Utama Klinik

"Saya takut saya akan kehilangan akal dan mula memotong semua orang." Bagaimana neurotik obsesif hidup?

Keadaan obsesif adalah penyakit yang dicirikan oleh munculnya pemikiran atau idea yang membebankan secara tiba-tiba yang mendorong seseorang untuk bertindak dan dianggap tidak menyenangkan dan asing. Fenomena seperti itu sudah lama diketahui. Pada mulanya, obsesi dikaitkan dengan struktur melankolis. Zaman Pertengahan mengelaskan orang dengan manifestasi seperti yang taksub.

Keadaan obsesif sebab

Penyebab utama keadaan ini: kerja berlebihan, kurang tidur, beberapa penyakit mental, kecederaan kepala, penyakit berjangkit, keracunan kronik badan, asthenia.

Keadaan obsesif, sehingga jelas dan tidak menimbulkan kekeliruan dalam memahami apa itu, dikaitkan dengan obsesi atau obsesi, yang difahami sebagai pemikiran, keraguan, ingatan, fobia, tindakan, aspirasi yang tidak disengajakan, disertai dengan kesedaran tentang rasa sakit mereka dan perasaan tidak tertahankan yang membebankan. Dengan cara yang sederhana, seseorang dipeluk oleh fikiran, keinginan, tindakan yang tidak dapat dikendalikannya, oleh itu, walaupun terdapat rintangan kecilnya, pemikiran yang menyakitkan semakin membebankan, naik ke dalam kesadaran, dan upacara dilakukan tanpa ketiadaan kehendak.

Dari segi mempelajari psikiatri, individu yang menderita penyakit ini adalah pesakit kegemaran mereka untuk belajar, kerana mereka sangat sukar untuk dirawat, selalu sopan, dan dengan semua hubungan yang kelihatannya baik, mereka tetap berada dalam keadaan mereka. Pendekatan yang sangat menarik untuk pesakit seperti itu ada di kalangan pakar Amerika. Mereka cuba menjelaskan kepada pesakit bahawa pemikiran obsesif hanyalah fikiran, dan mereka harus dibatasi dari diri mereka sendiri, kerana mereka (pesakit), sebagai individu, wujud secara terpisah dari mereka.

Selalunya, keadaan obsesif merangkumi pemikiran yang tidak wajar atau tidak masuk akal, serta subyektif yang menyakitkan. Ambivalensi (dualitas) penilaian pesakit melempar dari satu ekstrem ke yang lain, membingungkan doktor yang hadir. Tidak dapat dinyatakan secara tegas bahawa jika anda mempunyai keadaan obsesif yang tidak stabil, maka anda akan sakit. Ini juga wujud pada orang yang sihat. Ada kemungkinan ini berlaku semasa tempoh mental melemahkan atau setelah terlalu banyak bekerja. Setiap orang sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya telah memperhatikan pengulangan tindakan dan kebimbangan yang berkaitan..

Sindrom obsesif

Pada tahun 1868, konsep ini pertama kali diperkenalkan dalam perubatan oleh psikiatri Jerman R. Kraft-Ebing. Sangat sukar bagi orang biasa, bukan profesional, untuk segera memahami kedua-dua penyebab sebenar penyakit, diagnosis dan perjalanan penyakitnya..

Sindrom keadaan obsesif berdasarkan kandungan mental dan sama sekali tidak dikawal oleh seseorang. Pengeluaran semula keadaan obsesif menimbulkan pelanggaran aktiviti biasa.

Sindrom keadaan obsesif menampakkan dirinya sebagai kenangan kekal dari masa lalu (kebanyakan momen yang tidak menyenangkan), pemikiran, dorongan, keraguan, tindakan luaran. Selalunya mereka disertai dengan pengalaman yang menyakitkan dan merupakan ciri individu yang tidak pasti.

Jenis keadaan obsesif - obsesi abstrak dan obsesi kiasan.

Obsesi yang terganggu termasuk penghitungan obsesif, pemikiran obsesif, ingatan obsesif mengenai peristiwa lama yang tidak perlu, perincian, dan juga tindakan obsesif. Gambaran tersebut disertai dengan pengalaman emosi, termasuk kegelisahan, ketakutan, tekanan emosi.

Gejala keadaan obsesif

Rasa paksaan yang menyakitkan menyakitkan pesakit, kerana dia kritikal terhadap keadaannya. Mual, kutu, gegaran tangan, dan kencing mungkin berlaku.

Keadaan obsesif dan simptomnya: dengan ketakutan obsesif, seseorang mengalami kegembiraan, dia berubah menjadi pucat atau merah, berkeringat, bernafas cepat dan berdebar, gangguan vegetatif, pening, kelemahan kaki, sakit jantung.

Obsesi ditandai dengan kemunculan pemikiran parasit yang benar-benar luar. Contohnya, mengapa seseorang mempunyai dua kaki, dan spesies lain mempunyai empat haiwan; mengapa manusia tidak bertambah bijak seiring bertambahnya usia, tetapi semakin bodoh; mengapa seseorang dipenuhi dengan semua sifat rendah; mengapa matahari tidak terbit di barat? Seseorang tidak dapat menyingkirkan fikiran seperti itu, bahkan menyedari semua kepalsuannya.

Kisah obsesif menampakkan dirinya dalam keinginan yang tidak tertahankan untuk mempertimbangkan segala sesuatu berturut-turut yang akan menarik perhatian. Kereta, tingkap di rumah, orang yang lewat, penumpang di perhentian bas, butang kot jiran. Pengiraan seperti ini dapat menyentuh operasi aritmetik yang lebih kompleks: menambah nombor dalam fikiran, menggandakannya; menambah nombor yang membentuk nombor telefon; pendaraban bilangan nombor mesin, mengira jumlah huruf pada halaman buku.

Tindakan obsesif dicatat oleh pelaksanaan gerakan yang tidak disengajakan yang berlaku secara automatik: mencoret-coret di atas kertas, kilasan di tangan objek, putus mancis, memutar kunci rambut di jari. Seseorang tidak sengaja menyusun semula objek di atas meja, menggigit kuku, terus menarik telinganya. Tanda-tanda yang sama termasuk menghidu automatik, menggigit bibir, menjentikkan jari, menarik pakaian luar, menggosok tangan. Semua pergerakan ini dilakukan secara automatik; mereka tidak diperhatikan. Namun, manusia dapat menunda mereka dengan usaha kehendak, dan sama sekali tidak melakukannya. Tetapi setelah terganggu, gerakan sukarela akan berulang.

Keraguan obsesif disertai dengan pengalaman dan perasaan yang tidak menyenangkan, menyakitkan, yang dinyatakan dengan adanya keraguan berterusan mengenai kebenaran tindakan, tindakan dan penyelesaiannya. Sebagai contoh, doktor meragui dos yang betul yang ditetapkan kepada pesakit dalam preskripsi; jurutaip mempunyai keraguan tentang literasi tulisan, atau keraguan mengunjungi seseorang mengenai lampu yang dimatikan, gas, pintu ditutup. Kerana kebimbangan ini, seseorang pulang ke rumah dan memeriksa semuanya.

Kenangan obsesif dicatat oleh berlakunya kenangan tidak menyenangkan yang sukar untuk saya lupakan. Contohnya, saya teringat perbualan yang menyakitkan, peristiwa yang menakutkan, perincian kisah yang tidak masuk akal.

Keadaan ketakutan yang obsesif merujuk kepada fobia, yang bagi seseorang sangat menyakitkan. Ketakutan ini disebabkan oleh pelbagai objek, dan juga fenomena. Contohnya, rasa takut akan ketinggian atau dataran luas, serta jalan-jalan yang sempit, ketakutan melakukan sesuatu yang jenayah, tidak senonoh, atau melanggar undang-undang. Di antara ketakutan mungkin ada ketakutan mengenai kilat atau ketakutan lemas, ketakutan ditabrak kereta atau terhempas di kapal terbang, ketakutan akan jalan tol, ketakutan turun di sepanjang eskalator metro, ketakutan tersipu di antara orang, takut pencemaran, ketakutan menusuk, benda tajam dan memotong.

Kumpulan khas diwakili oleh nosophobia, yang merangkumi ketakutan obsesif mengenai kemungkinan sakit (syphilophobia, cardiophobia, carcinophobia), ketakutan kematian - thanatophobia. Terdapat juga fobofobia apabila seseorang setelah serangan ketakutan mengalami ketakutan serangan ketakutan yang baru.

