Utama Encephalitis

Kesakitan berterusan di kuil dan penyebabnya

Satu jenis sakit kepala yang disebut arteritis temporal (temporal) memerlukan rawatan perubatan wajib..

Sakit berdenyut, terutama di kuil di sebelah kiri atau kanan, biasanya menunjukkan gejala migrain. Walau bagaimanapun, apabila denyut nadi berubah menjadi sakit kepala yang berterusan dan meningkat dari sebarang sentuhan, ini boleh menjadi tanda arteritis temporal, kata laporan khas Universiti Harvard..

Kesakitan yang berterusan di kuil kanan atau kiri adalah gejala utama arteritis temporal

Penyakit ini, juga disebut penyakit Horton (juga disebut arteritis sel gergasi), disebabkan oleh keradangan pada arteri temporal yang besar. Mereka terletak secara simetri di kedua-dua belah kepala..

Penyakit ini dua kali lebih biasa pada wanita seperti pada lelaki, dan biasanya menyerang orang yang berusia lebih dari 50 tahun..

Gejala arteritis temporal

Pesakit menggambarkan kesakitan yang berterusan di kuil ini sebagai sakit yang teruk, berdenyut dan terbakar. Selalunya, tumpuan hanya terletak pada satu bahagian kepala. Gejala lain mungkin muncul:

penurunan berat badan atau selera makan;

kepekaan kulit kepala atau pelipis;

mengunyah kesakitan pada otot rahang.

Punca kesakitan berterusan di kuil

Doktor belum menentukan dengan tepat apa yang menimbulkan arteritis temporal. Telah diketahui bahawa dengan itu tindak balas imun yang salah terjadi, akibatnya antibodi menyerang dinding pembuluh darah. Akibatnya, edema berlaku, yang secara beransur-ansur menyempitkan saluran yang terjejas dan menurunkan aliran darah..

Dalam kes yang teruk, arteri tersumbat sepenuhnya. Sekiranya penyumbatan kapal yang membekalkan retina berlaku, mungkin terdapat risiko penglihatan pada salah satu mata. Yang lebih serius adalah penyumbatan arteri yang menyediakan bekalan darah ke otak - dalam kes ini, strok mungkin berlaku. Namun, dengan pengesanan awal, arteritis temporal bertindak balas dengan baik terhadap ubat dan dapat disembuhkan..

Diagnosis arteritis temporal

Doktor, yang mengesyaki arteritis temporal, kemungkinan besar adalah perkara pertama yang menghantar anda membuat analisis untuk pemendapan darah, atau lebih kerap ESR (kadar pemendapan eritrosit). Biasanya, untuk lelaki, penunjuk ini adalah dari 2 hingga 10 mm / jam, untuk wanita - dari 3 hingga 15 mm / jam..

Kadar penurunan di atas normal menunjukkan proses keradangan di dalam badan. Penyakit arteri temporal ditunjukkan oleh ESR> 50 mm / jam mengikut kaedah Westergern.

Untuk mengesahkan penyakit ini, doktor akan menetapkan kaedah yang lebih dipercayai untuk mendiagnosis arteritis temporal - biopsi arteri temporal. Bahan yang dihasilkan diperiksa di bawah mikroskop untuk mengesan perubahan pada dinding arteri..

Rawatan arteritis temporal

Mengesahkan diagnosis dengan biopsi adalah sangat penting kerana keadaan ini memerlukan rawatan yang panjang dengan ubat anti-radang steroid (SPVP). Walau bagaimanapun, sebelum menetapkan steroid, doktor mesti memastikan diagnosis dan memeriksa penyakit bersamaan. Terapi steroid mungkin diresepkan sebagai langkah berjaga-jaga sebelum biopsi sekiranya keadaan anda bertambah buruk..

Sekiranya doktor menetapkan, misalnya, prednison, maka mungkin perlu diambil sekurang-kurangnya sebulan sehingga ujian darah dinormalisasi dan gejala hilang. Kemudian dos secara beransur-ansur akan menurun. Sebilangan doktor percaya bahawa ubat anti-radang dosis rendah harus diambil selama satu hingga dua tahun untuk mencegah kejang yang berulang..

Apa lagi yang boleh menyebabkan sakit kepala yang berterusan di pelipis?

Arteritis temporal bukanlah satu-satunya penyakit yang dapat menimbulkan rasa sakit pada pelipis di sebelah kiri atau kanan.

Dalam beberapa kes, penyebabnya adalah migrain dengan penyetempatan di kawasan temporal. Secara beransur-ansur, serangan itu berkembang, merangkumi semua kawasan baru otak dan bergerak ke bahagian belakang kepala..

Cara membezakan migrain dari arteritis temporal?

Bagaimana untuk mengetahui bahawa kesakitan yang berterusan di kuil adalah gejala migrain atau arteritis temporal? Mengikut gejala utama.

Wiski yang sakit dan hancur: sebab utama dan apa yang perlu dilakukan?

Ramai orang mengadu kesakitan di kuil yang bersifat mendesak atau paroxysmal (kurang biasa).

Persoalannya timbul - apa yang menyebabkannya dan apa yang harus dilakukan dengannya, kerana bukan sahaja menyebabkan ketidakselesaan yang teruk, tetapi juga mengurangkan kemampuan seseorang untuk bekerja.

Langkah-langkah diagnostik apa yang perlu dilakukan untuk mengetahui punca penyakit ini, yang mana musnah wiski?

Mekanisme kesakitan di kuil dalam bentuk apa pun

Dalam sebilangan besar kes, ketegangan dan kesakitan yang mendesak di pelipis berlaku disebabkan oleh pelanggaran peredaran otak.

Maksudnya, tanpa mengira penyakit yang membawa kepada keadaan ini, mekanisme patogenetik perkembangan penyakit ini sama dalam semua kes - peningkatan tekanan darah yang mengalir pada sinus kavernosa dengan kerengsaan reseptor berikutnya jelas menyebabkan munculnya sindrom kesakitan.

Whisky menyakitkan - apa sebabnya?

Pelbagai keadaan boleh menjadi penyebab ketidakseimbangan patogenetik yang dimaksudkan:

Penyakit hipertonik

Seperti hipertensi sekunder, di mana peningkatan tekanan darah adalah akibat dari beberapa penyakit yang mendasari, dan peningkatan tekanan yang penting - sebagai peraturan, penyakit ini menyebabkan sakit kepala yang mendesak di kuil pada orang berusia lebih dari empat puluh tahun.

Penyakit inilah yang paling sering menyebabkan berlakunya malapetaka kardiovaskular: infark serebrum berlaku kerana tekanan darah tinggi. Dalam kes ini, sindrom kesakitan memainkan peranan sebagai pengawas, yang menunjukkan kepada pesakit perlunya tindakan segera;

Migrain

Dalam bentuknya yang paling beragam - dalam kebanyakan kes, ia menyebabkan rasa sakit di kuil-kuil yang bersifat paroxysmal, kerana ia menekan saluran darah. Penyakit ini menampakkan dirinya, sebagai peraturan, pada orang paruh baya, yang menyebabkan kecacatan sementara mereka.

Jadi penyakit ini bukan hanya masalah perubatan, tetapi juga penyakit sosial, terutama dengan mempertimbangkan fakta bahawa setelah serangan migrain beberapa pesakit mengalami masalah yang berterusan dengan gangguan peredaran darah. Wiski sangat menyakitkan, dan untuk masa yang lama;

Cardiopsychoneurosis

Penyakit yang sifatnya sebenarnya belum dapat dijelaskan dan kejadiannya dikaitkan secara eksklusif dengan ciri-ciri perlembagaan manusia. Dalam kes ini, sakit kepala di pelipis mendesak, disertai dengan banyak gangguan - pening, mual, kadang-kadang muntah, berdebar-debar jantung, dan kadang-kadang kehilangan kesedaran.

Dalam kebanyakan kes, penyakit inilah yang menyebabkan kesakitan di kawasan temporal pada kanak-kanak dan remaja (terutamanya sering terjadi pada kanak-kanak perempuan pada masa remaja). Semua orang yang bergantung pada cuaca, biasanya, menderita penyakit ini. Sekiranya mereka menekan pelipis, maka alasannya juga berkaitan dengan kerengsaan reseptor sinus kavernosa;

Sebab sementara

Ini merujuk kepada situasi di mana ketegangan dan sakit kepala di pelipis berlaku sekali. Sebagai contoh, ia menghancurkan kuil-kuil setelah mengalami tekanan atau minum kopi, teh atau minuman bertenaga. Di samping itu, rasa sakit di kawasan temporal watak sakit berlaku jika seseorang belum tidur lena.

Ini semua adalah fenomena fisiologi sepenuhnya, kerana pengaktifan sistem simpatoadrenal menyebabkan peningkatan tekanan darah. Oleh itu, jika wiski terasa sakit, ini bukan merupakan petunjuk adanya penyakit kronik.

Sebagai tambahan kepada gangguan peredaran darah, penyebab perkembangan sakit kepala boleh menjadi patologi dari saraf periferi yang bertanggungjawab untuk membekalkan kawasan anatomi yang ditentukan.

Wiski sangat menyakitkan kerana hakikat bahawa kelewatan saluran darah di kepala terganggu, beberapa kapal mungkin diperah. Keadaan ini disertai oleh pelanggaran kepekaan (parestesi), perasaan panas, sejuk dan gangguan lain, ia boleh menyakitkan dan memerah di bahagian belakang kepala. Sebab ini agak jarang berlaku..

Algoritma diagnostik

Sekiranya wiski sakit dan menekan kuat, pesakit perlu mengambil beberapa langkah asas untuk diagnosis tepat pada masanya (anda boleh melakukannya sendiri atau dengan bantuan luar):

    1. Ukur tekanan darah anda. Sangat penting bahawa setiap orang perlu mengetahui ciri-ciri mereka sendiri, "tekanan darah berfungsi" mereka - angka di mana mereka merasa normal, kerana untuk satu pesakit tekanan 140/80 sama sekali tidak akan terlihat, dan yang lain (kongenital hipotonik) mungkin sudah kehilangan kesadaran, jadi dan tidak mengetahui mengapa sakit kepala. Oleh itu, dalam kes ini adalah mustahak untuk bertindak secara individu, bertentangan dengan cadangan banyak ahli teori. Selalunya dan untuk masa yang lama wiski sakit kerana rawatan yang ditetapkan dengan tidak betul.
    2. Analisis keadaan sebelumnya yang menyebabkan kesakitan di kawasan temporal. Cuba tentukan selepas itu sakit kepala dan tekanan pada wiski. Selalunya ternyata bahawa penyebab keadaan ini adalah kekurangan tidur yang paling biasa. Di samping itu, analisis data anamnestic membolehkan anda mengenal pasti penyakit yang mendasari, yang mendasari perkembangan keadaan ini;
    3. Sekiranya tidak mungkin untuk mengenal pasti faktor objektif yang membawa kepada perkembangan kesakitan yang teruk di kawasan temporal, perlu dilakukan pemeriksaan mendalam - elektroensefalogram, REG vaskular di kepala, MRI dan beberapa kajian lain.


