Utama Migrain

Jenis sakit kepala: gejala, kemungkinan penyebab dan ciri rawatan

Cephalgia adalah nama saintifik untuk penyakit yang paling biasa - sakit kepala. Ia berlaku kerana beberapa sebab, selalunya alasan untuk ini adalah tekanan dan keterlaluan. Tetapi sakit kepala juga boleh mempunyai genesis yang berbeza dan menunjukkan masalah pada tulang belakang. Apa masalah lain yang akan menunjukkan tanda sakit kepala kepada kita? Dan jenis mana yang membezakannya? Gambaran keseluruhan jenis sakit kepala yang paling biasa akan ditunjukkan di bawah..

Pengelasan

Klasifikasi cephalgia secara rasmi diadopsi pada tahun 2004. Majlis Perubatan Antarabangsa telah mengadopsi senarai pelbagai peringkat yang besar yang menyenaraikan semua jenis sakit kepala dan gejala mereka. Tetapi percubaan pertama untuk melakukan klasifikasi dilakukan oleh doktor Amerika pada tahun 1952. Kami akan mempertimbangkan pelbagai jenis sakit kepala dan penyebabnya, gejala yang utama.

Pakar dalam bidang neurologi membezakan 2 jenis utama - primer (ini adalah migrain dan sakit kluster) dan sekunder - apabila penyebabnya adalah keradangan di dalam badan. Mari mulakan tinjauan mengenai jenis cephalgia dengan rasa sakit akibat terlalu banyak latihan - setiap orang di planet ini mengalami kesakitan ini sekurang-kurangnya sekali.

Kesakitan berlebihan

Banyak jenis sakit kepala timbul akibat tekanan. Maksudnya, ketidakselesaan berlaku akibat kekejangan otot-otot kulit kepala (atau serviks). Cephalgia seperti ini boleh menjadi ringan, sederhana, teruk, dan boleh menjadi watak yang tidak tertahankan.

Kekejangan berlaku ketika seseorang mengalami tekanan dalam jangka masa yang lama. Otot zon kolar serviks secara automatik dijepit semasa tekanan faktor tekanan. Otot kepala juga mengetatkan dan meregangkan lapisan otak, yang diliputi oleh rangkaian serat saraf yang besar. Ini menyebabkan rasa tidak selesa.

Kesakitan voltan berlebihan diakui oleh gejala berikut:

  • Watak "mengetatkan" (nampaknya pembalut di sekitar kepala terlalu terikat);
  • dia sakit, tidak tajam;
  • berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari.

Dan jika keadaan tertekan berkembang untuk waktu yang lama, hampir mustahil untuk merehatkan otot leher kemudian secara bebas. Ini membawa kepada kesakitan kronik. Kesan yang sama berlaku jika seseorang duduk di posisi yang salah sepanjang hari dan tidak memanaskan badan semasa bekerja..

Sakit kepala kluster

Beam, atau cleph cephalgia adalah turun temurun. Tidak mungkin untuk menentukan pada usia berapa seseorang akan mengatasi serangan pertama. Ini adalah sakit kepala yang teruk dan mustahil untuk dikelirukan dengan spesies lain. Tanda-tanda dia:

  • kesakitan yang sangat kuat di bahagian temporal kepala dan bola mata di sebelah kiri atau di sebelah kanan;
  • kemerahan mata, kemungkinan berlakunya luka;
  • serangan selalu berlaku dalam kumpulan (kelompok).

Aktiviti hipotalamus dipercayai mencetuskan mekanisme kesakitan. Ia juga dipercayai bahawa lelaki lebih banyak menderita sakit kluster daripada wanita. Dan mekanisme penyakit oleh saintis tidak difahami sepenuhnya.

Punca Migrain

Migrain dipicu oleh salah satu "pemicu" tersebut. Ia juga penyakit keturunan. Oleh itu, jika dalam keluarga salah seorang saudara mara mengalami migrain, lebih baik melindungi diri anda dari sebarang faktor yang memprovokasi dan kurang tekanan.

Bagaimana membezakan migrain dari, katakanlah, sakit kluster?

  • Dengan migrain, seseorang sangat sensitif terhadap cahaya dan kebisingan..
  • Rasa sakit itu berdenyut dan sangat kuat. Lebih kerap dilokalisasi hanya di satu hemisfera otak.
  • Migrain dicirikan oleh loya dan muntah. Selepas muntah, seseorang yang menderita cephalalgia seperti itu biasanya lebih mudah.
  • Serangan boleh berlangsung sehingga 72 jam.

Fisiologi migrain sederhana. Kapal otak mengembang dengan tajam dan mula berdenyut. Mereka penuh dengan darah dan, mengembang, mengganggu saraf trigeminal, yang kemudian memberikan dorongan rasa sakitnya ke seluruh hemisfera.

Tekanan intrakranial

Jenis cephalgia lain yang tidak dikaitkan dengan proses keradangan adalah sakit sebagai gejala tekanan intrakranial yang tinggi. Oleh kerana cranium tidak dapat mengembang, jumlah tambahan yang berlaku di otak menyebabkan sakit kepala yang teruk, yang kebanyakannya dicirikan sebagai "pecah".

Peningkatan tekanan intrakranial sering dipicu oleh gaya hidup yang tidak betul dan disebut baik. Diagnosis sebenar VVD biasanya disebabkan oleh asfiksia yang teruk, tumor otak, hematoma dari strok, atau proses serius lain di otak yang mengancam nyawa. Seseorang sendiri tidak akan dapat mengenali ICP dengan tanda-tanda; doktor yang berkelayakan harus membuat diagnosis ini. Namun, kami menyenaraikan gejala yang memberi amaran kepada seseorang mengenai perlunya berjumpa doktor untuk diagnosis:

  • sakit kepala yang teruk hingga loya, rasa sakit lebih teruk pada waktu pagi;
  • pening, kelemahan;
  • kehilangan kesedaran;
  • gangguan irama jantung;
  • terbang di depan mata;
  • dalam kes yang teruk, sawan seluruh badan;
  • masalah penglihatan muncul dari masa ke masa.

Rawatan harus diresepkan oleh doktor, bergantung pada apakah hipertensi telah ditetapkan - dikaitkan dengan kelebihan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal), kekurangan vena, atau tumor otak.

Jenis sakit kepala dengan osteochondrosis

Pengabaian kesihatan membawa kepada osteochondrosis. Dan ini dari masa ke masa tercermin di seluruh badan. Pada osteochondrosis, proses tulang sering menghancurkan arteri yang memasuki otak melalui ruang tulang belakang. Akibatnya, sedikit darah memasuki otak, dan oleh itu, nutrien. Jenis kesakitan yang lain berlaku apabila urat ditekan. Kemudian, sebaliknya, cukup darah masuk ke otak, dan masalah diperhatikan dengan aliran keluar.

Cephalalgia yang menyakitkan dengan diagnosis osteochondrosis adalah kejadian yang agak biasa. Sakit kepala dalam kes seperti itu mendesak dan berterusan, dan tidak berdenyut, seperti migrain. Di samping itu, rasa sakit di jantung atau kesemutan (mati rasa) jari boleh menjadi tanda.

