Utama Klinik

Rawatan skizofrenia

Skizofrenia bukan ayat! Dengan penyakit ini, pesakit hidup selama beberapa dekad, sambil menjalani kehidupan yang aktif. Perkara utama adalah memulakan rawatan tepat pada masanya. Bantu keluarga anda menangani penyakit yang kompleks ini. Sekiranya anda melihat tanda-tanda sedikit pun tingkah laku saudara yang tidak mencukupi, sila hubungi pakar kami di pusat kesihatan mental "Balance" untuk mendapatkan bantuan.

Psikiatri klinik kami mempunyai pengalaman luas dalam rawatan gangguan saraf dan bersedia memberi nasihat dan cadangan yang diperlukan pada bila-bila masa yang sesuai untuk anda, jika perlu, lakukan pemeriksaan penuh dan pilih kursus rawatan individu. Anda boleh menghubungi dan mendapatkan semua maklumat yang diperlukan melalui telefon +7 (499) 495-45-03, pada bila-bila masa. Kami bekerja sepanjang masa.

Apa yang penting untuk mengetahui mengenai penyakit ini?

Skizofrenia adalah kompleks gangguan mental yang berkaitan dengan pemikiran yang lemah, sfera emosi dan fungsi kognitif. Penyakit ini menyerang orang yang berlainan usia dan jantina. Selalunya, tanda-tanda pertama muncul pada masa remaja, remaja, lebih jarang - dalam tempoh kematangan dan usia tua. Gejala skizofrenia berkembang dengan perlahan. Pada lelaki, penyakit ini didiagnosis dari 18 tahun, pada wanita - dari 25 tahun.

Dalam kebanyakan kes, rawatan skizofrenia mempunyai prognosis yang baik. Para saintis telah mencipta generasi baru ubat yang berjaya mengatasi gejala negatif psikosis dan gangguan kognitif. Pekerjaan psikoterapi yang gigih memberikan sumbangan yang besar untuk mencapai keadaan pengampunan - seseorang mengembalikan ketenangan fikiran, harga diri, kemahiran komunikasi, berjaya bersosial dalam masyarakat.

Faktor-faktor risiko

Para saintis masih belum mengenal pasti punca sebenar skizofrenia. Berkat pemerhatian pesakit, analisis gejala dan tahap keparahan mereka, mereka mengenal pasti sejumlah faktor risiko, yang merupakan sejenis "pencetus" yang memprovokasi perkembangan penyakit ini.

  • Kecenderungan keturunan.
  • Jangkitan virus - herpes, ensefalitis, toxoplasmosis dan lain-lain
  • Kekurangan dopamin - neurotransmitter yang bertanggungjawab terhadap keadaan emosi seseorang.
  • Kecederaan kepala.
  • Pelanggaran perkembangan intrauterin dan kecederaan yang dialami semasa melahirkan anak.
  • Mabuk - alkohol, narkotik, dadah.
  • Tekanan, ketegangan saraf kronik, dan trauma psikologi yang dialami pada masa kanak-kanak.

Gejala dan tanda-tanda skizofrenia

Skizofrenia berlaku pada setiap orang dengan cara yang berbeza. Tetapi ada sejumlah tanda umum yang dimanifestasikan dalam perubahan keperibadian, pemikiran, latar belakang emosi dan ruang sukarela.

  • Pelanggaran latar belakang emosi dinyatakan dalam perubahan mood yang berterusan dari yang baik ke yang negatif. Pada saat-saat psikosis, turun naik seperti itu berlaku secara berterusan.
  • Abulia kekurangan kemahuan. Pesakit mengalami kesukaran dalam membuat keputusan, ragu-ragu sepanjang masa, menimbang semua kebaikan dan keburukan, dan akibatnya tidak ada hasil. Pelanggaran bidang sukarela juga terwujud dalam ketiadaan tekad - seseorang berhenti sekolah, meninggalkan jawatannya, tempat dia pergi, mungkin lebih dari satu tahun.
  • Gangguan intelektual - logik, pemikiran, tumpuan dan perhatian. Keadaan ini dicirikan oleh dualitas. Pesakit boleh menggabungkan dua idea yang saling eksklusif, membenarkan "aliran" antara yang lain, membuat kesimpulan yang rumit dan tidak masuk akal, tanpa logik.
  • Perubahan keperibadian. Seseorang mula mengalami masalah dalam berkomunikasi dengan orang lain, tidak dapat menjumpai hubungan dengan persekitarannya yang dekat, menutup dirinya, berusaha mengasingkan diri dari dunia luar, menjadi ceroboh dan rapi.

Dalam keadaan psikosis akut, pesakit kehilangan hubungan dengan kenyataan - mereka tidak faham di mana mereka berada dan apa yang mereka lakukan. Simptomologi produktif menjadi ketara.

  • Halusinasi, lebih kerap pendengaran, lebih jarang - visual. Seseorang mula mendengar suara yang terdengar di kepalanya. Mereka "mengomentari" berbagai peristiwa dan situasi, "mengarahkan" pasien, kadang-kadang "memerintahkan" untuk melakukan tindakan atau tindakan yang berbahaya bagi dirinya dan kehidupan lingkaran dalamnya.
  • Delirium - persepsi realiti yang diputarbelitkan, yang dicirikan oleh tingkah laku yang tidak sesuai. Pesakit mendakwa bahawa dia dianiaya, cuba meracuni, mencederakannya, "zombie." Dalam beberapa kes, seseorang merasakan kehadiran kebolehan supernormal dan kemampuan untuk berubah menjadi pahlawan super.
  • Pemikiran yang terganggu. Seorang lelaki mencipta kata-kata yang hanya dapat difahami olehnya, bercakap dengan ayat kosong, membuat pernyataan yang tidak berkaitan dengan topik perbualan, dia diam lama.

Manifestasi gejala negatif seperti itu hampir tidak dapat dilepaskan. Sekiranya anda melihat keanehan di belakang orang asli anda, anda tidak dapat menjumpainya, jangan cuba mengatasi masalah itu sendiri. Dengan memberikan pil pesakit untuk skizofrenia yang tidak diresepkan oleh doktor, anda hanya boleh meringankan keadaan pesakit untuk sementara waktu, paling teruk hanya akan memburukkan lagi..

Jangan buang masa yang berharga. Minta bantuan psikiatri di Balance Clinic - kami tahu bagaimana merawat skizofrenia. Anda bukan sahaja dapat mendapatkan konsultasi, tetapi juga menggunakan perkhidmatan memanggil doktor di rumah. Pakar kami akan sampai bila-bila, berbincang dengan pesakit, menilai analisis keadaannya. Sekiranya pesakit berada dalam keadaan psikosis akut, pakar akan menawarkan hospitalisasi kecemasan kepada anda. Kami akan menyerahkan pesakit ke hospital kami, di mana kami akan memberikannya rawatan perubatan berkualiti tinggi, dikelilingi dengan penuh perhatian dan perhatian, memberikan keadaan hidup yang selesa.

Sekiranya anda mempunyai pertanyaan, hubungi pakar kami di Telefon +7 (499) 495-45-03.

Tahap rawatan

Rawatan skizofrenia dalam setiap kes secara individu bergantung pada jenis penyakit, keparahan gejala negatif dan produktif. Ia merangkumi terapi kompleks, yang terdiri daripada ubat dan komponen psikoterapi. Walaupun begitu, setiap rejimen rawatan dicirikan oleh adanya tahap, bahagian yang berurutan meningkatkan kemungkinan mencapai pengampunan yang berterusan dan berpanjangan.

