Utama Encephalitis

Kualiti peribadi: keupayaan untuk menganalisis.

Sebilangan besar majikan sangat menghargai kemampuan calon untuk menganalisis, dan untuk beberapa posisi kehadiran kualiti ini adalah syarat terpenting. Tidak semua orang dilahirkan dengan pola pikir analitis, tetapi setiap orang memiliki kemampuan analitik hingga satu tahap atau yang lain, apalagi, jika diinginkan, dia dapat mengembangkannya secara mandiri.

Dalam ruangan resume "Kualiti peribadi", pemohon sering menunjukkan adanya kemampuan analitik / pemikiran analitik. Lebih-lebih lagi, mereka tidak selalu mengetahui perbezaan antara kedua konsep ini. Kebolehan analitik - seseorang mempunyai kecenderungan untuk mengenal pasti hubungan dan hubungan yang signifikan antara pelbagai elemen maklumat. Pola pikir analitik adalah kemampuan jiwa manusia, yang memungkinkannya untuk mewujudkan dan mengembangkan kemampuan untuk secara analitik melihat realiti di sekitarnya. Anna Luzina, pengurus jabatan HR RU-CENTRE, percaya bahawa kebolehan analitik menyiratkan kemampuan seseorang untuk menganalisis situasi tertentu dan membina gambaran holistik terhadapnya, dan bagi orang yang mempunyai pemikiran analitis, proses analisis sedang berjalan, jadi mereka paling sering memiliki latar belakang teknikal.

Semua orang hingga satu tahap atau yang lain mampu melakukan analisis, ini adalah sifat pemikiran kita..

Sebarang kemampuan, bawaan atau diperoleh, adalah, pertama-tama, kecenderungan seseorang terhadap sesuatu, beberapa kecenderungan. Dari sudut pandang ini, semua orang hingga satu tahap atau yang lain mampu melakukan analisis, ini adalah sifat pemikiran kita. Tetapi pada masa yang sama, tidak semua orang mempunyai pemikiran analitis. Para saintis mendapati bahawa jika sebelah kanan adalah salah satu daripada dua hemisfera otak, maka sfera emosi berlaku pada orang itu, dan jika sebelah kiri adalah yang analitis. Ini adalah gejala kongenital..

Menurut Pavel Tsypin, pengurus HR agensi PR Vanguard, pemikiran analitis adalah fenomena yang lebih global dan "psikologi" yang menjadi ciri saintis dan penganalisis yang lahir. Kebolehan analitik adalah sesuatu yang bersifat lokal, sesuatu yang hampir dimiliki oleh setiap orang dan hanya berbeza tahap perkembangannya. Anda boleh bercakap mengenai kebolehan analitik rendah, sederhana atau tinggi, dan pemikiran analitik ada atau tidak.

"Tangkap" perhatian perekrut

Adalah mungkin untuk menentukan sejauh mana seseorang itu mampu melakukan analisis pada tahap berkenalan dengan resume-nya. Sebagai peraturan, orang-orang dengan pola pikir analitis dapat melihat struktur resume dengan jelas, semua penghubung logik dijabarkan, "pesanan" tertentu dirasakan dalam penyampaian maklumat, dan tidak ada informasi "tambahan" di mana-mana bahagian. Semuanya diarahkan dan diasah untuk mencapai satu-satunya tujuan - untuk menarik perhatian perekrut dan menerima jemputan untuk temu duga.

Dalam surat lamaran, yang dilampirkan sebagai tanggapan terhadap kekosongan itu, pemohon tersebut, setelah menganalisis dan mengaitkan keterangan mengenai kedudukan terbuka dan kecekapan mereka sendiri, secara kompeten menunjukkan prestasi dan kemahiran profesional mereka, yang menyebutkan mengenai kelemahan mereka. Ini membolehkan mereka menonjol daripada calon lain.

Adakah anda mempunyai kemahiran analitik? Buktikan!

Proses menemubual pemohon di kebanyakan syarikat mengikuti corak ini: pertama, calon disahkan memenuhi syarat minimum kekosongan, maka kemahiran dan kecekapan profesionalnya harus diperjelaskan. "Fikiran analitis sangat sukar untuk ditentukan, apalagi ukuran. Anda boleh membingungkannya dengan kesengsaraan, atau anda mungkin tidak menyedarinya kerana keseronokan pemohon, ”kata Elena Gubanova, jurulatih perniagaan Syarikat Pengambilan 3R. Pada wawancara itu, sebilangan pakar mungkin secara tidak berkesan "menghadirkan diri." Oleh itu, untuk mengenal pasti pemikiran analitik, perekrut menggunakan sebilangan alat khas:

Calon ditawarkan untuk menyelesaikan masalah yang tidak standard atau memainkan kes situasional, dan kemudian mereka diminta untuk menjelaskan bagaimana mereka mencapai penyelesaian terakhir, iaitu, mereka melakukan penilaian kecil.

Seseorang boleh mempunyai pemikiran sintetik - kebolehan komunikatif dan analitis dikembangkan dengan baik.

Tatyana Fedorova, Pengarah SDM Skolkovo School of Law, meminta calon untuk menyelesaikan masalah biasa. Berdasarkan jawapan tersebut, beberapa aspek mempunyai minda analitik atau kemampuan analitik dapat diuji. Pertama, jenis data apa yang dipilih oleh pemohon untuk dianalisis, kedua, bagaimana dia menyusunnya untuk mendapatkan hasil, dan ketiga, kesimpulan apa yang diambil dari maklumat ini. Julia Ivanova, perunding kepada agensi perekrutan VIZAVI Consult, mengatakan: “Cara yang paling biasa untuk menguji kemahiran analitik calon dalam temu bual adalah Case Interview. Jenis kes diseragamkan. Apabila calon menjawab soalan, perlu memperhatikan urutan membina frasa, struktur kesimpulan dan kesimpulan, dan kehadiran "kesesakan". Anda boleh menawarkan calon untuk menyelesaikan beberapa masalah logik, dan kemudian meminta untuk menjelaskan pilihan untuk menyelesaikannya. Oleh itu, kita akan dapat mengesan rantaian penaakulan logik calon, menilai visi masalah secara keseluruhan, kemampuan untuk menyelesaikannya, ketiadaan / kehadiran visi holistik, dan sebagainya. ".

penggunaan pelbagai ujian

Beberapa perekrut menggunakan ujian dalam pekerjaan mereka untuk mengenal pasti kemampuan analitik calon (contohnya, ujian Amthauer (pada tahap kecerdasan), menonjolkan kata tambahan dalam rantai, dan seumpamanya). Namun, tidak semua majikan cenderung mempercayai keputusan ujian. Menurut Nadezhda Bobrova, pengarah jabatan sumber manusia pegangan automobil antarabangsa Atlant-M (St. Petersburg), pertama, ujian tidak dapat memberikan ramalan 100%, dan kedua, calon wawancara berada dalam keadaan tertekan (dalam satu atau gelaran lain), oleh itu, dia tidak akan dapat menunjukkan kemampuannya sepenuhnya, yang akan dinyatakan, misalnya, semasa magang.

Maxim Lukichev, pengarah eksekutif syarikat IT Kumpulan Perdana, berkata: "Kehadiran minda analitik dan kemahiran analitik dapat disahkan dengan meminta calon memberitahu tentang pengalaman kerja sebelumnya: kedudukan dan tanggungjawabnya yang terdahulu dapat dengan jelas menunjukkan adanya kualiti ini." Sebilangan perekrut mengawasi ucapan pemohon, urutan membina frasa, struktur kesimpulan dan kesimpulan dengan teliti, menyoroti detik-detik menentukan jalan kerjaya, reaksi terhadap soalan "tidak selesa", serta kelajuan jawapan kepada soalan dan laju ucapan. Oleh itu, mereka menggunakan analisis psikolinguistik untuk mengenal pasti kemampuan calon untuk menganalisis situasi secara keseluruhan, mengutamakan dan mengatur maklumat.

Kemahiran bergaul atau analitikal

Terdapat pendapat bahawa orang yang cenderung untuk melakukan analisis berterusan mengalami kekurangan kemahiran komunikasi, kerana sebelum mereka menyatakan pendapat mereka tentang sesuatu, mereka memerlukan sedikit masa untuk membangun beberapa pilihan untuk kemungkinan perkembangan peristiwa dalam fikiran mereka untuk memilih yang paling, menurut pendapat mereka, sesuai. Perbualan dengan orang ramai, terutama dengan pelanggan dan rakan kongsi, memerlukan reaksi pantas, keaktifan komunikasi.

Majikan sangat menghargai kemahiran analitik pencari kerja..

Pavel Tsypin, seperti kebanyakan pakar, percaya bahawa dari sudut psikologi, kebolehpasaran dan kemampuan analitik bukanlah kualiti yang saling eksklusif. Kemahiran komunikasi dapat dikembangkan sepenuhnya - misalnya, cukup untuk mengikuti kursus retorik. Svetlana Giatsintova, Pengarah HR Syarikat Ai-Teco, mengatakan: “Sudah tentu, seseorang dapat lebih banyak menyatakan kemampuan analitik atau komunikasi. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa di hadapan kemampuan analitik, tidak ada kemampuan komunikatif. Dalam psikologi moden terdapat konsep - pemikiran sintetik, yang bermaksud bahawa seseorang telah mengembangkan kedua-dua sifat itu dalam dirinya sendiri. " Contoh yang jelas adalah pemasar yang, bersama dengan kemampuan untuk mengumpulkan, menganalisis dan memproses maklumat pasaran, memerlukan kemampuan untuk berkomunikasi secara berkesan dengan orang ramai dan pelanggan. Atau perekrut, yang, di satu pihak, harus menganalisis maklumat mengenai pasaran buruh dan sektornya, di sisi lain, menemubual calon, melakukan rundingan dengan syarikat pelanggan.

Menurut Nadezhda Bobrova, jika seseorang mempunyai kemahiran komunikasi yang baik, dapat menjalin hubungan positif dengan persekitaran luaran, maka dia sering memiliki kemampuan analitik, kerana dia dapat mengenal pasti, memilih kaedah komunikasi yang diperlukan (penting untuk mencapai tujuan tertentu) yang perlu dan penting. Pakar percaya bahawa "adalah mungkin untuk memisahkan analisis dan kreativiti, kerana ini adalah kategori polar. Dengan pemikiran tidak standard, kita dapat membincangkan kreativiti pekerja. Pola pikir analitis mengandaikan adanya kemampuan pentadbiran, yang bertentangan dengan kreativiti, dan sifat analitis juga terdapat dalam sifat kreatif, tetapi pada tahap yang lebih rendah ”.

Siapa yang memerlukan kemahiran analisis??

Majikan sangat menghargai kemahiran analitik pencari kerja. Dalam banyak jawatan, kualiti ini diperlukan bersama dengan fleksibiliti, perhatian terhadap perincian, pendekatan sistematik untuk bekerja, pemerhatian, organisasi yang tinggi. Menurut para pakar, semua kualiti ini sangat dihargai oleh pengurus, pakar yang bekerja dalam bidang penjualan, khususnya pengembangan penjualan, pakar IT, pemasar, ahli ekonomi, penganalisis, logistik, perunding.

Svetlana Giatsintova percaya bahawa kemahiran analitik diperlukan, pertama sekali, untuk pakar yang bekerja dengan banyak maklumat. Orang-orang ini harus dapat mengumpulkan, menyusun dan menganalisis data, meramalkan dan memodelkan pelbagai situasi, dengan mempertimbangkan pengaruh pelbagai komponen, untuk menilai kepentingannya untuk sebarang peristiwa. Namun, intuisi memainkan peranan yang sangat penting, iaitu kemampuan untuk menggunakan pengalaman terkumpul.

Pola pikir analitik melibatkan lebih banyak komunikasi dengan program komputer, dokumen kertas daripada dengan orang. Benar, ini juga berlaku bahawa seseorang telah bekerja dalam posisi berorientasi pelanggan selama bertahun-tahun, dan kemudian menyedari bahawa ini tidak seperti yang dia mahu lakukan. Seperti, bagaimanapun, dan sebaliknya.

Kerjaya tanpa kemampuan analisis

Sebilangan besar jawatan pengurus menunjukkan bahawa pengurus mempunyai kemahiran analitik dan kecenderungan untuk merancang jangka panjang. Sekiranya anda ingin mencapai tahap kerjaya dan mengambil kedudukan kepimpinan, maka anda hanya perlu mengembangkannya.

Namun, Pavel Tsypin percaya bahawa pertumbuhan kerjaya adalah mungkin tanpa kemampuan yang jelas untuk menganalisis, misalnya, dalam bidang kemanusiaan. Tetapi, tentu saja, bukan di mana mereka utama: dalam pengurusan atasan atau dalam bidang kewangan. Selain itu, dengan usaha tertentu, Anda dapat mengembangkan sifat-sifat ini pada diri sendiri - akan ada motivasi.