Sekiranya seseorang mengalami sakit kepala dan rasa sakit yang semakin lama semakin diperhatikan, maka dengan cara ini tubuh memberi isyarat untuk pertolongan. Perlu segera menghubungi kiropraktor untuk rawatan penyakit yang mendasari - osteochondrosis.

Cephalgia untuk keradangan dan patologi

Sakit kepala kadang-kadang mempunyai punca, seperti keracunan, lama tinggal di bilik berasap, atau kelaparan yang berpanjangan. Mereka tidak memerlukan diagnosis mendalam..

Tetapi patologi yang bersifat mekanikal, seperti keradangan lapisan otak, memerlukan perundingan dengan doktor. Tanda-tanda penyakit seperti itu adalah sakit kepala yang teruk dan keengganan untuk makan..

Mari kita perhatikan penyakit dan patologi paling serius di mana sakit kepala serius berlaku. Mereka memerlukan rawatan perubatan segera..

  • Meningitis dan ensefalitis, arachnoiditis (keradangan membran arachnoid otak).
  • Penyakit hati (hepatitis).
  • Perkembangan diabetes.
  • Penyakit kardiovaskular yang menyebabkan gangguan tekanan.
  • Tumor di otak, neuralgia.

Walau bagaimanapun, mana-mana orang menyedari jangkitan dengan kenaikan suhu dan menggigil. Dan gejala pertama penyakit jantung adalah gangguan irama jantung. Oleh itu, dalam kes sedemikian, penyakit yang mendasari dirawat.

Diagnostik

Bagaimana punca sakit kepala didiagnosis? Apabila cephalalgia kronik membatasi seseorang dan tidak membenarkannya melakukan tugas normal, anda tidak boleh teragak-agak. Anda perlu datang ke pakar neurologi dan menjalani pemeriksaan penuh ke arahnya. Sebagai peraturan, kajian sedemikian ditetapkan:

  • Imbasan CT.
  • Echoencephalogram otak.
  • Kajian sistem vaskular otak.

Untuk membina hipertensi, anda juga mesti berjumpa dengan pakar oftalmologi dan mengalami tusukan sumsum tulang. Sekiranya terdapat banyak cecair serebrospinal, dan tisu otak diperah, ini akan kelihatan pada murid mata. Apabila kecurigaan jatuh pada osteochondrosis, pakar neurologi harus memberikan kesimpulan. Pertama sekali, adalah perlu untuk mengetahui jenis sakit kepala apa yang mengganggu pesakit, dan rawatannya harus bermula hanya setelah diagnosis. Tanpa ini, anda tidak boleh memulakan terapi dengan tablet atau suntikan.

Rawatan Cephalgia. Jenis pil untuk sakit kepala

Mereka yang bimbang dengan tekanan yang kerap, terapi fizikal, akupunktur, prosedur balneologi dan apitherapy sebagai profilaksis sangat sesuai. Analgesik biasa seperti ibuprofen, analgin, citramone membantu menghilangkan sakit kepala yang teruk. Walaupun begitu, jika ketidakselesaan itu tidak teruk, tidak digalakkan mengambil ubat sakit dengan segera; lebih baik menggunakan kompres sejuk ke dahi anda, yang akan meringankan keadaan.

Migrain dan sakit kluster tidak dapat diatasi dengan analgesik. Untuk jenis penyakit ini, terdapat ubat khas - triptans:

Sekiranya ubat ini tidak mencukupi, anda boleh mengambil satu tablet analgesik dan satu yang mengandungi triptan. Tetapi hanya dengan kebenaran doktor.

Triptans dianggap sebagai ubat penahan sakit khusus. Mereka bertindak pada reseptor. Dengan melonggarkan "pemancar" sensasi, seseorang akan dapat tertidur. Tetapi mereka dikontraindikasikan dalam risiko strok atau serangan jantung dan dengan hipertensi. Terdapat juga triptan dalam suntikan. Mereka mengurangkan semua faktor pencetus migrain..

Kesakitan dengan tekanan intrakranial tidak dapat diatasi dengan pil. Dalam kes ini, anda perlu segera mengetahui penyebabnya (dan dalam kebanyakan kes itu adalah tumor otak) dan menjalankan rawatan yang diperlukan.

Dan tentu saja, jika sakit kepala muncul akibat kecederaan otak traumatik dan edema serebrum, maka rawatan harus sesuai dengan diagnosis.

Kaedah popular untuk memerangi cephalalgia

Untuk mengalihkan perhatian dari sakit kepala ringan dan tidak meracuni hati dengan tablet, agen luaran digunakan. Dibuktikan bahawa salap yang mengandung capsoicins (zat dalam lada merah), serta mentol, berkesan melawan cephalgia. Sekiranya ini tidak membantu, anda boleh mengikat kepala dengan sapu tangan. Cara lain adalah dengan memasang sapu tangan dengan ais, seperti yang disebutkan di atas.

Cara mencegah cephalgia?

Kami meneliti jenis sakit kepala dan penyebab kejadiannya. Dan apa yang boleh dilakukan sebagai langkah pencegahan? Orang yang terdedah kepada migrain atau kelompok kluster perlu melepaskan coklat dan alkohol. Makanan ini mengandungi feniletilamina, dan keju biru mengandungi tiramina. Semua amina mengganggu pertukaran serotonin, oleh itu, menyebabkan sakit kepala.

Mandi air panas yang berguna dengan minyak pati yang mengendurkan otot punggung. Tetapi hanya apabila tiada alergi terhadap minyak ini. Sebagai langkah pencegahan, disarankan untuk menghirup udara segar lebih kerap di kawasan taman dan menjalani kursus urut dari semasa ke semasa. Ia sangat berguna bagi orang yang mempunyai kecenderungan genetik terhadap migrain dan osteochondrosis. Tetapi yang sangat penting adalah mematuhi peraturan kerja dan rehat dan pemakanan yang baik.

Sakit kepala yang pelbagai

Setiap orang secara berkala mengalami sakit kepala semasa hidupnya. Manifestasi menyakitkan boleh berlaku kerana pelbagai sebab. Jenis sakit kepala yang berbeza dibezakan bergantung pada sumber penampilan. Artikel ini secara berasingan mempertimbangkan semua jenis dan kaedah memerangi gejala patologi.

Sakit kepala sebagai penyakit bebas

Selalunya, kepala sakit sebagai tindak balas terhadap proses negatif yang berlaku di persekitaran luaran atau dalaman. Walau bagaimanapun, terdapat apa yang disebut sebagai sakit kepala primer. Mari pertimbangkan jenisnya dengan lebih terperinci.

Migrain

Kira-kira lima puluh peratus penduduk dunia berhadapan dengan serangan migrain. Penyebab sakit kepala seperti migrain tidak sepenuhnya ditentukan oleh profesional perubatan. Walau bagaimanapun, dapat dipercayai bahawa selalunya orang dewasa menderita penyakit dari dua puluh hingga lima puluh tahun. Juga, dalam kebanyakan kes, migrain berlaku pada wanita..

Sebagai tambahan kepada fakta bahawa seseorang mengalami sakit kepala, dengan bentuk yang serupa, gejala patologi berikut muncul:

  • Keletihan, keengganan untuk melakukan apa sahaja.
  • Gangguan penglihatan dan pendengaran, fotofobia.
  • Pening, pingsan.
  • Perubahan warna pada kulit. Kulit dapat memperoleh penampilan pucat yang tidak semula jadi dan rona merah..
  • Rasa mual, tersumbat.
  • Kerengsaan, pencerobohan yang tidak masuk akal, pengasingan.