Melegakan manifestasi psikosis akut. Seorang pesakit dalam keadaan ini berkelakuan tidak wajar, agresif. Perbuatan dan tindakannya berbahaya bagi dirinya dan juga orang lain. Orang seperti itu mesti sentiasa diperhatikan dan dikawal oleh tingkah lakunya. Itulah sebabnya menghentikan psikosis hanya dilakukan di hospital. Di Klinik Neurosis, kami menyediakan rawatan penuh kepada pesakit, profesional, pemantauan sepanjang masa, dan terapi ubat yang berkesan. Seorang pakar psikiatri akan melakukan diagnosis terperinci, menetapkan ubat dan ubat yang sesuai untuk rawatan skizofrenia kepada pesakit. Mereka akan membantu "menekan" gejala negatif, memperbaiki keadaan umum. Penghentian gangguan mental mesti dilakukan dengan segera, kerana munculnya pendahuluan pertama. Rawatan tepat pada masanya akan membantu mengelakkan perubahan kuat dalam keperibadian pesakit, membolehkan anda pulih dari segi mental dan sosial, kembali ke kehidupan sosial yang aktif. Tahap ini berlangsung dari 4 hingga 10 minggu.

Pemantapan negara. Setelah menghilangkan simptom akut psikosis, kami mencadangkan agar pesakit meneruskan rawatan secara rawat jalan, di rumah. Psikiatri menetapkan kepada pesakit kompleks ubat dan prosedur yang dirancang untuk menstabilkan keadaannya. Saudara-mara pesakit perlu mengawal pengambilan tablet tepat pada masanya dan pelaksanaan cadangan doktor yang hadir. Pembentukan remisi yang stabil memakan masa dari 5 hingga 8 bulan. Pada masa ini, pesakit perlu mengunjungi doktor setiap bulan untuk memantau keadaan dan keberkesanan rejimen rawatan yang dipilih.

Penjagaan dan pencegahan yang menyokong. Pada tahap ini, pesakit terus minum ubat untuk skizofrenia, tetapi sudah berkurang dalam dos. Langkah-langkah seperti itu diperlukan untuk mengekalkan kemerosotan yang stabil dan mencegah terjadinya kambuh psikosis. Pesakit berjumpa doktor sekali setahun untuk pemeriksaan, penilaian status kesihatan dan kemungkinan penyesuaian perjalanan rawatan.

Anda boleh mendapatkan nasihat mengenai rawatan skizofrenia dan membuat janji temu dengan doktor melalui telefon +7 (499) 495-45-03.

Terima kasih kerana mempercayai kami!

Kaedah rawatan

Bagaimana menyembuhkan skizofrenia? Tidak ada penawar universal untuk penyakit ini.

Anda selalu boleh membuat janji temu melalui telefon: +7 (499) 495-45-03 dan doktor yang berpengalaman di klinik kami akan memilih skema individu untuk anda: ubat dan psikoterapi, berdasarkan hasil ujian dan pemeriksaan. Doktor akan menetapkan ubat-ubatan yang paling berkesan untuk mengatasi "penindasan" gejala negatif.

Untuk menghilangkan manifestasi psikosis yang produktif, seperti kecelaruan, halusinasi dan sindrom manik, doktor menetapkan antipsikotik. Ubat ini mempunyai kesan berganda. Mereka mengurangkan keparahan gejala dan meminimumkan fungsi kognitif yang terganggu - ingatan, pemikiran, perhatian, logik dan tumpuan..

Untuk menormalkan latar belakang emosi, terapi ubat dilengkapi dengan antidepresan dan penenang. Mereka menekan pergolakan psikomotor, keadaan kegelisahan, apatis atau agresif, mengurangkan kekayaan emosi pengalaman yang berkaitan dengan halusinasi dan khayalan, merawat kemurungan.

Skizofrenia dengan komponen manik dirawat dengan normotimik dan antipsikotik. Sekiranya tidak berkesan, tetapkan garam litium.

Terapi ubat berlangsung dari 4 minggu. Selama ini, adalah mungkin untuk menghapus semua gejala negatif psikosis akut, untuk memperbaiki keadaan fizikal pesakit, kesihatannya.

Ubat farmakologi memainkan peranan besar dalam rawatan skizofrenia yang berjaya. Walau bagaimanapun, terapi umum tidak boleh terhad kepada pengambilan ubat. Untuk mengembalikan harga diri, fungsi kognitif, kemahiran mengurus diri, kursus ini dilengkapi dengan terapi psiko dan keluarga.

Di klinik kami, anda boleh memanfaatkan bukan sahaja perundingan pakar psikiatri, tetapi juga mendaftar untuk berunding secara individu dengan ahli psikologi atau mengikuti pelajaran berkumpulan untuk saudara pesakit. Anda boleh membuat janji temu dengan menghubungi +7 (499) 495-45-03

Pada latihan individu dan kumpulan, kami bekerjasama dengan pesakit dan mengajar:

  • terima penyakit anda dan hidup dengannya;
  • mengawal tingkah laku, emosi anda, dan jangan bertanggungjawab terhadap tindakan anda;
  • membezakan halusinasi dari kenyataan, tidak bertindak balas terhadap suara;
  • menekan perasaan kebimbangan, pencerobohan, kemarahan;
  • mengenali tanda-tanda peningkatan yang akan berlaku.

Dalam memerangi penyakit ini, kita tidak kurang mementingkan pengaruh keluarga dan persekitaran terdekat. Pada sesi terapi keluarga, kami mengajar saudara-mara bagaimana berkomunikasi dengan pesakit dan menjalin hubungan dengannya. Orang yang rapat harus memberi sokongan dan pemahaman kepada orang yang mereka sayangi, mewujudkan suasana yang selesa, sihat dan kamper. Saudara-mara, seperti pesakitnya sendiri, mesti belajar menerima penyakit ini, tidak malu dengannya, bercakap secara terbuka mengenai perasaan dan ketakutan mereka. Penjagaan, kepekaan dan perhatian anggota keluarga membolehkan anda memantau keadaan pesakit, melihat gejala "mengganggu" dalam masa, dan, jika perlu, menyesuaikan perjalanan terapi penyelenggaraan.

Rawatan alternatif untuk skizofrenia

Mereka juga dapat digunakan sebagai elemen tambahan terapi kompleks..

  • Terapi tingkah laku kognitif. Ini bertujuan untuk mengembalikan kemampuan kognitif seseorang - ingatan, perhatian, pemikiran, logik. Hasil dari kelas tersebut adalah untuk meningkatkan harga diri, harga diri, pemenuhan tugas profesional, pemulihan pelajaran.
  • Terapi elektrokonvulsif. Ia dijalankan di bawah anestesia umum dengan jangka pendek..
  • Terapi Lateral - Rawatan Nadi Elektrik.
  • Detoksifikasi. Kaedah ini digunakan apabila terdapat kesan sampingan yang kuat dari ubat yang ditentukan atau ketika tubuh pesakit tahan terhadap ubat.

Diagnostik

Diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat oleh psikiatri yang berpengalaman setelah pemeriksaan dan pemeriksaan. Di majlis resepsi, pakar kami:

  • mengenal pasti gejala dan faktor risiko yang memprovokasi perkembangan penyakit;
  • memberi arahan untuk penghantaran ujian makmal;
  • menjalankan satu siri ujian yang menguji logik, ingatan, perhatian;
  • merumuskan kepada tugas-tugas pesakit yang penyelesaiannya menunjukkan adanya atau tidak adanya masalah dalam bidang sukarela dan emosi.

