Utama Klinik

Cirit-birit serebrum dirawat atau tidak?

Cerebral palsy dihadapi oleh banyak orang. Soalan sebenar dan paling menarik: adakah penyakit cerebral palsy dirawat? Mari cuba jawabnya..

Adakah cerebral palsy berkembang?

Mari kita mulakan dari sudut pandangan ini. Cerebral palsy adalah akibat dari kecederaan otak atau kekurangan oksigen semasa melahirkan, semasa melahirkan. Ngomong-ngomong, merokok ibu dalam tempoh kehamilan boleh menyebabkan kekurangan oksigen pada janin dan komplikasi. Kanak-kanak itu cedera, bahagian otaknya rosak dan tidak berfungsi dengan baik. Selanjutnya, otak tidak lagi mati; tidak ada perkembangan selanjutnya dari proses ini. Selanjutnya, akibat trauma yang berlaku, maka otak tidak mati. Maksudnya, apabila seorang kanak-kanak membesar, perlu merawat bukan sahaja palsi serebrum itu sendiri, tetapi akibat dari kecederaan otak.

Sudah tentu, pakar neurologi akan lebih baik bercakap mengenai memperbaiki kawasan otak yang rosak. Sukar untuk mengatakan sama ada mungkin untuk memulihkan bahagian otak yang rosak. Tetapi struktur otak manusia sangat kompleks sehingga memungkinkan untuk mengimbangi kehilangan beberapa neuron dengan pengaktifan yang lain. Dengan kata lain, otak mula mengimbangi kehilangan neuron dan hubungan saraf dengan menggunakan bahagian otak yang lain. Dan untuk memulihkan aktiviti otak, memulihkan fungsi tertentu pada anak yang mengalami cerebral palsy adalah tugas yang mungkin dilakukan. Maksudnya, anda dapat menyembuhkan akibat dari cerebral palsy.

Cara mengubati cerebral palsy?

Sudah tentu, banyak bergantung pada bentuk cerebral palsy, pada tahap kerosakan otak. Tetapi cerebral palsy sebenarnya bukan ayat. Dan yang paling penting adalah mula merawat anak dari usia yang sangat muda. Dalam proses pertumbuhan dan perkembangan, kanak-kanak mengembangkan otot dan otak. Pada masa kanak-kanak keberkesanan rawatan akan lebih tinggi daripada orang dewasa (yang tubuhnya sudah terbentuk).

Jangan lupa berjumpa doktor. Kini terdapat banyak kaedah untuk merawat cerebral palsy: ini adalah asid amino, rawatan sel stem, metamer pharmacopuncture dan banyak kaedah lain. Terdapat contoh rawatan cerebral palsy dengan menunggang kuda.

Perhatian khusus harus diberikan kepada perkembangan fizikal. Dan ini sangat penting. Walaupun pada masa kanak-kanak ibu bapa tidak mempunyai peluang untuk merawat anak mereka, maka ini bukan alasan untuk menghentikannya. Banyak tanda dan akibat dari cerebral palsy dapat dihilangkan melalui senaman. Katakan lagi, rawatan dengan pelbagai ubat tidak akan berkesan setelah berumur 18-20 tahun, tetapi latihan fizikal selalu memberikan hasil. Biarkan hasilnya tidak segera, tidak dalam seminggu atau sebulan, tetapi akan menjadi. Dan ini tidak memerlukan banyak wang, hanya memerlukan ketekunan, tekad, motivasi dan keinginan untuk pulih. Dan peralatan sukan selalu dijumpai atau menggunakan alat yang ada.

Sebagai contoh, kisah Andrei Krylkov adalah contoh kehendak tekad yang nyata walaupun perubatan memberi penamatan kepada manusia. Andrei Krylkov, mantan tidak sah kumpulan 1, diagnosis cerebral palsy. Pada usia 18 tahun, beratnya hanya 18 kg. Kini dia bergelar juara dalam bina badan, berkahwin dan mempunyai dua orang anak. Dan dia mula berlatih di gudang, bukannya bar, sekerap biasa, dan mengganti dumbbell dengan batu bata sederhana.

Dari pengalaman kami sendiri, kami mengatakan bahawa untuk hasil yang sangat baik bahkan elemen fanatik diperlukan, motivasi berkembang menjadi fanatik. Kemudian anda faham bahawa anda tidak perlu merengek atau menangis, anda tidak perlu takut atau hanya bergantung pada doktor, tetapi anda perlu menghadapinya. Lagipun, kehidupan dan kesihatan bergantung padanya..

Adakah mungkin untuk menyembuhkan cerebral palsy? Ya awak boleh! Dan bukan hanya dalam teori, tetapi juga dalam praktik. Tidak mempercayai pesimis, ramai yang takut akan kesukaran dan oleh itu tidak percaya pada diri sendiri, tidak percaya kepada orang lain. Penyakit serebral tidak mudah disembuhkan, walaupun sangat sukar, tetapi anda boleh.

Di laman web ini kami mengumpulkan kisah orang yang telah membuktikannya dalam praktik. Penyakit cerebral dapat disembuhkan dan ini mesti diingat.

Cara merawat cerebral palsy

Penyebab utama cerebral palsy adalah perubahan struktur otak, dan gejala utama adalah pelbagai gangguan pada bidang motor. Gangguan pergerakan didasarkan pada distorsi impuls dari otak ke otot, dan keadaan patologi kumpulan otot itu sendiri.

Nada otot boleh meningkat atau menurun. Oleh kerana arahan yang salah datang dari otak, pergerakan tidak sengaja berlaku dalam satu atau beberapa kumpulan otot sekaligus. Kelumpuhan serebral pada kanak-kanak sering disertai dengan gaya berjalan yang lemah dan koordinasi yang terganggu, yang menyebabkan terjadinya kerap jatuh. Penyakit ini juga dicirikan oleh kelewatan perkembangan fizikal dan mental..

Boleh disembuhkan atau tidak?

Gejala cerebral palsy sangat pelbagai, dan ibu bapa sering mengalami azab ketika mereka mengetahui tentang diagnosis seperti itu. Adakah mungkin untuk menyembuhkan cerebral palsy? Dan secara umum, adakah ia dirawat atau tidak? Masalah inilah yang menjadi perhatian ibu bapa terlebih dahulu.

Perubatan moden tidak memberikan jawapan yang jelas mengenai persoalan ini. Patologi yang mempengaruhi otak dalam kebanyakan kes tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Walau bagaimanapun, terdapat banyak contoh di mana orang yang lumpuh, bertentangan dengan ramalan yang mengecewakan, mencapai hasil yang tidak dijangka dan mengagumkan..

Satu perkara yang pasti: semakin cepat rawatan untuk cerebral palsy bermula, semakin besar kemungkinan untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi penyakit ini. Lebih-lebih lagi, dengan permulaan terapi yang tepat pada masanya, kebanyakan pesakit kecil menunjukkan kemajuan yang signifikan, dan sebahagian daripada mereka pulih sepenuhnya.

Prinsip rawatan

Kejayaan terbesar dapat dicapai sekiranya rawatan intensif dilakukan pada kanak-kanak di bawah umur 8 tahun. Pada masa inilah otak berkembang secara aktif, proses kognitif berlaku, kemahiran baru diperoleh, dan kebanyakan kemahiran dan kebolehan masa depan terbentuk.

Program pemulihan yang komprehensif dipilih secara individu, kerana banyak bergantung pada lokasi dan keparahan kerosakan otak, serta gangguan penglihatan dan pendengaran bersamaan. Proses rawatan agak rumit dengan adanya sawan epilepsi: dalam hal ini, langkah-langkah pemulihan harus dilakukan dengan kaedah "lembut" yang lembut.

Terapi khusus untuk cerebral palsy dilengkapi dengan gejala, tetapi kaedah utama untuk mempengaruhi penyakit ini adalah latihan terapeutik dan urut. Komponen penting dalam rawatan adalah ubat-ubatan yang menormalkan nada otot. Ini termasuk Midokalm, Baclofen dan Dysport.

Terapi ubat

Mengambil ubat ditunjukkan dalam fasa akut penyakit ini, ketika gangguan otak sangat ketara, iaitu pada enam bulan pertama kehidupan anak. Selalunya, sindrom kejang diperhatikan - pengecutan otot yang tidak terkawal. Anticonvulsants dan benzodiazepin digunakan untuk memerangi sindrom ini..

Anticonvulsants diambil dalam kursus dalam jangka masa yang panjang. Benzodiazepin ditunjukkan dalam keadaan kecemasan apabila perlu untuk segera menghilangkan kejang epilepsi yang dihasilkan. Ubat yang paling berkesan dari kumpulan benzodiazepin adalah diazepam..

Harus diingat bahawa di Rusia, ubat-ubatan dengan keberkesanan yang tidak terbukti dalam cerebral palsy masih sering digunakan. Ini, pertama sekali, kaedah untuk meningkatkan peredaran serebrum - Cerebrolysin, Actovegin, Cortexin, Glycine, Cavinton, Cinnarizine, dll..

Ramai doktor juga menetapkan ubat nootropik (Piracetam, Phenibut, Pantogam, Mexidol), pelbagai makanan tambahan, ubat vaskular dan homeopati. Beberapa klinik malah mungkin mengesyorkan rawatan sel stem..

Kesan penyembuhan ubat-ubatan ini sangat diragukan, kerana sudah mustahil untuk memulihkan kawasan otak mati.

Terapi cerebral palsy mempunyai 3 tujuan utama:

  1. pemerolehan kemahiran mengurus diri oleh anak;
  2. pengurangan risiko kontraktur yang membatasi pergerakan pada sendi dan kecacatan rangka (kelengkungan tulang belakang);
  3. pampasan kekurangan neurologi dan menyediakan syarat untuk pengembangan kemampuan pertuturan dan intelektual.

Untuk menyelesaikan masalah ini, senaman fisioterapi, urut, terapi fizikal dan mekanikal, pakaian pneumatik dan senaman, terapi Bobat, serta pelbagai alat bantu - pejalan kaki, kerusi khas, mesin senaman, basikal dan berdiri (berdiri) digunakan..

Fisioterapi

Semasa melakukan senaman, otak "belajar" pergerakan otot-otot badan dan anggota badan yang betul, yang akhirnya memaksanya mengatur proses ini. Berkat latihan biasa, refleks primitif dikurangkan dan keupayaan untuk mengekalkan badan di ruang baru terbentuk. Di samping itu, daya motor meningkat, dan pergerakan berirama direalisasikan.

