Utama Encephalitis

Bagaimana untuk menghilangkan serangan panik pada diri anda sekali dan untuk semua

Topik ini dibahas dengan baik di Internet hari ini. Tetapi saya memberi jaminan, dalam artikel ini anda akan banyak belajar. Bagaimanapun, mengatasi serangan panik sebenarnya tidak begitu mudah. Kini, terdapat banyak kursus dan artikel mengenai cara merawat serangan panik di rumah, di mana anda yakin bahawa anda akan segera melupakan ketakutan tanpa sebab anda. Tetapi kemungkinan besar ini tidak akan berlaku. Ya, ada beberapa peratusan yang disembuhkan, tetapi tidak banyak. Kenapa? Hakikatnya, terdapat banyak sebab mengapa serangan panik timbul. Dan, untuk menyingkirkan serangan sekali-sekala, anda memerlukan banyak usaha dan serangan terhadap penyakit di beberapa bidang. Bolehkah serangan panik disembuhkan dengan cepat? Mungkin tidak. Sekiranya anda tidak mahu berusaha, anda mahukan hasil yang sangat cepat, dapat disembuhkan dengan bantuan antidepresan atau seseorang yang ajaib bermaksud anda tidak dapat membaca artikel ini lebih jauh. Dia bukan untuk anda. Sekiranya anda telah mengumpulkan banyak keinginan untuk mengatasi penyakit ini, telah bersiap untuk pekerjaan tertentu, bersedia untuk apa sahaja, maka saya mengucapkan tahniah kepada anda. Anda boleh mengalahkan serangan panik dengan sikap ini. Anda hanya perlu tahu bagaimana bertindak, dan juga secara amnya memahami mekanisme kejadian sawan. Saya tahu apa yang saya bicarakan, kerana untuk masa yang lama saya sendiri mengalami panik yang tidak masuk akal dan banyak menghabiskan masa untuk mengkaji isu ini. Sekiranya saya dapat menyingkirkan mereka, maka anda boleh.

Mengapa serangan panik berkembang?

Mengapa situasi yang berbeza menyebabkan satu reaksi pada orang - panik? Faktanya adalah bahawa semua situasi ini mencerminkan bahaya yang selalu dihadapi oleh nenek moyang prasejarah kita.

Serangan panik timbul bukan hanya sebagai akibat ketakutan primitif biasa, tetapi juga sebagai sensasi bahawa reaksi seseorang terhadap ketakutan ini akan menjadi bencana - iaitu itu adalah ketakutan ketakutan. Sifat keperibadian ini disebut kepekaan kebimbangan. Dari penjelasan yang menyimpang tentang reaksi fizikal yang normal, bencana ketakutan akan kebimbangan itu sendiri terbentuk. Terdapat kecenderungan untuk fokus pada sensasi dalaman anda sendiri. Orang-orang seperti itu dalam masalah kawalan emosi hanya bergantung pada diri mereka sendiri - sikap seperti itu dapat merumitkan kehidupan seseorang.

Kurangkan rasa panik anda

Anda perlu belajar bagaimana bekerja dengan "undang-undang Newton", yang menyatakan bahawa kekuatan tindakan sama dengan kekuatan tindak balas. Ingat satu rahsia. Semakin anda menahan tekanan vegetatif, semakin anda tidak menginginkannya dan semakin anda mahu ia cepat berakhir, semakin kuat ketegangan anda.

Sangat penting bagi anda untuk belajar mengurangkan kehadiran aktiviti vegetatif. Hentikannya dengan kata-kata:

  • "Jadi apa!"
  • "Biarkan!"
  • "Ayuh lebih kuat!"
  • "Kenapa begitu lemah?"
  • "Ayuh, kuatkan diri!"

Jangan menahan diri, berehat, tersenyum dan katakan: "Ya, dan biarkan!" Tiada masalah. Saya tidak akan kecewa dengan perkara ini dan takut dengannya! "

Bahagian yang paling penting dalam rawatan serangan panik adalah untuk tidak mengelakkan keadaan ini, berdasarkan ketakutan bahawa setiap panik mungkin yang terakhir, tetapi, sebaliknya, untuk mengatasi ketegangan ini dengan sikap tidak peduli yang sihat, tidak menyebabkannya tergesa-gesa adrenalin.

Sekiranya anda memahami situasinya, jelaskan kepada diri sendiri bahawa anda tidak akan lari ke mana-mana dan mula menyusut keadaan ini, serangan panik anda akan berakhir kerana anda hanya berhenti menakutkan diri sendiri.

Bagaimana untuk menghilangkan serangan panik tanpa pil sekali dan untuk semua

Adalah mungkin untuk menghilangkan serangan panik tanpa pil. Anda juga dapat menyingkirkan serangan panik untuk selama-lamanya. Anda juga dapat menghilangkan serangan panik dengan cepat..

Gangguan panik yang tidak dirawat, seperti gangguan psikologi yang lain, boleh menyebabkan kegelisahan dan kemurungan memasuki hidup anda. Tetapi mungkin untuk menghilangkan serangan panik tanpa pil sekali-sekala.

Untuk pulih dari serangan panik tanpa pil, anda perlu menerapkan langkah berikut:

  1. Tentukan apa yang anda takutkan;
  2. Huraikan tingkah laku pelindung dan penghindaran anda;
  3. Fikirkan apa yang akan mendorong anda untuk berubah;
  4. Membina hierarki ketakutan;
  5. Rasakan ketakutan dalam imaginasi anda;
  6. Berlatih menghadapi ketakutan dalam kehidupan nyata;
  7. Mematuhi strategi jangka panjang.

Mari kita lihat langkah-langkah ini..

Tentukan apa yang anda takutkan

Untuk menyingkirkan serangan panik tanpa pil, anda perlu menyoroti ciri-ciri serangan panik. Dua senarai akan membantu anda dalam hal ini.

Dalam senarai pertama, senaraikan keadaan yang menyebabkan anda merasa cemas: ruang tertutup atau terbuka, ketinggian, voltan, kapal terbang, lif - semua yang penting bagi anda. Untuk membuat senarai kedua, anda perlu menuliskan pemikiran yang melintas di kepala anda semasa serangan panik.

Ia sering membantu melihat mereka sudah ditulis di atas kertas. Pandangan dari luar ini dapat membantu memahami seberapa kerap pemikiran ini jauh dari kenyataan..

Latihan penghapusan

Ubat terbaik untuk mengatasi kegelisahan adalah senaman. Sebilangan besar boleh dilakukan di rumah atau di tempat kerja. Setiap orang boleh memilih pilihan yang sesuai untuk diri mereka sendiri:

  1. Regangan secara berkala membantu melegakan ketegangan otot, meningkatkan aliran darah dan melegakan tekanan. Paling mudah membongkokkan badan ke bawah tanpa membengkokkan lutut.
  2. Hasil yang baik diperoleh sekiranya anda melakukan latihan "pokok". Untuk melakukan ini, berdiri tegak, kaki selebar bahu, lengan terangkat ke atas. Perlu melakukan pergerakan, meniru dahan pohon yang bergoyang di angin. Ulangi senaman sehingga ketegangan otot hilang.
  3. Bersenam dari kompleks yoga. Duduk di lantai sehingga tumit jatuh di bawah punggung. Bengkokkan badan anda ke hadapan dengan tangan dilanjutkan sehingga otot-otot di punggung anda mula mengendur.
  4. Ubat yang sangat berguna adalah senaman kucing. Anda mesti berlutut. Tangan harus berada tepat di bawah bahu. Nafas dalam-dalam diambil dan sentiasa melalui hidung. Semasa menghembus nafas, bengkokkan punggung anda seperti kucing, kepala ke bawah. Dalam kedudukan ini, berlama-lama selama satu, dua, tiga. Ulangi senaman hingga 10 kali.
  5. Latihan yang baik adalah helang. Mula-mula anda perlu duduk di lantai, kaki disilangkan. Menghirup udara, angkat tangan, seolah-olah sayap burung. Pergerakannya perlahan, tanpa tersentak. Tarik nafas, turunkan tangan anda. Ulangi hingga 15 kali.

