Utama Encephalitis

Mengapa neurosonografi dilakukan pada bayi baru lahir?

Seorang kanak-kanak yang baru lahir sering dirujuk kepada pelbagai kajian sekiranya dia mengalami gejala patologi. NSH otak bayi baru lahir bermaksud neurosonografi. Ini adalah imbasan ultrasound, yang menentukan keadaan otak bayi yang baru lahir. Selalunya, NSH difahami sebagai kajian organ utama melalui fontanel, walaupun konsep neurosonografi ini terlalu sempit. Semasa sonografi ultrasound, doktor dapat menilai keadaan saraf tunjang, tisu lembut kepala, dan juga tulang belakang.

NSG otak bayi yang baru lahir adalah salah satu kaedah ultrasonografi. Terdapat empat daripadanya, dan perbezaan tingkah laku hanya di mana sensor peranti diarahkan.

Sekiranya kajian berlaku melalui fontanel, maka ini adalah neurosonografi. Semasa memeriksa tulang temporal dan parietal tengkorak, ultrasonografi transcanal dilakukan. USG juga dibuat melalui kecacatan yang ada pada tisu tulang. Terdapat juga kajian gabungan yang menggabungkan teknik melakukan sonografi ultrasound melalui fontanel dan saluran. Tetapi neurosonografi dilakukan untuk bayi yang baru lahir untuk memeriksa otak, kadang-kadang menggabungkannya dengan sonografi ultrasound transcanal.

Bagaimana dan kapan neurosonografi dilakukan

Apa itu NHA? Ini adalah salah satu kaedah paling selamat untuk mendiagnosis patologi otak bayi baru lahir, yang sangat bermaklumat dan mudah dilakukan..

Penting untuk diperhatikan bahawa kajian ini mungkin dilakukan untuk bayi yang terjaga dan yang sedang tidur. Mengikut masa NHA jangan lebih dari sepuluh minit. Namun, untuk pemeriksaan yang berjaya, adalah mustahak bahawa kepala anak masih pegun. Perkara ini sering sukar dicapai, tetapi ini adalah satu-satunya kesukaran dengan sonografi ultrasound..

Doktor melakukan NSH seperti berikut: gel untuk sonografi ultrasound digunakan pada kawasan fontanel dan otak anak diperiksa menggunakan sensor. Sepuluh minit diperlukan untuk mendapatkan gambar dari pesawat yang berbeza. Untuk melakukan ini, doktor mengubah kedua-dua kawasan pemerhatian dan kecondongan sensor.

Masuk akal untuk melakukan neurosonografi hanya jika fontanel masih lembut. Perlu diingat bahawa pada anak yang baru lahir ia akan ditutup sepenuhnya pada bulan ke-12-18 kehidupan, tetapi dengan setiap bulan selepas melahirkan, ia menjadi lebih sukar dan lebih ketat. Oleh itu, doktor tidak lagi dapat melihat semua kawasan otak yang diminati. Oleh itu, masa terbaik untuk menjalankan kajian adalah bulan-bulan pertama kehidupan sebaik sahaja dilahirkan, ketika tulang tengkorak masih sangat lembut.

Dalam kes apa neurosonografi harus dilakukan? Sebenarnya, disarankan untuk melakukan kajian untuk semua kategori anak yang baru lahir, kerana ini juga memungkinkan untuk mendedahkan patologi otak yang tersembunyi. Dan lebih cepat diagnosis khusus dibuat segera setelah melahirkan, semakin besar kemungkinan bayi disembuhkan. Banyak penyakit otak tidak simptomatik dan mungkin tidak membimbangkan bayi beberapa tahun lagi selepas melahirkan. Dan jika mereka tidak segera dikenali dengan kaedah khas, perubahan otak tidak akan dapat dipulihkan apabila gejala sudah muncul..

Mempunyai neurosonografi untuk kanak-kanak dan petunjuk khas untuk. Kajian ini dibuat untuk semua bayi pramatang dan mereka yang bertahan dalam tempoh tidak bersalin semasa melahirkan anak. Anak-anak yang dilahirkan dengan pembedahan Caesarean dan mereka yang mengalami kecederaan kelahiran, dan juga jika kelahirannya patologi, mesti lulus NSG..

Sekiranya semasa kehamilan doktor mendiagnosis patologi otak janin menggunakan peralatan ultrasound, maka neurosonografi kemudiannya harus mengesahkannya atau membantahnya.

Doktor menjalankan NSG dalam kes disyaki jangkitan hidrosefalus atau intrauterin, trisomi dan cerebral palsy, patologi yang berkaitan dengan hipoksia, dengan sebarang kerosakan organ dalaman, pendarahan yang disyaki atau peredaran darah yang tidak betul di dalam kepala.

Kaedahnya, berdasarkan ujian ultrasound otak melalui fontanel, benar-benar selamat dan tidak mempunyai kontraindikasi, oleh itu ia sering digunakan dan di seluruh dunia untuk kanak-kanak, bermula dari bulan pertama kehidupan.

NSG otak bayi yang baru lahir: transkrip

Kaedah ultrasound untuk memeriksa otak ini sangat bermaklumat, kerana semasa doktor dapat memeriksa secara menyeluruh semua bidang otak, mengkaji ukurannya dan menilai keadaan tisu organ. Dengan bantuan NSG, adalah mungkin untuk mendiagnosis patologi otak kanak-kanak, kehadiran cecair, menilai kualiti peredaran darah, menentukan sama ada terdapat pendarahan, dan mengenal pasti tumor di dalam organ utama. Dalam hasil kajian, doktor akan menunjukkan banyak parameter. Protokol ini akan memaparkan: simetri struktur organ, kejelasan visualisasi konvolusi, kehadiran cecair dalam fisura interhemispheric, ciri ventrikel serebrum, tulang sabit, cerebellum bergaris, saluran darah, kehadiran neoplasma.

Hasil ujian ultrasound otak bayi yang baru lahir juga akan mengandungi maklumat mengenai ukuran ventrikel, ruang subarachnoid, celah interhemispheric dan struktur otak lain.

Perkembangan organ dan gambarnya di layar dengan ultrasound bergantung pada usia anak, kerana otak bayi yang baru lahir berkembang sangat cepat dan berubah setiap bulan. Tetapi beberapa parameter mesti tetap. Sebaiknya doktor tidak menemui asimetri struktur, pendarahan, penebalan tisu, sejumlah besar cecair di dalamnya.

Apa yang dapat didedahkan oleh neurosonografi otak bayi yang baru lahir

Sudah tentu, kanak-kanak yang baru dilahirkan tidak seharusnya mempunyai patologi. Tetapi sebenarnya, banyak anak sudah dilahirkan dengan penyakit organ-organ yang terbentuk walaupun di dalam rahim di bawah pengaruh pelbagai faktor atau diwarisi.

Terdapat senarai patologi yang paling biasa yang dapat dikenal pasti oleh NSG otak bayi baru lahir.

Sindrom hipertensi menunjukkan bahawa tekanan di tengkorak meningkat, dan banyak sebab menyumbang kepada ini. Tetapi yang paling serius adalah berkaitan dengan kemunculan tumor atau pendarahan. Sindrom hipertensi berbahaya kerana ketika ada, hemisfera mana pun dapat bergeser dan mengakibatkan gangguan serius.

Hydrocephalus diberikan oleh doktor apabila neurosonografi menunjukkan peningkatan ventrikel. Ini menunjukkan bahawa cecair telah terkumpul di dalamnya. Menyumbang kepada kemustahilan aliran keluar dari ventrikel atau pengeluaran berlebihan. Selalunya ini disebabkan oleh jangkitan pada masa lalu di dalam rahim, atau dengan kecederaan kelahiran. Hydrocephalus banyak dijumpai dalam amalan perubatan pada bayi pramatang dan jangka panjang. Nasib baik, ia dapat ditentukan oleh tanda-tanda luaran..

Kepala anak yang menderita hidrosefalus akan besar. Penyakit ini mempengaruhi keadaan umum kanak-kanak, menyebabkan perkembangan psikomotor.

Sekiranya neurosonografi mendedahkan fokus pendarahan, anak harus segera dimasukkan ke hospital.