Doktor meletakkan diagnosis skizofrenia hanya setelah menganalisis hasil semua kajian. Klasifikasi penyakit ini membantu mengembangkan rejimen rawatan yang berdasarkan kepada ciri-ciri individu dari manifestasi dan keparahan gejala penyakit.
Selalunya saudara-mara pesakit menjadi permulaan lawatan ke doktor. Anda boleh membuat janji temu dengan psikiatri dengan menghubungi +7 (499) 495-45-03; Klinik "Equilibrium" mengkhususkan diri dalam rawatan skizofrenia di Moscow dan Wilayah Moscow. Kami mempunyai peralatan perubatan yang diperlukan, dan doktor kami mempunyai pengetahuan profesional mengenai diagnostik moden. Kami akan menolong anda!

Ramalan

Semakin cepat anda melihat "keanehan" dalam tingkah laku orang yang disayangi, semakin cepat anda memerlukan bantuan psikiatri. Permulaan rawatan tepat pada waktunya, walaupun pada peringkat "pendahulu" psikosis akut, membolehkan anda menghentikan gejala negatif penyakit dengan lebih berkesan, tanpa menyebabkan perubahan keperibadian pada pesakit. Ramalan untuk mencapai pengampunan yang stabil dan berpanjangan, dalam kes ini, akan sangat tinggi.

Prognosis yang paling baik untuk rawatan penyakit ini diberikan kepada pesakit di mana skizofrenia dikesan pada usia yang lebih dewasa. Analisis dan pemerhatian sejarah pemulihan dan pencapaian pengampunan oleh pesakit memungkinkan untuk membuktikan fakta yang menarik. Manifestasi emosi dan pengalaman yang jelas memendekkan tempoh serangan pada manusia. Kes seperti ini lebih baik dan senang dirawat..

Akibat daripada menghentikan rawatan

Ramai pesakit, setelah mencapai tahap pengampunan yang stabil, berhenti mengambil ubat yang ditetapkan oleh doktor. Terdapat beberapa sebab untuk ini..

  • Tidak ada saudara-mara yang akan memantau pelaksanaan semua cadangan psikiatri.
  • Ubat-ubatan tersebut mempunyai kesan sampingan dalam bentuk mual, mengantuk, pening, peningkatan kadar jantung.

Kesan sampingan dari ubat biasanya hilang selepas 1-2 minggu. Dalam kes yang teruk, pesakit perlu berjumpa doktor untuk menyesuaikan perjalanan rawatan. Penamatan pil yang tidak dibenarkan boleh mencetuskan kambuh. Memulihkan dari psikosis akut adalah proses yang lebih kompleks dan panjang..

Tempat merawat skizofrenia di Moscow

Rawatan skizofrenia di Moscow adalah salah satu aktiviti utama Pusat Kesihatan Mental "Equilibrium". Kami telah melakukan ini secara profesional selama bertahun-tahun. Kami mempunyai pakar psikiatri berpengalaman yang akan membantu anda dan keluarga anda memulihkan keadaan fizikal dan keseimbangan emosi anda. Kami hanya menggunakan kaedah yang terbukti dan ubat-ubatan moden generasi baru, yang mempunyai kesan yang baik dalam memerangi gejala negatif gangguan mental..

Kami memberikan perkhidmatan kepada pesakit dari semua peringkat usia tanpa nama, yang terutama berlaku untuk remaja dan orang muda. Kami memahami dan menghormati keengganan anda untuk mengiklankan masalah kesihatan diri. Oleh itu, kami menjamin bahawa data pesakit dan sejarah penyakitnya adalah rahsia dan tidak boleh didedahkan..

Sekiranya anda berada dalam keadaan sukar ketika saudara anda sudah berada dalam keadaan psikosis akut, hubungi kami di +7 (499) 495-45-03. Perkhidmatan perubatan kecemasan kami akan pergi ke rumah anda. Doktor akan memeriksa pesakit, menilai keparahan gejala, kemungkinan bahaya keadaan pesakit untuk dirinya sendiri dan orang lain. Berdasarkan data yang ada, dia akan memberikan cadangan mengenai rawat inap segera. Kami akan membantu anda dengan pengangkutan pesakit ke hospital.

Kami menempatkan pesakit kami di wad yang selesa - 2, 3 tempat tidur, tanpa perkongsian dan kategori VIP, kami menyediakan mereka rawatan perubatan profesional. Kami mengelilingi semua bangsal kami dengan perhatian, sikap prihatin dan baik. Setelah menghilangkan kerengsaan, kami melakukan rawatan pesakit luar.

Soalan Lazim

Adakah skizofrenia dapat disembuhkan?

Ya awak boleh. Ubat moden, terapi kompleks dapat mencapai hasil yang berkesan. Setelah menamatkan kursus, pesakit dapat mencapai keadaan pengampunan yang stabil, yang kadang-kadang berlangsung selama beberapa dekad. Pesakit mengembalikan kemampuan kognitif, intelektual, kembali ke masyarakat dan bahkan mendapat pekerjaan.

Adakah skizofrenia dapat disembuhkan sepenuhnya?

Malangnya tidak. Ini adalah penyakit kronik yang memerlukan rawatan dan pencegahan yang berterusan. Walau bagaimanapun, pemantauan profesional oleh psikiatri, pelaksanaan semua cadangannya, dan pencegahan kambuh psikosis membolehkan pesakit menjalani gaya hidup normal yang penuh.

Sekiranya anda masih mempunyai pertanyaan, anda selalu boleh menghubungi kami melalui telefon +7 (499) 495-45-03 Pakar kami akan menjawabnya.

Bagaimana skizofrenia menampakkan diri dan bagaimana mengatasinya

Penyembuhan baru untuk skizofrenia: peluang untuk belajar, bekerja dan kehidupan peribadi

Editor laman web Irina Sukhovey 7ya.ru

Hari ini, dengan diagnosis skizofrenia, 20 juta orang tinggal di planet ini. Menurut statistik, satu daripada sepuluh daripadanya akan membunuh diri, yang lain akan hidup dengan akibat yang melumpuhkan akibat percubaan bunuh diri yang tidak lengkap. Dan kerana kesukaran dengan diagnosis dan rawatan, sekurang-kurangnya separuh daripada pesakit skizofrenia tidak akan dapat merealisasikan diri dalam profesion dan kehidupan peribadi, apalagi, mereka memerlukan hak penjagaan seumur hidup dari saudara-mara. Tetapi berkat penemuan ubat baru, kami mengharapkan perubahan dalam keadaan..

Dalam kesedaran massa, pesakit dengan skizofrenia adalah seseorang dengan tingkah laku yang tidak sesuai, obsesif dan bahkan agresif. Watak yang tidak kemas dan liar, yang lebih baik dijauhkan. Dan hanya pakar psikiatri dan saudara-mara pesakit skizofrenia yang tahu bahawa selalunya wad mereka tenang, tertutup, orang menghindari masyarakat, menderita kenyataan bahawa impuls saraf otak mereka berkelakuan tidak biasa.

Ini membawa kepada gejala skizofrenia, yang termasuk dalam tiga kategori..

Positif: halusinasi, kecelaruan, pergolakan, pemikiran tidak menentu.

Negatif: kurangnya inisiatif, keengganan untuk bertindak, sikap tidak peduli, kemurungan, pengasingan sosial, kekurangan tindak balas emosi.

Kognitif: pemikiran lemah, persepsi, ingatan, perhatian.

Masalahnya adalah bahawa diagnosis skizofrenia menurut ICD-10, dan juga DSM-V (Buku Panduan Diagnostik Gangguan Psikologi Persatuan Psikiatri Amerika) dibuat hanya dengan adanya serangan skizofrenia (halusinasi, delirium), dan perubahan patologi dalam tingkah laku pesakit harus diperhatikan pada Enam bulan.

