Utama Encephalitis

Pening ketika memusingkan kepala

Pening adalah sebab yang kerap (ke-2 paling biasa setelah mengadu sakit di bahagian kepala) untuk mendapatkan bantuan perubatan profesional. Sekiranya anda merasa pening ketika membuat kepala berpusing ketika pesakit berada dalam keadaan terlentang, ini boleh dikaitkan dengan banyak patologi. Untuk mengesahkan diagnosis BPH, yang dikenali sebagai vertigo jinak dari jenis paroxysmal, atau yang lain, doktor menetapkan pemeriksaan, yang hasilnya akan membantu menentukan penyebab gangguan.

Pencirian dan pengkelasan

Pening yang muncul ketika menggerakkan kepala adalah gejala banyak penyakit, termasuk neurologi dan oftalmik, serta gangguan pada sistem endokrin dan kardiovaskular. Ini adalah keadaan yang disertai oleh sensasi subjektif. Mereka digambarkan sebagai berputar, berpusing, membalikkan badan, perasaan jatuh, jatuh ke jurang atau bergerak di angkasa. Pesakit mungkin mengalami pergerakan badan pesakit atau perkara-perkara yang mengelilinginya.

Pening teruk yang berlaku ketika kepala dipusingkan ketika pesakit sedang berbaring, sering menunjukkan kerosakan pada sebahagian atau seluruh alat vestibular (melihat kedudukan badan semasa di ruang angkasa dan bertindak balas terhadap perubahan postur tubuh). Alat vestibular terletak di kawasan telinga dalam, merupakan reseptor yang menghantar dan menerima impuls dari penganalisis vestibular.

Mereka membezakan bentuk sistemik dan bukan sistemik. Dalam kes pertama, kerosakan pada alat vestibular dianggap. Dalam kes ini, sensasi yang timbul digambarkan oleh pesakit sebagai putaran, berayun, atau serupa dengan berada di dalam lif yang bergerak. Bentuk sistemik yang biasa adalah DPPG, yang bahagiannya dalam keseluruhan struktur gangguan vestibular adalah sekitar 35%.

Pening dengan BPPG berlaku jika anda memusingkan badan ke sisi. Patologi ditunjukkan oleh kejang jangka pendek (hingga 60 saat), di mana pening, biasanya keadaan berkembang dari pergerakan tiba-tiba. Selalunya kejang berlaku hanya pada kedudukan mendatar ketika pesakit berpusing di sisinya. Patologi biasanya disertai dengan gejala - nystagmus dan mual..

Bentuk tidak sistemik berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit. Contohnya adalah kekurangan vertebrobasilar, yang menyebabkan kemerosotan bekalan darah ke alat vestibular, osteochondrosis, spondylosis dan patologi lain dari tulang belakang serviks, yang memprovokasi mampatan arteri yang memberi makan otak, dan memburuknya aliran darah otak.

Bentuk tidak sistemik dimanifestasikan oleh pengsan, pening, yang diprovokasi oleh faktor psikofisiologi. Gejala utama digabungkan dengan perubahan patologi berjalan, ketidakstabilan ketika berjalan. Dengan bentuk sistemik pesakit, sensasi berpusing, berpusing, memutar badan atau mengelilingi objek, dengan yang tidak sistemik - lebih kerap terdapat perasaan kehilangan keseimbangan, kegagalan, jatuh.

Punca dan patogenesis

Mengapa, dengan putaran tajam kepala ke kanan, kepala berpusing, doktor akan memberitahu, berdasarkan hasil pemeriksaan diagnostik. Punca pening yang berlaku pada waktu malam ketika berehat dalam keadaan terlentang semasa membuat putaran kepala berkorelasi dengan BPP dan kecederaan kepala. Dalam kes di mana kepala berputar kerana BPPG, penyebab patologi dikaitkan dengan perubahan kedudukan otolit (formasi padat yang merasakan kerengsaan mekanikal) pada tubulus separuh bulatan.

Biasanya, ketika postur badan berubah atau di bawah pengaruh pecutan, otoliths bergeser, yang membawa kepada pemindahan impuls saraf ke bahagian otak yang bertanggung jawab untuk menjaga keseimbangan. Kepala berpusing dalam mimpi ketika terbalik kerana perkembangan cupulolithiasis atau saluranolithiasis. Dengan cupulolithiasis, serpihan otolith terletak di cupula (struktur seperti jeli yang meliputi rambut sel epitelium sisir deria) kanal separuh bulatan.

Dengan kanalolithiasis, otolith bergerak bebas di kawasan saluran separuh bulatan. Punca bentuk tidak sistemik sering dikaitkan dengan osteochondrosis atau VVD (vegetonia-vaskular dystonia), kemudian pening disertai dengan gejala kerosakan fungsi sistem autonomi (takikardia - degupan jantung yang dipercepat, pernafasan cepat, pernafasan cetek, berpeluh meningkat, parestesia - sensasi terbakar, tusukan, gatal di kawasan dan sakit kepala.

Salah satu sebab mengapa perkembangan keadaan berlaku ketika kepala berputar dan mengejutkan adalah pelanggaran bekalan darah ke elemen radas vestibular. Rangkaian vertebrobasilar sistem peredaran otak memberi makan jabatan - labirin, saraf koklea vestibular, nukleus vestibular yang terletak di batang otak, otak kecil.

Pening jenis yang tidak sistemik boleh berlaku sebagai reaksi fisiologi terhadap tekanan fizikal dan mental yang tidak biasa bagi seseorang. Ini termasuk perjalanan panjang di dalam kereta atau berlayar di kapal, naik ke ketinggian yang tinggi. Dengan peningkatan tekanan intrakranial, hidrosefalus, arteriosklerosis serebrum, abses dan lesi otak berjangkit yang lain, pening sering ditambahkan oleh bunyi dan dengungan di telinga.

Patogenesis gangguan adalah ketidakseimbangan antara data dari organ deria (pendengaran, penglihatan) dan sistem (vestibular, proprioceptive), serta dari struktur otak kortikal di mana maklumat diproses. Kerja yang diselaraskan oleh organ dan sistem ini memberikan orientasi di ruang angkasa. Sekiranya pelanggaran berlaku di salah satu jabatan, gangguan vestibular akan timbul.

Gejala yang berkaitan

Gejala yang berkaitan dengan pening bergantung pada penyebab perkembangan patologi. Apabila dengan bentuk patologi yang tidak sistemik, kepala berputar, simptomologi yang menyertainya yang berlaku jika pesakit memusingkan kepalanya termasuk tanda-tanda:

  • Kebimbangan, kegelisahan.
  • Kelemahan umum.
  • Kekeliruan, perasaan hampir pingsan.
  • Gait tidak stabil.
  • Ketidakstabilan tegak.