Kista boleh terbentuk di otak bayi yang baru lahir. Mereka adalah gelembung kecil dengan cecair yang berada di kawasan cecair serebrospinal. Biasanya mereka tidak mengancam anak dan hilang sepenuhnya dari masa ke masa..

Tetapi sista arachnoid tidak hilang di mana sahaja dari masa ke masa. Ia dibentuk oleh sel-sel membran arachnoid. Menyumbang kepada jangkitan intrauterin ini. Kista semacam itu boleh dijumpai di mana-mana kawasan otak. Bahayanya adalah apabila tumbuh, secara beransur-ansur mula memerah tisu-tisu yang berdekatan.

Sebagai tambahan kepada arachnoid di otak bayi yang baru lahir, kista subependymal mungkin ada. Selalunya, ia disebabkan oleh hipoksia, iaitu kekurangan oksigen. Juga, sista mungkin muncul kerana pendarahan. Kemunculan sista tidak simptomatik, tetapi, seperti dalam araknoid, formasi ini dapat tumbuh dan memampatkan struktur otak.

Dengan menggunakan neurosonografi, doktor dapat mengenal pasti fokus iskemia, iaitu mengenal pasti kawasan yang rosak akibat hipoksia. Semasa masih dalam kandungan, bayi mungkin kurang mendapat oksigen. Ini serius mempengaruhi perkembangannya dan memerlukan rawatan dan pengawasan perubatan. Iskemia mempunyai tahap keparahan tiga darjah..

Tahap pertama dicirikan sama ada oleh penghambatan sistem saraf, atau oleh pergolakan. Dengan rawatan tepat pada masanya kanak-kanak yang menderita hipoksia sebelum melahirkan, tidak ada ancaman terhadap kesihatannya. Tahap kedua dicirikan oleh gejala serupa, yang mana kejang ditambahkan. Tahap iskemia ketiga sedemikian rupa sehingga dapat disembuhkan hanya dalam keadaan resusitasi. Pada kanak-kanak yang menderita hipoksia sedemikian rupa, pendengaran, penglihatan, dan pertuturan sering terganggu. Anak seperti itu hampir tidak pulih sepenuhnya.

Apa itu NHA? Pada masa ini, neurosonografi adalah salah satu kaedah yang paling berpatutan dengan mana anda dapat mengetahui keadaan otak bayi yang baru lahir dari segi kos dan kemudahan penggunaan.

Kepentingan neurosonografi dalam diagnosis penyakit otak pada kanak-kanak

Diagnosis ultrabunyi dalam amalan pediatrik mempunyai tempat yang sangat penting. Ini disebabkan keselamatan mutlak kaedah ini dalam kombinasi dengan ketersediaan dan kandungan maklumatnya. Teknik utama pemeriksaan ultrasound otak pada kanak-kanak dari segala usia (terutamanya pada bayi baru lahir dan bayi) adalah neurosonografi (NSG), yang dijelaskan dalam artikel ini.

Apa itu: inti pati penyelidikan

Neurosonografi adalah ujian diagnostik yang dilakukan menggunakan gelombang ultrasonik dan membolehkan anda mengkaji parameter otak tertentu. Inti kaedah ini terletak pada kenyataan bahawa sensor ultrasound, yang merupakan sumber dan perakamnya, dipasang di kawasan tengkorak dan bertindak pada otak. Dalam kes ini, sebahagian gelombang diserap oleh tisu, dan bahagian lain dipantulkan. Dengan mendaftarkannya dalam bentuk gambar grafik, kita dapat membuat kesimpulan mengenai beberapa ciri formasi anatomi dan struktur struktur otak dalam subjek.

Petunjuk dan kepada siapa ia diberikan

Neurosonografi disarankan sekiranya terdapat petunjuk perubatan berupa aduan atau gejala tertentu yang menunjukkan kerosakan pada otak. Oleh kerana keselamatan dan nilai diagnostiknya yang tinggi, neurosonografi (NSG) banyak digunakan untuk pemeriksaan saringan semua bayi yang baru lahir berisiko untuk mengembangkan patologi sistem saraf pusat (terutamanya otak).

Neurosonografi (NSG) ditunjukkan dalam kes seperti:

  • Mengubah bentuk kepala pada bayi atau bayi baru lahir;
  • Melebihi jumlah dan ukuran lilitan kepala jika dibandingkan dengan petunjuk umur yang sesuai;
  • Perkembangan yang tidak seimbang dalam bentuk peningkatan parameter kelantangan kepala sambil mengekalkan lilitan dada yang normal;
  • Kelahiran anak yang belum matang atau dengan tanda-tanda lesi perinatal hipoksia (penunjuk kurang dari 7 titik pada skala Apgar);
  • Kehadiran pada bayi pramatang atau tanda-tanda pelanggaran perkembangan intrauterin (stigma dysembryogenesis);
  • Bayi baru lahir yang penemuan ultrasound otak (neurosonografi atau NSG) semasa kehamilan mempunyai penyimpangan dari norma;
  • Sindrom genetik dan sebarang kecacatan pada kanak-kanak;
  • Sindrom konvulsi;
  • Kehamilan dengan latar belakang toksikosis yang teruk, kelahiran yang sukar, terutamanya untuk jangka masa yang lama dalam keadaan janin yang tidak normal, dengan tempoh anhidrat yang besar atau terjerat tali pusat;
  • Semua bayi yang baru lahir dari pembedahan caesar, yang pada masa kelahiran memerlukan dan melakukan tindakan pemulihan;
  • Meludah dan kerap muntah;
  • Keresahan berterusan atau kerap kanak-kanak dengan jeritan yang jelas tanpa sebab yang jelas;
  • Kanak-kanak dilahirkan pada latar belakang kehamilan konflik Rh.

Berapa umur prosedur?

Tisu tulang adalah halangan serius untuk ultrasound. Pada kanak-kanak setelah setahun, begitu juga pada orang dewasa, otak ditutup dalam tengkorak yang tidak dapat dipisahkan. Pada bayi yang baru lahir dan kanak-kanak tahun pertama antara tulang terdapat jurang kecil dalam jenis tingkap - fontanelles. Berkenaan dengan neurosonografi, seseorang harus memahami bahawa ini adalah formasi anatomi di mana gelombang ultrasonik bebas melalui tisu otak. Oleh itu, neurosonografi paling lengkap (NSG) dilakukan hanya pada kanak-kanak sehingga penutupan fontanel besar, yang terletak di bahagian parietal kepala. Tempoh penutupan adalah individu untuk setiap kanak-kanak dan boleh berkisar antara 6 bulan hingga 1.5 tahun. Bagi kebanyakan kanak-kanak, ini adalah 10-12 bulan kehidupan.

Apa yang menunjukkan NHA (apa yang dapat dilihat pada ultrasound)

NSH (neurosonografi) membolehkan anda memvisualisasikan struktur otak berikut pada bayi baru lahir:

  • Ventrikel otak dan petunjuk struktur utama di mana peredaran cecair serebrum (cecair serebrospinal) dijalankan;
  • Keterukan dan sifat konvolusi otak, serta pergolakan di antara mereka;
  • Plexus kapal intrakranial dan ciri-cirinya (jika kajian itu melengkapkan dopplerografi transkranial);
  • Proses dura mater otak yang padat, membahagikannya kepada bahagian anatomi (proses sabit dan cerebellum yang digariskan);
  • Jurang antara hemisfera bayi baru lahir;
  • Sifat struktur median otak dan simetri formasi yang terletak di kedua sisi mereka;
  • Ciri-ciri ruang yang terletak di bawah membran arachnoid otak (ruang subarachnoid);
  • Pengenalpastian formasi tambahan di rongga kranial, yang seharusnya tidak normal (kelainan dan malformasi, rongga sista, pertumbuhan vaskular dan angiodysplasia, pelembutan kawasan otak tertentu (leukomalacia).

