Utama Ketumbuhan

Punca Mual dan Pening: Gejala Kelemahan dan Mengantuk

Mual dan kelemahan, pening dan mengantuk adalah penyakit yang meluas kerana terlalu banyak kerja, kurang tidur dan rehat.

Adalah perlu untuk memperhatikan kesihatan jika gejala ini berulang secara berkala, kerana ia dapat menandakan penyakit serius.

Tanda-tanda penyakit

Untuk mengetahui doktor mana yang harus berunding jika anda merasa pening dan sakit, anda perlu mengetahui kemungkinan penyebab keadaan anda yang menyakitkan. Pada masa yang sama, perlu membiasakan diri dengan tanda-tanda penyakit tertentu..

Masalah endokrinologi

Penyakit sistem endokrin boleh menjadi penyebab kulit kering, mengantuk, kelemahan, pening, dan mual. Penyakit ini tidak dapat disembuhkan, tetapi gejala mereka berjaya dihentikan oleh ubat-ubatan..

Diabetes

Penyakit ini dicirikan oleh kelemahan, mual yang teruk, kerap membuang air kecil, retakan dan jagung pada kaki, kelaparan berterusan, mudah marah, mulut kering, kulit gatal dan bau aseton yang keluar dari badan. Sekiranya sensasi seperti itu muncul, hubungi pakar endokrinologi.

Hipotiroidisme

Kegagalan fungsi kelenjar tiroid disertai dengan pembengkakan badan, kenaikan berat badan dan penurunan ingatan. Metabolisme terganggu. Penyakit yang paling biasa adalah pada wanita.

Perubahan hormon

Perubahan tahap hormon pada wanita menyebabkan lonjakan tekanan dan sakit di kepala. Kelemahan, pening, insomnia, mengantuk dan gugup diperhatikan pada wanita semasa menopaus.

Kerosakan otak

Kecederaan

Sekiranya sakit kepala, pening, mual dan mengantuk setelah memukul kepala, diperlukan rawatan di hospital. Penyakit ini menunjukkan gegaran otak..

Ketumbuhan

Tanda-tanda neoplasma yang berkembang di otak: pening kerap dengan tinnitus, sementara pesakit berhenti mendengar suara dari satu sisi.

Mual, perasaan kelesuan yang berkaitan dengan keadaan yang dijelaskan, dapat menunjukkan tumor besar, yang menekan kawasan yang bertanggungjawab untuk refleks muntah. Dengan formasi malignan dan jinak semasa tidur, sakit berdenyut berlaku di kepala, yang berlalu setelah terbangun. Dengan keadaan yang dijelaskan, MRI dilakukan.

Mabuk

Pendedahan terhadap racun menyebabkan keracunan badan, yang boleh mencetuskan neurointoxication. Dalam kes ini, sakit kepala, rasa mual, muntah.

Migrain

Denyutan akut yang menyakitkan di pelipis, dahi dan mata menyertai migrain. Ia berlaku selepas terbangun. Serangan disertai dengan kelesuan, keletihan, mual dan muntah. Pada awal penyakit, tinnitus, fotofobia dan fobia bunyi muncul. Penyebab penyakit ini tidak diketahui oleh ubat, keadaan pesakit difasilitasi oleh ubat-ubatan.

Kekurangan zat besi

Perasaan kekurangan udara, tidak berdaya, pening adalah manifestasi klasik anemia. Kadang kala pesakit mengalami gangguan selera dan keguguran rambut.

Kekurangan zat besi menyebabkan pelanggaran sintesis hemoglobin, otak mengalami kebuluran oksigen. Sekiranya ujian darah untuk hemoglobin mengesahkan diagnosis, rawatan dengan ubat-ubatan yang memenuhi tubuh dengan zat besi dan diet akan diperlukan. Hati, daging merah, buah-buahan, terutama buah delima dan epal yang disyorkan.

Gangguan mental

Manifestasi klinikal penyakit mental: kehilangan ingatan separa atau sementara, apatis, sakit kepala.

Kemurungan

Mengantuk yang teruk, penurunan aktiviti fizikal dan mental mungkin menunjukkan kemurungan. Tanda-tanda tambahan termasuk sakit kepala dan sakit kepala. Ahli psikoterapi dan pakar neurologi akan membantu mengatasi keadaan ini. Mengambil ubat, pesakit terus keluar dari kemurungan.

Mengambil ubat

Keinginan untuk tidur dan pening menimbulkan:

  • ubat penahan sakit;
  • antipsikotik;
  • ubat hormon;
  • ubat penenang;
  • ubat untuk alahan dan darah tinggi;
  • agen penurun asid urik.

Sekiranya pesakit mengalami kesan sampingan ubat, maka doktor boleh memilih analog atau mengubah dosnya.

Mabuk

Gejala yang dipertimbangkan boleh berlaku dengan keracunan virus dan keracunan alkohol. Semua akibat berlalu setelah pembebasan toksin..

Toksikosis wanita hamil

Selalunya kehamilan disertai oleh gangguan, kelemahan, pengsan, loya. Punca penyakit ini belum dapat dikenal pasti. Terdapat hanya hipotesis. Menurut salah satu daripadanya, toksikosis menimbulkan keracunan dengan produk aktiviti penting janin, menurut yang lain - perubahan hormon.

Penyakit sistem genitouriner

Pelanggaran buah pinggang membawa kepada mabuk umum. Sekiranya pesakit mengalami kelewatan kencing dan tanda-tanda keracunan pertama muncul, ambulans harus dipanggil.

Melangsingkan badan

Pening ringan dan loya semasa berpuasa mungkin menunjukkan mabuk. Dengan sekatan makanan dan cecair yang tajam, sistem kencing terganggu, yang memprovokasi proses keradangan di buah pinggang.

Keradangan telinga tengah

Menggigil dan rasa mual, kelemahan menandakan permulaan keradangan. Kemudian ada perasaan bahawa semuanya berputar, dan badan berputar di angkasa. Keadaan ini berlaku kerana kerosakan pada alat vestibular..

Masalah neurologi dan kardiovaskular

Kelemahan, serangan muntah boleh menyebabkan beberapa penyakit neurologi dan gangguan fungsi jantung dan saluran darah.

Hipotensi arteri

Selama penurunan tekanan karena pelanggaran bekalan darah, otak tidak cukup dengan oksigen. Ini menyebabkan sakit kepala dan loya. Diagnosis hipotensi dengan mengukur tekanan.

Dystonia vegetatif

Penyakit ini dicirikan oleh gejala kerosakan sistem saraf kardiovaskular dan pusat. Untuk menstabilkan pesakit, kaedah psikoterapi, akupunktur, perubahan gaya hidup ditetapkan.

Hipersomnia

Penyakit ini disebut "mabuk dengan tidur," kerana pesakit selalu tergoda untuk tidur. Pesakit tidur 18-20 jam sehari. Penyebab hipersomnia adalah gangguan neurologi. Penyakit itu kekal atau berkala. Dirawat dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh pakar neurologi atau psikiatri.

Apnea

Putaran kepala adalah salah satu gejala sindrom retardasi pernafasan. Setelah beberapa saat berlengah, pernafasan yang diukur pesakit dilanjutkan, tetapi otak, setelah menerima kurang oksigen, bertindak balas dengan pening.

