Utama Serangan jantung

Adakah ada orang yang ingat semuanya?

Terdapat pelanggaran seperti itu, yang disebut hipertimesia atau fenomena memori autobiografi yang luar biasa. Terdapat kira-kira 80 orang seperti itu. Contohnya ialah Rebecca Sherrok. Dia mengingat semuanya, bermula dari usia 2 minggu.

Nampaknya saya bahawa setiap orang mengingati segalanya.

Perkara lain ialah pengeluaran semula maklumat mempunyai batasan. Oleh itu, semua itu "disimpan" di "halaman belakang" memori. Dan seseorang hanya mengingati apa yang dia perlukan untuk kehidupan praktikal. Mekanisme ini melindungi otak daripada voltan berlebihan.

Terdapat kes yang sering berlaku ketika orang mengingati apa yang berlaku kepada mereka beberapa dekad yang lalu. Secara peribadi, saya sendiri telah menemui perkara ini. Saya secara tidak terduga mengingati satu kes dari zaman kanak-kanak (saya sudah bersara), dan ingatan ini berasal dari perkaitan dengan apa yang saya lihat dalam filem itu. Artinya, maklumat mengenai kemalangan selama lebih dari 50 tahun disimpan di bahagian belakang otak. Dan kisah serupa dari sebuah filem persatuan "menariknya" menjadi terang hari.

Di sini saya tidak bermaksud memori fenomenal sebagai kemampuan khas seseorang ketika dia mengingat maklumat yang tidak perlu atau cepat mengingatnya (nombor, nama, dll.). Saya rasa ini sama sekali berbeza. Hanya bakat khas (seperti bakat lain).

Seorang lelaki yang tidak dapat melupakan

Bob Petrell adalah orang yang unik. Dia ingat dengan terperinci terkecil setengah hari dalam hidupnya sendiri. Seorang penduduk Los Angeles yang berusia 58 tahun tidak pernah menulis telefon kerana dia tahu semuanya dengan hati dan dapat dengan mudah menamakan semua pemenang Anugerah Akademi sejak tahun 1971.

Bob mempunyai sindrom hipersimestik - dia mempunyai lebihan memori autobiografi. Perlu diingat bahawa hanya ada tiga orang seperti Mr Petrell di Bumi. Para saintis masih keliru di mana mereka mendapat kemampuan fenomenal ini dan mengapa ia muncul begitu jarang.

Petrell menemui hadiahnya yang luar biasa ketika dia masih di sekolah rendah. Menurut Bob, dia dapat menyelesaikan sebarang ujian tanpa melihat nota - dia ingat penjelasan guru dengan baik..

Walaupun begitu, orang Amerika tidak pernah mengiklankan kebolehannya yang unik, hanya saudara-mara dan rakan-rakan terdekatnya yang mengetahui tentang memori menakjubkan Bob. "Yang paling penting, saya ingat apa yang sangat saya minati, tidak kira sama ada acara sukan, tarikh bersejarah atau politik," kata Petrella.

Menurut lelaki itu, dia mengingat secara terperinci kira-kira separuh setiap bulan, bermula dari lima tahun, misalnya, perincian semua ulang tahun dan Malam Tahun Baru. Dan Bob dengan mudah menamakan semua orang yang memenangi Oscar sejak 1971, ketika pertama kali menyaksikan upacara itu, lapor Daily Mail.

Orang pertama yang mempunyai ingatan fenomenal, yang dipelajari oleh saintis, adalah rakan senegara Bob - Jill Price. Dia sekarang berumur 44 tahun. Menurut wanita itu, pada usia lapan tahun, sesuatu "diklik" di otaknya, dan dia mulai mengingat banyak perincian tentang apa yang sedang terjadi..

Pada usia 12 tahun, dia menyedari bahawa dia dapat menghasilkan kembali momen tahun-tahun yang lalu dengan tepat, dan, mulai tahun 1980, ingatannya menjadi hampir sempurna. Jill dapat mengingati semua yang berlaku padanya pada hari ini atau setiap hari sepanjang dia tinggal.

Anehnya, ini terdengar, tetapi otak orang Amerika tidak hanya menyimpan data mengenai peristiwa berprofil tinggi dan terkenal, tetapi juga maklumat mengenai apa yang dia lakukan, siapa yang dia temui dan apa yang dia katakan pada waktu tertentu pada setiap hari pada setiap tahun.

Tidak ada kenangan berkabut dan warna pudar di dunia Jill, setiap acara dipenuhi dengan perincian berair. Apabila dia bercakap tentang momen tertentu dalam hidupnya, dia selalu membincangkan hal-hal kecil yang tidak diingati oleh orang biasa.

Dalam bukunya, "Seorang Wanita yang Tidak Boleh Lupa," Jill menulis: "Seolah-olah seseorang, mulai dari masa kecil anda, membuat penggambaran setiap hari dalam hidup anda menggunakan kamera video, hari demi hari, untuk dirakam dalam DVD. Dan sekarang anda duduk di dalam bilik dan menonton video-video ini yang dimainkan secara rawak oleh pemain ".

Sebilangan besar daripada kita dapat menggambarkan kehidupan kita secara ringkas, tidak termasuk dari keterangan saat-saat yang menyebabkan kesakitan teruk atau kelihatan tidak relevan. Kita dibentuk oleh peristiwa dari masa lalu kita, dan kenangan memberi kita rasa diri kita. Terdapat perbezaan yang signifikan antara kemampuan mengingat dan ketidakmampuan untuk melupakan.

Jill tidak dapat mengedit ingatannya, jadi semua peristiwa yang menyakitkan dan tidak menyenangkan di masa lalu, seindah seolah-olah baru saja berlaku.

Ahli neurologi James McGoff dari Pusat Kajian Neurobiologi dan Memori di University of California di Erwin, yang mengabdikan 50 tahun hidupnya untuk mengkaji misteri otak manusia, dan rakannya Larry Cahill, dalam laporan bersama mereka, The Case of Unusual Autobiographical Memory, cuba menjelaskan mengapa memori Jill adalah salah satu yang terbaik.

Menurut mereka, terdapat sebilangan besar jenis memori dan banyak teka-teki mereka belum dapat diselesaikan, dan oleh itu sains neurobiologi, yang mengkaji bagaimana otak berfungsi dan proses apa yang berlaku di dalamnya, sangat kompleks dan menarik..

McGoff, yang mengkaji kemampuan memori fenomenal Jill Price selama lima tahun, mengatakan bahawa mungkin alasannya terletak pada pengalaman emosi yang jelas yang dialami oleh seorang wanita semasa peristiwa tertentu. Telah diketahui bahawa pengalaman hidup meninggalkan jejak peristiwa yang lebih dalam dalam ingatan. Memandangkan Jill menyimpan buku harian selama 32 tahun terakhir, ingatannya yang unik mungkin menjadi kemahiran yang dikembangkan selama bertahun-tahun, dan bukan semacam kuasa besar yang diperoleh ketika lahir..

Benamkan "Pravda.Ru" dalam aliran maklumat anda jika anda ingin menerima komen dan berita operasi:

Tambahkan Pravda.Ru ke sumber anda di Yandex.News atau News.Google

Kami juga akan gembira melihat anda di komuniti kami di VKontakte, Facebook, Twitter, Odnoklassniki.

Apa nama penyakit di mana anda lupa semuanya

Sebilangan besar maklumat yang harus diproses dan disimpan setiap hari memerlukan memori yang dikembangkan dengan baik. Sekiranya penyakit berlaku ketika seseorang melupakan segalanya, maka dia mempunyai banyak masalah. Kerana dia, pekerjaan tidak hanya menderita, tetapi juga kehidupan sehari-hari di dalam rumah. Melupakan maklumat penting secara berterusan boleh mempengaruhi hubungan dengan orang. Oleh itu, penyakit seperti ini harus diberi perhatian khusus..

Penyakit

Multiple sclerosis biasanya difahami sebagai penyakit yang menyebabkan masalah pada seseorang dengan menyimpan maklumat. Selalunya ia dikaitkan dengan orang tua, tetapi ia boleh berlaku walaupun di bawah umur. Nama penyakit ini disebabkan oleh fakta bahawa seseorang mempunyai beberapa fokus yang tersebar, di mana terdapat kecederaan yang memprovokasi pelupa seperti itu.

Dengan sklerosis, keradangan berkembang di sistem saraf pusat, selepas itu tubuh mula bertarung dengan dirinya sendiri, memusnahkan myelin yang membentuk sel-sel otak dan saraf tunjang. Akibatnya, ingatan secara beransur-ansur merosot, dan serat saraf mulai mati. Selalunya, penyakit ini tidak menjelma untuk waktu yang lama, dan kemudian gejala-gejalanya mula muncul secara tiba-tiba. Terdapat kerap dan tempoh pengampunan, apabila untuk beberapa waktu keadaan pesakit bertambah baik.

