Utama Klinik

Penyebab pening pada peringkat kehamilan yang berlainan

Ibu hamil akan menghadapi pelbagai kejutan, termasuk yang tidak menyenangkan. Di bawah pengaruh perubahan besar yang berlaku di dalam tubuhnya, apa sahaja boleh berlaku. Kerap dan pening semasa kehamilan, yang mungkin menunjukkan perjalanan penyakit, dan muncul kerana kekenyangan atau keletihan. Apa lagi yang boleh menyebabkan gejala ini dan apa yang perlu dilakukan?

Punca pening pada wanita hamil

- trimester pertama

Dari hari-hari pertama kehamilan, perubahan mula berlaku pada tahap yang berbeza. Mereka berkaitan dengan sistem peredaran darah, pekerjaannya berubah dengan ketara. Terdapat bekalan darah aktif ke organ rahim dan pelvis, yang memperoleh saluran darah baru. Untuk berfungsi penuh semua saluran, diperlukan lebih banyak sel darah, yang bermaksud jumlah darah meningkat.

Beban utama jatuh di hati. Dia perlu mengepam lebih banyak darah. Ramai wanita merasakan kerjanya yang sangat kuat kerana badannya tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan cepat dengan irama kerjanya yang baru.

Kerana kekurangan koordinasi dalam kerja jantung dan organ dan sistem lain, kebuluran sel oksigen berlaku. Dalam kes ini, seorang wanita mungkin merasa lemah, mual dan pening..

Penyebab lain pening pada peringkat awal adalah toksikosis. Mual dan muntah membuat goncangan nyata pada tubuh, mengakibatkan kekurangan selera makan dan dehidrasi. Kelemahan kerana kekurangan tenaga yang disediakan oleh makanan dapat nyata dalam bentuk pening, kerana kadang-kadang wanita hamil tidak dapat makan apa-apa kerana toksikosis.

- trimester kedua

Pada trimester kedua, rahim mula bertambah besar. Ia menggerakkan organ tetangga dan memerah saluran darah, yang membuat peredaran darah bertambah buruk, dan beberapa tisu kekurangan oksigen. Kekurangan oksigen menimbulkan ancaman kepada jantung: ini juga bermaksud bahawa otak tidak mendapat nutrisi yang betul. Atas sebab ini, seorang wanita hamil mungkin mengalami pening, terutamanya setelah perubahan kedudukan badan yang ketara di ruang angkasa.

Kekurangan oksigen dapat terjadi terhadap latar belakang anemia, yang sering terjadi pada wanita hamil.

Penyebab pening lain adalah penurunan gula darah yang tajam. Biasanya ia dikaitkan dengan pemakanan yang buruk - pengambilan gula-gula berlebihan dan karbohidrat cepat (penaik).

Juga pada trimester kedua, jika jatuh pada musim panas, pening boleh berlaku disebabkan oleh panas atau kekenyangan yang melampau, misalnya, di pengangkutan awam.

- trimester ketiga

Pada trimester ketiga, penyebab pening adalah sama seperti pada yang kedua. Pada peringkat kemudian, kapal dikompres lebih banyak disebabkan oleh rahim yang membesar, oleh itu pada trimester ketiga wanita sering mengalami gejala ini, terutamanya jika mereka tidur atau berbaring di punggung.

Toksikosis lewat, atau gestosis, juga sering menimbulkan pening. Faktor yang mendorong adalah mual, aliran darah terganggu dan tekanan darah tinggi. Dalam kes ini, seorang wanita mungkin melihat masalah penglihatan dan tinitus.

Punca pengsan dan pening semasa kehamilan - bila membunyikan penggera?

doktor yang berlatih, pakar obstetrik-ginekologi, pakar sakit puan-endokrinologi, pakar mamologi, pakar ultrasound

Disahkan oleh pakar

Semua kandungan perubatan majalah Colady.ru ditulis dan disahkan oleh pasukan pakar dengan latar belakang perubatan untuk memastikan ketepatan maklumat yang terdapat dalam artikel.

Kami hanya merujuk kepada institusi penyelidikan akademik, WHO, sumber berwibawa dan penyelidikan akses terbuka.

Maklumat dalam artikel kami BUKAN perundingan perubatan dan TIDAK menggantikan panggilan ke pakar.

Masa membaca: 7 minit

Semasa kehamilan, pening, pingsan dan pening berlaku - dan ini adalah fenomena yang agak biasa. Selalunya, wanita yang berada dalam posisi mempunyai perasaan pergerakan badan atau benda-benda di sekitarnya di ruang angkasa, dan juga perasaan lemah atau terlalu banyak bekerja.

Dalam kes ini, gejala seperti mual, muntah, air liur, dan dalam beberapa kes kehilangan kesedaran dapat diperhatikan..

Kandungan artikel:

Punca pening dan pingsan pada peringkat kehamilan yang berlainan - mengapa wanita hamil sering pening?

Semasa melahirkan anak, peredaran darah di rahim meningkat, akibatnya jantung bekerja dengan peningkatan tekanan - ini sering menyebabkan hipoksia (kekurangan oksigen).

Terdapat beberapa sebab pening dan pingsan pada awal kehamilan:

  1. Perubahan tahap hormon. Semasa kehamilan, progesteron dihasilkan secara intensif, yang tidak hanya mempengaruhi sistem pembiakan, tetapi juga kerja seluruh organisma.
  2. Toksikosis. Semasa tempoh kehamilan, struktur subkortikal otak mula berfungsi secara aktif, di mana pusat-pusat yang bertanggungjawab untuk kerja organ dalaman berada. Kekejangan vaskular boleh menyebabkan pening.
  3. Tekanan darah rendah Hipotensi menjadi reaksi terhadap perubahan latar belakang hormon, dehidrasi, atau aktiviti motorik yang rendah. Kegelapan mata dan pening mungkin menunjukkan penurunan tekanan..

Pening fisiologi bukanlah tanda penyakit - ia adalah reaksi badan terhadap beberapa faktor. Mereka boleh berlaku pada setiap peringkat kehamilan..

  • Kadang-kadang wanita dalam kedudukan yang cepat meningkat berat badan, atas cadangan doktor, membatasi diri dalam pemakanan. Dalam kes ini, makanan mungkin tidak mencukupi untuk mengekalkan fungsi normal, yang menyebabkan masalah.
  • Juga, penyakit bergerak dalam perjalanan boleh menjadi penyebab hilangnya kesedaran atau pening. Ini mewujudkan ketidakseimbangan antara denyutan dari penganalisis visual dan alat vestibular di sistem saraf pusat. Selalunya, penyakit bergerak berlaku pada waktu panas ketika badan kehilangan cairan.
  • Selalunya, ibu hamil pusing dengan perubahan kedudukan badan secara tiba-tiba. Dalam kebanyakan kes, ini berlaku selepas tidur, ketika seorang wanita bangun dari tempat tidur: kapal tidak mempunyai masa untuk berkontrak, akibatnya darah mengalir dari kepala.

Penyebab kehilangan kesedaran dan pening pada trimester kehamilan ke-2 dan ke-3 adalah:

  1. Anemia. Isi padu cecair yang beredar di dalam badan ibu hamil meningkat, sehingga darah mencair, dan tahap hemoglobin menurun. Otak mungkin mengalami kebuluran oksigen, seperti yang ditunjukkan oleh pening.
  2. Tekanan darah tinggi. Terdapat banyak penyebab hipertensi. Sekiranya seorang wanita hamil pening, gelap di matanya, terdapat mual, muntah atau bengkak yang teruk, anda perlu mengukur tekanan.
  3. Menurunkan tekanan darah. Semasa ibu hamil tidur di punggungnya, bayi memberi tekanan pada vena cava dengan berat badannya. Peredaran darah bertambah buruk, menyebabkan pening.
  4. Gestosis. Perubahan latar belakang hormon menyebabkan kerosakan sistem kardiovaskular, yang boleh menyebabkan eklampsia, disertai dengan pening, kehilangan kesedaran, dan sawan.
  5. Kencing manis semasa mengandung. Hormon yang dihasilkan oleh plasenta dapat menyekat tindakan insulin, mengurangkan keberkesanannya - yang seterusnya menyebabkan peningkatan glukosa darah. Selalunya dalam kes ini, wanita hamil mula merasa pening. Keadaan ini dapat diperhatikan dengan penurunan gula darah yang tajam.

Bagaimana memahami bahawa seorang wanita hamil dalam keadaan pengsan?

  • Manifestasi utama pening menjadi orientasi kesukaran di ruang angkasa.
  • Wanita itu kelihatan pucat pada kulit, sesak nafas mungkin berlaku.
  • Dalam beberapa kes, peluh muncul di dahi dan pelipis.
  • Seorang wanita hamil mungkin mengadu sakit kepala, mual, tinitus, penglihatan kabur, menggigil, atau demam.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya seorang wanita hamil pingsan atau mengalami pening teruk - pertolongan cemas untuk dirinya sendiri dan orang lain

Sekiranya seorang wanita hamil pingsan, langkah-langkah berikut mesti dilakukan:

  1. Berbaring di permukaan mendatar dengan kaki perlu diangkat sedikit di atas kepala, yang akan meningkatkan aliran darah ke otak.
  2. Longgarkan pakaian yang ketat, buka kolar atau tanggalkan selendang.
  3. Sekiranya perlu, buka tingkap atau pintu untuk udara segar.
  4. Taburkan wajah anda dengan air sejuk dan bau bulu kapas yang dibasahi dengan ammonia (anda boleh menggunakan gigitan atau minyak pati yang tajam).
  5. Anda boleh dengan lembut menggosok telinga atau menepuk pipi, yang akan menyebabkan darah mengalir ke kepala.

Ibu hamil tidak boleh berdiri dengan tajam, perlu berada dalam kedudukan mendatar untuk beberapa waktu. Harus diingat bahawa dalam jangka panjang kehamilan dia tidak dianjurkan untuk berbaring di punggungnya untuk waktu yang lama, dia harus berguling di sisinya.

Setelah keadaan wanita bertambah baik, dia boleh diminum dengan teh panas.

Perhatian!

Sekiranya wanita hamil tidak kembali sedar dalam 2 - 3 minit, perlu mendapatkan bantuan perubatan!

Pertolongan cemas untuk pening sendiri

  • Untuk mengelakkan kecederaan, seorang wanita yang merasa sakit mesti berjongkok atau bersandar pada permukaan yang keras..
  • Sekiranya perlu, segera longgarkan pakaian ketat dan minta membuka tingkap untuk memberi akses ke udara segar.
  • Urut leher dan kepala dengan mudah akan membantu mengatasi masalah tersebut. Pergerakan mestilah berbentuk bulat, ringan, tanpa tekanan.
  • Anda boleh meletakkan kompres di dahi anda, atau mencuci diri dengan air sejuk.
  • Juga dalam keadaan pra-samar akan membantu minyak pati ammonia atau pedas.

Seorang wanita hamil sering pening, dia kehilangan kesedaran - bila perlu berjumpa doktor dan penyakit apa yang boleh terjadi

Dalam beberapa kes, patologi berikut menjadi penyebab pening dan pingsan semasa mengandung:

  • Penyakit radas vestibular (neuritis vestibular, penyakit Meniere).
  • Kecederaan kepala.
  • Sklerosis berbilang.
  • Neoplasma pada fossa kranial posterior.
  • Trombosis arteri cerebellar posterior.
  • Keradangan telinga tengah (labirinitis).
  • Penyakit berjangkit (meningitis, ensefalitis).
  • Gangguan irama jantung.
  • Diabetes.
  • Gangguan penglihatan (katarak, astigmatisme, glaukoma).
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks.
  • Kemalangan serebrovaskular.
  • Aterosklerosis vaskular.