Pemacu obsesif atau keinginan obsesif, dinyatakan dalam kejadian keinginan yang tidak menyenangkan bagi seseorang (meludah pada seseorang, mendorong orang yang lewat, melompat keluar dari kereta dengan laju). Untuk fobia, dan juga untuk gerakan obsesif, gangguan emosi seperti ketakutan adalah ciri.

Pesakit sangat memahami kesakitan, dan juga kemustahilan keinginannya. Ciri khas pemacu tersebut adalah bahawa mereka tidak melakukan tindakan dan sangat tidak menyenangkan dan menyakitkan bagi seseorang.

Obsesi yang berbeza, yang dinyatakan dalam pemikiran, ketakutan dan perasaan yang obsesif, menghujat, juga menyeksa orang. Semua obsesi ini menyinggung moral, etika moral manusia.

Sebagai contoh, seorang remaja yang mengasihi seorang ibu dapat membayangkan kekotoran fizikalnya, serta kemungkinan tingkah laku menjijikkan, tetapi dia yakin bahawa ini tidak mungkin berlaku. Pada ibu, penampilan benda tajam dapat menyebabkan idea obsesif mengenai penembusannya ke dalam anak tunggal. Keinginan dan dorongan obsesif, tidak pernah direalisasikan.

Keadaan obsesif pada kanak-kanak diperhatikan dalam bentuk ketakutan, ketakutan jangkitan dan pencemaran. Kanak-kanak kecil takut dengan ruang tertutup, mencuri objek. Remaja mempunyai ketakutan akan kematian atau penyakit. Terdapat ketakutan yang berkaitan dengan penampilan dan tingkah laku (ketakutan bercakap dalam individu yang gagap). Keadaan ini muncul dalam bentuk gerakan berulang, ditimbang oleh pemikiran, tics. Ini dinyatakan dalam menghisap jari atau kunci rambut, memutar rambut di jari, pergerakan tangan yang pelik, dan lain-lain. Penyebab penyakit ini adalah kecederaan mental, dan juga situasi (situasi hidup) yang diremehkan oleh orang dewasa. Keadaan dan pengalaman yang diprovokasi ini memberi kesan negatif terhadap jiwa kanak-kanak.

Rawatan keadaan obsesif

Rawatan mesti dimulakan jika seseorang tidak dapat mengatasi keadaannya secara mandiri dan kualiti hidupnya sangat teruk. Semua terapi dijalankan di bawah pengawasan doktor..

Cara menghilangkan keadaan obsesif?

Kaedah yang berkesan untuk merawat keadaan obsesif adalah psikoterapi tingkah laku dan ubat-ubatan. Jarang sekali, jika penyakit yang teruk berlaku, mereka menjalani pembedahan psikosurgeri.

Psikoterapi tingkah laku keadaan obsesif merangkumi gabungan provokasi obsesi, dan juga pencegahan ritual. Pesakit secara khusus diprovokasi untuk melakukan apa yang ditakutkannya, sambil mengurangkan masa yang diperuntukkan untuk ritual. Tidak semua pesakit setuju untuk terapi tingkah laku, kerana kegelisahan yang teruk. Mereka yang menjalani terapi sedemikian memperhatikan bahawa keparahan obsesi, dan juga waktu ritual, menurun. Sekiranya anda hanya mematuhi rawatan perubatan, maka selalunya ia akan berulang.

Rawatan ubat terhadap keadaan obsesif termasuk antidepresan (clomipramine, fluoxetine), Paroxetine, Sertraline juga berkesan. Kadang-kadang terdapat kesan yang baik dari ubat lain (Trazodone, Lithium, Tryptophan, Fenfluramine, Buspirone, Tryptophan).

Dengan komplikasi, serta ketidakcekapan monoterapi, dua ubat ditunjukkan secara serentak (Buspirone dan Fluoxetine, atau Lithium dan Clomipramine). Sekiranya hanya rawatan perubatan yang dijalankan, maka pembatalannya menyebabkan kemerosotan keadaan ini hampir selalu.

Rawatan ubat terhadap keadaan obsesif, dengan syarat tidak ada kesan sampingan, harus dilakukan sehingga kesan terapi berlaku. Hanya selepas ini ubat dibatalkan.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya anda mempunyai kecurigaan terhadap keadaan obsesif, pastikan anda berjumpa doktor.!

Apa itu neurosis keadaan obsesif dan bagaimana secara bebas menghilangkan simptomnya di rumah

Kegelisahan, kegembiraan, ketakutan terhadap diri sendiri dan saudara-mara adalah reaksi normal seseorang yang berkembang secara psikologi dan mental terhadap bahaya atau kejadian yang bertanggungjawab.

Tetapi pada sesetengah orang, reaksi ini mengambil ciri keadaan obsesif - gangguan psikologi yang menampakkan diri dalam bentuk pemikiran, ingatan, dan ketakutan yang terus menerus mengejar seseorang. Perasaan obsesif sering berubah menjadi tindakan paksaan, yang secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup.

Sumber pengalaman manusia tambahan adalah pemahaman bahawa dia tidak mengawal keadaannya dan boleh menjadi gila. Oleh itu, tanah dibuat untuk pengembangan patologi yang disebut neurosis keadaan obsesif.

Apa itu neurosis obsesif

Neurosis obsesi difahami sebagai gangguan mental di mana seseorang dikejar oleh pemikiran, idea, tindakan (pergerakan) yang sedar, tetapi tidak terkawal. Subjek melihat kegagalan pemikiran dan perasaannya, tetapi tidak dapat menahannya.

Seseorang yang menderita neurosis obsesif dihantui bukan hanya oleh pemikiran dan ketakutan, tetapi juga oleh keterikatan yang menyakitkan, dan semua jenis takhayul. Fikiran obsesif sering mengalir ke neurosis pergerakan. Contoh keadaan obsesif:

  • seorang lelaki panik takut dengan kucing hitam yang telah melintasi jalan, dan tiba-tiba mengubah arah jalannya; kadang-kadang ia boleh merosakkan moodnya sepanjang hari;
  • dia takut akan "mata jahat" dan, untuk mengelakkan perkara negatif terjadi dalam hidupnya, dia mengetuk pohon, meludah di bahu kirinya, memusingkan jarinya, selalu melakukan beberapa ritual lain;
  • takut kuman dan terus mencuci tangannya (kadang-kadang menggosoknya ke darah), memproses semua yang disentuhnya dengan pembasmi kuman;
  • dia takut mati dan "taksub" dengan pencegahan penyakit dan cara lain untuk memanjangkan usia hingga pedantri yang menyakitkan;
  • percaya pada "keberuntungan" dan terus berusaha untuk "memukul jackpot" di kasino, walaupun mengalami kerugian yang serius.

Neurosis obsesif adalah gangguan keperibadian yang berbahaya

Contoh-contoh ini, tentu saja, tidak menggambarkan pelbagai jenis "mania" (ketagihan) dan fobia (ketakutan), yang dianggap oleh seseorang sebagai tidak rasional, tetapi pada masa yang sama obsesif, menindas.

Orang neurotik tidak dicirikan oleh kekakuan emosi, kekurangan rasa empati dan empati terhadap orang lain. Neurosis selalu berkembang pada orang yang tidak stabil secara emosi. Keinginan sedar manusia untuk menyingkirkan "perbudakan sensual" membezakan neurosis pemikiran obsesif dari skizofrenia.

Gangguan obsesif-kompulsif

Nama moden untuk neurosis obsesif adalah gangguan obsesif-kompulsif, yang juga menyiratkan keterikatan dengan pemikiran dan neurosis tindakan obsesif. Sekiranya pemikiran obsesif (obsesi) menindas seseorang hanya pada tahap sensual, dan ini adalah keadaan dari mana mungkin keluar sendiri, maka tindakan obsesif (paksaan) sering memperhambakan tingkah lakunya. Dari keadaan ini, seseorang secara praktikal tidak dapat keluar tanpa bantuan.

Kitaran Gangguan Kompulsif Obsesif

Gejala dan manifestasi pada orang dewasa

Neurosis keadaan obsesif ditunjukkan oleh pelbagai gejala, yang biasanya berkembang secara berperingkat. Klinik neurosis juga dicirikan oleh tanda-tanda umum jenis neurotik - gangguan tidur, keletihan, mudah marah. Pertimbangkan gejala (manifestasi) pelbagai bentuk neurosis keadaan obsesif pada orang dewasa.