Doktor membezakan beberapa jenis sklerosis:

  • sindrom terpencil secara klinikal - manifestasi utama penyakit ini;
  • remitting - ada penggantian remisi dan kekambuhan;
  • progresif sekunder - kemerosotan ingatan terus meningkat, kemerosotan lemah;
  • remittingly progresif - remisi bergantian dengan kekambuhan yang cerah;
  • progresif utama - penyakit ini berkembang secara berterusan tanpa pengurangan.

Penyakit di mana anda melupakan semuanya boleh menjadi jinak atau ganas. Dalam kes pertama, perkembangan sklerosis yang ketara tidak diperhatikan selama 15 tahun. Pada yang kedua, ia berkembang dan membawa kepada keadaan yang serius dalam 3 tahun.

Penyakit lain juga boleh menyebabkan masalah ingatan. Yang paling biasa adalah: Alzheimer, Parkinson, amnesia atau demensia.

Sebab, tanda

Usia tua tidak boleh disebut sebagai penyebab perkembangan sklerosis walaupun pada orang tua. Ia berkembang dengan gangguan genetik, persekitaran yang tidak baik, tabiat buruk, kekurangan zat makanan atau tekanan mental yang meningkat. Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit berjangkit atau kekurangan vitamin D pada seorang kanak-kanak dapat memprovokasi keadaan. Menghadapi penyakit lebih kerap daripada wanita.

Gejala mungkin berbeza. Itu semua bergantung pada di mana sebenarnya gangguan di otak berlaku. Sekiranya seseorang kerap melupakan keesokan harinya apa yang berlaku semalam, maka ini sudah boleh dianggap sebagai tanda sklerosis. Gejala lain mungkin muncul..

Tanda-tanda sklerosis sekunder:

  • kelemahan otot;
  • keletihan;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • kebas anggota badan;
  • Pening
  • masalah koordinasi;
  • pelanggaran kencing;
  • mati pucuk;
  • sawan epilepsi.

Dengan perkembangan penyakit ini, semua gejala menjadi lebih jelas. Selalunya, masalah dengan pertuturan, penurunan kekuatan fizikal, penurunan kepekaan kulit, kemerosotan kecerdasan, dan inkontinensia urin dan tinja ditambahkan pada mereka. Pesakit boleh duduk dengan wajah yang tidak mengekspresikan emosi, dan tidak menunjukkan minat pada orang lain, walaupun seseorang memanggilnya.

Dalam kebanyakan kes, sklerosis terhad kepada gangguan ingatan sederhana, digabungkan dengan keletihan dan pening berkala. Ada juga yang tidak mementingkan perkara ini, tanpa memikirkan untuk berjumpa doktor.

Prognosis, terapi

Penyakit yang tidak menyenangkan seperti itu, apabila anda tidak ingat apa-apa dari semalam, menimbulkan banyak masalah. Lebih-lebih lagi, prognosis bagi kebanyakan pesakit mengecewakan. Sekiranya sklerosis berkembang dengan cepat atau tidak dirawat, maka setelah beberapa tahun ada risiko besar menjadi cacat, kerana tidak akan ada kemungkinan untuk bergerak secara bebas, dan beberapa organ akan berhenti berfungsi secara normal.

Mungkin perkembangan demensia, yang membawa kepada demensia. Dengan pengesanan penyakit yang tepat pada masanya, yang akan segera dilengkapi dengan terapi berkualiti tinggi, ada kemungkinan untuk memindahkannya ke tahap ringan dengan pengampunan yang berpanjangan. Walaupun begitu, akan ada risiko bahawa penyakit ini akan mulai berkembang dengan cepat dalam beberapa tahun.

Keseluruhan intipati rawatan sklerosis adalah untuk mengurangkan kecerahan gejala dan memanjangkan tempoh pengampunan. Ini menghilangkan permulaan kecacatan, mengekalkan kemampuan bekerja, dan juga mengelakkan kerosakan otak yang serius. Untuk ini, metilprednisolon yang berkaitan dengan kortikosteroid digunakan..

Untuk mengurangkan risiko kesan sampingan, diet khas juga diresepkan, yang memerlukan pengambilan sejumlah besar makanan, yang kaya dengan kalium. Terapi seperti itu dilarang untuk darah tinggi, diabetes, batuk kering, jangkitan dan bisul. Imunomodulator atau prosedur pembersihan darah juga boleh ditetapkan..

Tidak kurang pentingnya adalah penggunaan ubat-ubatan yang bertujuan menghilangkan gejala utama penyakit ini, dan pemberian bantuan psikologi. Untuk yang terakhir, doktor sangat mengesyorkan menghubungi ahli psikologi profesional. Dalam beberapa kes, pemulihan fizikal tambahan diperlukan. Ia perlu untuk mengembalikan prestasi anggota badan, meningkatkan kemahiran motor halus dan menormalkan koordinasi.

Semua orang tahu betapa bergurau mereka memanggil orang yang melupakan segalanya. Sebenarnya, dia mungkin menghadapi masalah kesihatan yang serius yang memerlukan campur tangan wajib doktor. Oleh itu, anda harus memberi perhatian kepada orang yang anda sayangi.

Pemulihan sepenuhnya dengan perkembangan sklerosis tidak perlu ditunggu. Walaupun begitu, setiap orang mempunyai peluang untuk menekan penyakit ini, menerjemahkannya ke keadaan lemah, yang dicirikan oleh pengampunan yang berpanjangan. Anda hanya perlu menangani rawatan anda dan mengikuti semua cadangan doktor anda.

Bagaimana rasanya hidup jika anda mengingat SEGALANYA, bahkan saat kelahiran anda? Kisah sebenar orang-orang ini akan membuat anda berfikir

Mereka mengingati hari-hari pertama dalam hidup mereka, tetapi sering kehilangan perkara-perkara kecil. Ada yang menganggap memori super mereka sebagai hadiah, yang lain sebagai kutukan, sementara yang lain tidak melihat sesuatu yang istimewa di dalamnya. Tetapi tidak ada seorang pun, bahkan saintis Amerika - dan mereka telah menangani perkara ini dengan teliti - masih tidak dapat menjelaskan bagaimana kemampuan untuk mengingat semuanya timbul. Hanya diketahui bahawa otak orang dengan sindrom memori autobiografi tepat - hipertimezia sedikit berbeza dari segi bentuknya. Di samping itu, banyak "mnemonik" ternyata menjadi pengumpul tangan kiri dan gemar dengan pelbagai perkara - program teater, filem lama... Dan mereka juga senang membincangkan apa yang mereka ingat.

Brad Williams: "Saya selalu menjadi benar, dan ini tidak menambah populariti!"

Kira-kira pada mana-mana hari dalam 53 tahun yang lalu, saya dapat mengatakan dengan pasti di mana saya berada, apa yang disiarkan dalam berita dan hari apa dalam seminggu. Dan dari usia empat tahun. Saya tidak mempunyai kaedah, dan saya tidak bergantung pada mnemonics. Menjawab persoalan mengenai apa yang berlaku sepuluh tahun yang lalu semudah saya mengingat apa yang saya makan untuk sarapan.

Sebagai seorang kanak-kanak, saya tidak memahami perkara yang tidak biasa dalam hal ini, saya fikir semua orang boleh melakukannya. Buat pertama kalinya saya mengaitkan tarikh dan ingatan pada ulang tahun keempat saya. Dan sejak itu, jika saya ingin mengingat hari apa peristiwa itu berlaku, saya membayangkan kalendar tahun ini secara mental dan membayangkannya dalam khayalan saya. Saya adalah anak yang sudah maju - saya sudah dapat membaca pada usia dua tahun - tetapi ketika itu tidak ada program untuk kanak-kanak berbakat, dan saya belajar di sekolah biasa.

Tetapi saya tidak mempunyai perasaan bahawa otak penuh dengan maklumat. Saya belajar menyimpan maklumat dengan kemas. Apabila saya mengingati sesuatu yang menyedihkan, saya melakukan perkara yang sama seperti orang lain - saya cuba terganggu. Saya teringat hari ketika datuk saya meninggal - 29 April 1968 - dan kesedihan yang saya rasakan pada malam kematiannya, ketika kami datang ke hospitalnya. Tetapi saya juga ingat bahawa tayangan perdana muzikal "Hair" berlangsung di Broadway pada hari yang sama, dan kenangan ini muncul di kepala saya pada masa yang sama. Sekarang saya mempunyai program radio saya sendiri yang disebut "Who on on Brad", di mana pendengar boleh menelefon dan bertanya kepada saya mengenai apa-apa hari.

