ini. Ibu bapa masa depan bimbang anak itu akan menderita epilepsi dengan cara yang sama seperti mereka sendiri. Sekarang kita akan menjawab persoalan adakah epilepsi diwarisi.

Genetik epilepsi

Jawapan kepada persoalan sama ada epilepsi diwarisi harus dimulakan dengan penjelasan mengenai apa itu epilepsi. Dengan nama ini, sekumpulan penyakit digabungkan. Penyakit ini sangat berbeza dalam manifestasi klinikalnya dan dari mana asalnya. Sudah pada tahap ini mustahil untuk membicarakan trend tertentu dalam peninggalan epilepsi secara umum.

Sekiranya kita meninggalkan secara khusus, untuk menangani masalah pewarisan, maka kita dapat membezakan tiga kumpulan penyakit yang berkaitan dengan genetik. Terdapat penyakit dan keadaan yang tidak bergantung pada genetik dengan cara apa pun. Kumpulan ini mengandungi pelbagai kecederaan dan kecederaan. Kaki patah kerana jatuh dari ketinggian, dan bukan kerana gen "buruk". Kumpulan penyakit lain adalah penyakit di mana gen memainkan peranan utama. Contoh dari kumpulan ini ialah Huntington's chorea, penyakit neurologi keturunan yang teruk4. Sekiranya seseorang mempunyai sekurang-kurangnya satu salinan gen "salah", maka penyakit ini akan berkembang dengan kemungkinan 100%. Sebagai peraturan, penyakit seperti ini jarang berlaku. Dalam kes mereka, undang-undang warisan sifat Mendeleev, yang kita pelajari di kelas biologi, berfungsi. Penyakit-penyakit ini dipelajari dengan baik, jadi ahli genetik secara harfiah pada sehelai kertas dapat menghitung risiko memiliki anak dengan penyakit seperti itu pada orang tua yang merupakan pembawa gen penyakit. Terdapat jenis epilepsi yang tergolong dalam kumpulan kedua5.

Kumpulan ketiga adalah yang paling banyak dan terletak dalam selang antara dua yang pertama. Dalam kumpulan ini, gen tidak mempunyai kekuatan mutlak. Sumbangan besar dibuat oleh persekitaran luaran, peristiwa dalam kehidupan manusia. Gen boleh membentuk sejenis kerentanan tersembunyi di dalam tubuh manusia. Kerentanan ini akan terdedah apabila kejadian buruk (trauma, mabuk atau apa sahaja) berlaku dalam kehidupan seseorang. Mereka mengatakan mengenai penyakit kumpulan ini yang cenderung kepada penyakit ini. Seperti yang anda duga, kebanyakan jenis epilepsi tergolong dalam kumpulan ini..

Sebilangan sarjana percaya bahawa kita masing-masing mewarisi kecenderungan untuk kejang. Jadi, sebagai contoh, tidak semua orang yang mengalami kecederaan kepala yang serius akan mengalami epilepsi. Inilah makna kecenderungan penyakit ini: ia boleh wujud sepanjang hayat dan tidak pernah dapat disedari. Mereka yang menderita epilepsi cenderung mempunyai sejarah keluarga yang berkaitan dengan penyakit ini (satu atau lebih kes kerabat epilepsi) 1. Sekiranya kedua-dua ibu bapa menghidap epilepsi, maka kebarangkalian mengembangkannya pada anak sedikit lebih tinggi. Menurut anggaran, jika ibu bapa menderita epilepsi, maka kemungkinan kejadiannya pada anaknya adalah 6%. Risiko penyakit pada kanak-kanak yang ayahnya menderita epilepsi sedikit lebih tinggi daripada pada anak yang mempunyai ibu dengan penyakit ini. Secara umum, jika keluarga tidak mempunyai sebilangan besar pesakit yang menderita epilepsi, maka kemungkinan penyakit ini pada anak sangat kecil - 1-2% 2.

Adakah benar bahawa epilepsi diwarisi

Epilepsi adalah penyakit neuropsikiatrik yang teruk, yang biasanya dicirikan oleh paroxysms urutan neurologi dan mental. Itulah sebabnya persoalan sama ada epilepsi diwarisi dan bagaimana penyakit ini ditularkan selalu relevan. Ia amat akut bagi keluarga di mana kanak-kanak mesti muncul, kerana penyakit ini boleh menyebabkan kecacatan. Terdapat beberapa jenis penyakit ini, dan semuanya disatukan oleh pelanggaran fungsi otak yang berlaku akibat peningkatan aktiviti sel saraf. Dalam organisma yang terdedah kepada aktiviti kejang, serangan diprovokasi oleh potensi aksi yang muncul.

Selalunya seseorang tidak ingat bahawa dia pernah menyerang, dan kembali ke perniagaannya. Semasa perkembangan penyakit ini, jalan tidur, kerengsaan dan parasomnia dapat berkembang. Tetapi walaupun anda mempunyai epilepsi dalam keluarga anda, ini tidak menjamin bahawa penyakit ini akan menular kepada anak. Kerana faktor luaran dan kekurangan tubuh boleh memainkan peranan yang menentukan.

Tiga jenis epilepsi utama: simptomatik, idiopatik dan kriptogenik. Bentuk yang terakhir adalah yang paling teruk dikaji, sebab perkembangannya belum dapat dipastikan dan belum difahami. Terdapat versi yang muncul sebagai hasil mutasi gen. Bentuk simptomatik berkembang pada usia berapa pun akibat kecederaan otak yang teruk atau mabuk. Ia juga boleh berlaku akibat penyakit lampau atau malformasi kongenital korteks serebrum..

Surat-menyurat telah dibuat antara penggunaan alkohol dan bahan narkotik dengan penyakit ini. Jenis ini dapat dirawat dengan diagnosis tepat pada masanya dengan MRI dan pengenalpastian fokus penyakit. Kerosakan dapat dilokalisasikan di lobus oksipital, temporal, frontal atau parietal otak, atau merata di atasnya. Epilepsi idiopatik atau genuin diwarisi dan tidak dikaitkan dengan perubahan struktur. Lebih-lebih lagi, seseorang tidak semestinya sakit, dia hanya boleh menjadi pembawa.

Epilepsi Keturunan

Epilepsi diwarisi hanya dalam bentuk bentuk idiopatik. Dalam kes ini, gen dominan atau resesif diturunkan dari bapa atau ibu. Selalunya, epilepsi seperti itu muncul pada masa kanak-kanak, dan kekerapan kejang meningkat dengan masa dewasa. Gen untuk epilepsi rolandic merangsang perkembangan titik fokus penyakit di alur roland otak. Penularan berlaku pada kedua-dua garis wanita dan lelaki melalui satu atau beberapa generasi. Terdapat gangguan otak, perubahan keperibadian yang serupa, neuropati, atau penyakit mental. Dalam kes ini, kanak-kanak itu hanya boleh menjadi pembawa, tetapi penyakit itu tidak akan nyata.

Epilepsi keturunan kedua adalah bentuk mioklonik remaja, yang ditularkan secara langsung melalui pewarisan, tetapi jarang dapat menampakkan dirinya, kerana untuk perkembangannya perlu kedua ibu bapa sekurang-kurangnya menjadi pembawa gen. Tetapi ia juga boleh berlaku jika salah seorang ibu bapa sihat dan yang kedua sakit. Ini adalah jenis epilepsi yang paling jarang..

Penyakit genetik hampir tidak dapat diramalkan dan sukar dikaji, dan bagaimana epilepsi disebarkan belum jelas. Jelas, kemungkinan penularan penyakit itu ada. Tetapi untuk memahami dengan tepat bagaimana epilepsi dan keturunan berkaitan, untuk membuat mekanisme warisan yang tepat yang mengambil kira semua penyimpangan dan pengaruh keadaan luaran, dan lebih-lebih lagi belum dapat mengawal penyakit ini.