Vertigo

Perubahan kerja telinga dalam, yang menyebabkan pelanggaran kawalan keseimbangan dan mengganggu fungsi alat vestibular, adalah penyebab utama vertigo. Pesakit mengalami perasaan bahawa segala-galanya berputar dan berputar sambil mual..

Tetapi sensasi hanya muncul dalam posisi berdiri, berbaring tidak ada penyimpangan. Ahli terapi menetapkan ubat-ubatan yang melegakan kejang.

Situasi yang memerlukan perundingan perubatan

Seseorang memerlukan rawatan perubatan sekiranya loya, kelemahan, pening dan mengantuk berlaku selepas:

  • bekerja dengan bahan kimia dan racun;
  • mengambil ubat dalam dos yang besar;
  • pukulan pada bahagian kepala atau leher;
  • penggunaan bahan yang tidak diketahui secara tidak sengaja.

Lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan sekiranya terdapat sensasi berikut:

  • sakit teruk yang teruk, termasuk ketika menukar kedudukan badan;
  • cegukan berterusan;
  • halusinasi;
  • masalah ingatan.

Rawatan

Sekiranya penyebab kelemahan dan loya dapat difahami, kadang-kadang cukup minum pil, tidur cukup atau hanya berbaring. Tetapi jika keletihan dan gejala tidak hilang, dan yang baru ditambahkan, anda memerlukan doktor.

Sebagai permulaan, ada baiknya berjumpa dengan ahli terapi yang akan mengumpulkan anamnesis dan merujuk kepada pakar profil sempit. Sekiranya keputusan pemeriksaan tidak mencukupi untuk diagnosis, pemeriksaan akan diperlukan. Kemungkinan besar, pesakit akan diperhatikan oleh pakar neurologi, psikiatri, ahli endokrinologi atau pakar bedah saraf.

Cadangan untuk pemulihan yang berjaya

Mengikuti peraturan mudah akan membantu mempercepat pemulihan:

  • berhenti dari tabiat buruk;
  • berjalan sekurang-kurangnya satu jam setiap hari;
  • makan makanan yang sihat;
  • gantikan kopi dan teh dengan air bersih;
  • minum sekurang-kurangnya 2 liter cecair sehari;
  • menjalani rutin harian anda, selesa untuk badan anda;
  • Dapatkan tidur yang mencukupi;
  • meminta pertolongan tepat pada masanya.

Kekebalan

Pada orang yang benar-benar sihat selepas makan, mengantuk mungkin berlaku kerana terlalu banyak kerja, gugup atau fizikal, makan berlebihan dan kurang tidur. Rejimen dan pengambilan makanan dalam bahagian kecil setiap 3 jam akan membantu menghilangkan keinginan untuk tidur pada waktu siang. Sekiranya cadangan tidak membantu, maka anda perlu menguatkan sistem imun.

Kekebalan yang lemah ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • kelemahan;
  • penyembuhan luka yang teruk;
  • selsema pada kanak-kanak lebih kerap 4 kali setahun, pada orang dewasa lebih dari 2-3 kali;
  • ARVI memerlukan rawatan jangka panjang, sukar;
  • kelenjar getah bening yang diperbesar;
  • jangkitan kulat pada membran mukus (kandidiasis);
  • luka kulit pustular;
  • kambuh penyakit saluran pernafasan dan sinus.

"Hibernasi" musim sejuk, disertai dengan sikap tidak peduli terhadap apa yang berlaku, mungkin merupakan tanda penyusutan sistem saraf yang serius. Penyebab utamanya terletak pada hipovitaminosis bermusim atau kemurungan musim sejuk kerana kekurangan serotonin. Vitamin yang digabungkan dengan ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor akan membantu mengatasi penyakit.

Langkah hidup yang betul dan sikap serius terhadap tubuh membantu hidup sepenuhnya, menjaga kesihatan selama bertahun-tahun. Sekiranya loya, kelemahan, pening, mengantuk menjadi kekal, anda perlu menggunakan bantuan perubatan untuk menjelaskan sebab-sebabnya.

Gejala-gejala ini, yang kelihatan tidak berbahaya pada pandangan pertama, dapat melaporkan masalah serius pada tubuh. Akses ke doktor yang tepat pada masanya akan meningkatkan peluang pemulihan.

Kaki lemah dan gejala lain: pening, gemetar, mual, sakit kepala, mengantuk

Semua kandungan iLive dipantau oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Mana-mana orang, sekurang-kurangnya kadang-kadang, terasa lemah di kakinya. Terdapat banyak sebab untuk kelemahan tersebut..

Tujuan artikel kami adalah untuk menentukan yang paling umum dari mereka, dan juga untuk mencari cara untuk menangani fenomena yang tidak menyenangkan ini..

Punca kelemahan pada kaki

Penyebab kelemahan pada kaki diketahui banyak. Bagi orang muda dan orang pertengahan umur, penyebabnya adalah kasut yang dipilih dengan tidak betul, berjalan atau berdiri lama, kelemahan badan setelah mengalami selsema dan diet yang ketat.

Pada usia tua, terdapat lebih banyak sebab kelemahan, dan mereka lebih serius. Ini adalah atrofi otot, dan gangguan peredaran darah di bahagian bawah kaki.

Mengapa kaki lemah? Sebab utama boleh disenaraikan, bagaimanapun, setiap kes adalah individu, oleh itu, faktor apa pun mesti diperiksa dengan doktor. Penyebab kelemahan kaki yang paling biasa diketahui:

  • perubahan aterosklerotik pada dinding vaskular bahagian bawah kaki, penyempitan dan penyumbatan saluran darah;
  • Urat varikos;
  • bentuk kaki yang tidak teratur, kaki rata;
  • menghilangkan endarteritis, penyakit Raynaud;
  • penyakit keradangan dan degeneratif pada sendi, tulang belakang, sistem otot;
  • osteochondrosis, saraf terjepit;
  • gangguan endokrin (penyakit tiroid, diabetes mellitus);
  • tekanan darah rendah;
  • kekurangan kalium dalam badan, dll..

Punca kelemahan pada kaki adalah banyak, tetapi penting untuk mengenal pasti satu sebab dalam setiap kes. Sesungguhnya, untuk menghilangkan kelemahan, adalah perlu untuk menghapuskan penyebab langsung keadaan ini.

Kelemahan pada kaki dan lengan

Kelemahan serentak pada kaki dan lengan paling kerap menunjukkan kerosakan pada ruang tulang belakang. Walau bagaimanapun, di sini mustahil untuk menjawab dengan jelas. Gejala seperti itu kadang-kadang menyertai gangguan otak, sistem saraf pusat. Dan kadang-kadang kelemahan anggota badan adalah tanda kelemahan otot yang biasa dengan diet bebas protein atau kelaparan. Kelemahan di lengan dan kaki boleh mengiringi banyak penyakit, jadi gejala ini harus dibincangkan secara berasingan..