Tetapi skizofrenia biasanya bermula dengan gejala negatif yang kurang ketara: seseorang kehilangan kegembiraan hidup, kehilangan motivasi untuk belajar atau bekerja, berhenti meninggalkan rumah, berkomunikasi dengan orang lain. Tingkah laku berubah secara beransur-ansur, biasanya antara usia 15 dan 30 tahun, ketika remaja biasa dan dewasa muda secara emosional sering "menutup" diri mereka dari ahli keluarga dan kadang-kadang berkelakuan tidak dapat dijelaskan dan tidak dapat diramalkan. Gejala ini serupa dengan tanda-tanda kemurungan klinikal, dan oleh itu sangat sukar untuk membuat diagnosis..

Paling baik, orang yang dikasihi akan berfikir tentang kemurungan dan beralih kepada psikiatri - tetapi ini boleh menyebabkan protes daripada seseorang yang memerlukan pertolongan: gangguan mental di negara kita masih dianggap memalukan. Paling teruk, mereka akan meninggalkan segalanya sebagaimana adanya, menyesuaikan diri dengan tingkah laku pelik ahli keluarga, dan berjumpa doktor hanya semasa episod psikotik, ketika gejala positif skizofrenia pertama kali jelas.

Bagaimana skizofrenia dirawat hari ini?

Amalan psikiatri moden sedemikian rupa sehingga diagnosis dan permulaan rawatan - kemungkinan besar pesakit dalam - hanya dapat terjadi setelah manifestasi psikosis yang berpanjangan. Pakar psikiatri mengatakan: untuk melegakan skizofrenia yang semakin teruk, dan kemudian memilih ubat antipsikotik yang sesuai yang akan mengurangkan kemungkinan serangan baru, pesakit harus diperhatikan selama 2-3 minggu.

Selepas keluar dari hospital, dos rawatan ubat harus diambil di rumah. Tugasnya adalah untuk mencapai pengampunan yang paling lama (seumur hidup), kerana keadaan psikosis tidak hanya sukar bagi pesakit dan persekitarannya sendiri - setiap episod sedemikian mengurangkan kemampuan kognitif seseorang.

Sehingga baru-baru ini, dalam rawatan skizofrenia, ubat-ubatan digunakan yang bertindak terutamanya pada gejala positif - mereka menghilangkan khayalan, halusinasi, obsesi, melegakan rangsangan, dan mempunyai kesan penenang. Antipsikotik yang ada berjaya menghentikan episod psikotik, tetapi tidak dapat mengatasi gejala negatif - dan ia diperhatikan pada 60% pesakit skizofrenia.

Pesakit tetap tidak sabar, dengan keinginan dan kemahuan yang ditindas, dibebani oleh emosi. Walaupun dengan bantuan terapi tingkah laku, dia jauh dari selalu dapat kembali ke kehidupan normal. Selain itu, kesan sampingan antipsikotik membuat mereka merasa - di antaranya komplikasi kardiovaskular, kenaikan berat badan, ketahanan insulin, penurunan libido, dan lain-lain. Kerana mereka, pesakit sering mengganggu rawatan secara sewenang-wenangnya, yang menimbulkan peningkatan penyakit baru dan menangguhkan pemulihan. Bahan aktif baru cariprazine mampu mengubah gambaran suram ini dan keseluruhan amalan merawat skizofrenia..

Pendekatan inovatif untuk rawatan skizofrenia

Sejak tahun 1960-an, syarikat farmaseutikal Hungaria Gedeon Richter memberi lesen haloperidol Belgia, mungkin antipsikotik paling terkenal yang berfungsi dengan baik dalam keadaan psikosis akut. Pada masa yang sama, saintis Gideon Richter sedang mengkaji apa yang tidak memuaskan permintaan doktor terhadap ubat-ubatan, dan sedang melakukan penyelidikan mereka sendiri mengenai antipsikotik. Pada awal tahun 2000-an, molekul cariprazine disintesis di sini..

Seluruh kajian mengenai bahan aktif baru memakan masa hampir lima belas tahun. Ujian klinikal, dan terdapat lebih dari 50, melibatkan lebih daripada 11,000 pesakit. Dan pada tahun 2016, Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) meluluskan cariprazine untuk rawatan skizofrenia dan gangguan afektif bipolar. Kini, lebih daripada 200 ribu pesakit mengambilnya di Amerika Syarikat..

Pada tahun 2017, Agensi Ubat Eropah meluluskan penggunaan cariprazine di Eropah. Pada bulan Mac 2019, ubat tersebut didaftarkan di Rusia, dan pada bulan Oktober ubat tersebut dimasukkan ke dalam "Senarai Ubat-ubatan Penting dan Penting untuk Penggunaan Perubatan untuk 2020".

Apa yang boleh berubah untuk doktor, pesakit dan keluarga mereka dengan munculnya penawar baru untuk skizofrenia?

Pertama, ubat ini mempunyai spektrum tindakan yang lebih luas - ia tidak hanya mempengaruhi gejala positif (kecelaruan, halusinasi, pemikiran obsesif, dan lain-lain), tetapi juga yang negatif (contohnya, sikap tidak peduli, kurang inisiatif) - dan kerana ini, ia dapat meningkatkan kualiti hidup dengan ketara sabar, kembalikan dia ke masyarakat. Mengawal semua gejala skizofrenia adalah peluang untuk kembali bekerja atau belajar pada usia muda yang paling produktif untuk ini. Dan untuk saudara-mara pesakit - untuk melepaskan dirinya dari beban tanggungjawab untuk nasibnya.

Kedua, cariprazine mempunyai separuh hayat terpanjang berbanding dengan antipsikotik lain. Ini bermaksud bahawa kesan ubat akan berterusan, walaupun pesakit tiba-tiba terlupa mengambilnya tepat pada waktunya.

Ketiga, ubat ini menyebabkan kesan sampingan yang jauh lebih sedikit; pemberiannya lebih selesa untuk pesakit. Khususnya, kemungkinan besar menyebabkan kenaikan berat badan dan perkembangan sindrom metabolik, tidak menimbulkan perkembangan diabetes mellitus, dan juga mengurangkan risiko komplikasi kardiovaskular dan disfungsi seksual. Di samping itu, ia tidak mengurangkan, tetapi meningkatkan fungsi kognitif..

Akhirnya, cariprazine adalah pengembangan dalaman kelapan Gideon Richter, pengeluar ubat terbesar di Eropah Tengah dan Timur. 1000 pekerja sedang berusaha untuk mencipta molekul asli (daripada 12.6 ribu yang bekerja di bahagian syarikat di seluruh dunia). Semua 9 tapak pengeluaran - di Hungary, Rusia dan negara lain - mematuhi piawaian GMP. Semua ini menjamin ubat berkualiti tinggi - sekarang untuk rawatan skizofrenia..

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Cara mengubati skizofrenia

    Kaedah ini bertujuan untuk rawatan yang berkesan di rumah. Diberikan Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan. Peningkatan oleh saintis Rusia berdasarkan 73 disertasi saintifik. 67% pesakit mengalami peningkatan setelah beberapa sesi.

Semua pelanggan mempunyai jaminan pulangan wang 100%.!

Sekiranya pada akhir 30 hari anda tidak berpuas hati dengan hasil rawatan tersebut, kami akan mengembalikan wang anda 100% dari wang yang dibayar untuk peranti tersebut. Tanpa bercakap dan tanpa syarat..

Skizofrenia adalah penyakit yang kompleks yang difahami oleh banyak saintis dengan istilah ini bukan satu, tetapi sekumpulan gangguan mental, jadi persoalan bagaimana menyembuhkan skizofrenia sangat sukar.

Skizofrenia adalah salah satu penyakit mental yang paling teruk dan kompleks. Menurut statistik, 1% penduduk dunia menderita penyakit itu. Ini adalah gangguan mental aktiviti mental dan ruang emosi yang kronik, yang akhirnya menyebabkan kecacatan, dan kadang-kadang untuk menyelesaikan ketidakupayaan pesakit.