Ia berlaku bahawa orang terganggu. Nampaknya mereka terlalu banyak memakai ingatan saya. Saya berusaha untuk tidak menimbulkan perselisihan, kerana saya selalu menjadi benar, dan ini tidak menambah populariti. Dan apabila orang tersilap fakta, saya tidak tergesa-gesa untuk membetulkannya. Bukan saya tahu semuanya. Saya tidak terkalahkan dalam hal fakta yang berkaitan langsung dengan saya, atau mengenai peristiwa yang saya pelajari dari berita tersebut. Tetapi cukup mudah untuk menangkap saya jika anda bertanya tentang sesuatu yang tidak menarik minat saya. Walaupun mempunyai memori yang luar biasa, saya sering kehilangan kunci. Saya tidak dapat menjumpainya, tetapi, tidak seperti yang lain, saya dapat mengingat dengan tepat hari apa ia berlaku.

Harga Jill: "Saya fikir ia adalah kutukan!"

Saya ingat setiap hari dalam seminggu, bermula pada tahun 1980: apa yang saya lakukan, dengan siapa dan di mana saya berada pada setiap hari ini. Peristiwa dua puluh hari yang lalu diingati dengan mudah seperti dua hari, tetapi ia berlaku tanpa sedar. Pada hari apa polis Los Angeles memukul pemandu teksi Rodney King? Ahad, 3 Mac 1991. Apa yang berlaku pada 16 Ogos 1977? Elvis Presley meninggal di bilik mandi harta tanah Graceland. Hari itu hari Selasa. Bilakah Bing Crosby mati? Pada hari Jumaat, 14 Oktober 1977, di padang golf di Sepanyol. Saya mendengarnya di radio di dalam kereta ibu saya ketika dia membawa saya ke sesi latihan bola sepak..

Seolah-olah seseorang, sejak kecil, menjalani penggambaran setiap hari dalam hidup anda menggunakan kamera video. Dan sekarang anda sedang duduk di dalam bilik dan menonton video-video ini, yang dimainkan oleh pemain secara rawak. Seolah-olah saya melihat layar terbelah dua: hadiahnya tercermin di bahagian kirinya, dan aliran ingatan berterusan dipantulkan di bahagian kanan, dan masing-masing disebabkan oleh beberapa perincian pada masa sekarang.

Sekiranya kita membicarakan peristiwa yang tidak berkaitan dengan kehidupan saya sendiri, maka saya mengingatnya tidak lebih baik daripada orang lain. Sekolah adalah penyeksaan bagi saya - saya tidak ingat fakta dan angka, kerana mereka tidak ada kena mengena dengan saya. Saya sangat merindui tahun 70-an, dan saya teringat semua siri yang saya tonton ketika itu, tetapi saya tidak dapat menghasilkan semula, misalnya, sekumpulan nombor rawak yang dipanggil oleh saya sebagai orang luar.

Setiap kali saya melihat tarikh di TV atau di tempat lain secara tidak sengaja, saya secara automatik ingat di mana saya berada pada hari itu, apa yang saya lakukan. Saya tidak dapat mengawal arus ingatan yang tidak berkesudahan ini, meletihkan saya. Ramai yang mengatakan bahawa ia adalah hadiah, tetapi saya menganggapnya sebagai kutukan. Setiap hari saya melalui kepala saya sepanjang hidup saya dan ini hanya membuatkan saya gila!

Rebecca Sherrock: "Hari pertama dalam hidup saya yang saya ingat dengan jelas adalah yang ke-12!"

Ibu bapa saya membawa saya ke sebuah kereta dan meletakkan saya di tempat duduk pemandu depan (itu adalah idea ayah saya) untuk mengambil gambar. Saya adalah bayi yang baru lahir, dan saya ingin tahu di mana saya berada dan apa yang mengelilingi saya. Saya ingat kesan pertama saya mengenai penutup dan stereng... Walaupun pada usia ini saya masih tidak mempunyai keinginan untuk bangun dan meneroka objek menarik.

Hari pertama dalam hidup saya, yang saya ingat dengan jelas, adalah hari ke-12. Pada tahun 2014, saya secara tidak sengaja menemui sebuah artikel di sebuah surat khabar yang pengarangnya mendakwa bahawa seseorang tidak dapat mengingati peristiwa yang menimpanya sehingga berusia 4 tahun. Saya kemudian berfikir: "Omong kosong!" Sekarang saya menulis sebuah buku mengenai kehidupan saya dan, anda tahu, bab yang menceritakan tentang saya sehingga usia empat tahun ternyata sangat luas!

Ketika saya berusia satu setengah tahun, saya mula bermimpi. Pada usia ini, saya masih tidak memahami apa itu mimpi, dan nampaknya saya benar-benar melakukan perjalanan setiap malam. Oleh itu, saya sangat mahu ibu saya berada berhampiran saya pada waktu malam. Sejurus ulang tahun kedua saya, adik perempuan saya Jessica dilahirkan. Saya tidak faham apa itu saudari, tetapi saya sangat berminat bermain kereta api.

Saya tahu bahawa hanya ada 60 atau 80 orang yang mempunyai memori autobiografi fenomenal di planet ini. Kita tidak dapat melupakan sesuatu dari masa lalu kita. Dan saya selalu mengalami (secara emosional) masa lalu saya dengan terperinci. Tetapi orang yang tidak termasuk dalam jumlah ini juga mengingati beberapa peristiwa penting dalam hidup mereka hingga 4 tahun, sama ada kelahiran saudara atau saudari, atau ulang tahun awal atau perayaan Tahun Baru.

Bob Petrell: "Nombor telefon di kepala saya lebih baik disimpan daripada di telefon bimbit!"

Yang paling penting, saya ingat apa yang menarik minat saya, tidak kira ia adalah acara sukan, tarikh bersejarah atau politik, atau hari-hari yang menyenangkan di masa lalu. Saya ingat semua nombor telefon dan hakikat bahawa saya kehilangan telefon bimbit pada 24 September 2006. Saya kemudian memulihkan senarai nombor dari memori dan sejak itu saya tidak menyimpan nombor sama sekali di telefon bimbit saya, kerana nombor tersebut paling baik disimpan di kepala saya.

Sekarang saya ingat semua hari lahir saya dari hari kelima, semua malam Tahun Baru selama empat puluh tahun yang lalu. Saya mula menonton Oscar pada tahun 1971 dan boleh menyenaraikan semua pemenang mulai sekarang..

Saya menarik perhatian pada keunikan ingatan saya di sekolah, ketika saya mengetahui bahawa untuk bersiap sedia menghadapi peperiksaan, cukup untuk saya membaca bahan itu sekali sahaja dan dapat lulus ujian apa pun tanpa mengulangi bahan yang lulus. Tetapi saya tidak mahu membincangkannya secara terbuka sejak sekian lama, kerana ketika orang mengetahui tentangnya, mereka tidak mempercayai saya atau menyangka bahawa saya mempunyai beberapa masalah perkembangan, seperti sindrom savant.

Lelaki yang mengingati segalanya

Lelaki yang mengingati segalanya

Semua buku teks psikologi merangkumi kisah Solomon Shereshevsky - seorang yang mempunyai kemampuan luar biasa. Ahli psikologi Soviet A.R. Luria bernasib baik kerana dapat meneliti ingatannya selama lebih dari tiga dekad, dari tahun 1920 hingga 1960-an.

S. Shereshevsky, atau Sh., Ketika A. R. Luria memanggilnya dalam buku-bukunya, dapat mengingat sebanyak yang dia suka. Volume ingatannya tidak dapat diukur. Sebarang maklumat: gambar, gambar, perkataan atau gabungan huruf yang tidak bermakna - dia teringat seolah-olah membaca dari sebuah buku. Di samping itu, ternyata hafalan itu tidak pernah terhapus dari ingatannya. Dia dengan mudah mengingat kata-kata yang diperintahkan kepadanya semasa eksperimen 10 atau 15 tahun yang lalu.

Oleh kerana ingatan Shereshevsky mustahil diukur, Luria cuba menggambarkan karyanya, mekanisme penghafalan dan penghasilan semula maklumat. Dia mengetahui perkara berikut.