Sekiranya anda merasa pening dan mengarah ke sebelah, doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh untuk mengetahui punca pelanggaran. Bentuk pening sebenarnya berlaku kerana kerosakan pada elemen radas vestibular. Tanda-tanda ciri: nystagmus, kerosakan sistem autonomi, serangan panik. Patologi biasa ditunjukkan oleh pening, dan gejala yang menyertainya:

  1. Sindrom Meniere. Penurunan ketajaman pendengaran, nystagmus mendatar atau putaran (pergerakan putaran bola mata di sekitar sumbu sagital).
  2. Labirinitis etiologi virus, bakteria. Untuk patologi, mual, muntah, nystagmus, ketidakseimbangan, kehilangan pendengaran, kebisingan, hum di telinga adalah perkara biasa. Labirinitis bakteria sering disertai dengan kenaikan suhu badan..
  3. DPPG. Serangan berlaku jika pesakit memusingkan badannya atau mengubah kedudukan badannya, dicirikan oleh jangka masa pendek, lulus secara bebas. Lebih kerap didiagnosis pada wanita. Penyebabnya berkaitan dengan kecederaan kepala, luka menular telinga tengah, dan operasi pembedahan di bidang pendengaran. Pada pesakit tua, DPPH berkembang setelah infarkir labirin. Sekiranya anda merasa pening pada waktu malam kerana BPP, gejala yang berkaitan biasanya tidak ada. Pesakit tidak mengalami sakit kepala, kehilangan pendengaran, hum atau tinnitus.
  4. Neuronitis vestibular. Gejala pening digabungkan dengan loya, muntah, serangan panik, rasa kebimbangan dan ketakutan, nystagmus - pergerakan mata yang kerap dan berayun. Pesakit sukar berjalan kerana ketidakstabilan. Penyebab utama berlakunya: jangkitan virus pernafasan yang dipindahkan, gangguan metabolik.

Bentuk pasca-trauma berkembang dengan latar belakang kecederaan otak traumatik, patah piramid yang terletak di zon tulang temporal, dan kerosakan pada membran labirin yang terbentuk oleh struktur tulang tipis. Dimanifestasikan oleh loya, disertai dengan serangan muntah, nystagmus, ketidakupayaan untuk mengekalkan keseimbangan. Pening dalam bentuk pasca trauma berlaku atau bertambah buruk dengan pergerakan tiba-tiba.

Dalam bentuk yang tidak sistemik, kepala berpusing kerana putaran leher, keadaan pening sering mendahului kekeliruan atau pingsan. Gejala bersamaan utama: firasat jatuh, rasa panik, gelap pada mata, degupan jantung yang cepat, kelemahan umum, berpeluh. Bentuk bukan sistemik berkorelasi dengan patologi:

  • Hipotensi arteri.
  • Dystonia vegetatif.
  • Lesi aterosklerotik arteri serebrum dan penyakit vaskular lain.
  • Kegagalan jantung, fibrilasi atrium, disfungsi injap mitral dan penyakit jantung lain.
  • Asma bronkial dan penyakit lain dari sistem pernafasan.

Dalam bentuk tidak sistemik, kepala sering pening setelah memutar mata atau leher ketika pesakit berada dalam posisi tegak. Sekiranya pening diperhatikan hanya dalam keadaan berdiri atau ketika berjalan dan hilang ketika pesakit berbaring atau duduk, ia tidak dianggap idiopatik (benar, tidak bergantung kepada patologi lain).

Diagnostik

Sekiranya kepala berpusing dengan gerakan tajam, doktor akan mengetahui punca pelanggaran. Langkah-langkah diagnostik merangkumi pengambilan sejarah yang menyeluruh. 20% pesakit yang berpaling kepada pakar neurologi mengadu pening. Di kalangan pesakit tua, penunjuk ini meningkat kepada 80%.

Dalam beberapa kes, serangan itu bersifat sementara, jangka pendek, aman, dan yang lain boleh dikaitkan dengan penyakit yang mengancam kesihatan dan nyawa. Sebagai contoh, dalam 5% kes, pelanggaran disebabkan oleh kerosakan pada otak kecil, yang disahkan atau tidak disetujui oleh kaedah neuroimaging (biasanya CT, MRI).

Untuk mengesahkan diagnosis BPPG, ujian Dix-Hallpike dilakukan. Untuk tujuan ini, pesakit sedang duduk di sofa, duduk tegak, kepalanya dipusingkan ke arah organ pendengaran yang diduga terjejas sebanyak 45 °, pandangan tertumpu pada jambatan hidung atau bahagian lain wajah doktor. Pesakit dibaringkan secara mendatar di punggungnya, melentokkan kepalanya ke belakang 30 °, mengekalkan putaran sisi 45 °.

Sekiranya selepas 1-5 saat pesakit mula merasa pening dan nystagmus diperhatikan, ujiannya positif. Ujian positif pada kedua sisi adalah ciri bentuk BPPG pasca trauma. Untuk diagnosis pembezaan, perhatian diberikan kepada gejala yang bersamaan.

Untuk hipotensi ortostatik, manifestasi adalah tipikal: mengejutkan badan setelah kenaikan mendadak dari posisi duduk dan disfungsi visual (penampilan lalat bergerak, titik di bidang pandangan). Bentuk vertebrogenik (berkaitan dengan penyakit tulang belakang) dimanifestasikan oleh rasa sakit, sakit kusam di leher, pergerakan leher yang terhad, kesakitan yang meningkat semasa kecondongan kepala yang tajam.

Rawatan

Rawatan pening, yang muncul dalam posisi rawan, ketika kepala dipusing kiri atau kanan, dilakukan dengan mempertimbangkan penyebab perkembangan gangguan. Biasanya, terapi ubat dan campur tangan pembedahan dalam bentuk sistemik jarang dilakukan mengikut petunjuk..

Terapi untuk BPH melibatkan latihan dan manuver yang bertujuan untuk meletakkan semula otolit (kembali ke kantung membran yang terletak di labirin organ pendengaran). Manuver Epley membawa kepada pemulangan otolith dari rongga saluran separuh bulatan ke kantung. Prosedur Prosedur:

  1. Duduk betul-betul.
  2. Pusingkan kepala anda ke organ pendengaran yang terjejas pada sudut 45 °.
  3. Berbaring telentang dan kekal dalam kedudukan ini selama kira-kira 2 minit.
  4. Pusingkan kepala ke arah yang bertentangan dengan organ pendengaran yang terkena pada sudut 90 °, tahan kedudukan selama kira-kira 2 minit.
  5. Kembali ke kedudukan permulaan, berlama-lama di dalamnya selama 30 saat.

Latihan dilakukan 3 kali. Pilihan senaman alternatif adalah manuver Simont atau Brandt-Daroff. Dalam kes pertama, pesakit duduk terus di sofa, mengarahkan kepalanya ke arah lokasi organ pendengaran yang sihat. Kemudian diletakkan di sisi organ pendengaran yang terkena dengan kepala dilemparkan ke belakang ke arah.

Biarkan dalam posisi ini selama 3 minit, kemudian cepat kembali ke posisi duduk dan berbaring di sisi yang bertentangan, menuju ke arah bawah. Pegang pada kedudukan ini selama 3 minit, kemudian kembali ke kedudukan asalnya. Latihan Brandt-Daroff dilakukan mengikut urutan berikut:

  1. Duduk betul-betul.
  2. Berbaring di sebelah anda, memiringkan kepala ke atas hingga membentuk sudut 45 °, tetap berada di posisi ini selama 30 saat.
  3. Kembali ke kedudukan permulaan.

Latihan diulang di seberang. Kitaran ini melibatkan melakukan 5 latihan di setiap sisi. Anda perlu melakukan senaman 3 kali sehari selama 2 minggu sehingga gejala pening hilang.