Kerana normalisasi peredaran darah dan metabolisme, gangguan metabolik dan neurovaskular dihapuskan sepenuhnya atau sebahagian; pembentukan lekatan antara membran saraf dan tisu sekitarnya dicegah. Aktiviti fizikal juga membantu mengembangkan koordinasi, menguatkan kumpulan otot yang lemah, meningkatkan kelenturan dan pergerakan tulang belakang.

Anda boleh memulakan kelas hanya dengan petunjuk normal tekanan intrakranial dan ketiadaan sindrom kejang. Latihan dilakukan setiap hari di bawah pengawasan pakar pemulihan, kerumitan latihan meningkat dengan lancar dan sedikit demi sedikit.

Kompleks gimnastik merangkumi senaman regangan dan relaksasi otot, berjalan di permukaan condong. Program latihan semestinya merangkumi terapi postur, apabila anggota badan anak dipasang dengan tayar atau spacer khas.

Untuk meregangkan otot, lengan dan kaki bayi berayun di semua sendi, secara beransur-ansur meningkatkan amplitud. Untuk kelonggaran otot, anggota badan bawah dan atas bergantian berada dalam kedudukan tetap - sehingga mengurangkan kekerapan pergerakan dan hipertonik yang tidak disengajakan.

Sangat penting untuk menormalkan interaksi otot-otot agonis dan antagonis, yang mana latihan digunakan untuk lenturan-lanjutan sendi lengan dan kaki.

Semasa pendakian di sepanjang permukaan condong, otot-otot perut dan kaki dikuatkan. Di samping itu, anak belajar bagaimana mengimbangkan.

Latihan daya tahan aerobik - bahagian penting dari terapi senaman, yang menamatkan setiap latihan.

Harus diingat bahawa teknik melakukan senaman berbeza bergantung pada jenis penyakit. Dengan bentuk asthenic cerebral palsy, rejim motor harus berselang, iaitu, dengan pengulangan minimum dan gangguan yang kerap. Dengan bentuk atonik, perlu fokus pada latihan untuk menjaga keseimbangan.

Latihan pernafasan dan ekspresi wajah

Kelas dengan anak tidak terhad untuk melatih otot-otot badan dan merangkumi latihan untuk otot muka dan pembetulan pernafasan. Untuk melancarkan proses pernafasan, anak-anak disarankan untuk mengembang balon dan mainan kembung, meniup gelembung, menyanyi, bermain harmonika atau paip, bersiul.

Kanak-kanak dengan cerebral palsy perlu diajar untuk mengenali emosi orang lain. Berkat ini, kanak-kanak akan bertindak balas dengan baik terhadap emosi negatif orang lain dan akan mendapat keselesaan rohani. Untuk tujuan ini, otot muka wajah dilatih. Semasa pelajaran, bayi dijemput untuk menyampaikan situasi di mana dia akan merasa marah, malu, gembira, takut, dll..

Sebagai contoh, seorang anak diminta untuk menunjukkan betapa marahnya ibu bapa (kemarahan), atau bayi menangis (menderita). Untuk menggambarkan kegembiraan, ingatlah Santa Claus yang membawa beg hadiah.

Hidroterapi

Untuk pemulihan fizikal kanak-kanak dengan cerebral palsy, kelas di dalam air juga dilakukan. Prosedur air meningkatkan kelonggaran dan normalisasi nada otot, memberi tenaga dan meningkatkan mood.

Dengan melakukan senaman di kolam renang, anda dapat mengurangkan faktor tekanan dan mengatasi kemurungan. Kaedah ini dipanggil hydrokinesitherapy, yang merangkumi bukan sahaja latihan terapeutik, tetapi juga permainan berkumpulan di atas air, urutan bawah air.

Teknik yang agak baru untuk rawatan cerebral palsy adalah terapi haiwan. Semasa berkomunikasi dengan haiwan, khususnya kuda atau lumba-lumba, struktur otak dirangsang melalui sensasi sentuhan yang jelas. Hasilnya, kemahiran pertuturan dan motor secara beransur-ansur berkembang..

Kesan positif terapi haiwan selalu terjamin, kerana suasana emosi yang baik dan hubungan khas antara pesakit dan haiwan mempunyai kekuatan penyembuhan. Dan ketika anda mengunjungi ikan lumba-lumba, kesan kuat diberikan oleh gelombang ultrasonik yang berasal dari ikan lumba-lumba. Kekuatan kesan ultrasound seperti itu pada seseorang beratus-ratus kali lebih besar daripada kemampuan mana-mana alat perubatan!

Sebagai tambahan kepada terapi hippo dan lumba-lumba, kanisterapi dan felinoterapi digunakan untuk merawat kanak-kanak - rawatan dengan anjing dan kucing. Berkomunikasi dengan anjing sangat membantu kanak-kanak dengan cerebral palsy.

Urut

Sesi urut ditetapkan untuk kanak-kanak dari satu setengah tahun. Terdapat banyak teknik, yang masing-masing membantu mengendurkan otot yang tegang dan memulihkan fungsi otak tertentu. Untuk mengendurkan otot, urut dari atas ke bawah digunakan, semasa prosedur, minyak pic atau bunga matahari, lanolin atau Anestezin disapu secara serentak ke kulit bayi.

Untuk mencapai penurunan nada otot, anda boleh menggunakan alat penggetar elektrik atau urut bunyi - urut perut serentak dan pengucapan bunyi desisan / bunyi seperti "shhhhh" atau "rrrr". Nada otot berkurang jika anda meletakkan anak anda pada bola fitball (bola gimnastik) dan menggulungnya dengan ringan. Pada bola, bayi boleh berbaring di punggung dan perutnya.

Bergantung pada bentuk dan keparahan penyakit, beberapa jenis urut boleh digunakan. Urut klasik membantu meningkatkan pemakanan dan ketepuan oksigen serat otot, menormalkan sistem saraf dan nada otot.

Dengan bantuan urut, fungsi pernafasan juga dapat dilakukan dengan baik, kerana pada kanak-kanak dengan cerebral palsy otot-otot diafragmatik, interkostal, mayor dan minor dada mengalami gangguan. Untuk merangsang pengembangan kerangka, kawasan lokasi tulang tubular dipijat, yang memungkinkan anda menyebabkan kerengsaan refleks pada ujung saraf dan pembuluh darah yang bertanggungjawab untuk trofisme dan pertumbuhan tulang. Perhatian khusus diberikan kepada tumit: kesan pada zon refleks ini secara khusus mempengaruhi keseluruhan sistem muskuloskeletal.

Dengan urutan segmen, bahagian-bahagian individu badan dapat dikendalikan. Dalam kes ini, bahagian belakang dipijat di tulang belakang, tetapi kesan terapeutiknya meluas ke tisu saraf otak. Urut bersegmen meningkatkan peredaran darah dan proses metabolik pada saraf tunjang.

Urut mengikut sistem Manakov adalah tekanan getaran aktif pada falang terminal dengan dua atau empat jari di mana terdapat ikatan saraf, saluran besar dan tisu lembut. Objektif utama urutan ini adalah untuk meregangkan otot, tisu lembut dan terutama saraf - motorik, sensori dan simpatik. Sama pentingnya untuk mengurangkan meterai patologi yang ada - lekatan dan bekas luka berserat.

Dalam rawatan cerebral palsy, digunakan akupresur dan cryomassage dengan nitrogen cair, serta urutan terapi pertuturan, di mana ia mempengaruhi otot muka.

Urut terapeutik ditunjukkan untuk kanak-kanak yang mempunyai:

  • peningkatan nada otot;
  • Pertumbuhan otot yang perlahan
  • aliran limfa dan darah terjejas;
  • kecacatan rangka - scoliosis, kyphosis, kaki rata, kaki kelabu, dan lain-lain;
  • displasia pinggul;
  • torticollis;
  • keadaan umum yang buruk.

Rawatan cerebral palsy pada orang dewasa

Ramai pesakit dewasa dengan cerebral palsy yakin akan sia-sia rawatan dan percaya bahawa tidak ada yang dapat menolong mereka. Bagaimanapun, ini tidak berlaku, dan kursus pemulihan perlu dilakukan. Ya, pemulihan tidak mungkin dilakukan, tetapi dengan patologi neurologi yang teruk seperti cerebral palsy, sangat penting untuk mengekalkan fungsi sistem saraf dan mengekalkan kemahiran yang dimiliki orang..

Terapi ubat untuk cerebral palsy pada orang dewasa termasuk ubat-ubatan seperti diazepam dan liorezal. Diazepam diresepkan untuk kerapuhan. Pentadbiran bersama Diazepam dengan Liorezal menyekat isyarat yang dihantar oleh otak untuk mengecutkan otot. Dantrolene membantu menguatkan kawalan ke atas pengecutan otot secara sukarela.

Pesakit dewasa juga diresepkan ubat dehidrasi yang meningkatkan diuresis dan mengurangkan jumlah produk metabolik cecair serebrospinal (cecair serebrospinal). Untuk meningkatkan peredaran serebrum dan sifat reologi darah, doktor menetapkan Emoxipin. Adalah mungkin untuk menggabungkan hasil yang dicapai dengan bantuan fisioterapi, terapi senaman dan prosedur urut..

Campur tangan pembedahan

Petunjuk untuk campur tangan pembedahan pada kanak-kanak dan orang dewasa adalah adanya kontraktur. Dengan kontraksi, sendi terganggu, dan anggota badan tidak dapat membengkokkan atau membengkokkan. Keadaan ini berkembang akibat pengecutan cicatricial pada kulit dan disertai dengan kesakitan yang teruk. Sekiranya kerana ini seseorang tidak dapat mengawal lengan atau kakinya, maka dilakukan tenotomi.

Kanak-kanak kecil dapat menjalani operasi bedah saraf, di mana penyebab perkembangan penyakit ini kerana kerosakan pada satu bahagian otak dihilangkan. Campur tangan semacam itu hanya mungkin dilakukan pada kanak-kanak dari usia tiga tahun, dan dilakukan pada saraf tunjang dengan dua cara..

Rhizotomi adalah eksisi saraf tunjang berpasangan yang dilakukan dengan kaedah terbuka atau tertutup. Selepas operasi, nada otot pada kanak-kanak sebahagiannya normal, dan sindrom kesakitan hilang.

Neurotomi adalah pemotongan neuron yang menimbulkan ketegangan pada kumpulan otot tertentu. Dalam kebanyakan kes, ia dilakukan dengan kaedah tertutup, karena tidak ada jahitan, dan masa pemulihan dipendekkan. Neurotomi ditunjukkan untuk kanak-kanak dengan kecacatan kaki, dystonia otot, dan paresis spastik..