Nota!

Sekiranya kepala anda berputar hampir setiap hari, pengsan sering berlaku, lonjakan tekanan darah berlaku, anda perlu berjumpa pakar!

Anda juga perlu berjumpa doktor sekiranya anda mengalami simptom seperti ini:

  1. Pening dan muntah.
  2. Sakit kepala.
  3. Nystagmus (turun naik bola mata yang tidak disengajakan).
  4. Pengurangan ketajaman visual.
  5. Berpeluh berat.
  6. Kurangnya koordinasi pergerakan.
  7. Kencing yang kerap dan banyak.
  8. Pucat kulit.
  9. Kelemahan umum.

Cara merawat pening dan kerap pingsan pada wanita hamil

Rawatan untuk pening dan pingsan pada wanita hamil bergantung kepada penyebab patologi.

  • Ibu hamil perlu memantau pemakanan, tidak melewatkan makan dan berhenti minum minuman tonik (kopi atau teh yang kuat).
  • Dia harus bergerak lebih banyak, berjalan di luar rumah lebih kerap dan melakukan gimnastik.
  • Pada trimester kehamilan ke-2 dan ke-3, anda hanya perlu tidur di sebelah anda, meletakkan bantal di bawah perut anda.
  • Sekiranya seorang wanita dalam kedudukan perlu mengunjungi tempat-tempat yang sesak, disarankan untuk membawa air dan amonia bersamanya.

Dengan anemia semasa kehamilan, ubat-ubatan diresepkan untuk meningkatkan hemoglobin (Sorbirfer, Vitrum Prenatal Plus, Elevit). Pada masa yang sama, makanan yang kaya dengan zat besi dimasukkan ke dalam makanan (epal, bubur soba, delima, hati).

Dengan tekanan darah rendah, anda boleh menggunakan tincture Eleutherococcus, Ginseng atau teh manis.

Perhatian!

Ubat yang digunakan untuk merawat hipertensi atau gula darah tinggi mempunyai banyak kesan sampingan dan kontraindikasi, jadi ubat tersebut harus diresepkan oleh doktor selepas berunding secara bersemuka!

Sekiranya pening disertai dengan sakit perut, punggung bawah dan bintik-bintik dari saluran kemaluan, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan! Gejala-gejala ini mungkin menunjukkan penghentian kehamilan atau permulaan kelahiran prematur..

Apa yang perlu dilakukan jika pening pada wanita hamil - kaedah diagnosis dan rawatan + pertolongan cemas untuk pening

Semasa menunggu kelahiran seorang lelaki kecil, ibu mengandung sering mengadu bahawa mereka mual selepas makan, sakit dan pening, gelap di mata mereka dan merasa lemah.

Tanda-tanda ini menyertai seorang wanita sepanjang kehamilan sepanjang tempoh dan dianggap sebagai varian norma. Tetapi hanya jika ibu hamil sihat sepenuhnya dan tidak menghidap penyakit kronik dengan diabetes mellitus, vaskular, sistem saraf. Namun, jika semasa kehamilan anda merasa pening dengan kekerapan yang membimbangkan, anda perlu berjumpa doktor secepat mungkin.

Seberapa berbahaya pening semasa kehamilan?

Pening berlaku pada peringkat awal dan pada hari-hari terakhir. Sebab-sebab yang memprovokasi mereka bergantung pada banyak faktor. Oleh itu, seorang wanita perlu sangat prihatin terhadap kesihatannya sepanjang tempoh melahirkan anak. Amat penting untuk berhati-hati jika kepala anda mula merasa pening. Ini mungkin bermaksud bahawa aliran darah ke otak telah menurun begitu banyak sehingga ada risiko kehilangan kesadaran yang tajam..

Tanda-tanda pertama keadaan pengsan, terutamanya pada minggu ke-9, ke-11 atau ke-12, adalah kelemahan, mata menjadi gelap, menggigil, deringan di telinga. Oleh itu, jika ibu hamil pening dengan tajam, disarankan untuk meminta pertolongan dari orang-orang di sekitarnya, atau segera hubungi rawatan kecemasan. Jika tidak, kejatuhan yang tidak terkawal penuh dengan kerosakan pada ibu dan janin..

Sekiranya tidak ada orang yang berdekatan, tetapi anda tidak dapat menghubungi ambulans, anda mesti berusaha mencari sokongan secara visual - dinding, belakang kerusi atau tempat tidur. Dengan menggenggam sokongan, anda perlu perlahan-lahan turun, seolah-olah meluncur, sehingga kesedaran dimatikan sepenuhnya. Penyelesaian yang ideal adalah dengan berbaring di atas katil. Tindakan ini akan membantu mencegah kejatuhan yang mendadak, yang bermaksud menyelamatkan nyawa dan kesihatan ibu dan bayi.

Segera dapatkan bantuan doktor pada bulan kehamilan sekiranya pening disertai oleh faktor-faktor berikut:

  • tekanan darah tinggi;
  • kehadiran diabetes;
  • peningkatan suhu yang kuat;
  • bercak dari faraj;
  • sakit perut yang teruk.

Tanda-tanda ini menunjukkan pelanggaran kehamilan, terutama pada trimester kedua dan ketiga. Kelewatan berjumpa doktor boleh mengorbankan nyawa bayi dan ibunya.

Punca pening pada wanita hamil

Terdapat banyak punca mengapa pening semasa kehamilan. Faktanya adalah bahawa peringkat awal perkembangan janin pasti menyebabkan penyusunan semula badan. Seorang wanita membentuk struktur sel baru, dan bekalan darah tambahan ke rahim muncul. Tetapi badan, berada dalam posisi yang tidak biasa, tidak sempat membina semula, yang menyebabkan pelanggaran aliran darah normal dan pening.

Aduan pening berlaku pada bulan-bulan pertama dan pada trimester terakhir. Mengapa semasa kehamilan anda merasa pening dan berapa lama keadaannya paling berbahaya - kami lebih faham.

Pada peringkat awal

Mereka yang pusing pada tahap awal, sudah sedia maklum bahawa terdapat banyak sebab untuk reaksi organisma seperti itu: bilik yang sesak, pergerakan tiba-tiba, perjalanan jauh dengan kenderaan bermotor, tiba-tiba bangun dari tidur. Kehamilan 6 dan 7 minggu dianggap paling berbahaya, kerana dalam tempoh ini mudah menimbulkan keguguran atau perkembangan patologi pada seorang anak. Oleh itu, sekiranya terdapat gejala yang mencurigakan, seorang wanita perlu segera berjumpa doktor.

Minggu 14 menandakan permulaan trimester ke-2. Ini adalah masa ketika bayi secara aktif membesar dan berkembang. Akibatnya, rahim diregangkan, yang mula memberi tekanan pada saluran, mengganggu aliran darah.

17, 18, 19, 22, dan 23 minggu kehamilan mungkin ditandai dengan pening jika seorang wanita:

  • ia berada dalam satu kedudukan untuk waktu yang lama, dan kemudian meningkat dengan mendadak;
  • tinggal di bilik yang sesak dan sesak;
  • menderita hipotensi;
  • hemoglobin rendah dalam darah.

Dari segi akhir

Sekiranya semasa kehamilan pada peringkat seterusnya ibu masa depan sakit dan pening, maka ini perlu diberi perhatian khusus. Terutama pada minggu 34, 35 dan 38. Pada masa ini, rahim memulakan persiapan aktif untuk melahirkan anak. Boks bayi dengan cepat mengisi bahagian bawah pelvis, yang menyebabkan sedikit kebuluran oksigen otak.

Tetapi ada kalanya pertolongan dari seorang pakar sangat diperlukan:

  • penyakit kardiovaskular yang dinyatakan;
  • mengepal urat kemaluan wanita;
  • pembekuan janin di rahim;
  • pening sampai pingsan.

33 - 41 minggu kehamilan - ini adalah tempoh yang paling penting ketika pembentukan anak selesai. Dan di sini adalah penting untuk sangat memperhatikan penyimpangan kesihatan dari norma.

Kaedah rawatan

Kehamilan pada usia 25 hingga 39 minggu boleh berlalu dengan sedikit gejala pening, mual, dan kelemahan. Tetapi jika penyebab ketidakselesaan menjadi mengancam: seorang wanita secara berkala pingsan, muntah teruk terbuka, dan lain-lain, doktor mesti menetapkan pemeriksaan perubatan. Menurut hasil diagnosis, yang termasuk ujian darah, kardiogram, ultrasound, dan rawatan ditentukan.

Ubat

Sekiranya kehamilan telah mencapai 26, 28, 30 atau 36 minggu, maka ubat-ubatan diresepkan dengan berhati-hati. Hanya pakar yang berpengalaman yang dapat menetapkan rawatan, memandangkan adanya penyakit kronik dan ciri-ciri individu badan.

Selalunya, ubat penenang digunakan untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, seperti Novopassit, Persen, Amizol, Valocardin. Mengambil ubat ini menenangkan sistem saraf, menguatkan otot jantung.

Ubat rakyat

Kaedah termudah untuk menghidupkan seseorang adalah kaedah lama mengurut aurikel dan cuping telinga. Anda perlu mengurut selama beberapa minit - pertama mengikut arah jam, kemudian lawan. Anda tidak perlu menekan dengan kuat, kerana pergerakan yang tidak tepat boleh merosakkan auricle.

Pembantu yang baik dalam menyingkirkan wanita dari pening adalah akar halia. Kelebihan produk adalah bahawa ia boleh dibawa bersama dan dimakan jika perlu. Ubat yang sangat baik ialah teh halia dengan sesudu kecil madu. Ini akan membantu menormalkan aliran darah dan meningkatkan nada badan..

Ulasan baik ibu mengandung mendapat ubat tradisional seperti pudina. Tumbuhan berbau ini boleh digunakan sebagai tambahan untuk salad, hidangan utama, dan anda boleh minum teh daripadanya. Pada masa yang sama, disyorkan untuk menggunakan lada, pudina lemon, balsem lemon dalam minuman.

Pertolongan cemas untuk pening

Apa yang perlu dilakukan jika anda merasa pening, tetapi tidak ada orang yang berdekatan dan tidak ada yang boleh menolong? Yang pertama adalah jangan panik dengan pening dan cuba berehat, kerana pening bukanlah penyakit yang membawa maut. Dan bimbang ibu mengandung akan membahayakan, terutamanya pada trimester ke-3.

Seterusnya, anda perlu meneruskan mengikut algoritma:

  1. Duduk, dan lebih baik berbaring di atas katil. Sekiranya ini tidak mungkin, maka bersandar di dinding dan perlahan-lahan jongkok ke bawah.
  2. Pastikan mata anda terbuka dan fokus pada subjek tertentu.
  3. Minum sedikit air sejuk.
  4. Sekiranya keadaan bertambah buruk, hubungi ambulans.

Sekiranya keadaan ini disebabkan oleh tekanan darah tinggi, maka anda perlu melakukan langkah-langkah berikut:

  • menyediakan akses oksigen ke bilik;
  • berbaring atau duduk di atas kerusi;
  • minum ubat yang ditetapkan oleh doktor anda untuk menurunkan tekanan darah - jika tidak, minum pil atau infus valerian;
  • jika keadaannya terus serius, hubungi doktor di rumah.