Sifat simptomnya boleh berbeza: dari rasa sakit impulsif yang tajam hingga yang mendesak, sakit. Selalunya, ketidakselesaan tertumpu pada satu sisi kepala. Tetapi dalam kes yang jarang berlaku, mereka menangkap seluruh kawasan kepala. Tempoh sawan adalah dari dua hingga tiga jam hingga beberapa hari. Pengabaian penyakit boleh menyebabkan kesan buruk seperti status migrain atau strok migrain..

Kesakitan cluster atau bundle

Ini adalah jenis sakit kepala khas yang menyerang terutamanya lelaki muda. Serangan bermula secara tiba-tiba, tanpa disangka, dalam kebanyakan kes pada waktu pagi. Ciri khas spesies ini adalah intensiti tinggi. Kesakitan dirasakan dalam bentuk tembakan di kepala. Juga, mangsa mungkin merasakan riak kuat di pelipis. Pada masa yang sama, kesihatan keseluruhan bertambah buruk, kerana sensasi menyakitkan yang tidak dapat ditoleransi, pesakit jatuh dari irama kehidupan yang biasa. Pada pergerakan sedikit pun, pesakit menjadi lebih teruk. Tempoh serangan kluster antara dua puluh minit hingga dua hingga tiga hari.

Untuk menyembuhkan spesies ini tidak begitu mudah. Faktanya ialah pekerja kesihatan jarang dapat menentukan asal usulnya. Hanya ada pendapat bahawa sakit kepala bundel dapat berkembang dengan adanya patologi sistem kardiovaskular. Kekurangan rawatan boleh menyebabkan peralihan kesakitan jenis yang dipertimbangkan menjadi bentuk kronik.

Cephalgia sebagai gejala sekunder

Jenis sakit kepala berikut diperhatikan dengan kesan negatif dari faktor luaran. Dengan satu penampilan, mereka tidak menimbulkan ancaman yang signifikan terhadap kesihatan. Walau bagaimanapun, gejala patologi yang berulang menunjukkan perlunya perubahan gaya hidup.

Berwarna

Jenis sakit kepala yang paling biasa adalah jenis sakit kepala yang teruk. Ia juga disebut sakit kepala jenis tensional. Selalunya dijumpai pada orang yang terlibat dalam pekerjaan mental. Beban aktif pada sistem saraf pusat menyebabkan gangguan fungsi keseluruhan organisma. Keadaan bertambah buruk apabila faktor psikoemosi ditambahkan pada aktiviti intelektual: tekanan, konflik, penjelasan hubungan. Juga, GBN boleh muncul dengan aktiviti motor yang berlebihan. Sakit kepala jenis tarik dicirikan oleh gejala berikut:

  • kesakitan, sederhana, mampatan;
  • gangguan tidur;
  • Saya berasa sangat letih;
  • gejala meliputi kawasan berdekatan: leher, tali pinggang bahu;
  • pada waktu petang keadaan kesihatan bertambah buruk.

Sakit kepala jenis tarik dianggap agak selamat. Untuk menghilangkan jenis ini, cukup minum anestetik, misalnya, Tempalgin, dan berehat dengan baik.

Hangover

Semua orang suka perayaan. Hanya segelintir yang lupa bahawa perceraian berlebihan berbahaya kepada kesihatan. Faktanya adalah bahawa produk pembusukan etanol yang terkandung dalam minuman yang mengandungi alkohol menyebabkan kematian sel-sel sistem saraf pusat yang tidak dapat dielakkan. Ia bertindak balas dengan sakit kepala yang teruk pada waktu pagi. Kesan etanol yang berbahaya pada nada vaskular memperburuk keadaan. Semasa minum minuman yang mengandungi alkohol, kapal-kapal mula-mula mengembang, dan kemudian menjadi sempit. Ini menyebabkan lonjakan tekanan darah. Gabungan faktor-faktor ini membawa kepada fakta bahawa kesejahteraan seseorang semakin teruk. Untuk sakit kepala ditambah:

  • Gangguan HFC, muntah, mual, cirit-birit;
  • halusinasi pendengaran dan visual;
  • koordinasi pergerakan terjejas;
  • kekeliruan, ketidaktepatan pertuturan;
  • peningkatan tekanan darah dan degupan jantung;
  • kelemahan.

Malangnya, semasa pesta, minuman keras pelbagai jenis digabungkan dengan merokok. Campuran sedemikian membawa kepada keracunan yang teruk, dari mana rasa sakitnya sangat kuat. Sekiranya pada waktu pagi selepas hari raya tidak mungkin pulih, perlu melakukan lavage gastrik di rumah.

Cephalgia sebagai gejala penyakit lain

Jenis sakit kepala yang paling berbahaya berkembang dengan latar belakang proses patologi di persekitaran dalaman. Pertimbangkan penyakit yang membawa kepada gejala yang menyakitkan.

Sakit dengan hipotensi atau hipertensi

Lompatan tekanan darah biasanya berlaku apabila terdapat penyakit unsur-unsur sistem vaskular. Pada tekanan darah tinggi atau rendah, bekalan darah ke korteks serebrum terganggu. Dalam keadaan seperti itu, neuron sistem saraf pusat kekurangan oksigen dan nutrien. Ini membawa kepada fakta bahawa badan berfungsi untuk dipakai dan sakit kepala secara beransur-ansur berkembang..

Anda harus tahu bahawa tanda-tanda khas yang sakit kepala kerana gangguan vaskular adalah:

  • kemunculan bunyi yang tidak diketahui di saluran telinga;
  • kardiopalmus;
  • gangguan;
  • pening.

Untuk mengelakkan gejala patologi jenis ini, anda perlu sentiasa mengawasi petunjuk tekanan darah. Perkara ini tidak sukar dilakukan. Ia cukup untuk membeli tonometer untuk kegunaan rumah. Apabila menormalkan penunjuk, kesakitan spesies ini akan reda.

Arteritis temporal

Penyakit ini adalah perkembangan proses keradangan di arteri temporal. Orang tua paling kerap terkena penyakit ini. Lokasi sakit kepala adalah kawasan kuil. Pada peringkat pertama perkembangan penyakit ini, mangsa merasakan:

  • kesakitan bahagian temporal;
  • kesukaran untuk mengunyah semasa makan.

Sekiranya anda tidak merawat patologi, pada masa akan datang mungkin muncul:

  • melompat tekanan darah;
  • demam, menggigil;
  • peningkatan kepekaan kulit kepala;
  • kekurangan daya hidup;
  • penurunan ketajaman penglihatan;
  • batuk yang tidak dijangka.

Oleh kerana arteri temporal membekalkan darah ke korteks serebrum, langkah segera mesti diambil untuk merawat penyakit ini. Jika tidak, pesakit mungkin mati..

Dengan perkembangan di bahagian kepala neoplasma, tisu-tisu yang membesar memampatkan saluran yang sesuai untuk sistem saraf pusat. Kerana kekejangan teruk dan peningkatan tekanan kotak intrakranial, rasa sakit muncul. Di samping itu, arteri yang dihantar tidak membekalkan darah ke korteks serebrum. Kekurangan oksigen dan nutrien memperburuk keadaan patologi. Kepekatan kesakitan bergantung pada lokasi tumor.