Svetlana Giatsintova mematuhi pendapat ini: jika pakar tidak mempunyai kemahiran analitik, tetapi berusaha untuk pertumbuhan kerjaya, dia harus mempertimbangkan kedudukan di mana pengurus diminta untuk mengambil tanggungjawab, membuat keputusan dengan cepat, cepat beralih dari satu tugas ke tugas yang lain dan seterusnya..

Sebagai peraturan, jika anda ingin mencapai tahap kerjaya dan mengambil kedudukan kepimpinan, maka anda hanya perlu mengembangkan kemahiran analitik.

"Pertumbuhan kerjaya itu sendiri menunjukkan pengembangan profesional, yang bermaksud keperluan sadar untuk mengembangkan bidang baru dan mengembangkan kompetensi baru. Jadi mengapa tidak mengembangkan kemahiran analisis? Sudah tentu, jangan duduk membaca buku teks yang disusun dari perniagaan. Tidak ada masa untuk ini. Tetapi cukup untuk melatih diri anda untuk memikirkan sebab dan akibat dari tindakan atau keputusan yang dibuat setiap kali, ”kata Anastasia Shupletsova, perunding pengambilan di agensi pengambilan Kumpulan Delogys. - Walaupun anda tidak mempunyai kebolehan analitik, pertumbuhan kerjaya masih dapat dilakukan; semasa meletakkan kedudukan, anda perlu memberi tumpuan kepada kualiti peribadi yang lain. Ya, dan tidak mungkin anda ingin terlibat dalam strategi dan analisis, kerana biasanya kami menyukai apa yang paling sesuai ".

Cara mengembangkan kemahiran analitik?

Pakar mengatakan bahawa dengan keinginan yang mencukupi, anda dapat "memindahkan gunung". Untuk mengembangkan kemampuan menganalisis maklumat yang masuk adalah matlamat yang benar-benar realistik dan dapat dicapai. Pada masa ini, banyak pusat latihan menawarkan program untuk pengembangan kemahiran analitik, tetapi ternyata kehidupan itu sendiri menjadi "guru" terbaik dalam perkembangan mereka. Menurut Maxim Lukichev, "untuk mengembangkan kemampuan menganalisis, Anda perlu melibatkan diri dalam berbagai situasi dan berusaha mencari jalan keluar dari mereka".

Tatyana Menshova, jurulatih perniagaan di 3R Recruitment Company, percaya: “Sekiranya seseorang berjaya mendapatkan pengkhususan kewangan dan ekonomi, dia mula menguruskan yang pertama, dan kemudian beberapa proses perniagaan yang selari, ini berarti dia secara aktif mengembangkan proses pemikiran. Permainan catur, catur, permainan komputer, kepemilikan alat muzik yang kompleks, kajian bahasa asing, terutama bahasa Inggeris, menunjukkan adanya pemikiran analitik dan menyumbang kepada perkembangannya ”.

Kemahiran analitik dan pemikiran sistem

Selalunya dalam senarai syarat kelayakan ketika melamar pekerjaan terdapat: kemahiran analitik yang dikembangkan, pemikiran sistemik, pemikiran analitik, pendekatan sistematik, dan lain-lain, dan lain-lain...
Kadang-kadang orang sendiri menunjukkan kualiti ini secara ringkas, tidak memahami kenyataan di sebalik kata-kata ini..

Keupayaan analitik dan pemikiran sistemik bukan perkara yang sama. Keupayaan analitik adalah kemampuan untuk berfikir, menaakul, menganalisis situasi pada prinsipnya, kemampuan untuk menguraikan keadaan menjadi komponen dan melihat dari sudut pandangan yang berbeza. Pemikiran sistemik adalah kemampuan bukan hanya untuk menganalisis situasi itu sendiri, tetapi juga untuk melihat hubungan dengan bidang yang berkaitan, untuk meramalkan kesan perubahan yang diperkenalkan pada bidang aktiviti lain, dan berdasarkan semua ini, buat kesimpulan yang sesuai dan pilih yang terbaik untuk situasi tersebut, dengan mempertimbangkan semua akibat dan sekunder.
Hampir mana-mana pekerja memerlukan kemahiran analisis (kemampuan untuk berfikir secara prinsip), kecuali jawatan yang sangat eksekutif, di mana penting untuk mematuhi peraturan mengenai prinsip "lakukan sekali, lakukan dua...". Keupayaan untuk berfikir secara sistematik sangat diperlukan dalam jawatan pengurus, dan juga bagi mereka yang seharusnya melakukan ini dengan pekerjaan (pemasar, pengurus personel, penganalisis, dll.)

TETAPI! Tidak setiap pemimpin memerlukan pekerjanya untuk dapat berfikir... itu juga bukan dosa untuk diambil kira.

Pemikiran analitik - apa maksudnya? Ciri dan Pembangunan

Pemikiran analitik - apa maksudnya? Kami akan memahami perkara ini dalam artikel kami: kami akan membincangkan ciri-ciri perkembangannya secara berperingkat.

Apakah corak pemikiran dan jenisnya

Sekiranya profesi yang dipilih sesuai dengan mentaliti, seseorang mencapai ketinggian yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam kerjayanya, dia lebih mudah untuk mencapai tujuan, prestasi menjadi lebih penting.

  1. Kemanusiaan. Sebelum membuat keputusan, seseorang terlebih dahulu membentangkan segalanya dan cuba merasakannya. Di sini, dalam pengetahuan tentang dunia sekitar, cara emosi berlaku. Mempelajari fenomena apa pun, individu itu melewati segalanya sendiri. Pemegang pemikiran kemanusiaan lebih banyak ahli teori daripada pengamal.
  2. Sintetik adalah pemikiran sejagat. Orang, sebagai peraturan, mempunyai kebolehan yang baik untuk memahami sains matematik dan kemanusiaan. Kelebihannya dapat dicapai oleh salah satu pihak, dalam hal ini perlu lulus ujian khas untuk kesesuaian profesional.
  3. Fikiran analitik. Ia dicirikan oleh kerja mental otak yang berterusan. Memberi keupayaan untuk menghubungkan pautan dalam rantai logik proses pemikiran dan memberi alasan dengan betul.

Marilah kita membahas lebih terperinci yang terakhir.

Pola pikir analitik - apa maksudnya?

Kemahiran analitik adalah seni berfikir secara logik dan betul mengemukakan idea anda. Seseorang dengan pemikiran seperti ini dapat mengumpulkan semua fakta, menganalisisnya dan menyusun rantaiannya, yang membawa kepada kesimpulan yang betul, yang membawa kepada kesimpulan yang paling tepat..

Fikiran analitis - apa itu? Ini bukan hanya kemampuan untuk menaakul dan menyatakan pendapat anda - anda perlu membuat kesimpulan yang logik. Biasanya orang yang bercermin bertindak balas terhadap sebarang perubahan nasib secara emosional, menghubungkan intuisi yang tidak mematuhi logik. Emosi berbeza dengan pengetahuan saintifik logik. Seseorang yang fikirannya mempunyai warna emosi yang terang, sesuai dengan naluri, tidak dapat membina fakta ke arah yang betul tanpa kesalahan. Ini adalah pemikiran yang tidak logik, oleh itu pemecahan pendapat mengenai peristiwa yang sama.

Tidak, ini tidak bermaksud bahawa orang yang mempunyai pemikiran analitis tidak tunduk pada emosi dan tingkah laku naluri. Otak mereka begitu tersusun sehingga dalam membuat keputusan, memproses dan menganalisis fakta, mereka tidak menghubungkan emosi dan gerak hati. Tetapi pemikiran analitis adalah maksudnya.?

Kami akan mendedahkan inti pati

Dengan kata mudah, ia adalah hadiah semula jadi, tetapi dapat dikembangkan. Hanya pada mulanya, anda perlu memutuskan sama ada anda memerlukannya. Sebagai peraturan, pemikiran analitis diperlukan untuk orang yang terlibat dalam sains, penulisan, perubatan, pelbagai penyelidikan, peguam, akauntan, saintis politik dan sebagainya. Hasil kerja mereka akan disiasat oleh orang lain, jadi hasilnya mesti sempurna dan bebas dari kesalahan..

Oleh itu, kami membuka tirai persoalan tentang apa maksud pemikiran analitis. Sekiranya anda memutuskan untuk mengembangkan kemampuan ini, kami akan mengetahui cara melakukannya. Atau mungkin mereka sudah ada? Bagaimana mengenali mereka?

Pola pikir analitik - apa maksudnya dan bagaimana menentukan?

Terdapat banyak ujian. Tetapi anda tidak boleh berharap akan ada hasil yang 100%, kerana dengan pemikiran matematik anda akan berjaya menyelesaikan tugas dengan tugas, tetapi lubang pengetahuan bahasa Rusia akan memberikan penilaian yang mengecewakan mengenai tahap kemampuan analisis anda. Tidak ada ujian universal. Lebih baik meminta pertolongan dari pakar yang akan membantu langkah demi langkah untuk memahami masalah ini..

Cuba tentukan kehadiran mereka dengan contoh pelajaran praktikal yang mudah. Anda perlu mengambil teks apa pun dan cuba memecahnya menjadi pecahan, menangkap idea, mengenali maksud setiap bahagian, mempelajari sesuatu yang baru untuk diri anda. Sekiranya semasa latihan ada kesukaran yang timbul, kemahiran analitik perlu dikembangkan.

Bagaimana hendak melakukannya?

Dengan kata mudah, anda perlu melatih otak anda. Hemisfera kiri adalah logik, kemampuan analitik kita. Oleh itu, untuk mengukuhkannya, anda perlu berusaha meningkatkan beban di bahagian kanan badan. Ini adalah latihan fizikal, dan, tentu saja, menyelesaikan pelbagai masalah.

Belahan kanan adalah emosi, intuisi kita. Bertanggungjawab terhadap khayalan. Dan untuk mengembangkan bahagian ini, anda perlu memasukkan semua proses pemikiran semasa menyelesaikan tugas.

Perlu bekerja setiap hari. Terdapat latihan yang akan membantu membina, mengesan dan membandingkan proses pemikiran anda dengan cara berfikir orang lain..

  1. Setelah mendengar pendapat lawan yang tidak bertepatan dengan pendapat anda, cubalah berkongsi pandangannya secara mental dan atur peristiwa sedemikian rupa sehingga rantai logik membawa kepada kesimpulan yang serupa dengan kesimpulannya. Oleh itu, anda dapat menentukan kekasaran dalam penyataan kedudukannya, dan mungkin anda akan menemui kesilapan di rumah.
  2. Analisis keadaan apa pun. Muncul dengan banyak pilihan untuk melepaskannya, beberapa kemungkinan penyelesaian yang baik.
  3. Baca novel dan kisah detektif, di mana separuh jalan cuba mencari pelakunya.
  4. Selesaikan masalah logik dan matematik, teka-teki, teka-teki, selesaikan teka silang kata. Ia menghiburkan, menghiburkan dan berguna..
  5. Tonton program TV pendidikan, video di Internet mengenai geografi, sejarah, mana-mana saluran ilmiah. Dengarkan perbahasan politik. Ikuti dialog, bagaimana ucapan itu dibina, hujah apa yang diberikan.
  6. Main catur, kotak-kotak, biliard.

Pemikiran analitik terlatih adalah seperti proses pemikiran semula jadi di mana anda tidak perlu meregangkan otak anda. Tidak ada beban intelektual yang dapat dikesan. Maka kita boleh menganggap bahawa anda telah memperoleh hadiah unik ini.

Apa lagi yang akan membantu dalam pengembangan kemahiran analisis?

Terdapat banyak latihan khas yang membantu ini. Ia menawarkan model situasi dari mana anda perlu mencari jalan keluar, menawarkan penyelesaiannya. Dan atas dasar jawapan ada pembetulan tingkah lakunya, pakar itu sedang berusaha mengembangkan pemikiran. Kelas menarik dan senang.

Berjaya mempraktikkan improvisasi main peranan. Tidak ada masa untuk memikirkan penyelesaian. Anda perlu menerangkan fikiran anda sebentar. Selepas itu dibuat analisis kolektif.

Sekiranya anda tidak dapat mengikuti latihan, anda boleh memanggil rakan dengan pemikiran analitis, melakukan latihan yang sama dengannya.

Anda boleh melakukannya sendiri dalam keadaan senyap sepenuhnya. Adalah perlu dalam pemikiran untuk memproyeksikan semacam keadaan, untuk mencari jalan keluar dari situ. Maka anda perlu menganalisis proses pemikiran anda dan komited dalam imaginasi tindakan. Boleh berlatih bersama rakan.