Apa yang harus dilakukan sekiranya terdapat perasaan cemas dan bahaya dalam tempoh ini? Jangan panik - bertindak dengan tenang.

Cara mengelakkan pening semasa kehamilan - pencegahan

Langkah pencegahan yang berkesan untuk pening adalah:

  • jalan-jalan biasa di udara segar;
  • senaman pernafasan dan gimnastik;
  • diet seimbang;
  • lawatan berkala ke doktor;
  • mengelakkan bilik yang tersumbat dan terdedah kepada cahaya matahari yang berpanjangan;
  • sekatan mandi air panas atau sauna;
  • gaya hidup aktif tanpa pergerakan secara tiba-tiba.

Saranan ini relevan untuk menghilangkan penyebab pening pada setiap hari, terutamanya dari 20 hingga 31 minggu kehamilan.

Mengenai pencegahan pening tiba-tiba, pekerja perubatan memberikan cadangan berikut:

  1. Dengan pening yang teruk, anda perlu berbaring di atas katil atau duduk di kerusi dan, jika boleh, angkat kaki anda.
  2. Akan meminta orang tersayang untuk memberi akses oksigen ke bilik.
  3. Tanggalkan pakaian ketat, aksesori ketat leher, buka zip dan butang.
  4. Dengan menggigil - tutup dengan selimut.
  5. Minum teh suam suam.

Pening ringan pada waktu pagi bukanlah alasan untuk segera menghubungi doktor, tetapi dengan pening berkala disertai dengan keadaan pingsan, rawatan segera diperlukan.

Kesimpulannya

Harapan bayi dilahirkan adalah kebahagiaan besar bagi seorang wanita. Nikmatilah, mengelakkan pening berbahaya bagi kesihatan bayi dan ibu. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengikuti cadangan doktor, makan sepenuhnya, menjalani gaya hidup yang aktif dan sihat.

Pening semasa mengandung

Semasa kehamilan, pening sering berlaku walaupun pada wanita yang tidak pernah menderita sebelumnya. Gejala ini mungkin muncul di kenderaan, di bilik yang tersumbat, atau "tidak semestinya". Pening tidak selalu menunjukkan sejenis keadaan berbahaya, tetapi perhatian mesti diberikan..

• Pening pada wanita hamil boleh dikaitkan dengan peningkatan tekanan pada jantung dan saluran darah, dengan tahap glukosa dan hemoglobin yang rendah dalam darah.
• Pakar sakit puan-pakar sakit puan akan membantu mengetahui punca pening yang bermula semasa mengandung bayi.
• Pemakanan yang kerap, aktiviti fizikal yang wajar dan pengawasan perubatan akan membantu mengelakkan kejang yang berulang.

Apa itu pening dan pingsan?

Pakar memanggil pening sebagai ilusi pergerakan sendiri atau pergerakan objek di sekitarnya, yang biasanya kita rasakan sebagai putaran. Biasanya, pening mungkin bermula kerana pergerakan kepala yang tidak biasa secara tiba-tiba, rangsangan reseptor visual atau vestibular yang terlalu kuat (contohnya, jika anda melihat tanah dari ketinggian yang tinggi atau berada di kapal semasa bergolek).

Pingsan adalah kehilangan kesedaran jangka pendek kerana penurunan aliran darah ke otak. Sebelum permulaannya, pening teruk, mati rasa tangan dan kaki, berdering di telinga, gelap pada mata, peluh sejuk atau kelemahan tajam mungkin muncul.

Ketika pingsan, mangsa biasanya tidak jatuh, "seolah-olah dirobohkan," tetapi "mengendap" atau "meluncur di sepanjang dinding." Sekiranya seseorang merasakan bahawa dia merasa sakit, dia mungkin mempunyai masa untuk duduk sebelum kehilangan kesedaran.

Pengsan ini berbeza, misalnya, dari sawan kejang. Seseorang mengalami pengsan, nadi lemah, tekanan darah rendah, kulit pucat.

Punca pening pada ibu mengandung

Semasa kehamilan, jaringan saluran pelvis kecil berkembang, kerana rahim dan bayi yang belum lahir memerlukan aliran darah yang intensif. Sekiranya dalam keadaan normal pada wanita yang beredar di rahim menyumbang kira-kira 2% dari semua darah di dalam badan, maka aliran darah rahim pada bulan-bulan terakhir sebelum melahirkan adalah 20-30%.

Untuk memastikan jumlah ini, tubuh dengan kuat mensintesis sel-sel darah, jantung bekerja dengan peningkatan pulangan untuk mengekalkan peredaran yang betul, itulah sebabnya aliran darah ke otak dan organ lain melemah.

Secara umum, dengan kehamilan yang normal, tekanan darah biasanya menurun. Fenomena ini sebahagiannya dijelaskan oleh ciri latar belakang hormon, atau lebih tepatnya, oleh pertumbuhan hormon progesteron.

Biasanya, kerana penurunan tekanan, seorang wanita tidak mengalami sensasi yang tidak menyenangkan. Tetapi, misalnya, kerana kekurangan oksigen di bilik yang sesak atau dengan kerap muntah semasa toksikosis, dia mungkin kelihatan pening.

Pening semasa kehamilan adalah salah satu tanda penurunan glukosa darah (hipoglikemia) atau anemia (kekurangan hemoglobin).

Cara mencegah pening semasa hamil?

Pertama sekali, anda perlu berusaha untuk tidak membuat pergerakan kepala secara tiba-tiba, bangun dari posisi duduk atau berbaring lebih perlahan daripada biasa, dan di bilik yang sesak dan di dalam kenderaan jangan malu-malu untuk meminta jalan keluar.

Pening mungkin disebabkan oleh fakta bahawa anda lupa makan: maka lebih baik segera makan sebiji coklat atau produk lain yang kaya dengan karbohidrat, minum secawan teh manis yang kuat. Untuk mengelakkan serangan berulang, ibu mengandung perlu makan sekurang-kurangnya empat kali sehari.

Langkah yang paling berkesan untuk mencegah pening adalah berjalan lebih banyak di udara segar, berehat, melakukan latihan khas untuk wanita hamil, dan berenang. Sekiranya beban tetap dan setara dengan tahap persiapan wanita hamil, latihan seperti itu akan menguatkan sistem kardiovaskular, dan dia akan dapat memastikan aliran darah normal dalam apa jua keadaan.

Sekiranya anemia dikesan dalam ujian darah, ibu mengandung perlu mengikuti cadangan doktor. Pelanggaran ini boleh disebabkan oleh pelbagai sebab, masing-masing mempunyai kaedah rawatannya sendiri..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya pening?

Dengan tanda-tanda pening pertama (kegelapan di mata, tinitus, kelemahan), anda perlu duduk dan, jika boleh, berbaring dengan sesuatu di bawah kaki anda sehingga ia lebih tinggi daripada paras kepala. Ini akan meningkatkan aliran darah ke otak, dan setelah beberapa lama rasa tidak enak akan berlalu..

Pening semasa mengandung - sebab dan apa yang perlu dilakukan? Apa yang perlu dilakukan dengan pening semasa kehamilan? Gelap pada mata semasa mengandung

Wanita sering mempunyai lalat di depan mata semasa mengandung. Penyakit ini mungkin tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan, tetapi juga menunjukkan adanya penyakit serius..

Punca lalat

Apakah penyebab simptom ini semasa mengandung? Tanda-tanda seperti itu disebabkan oleh manifestasi jenis bintik-bintik khas di mata. Mereka boleh muncul dalam bentuk titik atau bentuk lain. Selalunya apabila wanita hamil berdiri dengan tiba-tiba, kesan gelap pada mata dan kemunculan riak adalah mungkin.

Adalah perlu untuk memantau kekerapan manifestasi penyakit ini. Titik hitam mungkin terjadi setelah perubahan pemandangan yang tajam. Contohnya, ketika memasuki bilik gelap selepas jalan. Reaksi yang sama muncul setelah terbangun. Dalam dua kes ini tidak ada yang serius. Jadi organ penglihatan bertindak balas terhadap perubahan persekitaran.

Yang bersangkutan mestilah titik hitam atau berkilat yang tidak lulus untuk waktu yang lama setelah terdedah kepada organ penglihatan faktor, misalnya, cahaya terang. Terdapat bintik-bintik putih bersama dengan titik. Kemudian kepala boleh sakit, dan loya boleh timbul. Bersama bintik-bintik putih atau kelegapan, penurunan ketajaman visual berlaku, atau kabut lensa berlaku. Manifestasi simptom di atas pada wanita hamil sering menunjukkan adanya patologi dalam badan yang perlu disembuhkan atau sekurang-kurangnya memperlambat perkembangannya.

Apakah punca noda? Kemunculan pelbagai titik atau wabak yang berkedip disebabkan oleh penyakit badan vitreous. Ia boleh menjadi radang kerana vasodilasi pada struktur dalaman bola mata pada wanita hamil..

Wanita hamil melihat lalat kerana banyak sebab:

  1. Perubahan latar belakang hormon berlaku pada peringkat awal kehamilan, dan banyak wanita mencatat bahawa sering terjadi kegelapan pada mata.
  2. Kejadian titik yang sering berkelip mungkin menunjukkan tanda utama pecahnya retina bola mata.
  3. Kemunculan bintik-bintik gelap, titik, atau kilatan tiba-tiba adalah prasyarat untuk melepaskan retina. Penyakit ini boleh menyebabkan kebutaan..

Bagaimana gejala muncul??

Semasa mengandung, seorang wanita mungkin mengalami pening yang berkaitan dengan anemia. Penurunan hemoglobin dan sel darah merah mempunyai kesan negatif pada tubuh, kekurangan oksigen berlaku. Dari sinilah bahawa metabolisme di retina terganggu dan membawa kepada titik-titik kerlipan yang selalu menghantui seorang wanita hamil.

Wanita hamil sering mengalami pengaburan filamen vitreous atau patologi bola mata. Wanita dapat melihat pelanggaran ini di depan mata mereka dalam bentuk titik, butir, riak atau formasi lain. Mereka bergerak setelah pergerakan murid. Oleh itu, lalat di mata sentiasa kelihatan.

Tekanan darah menurun ditentukan dengan gelap dan terbang.
Penyebab lalat di mata yang paling biasa adalah peredaran darah yang tidak normal. Dengan kekurangan akses oksigen ke kepala dan mata, kegelapan berlaku. Garam terkumpul disebabkan oleh osteochondrosis leher, yang memberi kesan negatif terhadap aliran darah. Di mana.

Ada kemungkinan bahawa seorang wanita didiagnosis menderita hipertensi sebelum kehamilan, yang juga boleh menjadi penyebab bintik-bintik gelap dan putih. Sebab lain adalah keracunan badan dengan racun, yang, pada gilirannya, mempunyai kesan negatif pada otak. Etil alkohol adalah komponen dari banyak zat dan merosakkan saraf, dan ujung saraf optik sangat rapuh dan cepat terdedah kepada faktor negatif..

Nota! Semasa mengandung, wanita harus mengambil lebih banyak vitamin. Terutama jika mereka mempunyai kekurangan magnesium, yang boleh menyebabkan pembentukan lalat di depan mata. Dengan pendarahan dalaman, lalat di mata juga dapat muncul - mereka dianggap satu-satunya gejala penyakit ini.

Wanita hamil juga boleh menderita eklampsia, yang berbahaya bukan hanya untuk ibu, tetapi juga untuk anak yang dilahirkan, kerana ia adalah bentuk gestosis yang teruk. Terdapat banyak gejala dalam kes ini, dan di antaranya terdapat juga rupa titik di depan mata..