1. Untuk menghafal maklumat Shereshevsky mengekodkannya ke dalam gambar. Contohnya, nombor 1 menjadikan mereka seorang yang sombong dan sombong; 6 - pada orang yang kakinya bengkak; 8 - menjadi wanita gemuk, dll. Kemampuannya untuk menyandikan maklumat ke dalam gambar adalah semula jadi. Shereshevsky teringat dengan baik apa yang dilihat dan didengarnya sejak bulan-bulan pertama dalam hidupnya, sedangkan biasanya orang tidak mengingati diri mereka semasa kecil.

2. Shereshevsky mempunyai sinestesia yang ketara - "plexus" perasaan. Synaesthetics dapat membezakan dengan jelas antara warna huruf, merasakan kekasaran bunyi, atau merasakan rasa bentuknya. Dalam persepsi synaestetik Shereshevsky semua perasaan saling berkaitan, kecuali deria bau. Gambar yang dihasilkan oleh empat dari lima perasaan ternyata sangat terang dan tahan lama..

3. Untuk mengingat susunan nombor atau objek dalam senarai panjang, Shereshevsky secara mental berjalan di sepanjang jalan kampungnya dan meletakkan gambar-gambar yang telah dibuatnya di sepanjang jalan. Kadang-kadang dia "kehilangan" item dari senarai. Ini berlaku, misalnya, ketika gambaran mental muncul di tempat yang kurang terang atau bergabung dengan latar belakang. Dalam kes lain, Shereshevsky membayangkan pengembaraan gambarnya, yang berkembang menjadi cerita yang tidak biasa dan tidak dapat dilupakan..

Ciri-ciri memori Shereshevsky yang dijelaskan oleh Luria digunakan dalam mnemonik moden.

apabila kehilangan dokumen,

rahsia negara

Dibuka pada 3 Mac 1955.

2 Mac 1955 Di balai polis ke-32 Moscow menerima kenyataan mengenai kehilangan gr. Bernstein, Semen Yakovlevich, lahir pada tahun 1897, seorang pekerja Arkib Akademi Sains USSR. Bernstein tidak muncul di arkib sejak 21 Februari, namun, karena ketidakhadirannya akibat penyakit terjadi pada masa lalu, dan juga mengingat bahawa apartmennya tidak mempunyai telefon, kehilangannya hanya diketahui setelah seminggu. Pada 28 Februari dan 1 Mac, rakan sekerja cuba mengunjunginya di rumah, tetapi kedua-duanya tidak ada yang membukanya..

2 Mac, sejurus selepas penyataan kehilangan, di hadapan stesen tempatan. Leftenan A.P. Vasiliev dibuka bilik gr. Bernstein di sebuah apartmen di ul. Gorky, w. 22, tepat. 15. Tidak ada seorang pun di bilik itu. Menurut hasil pemeriksaan awal, barang berharga Bernstein di tempat. Tidak ada jejak perjuangan di apartmen itu.

Pada hari yang sama, pertanyaan dibuat dari semua orang yang tiba di hospital Moscow, bilik kecemasan dan bilik mayat dari 21 Februari. Tidak ada orang seperti Bernstein di antara mereka..

Kerana kenyataan bahawa gr. Bernstein adalah pegawai arkib, yang bertanggungjawab untuk penyimpanan dokumen yang mengandungi rahsia negara, persediaan dilakukan di laman webnya. Kehilangan sejumlah dokumen di bawah tajuk "Rahsia Teratas" telah diketahui. Senarai dokumen yang hilang dilampirkan. Penerbitan dokumen-dokumen ini dalam daftar dokumen yang mengandungi rahsia negara tidak didaftarkan.

Seni. pegawai jabatan ke-9

ibu pejabat kedua

Mejar I.O Miloslavsky

ke senarai dokumen,

rahsia negara,

hilang dari Arkib Akademi Sains USSR

Dokumen yang hilang disita pada bulan Mei 1945 dari arkib Direktorat Jenderal Keamanan Imperial Fasis Jerman (RSHA). Mereka tergolong dalam pengurusan III C 1 RSHA (sains), yang dipimpin oleh SS Hauptsturmfuhrer Ernst Turovsky.

Dokumen-dokumen tersebut mengandungi perkembangan teori dan eksperimen psikologi dan doktor Jerman dalam bidang aplikasi psikoteknik sugestif (hipnosis) untuk menguruskan kumpulan besar orang. Ini adalah terutamanya pembangunan Institut Penyelidikan Psikologi dan Psikoterapi Jerman, yang disebut "Institut Goering". Institut ini dipimpin semasa perang oleh Matthias Heinrich Goering, sepupu Reichmarshal Hermann Goering.

Antara karya institut, yang paling menarik ialah kajian kumpulan timbalan ketua institusi, Johann Heinrich Schulz. Secara khusus, dia adalah pengarang latihan autotik psikoteknologi yang tersebar luas berdasarkan cadangan automatik. Keberkesanan dan keselamatan latihan autogenik telah dibuktikan oleh latihan jangka panjang dalam hubungan baik dengan orang yang sihat dan orang yang mempunyai gangguan keperibadian.

Buku-buku Schultz diterbitkan di Jerman dan tersedia untuk pembaca. Walau bagaimanapun, banyak karyanya, dan juga karya pekerja lain dari Institut Goering, yang mempunyai kepentingan ketenteraan, diklasifikasikan. Sangat tidak diinginkan untuk perkembangan ini menjangkau orang dan organisasi yang boleh membahayakan USSR.

Item di atas meja. Tahap pertama

Teks ini adalah lembaran fakta..

Baca keseluruhan buku

Bab yang serupa dari buku lain:

"Lelaki yang Mengejek Kematian"

"Orang yang membuat kematian tertawa" Jika satu senyuman membawa banyak manfaat, bagaimana dengan ketawa itu sendiri? Bukankah itu ubat kesihatan dan umur panjang? Mungkin, bagi sesetengah orang, ungkapan terakhir akan kelihatan berlebihan, tetapi luangkan masa anda dengan penilaian. Mulakan dengan

Bab 13 LELAKI PROFESI PERCUMA ATAU LELAKI PERCUMA TANPA PROFESION?

Bab 13 LELAKI PROFESI PERCUMA ATAU LELAKI PERCUMA TANPA PROFESION? Ah, betapa indahnya ungkapan kuno: "lelaki yang mempunyai profesion bebas." Jangan menyeret diri anda ke hadapan, tersedak kuda, tunduk kepada pemiliknya... Kerajaan Soviet memusnahkan kawasan pekerjaan ini.

Seorang lelaki yang suka: tanda

Perbualan pertama. Mengenai kekuatan stereotaip yang merosakkan Pada persoalan soalan: "Masih belum berkahwin?" Soalan "adakah anda masih belum berkahwin?" dipasangkan dengan "mengapa?" dan bosan dengan keletihan kelopak mata yang gugup? Ungkapan "Sudah waktunya, jika tidak, anda akan tetap menjadi pembantu tua" - itu memenuhi gigi saya, dan mereka yang ditukar menjadi

Bab 34 Seorang Pelanggan yang Membawa $ 332,000

Bab 34 Seorang pelanggan yang membawa masuk $ 332,000. Anda mungkin sudah menyedari bahawa saya mempercayai budi bahasa yang baik, iaitu keinginan yang tulus untuk mengatakan "terima kasih," "tolong," "lelaki," "Puan." Adakah ini membawa hasil? Adakah bernilai menjaga bilik pameran dan bilik ganti untuk

Seseorang yang meninggalkan permainan terlalu pantas

Seseorang yang meninggalkan permainan terlalu cepat Salah satu penyebab kegagalan yang paling biasa adalah kecenderungan untuk meninggalkan permainan ketika menghadapi kekalahan sementara dan segera menyerah. Ini boleh berlaku pada semua orang. Paman R. Yu. Darby, dijangkiti "emas terburu-buru",

Manusia adalah lelaki lain

Seseorang adalah orang lain. Apa yang membuat pasangan bertentangan - bukan berdasarkan lokasi, tetapi melalui interaksi? Bilakah dan mengapa perpaduan dipecahkan dan kapan perjuangan dihidupkan? Kami telah menyedari bahawa faktor utama adalah kesesuaian pemikiran, niat - pada satu hujung dan

Teks yang meyakinkan

Teks yang meyakinkan Di samping perkara di atas, untuk membuat teks bertulis yang meyakinkan, apa yang dikatakan dalam bab seterusnya mengenai seni pertuturan persuasif juga penting. Oleh itu, buat masa ini, kami hanya memperhatikan perkara-perkara berikut mengenai intipati kejayaan dalam bidang ini. Setiap teks dari mana anda

10 orang unik dengan ingatan yang luar biasa

10 keperibadian luar biasa yang mempengaruhi perjalanan sejarah, mengubah pemahaman kita tentang dunia dan persepsi mengenai kepentingan seseorang di dalamnya, kemungkinan dan kekuatannya yang tidak terhingga. 10 wakil dari era dan generasi yang berbeza, pelbagai profesi - dari ahli politik dan pemuzik hingga ahli fizik dan ahli strategi ketenteraan yang cemerlang, dari wakil perniagaan pertunjukan hingga pembimbing rohani. Kehidupan dan biografi mereka akan selalu menjadi tajuk kajian..