Adalah dipercayai bahawa lebih kerap penyakit ini muncul pada lelaki. Tetapi jika dia muncul sebagai akibat dari cedera, penyakit atau stroke, yaitu epilepsi, maka dia tidak akan menular ke anak-anak. Pada masa yang sama, walaupun dengan ramalan doktor yang paling tidak menguntungkan, ketika kebarangkalian menghidap penyakit ini hampir 100%, anak itu sering menghindari penyakit ini, dan ia hanya dapat muncul setelah beberapa generasi. Dan mustahil untuk meramalkan bagaimana epilepsi akan muncul pada anak tertentu. Kejang boleh menjadi biasa atau tidak. Mereka boleh bermula dengan gejala khas: kehilangan selera makan, keletihan, kelesuan, kerengsaan, memungkinkan mereka untuk meramalkan dan menghentikannya atau berlaku secara tiba-tiba. Berat: dengan kekejangan, busa di mulut dan hilang ingatan, atau mudah ditoleransi tanpa kehilangan nyawa.

Bagaimanapun, jika anda atau anak anda menderita penyakit ini, maka ini bukan hukuman. Sekarang ada ubat-ubatan yang dapat meminimumkan, jika tidak sepenuhnya menghilangkan gejala dan menghalang perkembangan kejang. Walau apa pun, perlu menjalani pemeriksaan penuh oleh pakar neurologi, melakukan imbasan MRI untuk perkembangan otak dan EEG yang cacat atau tidak normal untuk merakam aktivitinya. Diagnosis tepat pada masanya bukan sahaja akan memudahkan kemungkinan perkembangan epilepsi, tetapi juga dapat menyelamatkan nyawa anak.

Adakah epilepsi dapat diramalkan, adakah ia diwarisi?

Epilepsi adalah penyakit neurologi kronik, ia dicirikan oleh kejang berulang berulang dengan keparahan yang berbeza-beza.

Semasa serangan, dorongan bioelektrik muncul di salah satu kawasan otak. Bergantung pada kekuatan dan keluasan penyebarannya, serangan kejang dari pelbagai jenis muncul.

Menurut statistik, ini adalah masalah yang paling biasa dalam bidang neurologi, setiap 150 penduduk planet ini menderita..

Kaedah rawatan bukan pembedahan yang benar-benar melegakan seseorang dari penyakit belum ada, tetapi terapi ubat memberikan hasil yang baik dan membolehkan anda meningkatkan masa antara serangan.

Jenis penyakit

Walaupun kajian telah dilakukan sejak awal abad ke-20, penyakit ini masih belum dapat diklasifikasikan dengan cukup..

Atas sebab berlakunya, ia terbahagi kepada tiga jenis:

  • simptomatik - berpunca daripada kecederaan, kecacatan dan kerosakan otak;
  • idiopatik - muncul tanpa mengira faktor luaran, turun temurun. Dalam kes ini, ia biasanya muncul pada masa kanak-kanak, paling sering dalam jangka masa 3 hingga 14 tahun;
  • kriptogenik - ketika semasa peperiksaan tidak mungkin untuk menentukan sebab yang tepat.

Adakah ini penyakit keturunan?

Adakah epilepsi diwarisi?

Bahkan pada Abad Pertengahan, ketika tidak ada pertanyaan tentang penelitian ilmiah tentang "epilepsi", diketahui bahwa penyakit ini "diwarisi".

Kajian neurologi dan neurobiologi telah menjelaskan persoalan mengenai penyebab patologi ini dan akhirnya mengesahkan sifat genetiknya.

Pasti penyakit genetik termasuk epilepsi idiopatik.

Para saintis mempunyai pendapat berbeza mengenai varietas yang tinggal: beberapa pakar percaya bahawa trauma kraniocerebral, neuroinfections, strok dan kecederaan otak lain sahaja adalah alasan yang mencukupi untuk perkembangan serangan epilepsi..

Yang lain cenderung untuk mempercayai bahawa walaupun dalam kes ini terdapat kecenderungan genetik untuk epilepsi (keturunan).

Bagaimana harta pusaka dari ayah dan ibu

Penularan penyakit dari generasi ke generasi berlaku dalam ketiga jenis yang diketahui genetik:

  1. Monogenik (klasik) - apabila satu gen diwarisi.
  2. Polygenic - dua atau lebih sifat gen diwarisi.
  3. Tidak konvensional - semua jenis lain termasuk di dalamnya..

Pengiraan kebarangkalian warisan klasik:

Ia disebarkan kepada lelaki melalui saluran ibu, anak lelaki boleh jatuh sakit, anak perempuan boleh menjadi pembawa

Dengan warisan multifaktorial, mustahil untuk membincangkan peratusan kebarangkalian yang jelas; pengiraannya berdasarkan jumlah saudara yang sakit.

Tahap risiko kelihatan seperti ini:

  • ibu bapa yang sihat - sehingga 10%;
  • satu ibu bapa yang sakit - dari 10% hingga 20%;
  • dua ibu bapa yang sakit - sehingga 40%.

Lebih daripada 60% kes pewarisan berlaku dalam jenis bukan tradisional; hanya saintis yang dapat mengira kebarangkalian patologi dalam kes ini.

Cara mengenal pasti kecenderungan

Berikut adalah beberapa kaedah untuk mengesan epilepsi genetik:

    Silsilah - kaedah tertua, diamalkan sejak awal abad ke-20. Seorang pakar melukis kad seperti pokok keluarga yang menunjukkan sejarah perubatan umum semua saudara-mara. Ahli genetik menganalisis data yang diperoleh, kemudian berdasarkannya mengira tahap bahaya. Pada masa kini hampir tidak pernah digunakan.

Kaedah genetik molekul membolehkan anda "melihat" di dalam DNA, membaca maklumat keturunan dan mengesan penanda yang menunjukkan kemungkinan adanya masalah.

  • Kaedah sitogenetik - kromosom yang diproses khas diperiksa di bawah mikroskop untuk mengesan perubahan patologi.
  • Ramalan genetik adalah kaedah mengira kebarangkalian dalam patologi genetik multifaktorial, termasuk epilepsi.

    Diagnosis dibuat berdasarkan analisis DNA dan pengumpulan maklumat mengenai faktor-faktor yang memprovokasi penyakit ini..

    Walaupun sifat keturunan epilepsi turun temurun terbukti sepenuhnya, ini tidak bermakna seseorang yang menghidap epilepsi pada genus pasti akan sakit. Mustahil untuk meramalkan sama ada gen pemicu akan disebarkan kepada keturunan.

    Genetik epilepsi. Temu ramah dengan ahli genetik neurologi:

    Epilepsi diwarisi atau tidak

    Seseorang mungkin berfikir bahawa epilepsi yang diperoleh diwarisi, tetapi tidak..

    Dengan bentuk penyakit (simtomatik) yang diperoleh, sawan berlaku kerana pelanggaran sebahagian korteks serebrum, yang dimanifestasikan, sebagai peraturan, kerana kecederaan dari pelbagai asal.

    Gangguan ini tidak diingat pada tahap genetik, jadi anak-anak pesakit dengan pelbagai patologi simptomatik akan sihat.

    Hanya gen penyakit yang dapat ditularkan, yang, secara kebetulan, juga bukan prasyarat untuk mewujudkannya. Bagaimanapun, gen hanya menentukan kesediaan otak untuk aktiviti kejang, tetapi di sini faktor keturunan dan pemerolehan lain mesti diambil kira.

    Sering kali bahawa pesakit dengan pelbagai patologi idiopatik mempunyai anak yang sihat, dan manifestasi dapat muncul hanya pada generasi ketiga atau kelima, ketika semua faktor yang menyumbang kepada penampilannya.

    Pada masa yang sama, apabila kedua ibu bapa menjadi pembawa gen, kebarangkalian kejadiannya pada anak meningkat.