Doktor mana yang harus dihubungi?

Semasa mengandung, anda boleh menghubunginya dengan masalah mata untuk berunding dengan pakar sakit puan. Doktor akan merujuk anda kepada pakar yang tepat. Penyebab perubahan mata dikaitkan dengan organ dalaman. Pertama sekali, mereka menentukan penyakit utama, kerana titik itu muncul di depan mata. Rawatan dijalankan bergantung pada seberapa sering kegelapan berlaku, pada keteraturan penampilan titik setelah terdedah kepada sebarang faktor. Kemunculan lalat yang jarang berlaku tidak berbahaya, tetapi dalam keadaan apa pun, wanita hamil harus berehat lebih banyak dan tidak mengetatkan matanya.

Sekiranya titik-titiknya kelihatan cukup kerap, maka pakar boleh memberi ubat yang boleh diserap. Terapi ini bertujuan untuk memulihkan proses dalam badan vitreous dan menormalkan peredaran intraokular. Contohnya, tablet Emoxipin atau titisan mata sering diresepkan. Dos ubat dan perjalanan rawatan ditentukan oleh pakar oftalmologi. Rata-rata, rawatan memerlukan 30 hari. Wanita hamil memerlukan jumlah vitamin yang mencukupi dalam badan - untuk ini, persediaan mineral disyorkan.

Pakar oftalmologi boleh memberi arahan untuk fonoforesis, rawatan dengan inframerah atau menetapkan terapi denyut cahaya. Semua ini akan membantu meningkatkan metabolisme tisu dan peredaran darah dalam organ penglihatan dengan cepat. Mana-mana rawatan ini dapat membantu mengurangkan bilangan titik di depan mata anda. Sekiranya ada patologi yang dikesan, wanita hamil dihantar ke hospital dan rehat di tempat tidur ditetapkan.

Sekiranya terdapat manifestasi lalat di depan mata, maka kelahiran pramatang dapat menyusul. Oleh itu, sebaik sahaja seorang wanita hamil merasakan kerap munculnya lalat di depan matanya, perlu segera berjumpa pakar oftalmologi. Manifestasi tanda-tanda ini mungkin merupakan permulaan atau proses berterusan penyakit serius dan patologi..

Sebarang kelewatan boleh memperburuk penyebab munculnya lalat di depan mata dan perjalanan penyakit utama. Nah, ini membawa kepada gejala dan akibat lain yang berkaitan dengan bermulanya gejala ini..

Video

Anak lelaki mengakhiri episod tiga tahun (atau lebih?) Dengan pendakap. Pada janji terakhir, doktor memberinya rujukan kepada pakar bedah untuk membuang keempat-empat 8-k. Menurut anaknya (dia sudah "besar", dia tidak membawa saya ke doktor jika tandatangan saya tidak diperlukan))), doktor mengatakan bahawa gigi "kebijaksanaan" dapat menggerakkan gigi yang lain.

Sebenarnya, saya mempunyai masalah seperti itu di sebelah bapa: bahkan ada gigi pada masa kanak-kanak saya (sudah biasa), lapan memotong dan barisan bawah berbaris dengan corak papan catur. Gigi anak ayah betul-betul lurus tanpa gangguan. Dan saya tidak tahu. Keluarkan empat gigi baru yang sihat?
Ya, saya tahu, lapan biasanya cepat teruk dan boleh menjangkiti tujuh orang tetangga. Tapi sayang sekali. Dan itu menyakitkan.

Secara umum, saya ingin berunding))) Doktor akan bercuti selama dua minggu, ia tidak akan berjaya dalam masa terdekat mengapa dia memberi arahan seperti itu.

Namun, tidak begitu mendesak, saya ingin mendengar pendapat buat masa ini))

Berakal secara percakapan.
Saya berpendapat bahawa semuanya mudah dan jelas bagi saya dalam perkara ini. Ternyata, tidak)
Apa itu cinta?
Bagaimana untuk memahami, adakah itu minat atau cinta? Atau cinta?
Adakah mungkin untuk mencintai dua lelaki?
Cinta, tetapi tidak mahu, ia berlaku?
Bagaimana memahami bahawa cinta telah berlalu?
Secara umum, semua perkara mengenai perkara ini dialu-alukan)

Hai gadis-gadis.
Secara umum, saya mula memikirkan sepasang au (saya sendirian dengan tiga anak baru-baru ini). Pada prinsipnya, saya berjaya melakukan segala-galanya, tetapi saya memerlukan banyak keberanian dan usaha fizikal yang besar. Saya selalu kelihatan seperti kuda yang dipandu. bahawa pada waktu pagi untuk memakai solek dan rambut boleh dilupakan untuk dilupakan, tidak mempunyai masa. dan sepanjang hari. tyk dig, tyk dyk. Sekurang-kurangnya menjadikan hidup lebih mudah, saya fikir sekurang-kurangnya sekali seminggu, cari pembantu, lakukan pembersihan. Masalah pertama saya adalah di kepala saya. bahawa saya benar-benar malu untuk meminta pertolongan di rumah, kerana saya sihat secara fizikal dan, secara prinsipnya, saya dapat melakukan semuanya sendiri (sekarang juga saya lakukan). Masalah kedua saya adalah di kepala saya. Adakah saya akan gembira dengan pembersihan? Lagipun, orang asing tidak mungkin membersihkannya juga di rumah. Saya tidak berterus terang, tetapi saya tidak pernah mengalami kekacauan di rumah. tidak ada mainan yang tersebar, pakaian atau perangkap debu)). Saya telah lama menolak membersihkan lantai dengan pel, kerana saya fikir (dan saya fikir ia) bahawa ia hanya lumpur dari sudut ke sudut.. tetapi secara fizikal saya tidak dapat mencuci 100kv dengan tangan saya. Ya, dan anak-anak tidak akan memberi saya banyak masa untuk membersihkan. Di satu pihak, saya rasa senang untuk membawa anak-anak dan berjalan-jalan sementara rumah diatur. Sebaliknya, semuanya akan tiba-tiba dibasuh lagi. dan wangnya tidak kecil.
Secara umum, ini semua lipas saya, saya setuju. Yang mempunyai pembantu rumah dan lipas yang serupa. bagaimana anda memilih, dengan kriteria apa, wanita pembersih? Seberapa kerap anda perlu berubah sekiranya anda terpaksa?

Selamat pagi ahad!

Pada hari Khamis ini (yang), saya berada di konsultasi psikologi di tadika. Saya ingin mengemukakan soalan pada mulanya, tetapi kemudian saya menyedari bahawa, pada dasarnya, saya masih mempunyai anak daisy, dengan berhenti, Wishlist dan memanjakan saya sendiri, tentu saja, dan amukan (tanpa ini, tidak ada tempat). Selepas perundingan ini, mereka datang (ibu-ibu) ke pengasuh dan bertanya bagaimana mereka (anak-anak) berkelakuan dalam kumpulan itu. Dan pendidik itu berkata mengenai saya: "Sudah tentu dia pengganggu, di mana akan ada tanpa itu. Dia keras kepala. Tetapi dia seperti gadis itu dalam video, jika mereka memukulnya, dia mungkin akan berbohong dan berbohong, suka mengasihani anak-anak, mereka yang menangis." Pada prinsipnya, saya gembira untuk anak perempuan saya. Tapi, ada "tapi" kecil, betul, mereka akan memukulnya, dan dia akan berbohong. Sudah tentu saya tidak mahu dia mengalahkan dan mengambil bahagian dalam pergaduhan, tetapi saya tidak mahu dia berbohong, tetapi dia dipukul. Adakah mungkin, bagaimana saya boleh memperbaikinya atau tidak, mungkin sia-sia saya bimbang? Oleh itu jangan biarkan mereka menyerah, tetapi menolak. Sekarang saya bimbang, tetapi umurnya panjang. Sudah tentu, pada masa akan datang saya merancang untuk memberikannya kepada beberapa kelab supaya saya tahu muslihat (untuk setiap anggota bomba).

Tetapi apakah sebab-sebab fenomena ini pada wanita hamil - mengapa pening, dari semasa ke semasa sangat mual dan gelap di depan mata anda, apa yang harus dilakukan dan bagaimana mencegah simptomologi negatif ini? Perkara ini akan dibincangkan di bawah..

Apa ini?

Pusing pada wanita hamil menampakkan diri pada kenyataan bahawa kepalanya lebih lemah atau lebih kuat berputar, wanita itu menimbulkan kesan ilusi pergerakan ruang, objek di sekitarnya. Di samping itu, pening pada wanita hamil boleh disertai dengan rasa mual, dan dari semasa ke semasa kelemahan yang timbul dengan putaran kepala yang tajam atau kerja alat vestibular yang lemah, mengatasi kerja berlebihan. Selalunya, pening pada wanita hamil boleh disertai dengan pengsan kerana kekurangan darah dan aliran oksigen ke otak, serta berdebar-debar jantung.

Punca Pening

Bercakap tentang mengapa wanita hamil sering merasa pening pada peringkat awal, sebab pertama doktor membezakan perubahan dalam sistem aliran darah - rangkaian saluran darah di kawasan pelvis mengembang, aliran darah di rahim meningkat. Semua ini boleh menyebabkan pening, bersama dengan fakta bahawa tubuh secara aktif menghasilkan sel darah baru dan pengenceran darah yang tidak signifikan - penurunan tahap hemoglobin bukanlah perkembangan anemia, tetapi pada wanita hamil yang sensitif, ini dapat menyebabkan perkembangan gejala negatif.

Juga perlu diperhatikan bahawa alasan pening, yang menampakkan diri dalam serangan yang sangat kuat, dapat menjadi tetap tetap dalam posisi tegak. Dalam kes ini, darah paling banyak terkumpul di kawasan pelvis, kaki, dan dengan putaran tajam, selekoh atau pergerakan apa pun, kepala akan berputar, dengan kuat.

Tinggal lama di bilik yang penuh sesak dan berasap, serta toksikosis, boleh menjadi punca pening pada wanita hamil - inilah yang membuat dirinya merasa sangat memusingkan, mual, dan muntah. Dalam kes ini, toksikosis pada peringkat awal sering disertai pada peringkat awal kehamilan hingga hipotensi, yang berlaku kerana ketidakstabilan latar belakang hormon dan fungsi kelenjar adrenal yang tidak berfungsi, yang juga menyebabkan kerosakan fungsi otak.

Pening dan kehamilan lewat

Kekurangan bekalan oksigen ke otak juga dapat disebabkan oleh mengembangkan hipokemia - penurunan tahap oksigen dalam darah. Pada peringkat kemudian, ini boleh disebabkan oleh anemia - penurunan kadar hemoglobin, yang membekalkan oksigen ke otak. Dalam kes ini, wanita hamil mungkin terganggu dari semasa ke semasa oleh serangan pening dan sakit kepala yang sangat kuat - kepalanya berpusing lebih banyak setiap kali, hingga cepat.

Apa yang paling menarik - wanita tertanya-tanya mengapa mereka merasa pening jika yang terakhir memakan makanan yang kaya dengan karbohidrat sederhana dalam jumlah yang banyak. Khususnya, jika, ketika hamil, seorang wanita menggembirakan dirinya dengan manis, inilah yang menyebabkan peningkatan pengeluaran insulin dan penurunan glukosa darah. Ini, dari semasa ke semasa, bukan sahaja membawa kepada pening, tetapi juga mual yang kuat dan kehilangan kekuatan - pemakanan yang betul dan betul sepanjang tempoh kehamilan sangat penting bagi setiap ibu masa depan semasa melahirkan anak.