Fikiran obsesif

Mungkin bagi seseorang yang tidak terlibat dalam introspeksi bahawa pemikiran yang selalu timbul mengenai topik yang sama tidak mengganggu hidupnya dan sama sekali tidak mempengaruhi kesejahteraannya. Ya, dan sukar untuk melihat gejala neurosis pemikiran obsesif dengan segera, kerana di otak mereka sentiasa bergerak, mengalir, berubah (misalnya, menjadi keinginan).

Lama kelamaan, neurosis menampakkan dirinya sebagai kegelisahan, kegelisahan. Pemikiran selalu berputar di sekitar objek atau masalah tertentu dan, walaupun ada masalah dan tidak realistik masalah ini, menyebabkan reaksi somatik, seperti peningkatan degupan jantung atau pernafasan.

  1. Fikiran obsesif seperti lagu atau lagu yang merdu, penghitung sajak dan juga alasan-alasan pseudo-ilmiah yang sepertinya begitu biasa bagi banyak orang akan kelihatan biasa bagi banyak orang..
  2. Terdapat pemikiran obsesif yang agresif dalam bentuk keinginan atau idea yang bertentangan dengan nilai kehidupan pesakit - contohnya, fantasi seksual yang terlalu ganas pada seorang gadis "rumah" atau pemikiran menghujat pada pesakit yang percaya.
  3. Gejala neurosis juga dikenali sebagai aritmetik obsesif - seseorang sentiasa mengira semua yang mengelilinginya - orang, kereta, objek, menyelesaikan contoh atau tugas dalam fikirannya.

Semua ini berlaku secara tidak sedar, tanpa disengaja, tetapi dengan keteguhan yang menyakitkan, dan lambat laun seseorang mula memahami tidak wajar aktiviti seperti itu.

Imej yang tidak terkawal dan bertentangan dengan kehendak seseorang menyerang kesedarannya

Pergerakan obsesif (tindakan)

Juga, secara tidak sedar, seseorang dapat melakukan tindakan berulang yang selalu kelihatan seperti "kebiasaan buruk":

  • menggigit pen, pensil, atau kuku semasa membaca, berfikir, atau melatih;
  • terus meluruskan dan menggerakkan rambut di kepala;
  • menggulung jari pada jari (dipercayai bahawa ini adalah teknik menggoda wanita, tetapi bagi beberapa wanita kebiasaan ini berkembang menjadi kesan obsesif);
  • buat muka, sering berkelip atau berkedip (tics), gosokkan atau melintasi lengan anda, gosokkan jari di atas meja, gores lengan, kaki atau belakang kepala di tempat yang sama;
  • berada di khalayak ramai, simpan di dalam poket anda "gabungan tiga jari", sembunyikan ibu jari anda dengan penumbuk, dengan keras kepala menjauhi percakapan.

Dalam kebanyakan kes, neurosis pergerakan obsesif pada orang dewasa disebabkan oleh keinginan bawah sedar mereka untuk menghilangkan ketakutan dan kegelisahan obsesif.

Tabiat menggigit kuku

Kenangan obsesif

Terutama menyakitkan bagi seseorang dengan neurosis adalah kenangan obsesif:

  • saat-saat yang tidak menyenangkan, menakutkan atau menjengkelkan dari zaman kanak-kanak;
  • hubungan yang telah lama habis - seseorang dengan susah payah menempuh setiap langkahnya dalam ingatannya, cuba memahami apa yang menyebabkan perpisahan itu;
  • kegagalan di tempat kerja atau diberhentikan kerja - pengembalian berterusan terhadap sebabnya dapat menampakkan dirinya sebagai gejala neurosis obsesif.

Tidak seperti ketakutan, yang pada kebiasaannya tidak tepat, kenangan lebih nyata kerana berkaitan dengan emosi dengan peristiwa yang berlaku dalam kehidupan seseorang dan memberi kesan yang kuat kepadanya. Atas sebab ini, menenggelamkan kenangan obsesif kadang-kadang lebih sukar daripada ketakutan yang tidak berasas..

Manusia sentiasa menggulung dirinya

Fobia obsesif

Semua jenis ketakutan dianggap sebagai salah satu bentuk neurosis keadaan obsesif yang paling biasa, sering memerlukan rawatan serius. Fobia sangat kuat sehingga untuk sementara waktu mereka dapat membayangi sikap kritikal subjek.

Pelbagai ketakutan obsesif yang luar biasa:

  • thanatophobia - takut mati; thanatos mempersonifikasikan kematian dalam mitologi Yunani;
  • nosophobia - takut penyakit;
  • kardiofobia - keprihatinan terhadap keadaan jantung anda;
  • karsinofobia - ketakutan mendapat barah;
  • misofobia - takut pencemaran (dengan rembesan fisiologi seseorang, pembawa jangkitan, kotoran lain);
  • agoraphobia - ketakutan orang ramai dan ruang terbuka;
  • aerofobia - takut terbang di kapal terbang;
  • lissophobia - takut gila;
  • claustrophobia - intoleransi ruang sempit;
  • arachnophobia - ketakutan obsesif terhadap labah-labah;
  • akrofobia - intoleransi terhadap ketinggian;
  • nifophobia - takut kegelapan;
  • pantophobia - "ketakutan akan ketakutan", "ketakutan terhadap segalanya".

Senarai ketakutan obsesif tidak terhad kepada keadaan ini; keadaan hidup moden memberi alasan kepada orang yang terlalu sensitif untuk berkembang menjadi fobia baru.

Neurosis Fobia

Keraguan obsesif

Setiap orang tahu perasaan takut ketika, ketika meninggalkan rumah, dia tiba-tiba mengetahui bahawa dia tidak ingat sama ada dia mematikan semua peralatan elektrik sebelum pergi, sama ada dia menutup pintu ke kunci, dll. Orang yang sihat biasanya membuat analisis mental mengenai tindakannya dan menenangkan, mengingat bahawa dia melakukan semua yang diperlukan. Neurosis membuat seseorang meragui yang terakhir. Ini berlaku bukan hanya pada pintu tertutup atau besi yang dimatikan. Keraguan patologi boleh merebak ke mana-mana kawasan:

  1. Kehidupan - jika seseorang meragui sama ada tangan, lantai atau kompornya dicuci dengan cukup baik, tempat tidur diletakkan atau pinggan diletakkan, dia akan mengulangi tindakan ini berulang kali - mencuci, menggosok, membersihkan, menyusun semula.
  2. Bekerja - setelah melakukan beberapa pekerjaan, seseorang tidak pernah puas dengan penyelesaian prosesnya, tetapi tetap memikirkan bahawa tugas itu dapat dilakukan dengan lebih baik, dan mula mengulanginya, kadang-kadang membuat dirinya keletihan.
  3. Komunikasi - jika seseorang melakukan percakapan yang serius, dia tidak akan mendapat rehat sehingga tindakan ini selesai, tetapi kemudian dia akan disiksa oleh keraguan sama ada dia mengatakan bahawa dia difahami dengan betul, atau lebih baik mengatakannya secara berbeza.
  4. Hubungan - seseorang selalu meragui dirinya dan sikap orang lain yang baik terhadapnya. Dia bergantung pada pendapat orang lain, cepat jatuh di bawah pengaruh, tidak dapat mempertahankan kebebasan batinnya sendiri.
  5. Seks - keraguan terhadap daya tarikan seseorang pada wanita atau kekuatan seksual pada lelaki sering menyebabkan ketakutan hubungan seksual dan bahkan hubungan seksual tunggal.

Pada pandangan pertama, mungkin kelihatan bahawa individu yang dibebani keraguan obsesif adalah “perfeksionis biasa,” berusaha untuk mencapai yang ideal. Sebenarnya, ini adalah salah satu jenis neurosis pemikiran obsesif yang memerlukan rawatan.

Tanda-tanda apa yang ditunjukkan pada kanak-kanak

Neurosis keadaan obsesif pada kanak-kanak dalam kebanyakan kes menggambarkan gambar, idea atau dorongan yang terlintas dalam fikiran dalam bentuk stereotaip. Ini adalah keadaan yang selalu menyakitkan, dan kanak-kanak itu sering berusaha untuk menghilangkannya. Walaupun intoleransi pemikiran obsesif, perlawanan anak mereka, sebagai peraturan, tidak berhasil..

Dibebani dengan pemikiran obsesif dapat diakui oleh perhatian yang terus-menerus, ketakutan (benar-benar hilang akal, dia mungkin takut dengan suara keras dari pintu pembukaan atau teriakan), kegelisahan, air mata.