Cara bersiap untuk ultrasound otak

NSG (neurosonografi) tidak memerlukan persediaan. Prosedur boleh dilakukan baik mengikut petunjuk kecemasan dan secara terancang. Syarat utama untuk kegunaannya adalah fontanel terbuka besar pada anak. Satu-satunya saat yang menentukan latihan hingga tahap tertentu adalah pilihan pakar yang akan melakukan neurosonografi. Dalam menyelesaikan masalah ini, lebih baik anda mendengar nasihat doktor yang hadir atau berdasarkan data dari pengalaman anda sendiri.

Penyahkodan bacaan ultrasound

NSG (neurosonografi) memerlukan pengetahuan tertentu dari segi penilaian yang tepat mengenai hasil kajian.

Penjelasan mengenai penemuan neurosonografi yang paling biasa ditunjukkan dalam jadual..

Perubahan dan Penyakit yang dikenal pasti di NSHBagaimana rupa atau gambarannya, dan apa yang dikatakan oleh neurosonografi
Pembentukan sista plexus vaskular (sista mereka)Pembentukan tambahan dalam bentuk struktur bendalir kecil di tempat visualisasi kepekatan sebilangan besar kapal. Mereka tidak memerlukan pembetulan.
Kista subepindymalRongga kecil di kawasan ventrikel otak mengandungi cecair. Jangan membawa banyak bahaya, walaupun sudah berumur
Kista arachnoidPembentukan rongga tambahan yang terletak di arachnoid, dipenuhi dengan cecair. Mereka memerlukan pemerhatian dinamik dan pemantauan sistematik oleh pakar neurologi
Fenomena hipertensi intrakranial (sindrom hipertensi)Ini menampakkan dirinya sebagai peningkatan kecil pada ukuran ventrikel bayi yang baru lahir, ketegangan mereka. Tisu otak dalam kes ini, sebagai peraturan, tidak berubah, jika hipertensi tidak mencapai nilai kritikal. Kanak-kanak seperti itu memerlukan rawatan segera
Hydrocephalus dalam neurosonografi (NSG)Ia kelihatan seperti pengembangan ventrikel yang ketara dengan ketegangan dan penipisan pelbagai tahap korteks serebrum. Dekripsi - menunjukkan proses pemusnahan yang berterusan dan perkembangan hipertensi intrakranial. Dengan tahap keparahannya, seseorang dapat menilai keberkesanan rawatan
Pendarahan di sistem ventrikel atau tisu otakIni membawa ancaman langsung kepada kehidupan kanak-kanak itu. Memerlukan rawatan khusus yang segera
Perpindahan struktur median otak, ditentukan oleh neurosonografi, pada usia kanak-kanakIni adalah akibat pemampatan otak di salah satu hemisfera. Struktur tengah dipindahkan ke arah yang bertentangan dengan proses volumetrik. Penyahsulitan - ini mungkin disebabkan oleh tumor, trauma (hematoma) atau formasi tambahan intrakranial lain
Perubahan fokus pada tisu otak. Mengesan prosedur standard dan dopplerografi vaskular transkranial tambahanMungkin ditunjukkan oleh fokus iskemia (bekalan darah tidak mencukupi), pelembutan (leukomalacia), rongga udara (sista), tisu tumor, aneurisma vaskular

Petunjuk ultrabunyi

Neurosonografi dapat mengesan perubahan patologi otak yang tidak dapat dikesan secara visual pada kanak-kanak. Berkat beberapa pengukuran penting, kajian ini menunjukkan tanda-tanda awal atau prasyarat untuk perkembangan penyakit. Norma-norma kajian ini ditunjukkan dalam jadual..

Parameter yang diukur oleh neurosonografiNorma untuk kanak-kanak: bayi baru lahir dan pada 3 bulan
Sistem ventrikel otak (lateral)Tanduk depan - hingga 1-2 mm / kira-kira 2 mm.
Badan - norma tidak lebih dari 4 mm untuk kedua-dua peringkat umur
Sistem ventrikel ketigaUntuk bayi baru lahir dan pada usia 3 bulan sama - kira-kira 6 mm
Ruang antara ruang (jurang)Norma untuk kedua-dua peringkat umur - 2 mm
Tangki cecair serebrospinal yang besarUntuk bayi baru lahir kira-kira 6 mm, untuk bayi tidak lebih dari 3-5 mm
Ruang cecair serebrospinal subarachnoidNorma untuk bayi baru lahir - 2-3 mm, dalam 3 bulan lebarnya tidak boleh melebihi 1,5-2,5 mm

Parameter tambahan, yang merangkumi NSG (neurosonografi), mewakili petunjuk norma seperti ini:

  • Keseragaman struktur otak;
  • Kejelasan dan kedalaman gyrus serebrum dan alur yang mencukupi;
  • Struktur simetri normal dari otak kecil;
  • Kedudukan proses sabit harus betul, sama rata;
  • Penilaian mandatori mengenai simetri yang jelas dari formasi berpasangan atau tidak berpasangan dari sistem ventrikel otak, baik berkaitan dengan hemisfera yang berbeza, dan berkaitan dengan struktur median;
  • Di antara formasi anatomi otak tidak boleh ada sista, tumor, tidak normal, vaskular, atau penyertaan tambahan lain.

NSG otak bayi yang baru lahir: petunjuk untuk prosedur, penyahkodan. Neurosonografi

Penyelidikan ultrabunyi mencapai populariti maksimum setakat ini; dengan pertolongannya, banyak penyakit organ dalaman didiagnosis. Tetapi kemungkinan ultrasound tidak terhad kepada visualisasi organ dalaman. Pemeriksaan jenis ini juga dapat digunakan untuk mengkaji struktur otak bayi yang baru lahir dan memberikan banyak peluang untuk secepat mungkin diagnosis keadaan patologi tertentu, dan oleh itu pembetulan awal mereka.

Apa itu neurosonografi?

Kemungkinan mendiagnosis pelbagai keadaan patologi semakin meningkat. Hari ini, semasa pemeriksaan klinikal, hampir setiap bayi diberikan neurosonografi (NSG). Apa jenis peperiksaan ini? Soalan apa yang boleh dijawab oleh doktor dengan menjalankan prosedur diagnostik ini?

Kelebihan teknik diagnostik ini adalah keselamatan mutlaknya bagi pesakit kecil. NSG (neurosonografi) otak bayi yang baru lahir adalah pemeriksaan otak kanak-kanak yang agak senang dan bermaklumat pada bulan-bulan pertama kehidupan, yang dilakukan dengan menggunakan ultrasound.

Mengapa neurosonografi?

Pemeriksaan ultrabunyi diperlukan untuk mengesan perubahan struktur pada usia dini pada organ yang berada di dalam tengkorak. Diagnosis tepat pada masanya untuk banyak keadaan patologi secara signifikan memperluaskan kemungkinan pembetulannya yang cepat dengan akibat minimum bagi pesakit kecil.

Kebaikan Neurosonografi

  1. Tidak diperlukan latihan khas untuk peperiksaan ini..
  2. Pemeriksaan tidak trauma dan benar-benar selamat untuk kanak-kanak itu. Sekiranya perlu, pemeriksaan semula prosedur dapat dilakukan berkali-kali tanpa had, kerana keadaan umum atau kesejahteraan pesakit kecil, prosedur itu akan terjejas.
  3. Manipulasi tidak memerlukan pergerakan; anda boleh memeriksa kanak-kanak yang sedang tidur dan terjaga.
  4. Sekiranya kanak-kanak itu berada di hospital, ultrasound kepala bayi yang baru lahir dapat dilakukan tanpa gangguan dari langkah-langkah terapi utama (contohnya, di unit rawatan intensif).

Syarat untuk Neurosonografi

Tisu tulang yang terbentuk tidak menyebarkan gelombang ultrasonik, oleh itu tidak mungkin untuk memeriksa otak orang dewasa menggunakan kaedah ini.

Kajian otak menggunakan ultrasound pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun menjadi nyata kerana beberapa ciri anatomi tengkorak kanak-kanak di bawah usia satu tahun. Alam nampaknya memastikan bahawa pada tahun pertama kehidupan bayi ada kesempatan untuk mendiagnosis dan memperbaiki sejumlah gangguan pada waktunya, meninggalkan celah dalam bentuk fontanels.