Selalunya, skizofrenia didiagnosis pada usia 14–35, tetapi terdapat kes-kes penyakit ini pada kanak-kanak berusia lima tahun dan pada orang berusia lebih dari 45 tahun. Kedua-dua lelaki dan wanita dipengaruhi oleh penyakit mental ini, bagaimanapun, sebilangan besar pesakit dicatatkan di antara seks yang lebih kuat.

Apa itu skizofrenia berbahaya?

Tidak ada jawaban pasti untuk persoalan bagaimana mengobati skizofrenia, kerana sifat penyakit ini belum dipelajari. Menurut versi rasmi, penyebab pelanggaran adalah gabungan faktor genetik, persekitaran dan psikososial. Kecederaan kepala juga boleh menimbulkan patologi..

Penyakit boleh berlaku secara tiba-tiba, tetapi dalam kebanyakan kes ia berkembang secara beransur-ansur dan berlanjutan secara berbeza pada orang yang berbeza. Ciri utama pelanggaran adalah kepupusan emosi, kehendak dan peribadi secara beransur-ansur. Seseorang kehilangan minat terhadap hobi dan hobi. Gejala menjadi lebih rumit apabila penyakit ini berkembang: gangguan pemikiran, gangguan motorik dan kognitif ditambahkan kepada ketidakpedulian emosi. Skizofrenia dicirikan oleh halusinasi, kecelaruan, ucapan dan tingkah laku yang tidak mencukupi. Penyakit ini, sebagai peraturan, berlanjutan dalam jangka masa - keadaan orang sakit bertambah baik atau bertambah buruk (tempoh pengampunan dan kambuh).

Apa yang akan berlaku sekiranya skizofrenia tidak dirawat?

Psikiatri terlibat dalam rawatan skizofrenia. Diagnosis penyakit dengan perbualan peribadi dengan pesakit, diagnosis pembezaan, neurofisiologi dan neurotest. Selalunya diagnosis akhir dibuat dengan penyertaan ahli psikologi, pakar neurologi dan pakar lain.

Soalan yang paling biasa bagi psikiatri adalah bagaimana merawat skizofrenia dan apa yang akan berlaku sekiranya penyakit ini dibiarkan berlaku.

Tidak mungkin berharap semuanya akan hilang dengan sendirinya: skizofrenia berkembang seiring berjalannya waktu, gejalanya meningkat secara beransur-ansur, dan kadar kenaikan ini mungkin berbeza - ia bergantung pada jenis perjalanan penyakit ini. Menurut para pakar, semakin lama seseorang mendapatkan bantuan profesional, semakin banyak otak terbiasa dengan gangguan progresif dan semakin sukar untuk mengeluarkannya dari keadaan ini.

Untuk menghilangkan skizofrenia - anda perlu berjumpa pakar?

Saya juga ingin memperhatikan hakikat bahawa tidak kurang dari orang sakitnya, saudara-mara bermimpi menyingkirkan skizofrenia. Mereka inilah yang biasanya harus menanggung beban kerisauan tentang siapa, atas sebab-sebab objektif, tidak dapat mengurus diri mereka sendiri.

Seorang pesakit dengan skizofrenia mengalami:

  • Dengan skizofrenia, seseorang mengalami halusinasi, mimpi buruk, insomnia, dan kegelisahan berterusan. Terapi sokongan membantu memerangi manifestasi ini yang mengganggu kehidupan normal..
  • Kerana pelanggaran latar belakang emosi dan tingkah laku yang tidak sesuai, seseorang menghadapi kesukaran untuk mencari pekerjaan - dia tidak dapat bekerja dengan normal dan, dengan demikian, mencari nafkah.
  • Seseorang dengan diagnosis skizofrenia sering mengabaikan peraturan kebersihan, dia tidak dapat memberikan perawatan asas dan memerlukan bantuan luar.
  • Risiko kematian pramatang pada skizofrenia adalah 2-3 lebih tinggi daripada pada orang yang sihat, kerana dengan latar belakang penyakit yang mendasari, kerana gaya hidup paksa, mereka sering mengalami penyakit kardiovaskular, endokrin dan lain-lain.
  • Di antara komplikasi skizofrenia yang sering berlaku, para pakar memanggil demensia, autisme dan gangguan mental yang lain..
  • Kira-kira satu dari tiga pesakit yang didiagnosis dengan skizofrenia cuba membunuh diri, dan kira-kira satu daripada sepuluh daripadanya menyelesaikan percubaan bunuh diri mereka.
  • Walaupun pesakit dengan skizofrenia tidak begitu terdedah kepada keganasan, namun beberapa di antaranya berbahaya bukan hanya untuk diri mereka sendiri, tetapi untuk orang lain. Perkara ini berlaku terutamanya bagi pesakit dengan skizofrenia paranoid yang, kerana mania penganiayaan dan idea gila lain, boleh membahayakan orang lain..

Bagaimana ia berfungsi?

Neurodok mempengaruhi pusat kawalan otak.

Otak mula menghasilkan puluhan neurohormones dan membentuk impuls saraf "pembetulan"..

Neurohormones berkali-kali lebih berkesan daripada ubat-ubatan yang paling kuat dengan cepat menyembuhkan penyakit. Impuls saraf menghilangkan proses patologi pada tahap sel dan menyesuaikan fungsi organ dan sistem badan yang lain.

Bagaimanakah penyakit ini dirawat hari ini dan skizofrenia dapat disembuhkan?

Sekiranya anda mula mempelajari sastera dan perkhidmatan Internet yang dikhaskan untuk penyakit ini, maka di beberapa anda akan membaca bahawa skizofrenia tidak dirawat, dan yang lain anda akan melihat tawaran dengan janji untuk menyembuhkan skizofrenia sepenuhnya. Kedua-duanya boleh disebut mitos..

Sebilangan besar pakar semasa mengatakan bahawa penyakit ini dapat disembuhkan, tetapi tidak ada kaedah radikal yang dapat menyembuhkan semua pesakit sekali dan untuk semua. Prognosis mereka adalah: jika penyakit itu didiagnosis, seseorang harus selalu tinggal bersamanya. Terdapat sisi positif: kaedah moden perubatan tradisional membantu mengatasi gejala penyakit dengan berkesan, memberikan pengampunan jangka panjang dan, sebagai hasilnya, kehidupan aktif sepenuhnya. Rawatan yang betul membolehkan anda mencapai keadaan di mana orang lain tidak menyedari bahawa seseorang yang tinggal dan bekerja di sebelah mereka sakit parah.

Menurut laporan, hasil terbaik diberikan oleh rawatan kompleks, yang merangkumi:

  1. terapi ubat yang bertujuan menghentikan gejala yang tidak diingini dan memperbaiki tingkah laku. Untuk tujuan ini, ubat antipsikotik (antipsikotik), ubat penenang, ubat penenang (ubat penenang) ditetapkan;
  2. psikoterapi, yang bermaksud perbincangan dengan pesakit dan penggunaan teknik yang bertujuan untuk memperbetulkan kepercayaan bawah sedarnya;
  3. pemulihan sosial.

Menurut doktor, hasil rawatan bergantung pada tahap penyakit, dan juga kesedaran pesakit mengenai perlunya terapi. Salah satu syarat untuk rawatan yang berjaya adalah penggunaan ubat-ubatan jangka panjang, atau lebih tepatnya, penggunaannya sepanjang hayat. Bagi terapi psikososial, dipercayai bahawa ia dapat membantu pesakit yang kondisinya sudah stabil dengan ubat antipsikotik.