10 keperibadian luar biasa yang mempengaruhi perjalanan sejarah, mengubah pemahaman kita tentang dunia dan persepsi mengenai kepentingan seseorang di dalamnya, kemungkinan dan kekuatannya yang tidak terhingga. 10 wakil dari era dan generasi yang berbeza, pelbagai profesi - dari ahli politik dan pemuzik hingga ahli fizik dan ahli strategi ketenteraan yang cemerlang, dari wakil perniagaan pertunjukan hingga pembimbing rohani. Kehidupan dan biografi mereka akan selalu menjadi objek kajian dan minat ilmiah, tetapi walaupun misteri kemampuan unik mereka belum diungkap sepenuhnya, ada satu kualiti yang menyatukan mereka semua - memori fenomenal.

10. Nikola Tesla (1856 - 1943) - pencipta, ahli fizik dan jurutera, terkenal dengan sumbangannya dalam penciptaan peranti yang beroperasi pada arus bolak-balik. Tesla mempunyai "memori fotografi" dan jarang menggunakan keperluan untuk merakam apa sahaja. Dikatakan bahawa pada tahun 1885, ketika makmalnya terbakar, dia dapat dari ingatan untuk memulihkan banyak penemuannya.

Nikola Tesla. © Bettmann / CORBIS

9. Theodore Roosevelt (1858 - 1919) - Presiden AS ke-26 dan pemenang Hadiah Nobel Perdamaian untuk tahun 1906 (untuk pengantaraan dalam kesimpulan Perdamaian Rusia-Jepun Portsmouth). Roosevelt mengasah kemahiran ingatannya dengan membaca dua atau tiga buku setiap hari, dan kemudian mengembalikan semua butiran dari ingatan. Dia juga dikurniakan kemampuan unik untuk melakukan beberapa perkara sekaligus. Menurut cerita, dia dapat bekerja dengan dua setiausaha dan, bersama-sama, membaca buku.

Theodore Roosevelt © Buyenlarge / Getty Images

8. Sergey Rachmaninov (1873 - 1943) - komposer, konduktor Rusia yang luar biasa dan salah satu pemain piano terhebat sepanjang masa. Memori fotografi membolehkannya menghafal nota dengan kepantasan yang luar biasa. Mereka mengatakan bahawa dia dapat dengan mudah mengingati beberapa petikan dari karya muzik yang kompleks..

Sergey Rachmaninov. © Keystone / Getty Images

7. Kim Peak (1951 - 2009) - prototaip pahlawan Dustin Hoffman dari filem "Rain Man" (1988, Amerika Syarikat), orang Amerika dengan ingatan yang luar biasa, mengingat hingga 98% maklumat yang dibaca. Sepanjang hidupnya, Peak mengingat lebih dari 9.000 buku dan dapat membaca dua halaman sekaligus.

Puncak Kim. © Dmadeo / CCBY

6. Paus John Paul II (1920 - 2005) - mentor spiritual dan ketua Gereja Katolik dari tahun 1978 - 2005. John Paul II juga mempunyai memori fotografi. Keupayaannya untuk memfokuskan pada perincian membolehkannya belajar 21 bahasa dan fasih berbahasa lebih dari 100 dialek yang berbeza.

Paus John Paul II. © GABRIEL BOUYS / AFP / Getty Images

5. Ferdinand Marcos (1917 - 1989) - presiden Filipina yang kontroversial dari tahun 1965 - 1986. Marcos mempunyai ingatan yang luar biasa. Tanpa banyak usaha, dia menghafal teks-teks yang kompleks, dapat membaca bab mana-mana Bab Perlembagaan Filipina tahun 1935, dan setelah dia membaca ucapan panjang, dia dapat membacanya dengan hati-hati.

Ferdinand Marcos. © Ted Spiegel / CORBIS

4. Marilu Henner (1952 - sekarang) - pelakon, penerbit dan pengarang rancangan televisyen Teksi. Henner adalah salah satu daripada dua belas orang di planet ini yang mempunyai jumlah memori yang luar biasa (hipertimesia). Memori yang luar biasa memungkinkannya mengingat perincian terkecil sejak kecil, hingga pembaptisan pada masa bayi.

Marilyn Henner © Christopher Polk / NBC / Getty Images

3. Julius Caesar (100 SM - 44 SM) - Panglima Rom, dengan tepat dianggap sebagai salah seorang pemimpin tentera terhebat dalam sejarah pembentukan Empayar Rom. Legenda mengatakan bahawa Caesar mengenali masing-masing 25,000 askar tenteranya secara peribadi.

Julius Caesar. © ettmann / CORBIS

2. Mary Elizabeth Bowser (1839 -?) - Heroin Perang Saudara, terlibat dalam kegiatan pengintipan untuk tentera Union. Bekerja sebagai pembantu rumah di kediaman Presiden Gabungan Jefferson Davis, Bowser menghafal dan menyampaikan maklumat berharga kepada Kesatuan.

Mary Elizabeth Bowser. © C.R. Rees of Petersburg Virginia, 1900

1. Bonaparte Napoleon (1769 - 1821) - maharaja pertama Perancis, pemimpin tentera berbakat yang mendapat kemasyhuran semasa Revolusi Perancis. Napoleon mempunyai ingatan yang luar biasa. Dia dapat menghafal banyak orang, peta, dan lokasi pasukan. Bakatnya memungkinkan dia bertindak pantas dan mengembangkan strategi win-win, menjangkakan tindakan musuh beberapa langkah ke depan.

Tanda-tanda pertama Alzheimer atau hanya pelupa?

Di manakah garis antara pelupa biasa dan gejala Alzheimer yang membimbangkan pertama?

Setiap dari kita sekurang-kurangnya sekali bertanya kepada diri sendiri tentang bagaimana perubahan akal dan ingatan pada usia tua, adakah mungkin untuk mengenali tanda-tanda pertama kemerosotan mereka pada orang yang disayangi dan apa yang perlu dilakukan untuk menunda kemerosotan mereka.

Anda lupa di mana anda meletakkan kunci, anda tidak ingat mengapa anda datang ke bilik, dan nama yang betul tiba-tiba hilang dari ingatan anda? Sesiapa sahaja boleh melupakan sesuatu kerana sejumlah besar maklumat, tekanan, terlalu banyak kerja dan keletihan sistem saraf. Dalam situasi seperti itu, perhatian yang terganggu dan "kehilangan ingatan" yang jarang berlaku dalam peristiwa dan nama mungkin terjadi. Tetapi setelah berehat, bercuti, ingatan orang yang sihat kembali pulih. Sekiranya selepas berehat, anda tidak melihat peningkatan atau gejala yang timbul, ini adalah kesempatan untuk berjumpa doktor.

Selalunya, penyakit ini menampakkan diri pada orang tua selepas 60 tahun, tetapi berlaku pada usia muda.

Adakah mungkin untuk mengurangkan risiko Alzheimer?

Risiko Alzheimer dikurangkan dengan gaya hidup yang betul. Perlu mengelakkan kerja berlebihan, tekanan, jangan lupa rehat, latihan fizikal, menghabiskan lebih banyak masa di luar rumah, memerhatikan diet seimbang.

Ramai orang percaya bahawa dengan bersara dan setelah mencapai usia tua, penurunan perhatian dan ingatan pada orang tua adalah proses semula jadi. Secara umum, caranya, terutamanya jika tidak ada langkah yang diambil untuk mencegahnya. Oleh itu, sangat kerap, walaupun menyedari tanda-tanda awal kemerosotan ingatan, kemahiran motorik dan perhatian datuk nenek, saudara-mara mereka tidak tergesa-gesa untuk meminta pertolongan daripada pakar, berisiko kehilangan gejala penyakit yang sangat teruk seperti penyakit Alzheimer, akhirnya berakhir dengan doktor pada peringkat akhir perkembangan penyakit.

