Utama Migrain

Strok serebrum iskemia: prognosis untuk hidup dan pemulihan fungsi yang hilang

Prognosis untuk strok iskemia otak ditentukan oleh keparahan penyakit, keberkesanan dan ketepatan masa tindakan terapeutik dan keupayaan simpanan badan.

Menurut statistik, kematian tertinggi dalam strok iskemia diperhatikan pada bulan pertama - 15-25% pesakit mati, 40% daripadanya - dalam dua hari pertama selepas serangan. Menjelang akhir tahun pertama, 60-70% pesakit bertahan, dalam tempoh lima tahun - 50%, setelah 10 tahun - 25%. Kekambuhan strok dalam tempoh lima tahun berlaku pada 30% pesakit.

Pada bulan pertama selepas strok, gangguan neurologi yang menyebabkan kecacatan diperhatikan pada 60-70% pesakit, setelah enam bulan - dalam 40%, setelah satu tahun - dalam 30%. Dinamika pemulihan terbaik diperhatikan dalam tiga bulan pertama. Sekiranya fungsi yang terganggu tidak dapat dipulihkan dalam setahun, maka pemulihannya tidak mungkin.

Intervensi pembedahan yang dilakukan tepat pada masanya dan rawatan ubat dapat meminimumkan akibatnya dan mengurangkan kematian pada strok cerebellar iskemia sebanyak 30%.

Faktor-faktor yang bergantung kepada ramalan

Terdapat sebilangan faktor yang mempengaruhi prognosis strok iskemia otak:

  • usia pesakit - prognosis untuk strok serebrum iskemia pada orang tua lebih teruk;
  • penyetempatan dan jumlah fokus nekrosis bahan otak - semakin besar kawasan kerosakan otak, semakin tinggi kemungkinan kerosakan fungsi vital, kemampuan intelektual dan sensitif. Kebarangkalian hasil yang fatal meningkat jika fokus iskemia terletak di kawasan pusat-pusat vital otak;
  • penyebab dan keparahan awal strok - prognosis adalah yang paling tidak baik untuk strok iskemia asal aterosklerotik, disertai dengan trombosis serebrum;
  • keparahan gambaran klinikal - kebarangkalian pemulihan dapat ditentukan oleh keparahan gangguan neurologi. Kriteria yang baik untuk prognosis adalah pemulihan fungsi motor yang terganggu pada bulan pertama selepas strok;
  • perkembangan komplikasi dan akibat - penyebab kematian dan kecacatan boleh menjadi pembengkakan otak, kerosakan pada batang otak atau cerebellum, kelumpuhan lengkap atau separa, iskemia serebrum sekunder, komplikasi jantung, kemurungan kesedaran, jatuh koma, kerosakan pada pusat pernafasan, gangguan kognitif, transformasi iskemia hemoragik serangan jantung.

Faktor-faktor yang memperburuk prognosis dalam kemalangan serebrovaskular akut termasuk penyakit sistem kardiovaskular, kehadiran penyakit bersamaan pada peringkat dekompensasi, gangguan endokrin, sejarah strok.

Antara lain, prognosis untuk hidup dengan strok iskemia bergantung pada ketepatan masa kemasukan ke hospital dan permulaan resusitasi, literasi rawatan perubatan khusus, permulaan pemulihan awal.

Strok tromboemboli menyumbang hingga 75% daripada semua strok iskemia, dan jenis ini dianggap sebagai salah satu penyebab utama kematian akibat infark serebrum: kematian pada bulan pertama adalah 20-25%.

Prognosis bergantung kepada etiologi strok iskemia

Tiga jenis strok iskemia utama dibezakan bergantung pada ciri patogenetik manifestasi..

  1. Thromboembolic - dikaitkan dengan penyumbatan lumen kapal oleh trombus. Strok thromboembolic, pada gilirannya, adalah aterothrombotic dan cardioembolic. Dengan strok aterotrombotik jenis iskemia, trombosis arteri berlaku disebabkan oleh plak aterosklerotik yang keluar. Strok iskemia kardioembolik berlaku apabila gumpalan darah yang terbentuk di rongga jantung terputus, dan kemudian dengan aliran darah dibawa ke sistem arteri otak. Strok tromboemboli juga merangkumi serangan jantung hemodinamik (nama lain untuk strok iskemia), yang berlaku lebih kerap pada pesakit tua. Kemalangan serebrovaskular jenis ini terjadi akibat penurunan tekanan darah yang tajam dengan latar belakang penyempitan saluran otak dan leher yang bersifat aterosklerotik.
  2. Rheologi - disebabkan oleh pelanggaran sifat reologi darah. Pembekuan darah dalam kes ini menyebabkan gangguan pembekuan darah.
  3. Lacunar - terbentuk apabila arteri intrakranial kecil terjejas, ia sering menimbulkan tekanan darah tinggi. Prognosis untuk strok lacunar lebih baik walaupun untuk orang tua: sebagai peraturan, pemulihan fungsi terjejas berlaku, hasil yang fatal hanya dapat dilihat pada 2% kes. Kadang-kadang selepas penyakit ini, kesan sisa sebahagian diperhatikan. Walau bagaimanapun, akibat hipertensi arteri yang berulang dengan kerosakan pada arteri menembusi kecil, keadaan otak yang disebut lacunar dapat berkembang, di mana pendarahan merebak dan keadaan umum pesakit bertambah buruk..

Hanya 10% pesakit yang mempunyai peluang untuk sembuh setelah empat bulan koma serebrum yang disebabkan oleh kerosakan otak iskemia.

Dalam strok iskemia, prognosis yang paling tidak baik adalah aterotrombotik, kardioemboli atau hemodinamik jenis gangguan peredaran otak. Strok tromboemboli menyumbang hingga 75% daripada semua strok iskemia, dan jenis ini dianggap sebagai salah satu penyebab utama kematian akibat infark serebrum: kematian pada bulan pertama adalah 20-25%.

Gejala strok prognostik yang buruk

Terdapat gejala yang memburukkan keseluruhan prognosis strok iskemia seumur hidup:

  • penindasan kesedaran;
  • kekurangan keupayaan untuk bergerak secara bebas (pesakit hanya dapat membuka dan menutup kelopak mata), kurang bersuara, sambil memahami keadaan pesakit dapat dipertahankan;
  • gangguan kognitif dan emosi-sukarela yang ketara;
  • disfagia (kesukaran menelan);
  • hipertermia berterusan - bercakap mengenai kekalahan pusat termoregulasi dan memperburuk kerosakan iskemia pada tisu otak. Penurunan suhu badan sebanyak 1 ° C menggandakan kemungkinan hasil yang baik;
  • hipertonik otot, memiringkan kepala ke satu arah, kedutan kejang atau sawan epilepsi yang berpanjangan, kekurangan koordinasi pergerakan, kehilangan kawalan ke atas badan;
  • inkontinensia kencing;
  • kelumpuhan pandangan yang berterusan, gangguan pergerakan mata (turun naik seperti pendulum atau pergerakan perlahan bola mata, kekurangan sinkronisme pergerakan mata);
  • pelanggaran parameter hemodinamik (gangguan irama jantung yang teruk, tekanan darah tinggi);
  • hemiparesis kasar (melemahkan otot-otot satu sisi badan);
  • penyakit somatik pada tahap dekompensasi, penyakit berjangkit dan keradangan yang teruk;
  • jenis pernafasan patologi: Pernafasan Kussmaul (penyedutan bising yang mendalam dan pernafasan yang meningkat), pernafasan Cheyne-Stokes (nafas dalam-dalam yang bergantian dan pergerakan pernafasan dangkal, nafas Biot (berhenti lama antara nafas);
  • koma - kemungkinan pemulihan selepas koma serebrum selama empat bulan yang disebabkan oleh kerosakan otak iskemik hanya terdapat pada 10% pesakit.

Faktor-faktor yang memperburuk prognosis dalam kemalangan serebrovaskular akut termasuk penyakit sistem kardiovaskular, kehadiran penyakit bersamaan pada peringkat dekompensasi, gangguan endokrin, sejarah strok.

Kemungkinan kematian

Selalunya, penyebab kematian akibat strok iskemia adalah:

  • edema serebrum - tumpuan iskemia menyebar ke atas dan ke bawah dari tapak lesi, batang otak terlibat dalam proses patologi, koma berkembang;
  • iskemia struktur dalam otak - gangguan dalam peredaran otak mempengaruhi bahagian otak yang dalam dan struktur subkortikal;
  • komplikasi - penyumbatan arteri pulmonari atau cawangannya dengan pembekuan darah, sepsis, penyakit jantung paru, pneumonia kongestif, infark miokard, kegagalan buah pinggang;
  • iskemia berulang batang otak;
  • transformasi hemoragik strok iskemia - dengan latar belakang perkembangan kerosakan patologi pada saluran darah, pendarahan petechial berlaku, bergabung menjadi fokus pendarahan besar;
  • strok gabungan - berlakunya pendarahan secara serentak di satu kawasan otak dan perubahan iskemia di kawasan yang lain.

Skala penilaian risiko individu

Untuk prognosis yang lebih tepat dalam praktik klinikal, beberapa skala bebas digunakan, yang menggambarkan tahap gangguan fungsi dan defisit neurologi. Keadaan neurologi pesakit selepas strok dinilai secara dinamik: pada fasa akut (minggu ke-1), semasa pembuangan, setelah enam bulan, setahun, dan lain-lain. Hasil strok dinilai menggunakan titik, jumlahnya menentukan tahap keparahan dan prognosis.

New York Institute of Health Stroke Scale NIHSS

Skala ini digunakan untuk menilai keparahan gangguan neurologi dari tempoh akut strok iskemia. Keadaan pesakit dinilai oleh tahap kesedaran, fungsi pertuturan, mobiliti dan koordinasi pergerakan otot, kepekaan kesakitan, kawalan pergerakan bahagian atas dan bawah, dll..

Menurut statistik, kematian tertinggi dalam strok iskemia diperhatikan pada bulan pertama - 15-25% pesakit mati, 40% daripadanya - dalam dua hari pertama selepas serangan.

Oleh itu, 3-5 mata pada skala ini sesuai dengan tahap defisit neurologi ringan, dengan jumlah skor kurang dari 10, kebarangkalian pemulihan pesakit dalam setahun adalah 60-70%, dan apabila dinilai lebih dari 20 poin, hingga 16%. Skor 25 mata sepadan dengan tahap defisit neurologi yang teruk dan merupakan kontraindikasi terhadap terapi trombolitik.