Kaki lemah dan pening

Kelemahan pada kaki dan pening sering berlaku pada masa remaja kerana penstrukturan semula sistem hormon di dalam badan. Pada masa ini, bersama dengan perubahan latar belakang hormon, terdapat peningkatan pertumbuhan dan perkembangan anak, transformasi sistem saraf autonomiknya. Dalam hal ini, kelemahan dan pening, dan juga keadaan pingsan, adalah mungkin. Tempoh ini mesti "ditunggu", menumpukan masa yang cukup untuk berehat dan pemakanan yang betul.

Pada orang dewasa, kelemahan pada kaki dan pening sering dikaitkan dengan sebab berikut:

  • kehamilan;
  • penyakit virus atau berjangkit (jangkitan pernafasan akut, radang amandel, selesema, dan lain-lain);
  • kecederaan kepala;
  • turun naik tekanan darah dalam satu arah atau yang lain;
  • akibat keadaan tertekan, pengalaman berpanjangan;
  • berpuasa berpanjangan atau diet yang sangat ketat, serta makan berlebihan (dengan gangguan pankreas);
  • proses ketumbuhan otak.

Nilaikan sebab yang paling biasa bagi anda dengan teliti. Sekiranya perasaan lemah dan pening sering berlaku, pastikan anda berjumpa doktor.

Kaki dan kelemahan empuk

Kadang-kadang, paling kerap dalam keadaan panas yang melampau, anda dapat merasakan rasa kaki dan kelemahan kaki dan seluruh badan. Tetapi keadaan ini berlaku bukan hanya pada musim panas, tetapi juga pada musim sejuk, dan bahkan pada musim bunga. Gejala ini biasa berlaku pada semua orang, tanpa mengira jantina dan usia. Mengapa kelemahan dan "kekenyangan" muncul di kaki?

Kumpulan risiko merangkumi beberapa kategori orang:

  • wanita dan kanak-kanak perempuan sebelum dan semasa haid;
  • wanita dalam menopaus;
  • orang tua dan orang tua, menderita gangguan peredaran darah kronik, sistem endokrin atau pencernaan, serta berat badan berlebihan;
  • orang yang mempunyai tekanan darah rendah;
  • orang yang kerjanya melibatkan berdiri atau berjalan.

Selalunya, kaki dan kelemahan berpakaian terjadi akibat kerja berlebihan, kurang tidur, dan kekurangan zat makanan. Sebab-sebab yang lebih serius, seseorang boleh memanggil keadaan pra-infark dan pra-stroke: dalam keadaan ini, pembengkakan kaki dan kelemahan biasanya digabungkan dengan rasa sakit di jantung, pening atau sakit di kepala, mati rasa jari. Keadaan ini memerlukan nasihat perubatan segera..

Kelemahan dan kesakitan pada kaki

Kesakitan kaki boleh muncul di kawasan yang berbeza: di kaki, kaki, jari, lutut. Kelemahan dan kesakitan pada kaki boleh disertai dengan bengkak, kekejangan, sensasi terbakar, kesemutan dan kebas, pucat dan juga kulit biru di bahagian bawah kaki. Sudah tentu, hanya doktor yang berpengalaman yang dapat menentukan diagnosis yang tepat dan mencadangkan rawatan. Kami akan mempertimbangkan kemungkinan penyebab utama keadaan ini:

  • peredaran darah yang lemah (penyakit vaskular periferal, urat varikos, dll.);
  • saraf terjepit dengan radiculitis lumbosacral;
  • kaki rata (biasanya disertai dengan kelemahan dan kesakitan pada kaki);
  • trauma tertutup anggota bawah (lebih biasa pada atlet, atau selepas kejatuhan, strok yang tidak berjaya);
  • beberapa manifestasi bursitis, artritis, atau gout.

Bagaimana untuk menentukan sendiri penyakit mana yang boleh dikaitkan dengan kelemahan dan kesakitan pada kaki? Terdapat tanda-tanda berikut yang harus anda perhatikan:

  • jika kelemahan dan kesakitan pada kaki hilang, jika anggota badan memberikan kedudukan yang tinggi - ini mungkin bermaksud masalahnya adalah pada sistem vena;
  • jika kelemahan dan kesakitan pada kaki hilang, jika anggota badan ditinggalkan - masalah dengan arteri;
  • jika kelemahan dan kesakitan pada kaki digabungkan dengan rasa mati rasa dan "merangkak" - penyebabnya mungkin tulang belakang.

Namun, untuk jawapan yang lebih dipercayai untuk soalan ini, sejumlah kajian di institusi perubatan harus lulus..

Kelemahan pada otot kaki

Kelemahan pada otot kaki paling kerap berlaku dengan lesi sinapsis - kawasan di mana saraf dan otot bersambung. Gangguan sebatian ini boleh menjadi punca kelemahan otot. Asetilkolin, bahan khas yang dalam beberapa kes dapat dianggap oleh tubuh sebagai asing, bertanggungjawab terhadap kestabilan sinapsis: ini adalah ketika senyawa itu pecah. Dorongan saraf tidak memasuki otot, yang menjadikannya lemah (walaupun atrofi tisu otot tidak berlaku).

Kelemahan yang teruk pada kaki boleh bertindak sebagai penyakit yang terpisah, atau menjadi tanda patologi lain. Contohnya, kelemahan otot kaki sering berlaku dalam kes seperti:

  • kekurangan protein dalam badan;
  • kehadiran keradangan terpendam atau terang-terangan;
  • peringkat awal penyakit berjangkit;
  • banyaknya toksin dalam badan, keracunan;
  • gangguan metabolisme elektrolit, dehidrasi;
  • anemia;
  • patologi endokrin (penyakit tiroid, diabetes);
  • penggunaan jangka panjang ubat dos besar;
  • patologi neurologi.

Kelemahan yang teruk pada kaki boleh berlaku dengan asthenia, tekanan psiko-emosi, perasaan.

Kelemahan dan kaki yang menggeletar

Kadang-kadang gabungan gejala seperti kelemahan dan gemetar pada kaki dapat menunjukkan keadaan hipoglikemia - penurunan pengambilan glukosa di dalam badan. Dibuktikan bahawa kekurangan glukosa dalam tisu menyebabkan hipoksia (kebuluran oksigen), dengan gangguan metabolisme karbohidrat dan protein yang semakin meningkat.

Bahagian otak yang berlainan boleh terjejas secara berurutan, yang menjelaskan kemunculan pelbagai gejala ketika keadaan hipoglikemia meningkat.

Tisu otak dan tisu otot disuburkan dari karbohidrat. Sekiranya terdapat sedikit glukosa dalam tisu, sel akan berhenti mengambil oksigen, walaupun tahap darahnya mencukupi. Atas sebab ini, tanda-tanda hipoglikemia serupa dengan tanda kekurangan oksigen..

Jumlah glukosa yang berkurang dalam darah menyebabkan kemasukan sistem saraf simpatik, yang meningkatkan tahap adrenalin dan norepinefrin dalam aliran darah. Kelemahan dan gementar di kaki adalah beberapa gejala simptom autonomi, yang dapat ditambah dengan tanda-tanda lain: peningkatan berpeluh, berdebar-debar jantung, dll..

Ngomong-ngomong, tanda-tanda vegetatif seperti itu boleh menjadi akibat daripada sebab-sebab yang lebih tidak berbahaya (berbanding dengan hipoglikemia): ia boleh menjadi akibat daripada tekanan, ketakutan secara tiba-tiba, kegembiraan yang kuat atau kegelisahan.