Keinginan kebersihan yang berlebihan dan menyakitkan

Kanak-kanak dengan gangguan neurotik bukan sahaja cemas, tetapi juga hipersosial dan pedantik; keadaan ini sering disebut sebagai neurosis, atau sindrom, pelajar yang sangat baik. Konflik peribadi anak seperti ini disebabkan oleh perjuangan naluri pemeliharaan diri yang tinggi dan pemasangan "perlu, dengan segala cara". Sejenis pertahanan psikologi adalah rasa kelebihan diri daripada anak-anak lain:

  • Saya adalah yang paling prihatin dan bertanggungjawab;
  • semuanya diperiksa dan dikendalikan oleh saya;
  • walaupun perkara kecil tidak akan terlepas dari saya;
  • ketakutan saya berkaitan dengan kenyataan bahawa saya lebih memahami sesuatu daripada yang lain.

Anak-anak dengan "sikap" seperti itu juga dicirikan oleh neurosis pergerakan obsesif, yang ditunjukkan oleh pelaksanaan ritual tertentu. Sebagai contoh, seorang psikologi kanak-kanak berkongsi pengalamannya dalam merawat seorang gadis yang sangat takut akan nyawa adiknya yang baru lahir, dan untuk menyelamatkannya dari masalah, dia mengikat 12 simpul di tempat tidurnya setiap pagi, dan melepaskannya pada waktu malam.

Tindakan ritual menenangkan anak hanya untuk waktu yang singkat, tetapi tidak dapat membuatnya lega selamanya. Dia masih akan memeriksa dan memeriksa semula dan takut bahawa mereka terlepas sesuatu. Ketakutan akan sesuatu yang tidak tentu habis melemahkan anak dan menghabiskan sumber daya adaptasi tubuhnya.

Punca Sindrom

Asas neurosis keadaan obsesif adalah pelanggaran proses pemikiran dan tahap kegelisahan yang tinggi, yang disebabkan oleh perubahan metabolisme norepinefrin dan serotonin - zat yang menjalankan fungsi peraturan dalam sistem saraf. Ciri ini mungkin bersifat kongenital atau diperoleh..

Kerosakan kongenital sistem neurotransmitter dikaitkan dengan kelainan gen yang menentukan kerjanya.

Punca keadaan obsesif

Metabolisme norepinefrin dan serotonin dapat terganggu dalam proses kehidupan di bawah pengaruh pelbagai faktor, yang meliputi:

  • tekanan kronik (jiwa trauma yang berpanjangan dari keadaan dalam keluarga, di tempat kerja, di rumah);
  • kejutan teruk yang berkaitan dengan subjek itu sendiri atau saudara-mara;
  • kecederaan kepala;
  • penyakit virus;
  • patologi kronik (pankreatitis, gastritis, duodenitis, hipertiroidisme dan lain-lain).

Secara tradisinya, dalam patogenesis sebarang neurosis, konflik intrapersonal dibezakan, intinya terletak pada percanggahan antara tetapan pendidikan yang dikenakan dan dorongan naluri kanak-kanak. Ketika mereka semakin tua, konflik semakin meningkat, menyebabkan ketegangan, keraguan diri, kecurigaan pada seseorang. Sifat-sifat ini adalah tanah yang baik untuk pengembangan jenis keperibadian neurotik.

Kod ICD

Dalam Klasifikasi Penyakit Antarabangsa Penyemakan 10 (ICD-10), gejala keadaan obsesif dan neurosis pergerakan dijelaskan dalam bahagian Gangguan Obsesif-Kompulsif (OCD) di bawah kod F42. Patologi termasuk dalam kelas gangguan neurotik, tekanan dan somatoform, dari mana keadaan yang berkaitan dengan gangguan tingkah laku dikecualikan. Keadaan obsesif adalah pemikiran, keraguan, atau ketakutan yang sukar ditindas. Pergerakan obsesif - semua jenis tics dan tindakan ritual.

Ujian apa yang digunakan untuk diagnosis

Ahli psikoterapi menggunakan skala Yale-Brown untuk mengenal pasti OCD. Ini menentukan keparahan neurosis pemikiran obsesif dan tindakan obsesif. Ujian ini terdiri daripada 10 kumpulan soalan, 5 dalam setiap kumpulan, jawapannya dinilai pada skala 5 mata - dari 0 hingga 4. Tafsiran dilakukan mengikut mata yang dijaringkan.

Ujian untuk keparahan neurosis keadaan obsesif

SoalanPilihan jawapanMata
1. Berapakah jangka masa pemikiran obsesif anda sepanjang hari?1. Tidak diperhatikan.

3. 1 hingga 3 jam sehari.

4. 3 hingga 8 jam sehari.

5. Lebih daripada 8 jam sehari.0

4 2. Adakah pemikiran ini mengganggu kehidupan seharian anda?1. Tidak.

2. Kesan yang sangat sedikit.

3. Mempengaruhi secara negatif, tetapi jangan melanggar gaya hidup.

4. Dengan ketara mengganggu kehidupan seharian.

5. Cara hidup biasa rosak sepenuhnya.0


4 3. Adakah anda mengalami ketidakselesaan psikologi kerana ini?1. Tidak.

2. Terdapat sedikit ketidakselesaan.

3. Ketidakselesaan yang teruk, tetapi tidak mempengaruhi kesejahteraan.

4. Ketidakselesaan, secara signifikan mempengaruhi kesejahteraan seseorang.

5. Hampir selalu saya merasa tidak selesa.0


4 4. Adakah anda menentang pemikiran obsesif1. Sentiasa melawan.

2. Dalam kebanyakan kes, saya berjaya menentang.

3. Kadang kala saya boleh melawan.

4. Dalam kebanyakan kes, saya tidak berdaya untuk menentang.

5. Saya sama sekali tidak dapat menolak.0


4 5. Adakah anda berfikir bahawa anda mengawal pemikiran obsesif anda1. Saya mengawal mereka sepenuhnya.

2. Dalam kebanyakan kes saya mengawal.

3. Kadang kala saya berjaya.

4. Saya mengawal dalam kes yang jarang berlaku.

5. Mereka di luar kawalan saya.0

Kumpulan soalan mengenai tindakan obsesif dinilai berdasarkan prinsip yang sama, dan hasilnya disimpulkan dengan ujian sebelumnya.

Ujian untuk keparahan neurosis tindakan obsesif

1. Berapakah jangka masa tindakan paksa anda pada siang hari?

  • tidak diperhatikan;
  • kurang dari 1 jam sehari;
  • dari 1 hingga 3 jam sehari;
  • dari 3 hingga 8 jam sehari;
  • lebih daripada 8 jam sehari.

2. Adakah mereka melanggar kehidupan seharian anda?

  • tidak;
  • sedikit;
  • pengaruhnya jelas, tetapi tidak mempengaruhi gaya hidup;
  • mempengaruhi kehidupan seharian dengan ketara.
  • melanggar sepenuhnya cara hidup yang biasa.

3. Adakah anda mengalami ketidakselesaan psikologi kerana ini??

  • tidak;
  • sangat lemah;
  • ketidakselesaan yang teruk, tetapi tidak menjejaskan kesejahteraan;
  • ketidakselesaan tercermin dalam kesejahteraan;
  • hampir sepanjang hari saya dalam keadaan tidak selesa.

4. Adakah anda menentang tindakan paksaan?

  • hampir selalu;
  • untuk sebahagian besar saya boleh menentang;
  • kadang-kadang saya menunjukkan tentangan yang pantas;
  • lebih kerap daripada tidak tahan;
  • Saya tidak boleh menentang mereka.

5. Adakah anda mengawal tindakan obsesif?

  • mereka terkawal;
  • Saya mengawalnya terutamanya;
  • kadang-kadang ternyata;
  • sangat jarang diperoleh;
  • mereka tidak terkawal.

Setelah menjumlahkan hasilnya, hasilnya diringkaskan:

  • dari 0 hingga 7 mata menunjukkan keadaan subklinikal;
  • dari 8 hingga 15 - neurosis obsesif ringan;
  • dari 16 hingga 23 - tahap keparahan purata neurosis obsesif;
  • dari 24 hingga 31 - teruk;
  • 32 hingga 40 - sangat teruk.

Penentuan keparahan neurosis yang betul biasanya tidak sukar, kerana pesakit biasanya berminat untuk sembuh dan secara objektif (secara kritis) menilai keadaannya.