Skala Rankin

Skala Rankin yang diubahsuai dirancang untuk menentukan tahap kecacatan. Digunakan untuk mengenal pasti risiko dan mencegah serangan sekunder, membantu menilai dan menganalisis keberkesanan langkah-langkah pemulihan. Skala ini mempertimbangkan usia pesakit, tekanan darah, keparahan dan jangka waktu manifestasi klinikal, kehadiran diabetes.

Skala Rankin menentukan lima darjah kecacatan setelah strok: sifar sesuai dengan ketiadaan kecacatan yang ketara dan kemampuan pesakit untuk melakukan semua aktiviti penjagaan diri dan tugas harian, dan 5 hingga kecacatan teruk: pesakit terbaring di tempat tidur, tidak dapat memenuhi keperluan fizikalnya, memerlukan berterusan penyeliaan dan penjagaan.

Skala Barthel

Skala ini mengambil kira petunjuk yang menunjukkan kemampuan pesakit untuk melayani dirinya sendiri, melakukan aktiviti harian pada tahap pemulihan. Namun, untuk strok ringan, skala ini tidak cukup sensitif, kerana ia mempunyai "kesan siling" pada pesakit dengan akibat kecil dari strok. Julat skala Barthel adalah dari 0 hingga 100:

  • 100 mata - kebebasan sepenuhnya dalam kehidupan seharian;
  • 61–90 - pergantungan sederhana; pesakit menjalankan lebih daripada 50% usaha yang diperlukan untuk melaksanakan fungsi tertentu;
  • 21–60 - kebergantungan yang ketara pada orang lain;
  • 0–20 - layan diri tidak mungkin dilakukan.

Menjelang akhir tahun pertama, 60-70% pesakit bertahan, dalam tempoh lima tahun - 50%, setelah 10 tahun - 25%. Kekambuhan strok dalam tempoh lima tahun berlaku pada 30% pesakit.

Prognosis untuk kerosakan pada bahagian otak yang berlainan

Dengan kerosakan pada batang otak, hasil yang mematikan dalam 65% kes berlaku dalam dua hari pertama dari permulaan penyakit. Hasil daripada rawatan di hospital dan terapi yang mencukupi, prognosisnya bertambah baik. Dalam beberapa bulan pertama setelah perkembangan gangguan di kawasan batang otak, doktor memberikan ramalan positif untuk pemulihan fungsi motor yang terganggu, di masa depan kecepatannya akan semakin perlahan. Dalam beberapa kes, fungsi motor dipulihkan sebahagian dalam masa satu tahun dari permulaan penyakit..

Dengan strok iskemia cerebellum pada tempoh awal, kebarangkalian mengalami pembengkakan teruk pada kawasan yang terjejas adalah tinggi. Sekiranya pada hari pertama pesakit tidak diberi rawatan perubatan, edema mula menekan struktur batang, yang boleh menyebabkan kerosakan pada batang otak, hidrosefalus oklusif akut, koma dan kematian. Intervensi pembedahan yang dilakukan tepat pada masanya dan rawatan ubat dapat meminimumkan akibatnya dan mengurangkan kematian pada strok cerebellar iskemia sebanyak 30%.

Dengan strok di zon oksipital otak, gangguan fungsi motor berlaku di sisi badan yang bertentangan dengan hemisfera yang terkena. Sekiranya hemisfera kiri terjejas, orang itu berhenti melihat apa yang ada di sebelah kanan bidang penglihatan, dan sebaliknya. Dalam kebanyakan kes, setelah rawatan yang mencukupi, prognosisnya positif, penglihatan dipulihkan dalam masa enam bulan setelah bermulanya penyakit. Kadang-kadang seseorang selamanya kehilangan keupayaan untuk mengenal pasti objek yang jarang diperhatikan dan mengenali orang yang tidak dikenali.

Pada bulan pertama selepas strok, gangguan neurologi yang menyebabkan kecacatan diperhatikan pada 60-70% pesakit, setelah enam bulan - dalam 40%, setelah setahun - dalam 30%.

Prognosis untuk hidup selepas koma berhati-hati. Koma berkembang dengan kerosakan yang teruk pada tisu otak. Strok yang meluas ditunjukkan oleh sakit kepala yang teruk, kehilangan penglihatan, ucapan, kepekaan wajah, kerosakan pada pusat termoregulasi, pusat pernafasan, dan gangguan sistem kardiovaskular yang teruk. Dengan pelanggaran ini, risiko kematian sangat tinggi. Peluang pemulihan fungsi separa kurang dari 15%.

Kemungkinan pemulihan selepas strok

Kemungkinan pemulihan yang berjaya secara langsung bergantung pada kawasan otak mana yang terjejas dan fungsi apa yang terganggu..

Fungsi pertuturan menderita ketika strok mempengaruhi kawasan di lobus frontal bawah otak, yang disebut pusat Brock. Zon ini bertanggungjawab untuk pembiakan pertuturan, kerosakannya menyebabkan gangguan pertuturan, yang diperhatikan pada 30% orang yang mengalami strok. Ucapan menjadi sunyi, tidak jelas, tidak jelas. Prognosis untuk pemulihan pertuturan setelah penstabilan keadaan pesakit pada umumnya baik, namun, ini memerlukan sesi berterusan dan panjang dengan ahli terapi pertuturan..

Disfagia adalah salah satu tanda utama infark batang. Gangguan menelan mengancam perkembangan komplikasi yang mengancam nyawa: pneumonia aspirasi, keletihan, dan dehidrasi. Pelanggaran ini diperhatikan pada kebanyakan (hingga 65%) pesakit. Prognosis tidak pasti, terapi berterusan diperlukan..

Strok mengganggu pergerakan lengan dan kaki dan kawalannya, biasanya pada bahagian yang bertentangan dengan lesi. Prognosisnya baik pada 2-3 bulan pertama selepas strok, maka dinamika pemulihan fungsi motor menurun. Selepas 6 bulan, pemulihan sepenuhnya atau separa pergerakan sangat jarang berlaku.

Tanda-tanda awal strok adalah pening, gaya goyah, dan koordinasi yang lemah. Biasanya, gejala ini hilang semasa rawatan dan pemulihan. Prognosis untuk pemulihan fungsi ini umumnya baik..

Dinamika pemulihan terbaik diperhatikan dalam tiga bulan pertama. Sekiranya fungsi yang terganggu tidak dapat dipulihkan dalam setahun, maka pemulihannya tidak mungkin.

Gangguan fungsi pernafasan berlaku sekiranya berlaku kerosakan pada pusat pernafasan batang otak. Pesakit kehilangan keupayaan untuk bernafas secara bebas. Di masa depan, strok seperti itu mempunyai prognosis yang tidak baik: dalam kebanyakan kes, pesakit menjadi bergantung pada alat pernafasan buatan. Sekiranya pusat otak pernafasan tidak hancur sepenuhnya, fungsi pernafasan dapat dipulihkan.

Apabila zon oksipital korteks kepala rosak, penglihatan terganggu. Kerosakan pada pusat oculomotor, yang terletak di batang otak, menyebabkan pergerakan mata terganggu. Kemungkinan pemulihan fungsi visual dengan terapi yang kompeten tinggi.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Gejala kematian klinikal dan biologi akibat strok

Kematian akibat strok adalah kejadian biasa. Menurut statistik, setiap tahun kira-kira 200 ribu orang dari pelbagai usia mati di Rusia, kira-kira jumlah yang sama menjadi orang kurang upaya, dan hanya 8% pulih dan kembali ke kehidupan normal. Memandangkan kadar kematian yang tinggi, setiap orang mesti mengetahui apa itu strok, gejala apa yang mungkin dialami pesakit jika patologi berkembang, dan langkah pencegahan apa yang akan membantu mencegah serangan kedua dan kematian..

Pengelasan Strok

Dalam praktiknya, mereka menggunakan klasifikasi sederhana, membezakan dua bentuk strok bergantung kepada penyebab pendarahan: iskemik dan pendarahan. Di samping itu, tempoh strok dan keparahan dibezakan..

Strok iskemia

Secara statistik berlaku lebih kerap, sehingga 85% dari semua kes, muncul sebagai akibat dari penutupan celah kapal yang memberi makan pada bahagian otak tertentu. Penutupan kapal mungkin berlaku kerana gumpalan darah, plak aterosklerotik, atau kerana penyempitan dinding kerana kekejangan yang teruk.

Strok seperti itu tidak berlaku secara serentak. Ia berkembang secara progresif, satu proses patologi mengikuti proses yang lain.

  1. Aliran darah berkurang.
  2. Pelepasan tajam glutamat dan aspartat berlaku, eksitotoksisitas berlaku (proses patologi yang membawa kepada kerosakan serius dan kematian sel saraf, di bawah pengaruh neurotransmitter).
  3. Di dalam setiap sel, kalsium terkumpul..
  4. Pengaktifan enzim intraselular meningkat, kekurangan oksigen berlangsung, fokus keradangan tempatan muncul.
  5. Neuron otak mati.

Semua peringkat berlalu dengan peningkatan edema serebrum, sel meningkat dalam jumlah, dan tekanan intrakranial meningkat. Oleh kerana itu, bahagian otak yang terlantar - lobus temporal, otak tengah dilanggar, yang menyebabkan pemampatan medula oblongata (kerana kemasukan otak kecil ke dalam foramen oksipital besar). Dengan perkembangan ini, kematian akibat strok paling kerap dikesan..

Strok hemoragik

Dulu bentuk strok ini disebut "stroke apoplexy." Daftar dalam 15% kes. Terbentuk kerana pecahnya dinding kapal atau aneurisma. Penyebabnya mungkin adalah lonjakan tekanan darah atau patologi yang tajam di dinding kapal. Pendarahan spontan berlaku di tisu otak (di ruang subarachnoid).

Strok hemoragik berlaku kerana tekanan fizikal atau emosi yang meningkat. Sekiranya, setelah bersenam, sakit kepala yang teruk dirasakan, persekitaran kelihatan dalam nada kemerahan, mual berlaku, kita dapat membincangkan mengenai prasyarat untuk strok.

Dengan patologi seperti itu yang berlaku di batang otak, seseorang tidak hidup lebih dari 48 jam. Dia mati tanpa sedar. Tanda-tanda kematian luar akibat strok: kulit pucat, sensasi kematian yang akan datang, separuh badan, dari sisi pendarahan, berwarna ungu tua. Ini adalah salah satu manifestasi luaran kematian strok..

Tempoh strok

Kemalangan serebrovaskular melalui beberapa tempoh.