    Cara hidup, jenis psikologi seseorang, dan faktor luaran sangat penting untuk kemungkinan wujudnya penyakit. Untuk menjelaskan masalah keturunan, penting untuk menjalani diagnosis lengkap, berunding dengan pakar neurologi.

    Tetapi ini tidak akan memberikan jawapan lengkap mengenai kemungkinan pewarisan.

    Tetapi jadilah yang mungkin, anda tidak boleh putus asa, kerana tahap perubatan yang ada sekarang dapat menyembuhkan penyakit ini, atau, dalam kes yang melampau, menunda penampilannya.

    Epilepsi - penyakit kongenital atau yang diperoleh? Epilepsi boleh menjadi kongenital (idiopatik) dan diperoleh (simtomatik). Warisan adalah yang pertama dipersalahkan.

    Pesakit pada tahap genetik mempunyai pelanggaran struktur otak yang bertanggungjawab untuk proses penghambatan dan pengujaan. Hipoksia janin, jangkitan intrauterin, kecederaan kelahiran boleh memprovokasi perkembangan penyakit ini.

    Penyebab patologi yang diperoleh adalah pelbagai kesan pada otak dalam bentuk kecederaan atau penyakit.

    Akibat dari ini adalah pembentukan fokus epilepsi.

    Sehingga titik tertentu, tubuh melawan dan memadamkan dorongan yang tidak perlu..

    Tetapi dengan pengaruh kuat faktor-faktor yang memprovokasi, penyitaan pertama berlaku.

    Jenis Warisan Epilepsi

    Perkembangan epilepsi boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Pelanggan sering beralih ke klinik neurologi hospital Yusupov bertanya sama ada epilepsi diwarisi. Semua orang mahukan anak-anak yang sihat, jadi masalah ini relevan untuk epilepsi dan orang yang tidak menderita penyakit ini..

    Bergantung pada penyebab perkembangannya, jenis epilepsi berikut dibezakan:

    • Bentuk simptomatik, atau yang diperoleh, dikaitkan dengan penyakit sistem kardiovaskular, saraf, pelbagai kecederaan;
    • bdiopatik, atau genuinik, berasal dari primer, yang disebabkan oleh gangguan genetik. Dalam kes ini, epilepsi diwarisi;
    • bentuk rtogenik dicirikan oleh sebab yang tidak dapat ditentukan.

    Epilepsi Genuin dapat ditularkan oleh sifat dominan atau resesif. Contoh pewarisan dominan ialah epilepsi rolandik..

    Dalam kes ini, penularan penyakit dilakukan sepanjang satu jantina dan garis lurus melalui satu generasi..

    Jadi, jika epilepsi diwarisi dari ayah, maka anaknya akan sihat, tetapi cucunya akan menghidap penyakit ini.

    Semasa mewarisi sifat resesif, misalnya, dengan epilepsi mioklonik remaja, adalah perlu bahawa setiap ibu bapa adalah pembawa penyakit ini. Walau bagaimanapun, epilepsi mungkin tidak berlaku pada orang tua.

    Penting bagi pakar neurologi untuk menentukan sama ada epilepsi diwarisi, kerana taktik merawat epilepsi bergantung pada bentuknya. Program rawatan epilepsi disusun oleh pakar hospital Yusupov, dengan mengambil kira hasil pemeriksaan dan data yang dikumpulkan oleh pakar neurologi.

    Bentuk dan keturunan idiopatik

    Mekanisme pencetus untuk pengembangan jenis penyakit idiopatik adalah kesalahan genetik dalam penghantaran impuls saraf.

    Struktur otak yang bertanggungjawab untuk "meredam" impuls saraf tidak berfungsi atau berfungsi dengan lemah, jadi neuron sentiasa bersemangat.

    Walau bagaimanapun, RE juga berlaku pada anak-anak yang ibu bapanya sihat sepenuhnya. Gangguan dalam perkembangan sistem saraf boleh dicetuskan oleh faktor-faktor berikut:

    • penyakit ibu semasa mengandung (rubella, toxoplasmosis, herpes, dll.);
    • penggunaan alkohol atau dadah oleh wanita hamil;
    • hipoksia janin;
    • kecederaan kelahiran.

    Biasanya, serangan pertama berlaku pada kanak-kanak di bawah umur 3 tahun atau pada masa baligh. Patologi ditunjukkan oleh pelbagai jenis kejang:

    • sawan umum dengan kejang, kehilangan kesedaran;
    • ketidakhadiran (memudar di satu tempat, memperbaiki pandangan pada titik tertentu);
    • berulang kali mengulangi pergerakan huru-hara;
    • gangguan mental (halusinasi, kecelaruan, neurosis);
    • pengecutan satu kumpulan otot.

    Kesukarannya adalah bahawa ibu bapa bayi tidak segera menyedari gejala pertama, yang membuat penyakit itu berkembang.

    Diagnosis penyakit menggunakan kaedah instrumental:

    • elektroensefalografi;
    • Ultrasound otak;
    • Pengimejan resonans magnetik.

    Dengan VE pada EEG, fokus pengujaan dikesan, peningkatan aktiviti neuron direkodkan. Rawatan penyakit kongenital melibatkan penggunaan antikonvulsan yang berpanjangan.

    Prognosis patologi bergantung pada beberapa faktor:

    • usia permulaan penyakit;
    • kehadiran penyakit bersamaan (patologi kromosom, gangguan endokrin);
    • jenis sawan dan keparahan perjalanan penyakit ini.

    Dari sudut pandang pemulihan, penyakit yang paling tidak baik dianggap dengan debut awal (hingga 3 tahun), kejang umum, disertai dengan patologi lain dari sistem saraf.

    Jenis ini merujuk kepada malignan, biasanya pada kanak-kanak terdapat penyimpangan dalam perkembangan mental. Pesakit didaftarkan dengan ahli epileptologi, mempunyai petunjuk untuk menetapkan kumpulan kecacatan.

    Mereka terpaksa mengambil antikonvulsan sepanjang hidup mereka. Rawatan pembedahan epilepsi juga digunakan..

    Jenis patologi jinak mempunyai prognosis yang lebih baik.

    Selalunya penyakit ini merosot hingga remaja ketika struktur otak mencapai kematangannya.

    Bentuk penyakit idiopatik boleh diturunkan dari ayah ke anak. Penting untuk memahami semua nuansa pemindahan gen yang bertanggungjawab untuk perkembangan kejang kejang dan bagaimana gen ini dihantar.

    Bentuk idiopatik penyakit ini dapat diwarisi oleh sifat dominan (epilepsi rolandik) atau oleh sifat resesif (remaja).

    Epilepsi disebarkan mengikut ciri dominan, ini dilakukan melalui satu generasi dan hanya jika jantina keturunan bertepatan. Oleh itu, jika seorang wanita sakit, anak-anaknya tidak akan sakit epilepsi, tetapi anak perempuan akan menjadi pembawa gen.

    Kebarangkalian menyebarkan gen kepada cucu perempuan adalah tinggi, begitu juga perkembangan patologi ini pada generasi akan datang. Perlu diingat bahawa pemindahan gen berlaku hanya apabila jantina sama. Kehadiran gen tidak bererti perkembangan penyakit.

    Penyebaran berulang jarang berlaku. Dalam kes ini, patologi didiagnosis pada anak pada usia dini. Kebarangkalian pemindahan gen hanya wujud sekiranya bentuk penyakit remaja didiagnosis pada ibu dan bapa. Oleh kerana jenis penyakit ini sangat jarang berlaku, kebarangkalian penularan epilepsi secara pewarisan tidak tinggi.

    Bentuk simptomatik

    Jenis patologi ini bersifat sekunder. Sebab penampilan mungkin:

    • kecederaan kepala;
    • tumor otak;
    • keracunan;
    • jangkitan saraf;
    • penggunaan alkohol, dadah;
    • penyahhidratan;
    • hipotermia atau terlalu panas;
    • strok;
    • tekanan emosi.