Tanpa gagal, pesakit seperti itu harus diperiksa oleh pakar neurologi, ahli terapi dan ahli kardiologi, kerana keadaan semasa mungkin disebabkan oleh penyakit multifaktorial yang memerlukan pendekatan yang berbeza untuk diagnosis dan rawatan penyakit, yang menyebabkan sakit kepala di kuil.

Dan berdasarkan data yang diperoleh, pesakit akan diberi diagnosis akhir dan, berdasarkan ini, perlu memilih rawatan dan terapi yang dirancang untuk perawatan kecemasan.

Wiski menyakitkan - apa yang perlu dilakukan?

Ini ditentukan terutamanya oleh penyakit apa yang menyebabkan kesakitan yang mendesak di kuil - rawatan hipertensi arteri dan migrain, misalnya, sangat berbeza dan langkah-langkah yang berkesan dalam satu kes tidak akan membawa manfaat kepada yang lain.
Satu-satunya ubat yang penggunaannya ditunjukkan dalam semua kes adalah NSAID (diclofenac, ibuprofen, movalis, xefocam dan lain-lain) - dalam kes ini, kesakitan mesti dihentikan, dan tidak diharapkan dapat berlanjutan. Kesakitan yang teruk di kuil tidak mempunyai nilai diagnostik, seperti penyakit lain. Namun, kumpulan ubat lain disyorkan secara terpilih..

Sakit kepala dan darah tinggi

Untuk kesakitan di kuil yang disebabkan oleh tekanan darah tinggi, anda pasti perlu mengambil ubat antihipertensi dengan segera. Penggunaan yang disyorkan:

    Captopress (captopril) - mengambil satu tablet sekali. Selepas ini, orang tersebut perlu duduk dan berehat di suatu tempat sekitar 20 minit untuk mengukur tahap tekanan darah. Sebagai peraturan, ubat ini berkesan dan setelah setengah jam pesakit berhenti merasa sakit kepala. Tetapi ramai di sini melakukan kesilapan - tidak mungkin mengambil ubat lain yang menurunkan tekanan darah, beberapa minit selepas mengambil captopress. Anda boleh mengurangkan tekanan darah terlalu banyak, dan ini lebih buruk daripada tahapnya yang meningkat.

Melegakan Sakit Migrain

Dalam kes ini, ubat yang sama digunakan dengan satu-satunya perbezaan - agen anti-migrain khas ditambahkan. Rapimig dan amigrenin adalah ubat pilihan dalam kebanyakan kes

Satu lagi ciri asas rawatan kesakitan di kuil dengan migrain adalah pengakuan serangan penyakit ini pada tahap pendahulunya - yang disebut aura. Bagaimanapun, keadaan inilah yang merupakan bahaya terbesar! Pada saat itulah tanda-tanda pertama muncul (gangguan penglihatan, mual, pening) perlu mengambil ubat anti-migrain - dalam kes ini kemungkinan besar akan mencegah terjadinya serangan.

Kami merawat NDC

Dalam kes ini, mustahil untuk memilih ubat etiotropik kerana fakta bahawa penyebab sebenar keadaan ini belum dapat dijelaskan. NSAID dalam kombinasi dengan barbiturat akan digunakan sebagai terapi simptomatik - valocordin pada kadar 5 tetes setiap 50 g air sangat membantu.

Hipotensi dan kesakitan di pelipis

Sebenarnya, bukan hanya tekanan darah tinggi yang boleh menyebabkan sakit kepala dan menyempitkan saluran darah. Sebaliknya, banyak orang dengan ketergantungan meteorologi atau migrain mempunyai tekanan darah rendah. Dalam kes ini, perlu mengambil citramone, yang sudah lama diketahui oleh semua orang, yang tabletnya mengandungi kafein dalam komposisinya, yang meningkatkan tekanan darah.

Pembetulan gaya hidup

Sebenarnya, untuk menghilangkan serangan sakit kepala, pembetulan gaya hidup adalah sama perlu, dan juga mematuhi rawatan yang ditetapkan. Semua langkah akan ditujukan untuk mengurangkan aktiviti sistem simpatoadrenal, yang meningkatkan tekanan darah, dan normalisasi peredaran serebrum:

  1. Mematuhi peraturan kerja dan rehat. Jam biologi seseorang merasakan bekerja pada waktu siang. Itulah sebabnya pekerja shift malam mempunyai peluang besar untuk mengalami sakit kepala kronik di kuil mereka. Anda mesti tidur sekurang-kurangnya 7 jam, supaya badan dapat mengembalikan kekuatannya sepenuhnya;
  2. Penolakan tabiat buruk. Merokok membawa kepada pemusnahan vaskular, yang paling negatif mempengaruhi keadaan peredaran serebrum, menyebabkan sakit kepala yang kerap dan meningkatkan kemungkinan terjadinya malapetaka kardiovaskular.
  3. Normalisasi iklim mikro emosi. Elakkan tekanan dan ketegangan saraf yang berlebihan - cuba jangan bimbang lagi, dan rasa sakit di pelipis anda tidak akan mengganggu anda lagi.

kesimpulan

Kesakitan di kuil dengan sifat yang berbeza adalah gejala banyak penyakit. Penghapusan gejala ini dilakukan dengan mempertimbangkan sebab-sebab yang menyebabkan manifestasi tersebut. Pada masa yang sama, pembetulan gaya hidup tidak kurang penting daripada rawatan ubat.

Sakit kepala di kuil - sebab, rawatan

Sakit kepala di kuil adalah rasa tidak enak, yang mana 80% pesakit mengadu kepada doktor. Sensasi menyakitkan dari penyetempatan ini tidak asing bagi hampir semua orang, dan mereka yang sekurang-kurangnya sekali mengalami kesakitan temporal mengingat sensasi yang tidak menyenangkan ini ketika lengan mereka secara automatik meregangkan ke kawasan temporal untuk mengurut sedikit tempat yang menyakitkan dan mengurangkan rasa tidak selesa..

Kesakitan seperti itu hanya boleh menjadi episod yang jarang berlaku, dan sering dapat menyeksa seseorang untuk waktu yang lama. Penyetempatan kesakitan jenis ini di kepala selalu dibezakan oleh keparahan sensasi yang tidak menyenangkan, sehingga orang yang paling berpengalaman, yang mengalami kesakitan di kuil mereka, terpaksa minum ubat.

Kesakitan sementara, seperti yang lain, tidak masuk akal. Mengambil ubat penahan sakit boleh memberi kesan sementara, tetapi untuk rawatan kesakitan yang sebenarnya adalah perlu untuk mengetahui sebab kejadiannya. Gejala ini dapat menemani banyak penyakit dan keadaan patologi badan, yang, selain kesakitan berterusan di kepala, mempunyai sejumlah ciri lain. Sudah tentu, diagnosis tidak dibuat berdasarkan gejala sahaja - manifestasi penyakit ini hanya dapat menunjukkan patologi tertentu, tetapi dengan kombinasi gejala, ia harus menjadi jelas kepada orang bahawa keadaannya memerlukan rawatan..

Punca sakit kepala di kawasan kuil

  • Angioedema serebrum

Kesakitan di pelipat boleh menimbulkan gangguan pada nada cabang vaskular, baik arteri dan vena. Kesakitan boleh dilokalisasi di kawasan lain di kepala, dan juga di bahagian belakang. Sebagai tambahan kepada manifestasi yang menyakitkan, angioedema dicirikan oleh:

  • insomnia
  • ketidakstabilan tekanan
  • kebas jari
  • pening
  • penurunan ingatan dan bau
  • bunyi di telinga
  • kaki dan lengan yang lemah

Sakit kepala yang tajam di kuil tidak berkaitan dengan kitaran harian dan bermula pada bila-bila masa. Mereka berasa seperti kusam dan sakit, dengan rasa sakit. Kejadian kemurungan spontan dan tidak berasas berlaku, disertai dengan rasa sakit di badan, kesukaran bernafas normal, kehilangan kawalan terhadap emosi seseorang. Mungkin perkembangan reaksi alergi dan patologi sistem pencernaan yang pelbagai.

Mabuk pada tubuh boleh muncul sebagai sakit temporal, serta mual, dispepsia, sakit pada saluran pencernaan. Semasa keracunan dengan minyak fusel dengan latar belakang penyalahgunaan alkohol, gejala di atas ditunjukkan dengan paling jelas.

  • Bahan bangunan, perabot, peralatan rumah tangga, produk plastik, mainan, pakaian mungkin mengandung sebatian toksik yang menyebabkan keracunan tubuh, dan akibatnya, sakit kepala yang kuat di dahi dan pelipis.

Dalam pengeluaran barang di bawah standar, bahan binaan, mainan plastik (buatan Cina), perabot, dan peralatan rumah tangga, formaldehid, styren, phtholates, vinil klorida, dan bisphenol A yang paling berbahaya (menyebabkan barah, penyakit kardiovaskular, mempengaruhi fungsi pembiakan, mengganggu perkembangan kepala otak pada kanak-kanak, dll.).

Sebilangan besar daripada kita sangat gembira dengan linoleum baru, tingkap plastik, lamina, permaidani, siling regangan, kertas dinding vinil, perabot pelapis dan kabinet baru. Anda harus tahu bahawa setelah pengubahsuaian moden yang besar pada tahun yang akan datang, apartmen menjadi tidak sesuai untuk perumahan dan lebih seperti ruang gas.