Ciri-ciri yang membolehkan anda "melihat" di dalam tengkorak kanak-kanak

  1. Fontanel besar (depan) adalah bahagian anterior kawasan parietal.
  2. Timbangan tulang temporal pada usia ini mempunyai ketebalan minimum, yang memungkinkan ultrasound melewati struktur ini, memberikan kemungkinan pemeriksaan yang lebih terperinci pada bayi baru lahir.
  3. Fontanel antero-lateral terletak di wilayah temporal, di hadapan auricle.
  4. Fontanel posterior-lateral terletak di belakang auricle.

Fontanel lateral berlaku terutamanya pada bayi baru lahir pramatang. Pada bayi jangka panjang, ventrikel lateral ditutup dengan lapisan tisu tulang yang tipis, ketebalannya memungkinkan ultrasound melewati dengan bebas.

Siapa yang ditunjukkan untuk neurosonografi?

  1. Bayi yang baru lahir yang keadaannya memerlukan rawatan intensif atau pemulihan.
  2. Bayi dilahirkan sebelum waktunya.
  3. Kanak-kanak yang dilahirkan dengan jangkitan intrauterin yang disyaki.
  4. Bayi yang baru lahir mengalami hipoksia semasa tempoh pranatal atau semasa melahirkan anak.
  5. Kanak-kanak didiagnosis atau disyaki mengalami kecederaan kelahiran.
  6. NSG otak bayi baru lahir dilakukan dalam semua kes apabila manfaat obstetrik trauma digunakan.
  7. Bayi baru lahir wajib diperiksa, dan sebaliknya, kekurangan berat badan semasa lahir.
  8. Kanak-kanak yang mempunyai gejala neurologi semasa pemeriksaan.
  9. Kanak-kanak yang mempunyai struktur bahagian tengkorak wajah yang tidak biasa, bentuk kepala yang tidak normal, gangguan atau kelainan pada struktur organ dan sistem.
  10. Biasanya, pemeriksaan ultrasound otak disarankan untuk dilakukan sekurang-kurangnya sekali untuk setiap kanak-kanak - di hospital atau pada usia satu bulan - untuk mengecualikan perubahan patologi yang boleh terjadi kemudian.

Kemajuan kajian

Dalam kajian ini, selain fontanel anterior, daerah temporal dan fontanel lateral digunakan sebagai akses tambahan untuk ditinjau. Sebagai tambahan, jika perlu, foramen oksipital yang besar dapat digunakan (akses disediakan pada kecenderungan maksimum kepala bayi ke depan).

Tempoh manipulasi kecil - kira-kira 10 minit. Dalam jangka masa ini, anak berbaring di sofa, dan ibu atau pekerja perubatan terus meletakkan kepalanya tidak bergerak.

Setelah menggunakan gel khas pada fontanelles, doktor menerapkan sensor ke kawasan yang diinginkan, dan, memerhatikan gambar yang berubah secara dinamis pada paparan peranti, mendaftarkan parameter yang diperlukan.

Gel selepas prosedur dikeluarkan dari kulit dengan serbet biasa. Oleh kerana ia benar-benar neutral, ia tidak menyebabkan kesan buruk pada kulit anak.

Ciri Metodologi

Apa yang dapat dinilai oleh hasil NSG otak bayi yang baru lahir? Manipulasi ini tidak akan membantu untuk mendedahkan gangguan fungsi. Pemeriksaan ultrabunyi otak hanya menyedari perubahan struktur di pelbagai bahagian otak. Berdasarkan data yang diperoleh sebagai hasil manipulasi ini, doktor mungkin mengesyaki satu atau lain patologi, mendiagnosis kerosakan otak. Sebilangan dari mereka mungkin tidak muncul sama sekali sepanjang hidup. Walau bagaimanapun, semua patologi struktur otak yang dikenal pasti dikenakan pemerhatian wajib oleh pakar.

Walau bagaimanapun, dengan sejumlah penyakit, yang dimanifestasikan oleh gangguan hormon, genetik, biokimia yang teruk, kelainan struktur otak tidak diperhatikan. Dalam diagnosis patologi seperti itu, NSG otak bayi yang baru lahir tidak akan membantu.

Apa kelainan yang dapat dinyatakan oleh neurosonografi?

  1. Kista plexus vaskular. Pembentukan vesikel dengan cecair sama sekali tidak menunjukkan adanya patologi dan tidak menyebabkan gejala patologi. Kemunculan kista pada tahap ontogenesis tertentu dan penghilangannya kemudian dianggap sebagai norma. Pembentukan sista pada pleksus vaskular juga mungkin akibat pendarahan pada pleksus vaskular, tetapi walaupun dalam kes ini, pemerhatian yang teliti atau intervensi serius tidak memerlukan.
  2. Kista subependymal. Ini adalah rongga berisi cecair yang terletak di kawasan ventrikel serebrum. Kista seperti itu terbentuk akibat pendarahan (di rahim atau selepas kelahiran) dengan penyetempatan di kawasan ini, dan juga disebabkan oleh iskemia. Pembentukan ini biasanya tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan cenderung hilang sendiri dari masa ke masa. Namun, mereka disarankan untuk diperhatikan, kerana penyebabnya adalah patologi bekalan darah.
  3. Kista arachnoid. Penemuan kerap di NSH otak bayi baru lahir. Mereka mewakili kelainan pada perkembangan membran arachnoid otak. Lokasi, bentuk dan ukuran sista tersebut sangat berbeza. Pembentukan ini memerlukan pemerhatian wajib oleh pakar neurologi dan kawalan menggunakan ultrasound. Kista arachnoid tidak hilang dari masa ke masa.
  4. Hipertensi intrakranial. Kecurigaan patologi ini adalah salah satu petunjuk paling kerap untuk ultrasound kepala bayi yang baru lahir. Sebab perkembangan keadaan ini boleh menjadi proses volumetrik intrakranial, yang diwakili oleh pelbagai jenis tumor (fenomena yang agak jarang berlaku pada bayi baru lahir), kista atau hematoma bersaiz besar. Walau bagaimanapun, sebahagian besar kes sindrom hipertensi pada bayi baru lahir adalah kes berlebihan cecair serebrospinal di ventrikel otak. Sebilangan sebab, seperti proses keradangan, malformasi, atau pendarahan sebelumnya, menyebabkan peningkatan mendadak dalam jumlah cecair serebrospinal dan pengembangan cecair serebrospinal. Keadaan ini dipanggil hidrosefalus. Sekiranya neurosonografi menunjukkan hidrosefalus, pemeriksaan mesti diulang setelah sebulan, selepas itu perlu berunding dengan pakar neurologi. Hydrocephalus yang dijumpai dengan NSH tidak selalu menampakkan diri dengan sebarang gejala; dan sebaliknya: pengembangan ruang cecair serebrospinal yang dimanifestasikan secara klinikal mungkin tidak mempunyai bukti ultrasound.
  5. Pendarahan intraventrikular. Ini adalah pendarahan yang dilokalisasikan di ventrikel otak; keadaan ini adalah ciri bayi yang dilahirkan sebelum waktunya, terutamanya - sehingga 34 minggu kehamilan. Dari segi ketepatan mendiagnosis patologi ini, neurosonografi jauh lebih tinggi daripada tomografi yang dikira. Itulah sebabnya mengapa pramatang adalah petunjuk untuk neurosonografi wajib.
  6. Pendarahan parenkim. Dalam kebanyakan kes, ia berlaku pada hari pertama kehidupan bayi yang baru lahir, tetapi ia juga boleh berkembang di rahim. Keadaan patologi ini adalah salah satu akibat proses keradangan di otak, dan di samping itu, ia berkembang dengan kecederaan kelahiran, dengan gangguan pada sistem pembekuan darah (sering menyertai penyakit hemolitik bayi baru lahir dalam bentuk yang teruk), dengan hipoksia akut yang teruk. Pada masa akan datang, keadaan ini boleh menyebabkan gangguan serius dan memerlukan rawatan yang mencukupi, terutama pada tahun pertama kehidupan anak.
  7. Pendarahan dengan penyetempatan di meninges. Kumpulan pendarahan ini merangkumi subarachnoid, epidural dan subdural. Pendarahan subarachnoid adalah penemuan yang paling biasa. Walau bagaimanapun, dengan kebolehpercayaan yang mencukupi, hanya mungkin untuk mendiagnosis pendarahan besar. Pendarahan subarachnoid kecil dapat sembuh tanpa akibat, tanpa menyebabkan perubahan pada keadaan umum anak. Pendarahan intrakranial subdural dan epidural adalah akibat daripada kecederaan kelahiran yang serius.
  8. Lesi iskemik otak, dapat dibezakan dengan NSH. Apakah syarat-syarat ini? Penyimpangan ini adalah akibat hipoksia bayi baru lahir, dan keparahannya berkadar langsung dengan keparahan hipoksia. Neurosonografi yang dilakukan pada hari-hari awal kehidupan tidak menjawab persoalan mengenai hasil lesi. Oleh itu, untuk menjelaskan prognosis, perlu dilakukan pemeriksaan ultrasound otak setelah mencapai usia 1-2 bulan. Nasib baik, pemeriksaan berulang seperti ini sering tidak mendedahkan lesi patologi. Walau bagaimanapun, terdapat juga kematian seluruh bahagian tisu saraf dengan pembentukan fokus pelembutan.
  9. Kecacatan otak. Ini adalah kumpulan gangguan lain yang dapat dilihat menggunakan neurosonografi. Sebilangan gangguan ini mungkin tidak menampakkan diri sepanjang hidup seseorang. Walau bagaimanapun, semua pelanggaran tersebut harus diperhatikan oleh pakar neurologi..