  1. Fasa akut.
  2. Tajam.
  3. Tempoh pemulihan awal selepas strok.
  4. Tempoh pemulihan lewat selepas pendarahan.
  5. Komplikasi dan akibat pendarahan.
  6. Kesan jangka panjang.

Semasa fasa akut dan akut, kematian paling kerap berlaku..

Keterukan

Tiga darjah keparahan strok dibezakan bergantung pada ukuran kawasan kerosakan otak..

  1. Strok kecil (microstroke). Patologi neurologi muncul, gejala tidak dinyatakan, anda boleh mengelirukannya dengan manifestasi penyakit lain yang mematikan.
  2. Keterukan ringan dan sederhana. Gejala fokus dapat diperhatikan; tanda-tanda kesedaran yang berubah atau edema serebrum tidak ada.
  3. Darjah yang teruk. Pesakit tidak sedarkan diri, gangguan neurologi berkembang pesat, edema serebrum teruk. Keadaan ini berakhir dengan kematian..

Penting! Strok adalah proses yang dinamik. Semakin cepat pesakit mendapat rawatan perubatan yang mencukupi dan berkelayakan, semakin besar kemungkinan pemulihan fungsi otak sepenuhnya. Rawat inap diperlukan dalam tiga jam pertama setelah mengesan pendarahan untuk mengelakkan kematian.

Konsep dan jenis

Strok adalah penyakit mematikan yang disertai dengan pelanggaran bekalan darah ke bahagian otak tertentu. Akibatnya, tisu otak tidak mendapat nutrien dan bekalan oksigen yang diperlukan, sehingga mereka mulai mati. Sekiranya strok meluas, iaitu kawasan otak yang besar rosak, fungsi penting tubuh menderita, yang mana bahagian otak yang terjejas bertanggung jawab. Dalam kes yang teruk, kematian berlaku selepas strok - komplikasi yang paling berbahaya.

Bergantung pada penyebabnya, terdapat pelbagai jenis strok:

  • Iskemia. Ia dianggap sebagai jenis patologi yang paling biasa. Ia berkembang kerana penyumbatan saluran darah di mana bekalan darah ke tisu otak berlaku, pembekuan darah. Akibatnya, bekalan darah normal ke sel terganggu. Sekiranya pertolongan cemas kepada mangsa diberikan dari masa ke masa, sel mati sepenuhnya dan tidak dapat dipulihkan lagi..
  • Buasir. Dengan strok jenis ini, kerosakan pada kapal yang terletak di otak berlaku. Akibatnya, darah terkumpul di tisu otak, meremas serat saraf dan mengganggu bekalan darah normal ke struktur yang terjejas.
  • Pendarahan subarchanoid bukan trauma. Ia jarang didiagnosis, tetapi patologi seperti itu dianggap mematikan. Dengan pendarahan subarchanoid, darah memasuki rongga antara arachnoid dan pia mater. Walaupun diagnosis dan rawatan patologi dilakukan tepat pada waktunya, seseorang lebih cenderung untuk kekal sebagai orang kurang upaya sepanjang hayatnya.

Statistik menunjukkan bahawa risiko kematian dalam pelbagai jenis pendarahan intraserebral adalah berbeza. Angka kematian akibat strok mengikut jenis iskemia adalah 15% daripada jumlah kes. Dengan pendarahan, kemungkinan kematian adalah 33%. Dengan pendarahan subarchanoid, kematian berlaku pada 50% kes.

Data statistik

Kematian akibat strok dan tanda-tanda peringkat awal penyakit ini dicatat di Rusia lebih kerap. Strok dengan cepat menjadi lebih muda. Faktor keadaan persekitaran yang buruk di bandar-bandar besar, keadaan tekanan yang berterusan di tempat kerja dan di rumah, penyalahgunaan alkohol dan produk tembakau. Dalam praktik dunia, strok menduduki tempat ketiga dalam statistik keseluruhan kematian, di Rusia yang kedua.

Peratusan kematian yang lebih tinggi dicatatkan dari bentuk pendarahan serebrum..

PandanganKadar kematian
Iskemia12-17%
Pendarahan intraserebral53-83%
Subarachnoid33-65%

Taburan risiko gender, atau bagaimana lelaki dan wanita mati akibat strok, adalah seperti berikut:

  • kematian akibat strok pada wanita berlaku dalam lebih daripada 43% kes;
  • lelaki mati lebih jarang - 36.6%.

Pemulihan dan pencegahan memainkan peranan penting, kerana peratusan kematian tertinggi selepas strok berulang direkodkan secara statistik.

Untuk pengetahuan. Hanya 59.9% pesakit yang mendapat rawatan yang berkelayakan dan tepat waktu menerimanya. Selebihnya mengubati diri sendiri (34%), yang lain sama sekali tidak mendapat bantuan (5.7%).

Klinik

Hemisfera kiri menyelaraskan bahagian kanan badan, bertanggungjawab untuk kebolehan analitik, pemikiran, pertuturan.

Strok iskemia yang luas di sebelah kiri muncul perubahan patologi berikut:

  • paresis, kelumpuhan di sebelah kanan;
  • gangguan visual mata kanan;
  • aphasia motor (kesukaran bercakap);
  • afasia deria (ketidakupayaan untuk memahami ucapan orang lain);
  • pelanggaran fungsi kognitif, pemikiran logik;
  • perubahan mental.

Adalah dipercayai bahawa dengan strok di sebelah kiri, pesakit dapat dirawat dengan lebih baik..

Dengan kekalahan hemisfera kanan berlaku:

  • paresis sebelah kiri, kelumpuhan;
  • kemerosotan ingatan jangka pendek dengan ucapan selamat;
  • ketidakcukupan emosi;
  • gangguan orientasi ruang.

Punca strok

Penyebab utama kematian akibat strok (faktor risiko) merangkumi keadaan manusia berikut:

  • peningkatan tekanan darah dicatat secara kekal, yang menunjukkan peningkatan tekanan intrakranial;
  • faktor keturunan: strok dicatatkan pada saudara terdekat;
  • berat badan berlebihan;
  • merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • penyakit vegetatif-vaskular;
  • sejarah aneurisma;
  • gaya hidup yang tidak menetap (pada pesakit di tempat tidur, risiko strok meningkat);
  • penyakit diabetes dan aterosklerosis;
  • sakit kepala paroxysmal, dan sangat teruk;
  • kebas berkala dari mana-mana bahagian badan atau muka;
  • penampilan tudung gelap di depan mata, kehilangan penglihatan sementara;
  • kelemahan yang tidak dijangka.

Faktor-faktor risiko

Pendarahan intraserebral boleh berlaku pada usia berapa pun. Walaupun badannya masih muda, tetapi ada kecenderungan untuk mengembangkan patologi seperti itu, perlu mengambil semua langkah yang akan membantu mencegah komplikasi.

Faktor risiko strok termasuk:

  • Hipertensi arteri kronik. Tekanan darah yang meningkat secara berterusan membantu melemahkan dinding saluran otak. Arteri kehilangan keanjalannya, dan sekiranya berlaku krisis hipertensi kemungkinan pecahnya tinggi.
  • Penyakit jantung. Disfungsi jantung membawa kepada gangguan peredaran darah, akibatnya gumpalan terbentuk di dalam kapal, yang apabila gabungan faktor-faktor buruk menyebabkan penyumbatan saluran otak.
  • Aterosklerosis saluran cerebral. Plak kolesterol yang secara beransur-ansur meningkat dalam ukuran adalah penyebab lain dari penyumbatan dan strok vaskular..
  • Trombosis. Di arteri yang membekalkan darah ke otak, pembekuan darah terbentuk, ketika mereka meningkat, peredaran darah intraserebral terganggu, dan tisu bersebelahan mengalami nekrosis.
  • Diabetes. Dengan penyakit ini, semua kapal menjadi rapuh dan rapuh, kerana risiko kerosakan mereka tiba-tiba meningkat berkali-kali.
  • Aneurisma kapal serebrum. Pembentukan khusus yang mempunyai dinding nipis. Dengan pertambahan faktor-faktor buruk, aneurisma dapat pecah kapan saja, yang akan menyebabkan strok hemoragik dan komplikasi teruk.
  • Umur lanjut usia. Pada usia tua, risiko strok meningkat beberapa kali. Oleh itu, jika ada kecenderungan untuk penyakit seperti itu, adalah perlu untuk memantau kesihatan dengan teliti, tidur, berkunjung ke doktor secara berkala dan menjalani pemeriksaan perubatan pencegahan.
  • Obesiti dan gaya hidup yang tidak menetap.

Gejala Strok

Gejala neurologi fokus secara tiba-tiba dalam kombinasi dengan manifestasi meningeal menunjukkan adanya gangguan akut dan tajam peredaran otak. Otak, kekurangan oksigen dan nutrien akibat pelanggaran bekalan darah, mulai berubah secara merosot, pada awalnya perubahan ini dapat dipulihkan, maka proses-proses ini tidak lagi dapat dibalikkan. Itulah sebabnya setiap orang harus mengetahui tanda-tanda penyakit dan bagaimana kematian akibat strok untuk membantu orang yang disayangi atau orang yang lewat pada waktunya. Gejala termasuk:

  • serangan sakit kepala yang teruk atau pening;
  • permulaan kelumpuhan pada bahagian muka atau badan, yang dinyatakan dalam pertuturan yang terjerat, ketidakupayaan untuk mengawal pergerakan seseorang, gangguan kemahiran motor halus;
  • kehilangan kesedaran;
  • pelbagai jenis paresis;
  • kehilangan penglihatan yang lengkap atau separa;
  • lebihan norma penunjuk tekanan;
  • muntah dan loya terbuka;
  • masalah dengan persepsi mengenai realiti sekitarnya;
  • pergerakan usus atau kencing yang tidak disengajakan.

Penting! Sekiranya anda mengesyaki strok, anda perlu meminta orang itu tersenyum, angkat tangan ke atas dan ucapkan ungkapan sederhana. Sekiranya salah satu sudut mulut "meluncur" ke bawah untuk membentuk senyuman bengkok, lidah "membungkus" semasa ucapan dan anda tidak dapat mengangkat tangan, maka diperlukan bantuan profesional segera. Dalam keadaan ini, penundaan seperti kematian.

Diagnosis hanya dapat dibuat melalui kajian menyeluruh mengenai gambaran klinikal keseluruhan, sejarah, faktor risiko, gejala neurologi.