Kaki lemah dan demam

Sekarang kita akan memahami kemungkinan penyebab kemunculan gejala gabungan seperti kelemahan pada kaki dan suhu. Dalam kes ini, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah selesema. Mungkin, tetapi tidak semestinya: anda mungkin tidak memerhatikan tanda-tanda selesema.

Pada asasnya, sebabnya mungkin berikut:

  • hipotermia atau terlalu panas badan - terdapat pelanggaran proses termoregulasi dalam badan;
  • penembusan dan perkembangan jangkitan bakteria, virus atau kulat di dalam badan - dengan peningkatan suhu dan kelemahan, tubuh bertindak balas terhadap pengenalan agen berjangkit dan "meningkatkan" sistem imun;
  • beban emosi yang berlebihan - menyebabkan perubahan tekanan darah, dan perubahan suhu, dan kelemahan;
  • makanan berkualiti rendah dan basi, keracunan usus - menyebabkan reaksi pelindung badan;
  • beban fizikal;
  • sebarang keracunan (pengeluaran berbahaya, bahan kimia, ubat berlebihan, keracunan alkohol);
  • pendedahan cahaya matahari yang berpanjangan;
  • manifestasi alahan.

Sekiranya kelemahan pada kaki dan suhu tidak hilang selama 2-3 hari, atau suhunya sangat tinggi, anda mesti berjumpa doktor.

Kelemahan di kaki kiri

Peningkatan kelemahan di kaki kiri (kadang-kadang di sebelah kanan), yang disertai oleh gangguan kepekaan, sering diprovokasi oleh patologi pada saraf tunjang, di akar tulang belakang, sistem saraf pelvis, atau persarafan saraf periferal.

  • Kursus kronik penyakit saraf tunjang (syringomyelia, proses tumor).
  • Meningkatkan lesi kawasan lumbal atau sacral dengan neuroma atau ependioma.

Dalam kes ini, dari masa ke masa, kelemahan berlaku pada anggota badan yang lain, dan rasa mati rasa muncul. Kesakitan mungkin tidak ada.

Walau bagaimanapun, mungkin paling kerap, kelemahan pada satu kaki (kiri atau kanan) boleh menjadi salah satu tanda strok yang akan berlaku - gangguan akut peredaran serebrum, yang biasanya dikaitkan dengan pelanggaran integriti atau penyumbatan kapal di otak. Kelemahan pada kaki dalam kes ini tiba-tiba, ia boleh merebak ke bahagian atas anggota badan di bahagian yang sama, disertai dengan sakit teruk di kepala, pening dan tinitus. Seorang pesakit dengan gejala seperti itu harus segera dimasukkan ke hospital di institusi perubatan untuk memberikannya langkah-langkah perubatan segera dan rawatan segera.

Kelemahan di kaki kanan

Kelemahan di kaki kanan boleh berlaku dengan alasan yang sama seperti di kaki kiri. Walau bagaimanapun, apabila gejala serupa terjadi, seseorang harus memperhatikan: ketika kelemahan muncul, adakah peningkatan atau penurunannya, gejala apa yang menyertai keadaan ini. Bergantung pada jawapan kepada soalan-soalan ini, anda dapat menentukan diagnosis awal:

  • masalah dengan saluran darah, tanda-tanda klaudikasi berselang dengan penekanan pada kaki yang sihat;
  • gangguan peredaran otak, arteri serebrum anterior;
  • kekurangan zat makanan pada tisu plexus sacro-lumbar;
  • sklerosis berganda dan iskemia di kawasan saraf tunjang;
  • gangguan psikogenik.

Sekiranya kelemahan tidak hilang atau bertambah, maka pemeriksaan yang berkelayakan oleh pakar hanya diperlukan: ini dapat melindungi dari pelbagai akibat negatif di masa depan.

Mual dan kelemahan pada kaki

Mual adalah salah satu sensasi yang paling tidak menyenangkan yang kadang-kadang harus dialami. Gejala ini boleh disebabkan oleh banyak faktor, terutamanya jika loya disertai dengan kelemahan dan "memotong" kaki. Keadaan ini mungkin berkaitan dengan pengambilan makanan, atau sebaliknya, dengan rasa lapar. Kadang-kadang keadaan bertambah buruk dengan pening, berpeluh, dan muntah. Apa yang boleh disyaki dalam kes ini?

  • keruntuhan ortostatik yang berkaitan dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan: kenaikan lif yang mendadak, kejatuhan, penyertaan dalam tarikan ("roller coaster", "elips", dll.), mabuk pergerakan, mabuk pergerakan.
  • neuritis vestibular;
  • penurunan tahap glukosa dalam aliran darah (berkaitan dengan pelanggaran penghadaman glukosa dalam diabetes dan kelaparan dangkal);
  • penggunaan makanan berkualiti rendah dan basi, keracunan makanan;
  • mengambil ubat tertentu, terutamanya semasa perut kosong.

Juga, loya dan kelemahan pada kaki boleh menyertai turun naik tekanan darah. Sebagai contoh, di bawah tekanan yang rendah (hipotensi), reaksi seperti ini sering diperhatikan, terutamanya jika tekanan turun dengan mendadak. Situasi yang serupa wujud dalam peningkatan tekanan darah yang tajam: loya dan kelemahan disertai dengan sakit kepala, kemerahan muka, tinitus dan gejala serupa lainnya.

Kelemahan pada kaki ketika berjalan

Kelemahan pada kaki ketika berjalan adalah keluhan pesakit yang sering berlaku ketika mengunjungi pakar ortopedik atau pakar neurologi. Keletihan kaki yang cepat, sakit, kemunculan kepincangan - sebabnya boleh dikaitkan dengan perubahan berkaitan dengan usia pada sistem otot, atau dengan gangguan pada sistem saraf dan muskuloskeletal.

  • Kelemahan pada kaki yang berkaitan dengan usia dan kekurangan zat makanan separa tisu otot. Ini menyebabkan penurunan kemampuan sokongan, gangguan koordinasi: seringkali seseorang terpaksa meminta sokongan ketika berjalan, misalnya, menggunakan "tongkat".
  • Kelemahan otot yang berkaitan dengan trauma atau pembedahan pada anggota badan atau tulang belakang.
  • Paresis salah satu otot atau kumpulan otot. Berlaku kerana proses degeneratif pada tulang belakang, dengan sindrom terowong, polio atau penyakit lain disertai dengan kerosakan tidak langsung pada tisu otot.
  • Kelemahan otot yang berkaitan dengan aktiviti fizikal yang buruk, atau dengan aktiviti profesional, yang melibatkan beban yang berpanjangan hanya pada satu kumpulan otot. Dengan palpasi, anda dapat menentukan kendur atau, sebaliknya, kekejangan otot.

Keadaan hipotrofi dan kelemahan otot dapat dihilangkan sekiranya langkah pemulihan dimulakan tepat pada waktunya. Latihan yang dilakukan, pengedaran beban yang betul pada kumpulan otot akan menghentikan proses atropik.