Fikirkan apa yang akan mendorong anda untuk berubah..

Untuk menghilangkan serangan panik sekali, fikirkan bagaimana motivasi anda? Apa yang anda bersedia lakukan untuk bergaul tanpa bantuan orang lain, ubat penenang dan ubat-ubatan lain sehingga anda dapat hidup dengan tenang dan yakin tanpa rasa takut dan cemas? Kesombongan, kepuasan, keyakinan datang apabila anda merasakan diri anda sebagai penguasa kehidupan anda sendiri, bahawa anda dapat menyingkirkan serangan panik untuk selama-lamanya.

Sebaliknya, anda harus keluar dari zon selesa anda. Anda perlu menguasai aktiviti sukar secara beransur-ansur, selangkah demi selangkah, mengikut rancangan. Tetapi anda mesti bersedia untuk mengatasi halangan dan kesukaran. Kemudian menetapkan matlamat untuk menyingkirkan serangan panik, anda boleh mencapainya. Anda dapat dengan cepat menghilangkan serangan panik.

Rawatan ubat

Kadang-kadang anda dapat mengatasi serangan panik yang mengerikan dengan menggunakan pil..

Dianjurkan untuk merawat serangan panik dengan senarai ubat berikut:

Ubat penenang:

Penenang:

Penyekat beta:

Penting! Anda tidak digalakkan membeli, dan bahkan mengambil ubat untuk menghentikan serangan panik sendiri, tanpa preskripsi doktor. Oleh kerana akibatnya tidak dapat diramalkan, dan ubat-ubatan boleh menyebabkan gangguan mental. Rawatan boleh dijalankan secara bebas, tetapi hanya setelah berunding dengan pakar.

Membina hirarki ketakutan.

Untuk cepat menghilangkan serangan panik, dua komponen yang berasingan mesti memasuki hierarki ketakutan anda. Yang pertama adalah situasi yang boleh menyebabkan serangan panik: terjebak di dalam lif, perjalanan ke kereta bawah tanah, pergi ke kedai, dll. Komponen kedua - anda perlu merakam bagaimana anda fikir penderitaan ini akan nyata: anda akan pingsan, anda akan mati lemas, anda akan mengalami serangan jantung, menjadi gila atau sesuatu yang lain.

Kenyataannya adalah bahawa anda takut dengan keadaan itu, kerana berfikir bahawa badan anda akan bertindak balas terhadapnya dengan hiperventilasi paru-paru, pengsan, jatuh, kegilaan, dll. Ramalan ini sangat penting untuk dikenal pasti, kerana latihan pertolongan diri berdasarkan pengesahan dan pertandingan mereka. Anda akan dapat mengawal ketakutan anda dengan membuktikan pada diri anda bahawa firasat lama adalah salah. Hierarki ketakutan akan membantu anda dalam hal ini..

Gejala utama

Penyakit ini disertai oleh banyak gejala tubuh yang muncul akibat gangguan fungsi sistem pernafasan dan jantung. Senarai ini boleh mengandungi banyak item, kerana seseorang yang mengalami neurosis panik mempunyai keseluruhan sensasi yang berbeza.

Walau bagaimanapun, gejala yang paling biasa dapat dibezakan. Sekiranya sekurang-kurangnya empat item dari senarai sesuai dengan keadaan, anda boleh membuat diagnosis dengan selamat. Di sini mereka:

  1. Denyutan jantung meningkat.
  2. Peluh Sejuk yang kuat.
  3. Sesak nafas, terengah-engah.
  4. Benjolan yang disebut di tekak.
  5. Hiperventilasi paru-paru. Nafas dangkal kelihatan tidak dapat dikawal..
  6. Kandungan oksigen dalam darah menurun dan otak terjejas.
  7. Sakit dada.
  8. Menggigil atau berasa sejuk.
  9. Gegaran.
  10. Pusing, pengsan mungkin.
  11. Kehilangan kawalan terhadap tindakan seseorang.
  12. Kurangnya rasa kenyataan.
  13. Kehilangan keperibadian.
  14. Takut mati.
  15. Kebas tangan atau kaki.
  16. Pucat kulit.
  17. Tidak selesa pada perut atau loya.

Gejala bermula dengan cepat dan tanpa amaran, kemudian meningkat, mencapai tahap maksimum dalam beberapa minit. Serangan berlangsung selama setengah jam. Selepas orang ini, untuk beberapa waktu, perasaan cemas tidak pergi. Kadang-kadang menjadi menakutkan untuk keluar atau takut pengulangan.

Nilaikan kredibiliti ketakutan anda

Dalam serangan panik, apa yang berlaku di sekitar adalah sekunder, yang utama adalah apa yang berlaku di dalam diri anda. Apa yang anda takut sama ada berlaku atau tidak. Kita dapat mengesan sejauh mana ketakutan kita benar-benar disedari. Mereka. kita dapat berhubungan dengan sensasi dalaman kita dengan cara yang sama seperti yang kita alami. Kita dapat memahami bagaimana jangkaan kita bertepatan dengan reaksi kita. Ini membantu anda menilai ketakutan anda secara lebih realistik..

Semua kegelisahan yang berkaitan dengan serangan panik didasarkan pada kepercayaan yang salah: anda perlu mengelakkan perkara yang mengganggu anda. Tetapi adakah ia? Kebimbangan sangat tidak menyenangkan pada intinya tetapi tidak membawa maut.

Apabila anda merasakan bahawa serangan panik bermula, katakan pada diri sendiri: "Serangan panik selalu hilang dengan sendirinya." Kebimbangan anda meningkat, tetapi kemudian ia akan berkurang. Serangan panik pada suatu ketika berhenti, kegelisahan meletihkan dirinya sendiri. Dalam kes ini, mengapa mereka takut?

Untuk melalui semua langkah, anda memerlukan kepercayaan yang tegas terhadap keputusan rasional anda - walaupun ada ketakutan.

Pernafasan yang betul

Sebagai tambahan kepada segala yang lain, untuk rawatan penyakit anda perlu mengawal pernafasan anda. Berfokus membolehkan anda memberi tumpuan kepada keperluan badan. Nafas harus lancar dan dalam, menghilangkan tekanan. Sekiranya pada suatu ketika peningkatan ketegangan muncul, maka dengan segera anda perlu berusaha membuat pernafasan anda sekata.

Tarik udara dengan hidung anda, dan hembuskan melalui mulut anda. Perut tidak termasuk dalam kerja, hanya diafragma yang harus bergerak. Anda tidak boleh mengeluarkan semua udara sekaligus dari paru-paru anda. Jeda antara nafas pendek. Semasa melakukan senaman pernafasan, fokus secara mental untuk merehatkan badan..

Rasakan ketakutan dalam imaginasi anda

Untuk menghilangkan serangan panik tanpa pil, bayangkan dahulu keadaan di fikiran anda, dan kemudian serangan panik anda ke atasnya. Mulakan dengan apa yang paling menakutkan dan beralih dari yang sederhana ke yang kompleks; mainkan setiap keadaan dalam khayalan sehingga tahap panik anda tetap pada tahap rendah yang stabil. Mereka. anda mesti secara sedar membangkitkan sensasi yang menakutkan anda.