Adakah pesakit selalu mati

Seorang pesakit yang sering mengalami strok tidak dapat memegang objek di tangannya atau bingung ketika melakukan tindakan sederhana, walaupun sebelumnya dia tidak mengalami kesulitan dengan mereka. Dia menjatuhkan TV jarak jauh dan telefon bimbit, tidak dapat menaip pada papan kekunci atau mengikat butang. Sekiranya tingkah laku ini kelihatan pelik, maka ujian mengangkat tangan akan mengesahkan kecurigaan.

Strok menyebabkan fakta bahawa sukar bagi pesakit untuk menjaga keseimbangan bukan hanya ketika berjalan, tetapi juga dalam keadaan berdiri. Pening tiba-tiba dan disorientasi di ruang angkasa juga mengganggu gejala..

Ramai pesakit strok melaporkan sakit kepala yang teruk disebabkan oleh penyakit. Mereka mengatakan bahawa mereka tidak pernah mengalami perkara seperti ini sebelumnya. Sakit kepala dengan strok jarang berlaku, tetapi intensiti yang luar biasa mungkin menunjukkan bahawa keadaannya lebih serius.

Seorang pesakit yang berbohong tidak hanya akan mengalami kesakitan fizikal, tetapi juga kesakitan mental, yang akan sangat mempengaruhi keadaan amnya dan akan mendekatkan masa kematian.

Tetapi walaupun seseorang mempunyai penyakit maut, saudara-mara harus berusaha menyembuhkan kemurungan orang itu sendiri. Dalam kes ini, doktor boleh menetapkan antidepresan atau berunding dengan psikologi. Ini adalah proses semula jadi ketika seseorang menjadi putus asa, mengetahui bahawa dia hanya mempunyai sedikit kehidupan di dunia, jadi saudara-mara harus dengan segala cara mengalihkan perhatian pesakit dari pemikiran sedih.

Tanda-tanda luaran kematian akibat strok

Adalah mungkin untuk menentukan bahawa seseorang yang telah mengalami strok hampir sampai akhir dengan tanda-tanda luaran yang menunjukkan proses yang tidak dapat dipulihkan di otak. Penyakit kematian yang akan datang adalah:

  • kesedaran terjejas;
  • berjalan goyah, pelbagai pergerakan;
  • pesakit tidak dapat bercakap, bergerak, membuka dan menutup matanya;
  • refleks menelan tidak hadir;
  • aktiviti motor yang tidak mencukupi, kejang, kedutan lengan dan kaki, lebih seperti sawan;
  • peningkatan suhu badan - lebih daripada 40 darjah (menunjukkan kerosakan pada neuron yang mengatur termodinamik);
  • pergerakan mata terganggu - menaikkan kelopak mata, anda dapat melihat bahawa mata "melayang", murid di sisi pendarahan sangat melebar;
  • tekanan darah tinggi, peningkatan kadar jantung, bradikardia;
  • selera makan berkurang, najis tanpa lemak dan lebih keras;
  • air kencing lebih pekat dan jumlahnya berkurang;
  • pernafasan yang bising dalam (jenis pernafasan Kussmauel), terdapat jeda panjang antara penyedutan dan pernafasan;
  • pernafasan dalam atau dangkal.

Kesan

Akibat dari stroke hemoragik juga bergantung pada tahap kerosakan. Ini merujuk kepada fungsi struktur otak yang terjejas yang telah berubah menjadi patologi atau hilang sepenuhnya.

Pergerakan dan koordinasi yang terganggu selepas strok disebut ataxia. Terdapat jenisnya:

  • sensitif - ketidakupayaan pesakit untuk menilai lokasi anggota badan di ruang angkasa, ketika menutup mata, manifestasi semakin bertambah
  • cerebellar - goyah diperhatikan ketika berjalan, bergoyang di posisi Bromberg (berdiri tegak dengan kaki bersama-sama dan punggung rata)
  • vestibular - ketidakupayaan untuk melaksanakan prosedur tertentu atau batasannya (contohnya, memusingkan kepala)
  • kortikal - patologi berjalan akibat penyimpangan belakang badan

Kesukaran menelan diperhatikan kerana gangguan koordinasi aktiviti motor jenis ini. Akibat seperti itu diperhatikan pada setiap pesakit ketiga setelah stroke hemoragik dan disebut disfagia. Sekiranya tidak ada refleks menelan, keparahan berlaku walaupun mengambil makanan cair, kerana pesakit tidak dapat menelannya. Aspirasi yang sering diperhatikan.

Gangguan pertuturan muncul dalam bentuk afasia. Jenis-jenis berikut dibezakan:

  • motor - pesakit memahami ucapan yang ditujukan kepadanya, tetapi dia bercakap dengan sangat lemah, tidak menyebut perkataan atau suku kata individu
  • deria - kemustahilan persepsi pertuturan sambil mengekalkan kemampuan untuk bercakap, serta ketiadaan masalah pendengaran
  • semantik - pesakit mendengar dan memahami ucapan yang ditujukan kepadanya, tetapi tidak mengingati banyak perkataan, sambil mengetahui aplikasi dan tujuan fungsinya
  • jumlah - kekurangan pertuturan dan pemahaman kata terbalik

Kesukaran persepsi diperhatikan dalam bentuk gangguan dalam proses berfikir. Semua operasi mental seperti ini dilakukan oleh seseorang yang tidak betul atau lebih lambat daripada sebelum penyakit.

Gangguan tingkah laku boleh menjadi akibat dari beberapa gangguan mental akibat strok hemoragik. Dalam kes ini, keadaan oneiric dapat diperhatikan. Maksudnya, seseorang melihat segala sesuatu seperti dalam mimpi, objek dan fenomena di sekitarnya memperoleh ciri-ciri yang tidak realistik.

Kerosakan kognitif paling sering ditunjukkan dalam bentuk demensia. Ini merujuk kepada demensia yang diperoleh, di mana semua proses mental menderita, hingga hilangnya kemampuan mengurus diri sendiri..

Fungsi usus dan pundi kencing yang terganggu juga boleh berlaku akibat strok hemoragik. Ini disebabkan oleh ketiadaan atau penyelewengan refleks termudah kumpulan ini.

Epilepsi juga berlaku selepas penyakit. Dalam kes ini, kejang epilepsi diperhatikan (berlangsung hingga beberapa minit), yang mungkin berlanjutan dalam status epilepsi (perkembangan kejang tersebut dalam jangka masa yang agak lama). Sekiranya anda tidak membantu, kematian berlaku sehingga 30 minit..

Masalah psikologi termasuk penyakit yang dijelaskan di atas, serta kemerosotan keadaan mental pesakit secara umum. Akibat seperti itu disebut psikosomatik dan mungkin merangkumi sebilangan besar patologi dan sindrom arah yang sepadan..

Sindrom nyeri adalah gejala wajib pada tempoh selepas strok. Penyetempatannya bergantung pada lokasi lesi, iaitu pendarahan, dan disebabkan oleh pelanggaran aktiviti sistem saraf somatosensori.

Seperti apa kematian klinikal akibat strok?

Sekiranya proses iskemia berlangsung, prognosis akan menjadi tidak baik. Terdapat tiga tanda utama (keadaan) di mana kematian klinikal ditetapkan. 4 minit pertama sangat penting. Setelah memastikan gejala kematian klinikal, tindakan resusitatif diambil. Sekiranya mereka tidak berjaya, catat permulaan kematian biologi.

Selain itu, jadual menunjukkan bagaimana kematian dari luar akibat strok.

keadaanPenerangan Ringkas
Koma
  • Tidak ada refleks, kesedaran dan reaksi terhadap rangsangan luaran (amonia, jeritan, tamparan).
  • Murid melebar, tiada reaksi terhadap cahaya.
  • Terdapat gejala "mata kucing" - ketika anda menekan bola mata dari sisi, murid berubah menjadi celah. Kornea menjadi keruh dan mula mengering.
ApneaKetiadaan aktiviti pernafasan sepenuhnya, tiada pergerakan pernafasan di dada.
Asystole
  • Pada arteri besar (karotid dan femoral), ketiadaan nadi direkodkan.
  • Nada jantung juga tidak dapat didengar.
  • EGC menunjukkan ketiadaan kontraksi otot jantung sepenuhnya (garis lurus direkodkan).

Kematian selepas pendarahan akut di kawasan otak boleh disebabkan oleh pelbagai sebab (dari edema paru hingga penangkapan jantung). Hanya pencegahan sebarang patologi sistem kardiovaskular, bekalan darah, sistem saraf, gaya hidup sihat, serta diagnosis awal strok dapat membantu mengurangkan kejadian kematian akibat pendarahan serebrum.

Peranan penting dimainkan oleh penyediaan rawatan yang kompeten di klinik klinik daerah, kerana dengan gejala pertama strok pesakit pergi ke doktor institusi perubatan tertentu.

Tindakan pencegahan

Langkah-langkah pencegahan akan membantu mengurangkan kematian akibat strok, serta mencegah akibat berbahaya yang lain. Dianjurkan untuk merawat patologi kardiovaskular dan neurologi tepat pada masanya, menjalani gaya hidup sihat, melakukan senaman setiap hari, makan dengan betul, meninggalkan tabiat buruk. Sekiranya terdapat gejala, segera dapatkan rawatan perubatan. Sekiranya rawatan kecemasan diberikan tepat pada waktunya, dan rawatannya ditetapkan dengan tepat, ada kemungkinan untuk sembuh dari strok dan menjalani kehidupan sepenuhnya. Peranan penting dimainkan oleh tempoh selepas rawatan, di mana seseorang harus mengikuti nasihat dan cadangan doktor dengan ketat, mengikuti kursus prosedur perubatan dan pemulihan.

Beberapa statistik

Statistik strok telah lama dikumpulkan di negara kita. Menurut data ini, hari ini penyakit ini paling kerap menyerang orang berusia 40-45 tahun. Pakar mengaitkannya dengan irama kehidupan yang "panik", beban kerja yang berlebihan dan ketidakupayaan untuk berehat. Di samping itu, adalah mungkin untuk mendirikan profesi yang wakilnya paling sering menderita penyakit ini..

Wakil profesionKadar kejadian
Pekerja pengetahuan40%
Orang yang terlibat dalam kerja fizikal33%
Mereka yang menggabungkan aktiviti fizikal dan mental27%

Malangnya, statistik usia pesakit sangat mengecewakan. Sudah tentu, kebanyakan pesakit yang mengalami serangan sudah berusia lanjut. Tetapi semakin ramai orang muda dimasukkan ke hospital. Umur mereka dari 15 hingga 45 tahun. Sejak sepuluh tahun kebelakangan ini, jumlah pesakit tersebut telah meningkat sebanyak 30%..