Apabila pesakit yang sedang berbaring, ketika memusingkan kepala ke kanan atau kiri, mula merasa pening, penyebab keadaan tersebut dikaitkan dengan kerosakan pada bahagian alat vestibular, dengan penyakit primer atau dengan faktor psikofisiologi. Diagnosis dan terapi yang betul akan membantu menghilangkan pelanggaran.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pening berlaku semasa memusingkan kepala semasa berbaring di tempat tidur?

Semua orang tahu perasaan pening yang menyenangkan setelah menaiki perjalanan. Tetapi kadang-kadang perasaan seperti itu muncul walaupun tanpa hayunan. Bagi sesetengah orang, ilusi pergerakan badan atau objek sekitarnya timbul kerana alasan yang sangat serius. Fenomena ini dikaitkan dengan disfungsi alat vestibular yang terletak di tengkorak, yang bermaksud ia boleh disebabkan oleh masalah dengan otak..

Sekiranya anda percaya buku impian, maka pening dalam mimpi tidak menjadi pertanda baik dan merupakan pertanda masalah. Adakah berbaloi jika anda merasa pening ketika memusingkan badan sambil berbaring, dan pakar mana yang harus dikonsultasikan untuk mengetahui punca sebenar pelanggaran tersebut?

Bagaimana sensasi terbentuk?

Tubuh manusia dengan yakin tidak dapat mempertahankan pose dan bergerak secara terkoordinasi jika otak tidak mengesan kedudukan setiap bahagian tubuh. Pusat saraf khas sentiasa menerima sejumlah besar maklumat yang dirasakan oleh struktur reseptor..

Apabila bilangan nadi melebihi nilai tertentu, atau maklumatnya berbeza dengan pelbagai jenis penganalisis, timbul sensasi pening subjektif (vertigo), sehingga sejauh ini ubat belum memberikan kriteria yang jelas untuk keterangan. Anda dapat merasakan ilusi pergerakan anggota badan atau badan secara keseluruhan, dan ilusi pendekatan atau jarak objek di sekitarnya.

Kepala berpusing apabila terdedah kepada faktor-faktor yang mempengaruhi serat saraf atau neuron otak, serta bahagian struktur radas vestibular. Setiap orang mungkin dicirikan oleh sensasi seperti itu, dan mereka sangat individu sehingga sukar bagi doktor untuk menjalin hubungan yang nyata antara fenomena ini dan penyebab kejadiannya..

Faktor provokatif

Dianggarkan terdapat lebih daripada 80 sebab untuk perkembangan vertigo. Sebahagian daripada mereka tidak menimbulkan bahaya bagi manusia (misalnya, ketidakseimbangan sementara dalam sensasi keseimbangan dan penglihatan), yang lain dapat menyebabkan bahaya. Punca pening pada posisi terlentang adalah seperti berikut:

  1. Kekalahan cabang saraf vestibular dengan perkembangan proses keradangan adalah neuritis vestibular. Selalunya digabungkan dengan muntah dan berlaku setelah bangun dari tidur.
  2. Neoplasma di otak. Mana-mana tumor yang terletak berhampiran alat vestibular, saraf dan pusat saraf yang berkaitan dengan persepsi keseimbangan, boleh memberi tekanan pada struktur ini dan menyebabkan penyimpangan dalam fungsi mereka. Akibatnya, seseorang berhenti benar-benar menilai kedudukannya di ruang angkasa.
  3. Pada pesakit hipotensi, pening pada posisi terlentang muncul kerana tekanan cecair yang berkurang di saluran organ keseimbangan. Ini disebabkan penurunan tekanan darah di tempat tidur vaskular..
  4. Hipertensi juga merupakan sebab penting bagi perkembangan ilusi seperti itu. Pesakit hipertensi sering mengadu kepada doktor bahawa mereka pening dengan loya.
  5. Dystonia vegetovaskular, seperti hipotensi, boleh menyebabkan pening yang teruk kerana pelanggaran nada rangkaian vaskular di otak.
  6. Keradangan di mana-mana bahagian tengkorak (bahagian otak, telinga, sinus yang berlainan) menyebabkan pengumpulan lebihan cecair tisu, yang memberi tekanan pada organ keseimbangan dan saraf mereka dan menimbulkan penyimpangan dalam koordinasi pergerakan.
  7. Sindrom Meniere. Penyakit seperti ini mempengaruhi nada saluran yang bertanggungjawab untuk bekalan darah ke saraf..
  8. Pening ketika memusingkan kepala atau ketika berbaring mungkin merupakan kesan sampingan dari ubat yang diambil..
  9. Pada waktu malam, pening berlaku jika seseorang terbangun secara tiba-tiba, atau dia jatuh dalam mimpi. Dengan kebangkitan yang tajam, otot-otot masih relaks, kerana sensasi postur yang salah dapat terbentuk.
  10. Gangguan metabolik, termasuk disfungsi hormon (diabetes mellitus) boleh menyebabkan kekurangan nutrisi dan kerosakan sel saraf.
  11. Kekurangan nutrien yang diperlukan oleh neuron berkembang dengan diet yang ketat.
  12. Pelanggaran kedudukan normal dan fungsi struktur radas vestibular akibat kecederaan kraniocerebral boleh menyebabkan kejang walaupun pada posisi terlentang.
  13. Penyebab ketidakselesaan yang biasa berlaku pada orang yang berbohong adalah osteochondrosis tulang belakang serviks.
  14. Pada wanita, ketika memusingkan kepala, pening timbul semasa kehamilan.
  15. Objek berenang di depan mata, di mata mungkin merupakan tanda aterosklerosis.
  16. Punca ketidakselesaan yang teruk adalah keracunan sekiranya berlaku keracunan atau penyakit berjangkit yang serius..
  17. Ketidakseimbangan keseimbangan berlaku kerana masalah dengan tulang temporal (malformasi kongenital atau pemusnahan tisu akibat perkembangan sifilis).

Gejala yang berkaitan

Pening dalam keadaan terlentang dapat disertai dengan manifestasi patologi lain, yang mesti diperhatikan:

  1. Kelemahan.
  2. Muntah Ia dapat menjelma dengan tajam ketika memutar leher, memusingkan kepala, atau ketika membuang kepala ke belakang.
  3. Sakit kepala.
  4. Rasa mabuk (tanpa alkohol).
  5. Keresahan.
  6. Kebas anggota badan.
  7. Gangguan Pertuturan.
  8. Sakit belakang.
  9. Bunyi di telinga.
  10. Kesakitan pada organ rongga dalaman.
  11. Fungsi fisiologi terjejas (inkontinensia kencing atau tinja).

Gejala ini mungkin lebih bermaklumat daripada pening ketika memusingkan kepala atau keadaan lain..

Anda juga harus ingat dengan tepat dalam keadaan apa serangan lebih kerap berlaku: ketika bergerak, ketika seseorang memusingkan badan, leher, atau dalam keadaan rehat sepenuhnya.

Cara menghilangkan rasa tidak selesa

Mula-mula anda perlu memahami mengapa kepala berputar dalam kedudukan mendatar. Bagaimanapun, mustahil untuk menghilangkan rasa tidak selesa tersebut sekiranya alasan penampilannya tetap tidak dapat diselesaikan.