Apabila anda melakukan ini, anda perlu menerapkan teknik yang menghilangkan serangan panik. Contohnya, berehat, bernafas dengan lebih perlahan, memerah dan mengendurkan tangan anda beberapa kali. Atau lipat tangan anda di dalam kapal dan tarik nafas perlahan-lahan di dalamnya (yang membantu menyeimbangkan karbon dioksida dan oksigen dalam darah. Anda akan terkejut, tetapi anda akan berasa lega.

Anda juga dapat mengenali rasa panik anda untuk meneroka kemampuan anda untuk bertahan dari serangan panik. Cari keadaan yang agak menakutkan anda, tetapi dari mana anda boleh keluar pada bila-bila masa. Contohnya, jika anda takut ketinggian, perhatikan tingkap bangunan tinggi dan kemudian menjauh. Mereka. anda seharusnya dapat keluar dari keadaan sekiranya pengalaman menjadi terlalu kuat. Kemudian berlatih untuk menguatkan simptom dan melegakannya dengan selamat. Perhatikan berapa lama anda boleh berada dalam keadaan.

Perkara utama yang perlu diingat adalah bahawa semakin lama anda tinggal di dalamnya, semakin kuat intensiti kegelisahan anda

Cara menghentikan serangan pada saat pertama

Adalah mustahil untuk menghentikan serangan pada tahap biokimia: jika bahan seperti katekolamin atau adrenalin dilemparkan ke dalam darah, mereka akan memberi kesan pada sistem saraf. Ini tidak harus diperjuangkan, tetapi diusahakan. Perkara yang paling penting adalah belajar untuk menyedari serangan itu, iaitu, pada saat genting untuk memahami apa sebenarnya yang berlaku kepada anda. Apa yang akan diberikannya?

  1. Anda akan melindungi diri anda dari diri sendiri. Sekiranya serangan itu teruk, tingkah laku tidak dapat dilakukan. Kesedaran mengenai serangan akan mencegahnya: anda mengurangkan jumlah rangsangan luaran, meninggalkan persekitaran yang berpotensi berbahaya, mencari tempat yang selamat untuk bersantai, atau meminta bantuan.
  2. Anda boleh menerapkan amalan yang telah ditetapkan untuk mengurangkan kegelisahan dan mengawal diri sendiri. Ini termasuk latihan relaksasi, pemulihan pernafasan, latihan untuk memusatkan perhatian pada sesuatu yang abstrak. Tidak ada resipi universal untuk latihan sedemikian, anda mesti memilihnya sendiri. Seseorang membantu menyusun rosario, seseorang bernafas dengan betul dan mempertimbangkan nafas, pernafasan, dll..

Berlatihlah bertemu dengan acara-acara kehidupan sebenar yang menakutkan anda

Sekarang anda sudah bersedia untuk bertemu dengan peristiwa yang menakutkan anda dan selamatkannya.

Contohnya, jika anda takut bersenam di gim, teruskan langkah demi langkah. Pada mulanya, cubalah bernafas secara dangkal di rumah, yang akan membuat anda pening, sehingga menakutkan anda. Mulailah berlari di tempat untuk mengimbangkan tahap karbon dioksida dan oksigen dalam darah anda dan membuat anda berasa lebih baik. Kemudian mulailah berlari di tempat, mulakan dengan perlahan dan secara beransur-ansur berlari lebih cepat dan lihat apakah sesak nafas anda kembali. Sekiranya dia kembali, terapkan teknik pengurangan panik yang dijelaskan di atas. Katakan pada diri sendiri: “Sensasi ini sendiri tidak ada kaitan dengan serangan panik. Cuma otak memberitahu saya bahawa saya tidak mempunyai cukup oksigen untuk berjalan pada kelajuan itu. Sekiranya saya melambatkan dan tidak mengambil nafas cetek yang cepat, nafas saya akan cepat pulih. " Lakukan ini sehingga anda dapat berlari tanpa sesak nafas. Apabila anda mencapai ini, maka anda sudah bersedia untuk pergi ke gimnasium.

Bertindak sama dalam situasi yang menakutkan anda.

Mekanisme tindakan

Terdapat sekurang-kurangnya lima hipotesis untuk serangan panik. Antaranya:

  1. Katekolamin. Katekolamin adalah perangsang semula jadi yang dihasilkan oleh korteks adrenal. Serangan selalu disertai dengan peningkatan tahap darah dan otak mereka, tetapi adakah itu penyebab atau akibat dari serangan itu adalah pertanyaan terbuka.
  2. Genetik. Teori ini berdasarkan statistik untuk mengkaji hubungan antara berlakunya masalah dan keturunan. Telah diketahui bahawa kembar yang sama pada separuh kes sama rentan terhadap penyakit ini. Kira-kira 20% pesakit mempunyai saudara dengan penyakit yang serupa. Tetapi genetik sering menjadi salah satu faktor, tidak menghapuskan mekanisme penyebaran lain.
  3. Psikoanalitik. Ini adalah teori Freud. Menurutnya, ketegangan disebabkan oleh tenaga seksual yang tidak dipenuhi (kekurangan emosional). Ketakutan yang tidak masuk akal timbul apabila tenaga terkumpul menjadi terlalu banyak. Sekiranya seksualiti dikecualikan sebagai satu-satunya faktor dalam masalah tersebut (seperti yang dilakukan oleh pelajar Freud kemudian), maka teori itu kelihatan lebih dipercayai.
  4. Berkelakuan. Diandaikan bahawa asas serangan adalah pencetus yang sangat spesifik. Contohnya, dalam pengangkutan seseorang, tiba-tiba ada ketakutan bahawa bas akan terbakar atau terbalik. Ketakutan ini disebabkan oleh gambaran yang jelas di kepala, gambar itu menimbulkan serangan panik, minda bawah sedar memperbaiki hubungan antara situasi dan serangan dan menghasilkannya semula. Oleh itu, alasannya mungkin terletak pada bidang khayalan dan tidak dapat disedari setiap masa.
  5. Kognitif. Ini berdasarkan salah tafsiran seseorang terhadap perasaannya sendiri. Sebagai contoh, seseorang meningkat tekanan sebelum tidur, dia menganggap ini sebagai ancaman terhadap kehidupan, mengalami kegelisahan, yang menyebabkan panik.

Sekiranya anda tidak mengambil kira serangan panik sebagai gejala penyakit lain, misalnya, kerosakan fungsi kelenjar adrenal, maka penyebab penyakit yang paling mendesak adalah tekanan. Tekanan adalah punca sebilangan besar masalah psikologi manusia moden. Penghapusan ketegangan saraf adalah keutamaan bagi mereka yang ingin mengatasi serangan panik.

Tetapi kebiasaannya sebaliknya berlaku: pesakit pertama kali mengalami serangan, merasa takut, mengalami tekanan lebih banyak, dan ini memperbaiki penyakitnya. Kemudian, apabila serangan berterusan tidak diragukan lagi, sindrom penantian berlaku. Seseorang tahu bahawa serangan akan berlaku kepadanya, dan menghabiskan sepanjang masa kerana takut akan penampilannya. Orang seperti itu tidak boleh berhenti takut untuk melintas jalan, tinggal di tempat yang berpotensi berbahaya, menghindari masyarakat, kerana mereka tidak mahu dilihat dalam keadaan menyerang. Ini juga tekanan, dan tidak boleh mempengaruhi perjalanan penyakit ini..

Cara menangani serangan panik: 11 cara berkesan

Ahli psikologi klinikal Serebryany Anna Vladimirovna telah mengumpulkan kaedah yang berkesan untuk menangani serangan panik.