Oleh itu, kami memikirkan konsep "mindset analitis", dan apa maksudnya. Bagi individu pelupa yang sukar menumpukan perhatian dan menyelesaikan tugas, perlu mengembangkan memori, meningkatkan aktiviti mental.

Cadangan praktikal

Bagaimana cara memperbaikinya? Nasihat pakar:

  • Anda memerlukan tidur yang sihat dan penuh, sekurang-kurangnya tujuh jam, dan dengan beban berat, anda perlu memperuntukkan masa untuk berehat di siang hari.
  • Anda tidak boleh memulakan proses persalinan sebaik sahaja makan, anda memerlukan rehat sebentar.
  • Daripada secawan kopi, lebih baik melakukan senaman pagi. Ia adalah beban tenaga dan tenaga..
  • "Peringatan". Latihan ini akan membolehkan anda menggunakan semua jenis memori, jika anda selalu mengingati dan menatal di kepala anda, serta mengatakan dengan lantang, misalnya, rancangan perniagaan untuk hari itu.

Semua panduan ini akan membantu mengembangkan kemahiran analisis anda. Tetapi, yang paling penting, seperti dalam perniagaan apa pun, jangan keterlaluan: anda mesti selalu mencari masa untuk berehat.

Pemikiran Analitik: Meletakkan Eksperimen Berfikir dan Memodelkan Situasi Masalah

Penulis dan wartawan Czech, Laub Gabriel, yang terkenal dengan kata-kata mutiara yang tepat, mengatakan tentang seseorang: "Dalam sistem pemikirannya, sistem ini jelas mengatasi pemikiran." Walaupun terdapat tautologi yang jelas, frasa inilah yang paling tepat menggambarkan apa yang berlaku di kepala penganalisis manusia. Dia mengatur segala-galanya di rak, mengambil butiran terkecil, menggali inti dari semua fenomena, mencari hubungan sebab-akibat. Dia tidak akan pernah membeli kesederhanaan yang kelihatan - bahkan di dalamnya dia akan mencari tangkapan.

Orang seperti itu selalu menjawab soalan - sepuluh soalan balas. Klik teka-teki logik untuk satu atau dua. Mereka menyelesaikan situasi masalah dengan menggunakan kaedah yang tidak standard. Menjadi peguam, detektif, saintis, wartawan, pakar IT. Mereka dikenali, walaupun pelik, tetapi oleh profesional. Dan semua ini - kerana fakta bahawa mereka mempunyai pemikiran analitis yang membolehkan mereka melihat dunia di sekeliling mereka dengan cara yang asli - tidak seperti orang lain.

Apakah pemikiran analitis?

Ini adalah sebilangan kemampuan tertentu:

  • sorot perincian penting dalam objek yang tidak dapat dilihat pada pandangan pertama;
  • memberi alasan secara logik;
  • cari hubungan kausal yang tersembunyi;
  • menunjukkan kepintaran praktikal;
  • subjek, keadaan untuk kajian komprehensif;
  • menimbang kebaikan dan keburukan.

Ia berdasarkan 2 proses asas:

  • kreatif (selalunya berdasarkan intuisi) - pencarian maklumat (yang sangat terperinci) dengan cara yang tidak biasa;
  • formal (berdasarkan undang-undang matematik dan fizik) - analisis dan sintesis data yang dijumpai, kesimpulan.

Dalam psikologi, ini adalah salah satu jenis pemikiran bersama dengan pragmatik, sintetik, realistik dan idealistik. Jangan mengelirukannya dengan logik, yang membuat kesimpulan berdasarkan perbandingan, dan bukannya hubungan sebab-akibat.

Contoh manifestasi atau non-manifestasi pemikiran analitis yang paling mencolok adalah reaksi terhadap masalah mengenai orang-orang di cerobong dan sudut-sudut meja.

Contoh 1

Tugas: dua orang merangkak keluar dari cerobong. Yang satu kotor, yang kedua tidak. Siapa yang akan pergi mencuci?

Jawapan seseorang yang tidak mempunyai pemikiran analitis: orang yang telah kotor.

Varian jawapan seseorang yang mempunyai pemikiran analitis:

  1. Yang bersih akan melihat orang yang kotor, berfikir bahawa dia juga kotor, dan akan pergi mencuci.
  2. Kotor setelah yang bersih dicuci, dia juga akan mengejarnya..
  3. Secara umum, bagaimana dua orang bersama-sama berada di cerobong asap dan mengapa salah satu dari mereka menjadi kotor dan yang lain tidak?

Contoh 2

Soalan: berapa sudut yang akan diperoleh di meja jika salah satu daripadanya digergaji?

Jawapan seseorang yang tidak mempunyai pemikiran analitis: 3 (salah) atau 5 (betul).

Seseorang yang mempunyai pemikiran analitis akan mula mengemukakan soalan balas untuk menjawab seakurat mungkin:

  1. Jadualnya secara tradisional berbentuk segi empat, atau bulat, atau segitiga?
  2. Betapa tepatnya anda memotong meja: jika tidak jauh dari tepi, anda akan berakhir dengan 5 penjuru; dan jika menyerong - 3.
  3. Dan siapa dan mengapa gergaji di sudut meja?

Sekiranya kita mengambil contoh dari fiksyen dan filem, pahlawan analitik yang paling mencolok adalah detektif terkenal Sherlock Holmes dari siri cerpen Arthur Conan Doyle dan operatif dari Petrovka Nastya Kamenskaya dari detektif Alexandra Marinina dan siri "Kamenskaya".

Manfaat

Pakar psikologi dan guru mengesyorkan mengembangkan pemikiran analitik sejak kecil, kerana ini menjadikan hidup lebih mudah, membolehkan anda menyelesaikan masalah matematik yang kompleks, tetapi juga masalah topikal yang mendesak:

  • lihat utama dan sekunder, memberi tumpuan kepada yang pertama;
  • untuk menilai kelebihan dan tidak melupakan keburukan;
  • kenal pasti semua peluang yang ada dan fahami di mana batasan mereka bermula;
  • menganalisis berdasarkan pengalaman dan maklumat baru;
  • buat kesimpulan dan kesimpulan anda sendiri;
  • tidak setuju dengan pendapat majoriti;
  • membuat keputusan secara bebas;
  • menggunakan mesin carian dengan mahir untuk mengenal pasti maklumat yang diperlukan;
  • untuk memperincikan perancangan aktiviti mereka;
  • menetapkan matlamat sebenar.

Pada masa kanak-kanak, kecenderungan berfikir analitik membantu seorang kanak-kanak untuk menonjol daripada kanak-kanak lain dengan pendekatannya yang tidak standard untuk menyelesaikan masalah. Dia biasanya diberi matematik, fizik, kimia, sejarah dengan mudah. Dia seorang pelajar yang baik, mempunyai IQ yang tinggi. Dari sudut pandang psikologi, ia sama sekali tidak bertentangan, kerana ia melihat semua kelemahan pertengkaran dan berusaha menyelesaikannya secara diplomatik.

Dengan bertambahnya usia, orang-orang dari seribu profesi memilih yang akan membantu mereka mencapai potensi maksimum. Mereka tidak mempunyai masalah dengan kemasukan, kerana mereka pertama kali mempelajari statistik untuk institusi pendidikan yang berbeza dan dengan teliti mengira mana yang berpeluang masuk.

Oleh itu, mereka berjaya dalam aktiviti profesional dan hanya naik tangga kerjaya, kerana mereka tahu bagaimana menetapkan tujuan yang sebenarnya dan mencapainya secara konsisten.

Terdapat ujian psikologi untuk pemikiran analitis, yang memungkinkan untuk menentukan ketiadaan atau kehadiran dan keparahannya.

Umur: berumur lebih dari 15 tahun.

  • bentuk dengan nombor;
  • bentuk dengan jawapan;
  • tafsiran;
  • jam randik;
  • Pen;
  • borang draf.
  1. Tentukan keteraturan menyusun setiap 15 baris nombor.
  2. Berdasarkan corak ini, teruskan peringkat dengan memasukkan 2 nombor lagi di setiap satu.

Borang ujian dengan tugas, di mana nombor yang hilang harus dimasukkan:

Ketat setelah 7 minit, arahan berhenti diberikan.

Bentuk dengan jawapan berdasarkan hasilnya dianalisis:

  • 0 jawapan yang betul - kekurangan pemikiran analitis;
  • 1-5 - tahap rendah;
  • 6-7 - tidak memuaskan;
  • 8-10 - memuaskan;
  • 11-13 - baik;
  • 14-15 - cemerlang.

Sekiranya ujian menunjukkan kurangnya pemikiran analitik atau tahap rendah, maka anda perlu mencuba mengembangkannya.

Bagaimana untuk membangun

Ahli psikologi tidak dapat menjawab dengan tepat persoalan sama ada pemikiran analitis diwarisi. Tidak ada kajian, jadi hanya andaian yang dibuat. Tanpa keraguan, ibu bapa dengan pemikiran ini akan menyerahkan kebolehan mereka kepada anak. Tetapi dia hanya mempunyai kecanduan yang harus dia kerjakan sejak kecil..

Hanya diketahui secara jelas bahawa pengembangan pemikiran analitis membolehkan anda memperkuat kemampuan semula jadi, menjadikannya lebih cerah, dan mengarahkan mereka ke arah yang betul (praktikal).

Pada zaman kanak-kanak

Untuk kejayaan pembentukan pemikiran analitik pada seorang kanak-kanak, seseorang harus mengetahui peringkat utama perkembangan psikofizik kanak-kanak.

Pemikiran berkesan visual sedang dibentuk. Anak belajar operasi mental yang penting seperti generalisasi. Saya melihat sebotol susu - sekarang mereka akan memberinya makan. Ibu mengatakan perkataan "berjalan" - anda perlu berpakaian. Penting bagi ibu bapa untuk tidak melewatkan masa ini dan menolong bayi, mengembangkan idea-idea tentang dunia di sekelilingnya. Pada tahap ini, anda perlu menanam sebanyak mungkin tradisi, mengembangkan rejimen harian. Sekiranya hari ini, sebelum tidur, mereka membaca kisah dongeng, mencuci besok di tempat mandi, menghidupkan kartun lusa, masalah dengan tertidur akan bermula, kerana tidak akan ada satu algoritma tindakan - tidak akan ada yang dapat digeneralisasikan.

Pemikiran visual-kiasan mula terbentuk. Anak menyerap sebahagian besar maklumat secara visual. Pada peringkat ini, lebih mudah baginya. Tanya kepadanya apa itu awan. Dia mencucuk jari ke langit atau hanya menarik, tetapi tidak akan menerangkan dengan kata-kata. Penting bagi ibu bapa untuk tidak melewatkan masa ini dan mula melatih imaginasi dan memori visual bayi. Selepas itu, mereka akan menjadi asas yang baik untuk pengembangan pemikiran analitis. Apa nak buat? Terlibat dalam isoterapi, membaca buku ilustrasi, menyusun kisah dongeng dari gambar, memerhatikan alam sekitarnya, perhatikan perincian.

Pemikiran verbal-logik terbentuk. Lompatan yang ketara dalam perkembangan psikofizik kanak-kanak. Pertama, dia belajar berfikir dengan waras, logik, akal, membandingkan. Ia melakukan operasi analisis dan sintesis paling mudah. Membuat kesimpulan. Kedua, dia perlu memformalkan aktiviti mentalnya secara lisan. Dia mengembangkan perbendaharaan kata, memilih kata, membina ayat, membuat teks yang koheren. Semua ini diamalkan di sekolah. Ibu bapa hanya perlu memastikan bahawa murid kecil itu melakukan kerja rumah dengan setia. Juga pada tahap ini berguna untuk menyelesaikan teka-teki logik dengan anak anda, strategi bermain, dan menyelesaikan pencarian. Dan yang paling penting - aktif membincangkan apa yang berlaku dan hasilnya.

Dengan bertambahnya usia, seseorang membentuk gaya berfikir verbal-analitis - ini sama dengan logik-verbal, tetapi sudah lebih maju.

Bagaimana mengembangkan orang dewasa

Pemikiran analitis dapat dikembangkan pada usia berapa pun dengan kaedah universal berikut:

  1. Selesaikan masalah: matematik, fizikal, logik.
  2. Selesaikan teka-teki silang, selesaikan huruf dan teka-teki, selesaikan teka-teki dan teka-teki, kumpulkan teka-teki.
  3. Main permainan strategi, permainan logik dan (papan: Jutawan, Monopoli; permainan dalam talian: Scrabble, Mahjong).
  4. Pergi mencari.
  5. Tonton berita untuk menganalisisnya secara komprehensif, mencari cara mereka sendiri untuk menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan masyarakat.
  6. Baca kisah fiksyen sains dan detektif: Agatha Christie, Earl Gardner, Robert Heinlein.
  7. Pelajari sistem kod dan cipher.