Mana-mana barang dan bahan industri dengan bau yang kuat mengeluarkan asap bahan toksik ke udara, apabila dihirup, keracunan perlahan badan berlaku, yang menampakkan dirinya sebagai sakit kepala di dahi, sakit di bahagian belakang kepala, pelipis, rinitis alergi, batuk alergi. Sudah tentu, lama-kelamaan, asap toksik menguap kurang kuat, tetapi keracunan kronik bukan sahaja menimbulkan sakit kepala, tetapi juga menyumbang kepada pengumpulan bahan berbahaya dalam badan, mengganggu fungsi sistem hormon, endokrin, kardiovaskular, memuat sistem ketahanan badan, perlahan-lahan memusnahkan fungsinya.

  • Disfungsi Vegetatif (VVD)

Disfungsi sistem autonomi adalah kegagalan dalam fungsi tubuh manusia yang dilakukan secara automatik. Mereka boleh membimbangkan semua sistem dan organ, tetapi sakit kepala penyetempatan temporal menimbulkan sindrom gangguan serebrovaskular, yang juga merupakan ciri pening, kecenderungan untuk pingsan, dan tinitus.

  • Tekanan intrakranial meningkat

Dalam keadaan ini, cecair serebrospinal menekan pada tisu dan membran otak. Sakit kepala risau di pelipis dan bahagian tengkorak yang lain. Terdapat loya dan muntah, pelanggaran kejelasan penglihatan. Semasa serangan, seseorang cuba memilih kedudukan, kadang-kadang tidak selesa, jika hanya untuk mengurangkan gejala. Kemajuan penyakit ini membawa kepada fenomena kejang dan kesedaran yang merosot. Penyakit ini berbahaya tidak sesuai dengan komplikasi hidup kerana mampatan dan kerosakan struktur otak dan kehilangan fungsi penting.

Kesakitan sementara, terutama pada pesakit yang berusia lebih dari 50 tahun, menunjukkan tekanan tinggi. Sifat kesakitan itu menindas atau berdenyut. Fenomena serupa sering dikaitkan dengan:

  • cuaca berubah
  • ribut magnet
  • luahan emosi
  • kerja berlebihan

Kesakitan teruk, bunyi di kepala, sakit di jantung, kelemahan, sesak nafas dan tinitus menyertai sindrom kesakitan.

Aterosklerosis berlaku kerana simpanan kolesterol di dinding dalaman saluran darah, yang menyebabkan penyempitan patologi mereka dan bahkan penyumbatan (lihat kolesterol pada wanita dan lelaki, cara menurunkan kolesterol tanpa ubat, kolesterol tinggi - mitos dan kenyataan) Sekiranya berlaku kerosakan pada saluran otak oleh aterosklerosis (rawatan) ada sakit kepala sementara, serta lemahnya ingatan, penurunan kecerdasan dan gangguan mental. Mungkin kemunculan pucat di bahagian hujung kaki dan penyejukannya, masalah jantung, mudah marah dan keletihan. Berisiko untuk aterosklerosis vaskular termasuk orang dengan penyakit ginjal, darah tinggi, diabetes.

  • Arteritis temporal

Dengan penyakit ini, proses keradangan berlaku pada membran arteri karotid dan temporal pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Penyakit ini mempunyai permulaan yang akut - pesakit terganggu oleh malaise, hyperthermia, insomnia; ARVI, selesema, selsema sering menjadi provokator penyakit ini. Sakit kepala di kuil terasa teruk, teruk, dan berdenyut. Kesakitan sementara dicirikan oleh rasa sakit pada waktu malam dan petang, serta mengunyah dan bercakap. Perasaan pelipis secara mendadak meningkatkan sindrom kesakitan. Arteri temporal mengembun dan menjadi teraba. Dengan kerosakan pada saluran mata, penurunan ketajaman penglihatan, penglihatan berganda dan kabut di mata.

Kesakitan di bahagian pelipat dengan migrain sangat kuat dan sangat menyakitkan bagi pesakit. Sakit kepala yang berdenyut di kuil kanan atau kiri adalah perbezaan antara migrain dan kesakitan lain, kerana migrain hanya diperhatikan di satu sisi, dan jangka waktu serangan boleh sampai beberapa jam. Lesi organik dalam keadaan ini tidak dikesan, tetapi gejalanya sangat ketara. Mencetuskan serangan:

  • kurang tidur
  • kerja berlebihan
  • berlebihan makanan pedas dan masin dalam diet

Migrain juga dicirikan oleh ketakutan cahaya dan suara, kepekaan patologi terhadap pelbagai bau, mual, kehilangan orientasi ruang, mudah marah dan tertekan, pening, mengantuk, atau pergolakan yang berlebihan.

Sakit kluster mempunyai manifestasi bersiri beberapa kali pada siang hari. Kesakitan berlaku berterusan selama dua hingga enam minggu, dan kemudian tiba-tiba berhenti. Serangan bermula dengan meletakkan telinga di satu sisi, dan berlangsung selama 15-60 minit. Keamatan kesakitan sangat tinggi, rasa sakit diprovokasi di kuil dan di belakang mata. Terdapat laserasi dan penyumbatan rongga hidung, berpeluh meningkat, kemerahan pada wajah. Untuk kesakitan, musiman-musim panas adalah ciri. Kesakitan kluster yang paling biasa mempengaruhi lelaki gemuk yang merokok.

  • Neuralgia trigeminal

Dengan neuralgia jenis ini, serat saraf tengkorak rosak. Penyakit ini menyerang orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Kronik penyakit ini dimanifestasikan oleh serangan sakit yang sengit dengan sakit belakang yang berlangsung selama 10-120 saat. Serangan berlaku kerana mampatan saraf trigeminal, lebih kerap secara spontan, lebih jarang ketika bercakap, mencuci, mencukur. Kesakitan memaksa seseorang untuk membeku sehingga intensitasnya tidak meningkat. Terdapat kekejangan otot-otot wajah di bahagian yang terkena, dan rasa sakit merebak ke pipi, mata, bibir, gigi.

  • Patologi sendi temporomandibular

Dengan patologi ini, rasa sakit berlaku di kuil dan kawasan oksipital, agak jarang di bahu dan bilah bahu. Simptom penyakit yang wajib dialami oleh kumpulan ini adalah pengisaran gigi dan tekanan rahang yang kuat, yang menyebabkan ketegangan otot, yang menimbulkan sakit kepala. Sakit kepala di kuil mungkin berlaku kerana perpindahan cakera sendi temporomandibular. Kesakitan ini terasa sengit dan meresap ke leher dan dahi..

  • Kecederaan kepala kuil

Sukar untuk mengalami kecederaan kepala secara diagnostik - pesakit menunjukkan kejatuhan dan keadaan tidak standard yang lain. Tetapi tidak semua orang serius mengenai kecederaan kepala - jika mereka merasa sihat, mereka tidak pergi ke doktor, sementara kesejahteraan hanya boleh dibayangkan. Kesakitan sementara sering merupakan gejala kecederaan kepala yang jauh..

  • Penyakit berjangkit

Influenza dan tonsilitis sering dimanifestasikan oleh rasa sakit di kuil, yang merupakan gejala sekunder. Gejala utama proses berjangkit adalah kelemahan umum, bersin, batuk, hipertermia, dll..

Setelah seharian bekerja keras, rasa sakit mungkin berlaku di pelipis akibat terlalu banyak latihan. Sifat sindrom kesakitan adalah sakit dan mampatan pada bahagian simetri kepala. Patologi seperti itu khas untuk pekerja pejabat yang telah lama bekerja di komputer. Kerana peningkatan nada otot, terdapat kesukaran dalam bekalan darah mereka, yang menyebabkan pengumpulan produk reaksi keradangan dalam tisu otot. Penghapusan faktor yang menyebabkan rasa sakit di kuil tidak segera membantu menghilangkan sindrom kesakitan itu sendiri.

Pelbagai faktor mental boleh menyebabkan sensasi sakit, kusam dan tidak menyenangkan tanpa penyetempatan yang jelas. Kesakitan disertai dengan kerengsaan, air mata dan permulaan keletihan yang cepat. Pesakit sentiasa cemas dan tidak dapat menumpukan perhatian pada apa pun..

  • Kitaran haid dan menopaus

Semasa akil baligh, separuh wanita manusia mungkin mengalami kesakitan di kuil kerana pengaruh faktor hormon. Kesakitan sementara boleh berlaku baik semasa haid dan sebelum ia bermula. Dalam banyak kes, selepas kehamilan, gejala hilang. Dalam menopaus, dan juga selepas itu, sakit kepala temporal boleh mengganggu wanita untuk waktu yang lama.

Makanan dan minuman tepu dengan monosodium glutamat (aditif perasa) memprovokasi sakit kepala sementara, yang bermula kira-kira setengah jam setelah bahan masuk ke dalam badan. Kesakitan boleh memberi pada bahagian depan. Terdapat peningkatan berpeluh, sesak nafas dan ketegangan refleks otot muka dan rahang.

Jumlah terbesar monosodium glutamat terdapat dalam beberapa rempah, sos industri, dan kerepek. Kafein dan feniletilamina juga menimbulkan rasa sakit di kawasan temporal - kedua-dua bahan ini terdapat dalam coklat..

Merawat sakit kepala seperti itu

Kesakitan sementara dari mana-mana asal bukan sahaja mengurangkan kualiti hidup secara signifikan, tetapi juga merupakan gejala penyakit yang kadang-kadang mengancam nyawa. Tepat pada masanya menghubungi doktor untuk mendapatkan diagnosis dan rawatan seterusnya adalah satu-satunya taktik yang benar bagi orang yang sedar yang menjaga kesihatannya dan ingin menjalani kehidupan yang panjang dan sihat. Rawatan sakit kepala di kawasan kuil secara langsung bergantung kepada penyebab kejadiannya:

  • Kesakitan akibat migrain dihentikan oleh ubat khas dari kumpulan triptan dan ergotamin (lihat triptan untuk migrain). Ramai orang dengan migrain mengambil aspirin biasa, tetapi mereka tidak memerhatikan kesannya, kerana ubat-ubatan simptomatik tidak dapat menghentikan serangan migrain - hanya ubat-ubatan yang menghilangkan penyebab migrain dapat menyempitkan arteri (lihat migrain - gejala, rawatan)..
  • Sekiranya hipertensi, tekanan intrakranial meningkat, aterosklerosis, pesakit diberi terapi terarah untuk merawat penyakit, yang dalam kebanyakan kes harus diambil seumur hidup.
  • Sakit kepala yang tidak spesifik berhenti dengan mengambil analgesik, tindakan yang sering berpanjangan.
  • Kesakitan psikogenik di kuil lega dengan kaedah psikoterapi, aromaterapi. Sangat baik dalam hal ini, membantu rawatan spa dengan perubahan iklim yang biasa.
  • Rawatan patologi vegetatif-vaskular merangkumi kaedah fisioterapeutik (berenang, mandi kontras, terapi senaman), serta ubat-ubatan herba dan ubat-ubatan yang menormalkan nada vaskular.
  • Dengan sakit kepala yang tegang, seseorang dapat menolong dirinya sendiri - menukar posturnya, menggosok otot-ototnya yang kaku, berjalan-jalan di udara segar.
  • Ubat sejagat untuk melegakan sementara sakit kepala sementara adalah ubat dari kumpulan ubat anti-radang bukan steroid, seperti aspirin, ibuprofen (lihat senarai semua NSAID dalam artikel suntikan sakit belakang). Mereka melegakan reaksi keradangan dan gejala sampingan dalam bentuk mual, berpeluh, hipertermia. Walau bagaimanapun, rawatan ini hanyalah penghapusan gejala, tetapi bukan penyebab kesakitan, oleh itu ia hanya sesuai untuk menghilangkan episod kesakitan yang jarang berlaku.