Kami menyenaraikan tanda-tanda utama perkembangan neoplasma:

  1. Sensasi yang tidak menyenangkan mendapat intensiti pada waktu pagi.
  2. Ubat tidak membantu melegakan gejala.
  3. Kehilangan kesedaran yang tidak dijangka.
  4. Pengecutan otot yang tidak disengajakan.
  5. Deria suram.
  6. Gangguan psikologi, kelesuan, gangguan kesedaran, pencerobohan, pengasingan, tingkah laku yang tidak sesuai.
  7. Keletihan.

Selalunya, tumor menyerang orang yang berumur lebih dari enam puluh tahun. Walau bagaimanapun, penyakit ini boleh berlaku pada usia berapa pun, bahkan pada bayi baru lahir.

Hanya jenis kesakitan utama di kepala yang disenaraikan di atas. Senarai itu berterusan. Adalah sukar untuk menentukan secara bebas jenis gejala patologi. Oleh itu, jika anda merasa lebih teruk, lebih baik menjalani kaedah diagnostik.

Sakit kepala di mana anda perlu segera menghubungi ambulans

Terdapat pelbagai jenis kesakitan, kejadian yang menunjukkan perlunya segera memanggil nombor penggera "03" untuk memanggil rawatan perubatan. Kami menyenaraikan tanda-tanda berbahaya:

  • Selepas sakit kepala yang teruk, terdapat kehilangan kesedaran.
  • Pesakit tidak dapat mengawal muntah, muntah keluar dengan tekanan yang besar.
  • Kesakitan disertai dengan fakta bahawa mangsa dipukul secara kejang.
  • Gejala patologi merebak ke mata, kawasan yang terpisah jatuh dari gambar visual.
  • Sakit kepala disertai dengan pendarahan hidung.

Tanda-tanda ini mungkin menunjukkan perkembangan penyakit dan kesihatan yang mengancam nyawa, jadi anda tidak teragak-agak untuk meminta bantuan doktor.

Cara merawat

Jenis sakit kepala dan penyebab kejadiannya berkait rapat, oleh itu, sebelum menetapkan kursus terapi, doktor akan menetapkan pesakit untuk menjalani kaedah penyelidikan tertentu. Pada peringkat ini, keterangan pesakit itu sendiri sangat penting. Dia mesti mengingati butiran terkecil mengenai perkembangan gejala patologi dan memberitahu pakar mengenainya.

Setelah diagnosis akhir dibuat, penyedia perkhidmatan kesihatan akan memilih rawatan yang optimum. Ia akan berbeza bergantung pada pelbagai jenis sakit kepala. Sebagai contoh, jika ditentukan bahawa alasannya adalah serangan migrain, doktor akan menetapkan Sumigrain atau Imigran.

Dengan hipertensi, ubat seperti hidalazin, nifedipine, losartan, furosemide biasanya diresepkan.

Membantu meningkatkan petunjuk tekanan darah: Tingtur Eleutherococcus, Piracetam, Pantocrine, Cordiamine.

Untuk menghilangkan sakit kepala yang tegang, rehat dan ubat penahan sakit biasa adalah sesuai. Contohnya, Tetapi shpa, Nurofen, Analgin, Paracetamol, Spazmalgon.

Bersama dengan rawatan ubat, kaedah berikut juga digunakan:

  • rawatan herba;
  • fisioterapi;
  • akupunktur;
  • Terapi senaman, urut;
  • aromaterapi.

Dalam beberapa kes yang sangat sukar, penyedia perkhidmatan kesihatan memutuskan sama ada pembedahan perlu dilakukan. Sebagai contoh, dengan perkembangan tumor. Ini berlaku terutamanya untuk peringkat ketiga dan keempat barah.

Pencegahan penyakit

Agar tidak tertanya-tanya jenis sakit kepala apa yang tidak membolehkan anda hidup dalam damai, anda perlu mengambil kira dan mengikuti cadangan pencegahan berikut:

  1. Mengudarakan rumah setiap hari, terutamanya bilik tidur. Perlu juga dilakukan pengudaraan yang baik di tempat kerja. Langkah-langkah sedemikian akan memastikan aliran oksigen yang berterusan..
  2. Menolak penggunaan minuman dan merokok yang mengandungi alkohol. Ini akan membantu bukan sahaja untuk mengelakkan sakit kepala, tetapi juga meningkatkan kesihatan secara keseluruhan.
  3. Menormalkan rejimen minum. Minum dua liter air setiap hari akan membantu menghilangkan sebatian toksik dari badan..
  4. Kaji semula diet anda. Lebih baik menolak produk yang mengandungi bahan pengawet dan bahan tambahan makanan, misalnya, monosodium glutamat. Anda juga harus memastikan makanannya segar dan mudah dicerna..
  5. Berikan aktiviti motor yang pantas kepada badan. Ini akan membantu mengelakkan proses bertakung, serta menguatkan jantung dan saluran darah..
  6. Anda perlu menumpukan lebih banyak masa untuk berehat. Sebaiknya jangan berlebihan di tempat kerja, jangan bawa barang pulang. Jangka waktu tidur malam antara tujuh hingga lapan jam.
  7. Sekiranya mungkin, perlu untuk mengurangkan jumlah tekanan psiko-emosi. Tekanan dan situasi konflik yang berterusan menggegarkan NA, yang menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Sekiranya perlu, anda boleh mengikuti kursus psikoterapi.

Perkara yang paling penting untuk dilakukan tanpa mengira jenis sakit kepala yang timbul adalah menghubungi institusi perubatan. Penjagaan perubatan yang tepat pada masanya akan membantu mengelakkan kesan buruk terhadap kesihatan..

Jenis dan penyebab sakit kepala

Mari kita lihat apakah sakit kepala (cephalgia)? Adakah jenis dan sebabnya berkaitan??

Jenis Cephalgia

  1. Bentuk primer genesis yang tidak dapat dijelaskan.
  2. Spesies sekunder adalah tanda penyakit neurologi, terapi, berjangkit, onkologi dan ENT. Ini juga merangkumi kecederaan tengkorak..
  • sakit kepala ketegangan (GBN);
  • migrain;
  • gugusan;
  • hemikrania paroxysmal.
  • sakit;
  • pedas;
  • berdenyut-denyut
  • pecah;
  • menghancurkan;
  • menembak;
  • berterusan (kronik).
  • jenis cecair serebrospinal dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial;
  • vaskular - dengan nada dinding vena dan arteri;
  • kesakitan ketegangan yang meletus berlaku selepas beban mental atau fizikal yang berpanjangan.

Doktor memilih ubat bergantung pada jenis kesakitan..

Migrain

Penyakit ini biasa berlaku. Serangan berlaku tanpa diduga 2-3 kali sebulan. Sebabnya tidak difahami sepenuhnya, tetapi ada pendapat bahawa ini disebabkan oleh tahap serotonin, yang mempengaruhi nada pembuluh darah.

Dengan penunjuk yang tinggi, kapal-kapal itu sempit, dan dengan pengurangan, kapal mengembang. Keadaan vaskular dan menyebabkan kesakitan.