Untuk serangan panik (atau gangguan panik), sejauh ini tidak ada penawar atau kaedah yang tidak jelas untuk menangani sawan - setiap orang terpaksa secara eksperimen mencari kombinasi sendiri. Baca ulasan kami untuk mencuba dan memilih kaedah untuk anda sendiri..

1. Tarik nafas perlahan-lahan

Bagaimana untuk menghilangkan serangan panik? Pernafasan perlahan membantu mengatasi berdebar-debar jantung dan pernafasan cetek, yang merupakan kedua-dua gejala serangan panik dan provokatornya. Nafas perlahan-lahan, anda memberi isyarat kepada otak bahawa anda perlu tenang. Ini adalah salah satu kaedah fisiologi yang paling berkesan untuk menghentikan serangan panik..

Fokus pada nafas. Tarik nafas satu-dua-tiga-empat, tahan nafas selama satu saat, hembuskan satu-dua-tiga-empat. Perhatikan perut anda (walaupun melalui pakaian): bagaimana ia mengembus semasa menghirup dan menarik nafas.

2. Kenali bahawa anda mengalami serangan panik

Bagaimana untuk memahami bahawa anda mengalami serangan panik dan menyingkirkannya? Semasa serangan panik, seseorang mengancam apa yang berlaku: sepertinya serangan jantung, strok, kematian, kegilaan, bahawa anda pingsan atau akan merasa sakit.

Beritahu diri anda secara mental beberapa kali: "Ini bukan bencana, ini adalah serangan panik." Keamatan gejala akan berkurang, dan anda akan mula pulih..

3. Tutup mata anda sekiranya kekacauan berlaku

Beberapa serangan panik dipicu oleh kesesakan. Sekiranya anda berada di tengah-tengah kebisingan dan kekacauan, ini dapat memperkuatnya. Tutup mata anda untuk menyekat insentif yang tidak perlu.

4. Latih minda

Kesedaran adalah kemampuan untuk melihat apa yang berlaku di dalam dan di sekitar anda.

Serangan panik sering menimbulkan perasaan tidak realistik, lemah badan, melepaskan diri dari tubuh seseorang dan dari dunia. Kesedaran membantu mengatasi serangan panik dan tanda-tanda pertama pendekatannya.

Bagaimana menangani serangan panik? Fokus pada badan anda, perhatikan atau bayangkan dengan mata tertutup: bagaimana kaki anda menyentuh lantai, bagaimana pakaian menyentuh kulit anda, bergerak secara mental ke hujung jari anda.

Untuk mengalihkan perhatian, anda dapat mengawasi objek biasa di sekitar anda - gelas dengan pen dan pensil, tumbuhan di tingkap, corak di dinding atau di lantai, dan sebagainya.

5. Cari "sauh"

Ini membantu beberapa orang untuk memilih satu objek yang akan mereka fokuskan semasa serangan panik. Ini adalah semacam kesedaran..

Pilih satu item yang cukup dekat dan arahkan semua perhatian anda kepadanya. Terangkan secara mental warna, saiz, bentuk, bagaimana rasanya, bagaimana ia bergerak atau boleh bergerak. Contohnya, anda dapat memerhatikan bagaimana jam bergerak.

6. Latih kelonggaran otot anda

Seperti pernafasan yang perlahan, relaksasi otot membantu otak beralih dari panik menjadi tenang. Mulailah merehatkan satu bahagian badan secara beransur-ansur, mulailah dengan yang sederhana (contohnya, jari kaki dan tangan, punggung).

7. Kembali ke tempat yang damai.

Kita masing-masing mempunyai tempat dalam imaginasi atau kenangan kita di mana kita merasa baik dan tenang. Pantai, rumah di hutan, atau tempat di pangsapuri anda - sudah tiba masanya untuk berada di sana secara mental. Bagaimana mengatasi serangan panik sendiri? Fikirkan perinciannya: warna, bau, suara apa yang ada. Bayangkan sensasi yang ada di tempat ini (pasir panas, selimut lembut, jarum pain di bawah kaki).

8. Hentikan serangan dengan ubat

Dadah dari kumpulan ubat penenang (ubat pencegahan kegelisahan atau ubat anti-kegelisahan) membantu menghentikan serangan panik jika anda mengambil pil pada saat masih dalam peringkat awal.

Penenang tidak boleh diambil oleh semua orang, ia dijual berdasarkan preskripsi, jadi mereka perlu diresepkan oleh psikiatri atau psikoterapis.

9. Dapatkan senaman ringan

Sekiranya anda sudah mula bernafas, berjalan-jalan atau berlari ringan, pergi ke kolam renang atau yoga.

Sekiranya terdapat banyak tekanan dalam hidup anda sekarang, cubalah bersenam secara teratur. Endorfin yang dilepaskan semasa bersenam dapat membantu mencegah serangan panik..

10. Gunakan deria bau anda

Bau juga membantu serangan panik. Lavender terkenal dengan khasiatnya yang menenangkan. Ambil krim dengan bau lavender atau bawa balang minyak lavender bersama anda. Hirup lavender sambil bernafas perlahan untuk meningkatkan kesannya.

11. Baca sendiri ayat atau doa.

Apa-apa teks berirama, sama ada doa atau sajak kanak-kanak, akan membantu mengalihkan perhatian daripada gejala serangan panik. Bagaimana mengatasi serangan panik sendiri? Ulangi teks untuk diri sendiri (dari "pokok Krismas dilahirkan di hutan" hingga "ooo-uuu-mmm"), renungkan setiap kata, makna teks dan perhatikan iramanya.

Serangan panik: apa yang perlu dilakukan sekiranya ini berlaku kepada anda

Ramai di antara kita telah mengalami IT sekurang-kurangnya sekali dalam hidup kita. Pening tiba-tiba, berdebar-debar, ketakutan yang tidak masuk akal dan perasaan yang hampir - dan itu sahaja, kematian tertentu. Serangan panik adalah bencana sebenar bagi penduduk bandar-bandar besar, dan sering kali terjadi pada gadis-gadis muda. Para saintis mendapati bahawa usia rata-rata orang yang menderita penyakit ini adalah 20-30 tahun.

Serangan panik adalah serangan kegelisahan secara tiba-tiba yang boleh mengakibatkan keperitan dan amukan. Biasanya ia bermula pada saat-saat yang menegangkan badan - contohnya, ketika anda menaiki kereta bawah tanah dalam keadaan panas atau mendapati diri anda berada di tempat yang sesak.

Kami berbincang dengan doktor dan mengetahui serangan panik dari sudut perubatan, bagaimana mencegahnya berulang pada masa akan datang.

Bagaimana untuk memahami bahawa serangan panik berlaku kepada anda

Seperti namanya, gejala utama serangan panik adalah serangan kegelisahan dan ketakutan yang tiba-tiba dan nampaknya tidak menyebabkan. Ia disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan: berdebar-debar, keringat sejuk, kaki yang gemetar, sakit dada, sukar bernafas dan sebagainya. Gejala boleh sangat berbeza, tetapi yang utama adalah mereka harus melalui 5-20 minit tanpa meninggalkan jejak ketakutan. Diagnosis serangan panik tidak boleh dibuat hanya berdasarkan gejala: anda perlu memastikan bahawa penyebab gejala bukan penyakit lain (contohnya, penyakit jantung).