Sebagai tambahan kepada sebab di atas, penyebab lain boleh menyebabkan serangan mual dan pening, iaitu:

  • wanita hamil mempunyai alat vestibular yang lemah, mabuk ketika bergerak, dan kecederaan kepala didiagnosis - dalam kes ini, kepala berpusing dengan setiap perjalanan di dalam kereta atau tram, ketika dalam perjalanan dengan kapal terbang;
  • selepas bersalin salah dibentuk pada wanita yang bersalin dan, dengan itu, tulang belakang leher dilanggar dan sepanjang keseluruhan tulang belakang;
  • terlalu panas, atau sebaliknya hipotermia - adalah sebab lain apabila seorang wanita yang bersalin sangat pening.

Menghilangkan pening

Dari masa ke masa, wanita hamil terganggu oleh rasa mual, pening, dan mata menjadi gelap dan untuk mengurangkan gejala negatif ini, ambil beberapa petua berguna.

Pertama sekali, masukkan peraturan sepenuhnya, betul, dan yang paling penting, makan dengan kerap - ini adalah bagaimana anda mengisi badan dengan nutrien, nutrien, makro dan mikro yang berguna. Pada masa yang sama, cubalah mengeluarkan tepung dan manis dari diet, terutama pada trimester pertama dan terakhir, kerana peningkatan glukosa dalam darah secara langsung mempengaruhi tekanan.

Selalu, setiap hari, dalam cuaca apa pun, hamil, doktor mengesyorkan berjalan di udara segar, melakukan pendidikan jasmani - ia boleh dilakukan dengan izin dan dengan persetujuan pakar sakit puan anda, yang secara individu akan memilih program ini. Ini adalah pengembangan tubuh seseorang sendiri yang meningkatkan aliran darah dan melegakan otak dari kebuluran oksigen, sehingga meniadakan kemungkinan pening.

Pastikan anda menjalani pemeriksaan oleh pakar sakit puan, menjalani pemeriksaan dan ujian yang ditentukan olehnya, bincangkan mengenai serangan migrain, pening anda, terutamanya jika kepala anda sering berpusing dan disertai dengan serangan yang berpanjangan. Hanya seorang doktor, berdasarkan hasil pemeriksaan dan analisis, yang dapat dengan tepat mendiagnosis penyebab sakit kepala, mual, pening.

Sekiranya pesakit sendiri merasakan mantra pening - cubalah mengecualikan semua pergerakan tiba-tiba, jangan buat pergerakan tiba-tiba. Apabila pening disebabkan oleh serangan kelaparan dan kekurangan glukosa dalam darah, pastikan untuk makan, lebih suka hidangan karbohidrat, seperti teh manis dan coklat, sehingga mengembalikan tahap glukosa darah.

Sekiranya anda mengalami gangguan sistem kardiovaskular - lakukan terapi fizikal, yang akan diresepkan oleh doktor. Ini boleh menjadi lawatan ke kolam renang dan kelas yoga, atau hanya berjalan di udara segar. Sekiranya anda menderita anemia sebelum hamil, makan lebih banyak makanan yang mengandungi zat besi. Tetapi jika anda masih merasa pening, cubalah berbaring dengan kaki di atas paras kepala. Jadi tanda-tanda pertama mendekati serangan pening adalah kegelapan di depan mata dan bunyi di kepala, sakit di leher dan bahagian temporal kepala.

Langkah pencegahan

Bercakap mengenai pencegahan pening pada wanita hamil, ini termasuk:

  • pengudaraan secara berkala ke seluruh bilik;
  • apabila anda bangun, jangan bangun. Melakukan pergerakan badan secara tiba-tiba;
  • setiap hari, makan kalori yang mencukupi untuk wanita yang bersalin dan janin; jangan hadkan makanan sihat tanpa perlu;
  • jika pening diprovokasi oleh penyakit vaskular - ikuti diet khas yang diperkaya, ganti tenaga kerja, aktiviti fizikal dan rehat dengan betul;
  • jika penyebab pening adalah penyakit yang sangat serius, patologi - jangan mengubati sendiri, tetapi berjumpa pakar;

Setiap wanita yang bersalin, bahkan wanita yang sihat yang tidak menderita patologi dan penyakit satu sama lain, hanya diwajibkan untuk memerhatikan keadaan sihat hari ini, makan dan berehat sepenuhnya, mengawal tekanan darahnya sendiri.

Pening semasa mengandung

Pening adalah manifestasi khas semasa kehamilan. Setiap wanita hamil kedua pada satu tahap atau tahap lain dalam kedudukan yang menarik dapat merasa pening. Selalunya, itulah sebabnya seorang wanita menunjukkan simptom dan mula curiga bahawa dia sedang hamil. Apakah sebab-sebab pening, dan trimester kehamilan mana yang paling ciri, pertimbangkan semua masalah dalam artikel ini.

Foto pixabay.com

Punca pening pada wanita hamil

Pada kehamilan, tubuh dan struktur organ wanita mengalami perubahan yang ketara. Rahim dan bayi yang belum lahir memerlukan aliran darah yang intensif, kerana sistem pembuluh darah pelvis berkembang. Dalam keadaan biasa, hanya sekitar 2% dari semua darah dari tubuh yang beredar di rahim, maka semasa kehamilan, terutama dalam beberapa bulan terakhir, aliran darah di rahim sudah sekitar 30% dari darah. Agar jumlah ini dapat disediakan, tubuh berusaha membuat dan mensintesis sel darah, dan otot jantung dan jantung berfungsi dengan pulangan yang lebih baik. Semua ini diperlukan untuk menjaga peredaran darah yang diperlukan di rahim, sebab itulah aliran darah ke organ lain, termasuk kepala, melemah, yang menyebabkan kekurangan oksigen dan pening. Sehubungan dengan itu, penyebab utama pening adalah perubahan aktiviti sistem kardiovaskular. Tetapi alasan ini jauh dari satu-satunya. Terdapat sebab-sebab pening yang lain, tetapi jarang berlaku. Antaranya:

1. Manifestasi toksikosis: muntah, mual.

2. Kekurangan hemoglobin dalam darah.

3. Kekurangan glukosa yang berlaku disebabkan oleh pemakanan yang tidak teratur atau tidak betul.

4. Mampatan saluran darah besar oleh rahim.

5. Disfungsi vegetatif.

7. Menurunkan tekanan darah.

10. Kencing Manis.

11. Penyakit aurikel dan penyakit lain dari gadis hamil

Semua sebab ini adalah dalaman dan bergantung pada kesihatan wanita, tetapi persekitaran luaran juga boleh menyebabkan pening semasa kehamilan. Mereka boleh jadi:

  • tinggal lama di bilik yang sesak;
  • berada di luar dalam cuaca panas;
  • bau atau aroma yang kuat;
  • makanan yang dimakan dll.

Terdapat banyak sebab untuk pening semasa kehamilan, jadi jika kepala anda sering berpusing dan untuk alasan yang tidak diketahui, anda harus segera menghubungi pakar untuk menentukan penyebabnya dan, jika perlu, memberi rawatan yang sesuai.

Pening teruk semasa mengandung

Pening yang teruk semasa mengandung adalah keadaan yang sangat berbahaya. Dengan pening yang teruk, anda harus segera menghubungi ambulans, jika tidak, anda mungkin pingsan.

Selain pening wanita hamil, anda dapat melihat gejala seperti:

  • kebas anggota badan;
  • berdering atau tinnitus yang kuat;
  • gelap di mata;
  • kedinginan atau peluh sejuk mungkin keluar;
  • kelemahan.

Pingsan adalah keadaan yang sangat tidak diingini semasa kehamilan, keadaan ini bermaksud aliran darah ke otak telah menurun sehingga seseorang dapat kehilangan kesedaran. Ini boleh mempengaruhi janin sehingga ini tidak berlaku; pening akan dirawat dengan lebih baik, sehingga anda dapat mencegah pingsan.

Maklumat Sekiranya keadaan pengsan tidak dapat dicegah, maka sebelum anda "pingsan" dalam keadaan tidak sihat, lebih baik duduk. Perlu diperhatikan bahawa dengan pengsan, seseorang biasanya tidak jatuh, seolah-olah "mengendap", jika ada sesuatu yang tidak bergerak di dekatnya, maka "slaid". Bagaimanapun, "kejatuhan" atau "penurunan" yang tajam boleh membahayakan bayi, terutamanya dalam tempoh kehamilan yang panjang, dan lebih-lebih lagi jika anda gagal jatuh.

Kelemahan dan pening

Selalunya simptom pening semasa kehamilan adalah kelemahan. Keadaan ini juga dianggap cukup normal, tetapi juga dapat menunjukkan bahawa wanita hamil mempunyai tekanan darah rendah, atau hipotensi. Tekanan darah rendah juga boleh menjadi bahaya, jadi doktor selama kehamilan secara berkala memantau seorang wanita, memeriksa jumlah darah dan air kencing, tekanan tidak terkecuali. Dengan mematuhi semua cadangan doktor hamil, anda dapat menghilangkan semua risiko terhadap kesihatan ibu dan janin, serta menghilangkan pening dan kelemahan, dari tekanan darah rendah.

Kelemahan dan pening mungkin berlaku jika wanita hamil berada di bilik yang tersumbat, mandi air panas, tidak makan pada waktu yang tepat, dalam keadaan tidak sedap hati, sangat risau atau gugup.

Loya

Gejala kehamilan yang lain adalah loya, yang juga terdapat pada semua wanita. Biasanya loya dan pening pada wanita hamil adalah manifestasi toksikosis. Mual ringan dan sedikit pening bukan alasan untuk segera berjumpa doktor, keadaan ini dianggap normal, tetapi anda boleh memberitahu doktor mengenai perkara ini di kaunter penerimaan tetamu. Kemungkinan besar, dia akan menasihati anda untuk tidak bimbang, berjalan di udara segar, makan tepat pada waktunya dan makan dengan betul, dan yang paling penting - jangan terlalu banyak bekerja.

Bagi setiap wanita, toksikosis berlaku secara berbeza, ada yang merasa mual ringan dan kadang-kadang pening, dan bagi sesetengah orang, gejala ini menampakkan diri dengan jelas sehingga muntah dan pingsan. Keadaan seperti dalam kes terakhir memerlukan bantuan pakar. Dalam kes ini, seorang wanita hamil yang mengalami mual dan pening boleh diberi ubat atau bahkan dimasukkan ke hospital, seperti yang mereka katakan "untuk memelihara".

Pening pada minggu pertama kehamilan

Pada minggu-minggu pertama kehamilan, keadaan yang menarik dapat ditebak dengan mudah. Mungkin terdapat banyak tanda dalam kes ini:

  • mengantuk, keinginan berterusan untuk tidur;
  • kelemahan, keengganan untuk melakukan apa-apa;
  • pening semasa pergerakan tiba-tiba, dalam suasana tersumbat, semasa kegembiraan, dll..

Untuk meneka bahawa semua tanda-tanda ini menunjukkan kehamilan itu mudah, terutamanya jika ia berlaku untuk pertama kalinya. Seorang wanita yang berpengetahuan akan segera memahami apa itu. Keadaan ini dianggap normal, tetapi ia berlaku sekiranya seorang wanita mengalami tekanan mental dan emosi yang kuat, mengalami tekanan, menderita anemia atau patologi vaskular..