Kelemahan tajam di kaki

Sensasi seperti kelemahan tajam pada kaki paling sering disebabkan oleh pelbagai penyakit vaskular, baik di bahagian bawah kaki dan saraf tunjang, yang memprovokasi pelanggaran peredaran darah normal di dalamnya. Dalam kebanyakan situasi, ini adalah gangguan aliran darah tulang belakang, lebih jarang fenomena hematomielia (pendarahan di saraf tunjang).

Semua jenis penyakit vaskular, mampatan atau penyempitannya mengganggu aliran darah di anggota badan. Antara penyebab yang paling biasa munculnya kelemahan kaki secara tiba-tiba adalah tiga siri faktor:

  • penyakit vaskular, kongenital (aneurisma, hipoplasia vaskular) atau diperoleh (perubahan aterosklerotik, trombosis, tromboemboli, vena varikos, endarteritis, phlebitis, kegagalan peredaran darah pada penyakit jantung);
  • pemampatan vaskular, yang boleh berlaku akibat tumor, kelenjar getah bening yang membesar, hernia intervertebral, infiltrat radang, dan lain-lain;
  • kecederaan pada kaki, tulang belakang, yang boleh menyebabkan gangguan peredaran darah di bahagian bawah kaki.

Untuk menjelaskan penyebab kelemahan teruk pada kaki, disarankan untuk menjalani diagnosis: CT dan MRI dari ruang tulang belakang, angiografi, dll..

Sakit kepala dan kelemahan pada kaki

Selain hipotensi (tekanan darah rendah), sakit kepala dan kelemahan pada kaki dapat terjadi ketika keracunan dengan sebatian kimia, khususnya organofosforus. Bahan seperti klorofos atau karbofos diketahui secara meluas bukan sahaja dalam perubatan veterinar dan epidemiologi kebersihan, tetapi juga dalam kehidupan seharian..

Uap zat organofosforus memasuki tubuh terutamanya melalui saluran pernafasan atau melalui sistem pencernaan, dan juga kurang diserap melalui kulit dan membran mukus.

Gejala keracunan berkembang dengan segera: terdapat kelemahan pada kaki, keletihan, sakit kepala, dan serangan mual atau mengantuk mungkin berlaku. Sekiranya anda tidak memberikan pertolongan, maka proses tersebut boleh mempengaruhi aktiviti jantung (melambatkan irama jantung) Tekanan darah menurun, hipersekresi berkembang (peningkatan berpeluh, air liur, dan lain-lain), terdapat perasaan mendesak di dada.

Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan kecemasan dan bukan sahaja langkah-langkah detoksifikasi, tetapi juga pengenalan ubat-ubatan yang menyokong fungsi penting asas tubuh.

Kebas dan kelemahan pada kaki

Mati rasa dan lemah pada kaki, perasaan "sejuk" di kaki adalah tanda-tanda penyakit vaskular pada kaki yang kerap: aterosklerosis, oklusi postembolik, penghilangan endarteritis, dan angiopati diabetes. Dalam beberapa kes, penyebabnya mungkin kerosakan pada saraf periferal..

Penyakit vaskular pada kaki disertai dengan penyempitan saluran hingga penutupan dinding. Ini membawa kepada aliran darah dan aliran limfa yang terganggu. Tanda-tanda pertama penyakit tersebut adalah rasa kaki sejuk, sakit, kelemahan salah satu atau kedua-dua anggota badan yang terjejas (pertama semasa bersenam, kemudian berehat).

Kebas dan kelemahan pada kaki pada mulanya hanya muncul dari semasa ke semasa, dan kemudian hanya disebabkan oleh berjalan kaki yang lama atau aktiviti fizikal yang lain pada anggota badan. Dengan berlakunya penyakit ini, gejala seperti ini lebih sering dikhuatiri, walaupun setelah 200 m jarak perjalanan, seseorang terpaksa berhenti dan berehat.

Pada diabetes mellitus, mati rasa dan kelemahan dikaitkan dengan kerosakan vaskular: dari masa ke masa, dinding saluran menjadi rapuh, pendarahan mesh dan klaudikasi sekejap-sekejap muncul.

Dalam beberapa kes, angiotrophoneurosis, neurosis vegetovaskular yang berkembang akibat kekejangan arteri kecil yang berpanjangan, dapat menyebabkan mati rasa. Mula-mula kaki mati rasa di jari, kemudian sensasi kesemutan dan terbakar bermula, kulit menjadi pucat. Keadaan ini boleh berlaku pada tempoh pertama, kemudian lebih kerap: dengan ini, sawan menjadi lebih lama.

Kelemahan pada kaki dan punggung bawah

Sekiranya terdapat kelemahan serentak pada kaki dan punggung bawah, atau pada satu kaki dan punggung bawah, maka dalam kebanyakan kes terdapat serangan radiculitis (lumbago) yang akan datang. Khususnya, jika kaki atau jari kaki "kebas", dan punggung bawah sakit. Walau bagaimanapun, ini bukan satu-satunya penyebab kelemahan pada kaki dan punggung bawah. Antara faktor yang mungkin termasuk:

  • penyakit lain dari tulang belakang, seperti osteochondrosis, spondylolisthesis, sciatica, cakera herniated, spondylitis;
  • akibat kecederaan belakang, proses tumor di tulang belakang;
  • penyakit organ pelvis, seperti pyelonephritis kalkulus, sistitis, adnexitis, lekatan, hernia di pangkal paha, dll..

Dengan penyakit yang disenaraikan, pemampatan ujung saraf dapat berlaku. Pada masa yang sama, dengan adanya proses keradangan, fungsi tisu dan organ yang berdekatan terganggu, trofisme dan reaksi metabolik yang normal bertambah buruk. Akibatnya, nada otot dalam saraf saraf yang terjejas meningkat, yang menyebabkan munculnya kelemahan dan kemudian rasa sakit di punggung bawah dan anggota badan.

Kelemahan berterusan pada kaki

Kelemahan kekal pada kaki mungkin disebabkan oleh patologi berikut:

  • penyakit saraf (plexopathy lumbosacral, kerosakan pada cakera intervertebral, pendarahan serebrospinal);
  • penyakit sistem muskuloskeletal (vaskulitis sistemik, penyakit Paget, ubah bentuk arthrosis);
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • penyakit darah (hipovitaminosis, anemia);
  • jangkitan (poliomyelitis, paraparesis);
  • gangguan metabolik (kekurangan vitamin B);
  • onkologi (pembentukan tumor otak dan saraf tunjang);
  • kecederaan, jatuh, penyahmampatan.

Banyak patologi boleh menimbulkan kelemahan berterusan, oleh itu sangat penting untuk menjalani pemeriksaan yang berkelayakan dan mengenal pasti punca sebenar keadaan ini.

Kaki lemah pada waktu pagi

Kaki lemah pada waktu pagi - mengapa ini berlaku? Nampaknya mayat berehat pada waktu malam, pulih. Dan kakinya - seolah-olah tidak berehat. Apa sebabnya?