Langkah pertama yang wajib dalam kes ini adalah lawatan ke doktor.

Seterusnya, diagnostik akan diikuti, yang akan menjelaskan penyebab penyimpangan. Ini memerlukan:

  1. Pemantauan tekanan dan suhu secara berkala.
  2. Perundingan pakar neurologi, ahli endokrinologi, doktor mata, dan untuk gejala yang berkaitan dengan organ ENT, lawatan ke pakar otolaryngologi.
  3. Penyelidikan otak (imbasan CT, MRI).
  4. Pemeriksaan tulang belakang.
  5. Periksa kehadiran agen berjangkit yang memprovokasi proses keradangan.

Selanjutnya, rawatan dikembangkan yang secara langsung bergantung pada diagnosis tertentu..

Pening dalam mimpi diatasi dengan:

  1. Terapi ubat (diuretik dan vasodilator - untuk penyimpangan tekanan, ubat untuk meningkatkan bekalan darah - untuk aterosklerosis, diabetes, osteochondrosis).
  2. Rawatan pembedahan (jika anda merasa pening dalam mimpi dengan adanya neoplasma, kecederaan, masalah dengan saluran darah).
  3. Kelas dengan ahli psikologi (jika penyimpangan disebabkan oleh gangguan mental atau kecederaan mental).

Cara meringankan keadaan

Tidak mungkin berjumpa doktor semasa pening dalam kebanyakan kes, jadi anda perlu tahu bagaimana anda dapat menolong diri anda dengan gejala yang tidak menyenangkan:

  1. Keadaan suhu normal dan akses oksigen ke otak harus dipastikan. Adalah perlu untuk menanggalkan pakaian yang ketat atau sangat hangat, untuk membebaskan leher dan dada. Lebih baik ventilasi bilik sebelum tidur, untuk mengelakkan perkembangan keadaan seperti itu.
  2. Pusing pada waktu malam dapat diatasi dengan mengurut sendiri kepala dan leher untuk menormalkan bekalan darah..
  3. Semasa berbaring di ranjang, eloklah bernafas melalui mulut sambil meletakkan tangan kanan di perut.
  4. Pening semasa selekoh dapat dihilangkan dengan melihat objek pegun untuk beberapa lama.
  5. Mungkin terdapat sejenis alergen atau objek di dalam bilik dengan bau yang tidak menyenangkan atau kuat (misalnya, minyak wangi atau bunga). Anda perlu mengeluarkan barang-barang seperti itu dari bilik tidur, atau lebih baik, mengeluarkannya dari rumah sama sekali.
  6. Untuk mengelakkan pening, disarankan untuk tidak merokok atau minum alkohol. Walaupun dengan keracunan ringan, ketidakselesaan mungkin berlaku..
  7. Anda perlu menormalkan diet anda, terutamanya jika anda menyebabkan pening dalam mimpi kerana pemeliharaan diet kaku yang tidak berkembang dengan baik.
  8. Dari semasa ke semasa, perlu melatih alat vestibular sehingga salurannya dapat bertindak balas dengan pantas terhadap perubahan kedudukan badan. Ini boleh menjadi kepala depan, push-up, kecenderungan. Latihan harus dibincangkan terlebih dahulu dengan doktor, dan kadang-kadang perlu untuk menutup mata semasa latihan..

Doktor sering mendengar tentang aduan pesakit seperti itu: "Ketika saya tertidur, semuanya melayang di depan mata saya".

Menurut simptom ini, sangat sukar untuk menentukan diagnosis, jadi anda harus memperhatikan tanda-tanda yang muncul serentak dengan gangguan dalam persepsi keseimbangan.

Sekiranya pesakit tiba tepat pada waktunya, sebaik sahaja muncul isyarat gangguan tubuh yang pertama, lebih mudah untuk merawat penyakit apa pun, atau sekurang-kurangnya menjaga keadaan pesakit yang stabil.

Terlalu berbahaya untuk mengabaikan penyimpangan seperti itu; mereka dapat menunjukkan masalah serius dengan bekalan darah ke otak, yang di masa depan, tanpa rawatan, dapat mengakibatkan akibat yang tragis..

Kenapa pening ketika menoleh

Selalunya orang berasa pening ketika memusingkan badan. Baiklah, ini adalah akibat dari mabuk, sindrom mabuk laut setelah perjalanan jauh dengan kereta kerana alat vestibular yang lemah, tetapi apabila secara harfiah setiap kecondongan kepala ke arah mana pun tiba-tiba menyebabkan kemerosotan kesejahteraan, perlu dibimbangkan.

Adakah penggera salah??

Ramai yang merasa pening ketika berpusing, gelap di mata mereka dan ada sedikit rasa mual. Penyebab keadaan ini boleh menjadi sejumlah faktor, yang utama adalah pelanggaran fungsi alat vestibular. Ia:

  • lama menunggang buaian;
  • dalam perjalanan dengan kereta;
  • melakukan senaman di mana anda harus melakukan pergerakan tajam dengan seluruh badan, bahagian atas atau kepalanya, dan seumpamanya;
  • minuman keras baru-baru ini;
  • kekurangan tidur dan keletihan fizikal yang sistematik;
  • peralihan tajam dari keadaan tenang ke aktiviti fizikal.

Penyebab yang kurang biasa adalah kekejangan serebrovaskular kerana pembebasan dosis tinggi hormon adrenalin pada masa-masa kritikal untuk kehidupan dan kesihatan..

Dalam kebanyakan kes, keadaan ini hilang tanpa campur tangan luaran. Ini adalah apa yang disebut pening yang tidak sistematik. Dan apabila pergerakan kepala yang tajam secara berterusan menyebabkan perasaan kesedaran kabur, sedikit perasaan bahawa objek melayang atau bergerak harus dipertimbangkan, terutama jika pening berlaku ketika kepala dipusingkan ketika berbaring. Anda tidak perlu panik, tetapi disarankan untuk mengunjungi ahli neuropatologi untuk memeriksa kehadiran penyakit virus atau pembawanya, tahap awal neuritis.

Mari lihat gejala utama pening semasa tidur dan terjaga pada bila-bila masa sepanjang hari dan sifat penampilannya.

Apa itu pening?

Apa yang orang panggil "pusing" disebut vertigo dalam perubatan. Ini adalah keadaan atau perasaan bahawa segala-galanya bergerak dalam jalan pekeliling tertutup atau membuat putaran perlahan. Vertigo diucapkan pada anak-anak yang baru mengembangkan alat vestibular mereka. Ini adalah kejadian biasa setelah karusel bergerak dengan kelajuan atau ayunan yang berubah-ubah. Selepas ini, kepala anda mungkin berputar selama beberapa minit, koordinasi, kesedaran tentang apa yang berlaku di sekitar dan aktiviti mental mungkin terganggu. Dengan pendedahan berterusan kepada seseorang mengenai faktor yang menyebabkannya mengalami keadaan ini, dia boleh menjadi mual. Tidak ada kaitan vertigo seperti itu dengan penyakit atau kelainan, terutama pada kanak-kanak. Perlu terlibat dalam pengembangan alat vestibular.