Serangan panik sahaja tidak akan membahayakan. Gejala sangat tidak menyenangkan, tetapi cukup cepat. Masalah utama menjadi ketakutan bahawa panik akan berulang: sebagai contoh, bagi seseorang yang pernah mengalami serangan panik di kereta bawah tanah beberapa kali, turun ke kereta bawah tanah boleh menjadi masalah besar. Ketakutan seperti itu "memuaskan diri": seseorang mengalami tekanan, dan di bawah pengaruh tekanan, serangan panik berkembang lagi. Dalam kes yang teruk, agoraphobia dapat terbentuk - keadaan di mana hampir semua interaksi dengan masyarakat menyebabkan serangan ketakutan dan ketidakselesaan, dan seseorang terpaksa menghabiskan hidupnya terkurung.

Dari sudut pandang fisiologi, serangan panik adalah tindak balas kasar sistem saraf yang tidak wajar terhadap rangsangan luaran, yang pada kenyataannya sama sekali tidak berbahaya. Semua simptomnya adalah sebahagian dari mekanisme pertahanan "memukul atau lari", yang berfungsi, katakan, ketika anda bertemu dengan seekor beruang di hutan. Dalam kes-kes ini, memang ada sebab untuk takut, dan degupan jantung yang kerap memungkinkan untuk berlari lebih cepat. Namun, untuk alasan yang tidak sepenuhnya jelas, mekanisme ini kadang-kadang berfungsi tanpa beruang, iaitu, tanpa alasan yang jelas.

Ini membuat serangan panik berkaitan dengan dystonia vegetovaskular, gangguan sistem saraf autonomi yang hanya dijelaskan dalam kesusasteraan Rusia. Di luar negara, diagnosis seperti itu tidak digunakan secara meluas: dia tidak mengatakan apa-apa mengenai penyebab penyakit ini, yang hanya mencirikan mekanismenya.

Soalan kepada ahli psikologi: bagaimana mengenali dan mengatasi serangan panik?

Kenyataan "Jubah" dan tekanan berterusan semakin menyebabkan serangan panik. Bagaimana membezakan episod panik dari kegelisahan yang meningkat, apa yang perlu anda ketahui mengenai mekanisme panik dan bagaimana menolong diri sendiri jika anda masih mengalami serangan? Memberi tindak balas kepada pakar psikoterapi dan serangan panik dengan pengalaman 20 tahun, Andrei Yanin

Gangguan panik - penyakit di mana terdapat kegelisahan berulang - panik. Mereka tidak selalu dapat dikaitkan dengan situasi atau keadaan apa pun, dan oleh itu, untuk menjangka.

Semasa serangan panik, terdapat perasaan takut dan tidak selesa di dalam badan, gangguan autonomi (pernafasan cepat, berdebar-debar, berpeluh), yang dapat berlangsung dari 5 hingga 30 minit. Sebagai peraturan, panik mencapai maksimum dalam 10 minit. Pengalaman dan perasaan sangat kuat sehingga kadang-kadang memerlukan pertolongan perubatan kecemasan (psikiatri).

Episod panik pertama biasanya didahului oleh peningkatan kegelisahan atau kemurungan yang berpanjangan. Selalunya, gangguan panik bermula antara usia 18 dan 40 tahun, walaupun terdapat kes melebihi usia yang saya tetapkan dalam 20 tahun praktik saya.

Namun, penting untuk membezakan kegelisahan yang luar biasa dari serangan panik..

Kebimbangan yang meningkat, berbeza dengan serangan panik, dikaitkan dengan pelbagai peristiwa dan aktiviti: perniagaan, kajian, kesihatan, dan sebagainya. Pada masa yang sama, perasaan ketakutan, ketegangan otot, berpeluh, gemetar, ketidakselesaan di perut, ketakutan akan kemalangan atau penyakit mengganggu. Pengalaman emosi tidak menyenangkan, tetapi mereka tidak mencapai tahap panik.

Serangan panik dicirikan oleh kenyataan bahawa mereka timbul tanpa alasan yang jelas. Kadang-kadang walaupun dalam mimpi. Lebih-lebih lagi, menarik bahawa serangan panik, menurut pemerhatian, terjadi pada orang yang berkeinginan kuat pada waktu malam, kerana pada waktu siang seseorang menyimpan semua tekanan dan emosi dalam dirinya, mengendalikan reaksi vegetatifnya, dan pada waktu malam ketika pengendalian kesadaran berhenti, dia tiba-tiba berkembang serangan panik.

Memahami bahawa anda mengalami serangan panik agak mudah:

Semasa serangan, sekurang-kurangnya 4 daripada 14 gejala berikut harus diperhatikan:

  1. Rasa kekurangan udara, takut tercekik.
  2. Perasaan lemah fizikal yang tidak dijangka, pening.
  3. Keadaan pengsan.
  4. Denyutan jantung meningkat atau cepat.
  5. Gegaran atau gegaran.
  6. Berpeluh berlebihan, sering berpeluh.
  7. Sensasi tercekik.
  8. Mual, ketidakselesaan di perut dan usus.
  9. Derealisasi (perasaan bahawa objek tidak realistik) dan depersonalisasi (seolah-olah "I" anda sendiri terasing atau terletak "tidak di sini").
  10. Sensasi mati rasa atau merangkak di pelbagai bahagian badan.
  11. Rasa panas atau sejuk.
  12. Kesakitan dada atau ketidakselesaan.
  13. Takut mati - sama ada dari serangan jantung atau mati lemas.
  14. Takut kehilangan kawalan diri (melakukan sesuatu yang menyalahi undang-undang) atau menjadi gila.

Daripada simptom-simptom yang disenaraikan, kebanyakannya ditunjukkan oleh gangguan autonomi yang tidak spesifik - iaitu, ia berlaku bukan hanya dalam serangan panik.

Diagnosis gangguan panik dibuat jika sawan bukan akibat mengambil ubat, ubat-ubatan atau penyakit somatik.

Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, terdapat kejang apabila terdapat kurang dari empat gejala. Serangan seperti itu dianggap tidak disebarkan. Ia lebih pantas dan senang dibawa..

Terdapat dua masalah utama yang membimbangkan orang setelah panik pertama. Yang pertama ialah mengapa ia timbul? Yang kedua - bagaimana menyingkirkan serangan panik? Banyak perkara telah ditulis di Internet mengenai perkara ini, tetapi mencari maklumat yang boleh dipercayai dan terperinci tidaklah mudah.

Jadi, apa yang menyumbang kepada gangguan panik?

Secara konvensional, penyebab yang mempengaruhi penampilan serangan panik boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan. Dua kumpulan pertama menimbulkan kegelisahan latar belakang yang merosakkan sistem saraf dan menyumbang kepada serangan panik. Kumpulan ketiga adalah mekanisme sebenar untuk menghasilkan semula serangan panik.

Kumpulan 1. Gaya hidup kebiasaan.

Kumpulan ini merangkumi semua perkara yang menjadikan kehidupan yang selesa dan tidak selesa. Sebagai contoh:

  • kemerosotan hubungan, konflik, pemisahan dari orang penting;
  • penyakit teruk atau kematian orang tersayang;
  • penempatan semula ke tempat kediaman baru;
  • pemergian sukarela atau sukarela dari kerja;
  • keadaan kewangan atau ketidakstabilan yang semakin teruk (pinjaman dan / atau gadai janji yang belum dibayar);
  • litigasi;
  • kurang tidur yang berpanjangan, gangguan irama siang dan malam;
  • kerja berlebihan kerana terlalu banyak pekerjaan dalam profesion, pengajian atau kehidupan;
  • rentak kehidupan yang dipercepat;
  • latihan berlebihan semasa keibubapaan;
  • pelbagai penyakit somatik;
  • pemakanan tidak seimbang;
  • situasi ketika kanak-kanak mula hidup secara berasingan,

Pelanggaran keadaan hidup ini selalu menimbulkan kegelisahan dan ketegangan, biasanya bertujuan untuk memulihkan keadaan dan hubungan yang terganggu. Sekiranya keadaan terus tidak selesa, maka kegelisahan menjadi asas di mana episod panik mungkin berlaku kemudian.