Hanya seorang doktor yang cekap dalam menangani sakit kepala yang kerap di kuil, dan tugas pesakit adalah tidak menunda lawatannya!

Sakit kepala di pelipis

Sakit kepala di pelipis adalah sakit yang berlaku kerana pelanggaran peraturan saraf pembuluh otak dan peredaran serebrum. Kekejangan berlaku, memprovokasi penampilan kesakitan di kawasan temporal kepala.

Sakit kepala di kuil adalah salah satu daripada dua puluh penyebab kecacatan sementara yang paling biasa menurut statistik WHO. Lebih daripada 70% penduduk negara bertamadun mengalami sakit kepala di kuil mereka secara berkala atau berterusan.

Sakit kepala di pelipis: sebab

Lebih daripada 45 penyakit diketahui boleh menyebabkan sakit kepala di kuil. Paling kerap dibezakan:

  • Migrain. Tiba-tiba, satu bahagian kepala mula sakit, yang paling utama di dahi dan pelipis. Rasa sakitnya berdenyut, sengit, paroxysmal;
  • Sakit ketegangan. Lama dipaksa tinggal dalam satu kedudukan (di komputer, di roda kereta). Sakit sakit, berterusan, rasa sesak kepala dengan gelung yang ketat;
  • Kesakitan servikogenik. Akibat patologi pada tulang belakang serviks. Selalunya, ini adalah perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku pada orang yang berumur lebih dari 40 tahun. Kesakitan itu sederhana atau sederhana. Ia bermula di leher atau tengkuk, bergerak ke kawasan temporal dan frontal. Ia disertai dengan kesedaran kabur, kemerahan mata, mual, muntah, sukar menelan;
  • Neuralgia trigeminal. Satu bentuk neuralgia kranial yang disebabkan oleh mampatan saraf trigeminal berlaku terutamanya setelah 40 tahun. Rasa sakit adalah unilateral, impulsive, menembak;
  • Proses intrakranial berjangkit (ensefalitis atau meningitis). Rasa sakit itu akut, dengan peningkatan intensiti. Berkonsentrasi di kawasan temporal, disertai demam;
  • Arteritis temporal (sel gergasi). Keradangan kronik arteri, di mana arteri temporal terutamanya terjejas. Akibat perubahan berkaitan dengan usia pada saluran darah diperhatikan pada orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Kesakitan itu berterusan, dengan intensiti yang berbeza-beza, tertumpu di rantau frontotemporal;
  • Gangguan hormon. Kadang-kadang berlaku pada wanita semasa PMS atau pada fasa lain dari kitaran haid, semasa kehamilan atau dengan menopaus. Kesakitan itu terasa sakit, membosankan, melemahkan;
  • Kesakitan atipikal. Mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor. Perubahan cuaca yang mendadak, tekanan atau tekanan emosi, insomnia, pendedahan berpanjangan kepada matahari atau angin kencang, sindrom mabuk, penyedutan bau yang menyakitkan (pernis, cat, minyak tanah, petrol, minyak wangi), penggunaan produk dengan nitrat berlebihan, penyalahgunaan kopi, merokok - semua ini dan banyak lagi boleh menyebabkan sakit kepala di kuil. Sebagai peraturan, apabila penyebabnya dihilangkan, rasa sakit hilang.

Sakit kepala yang teruk di pelipis

Sakit kepala yang teruk di kuil adalah salah satu masalah yang paling sukar dalam amalan perubatan. Sakit kepala yang teruk di kuil disertai dengan loya, muntah, penyebaran perhatian, pening. Kesakitan seperti itu sepenuhnya melucutkan peluang seseorang untuk terlibat dalam apa jua jenis aktiviti.

Sakit kepala di pelipis: rawatan

Rawatan sakit kepala di kuil harus ditujukan untuk menghilangkan penyebabnya. Kesakitan adalah isyarat yang membimbangkan yang diberikan oleh tubuh apabila salah satu sistemnya tidak berfungsi, dalam hal ini otak dan organ dan tisu yang berdekatan dengannya. Untuk memilih yang tepat dari banyak alasan yang boleh menimbulkan sakit kepala di kuil, perlu menjalani pemeriksaan mendalam oleh pakar neurologi atau ahli saraf dan membuat diagnosis yang tepat. Pada masa akan datang, patuh sepenuhnya cadangan rawatan.

Sekiranya terdapat sakit kepala yang jarang berlaku di pelipis, rawatan boleh dilakukan dengan mengambil analgesik atau ubat penahan sakit lain yang ditetapkan oleh doktor anda.

Video dari YouTube mengenai topik artikel:

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Kesakitan di kuil - sebab dan akibat

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Kesakitan di kuil adalah salah satu aduan yang sering dibincangkan oleh pesakit ketika mereka pergi ke pakar neuropatologi. Statistik menunjukkan bahawa lebih daripada 70% populasi orang dewasa mengalami sakit kepala kronik atau episodik di kuil. Walau bagaimanapun, angka ini tidak menggambarkan keadaan semasa, kerana banyak pesakit tidak mahu berunding dengan pakar, mengubati diri sendiri.

Kesakitan di kuil bukanlah penyakit bebas, tetapi hanya manifestasi patologi. Oleh itu, untuk tidak hanya menghilangkan rasa sakit ini, tetapi untuk menyembuhkan penyebabnya, perlu dilakukan diagnosis yang tepat.

Kesakitan di kuil boleh disebabkan oleh banyak sebab, termasuk penyakit serius:

  • pelanggaran nada vaskular serebrum;
  • disfungsi autonomi;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • peningkatan tekanan darah;
  • arteriosklerosis saluran darah;
  • arteritis temporal;
  • sakit migrain dan kluster;
  • neuralgia trigeminal;
  • patologi sendi temporomandibular;
  • kecederaan kepala;
  • penyakit berjangkit;
  • mabuk badan;
  • ketegangan otot;
  • gangguan mental;
  • pembentukan kitaran haid dan menopaus;
  • makan makanan tertentu.

Sakit kepala di pelipis dengan pelanggaran nada pembuluh otak (angioedema serebrum)

Kesakitan di pelipat boleh menyebabkan gangguan pada saluran arteri dan vena. Sebagai tambahan kepada kesakitan, untuk patologi ini, gejala seperti:

  • insomnia;
  • mati rasa jari;
  • melompat tekanan darah;
  • Pening
  • gangguan ingatan;
  • penurunan deria bau;
  • kelemahan anggota badan;
  • sakit di bahagian kepala yang lain, dan juga di bahagian belakang;
  • bunyi di telinga.

Sakit kepala di kuil dengan nada vaskular serebrum yang terganggu boleh berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari. Selalunya mereka kusam, sakit dan patah..

Dalam beberapa kes, pesakit ini mengalami serangan kemurungan yang tidak teratur. Mereka boleh disertai dengan kesukaran bernafas, sakit di seluruh badan, kehilangan kawalan terhadap keadaan emosi mereka. Di samping itu, kajian menunjukkan bahawa pesakit dengan angioedema serebrum cenderung kepada alergi yang kerap dan berlakunya patologi saluran gastrointestinal.

Kesakitan di kuil semasa disfungsi autonomi

Disfungsi vegetatif atau dystonia vegetatif-vaskular adalah pelanggaran fungsi tubuh kita yang dilakukan secara automatik. Senarai mereka sangat panjang - yang bermaksud bahawa manifestasi VVD dapat mempengaruhi hampir semua organ dan sistem tubuh.

Berikut adalah sindrom yang paling biasa yang menyertai penyakit dystonia vegetatif-vaskular:
Sindrom kardiovaskular (kardiovaskular). Ia menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • gangguan irama jantung (peningkatan atau penurunannya, serta perasaan gangguan dalam kerja jantung);
  • ketidakseimbangan tekanan darah;
  • reaksi vaskular yang ketara ("marbling" atau pucat kulit, kesegaran dan penyejukan kaki dan tangan);
  • sindrom cardialgic - sakit, jahitan atau rasa berdenyut atau rasa tidak selesa di kawasan jantung (tidak seperti angina pectoris, kesakitan ini tidak berkaitan dengan senaman fizikal, dan tidak berhenti selepas mengambil nitrogliserin);
  • degupan jantung secara tiba-tiba.

Sindrom hiperventilasi dan gangguan pernafasan. Gejala mereka adalah:
  • pernafasan cepat;
  • perasaan kekurangan udara;
  • rasa tidak lengkap atau sukar bernafas.

Lebih-lebih lagi, dalam darah terdapat kekurangan atau kelebihan karbon dioksida, yang menyebabkan penghambatan pusat pernafasan di otak. Hasilnya mungkin terjadi kekejangan otot, gangguan kepekaan di sekitar mulut, di kaki dan tangan, dan juga pening.

Gangguan saluran gastrousus. Sindrom iritasi usus yang paling biasa, yang mempunyai gejala berikut:

  • sakit spasmodik dan sakit di bahagian bawah abdomen;
  • kerap mendesak untuk membuang air besar;
  • kembung;
  • ketidakstabilan najis.

Di samping itu, gangguan pencernaan mungkin termasuk:
  • selera makan terganggu;
  • penampilan mual dan muntah;
  • pelanggaran tindakan menelan;
  • perasaan sakit dan tidak selesa di perut;
  • pedih ulu hati, kembung perut dan sembelit.