Dalam tempoh selepas operasi, peranti digunakan untuk memudahkan pergerakan bebas - kasut ortopedik, penyekat gipsum, dan lain-lain. Ini sangat penting, kerana tujuan utama rawatan adalah memulihkan kemahiran mengurus diri.

Hasil operasi sangat ketara - kaki diluruskan, dan seseorang boleh bersandar pada kaki penuh, dan bukan hanya pada jari kaki. Tangan juga menjadi lebih lurus dan bergerak, yang menjadikannya sukar untuk memegang dan memegang objek. Walau bagaimanapun, pesakit harus membiasakan diri dengan keadaan baru untuk beberapa waktu dan belajar bagaimana mengawal ototnya.

Bedah saraf dewasa adalah penyelesaian radikal untuk masalah ini, yang dalam beberapa kes tidak dapat dielakkan. Kaedah pembedahan digunakan apabila rawatan tradisional tidak berkesan, apabila tidak hanya ada peningkatan, tetapi kemajuan patologi juga diperhatikan. Sekiranya nada otot telah digantikan oleh hiperkinesis atau kekejangan, membuat seseorang semakin kerap, dan pergerakan apa pun menyebabkan kesakitan, satu jalan keluar adalah pembedahan.

Perlu juga diperhatikan bahawa apabila keadaan bertambah buruk, penarikan dengan operasi tidak digalakkan. Perkembangan lumpuh berskala besar menyebabkan keradangan pada serat epidural pada saraf tunjang, yang seterusnya akan mempengaruhi peredaran darah dan metabolisme dalam tubuh. Akibatnya, aliran keluar darah vena gagal dan, akibatnya, fungsi saraf tunjang terganggu.

Oleh itu, kaedah dan hasil rawatan sangat bergantung pada bentuk cerebral palsy dan kesinambungan langkah-langkah pemulihan. Umur pesakit yang diberi diagnosis ini juga sangat penting. Di Rusia, terdapat beberapa pusat khusus yang menerima pesakit dengan cerebral palsy. Mereka terletak di Moscow, St. Petersburg, Belgorod, Voronezh, Samara, Elektrostal, Tula dan Vologda.

Dalam kebanyakan kes, dengan usaha bersama doktor dan pesakit, adalah mungkin untuk mengimbangi gangguan neurologi, terutama jika terapi bermula pada usia dini anak. Otak yang berkembang pada kanak-kanak dengan cerebral palsy, dan juga pada anak yang sihat, mempunyai potensi dan kelenturan yang tinggi, kerana bahagian otak yang tidak rosak dapat mengambil fungsi struktur rendah.

Cara merawat kanak-kanak dengan cerebral palsy dan ke mana harus pergi: memo untuk ibu bapa

Penyebab cerebral palsy, gejala dan rawatan. Kelumpuhan otak: apabila pembedahan mungkin dilakukan?

Penyakit seperti cerebral palsy, hydrocephalus, hernia tulang belakang dianggap tidak dapat diubati. Namun, hari ini, pakar bedah saraf merawat kes yang paling rumit yang dianggap sebagai hukuman sepuluh tahun yang lalu. Bagi ibu bapa yang mempunyai diagnosis yang sukar, serta untuk kakitangan rumah anak yatim di mana kanak-kanak dengan penyakit saraf jatuh, organisasi amal awam "Dia memerlukan anda" menyusun memo yang berguna dengan penjelasan ringkas mengenai intipati penyakit dan hubungan berguna doktor, dana dan pusat pemulihan. Kami menerbitkan bab dari memo yang dikhaskan untuk cerebral palsy (cerebral palsy).

Cerebral palsy adalah sekumpulan gangguan fungsi otak yang tidak progresif kerana kekurangan atau kerosakannya, biasanya pada masa perinatal. Cirit-birit serebrum dianggap sebagai akibat sejumlah gangguan dan gangguan, sebagai penyakit sekunder.

Apakah penyebab cerebral palsy?

  • Faktor genetik (semasa kelahiran, otak kurang berkembang, rendah diri)
  • Iskemia (gangguan bekalan darah) atau hipoksia (kebuluran oksigen) otak, biasanya semasa kehamilan atau semasa melahirkan anak
  • Penyakit berjangkit ibu semasa mengandung (rubella, dll.)
  • Penyakit berjangkit kanak-kanak (meningitis, ensefalitis, meningoencephalitis, arachnoiditis)
  • Patologi kehamilan
  • Faktor mekanikal (trauma semasa atau sebelum melahirkan, atau tidak lama kemudian)
  • Penyakit hemolitik pada bayi baru lahir (ketidaksesuaian darah ibu dan janin).

Gejala berbahaya yang membolehkan anda mengesyaki cerebral palsy pada kanak-kanak pada bulan-bulan pertama kehidupan:

  • Bayi cepat letih ketika menyusu
  • Kurang pergerakan atau sebaliknya pergerakan berlebihan
  • Tidak menguasai kemahiran motor mengikut usia (tidak memegang kepalanya, tidak memusingkan badan, tidak duduk, dll.)
  • Kekejangan
  • Tiada bunyi
  • Anggota badan sangat tegang atau sebaliknya.
  • Menggerakkan anggota badan hanya pada satu sisi (contohnya, hanya dengan tangan kanan)

Tanda-tanda utama palsi serebrum:

  • Pelanggaran nada otot (kekejangan, kekakuan, hipotensi, dystonia)
  • Sekatan atau kemustahilan pergerakan sukarela (paresis, kelumpuhan)
  • Ketidakseimbangan
  • Gangguan Pertuturan
  • Kurang koordinasi (jatuh tanpa sebab, menganggukkan kepalanya, melakukan pergerakan lengan atau kakinya yang tidak terkawal)

Masalah utama yang dialami oleh kanak-kanak dengan cerebral palsy:

  • Pelanggaran kawalan postur - ketidakupayaan untuk mengawal postur anda sendiri. Ini termasuk:
    • keupayaan untuk mengekalkan simetri badan,
    • keupayaan untuk membawa berat badan ke semua arah dan kembali ke kedudukan permulaan,
    • keupayaan untuk memegang kedudukan langsung berbanding dengan graviti, keupayaan untuk bergerak tanpa usaha yang tidak semestinya
    • dalam beberapa kes - kekejangan (pengecutan otot yang tidak disengajakan), pergerakan lengan atau kaki yang tidak terkawal
  • Kelemahan otot
  • Kontrak (pergerakan terhad pada sendi)
  • Kecacatan postur (ubah bentuk yang disebabkan oleh kedudukan badan yang salah)
  • Epilepsi
  • Kerosakan pertuturan
  • Sindrom nyeri
  • Masalah makan
  • Masalah penglihatan
  • Masalah pendengaran
  • Gangguan mental

Pemerhatian, rawatan dan pemulihan untuk cerebral palsy

Oleh kerana fakta bahawa cerebral palsy mempunyai beberapa bentuk yang pada dasarnya boleh berbeza dalam gejala, rawatan atau pemulihan dipilih oleh doktor atau sekumpulan doktor secara individu untuk setiap anak, bergantung pada bentuk, keparahan penyakit, dan usia anak.

Tugas utama ibu bapa adalah belajar bagaimana melakukan teknik yang diperlukan untuk melakukan kerja rumah mereka setiap hari. Doktor menulis rancangannya, dan ibu mengikutinya. Adalah perlu untuk berusaha secara maksimum untuk mengajar penjagaan diri anak.

Pemulihan harus dilakukan secara individu, setiap hari, komprehensif, dengan tujuan motor (kami menetapkan matlamat untuk mengajar bagaimana memegang sudu, mencapai dan menetapkan matlamat baru).

Sekiranya kanak-kanak mengalami kekejangan atau kesakitan yang teruk, pertama kita membuang simptomnya, dan kemudian kita melakukan gimnastik dan prosedur lain. Sekiranya mereka menyebabkan keadaan serius kembali - batalkan prosedur ini.

Doktor mana dan berapa kerap harus memerhatikan anak yang mengalami cerebral palsy

  • Pemerhatian: ortopedis, pakar neurologi (kerencatan mental mungkin berlaku), ahli terapi pertuturan, psikiatri, pakar pemakanan, ahli endokrinologi, ahli fisioterapi, pakar pemulihan.
  • Pemeriksaan sendi pinggul - X-ray (1 kali setahun hingga 8 tahun pada suhu 2-5 darjah, kemudian mengikut petunjuk klinikal).
  • Pemeriksaan klinikal (penilaian kekejangan 2 kali setahun hingga 9 tahun, kemudian 1 r setahun).

Kunci memberi tumpuan kepada pemulihan

  • Pengembangan komunikasi tambahan dan / atau alternatif (contohnya, menggunakan gerak isyarat, gambar). Kanak-kanak ini memerlukan peningkatan komunikasi.
  • Gimnastik terapeutik: terutama ditujukan pada ketegangan otot, pengembangan reaksi terhadap keseimbangan, koordinasi, kedudukan yang betul (mengatasi dan membendung postur tubuh yang tidak betul dan kedudukan badan).
  • Hippotherapy (merangsang pergerakan, menggerakkan banyak otot, membuat anda berkonsentrasi, mempengaruhi jiwa kanak-kanak).
  • Berenang, hydromassage (di dalam air anak santai). Sebilangan kanak-kanak mula mengambil langkah pertama di dalam air, kerana di dalam airlah otot dapat berehat..

Apakah perbezaan antara rawatan cerebral palsy pada kanak-kanak

  • Bertujuan mencegah perkembangan komplikasi - perkembangan otot dan sendi yang tidak betul.
  • Sebelum rawatan, perlu menentukan tahap perkembangan motor dan fungsi komunikasi anak bergantung pada usia (ada program Sweden di mana data anak dimuat naik, dan ini menunjukkan kaedah rawatan dan pemulihan mana yang sesuai). Selepas itu, prognosis penyakit dan potensi anak ditentukan, dan barulah rejimen rawatan dan kompleks pemulihan dibina.
  • Mesti awal, individu, kompleks, panjang.
  • Rawatan awal - penciptaan asas tepat pada masanya untuk perkembangan reaksi normal, postur, reaksi keseimbangan, rangsangan yang mencukupi terhadap aktiviti deria dan motorik anak.
  • Pendekatan individu untuk rawatan melibatkan dengan mengambil kira sifat dan tahap kerosakan sistem saraf dan neuromuskular, serta keadaan somatik umum kanak-kanak.
  • Rawatan komprehensif merangkumi langkah-langkah ortopedik, fisioterapi, fisioterapi, kelas dengan ahli terapi pertuturan, terapi ubat.
  • Terapi ubat diresepkan untuk merangsang otak dan meningkatkan metabolisme, memperbaiki pelanggaran nada otot, proses metabolik dalam tisu otot, mengurangkan tekanan intrakranial, kegembiraan neuro-refleks.