Faktor pencetus migrain:

  • minum alkohol;
  • perubahan cuaca;
  • dengan manifestasi yang kerap pada wanita, penyebabnya mungkin ketidakseimbangan hormon dan menopaus;
  • tidur yang tidak mencukupi atau terlalu lama;
  • penggunaan coklat, walnut atau keju keras;
  • penggunaan kontraseptif oral.
  • serangan sering dimulakan dengan aura, tanda amaran dalam bentuk gangguan visual. Seseorang dapat melihat garis, corak atau bayang-bayang selama 15-20 minit;
  • sakit kepala disertai dengan loya, muntah;
  • serangan sengit berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari;
  • kepala boleh sakit akibat bunyi kuat, cahaya terang;
  • manifestasi migrain adalah cephalgia unilateral yang berdenyut.

Semasa serangan, Ibuprofen, Paracetamol, Sedalgin diambil. Doktor menetapkan ubat khusus Naratriptan, Dihydroergotamine.

Apa yang perlu dilakukan jika migrain menampakkan diri secara berterusan? - Dalam kes sedemikian, disyorkan beta-blocker, anticonvulsants, dan antidepresan untuk penggunaan kursus..

Apa itu GBN

Dengan sakit kepala yang kerap, penyebabnya adalah HDN. Singkatan bermaksud sakit kepala tekanan..

Cephalalgia intensiti rendah berlangsung selama 30 minit dan khas untuk pekerja pejabat yang duduk lama di premis..

  • tekanan
  • kemurungan;
  • keterlaluan intelektual, masalah perkhidmatan;
  • tidur malam yang tidak mencukupi;
  • kekurangan udara segar di dalam bilik;
  • kecenderungan genetik untuk vasospasme;
  • ketegangan mata semasa bekerja di komputer.

Gejala kesakitan ketegangan seperti ini:

  • sensasi yang membosankan dan menindas di kedua sisi pelipis, yang mana pesakit membandingkannya dengan menarik kepala bersama-sama dengan gelung;
  • berlaku selepas akhir hari bekerja;
  • tidak disertai dengan loya atau muntah;
  • tidak dikuatkan selepas latihan fizikal;
  • berlalu setelah melegakan ketegangan saraf dan berjalan di udara segar.

Untuk mengurangkan rasa sakit, pertama sekali, disarankan untuk menyesuaikan mod kerja dan rehat. Petua berguna untuk HDN:

  • semasa rehat, keluar ke udara segar;
  • pada waktu bekerja untuk memberi rehat kepada penglihatan, melakukan latihan tempat tinggal mata;
  • perlu mendapat tidur yang cukup pada waktu malam;
  • ventilasi bilik di rumah dan di tempat kerja.

Analgesik bukan narkotik - Ibuprofen, Paracetamol dapat dengan cepat menghilangkan ketegangan sakit kepala. Tetapi cadangan yang disenaraikan di atas berkesan - mereka mencegah terjadinya sawan.

Sakit kepala kluster

Selalunya sakit kepala dengan apa yang disebut serangan kluster.

Patologi vaskular ini dianggap lelaki dan menyerupai migrain..

Sebab-sebab sakit kepala tidak dijelaskan, tetapi faktor-faktor yang memprovokasi diketahui:

  • pelanggaran tahap testosteron;
  • kerengsaan saraf optik;
  • pelebaran arteri karotid.
  • kejang berlangsung dari 15 minit hingga 3 jam;
  • sakit kepala akut satu sisi, terletak di belakang mata;
  • laserasi dari mata yang memerah;
  • berpeluh
  • telinga tersumbat.

Mengambil analgesik bukan steroid mengurangkan kesakitan.

Walaupun serangan itu selesai, tanpa menunggu kemunculan semula, lakukan CT scan tengkorak. Diagnostik moden yang tepat akan mendedahkan penyebab sakit kepala yang berterusan.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Selalunya, sakit kepala juga berlaku dengan patologi tulang belakang ini, yang semakin banyak dijumpai pada usia muda. Dengan sakit kepala yang berterusan, penyebabnya berkaitan dengan mampatan saluran darah atau saraf..

Putaran kepala yang tajam boleh menjadi faktor yang memprovokasi. Pemindahan vertebra serviks juga menyebabkan kesakitan berterusan.

Tanda-tanda cephalgia vertebra:

  • penyetempatan oksipital adalah ciri;
  • sinaran ke bahu, leher, lengan;
  • terdapat hubungan dengan pergerakan kepala tulang belakang serviks.

Bagaimana mengatasi sakit kepala? - Semasa serangan, Dexalgin, Nurofen membantu.

Selepas pemeriksaan dan pemeriksaan sinar-x, pakar neuropatologi menetapkan terapi yang kompleks. Sekiranya sakit kepala, penyebab dan rawatannya saling berkaitan..

Neoplasma otak

Persoalan mengapa sakit kepala sering diajukan oleh orang-orang dengan tumor otak sebelum diagnosis dibuat. Intinya adalah bahawa sakit kepala yang berterusan pada permulaan penyakit ini melegakan analgesik, sehingga orang tidak menjalani pemeriksaan perubatan.

Tanda cephalgia tumor:

  • peningkatan intensiti serangan;
  • kemunculan sensasi menekan atau mampatan pada kedudukan terlentang dan pada waktu pagi. Ini disebabkan oleh peningkatan tekanan intrakranial dalam kedudukan mendatar;
  • muntah atau loya.

Cara membuang - pesakit dengan diagnosis, doktor menetapkan rawatan komprehensif, termasuk kemoterapi, ubat penahan sakit dan diuretik.

Pada tahap diagnosis semasa, pembedahan dilakukan untuk membuang tumor.

Perubahan iklim

Fluktuasi meteorologi, perubahan iklim yang mendadak menyebabkan sakit kepala. Akibat kegagalan bioritma, rasa mual, muntah, pening juga muncul.

Orang yang menderita hipertensi sangat sensitif terhadap faktor luaran..

Penerbangan dalam pesawat memberi kesan negatif kepada saluran darah kerana penurunan tekanan dan beban jantung.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan sakit kepala sebelum melakukan perjalanan? - Orang yang menderita mabuk udara dan mabuk laut harus membatasi makanan mereka sebelum penerbangan..

Pada hari penerbangan, jangan makan daging - ia dicerna untuk waktu yang lama dan menimbulkan rasa mual.

Bagaimana melegakan sakit kepala dan loya, sekiranya anda masih muak? - Ambil tablet Dramin - ia menurunkan kepekaan reseptor telinga terhadap penyakit bergerak. Setelah tiba, hilangkan pening, mengambil kedudukan mendatar.

Tekanan darah tidak stabil

Hipotensi dicirikan oleh kelemahan, kegelapan pada mata, pening, berdenyut di kepala.

Dengan hipertensi arteri, perasaan menyempitkan di bahagian belakang kepala mengganggu. Peningkatan tekanan yang ketara membawa kepada perkembangan krisis hipertensi dengan mual, muntah.

Dalam kes ini, rawatan dijalankan di hospital. Dalam kes yang teruk, krisis sering berakhir dengan bencana otak..

Bagaimana cara melegakan sakit kepala dengan cepat semasa penurunan tekanan? - Pertama sekali, disarankan untuk berbaring dengan melepaskan bantal dari bawah kepala untuk memulihkan peredaran otak.