    Hasil daripada pendedahan kepada faktor-faktor buruk, berlaku kerosakan sebahagian neuron otak.

    Gejala bergantung pada lokasi lesi, tahap kematian struktur otak. Pesakit mempunyai:

    • sawan umum dengan kehilangan kesedaran;
    • sawan dengan atau tanpa kehilangan kesedaran.

    Juga, gangguan mental (kemurungan, halusinasi, gangguan ingatan, perhatian, paranoia), tanda-tanda lain (sakit kepala, pening, gangguan orientasi spatial) boleh menyertai penyakit ini.

    Rawatan terutamanya bertujuan untuk menghilangkan penyebab penyakit.

    Mereka melakukan operasi untuk membuang tumor, menetapkan ubat untuk detoksifikasi, penyerapan semula hematoma intrakranial. Selalunya serangan berhenti bersamaan dengan penghapusan faktor-faktor yang memprovokasi.

    Namun, dengan kematian sel yang tidak dapat dipulihkan kerana jangkitan atau trauma, mustahil untuk menyembuhkan penyakit ini. Kemudian pesakit diberi ubat antiepileptik, mereka menyelesaikan masalah kecacatan.

    Persamaan dan perbezaan

    Jenis WarisanDari ayahDari ibuDari saudara mara yang lainMaklumat tambahan
    Autosomal dominan50% peluang-Sekiranya anak itu dilahirkan dengan sihat, warisan selanjutnya melalui garis keturunannya akan berakhir
    Autosomal resesifIa tidak muncul pada anak-anak, tetapi setiap anak keempat dapat menjadi pembawa gen dan seterusnya ibu bapa anak yang sakit.Selama satu generasi, orang yang sihat boleh menjadi ibu bapa anak yang sakit, jika sekurang-kurangnya salah satunya adalah pembawa gen.Ia diperhatikan pada saudara dan saudari, termasuk sepupu dan sepupu kedua.
    Berkaitan seks yang dominanHanya dihantar kepada kanak-kanak perempuanIa disebarkan kepada kanak-kanak lelaki dan perempuan dengan kebarangkalian yang sama-Terdapat wanita yang sakit dua kali ganda berbanding lelaki
    Berkaitan seks yang tidak menentuSemua gadis yang dilahirkan akan menjadi pembawa genSekiranya ibu adalah pembawa gen, maka separuh daripada anak lelakinya akan sakit, semua anak perempuannya sihat.-
    Perwatakan watakKongenitalDiperolehi
    Sebab berlakunya kejadianTidak dijumpaiFaktor luaran
    Debut penyakitSebilangan besar usia kanak-kanakUmur apa pun
    Sifat kejangBerbezaBergantung pada lokasi lesi
    RawatanAntikonvulsanPenghapusan penyebabnya
    RamalanBergantung pada bentuk patologiBergantung pada penyebab penyakit

    Adakah ia dirawat

    Prognosis penyakit ini ditentukan oleh tahap kerosakan sel otak. Ini berlaku sama untuk kedua-dua jenis penyakit..

    Pesakit dengan epilepsi idiopatik jinak, yang tidak disertai dengan kejang umum, lebih cenderung pulih.

    Selalunya penyakit ini hilang dengan sendirinya pada masa remaja, ketika struktur otak mencapai kematangan.

    Dengan bentuk penyakit yang kompleks, dengan bantuan terapi yang mencukupi, adalah mungkin untuk mencapai pengampunan jangka panjang sebanyak 50%.

    Rawatan melibatkan pemberian ubat antiepilepsi sepanjang hayat.

    Dalam kes yang sangat teruk, lakukan campur tangan pembedahan. Rawatan pembedahan ditunjukkan untuk ketahanan terhadap antikonvulsan dan kejang yang sering berulang; dalam 80% kes, kekerapan kejang menurun hingga 5% pada tahun pertama selepas pembedahan.

    Sekiranya bentuk yang diperoleh, semuanya bergantung kepada penyebab patologi. Sekiranya tidak ada kerosakan organik yang luas pada sel, setelah menghilangkan faktor yang memprovokasi, serangan akan hilang.

    Adakah mungkin untuk mengelakkan penyakit ini

    Pencegahan bentuk penyakit yang diperoleh adalah untuk mengelakkan situasi yang boleh membahayakan otak:

    • rawatan jangkitan;
    • penolakan alkohol, dadah;
    • pencegahan kecederaan, keracunan;
    • mengelakkan tekanan;
    • pencegahan aterosklerosis.

    Tidak mungkin untuk mencegah munculnya epilepsi idiopatik kerana sifat keturunannya.

    Semasa mengandung, seorang wanita harus meninggalkan tabiat buruk, memantau pemakanan, mengikuti cadangan doktor agar hipoksia pada anak tidak berkembang.

    Diagnosis epilepsi bukan hukuman, tetapi cara hidup..

    Perubatan moden mempunyai kaedah kawalan penyakit yang dapat mencegah kejang..

    Pesakit yang mengikuti cadangan doktor dapat menjalani gaya hidup normal, bekerja, melakukan apa yang mereka sukai.

    Sekiranya tidak diketahui sama ada epilepsi diwarisi dalam kes ini atau tidak, anda perlu berjumpa doktor. Kajian khas ditetapkan menggunakan MRI dan ECG. Sekiranya penyebabnya dikenal pasti, misalnya, kecederaan otak, maka kita tidak membicarakan keturunan, yang bermaksud bahawa penyakit ini dapat diatasi, walaupun agak sukar.

    Cara mengatasi penyakit berbahaya atau sama ada epilepsi diwarisi?

    Semasa merancang anak, banyak pasangan yang menghidap penyakit epilepsi dalam keluarga mereka mengemukakan soalan penting - adakah epilepsi diwarisi? Tidak kurang pentingnya perkara ini adalah saat berikut - sama ada penyakit ini diperoleh atau kongenital.

    Sekiranya kejang epilepsi bermula selepas kelahiran kerana kecederaan dan penyakit lain, mereka tidak akan diwarisi. Epilepsi boleh berlaku sebagai akibat trauma kelahiran, tetapi kemudian penyakit ini juga akan dianggap telah dijangkiti.

    Jenis penyakit

    Bentuk epilepsi yang berbeza mempunyai sebab yang berbeza. Antaranya adalah keturunan dan lain-lain, seperti:

    • jangkitan
    • keracunan;
    • penyalahgunaan alkohol dll.

    Bentuk kejang epilepsi dibahagikan kepada manifestasi alam yang sederhana dan kompleks, serta sebahagian dan umum (relatif dengan penyetempatan di otak).

    Bentuk simptomatik

    Merujuk kepada diperoleh. Jenis penyakit ini juga disebut sekunder. Faktor yang mendorong:

    • strok;
    • osteochondrosis;
    • kecederaan
    • gangguan mental.

    Kejayaan rawatan bentuk epilepsi ini secara langsung berkaitan dengan penghapusan penyebab penyakit ini. Kecacatan otak didiagnosis, disebabkan oleh jenis penyakit ini, menggunakan MRI. Bentuk kejang epilepsi ini tidak diwarisi..

    Bentuk genuidal

    Ini adalah epilepsi utama, yang merupakan penyakit bebas. Punca penyakit tidak difahami sepenuhnya. Dalam kes ini, tidak ada kerosakan otak, seperti jenis penyakit simtomatik. Epilepsi seperti itu diwarisi, tetapi mekanisme prosesnya sedang dikaji..

    Bagaimana jenis ini diwarisi:

    Menurut gen yang dominan (ditularkan melalui satu generasi kepada orang yang sama jantina, misalnya, nenek - cucu, datuk - cucu).

    Perlu diperhatikan bahawa dalam kes ini seseorang hanya boleh menjadi pembawa, dan penyakit ini tidak akan tersebar. Jenis penyakit ini berkembang lebih kerap pada masa kanak-kanak.

    Oleh gen resesif (sindrom Gastaut). Ia diwarisi (jalan ibu-anak, jalan ayah-anak).