Kita ingat bahawa pada awal abad kedua puluh, lobotomi digunakan secara meluas untuk merawat skizofrenia paranoid - penyingkiran sebahagian lobus frontal otak. Namun, kerana komplikasi neurologi yang serius, kaedah ini telah dilarang di banyak negara..

Cara menyembuhkan skizofrenia selama-lamanya?

Di antara ulasan pesakit dan keluarganya, anda akan mendapat pendapat yang jelas mengenai keberkesanan kaedah tradisional untuk merawat skizofrenia. Oleh itu, setiap orang yang terus mencari jawapan kepada persoalan bagaimana menyembuhkan skizofrenia selamanya harus mencuba kaedah lain. Ini tidak menghairankan, kerana penyakit itu sendiri belum dikaji sepenuhnya, dan doktor harus berurusan dengan pesakit yang datang kepada mereka pada tahap penyakit yang berlainan, dengan tahap disiplin yang berbeza. Ada yang mengikuti nasihat, yang lain melanggar saranan, ada banyak orang seperti itu yang tidak mahu atau tidak percaya atau mengakui bahawa mereka sakit. Walau bagaimanapun, ramai yang bersetuju bahawa ubat mempunyai kelemahan yang signifikan - kontraindikasi dan kesan sampingan ubat.

  • Sekiranya rawatan yang ditetapkan tidak membantu, jika kesan sampingannya terlalu ketara, jika penyakit lain tidak membenarkan penggunaan kebanyakan ubat, perhatikan alat Visulon yang unik. Dengan menggunakannya, anda boleh meneruskan rawatan biasa - prosedur baru tidak menyakitkan, tetapi secara signifikan akan meningkatkan peluang pemulihan. Mengapa?

Punca skizofrenia dan kesannya pada otak masih menjadi misteri. Para saintis tidak dapat meneroka sepenuhnya organ tubuh manusia yang penting ini. Walaupun begitu, sains maju, selamat dan pada masa yang sama kaedah yang berkesan muncul, yang bertujuan untuk tidak mengurangkan gejala, tetapi untuk menghilangkan atau membetulkan punca pelbagai gangguan kesihatan.

  • Tindakan peranti Visulon tepat bertujuan untuk menghilangkan kerosakan dalam fungsi pusat kawalan otak. Radas berdasarkan kaedah terapi nadi. Ini adalah salah satu kaedah yang paling progresif: peranti ini memancarkan denyutan cahaya dengan frekuensi, urutan dan polaritas tertentu, yang membolehkan menghentikan proses patologi dalam badan pada tahap sel. Berkat ini, kerja semua organ dan sistem disesuaikan dan dinormalisasi. Hasil - mekanisme penyembuhan diri badan dilancarkan. Maksudnya, tujuan utama peranti ini bukan untuk menghilangkan gejala, tetapi untuk menghilangkan penyebab gangguan mental.

Apa yang berlaku apabila seseorang dengan skizofrenia menjalani sesi pencegahan dan terapi dengan alat Visulon? Seperti yang ditunjukkan oleh ulasan dari pengguna sebenar, reaksi yang serupa dengan reaksi ubat diperhatikan: gairah mental dikurangkan, kegelisahan dikurangkan, pemikiran dinormalisasi, tidur dan tumpuan ditingkatkan. Dalam kes ini, penggunaan peranti tidak menyebabkan kesan sampingan, ia tidak mempunyai kontraindikasi. Penggunaan alat yang mudah dikendalikan ini, sebagai peraturan, membantu mengurangkan dos ubat dan mencapai pengampunan jangka panjang. Tetapi bagaimana memastikan bahawa Vizulon sangat sesuai dengan anda?

Sangat ringkas. Anda boleh membeli peranti dan menguji sendiri kesannya di rumah selama 30 hari. Sekiranya peranti tidak membawa hasil yang diharapkan, anda boleh mengembalikannya dan mengembalikan wang anda - keseluruhannya. Semasa memesan "Vizulon", anda tidak mengambil risiko apa-apa. Uji kesannya dan lihat sendiri manfaat terapi nadi - kaedah yang keberkesanannya telah mendapat pengiktirafan antarabangsa.

Gunakan peranti "Neurodoktor"

Perlu diingat bahawa rawatan dengan alat Neurodoktor harus dilakukan hanya setelah diagnosis yang tepat dibuat dan ini tidak bermaksud bahawa rawatan ubat hipertensi atau rawatan lain yang ditetapkan oleh doktor harus dihentikan.

Rawatan skizofrenia

Skizofrenia adalah sekumpulan gangguan mental yang teruk dengan kursus progresif yang membawa kepada kerosakan keperibadian: ketidakcukupan reaksi emosi dan tahap pengaruhnya, kurangnya integriti dan pemikiran logik. Pada tahap perkembangan psikiatri ini, gangguan skizofrenia adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Walau bagaimanapun, pelaksanaan terapi kompleks yang dirumuskan dengan berpanjangan dan konsisten membolehkan anda mencapai pengampunan jangka panjang yang stabil. Satu set langkah terapi membolehkan seseorang mengembalikan fungsi normal dalam masyarakat, mengembalikan kemampuan untuk melakukan hubungan penuh dan bekerja.

Rawat inap pesakit dengan skizofrenia di klinik psikiatri diperlukan secara langsung semasa perkembangan psikosis. Setelah menghilangkan gejala episod penyakit ini, langkah penstabilan, sokongan, pencegahan dapat dilakukan secara rawat jalan. Walau bagaimanapun, seseorang yang telah mengalami psikosis dan telah menjalani rawatan pesakit dalam harus menjalani pemeriksaan perubatan penuh sekurang-kurangnya sekali setahun dan, jika ada kelainan yang dikesan, ikuti cadangan perubatan di hospital.

Tahap Rawatan Skizofrenia

Secara konvensional, keseluruhan kitaran langkah-langkah terapi dapat dibahagikan kepada tiga peringkat yang berasingan.

  • Tahap pertama - menghentikan terapi - melibatkan mengambil langkah-langkah untuk menghilangkan gejala psikosis. Matlamat rawatan adalah untuk sepenuhnya menghilangkan gejala produktif penyakit, mencapai ketiadaan halusinasi, khayalan, pergolakan psikomotor.
  • Tahap kedua - menstabilkan terapi - bertujuan menyatukan dan mengekalkan kesan yang dicapai pada tempoh sebelumnya.
  • Tahap ketiga - terapi pemeliharaan - bertujuan untuk mengekalkan keadaan mental seseorang yang stabil, mencegah kembalinya gejala gangguan, memanjangkan tempoh pengampunan.

Untuk mencapai kejayaan tindakan perubatan, perlu memulakan rawatan seawal mungkin. Konsultasi dengan psikiatri adalah langkah yang disarankan ketika tanda-tanda prodromal muncul atau pada perubahan pertama dalam kehidupan mental seseorang. Perlu diingat bahawa menghentikan serangan yang telah mencapai tahap maksimum adalah tugas yang sangat sukar. Keadaan psikotik akut menyebabkan perubahan cepat dalam struktur keperibadian, menjadikan pesakit tidak berpeluang menjalani kehidupan normal, terlibat dalam urusan seharian, dan melakukan tugas profesional.

Tempoh langkah-langkah terapi penuh dari saat menghentikan episod psikosis pertama atau seterusnya adalah sekurang-kurangnya 12 bulan. Tahap terapi berhenti berlangsung rata-rata 2 hingga 3 bulan. Tempoh terapi penstabilan adalah rata-rata 6 bulan. Tempoh perawatan dan rawatan pencegahan hendaklah sekurang-kurangnya 12 bulan.

Rawatan Skizofrenia

Pilihan rawatan untuk gangguan skizofrenia boleh dibahagikan kepada dua kumpulan: terapi psikososial dan kaedah biologi (fisiologi).