Dalam kes ini, kaki naik di atas paras badan untuk aliran darah ke otak.

Setelah berhenti pening, pesakit diberi minum cecair. Mengembalikan isipadu darah membantu menghilangkan cephalgia.

Pesakit hipertensi yang berpengalaman mengetahui simptomnya, serta rawatan penyakitnya. Orang dengan episod tekanan darah tinggi tidak boleh melepaskan tekanan mengikut budi bicara mereka. Ubat-ubatan sendiri tidak akan membawa pembebasan dari penyakit ini, dan masa akan hilang.

Gegaran otak

Mengapa sakit kepala berterusan selepas kecederaan kepala dan gegar otak? Sebab yang paling biasa adalah tidak mematuhi cadangan doktor.

Semasa rawatan, pesakit melanggar rehat di tempat tidur, mendengar muzik yang kuat, gemar permainan komputer. Semua ini membebani sel-sel saraf, mencegahnya pulih..

Selain mual, muntah, gejala utama gegar otak adalah kehilangan kesedaran jangka pendek dan kehilangan ingatan sementara untuk kejadian sebelumnya.

  • pematuhan wajib untuk berehat di tempat tidur;
  • tidur malam;
  • kecuali muzik yang kuat, membaca buku dan permainan komputer, tetapi anda boleh mendengar muzik yang tenang;
  • Anda tidak boleh melakukan senaman;
  • sukan dilarang selama sebulan.

Rawatan dijalankan di hospital selama 1-2 minggu. Rawatan ubat diturunkan ke latar belakang. Doktor menetapkan ubat nootropik, penenang dan neuroprotektif.

Mengapa wanita mengalami sakit kepala?

Berbanding dengan lelaki, cephalgia pada wanita berlaku lebih kerap, dan intensitasnya lebih tinggi. Ini disebabkan tahap serotonin dan ambang yang lebih rendah untuk kepekaan kesakitan..

  • kehamilan;
  • migrain;
  • mengambil pil perancang;
  • toksikosis wanita hamil;
  • menopaus;
  • kitaran haid.

Penyebab sakit kepala yang kerap pada wanita, satu atau lain cara, dikaitkan dengan perubahan latar belakang hormon. Salah satu perangsang kesakitan adalah hormon estrogen..

Apabila menopaus berlaku, cephalgia yang berkaitan dengan kitaran haid hilang. Walau bagaimanapun, sakit kepala yang kerap pada wanita muncul dengan bermulanya menopaus, yang dikaitkan dengan penyesuaian hormon yang tajam.

Menyebabkan penyebab sakit kepala yang berterusan:

  • Merokok.
  • Penggunaan kopi yang kerap meningkatkan tahap adrenalin dalam darah - hormon tekanan. Apabila disalahgunakan, minuman itu menyebabkan kebergantungan - sekiranya cephalgia berlaku. Pada sesetengah wanita, kafein menyebabkan keadaan serupa dengan sindrom pramenstruasi..
  • Penderaan alkohol.

Bagaimana menenangkan cephalgia semasa kehamilan? - Selalunya cephalalgia berlaku ketika kurang tidur.

Untuk menghentikan penampilannya, bangun tidur malam. Pada serangan seterusnya, letakkan kompres sejuk di dahi anda, urut pelipis, bahu dan leher anda.

Mandi kaki yang hangat dengan setitik minyak pati lavender juga membantu..

Sekiranya pada masa pramenstruasi kepala selalu sakit, apa yang harus saya lakukan? - Untuk serangan episod, disyorkan untuk mengambil Ibuprofen, Aspirin, tetapi kerana ketagihan, anda tidak boleh sering menggunakan.

Dalam kes migrain yang berkaitan dengan kitaran haid, rawatan dijalankan dengan rawatan migrain. Sekiranya tidak berkesan, gunakan ubat hormon.

Kesakitan luar biasa

Jenis cephalgia ini disebut rebound, kerana ia berlaku setelah penggunaan analgesik yang berpanjangan.

Orang yang awalnya menderita migrain atau HDN selalu mengambil ibuprofen, triptan, opioid, atau ubat gabungan untuk memerangi sawan..

Menariknya, penyalahgunaan analgesik untuk arthritis, misalnya, tidak menyebabkan kesakitan penyalahgunaan. Ia lebih sering dikaitkan dengan rawatan HDN atau migrain. Pembentukan cephalgia menyumbang kepada kemurungan.

Kesakitan yang salah ditunjukkan oleh sensasi tekanan intensif sederhana atau tekanan dua hala. Serangan berlangsung sehingga 15 hari atau lebih. Membangkitkan tekanan fizikal dan mental mereka.

Doktor harus menjelaskan kepada pesakit bahawa satu-satunya cara untuk menghilangkan kejang adalah mengurangkan dos dengan penarikan analgesik secara beransur-ansur.

Dalam situasi yang teruk, detoksifikasi dilakukan di rumah sakit. Kursus terapi merangkumi antidepresan..

Untuk sebarang penyakit, melegakan sakit kepala sepenuhnya hanya dapat dilakukan setelah pemeriksaan. Untuk tujuan diagnostik, kaedah instrumental digunakan - dikira tomografi. Untuk sakit kepala, rawatan ditetapkan bergantung pada diagnosis..

Taktik perubatan berdasarkan kesaksian pesakit, memandangkan halangan untuk mengambil ubat tertentu. Sekiranya anda secara tidak terkawal menghilangkan sawan dengan cara yang ada di farmasi, untuk waktu yang singkat dapatkan abusus cephalgia atau kehilangan masa untuk merawat penyakit berbahaya.

Jenis sakit kepala: sebab, gejala dan kaedah rawatan

Seseorang yang sering atau teruk mengalami sakit kepala tidak dapat menjalani kehidupan sepenuhnya. Kaedah diagnostik moden memungkinkan untuk mengenal pasti sumber masalah dengan cepat dan memulakan terapi profil yang berkesan. Tekanan dan kerja berlebihan tidak selalu menimbulkan gejala. Selalunya ia berlaku dengan latar belakang patologi serius. Ramai orang lebih suka mengalami serangan sakit kepala yang tidak menyenangkan dan melelahkan. Sebahagian daripada mereka cuba menggunakan ubat-ubatan dan ubat-ubatan rakyat untuk menyingkirkannya. Pendekatan sedemikian memperburuk keadaan dan mengurangkan kemungkinan pesakit mendapat hasil penyakit yang baik..

Punca dan gejala sakit kepala

Bergantung pada faktor yang memprovokasi, penyetempatan sumber sensasi yang tidak menyenangkan dapat terjadi di tempat yang berbeza di kepala. Untuk kemunculan simptom tersebut, reseptor terletak yang terletak di atas kapal, meninges, di bawah tisu luar tengkorak. Dalam beberapa kes, penyebab keadaan tidak berkaitan dengan aktiviti otak. Untuk memahami mengapa sakit kepala sakit, perlu menilai tempat, jenis dan sifat sensasi, intensiti manifestasi mereka, kehadiran gejala tambahan.