Di mana kes dengan campur tangan pembedahan cerebral palsy adalah mungkin

Kaedah rawatan pembedahan digunakan dengan kriteria berdasarkan bukti standard tertentu - dalam pembentukan kontraksi dan ubah bentuk sistem muskuloskeletal.

Dengan kontraktur, "tenotomi" digunakan - pembedahan tendon. Selepas operasi, ortosis diperlukan - jika tidak, operasi tidak bermakna. Berhati-hati bahawa ortosis dilakukan pada saat plaster dikeluarkan, fikirkan terlebih dahulu, anda boleh melakukannya dengan kuota. (Orthosis memerlukan pelakon dari kaki. Separuh daripada pelakon diambil, pelakon dibuat dan lidah dimasukkan kembali, anak menunggu ortosis di lidah selama 2 minggu.)

Dengan kekejangan, jenis operasi bedah saraf berikut adalah mungkin:

  • Rizotomi selektif (tulang belakang) adalah pemotongan dua sisi akar saraf tunjang. Selepas pembedahan, nada otot dipulihkan sebahagian, rasa sakit hilang, dan anak merasa lebih sedikit ketegangan.

Neurotomi selektif dilakukan untuk kecacatan kaki, dystonia otot, dan paresis spastik separa. Sebagai permulaan, kumpulan otot yang mempunyai nada meningkat ditentukan. Doktor mengakses saraf periferal, mengesan neuron yang memprovokasi ketegangan, dan melintasinya.

  • Penanaman pam Baclofen. Pam adalah cakera logam bulat setebal 2-3 cm dan berdiameter sekitar 7 cm. Pam dipasang di bawah kulit di perut dan kemudian diprogramkan menggunakan alat kawalan jauh. Berpakaian dengan baclafen, yang menghilangkan kekejangan, yang masuk terus ke dalam cecair serebrospinal dalam dos berterusan. Manfaatnya - pengurangan kekejangan otot yang berkesan, membolehkan anda menjalani gaya hidup yang lebih aktif. Kekurangannya - keperluan untuk mengisi bahan bakar baclafen kerana ia digunakan di hospital setiap 3 bulan sekali.
  • Pemasangan (implantasi) neurostimulator. Neurostimulator terdiri daripada bateri dan elektronik. Ia ditanam secara subkutan dan menghasilkan impuls elektrik yang diperlukan untuk merangsang saraf tunjang, yang menyebabkan penurunan spastik..

Ke mana hendak pergi sekiranya anak itu mengalami cerebral palsy

Klinik, jabatan bedah saraf

Institusi Autonomi Negeri Persekutuan "Pusat Penyelidikan Perubatan Nasional untuk Bedah Saraf yang diberi nama Ahli Akademik N. N. Burdenko" Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia.
Moscow, Tverskaya-Yamskaya ke-4, w. 16
www.nsi.ru

Pusat Persekutuan FSBI untuk Bedah Saraf Kementerian Kesihatan Rusia
Novosibirsk, st. Nemirovich-Danchenko, w. 132/1
www.neuronsk.ru

FSBI Federal Center for Neurosurgery Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia
Tyumen, st. 4 km dari saluran Chervishevsky, 5
www.fcn-tmn.ru

Institut Pediatrik Klinikal Ilmiah dinamakan ahli akademik Yu.E. Veltishchev FSBEI DI RNIMU mereka. N.I. Kementerian Kesihatan Pirogova
Moscow, st. Taldomskaya, d.2
www.pedklin.ru

Permohonan untuk rundingan jarak jauh dan dimasukkan ke hospital di hospital boleh dihantar di laman web www.zdorovr.ru

Dana yang mempunyai program untuk membayar pemulihan di cerebral palsy:

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu.

Penyakit cerebral palsy. Beritahu kami apa itu cerebral palsy. Sebab. Dan adakah mungkin untuk menyembuhkan sepenuhnya.

Penyakit cerebral dapat diubati! Dalam kes ini, untuk rawatan cerebral palsy, kami menggunakan kaedah terapi penggantian sel induk, di mana sel-sel otak yang terjejas digantikan oleh yang sihat. Rawatan cerebral palsy dengan sel stem secara signifikan meningkatkan pertumbuhan semula tisu saraf dan secara dramatik meningkatkan fungsi otak yang rosak.

Selepas rawatan dengan cerebral palsy dengan sel induk pada kanak-kanak dengan allolia (kekurangan pertuturan), setelah 3 bulan dalam perbendaharaan kata mereka 220 perkataan!

Pada pesakit muda, serangan epilepsi berlaku dan aktiviti kejang pada EEG (electroencephalography) hilang, dan ini, seterusnya, menyebabkan penghapusan antikonvulsan.

Apa hasil yang dapat kita capai dalam rawatan cerebral palsy? Meningkatkan aktiviti otot yang diselaraskan dengan ketara; membolehkan anda memegang kepala anda dengan tegak dalam kedudukan tegak, memegang mainan secara bebas di tangan anda, duduk, berdiri, berjalan, melihat dan bercakap.

Tetapi seseorang harus memahami bahawa rawatan cerebral palsy haruslah menyeluruh dan merangkumi pemulihan fizikal yang bertujuan untuk merealisasikan kemampuan motor yang maksimum, dan kelas dengan ahli terapi pertuturan.

Terapi sel stem sahaja merupakan rawatan yang berkesan dan selamat untuk cerebral palsy. Pemulihan maksimum kanak-kanak dengan cerebral palsy dapat dilakukan dengan manfaat maksimum untuk bayi hanya dengan bantuan "sel hidup".

Otak dapat memulihkan dirinya sendiri jika anda menggunakan semua organ, lengan, kaki, dan lain-lain secara aktif. Walaupun anda tidak dapat bergerak dengan tangan yang diizinkan, anda perlu berusaha menggerakkannya. Otak akan membina rangkaian saraf baru untuk memintas kawasan yang rosak.!

"Mereka memberikan gaji bulanan kepada penyembuh": bagaimana anak-anak dengan cerebral palsy dirawat

Menurut angka rasmi, kira-kira 87.5 ribu kanak-kanak di bawah 17 tahun dengan cerebral palsy tinggal di Rusia, tetapi banyak pakar percaya bahawa data ini diremehkan, memandangkan kekerapan kejadian kanak-kanak dengan diagnosis ini (empat hingga enam kes per 1.000 bayi). Ini adalah gangguan neurologi kedua yang paling biasa pada masa kanak-kanak dan salah satu penyebab utama kecacatan kanak-kanak..

Masih banyak stereotaip mengenai cerebral palsy dalam masyarakat. "Sebagai contoh, secara umum diterima bahawa anak-anak dengan diagnosis ini muncul dalam keluarga yang tidak berfungsi di mana satu atau kedua ibu bapa menyalahgunakan alkohol dan secara amnya menjalani gaya hidup marginal, yang tentu saja tidak benar," kata Elena Kazachenko, ketua pusat pemulihan Rodnik.

Sebenarnya, cerebral palsy boleh berlaku disebabkan oleh gangguan intrauterin, semasa melahirkan (misalnya, disebabkan oleh kesalahan obstetrik) atau pada beberapa tahun pertama kehidupan bayi.

Gangguan neurologi juga dapat terjadi jika bayi menderita ensefalitis atau meningitis.

Sejak 20 tahun yang lalu, terdapat beberapa kali lebih banyak kanak-kanak dengan cerebral palsy di Rusia. Ini disebabkan oleh beberapa faktor: semasa melahirkan, perangsang mula digunakan lebih kerap, bayi pramatang mula disusu dengan lebih baik, di samping itu, prosedur IVF menjadi sangat popular, yang meningkatkan kemungkinan kehamilan berganda, yang merupakan salah satu faktor risiko.

Satu penyakit, gejalanya berbeza

Kerana patologi neurologi, kanak-kanak itu mempunyai semua gejala cerebral palsy yang menyertainya, mulai dari masalah dengan aktiviti motor dan berakhir dengan kelewatan intelektual. Selalunya cerebral palsy disertai oleh epilepsi. Dalam kes ini, satu subspesies penyakit dapat menampakkan dirinya secara berbeza pada setiap anak. Contohnya, jika cerebral palsy telah mempengaruhi alat artikulasi dan otot anggota badan, maka seorang kanak-kanak hanya dapat mengucapkan kata-kata dengan kabur dan memanipulasi jarinya dengan lemah, dan yang lain dengan alasan yang sama - tidak dapat menelan dan tidak menggerakkan tangannya. Otot juga boleh menjadi terlalu tegang (hipertonik) atau terlalu lemah (paresis).

Kelumpuhan serebral berbeza dengan kelumpuhan lain pada refleks bayi, yang semestinya hilang, memberi laluan kepada yang baru, kekal atau hilang dengan lebih perlahan daripada biasa.

"Terdapat tonggak perkembangan tertentu: apa yang harus dilakukan oleh seorang anak dalam setiap bulan kehidupan. Sebagai contoh, pada usia tiga bulan dia sudah memegang kepalanya dengan baik, antara kelapan dan kesembilan kita mengharapkan dia duduk, dan bayi yang sihat mula berjalan pada 11-13 bulan, ”kata Catherine Knoll, ahli terapi Voita di Rodnik Center.

Menurutnya, perkembangan setiap anak dapat sedikit lebih cepat atau lambat daripada perkembangan teman sebayanya. Oleh itu, ibu bapa tidak seharusnya membunyikan penggera sekiranya terdapat beberapa minggu kelewatan.

"Doktor, tentu saja, melihat bagaimana kehamilan berjalan, bagaimana kelahiran dan keadaan bayi selepas itu," lanjut Knoll. - Sekiranya dalam tempoh ini tidak ada yang membimbangkan, tidak ada gejala neurologi, maka kelewatan enam hingga lapan minggu masih boleh berada di batas bawah norma. Sekiranya tunggakan mendekati tiga bulan, maka pakar neurologi sudah semestinya mencari penyebabnya dan menetapkan program pemulihan. ".

Pakar menekankan bahawa anda tidak perlu berusaha mempercepat perkembangan anak secara artifisial jika tubuhnya belum siap, misalnya, menanam atau meletakkan kakinya lebih awal.