    Dalam kes ini, setiap ibu bapa harus mempunyai gen untuk penyakit ini, tetapi mungkin tidak muncul. Mendapat penyakit dengan cara ini agak sukar.

    Kejadian epilepsi primer bukan hanya boleh menyebabkan keturunan: penyakit neurologi, pengambilan bahan alkohol yang berlebihan, keracunan dengan bahan toksik. Selalunya, ia berlaku pada kanak-kanak dan boleh berlalu pada usia dini..

    Bentuk kriptogenik

    Ini adalah bentuk epilepsi yang paling biasa. Tetapi penyebabnya belum dapat dikenal pasti. Penyakit jenis ini didiagnosis apabila penyakit ini tidak mempunyai sebab yang tepat atau sindromnya tidak sesuai dengan bentuk apa pun. Epilepsi kriptogenik merujuk kepada diagnosis perantaraan.

    Adakah epilepsi dapat disembuhkan sepenuhnya?

    Sehingga kini, penyakit ini tidak dapat diubati. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda sama sekali tidak perlu menjalani rawatan. Pendekatan bersepadu untuk terapi dapat mengurangkan kejang atau mengurangkannya.

    Gejala Epilepsi

    Sebelum serangan, seseorang biasanya berasa pening ringan. Tempoh ini disebut aura, hanya orangnya yang mengingatnya setelah disita. Halusinasi visual dan pendengaran mungkin ada. Tahap seterusnya adalah kehilangan kesedaran, kejang sering timbul, yang sangat sukar bagi seseorang untuk dikawal. Kejang epilepsi biasanya berlangsung beberapa minit.

    Bentuk epilepsi kejang diketahui, dan juga status epilepsi - keadaan apabila kejang berlaku pada seseorang yang tidak sembuh.

    Kejang mioklonik juga sering berkembang dengan latar belakang penyakit ini. Mereka adalah kontraksi otot yang tidak disengajakan, mereka tiba-tiba dan berumur pendek.

    Walau bagaimanapun, penyebab serangan tersebut bukan sahaja epilepsi, tetapi juga faktor lain yang mempengaruhi kerosakan otak.

    Diagnosis penyakit

    Penting bagi doktor adalah pengetahuan mengenai sejarah pesakit. Bagaimanapun, penyakit ini menampakkan diri pada setiap orang dengan cara yang berbeza. Bukan hanya pesakit, tetapi juga saudara-mara, saudara-mara turut serta dalam pengumpulan maklumat. Biasanya, doktor mengemukakan soalan berikut:

    • adakah terdapat penyakit dalam keluarga?
    • bagaimana dan kapan serangan pertama?
    • bagaimana pesakit merasakan serangan semakin hampir?
    • adakah kejang menyertai kejang, kekejangan?
    • Adakah pesakit merasakan pengurangan anggota badan?
    • apa perasaan pesakit selepas serangan dan adakah dia ingat apa yang berlaku?

    Pendekatan serupa akan menunjukkan nuansa dalam rawatan penyakit ini.

    Warisan

    Epilepsi dan keturunan dikaitkan dalam 50 peratus kes. Seorang ahli genetik terlibat dalam diagnosis penyakit, yang harus dirujuk sekiranya ada keraguan mengenai keturunan penyakit ini.

    Cara menentukan sama ada epilepsi yang diwarisi atau tidak?

    Apabila seseorang yang mempunyai penyakit yang sudah membuatnya bimbang pergi ke doktor, tujuan doktor adalah untuk menentukan jenis serangan epilepsi kongenital atau yang diperoleh. Untuk ini, imbasan CT, MRI dilakukan. Cedera otak yang dikesan menunjukkan, misalnya, bahawa penyakit ini kemungkinan besar dijangkiti dan dapat disembuhkan..

    Penularan gen epilepsi berlaku secara turun-temurun. Tetapi hakikat peralihan gen tidak bermaksud bahawa generasi akan datang akan sakit. Perkara penting adalah bahawa gen penyakit mungkin tidak muncul jika tidak ada keadaan yang sesuai. Yaitu, kejadian dalam kehidupan seseorang adalah faktor yang menyebabkan kejang. Ia mungkin:

    • kecederaan otak trauma;
    • patologi otak dan sistem saraf.

    Juga, gen penyakit epilepsi boleh berlaku beberapa generasi kemudian. Anak yang sakit dapat dilahirkan oleh ibu bapa yang sihat sepenuhnya.

    Sekiranya bayi mempunyai penyakit (biasanya bentuk simptomatik didiagnosis), perlu menjalani pemeriksaan menyeluruh, lulus ujian yang diperlukan. Rawatan yang betul dapat mengurangkan risiko kanak-kanak jatuh sakit dan penyakitnya semakin meningkat..

    Antara epilepsi kanak-kanak dikongsi:

    • bayi (1 tahun hidup);
    • umur kanak-kanak (sehingga 6 tahun);
    • belia (12-14 tahun).

    Kejang epilepsi berlaku pada kanak-kanak dengan cara yang berbeza. Ada yang menderita pertuturan, sementara yang lain memperburuk ingatan. Tetapi fakta yang tidak dapat dipertikaikan adalah bahawa kemudian penyakit ini diturunkan, semakin sukar untuk dirawat.

    Adakah epilepsi disebarkan dari ibu ke anak

    Telah diketahui bahawa penyakit ini lebih sering disebarkan dari ayah ke anak daripada ibu. Maksudnya, pada bahagian lelaki, penyakit ini diwarisi lebih kerap daripada pada wanita. Tetapi dia juga berpindah dari ibu ke anak perempuan atau anak lelaki. Penyakit yang disebarkan dari ibu lebih berbahaya.

    Masalah kontroversi mengenai keturunan penyakit ini adalah:

    1. Tidak mungkin untuk mengetahui bagaimana dan kapan penyakit itu akan terserlah, pada usia berapa. Dan juga mengapa anak itu mungkin tidak mengalami epilepsi walaupun kedua ibu bapa mereka sakit.
    2. Sebab-sebab sifat sementara dari penyitaan sawan tidak jelas (pada beberapa orang ia kerap berlaku, pada yang lain selepas kejutan serius).
    3. Ia tidak dikaji mengapa sifat manifestasi pada orang berbeza (seseorang boleh menderita epilepsi pada kaki, dan seseorang menderita sawan).
    4. Tidak jelas mengapa penyakit ini dapat menampakkan dirinya hanya beberapa tahun selepas kelahiran..

    Meramalkan perkembangan penyakit ini sangat sukar. Mungkin gen yang menyebabkan penyakit harus dipertimbangkan dalam kombinasi dengan beberapa jenis trauma atau jangkitan. Hari ini, sains tidak berhenti. Dalam masa terdekat, langkah baru akan diambil untuk mengkaji warisan penyakit ini..

    Adakah terdapat kecenderungan untuk penyakit ini

    Seseorang mungkin dilahirkan dengan kecenderungan penyakit ini. Saya boleh membincangkannya, seperti sawan demam (yang berlaku pada bayi pada suhu tinggi). Kanak-kanak seperti ini mempunyai risiko lebih tinggi terkena epilepsi daripada yang lain (yang telah dilewati oleh kekejangan).

    Bolehkah saya dijangkiti epilepsi

    Penyakit boleh menjadi kongenital dan diperoleh, tetapi anda tidak boleh dijangkiti penyakit itu (kerana ini adalah penyakit tidak berjangkit). Jadi, dari suami ke isteri dia tidak akan disebarkan, tetapi mungkin bagi anak-anak.

    Perkembangan epilepsi pada orang yang sihat

    Harus diingat bahawa tidak ada yang selamat dari epilepsi. Tetapi lebih kerap daripada orang dewasa, tetapi kanak-kanak atau orang tua jatuh sakit dengannya. Kejadian kanak-kanak dan remaja adalah 1 peratus. Pada orang tua, sawan epilepsi sering merupakan akibat penyakit vaskular atau strok..