Terapi psikososial diwakili oleh teknik psikoterapi individu dan kumpulan. Hasil tertinggi dapat dilihat semasa menggunakan teknik tingkah laku kognitif dan psikoterapi keluarga. Teknik psikoterapi menunjukkan kesan hanya dalam kombinasi dengan kaedah biologi dan memerlukan kerja perubatan jangka panjang. Penggunaan teknik psikoterapi memungkinkan untuk memperpanjang tempoh pengampunan, untuk mencapai kepulangan pesakit ke masyarakat dengan cepat, untuk memastikan prestasi yang betul, untuk meningkatkan kualiti kehidupan seharian. Pelaksanaan kerja psikoterapi yang betul memungkinkan untuk mengurangkan dos ubat psikotropik dan mengurangkan tempoh rawatan pesakit dalam. Psikoterapi membantu seseorang mendapatkan kembali kemahiran mengawal keadaan emosi dan tingkah laku mereka, yang meminimumkan risiko kambuh.

Kaedah biologi (fisiologi) untuk rawatan skizofrenia diwakili oleh pelbagai langkah terapi. Pemilihan rejimen rawatan dilakukan sesuai dengan protokol yang disetujui, dengan mempertimbangkan berbagai faktor: bentuk skizofrenia, riwayat pasien, keparahan dan jangka masa penyakit, pilihan dan kemampuan pesakit. Pilihan rawatan biologi untuk skizofrenia termasuk:

  • "Terapi kejutan", yang secara saintifik disebut sebagai insulinocomatous, adalah kaedah pendedahan intensif, yang melibatkan induksi tiruan koma hipoglikemik dengan memberikan dos insulin yang besar;
  • terapi elektrokonvulsif, yang melibatkan penyaluran arus elektrik melalui otak pesakit, digunakan untuk penentangan terhadap ubat farmakologi, dengan tingkah laku bunuh diri yang jelas, dengan catatonia;
  • terapi detoksifikasi yang bertujuan untuk menghilangkan bahan toksik dari badan.;
  • terapi pemakanan diet, yang pada asasnya merupakan kelaparan terapeutik, digunakan untuk gangguan lambat;
  • kurang tidur (kurang tidur), digunakan dalam gangguan afektif;
  • psikosurgeri - operasi otak dilakukan hanya dalam keadaan sangat teruk dan tidak boleh diterima oleh rawatan psikosis yang lain;
  • terapi polarisasi pasangan - kesan arus elektrik pada korteks serebrum;
  • mikropolarisasi transkranial - pendedahan kepada bahagian otak tertentu dengan arus elektrik langsung yang lemah;
  • psikofarmakologi - penggunaan ubat psikotropik.

Rawatan farmakologi skizofrenia

Pada masa ini, kaedah paling berkesan untuk merawat skizofrenia adalah dengan menggunakan agen farmakologi yang mempengaruhi otak. Penggunaan ubat menghilangkan gejala produktif dan mencegah perkembangan gejala negatif, dengan itu mencegah kerosakan individu. Dalam rawatan gangguan skizofrenia, pelbagai kumpulan ubat digunakan:

  • antipsikotik - ubat psikotropik, secara tradisional, tetapi tidak betul disebut antipsikotik;
  • anxiolytics (penenang nama lain) - ubat psikotropik yang mengurangkan intensiti atau menekan kegelisahan, ketakutan, kegelisahan, tekanan psiko-emosi;
  • normotimics (timoisoleptics) - ubat-ubatan yang dapat mengurangkan keparahan gangguan pekeliling dari bola afektif (perubahan mood), dan dengan langkah-langkah pencegahan - mencegah munculnya gejala depresi dan manik;
  • antidepresan (timoleptik) - ubat-ubatan yang secara positif mempengaruhi bidang afektif pesakit dengan skizofrenia, menyumbang kepada peningkatan mood dan keseluruhan status mental;
  • nootropics (perangsang neurometabolik) - ubat yang mempunyai kesan positif terhadap fungsi mental yang lebih tinggi;
  • psikostimulan - ubat-ubatan yang meningkatkan prestasi mental dan fizikal, meningkatkan kualiti persepsi isyarat luaran, menghilangkan keletihan, melambatkan saat keletihan.

"Monoterapi" lebih disukai dalam rawatan, iaitu, jika ada pilihan: untuk menetapkan tiga atau lima ubat, tiga jenis ubat disyorkan. Pendekatan ini membolehkan anda mengesan keberkesanan ubat tertentu..

Program rawatan, sebagai peraturan, merangkumi semua kumpulan ubat di atas. Walau bagaimanapun, asas untuk rawatan skizofrenia adalah ubat antipsikotik. Antipsikotik biasanya dibahagikan kepada dua kelas:

  • antipsikotik tradisional "khas";
  • antipsikotik "atipikal" moden.

Ciri pembezaan utama mereka adalah penurunan ketara kesan sampingan ubat antipsikotik atipikal baru, pertama sekali - ketiadaan sindrom antipsikotik.

Ubat antipsikotik diwakili oleh kelas:

Pada masa ini, antipsikotik atipikal yang paling popular dengan ulasan yang baik adalah:

  • risperidone (Risperidonum);
  • olanzapine (Olanzapinum);
  • clozapine (Clozapinum);
  • seroquel® (Seroquel®);
  • Abilify.

Prinsip asas untuk merawat skizofrenia

Untuk memperbaiki keadaan pesakit dengan skizofrenia, diperlukan rawatan komprehensif dengan penggunaan persediaan farmakologi, kaedah biologi, dan teknik psikoterapi. Untuk mencapai hasil terapi, perlu dilakukan hubungan psikologi yang erat antara doktor yang hadir dan pesakit, yang merupakan jenis kesukaran kerana ciri-ciri pesakit skizofrenia - ketidakpercayaan mereka, penolakan kehadiran penyakit ini.

Untuk membantu seseorang kembali ke interaksi penuh dengan masyarakat hanya dengan awal rawatan - hingga puncak psikosis. Ia mesti diambil kira: kaedah rawatan alternatif tidak dapat menghilangkan manifestasi penyakit serius.

Rawatan ke hospital diperlukan untuk perkembangan gejala akut psikosis dan keadaan yang mengancam nyawa seseorang, seperti:

  • penolakan makanan dan kelaparan sepenuhnya selama lebih dari tujuh hari;
  • pantang mengambil makanan, yang menyebabkan penurunan berat badan lebih daripada 20% berbanding dengan berat badan awal;
  • kehadiran halusinasi yang tidak baik (pesakit "mendengar pesanan");
  • tingkah laku bunuh diri: pemikiran dan percubaan untuk membunuh diri;
  • demonstrasi pencerobohan dan pencerobohan secara automatik;
  • kegelisahan motor yang teruk dan rangsangan mental;
  • ketidakupayaan seseorang untuk memenuhi keperluan asas kehidupan secara bebas.

Yang sangat penting adalah usaha pencegahan, termasuk mengambil ubat untuk mencegah kambuh penyakit ini. Perlu diingat bahawa semakin sering terjadi eksaserbasi, dan semakin banyak kes kambuh penyakit, semakin teruk skizofrenia. Malangnya, semasa tempoh pengampunan, seorang pesakit dengan skizofrenia, yang merasa pulih sepenuhnya, enggan menjalani terapi penyelenggaraan. Dalam situasi seperti itu, persoalan menjaga kesihatan mental terletak pada kerabat pesakit. Orang yang rapat harus memantau tingkah laku pesakit dengan skizofrenia dengan berhati-hati, sentiasa mengawal pengambilan ubat yang ditetapkan. Untuk memperpanjang masa pengampunan, sangat penting untuk menciptakan suasana yang baik dalam keluarga, memperlakukan orang yang tidak sihat secara mental dengan bijaksana dan betul, agar tidak mencederakan jiwanya dengan tuntutan dan celaan

Ciri-ciri rawatan skizofrenia di luar negara

Fikiran untuk fikiran

Para saintis di King's College London sampai pada kesimpulan sensasional mengenai skizofrenia. Penyakit ini menyerang seluruh tubuh, dan bukan hanya sistem saraf, seperti yang difikirkan sebelumnya. Pada pesakit dengan peringkat awal penyakit, sistem imun hiperaktif dan berisiko tinggi terkena diabetes.