"Dari ini, anak tidak akan mulai duduk atau berdiri, kerana ototnya belum menerima isyarat yang sesuai dari otak," Knoll menekankan.

"Tidak ada yang Menyukai Kita"

Tidak mungkin untuk menyembuhkan cerebral palsy, tetapi mungkin untuk mengimbangi fungsi yang terganggu sebanyak mungkin, dan semakin cepat pemulihan bermula, semakin besar peluang untuk berjaya. "Perbezaan antara amalan pemulihan dan pemulihan anak-anak dengan cerebral palsy adalah bahawa pakar di luar negara mendekati proses ini secara formal. Mereka takut sekali lagi menyentuh kanak-kanak itu. Tetapi untuk memberi kesan, perlu fokus pada pengembangan korset otot - ini tidak selalu selesa untuk anak, ”kata Mila Solovyova, koordinator yayasan amal Step Together dan ketua editor majalah Life with Cerebral Palsy.

Pada masa yang sama, ibu bapa kanak-kanak dengan cerebral palsy disosialisasikan secara maksimum di luar negara. Tidak kira kategori kecacatan, kanak-kanak dari awal kanak-kanak bersekolah di tadika dan sekolah, di mana guru dan ahli pemulihan bekerja dengan mereka sepanjang hari. Di Rusia, ibu bapa terpaksa tinggal 24 jam sehari dengan anak mereka, tidak hanya berpeluang pergi bekerja, tetapi juga berehat.

  • © Semyon Khorunzhiy

Prasarana ini sangat penting untuk ibu bapa tunggal. Tidak semua pasangan dapat memahami diagnosis bayi. Veronica, ibu kepada Fedi yang berusia empat tahun, menghadapi situasi seperti ini. Selepas kelahiran anak lelaki itu, lingkaran sosial ibunya banyak berubah. Menurutnya, "orang yang bermasalah, sebagai peraturan, tidak diperlukan oleh siapa pun. Semua orang mahukan kelembutan, keindahan, suasana hati yang sentiasa baik. Tidak ada yang menyayangi kita ”.

Veronica mengingatkan bagaimana dia cuba mengambil foto Fedya untuk mendapatkan pasport: "Jurugambar itu menolak untuk mengambil anaknya, yang tidak dapat duduk sendiri di pelukanku, dan kemudian menghapus semua yang berlebihan dengan Photoshop. Keletihan anak, memalukan saya ".

Fedya tidak menjaga dirinya sendiri, dia tidak duduk dengan baik di kerusi, jadi sukar bahkan untuk mendapatkan pemulihan dengannya - pertolongan dua orang dewasa sering diperlukan. Ibu terpaksa tinggal bersama anaknya 24 jam sehari dan tidak dapat bekerja. "Ya, dan anda tidak akan berjaya memperoleh banyak wang untuk menarik dua lagi pengasuh," kata Veronika.

"Doktor diam, ada sedikit buku"

Senarai prosedur dan latihan disusun secara berasingan untuk setiap pesakit, bergantung pada gangguan tertentu dan intensitasnya. Tetapi, sebagai peraturan, bagi kebanyakan orang, program pemulihan merangkumi terapi fizikal (terapi fizikal, urut), latihan dengan ahli terapi pertuturan dan, jika perlu, salah satu teknik khusus. Sekiranya terdapat penyakit bersamaan, seperti epilepsi, maka perlu merawatnya.

Terapi urut dan senaman mempunyai beberapa tujuan: untuk membantu anak memahami batas-batas badan, menguasai lebih banyak otot dan mula menggunakannya dengan betul.

Otot yang meregang mesti diregangkan dan dilonggarkan untuk melegakan kekejangan atau kekejangan, dan tidak cukup terlibat - sebaliknya, menguatkan. Melalui permainan, latihan dengan instruktur atau simulator, anak belajar untuk mengimbangkan, memegang kepalanya, duduk, berdiri dan berjalan.

Selain pendidikan jasmani dan urut, terapi vojta, terapi bobat, kaedah Feldenkrais, kelas dalam kostum Adele yang menyerupai korset, dan lain-lain, termasuk bukan perubatan, teknik seperti terapi seni juga dapat digunakan..

Banyak prosedur yang boleh dan harus dilakukan dengan anak di rumah, ibu bapa diajar secara khusus latihan yang sesuai. Pemulihan rumah tetap, walaupun tanpa menggunakan peralatan mahal, lebih berkesan daripada kursus intensif, tetapi berkala di klinik.

Keupayaan untuk berinteraksi dengan anak di rumah secara langsung bergantung pada tahap kesejahteraan keluarga. Di samping itu, anak itu berinteraksi dengan orang lain dengan cara yang sama sekali berbeza dengan ibu atau ayah, jadi dia mungkin mempunyai motivasi yang lebih sedikit untuk berinteraksi dengan keluarganya, dan ibu bapa tidak selalu dapat menegaskan bahawa dia meninggalkan zon selesa.

Beberapa aktiviti kelihatan tidak berguna pada peringkat tertentu dalam perkembangan anak. Oleh itu, persoalannya mungkin timbul: mengapa perlu berjumpa dengan ahli terapi pertuturan sekiranya bayi tidak mengeluarkan suara?

Tetapi para pakar mengatakan bahawa kelas dengan ahli terapi pertuturan meningkatkan pernafasan, belajar mengunyah dan menelan, dan ini akan menjadikan kehidupan bayi dan orang tuanya lebih mudah. Lebih-lebih lagi, fungsi mental yang lebih tinggi berkembang dengan cara ini: ingatan, perhatian, pemikiran, dan pada asas ini lebih mudah untuk membina pertuturan.

  • © Semyon Khorunzhiy

Oleh kerana banyak jenis terapi tidak memerlukan perlesenan di Rusia, dan masih ada sedikit maklumat mengenai cerebral palsy dalam bahasa Rusia, terdapat kaedah yang cukup dengan kesan yang tidak terbukti di kawasan ini, dan dukun terang.

“Ketika anak perempuan kami Vika dilahirkan (dia sekarang berusia 15 tahun), praktikalnya tidak ada maklumat. Doktor diam, ada sedikit buku, Internet dial-up, satu halaman dimuat selamanya, ”kenang Elena Kazachenko. - Mereka menemui penyembuh di St Petersburg yang berjanji untuk menyembuhkan penyakit cerebral palsy dalam sepuluh sesi. Mereka memberi mereka gaji bulanan, tentu saja, tanpa hasil. Kemudian, melalui ibu bapa yang lain, mereka mula belajar seperti apa pemulihan, dan mula menjemput pakar ke bandar kami ”.

Walaupun kanak-kanak itu biasanya pergi dan bercakap selepas pemulihan, pendidikan jasmani untuknya tetap sepanjang hayat.

Pemulihan kekal juga diperlukan dalam kes-kes yang nampaknya tidak ada harapan. Pertama, terdapat banyak kes di mana kesannya muncul beberapa tahun kemudian, dan kedua, ini memudahkan penjagaan anak yang terbaring: otot menjadi lebih anjal, secara fizikal lebih mudah untuk berpusing dan dibawa.

"Anak itu berisiko terkena jangkitan setiap minit."

Program pemulihan ditetapkan berdasarkan cadangan pakar neurologi dan boleh berlangsung di klinik negeri dan komersial. Seperti yang dijelaskan oleh RT di Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, “seorang pakar neurologi membuat diagnosis cerebral palsy, termasuk untuk anak-anak, sebagai bagian dari penyediaan rawatan perubatan khusus primer di klinik kanak-kanak atau dalam kes diagnostik yang kompleks - sebagai sebahagian daripada rawatan perubatan khusus di jabatan neurologi untuk kanak-kanak, yang merupakan unit struktur Hospital kanak-kanak.

Pemulihan dengan perbelanjaan negara dilakukan atas arahan doktor di jabatan yang sesuai di hospital dan pusat kanak-kanak multidisiplin. Menurut akhir tahun 2018, 4,608 tempat tidur pemulihan untuk kanak-kanak, termasuk mereka yang mengalami cerebral palsy, dikerahkan di Persekutuan Rusia, tambah Kementerian Kesihatan..

Pemulihan di klinik negeri dan perbandaran mempunyai satu kelebihan - percuma.

Walau bagaimanapun, anda boleh menunggu tempat di pusat sehingga enam bulan. Tidak ada jaminan bahawa pakar yang diperlukan akan berada di pusat. Di samping itu, kanak-kanak mungkin memerlukan tiga hingga empat kursus pemulihan setiap tahun, sementara negara menyediakan satu atau dua kursus.

Ramai ibu bapa mengeluh mengenai pendekatan formal dalam pemerintahan. Sebagai contoh, Ilyas dari Samara datang ke klinik wilayah sejurus selepas keluar dari hospital. Seorang bayi yang dimasukkan dengan hemoglobin rendah di rumah sakit mendapat jangkitan, dia mengalami pernafasan, menyebabkan perubahan neurologi yang tidak dapat dipulihkan.

Pada sembilan bulan, doktor mencadangkan bahawa Ilyas menderita cerebral palsy, dan pada satu setengah tahun diagnosisnya disahkan secara rasmi. Kemasukan ke hospital tanpa henti bermula.

“Sebaik sahaja kami berada di klinik wilayah, ada lima prosedur percuma selama lima minit. Selebihnya masa kanak-kanak berada di wad dan setiap minit menghadapi risiko terkena jangkitan. Dan apa-apa penyakit untuk kanak-kanak dengan neurologi lebih berbahaya daripada kanak-kanak biasa, kerana baginya itu boleh menjadi kemunduran, "kata Maria, ibu anak lelaki itu.

Sebilangan besar ibu bapa memahami bahawa sehingga mereka tiba di pusat pemulihan negeri, masa yang berharga akan hilang. Oleh itu, mereka memutuskan untuk segera menghubungi pusat komersial: bagi mereka, ini bukan kehendak, tetapi satu-satunya peluang untuk masa depan yang sihat untuk anak.

Kos kursus di pusat-pusat tersebut berkisar antara 80 ribu hingga 600 ribu rubel, dan memandangkan keseluruhan pemulihan boleh memakan masa lebih dari satu tahun, dana dari keluarga akan berakhir cepat atau lambat.