Pakar mengaitkannya dengan kurangnya pencegahan penyakit sepenuhnya. Orang muda tidak tahu bagaimana ketagihan berbahaya merosakkan badan mereka dari dalam. Di samping itu, kerja pencegahan strok berulang tidak tersusun dengan baik - mereka yang sering menyebabkan kematian pesakit.

Tahap koma dan kemungkinan pemulihan dan kelangsungan hidup

Setiap tahap koma mempunyai ciri dan tanda yang jelas, manifestasi umum, tetapi hanya doktor yang dapat membuat kesimpulan yang tepat setelah diagnosis. Maka perlu untuk mengkaji reaksi murid terhadap cahaya, aktiviti fizikal, reaksi pertuturan, refleks, setelah hasilnya diringkaskan dan dibandingkan mengikut jadual Glasgow. Banyak juga bergantung pada masa ketika seseorang jatuh ke keadaan yang serupa. Tetapi tahap koma utama didahului oleh precoma, ketika seseorang menjadi mengantuk dan terhambat, tetapi mengekalkan kejelasan fikiran dan refleks. Oleh itu, perlu memanggil doktor dan memulakan rawatan.

Pertama

Tahap koma pertama dicirikan oleh pematuhan kesedaran, tetapi menakjubkan dan reaksi panjang terhadap rangsangan. Kemudian pesakit menelan dirinya sendiri, dapat melakukan tindakan sederhana, nada otot boleh menjadi sederhana atau rendah.

Kedua

Pada tahap koma tahap kedua, hubungan dengan pesakit hampir mustahil, dia dalam tidur nyenyak, dan pergerakan menjadi kacau dan tidak terkoordinasi. Juga memerhatikan kencing yang tidak disengajakan, murid yang menyempit, kekurangan sensitiviti kulit.

Ketiga

Dalam kes ini, kesedaran sama sekali tidak ada, tidak ada kepekaan dan refleks kesakitan, dan reaksi murid terhadap cahaya adalah sifar. Suhu badan pada masa ini turun terutama, seperti tekanan, dan pernafasan menjadi terputus dan tidak teratur.

Keempat

Pada tahap ini, kesedaran menderita sangat dalam, refleks tidak ada sepenuhnya, suhu badan dan degupan jantung merosot dengan mendadak. Oleh itu, pesakit sering dipindahkan ke sistem pengudaraan mekanikal.

Tanda-tanda kematian akan datang selepas strok

Tanda-tanda kematian akan datang selepas strok

Tanda-tanda kematian pesakit katil selepas strok

Sebelum meninggal dunia, pesakit di tempat tidur mengalami kerosakan dan keletihan. Akibatnya, pesakit sentiasa tidur. Tidur boleh nyenyak atau ringan (dengan tidur ringan, suara dan pelbagai bunyi lain didengar).

Sebelum mati, apa yang sebenarnya tidak dirasakan dan dirasakan dilihat. Selalunya hilang orientasi di ruang angkasa, kesedaran yang keliru. Pesakit menjadi tertutup, dia kehilangan minat terhadap semua yang berlaku.

Air kencing menjadi merah kerana fungsi buah pinggang yang buruk, sebab itulah edema juga muncul. Pesakit tidur sering bernafas dan tidak stabil. Titik vena muncul kerana peredaran darah yang buruk. Pada mulanya, mereka muncul di kaki. Sebelum mati, anggota badan pesakit menjadi sejuk, ketika darah mengalir ke organ penting. Semua ini adalah tanda-tanda utama kematian yang akan datang..

Tanda-tanda kematian pesakit akibat strok muncul rata-rata setelah 15 minit. Tanda-tanda kematian:

  • orang itu tidak bertindak balas dan tidak bertindak balas terhadap ammonia, serta pukulan ke pipi;
  • murid tidak bertindak balas terhadap cahaya;
  • murid menjadi bujur, apabila diperah dari sisi;
  • tiada nadi atau pernafasan;
  • kornea mata menjadi keruh.

Tanda-tanda kematian pada hari pertama:

  • membran mukus dan kulit kering;
  • rigor mortis muncul;
  • penampilan bintik kadaverik;
  • penurunan suhu badan hingga 25 ° C (di rektum).

Doktor pasti bahawa anda hanya dapat mengurangkan risiko kematian dengan mematuhi langkah pencegahan. Sekiranya anda makan dengan betul dan mengelakkan tabiat buruk, periksa kesihatan anda, anda dapat mengelakkan risiko terkena strok. Sekiranya doktor melihat tanda-tanda awal strok yang mengancam kesihatan pesakit, maka perlu mengikuti semua cadangan doktor, agar tidak pernah mengalami keparahan penyakit ini.

Apakah penyakit ini

Jenis strok hemoragik, apa itu? Strok hemoragik otak, atau kadang-kadang secara keliru disebut stroke hemorrhoidal, berbeza dengan stroke iskemia kerana stroke iskemia disebabkan oleh penghentian aliran darah ke otak akibat penyumbatan saluran oleh trombus atau pertumbuhan kolesterol. Strok dengan pendarahan di otak adalah buasir. Apabila ia berlaku, pemusnahan dinding saluran darah dengan penembusan darah ke otak. Otak terganggu. Pekerja perubatan juga memahami pendarahan otak sebagai strok hemoragik. Jadi apa itu pendarahan otak? Pendarahan otak adalah proses pengumpulan darah di tisu otak..

Menurut kajian statistik, penyakit ini sangat biasa, mendapat tempat kedua dalam semua jenis strok dan merupakan jenis penyakitnya yang paling berbahaya. Pada orang dewasa yang lebih tua, penyakit ini biasa berlaku. Walaupun pada masa ini, strok hemoragik juga diperhatikan pada orang muda berusia 30 tahun. Sebagai peraturan, penyakit ini berlaku secara tiba-tiba pada siang hari dengan latihan fizikal yang kuat atau pengalaman emosi. Akibat dari stroke hemoragik - lumpuh atau bahkan kematian.

Stroke hemoragik terbahagi kepada 2 jenis:

  1. Hematoma. Apabila pendarahan berlaku, hematoma terbentuk di kepala. Pendarahan intraserebral berlaku di kawasan otak tertentu. Hasil dari proses ini adalah ubah bentuk kawasan tisu otak yang berdekatan, yang menjadi sebab pelanggaran proses pemakanan mereka dan kematian seterusnya dari kawasan-kawasan ini.
  2. Jenis pendarahan kedua di otak disebut perendaman hemoragik. Dengan itu, penyebaran unsur-unsur darah di antara sel-sel otak berlaku. Berbanding dengan jenis pertama, ini mempengaruhi kawasan otak yang besar, tetapi dengan strok hemoragik jenis ini, akibatnya lebih ringan daripada dengan hematoma.

Pendarahan intraserebral berkembang dalam dua arah:

  1. Arah pertama dicirikan oleh pecahnya dinding saluran darah, dengan pelepasan darah, setelah jangka waktu tertentu terdapat pembentukan gumpalan darah dan penyumbatan saluran. Kira-kira proses ini berlangsung selama beberapa jam. Walaupun mungkin mengambil masa beberapa hari.
  2. Strok jenis hemoragiknya, yang berkembang ke arah kedua, terjadi akibat kehilangan tonus dinding kapal, akibatnya darah meresap ke otak tanpa merobeknya. Proses ini dipanggil diapedesis..

Kesan

Akibat dari stroke hemoragik juga bergantung pada tahap kerosakan. Ini merujuk kepada fungsi struktur otak yang terjejas yang telah berubah menjadi patologi atau hilang sepenuhnya.

Pergerakan dan koordinasi yang terganggu selepas strok disebut ataxia. Terdapat jenisnya:

  • sensitif - ketidakupayaan pesakit untuk menilai lokasi anggota badan di ruang angkasa, ketika menutup mata, manifestasi semakin bertambah
  • cerebellar - goyah diperhatikan ketika berjalan, bergoyang di posisi Bromberg (berdiri tegak dengan kaki bersama-sama dan punggung rata)
  • vestibular - ketidakupayaan untuk melaksanakan prosedur tertentu atau batasannya (contohnya, memusingkan kepala)
  • kortikal - patologi berjalan akibat penyimpangan belakang badan

Kesukaran menelan diperhatikan kerana gangguan koordinasi aktiviti motor jenis ini. Akibat seperti itu diperhatikan pada setiap pesakit ketiga setelah stroke hemoragik dan disebut disfagia. Sekiranya tidak ada refleks menelan, keparahan berlaku walaupun mengambil makanan cair, kerana pesakit tidak dapat menelannya. Aspirasi yang sering diperhatikan.

Gangguan pertuturan muncul dalam bentuk afasia. Jenis-jenis berikut dibezakan:

  • motor - pesakit memahami ucapan yang ditujukan kepadanya, tetapi dia bercakap dengan sangat lemah, tidak menyebut perkataan atau suku kata individu
  • deria - kemustahilan persepsi pertuturan sambil mengekalkan kemampuan untuk bercakap, serta ketiadaan masalah pendengaran
  • semantik - pesakit mendengar dan memahami ucapan yang ditujukan kepadanya, tetapi tidak mengingati banyak perkataan, sambil mengetahui aplikasi dan tujuan fungsinya
  • jumlah - kekurangan pertuturan dan pemahaman kata terbalik

Kesukaran persepsi diperhatikan dalam bentuk gangguan dalam proses berfikir. Semua operasi mental seperti ini dilakukan oleh seseorang yang tidak betul atau lebih lambat daripada sebelum penyakit.

Gangguan tingkah laku boleh menjadi akibat dari beberapa gangguan mental akibat strok hemoragik. Dalam kes ini, keadaan oneiric dapat diperhatikan. Maksudnya, seseorang melihat segala sesuatu seperti dalam mimpi, objek dan fenomena di sekitarnya memperoleh ciri-ciri yang tidak realistik.

Kerosakan kognitif paling sering ditunjukkan dalam bentuk demensia. Ini merujuk kepada demensia yang diperoleh, di mana semua proses mental menderita, hingga hilangnya kemampuan mengurus diri sendiri..

Fungsi usus dan pundi kencing yang terganggu juga boleh berlaku akibat strok hemoragik. Ini disebabkan oleh ketiadaan atau penyelewengan refleks termudah kumpulan ini.

Epilepsi juga berlaku selepas penyakit. Dalam kes ini, kejang epilepsi diperhatikan (berlangsung hingga beberapa minit), yang mungkin berlanjutan dalam status epilepsi (perkembangan kejang tersebut dalam jangka masa yang agak lama). Sekiranya anda tidak membantu, kematian berlaku sehingga 30 minit..