Pada minggu-minggu pertama kehamilan, sel-sel baru terbentuk di kawasan pelvis, aliran darah tambahan muncul, diarahkan ke rahim, tubuh berubah sepenuhnya, tetapi badan tidak selalu membangun semula dengan cepat, kerana bekalan darah terganggu - terdapat aliran keluar darah dari organ lain dan masuk ke organ pelvis, yang boleh menyebabkan pening pada minggu-minggu pertama kehamilan. Setelah beberapa minggu, tubuh wanita terbiasa dengan perubahan tersebut, sistem peredaran darah menjadi lebih baik, dan pening berlalu, kadang-kadang tanpa jejak..

Pening pada trimester pertama

Pada trimester pertama kehamilan, pening serupa dengan yang diamati pada minggu-minggu pertama kehamilan dan juga dianggap normal. Dalam tempoh ini, seorang wanita hamil mungkin jatuh sakit di bilik yang sesak, pengangkutan, dalam cuaca panas, dan lain-lain, iaitu apabila tidak ada cukup oksigen.

Serangan pening pada trimester pertama paling kerap muncul. Masalahnya adalah bahawa tidak setiap organisma dapat membina semula dengan cepat dan oleh itu wanita bertindak balas terhadap kehamilan secara berbeza. Ada yang mengalami "perestroika" secara normal, sementara yang lain menderita toksikosis yang teruk, yang ciri khasnya bukan hanya pening, tetapi juga mual, kelemahan, dll. Walaupun tanda-tanda kehamilan seperti itu pada trimester pertama dianggap semula jadi dan tidak diperlukan campur tangan perubatan, masih lebih baik untuk memberi amaran kepada doktor yang memerhatikan kehamilan.

Pada trimester kedua

Trimester kedua pada banyak wanita hamil juga boleh disertai dengan pening. Selalunya dalam tempoh ini, kanak-kanak perempuan menjadi lebih malas, mula menjalani gaya hidup yang tidak aktif, yang menyebabkan peredaran darah yang lemah, dan dengan pergerakan tajam atau kadang-kadang tidak terlalu tajam, kepala mula merasa pening dan gelap di mata. Walau bagaimanapun, masalah kesihatan boleh menyebabkan pening pada trimester kedua..

1. Kekurangan oksigen atau pengambilannya yang lemah di otak wanita hamil. Bermula dari bulan keempat, janin berkembang dengan lebih kuat, mula bertambah besar, dan rahim juga bertambah besar. Semua ini membawa kepada peningkatan aliran darah ke rahim dan aliran keluar dari organ lain, misalnya, otak, setelah itu pening muncul semasa kehamilan.

2. Hemoglobin menurun, jumlah zat besi jatuh, akibatnya anemia dapat berkembang, akibatnya kebuluran oksigen juga terjadi di otak dan pening berlaku.

Berikut adalah dua penyebab pening yang paling biasa pada trimester kedua kehamilan. Walau bagaimanapun, diabetes boleh menyebabkan pening semasa kehamilan. Diabetes jenis ini muncul semasa kehamilan dan berlalu selepas kelahiran. Ia timbul kerana pankreas tidak mampu menghasilkan sejumlah besar insulin sehingga gula darahnya normal. Dalam kes ini, pening yang kerap juga dapat diperhatikan..

Pening pada trimester kehamilan ketiga

Trimester ketiga lebih rumit daripada dua yang sebelumnya dan gejala kehamilan dapat dirasakan lebih akut, di samping itu, dalam tempoh ini, yang disebut toksikosis beberapa bulan kebelakangan ini, yang disertai dengan pening.

Pada bulan-bulan terakhir kehamilan, pening mungkin muncul disebabkan oleh rahim yang sangat membesar, yang memampatkan saluran darah yang besar, mengakibatkan aliran darah umum terganggu, yang menyebabkan pening gadis hamil. Kepala menjadi pening terutama jika anda berbaring di punggung untuk waktu yang lama, kerana dalam keadaan ini vena cava inferior dimampatkan, yang dapat mengganggu aliran darah di dalam badan. Sehubungan itu, disarankan untuk berbaring di sebelah anda, dan untuk memudahkan tidur pada waktu malam, anda boleh membeli bantal khas untuk wanita hamil.

Maklumat pada peringkat akhir kehamilan, kepala juga mungkin pening kerana lama berada dalam posisi berdiri, misalnya, dalam barisan panjang. Dalam keadaan ini, aliran darah meningkat dan menuju ke bahagian bawah, akibatnya pemakanan otak menurun, dan pening muncul.

Punca pening lain pada trimester ketiga adalah penurunan glukosa darah. Petunjuk ini menurun kerana kekurangan zat makanan atau dengan toksikosis teruk, disertai dengan muntah. Walaupun glukosa darah dapat menurun sepanjang kehamilan.

Menjelang akhir trimester ketiga, pening mungkin disebabkan oleh fakta bahawa badan wanita mula bersiap untuk kelahiran yang akan datang. Ini kerana sebahagian besar darah mengalir ke rahim, dan kebuluran oksigen terjadi di otak, yang menyebabkan pening. Keadaan ini seharusnya tidak menjadi perhatian kecuali tekanan menurun atau kecenderungan untuk pingsan muncul..

Tindakan semasa pening wanita hamil

Dengan sedikit manifestasi mual dan pening semasa kehamilan, anda dapat membantu menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan dengan mengikuti cadangan mudah:

1. Pada waktu pagi, jangan bangun dari tempat tidur secara tiba-tiba, anda juga boleh makan di tempat tidur untuk "lemas" serangan mual dan pening.

2. Dengan kecenderungan keadaan seperti itu, penting untuk tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba: jangan bengkok, jangan bangun, dll..

3. Makanan ringan pada siang hari juga dapat membantu menghilangkan rasa mual dan pening semasa mengandung, kerana sukar bagi wanita hamil untuk makan berlebihan atau makan berlebihan.

4. Sebilangan serangan mual boleh ditanggalkan dengan bantuan produk sitrus, masin, pedas atau jenis lain, yang utama ialah anda tidak mempunyai alahan terhadap makanan seperti itu dan jangan memakannya terlalu banyak.

5. Lebih banyak masa dihabiskan di luar rumah, berjalan, berjalan.

6. Sebaiknya kerap menyiarkan bilik di mana wanita hamil paling kerap.

7. Penting untuk tidur lena, sementara anda mesti tidur sekurang-kurangnya lapan jam sehari.

8. Pada kehamilan kemudian, jangan tegak dalam jangka masa yang lama, jangan tidur di punggung.

9. Jangan makan berlebihan, minum air secara sederhana.

10. Banyak pergerakan, gaya hidup yang tidak aktif atau tidak aktif juga menyebabkan pening..

Rawatan untuk pening semasa kehamilan

Biasanya pening semasa hamil tidak dapat diubati sekiranya tidak ada simptom atau penyakit lain. Terapi diperlukan dalam kes berikut:

1. Dengan kekurangan zat besi. Dalam kes ini, doktor menetapkan ubat-ubatan yang menebus kekurangan unsur ini, dan juga menawarkan senarai produk yang juga dapat memulihkan elemen yang diperlukan. Ferrum Lek boleh diresepkan sebagai sediaan yang mengandungi besi. Di antara produk makanan, mereka lebih suka daging merah, kekacang, rumput laut, kacang, buah kering, bit, kubis, dill, bawang putih, biji labu, dll..

2. Di bawah tekanan yang dikurangkan. Gangguan tekanan darah juga diperbaiki dengan ubat-ubatan atau makanan, di antaranya dianjurkan teh hitam dan kopi yang lemah..

3. Dalam kes dystonia vegetatif-vaskular. Untuk menormalkan keadaan, disyorkan untuk mengambil ubat penenang, misalnya, valerian atau motherwort.

4. Sekiranya terdapat pelanggaran kadar glukosa darah, disarankan untuk makan dengan betul dan teratur, jangan lewatkan esok, minum petang dan makan siang. Hidangan mestilah sedap, pelbagai dan kecil. Kelaparan dilarang sama sekali. Gula-gula dan produk gula mesti terhad..

Berikut adalah beberapa patologi yang memerlukan rawatan untuk pening semasa kehamilan. Dalam kes lain, lebih baik membatasi diri untuk pencegahan.

Selain itu, pening adalah gejala utama kehamilan. Dalam kebanyakan kes, kepala berputar lemah dan melepasi pada bulan-bulan pertama dengan kedudukan yang menarik, dan pada kes-kes lain yang lebih teruk, pening dapat dielakkan dengan mengikuti semua cadangan dan arahan doktor yang memerhatikan..

Forum Ibu bapa:

Selalunya atau jarang.

Selepas tindakan atau peristiwa tertentu, misalnya, selepas tidur.

1. Latar belakang hormon. Sebilangan wanita pada peringkat awal memerhatikan kegelapan mata kerana alasan ini.

2. Pecah retina. Tanda-tanda pertama jurang yang menghampiri adalah penampilan lalat yang sering berkedip.

3. Detasmen retina. Tanda pengelupasan adalah penglihatan kabur, dengan kilatan tiba-tiba, bintik gelap dan banyak lalat. Ini boleh menyebabkan kebutaan, oleh itu, dengan tanda-tanda seperti itu, anda mesti berjumpa doktor.

4. Kemusnahan badan vitreous. Patologi ini menampakkan diri dalam bentuk pelbagai bentuk lalat di depan mata (titik, debu, dll.).

5. Lompatan tekanan darah yang tajam ke bawah. Terutama gelap kerana tekanan rendah berlaku apabila perubahan kedudukan yang tajam.

6. Penurunan tahap hemoglobin. Penurunan darah penunjuk ini menyumbang kepada kekurangan bekalan oksigen ke otak, yang seterusnya mempengaruhi mata.

7. Osteochondrosis serviks. Pengumpulan garam tidak membenarkan peredaran darah penuh, yang menyebabkan, seperti dalam kes hemoglobin, kekurangan oksigen.

8. Jarak vegetatif-vaskular.

9. Diabetes mellitus. Perubahan fungsi mata berlaku kerana pemusnahan kapal serat.

10. Keracunan dalam bentuk akut. Toksin, yang bertindak pada otak, mempengaruhi saraf optik, sambil mewujudkan kegelapan atau lalat di mata.

11. Kekurangan magnesium.

12. Pendarahan dalaman.

13. Preeklampsia dan eklampsia. Bentuk gestosis yang teruk, yang sangat berbahaya bagi wanita hamil. Salah satu daripada banyak gejala penyakit ini adalah penampilan lalat di depan mata..

14. Krisis hipertensi.

15. Kecederaan otak traumatik.

16. Kerja fizikal. Latihan yang tidak betul boleh menyebabkan kegelapan, terutama dengan perut kosong.

17. Tekanan dan keterlaluan yang bersifat psikologi.

Bahan disediakan khas untuk laman web KID.RU

Perbualan:

Kakitangan rumah:

© www.kid.ru Penggunaan bahan boleh dilakukan dengan pautan aktif www.kid.ru

Hosting dan Sokongan Teknikal: MTW

Gelap di mata semasa mengandung

Sudah beberapa hari menjadi gelap di mata saya semasa kehamilan adakah ini normal? Saya nampaknya tidak banyak mengganggu, tetapi mustahil untuk menumbuhkan lumpur.

Adakah anda sudah memberitahu doktor mengenai perkara ini? Adakah hemoglobin normal? Bagaimana dengan makanan? Secara amnya, tentu saja, dalam keadaan semasa anda perlu berehat sebisa mungkin dan mengagihkan muatan secara merata, dan tidak membajak dari pagi hingga petang.