Bagaimana penyahkodan neurosonografi?

Norma adalah simetri corak ventrikel serebrum dan ketiadaan pengembangannya; kejelasan kontur semua struktur otak, ketiadaan neoplasma. Sekiranya terdapat pendaftaran penyimpangan yang sangat besar dari norma, sangat disarankan untuk mengulangi pemeriksaan untuk mengecualikan kerosakan teknikal mesin ultrasound, serta faktor manusia semasa NHA. Penyahsulitan dilakukan oleh doktor diagnostik fungsional; lebih-lebih lagi, penyimpangan dalam beberapa milimeter yang ditunjukkan dalam protokol pemeriksaan otak mungkin disebabkan oleh kesalahan pengukuran.

Adakah terdapat kontraindikasi untuk neurosonografi??

Pemeriksaan ultrabunyi otak adalah kaedah diagnostik bukan trauma sepenuhnya yang tidak mempengaruhi keadaan umum kanak-kanak dan tidak mengubah kesejahteraannya. Oleh itu, tidak ada kontraindikasi untuk prosedur ini.

Neurosonografi: apa yang mendedahkan NSG otak bayi yang baru lahir, petunjuk untuk ultrasound otak pada bayi

Apa itu neurosonografi?

Neurosonografi adalah kajian ultrasound khas yang membolehkan anda mengenal pasti kecacatan otak kanak-kanak tepat pada masanya, yang dibuat untuk membantunya.

Semasa prosedur, bayi tidak menerima pendedahan radiasi, satu-satunya perkara yang dialaminya adalah panas. Kesejahteraan bayi tidak berubah. Kanak-kanak bahkan tidak bangun sekiranya manipulasi dilakukan semasa tidur.

Penyelidikan ultrasound hari ini dilakukan di semua pusat perinatal, menurut polisi insurans perubatan wajib, jika ada bukti. Untuk pencegahan - hanya dengan bayaran, dan, dalam hal ini, kajian harus dilakukan di pusat diagnostik dengan reputasi yang dapat dipercayai, doktor yang berkelayakan tinggi.

Apa itu NHA?

NSG sebenarnya adalah ultrasound. NSH pada bayi baru lahir adalah kajian perkakasan maklumat yang berkesan. Kaedah ini tersedia untuk kanak-kanak yang baru lahir kerana ciri struktur tulang tengkorak. Faktanya adalah bahawa mereka belum terbentuk sepenuhnya, dan ciri fisiologi ini memungkinkan untuk membuat NSG otak bayi baru lahir melalui fontanel yang ditumbuhi.

Prinsip menjalankan kajian sedemikian praktikalnya tidak berbeza dengan ultrasound. Melalui fontanelles (depan besar dan posterior), gelombang ultrasonik mampu menembusi otak anak. Julat peperiksaannya semakin besar, semakin sedikit font yang dikeluarkan. NSG otak bayi yang baru lahir boleh dilakukan sejak lahir hingga satu tahun. Gelombang ultrasonik yang digunakan dalam kajian ini sama sekali tidak berbahaya bagi bayi. Semakin cepat patologi dikenal pasti dan rawatan dimulakan, semakin baik prognosis untuk bayi.

Mengapa kajian dijalankan dan apa yang mendedahkan?

Neurosonografi memeriksa pelanggaran integriti tulang tengkorak. Pemilihan kaedah penyelidikan bergantung pada doktor dan berkorelasi dengan ujian yang jatuh pada bayi baru lahir semasa kehamilan dan melahirkan anak. Ini boleh menjadi jangkitan, ibu mengambil ubat, bahaya rumah tangga atau pekerjaan..

Otak adalah bahagian yang paling rentan dari tubuh anak yang belum lahir dan orang yang dilahirkan, oleh itu ia sangat sensitif terhadap sebarang manifestasi negatif. Ultrasound otak pada bayi dirancang pada tahun pertama kehidupan untuk membantu doktor mengenal pasti patologi dan membetulkannya. Semakin cepat rawatan yang mencukupi, semakin besar kemungkinan bayi membesar dengan sihat.

Keadaan neurosonografi

Tidak perlu mempersiapkan bayi yang baru lahir untuk prosedur pemeriksaan kepala dengan ultrasound. Tidak kira sama ada bayi diberi makan sebelum neurosonografi atau tidak..

Walaupun begitu, lebih baik membawa bayi untuk kajian ini setelah diberi makan. Anak yang diberi makan akan tenang dan tidak akan menghalang doktor memeriksa kepala.

Neurosonografi dilakukan pada bayi pada minggu pertama kehidupan mereka dan pada kanak-kanak selepas sebulan. Sekatan dalam pelantikan prosedur ini berkaitan secara khusus dengan usia bayi.

Faktanya adalah bahawa neurosonografi hanya dapat dilakukan ketika anak belum tumbuh fontanel yang terletak di antara dua bidang tengkorak - frontal dan parietal. Ini biasanya berlaku selepas bulan ke-9..

Neurosonografi juga boleh dilakukan melalui beberapa fontanel yang lain. Tetapi selalunya, kawasan lain yang tidak beroksidasi di kubah kranial sangat kecil..

Sukar untuk memeriksa otak melalui fontanel kecil. Selain itu, semua fontanelles, kecuali fronto-parietal, mempunyai masa untuk ditutup sebelum bayi dilahirkan.

Ketika bayi dilahirkan sebelum waktunya atau berada dalam keadaan serius, kajian ini dilakukan dalam rawatan intensif.

Bayi yang baru lahir perlu berada dalam keadaan terlentang dan melakukan pergerakan minimum mengikut urutan sepuluh minit. Tidak perlu memberikan ubat untuk anestesia kepada anak, kerana prosedur ini benar-benar tidak menyakitkan.

Semasa melakukan neurosonografi, ibu akan diminta memegang kepala bayi agar tidak memusingkannya ke sisi.

Sebelum kajian, fontanel di kepala dilumurkan dengan gel khas yang tidak menyebabkan reaksi alergi.

Salap ini memudahkan pemeriksaan dan menghilangkan kemungkinan gangguan (kerana gelongsor peranti pada tisu bersebelahan). Foto:


Untuk beberapa ketika, doktor memimpin fontanel melalui fontanel, mengubah sudut dan lokasinya. Akibatnya, pakar melihat pada skrin monitor gambar korteks serebrum.

Selepas neurosonografi, ibu bayi yang baru lahir diberi kesimpulan. Anda perlu menghubungi pakar neurologi dengannya.

BACA Patologi apa yang dapat dikesan dalam amniosentesis?

Kepada siapa itu disyorkan dan wajib?