Manifestasi neurosis yang dapat dilihat

Rawatan apa yang berkesan

Bergantung pada keputusan ujian dan gejala, rawatan neurosis keadaan obsesif dipilih. Rawatan yang berkesan pada orang dewasa dan kanak-kanak hanya dapat dicapai jika prinsip pendekatan individu bersepadu untuk rawatan neurosis keadaan obsesif, pemikiran dan pergerakan diperhatikan..

Kaedah untuk merawat obsesi bergantung pada sifat penyakit dan mungkin termasuk:

  • kajian konflik intrapersonal di bawah bimbingan ahli psikoterapi;
  • latihan dalam kemahiran relaksasi dan hipnosis diri;
  • hipnosis, yang memungkinkan untuk mencari keadaan pada masa lalu yang menyebabkan perkembangan neurosis;
  • penggunaan teknik dan teknik kognitif-tingkah laku;
  • teknik terkini menggunakan pencapaian neurolinguistik.

Penggunaan terapi ubat, sebagai peraturan, adalah tindakan yang melampau, kerana adanya masalah organik yang serius pada pesakit - keracunan kronik badan, penyakit mental, patologi otak. Keputusan akhir mengenai bagaimana merawat neurosis keadaan obsesif dalam kes tertentu harus dibuat oleh pakar perubatan.

Adakah mungkin untuk menghilangkan diri di rumah

Sekiranya seseorang menganggap keadaannya terlalu intim dan tidak dapat memberitahu doktor tentang pengalamannya yang bertentangan, dia akan mencari cara untuk menghilangkan neurosis keadaan obsesif sendiri. Walau bagaimanapun, ini hanya mungkin berlaku dengan neurosis keparahan subklinikal ringan.

Agar tidak memulakan penyakit ini dan tidak menghadapi keperluan untuk merawat bentuk yang lebih teruk, perlu berjumpa doktor dengan tanda-tanda awal obsesi neurotik. Anda mungkin ditawarkan rawatan untuk neurosis keadaan obsesif di rumah, tetapi ia akan cekap dan terkawal..

Jangan ubat sendiri

Adakah meditasi membantu dan bagaimana bermeditasi dengan betul

Salah satu kaedah yang ditawarkan, termasuk oleh doktor, untuk rawatan neurosis keadaan obsesif, adalah meditasi. Ini adalah keadaan khas yang menyumbang kepada "reset" dan normalisasi proses mental dan somatik. Meditasi akan membantu menghilangkan ketegangan dan kegelisahan, meningkatkan kesedaran diri dan menghilangkan pemikiran, neurosis dan keadaan obsesif yang tidak perlu..

Keberkesanan meditasi hanya dapat dilihat sekiranya sikap serius terhadap teknik ini, kelas sistematik dan teratur juga penting. Kursus kumpulan khas atau tutorial video akan membantu anda belajar bagaimana bermeditasi dengan betul. Perkara utama adalah menyesuaikan dengan proses yang mendalam dan mewujudkan semua syarat untuk ini - masa dan tempat yang sesuai.

Ulasan tinjauan rawatan

Pesakit yang telah menjalani rawatan untuk neurosis keadaan obsesif terutamanya berkongsi ulasan mengenai ubat-ubatan yang ditetapkan oleh ahli neuropatologi. Dalam setiap cerita, seseorang dapat memperoleh pendapat bahawa kesan positif juga diberikan oleh:

  • pengenalpastian sumber tekanan;
  • bekerja pada diri sendiri;
  • usaha sukarela dalam memerangi obsesi;
  • aktiviti yang mengganggu.

Menurut pesakit, hanya kaedah yang kompleks yang memungkinkan untuk "hidup dengan tenang dan tanpa ubat".

Di forum gangguan obsesif, terdapat pertanyaan dari orang yang takut dengan skizofrenia. Pada masa yang sama, mereka menyenaraikan tanda-tanda ciri neurosis, menilai keadaan mereka dengan cukup dan kritis, yang menyokong neurosis, dan bukan skizofrenia. Pesakit yang meragui keadaannya semestinya berjumpa pakar, dan tidak berusaha membuat diagnosis sendiri atau dengan bantuan petua di forum.

Jenis neurosis lain

Pelbagai jenis neurosis mempengaruhi sehingga 30% penduduk bandar dan hingga 15% penduduk luar bandar.

Perbezaan Keadaan Neurotik

Histeria

Salah seorang penyelidik gangguan mental terbesar, guru Z. Freud, J. Charcot, memanggil histeria (neurosis histeris) "simulator yang hebat." Nama patologi berasal dari histeria Yunani - "rahim", dan pada zaman kuno dikaitkan dengan penyakit organ ini pada wanita. Walau bagaimanapun, manifestasi histeris juga berlaku pada lelaki, walaupun lebih jarang daripada pada seks yang lebih adil. Baca lebih lanjut mengenai histeria dalam artikel..

Neurasthenia

Yang pertama membebani sfera neuropsikiatri dengan neurasthenia ditandakan oleh gangguan autonomi: takikardia, kaki sejuk, gangguan tidur, berpeluh, dan hilang selera makan. Tahap seterusnya penyakit ini dicirikan oleh gangguan sensorimotor, hipersensitiviti terhadap rangsangan luaran dan perubahan suhu. Gejala progresif kadang-kadang rumit dengan penambahan manifestasi neurotik lain - ketakutan, amukan.

Gejala neurosis pada wanita

Gejala neurosis biasa termasuk kerengsaan, emosi berlebihan Pada wanita, penyakit ini juga dapat menampakkan diri dengan ketidakteraturan haid, sakit kepala yang kerap, perubahan mood yang tiba-tiba tanpa sebab yang jelas, perubahan tekanan darah secara tiba-tiba, penurunan atau peningkatan selera makan, mengantuk.

Cara merawat neurosis

Langkah-langkah terapeutik dalam rawatan neurosis meliputi penggunaan antidepresan, penenang, terapi vitamin, dan juga teknik psikoterapi. Baca lebih lanjut dalam artikel di pautan.

Apakah gangguan obsesi dan obsesif-kompulsif?

Gangguan obsesif-kompulsif (OCD), atau sindrom keadaan obsesif, adalah gangguan mental, neurosis, bentuk gangguan kecemasan. Manifestasi ciri-cirinya adalah tindakan obsesif, pemikiran obsesif. Sindrom obsesif berbahaya, memerlukan rawatan. Walau bagaimanapun, obsesi tidak selalu dalam bentuk neurosis. Kadang-kadang ini hanya sifat watak. Mari kita ketahui bila norma masuk ke dalam patologi, apa yang dinyatakan.

Apa itu obsesi

Apa ini? Obsesi adalah pemikiran negatif obsesif yang digabungkan dengan ketakutan, kegelisahan, dan kecenderungan kemurungan. Pemikiran timbul secara spontan, tidak tunduk pada kehendak, keinginan, kawalan orang itu sendiri. Perbincangannya menakutkan. Selalunya, seseorang cuba menghilangkan gambar yang timbul, menafikannya.

"Saya takut dengan pemikiran saya," "Sayang sekali untuk mengaku pada diri sendiri" - ini adalah bagaimana pesakit menggambarkan keadaan mereka. Setiap orang mempunyai obsesi mereka sendiri: seseorang berfikir tentang pembunuhan, seseorang tentang bunuh diri, seseorang mengenai jangkitan, kematian dalam penderitaan, dll. Perbincangan menakutkan, mengejutkan orang yang mereka kunjungi. Namun, kadang kala pemikiran obsesif berkecuali. Kami akan membincangkannya dengan lebih terperinci apabila kami menganalisis jenis dan jenis obsesi..

Ahli psikologi mula mengkaji obsesi pada abad ke-17. Kajian pertama dihubungkan dengan pemikiran obsesif dengan ketakutan akan kematian (1617 dan 1621, E. Barton). Penyelidik kemudian mendapati bahawa pemikiran obsesif secara beransur-ansur rumit oleh taktik penghindaran, pencarian ritual perlindungan (1875, M. Legrand de Sol) Kemajuan maksimum dalam kajian OCD berlaku pada abad ke-19 - ke-20..

Obsesi dan Pemaksaan

Perbincangan adalah pemikiran obsesif. Paksaan adalah tindakan mengganggu. Nama pertama berasal dari obsesi Latin, yang diterjemahkan sebagai "pengepungan". Nama kedua berasal dari kata Latin compello, yang diterjemahkan sebagai "force". Sebenarnya, inilah yang dirasakan oleh seseorang: pengepungan dari pemikiran dan paksaan untuk melakukan tindakan tidak rasional. Sebilangan besar pesakit memahami tidak rasional tingkah laku mereka, tetapi fikiran dan tindakannya lebih kuat.