Tanda-tanda Alzheimer

Oleh itu, apa yang perlu anda perhatikan sekiranya anda mempunyai saudara-mara yang sudah tua, atau mungkin anda sendiri sudah bertukar belasan keenam:

1. Penurunan ingatan jangka pendek. Menjadi semakin sukar bagi orang dengan fungsi ingatan jangka pendek yang terganggu untuk mengingat beberapa saat semasa. Contohnya, matikan air atau cahaya, serta lakukan tindakan yang kebanyakannya bersifat automatik: ritual biasa mencuci tangan, pinggan, membersihkan tempat tidur. Orang seperti itu tidak ingat sama ada dia melakukannya baru-baru ini atau tidak. Tetapi dia dapat meneka bahawa dia melupakan sesuatu, misalnya, melihat cahaya di lorong atau mendapati sabun di bilik mandi kering, kerana kemampuan membuat rantai logik yang panjang pada tahap ini tidak hilang.

2. Penurunan kepekatan. Menjadi semakin sukar untuk mengekalkan perhatian untuk waktu yang lama, terutama jika itu adalah kegiatan intelektual. Contohnya, fokus membaca buku, atau arahan untuk peranti. Untuk memahami intipati, anda harus membaca semula beberapa kali berturut-turut /.

3. Kesukaran untuk memahami maklumat baru dan kemahiran belajar yang lemah. Kita semua telah berulang kali memerhatikan bagaimana datuk dan nenek canggung untuk menguasai teknologi moden, ingat perkataan "bergaya". Bahkan pemerolehan kemahiran motor baru, misalnya, ketika melakukan latihan latihan fisioterapi, dan itu diberikan dengan sukar. Sekiranya penyakit Alzheimer, proses ini menjadi lebih sukar dan panjang, dan kadang-kadang mustahil. Sangat sukar untuk mengajar pesakit seperti itu sesuatu yang baru, walaupun mudah, misalnya, menggunakan telefon bimbit. Ini berlaku disebabkan oleh penurunan ingatan, dan karena penurunan konsentrasi perhatian.

4. Kehilangan kemahiran yang diperoleh sebelumnya. Apa yang sebelumnya diperoleh dengan mudah dan mudah kini berubah menjadi proses yang rumit dan menyakitkan. Oleh itu, pesakit sukar mengingati cara memasak telur dadar untuk sarapan pagi, atau bagaimana memasukkan cucian ke mesin basuh. Mungkin membingungkan urutan tindakan, dan ada juga yang melangkau.

5. Kemerosotan emosi dan perbendaharaan kata. Ucapan menjadi kurang kaya dan berwarna emosi. Pesakit menggantikan konsep dan ungkapan yang kompleks dengan yang sederhana, dan menggantikan ayat yang panjang dengan yang pendek. Pada masa yang sama, kemampuan untuk mengekspresikan emosi secara ekspresif dikurangkan, ekspresi wajah menjadi buruk, wajah dapat menyerupai topeng. Kelajuan pertuturan juga menurun, dan kata-kata individu hilang sepenuhnya dari ingatan. Dalam kes ini, pesakit mungkin cuba menerangkan konsep atau objek yang namanya dia lupakan. Sebagai contoh, jika kita bercakap tentang tonometer: "Objek seperti itu di mana tekanan diukur." dia ingat tujuan peranti itu, tetapi tidak dapat mengingat perkataan itu sendiri.

6. Tanda yang sangat penting adalah pelanggaran kemahiran motor-spatial, yaitu, penurunan kemampuan menavigasi medan, melakukan beberapa tindakan sederhana yang memerlukan penyertaan keterampilan motorik halus, dan perlambatan dalam kecepatan. Pesakit mudah tersesat walaupun di tempat yang terkenal, tidak menjumpai lantai dan apartmen mereka, mula perlahan-lahan berpakaian dan menanggalkan pakaian. Proses mengikat butang, ritsleting diperpanjang dengan ketara. Selalunya perkara-perkara berubah menjadi salah, atau dipakai di luar. Setelah kehilangan persepsi spasial, sukar bagi pesakit untuk menentukan jarak ke objek, ketinggian, kedalaman. Jalan kaki menjadi tidak menentu, perlahan, dan pergerakannya terkawal.

Apa nak buat?

Sekiranya anda melihat simptom di atas di rumah atau bersama orang tersayang - jangan menangguhkan lawatan ke doktor. Ini mungkin pakar neurologi, ahli terapi, psikiatri atau pakar geriatrik - pakar yang menangani penyakit yang berkaitan dengan usia tua. Pesakit akan diminta untuk menjalani ujian kognitif, pengimejan resonans magnetik juga mungkin dilakukan. Hanya dengan itu doktor dapat membuat diagnosis akhir.

Kirill Arkhangelsky, doktor pakar, timbalan ketua doktor untuk urusan perubatan, "SM-Clinic"

Mengapa sebilangan orang mengingati segalanya dengan terperinci?

Terjemahan sumber untuk mixstuff - Plato Nova

Adakah anda ingat apa yang anda makan untuk makan tengah hari 8 Mac 1999?

Dan apa yang anda pakai pada 29 Oktober 1985?

Hanya sedikit orang yang dapat mengingati secara terperinci semua peristiwa dalam hidup mereka sendiri, bermula dari usia sepuluh tahun, termasuk hari dalam seminggu dan tarikh kejadian ini berlaku..

Orang seperti itu, menurut penyelidik, mempunyai memori autobiografi yang sangat maju. Baru-baru ini, para saintis mengetahui apa rahsia mereka..

Para saintis dari University of California, Irvine (UCI) memeriksa 11 orang dengan kebolehan yang sama dan mengenal pasti ciri-ciri individu yang ketara dalam 9 struktur otak mereka. Tidak menghairankan bahawa sebahagian besar perbezaan terdapat di kawasan yang bertanggungjawab untuk memori autobiografi. Juga, pada peserta eksperimen, benda putih di bahagian tengah dan lobus anterior otak lebih padat daripada struktur otak yang serupa pada orang dari kumpulan kawalan.

Bukti dokumentari mengenai kelainan otak ini telah membolehkan para saintis mendapatkan "gambaran visual yang koheren tentang apa yang berlaku" di kepala seseorang dengan kebolehan tersebut, jelas Aurora Leport, seorang penyelidik di Universiti UCI..

"Pada langkah seterusnya, kami ingin memahami mekanisme memori," kata Leporte. - Mungkin ini hanyalah mekanisme yang berbeza untuk menghantar maklumat. Mungkin memori seperti itu diletakkan secara genetik. Atau adakah ini berlaku pada tahap molekul? ".

Fenomena itu, yang kadang-kadang disebut hipermnesia (peningkatan keupayaan untuk menghafal dan menghasilkan semula maklumat; note mixstuff.ru), pertama kali dijelaskan oleh para saintis pada tahun 2006. Sejak penemuan kemampuan ini, para saintis memeriksa lebih dari 500 orang yang percaya bahawa mereka mempunyai memori autobiografi yang sangat maju. Para saintis dapat mengesahkan ini hanya pada 33 orang, termasuk 11 orang dari kajian sebelumnya. Hasil 37 orang kontroversial dan dihantar untuk kajian lebih lanjut..

Para saintis menyatakan bahawa orang yang mempunyai kebolehan seperti itu tidak mengatasi orang lain dalam ujian ingatan. Namun, mereka mempunyai jenis memori khas yang berbeza dengan orang yang dapat mengingati rantai peristiwa dan bilangan yang panjang..

"Tidak semua dari mereka dapat disebut sebagai master hafalan," kata Leporte. - Kemampuan mereka dalam bidang ini tidak berbeza dengan indikator rata-rata juara dengan jenis memori yang biasa, yang dapat mengingat rantai panjang digit nombor Pi setelah titik perpuluhan. Dari ini, projek hanya menjadi lebih menarik. Kami dalam perjalanan untuk menemui memori khas ”.

11 gangguan mental yang paling terkenal

Tentunya itu mengganggu anda bahawa seseorang selalu terlambat, selalu kehilangan sesuatu, atau bukan masalah yang mengeluh tentang penampilannya yang dikatakan mengerikan. Perlakukan mereka dengan pemahaman: mungkin mereka tidak dapat mengawal ini! Banyak tanda-tanda ini adalah gejala gangguan mental, yang tidak bermaksud bahawa orang ini suatu hari akan memberitahu anda mengenai hubungannya dengan UFO dan menawarkan untuk menyelamatkan Alam Semesta dari tangan para konspirator. Kami menjemput anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai dunia kegilaan peribadi. Tetapi jangan terbawa: hanya doktor yang dapat membuat diagnosis!