Adalah mustahak untuk melakukan imbasan ultrasound seperti itu untuk semua bayi pramatang, semuanya dengan skor Apgar kurang dari 7. Selain itu, neurosonografi otak ditunjukkan untuk kanak-kanak yang telah dihidupkan semula atau yang telah menggunakan peralatan penting. Semua bayi dengan trauma ketika melahirkan, setelah menggunakan forceps dan rawatan obstetrik lain, mengalami kecederaan, bayi yang baru lahir dengan berat badan yang besar, dengan kelewatan perkembangan janin.

Neurosonografi ultrabunyi adalah wajib bagi bayi yang mengalami kecacatan atau kelainan dalam perkembangan bukan sahaja otak, tetapi organ dan tisu dalaman lain, perubahan bentuk kepala, jumlah yang besar berbanding dengan norma usia, dengan ketidakseimbangan di kepala dan kerangka, sindrom kejang.

Prosedur ditunjukkan untuk beban genetik, konflik Rh, toksikosis teruk atau kelahiran: ikatan tali pusat, kelahiran kering, penyampaian yang tidak normal. Pada bayi baru lahir - dengan kerap muntah, muntah, tangisan berpanjangan yang tidak terkawal, menjerit tanpa alasan.

Sebaik-baiknya, manipulasi perubatan harus dilakukan untuk setiap bayi yang baru lahir, kerana perubahan patologi dapat ditunda dan memberi gejala setelah tahun pertama kehidupan bayi, ketika semua retakan tulang semula jadi sudah ditutup.

Intipati prosedur

Neurosonografi disebut pemeriksaan ultrasound otak. Semasa prosedur ini, doktor menggunakan ultrasound untuk memeriksa keadaannya:

  • otak;
  • tulang tengkorak;
  • saluran darah membekalkan otak;
  • tulang belakang bayi yang baru lahir.

Sensor menghasilkan gelombang ultrasonik. Mereka mudah menembusi organ dan tisu bayi, tanpa menyebabkan bahaya sedikit pun, dan dicerminkan oleh cara yang berbeza oleh mereka. Sensor mengambil gelombang yang dipantulkan, dan kemudian berdasarkan respons ini, perisian pengimbas membina gambar. Mempelajarinya, doktor membuat kesimpulan mengenai keadaan otak dan tisu lain bayi baru lahir dan merumuskan diagnosis.

Tulang tengkorak bayi bergerak, yang memudahkan laluannya melalui saluran kelahiran. Selepas melahirkan anak, fontanelles tetap terbuka di kepala, dan mereka yang memungkinkan untuk mengimbas otak dengan ultrasound semasa neurosonografi. Dalam kes ini, prosedur ini disebut transgenik, dan hanya berlaku pada bayi baru lahir. Terdapat juga NSH transkranial yang dilakukan melalui tulang kranial, yang dapat diakses oleh pesakit dewasa..

Neurosonografi telah menggantikan pengimejan resonans magnetik yang tidak selamat (MRI) dan telah menjadi "garis hidup" sebenar ahli neonatologi.

PENTING! Kementerian Kesihatan Rusia memasukkan NHA dalam senarai pemeriksaan komprehensif yang dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan pertama bayi yang baru lahir pada usia 1 bulan.

Sekiranya anda memerlukan pengulangan neurosonografi?

Biasanya prosedur satu kali di hospital bersalin sudah mencukupi. Namun, jika atas sebab tertentu manipulasi tidak dilakukan, perlu ada waktu untuk melaluinya sebelum bulan kehidupan anak. Sekiranya patologi tidak dikesan, pengulangan dilakukan secara eksklusif atas cadangan pakar pediatrik atau pakar neurologi. Sekiranya perlu, neurosonografi digabungkan dengan Doppler untuk menilai aliran darah serebrum anak. Kajian seperti ini paling baik dilakukan ketika bayi sedang tidur atau dalam keadaan rehat sepenuhnya, kerana tangisan dan kegelisahan memutarbelitkan data.

Teknik

Neurosonografi tidak memerlukan langkah-langkah persediaan. Satu-satunya pengecualian adalah makanan yang disebutkan di atas..

Doktor menggunakan gel yang selamat untuk kulit ke kawasan kepala yang mana prosedurnya akan dilakukan. Ini menghilangkan penampilan udara antara sensor dan kepala, memperbaiki laluan gelombang ultrasonik dan meningkatkan ketepatan kajian.

Untuk masa yang singkat (dari 7 hingga 20 minit), doktor menggerakkan sensor di kepala bayi, melakukan kajian di beberapa bahagian. Perisian pengimbas menganalisis gelombang ultrasonik yang dipantulkan dan membuat gambar di layar monitor. Doktor mengkaji kontur otak, melakukan pengukuran yang diperlukan dan memperbaiki data yang diterima dalam protokol perubatan. Maklumat yang dikumpulkan membolehkannya membuat kesimpulan bahawa tidak ada patologi atau membuat diagnosis, menetapkan rawatan.

Anda tidak perlu cuba menganalisis hasil NHA sendiri. Penyahkodan mereka memerlukan pengetahuan khusus yang mendalam dan hanya boleh dilakukan oleh doktor. Mungkin satu-satunya catatan yang dapat ditafsirkan oleh ibu atau ayah bayi dengan betul adalah "Patologi tidak dikesan".

Penyediaan dan kemajuan kajian

Prosedur ini tidak melibatkan pra-latihan. Ibu mesti memberi makan anak itu terlebih dahulu agar dia tenang, dan menghiburkannya dengan mainan kegemarannya, mengelakkan pergerakan tiba-tiba. Sekiranya anak tidak tidur atau gelisah, anda boleh menggunakan sebotol minuman, dummy.

Alam sepertinya tahu mengenai penemuan neurosonografi, oleh itu, meninggalkan 6 fontanelles terbuka di tengkorak bayi, melalui mana ultrasound menembusi tanpa gangguan. Sebagai peraturan, manipulasi dilakukan melalui fontanel besar di mahkota kepala atau melalui wilayah temporal. Pembukaan semula jadi utama pada tulang bayi baru lahir ditutup pada tahun pertama kehidupan, maksimum satu setengah tahun: adalah mungkin untuk menutupnya pada 1-4 bulan, sebab itulah tempoh prosedur sangat penting. Sekiranya fontanel ditutup, ultrasound otak bayi yang baru lahir adalah mustahil.

Sebelum manipulasi, kulit di atas fontanel dioleskan dengan gel konduktif, waktu sesi adalah sekitar seperempat jam. Data neurosonografi semestinya ditunjukkan kepada pakar pediatrik dan pakar neurologi. Kaedah penyelidikan tambahan ini dapat membantu membuat diagnosis yang tepat atau menolak kecurigaan perubahan patologi di otak..

Petunjuk untuk prosedur NHA

Prosedur ini ditetapkan sekiranya anda mengesyaki ada kelainan yang berkaitan dengan kerja otak dan perkembangan sistem saraf atau diterima setelah kecederaan di kepala, misalnya ketika melalui saluran kelahiran. Hari ini, NSH otak bayi baru lahir adalah salah satu kaedah yang paling berkesan untuk mengesan pelbagai kelainan yang berkaitan dengan sistem saraf. Petunjuk untuk penyelidikan dapat berfungsi:

  • Pramatang.
  • Kekurangan jisim badan.
  • Skor Apgar 7/7 atau lebih rendah.
  • Bayi besar dengan berat badan yang banyak.
  • Jangkitan intrauterin.
  • Hipoksia.
  • Konflik Rhesus.
  • Keabnormalan perkembangan.
  • Kecederaan pada anak semasa melahirkan anak.
  • Fontanel bengkak (menunjukkan tekanan intrakranial tinggi).
  • Rumah tangga cedera di kepala.
  • Keabnormalan neurologi yang disyaki, misalnya cerebral palsy.
  • Klinik Gangguan Neurologi.
  • Kecacatan tengkorak (bentuk tidak standard).
  • Tumor dan proses keradangan.
  • Kehadiran sejarah yang membebankan.