Jenis Pemerhatian

Jenis obsesi berikut dijumpai:

  • Gambar-gambar. Visualisasi yang sangat jelas mengejutkan seseorang. Selalunya ini adalah adegan keganasan atau penyelewengan.
  • Dorongan. Motivasi untuk tindakan pelik yang berbahaya atau asosial. Contohnya, keinginan untuk menjerit sesuatu di alun-alun yang sibuk atau keinginan untuk melemparkan diri ke bawah kereta semasa anda berdiri di lorong pejalan kaki.
  • Ritual. Tindakan obsesif, misalnya, mengira atau mengulangi jenis pergerakan yang sama. Sekiranya seseorang tersesat semasa mengira, maka dia akan bermula dari awal lagi..
  • Refleksi Seseorang mengunyah apa-apa perkara kecil, melalui semua kebaikan dan keburukan, dan berulang kali meneliti beberapa jenis pemikiran. Selalunya ini dihubungkan dengan penyesalan, ada hubungannya dengan situasi dari masa lalu ("Kita harus mengatakan ini...", "Kita harus melakukan ini...").

Kadang-kadang obsesi difahami sebagai keadaan obsesif, dan pemikiran obsesif dibezakan ke dalam kategori yang berasingan. Menurut klasifikasi ini, obsesi berikut berlaku:

  1. Fikiran atau ritual obsesif yang meningkat dalam keadaan tertentu. Contohnya, di dapur, keparahan pemikiran mengenai pembunuhan atau bunuh diri meningkat. Ini sering digabungkan dengan tingkah laku penghindaran, kecenderungan kemurungan.
  2. Keadaan obsesif sensual atau kiasan. Mereka boleh menjadi neutral secara afektif atau menyebabkan keadaan terjejas. Contoh: ketakutan, dorongan, tidak suka, kenangan, keraguan. Selalunya, seseorang meragui kebenaran tindakan dan keputusannya. Dia juga terseksa oleh kenangan yang tidak menyenangkan yang menyebabkan penyesalan atau rasa malu.
  3. Tarikan yang mendorong "dosa." Seseorang secara mental melakukan tindakan kejam atau berbahaya, tindakan asosial, menyalahi undang-undang. Dia takut bahawa dia akan melakukannya dalam hidup.
  4. Perwakilan. Sebagai peraturan, ini adalah gambar yang jelas yang menunjukkan akibat dari obsesi.
  5. Gangguan obsesif-fobik (ketakutan). Semua fobia yang ada tergolong dalam kategori ini: takut mati, bakteria, kuman, kesunyian, jalan, ruang besar dan kecil, penyakit, dll..

Kadang kala misofobia diasingkan ke dalam kategori yang berasingan. Misophobia adalah ketakutan terhadap kuman dan pencemaran. Selalunya, sebagai pertahanan, pesakit mengembangkan keinginan patologi untuk kebersihan, yang dari luar kelihatan seperti OCD.

Jenis keperibadian obsesif

Dalam kerangka teori psikoanalitik (Jung, Freud, Fromm) 13 jenis keperibadian telah dikenal pasti. Antaranya dinamakan bersifat kompulsif dan obsesif. Dalam beberapa klasifikasi, mereka digabungkan menjadi satu jenis - jenis keperibadian obsesif-kompulsif. Ini bukan patologi, tetapi norma, sifat keperibadian. Walau bagaimanapun, orang yang mempunyai stok keperibadian ini berisiko terkena OCD. Pertimbangkan ciri jenis ini dengan lebih terperinci..

Keperibadian obsesif adalah mereka yang selalu memikirkan sesuatu, menganalisis, dan menimbang kebaikan dan keburukan. Orang dari jenis kompulsif adalah mereka yang selalu melakukan sesuatu, periksa semula. Orang yang obsesif-kompulsif adalah mereka yang berfikir dan berfikir. Yang pertama menjadikan profesor, saintis, dan guru yang cemerlang. Yang kedua - akauntan, penyesuai, orang pekerja manual. Masih ada yang jarang dalam bentuk murni mereka, lebih sering berlaku obsesif atau kompulsif..

Kedua-dua jenis ini disatukan oleh tiga ciri utama: kemarahan, kegelisahan, rasa malu. Dan mereka disatukan oleh ketakutan dunia, keperluan untuk mengawal segala-galanya (atau sekurang-kurangnya sesuatu yang dapat mereka kendalikan). Marah, rasa malu tetap berada di belakang bawah sedar.

Seperti yang anda duga, orang-orang jenis ini berasal dari keluarga berikut:

  • autoritarian,
  • jagaan hiper,
  • tidak stabil.

Semakin seseorang ditekan, semakin besar ketidakberdayaan yang dia rasakan, semakin kuat keinginannya untuk mendapatkan pesanan, prestasi kerja yang sempurna, dll. Secara umum, watak obsesif atau kompulsif lebih ketara.

Mengawal diri, menahan diri - itulah yang paling utama bagi orang seperti itu. Kawalan berterusan terhadap diri sendiri, emosi anda.

Ciri-ciri seseorang dengan watak obsesif:

  • keinginan untuk menjauh dari kenyataan;
  • kerentanan;
  • moral;
  • niat baik;
  • rasa keadilan, kewajipan yang tinggi;
  • kebolehpercayaan;
  • pedantri;
  • tanggungjawab berlebihan;
  • kepraktisan;
  • ketepatan;
  • menahan diri, bersempadan dengan pengasingan, penindasan diri;
  • kebersihan;
  • kedegilan;
  • kecenderungan untuk menyembunyikan perasaan;
  • kekemasan;
  • rasional;
  • sikap tidak peduli terhadap emosi manusia.

Bagi orang lain, mereka kelihatan aneh, membosankan. Hidup atau bekerja dengan orang seperti itu tidaklah mudah. Walau bagaimanapun, bos sangat menyukai orang seperti itu, kerana mereka tidak dapat mencari pekerja eksekutif yang lebih teliti. Benar, ada risiko bahawa, terbawa oleh perincian dan kesempurnaan, seseorang tidak akan menyelesaikan pekerjaannya. Kelakuan obsesif-kompulsif melemahkan, merosakkan hubungan dengan orang lain.

Orang dengan sifat obsesif-kompulsif sama dengan orang yang mempunyai OCD. Kadang-kadang hanya ahli terapi yang dapat menentukan batas antara norma dan patologi dalam tingkah laku obsesif..

Fikiran obsesif adalah negatif, selalunya seseorang takut bahawa sesuatu akan berlaku pada dirinya atau saudara-mara.

Gangguan obsesif-kompulsif

Mengenai gangguan yang kita bicarakan ketika obsesi menjadi kekal dan menimbulkan paksaan. Ini adalah sindrom keadaan obsesif, yang selalu berkaitan dengan ketakutan dan kegelisahan. Fikiran obsesif adalah negatif, selalunya seseorang takut bahawa sesuatu akan berlaku pada dirinya atau saudara-mara. Sebagai timbal balik, dia tampil dengan ritual perlindungan - paksaan. Tindakan obsesif membantu menghilangkan pemikiran obsesif buat sementara waktu.

Kriteria diagnostik untuk gangguan obsesif:

  • serangan tunggal dari seminggu hingga beberapa tahun;
  • penurunan paksaan, digabungkan dengan tempoh remisi lengkap;
  • peningkatan gejala yang berterusan, komplikasi berterusan dari kursus ini.

OCD bertindak mengikut skema berikut: pemikiran obsesif (obsesi) - takut kerana pemikiran ini - tindakan pelindung (paksaan). Tindakan hanya membawa kelegaan sementara, kitaran ini berulang lagi dan lagi. Manusia menakutkan dirinya, ketakutan dan kegelisahan adalah akibat dan penyebab pemikiran obsesif..

Gangguan obsesif-kompulsif boleh menjadi progresif (sentiasa berkembang dan rumit), kronik (keparahan sindrom tetap sama) dan episodik (kes terpencil yang tidak terkawal yang sering digabungkan dengan serangan panik).

Pada kanak-kanak

Pada kanak-kanak dan remaja, gangguan obsesif kurang biasa daripada pada orang dewasa. Lebih-lebih lagi, ia didiagnosis pada remaja lebih kerap daripada pada kanak-kanak. Manifestasi patologi tidak berbeza dengan yang berlaku pada orang dewasa, tidak bergantung pada jantina anak.