Sindrom gangguan mental dan neurotik, termasuk:
  • gangguan tidur;
  • gangguan neurotik;
  • berjabat tangan;
  • sensasi gementar dalaman;
  • pengsan
  • ketakutan terhadap patologi jantung (cardiophobia);
  • ketidakstabilan emosi;
  • tahap kebimbangan yang tinggi;
  • air mata;
  • penjagaan kesihatan yang berlebihan (hipokondria).

Sindrom Gangguan Cerebrovaskular. Ini berkaitan dengan munculnya sakit kepala di kuil, serta pening, tinitus dan kepala, dan kecenderungan untuk pingsan.

Gangguan berpeluh, yang, sebagai peraturan, terjadi dalam bentuk peningkatan berpeluh (hiperhidrosis) pada tapak kaki dan telapak tangan.

Pelanggaran termoregulasi, ditunjukkan dalam peningkatan suhu yang berterusan, tetapi sedikit, sensasi panas di muka atau menggigil.

Pelanggaran sistem kencing dalam bentuk cystalgia - kencing yang kerap menyakitkan tanpa tanda-tanda patologi sistem kencing. Dalam beberapa kes, kesukaran membuang air kecil, yang menyumbang kepada perkembangan urolithiasis, adalah mungkin..

Sindrom gangguan adaptif (sindrom asthenik), yang dicirikan oleh gejala berikut:

  • keletihan cepat;
  • kelemahan;
  • intoleransi terhadap tekanan fizikal dan mental;
  • pergantungan cuaca;
  • myalgia;
  • sakit sendi
  • pembengkakan tisu.

Gangguan seksual yang ditunjukkan oleh gangguan ereksi dan ejakulasi pada lelaki, dan anorgasmia dan vaginismus pada wanita. Pada masa yang sama, dorongan seks dapat dikekalkan, atau dikurangkan sedikit..

Sakit di kepala di pelipis dengan peningkatan tekanan intrakranial

Tekanan intrakranial adalah tekanan cecair serebrospinal yang terletak di dalam tengkorak (di ventrikel otak, rongga dura mater, dan juga di ruang antara membran otak).

Secara klinikal, peningkatan tekanan intrakranial ditunjukkan:

  • sakit kepala di pelipis dan kawasan tengkorak lain;
  • pening dan muntah;
  • kedudukan kepala yang sering dipaksa;
  • masalah penglihatan jangka panjang.

Dengan peningkatan tekanan intrakranial yang ketara, kemungkinan timbulnya gangguan kesedaran dan kejang kejang. Sekiranya struktur otak rosak dan diperas, penurunan kadar denyutan jantung, kegagalan pernafasan, penurunan atau ketiadaan tindak balas murid terhadap cahaya, dan peningkatan tekanan darah diperhatikan.

Sakit di pelipis dengan tekanan darah tinggi

Bagi pesakit yang lebih tua, sakit kepala di kuil sering kali menjadi petunjuk tekanan darah tinggi dan perkembangan hipertensi arteri..

Dalam kes seperti itu, pesakit juga mengadu rasa berat di kepala, dan rasa sakit di kawasan temporal atau oksipital sedang menekan atau berdenyut. Kejadian kesakitan ini biasanya dikaitkan dengan perubahan cuaca, kerja mental dan fizikal atau ledakan emosi..

Selain sakit di kuil, pesakit dengan tekanan darah tinggi juga mengadu:

  • sakit di hati;
  • kelemahan umum;
  • bunyi di telinga;
  • gangguan tidur;
  • sesak nafas dll.

Kesakitan di kuil kiri dan kanan dengan aterosklerosis

Aterosklerosis saluran darah adalah pemendapan plak kolesterol di dinding dalamannya, yang akhirnya mulai menyempitkan lumen kapal, sehingga merumitkan peredaran darah.

Sakit kepala di kuil dengan aterosklerosis paling sering diperhatikan jika saluran otak yang terkena penyakit ini. Selain kesakitan, arteriosklerosis serebrum ditunjukkan oleh kemerosotan fungsinya, kelemahan ingatan, penurunan kemampuan intelektual, dan perubahan mental..

Gejala aterosklerosis yang biasa juga termasuk:

  • penyejukan anggota badan yang kerap;
  • selalunya pucat mereka yang ketara;
  • masalah jantung yang kerap;
  • gangguan peredaran darah;
  • penurunan perhatian;
  • mudah marah dan keletihan.

Lebih daripada yang lain, aterosklerosis mempengaruhi pesakit dengan tekanan darah tinggi, serta menderita diabetes dan patologi buah pinggang..

Sakit di kepala dan pelipis dengan arteritis temporal

Penyakit ini dicirikan oleh keradangan membran arteri karotid dan temporal. Patologi ini dijumpai hampir secara eksklusif pada orang tua (setelah 50 tahun).

Arteritis temporal ditunjukkan oleh sensasi rasa sakit yang kuat dan teruk yang berdenyut di lokasi kapal yang terjejas. Penyakit ini bermula dengan teruk, dengan kelainan umum, demam, insomnia dan sakit kepala. Jangkitan pernafasan mendahului bermulanya penyakit.

Rasa sakit di pelipis meningkat pada waktu malam dan siang, begitu juga ketika bercakap dan mengunyah. Sakit yang tajam diperhatikan ketika melakukan palpasi pada kawasan yang terjejas. Anda juga boleh menyentuh untuk menentukan pemadatan arteri parietal dan temporal, dan pembentukan nodul pada kulit kepala.

Kadang-kadang dengan arteritis temporal, kerosakan pada organ penglihatan juga berlaku. Ia menampakkan dirinya sebagai diplopia, penurunan ketajaman penglihatan hingga kebutaan, iritis, iridocyclitis, konjungtivitis, dll. Ini disebabkan oleh lesi saluran mata yang bergabung.

Kesakitan teruk di kuil dengan migrain dan sakit kluster

Penyakit yang agak biasa di mana terdapat sakit kepala di kuil adalah migrain dan sakit kluster. Gejala patologi yang paling biasa dan biasa adalah serangan sakit kepala yang kerap dan episodik yang kuat dan menyakitkan. Tidak ada hubungan antara rasa sakit dengan kecederaan kepala yang serius, strok, tumor otak, dengan peningkatan atau penurunan tekanan darah, serangan glaukoma atau peningkatan tekanan intrakranial.

Migrain
Serangan migrain, selain sakit kepala, dicirikan oleh manifestasi berikut:

  • fotofobia, hipersensitiviti terhadap cahaya terang (fotofobia);
  • fobia, hipersensitiviti terhadap bunyi kuat (phonophobia dan hyperacusis);
  • peningkatan kepekaan dan keengganan terhadap bau (hiperosmia);
  • loya, kadang-kadang muntah;
  • kehilangan orientasi ruang;
  • Pening
  • cepat marah atau murung, murung;
  • kegelisahan atau, sebaliknya, kelesuan dan mengantuk.

Pada migrain, sakit kepala biasanya diperhatikan hanya pada satu setengah kepala, dan boleh merebak ke rahang atas, mata dan leher. Sensasi kesakitan mempunyai watak berdenyut yang berterusan, dan semakin kuat dengan tindakan rangsangan apa pun. Tempoh serangan migrain rata-rata dari setengah jam hingga beberapa jam. Kadang-kadang kejang migrain teruk berlaku, yang berlangsung selama beberapa hari, dan disebut status migrain.

Migrain boleh dicetuskan oleh gangguan tidur, kurang tidur kronik, kerja berlebihan yang teruk. Sebilangan pakar neuropatologi mengaitkan kejadian rasa sakit berdenyut di kuil dengan diet yang tidak betul, yang merangkumi lebihan makanan manis, masin dan pedas..

Kesakitan kluster
Kesakitan kluster berlaku secara berurutan (atau kelompok, yang memberi nama sindrom) serangan beberapa kali sehari, selama beberapa minggu, dan kadang-kadang berbulan-bulan. Kemudian kejang tiba-tiba berhenti, dan tidak ditandakan selama berbulan-bulan, atau bahkan bertahun-tahun. Tempoh serangan seperti ini biasanya dari 15 minit hingga 1 jam. Dan kekuatan kesakitan yang ada sangat hebat sehingga percubaan bunuh diri diperhatikan untuk menghilangkan rasa sakit.

Serangan biasanya bermula dengan telinga terletak di satu sisi kepala. Kemudian ada rasa sakit yang tajam di kuil dan di belakang mata. Terdapat laserasi, kemerahan mata kerana saluran pecah, penyumbatan rongga hidung, peningkatan berkeringat, aliran darah ke muka. Rasa sakit sering bermusim: masa yang paling berbahaya dalam setahun adalah musim bunga dan musim luruh. Kesakitan kluster ini berlaku paling kerap pada lelaki besar yang merokok.

Sakit kepala di kawasan kuil dengan neuralgia trigeminal

Kerosakan pada serat saraf tengkorak juga dapat menyebabkan sakit kepala, termasuk di pelipis. Contoh yang mencolok dari keadaan ini adalah neuralgia trigeminal, yang mempengaruhi kebanyakan orang berusia lebih dari 40 tahun. Ini adalah penyakit kronik yang menampakkan diri dalam serangan kesakitan yang teruk. Serangan ini sangat pendek - dari beberapa saat hingga dua minit. Penyebab kesakitan adalah mampatan saraf trigeminal..

Semasa bermulanya serangan, pesakit membeku, takut meningkatkan kesakitan dengan pergerakan, lebih jarang - mula menggosok pipi dan pelipis. Selalunya rasa sakit menyebabkan kekejangan otot-otot muka di bahagian yang terkena - sakit tic berlaku. Serangan kesakitan berlaku secara spontan, atau dapat dipicu oleh percakapan, mengunyah, mencuci, mencukur.

Selain itu, rasa sakit boleh merebak ke kawasan telinga, bibir, mata, hidung, pipi, kulit kepala dan dahi, ke gigi dan / atau rahang, dan kadang-kadang bahkan ke jari telunjuk kiri.

Kesakitan di kuil semasa patologi sendi temporomandibular

Sakit kepala di kuil adalah salah satu tanda penyakit sendi temporomandibular yang paling biasa. Dengan patologi seperti itu, rasa sakit biasanya dicatat di pelipis dan tengkuk, dan kadang-kadang bahkan di bahu dan bilah bahu. Di samping itu, gejala penyakit sendi temporomandibular adalah menggiling gigi dan mengetatkan rahang. Ini menyebabkan ketegangan otot, yang menyebabkan sakit kepala..