Kelemahan otot di kaki boleh menjadi tanda gangguan endokrin. Ia muncul kerana disfungsi kelenjar endokrin, akibatnya keseimbangan ion cairan interstitial terganggu. Keadaan ini sering diperhatikan dengan fungsi kelenjar adrenal yang tidak mencukupi, dengan kelenjar tiroid dan paratiroid yang berlebihan. Diabetes mellitus boleh menyebabkan polyneuropathy, yang kemudiannya juga boleh menyebabkan kelemahan pada kaki pada waktu pagi.

Selalunya, kelemahan kaki berlaku kerana peredaran darah yang tidak mencukupi. Keadaan ini dapat diperhatikan dengan trombosis saluran kaki, dengan endarteritis, aterosklerosis. Selain kelemahan, gejala khas adalah "penyejukan" kaki, sianosis, penampilan luka yang berterusan pada kaki.

Hipotensi (tekanan rendah di arteri) juga boleh memperburuk aliran darah ke bahagian bawah kaki. Selalunya, gejala seperti itu disebabkan oleh tekanan psiko-emosi yang kuat, kegelisahan, tekanan yang dialami pada malam sebelumnya.

Gejala kelemahan pada kaki

Gejala kelemahan pada kaki timbul, pertama sekali, pada otot-otot itu, yang sebahagian besar bebannya jatuh. Jadi, tanda-tanda kelemahan pertama adalah:

  • perasaan keletihan, keinginan untuk duduk atau sekurang-kurangnya bersandar di dinding;
  • Pembekuan kaki, walaupun pada suhu persekitaran yang selesa;
  • perasaan mati rasa di bahagian bawah kaki, sensasi jenis "merangkak merangkak";
  • kaki kejang;
  • bengkak kaki, berat;
  • Memotong kaki.

Ketika penyakit itu berlangsung, seseorang mungkin mengalami kepincangan, sakit kaki (terutama ketika menaiki tangga, berdiri lama atau berjalan kaki dalam jarak jauh).

Apabila gejala seperti itu muncul, seseorang tidak boleh panik: bagaimanapun, kelemahan pada kaki tidak selalu disebabkan oleh penyakit serius. Anda perlu berjumpa doktor seawal mungkin untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan.

Seterusnya, kita akan mempertimbangkan gejala yang paling biasa yang muncul serentak dengan kelemahan pada kaki: mengetahui kombinasi gejala tersebut, lebih mudah untuk menanggung sebarang keadaan yang menyakitkan dan memulakan rawatan tepat pada masanya.

Kelemahan kaki dengan VSD

VVD - dystonia vegetovaskular - dicirikan oleh keletihan yang kerap, sakit kepala, intoleransi terhadap bilik yang panas dan tersumbat, peningkatan berpeluh dan gangguan lain, termasuk kelemahan pada kaki dengan VVD. Apa yang menyebabkan penyakit ini? Pertama sekali, gangguan fungsi sistem saraf autonomi.

Apakah sistem saraf autonomi? Ini adalah bahagian sistem saraf, yang berfungsi sebagai pengatur kesihatan semua organ dalaman. Sistem autonomi tidak dikendalikan oleh kesedaran kita: ia memantau suhu badan yang stabil, petunjuk tekanan, menstabilkan proses pencernaan dan kencing, memastikan fungsi normal jantung, kelenjar endokrin, imuniti, dll., Termasuk nada vaskular.

Dengan disfungsi autonomi, pelbagai fenomena patologi boleh berlaku, termasuk, tetapi tidak terhad kepada, gangguan neuropsikiatrik: kelemahan anggota badan, penurunan prestasi, keletihan yang tidak bermotivasi, mudah marah, migrain, ketergantungan meteorologi, gangguan tidur.

Kelemahan pada kaki dengan VVD mungkin turun temurun, atau berkaitan dengan gangguan tertentu dalam badan:

  • perubahan hormon, penyakit endokrin;
  • tekanan yang kerap atau berterusan;
  • kerosakan otak (trauma, onkologi, iskemia, dll.).

Dystonia vegetatif-vaskular dapat disembuhkan, dan akhirnya kelemahan pada kaki hilang.

Kaki lemah dengan sklerosis berganda

Kelemahan pada kaki dengan sklerosis berganda boleh berlaku secara tiba-tiba atau meningkat dengan perlahan, sementara pesakit tidak mengesyaki apa-apa dan tidak berjumpa doktor untuk jangka masa yang lama. Walau bagaimanapun, kelemahan pada kaki adalah salah satu tanda pertama penyakit ini, bersama dengan gangguan penglihatan dan gangguan koordinasi.

Kelemahan otot bahagian bawah kaki dengan sklerosis berganda paling kerap berlaku secara beransur-ansur. Pesakit dengan peringkat awal penyakit hanya setelah beberapa lama menyedari bahawa kaki mulai letih, hingga terganggu berjalan dan kurang koordinasi pergerakan. Kemunculan gejala ini dijelaskan oleh gangguan dalam perjalanan impuls saraf di sepanjang serat saraf, termasuk di sistem saraf pusat.

Paling kerap berlaku pada sklerosis berganda adalah paraparesis yang disebabkan oleh kekejangan otot. Proses yang hanya mempengaruhi salah satu anggota badan sangat jarang berlaku. Biasanya, pesakit pada awal penyakit hanya merasakan sedikit keletihan, yang secara beransur-ansur meningkat dan berubah menjadi kelemahan otot. Fenomena terma boleh memperburuk keadaan: panas, sejuk dengan suhu badan yang tinggi, senaman yang terlalu aktif, mandi air panas atau mandi. Ngomong-ngomong, ini adalah titik pembezaan yang penting: jika, apabila terkena suhu tinggi, keadaannya tidak memburuk, maka penyakit ini harus dibezakan dari gangguan vaskular.

Kaki lemah selepas kemoterapi

Kelemahan pada kaki selepas kemoterapi sering dikaitkan dengan kekhasan rawatan pesakit hematologi dan onkologi. Lebih-lebih lagi, tahap kelemahan mungkin bergantung pada jangka masa kemoterapi, ubat-ubatan yang digunakan, serta penyakit bersamaan pesakit lain. Harus diingat bahawa setiap orang mungkin mempunyai beberapa faktor yang secara bersamaan memprovokasi penampilan kelemahan.

  1. Pesakit boleh mengalami anemia akibat kemoterapi, yang selain menurunkan tahap hemoglobin dalam aliran darah, mempengaruhi penampilan perasaan lemah dan keletihan.
  2. Sekiranya kemoterapi dijalankan dengan latar belakang penurunan imuniti, maka pesakit mungkin mengalami penyakit berjangkit, salah satu manifestasi pertama di antaranya adalah kelemahan anggota badan.
  3. Kelemahan dalam kemoterapi boleh dikaitkan dengan banyak kebimbangan mengenai kesihatan seseorang, dengan tekanan psiko-emosi yang disebut..
  4. Selepas kemoterapi, selera makan sering hilang: pesakit makan dengan teruk atau tidak makan sama sekali, menurunkan berat badan dan, dengan itu, melemahkan.
  5. Selepas kemoterapi, pesakit mungkin mengalami gangguan hormon dan metabolik, yang berkaitan dengan mabuk badan dan gangguan fungsi beberapa organ.
  6. Gangguan tidur, kesakitan berterusan, kemurungan dan kegelisahan hanya dapat memperburuk kelemahan..
  7. Juga, kelemahan pada kaki dapat memprovokasi ubat itu sendiri, yang diambil oleh pesakit.