Contoh obsesi bayi:

  • takut kehilangan ibu dan ayah, masuk ke tempat perlindungan;
  • bimbang ibu bapa akan bercerai;
  • kebencian saudara dan saudari, keinginan untuk membunuh mereka;
  • takut menjadi orang buangan di dalam kelas;
  • takut mendapat tanda buruk;
  • takut bersendirian;
  • takut hilang.

Remaja sering takut bahawa mereka tidak akan mencapai apa-apa dalam hidup, tidak akan menjadi.

Pada orang dewasa

Selalunya, neurosis obsesif berlaku dalam 15-25 tahun. Ciri-ciri kursus, sebab dan tanda tidak berbeza dengan gangguan pada kanak-kanak. Walau bagaimanapun, pengalaman biasa yang lain dapat dibezakan..

Contoh obsesi orang dewasa:

  • takut mengetuk seseorang di jalan raya atau membuat diri anda berada di bawah kereta;
  • takut bahawa sesuatu akan berlaku kepada orang yang disayangi, mereka akan diserang;
  • takut orang itu akan diserang;
  • takut secara tidak sengaja membahayakan seseorang;
  • takut meninggalkan perkakas, gas atau air dihidupkan di rumah dan dengan itu melucutkan rumah mereka dan orang lain;
  • takut melihat manifestasi homoseksual dan pedofilia;
  • pengalaman dalam bidang cinta ("ialah lelaki itu bersamaku," "tetapi bagaimana mengaku perasaanku");
  • takut mengatakan sesuatu yang salah;
  • takut jatuh sakit;
  • takut kehilangan harta benda, akan rosak;
  • takut bersendirian;
  • pemikiran pembunuhan atau bunuh diri;
  • pemikiran penyelewengan seksual;
  • yang lain.
  • pencucian tangan secara meyakinkan;
  • memeriksa semula peralatan rumah tangga;
  • pembersihan rumah secara menyeluruh dan berulang;
  • pengesahan berulang atas tindakan mereka, kerja yang dilakukan;
  • susunan buku mengikut abjad;
  • yang lain.

Jenis Gangguan Kompulsif Obsesif

Nama gangguan itu bersifat kolektif. Dalam praktiknya, terdapat beberapa jenis gangguan obsesif-kompulsif. Mereka hanya boleh terdiri daripada paksaan atau hanya obsesi, atau kedua-duanya. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci.

Keraguan

Seseorang tidak pernah yakin dengan kebenaran tindakannya. Ini mendorongnya untuk keletihan. Kadang-kadang, kerana pemeriksaan berulang kali, subjek tidak dapat menyelesaikan apa yang dia mulakan atau tidak dapat meninggalkan rumah, misalnya, jika dia kembali lagi dan lagi untuk memeriksa apakah dia telah menutup pintu.

Pemerhatian yang Berbeza

Ini adalah pemikiran yang bertentangan dengan keinginan manusia itu sendiri. Maksudnya, individu tersebut takut bahawa dia akan melakukan sesuatu yang tidak biasa dan asing baginya, misalnya, menikam seseorang dari saudara dengan pisau. Sebagai peraturan, seseorang tidak hanya takut pada "sesuatu", tetapi dia memahami dengan tepat apa sebenarnya dan menghindarinya..

Ketakutan

Ini adalah rasa takut akan kegagalan dan ketakutan untuk memerah di depan umum. Individu takut bahawa dia tidak akan dapat melakukan apa yang dia kehendaki dengan secukupnya. Ketakutan obsesif mengambil pelbagai bentuk: ketakutan bercakap di khalayak ramai, ketakutan tidak ingat jawapan di papan hitam, takut gagal dalam hubungan seks, dll..

Pemikiran

Nama, nama keluarga, baris dari lagu, kata-kata seseorang terus menerjah. Kadang-kadang mereka berbentuk pemikiran aneh, berfalsafah, jauh dari kehidupan nyata. Contohnya, mengapa orang tidak terbang, dan apa yang akan berlaku sekiranya mereka terbang.

Tindakan obsesif

Untuk menenangkan dirinya, untuk menenangkan fikiran, seseorang melakukan jenis tindakan yang sama.

  • kerap mencuci tangan, kerap mandi dan kerap membersihkan rumah kerana takut kuman;
  • memeriksa semula gas, cahaya, air, dll. sebelum meninggalkan rumah sebagai cerminan rasa takut akan bencana.

Semakin diabaikan negeri ini, semakin kompleks ritualnya. Selalunya akaun ditambahkan pada mereka, misalnya, mencuci tangan dengan ketat sebanyak lima kali. Ada kes-kes ketika orang-orang berdiri di mandi selama berhari-hari di bawah air kerana mereka menunggu sehingga air "mencuci" pemikiran negatif. Ahli psikologi juga menyatakan bahawa semakin tinggi tahap intelektual seseorang, semakin rumit ritualnya.

Kenangan

Gambar yang tajam dan sangat jelas dari masa lalu (trauma dan tidak menyenangkan): suara, melodi, bau, gambar, frasa, dll. Ini adalah gambaran mengenai jenis kilas balik ketenteraan..

Sindrom obsesif-fobik

Ketakutan membuat seseorang melakukan tindakan tidak rasional. Contohnya, sekali di bilik kecil, sesak mula berayun dari sisi ke sisi. Biasanya tindakan lebih tidak masuk akal. Terapi terbalik dan teknik Schwartz empat langkah digunakan untuk rawatan..

Ritual obsesif

Ini adalah ritual yang serupa dengan takhayul, misalnya, hanya bangun dari kaki kanan atau memasuki trotoar hanya dari kiri. Manusia percaya bahawa semasa dia hidup menurut "peraturan" ini, tidak ada yang mengancamnya.

Gangguan obsesif-kompulsif: gejala

Penanda untuk Gangguan Kognitif Obsesif:

  • ketakutan dan fobia yang tidak rasional;
  • gambar dan pemacu yang menakutkan;
  • kegelisahan;
  • pengesahan berulang tindakan mereka;
  • perasaan bahawa sesuatu yang buruk akan berlaku (takut jangkitan, pencemaran, musibah);
  • tindakan perlindungan obsesif;
  • terjebak pada satu pemikiran;
  • keinginan tidak rasional untuk mengira;
  • pedantri dan perfeksionisme.

Fikiran obsesif mengganggu kerja dan rehat. Mereka menyebabkan mimpi buruk dan insomnia, kehilangan selera makan, pengasingan, kecerobohan dan kesilapan di tempat kerja. Seluruh kehidupan manusia datang ke idea bagaimana menyingkirkan obsesi.

Fikiran obsesif mengganggu kerja dan rehat. Mereka menyebabkan mimpi buruk dan insomnia, kehilangan selera makan, pengasingan, kecerobohan dan kesilapan di tempat kerja.

Gangguan obsesif-kompulsif: penyebab

Punca sebenar perkembangan gangguan tersebut belum dijumpai. Ahli psikologi dan psikoterapis percaya bahawa sebilangan faktor negatif mempengaruhi.

  • trauma psikologi;
  • tekanan (akut atau kronik);
  • kerja berlebihan;
  • keletihan psikofizik;
  • penyakit metabolik;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • pelanggaran biokimia otak;
  • kecederaan dan luka otak yang berjangkit;
  • pengaruh media digabungkan dengan cadangan individu.

Peranan tertentu dimainkan oleh genetik. Sebagai peraturan, kombinasi kecenderungan genetik dan pengaruh faktor tekanan (persekitaran pembangunan sosial yang tidak baik) diperhatikan. OCD dikaitkan dengan trauma. Orang dengan sindrom obsesif ingin merasa seperti terkawal. Mungkin, apabila seseorang jatuh ke dalam keadaan di mana dia merasa tidak berdaya. Pengalaman ini meninggalkan kesan kekal dalam jiwa..

Contoh: seorang wanita menyaksikan kakaknya mati kerana barah. Dia merasa tidak berdaya, takut, menderita ketidakpastian. Tidak lama kemudian, dia mengembangkan OCD sesuai dengan jenis perfeksionisme: setiap perkara di rumahnya harus berada di tempatnya, kehidupan berjalan sesuai jadwal. Oleh itu, dia mengimbangi hilangnya rasa kawalan terhadap adiknya.