Penyakit kepala vaskular menyebabkan

Kemunculan sakit kepala setiap hari mungkin menunjukkan masalah dalam operasi kapilari, urat atau arteri. Wanita dan lelaki dari mana-mana umur sama-sama menderita mereka. Selalunya, gejala penyakit pertama muncul pada remaja. Perbezaan tekanan darah di pembuluh darah, pemanjangan dinding saluran, kekejangan otot licin menimbulkan rasa sakit di kepala dan tanda-tanda ciri lain.

Penyebab utama sakit kepala jenis vaskular:

  • dystonia vegetovaskular - kesakitan sementara atau berterusan, peningkatan gejala terhadap latar belakang perubahan cuaca, keadaan emosi yang semakin teruk, kebocoran vaskular pada bola mata. Sakit kepala yang berterusan sering disertai dengan rasa berat dan bengkak pada kelopak mata, mual dan muntah, kegelapan pada mata, gangguan penglihatan dan pendengaran;
  • migrain - sensasi kuat dan berdenyut, tertumpu pada satu sisi tengkorak. Sakit kepala tidak hilang dalam masa 4-72 jam, tidak selalu bertindak balas terhadap ubat penahan sakit atau antispasmodik yang biasa. Gambaran klinikal sering ditambah dengan loya, ketakutan terhadap cahaya, reaksi tajam terhadap bunyi dan bau;
  • tekanan darah tinggi - sensasi letupan berat yang secara literal menekan kepala dan mata dari dalam. Biasanya dilokalisasi di leher dan leher;
  • tekanan darah rendah - sensasi berterusan yang membosankan, rasa sakitnya ringan dan meletihkan. Jarang berdenyut dan paroxysmal. Ia disertai dengan menggigil, pucat, kelemahan, mual, keinginan untuk menutup mata dan berehat.

Anda akan mengetahui lebih lanjut mengenai sebab dan gejala migrain dengan aura dari artikel ini..

Analgesik sering tidak berguna dalam memerangi manifestasi seperti itu. Hanya jika anda mengetahui sebab-sebabnya dan bertindak sesuai dengan keadaan, anda boleh bergantung pada keadaan pesakit yang lega.

Penyakit Otak Organik

Proses patologi di otak sangat berbahaya bagi pesakit. Sekiranya anda tidak bertindak balas terhadap gejala pada waktunya dan memulakan terapi profil, ada bahaya bagi kehidupan pesakit. Dalam beberapa kes, bantuan tepat pada masanya tidak dapat menyelamatkan seseorang dari kematian atau kecacatan..

Penyebab organik sakit kepala yang teruk:

  • strok - kerosakan otak hemoragik atau iskemik dicirikan oleh gambaran klinikal yang jelas, yang membolehkan kita mengesyaki diagnosis pada permulaan proses. Sakit disertai dengan kelemahan, pening, kehilangan orientasi di ruang angkasa, gangguan motorik, kelumpuhan otot pada separuh wajah;
  • bengkak, sista, aneurisma - kepala risau selama beberapa hari berturut-turut, pengambilan ubat tidak membawa kelegaan yang diinginkan. Gejala bergantung pada jenis pembentukan, ukuran dan lokasinya;
  • kecederaan otak traumatik - sakit kepala ditambah dengan pening, penurunan ingatan, aktiviti mental yang terganggu, masalah dengan pertuturan dan penglihatan. Kadang-kadang terdapat paresis dan kelumpuhan, kelemahan otot;
  • penyakit berjangkit - parasitisasi bakteria, virus, kulat dan protozoa lain dalam tisu otak membawa kepada proses keradangan dan purulen. Perjalanan patologi adalah akut, perkembangannya pesat. Kepala boleh sakit teruk, sering dengan gejala ini, dan pembentukan gambaran klinikal bermula;
  • mabuk - berlaku dengan latar belakang pengambilan alkohol dan dadah, merokok, penyalahgunaan dadah, keracunan dengan racun dan bahan berbahaya. Sakit kepala boleh disertai dengan sebarang manifestasi, boleh masuk ke dalam psikosis, demensia, koma;
  • penyakit jenis neurodegenerative - sangat kerap sakit kepala pada orang tua yang menderita penyakit Alzheimer dan Parkinson, Demensia Peak. Gambaran klinikalnya terang, berdasarkan gangguan mental dari pelbagai jenis dan keparahan.

Prognosis positif dalam semua kes ini hanya mungkin dilakukan jika anda dengan cepat mengenal pasti punca sebenar sakit kepala dan memulakan rawatan. Percubaan untuk mengatasi sawan dengan sendirinya dapat memperburuk keadaan dan mempercepat perkembangan penyakit ini.

Sekiranya pukulan dilakukan ke kepala, kecederaan sering disertai sakit kepala. Apa yang perlu dilakukan dalam kes ini, anda akan belajar di sini.

Psikogenik penyebab sakit kepala

Kesakitan yang disebut terdapat dalam kebanyakan kes, merujuk kepada doktor dengan gejala ini. Mereka sering menjadi satu-satunya manifestasi klinikal, tetapi dapat dilihat dengan cara yang berbeza. Dalam beberapa kes, ia adalah sakit kepala girdle, yang lain - perasaan kenyang atau berdenyut. Sensasi boleh mengubah penyetempatan, kekal atau paroxysmal. Selalunya mereka disertai dengan kerengsaan, keletihan, masalah tidur, penurunan perhatian dan keengganan untuk makan.

Situasi tertekan adalah salah satu penyebab sakit kepala psikogenik.

Penyebab utama penampilan sakit kepala psikogenik:

  • Kekal dalam keadaan tertekan;
  • keperluan untuk penyertaan dari orang lain, percubaan untuk menarik perhatian orang tersayang;
  • empati dengan seseorang dari saudara atau rakan yang sakit;
  • dystonia vegetovaskular, peningkatan kegelisahan, kemurungan;
  • tekanan fizikal dan psikologi yang membawa kepada ketegangan otot punggung, leher, mata yang berpanjangan.

Pakar mencatatkan ketegangan sakit kepala pada wanita lebih kerap daripada pada lelaki. Ini disebabkan oleh peningkatan kepekaan dan kepekaan mereka terhadap kejadian di sekitarnya. Penyakit ini adalah ciri orang di bawah usia 50 tahun, boleh berlaku pada kanak-kanak dan remaja.

Ketahui lebih lanjut mengenai sakit kepala tekanan di sini..

Punca serebrum tambahan

Dalam beberapa kes, penampilan sakit kepala tidak dikaitkan dengan aktiviti otak atau keadaan psikoemosi seseorang. Ini tidak menjadikan simptomnya kurang penting dan bermaklumat. Kadang kala, dialah yang membuat orang memperhatikan keadaan mereka dan mengesyaki adanya patologi.

Penyebab sakit kepala yang berlebihan:

  • pendedahan kepada bahan kimia - mengambil pil perancang, menyedut wap sejumlah bahan, minum alkohol atau kafein;
  • penyakit berjangkit - pada permulaan aktiviti patogen menampakkan dirinya dalam bentuk sakit kepala. Selepas itu, suhu, kelemahan, sikap tidak peduli, mengantuk dan kehilangan selera makan ditambahkan kepadanya;
  • proses keradangan dan purulen di rongga mulut, hidung, telinga, mata - karies, penyakit gusi, glaukoma;
  • gangguan metabolik semasa kehamilan, keracunan karbon monoksida, kekurangan oksigen;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks - sensasi ciri terbentuk di kawasan oksipital dan leher, memberi pada pelipis dan mata. Keadaan ini menyebabkan pergerakan terhad di punggung atas.