    Dengan perkembangan penyakit ini, faktor yang memprovokasi sangat penting. Dengan diagnosis dan penghapusan yang betul, adalah mungkin untuk meminimumkan manifestasi penyakit ini. Memilih doktor yang kompeten semasa terapi adalah sangat penting.

    Keturunan meninggalkan kita bukan hanya kemampuan intelektual atau kecantikan, tetapi juga penyakit. Sifat kejang epilepsi, cara tubuh melawannya masih ditentukan oleh keturunan. Faktor penting bersama keturunan adalah penyebab luaran, sikap pesakit terhadap penyakit ini.

    Penyakit epilepsi menyebabkan banyak masalah kepada pesakit. Kejang mengubah kehidupan dan mempengaruhi keperibadian. Tetapi penting untuk tidak berputus asa. Pemeriksaan dan rawatan yang tepat pada masanya akan membantu menyelamatkan seseorang, memberikan banyak momen hidup yang indah.

    Adakah epilepsi diwarisi?

    Apa yang perlu dilakukan sekiranya epilepsi menampakkan diri? Adakah penyakit ini diwarisi dan apakah prognosis untuk pemulihan? Penyakit ini mempengaruhi otak dan diprovokasi oleh kedua-dua sebab luaran dan faktor keturunan..

    Hampir mustahil untuk meramalkan kekerapan dan intensiti kejang, kerana pakar neurologi belum menetapkan semua prasyarat yang menyebabkan kejang..

    Epilepsi boleh berlaku tanpa mengira jantina dan bangsa, usia dan kesihatan umum.

    Dengan kawalan yang tepat, penyakit itu sendiri tidak dianggap mematikan, tetapi pesakit mungkin mati secara tidak sengaja - menerima kecederaan yang tidak sesuai, lemas dalam air liur atau muntah. Menurut statistik, 2 dari 100 orang menderita penyakit (bentuk epilepsi kongenital atau diperolehi).

    Jenis penyakit

    Klasifikasi epilepsi bergantung kepada penyitaan dan faktor provokatif:

    • Kejang idiopatik dan simptomatik dianggap sebagai epilepsi primer dan sekunder..
    • Dengan penyetempatan, spesies dibahagikan kepada epilepsi cerebellum, korteks (termasuk bentuk bayi rolandik) dan batang. Dan juga di dalam, yang melibatkan proses patologi hanya salah satu hemisfera serebrum.
    • Bergantung pada kehadiran kejang biasa, dengan atau tanpa sawan. Sebagai contoh, pada masa bayi, kejang epilepsi hampir tidak dapat dibezakan, satu-satunya momen yang mencurigakan adalah bahawa kanak-kanak itu lebih berubah-ubah dan menangis.
    • Serangan umum. Ini termasuk epilepsi Jackson paretic, dengan ciri pengsan, kehilangan kawalan terhadap tindakan, kehilangan ingatan. Penyebabnya adalah proses yang mempengaruhi bahagian otak yang dalam. Dalam beberapa bentuk umum, penurunan yang disebabkan oleh aton otot mungkin tidak dapat dilihat, kerana nada tetap tidak berubah. Kejatuhan adalah tipikal bentuk tonik-klonik yang menyebabkan kejang. Perbezaan antara epilepsi Jacksonian adalah bahawa paresis anggota badan berlaku, dan sendi tidak memanjang.
    • Kejang separa diperhatikan dalam 80% kes. Mereka timbul akibat kerosakan pada bahagian otak tertentu. Pesakit sering sedar, tetapi tidak dapat mengawal pergerakan anggota badan dan kepala. Kadang-kadang mereka kehilangan kesedaran atau memutuskan hubungan dengan dunia luar, semasa berada di luar sinkop.
    • Keadaan ketidakhadiran (ciri masa kanak-kanak dan remaja) - dengan tatapan khas. Selalunya disertai dengan pengecutan otot yang tidak disengajakan..

    Amalan perubatan mengetahui banyak kes paradoks, misalnya, kejang separa kompleks menyebabkan fakta bahawa pesakit terus melakukan tindakan di mana serangan itu bermula - mengunyah, menelan, gestulasi.

    Jarang sekali, epilepsi dilengkapi dengan migrain, ketika semasa sawan pesakit secara sukarela bertindak balas terhadap cahaya terang atau suara kuat.

    Apakah perbezaan antara bentuk penyakit idiopatik

    Kejang idiopatik di tengah jumlah kes dianggap sebagai bentuk epilepsi yang paling biasa..

    IEG (epilepsi umum idiopatik) menempati kira-kira satu pertiga daripada semua keadaan yang didiagnosis.

    Patologi menyebabkan kemerosotan yang signifikan dalam fungsi bahagian tengah sistem saraf, yang menyebabkan kemerosotan dalam kualiti hidup dan penurunan tahap penyesuaian sosial.

    Mengikut jenis sawan, epilepsi idiopatik dikelaskan kepada:

    • keadaan abses;
    • sawan myoclonus;
    • kejang tonik-klonik umum.

    Bentuk idiopatik menunjukkan bahawa serangan diulang secara berterusan, tetapi tidak ada kerosakan struktur pada otak. Permulaan penyakit ini dapat dinilai oleh kompleks simptomatik, sekumpulan tanda gabungan, di antaranya abses, mioklonia dan, sebenarnya, kejang tonik-klonik sendiri mendominasi. EEG diperlukan untuk menjelaskan diagnosis..

    Sebahagian daripada gejala ciri mungkin pudar atau bertambah ketika pesakit bertambah tua. Oleh itu, gambaran klinikal epilepsi kanak-kanak berubah-ubah. Pada tahun 1989, klasifikasi ILAE dibuat, peringkat sindrom IHE, memungkinkan untuk mengasingkan bentuk penyakit:

    • kekejangan biasa (keluarga) dan jinak pada bayi baru lahir;
    • epilepsi kanak-kanak mioklonik;
    • epilepsi kanak-kanak yang bernanah;
    • abses remaja;
    • kejang remaja myoclonic;
    • sawan disebabkan oleh faktor provokatif tertentu;
    • epilepsi dengan kehadiran serangan kebangkitan umum;
    • kumpulan lain.

    Gejala sindrom bergantung pada jenis penyakit. Contohnya, abses dengan myoclonus kelopak mata disebut sindrom Jivons, sementara abses jenis myoclonic adalah sindrom Tassinari dan lain-lain.

    Seberapa besar kemungkinan pewarisan penyakit ini

    Didapati bahawa sekitar 8% kanak-kanak jatuh sakit dengan epilepsi, di antaranya 4% adalah saudara perempuan dan saudara lelaki dan 4% adalah keponakan dan keponakan mereka yang telah didiagnosis dengan epilepsi idiopatik.

    Epilepsi benar (genuinik), yang berdasarkan gangguan metabolik, pada 50% kanak-kanak yang sakit menunjukkan dirinya dalam pelbagai jenis penyimpangan dari norma.

    Demensia, perubahan keperibadian patologi, neuropati, gangguan mental.

    Secara berasingan, kita perlu membincangkan kesan keturunan terhadap penyakit ini..

    Telah terbukti bahawa keturunan mempengaruhi semakin lemah pesakit tua yang kejang bermula. Selain itu, kemungkinan mewarisi epilepsi semakin tinggi, lebih awal kejang pertama diperhatikan. Selalunya, anak-anak yang adik-beradik dan saudara-saudaranya meninggal pada bulan-bulan pertama kehidupan akibat serangan itu sendiri atau komplikasi yang disebabkan oleh mereka menderita epilepsi..

    Dengan beban keturunan keluarga, penyakit ini mulai menampakkan diri pada usia sekitar 4 tahun, dan jika tidak ada sejarah keluarga yang tidak baik - pada usia 13-15 tahun. Menjelaskan perjalanan pusaka, kita mesti mengatakan mengenai resesif yang berlaku.