Walau bagaimanapun, bukan hanya satu trauma yang teruk yang boleh menyebabkan perkembangan sindrom tersebut. Tekanan kronik, misalnya, pendidikan dalam keluarga autoritarian dengan keperluan yang berlebihan dan berlebihan, juga membawa kepada perkembangan OCD. Atau mengasuh dengan tingkah laku ibu bapa yang tidak konsisten (anda tidak pernah tahu apa yang diharapkan).

Oleh itu, di sebalik ACS menyembunyikan perasaan tidak berdaya, keperluan keselamatan dan kawalan, ketakutan akan penilaian dan kegagalan, keinginan untuk mendapatkan pengiktirafan dan cinta, rasa rendah diri dan rasa curiga. Semua pesakit dalam hati merasakan ini, tetapi alasan untuk keadaan ini berbeza.

Gangguan obsesif-kompulsif: diagnosis, ujian

Diagnosis OCD dibuat dengan syarat bahawa obsesi dan paksaan telah mengikuti orang itu sekurang-kurangnya dua minggu. Pada masa yang sama, kecenderungan kemurungan dan keadaan tertekan diperhatikan. Kadang-kadang kerana ini, sindrom gangguan obsesif-kompulsif disebut sindrom obsesif-depresif..

  • terdapat sekurang-kurangnya satu pemikiran atau tindakan obsesif yang ditentang oleh seseorang;
  • seseorang takut dengan idea bahawa dia akan melakukan apa yang dipikirkan oleh pemikiran;
  • pemikiran diulang berkali-kali, menyebabkan rasa tidak selesa.

Kaedah diagnostik utama adalah perbualan. Seiring dengan ini, pakar menggunakan ujian. Sebagai contoh, mengajak pesakit untuk menjalani ujian Yale-Brown (skala Yale-Brown). Cuba dan anda lulus ujian "Diagnosis sindrom keadaan obsesif".

Jawab soalan berikut (pilih salah satu pilihan).

  • Berapa jam sehari yang anda habiskan untuk obsesi:

d) lebih dari 8 jam

  • Sejauh mana obsesi mengganggu cara hidup yang biasa:

b) sedikit melanggar

c) mempengaruhi secara nyata, tetapi gaya hidupnya sama

d) sangat melanggar

e) melanggar dan mengubah cara hidup

  • Nilai tahap ketidakselesaan psikologi yang disebabkan oleh obsesi:

a) tiada rasa tidak selesa

c) kuat, tetapi secara keseluruhan saya berasa puas

d) kuat, saya berasa tidak sedap hati

d) ketidakselesaan yang berterusan dan sangat kuat

  • Sejauh mana anda dapat menahan obsesi:

b) Saya dapat sebahagian besarnya

  • Sejauh mana anda mengawal obsesi:

a) mengawal sepenuhnya

b) dalam kebanyakan kes

  • Berapa jam sehari yang anda habiskan untuk paksaan:

d) lebih dari 8 jam

  • Berapa banyak paksaan yang melanggar cara hidup yang biasa:

c) nyata, tetapi sejauh ini cara hidup yang sama

g) banyak mengubah cara hidup

d) mengubah cara hidup sepenuhnya

  • Nilai tahap ketidakselesaan psikologi yang disebabkan oleh paksaan:

a) tiada rasa tidak selesa

c) keadaan ketara, tetapi keseluruhannya memuaskan

d) ketidakselesaan yang sangat kuat dan berterusan

  • Sejauh mana anda dapat menahan obsesi:

b) Saya boleh dalam kebanyakan kes

  • Sejauh mana anda mengawal paksaan:

b) dalam kebanyakan kes

d) hampir tidak pernah

Tetapkan sendiri skor yang sesuai untuk setiap soalan:

Hitung jumlah markah. Nilai tahap keparahan gangguan:

  • dari 0 hingga 7 - tidak ada gangguan, tetapi anda berada dalam jarak yang berbahaya;
  • dari 8 hingga 15 - ringan;
  • dari 16 hingga 23 - keparahan sederhana;
  • dari 24 hingga 31 - gangguan teruk;
  • dari 32 hingga 40 - keadaan obsesif-kompulsif yang sangat teruk.

Ujian ini membantu mengenal pasti keparahan paksaan dan obsesi. Iaitu, ia juga sesuai untuk diagnosis pembezaan. Lima soalan pertama didiagnosis oleh obsesi, lima yang terakhir adalah paksaan.

Gangguan obsesif-kompulsif: rawatan

Kaedah rawatan adalah sama pada kanak-kanak dan orang dewasa. Rawatan kompleks digunakan: psikoterapi, ubat-ubatan, pertolongan diri. Mari pertimbangkan setiap komponen dengan lebih terperinci..

Psikoterapi

Tugas ahli terapi adalah untuk mencari dan menyelesaikan punca sebenar gangguan tersebut. Psikoterapi kognitif-tingkah laku, psikoanalisis, psikoterapi keluarga, terapi gestalt, psikodrama, terapi seni, kaedah pendedahan dan teknik lain digunakan bergantung pada kes..

Ahli psikologi membantu bukan sahaja menyingkirkan sebab-sebab obsesi dan OCD itu sendiri, tetapi juga mengembalikan harga diri orang itu, mengembalikan keyakinan diri. Di bawah pengawasan pakar, pelanggan belajar menjalin hubungan dengan orang lain, kembali ke kehidupan normal.

Program psikoterapi dipilih secara individu. Semasa merawat kanak-kanak, penting untuk mendiagnosis keadaan dengan betul, mengambil kira ciri usia. Contohnya, kanak-kanak berusia tiga tahun sering melakukan ritual sebelum melepak. Lama kelamaan, ini berlaku dengan sendirinya.

Mengambil ubat

Tentukan antidepresan, ubat penenang, antipsikotik atipikal, normotimik. Dalam kes yang sangat maju, rawatan pesakit dalam ditunjukkan..

Jangan ubat sendiri! Ubat, dos, rejimen dan cara rawatan dipilih oleh doktor yang hadir. Aktiviti amatur berbahaya dengan komplikasi, pembentukan ketagihan pada tablet.

Pertolongan diri

Cuba kaedah menghentikan pemikiran. Setiap kali anda merasa terganggu, katakan "Berhenti!". Selepas itu, bongkar pemikiran mengikut rancangan seperti itu:

  • Apakah kemungkinan perkara ini benar-benar berlaku? Dengan baik, jika anda dapat mengira angka sebenar, anda akan menemui beberapa statistik. Walau bagaimanapun, anda boleh pergi ke arah yang lain. Contohnya, anda takut serangan maniak. Fikirkan betapa relevannya hal ini dengan tempat di mana anda tinggal. Adakah anda pernah mendengar berita sedemikian? Adakah terdapat kejadian serangan terhadap orang lain?
  • Buat senarai privasi kerana obsesi. Bagaimana dan sejauh mana pemikiran anda menghalang anda untuk hidup?
  • Betapa buruknya perasaan anda terhadap obsesi?
  • Hidup anda akan menjadi lebih baik dan senang sekiranya tidak mempunyai obsesi, paksaan?

Lebih baik lagi, belajar untuk mengatakan secara mental "Berhenti!" dan beralih kepada sesuatu yang menyenangkan, ingat atau hadirkan sesuatu yang positif. Anda harus memusatkan perhatian pada gagasan "Bagaimana menyingkirkan pemikiran obsesif" sesedikit mungkin, kerana ini juga obsesi. Semakin kurang anda memberi makan "permen karet mental", semakin kurang fikiran.

Untuk pulih, anda perlu mempertimbangkan semula gaya hidup anda. Adalah perlu untuk menyingkirkan apa yang menyebabkan OCD dan menyokongnya. Ia berguna untuk mengubah diet, tabiat, menyingkirkan ketagihan, belajar berehat dan berehat. Kejayaan rawatan bergantung pada keinginan dan tindakan pesakit.

Tidak kurang peranannya dimainkan oleh sokongan orang tersayang. Ramai yang tidak memahami seseorang yang menghidap ACS. Dan pesakit sendiri takut untuk mengakui pemikiran mereka, memberitahu seseorang tentang keadaannya. Mereka takut bahawa mereka akan dianggap gila, berbahaya secara sosial. Sangat penting seseorang menyokong pesakit.

Ramalan

Hanya sebilangan kecil yang berjaya menyingkirkan OCD sepenuhnya. Walau bagaimanapun, dalam semua kes, adalah mungkin untuk mengurangkan keparahan gejala dan menstabilkan keadaan pada tahap yang dapat diterima. Kejayaan rawatan bergantung kepada keparahan dan jenis penyakit, keadaan umum pesakit, penyebab patologi.

Baca Mengenai Pening