Kelemahan pada kaki sangat ketara pada pesakit tua kerana perubahan berkaitan dengan tisu otot yang berkaitan dengan usia, gaya hidup yang tidak menetap, dan penyakit kronik yang bersamaan.

Kelemahan pada kaki dengan osteochondrosis

Osteochondrosis mungkin salah satu penyakit tulang belakang yang paling biasa di dunia. Ini adalah proses degeneratif yang mempengaruhi beberapa tulang belakang, menghancurkan struktur tulang rawan dan tisu penghubung.

Perubahan patologi cepat atau lambat berkaitan dengan serat saraf dan saluran sekitarnya, yang menyempit dan kekejangan..

Penyakit ini terbentuk dalam jangka masa yang lama dan secara beransur-ansur. Sekiranya bahagian bawah ruang tulang belakang terjejas, maka pada mulanya kelemahan muncul di kaki, secara beransur-ansur berubah menjadi rasa sakit, yang semakin meningkat pada waktu rehat. Apakah penyebab kelemahan pada kaki dengan osteochondrosis? Dengan pengambilan oksigen, nutrien pada anggota badan yang tidak mencukupi, dan dengan pelanggaran pengeluaran produk metabolik. Rawatan kelemahan seperti itu harus ditujukan untuk memulihkan bekalan darah normal ke bahagian bawah kaki, dan juga pemeliharaan pada tulang belakang yang terkena.

Kelemahan pada kaki kanak-kanak

Mengapa kadang-kadang dapat melihat kelemahan pada kaki kanak-kanak? Sudah tentu, ini mungkin disebabkan oleh paraplegia, riket, hipertensi otot, tetapi selalunya alasannya tidak begitu serius. Walaupun tidak dapat diabaikan..

Sebagai peraturan, kelemahan sering terjadi ketika seorang anak baru belajar berjalan: untuk mengelakkan munculnya kelemahan, semua pergerakan bayi mesti dikendalikan dan diarahkan. Bagaimanapun, berat anak adalah beban besar pada kaki yang masih rapuh. Di samping itu, seseorang tidak boleh mengabaikan fakta bahawa seorang kanak-kanak mungkin kekurangan cholecalciferol dan ergocalciferol - vitamin yang sangat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak.

Kelemahan pada kaki kanak-kanak mungkin disertai oleh gejala kelemahan umum badan. Penyebabnya boleh menjadi penyakit hati, keracunan umum, selesema biasa, dan lain-lain. Sekiranya kelemahan berlaku dengan latar belakang inkontinensia kepala, keengganan anak untuk belajar berjalan dan meremas kaki ketika cuba berjalan sendiri, seseorang dapat mengesyaki gangguan sistem muskuloskeletal. Dengan patologi seperti itu, anda mesti berjumpa doktor.

Kelemahan kaki pada orang tua

Malangnya, kelemahan kaki pada orang tua, dalam kebanyakan kes, adalah fenomena semula jadi. Seiring berjalannya waktu, perubahan degeneratif yang berkaitan dengan usia dalam tisu otot berlaku, seseorang menjadi kurang aktif secara fizikal, menjalani gaya hidup bergerak yang semakin kurang. Di samping itu, pelbagai patologi bergabung:

  • penyakit vaskular (urat varikos, aterosklerosis dan gangguan peredaran darah lain);
  • penyakit sistem muskuloskeletal (keradangan sendi, arthrosis, gangguan struktur dan fungsi ruang tulang belakang);
  • penyakit endokrin (penyakit tiroid, diabetes).

Pada orang tua, rawatan kelemahan pada kaki harus ditujukan untuk melegakan simptomatik, peningkatan peredaran pada anggota badan, menguatkan saluran darah dan sistem muskuloskeletal.

Kelemahan kaki semasa mengandung

Selalunya, kelemahan pada kaki semasa kehamilan dikaitkan dengan perubahan ketara dalam tubuh: sekarang ibu hamil perlu menyesuaikan diri dengan perubahan, jadi aktiviti beberapa proses fisiologi dikompensasi oleh perlambatan orang lain.

Kaki yang lemah pada peringkat awal mungkin dikaitkan dengan anemia (kekurangan hemoglobin), hipovitaminosis, toksikosis, gangguan tidur dan selera makan.

Kelemahan pada separuh kedua kehamilan biasanya dikaitkan dengan beban berat pada kaki, perut dan rahim yang membesar, dan pembengkakan pada bahagian bawah badan. Di samping itu, semasa kehamilan, beban pada kapal meningkat, yang penuh dengan penampilan urat labah-labah dan vena varikos. Semua tanda ini secara agregat dan menentukan kemunculan kelemahan di bahagian bawah kaki.

Selalunya semasa kehamilan, tekanan darah rendah diperhatikan, yang berkaitan dengan keletihan, kebimbangan, kekurangan nutrisi dalam badan. Ia juga menambah proses kelemahan kaki. Walau bagaimanapun, memerhatikan rutin harian dan pemakanan yang betul akan membantu mengatasi fenomena yang tidak menyenangkan itu..

Punca Sakit Kepala, Mual, Kelemahan, dan Mengantuk

Setiap orang dalam hidup telah mengalami gejala seperti itu, tetapi tidak semua orang tahu mengapa mereka muncul dan bagaimana menyingkirkannya. Pertimbangkan penyebab ketidakselesaan, cara yang mungkin untuk menghilangkannya. Gejala tidak begitu ketara jika penyebabnya terlalu banyak di tempat kerja atau sekolah. Tetapi, jika kelemahan, mengantuk, mual dan sakit kepala menjadi berterusan dan obsesif, lebih baik berjumpa doktor. Mungkin ini adalah tanda-tanda proses keradangan atau penyakit serius yang berlaku di dalam badan.

Mengapa anda berasa sakit?

Mual bukan alasan untuk panik jika muncul di jalan dengan orang yang mempunyai alat vestibular yang lemah. Tetapi, ada sebab apabila gejala beberapa penyakit seperti loya diperhatikan dengan:

  • ulser, gastritis, lebih teruk selepas makan, sementara ada perasaan meregang, berat di perut, sakit di bahagian atasnya dengan perut kosong;
  • keracunan. Mual berubah menjadi muntah setelah makan makanan, dan ada sakit kepala, kelemahan, perut berpusing, demam, cirit-birit muncul. Sekiranya anda mengesyaki keracunan, anda mesti segera minum air suam hingga 3 gelas dengan segera, arang aktif (3-4 tablet) dan cuba mendorong muntah;
  • perkembangan jangkitan, loya dan muntah - tanda pertama keracunan.

Mual adalah gejala gangguan saraf dystonia vaskular, pening, mengantuk, kelemahan, perasaan kekurangan udara bergabung. Sekiranya keadaan berlangsung lebih dari 10 hari, maka anda perlu lulus ujian, menjalani pemeriksaan.

Kelemahan mengapa berlaku?