Perhatikan juga pengaturcaraan neuro-linguistik dan neurosains. Untuk mengembangkan pemikiran analitis untuk orang dewasa, adalah berguna untuk melakukan latihan khas setiap hari.

Simulasi 1

Setiap hari, buat situasi yang tidak biasa untuk diri sendiri yang memerlukan menetapkan matlamat tertentu dan mengembangkan rancangan terperinci untuk mencapainya. Sebagai contoh, bayangkan bahawa anda perlu sampai ke bulan atau mengatur penempatan di Marikh. Sekiranya prospek hebat seperti itu tidak menarik, anda boleh memikirkan tugas yang lebih realistik: bagaimana menjadi pemilik sebuah dealer kereta, bagaimana menyelesaikan konflik di Timur Tengah, bagaimana membesarkan anak yang luar biasa.

Setelah topik pemodelan dipilih, rumuskan tujuan tertentu sesuai dengannya dan bayangkan bagaimana anda akan mencapainya selangkah demi selangkah. Perkara utama adalah tidak ketinggalan satu butiran. Perlu terbang ke planet lain? Fikirkan pengangkutan yang anda pilih, dari mana untuk mendapatkannya, dari siapa anda membeli tiket, apa yang menanti anda dalam perjalanan anda, dll..

Melakukan latihan ini, penting untuk berhenti tepat pada waktunya. Ambilnya tidak lebih dari 15 minit sehari. Salah satu ciri yang membezakan minda analitis ialah memisahkan biji-bijian dengan jelas dari sekam. Maksudnya, inilah imaginasi saya, dengan itu saya melatih pemikiran saya. Dan ini adalah kehidupan sebenar, di mana setiap tugas adalah kelangsungan hidup. Dan anda mesti tidak boleh mencampurkannya.

Pemodelan 2

Latihan yang serupa dengan yang sebelumnya, tetapi mempunyai makna yang lebih praktikal. Ia mengajar penggunaan pemikiran analitik secara realiti. Anda tidak perlu mencipta situasi yang bermasalah. Mungkin dia sudah hadir dalam hidup anda. Contohnya, sikap bos yang tidak baik. Atau gadai janji selama 15 tahun, memakan sebahagian besar pendapatan. Ia dibenarkan untuk meminjam kesukaran hidup salah seorang kenalan (apa yang harus dilakukan: memberi nenek tua yang sakit ke asrama atau meninggalkan pekerjaan dan menjaga dirinya sendiri?). Perkara utama ialah keadaan itu nyata.

Letakkan masalah yang bermasalah untuk diselesaikan. Kumpulkan sebanyak mungkin maklumat mengenai keadaan ini. Lihat dari semua sisi. Cari yang buruk dan yang baik. Mula mengembangkan rancangan strategik untuk mengatasi kesukaran. Dan dalam beberapa cara. Orang yang mempunyai pemikiran analitis selalu mempunyai idea yang tersisa sekiranya salah satu versi ternyata tidak dapat dipertahankan..

Percubaan pemikiran

Ahli falsafah positivis Austria, mekanik, dan ahli fizik Ernst Mach mencadangkan pengembangan pemikiran analitik melalui eksperimen pemikiran. Ini adalah bentuk aktiviti kognitif apabila situasi diciptakan dalam bentuk eksperimen bukan dalam kenyataan, tetapi dalam khayalan.

Prasyarat - kesunyian dan kesunyian.

Bayangkan ada zombi di persekitaran anda. Tetapi bukan yang biasa kita lihat dalam filem seram. Dan sedekat mungkin dengan orang biasa, dan bahkan dapat berfalsafah tentang makna dan kesegaran makhluk. Dia mahir menyamar dan tidak mengkhianati dirinya sendiri. Kembangkan rancangan bagaimana anda akan mengira..

Kaji keadaan kucing Schrödinger, yang menembak dirinya sendiri dengan pistol yang berfungsi pada kerosakan atom radioaktif. Menganalisis kedua-dua teori kuantum yang bertembung ketika anda menarik pencetus (Copenhagen dan multi-world). Oleh kerana realiti alternatif yang ditimpa kucing malang sudah dianalisis dan dijelaskan oleh minda yang luar biasa sepanjang masa, anda melihat teka-teki ilmiah ini dari dalam. Bayangkan diri anda di tempat Schrödinger. Apa yang akan anda rasakan? Apa yang perlu difikirkan? Apa yang perlu dilakukan sekiranya berlaku kemalangan?

Maria adalah pakar tahap neurofisiologi penglihatan tertinggi. Dia tahu segala-galanya mengenai skema warna: bagaimana setiap warna dapat dilihat oleh murid manusia, apa perasaan dan sensasi (fizikal dan mental) yang timbul. Tetapi dia mempunyai masalah besar: dia melihat dunia dalam warna hitam dan putih. Bayangkan diri anda di tempatnya dan jawab soalannya: jika anda, yang mempunyai pengetahuan Mary, suatu hari tiba-tiba melihat daun maple merah, ini akan mengubah sesuatu dalam diri anda sebagai ahli neurofisiologi?

Menurut ahli psikologi, eksperimen Mach semacam itu adalah latihan terbaik untuk berfikir analitis, kerana mereka membolehkan anda melihat perkara yang biasa dari perspektif yang sama sekali tidak biasa. Sekiranya anda berminat dengan latihan ini, lihat juga dari siri ini Theorem of Endless Monkeys, The Curtain of Ignorance, dan The Survival Lottery.

Ahli matematik Inggeris, ahli logik dan kriptografer Alan Turing memberikan tugas yang sukar kepada semua saintis komputer. Sekarang ini akan dipanggil cabaran kata kunci. Perlu membuat program komputer yang, dalam proses komunikasi yang hidup dengan seseorang, akan meyakinkannya bahawa dia adalah orang yang sama. Itu hanya masalah masa. Pada tahun 2014, pengaturcara Rusia masih dapat mengembangkan keajaiban abad ke-21. Lebih daripada 33% orang yang berkomunikasi dengan kecerdasan buatan, yang menggelar dirinya Eugene Gustman, percaya bahawa ini adalah budak lelaki berusia 13 tahun yang sebenar..

Ikuti ujian Turing - bayangkan berkomunikasi dengan program komputer yang tidak kalah dengan kecerdasan anda (atau mungkin juga lebih unggul). Lihat salinan dan tangkapan skrin korespondensi Gustman dengan orang sebenar. Kembangkan algoritma untuk mendedahkannya. Fikirkan soalan dan jawapan. Bagaimana anda akan memasukkannya ke dalam air bersih?

Mengembangkan pemikiran analitis bukan sahaja berguna, tetapi juga sangat menarik. Beberapa permainan dan latihan sangat menawan sehingga mustahil untuk berhenti sehingga anda menyelesaikan tugas hingga akhir. Enam bulan latihan sedemikian - dan anda akan melihat bagaimana kehidupan anda akan berubah menjadi lebih baik. Anda akan belajar bagaimana menyelesaikan situasi masalah secara konstruktif dan cepat tanpa perlu risau.

Apa maksud kemampuan analitik. Cara mengembangkan kemahiran analitik: arahan langkah demi langkah

Sebilangan besar majikan sangat menghargai kemampuan calon untuk menganalisis, dan untuk beberapa posisi kehadiran kualiti ini adalah syarat terpenting. Tidak semua orang dilahirkan dengan pola pikir analitis, tetapi setiap orang memiliki kemampuan analitik hingga satu tahap atau yang lain, apalagi, jika diinginkan, dia dapat mengembangkannya secara mandiri.

Dalam ruangan resume "Kualiti peribadi", pemohon sering menunjukkan adanya kemampuan analitik / pemikiran analitik. Lebih-lebih lagi, mereka tidak selalu mengetahui perbezaan antara kedua konsep ini. Kebolehan analitik - seseorang mempunyai kecenderungan untuk mengenal pasti hubungan dan hubungan yang signifikan antara pelbagai elemen maklumat. Pola pikir analitik adalah kemampuan jiwa manusia, yang memungkinkannya untuk mewujudkan dan mengembangkan kemampuan untuk secara analitik melihat realiti di sekitarnya. Anna Luzina, pengurus jabatan HR RU-CENTRE, percaya bahawa kemampuan analitik menyiratkan kemampuan seseorang untuk menganalisis situasi tertentu dan membina gambaran holistik terhadapnya, sementara orang yang mempunyai pemikiran analitis mempunyai proses analisis yang berterusan, oleh itu mereka paling sering memiliki latar belakang teknikal.

Semua orang hingga satu tahap atau yang lain mampu melakukan analisis, ini adalah sifat pemikiran kita..

Sebarang kemampuan, bawaan atau diperoleh, adalah, pertama-tama, kecenderungan seseorang terhadap sesuatu, beberapa kecenderungan. Dari sudut pandang ini, semua orang hingga satu tahap atau yang lain mampu melakukan analisis, ini adalah sifat pemikiran kita. Tetapi pada masa yang sama, tidak semua orang mempunyai pemikiran analitis. Para saintis mendapati bahawa jika sebelah kanan adalah salah satu daripada dua hemisfera otak, maka sfera emosi berlaku pada orang itu, dan jika sebelah kiri adalah yang analitik. Ini adalah gejala kongenital..

Menurut Pavel Tsypin, pengurus HR agensi PR Vanguard, pemikiran analitis adalah fenomena yang lebih global dan "psikologi" yang menjadi ciri saintis dan penganalisis yang lahir. Kebolehan analitik adalah sesuatu yang bersifat lokal, sesuatu yang hampir dimiliki oleh setiap orang dan hanya berbeza tahap perkembangannya. Anda boleh bercakap mengenai kebolehan analitik rendah, sederhana atau tinggi, dan pemikiran analitik ada atau tidak.

"Tangkap" perhatian perekrut

Adalah mungkin untuk menentukan sejauh mana seseorang itu mampu melakukan analisis pada tahap berkenalan dengan resume-nya. Sebagai peraturan, orang-orang dengan pola pikir analitis dapat melihat struktur resume dengan jelas, semua penghubung logik dijabarkan, "pesanan" tertentu dirasakan dalam penyampaian maklumat, dan tidak ada informasi "tambahan" di mana-mana bahagian. Semuanya diarahkan dan diasah untuk mencapai satu-satunya tujuan - untuk menarik perhatian perekrut dan menerima jemputan untuk temu duga.

Dalam surat lamaran, yang dilampirkan sebagai tanggapan terhadap kekosongan itu, pemohon tersebut, setelah menganalisis dan mengaitkan keterangan mengenai kedudukan terbuka dan kecekapan mereka sendiri, secara kompeten menunjukkan prestasi dan kemahiran profesional mereka, yang menyebutkan mengenai kelemahan mereka. Ini membolehkan mereka menonjol daripada calon lain.

Adakah anda mempunyai kemahiran analitik? Buktikan!

Proses menemubual pemohon di kebanyakan syarikat mengikuti corak ini: pertama, calon disahkan memenuhi syarat minimum kekosongan, maka kemahiran dan kecekapan profesionalnya harus diperjelaskan. "Fikiran analitis sangat sukar untuk ditentukan, apalagi ukuran. Anda boleh membingungkannya dengan kesengsaraan, atau anda mungkin tidak menyedarinya kerana keseronokan pemohon, ”kata Elena Gubanova, jurulatih perniagaan Syarikat Pengambilan 3R. Pada wawancara itu, sebilangan pakar mungkin secara tidak berkesan "menghadirkan diri." Oleh itu, untuk mengenal pasti pemikiran analitik, perekrut menggunakan sebilangan alat khas:

Calon ditawarkan untuk menyelesaikan masalah yang tidak standard atau memainkan kes situasional, dan kemudian mereka diminta untuk menjelaskan bagaimana mereka mencapai penyelesaian terakhir, iaitu, mereka melakukan penilaian kecil.

Seseorang boleh mempunyai pemikiran sintetik - kebolehan komunikatif dan analitis dikembangkan dengan baik.