Masalah psikologi termasuk penyakit yang dijelaskan di atas, serta kemerosotan keadaan mental pesakit secara umum. Akibat seperti itu disebut psikosomatik dan mungkin merangkumi sebilangan besar patologi dan sindrom arah yang sepadan..

Sindrom nyeri adalah gejala wajib pada tempoh selepas strok. Penyetempatannya bergantung pada lokasi lesi, iaitu pendarahan, dan disebabkan oleh pelanggaran aktiviti sistem saraf somatosensori.

Gejala strok hemoragik

Gejala keadaan patologi ini harus diketahui oleh semua orang, tanpa mengira ketersediaan pendidikan perubatan. Ini sangat penting, kerana penyakit yang didiagnosis tepat pada masanya, serta pertolongan cemas yang cepat, dapat menyelamatkan nyawa. Dalam kes seperti itu, masa berlalu berjam-jam atau bahkan beberapa minit.

Tanda-tanda pertama strok hemoragik berlaku sejurus selepas permulaan pendarahan. Secara beransur-ansur, gambaran kompleks gejala mula tumbuh, yang menunjukkan pelanggaran peredaran serebrum. Tanda-tanda utama strok hemoragik termasuk yang berikut:

  • sakit tajam yang berlaku secara tiba-tiba, sejurus selepas permulaan pendarahan. Ia didahului oleh aktiviti fizikal atau pergolakan emosi yang hebat.
  • masalah pernafasan - berkembang mengikut jenis Chain-Stokes, iaitu 5-7 pergerakan pernafasan pada kadar yang meningkat, kemudian kurang bernafas selama 10-30 saat. Pada masa ini, isyarat tidak sampai ke pusat pernafasan medulla oblongata, akibatnya orang itu tidak bernafas. Selepas pengumpulan jumlah karbon dioksida yang mencukupi, yang bertindak sebagai perengsa, pernafasan dipulihkan. Selanjutnya, pergerakan pernafasan berlaku secara berirama, sesuai dengan prinsip yang ditunjukkan
  • kehilangan kesedaran adalah mungkin, sehingga timbulnya kegagapan, kegembiraan atau koma. Dalam kes seperti itu, disarankan untuk memeriksa reaksi murid terhadap cahaya
  • perubahan warna kulit ke warna kebiruan kerana kekurangan udara
  • kekurangan ekspresi muka pada bahagian yang bertentangan dengan lesi. Ini ditunjukkan dalam kelancaran lipatan nasolabial, pengabaian sudut mulut, ketidakupayaan untuk menunjukkan gigi secara normal. Dalam kes ini, pipi berlayar, iaitu, mengembang ketika bernafas dengan cara yang tidak wajar

Senarai gejala lesi tidak lengkap. Pada masa yang sama, kesukaran bergerak (paresis, kelumpuhan, mati rasa anggota badan), kehilangan kemampuan untuk mengucapkan kata-kata atau memahami ucapan yang ditujukan kepada pesakit, dan yang serupa dapat diperhatikan. Tanda-tanda seperti itu bergantung pada pendarahan itu sendiri, iaitu penyetempatan fokus patologi di otak. Sekiranya gejala seperti itu dikesan, ambulans harus segera dipanggil. Terapi farmakologi yang dilakukan sendiri dilarang. Dianjurkan untuk memberi pesakit posisi di mana kepala akan berada di atas badan, yang akan meningkatkan pernafasan.

Gejala dan tanda

Dalam beberapa jam (atau bahkan beberapa hari), sakit kepala yang teruk muncul, dilokalisasi atau digeneralisasikan, tidak dapat ditanggalkan oleh analgesik. Gejala ini boleh menjadi pertanda dan penunjuk perkembangan patologi. Selalunya rasa sakit disertai dengan loya dan muntah, yang tidak membawa kelegaan.

Sakit di mata ketika melihat cahaya terang dan sekitarnya, lingkaran merah di depan mata, ketidakstabilan gambar visual: penglihatan berganda, gambar kabur - ini adalah tanda-tanda pendarahan yang telah bermula.

Kekeliruan, pingsan, termasuk meninggal, membicarakan perkembangan kecacatan. Kejang epileptiform boleh menjadi titik permulaan strok..

Tanda-tanda tekanan otak:

  • kelemahan otot separuh badan atau kelumpuhannya;
  • penampilan asimetri pada wajah - sudut bibir yang tidak rata;
  • kemustahilan untuk bercakap dengan jelas.

Tanda-tanda terakhir ini menunjukkan bahawa permulaan serangan bukan untuk pakar, yang mengurangkan masa menunggu pertolongan cemas dengan ketara.

Sebab dan risiko

Patologi ini menunjukkan kerosakan pada salah satu saluran dengan pendarahan lebih lanjut pada tisu otak. Pendarahan menyebabkan sejumlah kecederaan secara langsung pada lesi, serta pada tisu sekitarnya.

Penjagaan khusus harus diberikan selewat-lewatnya 3 jam selepas permulaan strok, kadang-kadang masa yang dibenarkan dapat meningkat hingga 6 jam. Selepas tempoh ini, akibat penyakit ini tidak dapat dihilangkan. Pertama, doktor memastikan kematian secara klinikal, dan kemudian secara biologi. Sekiranya pesakit berjaya bertahan hidup, maka dia tidak dapat mengharapkan apa-apa selain keadaan vegetatif.

Penyebab utama pakar strok hemoragik termasuk:

    Krisis hipertensi. Dalam kebanyakan kes, penyebab penyakit jenis ini adalah darah tinggi..

Kecacatan vaskular. Ia berlaku kongenital dan diperoleh. Dalam kes pertama, ini membahayakan seseorang sepanjang hidupnya. Pengambilan berlaku kerana beban berat atau penyakit. Kumpulan risiko merangkumi lelaki dari semua peringkat umur..

Salah satu bentuk malformasi vaskular adalah aneurisma. Pecahnya sering menjadi penyebab pendarahan..

Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan pelbagai kecacatan vaskular dan hipertensi:

  1. Gangguan pembekuan darah.
  2. Penggunaan trombolitik yang tidak terkawal. Walaupun dengan petunjuk perubatan, dos ubat mesti diperhatikan, serta petunjuk koagulogram dipantau. Jika tidak, kemunculan mikrokrak pada arteri atau urat boleh menyebabkan pecahnya kapal dan pendarahan..
  3. Kolesterol tinggi menyebabkan kemunculan plak aterosklerotik di dinding saluran otak. Ini menyukarkan peredaran darah, meningkatkan tekanan, yang memprovokasi pembentukan retakan kecil dan gumpalan darah di saluran. Menghentikan aliran darah yang normal menyebabkan strok.
  4. Encephalopathy disebabkan oleh virus, toksin atau alahan. Ia memprovokasi edema serebrum, kematian sel, pembentukan lekatan. Penyakit ini dicirikan oleh sebilangan besar komplikasi..
  5. Angiopati amiloid.
  6. Vaskulitis serebrum.
  7. Penyakit jantung.
  8. Diabetes.
  9. Penyakit saraf tunjang.
  10. Neoplasma di otak.

Faktor-faktor yang mempercepat perkembangan keadaan pra-stroke termasuk:

  • buruh fizikal berat;
  • berat badan berlebihan;
  • merokok;
  • penggunaan dadah;
  • alkoholisme;
  • pemakanan tidak seimbang;
  • umur;
  • kecederaan pada kepala atau tulang belakang;
  • kejutan haba;
  • mabuk;
  • tekanan yang berpanjangan.

Perkembangan stroke hemoragik berlaku seketika. Akibat bagi seseorang secara langsung bergantung pada jumlah darah yang masuk ke otak dari kapal yang rosak. Hanya 20% pesakit dengan bentuk strok yang bertahan.

Semua refleks asas terdapat dalam kes ini, tetapi aktiviti sedar tidak diperhatikan. Peringkat terakhir adalah koma vegetatif. Koma untuk tubuh manusia adalah ujian yang sukar. Apa yang menanti pesakit setelah meninggalkannya tidak dapat meramalkan bahkan pakar yang paling berpengalaman. Koma selepas strok yang meluas bagi seseorang berakhir dengan yang berikut:

  • kehilangan pendengaran, penglihatan;
  • lumpuh;
  • pemikiran yang lemah, kekeliruan;
  • aktiviti mental yang terganggu;
  • kehilangan keupayaan untuk memahami maklumat, bercakap;
  • strok semula.

Pada orang yang mengalami strok hemoragik, kesan seperti:

  • koma;
  • sopor;
  • kecacatan;
  • kehilangan sebahagian atau keseluruhan fungsi motor;
  • keupayaan untuk menelan;
  • kerosakan pada pusat pertuturan;
  • pelanggaran pemikiran dan tingkah laku;
  • penyimpangan dalam jiwa;
  • epilepsi;
  • sindrom kesakitan.

Jenis strok hemoragik

Terdapat beberapa jenis penyakit, bergantung pada lokasi kawasan yang terjejas:

  1. Ini adalah pendarahan parenkim, yang dicirikan oleh pencurahan darah dan impregnasi sebahagian otak kepadanya. Darah dapat bergabung ke mana-mana kawasan hemisfera, menetap di belakang bahan kelabu, mengalir ke otak kecil, dan masuk ke batang otak. Apabila darah memasuki otak kecil, koordinasi pergerakan terganggu dan alat vestibular menderita. Sekiranya ia masuk ke salah satu hemisfera otak, kematian sebahagian tisu adalah mungkin. Sekiranya strok berlaku dengan pendarahan di batang otak, maka selalunya sistem dan kawasan yang bertanggungjawab untuk kerja otot jantung, pernafasan dan menormalkan tekanan darah terjejas.
  1. Sejenis pendarahan subarachnoid dicirikan oleh darah yang memasuki kawasan di antara membran otak. Pendarahan seperti itu boleh berlaku berdasarkan otak dan permukaan cembungnya.
  2. Jenis patologi lain adalah pendarahan ventrikel, yang dicirikan oleh kemasukan darah ke ventrikel.
  3. Terdapat gabungan pelbagai jenis strok, yang memperoleh ciri-ciri beberapa jenis pendarahan pada saluran otak.

Doktor membezakan beberapa jenis hematoma, di mana darah memasuki membran intraserebral; apabila darah terkumpul di cuping otak, meliputi masalah kelabu putih; mempengaruhi kawasan subkortikal; menembusi thalamus. Hematoma juga boleh menggabungkan beberapa jenis strok hemoragik.