Kumpulan ke-2. Situasi kehidupan di mana tidak mustahil untuk mewujudkan keperluan penting.

Dalam kes ini, jalan keluar dari keadaan paling kerap, menurut idea peribadi, tidak sesuai. Sebagai contoh, anda boleh menonjolkan keperluan seperti:

  • keselamatan diri;
  • hubungan seksual yang memuaskan;
  • kedudukan penting dalam masyarakat;
  • keinsafan diri dalam aktiviti (profesion, perniagaan);
  • erat hubungan emosi dengan orang lain.

Kerja yang tidak sesuai dengan anda boleh mengganggu kepuasan keperluan penting - katakanlah, kerana sebab tertentu, anda tidak berpeluang mengubahnya. Atau persekitaran yang tidak menghargai anda dan meremehkan pahala. Negara di mana tidak ada cara untuk direalisasikan. Keadaan ini menyebabkan peningkatan ketegangan dan kegelisahan dalaman, yang juga dapat menyumbang kepada serangan panik..

Saya rasa anda menyedari bahawa dalam situasi semasa dengan coronavirus, banyak dalam hidup mempunyai alasan dari dua kumpulan yang disenaraikan. Sekiranya mereka sebelumnya, maka mereka boleh menjadi lebih banyak. Pengasingan paksa, dikenakan gaya hidup orang asing, ketakutan jatuh sakit dan mati berhubung dengan diri sendiri dan orang tersayang, kehilangan perniagaan, pinjaman yang belum dibayar, kehilangan mata pencarian, ketidakpastian masa depan, kekurangan objektif dan sejumlah besar maklumat negatif - semua ini tidak menyumbang kepada ketenangan dan kesihatan mental.

Sama ada gangguan panik berlaku atau tidak bergantung pada ciri keperibadian dan situasi traumatik, serta kemampuan individu untuk menangani situasi ini sendiri.

Sekiranya serangan panik berlaku, maka kumpulan alasan berikutnya dan ketiga berlaku. Dalam kes ini, mereka berbicara tentang pemicu, iaitu mengenai sebab-sebab yang memicu serangan itu sendiri. Dalam kes ini, sangat penting untuk mengenal pasti mereka dengan betul dan "membatalkan pelancaran".

Kumpulan ke-3. Apabila keadaan menguatkan tingkah laku yang merangkumi ketakutan dan kegelisahan yang kuat. Jangkaan apa yang mungkin "meliputi".

Semasa serangan panik pertama, timbul sensasi yang sangat tidak menyenangkan dan rasa takut yang kuat. Setelah dia muncul perhatian yang berlebihan terhadap perasaannya di dalam badan, kegelisahan dan ketakutan bahawa keadaan panik dapat terjadi lagi. Kebimbangan dan ketakutan ini adalah asas untuk serangan kedua. Mekanisme pelancaran serangan sedang dibentuk. Pencetus mungkin adalah situasi, kata-kata, bau, pemikiran. Selanjutnya, kerana kegigihan refleks terkondisi yang terbentuk selama mengalami ketakutan yang kuat dan serangan kedua, serangan panik mulai timbul di tempat baru.

Kehadiran maklumat objektif pada masa serangan membantu menghentikannya. Apabila seseorang dapat menjelaskan kepada dirinya sendiri bahawa, misalnya, pening disebabkan oleh tekanan yang turun secara mendadak atau kelemahan itu mungkin timbul kerana seseorang lupa sarapan.

Apa yang boleh dilakukan semasa keadaan panik?

Panik pertama berlaku secara tiba-tiba dan di persekitaran yang tidak berbahaya. Fakta ini sahaja sangat menakutkan, dan nampaknya alasannya ada di dalam badan. Sensasinya kuat - melampaui batas pengalaman biasa. Mereka tidak mempunyai apa-apa untuk dibandingkan dan tidak ada kaitan. Terdapat ketakutan akan kematian. Sangat penting pada masa ini untuk mengetahui bahawa, tidak kira seberapa buruk, panik tidak akan membunuh dan ia akan berakhir. Pemikiran ini dapat disampaikan oleh seseorang yang berada di dekatnya dan membantu menenangkan diri, mengalihkan perhatian dari pemikiran buruk. Dalam kes ini, rasa panik dialami dengan lebih mudah dan ketakutannya akan berkurang. Seperti apa bantuan panik, seperti yang dapat dilihat dalam filem Parker with Jason State. Di dalamnya, wira filem ini meyakinkan pengawal yang panik (detik 8:20 hingga 9:53).

Namun, kehidupan berbeza. Tidak ada sokongan, panik dialami sendiri, paramedik jelas tidak menjelaskan apa-apa.

Contoh serangan panik (dari amalan sebenar)

Seorang lelaki di musim sejuk dengan pakaian hangat berdiri di barisan daftar tunai di sebuah kedai. Tiba-tiba menjadi panas, berpeluh, berdebar-debar, nafas cepat, keinginan untuk menjatuhkan segalanya dan pergi ke luar, takut mati akibat serangan jantung.

Seorang lelaki lain membawa barang pada hari musim panas yang panas dari satu kereta ke kereta yang lain. Denyutan jantung semakin meningkat, ada perasaan kekurangan udara, kelemahan pada lengan dan kaki, perasaan bahawa ia mungkin jatuh, takut mati.

Lelaki ketiga itu memandu di jalan raya. Tiba-tiba ada degupan jantung, perasaan kekurangan udara, muntah, berpeluh, takut mati.

Seorang wanita muda yang sedang bercuti duduk di kafe, minum kopi. Terdapat degupan jantung yang cepat, gemetar tangan dan badan, sesak nafas, takut mati.

Dalam semua kes ini tidak ada bahaya nyata di alam sekitar. Panik pertama dapat dibandingkan dengan ribut petir yang menyerang seseorang di kawasan lapang. Ia akan menjadi basah, tetapi kemudian kering. Boleh bergegas mencari tempat perlindungan, minum sesuatu untuk keberanian, jika ada, berbaring rendah atau terus dalam perjalanan. Ketakutan dan pergerakan badan tidak mempengaruhi jangka masa ribut petir. Awan akan pergi, dan ribut petir akan berakhir. Tetapi adakah selalu takut ribut petir selepas ini, untuk membawa payung atau sesuatu yang menenangkan dan menghangatkan, melihat langit atau terus hidup, setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri.

Bergantung pada bagaimana panik pertama dialami - sama ada orang itu menunggunya sendiri atau mengambil pil yang menenangkan, sama ada suntikan dibuat - model mengatasi ini menjadi yang utama. Dalam latihan saya, saya perhatikan bahawa mereka yang menunggu panik pertama tanpa ubat dengan cepat menangani mereka kemudian. Sebabnya ialah mereka lebih bergantung pada diri mereka sendiri daripada menggunakan dadah..

Untuk menghilangkan serangan panik, setiap orang yang mengalaminya harus terlebih dahulu membantu memikirkan semula dan mengubah sikap mereka terhadap keadaan ini. Selepas ini, rasa takut untuk mengalami episod panik tidak lagi berlaku, dan lama-kelamaan serangan berhenti.

Langkah seterusnya adalah kajian yang bertujuan untuk menghilangkan keadaan dan sebab yang menyumbang kepada serangan panik. Untuk menjelaskan dengan jelas apa yang saya bicarakan, mari kembali ke contoh di atas.