Projek RT "Kami akan terus bertindak" membantu lebih daripada seorang kanak-kanak yang memerlukan pemulihan. Kami mengumpulkan jumlah yang diperlukan untuk kursus di Sochi Dolphinarium untuk Yaroslav Levitsky supaya dia dapat memulihkan ucapannya, kami menjumpai wang untuk kelas untuk Roman Goev dari Omsk, Yaroslav Gezikov dari Orel dan Timofei Bokarev dari Yegoryevsk dekat Moscow, supaya mereka dapat belajar berjalan. Kini koleksi dibuka untuk anak perempuan Catherine Polonskaya Evangelina. Untuk belajar bagaimana bangun, gadis itu memerlukan kursus pemulihan lain, yang harganya 150 ribu rubel.

Akaun rasmi projek DDBM:

Palsi serebrum tidak perlu

Sesuatu yang tidak biasa berlaku di Tyumen: negeri ini membangun sistem yang tepat untuk membantu kanak-kanak yang mengalami cerebral palsy dan keluarga mereka. Ini bukan di Moscow atau di Petersburg. Sungguh keajaiban Tyumen?

- Perlu mengubah pandangan dunia. Cerebral palsy adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan, mustahil untuk menyembuhkannya. Tetapi mungkin dan perlu untuk mengajar anak dan ibu bapanya untuk hidup dengan penyakit ini, kata Vera Zmanovskaya.

Vera Anatolyevna - pakar neurologi pediatrik, ketua rehabilitologi pediatrik bebas Jabatan Kesihatan Tyumen Oblast, ketua pakar dalam pemulihan kanak-kanak Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia di Daerah Persekutuan Ural.

Untuk tahun keempat, sesuatu yang tidak biasa telah berlaku di bawah kepemimpinannya di Tyumen: negeri ini membangun sistem yang tepat dan maju untuk membantu anak-anak yang mengalami cerebral palsy di peringkat wilayah. Dengan pengembangan jalan perawatan jangka panjang untuk setiap anak, dengan pendidikan orang tua, menggunakan kaedah berdasarkan bukti, dan bahkan dengan aplikasi mudah alih yang menghitung rancangan tindakan perubatan bergantung pada tahap dan dinamika pelanggaran pada anak. Ini bukan di Moscow atau di Petersburg. Untuk ibu kota, ini adalah impian yang tidak dapat dicapai..

Pemulihan berdasarkan bukti

- Vera Anatolyevna, beritahu kami apa sebenarnya yang anda ubah dalam model membantu kanak-kanak yang mengalami cerebral palsy di Tyumen?

- Selama 4 tahun yang lalu, kami telah berusaha untuk mempromosikan model Eropah untuk membantu kanak-kanak dengan cerebral palsy. Terdapat banyak model - ada orang Amerika, ada orang Australia. Tetapi kami mengambil model Eropah sebagai asas, menerjemahkannya dan cuba mengikuti prinsip-prinsip pemantauan anak-anak yang mengalami cerebral palsy.

Menurut model ini, setiap pemulihan kanak-kanak dengan cerebral palsy harus berdasarkan pada prinsip berdasarkan bukti yang jelas. Kaedah rawatan ini mesti terbukti dan berkesan - Eropah akan membelanjakan wang secara berbeza dan tidak akan.

Model ini kelihatan sangat menarik bagi kami. Untuk semua kanak-kanak, sebelum membawanya untuk pemulihan, kita mesti menilai potensi pemulihan. Potensi anak sangat dihargai hari ini. Menurut sistem klasifikasi, yang ada di mana-mana di dunia, dan yang kita sangat sukar, dengan kesukaran, tetapi berusaha memahami di Rusia.

- Apakah klasifikasi ini?

- Kelumpuhan serebral mempunyai tahap keparahan yang berbeza. Sejak tahun 1997, semua doktor Eropah telah mengikuti sistem klasifikasi fungsi motor global. Malangnya, di Rusia di Rusia, ia diterima pakai secara rasmi hanya pada tahun 2014. Ini adalah skala yang sangat serius..

Dalam klasifikasi ini, potensi kanak-kanak dengan cerebral palsy dibahagikan kepada tahap V fungsi motor, dan setiap tahap masih dibahagikan kepada tempoh umur: 1.5-2 tahun; 2-4 tahun; Berumur 4-6 tahun; 6-12 tahun dan 12-18 tahun.

Sistem klasifikasi Eropah - potensi kanak-kanak dengan cerebral palsy dibahagikan kepada tahap V. Foto cerebralpalsy.org.au

Pada skala ini, kita dapat menentukan tahap kerosakan motor sudah dalam satu setengah tahun. Dan apabila kita menetapkan tahap fungsi motor, sistem klasifikasi menetapkan semua peringkat perkembangan kanak-kanak di bawah usia 18 tahun.

Pergerakan berkembang mengikut undang-undangnya. Sekiranya anak saya mempunyai tahap pergerakan I, yang ditetapkan pada satu setengah tahun, dia berpeluang 100 persen menguasai berjalan bebas hingga 2 tahun. Sekiranya kanak-kanak itu terdedah pada tahap II, ini bermakna dia mempunyai peluang untuk mencapai usia 4 tahun secara bebas.

Sekiranya kanak-kanak mempunyai tahap gangguan fungsi motor III-V, maka kanak-kanak seperti itu tidak akan bekerja sendiri, tetapi kanak-kanak tahap III boleh pergi dengan alat pemulihan tambahan, kanak-kanak tahap IV akan dapat duduk dengan sokongan. Tahap V - ini hanya kanak-kanak di tempat tidur, yang dapat mengawal penahan kepala sahaja.

Kanak-kanak tahap IV-V di mana-mana sahaja di dunia hari ini dipindahkan ke status pesakit paliatif. Dan, dengan melihat seorang anak dalam 1,5-2 tahun, kita sudah dapat meramalkan potensi pemulihannya dan memahami kaedah pemulihan apa yang dapat diterapkan. Sekiranya kita membicarakan kanak-kanak tahap IV-V, maka pemulihan juga dilakukan, tetapi menurut prinsip lain.

Dalam sekumpulan besar pesakit, rakan-rakan Kanada kami menunjukkan bahawa kanak-kanak dengan pelbagai tahap pergerakan mencapai perkembangan motor maksimum mereka pada waktu tertentu. Contohnya, Tahap I adalah kanak-kanak yang berjalan dengan baik yang mencapai tahap pergerakan mereka sekitar 4.5-5 tahun, seperti kanak-kanak yang sihat. Mungkin mereka salah meletakkan kaki, mempunyai masalah dengan koordinasi, tetapi ini adalah anak-anak yang akan berlari, melompat, bermain sukan.

Kanak-kanak tahap pergerakan III-IV telah mencapai perkembangan maksimum mereka dalam 3,5-4 tahun, dan kita bahkan tidak membicarakan jenis pengaktifan gerakan atau semacam rangsangan sistem muskuloskeletal, kerana undang-undang membatasi kita untuk tempoh ini. Kanak-kanak tahap pergerakan V mencapai siling motor sebanyak 2.5-3 tahun.

Sistem klasifikasi ini membantu kita, doktor, ketika kita berdebat dengan ibu bapa mengenai kehabisan potensi pemulihan. Lagipun, untuk mengatakan: "Anak anda tidak akan pernah berjalan" dan tidak melabur apa pun kecuali emosi, ini salah, ibu bapa hanya akan tersinggung dan meninggalkan.

"Saya akan membayar wang, letakkan di atas kaki anda!"

- Di sinilah ibu dari jauh. Kanak-kanak itu berumur 8 tahun, dia "berbohong". Ibu bersedia membayar wang kepada struktur peribadi apa pun yang meyakinkannya: "Beri kami hanya dua atau tiga tahun, dan anak itu pasti akan berjalan sendiri." Dan ibu, berpegang pada jerami ini, secara membuta tuli mempercayai janji-janji ini dan mempertaruhkan kekayaan seluruh keluarga, menjual sebuah apartmen dan sebuah kereta, mengambil apa sahaja yang diperlukan, mereka pergi ke pusat-pusat ini dan mendapatkan rawatan, tetapi pada akhirnya mereka tidak mendapat apa-apa, kerana undang-undang gerakan tidak dapat berjalan.

Mereka datang kepada kami, dan ibu berkata: "Ajarkan anak anda sekurang-kurangnya untuk duduk." Tetapi jika dia mempunyai fungsi motor global tingkat V (yang paling sulit), bahkan ini tidak dapat dijanjikan untuk dilakukan. Satu-satunya perkara yang dapat dibantu adalah meningkatkan kawalan kepala, mungkin meningkatkan pegangan tangan, meningkatkan beberapa fungsi komunikasi anak. Kanak-kanak seperti itu perlu menangani masalah ortopedik sekunder (scoliosis, dislokasi pinggul, kontraktur).

Semasa kita membicarakan kanak-kanak paliatif, kita harus memahami bahawa prinsip utama pemulihan bagi mereka adalah memberi makan, supaya mereka tidak kelaparan, sehingga mereka mendapat berat badan secara normal, dan memberi tubuh posisi yang tepat pada siang hari untuk mencegah pembentukan komplikasi sekunder. Semua pemulihan harus dilakukan hanya dalam hal ini..

Bentuk cerebral palsy, bergantung pada kawasan otak yang terjejas. Foto neurodoc.ru

Perkara utama yang kami cadangkan kepada kanak-kanak seperti itu adalah untuk menghilangkan rasa sakit, melegakan kepejalan, kami mengesyorkan kaedah teknikal yang baik dan menasihatkan anda untuk menetapkan pemakanan yang baik untuk anak (dengan cerebral palsy yang teruk ini adalah masalah). Anda tahu, keadaan segera berubah dalam keluarga, kerana mood anak bertambah baik, dia berhenti sakit, dia diberi makan, dia berhenti berbuka, kerana kita mencegah patah patologi biasa. Dan ibu tidak lagi menginginkan pergerakan di seluruh negara dan di seluruh dunia untuk mencari pemulihan ajaib, kerana dia melihat kualiti hidup yang normal dan baik untuk seorang anak.

Kami cuba membincangkan sistem klasifikasi ini dengan ibu bapa, kami mempunyai sekolah untuk ibu bapa di mana kami menerangkannya dengan terperinci. Sudah tentu, tidak semua orang mahu menerima maklumat ini, kerana di mana-mana ibu bapa ada harapan bahawa anak itu akan pergi. Dan ketika kita menentukan tahap perkembangan motor, dan ibu memahami apa yang dipertaruhkan, tidak semua orang dapat segera menerima maklumat ini. Tetapi tetap saja, mereka bersetuju. Paling tidak, kita mempunyai alasan yang jelas dan bernas tentang apa yang ditunjukkan kepada anak ini dan apa yang dapat mencegah komplikasi yang boleh menyebabkan siksaan dan kematian anak itu.