    Adakah berbaloi untuk takut pada epilepsi keturunan

    Sebenarnya, persoalan kemungkinan mewarisi epilepsi dapat dijawab secara afirmatif, tetapi harus difahami bahawa tidak setiap bentuk kejang ditularkan dan tidak dalam 100% kes..

    Terdapat beberapa isu yang diperdebatkan. Contohnya, mengapa salah seorang anak mewarisi gen yang rosak, dan oleh lengkungan, dalam keadaan yang sama, benar-benar sihat?

    Mengapa sebilangan pesakit mengalami sawan epilepsi yang teruk, sementara yang lain tidak, sedangkan etiologi penyakitnya sama? Orang mungkin mengalami sawan tunggal yang tidak pernah berulang, dan sebaliknya, bukan sahaja boleh berulang, tetapi cukup kerap.

    Sebagai jawapan yang dapat diterima untuk soalan-soalan ini, doktor menganggap penyebab keturunan penularan epilepsi. Tetapi pada masa ini, bahkan jalan warisan yang jelas belum ditetapkan, belum lagi peranan kombinasi keturunan dan faktor kehidupan lain, seperti penyakit masa lalu dan kronik, persekitaran, dan psikotipe keperibadian.

    Epilepsi adalah penyakit yang tidak dapat diramalkan walaupun terdapat faktor keturunan. Tidak ada doktor yang mempunyai kemampuan untuk menentukan secara tepat sama ada gen epilepsi akan diturunkan ke generasi berikutnya dan pada tahap mana ia akan menampakkan diri.

    Dalam beberapa kes, pengaktifan keadaan yang menyakitkan dikaitkan dengan keadaan tambahan, misalnya, alkoholisme, kecederaan, penyakit berjangkit yang teruk.

    Sangat mungkin dalam masa terdekat, para saintis dapat memberikan jawapan yang pasti untuk persoalan keturunan epilepsi, tetapi buat masa ini - anda hanya dapat menangani kejang yang telah terwujud.

    Malangnya, penyakit ini tidak sembuh sepenuhnya, tetapi dikendalikan berkat terapi ubat. Tidak ada ujian khusus untuk menentukan keparahan keadaan pesakit, namun, diagnosis oleh EEG memungkinkan untuk melokalisasi fokus kerosakan otak.

    Adakah epilepsi selalu diwarisi?

    Ramai yang berminat dengan soalan: adakah epilepsi diwarisi? Minat seperti itu tidak menghairankan, kerana setiap orang ingin memiliki keluarga, anak-anak, dan mereka tertarik dengan kemungkinan menyebarkannya kepada anak-anak. Soalan ini juga menarik bagi orang-orang yang, melalui kekeluargaan, mempunyai, atau mempunyai, pesakit dengan penyakit ini.

    Jawapan untuk ini adalah: ya, ia disebarkan, tetapi tidak selalu dan tidak semua jenis patologi ini.

    Bagaimana perkembangan penyakit itu berlaku, dan jenisnya ada?

    Ini adalah patologi jenis neurologi, gejala utama dan paling mencolok adalah kejang epilepsi. Sebab kejadiannya adalah kecenderungan pesakit terhadap serangan. Ini disebabkan oleh pembuangan paroxysmal pada neuron pada orang yang paling terdedah kepada ini..

    Penyakit ini disifatkan oleh serangan kejang, yang dari semasa ke semasa nyata sebagai penyitaan. Selain itu, pesakit mengalami gangguan kesadaran dalam bentuk somnambulism, kesadaran gangguan senja. Secara beransur-ansur, pesakit mengalami demensia epilepsi dan perubahan keperibadian. Hanya dengan gejala-gejala ini kita dapat bercakap mengenai epilepsi.

    Sekiranya kita bercakap mengenai kejang epilepsi boleh guna, maka ini kemungkinan reaksi organisma terhadap beberapa faktor, dan sama sekali tidak menjadi patologi. Setelah menghapuskan punca kejadiannya, mereka melewati gejala ini, dan tidak diperhatikan.

    Tetapi kita berminat dengan soalan berikut: epilepsi, adakah penyakit keturunan? Jawapannya bergantung pada sebab perkembangannya, jadi kami akan menganalisis soalan ini dengan lebih terperinci.

    Bergantung pada penyebab berlakunya, penyakit ini terbahagi kepada 3 jenis:

    1. Bentuk simptomatik. Ia adalah patologi sekunder yang diperoleh. Iaitu, kejadiannya disebabkan oleh faktor luaran yang mempengaruhi tubuh, dan tidak bergantung pada perkembangan gen. Penyakit jenis ini tidak turun-temurun;
    2. Bentuk idiopatik. Semasa memeriksa otak, kerosakan atau pelanggaran strukturnya tidak dapat dikesan, oleh itu, mustahil untuk menentukan penyebab sebenar patologi. Selalunya penampilan penyakit ini dikesan pada orang yang mempunyai penyakit ini dalam keluarga pesakit, oleh itu, mungkin, bentuk idiopatiknya mungkin turun temurun. Walau bagaimanapun, mekanisme yang tepat untuk penularan penyakit ini oleh gen tidak diketahui;
    3. Bentuk kriptogenik. Perkembangan berlaku pada peringkat perkembangan janin. Punca kejadiannya tidak diketahui. Ini boleh menjadi faktor keturunan atau asas yang diperoleh, misalnya, mutasi gen. Dalam kebanyakan kes, penyebab timbulnya penyakit ini diketahui kemudian, setelah perkembangannya, dan sering kali alasan ini dapat diperoleh. Oleh itu, diagnosis epilepsi kriptogenik sering menjadi pertengahan sebelum diagnosis bersifat simptomatik, atau, jarang, bentuk patologi idiopatik.

    Oleh itu, seseorang dapat berbicara dengan yakin tentang keturunan penyakit hanya dalam bentuk bentuk penyakit idiopatik. Tetapi dalam kes ini, penularan penyakit mengikut keturunan mempunyai nuansa tersendiri.

    Adakah penularan keturunan selalu berlaku?

    Seseorang mungkin berfikir bahawa epilepsi yang diperoleh diwarisi, tetapi tidak. Dengan bentuk penyakit (simtomatik) yang diperoleh, sawan berlaku kerana pelanggaran sebahagian korteks serebrum, yang dimanifestasikan, sebagai peraturan, kerana kecederaan dari pelbagai asal.

    Gangguan ini tidak diingat pada tahap genetik, jadi anak-anak pesakit dengan pelbagai patologi simptomatik akan sihat.

    Hanya gen penyakit yang dapat ditularkan, yang, secara kebetulan, juga bukan prasyarat untuk mewujudkannya. Bagaimanapun, gen hanya menentukan kesediaan otak untuk aktiviti kejang, tetapi di sini faktor keturunan dan pemerolehan lain mesti diambil kira.

    Sering kali bahawa pesakit dengan pelbagai patologi idiopatik mempunyai anak yang sihat, dan manifestasi dapat muncul hanya pada generasi ketiga atau kelima, ketika semua faktor yang menyumbang kepada penampilannya.

    Pada masa yang sama, apabila kedua ibu bapa menjadi pembawa gen, kebarangkalian kejadiannya pada anak meningkat.

    Cara hidup, jenis psikologi seseorang, dan faktor luaran sangat penting untuk kemungkinan wujudnya penyakit. Untuk menjelaskan masalah keturunan, penting untuk menjalani diagnosis lengkap, berunding dengan pakar neurologi.

    Tetapi ini tidak akan memberikan jawapan lengkap mengenai kemungkinan pewarisan.

    Tetapi jadilah yang mungkin, anda tidak boleh putus asa, kerana tahap perubatan yang ada sekarang dapat menyembuhkan penyakit ini, atau, dalam kes yang melampau, menunda penampilannya.

    Bagaimana epilepsi diwarisi?