Skizofrenia semasa hidup memanifestasikan dirinya dalam 1 orang daripada 100. Dia berhenti membezakan antara realiti dan fiksyen. Penyakit ini menimbulkan halusinasi, tingkah laku manik-depresif. Kaedah rawatan moden membolehkan pesakit menjalani kehidupan yang penuh.

Apa itu skizofrenia??

Skizofrenia adalah penyakit mental di mana seseorang mengaburkan garis antara dunia nyata dan kepercayaan palsu, halusinasi. Ia muncul dalam 1% populasi dunia.

Pada kebanyakan pesakit, penyakit ini berlanjutan secara berkala: gejala hilang sama sekali atau muncul dengan kekuatan baru. Penyakit ini bermula dengan kemerosotan dan kehilangan minat pada hobi sebelumnya. Sekiranya tidak dirawat, halusinasi dan pencerobohan tanpa sebab mungkin muncul..

Permulaan penyakit ini ditunjukkan oleh rasa tidak senang emosi. Seseorang kehilangan minat dalam hobi, tidak mengalami emosi dalam hubungannya dengan orang yang disayangi. Dia boleh berhenti dari pekerjaan kegemarannya atau berpisah dengan orang yang dikasihi. Ini adalah tanda pertama skizofrenia..

Sebilangan besar pesakit kelihatan santai. Pakaian boleh menjadi lusuh, koyak. Rumah juga berantakan: tidak dibersihkan, banyak perkara yang tidak perlu.

Lingkaran minat semakin sempit, hanya keperluan fisiologi yang tersisa, dan hal-hal tersebut dinyatakan dengan redup. Contohnya, seseorang lupa makan.

Sukar bagi pesakit skizofrenia untuk menumpukan perhatian pada satu pemikiran. Mereka mencari makna tambahan dalam perkataan, ayat, hanya menggunakan abstraksi yang dapat difahami..

Tanpa rawatan yang diperlukan, penyakit itu berkembang. Boleh muncul:

1) halusinasi lisan (pesakit mendengar suara);

2) emosi yang tidak sesuai (berkaitan dengan orang yang disayangi, seseorang menunjukkan kemarahan atau pencerobohan tanpa sebab);

3) khayalan (nampaknya seseorang sedang diperhatikan atau diburu).

Biasanya saudara mara menyedari bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan orang pada tahap ini.

Semakin cepat pesakit dan orang yang disayanginya pergi ke psikiatri, semakin besar kemungkinan mereka akan menyingkirkan gejala tersebut. Sekiranya seseorang berada dalam dunia khayalan dan ketakutan untuk waktu yang lama, sukar bagi otak untuk kembali ke keadaan normal..

Doktor melakukan diagnosis menyeluruh sebelum membuat diagnosis skizofrenia..

Di klinik asing, psikiatri mesti melakukan pemeriksaan dan menyoal pesakit. Doktor menetapkan kajian yang mengesampingkan penyakit lain. Pesakit diberitahu mengenai keputusan pemeriksaan..

Mengapa penyakit ini berkembang??

Para saintis belum dapat menyebutkan sebab yang tepat mengapa skizofrenia berlaku..

Perkembangan penyakit ini dipengaruhi oleh:

1) kecenderungan genetik. Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada kedua ibu bapa, maka dalam 50% kes itu akan menampakkan diri pada anak. Sekiranya penyakit itu didiagnosis hanya pada ibu atau hanya pada ayah, risiko menghidap skizofrenia pada anak adalah 10%. Apabila penyakit dikesan pada salah satu kembar yang sama, dalam 50% kes skizofrenia akan dikesan pada yang lain.

2) Penyakit virus yang dihidapi oleh ibu semasa mengandung dan anak pada masa kecil. Virus herpes, sitomegalovirus dan virus Epstein-Barr berbahaya bagi kesihatan mental.

3) Keracunan dengan bahan kimia, termasuk dadah. Mereka menyebabkan gejala ciri skizofrenia, dan boleh mencetuskan perkembangan penyakit ini..

4) Pembandaran. Di bandar, kejadian skizofrenia lebih tinggi daripada di kawasan luar bandar. Para saintis Denmark telah menentukan bahawa di tempat-tempat di mana terdapat sedikit tanaman hijau, dua kali lebih banyak penduduk menghadapi skizofrenia.

5) Keadaan tidak sihat dalam keluarga. Pada pesakit dengan skizofrenia, ibu terlalu emosional, menekan anggota keluarga yang lain.

6) Stok psikologi keperibadian. Sebilangan besar pesakit, bahkan sebelum mereka menghidap skizofrenia, ceroboh, ditarik balik dan diserap sendiri..

Dalam kebanyakan kes, penyakit berkembang jika seseorang yang mempunyai kecenderungan biologi terhadap penyakit ini mengalami tekanan yang berterusan..

Masa remaja dikaitkan dengan perubahan hormon dalam badan. Mengubah sikap terhadap dunia boleh menimbulkan situasi tertekan. Oleh itu, risiko menghidap skizofrenia pada remaja adalah 4 kali lebih tinggi. Menurut statistik, pada sepertiga pesakit gejala pertama penyakit ini muncul dalam 10-20 tahun.

Cara merawat skizofrenia?

Ramai pesakit dan keluarganya prihatin dengan persoalan adakah skizofrenia dapat disembuhkan sepenuhnya. Malangnya, menyingkirkan penyakit ini sekali dan tidak mustahil. Teknik moden melegakan serangan seseorang, dan dia dapat menjalani kehidupan aktif sepenuhnya.

Doktor di luar negara mendekati rawatan penyakit ini secara menyeluruh.

1) rawatan lembut dengan ubat-ubatan;

2) psikoterapi (doktor bercakap dengan pesakit untuk masa yang lama);

3) psikoterapi tingkah laku kognitif (pembetulan kepercayaan bawah sedar pesakit);

4) psikoterapi keluarga (perubahan peranan dalam keluarga dapat menghentikan perkembangan skizofrenia);

5) pemulihan sosial (doktor mengajar pesakit untuk menjalin hubungan dengan orang lain).

Cara mengatur rawatan skizofrenia di luar negara, lihat pautan.

Kejayaan rawatan penyakit secara langsung bergantung pada seberapa tepat diagnosis dibuat. Di banyak pesakit klinik asing, diagnosis skizofrenia tidak disahkan semasa pemeriksaan. Ada juga yang mengenal pasti patologi serius yang lain. Sebagai contoh, dengan skizofrenia, risiko terkena diabetes meningkat..

Keberkesanan terapi dan bantuan psikologi bergantung pada tahap penyakit dan bagaimana pesakit bertindak balas terhadap rawatan. Tugas utama doktor adalah untuk menyedarkan pesakit tentang penyakitnya.

Sekiranya seseorang belajar mengenali gejala penyakit, maka dengan kebarangkalian yang tinggi dia akan dapat mengawal tingkah lakunya atau mengambil ubat tepat pada waktunya dan meminta pertolongan. Ini akan mencegah atau mencegah kejang..

Baca Mengenai Pening