- Soalan yang mungkin ditanyakan oleh setiap ibu yang menanyakan diagnosis cerebral palsy pada anaknya adalah adakah ia dapat disembuhkan.?

- Ini adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan setakat ini. Sekiranya anda menggali lebih dalam, dari mana datangnya cerebral palsy? Ini adalah pelanggaran kawalan lalu lintas, terutamanya pelanggaran sistem anti-graviti. Kita, yang hidup di planet Bumi, tidak dapat hidup tanpa sistem ini. Kami menentang kekuatan graviti. Terdapat seluruh lantai di otak kita yang membantu kita bersatu dengan kekuatan graviti. Ini adalah nukleus otak tengah, subkortikal, cerebellum, korteks. Sekiranya semua ini utuh, sambungannya berfungsi dengan berkesan, maka kita bertarung dengan baik dengan kekuatan graviti, semuanya normal. Tetapi sebaik sahaja berlaku kerosakan pada struktur otak - kerana hipoksia, jangkitan, dan lain-lain, mekanisme pemusnahan dapat bermula.

Di sini, bayi pramatang mengalami leukomalacasi otak, iaitu, pemusnahan otak di sekitar ventrikel adalah masalah putih, bahagian otak di mana jalan menuju, misalnya, dari korteks serebrum ke neuron motorik, otot, dan jika jalan ini mengalami atrofi, hancur, atau bahkan sebahagiannya runtuh, maka tidak ada lagi pemenuhan fungsi ini secara kualitatif. Maksudnya, cerebral palsy bukanlah masalah otot, tetapi masalah otak. Sekiranya kita melihat kerosakan struktur yang serius di otak, maka kualiti pergerakan akan menderita terlebih dahulu.

Pusat pemulihan mesti mengajar ibu bapa

- Seorang anak dilahirkan yang berbeza dari biasa. Bagaimana untuk memastikan bahawa ibu tidak ditinggalkan sendirian dengan masalah itu? Dia tidak tahu untuk menghubungi siapa. Cara membuatnya mempunyai corak tindakan yang jelas?

- Saya akan memberitahu anda dari pengalaman di wilayah kami. Ibu satu-satu kita tidak akan pernah mengalami masalah ini, kerana terdapat beberapa langkah pentadbiran dan organisasi tertentu dalam pekerjaan komuniti perubatan kita.

Sebagai contoh, seorang anak dilahirkan dengan masalah, tetapi bagaimana anda tahu jika anak ini akan mengalami cerebral palsy atau anak yang hanya mempunyai beberapa masalah?

Sebelum usia satu tahun setengah tahun, pakar tidak mempunyai hak untuk membicarakan diagnosis seperti itu, kerana ada sumber tertentu untuk pemulihan tisu saraf.

Kita tidak dapat membayangkan tahap pergerakan ini. Mungkin akan ada masalah, tetapi pada tahap apa tidak ada yang dapat mengatakannya.

Tetapi ada kumpulan risiko: jika bayi dilahirkan sebelum waktunya atau jangka panjang, tetapi dengan berat badan yang lebih rendah daripada yang dijangkakan, jika bayi mempunyai beberapa jenis jangkitan pada rahim, atau setelah kelahirannya, dia mempunyai beberapa jenis jangkitan yang mempengaruhi struktur otak secara serius, misalnya, meningitis, ia juga boleh menjadi penyakit hemolitik, menurut sistem AB0, berdasarkan faktor Rh.

Kami akan segera mengetahui tentang kanak-kanak seperti itu di Tyumen. Setelah menulis anak-anak yang berisiko di rumah, kami menentukan jalan untuk mereka, anak-anak ini mesti datang ke pusat pemulihan negeri kami "Nadezhda". Lebih-lebih lagi, mana-mana ibu, jika dia melihat ada sesuatu yang salah, boleh menghubungi kami di pusat, benar-benar percuma, ke arahnya.

Perintah doktor pusat, termasuk pakar neurologi, menentukan: anak itu mempunyai masalah atau tidak perlu risau. Kadang-kadang kita sendiri tidak dapat mengatakan dengan segera apakah akan ada masalah lebih jauh sehingga kanak-kanak ini dijemput lagi - setelah tiga bulan. Oleh itu, kita melihat kumpulan risiko sejak lahir.

Sudah tentu, kebetulan ibu datang pertama kali ketika anak itu sudah berusia setahun. Kanak-kanak itu mengalami kelewatan motor, dan dia berkata: "Baiklah, mungkin ia akan hilang dengan sendirinya, tetapi jiran juga mempunyai segalanya, maka semuanya baik-baik saja ketika itu." Mencari alasan.

- Dan apakah peranan ibu bapa dalam proses pemulihan anak yang mengalami cerebral palsy?

- Dipercayai bahawa perkara terpenting yang didasari oleh pemulihan cerebral palsy adalah terapi pergerakan. Jelas bahawa pergerakan menduduki tempat yang sangat penting dalam kehidupan, dan bahkan seorang kanak-kanak yang mempunyai masalah motor mesti melakukan pergerakan setiap hari.

Tetapi tidak ada penjagaan kesihatan yang mencukupi untuk menyokong aktiviti fizikal anak-anak 365 hari dalam setahun. Ibu bapa dengan betul memahami bahawa anda perlu selalu berurusan dengan anak, tetapi mereka berpendapat bahawa beberapa pengajar atau ahli fisioterapi harus melakukan ini. Mereka mencari kursus pemulihan yang semakin banyak. Kesihatan awam hanya dapat menawarkan terapi 1-2 kali dalam setahun, dan ibu bapa beralih kepada semua orang, termasuk timbalan dan yayasan: "Kami memerlukan kursus di sana, kursus di sini".

Kita mesti mengubah pandangan dunia ini. Pakar harus menunjukkan cara melakukan ini, mengajar ibu bapa, dan ibu bapa harus meneruskan kelas. Apabila kanak-kanak menguasai pergerakan yang lebih sempurna, pakar memberikan tugas baru. Untuk ini, ada pusat pemulihan di mana pakar memberitahu ibu bapa apa dan bagaimana untuk dilakukan.

- Ini adalah pemasangan awal pusat anda "Hope"?

- Tidak. Dan kami mempunyai masa ketika kami mengirim anak-anak untuk "diperlakukan", misalnya, ke Israel. Tetapi kami memahami bahawa tidak akan ada cukup wang untuk menghantar semua anak ke suatu tempat dari wilayah tersebut. Lama kelamaan, kami sampai pada kesimpulan bahawa anda perlu membuat sesuatu di sini. Sekarang ada trend seperti itu - wang rantau ini harus tetap ada di rantau ini. Ia betul.

Saya telah bekerja di pusat Nadezhda (nama rasmi adalah Institusi Kesihatan Anak Negeri "Pusat Rawatan dan Pemulihan Psikoneurologi Kanak-kanak" Nadezhda ". - Ed.) Sejak tahun 1992, sebagai timbalan ketua doktor sejak tahun 2001. Semua aktiviti saintifik saya dikhaskan untuk kaedah bekerja dengan cerebral palsy, jadi di sini kami dapat mengatur jawatankuasa pemilihan perubatan, apabila kami menerima janji tiga kali seminggu, dan anak-anak Tyumen dan wilayah datang kepada kami dengan sebarang masalah - ortopedik, neurologi, psikopatologi dan kami memilih yang optimum laluan pemulihan untuk kanak-kanak ini, memandangkan faktor-faktor yang pernah kita bincangkan sebelumnya.

Rahsia hipoterapi: pergerakan masuk akal

- Hari ini kita, khususnya, mengembangkan hipoterapi. Tidak ada yang akan pulih dari terapi ini, tetapi ia adalah jenis rangsangan pergerakan tertentu. Sekiranya seorang kanak-kanak, walaupun dengan tahap cerebral palsy yang teruk, diletakkan di pelana kuda atau bahkan dipasang di bareback kuda, maka disebabkan oleh kesan suhu (kuda lebih panas daripada seseorang), otot-ototnya rileks dan anak dapat merasa lebih baik. Menjaga diri dengan kuda selalu lebih sukar daripada hanya berbaring di sofa, jadi mekanisme antigravitasi dihidupkan, ini adalah penyertaan yang lebih mengejutkan yang tidak dapat kita capai dalam gimnastik, dan komunikasi dengan haiwan adalah positif.

Walaupun anak itu pergi ke hipoterapi 2 kali seminggu, dia akan mempunyai motivasi untuk bergerak, kerana tanpa motivasi tidak ada gerakan.

Tiada pergerakan demi pergerakan! Anda boleh membuat perpanjangan siku seribu kali, anak tidak akan pernah memahami mengapa dia memerlukannya. Dan jika dia meraih mainan atau berusaha memberi makan dirinya sendiri, iaitu bergerak demi sesuatu, ia pasti akan mempunyai fiksasi di kepalanya, dan memiliki beberapa nilai praktikal.

- Adakah ibu selalu mengikut cadangan anda? Dan bagaimana anda mencapai bahawa ibu anda mempercayai anda, kerana penting untuk mempercayai doktor.

- Pertama sekali, hubungan manusia berperanan. Beritahu saya, siapa yang akan anda percayai? Mengapa anda memilih seseorang untuk menjadi rakan anda? Mungkin seseorang harus bersikap terbuka, jujur ​​dan jujur, ya?

Pesakit datang ke majlis resepsi, anda mesti meyakinkan orang itu tentang kebenaran apa yang anda katakan. Perkara ini sukar dilakukan untuk orang yang tidak memandang sebelah mata, yang hanya berminat dengan kepingan kertas, dan tidak berminat dengan seseorang.

Sekiranya kanak-kanak dengan tahap V dibawa masuk, dia tidak bergerak, dan doktor mula membicarakannya pada orang ketiga, maka tidak akan ada hubungan yang normal dengannya, seperti seorang doktor. Dan kita mesti faham bahawa kanak-kanak itu dapat memahami apa yang mereka bicarakan.

Ini adalah perkara yang paling penting - untuk menang. Dan jika anda tidak mengetahui nama ibu anda, maka bercakap dan bercakap dengan anda biasanya tidak berguna.

Kami mempunyai hubungan dengan ibu bapa yang dibina seperti rakan-rakan yang sangat baik. Mereka boleh menghubungi saya pada bila-bila masa, saya bahkan boleh bercakap biasa di suatu tempat, proses pujukan - bagaimana seharusnya dengan anak-anak mereka. Tetapi untuk melakukannya, seseorang mesti sangat kompeten, sangat kompeten dalam hal profesional.