Dalam kes lain, selain yang disebut dan seumpamanya, masalah ini sering kali disebabkan oleh penyimpangan fungsi telinga dalam. Gejala adalah keadaan di mana anda kehilangan keseimbangan jika anda menggerakkan kepala ke kiri, kanan, atau condong ke kedua sisi..

Anda mungkin merasa pening ketika memusingkan badan sambil berbaring, ketika anda mula tertidur atau semasa insomnia. Dalam keadaan di mana cakrawala tertinggal di bawah anda dan sukar untuk berbohong, ia tidak seperti berjalan dan melakukan kerja. Ini adalah tanda bahawa anda perlu menghubungi pakar neurologi. Dia lebih tahu sama ada keadaan akan berlalu dengan sendirinya atau jika perlu untuk merawat telinga dalam.

Kepala boleh berputar dalam mimpi dan juga kenyataan. Prasyarat untuk keadaan ini mungkin masalah bukan hanya dengan alat vestibular, tetapi juga penyimpangan dalam fungsi saraf optik, penglihatan periferal, dan bahkan penyakit otak.

Faktor

Pertimbangkan penyebab utama kemunculan vertigo.

Sindrom arteri vertebral

Di vertebra serviks terdapat sepasang arteri di mana darah bergerak dan memberi makan otak hampir sepertiga. Selebihnya tisu otak memakan arteri karotid. Arteri vertebral membawa darah ke bahagian belakang otak dan cerebellum, di mana pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk koordinasi dan keseimbangan badan berada. Kekeruhan di kepala, perasaan pergerakan segala-galanya, jika anda memusingkan kepala dengan tajam, disebabkan oleh hipoksia tisu otak - kekurangan oksigen kerana gangguan metabolik.

Mengapa putaran tajam menyebabkan kemerosotan? Pada saat-saat ini, arteri vertebra dimampatkan dan dibengkokkan, yang secara dramatik menghentikan aliran darah ke otak. Lebih-lebih lagi, kedudukan badan tidak penting. Pening boleh muncul pada waktu tengah hari dan pada waktu malam semasa flip..

Gejala Sindrom

Tanda-tanda berikut akan membantu menentukan patologi:

  • pening teruk muncul dalam bentuk serangan;
  • leher di kawasan leher sering sakit;
  • sakit menembak di tali pinggang bahu dan lengan;
  • sakit dengan ketegangan pada otot leher dan putaran kepala yang kuat (kira-kira 90 darjah ke kedua-dua belah pihak);
  • ketidakselesaan di bahagian atas tulang belakang.
    Sekiranya terdapat tanda-tanda ini, kami menghubungi pakar untuk mengambil sebarang ubat, walaupun ia membantu rakan, pasti mustahil.

Pilihan yang sangat biasa dan mudah didiagnosis untuk memanggil vertigo. Pening kedudukan paroxysmal jinak adalah akibat kerosakan pada telinga statolit. Organ inilah yang mengawal dan melihat transmisi ke sistem saraf pusat pergerakan linear dan pergerakan seseorang, membongkok dan memusingkan kepalanya di mana-mana satah.

Dengan kelainan dalam fisiologi atau fungsi organ, ketidakselesaan berlaku ketika membongkok dan memusingkan kepala dalam bentuk serangan jangka pendek. Tidak banyak yang diketahui mengenai patologi, dan kebanyakan kaedah rawatannya berdasarkan andaian.

Gejala yang menunjukkan kehadiran BPP

Senarai tanda akan membantu menimbulkan kecurigaan mengenai kehadiran pening kedudukan:

  • kemudahan kejang (puluhan saat);
  • sering muncul ketika seseorang bangun: pesakit yang bangun dari tidur mula bergelora, pening muncul dengan kemungkinan muntah;
  • penyakit dan sawan boleh bertambah buruk setiap hari dan beberapa kali dalam setahun;
  • ketidakseimbangan berkala dan sensasi badan di ruang angkasa.

Psikogenik

Ia timbul akibat gangguan dalam keadaan emosi (kegembiraan yang teruk, tekanan, gangguan saraf). Secara tidak sengaja, pesakit menganggap pening akan penglihatan gelap atau berkelip-kelip, kemunculan kabut (jerebu), peralihan ke keadaan pusing atau keadaan pingsan.

Migrain Basilar

Sejenis migrain yang disebabkan oleh gangguan peredaran darah di arteri basilar. Kebanyakan wanita menderita daripadanya. Gejala penyakit ini adalah:

  • serangan sakit kepala;
  • ataksia;
  • Pening
  • masalah penglihatan dan pendengaran;
  • gangguan deria;
  • kemunculan kilatan cahaya di mata.

Punca keadaan lain

  • Kecederaan otak traumatik, gegar otak. Dalam kes seperti itu, kepala sering menuju ke arah mana pun, dan di belakangnya seluruh badan, yang disertai dengan pening dan perasaan berenang di sekeliling. Tempoh pemulihan dari kecederaan berlangsung lama pada remaja, kanak-kanak dan orang tua.

Sebab ini relevan untuk peninju dan atlet lain yang menerima pukulan ke kepala..

  • Neuritis vestibular - mempunyai watak tajam paroxysmal, menampakkan dirinya ketika cuba keluar dari kedudukan apa pun. Ia berlangsung beberapa hari, kemudian melemah dan hilang sehingga serangan berikutnya.
  • Pukulan. Tempoh pemulihan disertai dengan muntah, pening yang teruk, hilangnya rasa ruang. Semasa pesakit berbaring, ada perasaan bahawa semuanya bergerak dengan cepat di depan mata.
  • Saraf mencubit di vertebra serviks.

Kami memeriksa penyebab utama dan beberapa penyebab sekunder yang menyebabkan pening dengan pergerakan kepala secara tiba-tiba. Seorang doktor akan menetapkan rawatan penyakit, biasanya ini adalah ubat-ubatan, dan mereka diresepkan setelah pemeriksaan menyeluruh.

Apakah punca pening semasa berbaring

Semasa memberitahu doktor bahawa kepalanya berpusing, kebanyakan pesakit mengadu pening ketika berbaring. Ciri khas ini membolehkan anda mengenal pasti kumpulan penyakit yang paling mungkin dan mencadangkan diagnosis pada peringkat pemeriksaan awal.

Senarai tersebut merangkumi pening posisi paroxysmal jinak (terutama pada orang tua), penyakit Meniere, epilepsi lobus temporal, neuronitis vestibular, radang telinga dalam.

Untuk tujuan diagnostik, ujian khusus diterapkan, kajian instrumental dan makmal dijalankan. Rawatan diresepkan sesuai dengan jenis penyakit yang dikesan dan mungkin berupa ubat, pembedahan, termasuk teknik fisioterapi dan psikoterapi.

Jenis Pening

Semasa mengumpulkan anamnesis, doktor memberi perhatian kepada bagaimana pesakit menggambarkan perasaannya.

Ini membolehkan anda mengklasifikasikan pening mengikut tipologi yang ada:

  • Benar, kedudukan, sistemik atau vertigo - dengan paroxysm, seseorang merasakan putaran, kegagalan badannya sendiri atau pergerakan objek di sekelilingnya.
  • Yang tidak sistemik dicirikan oleh kegelapan mata, kelemahan, rasa tidak nyata - iaitu keadaan pengsan. Pening psikogenik biasa tergolong dalam kumpulan ini..