Dan boleh menjadi gelap di mata dari perubahan tekanan,

Sudah beberapa hari menjadi gelap di mata saya semasa kehamilan adakah ini normal? memang ini tidak pernah berlaku sebelumnya, tetapi di sini perlu dilakukan sesuatu sedikit dan mulai gelap. Saya nampaknya tidak banyak mengganggu, tetapi mustahil untuk menumbuhkan lumpur.

membacanya, semua yang diceritakan di dalamnya, dan bagaimana melindungi diri daripada perkara ini, dan bagaimana menanganinya. Dan sudah tentu anda harus memberitahu penyelia anda.

Menjadi gelap di mata

Dan kemudian saya hanya malu-malu pingsan bahawa hematoma di kepala dan mengalami lebam di lantai Tiang..

Dan kemudian pembantu kerja rumah memberitahu saya: Saya berdiri bersamanya dan kemudian menjadi putih tajam kerana kertas dan mata kosong. dan selepas beberapa saat normal kembali))))

tunggu, kemungkinan besar anda akan hamil - dan semua ini akan berlalu selepas melahirkan =)

Di halaman projek Kids. Mail.Ru tidak dibenarkan yang melanggar undang-undang Persekutuan Rusia, serta pernyataan propaganda dan anti-saintifik, iklan, penghinaan kepada pengarang penerbitan, peserta lain dalam perbincangan dan moderator. Semua mesej dengan pautan hiper juga dihapuskan..

Akaun pengguna yang melanggar peraturan secara sistematik akan disekat, dan semua mesej yang tersisa akan dihapus.

Anda boleh menghubungi penyunting projek melalui borang maklum balas.

Gelap di mata, semuanya kabur, semasa mengandung!

Aplikasi mudah alih "Happy Mama" 4.7 Berkomunikasi dalam aplikasi jauh lebih mudah!

mengukur tekanan bercakap tentu saja

Saya pernah mempunyai ini, sesak di minibus, gelap di mata saya, saya hampir kehilangan kesedaran... tetapi ia berlalu dengan cepat!

beritahu doktor sudah tentu

Saya bangun untuk bekerja dengan pening, saya ingin menjadi pahlawan untuk pertama kalinya, tetapi saya berubah fikiran pada waktunya dan tinggal di rumah.

Berpusing sepanjang hari, di laluan. semuanya berjalan lancar.

Anda mesti berada di atas katil dan berbaring.

Kadang-kadang menjadi gelap di depan mataku, kadang-kadang percikan api terbang.

Ibu tidak akan ketinggalan

wanita pada baby.ru

Kalendar kehamilan kami menunjukkan ciri-ciri semua peringkat kehamilan - tempoh yang sangat penting, menarik dan baru dalam hidup anda..

Kami akan memberitahu anda apa yang akan berlaku pada bayi masa depan anda dan anda dalam setiap empat puluh minggu..

Gelap pada mata semasa mengandung

Gelap di mata adalah gejala yang merupakan tanda penyakit serius, misalnya: dystonia vegetatif-vaskular, yang terdapat pada hampir setiap orang di dunia moden. Selain itu, kegelapan pada mata juga dapat disebabkan oleh gangguan pada peredaran serebrum atau penurunan tekanan darah yang tajam. Dalam kes ini, campur tangan pembedahan diperlukan. Tanpa itu, keadaan kesihatan anda akan bertambah buruk. Walau bagaimanapun, ada keadaan di mana seseorang tidak boleh menyebabkan panik: terlalu banyak bekerja, juga dapat menyebabkan kegelapan pada mata, selain itu, tubuh dapat bertindak balas dengan gelap pada mata dan alergi. Oleh itu, rawatan akan bergantung pada kes tertentu..

Penyakit Simptom

Apa-apa gejala adalah isyarat tubuh bahawa organ, bahagian atau keseluruhan sistem rosak. Untuk mengetahui mengapa terdapat kegelapan pada mata wanita hamil, perlu mengecualikan beberapa penyakit. Lakukan diagnostik tepat pada masanya, jelaskan mengapa terdapat kegelapan pada mata dan bagaimana memperbaiki keadaan dengan cepat dan berkesan.

Senarai penyakit di mana wanita hamil mengalami kegelapan di mata:

  • Dystonia vegetatif-vaskular;
  • Kerja berlebihan, kemurungan, atau tekanan yang teruk;
  • Hemoglobin rendah dalam darah;
  • Penurunan tekanan darah yang mendadak di tengah perubahan cuaca;
  • Anemia;
  • Hipotensi;
  • Penyakit jantung dan saluran darah;
  • Tumor otak;
  • Bradikardia
  • Reaksi alahan badan;
  • Kemalangan serebrovaskular.

Dalam tempoh melahirkan anak, ibu muda masa depan harus sangat menjaga keadaan kesihatannya. Bagaimanapun, semua yang berlaku padanya mempengaruhi pembentukan normal badan bayi yang belum lahir. Oleh itu, jika anda mula menyedari sendiri bahawa sering kali gelap pada mata anda, pening muncul, segera hubungi doktor anda dan ingat bahawa ubat-ubatan sendiri dalam kes ini berbahaya bagi kesihatan anda.

Rawatan dan pakar

Rawatan kegelapan pada mata ibu hamil harus ditangani hanya oleh pakar yang berkelayakan. Hanya doktor yang boleh memberitahu anda bagaimana merawat kegelapan pada mata, bagaimana menghilangkan komplikasi dari kegelapan pada mata dan mencegah penampilannya.

Doktor berikut dapat menjawab persoalan apa yang harus dilakukan jika anda mempunyai tanda-tanda kegelapan di mata anda:

  • Pakar Kardiologi;
  • Ahli terapi atau pengamal am (doktor keluarga);
  • Pakar Hematologi.

Pastikan berjumpa doktor sekiranya mata anda semakin gelap. Dia akan dapat menentukan penyebab sebenar gejala ini, menetapkan pemeriksaan untuk anda, dan menetapkan ubat-ubatan yang akan membantu menjadikan tubuh anda berfungsi dengan normal. Namun, jika penyakit yang dijumpai memerlukan perhatian lebih, maka ada kemungkinan anda akan ditempatkan di bawah pengawasan pakar yang ketat.

Lengkapkan diri dengan pengetahuan dan baca artikel maklumat berguna mengenai penyakit kegelapan pada mata semasa kehamilan. Bagaimanapun, menjadi ibu bapa bermaksud mempelajari segala perkara yang dapat membantu mengekalkan tahap kesihatan dalam keluarga pada usia 36.6.

Ketahui apa penyakit yang boleh menyebabkan kegelapan pada mata semasa kehamilan, bagaimana mengenalinya tepat pada masanya. Dapatkan maklumat mengenai beberapa tanda penyakit. Dan ujian apa yang akan membantu mengenal pasti penyakit dan membuat diagnosis yang tepat..

Dalam artikel itu, anda akan membaca semua tentang kaedah merawat penyakit seperti kegelapan pada mata semasa kehamilan. Nyatakan apakah pertolongan cemas yang berkesan. Apa yang harus dirawat: pilih ubat atau kaedah alternatif?

Anda juga akan mengetahui bahaya bahaya penyakit gelap pada waktu kehamilan semasa kehamilan, dan mengapa sangat penting untuk mengelakkan akibatnya. Semua tentang bagaimana mencegah kegelapan pada mata semasa kehamilan dan mencegah komplikasi. sihat!

Dengan kehamilan yang normal dan irama kehidupan yang teratur, anda mungkin tidak akan pernah tahu bahawa ini bukan sahaja berlaku semasa kehamilan, tetapi juga pening. Namun, pening pada wanita hamil tidak begitu jarang berlaku.

Pening semasa mengandung

Ilusi pergerakan sendiri atau pergerakan objek di sekitarnya, sering dalam bentuk putaran. Pening fisiologi berlaku dengan pergerakan kepala yang luar biasa atau rangsangan visual, vestibular atau reseptor lain yang berlebihan (penyakit bergerak, pening pada ketinggian, kerana gambar visual yang tidak biasa).

Pingsan semasa mengandung adalah kehilangan kesedaran jangka pendek akibat penurunan aliran darah ke otak dan, sebagai akibatnya, gangguan oksigen dan nutrien ke tisu otak. Pingsan semasa mengandung boleh didahului dengan pening dengan deringan di telinga, perasaan kekosongan di kepala, kelemahan tajam, kegelapan pada mata, peluh sejuk, kebas anggota badan. Dalam beberapa kes, pengsan berlaku dengan sangat cepat, tanpa pendahuluan. Kulit menjadi pucat atau pucat, nadi menjadi lemah, tekanan darah, sebagai peraturan, menurun. Sekiranya pada masa ini tidak ada pertolongan, mata ditutup, kehilangan kesedaran jangka pendek (biasanya tidak lebih dari 10 saat), orang itu jatuh. Kemudian kesedaran secara beransur-ansur dipulihkan, mata terbuka, pernafasan dan nadi menormalkan. Untuk beberapa ketika selepas pengsan, kelemahan, rasa tidak enak, mungkin sakit kepala berterusan.

Semasa mengandung, sistem bekalan darah berubah. Rangkaian vaskular di pelvis kecil meningkat, darah diagihkan semula, dan rahim mula dibekalkan secara aktif dengan darah. Sekiranya pada wanita yang tidak hamil rahim hanya menyumbang 2% dari jumlah darah yang beredar, maka pada akhir kehamilan, aliran darah rahim adalah 20-30%. Untuk memastikan aliran darah normal dalam peningkatan jumlah aliran darah, peningkatan jumlah darah terjadi kerana masuknya cairan tambahan dan peningkatan sintesis sel darah. Jantung mula bekerja dalam mod yang dipertingkatkan untuk mengedarkan peningkatan jumlah darah. Pada peringkat awal kehamilan, mekanisme penyesuaian ini masih tidak sempurna dan mungkin tidak mempunyai masa untuk menampung keperluan tubuh yang meningkat. Kerana ini, kemerosotan bekalan darah dan hipoksia (bekalan oksigen yang tidak mencukupi) otak berkemungkinan berlaku. Situasi yang serupa mungkin menunjukkan pening, dan dalam kes yang lebih jelas - dan pingsan. Terutama untuk penurunan aliran darah di saluran otak adalah perubahan mendadak dalam kedudukan badan dari mendatar ke menegak, meluruskan dari posisi condong, berdiri lama di kaki. Situasi ini bertambah buruk kerana bekalan oksigen ke darah tidak mencukupi, misalnya, ketika berada di ruangan yang sesak dan sesak dengan sebilangan besar orang.

Sering kali, pening semasa kehamilan menyertai toksikosis pada separuh pertama istilah dengan mual, muntah, kelemahan. Sekiranya terdapat muntah, dehidrasi berlaku, penurunan jumlah darah, dan oleh itu bekalan darah ke otak bertambah buruk. Sebagai tambahan, toksikosis hampir selalu disertai dengan hipotensi (menurunkan tekanan darah), yang juga menyumbang kepada kekurangan zat makanan pada tisu otak.

Pada peringkat kehamilan kemudian, pelanggaran bekalan darah mungkin dikaitkan dengan peningkatan ukuran rahim. Rahim yang membesar, terutama ketika berbaring di punggungnya, memerah saluran vena besar dan mengurangkan aliran darah ke jantung. Oleh itu, terutamanya dengan kenaikan mendadak, kemerosotan sementara bekalan darah ke organ dalaman, dan terutama otak, adalah mungkin.