Kemurungan klinikal

Cuma jangan tutup artikel! Ya, kata "kemurungan" menjadi terlalu bergaya, dan mereka sering menyebutnya cahaya musim gugur, suasana suram atau pengalaman yang disebabkan oleh peristiwa yang tidak menyenangkan dalam hidup. Sebenarnya, ini adalah gangguan mental yang serius, bukan keinginan budak lelaki dan perempuan bayi. Kemurungan mempengaruhi pekerja pejabat, pelajar, suri rumah, ahli politik, ahli perniagaan yang berjaya. Tidak ada yang selamat dari serangan anhedonia, gejala kemurungan, yang disebut oleh penyanyi Yanka Diaghileva "diagnosis kekurangan kegembiraan." Secara tradisional dipercayai bahawa kemurungan disebabkan oleh kekurangan serotonin - salah satu bahan yang memberikan kaitan antara neuron di otak. Serotonin sering disebut "hormon kebahagiaan." Teori moden menunjukkan bahawa penyebab kemurungan adalah pelanggaran neuroplastik - kemampuan otak manusia untuk berubah di bawah pengaruh pengalaman dan memulihkan hubungan yang rosak. Tekanan memutuskan hubungan antara sel saraf, sehingga ingatan dan mood merosot.

Seorang pesakit yang mengalami kemurungan mungkin tidak kelihatan muram dan murung, dia juga biasanya tidak mempunyai alasan untuk menderita. "Saya akan menyelesaikan projek sial ini, cukup tidur dan mendaftar untuk menari, atau bahkan melompat dengan payung terjun - saya mempunyai segalanya yang terkawal, saya normal!" - Orang yang mengalami masalah kemurungan sering meyakinkan diri. Walau bagaimanapun, setiap kali bangun dari tidur semakin sukar, laporan setiap suku tahun membuat anda ingin keluar dari tingkap, dan merangkak ke bilik mandi sudah menjadi prestasi, menari! Kekosongan, kekurangan kegembiraan, sikap tidak peduli terhadap kehidupan. Keadaan tertekan boleh berlarutan dalam jangka masa yang lama. Sekiranya anda menambahkan semua jam kerja yang hilang oleh manusia kerana kemurungan pada tahun 2012, ia akan menjadi 75.6 juta tahun.

Walau bagaimanapun, jika anda tiba-tiba mendapati diri anda dengan gejala di atas, jangan tergesa-gesa untuk mendiagnosis diri anda - hanya psikiatri berpengalaman yang boleh memberi ubat antidepresan yang dapat mengesan kemurungan. Mereka akan memulihkan tahap serotonin, tetapi proses rawatan mungkin tidak secepat yang anda harapkan..

Gangguan bipolar

Hari ini, Vasya membajak di tempat kerja seperti kuda, bertukar novel dengan beberapa gadis sekaligus, belajar bahasa kelima, tidak lupa menarik bar, mengunjungi semua pihak di sekitarnya, secara serentak mempertahankan calon dan memberikan semua wang untuk menyelamatkan ikan paus. Setelah beberapa bulan, Vasya mengunci diri di pangsapuri, menonton rancangan TV dan bahkan tidak dapat memaksa dirinya untuk membuat sebungkus mi segera - dia sangat keletihan. Tenaga sepertinya memberinya bahagian yang tidak rata: ia tebal, kemudian kosong. Sangat sukar untuk diramalkan kapan Vasya akan mendapat kegembiraan yang normal: "perubahan mood" nya sukar dikendalikan, dan apa-apa perkara kecil seperti kunci rumah yang hilang dapat membuatnya tertekan.

Temui "bipolar" khas. Gangguan ini dulunya disebut psikosis manik-depresif. Jangan risau, Vasya bukan orang gila - hanya istilah yang buruk. Dipercayai bahawa gangguan bipolar diwarisi, tetapi para saintis berpendapat bahawa ini juga mengenai keinginan kita yang tidak terpenuhi, yang meletus di luar dan melanggar rentak kehidupan Stakhanov kita. Gangguan bipolar dianggap sebagai penyakit orang kreatif. Vasya perlu mengunjungi ahli psikoterapi secara teratur, mula cukup tidur dan berhenti minum begitu banyak di pesta - maka akan menjadi lebih mudah baginya untuk hidup. Sekiranya tidak ada yang dapat membantu, maka anda harus mengembalikan keseimbangan dengan ubat - dan Vasya harus ditarik dari tahap kemurungan dan juga dari tahap mania. Seperti yang mereka katakan, semuanya baik secara sederhana.

Anoreksia / Bulimia

Ini adalah Anya, dan dia mempunyai ana. Begitu anoreksia dibaptis dengan penuh kasih sayang. Berat Anya beberapa kali sehari, memandang hirisan daun pasli di dalam pinggan, secara mental tertanya-tanya berapa banyak kalori di dalamnya. Dia sama sekali tidak makan. Dan ini serius. Sebenarnya, dia membenci tubuhnya, nampaknya janggal dan besar baginya. Dia bermimpi melambung di udara dengan kaki tipis, dan, menolak makan malam, berterima kasih pada dirinya sendiri kerana ringan di tubuhnya dan memandang rendah mereka yang pada masa ini sedang mengacaukan piring kedua borscht, makanan ringan roti putih.

Seorang rakan Ana adalah Miya, iaitu bulimia. Setelah beberapa bulan menjalani kehidupan pertapa, Ani yang kurus merobek templat, dan dia menerkam makanan, membenci dirinya sendiri untuk setiap potongan yang dimakan. Ketika Anya mengosongkan seluruh isi peti sejuk, dia menyedari bahawa sesuatu yang tidak dapat diperbaiki berlaku. Kemudian dia berlari ke farmasi untuk pencahar atau meletakkan dua jari di mulutnya, ketika dia diajar di masa kecil. Hubungan ini dengan makanan menyerupai percintaan yang memusingkan: mustahil untuk menolaknya, kerana hidup nampak kosong.

Para saintis tidak memahami apa yang ada pada Anya. Ada yang percaya bahawa Anya kekurangan serotonin. Yang lain percaya bahawa Ani kekurangan mekanisme tepu. Tetapi hipotesis penyebab psikologi nampaknya lebih dipercayai. Kemungkinan besar, Anya dipengaruhi oleh stereotaip mengenai kecantikan, dan dia merasa lebih rendah daripada model berkaki panjang yang langsing dari sampul majalah berkilat. Kemungkinan dia juga tidak mendapat asuhan orang tua, atau dia terlalu dilindungi pada masa kecilnya - dengan cara ini Anya mengimbangi trauma psikologinya yang sudah lama. Walau apa pun, gangguan makan adalah serius. Mereka memerlukan campur tangan pakar psikoanalisis dan pakar pemakanan. Omong-omong, gangguan makan sama sekali bukan penyakit wanita. Orang muda juga sering jatuh ke dalam perangkap.

Gangguan Hiperaktifan Defisit Perhatian (ADHD)

Lena terlambat lagi. Entah bagaimana, meninggalkan kunci di dalam begnya, telefon, dan untuk beberapa alasan buku nota berbahasa Sepanyol, yang dia tinggalkan untuk belajar tiga tahun yang lalu, Lena bergegas ke kereta bawah tanah. Di pintu putar, dia ingat bahawa dia lupa hantaran. Harus kembali. Di tempat kerja, bos yang tidak senang menunggunya, yang memarahinya kerana terlambat dan lupa memanggil tiga pelanggan penting. Memancarkan kemarahan, bos menerangkan kepada Lena perincian tugas baru. Lena menganggukkan kepalanya, berpura-pura memperbaiki setiap kata - sebenarnya, pemikirannya tersebar seperti angin segar, tidak kira bagaimana gadis itu cuba menahannya. Walaupun mempunyai kemampuan Lenin, dia tidak akan dipromosikan: dia selalu melupakan segalanya.

Lena mempunyai gangguan hiperaktif kekurangan perhatian. Secara tradisional, ADHD dianggap sebagai penyakit kanak-kanak. Walau bagaimanapun, gangguan ini melalui kehidupan seseorang. Itu tidak mengecualikannya dari kenyataan, melainkan mengganggu dia dan orang lain. Kelainan ini kontroversial: tidak ada kriteria yang jelas untuk menentukan ADHD, sehingga banyak yang cenderung menganggap bahawa hiperaktif adalah fiksyen. Walau bagaimanapun, telah diperhatikan bahawa orang dengan ADHD mempunyai korteks yang lebih tipis di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk perhatian dan kawalan. Aktiviti fizikal yang teratur, serta kafein dan pil, dapat membantu mereka yang "tersebar dari Basseynaya Street". Di samping itu, semua jenis penganjur dan buku harian menjadikan hidup lebih mudah bagi orang yang hiperaktif (perkara utama adalah jangan lupa menulis di dalamnya).