Kadang-kadang pening pada kedudukan terlentang boleh disebabkan oleh faktor fisiologi. Fenomena ini diperhatikan selepas putaran badan pesakit yang cepat, sebagai hasil pemerhatian objek bergerak atau peningkatan kelajuan yang tajam. Dalam kes ini, kompleks gejala (vertigo dan mual) dicirikan sebagai sindrom penyakit bergerak.

Sebab-sebabnya

Pening - gejala pelbagai penyakit yang berkaitan dengan kerosakan organik, traumatik atau mabuk pada saraf, saluran darah, kerosakan dan hipoksia tisu otak.

Untuk rujukan. Kepala mungkin berputar dengan kenaikan tajam (keruntuhan ortostatik), sebagai akibat dari tekanan yang berlebihan dari segi psikoemosi atau fizikal. Penyebab umum lain adalah gangguan peredaran pelbagai genesis seperti aterosklerosis atau hipertensi..

Vertigo juga merupakan tanda ciri kecederaan otak traumatik. Pada wanita, gejala patologi sering berlaku semasa kehamilan, permulaan kitaran haid atau semasa menopaus.

Tetapi pening di punggung menunjukkan sekumpulan penyakit tertentu.

Pening kedudukan paroxysmal jinak

Ini adalah nama proses patologi yang disebabkan oleh cupulolithiasis - pengumpulan kalsium bikarbonat kristal dalam peluasan (ampul) saluran separuh bulatan telinga dalam.

Pembentukan ini biasanya terletak di membran yang melapisi rongga dalaman labirin. Tetapi jika proses sintesis dan pembuangan terganggu, ia dapat terkumpul di endolim.

Untuk rujukan. Jenis pening ini adalah ciri orang tua yang proses metabolik badannya perlahan..

Antara gejala yang dijelaskan, yang paling spesifik adalah:

  • Paroxysms pendek (tidak lebih dari satu minit) yang berlaku dengan kekerapan sekitar seminggu sekali. Dalam beberapa kes yang jarang berlaku - beberapa kali sehari.
  • Pening berlaku ketika kepala dipusingkan sambil berbaring. Ini disebabkan oleh lokasi di ruang radas vestibular. Selalunya, pesakit dengan BPH mengadu paroxysms bangun pagi..
  • Tidak ada ciri simptomologi bersamaan dengan kebanyakan gangguan vestibular. Maksudnya, ketajaman pendengaran tidak berubah, tidak ada bunyi bising pada masa paroxysm.

Baca juga mengenai topik ini

BPPH didiagnosis menggunakan ujian khusus. Penyakit ini dirawat kebanyakannya bukan secara perubatan: teknik Epley dan Sympont digunakan, gimnastik vestibular diresepkan untuk kursus dari beberapa hari hingga sebulan. Serangan selepas terapi seperti itu tidak berlaku selama bertahun-tahun, semasa mengambil ubat tidak memberi kesan terapeutik yang ketara.

Penyakit Meniere

Satu lagi gangguan metabolik dalam fungsi alat vestibular. Ia dicirikan oleh pengumpulan cecair yang berlebihan di rongga telinga dalam. Oleh itu, tekanan labirin dalaman meningkat, yang mengganggu koordinasi dan operasi normal penganalisis pendengaran.

Senarai manifestasi klasik penyakit ini merangkumi:

  • Pening jangka pendek atau berpanjangan, diamati dalam mimpi, dalam keadaan berbaring, duduk, berjalan. Paroxysm boleh berlangsung selama sehari, jangka masa purata biasanya beberapa jam.
  • Tinnitus, digambarkan sebagai berdengung, berdering atau gemerisik. Masalah pendengaran seperti ini menyukarkan penerimaan maklumat..
  • Meningkatkan kehilangan pendengaran. Pesakit mengadu kehilangan pendengaran pada masa serangan dan dalam tempoh interictal. Ketika penyakit itu berkembang, tuli meningkat, hingga hilangnya kemampuan untuk mendengar apa yang menjadi ciri, dan serangan dan vertigo hilang.

Pelbagai kaedah digunakan untuk mendiagnosis penyakit Meniere. Yang utama adalah audiogram yang membolehkan anda menilai keadaan alat pendengaran dengan ambang frekuensi rendah yang dirasakan.

Ujian gliserol juga digunakan, dan untuk mengecualikan lesi organik - MRI dan otoskopi.

Rawatan bergantung pada tahap proses patologi: ubat-ubatan diresepkan untuk mengurangkan tekanan intralabyrinth dan meningkatkan trofisme tisu telinga dalam, operasi pembedahan. Yang terakhir ini melibatkan saliran organ atau pemusnahan labirin sepenuhnya.

Neuronitis vestibular

Patologi spesifik saraf eponim, etiologi yang tidak difahami sepenuhnya. Agaknya, keradangan disebabkan oleh jenis virus tertentu (SARS, herpes), yang mempengaruhi cawangan individu. Serangan berlaku secara spontan, berlangsung dari beberapa jam hingga dua hingga tiga hari, berulang tidak lebih dari sekali dalam setahun.

Pening meningkat dengan perubahan kedudukan badan dan putaran kepala, dan pesakit dapat memindahkan keadaan ini secara eksklusif dalam posisi terlentang. Semasa cuba membalikkan badan atau berdiri, muntah yang tidak dapat disangkal berlaku, gejala patologi lain semakin meningkat.

Pening dalam mimpi: penyebab, diagnosis dan rawatan patologi

Pening menyebabkan seseorang tidak selesa, mengganggu kerja dan melakukan aktiviti biasa. Perasaan yang tidak menyenangkan muncul, seolah-olah objek di sekitarnya dan badannya sendiri berputar di kedudukan dan satah mana pun. Tanah daun di bawah kaki, terdapat ketidakpastian ketika berjalan. Serangan boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam.

Bagaimana pening seperti itu berlaku?

Sekiranya anda mengalami vertigo ketika anda berbaring, ini menunjukkan bahawa terdapat perubahan di dalam badan, termasuk dalam sistem peribadinya, yang mesti dikesan dan mungkin disembuhkan. Pening ketika berbohong dapat ditentukan oleh tanda-tanda seperti:

  • sensasi pergerakan benda-benda di sekitarnya, dinding dan siling yang jatuh;
  • rasa putaran badan (dalam beberapa kes, ia menemani seseorang walaupun dalam mimpi);
  • selalunya dengan sawan yang kerap, seseorang mungkin mempunyai perasaan cemas sebelum tidur;
  • kadang-kadang sakit kepala, loya berkembang.

Selain fakta bahawa anda mungkin merasa pening ketika berbaring di punggung, serangan dapat meningkat dengan perubahan posisi - rampasan kuasa di sisi lain, ketika berdiri. Kejang yang meningkat juga boleh menyebabkan kelemahan yang teruk, yang dapat berlanjutan sepanjang hari..

Mengapa pening semasa tidur?

Pening sendiri dalam kebanyakan kes adalah akibat daripada fungsi saluran darah yang tidak berfungsi dengan baik. Fenomena ini dipanggil hipotensi ortostatik. Ia berlaku seperti berikut:

  1. Seseorang berbaring dengan tenang dalam kedudukan mendatar, sistem peredarannya biasanya menyampaikan oksigen ke otak.
  2. Kedudukan badan berubah secara tiba-tiba, lonjakan tekanan yang cepat.
  3. Darah tidak mempunyai masa untuk masuk ke saluran kecil otak dan diisi dengan oksigen.
  4. Otak bertindak balas terhadap keadaan ini dengan pening, menandakan masalah.