Kesakitan di kuil juga boleh berlaku apabila cakera sendi temporomandibular diganti. Dalam kes ini, rasa sakit juga diberikan pada dahi atau leher. Selalunya, sakit kepala seperti itu sangat ketara sehingga mereka disalah anggap sebagai serangan migrain atau patologi otak..

Sakit kepala di kepala

Sakit di kepala dan pelipis dengan luka berjangkit

Sakit kepala di kuil semasa keracunan

Kesakitan di kuil semasa overtrain

Kesakitan ketegangan otot adalah keadaan di mana kepala mula sakit setelah tekanan yang berpanjangan, misalnya - hari kerja yang sukar. Rasa sakit biasanya terasa sakit, terasa seolah-olah kepala diperah oleh gelung atau penutup kepala yang terlalu ketat. Kesakitan ketegangan otot dicirikan oleh simetri kesakitan.

Keadaan ini boleh menyebabkan peningkatan nada otot muka, serviks dan brachial. Oleh itu, gejala ini paling sering diperhatikan pada pekerja pejabat yang menghabiskan berjam-jam seharian bekerja dengan duduk dalam keadaan tidak selesa di hadapan monitor. Nada otot yang meningkat menyebabkan kesukaran dalam bekalan darah mereka, dan pengumpulan zat di dalamnya yang menimbulkan reaksi keradangan. Oleh itu, kepala masih boleh sakit selama beberapa jam walaupun setelah menghilangkan faktor penyebab kesakitan.

Mental penyebab sakit kepala di pelipis

Sakit kepala yang kerap di kuil yang berkaitan dengan kitaran haid dan menopaus

Pada wanita, sakit kepala di kuil boleh dikaitkan dengan kitaran haid. Buat pertama kalinya, sensasi kesakitan seperti itu membuat diri mereka terasa semasa akil baligh, yang dicirikan oleh ketidakseimbangan hormon. Pada usia ini, mereka paling ketara. Semasa mengandung, rasa sakit di kuil berkurang, dan setelah melahirkan anak serangan seperti itu dapat hilang selamanya.

Penyebab sakit kepala di pelipis pada wanita boleh menjadi perubahan berkaitan dengan usia dalam bidang hormon, misalnya, menopaus.

Sakit kepala di kuil kanan dan kiri yang berkaitan dengan makanan

Kesakitan di kuil boleh menyebabkan makan kategori makanan tertentu. Selalunya, gejala ini berlaku semasa mengambil makanan dan minuman yang mengandungi monosodium glutamat. Ini adalah perasa yang masuk ke dalam banyak produk ketika diproses. Sakit kepala, yang muncul kira-kira 15-30 minit setelah makan makanan seperti itu, mempunyai watak berdenyut dan kusam, dan terlokalisasi terutama di kuil dan di dahi.

Sebagai tambahan, monosodium glutamat dapat menyebabkan:

  • berpeluh patologi;
  • sesak nafas
  • ketegangan refleks otot rahang dan muka.

Produk yang mengandungi peningkatan jumlah monosodium glutamat adalah:
  • produk separuh siap sup kering dan dalam tin;
  • beberapa perasa dan rempah;
  • biji kacang panggang;
  • produk yang diperoleh dengan memproses daging;
  • banyak sos kilang dan kuah;
  • daging kalkun yang dimasak dalam jusnya sendiri;
  • beberapa jenis kerepek dan makanan ringan kentang lain.

Sakit kepala "hot dog" juga dikenali dalam perubatan moden. Kesakitan berdenyut di kuil berlaku kira-kira 30 minit selepas makan makanan kaya nitrit..

Sebagai tambahan kepada hot dog sendiri, peningkatan jumlah nitrit juga mengandungi:

  • produk daging masin (daging kornet);
  • produk ham dalam tin;
  • Sosej dan salami Bologna;
  • bacon;
  • ikan salai.

Salah satu pemangkin kuat untuk kesakitan di kuil adalah produk coklat. Ia boleh menyebabkan kafein yang terdapat di dalamnya. Di samping itu, sebatian lain dalam komposisi coklat - feniletilamina - menyebabkan penyempitan saluran darah, yang, pada gilirannya, memprovokasi perkembangan kesakitan.

Apa yang perlu dilakukan dengan kesakitan di kuil?

Sakit kepala sementara mempunyai banyak akibat negatif. Kesakitan yang berterusan di pelipat boleh menyebabkan masalah penglihatan dan pendengaran. Kemunculan gangguan mental tidak dikesampingkan. Kejang yang teruk dan berpanjangan, terutamanya yang berkaitan dengan gangguan peredaran darah, boleh menyebabkan penyakit serius seperti, misalnya, strok serebrum. Kesakitan yang kerap di kuil-kuil menimbulkan pelanggaran status emosi seseorang yang selalu dalam keadaan jengkel dan marah, yang sangat memberi kesan buruk kepada sistem saraf.

Pakar mengatakan bahawa sakit kepala sering menjadi salah satu faktor utama yang mengurangkan kualiti hidup dengan ketara. Itulah sebabnya anda tidak boleh mengalami sakit kepala - ia mesti dihilangkan dengan menentukan sebab yang betul!

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk kesakitan di pelipis?

Kesakitan di kuil diprovokasi oleh pelbagai penyakit, jadi apabila gejala ini muncul, anda perlu menghubungi doktor dengan pelbagai kepakaran. Dalam setiap kes, anda harus menghubungi doktor yang kompetensinya merangkumi diagnosis dan rawatan patologi, yang diduga menyebabkan kesakitan di kuil. Dan untuk menunjukkan patologi penyebab kesakitan di kuil, anda perlu menganalisis semua gejala lain yang dialami oleh seseorang. Oleh itu, jelas bahawa pilihan pakar untuk sakit di kuil ditentukan oleh gejala yang menyertainya. Di bawah ini kami akan menunjukkan doktor mana yang harus dikonsultasikan ketika menggabungkan kesakitan di kuil dengan gejala lain.

Sekiranya rasa sakit di pelipis digabungkan dengan loya, muntah, sakit perut, najis, kehilangan orientasi di ruang, kelumpuhan otot dan banyak gejala yang tidak jelas, maka anda harus segera memanggil ambulans, kerana disyaki keracunan.

Sekiranya terdapat serangan nyeri yang membosankan atau rasa sakit di bahagian pelipis dalam kombinasi dengan sakit di bahagian kepala yang lain, dengan insomnia, mati rasa jari, tekanan darah tinggi, pening, gangguan ingatan dan bau (aroma), tinnitus, kelemahan pada lengan dan kaki, dan sakit di bahagian belakang, angioedema serebrum disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi (mendaftar) atau pakar kardiologi (mendaftar). Anda juga boleh menghubungi ahli terapi (daftar). Kemungkinan rawatan oleh doktor dengan kepakaran yang berbeza disebabkan oleh fakta bahawa angioedema serebrum merujuk kepada penyakit saraf, tetapi kerana ia disebabkan oleh pelanggaran nada vaskular, seorang ahli kardiologi dan ahli terapi juga dapat menjalankan diagnosis dan rawatannya.

Sekiranya penyakit itu muncul dalam krisis berkala di mana seseorang terganggu oleh gejala dari pelbagai organ, seperti degupan jantung yang menurun atau cepat, penurunan atau peningkatan tekanan darah, sesak nafas, rasa kurang udara, rasa tidak selesa atau sakit di kawasan jantung, warna kulit pucat atau marmer, tangan atau kaki yang sejuk, kekejangan otot, pening, sakit perut spasmodik, cirit-birit dan sembelit yang bergantian, perut kembung, pingsan, gangguan tidur, air mata, kegelisahan, anggota badan yang gemetar, tinitus, berpeluh, pergantungan cuaca, sakit sendi, disfungsi dan lain-lain, maka dystonia vegetatif-vaskular disyaki, dan dalam kes ini, perlu berunding dengan pakar neurologi.

Apabila rasa sakit dicatat di pelipis dan bahagian kepala yang lain, digabungkan dengan loya, muntah, gangguan penglihatan, mungkin kekejangan, pengsan, kegagalan pernafasan, degupan jantung perlahan, peningkatan tekanan darah, maka tekanan intrakranial meningkat disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi, pakar kardiologi atau ahli terapi. Sekiranya peningkatan tekanan intrakranial, situasinya sama dengan angioedema serebrum, iaitu, patologi merujuk kepada penyakit saraf, tetapi diprovokasi oleh gangguan vaskular, dan oleh itu adalah mungkin untuk merujuk bukan sahaja kepada pakar neurologi, tetapi juga kepada pakar yang kompetensinya termasuk diagnosis dan rawatan penyakit sistem kardiovaskular, iaitu kepada ahli kardiologi atau ahli terapi.

Sekiranya sakit kepala berkala di kuil digabungkan dengan lemahnya ingatan, perhatian, gangguan fungsi intelektual, perubahan mental, masalah jantung, pucat anggota badan, maka disyaki arteriosklerosis serebrum, dan dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi atau ahli kardiologi. Sekiranya mereka tidak hadir, anda boleh menghubungi ahli terapi.

Apabila sakit berkala di pelipis digabungkan dengan rasa sakit di bahagian belakang kepala, menekan atau berdenyut, rasa berat di kepala, sakit di jantung, kelemahan, tinitus, gangguan tidur, sesak nafas, maka disyaki peningkatan tekanan darah, dan dalam kes ini, anda harus berjumpa doktor pakar kardiologi atau pengamal am.

Sekiranya terdapat rasa sakit berdenyut paroxysmal berkala di kuil, diperparah dengan bercakap dan mengunyah, digabungkan dengan malaise, demam, insomnia, mungkin dengan penurunan ketajaman penglihatan, penglihatan berganda, radang mata, maka disyaki arteritis temporal, dan dalam kes ini, perlu dilakukan kepada pakar rheumatologi (mendaftar), kerana penyakit ini berkaitan dengan vaskulitis sistemik, dan bukan dengan patologi sistem kardiovaskular.

Apabila seseorang mengalami serangan berkala sakit kepala yang teruk dengan pelbagai jangka masa (dari beberapa minit hingga beberapa jam), yang dilokalisasi di pelipis, dahi, mata, rahang atas, tetapi hanya di satu sisi (kanan atau kiri), ia digabungkan dengan intoleransi terhadap cahaya terang, suara kuat, bau tajam, mual, muntah, pening, telinga tersumbat, mudah marah, gelisah atau kelesuan, kemudian disyaki sakit migrain atau kluster, dan dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar neurologi.