Hematoma dibahagikan kepada beberapa jenis bukan hanya dengan penyetempatan pendarahan, tetapi juga oleh jumlah darah yang dilepaskan. Mereka boleh kecil, sederhana dan besar. Doktor menentukan jumlah hematoma menggunakan tomografi atau MRI. Semua jenis hematoma ini dijumpai sama. Apa yang menentukan jenis strok dan kawasan kerosakan otak? Selalunya ini dipengaruhi oleh faktor-faktor yang menyebabkan patologi, misalnya, jumlah hematoma secara langsung berkaitan dengan kawasan pecahnya kapal yang rosak, pembekuan darah pesakit, tekanan dengan mana darah meninggalkannya.

Jenis pendarahan

Ketika datang ke stroke yang luas, difahami bahawa beberapa bahagian otak terkena serentak. Dalam kes ini, pendarahan intraserebral dicirikan oleh peningkatan gejala yang cepat, perkembangan edema serebrum fulminan dan tidak dapat dirawat.

Pukulan dikelaskan bergantung pada lokasi tumpuan:

  • strok cerebellar;
  • strok batang hemoragik;
  • lobar (kerosakan berlaku pada satu cuping otak);
  • mendalam (mempengaruhi kapsul dalaman dan bahagian otak yang dalam).

Mari lihat strok hemoragik.

1. Subarachnoid

Darah berlebihan tertumpu di bawah koroid yang mengelilingi otak. Penyebabnya adalah malformasi vaskular atau aneurisma..

2. Parenchymal

Darah dari saluran pecah masuk terus ke tisu otak, mengakibatkan hematoma atau impregnasi hemoragik.

Hematoma adalah rongga terhad di mana darah terkumpul. Neuron mati tanpa kemungkinan pemulihan dalam lesi, mengakibatkan kecacatan neurologi yang berterusan kerana pengkhususan sempit setiap bahagian otak. Fungsi-fungsi yang menjadi tanggungjawab kawasan yang terjejas jatuh. Dalam bentuk ini, pendarahan intraserebral dengan kebarangkalian tinggi boleh membawa maut.

Penembusan darah berlebihan di antara serat tisu saraf disebut impregnasi hemoragik. Keadaan ini disertai dengan kehilangan neuron yang lebih sedikit berbanding dengan hematoma, dan membawa akibat yang lebih ringan..

3. Intraventrikular

Pendarahan intraserebral seperti itu adalah sekunder; pada awalnya strok berlaku dengan pembentukan hematoma, sebagai akibat pelanggaran aliran keluar cecair serebrospinal, pembengkakan cepat berkembang. Selepas ini, darah memasuki ventrikel otak. Hasil maut dalam gambaran klinikal ini kemungkinan besar. Sebagai peraturan, pesakit dengan pendarahan di ventrikel mati dalam masa 24 jam.

Tahap koma dan kemungkinan pemulihan dan kelangsungan hidup

Setiap tahap koma mempunyai ciri dan tanda yang jelas, manifestasi umum, tetapi hanya doktor yang dapat membuat kesimpulan yang tepat setelah diagnosis. Maka perlu untuk mengkaji reaksi murid terhadap cahaya, aktiviti fizikal, reaksi pertuturan, refleks, setelah hasilnya diringkaskan dan dibandingkan mengikut jadual Glasgow. Banyak juga bergantung pada masa ketika seseorang jatuh ke keadaan yang serupa. Tetapi tahap koma utama didahului oleh precoma, ketika seseorang menjadi mengantuk dan terhambat, tetapi mengekalkan kejelasan fikiran dan refleks. Oleh itu, perlu memanggil doktor dan memulakan rawatan.

Pertama

Tahap koma pertama dicirikan oleh pematuhan kesedaran, tetapi menakjubkan dan reaksi panjang terhadap rangsangan. Kemudian pesakit menelan dirinya sendiri, dapat melakukan tindakan sederhana, nada otot boleh menjadi sederhana atau rendah.

Kedua

Pada tahap koma tahap kedua, hubungan dengan pesakit hampir mustahil, dia dalam tidur nyenyak, dan pergerakan menjadi kacau dan tidak terkoordinasi. Juga memerhatikan kencing yang tidak disengajakan, murid yang menyempit, kekurangan sensitiviti kulit.

Ketiga

Dalam kes ini, kesedaran sama sekali tidak ada, tidak ada kepekaan dan refleks kesakitan, dan reaksi murid terhadap cahaya adalah sifar. Suhu badan pada masa ini turun terutama, seperti tekanan, dan pernafasan menjadi terputus dan tidak teratur.

Keempat

Pada tahap ini, kesedaran menderita sangat dalam, refleks tidak ada sepenuhnya, suhu badan dan degupan jantung merosot dengan mendadak. Oleh itu, pesakit sering dipindahkan ke sistem pengudaraan mekanikal.

Apakah perbezaan antara strok iskemia

Punca strok iskemia:

  • darah tinggi;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • aterosklerosis;
  • diabetes;
  • penyakit jantung;
  • merokok;
  • kegemukan;
  • penyakit buah pinggang
  • gangguan pendarahan.

Akibatnya selepas strok iskemia dapat diperbaiki hanya pada tahun pertama setelah perkembangan penyakit ini. Maka rawatan itu tidak akan berkesan. Selalunya, orang menghadapi masalah berikut:

  • Aktiviti motor terjejas. Kekuatan otot hanya dapat kembali separa.
  • Sensitiviti menurun kerana pemulihan gentian saraf yang perlahan.
  • Gangguan pertuturan tidak selalu dijumpai. Patologi serupa lebih kerap diperhatikan pada orang yang mengalami strok sebelah kiri..
  • Kerosakan kognitif disertai dengan kehilangan ingatan. Seorang lelaki melupakan data yang terkenal kepadanya. Pesakit kadang-kadang mula berkelakuan seperti kanak-kanak, mengelirukan tempat di mana dia berada sekarang, memandang rendah keadaan.
  • Gangguan mental. Selalunya orang yang mengalami penyakit lalu mengalami kemurungan pasca-strok.
  • Perubahan tingkah laku.
  • Gangguan menelan.
  • Penyelarasan terjejas.
  • Epilepsi.
  • Kegagalan organ pelvis. Sebilangan pesakit kehilangan keupayaan untuk mengawal pergerakan usus dan buang air kecil.
  • Lumpuh lengkap tanpa pemulihan. Gambar serupa diperhatikan dengan pukulan yang meluas..

Kemungkinan: Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kelangsungan Hidup

Sekiranya kita bercakap tentang koma yang teruk selepas strok, maka banyak faktor yang berkaitan akan mempengaruhi peluang untuk bertahan hidup. Kita bercakap mengenai usia, jenis kelamin pesakit, kehadiran penyakit kronik, kelajuan rawatan perubatan, tahap kerosakan pada hemisfera serebrum, kehadiran edema serebrum dan bentuk strok. Ini hanya dapat dikatakan setelah dirawat di hospital dan diagnosis pembezaan, yang meliputi pengumpulan MRI, CT, ultrasound, darah dan cecair serebrospinal. Kemudian rawatan yang sesuai dipilih, dan masa pemulihan dikira. Terutama penting adalah tempoh dalam tiga minggu pertama, kemudian tahun, dan selepas itu anda perlu mencapai pemulihan dan ketiadaan serangan kedua dalam dua tahun pertama.

Umur

Bukan rahsia lagi bahawa usia penting dalam rawatan penyakit. Oleh itu, lebih sukar bagi pesakit selepas usia 60 tahun dan anak-anak yang baru lahir untuk bertahan dari serangan, pulih dari itu dan memulihkan fungsi normal badan. Ini terjadi kerana fakta bahawa sel mereka hampir tidak diperbaharui, tidak ada kemungkinan melakukan operasi, ubat dapat diberikan dalam dosis yang terbatas, dan gejala muncul secara tiba-tiba.

Penyakit kronik

Kehadiran penyakit vaskular kronik, patologi jantung dan buah pinggang mengurangkan kemungkinan pemulihan dan kehidupan selepas strok. Oleh kerana faktor-faktor ini sering menjadi penyebab perkembangan penyakit ini. Selain itu, masalah dengan saluran darah, sendi dan jantung menunjukkan kesukaran dalam peredaran darah, trombosis dan aterosklerosis. Kemudian bahagian yang rosak tidak dapat dipulihkan secara normal, yang bermaksud bahawa fungsi badan dikembalikan hanya sebahagian.

Sejarah kemalangan serebrovaskular

Gangguan peredaran darah dapat dikaitkan dengan tekanan darah tinggi, hipertensi, aterosklerosis, patologi, kecederaan otak traumatik, ketika aneurisma dan hematoma terbentuk di otak. Kemudian ada sakit kepala, migrain, mual, kehilangan kesedaran, masalah dengan ingatan dan penglihatan. Itu sudah membincangkan peredaran darah yang tidak normal, pergerakan huru-hara dan pembekuan darah. Pengumpulan anamnesis (cecair serebrum) mungkin menunjukkan sebab dan masalah.

Jenis strok

Sekiranya strok iskemia atau serangan sementara dapat bertahan dan pulih dari akibatnya walaupun oleh pesara, maka setelah serangan hemoragik, kebanyakan pesakit menjadi cacat, jatuh koma atau menderita edema serebrum. Pemulihan dan pemulihan hanya dapat mengembalikan sebahagian dari kemungkinan, kerana neuron dan sel menderita secara tidak dapat ditarik balik dan disebabkan oleh pendarahan.

Penyetempatan dengan strok hemoragik

Tidak kurang pentingnya adalah lokasi fokus strok semasa serangan, jadi dengan kerosakan pada ruang subarachnoid, hemisfera kanan atau cerebellum, akibatnya lebih luas dan serius. Dan dengan pecahnya saluran darah di saraf tunjang, seseorang paling kerap menjadi cacat sehingga akhir hayatnya.

Isipadu pendarahan

Dengan banjir kolam otak yang lengkap, fasa akut strok berkembang hampir seketika, tidak ada masa untuk rawatan perubatan, kerana sel-sel mati seketika. Pada masa yang sama, simptomologi dan kesakitan yang jelas diperhatikan, jika ruang subarachnoid, cerebellum atau kolam hemisfera kiri dan kanan menderita, maka pemulihan bahagian yang terkena boleh memakan masa sekurang-kurangnya satu tahun, tanpa jaminan pemulihan sepenuhnya.