Ramai orang, terutama penduduk kawasan metropolitan, mengadu perasaan ini. Keletihan berlaku apabila terdapat kekurangan vitamin B12, yang diperlukan untuk pembentukan darah semua organ atau dengan cirit-birit, ketika tubuh mengalami dehidrasi. Kelemahan diperhatikan dengan kebas pada lengan kaki, kerosakan kelenjar tiroid, yang kesannya sering ditimbulkan oleh kecenderungan keturunan. Kelenjar tiroid kekurangan beberapa nutrien. Bahagian kulit kering, kitaran haid sesat; jika tidak ada rawatan, kelemahan berterusan boleh menyebabkan penyakit pada sendi, jantung, saluran darah dan juga kemandulan pada wanita. Sekiranya kelemahan berterusan, anda perlu berjumpa pakar endokrinologi untuk mendapatkan nasihat.

Kelemahan dan mengantuk berpunca dari kemurungan yang berpunca dari banyak sebab. Untuk menyelesaikan masalah, bermain sukan, meningkatkan aktiviti fizikal. Kelemahan, loya, masalah kesihatan lain hilang, mood bertambah baik, kesejahteraan umum. Tubuh memerlukan serotonin - hormon kebahagiaan dan sukan, emosi yang menyenangkan hanya menyumbang kepada ini.

Mengapa anda mahu tidur?

Sudah tentu, rasa mengantuk akan ada sekiranya anda mengalami kurang tidur, tidur 2-3 jam sehari. Sekiranya impian itu cukup penuh dan panjang, maka mengantuk dengan dystonia vegetovaskular, gangguan pada sistem endokrin kerana keturunan, merokok, penyalahgunaan alkohol sangat menyakitkan. Selain mengantuk, ada rasa dahaga, mulut kering, gatal pada kulit. Mungkin perkembangan diabetes.

Sekiranya terdapat semua tanda secara agregat, maka anda perlu menghubungi ahli endokrinologi, periksa tahap gula dalam darah.

Dia cenderung tidur dengan hipotensi kerana tekanan darah berkurang kerana kekurangan bekalan darah, sakit kepala, mual ditambahkan. Pengukuran tekanan dengan tanda-tanda tersebut untuk pesakit harus sistematik.

Dengan keletihan saraf, tidak hanya mengantuk, tetapi juga sakit kepala, kelemahan dan keletihan, dan mual. Penipisan sering disebabkan oleh:

  • penyakit kronik di dalam badan;
  • peningkatan aktiviti fizikal;
  • diet yang ketat dan kaku, menyebabkan kerosakan, pencerobohan, penurunan prestasi, kecerdasan, dan sebagai akibatnya - perasaan lemah, lemah.

Mengantuk hadir dengan kekurangan nutrien, kekurangan nutrien tertentu dalam badan. Penting untuk menetapkan diet anda, atasi pengisian semula badan dengan mineral, vitamin untuk meningkatkan imuniti.

Ujian: Mengapa saya sering mengalami sakit kepala? Sebab apa?

Mengantuk dan loya wujud pada wanita hamil, terutama pada trimester pertama. Sebabnya ialah kegagalan hormon. Dengan normalisasi, gejala hilang. Kelemahan, keletihan dan mengantuk dengan kemungkinan keguguran rambut dan penyimpangan selera adalah wujud dalam anemia kekurangan zat besi yang disebabkan oleh kekurangan hemoglobin dalam darah. Untuk mengesahkan diagnosis, pesakit dijemput untuk menjalani ujian darah.

Kenapa sakit kepala?

Sakit kepala adalah isyarat banyak masalah dalam badan, gejala beberapa penyakit rahsia. Sekiranya kesakitan jarang berlaku dan cepat hilang, maka jangan risau. Sekiranya terdapat kesakitan yang teruk, berpanjangan, berdenyut-denyut, inilah masanya untuk mengambil tindakan, berjumpa doktor, dapatkan pemeriksaan.

Sakit kepala adalah kejadian biasa dengan migrain, penyakit vaskular. Bimbang lebih kerap daripada wanita pada usia berapa pun, mungkin mempunyai gejala keturunan. Sering kali rasa sakit itu juga memendam, berdenyut-denyut, mual dan muntah juga muncul, perasaan ketakutan ketika cahaya dihidupkan, munculnya suara-suara yang kuat. Dengan keradangan pada lapisan otak atau meningitis, pesakit mengalami sakit kepala yang kerap. Di samping itu, terdapat kekejangan, demam, ketegangan otot yang berlebihan, pening, mual.

Meningitis adalah berbahaya. Sekiranya tidak dirawat, ini membawa kepada perkembangan tumor di korteks serebrum. Dengan asal virus atau bakteria - membawa maut.

Sakit kepala boleh melokalisasi satu bahagian kepala atau, dengan neuralgia, ia melokalisasi salah satu zon, berdenyut, memberi ke pelipis, telinga, memberi tekanan pada mata. Kadang-kadang rasa sakit itu tajam dan jahitan, ia bertiup seperti arus elektrik.

Selalunya sakit kepala adalah akibat tekanan, kemurungan, ketegangan saraf. Memerah, memerah dan nampaknya sakit di mana-mana, tidak ada lokasi yang jelas. Bersama dengan loya, kelemahan, mengantuk, demam, kita dapat menganggap perkembangan selesema usus, sinusitis, jangkitan virus akut, pendarahan dalaman di dalam badan. Semua gejala ini adalah tanda-tanda peningkatan ulser perut, keadaan demam. Sakit kepala dan pening, mengantuk dengan otitis media, radang telinga dalam, migrain, barotrauma, penyakit Meniere, tumor saraf pendengaran, kecederaan otak traumatik, osteochondrosis tulang belakang. Penyakit ini serius dan memerlukan pendekatan rawatan yang mencukupi, serta pematuhan dengan rehat di tempat tidur, rehat lengkap, mengambil vitamin dan penenang..

Mengubati kesakitan sendiri adalah berbahaya dan tidak selalu berkesan. Sekiranya penyebab penampilannya adalah penyakit dalaman atau proses keradangan di dalam badan, maka analgesik tidak akan membantu, mereka hanya dapat memberikan komplikasi pada organ lain. Adalah mustahak untuk berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan.

Tanda-tanda

Manifestasi semua gejala ini secara agregat berlaku di luar musim, dengan perubahan iklim yang mendadak. Tanda muncul apabila:

  • pembiakan parasit di dalam badan;
  • gangguan psikologi;
  • kemelesetan tenaga sementara;
  • penyakit onkologi;
  • kekurangan kekurangan vertebobasilar;
  • penyakit tulang belakang;
  • perkembangan tumor di otak;
  • gula darah rendah;
  • keadaan pra-strok;
  • penyahhidratan badan;
  • masalah dengan alat vestibular;
  • dengan tahap asid urik yang rendah;
  • mengambil ubat penahan sakit narkotik;
  • mengambil ubat alergenik.

Semua simptom bersama-sama membawa ribut petir seumur hidup, perkembangan tumor ganas, keadaan pra-stroke hingga mati rasa bahagian badan, kehilangan kepekaan, kesedaran, koma. Ubat penahan sakit, ubat lain hanyalah langkah sementara untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Lebih baik berjumpa doktor tepat pada masanya dan menjalani diagnosis. Rawatan pada peringkat awal perkembangan banyak penyakit memberikan hasil yang cukup positif..

Baca Mengenai Pening