Penurunan bekalan oksigen ke tisu otak mungkin berkaitan dengan hipokemia (penurunan kandungan oksigen dalam darah). Hipokemia semasa kehamilan lebih kerap diperhatikan dengan anemia (penurunan hemoglobin dalam darah). Hemoglobin yang terkandung dalam sel darah merah (sel darah merah) mengikat oksigen yang memasuki darah dari paru-paru dan menyampaikannya ke tisu dan organ. Pada kehamilan, penurunan hemoglobin disebabkan oleh kesan pencairan, apabila kadar peningkatan jumlah sel darah merah tidak sesuai dengan jumlah darah yang meningkat dengan cepat. Dengan penurunan hemoglobin, penghantaran oksigen menurun. Selain anemia, hipokemia dapat terjadi ketika tinggal di daerah dengan tekanan atmosfera rendah, penyakit darah, paru-paru.

Pening semasa kehamilan juga boleh dikaitkan dengan pengambilan glukosa (gula) yang tidak mencukupi ke otak. Penurunan glukosa darah boleh disebabkan oleh jeda yang panjang antara waktu makan, penggunaan sebilangan besar karbohidrat sederhana (gula, gula-gula, pastri). Dalam kes ini, pada awalnya terdapat peningkatan gula darah yang cepat dan signifikan, maka tindak balasnya adalah pelepasan sejumlah besar insulin (hormon yang mempertahankan kadar glukosa darah normal) dan, sebagai akibatnya, penurunan gula darah yang tajam.

Pelbagai penyakit yang melanggar bekalan darah ke otak juga dapat menyebabkan pening semasa kehamilan: osteochondrosis tulang belakang serviks, dystonia vegetovaskular, penyakit jantung dan vaskular, tumor otak, anemia. Sekiranya terdapat penyakit seperti itu, gejala gangguan peredaran darah sering membimbangkan seorang wanita sebelum hamil. Semasa kehamilan, gejala boleh meningkat, seperti semua proses di atas bergabung dengan penyakit yang mendasari. Tetapi berlaku bahawa di luar kehamilan, tubuh mengimbangi sepenuhnya proses patologi dan tidak ada manifestasi klinikal penyakit ini. Semasa kehamilan, beban pada sistem kardiovaskular meningkat, dan gejala penyakit muncul. Rundingan dengan pakar akan menjelaskan diagnosis dan, jika perlu, menetapkan rawatan.

Sekiranya anda mengalami pening, kelemahan, atau tinitus, disarankan agar anda berbaring dengan kaki diangkat dan kepala tertunduk, atau dalam keadaan berdiri atau duduk menurunkan kepala anda serendah mungkin untuk memastikan aliran darah ke otak.

Sekiranya pengsan semasa mengandung, perlu meletakkan mangsa di punggungnya dengan kepalanya tertunduk dan kaki diangkat. Anda perlu membuka kolar, melonggarkan tali pinggang untuk memudahkan pernafasan. Anda boleh membuka tingkap di dalam bilik untuk memberikan udara segar. Juga disarankan untuk menaburkan air di wajah anda atau mengelap wajah anda dengan tuala yang dibasahi dengan air sejuk, untuk menghirup wap ammonia, cuka, cologne.

Setelah kembali sedar, anda boleh mengambil salah satu ubat penenang: VALERIANU, VALOKORDIN, CORVALOL.

Sekiranya kelaparan atau pingsan semasa tekanan darah rendah, disyorkan untuk minum teh manis yang kuat, berbaring dengan tenang di tempat yang selesa.

Pengsan semasa mengandung

  1. Untuk mengelakkan pening dan pingsan semasa kehamilan, anda harus mengecualikan situasi yang mencetuskan pelanggaran bekalan darah ke otak. Dianjurkan untuk mengelakkan tempat yang sesak, sering berventilasi bilik di mana anda berada untuk memastikan aliran udara segar.
  2. Cuba berehat lebih banyak, berjalan di udara segar. Aktiviti fizikal sederhana sangat berguna, terutama kelas khusus dalam kumpulan untuk wanita hamil di pusat kecergasan atau sekolah untuk wanita hamil. Dengan aktiviti fizikal intensiti sederhana biasa, sistem kardiovaskular dilatih dan pembuluh darah bertindak balas dengan lebih baik terhadap perubahan keadaan persekitaran, menjaga aliran darah normal dalam keadaan apa pun.
  3. Sekiranya anda berada dalam kedudukan yang tidak selesa untuk waktu yang lama, disarankan untuk meregangkan otot anda secara berkala: bangun, meregangkan, berjalan, melakukan senaman pernafasan sederhana - sambil menghirup angkat tangan anda dari sisi ke atas, regangkan, turunkan lengan semasa anda menghembuskan nafas, berehat.
  4. Tidak digalakkan keluar dari katil secara tiba-tiba. Mula-mula anda harus duduk, duduk sebentar, dan hanya kemudian perlahan-lahan berdiri. Pada separuh kedua kehamilan, tidak digalakkan berbaring lama. Dengan kenaikan mendadak dalam kes ini, tekanan darah dapat turun dengan mendadak dan pengsan mungkin berlaku..

Pemakanan Hamil

Untuk mengekalkan kadar gula darah yang normal, diet pecahan yang kerap dianjurkan untuk wanita hamil, seperti pengambilan makanan yang besar juga boleh menyebabkan penurunan glukosa darah.

Asas diet wanita hamil mestilah karbohidrat kompleks (bijirin, roti dan pasta dari tepung gandum, sayur-sayuran dan buah-buahan). Karbohidrat dalam komposisi produk ini dipecah secara perlahan, memastikan aliran glukosa dalam jumlah yang berterusan ke dalam darah. Akibatnya, tubuh menerima jumlah tenaga yang mencukupi, dan tahap hormon insulin tidak meningkat dengan ketara. Sekiranya anemia dikesan, suplemen zat besi diperlukan. Untuk mengelakkan pengurangan hemoglobin, disarankan untuk memasukkan makanan kaya zat besi dalam makanan: daging sapi, soba, millet, epal, hati, aprikot kering, kacang, sayuran hijau. Sebagai tambahan kepada zat besi, jumlah protein, vitamin C dan asid folik yang mencukupi diperlukan untuk meningkatkan hemoglobin. Oleh itu, diet wanita hamil mesti mengandungi sayur-sayuran, buah-buahan, herba, daging (lebih baik daging lembu). Anda boleh mengambil teh dari pinggul mawar dengan kismis atau aprikot kering: buah kering dan pinggul mawar diletakkan dalam termos, tuangkan air mendidih dan bersikeras 1-2 jam (boleh dibiarkan semalaman). Ambil infusi 72-1 cawan 3 kali sehari. Amat berguna untuk minum makanan daging dengan jus epal yang baru diperah sementara penyerapan zat besi meningkat dengan ketara. Besi dalam jus epal dan daging lembu mempunyai kekuatan yang berbeza. Apabila digabungkan, ion besi lebih baik diserap dari usus ke dalam darah. Dengan penurunan hemoglobin yang ketara, doktor boleh menetapkan tablet zat besi.

Prosedur air sangat berguna untuk kapal - mandi kontras atau mandi kaki. Suhu air minimum ialah 18-20 ° C, suhu air maksimum ialah 37-38 ° C. Pendedahan bergantian pada panas dan sejuk melatih dinding vaskular, dan menjadi lebih tahan terhadap pelbagai pengaruh.

Sekiranya terdapat toksikosis pada wanita hamil, adalah berguna pada waktu pagi, tanpa bangun dari tidur, untuk memakan sebilangan keropok tanpa gula, biskut, minum sedikit yogurt dan berbaring selama 10-15 minit lagi, kemudian perlahan-lahan bangkit. Sekiranya anda berasa mual, lemah, pening, anda boleh menghirup sepotong lemon atau minum air dengan jus lemon yang diperah.

Anda mungkin berminat dengan artikel

Sebilangan besar orang mengetahui secara langsung perasaan yang tidak menyenangkan dan menakutkan ketika, ketika berusaha untuk tiba-tiba keluar dari posisi atau duduk yang rawan, ia menjadi gelap di mata. Dalam keadaan serupa, pesakit mungkin mengalami sensasi yang tidak menyenangkan yang lain. Dalam kebanyakan kes, malaise ini adalah manifestasi hipotensi arteri, atau tekanan darah rendah.

Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda tentang apa gejala-gejala ini berkaitan, dan apa yang harus dilakukan untuk menghilangkannya..

Bagaimana mengenali hipotensi arteri?

Sekiranya pesakit pergi ke doktor dengan keluhan: "Doktor, ketika saya bangun, ia menjadi gelap di mata saya", pertama sekali, dia mesti mengukur tekanannya. Tekanan sistolik dianggap rendah jika kurang dari 100 untuk lelaki dan kurang dari 95 untuk wanita.

Walau bagaimanapun, untuk membuat diagnosis, seseorang mesti mengalami sekurang-kurangnya beberapa gejala hipotensi arteri:

Sebilangan besar produk ubat-ubatan rakyat dan ubat-ubatan yang digunakan untuk hipotensi arteri meningkatkan tekanan darah hanya untuk jangka waktu yang singkat..

Sementara itu, untuk membantu tubuh mengatasi penyakit ini, perlu mengetahui sebab-sebab keadaan ketika gelap pada mata, pening dan memasang telinga.

Sebab-sebab Penurunan Tekanan

Sebab paling umum mengapa ia menjadi gelap di mata wanita dan lelaki adalah berikut:

  1. tekanan psiko-emosi berterusan, tekanan dan kerja berlebihan;
  2. aktiviti fizikal yang berlebihan;
  3. kekurangan vitamin dan nutrien penting;
  4. dystonia vegetovaskular;
  5. penyakit endokrin seperti diabetes.

Di samping itu, selalunya penyebab keadaan di mana ia menjadi gelap pada mata, mendengarkan telinga dan pening, adalah pengambilan bahan tertentu, khususnya:

Ubat diri dari hipotensi arteri tidak boleh diterima.

Sekiranya tanda-tanda pertama penyakit dikesan, anda mesti segera berjumpa doktor untuk melakukan pemeriksaan terperinci dan mengesahkan diagnosis.

Seorang doktor yang berkelayakan, setelah mengetahui penyebab penurunan tekanan, akan memberi anda ubat yang sesuai, dan juga memberi cadangannya mengenai gaya hidup dan pemakanan yang diperlukan.

Mengapa semasa kehamilan sering menjadi gelap pada mata?

Sering kali, ketidakselesaan seperti ini diperhatikan pada wanita semasa jangkaan anak. Ramai ibu mengandung sangat risau dan berjumpa doktor untuk mengetahui punca keadaan ini. Sementara itu, semasa kehamilan, sifat fenomena ini, yang disebut keruntuhan ortostatik, dapat dijelaskan dengan sangat mudah..

Wanita hamil mempunyai peningkatan jumlah darah yang ketara, yang mana saluran darah ibu hamil dan jantungnya tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri.

Gejala ini amat ketara pada kanak-kanak perempuan yang menderita dystonia vegetovaskular..

Keadaan di mana, semasa kehamilan, berkala gelap pada mata, pening dan memasang telinga, tidak memerlukan rawatan perubatan. Ibu mengandung harus berusaha untuk tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Untuk bangun dari tidur selepas tidur atau berehat, pertama-tama anda mesti menurunkan kaki anda ke lantai, kemudian, duduk dengan berhati-hati, dan kemudian hanya mengambil posisi tegak.

Baca Mengenai Pening