Pening seperti itu mungkin merupakan keadaan biasa bagi remaja. Selama bertahun-tahun ini, tubuh anak berkembang dengan sangat cepat dan tidak mempunyai masa untuk "mengesan" semua sistem yang berkembang pesat dan rumit, termasuk rangkaian vaskular. Oleh kerana itu, keanjalannya tidak memungkinkan untuk cepat mengisi otak dengan darah.

Dalam beberapa kes, serangan seperti itu juga boleh menyebabkan kecederaan pada kepala dan tulang belakang, terutama jika ia berlaku baru-baru ini. Namun, mereka juga mempunyai simptom tambahan (sakit, terbakar di kepala), yang membolehkan kita membezakan pening seperti itu, serta sejumlah gangguan lain di dalam badan.

Sekiranya seseorang merasa pening ketika bangun dari tidur, jangan segera panik.

Sekiranya tidak ada simptom tambahan seperti loya, sakit jangka pendek, kemungkinan ini dapat diperbaiki di rumah..

Sekiranya kita bercakap mengenai remaja, perlu memberi perhatian lebih kepada sukan dan minum kursus vitamin untuk menguatkan saluran darah. Vitamin kumpulan B dalam tablet adalah pembantu utama saluran darah.

Apabila pening mengganggu orang dewasa, dan jarang muncul, tanpa tanda-tanda lain (sakit, mual), anda tidak boleh segera berjumpa doktor. Perlu mengikuti gaya hidup anda.

Punca nada vaskular yang lemah, bagaimanapun, keseluruhan organisma boleh menjadi:

  1. Kekurangan tidur yang teratur, walaupun seseorang tidur 7 jam, tetapi dari jam 4 pagi hingga 12 pagi adalah gangguan tidur dan gangguan jam biologi badan;
  2. Diet yang tidak betul, sebilangan besar produk manis, berlemak, masin dan lain-lain berbahaya mempengaruhi fungsi sistem peredaran darah dan keadaan saluran darah;
  3. Kekurangan zat makanan, diet berterusan dan, akibatnya, kekurangan tenaga juga boleh menyebabkan pening;
  4. Gaya hidup yang tidak menetap, kekurangan aktivitas fizikal juga menyumbang kepada penurunan fungsi sistem peredaran darah, sebagai akibatnya, terhadap terjadinya pening dengan perubahan posisi tubuh.

Sekiranya serangan seperti itu jarang berlaku, tidak menyakitkan, cukup dengan menetapkan peraturan hari ini, mulailah makan dengan betul dan lakukan sekurang-kurangnya lima minit gimnastik.

Bagi kebanyakan pesakit, dan juga doktor, persoalan ini membingungkan. Bagaimana pening boleh berlaku pada posisi terlentang ketika memusingkan kepala, jika seseorang baru bangun tidur, dia berehat dengan baik dan penuh tenaga? Sebenarnya, semuanya dijelaskan secara sederhana.

Di bahagian kapal, kekejangan mungkin terjadi setelah terbangun, ini adalah ciri banyak orang. Hanya bagi sesetengah orang, ia lebih jelas, oleh itu pening, pingsan, gelap pada mata berlaku.

Sekiranya kapal betul-betul sihat, maka dalam keadaan terlentang, kepala mungkin berputar kerana penyakit tulang belakang, yang pasti menyebabkan gangguan peredaran darah.

Jenis Pening

Semua orang tahu perasaan pening, tetapi, sebenarnya, kadang-kadang keadaan ini dianggap salah, kerana kejadian sensasi seperti itu tidak berkaitan dengan alat vestibular. Dalam hal ini, beberapa jenis pening dibezakan.

  • Betul (vertigo). Jenis pening ini dikaitkan dengan patologi radas vestibular atau rangsangan organ-organnya. Dengan putaran kepala seperti itu, putaran badan di ruang angkasa, objek yang mengelilingi seseorang terasa.
  • Psikogenik. Pakar tidak menyebut keadaan ini sebenarnya pening. Pening psikogenik disertai oleh banyak gejala lain, seperti kegelisahan, kegelapan mata, perasaan tidak stabil. Keadaan yang serupa biasanya timbul dengan latar belakang tekanan dan kemurungan yang teruk..

Perlu dibezakan antara kedua-dua jenis pemintalan kepala ini, kerana bergantung pada ini akan lebih mudah membuat diagnosis yang tepat dengan cepat. Walaupun pesakit tidak dapat membezakan antara pening psikogenik dan pening sebenarnya sendiri, doktor akan membantu.

Cadangan Doktor

Untuk mengurangkan kemungkinan vertigo, para pakar menasihatkan menjalani gaya hidup sihat:

  1. Kebangkitan harus tenang mungkin.
  2. Kurangkan pengambilan garam dan kafein.
  3. Elakkan tekanan dan senaman.
  4. Jalan-jalan petang.
  5. Lakukan latihan untuk pencegahan osteochondrosis: ketika memusingkan kepala ke kiri, letakkan telapak tangan di dahi dan tekan dengan kuat, kemudian sebaliknya.
  6. Selepas itu, semasa mengangkat kepala ke atas, letakkan tangan anda di bahagian belakang kepala dan angkat dengan bahagian belakang kepala.
  7. Elakkan kerap memusingkan kepala.

Sebab-sebabnya

Apabila gejala tidak menyenangkan itu muncul, timbul persoalan logik - mengapa kepala saya boleh berputar ketika berbaring? Sebenarnya, terdapat banyak sebab untuk keadaan ini. Sebab pertama yang dipertimbangkan oleh doktor ketika menangani aduan tersebut adalah:

  1. Tekanan darah tinggi atau rendah. Kepala boleh pening dalam kedua keadaan - tekanan yang terlalu tinggi atau terlalu rendah dapat memberikan perasaan putaran badan dan kenyataan di sekitarnya. Selalunya, keadaan seperti ini disertai oleh gejala lain - sakit kepala, loya, dll..
  2. Aterosklerosis. Dalam kes ini, pening dikaitkan dengan aliran darah yang terhalang..
  3. Penyakit telinga dalam. Keradangan, pembentukan cecair di labirin, dan patologi lain menyebabkan tekanan pada organ alat vestibular, itulah sebabnya pening muncul.
  4. Kecederaan kepala.
  5. Diabetes. Menyebabkan perubahan keadaan kapal yang membekalkan oksigen ke otak.
  6. Diet yang tidak seimbang lama. Kekurangan vitamin dan mineral penting juga boleh menyebabkan rasa putaran badan dan objek.
  7. Osteochondrosis. Dengan patologi ini, di tulang belakang serviks terdapat penjepitan saluran yang memberi makan otak.