Kadang-kadang, sekiranya tiada tanda-tanda luaran, patologi laten dikesan selepas ultrasound. NSH pada bayi baru lahir memungkinkan untuk mengesan penyimpangan yang paling kecil.

Menyatakan hasilnya

Semasa menilai semua petunjuk, berat badan kanak-kanak, ciri-ciri peribadinya, penyakit yang sudah dikenal pasti atau dipindahkan diambil kira. Hari ini, 70% bayi baru lahir menunjukkan kelainan yang tidak kritikal dalam perkembangan otak, yang tidak menunjukkan adanya patologi organik, tetapi mengarahkan doktor mengenai kemungkinan gangguan fungsi.

Pada tahun pertama kehidupan kanak-kanak, penyimpangan seperti ini biasanya dinormalisasi dan tidak membawa kesan negatif terhadap kesihatan bayi. Sekiranya sekurang-kurangnya penyimpangan minimum dari norma tetap tidak disesuaikan, ini adalah kesempatan untuk pemerhatian kanak-kanak yang dinamik. Doktor melaporkan perkara ini kepada ibu; merawat seperti itu harus tenang. Ini bukan hukuman, tetapi hanya penjagaan yang munasabah untuk mencegah penyakit yang serius dan tertangguh waktu..

Semasa menguraikan petunjuk neurosonografi, struktur otak kecil dan otak, kehadiran tumor, keabnormalan patologi, dan keadaan cecair intrakranial diambil kira.

Keselamatan penuh

Gelombang ultrasonik yang mendasari neurosonografi tidak mempengaruhi organ dan tisu. Itulah sebabnya mengapa NHA benar-benar selamat untuk bayi dan tidak menyebabkan kesakitan sedikit pun.

Semasa melakukan neurosonografi, bayi yang baru lahir sering menangis, yang kadang-kadang menimbulkan ketakutan pada ibu dan mendorong mereka untuk meninggalkan ulasan negatif mengenai prosedur di forum. Tidak ada alasan untuk dikhawatirkan - tangisan hanya dikaitkan dengan kehadiran orang luar (doktor), yang menjaga dan menakutkan bayi. Untuk menjaga bayi lebih tenang, kami mengesyorkan memberinya makan sebelum prosedur.

Norma mengikut usia

Dalam protokol penyelidikan, pakar sonologi menunjukkan: bentuk otak simetri atau asimetri (simetri mestilah mutlak), apakah kerutan hemisfera, ventrikel otak (biasanya mereka homogen dan sama), jika kata "serpihan" disebut, ini adalah jejak pendarahan. Berikut menerangkan garis besar otak kecil, yang harus simetris dan trapezoid, yang terletak di atas fossa kranial posterior di leher. Tidak boleh ada cecair di antara kedua belahan. Plexus vaskular - dengan struktur homogen.

Dalam jumlah, norma seperti ini:

  • tanduk anterior ventrikel lateral dan kedalaman jurang antara hemisfera tidak lebih daripada 2 mm;
  • isipadu ruang ventrikel ketiga dan subarachnoid - hingga 6 mm.

Dengan bertambahnya usia, bilangannya secara beransur-ansur berubah. Ini paling jelas dilihat dalam jadual..

Struktur otakNilai normal dalam mm
Baru LahirDari sebulan hingga tigaEnam bulan
Tangki besar44.9 (+/- 4.5)Tidak lebih dari 682.1 (+/- 12.7)
Ventrikel lateralDepan: 1.5 (+/- 0.5)
Occipital: 10 hingga 15

Depan: tidak lebih dari 2
Occipital: tidak lebih dari 15

64.7 (+/- 12.8)
Ventrikel ke-34,5 (+/- 0,5)Tidak lebih daripada 54.8 (+/- 1.2)
Ventrikel ke-4Tidak lebih daripada 4Hingga 4Hingga 4
Ruang subarachnoidSehingga 3Sehingga 3Hingga 2
Jubah Otak29.4 (+/- 5.7)40.1 (+/- 2.5)46.2 (+/- 6.4)
Jurang antara hemisferaHingga 2Tidak lebih daripada 2Hingga 2

Hasil NSG adalah normal dan dengan patologi

1. Gambaran echografi otak yang normal

Pada gambar yang diperoleh hasil daripada neurosonografi, struktur anatomi organ dapat dilihat. Semua pembentukan tulang adalah hiperechoik. Parenchyma organ dicirikan oleh echogenicity sederhana. Fisur interhemispheric dapat dilihat di satah koronari. Pada echogram, ia mempunyai bentuk struktur linear hiperechoik yang mempunyai alur kecil. Jumlah dan keparahan mereka bergantung pada usia kehamilan.

Pada usia kehamilan apa pun, pada kanak-kanak semasa neurosonografi, korpus callosum dijumpai - pleksus serat saraf yang menghubungkan hemisfera kiri dan kanan. Semasa mengimbas, penilaian dibuat terhadap petunjuk seperti ukuran, kejelasan struktur. Norma corpus callosum: panjang kira-kira 35-50 mm, ketebalan di bahagian batang adalah 3-5 mm.

Di otak terdapat rongga yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Mereka dipanggil ventrikel. Pada echogram, mereka dikesan dalam bentuk struktur anechogenik. Semasa NSG, tangki otak (jarak antara meninges) juga dinilai. Peranan penting dimainkan oleh keadaan tangki besar. Pada strukturnya, keabnormalan dalam perkembangan fossa kranial posterior sering tercermin.

Bahagian penting otak adalah otak kecil. Fungsinya adalah untuk mengatur pergerakan, mengatur keseimbangan, nada otot. Cerebellum merangkumi hemisfera kanan dan kiri. Mereka dihubungkan oleh "cacing" - struktur yang tidak berpasangan. Pada echogram, hemisfera otak kecil pada bulan ke-1 kehidupan kelihatan seperti struktur hipoechoik, lokasi yang merupakan fossa kranial posterior. "Worm" adalah hiperechoik.

Gambaran echografi otak yang normal

2. Gambar ekografik pada bayi pramatang

Struktur organ pada kanak-kanak bergantung pada usia kehamilan. Pada bayi yang sangat pramatang, ruang subarachnoid yang luas dapat dilihat pada echogram. Ia menjadi lebih kecil apabila lobus parietal dan frontal otak matang..

Di sekitar ventrikel lateral dapat dikesan "fisiologi halo" dengan peningkatan echogenicity. Ia diperhatikan pada bayi pramatang. Echogenicity of halo kadang kala dibandingkan dengan (atau melebihi) echogenicity dari plexus vaskular. Dalam kes seperti itu, pakar mengesyaki lesi iskemia. Mungkin perkembangan pseudocysts periventrikular.

Neurosonogram bayi baru lahir pramatang dengan pembentukan sista

Ciri echogram yang dibuat oleh neurosonografi pada bayi pramatang adalah adanya rongga Verge dan rongga septum lutsinar. Mereka pada bulan pertama kehidupan ditentukan dalam bentuk struktur anechogenik. Rongga Verge ditutup selepas 24-25 minggu kehamilan. Rongga septum lutsinar menjadi lebih kecil ketika anak bertambah tua. Selepas 3 bulan, ia tidak dapat dilihat pada kebanyakan kanak-kanak.

Menafsirkan patologi

Selalunya, semasa melakukan neurosonografi bayi baru lahir, mereka mencatatkan:

  • Kista vaskular, subependymal, arachnoid adalah rongga kecil dengan cecair di dalamnya, yang dilokalisasikan di kawasan pengeluaran cecair serebrospinal atau berhampiran ventrikel otak, ruang subarachnoid. Mereka terbentuk dalam rahim atau semasa bersalin, tidak simptomatik. Kista plexus vaskular tidak memerlukan rawatan. Kista subependymal dapat tumbuh jika pemicunya tidak dihilangkan: iskemia atau pendarahan di kawasan ini. Mereka tidak berbahaya, tetapi memerlukan pemerhatian, rawatan yang dinamik. Kista arachnoid tidak pernah hilang sendiri, memerlukan perundingan oleh pakar neurologi dan terapi yang sesuai.
  • Sindrom hipertensi memerlukan rayuan segera kepada pakar neurologi pediatrik, kerana penyebabnya adalah pemindahan salah satu hemisfera oleh tumor, pendarahan, dan kista besar yang lain.
  • Hydrocephalus - pengembangan satu atau lebih ventrikel serebrum (memerlukan kawalan NSH dan terapi yang sesuai).
  • Pendarahan otak - keadaan kecemasan, memerlukan resusitasi di ICU.
  • Tapak iskemia adalah hasil gangguan bekalan darah dan bekalan oksigen ke kawasan otak akibat pelbagai sebab, memerlukan kawalan NSG dan terapi yang mencukupi.