Apabila sakit kepala di pelipis muncul dalam serangan pendek, mempunyai watak menembak, terbakar, mungkin merebak ke telinga, bibir, mata, hidung, pipi, rahang, digabungkan dengan trik otot di sisi kesakitan, diprovokasi dengan bercakap, mengunyah, mencukur atau mencuci terlalu panas / air sejuk, neuralgia trigeminal disyaki, dan dalam kes ini, perlu berjumpa pakar neurologi.

Sekiranya rasa sakit yang sangat teruk di pelipis dikombinasikan dengan rasa sakit di bahagian belakang kepala, menggosok gigi, mampatan rahang yang teruk, leher, dahi, bahu dan kadang-kadang bilah bahu, muncul terutamanya pada waktu malam, maka penyakit sendi temporomandibular disyaki, dan dalam kes ini, anda harus menghubungi doktor gigi (mendaftar), pakar bedah rahang atas (mendaftar) atau ortopedis traumatologi (daftar).

Sekiranya rasa sakit di pelipis berlaku dengan latar belakang suhu badan yang tinggi, hidung berair, batuk, sakit tekak dan sakit tekak, bersin, sakit otot dan sendi, kelemahan umum dan malaise, maka disyaki selesema atau jangkitan pernafasan akut. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi doktor umum.

Sekiranya sakit, rasa sakit yang membosankan dirasakan di pelipis, digabungkan dengan kerengsaan, air mata, air mata, keletihan, kegelisahan, dan ketidakupayaan untuk berkonsentrasi, maka sakit kepala psikogenik disyaki. Dalam kes ini, anda perlu menghubungi pakar psikiatri (daftar) atau ahli psikologi (daftar).

Sekiranya seorang wanita menderita sakit kepala di pelipis semasa tempoh penyesuaian hormon badan (permulaan haid, menopaus, kehamilan, dll.), Maka dia perlu berjumpa pakar sakit puan (daftar).

Sekiranya rasa sakit di kuil muncul ketika makan makanan tertentu, maka anda harus berjumpa dengan ahli terapi, walaupun ini bukan disebabkan oleh penyakit ini.

Apa ujian dan pemeriksaan yang boleh diresepkan oleh doktor untuk kesakitan di kuil?

Apabila serangan sakit kusam, sakit atau patah muncul di pelipis yang digabungkan dengan rasa sakit di bahagian kepala yang lain, dengan insomnia, mati rasa jari, tekanan darah tinggi, pening, gangguan ingatan dan bau (aroma), tinnitus, kelemahan di lengan dan kaki dan sakit belakang - doktor mengesyaki angioedema serebrum, dan untuk diagnosisnya menetapkan rheoencephalography (sign up), electroencephalography (sign up), dopplerografi kapal (sign up) dan electrocardiogram (sign up). Untuk penilaian nada vaskular dan aliran darah yang lebih tepat, angiografi resonans magnetik boleh diresepkan (mendaftar).

Sekiranya seseorang yang mengalami berkala mengalami krisis (serangan) dengan sakit kepala di kuil dan gejala lain yang sama sekali berbeza dari mana-mana organ dalam sebarang kombinasi, seperti degupan jantung yang kerap atau jarang, tekanan darah rendah atau tinggi, sesak nafas, rasa kekurangan udara, sakit atau ketidakselesaan jantung, warna kulit pucat atau marmar, kaki sejuk, sakit spasmodik pada otot dan perut, pening, cirit-birit bergantian dan sembelit, perut kembung, pengsan, gangguan tidur, air mata, kegelisahan, anggota badan yang gemetar, tinitus, berpeluh, ketergantungan meteorologi, sakit sendi, disfungsi fungsi seksual, doktor mengesyaki dystonia vegetatif-vaskular, dan menetapkan pemeriksaan berikut untuk diagnosisnya:

  • Ujian darah umum (daftar);
  • Analisis air kencing umum;
  • Ujian darah biokimia (daftar);
  • Elektroensefalografi;
  • Rheoencephalography;
  • Dopplerografi kapal kepala (mendaftar);
  • Elektrokardiogram;
  • Ujian fungsional (mendaftar) (ortostatik (mendaftar), dengan pelbagai ubat).

Doktor mesti menetapkan semua pemeriksaan di atas untuk diagnosis dystonia vegetatif-vaskular, kerana mereka yang menunjukkan ketidakseimbangan pada bahagian simpatik dan parasimpatis dari sistem saraf autonomi. Ujian fungsional, elektroensefalografi, dopplerografi dan elektrokardiografi sangat penting. Di samping itu, untuk mengecualikan penyakit organ-organ dalaman, dari mana seseorang mempunyai gejala, doktor boleh menetapkan pemeriksaan yang sesuai. Sebagai contoh, untuk sakit perut, ultrasound organ perut ditetapkan (mendaftar), gastroskopi (mendaftar), kolonoskopi (daftar), dll..

Sekiranya terdapat kesakitan secara serentak di pelipis dan bahagian kepala lain yang digabungkan dengan loya, muntah, gangguan penglihatan, kadang-kadang pingsan, kekejangan, kegagalan pernafasan, degupan jantung perlahan, tekanan darah tinggi, maka doktor mengesyaki peningkatan tekanan intrakranial. Malangnya, mustahil untuk mengukur tekanan intrakranial untuk membuat diagnosis yang tepat berdasarkan ini, oleh itu, doktor menetapkan pelbagai kajian yang memungkinkan, dengan tanda-tanda tidak langsung, untuk memahami sama ada hipertensi intrakranial sedang berlaku. Jadi, pada masa ini biasanya ditetapkan pemeriksaan fundus (sign up), x-ray tengkorak (sign up) dan echoencephalography (sign up). Untuk mengenal pasti kemungkinan penyebab peningkatan tekanan intrakranial, doktor boleh menetapkan pengimejan resonans magnetik (rekod) atau tomografi terkomputer multispiral (rekod), saluran darah leher dan kepala Doppler, analisis cecair serebrospinal, ujian darah biokimia dan penentuan tahap hormon tiroid dalam darah kelenjar (mendaftar) dan kelenjar adrenal (mendaftar). Sekiranya neoplasma dikesan oleh hasil tomografi atau sinar-X, maka biopsi (rekod) diresepkan dengan pemeriksaan histologi.

Apabila kesakitan di kuil berlaku secara berkala, digabungkan dengan gangguan ingatan, perhatian, kemampuan intelektual, gangguan mental, fungsi jantung yang terganggu, kulit lengan dan kaki yang pucat, doktor mengesyaki aterosklerosis saluran otak, dan dalam hal ini menetapkan ujian dan pemeriksaan berikut:

  • Analisis biokimia darah (kolesterol, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, trigliserida, dan lain-lain);
  • Ujian dan pemeriksaan neurologi (seseorang tidak dapat menaikkan matanya ke atas, ketika menggerakkan matanya ke kanan atau kiri, murid gemetar, refleks perlahan, jari yang terentang gemetar, koordinasi pergerakan terganggu);
  • Pemeriksaan Fundus (oftalmoskopi (mendaftar));
  • Rheoencephalography;
  • Elektroensefalografi;
  • Dopplerografi saluran kepala;
  • Pengimbasan dupleks saluran kepala;
  • Angiografi resonans magnetik saluran kepala;
  • Tomografi (resonans dikira atau magnetik) otak.

Dalam diagnosis arteriosklerosis serebrum, pemeriksaan neurologi, ujian darah biokimia, dan oftalmoskopi memainkan peranan yang menentukan, kerana mereka dapat mendedahkan tanda-tanda kerosakan pada saluran otak. Keadaan aliran darah di saluran darah otak dinilai menggunakan rheoencephalography, dopplerography (record), duplex scan atau angiografi resonans magnetik. Lebih-lebih lagi, biasanya doktor menetapkan rheoencephalography dalam kombinasi dengan kajian lain untuk mendapatkan data yang paling lengkap mengenai keadaan aliran darah dalam struktur otak. Untuk menilai aktiviti fungsional otak, electroencephalography diresepkan, dan untuk penentuan terperinci mengenai keadaan tisu otak, doktor melakukan tomografi.

Sekiranya rasa sakit yang mendesak atau berdenyut dirasakan secara serentak di pelipis dan di belakang kepala, digabungkan dengan rasa berat di kepala, sakit atau rasa tidak selesa di jantung, tinitus, gangguan tidur, sesak nafas, maka tekanan darah tinggi disyaki, dan dalam kes ini, doktor menetapkan ujian berikut dan tinjauan:

  • Analisis darah umum;
  • Ujian darah biokimia (glukosa, urea, kreatinin, kolesterol, trigliserida, lipoprotein berketumpatan rendah, lipoprotein berketumpatan tinggi);
  • Ionogram darah (kalium, kalsium, natrium dan klorin);
  • Analisis air kencing umum;
  • Sampel air kencing mengikut Zimnitsky (daftar);
  • Sampel air kencing mengikut Nechiporenko (daftar);
  • Pengukuran tekanan darah (mendaftar);
  • Elektrokardiografi (ECG);
  • Ekokardiografi (Echo-KG);
  • Ultrasound Doppler saluran leher dan buah pinggang.

Sekiranya terdapat kecurigaan terhadap tekanan darah tinggi, semua ujian dan pemeriksaan ini biasanya diresepkan, kerana ini tidak hanya diperlukan untuk diagnosis, tetapi juga untuk mengecualikan patologi lain yang juga dapat terjadi dengan lonjakan tekanan darah secara berkala..

Apabila seseorang terganggu oleh paroxysmal yang kuat, sakit berdenyut di kuil, yang dapat meningkat dengan mengunyah dan bercakap, digabungkan dengan malaise umum, demam, insomnia, kadang-kadang dengan gangguan penglihatan, penglihatan berganda, radang mata, doktor mengesyaki arteritis temporal dan menetapkan perkara berikut analisis dan peperiksaan:

  • Analisis darah umum;
  • Analisis biokimia darah (jumlah protein, pecahan protein, urea, kreatinin, bilirubin (rekod), kolesterol, AlAT, AcAT, LDH, fosfatase alkali, amilase, dan lain-lain);
  • Penentuan ketajaman visual (daftar);
  • Pemeriksaan Fundus;
  • Dopplerografi extracranial (terletak di permukaan tengkorak, dan bukan di otak) dan saluran mata;
  • Angiografi kapal serebrum (mendaftar);
  • Tomografi (resonans dikira atau magnetik) otak;
  • Biopsi arteri temporal diikuti dengan pemeriksaan histologi.