Seorang lelaki yang jatuh sakit di kedai. Ketua Pegawai Eksekutif Selesai rumah. Wang diperlukan untuk ini, jadi dia tidak dapat meninggalkan kedudukan, dari mana dia sangat letih. Ada rancangan untuk seluruh keluarga tinggal di sebuah rumah besar. Hubungan dengan isteri dan keluarganya menjadi salah. Idea dengan rumah bersama runtuh. Saya tidak tahu apa yang perlu dilakukan seterusnya.

Lelaki lain. Dia menamatkan pengajian di kolej. Kerja pendidikan dipersoalkan. Dia bermain banyak permainan komputer pada waktu malam dan tidur sedikit. Perniagaan keluarga tidak menarik, kerana konflik berterusan dengan ibu bapa mula timbul. Berlanggar dengan seorang gadis.

Yang ketiga adalah untuk pendapatan di satu bandar, keluarga tinggal di bandar lain. Anak perempuan mengalami kemalangan, cedera. Terdapat keperluan mendesak untuk menolong keluarga. Ketidakupayaan untuk meninggalkan kerja. Litigasi. Terpaksa menjuntai antara bandar.

Wanita di kafe. Saudara terdekatnya menemui ketumbuhan. Saya takut akan perkara ini di rumah. Pertengkaran dengan suaminya atas kelahiran anak lain. Masalah dengan perniagaan, yang kehilangan pendapatan yang stabil.

Walaupun terdapat kisah hidup yang sama sekali berbeza, semua orang ini disatukan oleh kekacauan pada masa sekarang dan ketidakpastian masa depan, yang diperkuat oleh harapan negatif..

Jadi, bagaimana untuk menghilangkan serangan panik?

Cara terpantas dan paling pasti adalah dengan menghubungi ahli terapi atau psikologi. Sebaiknya cari pakar seperti itu yang menangani keadaan panik tanpa penggunaan ubat. Tidak banyak, tetapi ada.

Cara melemahkan serangan anda sendiri, apabila tidak ada cara untuk menggunakan bantuan pakar atau ketika panik membuat anda terkejut?

Sekiranya anda merasa panik, cubalah salah satu langkah mudah ini..

Panggil seseorang untuk terganggu. Mulakan perbualan dengan orang yang berdekatan. Anda boleh mengalihkan perhatian anda dengan rangsangan yang menyakitkan - contohnya, dengan mengklik lengan dengan tali elastik di pergelangan tangan atau mencubit diri sendiri. Ambil ubat penenang yang membantu anda, lebih baik berdasarkan ramuan herba. Anda boleh bernafas dalam beg kertas: menghembuskan nafas pertama, kemudian menghirup. Pada ketika ini, kandungan karbon dioksida dalam darah meningkat dan sistem saraf dihambat. Sel otak menjadi kurang senang. Secara berasingan, saya perhatikan bahawa keinginan untuk menarik nafas dengan membuka tingkap tidak berfungsi dalam kes ini. Sekiranya ada perasaan bahawa serangan akan segera dimulakan, maka anda boleh berlari atau berlari jika panik telah membuat anda di rumah. Kerana kenyataan bahawa pernafasan dan berdebar menjadi lebih kerap, adrenalin mula mendapat aplikasi semula jadi. Akibatnya, apa yang berlaku tidak dikenal dengan panik, tetapi dengan manifestasi aktiviti fizikal yang logik. Ini tidak membantu semua orang. Lebih biasa untuk orang muda.

Apa yang harus dilakukan jika tujuannya bukan untuk melemahkan, tetapi untuk memadamkan episod panik?

Terdapat teknik berkesan yang sangat baik, hanya terdiri dari tiga langkah.

MEMAHAMI: PANIK TIDAK AKAN MEMBUNUH ANDA - ingatlah semasa serangan! Pada ketika ini, anda akan mempunyai perspektif positif: tidak kira seberapa buruk, anda akan bertahan.

TONTON PERASAAN ANDA. Anda perlu pergi ke kedudukan pemerhati. Apabila anda menonton filem seram, anda faham bahawa ini hanyalah filem yang menakutkan dan tidak lebih dari itu. Apabila seseorang tahu bahawa dalam keadaan apa pun dia akan tetap hidup, dia mesti berhenti melawan rasa panik ini. Kedengarannya paradoks, tetapi ini adalah sesuatu yang harus diperjuangkan. Perhatikan sensasi di badan. Tanyakan pada diri sendiri, "Apa yang akan terjadi seterusnya?" dan mengharapkan apa yang akan berlaku pada tubuh tanpa berusaha mempengaruhi pernafasan anda. Harap maklum: sukar bernafas, tetapi jari dan bibir tidak menjadi biru - yang bermaksud tidak ada kekurangan oksigen. Jantung berdegup kencang - tetapi tidak ada rasa sakit di dada. Perhatikan badan seperti anak kucing bermain.

MENCAPAI Puncak, PERHATIAN UNTUK MENGUATKAN GEJALA NEGATIF ​​PALING VIVID. Cuba yang terbaik! Pada masa inilah paradoks dan tidak dijangka akan berlaku: apabila sensasi yang tidak menyenangkan mencapai klimaks mereka, mereka akan berhenti tumbuh dan mencapai dataran tinggi. Selepas itu, cubalah memaksa rasa tidak selesa. Dan tidak kira betapa mengejutkannya, gejala ini akan menurun. Dengan taktik ini, seseorang tidak berusaha mengatasi gelombang panik yang melingkar kepadanya - dia cuba menenangkannya.

Sekiranya seseorang telah mengikuti jalan ini sekurang-kurangnya sekali dan berjaya mengembangkan kemampuan untuk "merenung" panik semasa serangan, paling sering serangan mulai memudar di tengah jalan, tanpa mencapai puncak.

Cara menghentikan serangan panik

Artikel ini ditulis bersama oleh Tapan Abrol, MD. Abrol adalah pakar dalam gangguan motor di Icana School of Medicine di New York. Menamatkan pengajian dalam bidang neurologi di University of Louisville pada tahun 2017.

Jumlah sumber yang digunakan dalam artikel ini: 34. Anda akan mendapat senarai sumber tersebut di bahagian bawah halaman..

Serangan panik boleh berlaku secara tiba-tiba dan sering kelihatan seperti serangan jantung atau hilang kawalan diri. Dalam kebanyakan kes, orang dewasa mengalami satu atau dua serangan panik sepanjang hidup mereka, tetapi serangan biasa menunjukkan penyakit mental yang disebut gangguan panik. Gejala serangan panik adalah ketakutan yang teruk, dialami tanpa alasan yang jelas dan disertai dengan berdebar-debar jantung, berpeluh meningkat dan pernafasan cepat. Artikel ini menerangkan kaedah untuk melegakan serangan panik dan langkah-langkah untuk mencegah serangan tersebut di masa depan..

Apa itu serangan panik dan bagaimana mengatasinya

Serangan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan boleh berubah menjadi gangguan panik jika diabaikan.

Serangan panik pertama saya adalah mimpi ngeri. Ia berlaku tiga tahun lalu. Kemudian saya berpisah dengan seorang lelaki setelah hubungan yang lama, seorang rakan meninggal, masalah kesihatan dan wang muncul - entah bagaimana, banyak perkara jatuh pada saya. Saya sering berasa gementar, saya selalu tertekan.

Sebaik sahaja saya pulang dari sekolah, duduk di sofa dan tiba-tiba merasakan bahawa saya mula tercekik. Jantungku berdegup lebih laju, aku gementar, aku merasakan ketakutan yang kuat sehingga aku menjerit. Saya tidak faham dari mana datangnya seram ini. Pada mulanya saya berfikir bahawa saya akan menjadi gila, dan kemudian semua pemikiran saya hilang, hanya ketakutan yang tinggal. Saya merangkak dari sofa ke lantai, bersandar di meja dan menarik lutut.