Tatyana Fedorova, Pengarah SDM Skolkovo School of Law, meminta calon untuk menyelesaikan masalah biasa. Berdasarkan jawapan tersebut, beberapa aspek mempunyai minda analitik atau kemampuan analitik dapat diuji. Pertama, jenis data apa yang dipilih oleh pemohon untuk dianalisis, kedua, bagaimana dia menyusunnya untuk mendapatkan hasil, dan ketiga, kesimpulan apa yang diambil dari maklumat ini. Julia Ivanova, perunding agensi perekrutan VIZAVI Consult, mengatakan: “Cara yang paling biasa untuk menguji kemahiran analitik calon dalam temu bual adalah Case Interview. Jenis kes diseragamkan. Apabila calon menjawab soalan, perlu memperhatikan urutan membina frasa, struktur kesimpulan dan kesimpulan, dan kehadiran "kesesakan". Anda boleh menawarkan calon untuk menyelesaikan beberapa masalah logik, dan kemudian meminta untuk menjelaskan pilihan untuk menyelesaikannya. Oleh itu, kita akan dapat mengesan rantaian penaakulan logik calon, menilai visi masalah secara keseluruhan, kemampuan untuk menyelesaikannya, ketiadaan / kehadiran visi holistik, dan sebagainya. ".

penggunaan pelbagai ujian

Beberapa perekrut menggunakan ujian dalam pekerjaan mereka untuk mengenal pasti kemampuan analitik calon (contohnya, ujian Amthauer (pada tahap kecerdasan), menonjolkan kata tambahan dalam rantai, dan seumpamanya). Namun, tidak semua majikan cenderung mempercayai keputusan ujian. Menurut Nadezhda Bobrova, pengarah jabatan sumber manusia pegangan automobil antarabangsa Atlant-M (St. Petersburg), pertama, ujian tidak dapat memberikan ramalan 100%, dan kedua, calon wawancara berada dalam keadaan tertekan (dalam satu atau gelaran lain), oleh itu, dia tidak akan dapat menunjukkan kemampuannya sepenuhnya, yang akan dinyatakan, misalnya, semasa magang.

Maxim Lukichev, pengarah eksekutif syarikat IT Kumpulan Perdana, berkata: "Kehadiran minda analitik dan kemahiran analitik dapat disahkan dengan meminta calon memberitahu tentang pengalaman kerja sebelumnya: kedudukan dan tanggungjawabnya yang terdahulu dapat dengan jelas menunjukkan adanya kualiti ini." Sebilangan perekrut mengawasi ucapan pemohon, urutan membina frasa, struktur kesimpulan dan kesimpulan dengan teliti, menyoroti detik-detik menentukan jalan kerjaya, reaksi terhadap soalan "tidak selesa", serta kelajuan jawapan kepada soalan dan laju ucapan. Oleh itu, mereka menggunakan analisis psikolinguistik untuk mengenal pasti kemampuan calon untuk menganalisis situasi secara keseluruhan, mengutamakan dan mengatur maklumat.

Kemahiran bergaul atau analitikal

Terdapat pendapat bahawa orang yang cenderung untuk melakukan analisis berterusan mengalami kekurangan kemahiran komunikasi, kerana sebelum mereka menyatakan pendapat mereka tentang sesuatu, mereka memerlukan sedikit masa untuk membangun beberapa pilihan untuk kemungkinan perkembangan peristiwa dalam fikiran mereka untuk memilih yang paling, menurut pendapat mereka, sesuai. Perbualan dengan orang ramai, terutama dengan pelanggan dan rakan kongsi, memerlukan reaksi pantas, keaktifan komunikasi.

Majikan sangat menghargai kemahiran analitik pencari kerja..

Pavel Tsypin, seperti kebanyakan pakar, percaya bahawa dari sudut psikologi, kebolehpasaran dan kemampuan analitik bukanlah kualiti yang saling eksklusif. Kemahiran komunikasi dapat dikembangkan sepenuhnya - misalnya, cukup untuk mengikuti kursus retorik. Svetlana Giatsintova, Pengarah HR Syarikat Ai-Teco, mengatakan: “Sudah tentu, seseorang dapat lebih banyak menyatakan kemampuan analitik atau komunikasi. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa di hadapan kemampuan analitik, tidak ada kemampuan komunikatif. Dalam psikologi moden terdapat konsep - pemikiran sintetik, yang bermaksud bahawa seseorang telah mengembangkan kedua-dua sifat itu dalam dirinya sendiri. " Contoh yang jelas adalah pemasar yang, bersama dengan kemampuan untuk mengumpulkan, menganalisis dan memproses maklumat pasaran, memerlukan kemampuan untuk berkomunikasi secara berkesan dengan orang ramai dan pelanggan. Atau perekrut, yang, di satu pihak, harus menganalisis maklumat mengenai pasaran buruh dan sektornya, di sisi lain, menemubual calon, melakukan rundingan dengan syarikat pelanggan.

Menurut Nadezhda Bobrova, jika seseorang mempunyai kemahiran komunikasi yang baik, dapat menjalin hubungan positif dengan persekitaran luaran, maka dia sering memiliki kemampuan analitik, kerana dia dapat mengenal pasti, memilih kaedah komunikasi yang diperlukan (penting untuk mencapai tujuan tertentu) yang perlu dan penting. Pakar percaya bahawa "adalah mungkin untuk memisahkan analisis dan kreativiti, kerana ini adalah kategori polar. Dengan pemikiran tidak standard, kita dapat membincangkan kreativiti pekerja. Pola pikir analitis mengandaikan adanya kemampuan pentadbiran, yang bertentangan dengan kreativiti, dan sifat analitis juga terdapat dalam sifat kreatif, tetapi pada tahap yang lebih rendah ”.

Siapa yang memerlukan kemahiran analisis??

Majikan sangat menghargai kemahiran analitik pencari kerja. Dalam banyak jawatan, kualiti ini diperlukan bersama dengan fleksibiliti, perhatian terhadap perincian, pendekatan sistematik untuk bekerja, pemerhatian, organisasi yang tinggi. Menurut para pakar, semua kualiti ini sangat dihargai oleh pengurus, pakar yang bekerja dalam bidang penjualan, khususnya pengembangan penjualan, pakar IT, pemasar, ahli ekonomi, penganalisis, logistik, perunding.

Svetlana Giatsintova percaya bahawa kemahiran analitik diperlukan, pertama sekali, untuk pakar yang bekerja dengan banyak maklumat. Orang-orang ini harus dapat mengumpulkan, menyusun dan menganalisis data, meramalkan dan memodelkan pelbagai situasi, dengan mempertimbangkan pengaruh pelbagai komponen, untuk menilai kepentingannya untuk sebarang peristiwa. Namun, intuisi memainkan peranan yang sangat penting, iaitu kemampuan untuk menggunakan pengalaman terkumpul.

Pola pikir analitik melibatkan lebih banyak komunikasi dengan program komputer, dokumen kertas daripada dengan orang. Benar, ini juga berlaku bahawa seseorang telah bekerja dalam posisi berorientasi pelanggan selama bertahun-tahun, dan kemudian menyedari bahawa ini tidak seperti yang dia mahu lakukan. Seperti, bagaimanapun, dan sebaliknya.

Kerjaya tanpa kemampuan analisis

Sebilangan besar jawatan pengurus menunjukkan bahawa pengurus mempunyai kemahiran analitik dan kecenderungan untuk merancang jangka panjang. Sekiranya anda ingin mencapai tahap kerjaya dan mengambil kedudukan kepimpinan, maka anda hanya perlu mengembangkannya.

Namun, Pavel Tsypin percaya bahawa pertumbuhan kerjaya adalah mungkin tanpa kemampuan yang jelas untuk menganalisis, misalnya, dalam bidang kemanusiaan. Tetapi, tentu saja, bukan di mana mereka utama: dalam pengurusan atasan atau dalam bidang kewangan. Selain itu, dengan usaha tertentu, Anda dapat mengembangkan sifat-sifat ini pada diri sendiri - akan ada motivasi.

Svetlana Giatsintova mematuhi pendapat ini: jika pakar tidak mempunyai kemahiran analitik, tetapi berusaha untuk pertumbuhan kerjaya, dia harus mempertimbangkan kedudukan di mana pengurus diminta untuk mengambil tanggungjawab, membuat keputusan dengan cepat, cepat beralih dari satu tugas ke tugas yang lain dan seterusnya..

Sebagai peraturan, jika anda ingin mencapai tahap kerjaya dan mengambil kedudukan kepimpinan, maka anda hanya perlu mengembangkan kemahiran analitik.

"Pertumbuhan kerjaya itu sendiri menunjukkan pengembangan profesional, yang bermaksud keperluan sadar untuk mengembangkan bidang baru dan mengembangkan kompetensi baru. Jadi mengapa tidak mengembangkan kemahiran analisis? Sudah tentu, jangan duduk membaca buku teks yang disusun dari perniagaan. Tidak ada masa untuk ini. Tetapi cukup untuk melatih diri anda untuk memikirkan sebab dan akibat dari tindakan atau keputusan yang dibuat setiap kali, ”kata Anastasia Shupletsova, perunding pengambilan di agensi pengambilan Kumpulan Delogys. - Walaupun anda tidak mempunyai kebolehan analitik, pertumbuhan kerjaya masih dapat dilakukan; semasa meletakkan kedudukan, anda perlu memberi tumpuan kepada kualiti peribadi yang lain. Ya, dan tidak mungkin anda ingin terlibat dalam strategi dan analisis, kerana biasanya kami menyukai apa yang paling sesuai ".

Cara mengembangkan kemahiran analitik?

Pakar mengatakan bahawa dengan keinginan yang mencukupi, anda dapat "memindahkan gunung". Untuk mengembangkan kemampuan menganalisis maklumat yang masuk adalah matlamat yang benar-benar realistik dan dapat dicapai. Pada masa ini, banyak pusat latihan menawarkan program untuk pengembangan kemahiran analitik, tetapi ternyata kehidupan itu sendiri menjadi "guru" terbaik dalam perkembangan mereka. Menurut Maxim Lukichev, "untuk mengembangkan kemampuan menganalisis, Anda perlu melibatkan diri dalam berbagai situasi dan berusaha mencari jalan keluar dari mereka".

Tatyana Menshova, jurulatih perniagaan di 3R Recruitment Company, percaya: “Sekiranya seseorang berjaya mendapatkan pengkhususan kewangan dan ekonomi, dia mula menguruskan yang pertama, dan kemudian beberapa proses perniagaan yang selari, ini berarti dia secara aktif mengembangkan proses pemikiran. Permainan catur, catur, permainan komputer, kepemilikan alat muzik yang kompleks, kajian bahasa asing, terutama bahasa Inggeris, menunjukkan adanya pemikiran analitik dan menyumbang kepada perkembangannya ”.

Dalam resume, semua pemohon menunjukkan pelbagai kemahiran dan pencapaian, serta ciri-ciri peribadi. Item yang popular adalah mempunyai pemikiran analitis atau kemampuan analitik. Malangnya, tidak semua orang menyedari bahawa ini adalah dua konsep yang sedikit berbeza. Perbezaan prinsipal:

Kebolehan analitik adalah kecenderungan untuk mengenal pasti hubungan kausal, mewujudkan rantai logik antara pelbagai elemen maklumat.

Pola pikir analitik adalah ciri jiwa manusia. Ini memberikan kesempatan untuk menunjukkan atau mengembangkan kemampuan untuk melihat lingkungan. Maksudnya, pemilik pola pikir analitik cenderung untuk menganalisis proses yang berlaku, yang paling sering adalah orang yang mempunyai profesi teknikal.

Sudah tentu, anda harus sedar bahawa kebolehan adalah:

Sekiranya kita mempertimbangkan kemampuan analitik dari sudut pandang ini, menjadi jelas bahawa semua orang cenderung untuk melakukan analisis. Pada masa yang sama, hemisfera otak kanan yang berkembang menjadikan seseorang itu humanis atau kreatif. Tetapi kiri - memberikan ciri semula jadi untuk menjadi penganalisis, mengenai orang-orang seperti itu dan mereka mengatakan bahawa mereka mempunyai pemikiran analitis. Di sini anda perlu menyedari bahawa setiap orang dapat mengembangkan kemampuan untuk melakukan sebarang aktiviti.

Untuk profesional mana kemahiran analitik penting??

Untuk mendapatkan jawapan yang lebih lengkap untuk soalan ini - lihat sahaja syarat calon untuk pelbagai jawatan di laman web laman web. Hampir setiap syarikat ingin melihat pekerja dengan fleksibiliti fikiran, organisasi, dan kemahiran analitik. Ini paling dihargai dalam profesion seperti:

Penganalisis atau juruaudit;

Pakar Perisian.

Pengurus sumber manusia mengatakan bahawa ketersediaan kemahiran analisis sangat diperlukan untuk orang yang bekerja dengan jumlah maklumat yang banyak setiap hari. Peranan mereka adalah untuk meramalkan, menganalisis, dan mengkaji pelbagai situasi. Pola pikir semacam itu, sebagai peraturan, menyiratkan bekerja dengan tumpukan dokumen kertas (laporan, ringkasan, invois) atau program komputer. Lebih jarang, penganalisis berhubung dengan pelanggan..