Gangguan Identiti Disosiatif (JPS)

Ini adalah gangguan yang sama yang sering dikelirukan dengan skizofrenia. Seseorang mula menyedari bahawa dua keperibadian tinggal di dalamnya. Secara beransur-ansur, orang fiksyen mula menangkap yang sebenarnya - dan anak lelaki itu mula muncul sebagai wira filem atau datuk yang meninggal. Penyelidik DRI percaya bahawa ini disebabkan oleh kejadian kanak-kanak yang trauma.

Gangguan Keperibadian Sempadan (PRL)

Orang seperti itu tidak memahami nada tengah. Tentunya. Mereka mempunyai warna hitam atau putih. Orang itu percaya bahawa orang yang disayanginya - kesempurnaan itu sendiri dan hubungan mereka - puncak keharmonian, kemudian merasakan kemarahan, kekecewaan dan permusuhan terhadap orang-orang ini. Dia cenderung mengidealkan kenalannya dan menuntut yang mustahil dari mereka, dan kemudian menjatuhkan bak kebencian pada mereka. Gangguan keperibadian sempadan adalah keadaan di mana seseorang tidak dapat memahami bahkan dirinya sendiri. Pengawal sempadan tidak dapat mengawal kemarahan mereka dan sangat impulsif. Orang yang mengalami gangguan ini adalah bunuh diri..

Banyak kajian menunjukkan hubungan erat antara risiko terkena BPD dan kejutan psikologi pada masa kanak-kanak, serta kompleks gangguan pada struktur dan biokimia otak. Tetapi gangguan ini tidak seumur hidup: pesakit selama beberapa tahun meminta pengampunan.

Gangguan Kebimbangan

Kita semua takut akan sesuatu. Tetapi ketakutan Pasha benar-benar menghalang kehidupan. Seperti biasa, pada waktu pagi dia akan pergi ke kuliah, menyarung bajunya, dan tiba-tiba membayangkan bahawa kemalangan boleh terjadi padanya di kereta bawah tanah. Pasha membeku di jejaknya, telapak tangannya ditutup dengan peluh sejuk. Laporan yang belum selesai membuatnya berfikir tentang pemotongan yang akan datang. Fikiran yang menakutkan bergelora di kepala, dan Pasha memahami bahawa hari ini lebih baik baginya untuk tidak keluar. Tetapi ketakutan tidak melepaskan lelaki itu di dinding biliknya: tangan yang sejuk seolah-olah meraihnya dari kerongkong, membuatnya mati lemas. Dia tidak memahami apa penyebab ketakutannya, dan oleh itu tidak dapat memahaminya, dan oleh itu, untuk mengatasinya.

Ketakutan yang tidak masuk akal adalah salah satu tanda gangguan kecemasan. Semua jenis fobia, serangan panik, takut tidak ada yang tahu apa - satu bidang beri. Secara umum diterima bahawa ketakutan adalah mekanisme kuno yang membantu nenek moyang kita menghindari bahaya. Selalunya jenis gangguan ini dikaitkan dengan disfungsi amigdala (amigdala), yang bertanggungjawab terhadap proses yang disebabkan oleh reaksi ketakutan. Di samping itu, dipercayai bahawa peningkatan kegelisahan dikaitkan dengan kekurangan serotonin.

Gangguan obsesif-kompulsif

Ini adalah Vitya, dan dia selalu membawa serbet dengannya. Betul, untuk mengelap pemegang pintu, sebelum anda mengambilnya. Dia terus mencuci tangan. Nampaknya dia bahawa mikroba di mana-mana mengancam nyawanya. Dia memeriksa sudut antara selipar dan sofa, tidak pernah lupa untuk memastikan bahawa dia mematikan setrika, dan sentiasa memeriksa jadual: anda tidak kisah! Tidak, dia tidak rapi - rata-rata orang yang bersih hanya perlu mencuci tangannya sebelum makan, selepas tandas, dan jika mereka kotor. Mencuci tangan dengan Viti adalah obsesi yang akan menyedut jus sepanjang hari jika dia tidak melakukannya. Ritual yang pelik, konspirasi pada hari yang baik.

Ini adalah gangguan kecemasan lain, yang hanya disebut sukar: gangguan obsesif-kompulsif. Para saintis menunjukkan bahawa ia terbentuk dari kecenderungan nenek moyang kita terhadap semua jenis ritual "sihir", yang disebabkan oleh kemampuan untuk mengubah kenyataan. Penggera mendedahkan mekanisme yang ditekan selama ribuan tahun, dan mereka mula berfungsi dengan cara yang sama sekali tidak dapat diramalkan.

Gangguan tekanan selepas trauma

Satu lagi bentuk gangguan kecemasan adalah gangguan tekanan pasca-trauma. Orang yang terselamat dari peristiwa sukar mempunyai kenangan mengganggu yang mengikutinya tanpa henti dan meracuni kewujudannya. Askar yang kembali dari perang sering mengadu bahawa mereka terus "berperang". Orang-orang seperti itu sering mempunyai perasaan kosong, mereka kehilangan kemampuan untuk bergembira. Mereka sering mengelak daripada membicarakan apa yang berlaku kepada mereka, lebih suka menutup diri dari situasi ini. Terdapat konsep "amnesia separa" apabila seseorang tidak mengingati perincian masa lalunya.

Dalam pembentukan PTSD, faktor genetik, persekitaran dan sifat keperibadian berperanan. Di samping itu, terdapat teori bahawa gangguan mental ini berlaku disebabkan oleh kerosakan fungsi hipokampus - bahagian otak yang bertanggungjawab untuk ingatan.

Gangguan Asosial

Igor membenci norma sosial. Dia dengan tulus tidak mengerti mengapa orang harus mengikuti prinsip-prinsip yang dikenakan kepada mereka yang melaluinya sangat mudah dan menguntungkan. Dia berpura-pura menjadi "normal", tetapi dia merasakan bahawa dia tidak seperti orang lain. Igor tidak bersalah - dan mengapa dia harus merasa bersalah? Oleh itu, dia bersedia untuk apa sahaja untuk tujuannya - tetapi agar orang lain tidak mengetahuinya, dia harus memakai topeng orang biasa.

Ini bukan penjahat dari filem. Ini adalah sosiopat. Orang seperti itu hanya dapat mengalami emosi yang kuat. Dipercayai bahawa asuhan dan genetik mempengaruhi perkembangan gangguan tersebut. Adalah dipercayai bahawa gangguan antisosial tidak dapat disembuhkan - oleh itu, mereka berusaha untuk menyesuaikan orang-orang seperti itu dengan masyarakat.

Skizofrenia

Seorang lelaki tiba-tiba meninggalkan urusan seharian dan semakin banyak mula memikirkan struktur dunia. Nampaknya dia ada tanda-tanda rahsia yang tersembunyi dalam susunan papak. Dia mula mencari dan mencari corak bagaimana orang berjalan di sepanjang trotoar. Dia merasakan bahawa dia telah memahami sesuatu yang penting, tetapi tidak dapat menjelaskannya kepada orang lain - penjelasannya nampaknya orang lain keliru dan liar. Seseorang semakin menjauh dari orang lain, dan kemudian mula mendengar suara. Ketika dia terperangkap bercakap dengan rakan-rakan "tidak kelihatan" dan secara semula jadi beralih kepada pakar, dia dengan tulus tidak memahami apa yang salah.

Khayalan, halusinasi, apatis adalah tanda-tanda skizofrenia. Ini bukan keperibadian berpecah, seperti yang biasa kita fikirkan - inilah keruntuhannya. Adalah dipercayai bahawa perkembangan skizofrenia dipromosikan oleh kombinasi gen tertentu, serta penyakit, tekanan, alkohol dan ubat-ubatan. Semua faktor ini terkumpul dan pada masa tertentu meletupkan otak seseorang. Juga, bahan-bahan tertentu di otak (neurotransmitter), yang secara evolusioner menyebabkan ketidakseimbangan beban pada hemisfera serebrum (ini difasilitasi oleh perkembangan pertuturan) dan kemampuan otak untuk "mengucapkan" sesuatu yang tidak akan pernah diucapkan dengan kuat (ini adalah bagaimana halusinasi pendengaran berlaku) disyaki mempromosikan skizofrenia. Teori skizofrenia yang paling popular adalah bahawa gangguan tersebut disebabkan oleh kerosakan fungsi reseptor dopamin di bahagian otak yang berlainan. Oleh itu, seseorang cenderung untuk menumpukan perhatian pada idea-idea super, tetapi kehilangan kawalan diri dan penilaian realiti yang kritis.

Baca Mengenai Pening