Penyakit lain boleh menjadi penyebab pening, jadi sangat penting untuk berjumpa pakar untuk pemeriksaan. Hanya dengan bantuan analisis khas dan kajian diagnostik adalah mungkin untuk mengetahui apa yang sebenarnya menimbulkan pening pada kedudukan terlentang. Pelbagai ujian darah, dopplerografi vaskular, MRI, sinar-X dan kajian lain dapat digunakan untuk mendiagnosis keadaan pesakit dan membuat diagnosis. Juga, untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor mesti mengetahui dengan tepat bagaimana serangan itu berlaku - sama ada keadaan berubah dengan perubahan kedudukan badan, memusingkan kepala, adakah terdapat gejala tambahan (sakit, mual, kelemahan, kehilangan pendengaran, tinnitus, dll.). Oleh itu, adalah penting untuk memantau bagaimana pesakit mengalami pening - ini akan membantu mengetahui dengan cepat penyebabnya dan menetapkan rawatan yang sesuai untuk penyakit ini..

Apa yang berbahaya

Dalam kebanyakan kes, keadaannya tidak berbahaya. Tetapi jika disertai dengan gejala seperti itu, anda harus segera berjumpa doktor:

  • pening timbul buat pertama kalinya, disertai dengan muntah, mual, sakit kepala yang teruk;
  • kehilangan kesedaran;
  • disertai dengan kelemahan, gegaran tangan, takikardia, hiperhidrosis, sakit di belakang sternum;
  • tidak berlalu lebih dari satu jam;
  • kepekaan berubah, muncul kelemahan pada separuh badan.

Keadaan seperti itu boleh membahayakan bukan sahaja kesihatan tetapi juga kehidupan. Pemeriksaan doktor dan diagnostik penuh akan diperlukan.

Cara menolong diri sendiri dengan pening

Sekiranya pening berulang kali, anda mesti menghubungi pakar neurologi, yang dalam kebanyakan kes dapat menyembuhkan penyakit yang menyebabkan keadaan ini. Namun, sebelum berjumpa doktor ada beberapa cara yang dapat membantu mengurangkan pening atau bahkan membuangnya sementara. Kaedah ini merangkumi:

  • urut kepala dan leher yang mudah;
  • senaman pernafasan (meletakkan tangan di perut dan bernafas melalui mulut tidak cepat, mengembung perut sebanyak mungkin semasa menghirup dan menariknya semasa menghembus nafas) selama beberapa minit;
  • menekan dengan jari ke tengah dahi selama beberapa saat (kira-kira 10);
  • buka tingkap, ventilasi bilik dengan baik;
  • tanggalkan atau tanggalkan pakaian, tali pinggang yang ketat;
  • tentukan tahap tekanan darah menggunakan tonometer;
  • enggan melakukan pergerakan tajam, termasuk putaran kepala yang tajam, untuk bangun dari posisi rawan dengan lembut, tanpa tergesa-gesa.

Perubahan gaya hidup dapat membantu dalam memerangi pening. Oleh itu, anda harus mengimbangkan diet anda, memerhatikan peraturan (perkara utama adalah rehat dan tidur), berjalan-jalan aktif di udara segar sekurang-kurangnya satu jam setiap hari (beberapa lingkaran berjalan di taman sudah cukup), dan melakukan terapi fizikal. Cadangan tersebut sesuai untuk pesakit dengan penyakit yang boleh menyebabkan pening, oleh itu, sebelum pergi ke doktor dan membuat diagnosis, mereka harus diikuti untuk mengelakkan kemerosotan.

Sekiranya dengan semua cadangan ini, kepala berpusing sangat banyak dan pesakit merasakan kemerosotan yang ketara, ada baiknya memanggil ambulans..

Langkah pencegahan

Untuk mengelakkan pening yang muncul semasa tidur, anda perlu mematuhi peraturan tertentu. Doktor mengesyorkan berjalan-jalan lebih banyak, bermain sukan, mengelakkan kejutan saraf, memerhatikan diet, berehat dengan betul, tidak mengabaikan keradangan dan penyakit lain, dan memantau tekanan anda.

Selalunya, serangan berlaku ketika seseorang sedang berdiri, iaitu, dalam keadaan tegak. Oleh itu, jika pening berlaku ketika pesakit sedang tidur, ini bermakna dia mempunyai penyakit serius. Sebelum mula mengubatinya, anda mesti melakukan pemeriksaan untuk mengetahui semua nuansa penyakit ini.

Sekiranya anda mengikuti langkah pencegahan, maka akan mudah dan tidak sukar untuk mengelakkan munculnya gejala yang tidak menyenangkan seperti pening..

Rawatan pening

Anda tidak boleh membuat kesimpulan sendiri, sebab itulah kepala anda berputar - hanya seorang doktor yang dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang sesuai dengan keadaan ini. Sekiranya gejala seperti itu berlaku, anda harus berjumpa dengan pakar neurologi yang, jika anda mengesyaki penyakit telinga dalam, akan melantik perundingan pakar otolaringologi.

Pilihan rawatan bergantung kepada penyakit yang dikenal pasti oleh doktor. Pening tidak diatasi dengan sendirinya - untuk menyingkirkan keadaan yang tidak menyenangkan ini, adalah perlu untuk mengetahui dan menghapuskan penyebab yang menyebabkannya. Bergantung pada patologi yang dikenal pasti, rawatan boleh merangkumi kaedah ubat dan bukan ubat:

  1. Terapi manual. Adalah mustahak bahawa rawatan ini dilakukan secara eksklusif oleh profesional untuk mengelakkan komplikasi..
  2. Fisio dan refleksologi. Yang terakhir termasuk akupunktur, yang terbukti berkesan dalam jenis penyakit tertentu..
  3. Fisioterapi.
  4. Menggunakan Bas Shantsa.
  5. Mengambil ubat. Bergantung pada penyakit, ubat-ubatan boleh diresepkan untuk meningkatkan fungsi otak, menguatkan dinding saluran darah, dll..

Dalam beberapa kes, doktor menetapkan kombinasi beberapa kaedah rawatan sekaligus - rawatan yang kompleks memberikan hasil yang tinggi dalam menghilangkan penyakit.

Munculnya pening pada posisi terlentang dapat menunjukkan adanya penyakit serius. Oleh itu, sangat penting untuk berunding dengan pakar tepat pada masanya dan melakukan pemeriksaan penuh untuk mengetahui sebabnya. Pengubatan sendiri dalam situasi seperti ini boleh mengakibatkan akibat yang serius - penyakit yang sebenarnya akan berkembang, dan keadaan pesakit hanya akan bertambah buruk.

Diagnostik

Semasa lawatan ke institusi perubatan, doktor mula-mula mengumpulkan aduan pesakit. Setelah itu, dia terus memperoleh data mengenai sejarah hidup dan penyakit. Maklumat ini memungkinkan untuk mengesyaki etiologi patologi di mana pening semasa tidur.

Untuk mengesahkan diagnosis, pakar menggunakan sebilangan kaedah pemeriksaan instrumental dan makmal. Yang paling berkesan antaranya ialah:

  • analisis darah klinikal dan biokimia;
  • pengimejan resonans magnetik dan tomografi yang dikira;
  • electroencephalogram;
  • tusukan serebrospinal;
  • elektrokardiogram.

Di samping itu, doktor boleh menjadualkan perundingan dengan pakar lain. Selalunya, ini adalah psikiatri, pakar oftalmologi, pakar kardiologi, ahli neuropatologi, ahli endokrinologi, traumatologi atau pakar bedah.

Baca Mengenai Pening