Adakah mungkin untuk membina karier tanpa kemampuan seperti itu?

Sudah tentu YA. Bagi pemimpin pelbagai peringkat, peningkatan diri semestinya sesuatu yang biasa dan wajib dilakukan. Sudah tentu setiap orang dapat mengembangkan kemahiran analitik. Perkara utama adalah mencapai matlamat anda, kehadiran cita-cita dan kesediaan untuk belajar.

Sebelum anda mengembangkan kemampuan - anda perlu memeriksa ketersediaannya. Kaedah terbaik untuk menemui pemikiran analitis adalah melalui ujian. Terdapat banyak dari mereka di pelbagai sumber Internet atau dalam buku. Untuk mengembangkan kemampuan analitik, sudah cukup untuk berusaha menjalin hubungan kausal dari tindakan yang anda lakukan. Tanyakan kepada diri anda lebih kerap soalan:

"Mengapa saya membuat keputusan itu?"

"Apa akibat pilihan saya?"

"Mungkinkah sebaliknya?"

"Apakah keputusan saya memberi kesan yang baik terhadap kerja jabatan, pasukan, syarikat?"

Cuba menganalisis tindakan dan tindakan anda. Lama kelamaan, ini akan menjadi kebiasaan, dan anda akan berhenti menyedari seberapa berjaya anda menunjukkan kemampuan analitik anda..

Anda juga boleh mengikuti pelbagai latihan oleh pakar dalam bidang psikologi. Tindakan seperti itu tidak akan sia-sia, hasilnya akan dapat dilihat dari pelajaran pertama.

Sekiranya saya memasukkan kualiti peribadi seperti itu dalam resume saya??

Sebenarnya, seorang perekrut yang berpengalaman akan segera menyedari bahawa di hadapannya terdapat ringkasan mengenai seseorang yang mempunyai pemikiran analitis. Dalam dokumen seperti itu, semuanya akan diselaraskan dan pada hakikatnya, tanpa maklumat yang tidak perlu yang sama sekali tidak relevan. Perkara ini perlu dilaporkan secara langsung hanya jika item ini ditunjukkan dalam syarat calon untuk jawatan tersebut. Sekiranya tidak, maka pemohon mesti membuat keputusan sendiri..

Cara memeriksa kemahiran analitik calon?

Pertama sekali, anda harus menyemak semula resume dengan teliti. Seperti disebutkan di atas - ia akan diisi dengan jelas dan tersusun, tanpa kesalahan, kesalahan ketik atau butiran lain yang tidak perlu.

Penilaian. Amalan biasa, di mana pemohon diminta untuk menyelesaikan situasi tertentu yang berkaitan dengan aktiviti masa depannya. Semasa tindak balas, perekrut harus memantau bagaimana calon membina rantai logik, sama ada dia bingung dalam tindakan, pemikiran, kata-kata. Seseorang yang mempunyai pemikiran analitis akan menyelesaikan masalah, seperti yang mereka katakan, meletakkan semuanya "di rak".

Ujian. Cara yang baik, tetapi tidak selalu berkesan. Untuk ujian, pelbagai ujian digunakan untuk memeriksa tahap kecerdasan, menonjolkan kelebihan objek atau kata dalam rantai logik, dan sebagainya. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak memberikan hasil yang dijamin. Anda tidak boleh melakukannya tanpa soalan tambahan, kerana pemohon tidak akan dapat menunjukkan kemahirannya sepenuhnya.

Analisis psikolinguistik. Perekrut mengemukakan soalan dan memantau ucapan pemohon dengan teliti. Tindak balas harus merangkumi urutan tindakan yang lengkap, penyelesaian lain yang mungkin untuk masalah, kesimpulan.

Sosialiti tanpa analisis

Seseorang sering berpendapat bahawa kualiti peribadi seperti kebersamaan dan kemampuan analitik tidak sesuai. Ini benar. Bagaimanapun, penganalisis tidak akan segera mengatakan apa yang mereka fikirkan. Mereka pada mulanya membentuk jawapan di kepala, dan hanya setelah disuarakan. Sebaliknya adalah masalah bagi orang yang keluar.

Penting bagi syarikat untuk mempunyai kedua-dua kualiti pemohon. Apa yang perlu dilakukan untuk mereka yang tidak mempunyai kemahiran komunikasi? Jawapannya jelas - untuk mengembangkannya. Kursus retorik atau pidato akan membantu pakar untuk mendedahkan kebolehan tersebut. Penting untuk memahami bahawa "belajar" untuk bercakap, menjadi penganalisis jauh lebih mudah daripada menjadi orang yang kreatif. Cuma ini adalah sifat yang sangat bertentangan. Berjaya!

Kemahiran analitik adalah salah satu kunci. Di mana-mana sahaja terdapat banyak maklumat dan maklumat itu meningkat secara eksponensial. Walaupun bidang aktiviti anda tidak berkaitan dengan ini, kemahiran itu akan berguna untuk semua orang. Sebagai tambahan kepada faedah langsung, ia membawa faedah tidak langsung: ia mengembangkan ingatan dan logik. Kedua-dua parameter ini disebut sebagai yang pertama berkaitan dengan kemampuan mental. Hari ini, penting bagi mana-mana orang untuk dapat menangani maklumat yang masuk dengan berkesan dan membuat kesimpulan yang tepat..

Tidak semua cara untuk mengembangkan kemahiran analitik akan menarik minat anda secara peribadi. Walau bagaimanapun, anda boleh memilih yang paling sesuai dan mempraktikkannya setiap hari..

Selesaikan masalah matematik

Ini adalah salah satu kaedah terbaik untuk meningkatkan kemahiran analisis anda. Matematik sangat logik, dan masalah dan tugas matematik disusun..

  • Selesaikan tugas yang berkaitan dengan fikiran.
  • Lakukan setiap hari.
  • Selesaikan masalah dari kehidupan seharian dan jangan gunakan kalkulator.
  • Lakukan untuk meningkatkan kemahiran ini..

Suka permainan otak

Permainan sedemikian akan membantu meningkatkan kemahiran otak. Selain itu, ia sangat menyeronokkan, yang bermaksud bahawa faedah bersenam akan menjadi lebih besar.

  • Muat turun ke telefon atau tablet anda.
  • Selesaikan teka-teki silang kata, sudoku dan logik.
  • Bermain catur.

Sertailah kelab perbincangan atau bulatan membaca

Perbincangan yang kompeten mengenai topik tertentu membantu meningkatkan kebolehan logik dan analitis, serta mengembangkan pemikiran kritis..

Kelab buku adalah kaedah terbaik untuk membincangkan buku yang sama. Ini bagus apabila satu teks membolehkan anda membuat beberapa kesimpulan yang sangat berbeza. Pada akhirnya, kemampuan untuk memimpin perbincangan juga merupakan kemahiran yang membantu mengembangkan kemahiran analisis..

Buat pangkalan data yang besar

Semakin banyak anda membaca, mengkaji dan menyerap, semakin besar pangkalan data anda dengan maklumat yang boleh anda gunakan jika perlu.

  • Baca sastera yang paling pelbagai: falsafah, sains, agama, fiksyen.
  • Menghadiri kuliah dan persidangan.
  • Daftar untuk kelas di bandar anda.

Luangkan masa untuk berfikir

Membina pangkalan data adalah strategi yang bagus, tetapi tidak mencukupi. Anda perlu meluangkan masa untuk mencerna semua maklumat dan merenungkan apa yang telah anda pelajari. Kebanyakan orang yang ingin menjadi lebih baik banyak membaca, tetapi tidak pernah berhenti dan menganalisis apa yang mereka baca..

  • Ingat secara terperinci tentang buku atau artikel itu.
  • Pertimbangkan beberapa cara untuk menyelesaikan satu masalah. Mengapa satu cara lebih baik daripada yang lain? Buktikan pemikiran anda.
  • Elakkan penyelesaian yang paling mudah. Selalunya ia ternyata benar, tetapi jangan menafikan sendiri keseronokan memikirkan masalahnya dengan lebih mendalam dan lebih mendalam.

Luaskan pandangan dunia anda

Proses ini tidak boleh dihentikan. Biasakan diri anda dengan keperluan untuk memperluas pandangan dunia anda setiap hari.

  • Fikirkan cara lain untuk memahami dunia. Pertimbangkannya dari sudut politik, falsafah, saintifik dan agama.
  • Cuba fahami perkara yang sering anda abaikan.
  • Kelilingi diri anda dengan orang yang berbeza dengan anda.

Cari sambungan

Tidak dinafikan, banyak perkara dalam kehidupan seharian kita saling berkaitan. Setelah memahami dan menjalin hubungan ini, anda dapat menyedari banyak perkara dan membuat kesimpulan yang munasabah..

  • Fikirkan perkara dalam konteks sebab dan akibat. Adakah anda pasti dengan pasti apa yang pertama dan yang kedua? Kadang-kadang apa yang dianggap sebagai akibatnya sebenarnya adalah penyebab dan sebaliknya.
  • Fikirkan persamaan perkara dan peristiwa, cari analogi, cipta.
  • Fikirkan sejarah umat manusia. Kitaran, corak dan trend apa yang anda perhatikan?

Perhatikan butiran

Anda perlu mengetahui gambaran besarnya, tetapi tanpa memahami perinciannya, anda tidak dapat membuat kesimpulan yang tepat atau mempertimbangkan kebaikan dan keburukan. Sentiasa beralih antara peristiwa tertentu dan situasi secara keseluruhan.

Semoga berjaya!

Pemikiran analitik - apa maksudnya? Kami akan memahami perkara ini dalam artikel kami: kami akan membincangkan ciri-ciri perkembangannya secara berperingkat.

Apakah corak pemikiran dan jenisnya

Sekiranya profesi yang dipilih sesuai dengan mentaliti, seseorang mencapai ketinggian yang belum pernah terjadi sebelumnya dalam kerjayanya, dia lebih mudah untuk mencapai tujuan, prestasi menjadi lebih penting.

  1. Kemanusiaan. Sebelum membuat keputusan, seseorang terlebih dahulu membentangkan segalanya dan cuba merasakannya. Di sini, dalam pengetahuan tentang dunia sekitar, cara emosi berlaku. Mempelajari fenomena apa pun, individu itu melewati segalanya sendiri. Pemegang pemikiran kemanusiaan lebih banyak ahli teori daripada pengamal.
  2. Sintetik adalah pemikiran sejagat. Orang, sebagai peraturan, mempunyai kebolehan yang baik untuk memahami sains matematik dan kemanusiaan. Kelebihannya dapat dicapai oleh salah satu pihak, dalam hal ini perlu lulus ujian khas untuk kesesuaian profesional.
  3. Fikiran analitik. Ia dicirikan oleh kerja mental otak yang berterusan. Memberi keupayaan untuk menghubungkan pautan dalam rantai logik proses pemikiran dan memberi alasan dengan betul.

Marilah kita membahas lebih terperinci yang terakhir.

Pola pikir analitik - apa maksudnya?

Kemahiran analitik adalah seni berfikir secara logik dan betul mengemukakan idea anda. Seseorang dengan pemikiran seperti ini dapat mengumpulkan semua fakta, menganalisisnya dan menyusun rantaiannya, yang membawa kepada kesimpulan yang betul, yang membawa kepada kesimpulan yang paling tepat..

Fikiran analitis - apa itu? Ini bukan hanya kemampuan untuk menaakul dan menyatakan pendapat anda - anda perlu membuat kesimpulan yang logik. Biasanya orang yang bercermin bertindak balas terhadap sebarang perubahan nasib secara emosional, menghubungkan intuisi yang tidak mematuhi logik. Emosi berbeza dengan pengetahuan saintifik logik. Seseorang yang fikirannya mempunyai warna emosi yang terang, sesuai dengan naluri, tidak dapat membina fakta ke arah yang betul tanpa kesalahan. Ini adalah pemikiran yang tidak logik, oleh itu pemecahan pendapat mengenai peristiwa yang sama.

Tidak, ini tidak bermaksud bahawa orang yang mempunyai pemikiran analitis tidak tunduk pada emosi dan tingkah laku naluri. Otak mereka begitu tersusun sehingga dalam membuat keputusan, memproses dan menganalisis fakta, mereka tidak menghubungkan emosi dan gerak hati. Tetapi pemikiran analitis adalah maksudnya.?