Osteochondrosis tulang belakang serviks adalah faktor yang sering menyebabkan sakit kepala serebrum tambahan.

Kesakitan dalam kebanyakan kes ini berpanjangan, kusam atau sakit. Ia melemahkan dengan analgesik, dan hilang sepenuhnya setelah menghapuskan penyebabnya..

Adakah sakit kepala normal atau tidak normal semasa kehamilan? Dapatkan jawapan dari artikel ini..

Pengelasan

Pakar membezakan dua jenis gejala utama - primer dan sekunder. Kumpulan pertama merangkumi varian sakit kepala yang berkembang secara bebas dan tidak semestinya menunjukkan adanya patologi organik atau sistemik. Ini adalah simtomatologi akut dan tiba-tiba yang biasanya muncul sebagai tindak balas terhadap tindakan rangsangan luaran. Serangan sakit kepala sekunder berlaku dengan latar belakang penyakit dan hanya sebahagian daripada gambaran klinikal yang jelas.

Jenis kesakitan primer: ketegangan, kluster, migrain, penyalahgunaan.

Jenis kesakitan sekunder: dengan latar belakang penurunan fungsi saluran darah, lesi organik, patologi ekstraserebral.

Sakit ketegangan

Sakit kepala yang paling biasa berlaku dengan latar belakang tekanan fizikal, mental atau emosi yang berpanjangan, daripada kerja atau kemurungan kronik. Biasanya tidak terlalu kuat, tetapi dapat bertahan selama beberapa hari, melelahkan dan mengalihkan perhatian dari kegiatan kehidupan biasa. Ia dicirikan oleh sensasi menekan yang mempengaruhi bahagian tengkorak yang terpisah atau menangkap seluruh kepala. Manifestasi dapat berlalu secara bebas setelah berehat, bermain sukan, mengambil antidepresan yang berasal dari industri atau semula jadi..

Sakit kepala kluster

Untuk jenis kesakitan ini, gambaran klinikal paroxysmal adalah ciri. Sensasinya berdenyut dan sangat tajam, kadang-kadang tidak tertahankan. Biasanya mereka dilokalisasi di satu sisi tengkorak, yang paling terasa di kawasan dahi dan mata. Tempoh serangan berkala dari 20 minit hingga 1.5 jam, dalam kes yang jarang berlaku, mencapai beberapa hari dan bahkan beberapa minggu. Pada puncak sensasi, pesakit mata memerah dan berair, mukosa bengkak. Fenomena ini sering menimpa lelaki muda dan pertengahan umur.

Ketahui lebih lanjut mengenai jenis kesakitan ini di sini..

Sakit kepala sinus

Salah satu manifestasi proses keradangan pada sinus hidung. Sensasi menyakitkan dilokalisasi di bahagian depan kepala, mempengaruhi dahi. Mereka meningkat dengan perubahan kedudukan badan. Keadaan ini disertai dengan keracunan umum badan, kesesakan hidung, pembengkakan membran mukus. Serangan kesakitan paroxysmal terhadap latar belakang ini menunjukkan permulaan proses purulen. Ini sangat berbahaya bagi kesihatan pesakit dan memerlukan rawatan perubatan profesional segera..

Migrain

Sakit kepala unilateral yang ketara yang boleh berlangsung dari 4 jam hingga 3 hari. Sebab-sebab perkembangan keadaan hari ini tidak difahami sepenuhnya. Selalunya timbul sebagai tindak balas terhadap tindakan pemicu - perengsa yang boleh menjadi individu. Serangan disertai dengan loya, kelemahan, reaksi tajam terhadap cahaya, suara dan bau.

Sakit kepala

Gejala berlaku dengan latar belakang penggunaan ubat yang berpanjangan atau tidak mematuhi peraturan terapi ubat. Biasanya ini adalah sakit kepala yang membosankan, intensitasnya berbeza sepanjang hari. Ia berlaku di bahagian depan atau oksipital kepala, boleh merebak ke seluruh tengkorak. Sensasi meningkat dengan latar belakang aktiviti fizikal atau aktiviti mental yang berpanjangan. Kesakitan hilang setelah mengambil analgesik, tetapi setelah beberapa jam ia terjadi lagi, memaksa saya minum ubat lagi.

Untuk mengesahkan diagnosis, perlu berhenti mengambil analgesik atau NSAID yang biasa. Kemunculan kesakitan kronik dengan tidak adanya tanda-tanda patologi menunjukkan kebenaran kecurigaan. Beberapa hari atau minggu setelah berhenti minum pil, keadaannya akan sepenuhnya normal. Sekiranya selepas 2 bulan ini tidak berlaku, anda perlu mengkaji semula diagnosisnya.

Rawatan sakit kepala

Ramai orang meminta bantuan doktor hanya apabila kesakitan tidak dapat ditoleransi. Ini membawa kepada peningkatan proses patologi dan mengurangkan kemungkinan hasil penyakit yang baik. Kaedah diagnostik moden membolehkan anda menentukan penyebab sensasi yang tidak menyenangkan dan memulakan terapi profil yang berkesan.

Pilihan ambulans untuk sakit kepala:

  • menolak kopi dan teh hitam yang kuat untuk meminum minuman teh hijau atau putih, merebus chamomile atau lemon balm;
  • minum air masak sejuk dengan cuka sari apel (satu sudu teh reagen kimia per segelas cecair);
  • sapu dalam setetes minyak pati rosemary atau lavender dalam wiski;
  • sebarkan wiski dan dahi dengan salap mentol;
  • buat urutan ringan kepala, bergerak dengan gerakan membelai dari dahi ke belakang kepala dan dari mahkota kepala ke pelipis;
  • cuba tidur di bilik yang gelap dan sedikit sejuk tanpa perengsa;
  • minum pil "Citramon", "Aspirin" atau "Pentalgin" dari sakit kusam dan sakit sekiranya tidak ada gejala lain. Sekiranya terdapat sensasi paroxysmal, tajam dan akut, kemungkinan vasospasme tinggi. Ia akan dikeluarkan oleh No-Shpa atau Spazmalgon.

Baca lebih lanjut mengenai pil kepala dalam artikel ini..

Walaupun dalam keadaan gejala jarang berlaku dan tidak menimbulkan banyak kebimbangan, lebih baik berjumpa doktor. Cara yang disenaraikan untuk mengurangkan keadaan sakit kepala tidak selalu selamat. Khususnya, prosedur terma dapat mempercepat pertumbuhan kista, abses dan tumor malignan. Kompres sejuk tidak akan membantu dengan vasospasme, tetapi hanya akan menjadikannya lebih teruk. Penggunaan aromaterapi untuk migrain akan meningkatkan keparahan serangan.

Dilarang keras menahan sakit kepala, walaupun tidak disebabkan oleh proses patologi. Ketidakselesaan yang berlarutan atau kronik memberi kesan negatif terhadap jiwa dan mood emosi seseorang. Ini membawa kepada penurunan kualiti hidupnya dan meningkatkan kemungkinan mengembangkan psikosis..

Baca Mengenai Pening