Pilihan terbaik untuk patologi yang dinyatakan adalah menghubungi pusat neurosonografi - institusi perubatan khusus dengan pakar neurologi yang berkelayakan, keupayaan untuk melakukan bukan sahaja imbasan ultrasound, tetapi juga perundingan doktor, menilai status neurologi bayi, memilih terapi yang sesuai dan menerangkan prognosis.

Sekiranya bayi mempunyai patologi otak, perlu menyelesaikan masalah pengambilan ubat-ubatan, terutama vitamin D, vaksinasi rutin.

Siapa yang memerlukan peperiksaan

Neurosonografi harus dilakukan untuk semua bayi yang baru lahir berumur 1-2 bulan dan lebih tua, sebelum bermulanya 1.5 tahun. Oleh kerana prosedurnya tidak berbahaya, atas cadangan doktor, ia boleh diulang sebanyak yang diperlukan oleh situasi tertentu..

Namun, ada kanak-kanak yang memerlukan pemeriksaan. Ini termasuk:

  • bayi pramatang (dilahirkan sebelum minggu ke-37 termasuk kehamilan);
  • kanak-kanak yang mengalami kecederaan kelahiran atau cedera selepas kelahiran (contohnya, jatuh dari buaian);
  • bayi yang dilahirkan akibat pembedahan caesar;
  • jika tidak ada penyakit, kanak-kanak itu tidak aktif, kurang selera makan dan pencernaan, tidak peduli atau sering menangis;
  • dengan tidur bayi yang terlalu dangkal, tangisan tanpa sebab;
  • dengan gegaran lengan, kaki atau dagu yang teruk;
  • strabismus;
  • jika terdapat tanda-tanda peningkatan tekanan intrakranial (kanak-kanak sering menangis, membuang kepala dan membongkok;
  • dengan tanda-tanda pendengaran atau penglihatan yang lemah (tidak dapat memusatkan perhatian pada mainan atau wajah ibu bapa);
  • dengan pengsan, kekejangan;
  • pada tekanan tinggi;
  • sekiranya berlaku pelanggaran koordinasi;
  • jika kanak-kanak itu tiba-tiba membuang kepala;
  • kanak-kanak dengan berat lahir rendah (kurang daripada 2700 gram);
  • bayi yang dilahirkan dengan asimetri wajah;
  • kanak-kanak yang mengalami jangkitan virus yang teruk;
  • kanak-kanak yang menjalani pembedahan pada jantung atau saluran darah;
  • bayi yang dilahirkan akibat kelahiran sukar disertai dengan hipoksia janin dan konflik Rh.

Neurosonografi akan membantu mengenal pasti tumor otak dan mengawal rawatannya.

Persediaan peperiksaan

Dalam beberapa kes, ultrasound perlu disediakan khas. Ini tidak berlaku untuk neurosonografi. Anestesia atau ubat khas tidak diperlukan sebelum NSG. Satu-satunya cadangan untuk ibu bapa adalah memberi makan bayi sebelum pemeriksaan (bayi yang diberi makan akan tidur).

Tidak ada kontraindikasi untuk pemeriksaan. Neurosonografi boleh dilakukan walaupun pada bayi di mana keadaan umum dinilai teruk. Sekiranya kanak-kanak berada di unit rawatan rapi atau unit rawatan rapi, maka imbasan dilakukan di couveuse (alat khas di mana bayi yang sakit atau pramatang diletakkan).

Patologi otak

Kemunculan perubahan patologi pada organ sering disebabkan oleh penyakit yang bersifat berjangkit dan radang. Pakar membezakan jangkitan intrauterin (contohnya, herpetic, toxoplasmosis, sitomegalovirus) dan jangkitan saraf selepas bersalin (bakteria, meningitis virus).

Tidak ada tanda-tanda ultrasound khusus yang membezakan proses berjangkit. Penyakit berjangkit dan keradangan menyebabkan gangguan morfologi yang serupa. Penyahkodan echogram dilakukan mengikut tanda-tanda berikut:

  • nekrosis parenchyma otak;
  • penyusupan keradangan membran meningeal;
  • penampilan kalsifikasi, sista porencephalic dan subependymal;
  • pengembangan ventrikel, ruang subarachnoid.

Neurosonografi dapat mengesan kelainan pada perkembangan otak pada bayi yang baru lahir:

  1. Hidrosefalus kongenital. Tafsiran istilah ini bermaksud pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan di rongga kranial. Sekiranya ventrikel otak yang melebar dikesan semasa NSC, ini bermakna bahawa anak itu mempunyai bentuk hidrosefalus yang obstruktif. Kepelbagaian patologi komunikasi dicirikan oleh pengembangan bukan sahaja ventrikel, tetapi juga ruang subarachnoid, tangki otak.
  2. Holoproencephaly. Tafsiran diagnosis ini adalah pemisahan otak depan menjadi hemisfera. Terdapat 3 bentuk holoprosencephaly. Dengan kepelbagaian alobar, otak mempunyai rupa rongga tunggal. Bentuk tujuh bar dicirikan oleh adanya rudiment yang menggantikan lobus oksipital. Dengan neurosonografi, satu ventrikel dapat dilihat. Tidak ada mentol penciuman dan corpus callosum. Dengan bentuk lobar, yang dianggap paling mudah, agenesis separa dari corpus callosum adalah mungkin..
  3. Porencephaly. Dengan kecacatan ini, rongga (sista sejati) terdapat di bahagian tengah hemisfera serebrum. Mereka berkomunikasi dengan ruang ventrikel dan subarachnoid. Semasa diperiksa, sista ini dijumpai dalam bentuk formasi bulat dengan dinding yang jelas.

Bagaimana persediaan untuk belajar?

Tidak diperlukan persediaan khas. Cuba beri makan dan minum bayi sebelum kajian dilakukan sehingga dia tidak mempunyai alasan untuk berubah-ubah. Sekiranya bayi tertidur, ini tidak menjadi masalah. Neurosonografi bayi baru lahir dilakukan walaupun dalam rawatan intensif, bayi tidak dikeluarkan dari cuvette.


Neurosonografi dapat dilakukan di hampir semua persekitaran.

Bawa lampin dengan anda, anda perlu meletakkannya di sofa dan meletakkan serpihan. Sebelum ultrasound, anda tidak boleh menggunakan krim dan salap di kepala, walaupun ia digunakan untuk tujuan perubatan. "Lapisan" seperti itu akan memberi kesan negatif terhadap visualisasi struktur otak kerana sentuhan sensor yang kurang baik dengan kulit.

Penilaian keputusan

Pemeriksaan ultrabunyi membolehkan anda mempelajari:

  1. Keadaan dan struktur tisu otak. Gelap pada gambar memungkinkan untuk mengesyaki kehadiran tumor, pembentukan sista, pendarahan. Ketumpatan tisu yang meningkat juga boleh menjadi gejala proses keradangan..
  2. Kapal besar dan plexus vaskular. Peningkatan di beberapa kawasan kapal mungkin menunjukkan adanya aneurisma.
  3. Ventrikel otak. Mengubah ukurannya membolehkan anda mendiagnosis patologi seperti riket atau hidrosefalus.
  4. Simetri struktur otak. Asimetri sedikit dianggap sebagai varian norma.

Pengenalpastian apa-apa kelainan adalah alasan untuk pelantikan doktor kajian lain, seperti electroencephalography atau rheoencephalography.

Diagnosis tepat pada masanya patologi neurologi membolehkan anda memulakan rawatan pada peringkat awal penyakit, yang bergantung kepada keberkesanannya secara langsung.

Baca Mengenai Pening