Kami akan mendedahkan inti pati

Dengan kata mudah, ia adalah hadiah semula jadi, tetapi dapat dikembangkan. Hanya pada mulanya, anda perlu memutuskan sama ada anda memerlukannya. Sebagai peraturan, pemikiran analitis diperlukan untuk orang yang terlibat dalam sains, penulisan, perubatan, pelbagai penyelidikan, peguam, akauntan, saintis politik dan sebagainya. Hasil kerja mereka akan disiasat oleh orang lain, jadi hasilnya mesti sempurna dan bebas dari kesalahan..

Oleh itu, kami membuka tirai persoalan tentang apa maksud pemikiran analitis. Sekiranya anda memutuskan untuk mengembangkan kemampuan ini, kami akan mengetahui cara melakukannya. Atau mungkin mereka sudah ada? Bagaimana mengenali mereka?

Pola pikir analitik - apa maksudnya dan bagaimana menentukan?

Terdapat banyak ujian. Tetapi anda tidak boleh berharap akan ada hasil yang 100%, kerana dengan pemikiran matematik anda akan berjaya menyelesaikan tugas dengan tugas, tetapi lubang pengetahuan bahasa Rusia akan memberikan penilaian yang mengecewakan mengenai tahap kemampuan analisis anda. Tidak ada ujian universal. Lebih baik meminta pertolongan dari pakar yang akan membantu langkah demi langkah untuk memahami masalah ini..

Cuba tentukan kehadiran mereka dengan contoh pelajaran praktikal yang mudah. Anda perlu mengambil teks apa pun dan cuba memecahnya menjadi pecahan, menangkap idea, mengenali maksud setiap bahagian, mempelajari sesuatu yang baru untuk diri anda. Sekiranya semasa latihan ada kesukaran yang timbul, kemahiran analitik perlu dikembangkan.

Bagaimana hendak melakukannya?

Dengan kata mudah, anda perlu melatih otak anda. Hemisfera kiri adalah logik, kemampuan analitik kita. Oleh itu, untuk mengukuhkannya, anda perlu berusaha meningkatkan beban di bahagian kanan badan. Ini adalah latihan fizikal, dan, tentu saja, menyelesaikan pelbagai masalah.

Belahan kanan adalah emosi, intuisi kita. Bertanggungjawab terhadap khayalan. Dan untuk mengembangkan bahagian ini, anda perlu memasukkan semua proses pemikiran semasa menyelesaikan tugas.

Perlu bekerja setiap hari. Terdapat latihan yang akan membantu membina, mengesan dan membandingkan proses pemikiran anda dengan cara berfikir orang lain..

  1. Setelah mendengar pendapat lawan yang tidak bertepatan dengan pendapat anda, cubalah berkongsi pandangannya secara mental dan atur peristiwa sedemikian rupa sehingga rantai logik membawa kepada kesimpulan yang serupa dengan kesimpulannya. Oleh itu, anda dapat menentukan kekasaran dalam penyataan kedudukannya, dan mungkin anda akan menemui kesilapan di rumah.
  2. Analisis keadaan apa pun. Muncul dengan banyak pilihan untuk melepaskannya, beberapa kemungkinan penyelesaian yang baik.
  3. Baca novel dan kisah detektif, di mana separuh jalan cuba mencari pelakunya.
  4. Selesaikan masalah logik dan matematik, teka-teki, teka-teki, selesaikan teka silang kata. Ia menghiburkan, menghiburkan dan berguna..
  5. Tonton program TV pendidikan, video di Internet mengenai geografi, sejarah, mana-mana saluran ilmiah. Dengarkan perbahasan politik. Ikuti dialog, bagaimana ucapan itu dibina, hujah apa yang diberikan.
  6. Main catur, kotak-kotak, biliard.

Pemikiran analitik terlatih adalah seperti proses pemikiran semula jadi di mana anda tidak perlu meregangkan otak anda. Tidak ada beban intelektual yang dapat dikesan. Maka kita boleh menganggap bahawa anda telah memperoleh hadiah unik ini.

Apa lagi yang akan membantu dalam pengembangan kemahiran analisis?

Terdapat banyak latihan khas yang membantu ini. Ia menawarkan model situasi dari mana anda perlu mencari jalan keluar, menawarkan penyelesaiannya. Dan atas dasar jawapan ada pembetulan tingkah lakunya, pakar itu sedang berusaha mengembangkan pemikiran. Kelas menarik dan senang.

Berjaya mempraktikkan improvisasi main peranan. Tidak ada masa untuk memikirkan penyelesaian. Anda perlu menerangkan fikiran anda sebentar. Selepas itu dibuat analisis kolektif.

Sekiranya anda tidak dapat mengikuti latihan, anda boleh memanggil rakan dengan pemikiran analitis, melakukan latihan yang sama dengannya.

Anda boleh melakukannya sendiri dalam keadaan senyap sepenuhnya. Adalah perlu dalam pemikiran untuk memproyeksikan semacam keadaan, untuk mencari jalan keluar dari situ. Maka anda perlu menganalisis proses pemikiran anda dan komited dalam imaginasi tindakan. Boleh berlatih bersama rakan.

Oleh itu, kami memikirkan konsep "mindset analitis", dan apa maksudnya. Bagi individu pelupa yang sukar menumpukan perhatian dan menyelesaikan tugas, perlu mengembangkan memori, meningkatkan aktiviti mental.

Bagaimana cara memperbaikinya? Nasihat pakar:

  • Anda memerlukan tidur yang sihat dan penuh, sekurang-kurangnya tujuh jam, dan dengan beban berat, anda perlu memperuntukkan masa untuk berehat di siang hari.
  • Anda tidak boleh memulakan proses persalinan sebaik sahaja makan, anda memerlukan rehat sebentar.
  • Daripada secawan kopi, lebih baik melakukan senaman pagi. Ia adalah beban tenaga dan tenaga..
  • "Peringatan". Latihan ini akan membolehkan anda menggunakan semua jenis memori, jika anda selalu mengingati dan menatal di kepala anda, serta mengatakan dengan lantang, misalnya, rancangan perniagaan untuk hari itu.

Diterbitkan pada 24 Jun 2010 pada jurnal CORPORATE UNIVERSITIES

Pensyarah, Universiti Perindustrian REMI.

KEMAHIRAN ANALISTIK: PENILAIAN DAN PEMBANGUNAN

Kemahiran analisis: Bagaimana menilai potensi dan kecenderungan seseorang untuk menganalisis? Nilai pendekatan analitis dalam perniagaan. Dalam situasi apa, perlu dan mungkin untuk mengembangkan kemahiran analisis untuk menyelesaikan masalah praktikal? Pendekatan metodologi dan alat untuk pengembangan kecekapan analitik. Kami menilai hasil pembangunan. Tempat dan peranan kemampuan analitik antara jenis pemikiran lain. Kesan sampingan tahap pengembangan kualiti analitik yang terlalu tinggi - keharmonian di atas segalanya.

Sebelum mendedahkan topik pengembangan kemahiran analitik, mari kita tunjukkan apa yang termasuk dalam keseluruhan kecekapan analisis. Kemahiran analitik yang dikembangkan adalah keseimbangan aktiviti berfikir analitik dan sintetik, lebih tepat untuk membincangkan aktiviti analitik-sintetik.

Kemahiran analitik merangkumi komponen asas berikut:

  1. kebolehan membahagi dan membezakan jumlah maklumat (objek, data) ke dalam bahagian penyusunnya, untuk alasan atau kategori penting;
  2. keupayaan untuk mencari umum ciri penting fenomena peribadi - kemahiran abstraksi / generalisasi dan klasifikasi.

Aspek asas pertama dan kedua menunjukkan adanya fungsi analisis - untuk memisahkan, membezakan, dan sintetik - untuk mencari tanda yang sama.

3. keupayaan untuk melihat hubungan yang signifikan antara objek dan fenomena: saling mempengaruhi, hubungan sebab-akibat, dan lain-lain;
4. kemahiran perbandingan, penilaian dan pemantauan;
5. keupayaan untuk menyusun, menyusun maklumat;
6. keupayaan untuk berfikir dan menyatakan idea mereka secara konsisten, logik dan membuat kesimpulan.

Dalam praktik perniagaan, tahap pengembangan kemahiran analitik membolehkan anda membuat keputusan dengan betul, dengan mengambil kira jumlah faktor penting, mencari jalan keluar dari situasi sukar, menetapkan keutamaan, menyiasat dan menilai keadaan, mengklasifikasikan peristiwa, fakta, merancang dan membina sistem pertimbangan dan hujah, beroperasi dengan betul dengan konsep yang adalah aspek komunikasi yang diperlukan. Kemahiran analitik sebahagian besarnya bersifat konvensional dan berperanan penting dalam kemampuan seseorang memahami antara satu sama lain. Dalam hal ini, komponen aktiviti analitik lain juga penting..

7. keupayaan untuk mengenal pasti faktor, keutamaan dan keupayaan yang signifikan dan mengabaikan faktor yang kurang penting;
8. keupayaan untuk berfikir secara sistematik, memandangkan gabungan faktor-faktor penting, untuk membina maklumat mengenai tahap logik hierarki;
9. kemahiran merumuskan hipotesis, keupayaan untuk bekerja dengan fakta dan andaian, untuk memahami perbezaan di antara mereka;
10. kemahiran mencari dan membuat algoritma (menyelesaikan masalah, operasi), keupayaan untuk menerapkannya atau menyesuaikan diri dengan situasi baru;
11. pemikiran kritis - kemampuan untuk menimbulkan keraguan pada penilaian dan hujah yang diterima dan ditetapkan, mengubah hipotesis asal, merumuskan soalan untuk melengkapkan atau menyemak keadaan.

Telah dinyatakan di atas bahawa lebih tepat untuk membincangkan aktiviti analitik dan sintetik yang seimbang. Sekiranya jenis pemikiran didominasi oleh kemampuan untuk mensintesis, menggabungkan, dan kemampuan untuk mencari persamaan, untuk membuat generalisasi, seseorang akan berusaha untuk menghasilkan penyelesaian holistik tanpa analisis awal yang terperinci mengenai keadaan tersebut. Sekiranya fungsi analisis berlaku, maka kesulitan akan timbul apabila perlu memilih satu pilihan penyelesaian daripada yang ada atau menawarkan penyelesaian holistik anda sendiri.

Kemahiran analitik terbentuk pada tahap pengembangan pertuturan tertentu, ketika menguasai sistem konsep dan kategori berlangsung, pemahaman tentang undang-undang dan hubungan dalam dunia objek dan fenomena.

Keunggulan komponen kecerdasan analitik atau sintetik, serta pengembangan kemahiran analitik yang disasarkan, atau, sebaliknya, pendekatan kreatif, holistik, intuitif pada masa kanak-kanak, menentukan gaya dan kaedah penaakulan dan menyelesaikan masalah pada orang dewasa. Walau bagaimanapun, pengembangan kemahiran analitik juga dapat dilakukan pada masa dewasa..

Penilaian tahap perkembangan kemahiran analitik

Kemahiran analitik yang dibina dan dikembangkan akan muncul dalam pertuturan dalam kebanyakan kes seperti berikut:

1. kejelasan dan, sebagai peraturan, artikulasi ucapan yang baik;

2. Urutan membina mesej suara dan logik persembahan. Kelengkapan frasa;

3. ketepatan penggunaan konsep kategori dan definisi;

4. ucapan berstruktur, kehadiran rancangan dan peringkat penceritaan;

5. pengenalpastian dan keupayaan untuk menerangkan corak dan hubungan sebab-akibat;

6. kehadiran generalisasi dan kesimpulan;

7. keupayaan untuk mematuhi logik dan subjek perbincangan, untuk kembali kepadanya;

8. kemampuan untuk membina hujah berdasarkan fakta dan sumber objektif, dan bukan berdasarkan pendapat subjektif atau pemahaman mengenai isu tersebut;

9. kemahiran dan kecenderungan untuk mengemukakan soalan khusus, penjelasan dan penjelasan;

10. kehadiran penghubung logik: sekiranya berlaku, dengan syarat, dan lain-lain;

11. penggunaan angka dan angka untuk menyusun fikiran;

12. meringkaskan apa yang diperkatakan, kehadiran kesimpulan dan kesimpulan;

13. langkah menyelesaikan kes dan masalah yang baik.

Walau bagaimanapun, ketiadaan atau senarai tanda-tanda ini yang tidak lengkap dalam pertuturan bukanlah alasan untuk menyimpulkan bahawa tidak ada atau lemahnya kemampuan kemahiran analitik. Anda boleh memeriksa tahap perkembangannya dengan memberi peluang kepada seseorang untuk menyelesaikan masalah dalam menulis, melakukan ujian, mengusahakan kes atau menulis karangan mengenai topik tertentu.
Untuk menilai tahap perkembangan kemahiran analitik, beberapa ujian kecerdasan sangat sesuai, misalnya, ujian Amthauer atau Wexler, matriks Raven, dan lain-lain. Satu-satunya syarat untuk menggunakan ujian tersebut ialah menjalankan ujian dan menafsirkan hasilnya sekiranya pakar dengan kelayakan psikologi.