Selama 30 minit berikutnya saya hanya menggeleng, menjerit dan menangis. Tidak ada orang di rumah, tetapi saya terfikir untuk memanggil ambulans ketika saya tenang.

Saya mengalami serangan panik sekitar enam bulan sekali, ketika saya mengalami tekanan emosi sejak sekian lama. Tetapi saya berurusan dengan mereka jauh lebih baik daripada pertama kali.

Apa itu serangan panik dan apa gejalanya

Serangan panik adalah serangan ketakutan tanpa sebab yang kuat yang dapat mengatasi Jawapan kepada Pertanyaan Anda mengenai Gangguan Panik kapan saja, di mana sahaja, walaupun dalam mimpi. Nampaknya anda akan gila atau mati sekarang.

Serangan biasanya berlaku pada remaja dan orang muda, dengan wanita menderita lebih kerap daripada lelaki.

Semasa serangan panik, beberapa gejala serangan Panik dan gangguan panik ini muncul, atau sekaligus:

  • perasaan kehilangan kawalan terhadap diri sendiri atau keadaan;
  • rasa tidak realiti terhadap apa yang berlaku;
  • berdebar-debar
  • kelemahan, pening, kadang-kadang bahkan pingsan;
  • sakit kepala;
  • kesemutan atau kebas pada tangan dan jari;
  • panas atau sejuk;
  • peningkatan berpeluh;
  • sakit dada;
  • menggigil;
  • sesak nafas atau benjolan di kerongkong;
  • kekejangan perut atau loya;
  • pernafasan yang sukar.

Biasanya episod berlangsung 5-30 minit, walaupun beberapa gejala berlanjutan lebih lama.

Apabila anda perlu menghubungi ambulans

Bantuan perubatan diperlukan Adakah anda mengalami serangan panik?, sekiranya:

  • Serangan panik berlangsung lebih dari 20 minit, dan usaha menghentikannya tidak membawa apa-apa.
  • Mangsa mengalami kelemahan fizikal dan rasa tidak sihat yang tiba-tiba. Selalunya akhirnya pingsan.
  • Semasa serangan panik, hati saya sakit. Ini boleh menjadi tanda serangan jantung..

Dari mana datangnya serangan panik?

Tidak jelas apa sebenarnya penyebabnya. Tetapi para pakar percaya Gejala Serangan Panik bahawa serangan boleh berlaku disebabkan oleh tekanan atau perubahan dalam kehidupan. Contohnya, pemecatan atau memasuki pekerjaan baru, perceraian, perkahwinan, kelahiran anak, kehilangan orang yang disayangi.

Genetik juga berperanan. Sekiranya ahli keluarga mengalami serangan panik, anda mungkin terdedah kepada perkara ini.

Perokok, peminat kopi dan pengguna dadah juga berisiko..

Di dalam badan, terdapat kerosakan peraturan diri, kawalan keadaan mental seseorang, dan kemampuan penyesuaian badan. Selalunya ini adalah reaksi terhadap tekanan fizikal atau mental, kepada situasi tekanan dan konflik.

Mengapa serangan panik berbahaya

Episod tunggal biasanya tidak berbahaya. Tetapi serangan panik mesti diatasi jika ia berulang, jika tidak, mereka akan mengalami gangguan panik. Kerana dia, seseorang hidup dalam ketakutan yang berterusan.

  • Fobia tertentu. Contohnya, takut memandu atau terbang.
  • Masalah prestasi di sekolah atau institut, prestasi buruk.
  • Penutupan, keengganan untuk berkomunikasi dengan orang lain.
  • Gangguan Depresi atau Kecemasan.
  • Pemikiran untuk membunuh diri, hingga dan termasuk percubaan untuk membunuh diri.
  • Penyalahgunaan alkohol atau dadah.
  • Kesukaran kewangan.

Cara mengatasi serangan panik sendiri

Serangan saya paling kerap berlaku pada waktu malam, ketika tidak ada orang di sekitar. Perkara pertama yang saya lakukan ialah segera menyalakan lampu dan filem atau siri mana pun (bukan filem seram) agar tidak merasa sendirian. Kesunyian dan kegelapan menyebabkan ketakutan yang lebih besar..

Nampaknya rasa panik tidak akan berlalu dan anda tidak lagi dapat mengawal diri. Tetapi ini tidak begitu. Terdapat beberapa cara untuk menenangkan Serangan Panik & Gangguan Panik: Gejala, Punca, dan Rawatan.

1. Bernafas lebih dalam

Semasa serangan, sesak nafas mungkin muncul, dan orang itu merasa bahawa dia tidak dapat mengawal dirinya sendiri. Katakan pada diri anda bahawa sesak nafas hanyalah gejala sementara, ia akan berlalu tidak lama lagi. Kemudian tarik nafas panjang, tunggu sebentar, dan kemudian menghembuskan nafas, secara mental menghitung hingga empat.

Ulangi senaman sehingga pernafasan normal pulih..

2. Tenangkan otot anda

Ini akan mengembalikan kawalan badan anda. Picit tangan anda ke penumbuk dan tahan pada kedudukan itu, kira hingga 10. Kemudian lepaskan dan rileks sepenuhnya tangan anda.

Cuba juga menegangkan dan merehatkan kaki, dan kemudian secara beransur-ansur menggerakkan badan, menyentuh punggung, perut, punggung, lengan, bahu, leher dan muka.

3. Ulangi sikap positif.

Cuba katakan beberapa ungkapan yang menggembirakan kepada diri sendiri atau dengan lantang. Contohnya: "Ini sementara. Saya akan baik-baik saja. Saya hanya perlu bernafas. Saya tenang. Perkara baik ".

4. Fokus pada objek

Periksa dengan terperinci terkecil: warna, saiz, corak, bentuk. Cuba ingat benda lain yang serupa dengannya. Bandingkan antara satu sama lain, cari perbezaan secara mental. Ini akan membantu anda terganggu dan kurang memikirkan ketakutan yang anda alami..

5. Buka tingkap

Sekiranya anda berada di bilik yang sesak, udara segar akan membantu anda pulih..

Cara merawat serangan panik

Sekiranya sawan berulang, berjumpa dengan doktor anda. Ini akan membantu mencegah gangguan panik atau memulakan rawatan..

Pertama, berjumpa dengan ahli terapi, yang akan menetapkan pemeriksaan, bergantung pada simptomnya, dan kemudian merujuk anda kepada pakar neurologi, psikoterapis, atau psikiatri. Penting untuk melakukan ujian untuk mengesampingkan penyakit organ dalaman, serta masalah dengan kelenjar tiroid, tekanan darah dan gula darah.

Natalya Taranenko, pakar neurologi kategori kelayakan tertinggi

Gangguan Panik Mengubati Gangguan Panik: Ketika Ketakutan Melebihi Medis, Dengan Psikoterapi, atau Secara Komprehensif.

Psikoterapi

Terapi kognitif-tingkah laku digunakan. Semasa itu, seseorang belajar mengawal dirinya, perasaan dan emosinya. Serangan panik akan lebih cepat jika anda mengubah tindak balas terhadap sensasi fizikal ketakutan dan kegelisahan.

Ubat

Mereka akan membantu mengatasi panik. Dadah sangat diperlukan sekiranya serangannya teruk dan sangat sukar untuk mengawalnya sendiri..

Beberapa ubat menyebabkan kesan sampingan: sakit kepala, mual, dan insomnia. Biasanya ia tidak berbahaya, tetapi jika anda selalu merasakannya, beritahu doktor tentangnya..

Baca Mengenai Pening