    Jenis dan bentuk

    Epilepsi simptomatik. Diperolehi atau sekunder. Ia dapat diperoleh kerana jangkitan jika keracunan otak, trauma pada tengkorak telah terjadi. Ini juga merangkumi strok, kadang-kadang osteochondrosis leher. Itulah, sebabnya adalah beberapa kerosakan tertentu.

    • Genuinnaya. Juga disebut primer atau idiopatik. Inilah jawapan untuk soalan - bagaimana epilepsi disebarkan. Ini adalah spesies keturunan..
    • Epilepsi kriptogenik. Disiasat setakat ini. Terdapat teori kejadiannya - gen bermutasi.

    Patologi dibahagikan kepada dua bentuk, tanpa mengira spesies:

    • Umum. Ia mempengaruhi bahagian otak atau keseluruhannya. Akibat serangan, seseorang kehilangan kesedaran, busa keluar dari mulutnya.
    • Fokus - hanya satu bahagian otak yang menderita. Mungkin tidak ada kekejangan di badan. Hanya di bahagian yang terjejas.

    Simptomatik

    Ia boleh muncul pada bila-bila masa, terutama ditunjukkan pada orang tua yang sangat muda atau sebaliknya. Ia disebabkan, selain daripada alasan di atas, oleh ketergantungan alkohol dan malformasi kongenital (bukan genetik). Ia merebak ke kawasan otak, atau ke seluruh badan.

    Genuinnaya

    Oleh kerana otak tidak mengalami kerosakan, sukar untuk mengenal pasti penyakitnya. Ini adalah epilepsi keturunan. Tetapi setakat ini belum jelas bagaimana proses pemindahan berjalan. Telah dinyatakan bahawa ibu bapa tidak selalu menyebarkan gen kepada anak-anak.

    Patologi mempunyai dua tanda:

    1. Yang dominan. Penyakit ini dipanggil Rolandic. Epilepsi ini diwarisi dari ayah, ibu hanya pembawa. Dalam kes ini, patologi muncul setiap 2 generasi..
    2. Perlu diterima. Epilepsi Mioklonik Remaja. Fenomena yang agak jarang berlaku. Ini mungkin muncul jika kedua ibu bapa mempunyai gen. Menjawab persoalan adakah epilepsi diwarisi. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak mempunyai patologi, dan ibu bapa tidak tahu mengapa. Menurut hasil tinjauan, ternyata mereka berdua adalah pembawa. Ia sering berlaku yang tidak disedari oleh ibu bapa.

    Bagaimana penyakit ini dikesan?

    Sekiranya tidak diketahui sama ada epilepsi diwarisi dalam kes ini atau tidak, anda perlu berjumpa doktor. Kajian khas ditetapkan menggunakan MRI dan ECG. Sekiranya penyebabnya dikenal pasti, misalnya, kecederaan otak, maka kita tidak membicarakan keturunan, yang bermaksud bahawa penyakit ini dapat diatasi, walaupun agak sukar.

    Pendapat doktor

    Epilepsi dan keturunan saling berkaitan, tetapi ada persoalan yang tidak dapat dijawab oleh sains moden. Sebagai contoh, kedua ibu bapa adalah pembawa, tetapi patologi tidak dikesan pada anak..

    Satu orang mengalami kekejangan dan kejang, sementara yang lain lebih ringan. Seseorang mengalami sawan secara spontan, dan yang lain - setiap tiga bulan.

    Seseorang telah mengalami sawan yang tidak lagi berulang, sementara yang lain mengalami berterusan.

    Tidak ada yang akan membuat ramalan mengenai patologi. Hanya ahli genetik yang dapat mengesannya. Penyakit ini tidak selalu menular. Urutan pewarisan ilmu tidak diketahui. Kemungkinan besar, gen digabungkan dengan faktor apa pun. Contohnya, dengan jangkitan atau trauma.

    Sains membuat penemuan baru. Mungkin dalam masa terdekat mekanisme pewarisan epilepsi akan disiasat dengan lebih terperinci. Perkara utama adalah berjumpa doktor dan memulakan memerangi patologi, jika seseorang tiba-tiba ditemui.

    Adakah epilepsi diwarisi dari ibu atau bapa kepada anak

    Bentuk penyakit idiopatik boleh diturunkan dari ayah ke anak. Penting untuk memahami semua nuansa pemindahan gen yang bertanggungjawab untuk perkembangan kejang kejang dan bagaimana gen ini dihantar.

    Bentuk idiopatik penyakit ini dapat diwarisi oleh sifat dominan (epilepsi rolandik) atau oleh sifat resesif (remaja).

    Epilepsi disebarkan mengikut ciri dominan, ini dilakukan melalui satu generasi dan hanya jika jantina keturunan bertepatan. Oleh itu, jika seorang wanita sakit, anak-anaknya tidak akan sakit epilepsi, tetapi anak perempuan akan menjadi pembawa gen.

    Kebarangkalian menyebarkan gen kepada cucu perempuan adalah tinggi, begitu juga perkembangan patologi ini pada generasi akan datang. Perlu diingat bahawa pemindahan gen berlaku hanya apabila jantina sama. Kehadiran gen tidak bererti perkembangan penyakit.

    Penyebaran berulang jarang berlaku. Dalam kes ini, patologi didiagnosis pada anak pada usia dini. Kebarangkalian pemindahan gen hanya wujud sekiranya bentuk penyakit remaja didiagnosis pada ibu dan bapa. Oleh kerana jenis penyakit ini sangat jarang berlaku, kebarangkalian penularan epilepsi secara pewarisan tidak tinggi.

    Dalam artikel ini kita akan mempertimbangkan penyakit neuropsikiatrik yang biasa - epilepsi.

    Serangan kemudian berlaku disebabkan oleh rangsangan, yang pada orang yang sihat tidak disedari, dan dalam keadaan epilepsi menyebabkan kejang. Perengsa adalah faktor psiko-emosi. Kurang tidur dan terlalu banyak kerja. Tekanan atau kilatan cahaya. Berpindah ke iklim yang berbeza.

    Epilepsi mempengaruhi 5% daripada jumlah populasi planet kita. Genetik percaya bahawa penyakit ini menular dari generasi ke generasi, tetapi tidak selalu dinyatakan dalam keturunan.

    Mekanisme pemindahan gen dari ibu bapa ke anak tidak ditentukan dan belum cukup dipelajari. Terdapat beberapa jenis penularan penyakit mengikut jenis gen. Dan keturunan tetap menjadi titik pertimbangan. Untuk memahami kemungkinan penularan penyakit ini kepada kanak-kanak, perlu memahami jenisnya dan sebab-sebab penampilannya.

    Kebarangkalian: epilepsi diwarisi:

    • dari bapa adalah 6%
    • 5% dari ibu.
    • sekiranya terdapat penyakit ini, kedua-dua bapa dan ibu mempunyai peluang 12% untuk menghidap epilepsi.

    Tetapi kemungkinan mempunyai bayi yang sihat adalah tinggi. Walaupun dengan gen, anda dapat menjalani kehidupan yang sihat..

    Kemungkinan berlakunya penyakit ini dipengaruhi oleh banyak faktor yang mendorong otak dan sistem saraf melakukan aktiviti kejang. Mempengaruhi gaya hidup kanak-kanak, keadaan psiko-emosinya. Dalam keadaan tertentu, gegaran (sesuatu yang akan mencetuskan perkembangan) penyakit mungkin berlaku..

    Gejala pertama kursus idiopatik berlaku pada usia 5-8 tahun atau semasa baligh. Pada penyakit primer, tidak berlaku perubahan pada zat otak. Hanya terdapat pelanggaran fungsi sel-sel sistem saraf dan aktiviti elektriknya. Diagnosis dan rawatan tepat pada masanya dalam tempoh ini dapat memberikan hasil yang paling positif. Kemungkinan penolakan ubat sepenuhnya.

    Baca Mengenai Pening