Jenis dan saiz kapal yang terjejas

Sekiranya ligamen vaskular di saraf tunjang atau saluran arteri menderita, maka kita dapat membicarakan kerosakan otak yang teruk, perkembangan segera fasa akut dan kematian sel-sel otak. Apabila kapilari pecah, pendarahan tidak akan meluas, yang bermaksud bahawa korteks serebrum tidak banyak terjejas. Selain itu, jauh lebih sukar untuk memulihkan kapal, terutama jika kapal itu terkoyak, dan tidak hanya tersumbat.

Kepantasan bantuan

Tetapi kepantasan rawatan perubatan memainkan peranan yang tidak kurang pentingnya, kerana melambatkan, menolak kemasukan ke hospital walaupun setelah serangan mikro mengancam perkembangan serangan, kematian atau koma

Biasanya prosesnya memakan masa sekitar dua hingga empat jam dan penting untuk memulakan pemulihan keadaan dengan segera. Jika tidak, tisu otak menderita secara mendalam dan tidak dapat ditarik balik

Edema serebrum

Edema serebral adalah prasyarat untuk koma, yang menunjukkan kerosakan teruk pada korteks serebrum, kerana salurannya robek dan pendarahan bermula. Dalam keadaan ini, seseorang kehilangan sebahagian besar keupayaan mental dan fizikal, reaksi terhadap rangsangan berkurang, refleks hampir tidak berfungsi. Sebagai kesimpulan, pesakit berada dalam keadaan tidak sedarkan diri, ketika fungsi kembali hanya sebahagian, dan seringkali kematian atau koma berlaku dalam dua hingga tiga hari.

Pukulan

Konsep "strok" dan "kematian" sering dihubungkan kerana fakta bahawa mangsa tidak mempunyai masa untuk dihantar ke institusi perubatan

Rawat inap sangat penting dalam 3 jam pertama selepas tanda-tanda pertama

Kerana pendarahan, kematian sebahagian sel otak berlaku, dan, sebagai akibatnya, kelumpuhan dari keparahan yang bervariasi sering terjadi. Kerana gangguan fungsi motor, pesakit kehilangan keupayaan sepenuhnya untuk melakukan apa-apa tindakan.

Secara tradisional, doktor menggunakan 2 klasifikasi yang bergantung pada jenis penyakit: strok hemoragik atau iskemia. Peranan penting dimainkan oleh tempoh penyakit dan keparahannya.

Apa yang disebut sebagai strok apoplexy, doktor moden memanggil strok hemoragik. Penyebabnya adalah pecahnya dinding kapal atau aneurisma. Ia disertai dengan pendarahan di tisu otak. Berlaku dalam kes patologi di dinding saluran darah atau akibat lonjakan tekanan yang tajam. Ini adalah penyebab utama kematian sel otak..

Pendarahan jenis ini jarang dicatatkan, dalam 10-15%, tetapi jumlah kematian terbesar jatuh pada bahagiannya..

Jenis yang paling biasa adalah iskemia. Penyebab penampilannya paling kerap adalah pembekuan darah. Pendarahan jenis iskemia hampir selalu dikaitkan dengan kehadiran plak aterosklerotik. Sebilangan plak ini, setelah keluar, dari kapal besar bergegas menjadi yang lebih kecil dan membentuk trombus di sana. Penyebab lain strok iskemia boleh disebut kekejangan kapal yang teruk.

Gejala Strok

  • kehadiran sakit kepala yang teruk;
  • pengsan;
  • loya, muntah, muntah;
  • kekeliruan kesedaran;
  • keadaan kegembiraan yang teruk atau rasa mengantuk;
  • pesakit mengalami peluh yang teruk, nadi semakin cepat, ada rasa panas, dan juga mulut kering.

Sekiranya terdapat simptom-simptom ini, anda mesti segera menghubungi sepasukan doktor dan memasukkan mangsa ke hospital. Maka kemungkinan kematian akibat strok dapat dicegah. Dengan campur tangan perubatan tepat pada masanya, kemungkinan semua fungsi otak akan pulih sepenuhnya..

Kematian selepas strok juga dapat terjadi ketika rawatan telah dimulai, atau bahkan semasa pemulihan. Sekiranya pesakit jatuh koma, maka peluangnya untuk bertahan hidup jatuh.Faktor yang berbeza mempengaruhi kematian akibat strok. Yang paling penting di antaranya adalah kurangnya kawalan diri dalam rawatan pesakit itu sendiri, ketidakpatuhan terhadap preskripsi doktor dan mengabaikan rejimen rawatan yang ditetapkan.

Diagnostik

Semasa mendiagnosis penyakit, pelbagai pemeriksaan dilakukan. Yang paling biasa digunakan adalah seperti berikut:

  • doktor menemubual pesakit atau, jika pesakit tidak dapat bercakap, maka saudara-saudaranya, mengenai gejala penyakit, tentang penyakit kronik yang dihidapi oleh pesakit, sama ada dia merokok, ketagihan alkohol atau ubat-ubatan, gaya hidup seperti apa dan lain-lain;
  • diperiksa sama ada pesakit merasakan sesuatu, jika penglihatannya rosak, pergerakan lengan dan kaki ditentukan;
  • pengukuran tekanan dan nadi, elektrokardiogram diambil. Ini disebabkan oleh fakta bahawa akibat pendarahan serebrum dapat terjadi pada bradikardia atau takikardia, dalam peningkatan tekanan darah, perubahan ECG mungkin muncul;
  • analisis cecair serebrospinal dibuat berdasarkan hasil tusukan lumbal;
  • MRI membantu mengenal pasti hematoma, tumor, dan patologi otak lain;
  • dengan angiografi, anda dapat melihat aneurisma, pendarahan. Pemeriksaan ini biasanya dilakukan sebelum pembedahan..

Ini menentukan lokasi, isipadu dan penyebab sebenar pendarahan.

Strok yang luas: akibatnya, peluang untuk bertahan hidup

✓ Artikel diperiksa oleh doktor

Sebarang kerosakan pada otak penuh dengan akibat yang serius hingga mati. Strok yang meluas di antara lesi seperti ini merujuk kepada penyakit yang paling kompleks, mempengaruhi banyak bahagian otak yang bertanggungjawab untuk fungsi penting.

Otak manusia selepas strok

Terdapat dua jenis strok utama:

  • pecahnya kapal serebrum secara tiba-tiba (strok hemoragik). Peredaran serebrum terganggu, hematoma besar terbentuk, gejala penyakit ini berlaku dengan tajam dalam beberapa saat atau beberapa minit. Selalunya, edema serebrum berlaku, pecahnya saluran darah boleh berlaku baik di korteks serebrum dan di bahagian dalamnya. Ini adalah bentuk stroke yang paling kompleks;

Skema Strok IskemiaTunjukkan di Halaman Buka Saiz Penuh

Dalam kebanyakan kes, pesakit selepas strok besar jatuh dalam keadaan koma - fungsi banyak organ penting berhenti, kesedaran hilang. Tugas doktor adalah mengeluarkan pesakit dari koma secepat mungkin dan menyambung semula fungsi utama badan. Penambahbaikan dicapai dalam perjalanan penyakit ini dengan kaedah perubatan atau pembedahan..

Pemulihan dan penarikan seseorang dari koma

Tanda koma

Untuk mula mengeluarkan pesakit dari keadaan serius sedini mungkin dan meningkatkan peluangnya untuk bertahan hidup, anda perlu mengetahui tanda-tanda koma dan menentukan keparahannya..

  1. Ucapan pesakit menjadi sangat tenang, sukar untuk menggunakan bukan sahaja ayat, tetapi juga kata-kata individu. Logiknya hilang, karut ciri bermula. Pesakit secara spontan berjongkok atau jatuh.
  2. Selepas beberapa minit, pesakit berhenti bertindak balas terhadap rangsangan luaran, badan menjadi lesu, otot tidak kencang, muntah muncul.
  3. Nadi semakin lemah, degupan jantung sukar dirasakan, pernafasan menjadi cepat atau berhenti sepenuhnya.

Tanda-tanda ini menunjukkan bahawa kerosakan kompleks pada kawasan otak yang besar telah dimulai, peluang pesakit untuk bertahan hidup bergantung pada kecepatan langkah-langkah yang diambil. Untuk mempermudah pembezaan tahap koma, ubat membezakan beberapa darjatnya.

  1. Ijazah pertama. Sel otak rosak di kawasan yang agak kecil, pesakit mungkin kehilangan kesedaran, tetapi semua refleks vital tetap ada.
  2. Darjah kedua. Pesakit dalam keadaan tidur nyenyak, reaksi terhadap rangsangan luaran hilang, tidak ada refleks otot terhadap kesakitan.
  3. Darjah ketiga. Kerosakan sel otak menjadi lebih dalam, kesedaran hilang, murid tidak bertindak balas terhadap rangsangan cahaya.
  4. Darjah keempat. Semua refleks tidak hadir, pernafasan berhenti, tekanan turun dengan mendadak, serangan jantung mungkin terjadi. Peluang pesakit untuk bertahan hidup setelah keadaan ini menghampiri sifar.

Koma 4 darjah keparahan yang berbeza-beza

Faktor yang meningkatkan risiko kematian

Peluang hidup pesakit bergantung pada beberapa faktor, ada yang dapat dipengaruhi, dan tidak ada yang dapat mengubah yang lain. Dalam kes ini, peluang untuk bertahan hidup selepas stroke yang besar dikurangkan dengan ketara?

  1. Pesakit sudah mengalami strok, koma berlaku setelah berulang berulang. Saluran otak begitu atrofi sehingga langkah-langkah terapeutik yang digunakan sebelumnya tidak memberi kesan positif yang ketara. Lebih-lebih lagi, anda tidak boleh berharap keberkesanannya setelah koma, apabila semua fungsi penting dihambat, kesan zat aktif ubat-ubatan menjadi lemah.

Koma selepas strok kedua

Koma pada usia tua

Akibat daripada strok yang luas

Rawatan strok secara meluas dilakukan di unit rawatan rapi

Menurut statistik, hanya 5% pesakit setelah strok yang meluas dapat menjalani gaya hidup yang berkualiti, kira-kira 60% menjadi orang kurang upaya dari pelbagai kumpulan dan sekitar 30% tidak meninggalkan koma mereka, dan akibat yang fatal berlaku. Akibatnya selepas strok besar boleh dibalikkan dan tidak dapat dipulihkan dan bergantung pada kawasan hemisfera mana yang terpengaruh, ukuran pendarahan dan langkah-langkah apa yang diambil untuk menyelamatkan pesakit.

Baca Mengenai Pening