Anda mesti dapat dengan jujur ​​mengatakan bahawa anak itu tidak akan pergi kerana masalah pada sendi pinggul, dan apabila pendapat anda bertepatan dengan apa yang dibaca oleh ibu anda dalam sumber yang kompeten, ia akan memakan banyak biaya.

Doktor: Baik atau Buruk?

- Mengapa kita mempunyai doktor "baik" dan "buruk" di Rusia? Kerana tidak ada piawaian. Sebagai contoh, ibu kanak-kanak dengan cerebral palsy datang ke doktor untuk temu janji, dan dia berkata, melihat gambar sendi pinggul: "Baiklah, semuanya baik-baik saja di sini, anda tidak perlu beroperasi." Dia datang ke doktor lain, dan dia berkata: "Pastikan anda beroperasi!"

Sememangnya, ibu lebih dekat, apa yang dia mahukan lebih banyak, maka dia akan memilih. Tetapi ini salah! Terdapat kriteria standard berdasarkan bukti tertentu yang menyatakan dengan jelas ketika rawatan pembedahan diperlukan. Tetapi di Rusia kriteria tersebut tidak digunakan. Kami melakukannya dengan segera kerana doktor "berpendapat demikian", dan ketika ibu pergi berjumpa dengan doktor lain, dia akan mengatakan bahawa dia "berfikir seperti itu." Tetapi "saya rasa" ini tidak boleh berada di sini. Perlu ada pemantauan sistem yang jelas standard.

Sekiranya indeks penghijrahan kepala femoral dari asetabulum lebih dari 40%, maka ini adalah petunjuk seratus peratus untuk rawatan pembedahan. Ia diusahakan di mana sahaja di dunia. Sekiranya kita melihat bahawa sudah ada 40% penghijrahan, kita jujur ​​memberitahu ibu bahawa setelah 40% tidak ada pemulihan diri, seluruh dunia telah membuktikannya. Dan ketika itu bukan "pendapat saya", ketika pendapat ini telah lama dibuktikan oleh komuniti perubatan, ibu lebih yakin.

Di wilayah kami, setiap doktor mempunyai aplikasi mudah alih - program Sweden, di mana kami memuat naik data.

Sebagai contoh, seorang kanak-kanak tahap IV mengikut sistem fungsi global, sudut serviks-diaphyseal adalah 150 darjah, indeks migrasi 35% dan dia berusia 8 tahun, komputer menganggap dan memberikan hasilnya - keadaannya stabil. Anda boleh mengubah mana-mana perkenalan, misalnya, memasuki usia yang berbeza, hasilnya akan segera berubah, risiko kehilangan tempat menjadi 30%. Program akan segera menunjukkan apa yang harus dilakukan dengan anak itu.

Saya memberi arahan, latihan kepada ibu. Ibu datang enam bulan kemudian, menunjukkan gambar baru dan di sana indeks migrasi sudah 40%, saya katakan: "Anda sudah mempunyai 35, dan hari ini anda berusia 40 tahun, adakah anda melakukan apa yang saya katakan?" Dan ibu menjawab - tidak, anak itu menangis, tidak diberikan. Saya jujur ​​memberitahu ibu seperti ini bahawa ini adalah kelemahan, kasihannya menyakiti anak.

Oleh itu, pada masa berikutnya ibu menerima cadangan, dia akan melakukan segalanya - dia akan menulis rancangan hari ini untuk dirinya sendiri dan akan melakukan ini, dengan betul mengikut arahan doktor. Tetapi semua ini akan berjaya apabila terdapat bukti yang jelas disokong oleh nombor!

Dan ketika itu hanya "saya rasa," itu tidak akan meyakinkan sesiapa pun. Anda suka satu warna, saya suka yang lain. "Saya akan pergi ke China kerana mereka melayan lebih baik di sana." Mereka tidak memperlakukannya dengan lebih baik, mereka melakukan perkara yang sama, hanya secara intensif, sesuatu yang pada asasnya ibu harus lakukan di rumah sendiri, iaitu gimnastik selama 4-6 jam, regangan. Ini mesti dieja setiap hari, ini adalah kerja hebat ibu, dan di sana pengajar melakukannya untuk wang. Lebih mudah pergi dan melakukannya dengan wang daripada melakukannya di rumah. Inilah masalahnya.

Beri saya pautan penyatuan

- Anda bercakap mengenai pasukan pelbagai disiplin yang bekerjasama dengan kanak-kanak dengan anda, ia adalah pakar neurologi, ortopedis, pakar pemulihan, ahli fisioterapi, psikiatri. Dan bagaimana anda berjaya mencipta pasukan yang bekerjasama?

- Di atas kertas, semua ini sudah lama dinyatakan. Tetapi kita dapat mengatakan seribu kali bahawa kita adalah pasukan pelbagai disiplin dan menyenaraikan pakar neurologi, ortopedis, dan lain-lain, dan mereka boleh bekerja sendiri. Sebagai contoh, pakar mesti bekerja di satu tempat - ini sangat penting, kerana jika seseorang bekerja di satu hujung bandar, dan yang lain - di tempat yang lain, dan orang-orang ini tidak saling kenal satu sama lain, dan mereka tahu kaedah yang berbeza, maka mereka tidak akan pernah bersetuju.

Idea utama dari semua ini adalah bahawa pakar mesti bersetuju di antara mereka yang melakukan apa dan pada tahap apa.

Saya akan memberi anda contoh apabila kanak-kanak dikendalikan untuk penyakit cerebral palsy. Operasi yang paling sukar dilakukan, campur tangan ortopedik bertingkat serentak, tulang dibedah pada tiga tahap, otot dipanjangkan, dia diberi satu kaki selama 6 jam, dua minggu kemudian, maka anak mesti menjalani pemulihan. Betapa semuanya perlu diatur agar semuanya berjalan lancar, dan dalam masa dua tahun dia telah memulihkan pergerakan?

Untuk mendapatkan operasi, kanak-kanak mesti mempunyai status pemakanan yang normal, kerana jika tidak, dia tidak akan pulih dari operasi, dan dia harus mempunyai status pernafasan yang normal, dia harus diperiksa oleh pakar pediatrik, ortopedis, endokrinologi, ahli pemakanan, ahli gastroenterologi. Mereka masing-masing dapat memeriksa dengan cara mereka sendiri, tetapi jika mereka tidak bercakap antara satu sama lain, mereka tidak akan dapat memutuskan bahawa keutamaannya adalah kekurangan protein-tenaga dan bahawa anak itu harus diberi makan terlebih dahulu, gastrostomi harus diberikan kepadanya. Oleh itu, anda perlu menghubungi pakar bedah yang akan membekalkan gastrostomi ini, dan menghubungi orang yang harus membelinya, kerana harganya mahal dan tidak semua institusi dapat menyediakannya, dan melalui gastrostomi ini, anda perlu memasukkan makanan yang berharga 1000 rubel sehari. Dan untuk mendapatkan wang ini, anda perlu menghubungi yayasan amal.

Sekiranya ahli tidak bersetuju antara satu sama lain, maka cadangan itu tidak akan berguna. Mesti ada semacam tautan pengorganisasian, mungkin institusi tertentu yang akan menyatukan semua ini, dan kurator yang menyelaraskan semua.

Anggaplah saya adalah pautan penyatuan. Saya melihat semua cadangan yang diberikan oleh pakar. Saya mesti mengkritik semua cadangan, dan saya faham bahawa pada tahap ini sangat mungkin untuk mencari wang, membuat gastrostomi, mencari makanan, memberi makan anak, mengesannya selama enam bulan, dan mengatur perjalanannya untuk rawatan pembedahan. Ini adalah peringkat pertama..

Anak itu menjalani pembedahan, dan dia tiba di rumah. Untuk memimpin anak dalam tempoh selepas operasi, dia memerlukan ortosis. Agar mereka muncul, mereka mesti didaftarkan di IPR, maka anda perlu berdiri dalam barisan tertentu, dan barulah menerimanya. Kadang-kadang diperlukan dari 6 hingga 12 bulan untuk mendapatkan apa yang anda perlukan. Tetapi jika anak itu dioperasi, maka setelah 6 minggu dia dikeluarkan dari pemeran, dan ortosis diperlukan, jika dia tidak, semua campur tangan pembedahan akan sia-sia..

Kurator yang menyatukan pasukan multidisiplin ini perlu menyelesaikan jalan ini. Untuk menipu mesin birokrasi kita yang lambat, kita mesti mengetahui bahawa anak itu dikendalikan pada hari yang sama. Kami memberi nota kepada ibu bapa di mana ia ditulis: jika anak anda telah dikendalikan, maka anda harus menghubungi penghantar di pusat hari ini dan mengatakan bahawa anda telah menjalani pembedahan.

Penghantar ini mesti menerima maklumat dan memindahkannya ke perusahaan praktikal prostetik, mereka sudah tahu mengenai pesakit ini, beberapa kuota harus ditinggalkan untuknya. Dan sekarang kanak-kanak itu datang kepada kami, dia sudah perlu membuang pemeran, dan membuat pemeran untuk membuat orthosis, tetapi anda tidak dapat melakukan orthosis dalam sehari, ini dilakukan sekurang-kurangnya dua minggu. Dan dalam dua minggu anda sudah boleh kehilangan segalanya. Oleh itu, plaster dikeluarkan, tetapi hanya separuh, bahan kerja dibuat - pelempar dari kaki, dan pendakapnya dipakaikan semula, dan selama dua minggu dia masih tinggal di pendakap untuk menjaga kesan operasi. Dan pada masa itu semua masalah kewangan telah diselesaikan. Tepat 4 minggu kemudian, dia harus menghubungi kami dengan komisen..

Di sini, pasukan kami bergabung lagi. Kerana jika kita semua melihatnya di ruangan yang berlainan, maka semua orang akan memutuskan apa yang diperlukan, tetapi ini tidak akan mencukupi. Kerana setiap kali kita menyelesaikan masalah individu - kanak-kanak ini lebih responsif terhadap kesakitan, masalah ini mempunyai luka tekanan, misalnya, jarum ini mula keluar, di sini perlu dilakukan pembetulan ubat dengan lebih baik, sarafnya, misalnya, diregangkan di bawah gips dan lumpuh, ia perlu dipulihkan.

Di pusat kami, kurator biasanya pakar neurologi. Tetapi tidak semestinya menjadi pakar neurologi. Perkara utama adalah bahawa ini adalah orang yang peduli yang mesti menyatukan orang atau institusi.

Baca Mengenai Pening