Sekiranya anda mengesyaki arteritis temporal, doktor biasanya menetapkan semua kajian di atas, kerana kajian itu diperlukan bukan sahaja untuk membuat diagnosis, tetapi juga untuk membezakan patologi dari yang lain, yang menunjukkan gejala yang serupa. Kajian juga diperlukan untuk menilai keadaan tisu dan aktiviti fungsional struktur otak. Yang paling penting untuk mengesahkan diagnosis anggapan vaskulitis temporal adalah biopsi arteri temporal dengan histologi, dopplerografi saluran ekstrakranial dan oftalmik, pemeriksaan fundus, kiraan darah dan analisis biokimia darah.

Sekiranya seseorang mempunyai berkala, dengan jangka masa yang berlainan, serangan sakit kepala yang tidak dapat ditoleransi yang sangat kuat, yang hanya dirasakan di satu sisi kepala di pelipis, dan / atau dahi, dan / atau mata, dan / atau rahang atas, digabungkan dengan intoleransi terhadap cahaya terang, suara keras, bau yang tajam, loya, muntah, pening, telinga yang tersumbat, doktor mengesyaki migrain atau sakit kluster. Sekiranya penyakit ini disyaki, doktor akan menanyakan secara terperinci mengenai rasa sakit di kuil, sifatnya, tempohnya, faktor yang memprovokasi, sensasi sebelumnya, dan lain-lain, kerana ini adalah gambaran gambaran klinikal yang menjadi asas diagnosis. Sebarang pemeriksaan instrumental dan ujian makmal untuk migrain dan sakit kluster biasanya tidak diresepkan dan tidak dijalankan, kerana tidak memberikan maklumat yang tepat dan spesifik. Walau bagaimanapun, walaupun setelah didiagnosis sakit migrain atau kluster, doktor mungkin menetapkan pencitraan resonans magnetik otak untuk mengecualikan tumor atau patologi otak serius yang lain. Untuk memilih rawatan yang terbaik, doktor dengan migrain atau sakit kluster boleh menetapkan dopplerografi saluran otak dan rekod leher, elektroensefalografi dan rheoencephalography untuk menentukan gangguan yang ada dan termasuk dalam ubat terapi kompleks yang membantu menghilangkan pelanggaran yang dinyatakan..

Sekiranya rasa sakit di pelipis berlaku dalam serangan pendek, mempunyai watak menembak, terbakar, dapat merebak ke telinga, bibir, mata, hidung, pipi atau rahang dan dapat digabungkan dengan kekejangan otot dari sisi kesakitan, yang disebabkan oleh percakapan, mengunyah makanan padat, mencukur, mencuci air sejuk atau panas, doktor mengesyaki neuralgia trigeminal, dan dalam kes ini melakukan pemeriksaan neurologi. Pemeriksaan neurologi seperti ini merangkumi pemeriksaan kepekaan dengan sensasi kesemutan cahaya di berbagai titik, meminta pergerakan satu atau yang lain, mengetuk di tempat-tempat tertentu, dll. Berdasarkan bagaimana seseorang bertindak balas terhadap kesemutan, bagaimana dia melakukan pergerakan yang diperlukan, bagaimana doktor bertindak balas terhadap mengetuk, dan membuat diagnosis neuralgia trigeminal. Kaedah instrumental tambahan dan ujian makmal untuk mendiagnosis neuralgia tidak diperlukan, tetapi untuk menentukan penyebab kerengsaan saraf, doktor boleh menetapkan pencitraan resonans magnetik (rekod) otak. Sekiranya tomografi tidak dapat dilakukan, maka, untuk mengenal pasti penyebab neuralgia, pemeriksaan fundus, elektroensefalografi, dan echoencephalography mungkin ditentukan..

Apabila rasa sakit dirasakan secara serentak di pelipis dan di bahagian belakang kepala, mungkin memberi pada leher, dahi, bahu dan kadang-kadang bilah bahu, digabungkan dengan mengepalkan rahang atau menggosok gigi, doktor mengesyaki penyakit sendi temporomandibular (artritis, arthrosis, disfungsi, dll.) Dan melantik ujian dan peperiksaan berikut:

  • X-ray sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Mengira tomografi sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Tomografi yang dikira rasuk kerucut pada sendi temporomandibular;
  • Model diagnostik rahang;
  • Arthrography sendi temporomandibular;
  • Ultrasound sendi temporomandibular (mendaftar);
  • Pencitraan resonans magnetik sendi temporomandibular;
  • Orthopantogram rahang (mendaftar);
  • Elektromiografi (daftar);
  • Rheografi (daftar);
  • Arthrophonography;
  • Aksiografi;
  • Gnatografi;
  • Dopplerografi kapal rahang;
  • Rheoarthrography vaskular;
  • Ujian darah untuk agen berjangkit (daftar) oleh ELISA dan PCR (daftar).

Secara semula jadi, semua ujian dan pemeriksaan utama yang boleh diresepkan oleh doktor untuk mendiagnosis penyakit sendi temporomandibular disenaraikan di atas. Dalam praktiknya, mereka tidak diresepkan sekaligus, tetapi dilakukan secara berperingkat, sebaik sahaja ada tanda-tanda yang menunjukkan yang memungkinkan untuk menentukan sifat patologi, dan berdasarkan ini, pilih kajian lain yang paling bermaklumat untuk mengesahkan penyakit ini.

Pertama, dalam patologi sendi temporomandibular, sinar-x diresepkan, yang, jika mungkin secara teknikal, digantikan oleh tomografi yang dikira konvensional atau kon-rasuk. X-ray dan tomografi tidak diresepkan bersama, kerana mereka memberikan data yang sama dengan sifat dan sifat, tetapi tomografi membolehkan anda mendapatkan lebih banyak maklumat, jadi lebih baik jika, tentu saja, ada kemungkinan.

Akibat sinar-x atau tomografi, artritis segera disahkan, dan jika dikesan, maka kajian instrumental lain tidak diresepkan. Sekiranya doktor mengesyaki arthritis berjangkit, maka ujian darah ditetapkan untuk kehadiran patogen oleh PCR atau ELISA.

Sekiranya arthritis tidak dikesan berdasarkan sinar-x (rekod) atau tomografi, maka kita bercakap mengenai penyakit bukan radang sendi temporomandibular. Dalam kes ini, doktor secara terperinci menemu ramah orang tersebut mengenai semua gejala yang ada, memeriksa kawasan sakit dan membuat andaian penyakit mana yang paling mungkin berlaku dalam kes tertentu. Sekiranya doktor mengesyaki arthrosis, maka menetapkan pembuatan model rahang. Sekiranya perlu, untuk mendapatkan data terperinci mengenai keadaan dan daya maju fungsi sendi dalam kes disyaki arthrosis, arthrography dan orthopantogram, elektromiografi, rheografi, arthrophonography, aksiografi, gnatografi juga boleh ditentukan. Semua kaedah tambahan ini tidak selalu diberikan, tetapi hanya jika perlu..

Sekiranya doktor mengesyaki disfungsi sendi temporomandibular, maka menetapkan ortopantogram, membuat model rahang dan ultrasound (rekod). Apabila tisu lembut di sekitar sendi rosak, pencitraan resonans magnetik juga diresepkan. Dopplerografi atau rheoarthrography (untuk menilai aliran darah pada tisu sendi dan sekitarnya), serta elektromiografi, arthrophonography, gnatografi (untuk menilai fungsi sendi) digunakan sebagai kaedah tambahan, yang tidak selalu diresepkan, tetapi hanya jika perlu..

Apabila sakit di pelipis berlaku dengan latar belakang demam, menggigil, batuk, bersin, sakit tekak dan sakit tekak, hidung berair, kelemahan umum dan malaise, sakit otot dan sendi, doktor akan mendiagnosis selesema atau jangkitan pernafasan akut. Dalam kes ini, hanya ujian darah dan air kencing umum yang biasanya ditentukan untuk menilai keadaan tubuh secara keseluruhan dan menentukan risiko komplikasi. Pemeriksaan dan analisis lain biasanya tidak dilakukan, kerana ini tidak diperlukan. Walau bagaimanapun, semasa tempoh wabak atau dengan selesema yang sangat teruk, doktor anda mungkin memerintahkan ujian darah untuk mengenal pasti jenis virus influenza..

Apabila rasa sakit di pelipis membosankan, sakit, digabungkan dengan pelanggaran latar belakang mental (mudah marah, menangis, menangis, keletihan, kegelisahan, ketidakupayaan untuk berkonsentrasi), doktor mengesyaki sakit kepala psikogenik. Dalam kes ini, doktor melakukan ujian psikologi khas (mendaftar), berbincang dengan pesakit, menanyakan soalan tertentu yang diperlukan untuk mengenal pasti gangguan mental. Doktor juga menekan otot frontal, kunyah, sternocleidomastoid dan trapezius pada titik tertentu - jika sakit, ini menunjukkan sakit kepala psikogenik. Oleh itu, diagnosis sakit kepala psikogenik dibuat berdasarkan tinjauan dan pemeriksaan oleh doktor, dan tidak ada kaedah pemeriksaan instrumental atau makmal yang ditetapkan, kerana tidak diperlukan, dan hari ini tidak ada kaedah yang dapat memberikan hasil yang informatif dengan patologi ini.

Apabila rasa sakit di pelipat muncul pada seorang wanita semasa perubahan hormon dalam tubuh, doktor melakukan pemeriksaan ginekologi (mendaftar), menetapkan smear pada flora (mendaftar) dan ujian darah untuk hormon seks (estradiol, progesteron (mendaftar), hormon luteinizing, hormon perangsang folikel, prolaktin ( mendaftar)) dan hormon tiroid (triiodothyronine, tiroksin, tirotropin (daftar)).

Apabila rasa sakit di kuil muncul setelah memakan jenis makanan tertentu, doktor menetapkan ujian darah klinikal dan biokimia, analisis umum urin dan ultrasound organ perut untuk menilai keadaan umum badan. Sekiranya hasil kajian sederhana ini terdapat patologi yang dikesan, maka pemeriksaan lain diperlukan, yang diperlukan dalam kes tertentu.

Pengarang: Pashkov M.K. Penyelaras Projek Kandungan.

Baca Mengenai Pening