Akan lebih cepat dan mudah untuk mengembangkan dan meningkatkan kemahiran analisis pada orang-orang yang, dengan ujian lisan dan bertulis, menunjukkan hasil yang baik. Lebih sukar bagi mereka yang menampakkannya terutama ketika melakukan versi tugas bertulis, dan sangat sukar jika, berdasarkan hasil tugas bertulis dan lisan, tahap kemahiran analitik asas yang ditunjukkan rendah.

Tahap-tahap pembentukan kemahiran analitik
Sekiranya kita mempertimbangkan sendiri pengembangan kemahiran analitik pada orang dewasa untuk aplikasi mereka dalam amalan perniagaan, kita dapat membezakan beberapa tahap:

I. keakraban dengan alat dan kaedah pendekatan analisis;

II. Aplikasi alat dan kaedah pendekatan analitik untuk situasi "sederhana":

  1. format bertulis. Penerapan alat dan kaedah untuk situasi sederhana, untuk menyelesaikan masalah yang agak mudah tanpa mengambil kira faktor masa
  2. format bertulis. Penerapan alat dan kaedah untuk situasi sederhana, untuk menyelesaikan masalah sederhana dengan mengambil kira faktor waktu (penyelesaian dengan waktu yang terbatas "pada kelajuan")
  3. format lisan. Aplikasi alat dan kaedah untuk situasi sederhana dalam kerja kumpulan, perbincangan atau analisis masalah individu;
  4. format lisan. Aplikasi alat dan kaedah untuk situasi sederhana dalam permainan main peranan;
III. Penggunaan alat dan kaedah pendekatan analisis untuk "kompleks", situasi dan kes yang kompleks:
  1. format bertulis. Penerapan alat dan kaedah untuk situasi yang rumit, untuk menyelesaikan masalah yang kompleks tanpa mengambil kira faktor masa;
  2. format bertulis. Penerapan alat dan kaedah untuk situasi yang rumit, untuk menyelesaikan masalah yang kompleks dengan mengambil kira faktor masa (penyelesaian dengan masa yang terhad "pada kelajuan");
  3. format lisan. Aplikasi alat dan kaedah untuk situasi sukar dalam kerja kumpulan, perbincangan atau analisis lisan individu mengenai masalah tersebut
  4. format lisan. Aplikasi alat dan kaedah untuk situasi sukar dalam permainan main peranan;
  5. format simulasi perniagaan masa terhad.
IV. Pembentukan tabiat menerapkan kemahiran dalam aktiviti seharian.

Mari kita renung setiap tahap sedikit lagi.

I. Berkenalan dengan alat dan kaedah pendekatan analisis.

Pada peringkat ini, pembiasaan sebenar dengan alat yang akan meningkatkan hasil yang diperoleh pada tahap pengujian;

II. Menggunakan alat untuk menyelesaikan masalah sederhana.

Pembentukan kemahiran bermula dari yang sederhana hingga yang kompleks, jadi anda perlu memulakan dengan tugas yang sederhana. Pada peringkat ini, adalah penting bahawa pelajar menguasai alat tersebut. Walau bagaimanapun, tugas dan situasi yang terlalu sederhana harus dielakkan, menyiratkan bahawa setiap tindakan dan kemahiran manusia terbentuk dan berfungsi dalam persekitaran luaran yang agak kompleks. Lebih-lebih lagi, dalam p.p. Faktor tekanan II-IV ditambahkan secara berurutan yang mempengaruhi kualiti manifestasi kemahiran. Inilah kemunculan faktor komunikasi lisan dan kerja dalam kumpulan, serta faktor kekangan masa.

III. Penggunaan alat untuk menyelesaikan masalah yang kompleks.
Dalam kes ini, kerumitan hubungan dan jumlah syarat dalam tugas itu tersirat;

IV. Pembentukan tabiat menerapkan kemahiran dalam latihan seharian. Kesukaran untuk menerapkan kemahiran dan pengetahuan baru yang diperoleh pada orang dewasa adalah disebabkan oleh banyaknya kemahiran dan strategi terkumpul dalam pengalaman sebelumnya. Ia memerlukan masa untuk membiasakan diri dengan penggunaan strategi baru dalam praktik sehari-hari dan belajar bagaimana mengawal penerapan kaedah sebelumnya untuk menyelesaikan masalah.

Kaedah dan alat untuk pengembangan kemahiran analitik.

Sekiranya kita bercakap mengenai perkembangan kemahiran seperti itu pada anak-anak, maka kita dapat mengesyorkan semua jenis tugas untuk mencari corak, persamaan dan perbezaan, menyelesaikan masalah logik, dll..

Walau bagaimanapun, tidak selalu mungkin orang dewasa mudah termotivasi untuk mengembangkan kebolehan dengan bantuan tugas yang tidak berkaitan dengan aktiviti praktikalnya.

Oleh itu, dalam kebanyakan kes, untuk pengembangan kemahiran analisis, disarankan untuk menggunakan alat-alat yang sudah ada di bidang aplikasi yang relevan. Sebagai contoh, jika kita mengambil kemahiran penting seperti membuat keputusan, maka praktik menerapkan pendekatan berstruktur analitik untuk membuat keputusan hanya akan melatih keterampilan pendekatan analitik yang konsisten dalam menyelesaikan situasi masalah.

Contoh 1. Membuat keputusan. Pendekatan berstruktur analisis.

1. Pengesanan Gejala

2. Pengesanan masalah
3. Pengumpulan dan analisis maklumat mengenai masalah tersebut

4. Penetapan matlamat
5. Menentukan kriteria kejayaan

6. Pengumpulan maklumat, penjanaan pilihan

7. Penilaian pilihan - pemilihan pilihan - membuat keputusan

Yang mustahak dalam pendekatan analitik ini untuk menyelesaikan masalah adalah pembentukan kemahiran asas yang sederhana, iaitu kemampuan membina rantai gejala-masalah-matlamat. Anehnya, sering kali terdapat situasi di mana pelajar meletakkan tanda yang sama antara gejala dan masalah, yang boleh menyebabkan perumusan matlamat yang salah atau tidak lengkap. Seringkali, akibat kekurangan kemahiran dalam pendekatan analitis terhadap masalah ini adalah generalisasi yang salah mengenai fenomena rawak, situasi, atau tidak penting.

Contoh alat yang baik dan cukup mudah untuk membentuk pendekatan analitik ialah amalan menggunakan matriks untuk menganalisis situasi. Sebagai contoh, matriks Eisenhower untuk refleksi mengenai keutamaan, urgensi dan kepentingan, matriks SWOT untuk analisis (kekuatan dan kelemahan, peluang dan ancaman), matriks penilaian risiko, matriks Boston, Windows Johari, dll..

Contoh 2. Matriks.
Matrik Eisenhower

Alat analisis yang lebih canggih adalah penggunaan pelbagai tipologi untuk mengklasifikasikan fenomena dan peristiwa. Contohnya, analisis dan pengelasan peranan dalam pasukan mengikut M. Belbin.

Contoh 3 Tipologi

Mari kita fikirkan bagaimana tahap penguasaan kemahiran analisis peranan dalam satu pasukan seperti:

I. Berkenalan dengan alat dan kaedah melibatkan membiasakan diri dengan 8 peranan pasukan mengikut M. Belbin dan tanda-tanda tingkah laku yang sesuai dengan setiap peranan;

II. Penggunaan alat untuk situasi sederhana. Pada peringkat ini, pelajar membaca petikan yang menggambarkan situasi dan tingkah laku manusia, dan menentukan tingkah laku dan pembinaan ujaran ucapan yang menjadi ciri setiap peranan. Pertama, ini boleh menjadi analisis deskripsi teks, dan pada akhir tahap ini, analisis rakaman video dari pelbagai jenis tingkah laku dan dialog;

III. Penggunaan alat untuk situasi sukar. Berkaitan dengan tipologi, ini boleh menjadi analisis bertulis mengenai kes di mana watak-watak berinteraksi antara satu sama lain dan bertukar-tukar komen semasa percambahan idea atau mesyuarat produksi. Tugas boleh menjadi rumit dengan mengajak peserta untuk menganalisis situasi produksi untuk mengenal pasti kekurangan peranan pasukan tertentu dan membuat cadangan. Pelajar boleh dijemput untuk mengambil bahagian dalam permainan main peranan atau bermain adegan dengan menggunakan ciri tingkah laku peranan pasukan tertentu, serta menjadi pemerhati dan menganalisis peranan yang lain.

IV. Pembentukan tabiat menerapkan kemahiran dalam latihan seharian. Pilihan yang baik untuk menggabungkan kemahiran analisis peranan dan klasifikasi menggunakan tipologi adalah dengan menganalisis komposisi pasukan sebenar di mana pelajar bekerja, atau yang dipimpinnya; pengembangan hipotesis mengenai kewujudan atau defisit peranan, serta cadangan untuk perubahan dan rancangan bertahap untuk pelaksanaan perubahan ini.

Salah satu alat untuk menilai tahap pengembangan kemahiran analitik adalah permainan perniagaan atau simulasi perniagaan, di mana mungkin diperlukan untuk tidak menggunakan satu, tetapi beberapa alat untuk situasi yang berlainan tahap kesulitan, yang mengandungi banyak faktor yang harus dipertimbangkan untuk mengembangkan pilihan terbaik penyelesaian. Baik permainan perniagaan, simulasi perniagaan, dan penyelesaian kes-kes yang rumit juga menunjukkan bahawa para peserta bekerja di bawah kekangan masa. Perlu diingatkan bahawa untuk penerapan penilaian yang betul, perlu dilakukan dua kali: sebelum menguasai alat analisis dan sesudahnya. Penggunaan praktikal dan pengembangan alat analisis yang kerap mendisiplinkan pemikiran analitis dan mengajar kita untuk menggunakannya dalam situasi yang sama sekali baru..

Soalan sebagai alat untuk mengembangkan kemahiran analisis.

Alat yang cukup mudah untuk pengembangan kemahiran analitik dalam amalan perniagaan adalah soalan. Keupayaan untuk mengemukakan soalan adalah kemahiran bebas dan instrumen untuk pengembangan kemahiran analitik. Apabila pemimpin atau pelatih mengajukan pertanyaan kepada pekerja atau peserta latihan, dia mendorongnya untuk merenungkan situasi atau masalah dengan cara yang lebih mendalam dan terperinci, dengan mengambil kira pelbagai aspek. Sekiranya pekerja atau pelajar sentiasa berada dalam keadaan yang selalu mendorongnya untuk memikirkan semula apa yang berlaku dengan soalan, maka cepat atau lambat ini membawa kepada fakta bahawa dia mula bertanya kepada dirinya sendiri, memikirkan masa-masa kerja semasa.

Latihan komunikatif merangkumi blok yang dikhaskan untuk kemampuan merumuskan soalan. Latihan yang mengembangkan kemahiran menganalisis situasi, kemampuan membuat keputusan, dan mendekati masalah yang timbul secara sistematik semestinya merangkumi blok yang ditujukan untuk kemampuan mengajukan pertanyaan, tetapi bukan sebagai faktor komunikasi yang berkesan, tetapi sebagai alat mengembangkan pendekatan analitik.

Untuk mengembangkan pendekatan analitis, perlu mengkaji dan dapat mengaplikasikan jenis soalan utama: terbuka, probing alternatif dan tertutup.

Imbangan pendekatan analitik, holistik dan intuitif.

Walau bagaimanapun, pengembangan kemahiran analitik yang berlebihan dapat menghalang aspek pemikiran yang sama pentingnya, seperti pendekatan intuitif, kemampuan untuk melihat masalah dan situasi secara holistik atau tidak sepele. Kemahiran analitik pada umumnya lebih konvensional daripada intuisi, pemikiran imaginatif, dan kreativiti. Oleh itu, semasa mengembangkan kemahiran pendekatan analitis, seseorang harus ingat perlunya mengembangkan komponen pemikiran yang lain. Persekitaran maklumat dan komunikasi moden sentiasa menjadi lebih kompleks, tahap ketidakpastian hubungan antara faktor-faktor yang mempengaruhi kualiti keputusan semakin meningkat, dan keperluan untuk kepantasan membuat keputusan sangat tinggi. Dalam situasi seperti itu, menggabungkan pendekatan analitis dengan intuisi dan kemampuan untuk melihat secara holistik dan mencari penyelesaian yang tidak biasa akan memberikan hasil yang terbaik..

Baca Mengenai Pening