Utama Serangan jantung

Mengapa pemikiran abstrak adalah penunjuk penting kecerdasan matang

Helo pembaca sekalian! Hari ini mari kita bercakap mengenai berfikir. Pemikiran abstrak adalah cara berfikir yang disarikan (iaitu dari jauh, abstrak) dari konsep dan fenomena tertentu, dan untuk melihat keadaan secara keseluruhan, berdasarkan kesimpulan kami.

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

Sekiranya anda bertanya pukul berapa, atau, misalnya, cinta, adakah anda pasti dapat memberikan definisi yang tepat? Beberapa bilion orang tinggal di Bumi, dan jika semua orang berusaha menjawab soalan ini, maka akan ada kira-kira jumlah pilihan jawapan yang sama. Kerana masa dan cinta adalah konsep umum yang difahami oleh orang lain, mereka tidak dapat digambarkan dengan tepat.

p, blokquote 3,0,0,0,0,0 ->

Contohnya, bayangkan seseorang menjerit di dalam bas ke arah pemandu.

p, blokquote 4,0,1,0,0 ->

Pemikiran khusus - seseorang berteriak pada pemandu, berkelakuan sombong.

p, blokquote 5,0,0,0,0,0 ->

Abstrak adalah mengapa orang ini berkelakuan seperti ini, apa yang berlaku kepadanya, mungkin dia sakit, atau dia mengalami hari yang sukar?

p, blokquote 6.0,0,0,0 ->

Keupayaan untuk berfikir secara abstrak adalah petunjuk yang tidak dapat dipertikaikan dari akal yang terbentuk. Pertimbangkan apa peranan pemikiran jenis ini dalam kehidupan manusia, dan bagaimana mengembangkannya..

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Faktor biologi dan sosial

Pemikiran abstrak atau abstrak-logik terbentuk pada zaman kanak-kanak, pada zaman prasekolah. Ini adalah peringkat terakhir dalam pengembangan pemikiran. Peranan penting dalam pembentukannya dimainkan oleh imaginasi. Kanak-kanak itu cuba beroperasi pada sifat objek, tidak mengikatnya. Belajar secara beransur-ansur untuk membina rantai logik antara objek yang pada awalnya tidak saling berkaitan. Latihan apa yang dapat membantu:

p, blokquote 8.1,0,0,0 ->

  • menggambar (minta anak untuk menggambar cinta, jika dia ragu-ragu, tanyakan apa yang dia fikirkan tentang perasaan ini, bagaimana dia membayangkannya; biasanya orang yang disayanginya atau gambar hati);
  • menyusun kisah dongeng (bersama-sama dengan anak itu, muncullah kisah dongeng di mana dia dan objek yang tidak bernyawa akan menjadi watak utama - bola atau pai);
  • permainan bersekutu (yang dengannya perkataan itu mungkin panas, enak, indah, gembira, dll.).

Sekiranya ibu bapa tidak mengembangkan pemikiran seperti ini pada anak, maka masalah akan terbentuk. Pada masa akan datang, sukar baginya untuk mengasingkan konkrit dari yang umum, atau mengintegrasikan konsep-konsep tertentu ke dalam yang umum. Di samping itu, dia tidak akan dapat mencari jalan keluar dari kebuntuan, dan tidak akan dapat merancang acara, memberikan ramalan kepada mereka. Ini boleh mempengaruhi aktiviti profesional, serta membina hubungan dengan orang lain..

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Ciri-ciri orang yang berfikiran abstrak

Pada tahap tertentu, semua orang berfikir secara abstrak, tetapi bagi seseorang jenis pemikiran ini dikembangkan dengan lebih baik. Orang seperti itu dibezakan dengan gejala berikut:

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

  • dia tahu bagaimana mengaburkan sifat dan kualiti dari subjek itu sendiri, hingga abstrak dari situasi itu (anda diberitahu suatu ketika nanti "Cukup abaikan diri anda dan semuanya akan menjadi jelas!", iaitu, asingkan situasi dari diri anda dan hubungan anda dengannya, lihatlah secara objektif);
  • dapat mencari korespondensi antara objek dan fenomena, membina rantai logik;
  • tahu bagaimana memberikan semua fenomena atau peristiwa untuk analisis, membongkarnya menjadi komponen atau menyatukan menjadi satu gambar.

Kadang-kadang anda mungkin mendengar pertanyaan "Adakah baik atau buruk untuk berfikir secara abstrak?". Tidak baik jika anda melonggarkan pengambilan. Anda boleh berhenti melihat yang jelas, dan juga, semasa merancang dan meramalkan, anda tidak boleh beralih kepada tindakan.

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak?

p, blokquote 12,0,0,1,0 ->

Soalan ini relevan pada usia berapa pun, walaupun pemikiran yang lebih baik berkembang pada masa kanak-kanak. Orang dewasa harus meluangkan banyak masa dan usaha untuk ini. Latihan berikut akan membantu anda menyelesaikan masalah ini..

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

  1. Bayangkan dan lukis. Cuba gambarkan konsep seperti infiniti, kesepian, nirvana, kesenangan, dll..
  2. Belajar lukisan oleh seniman abstrak dan surealis. Jangan hanya melihat mereka, tetapi cuba membangkitkan di kepala anda gambar yang anda kaitkan dengan lukisan ini.
  3. Sekiranya anda suka menulis, fikirkan pelbagai plot, perkenalkan watak di dalamnya, dan kemudian cuba buat jalan keluar untuknya.
  4. Sekiranya anda mempunyai masalah dalam hubungan atau di tempat kerja, sebelum membuat keputusan, mundur dari situ secara mental dan cuba melihatnya dari sisi. Tanyakan kepada diri anda sendiri pertanyaan: "Sekiranya ini tidak terjadi pada saya, apa yang akan saya lakukan?". Letakkan diri anda di tempat orang lain: orang yang lewat, ibu bapa, suami atau isteri, bos dll..
  5. Ketika keadaan sudah menemui jalan buntu, cobalah tentukan beberapa pilihan untuk perkembangan selanjutnya. Biarkan mereka tidak realistik mungkin. Kemudian permudahkanlah, sesuaikan dengan masalah hidup anda sendiri.

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Dalam tahanan

Banyak orang secara keliru menganggap bahawa mustahil bagi orang dewasa untuk berubah, apalagi mengubah pemikiran, tetapi ini tidak begitu. Sekiranya seseorang menetapkan tugasnya sendiri dan melakukannya, maka dia dan seluruh hidupnya akan berubah secara beransur-ansur. Pemikiran abstrak membolehkan kita membayangkan apa yang belum pernah kita lihat, menyamaratakan imej sesama mereka. Terima kasih kepadanya, plot buku dan filem dibina, gambar yang tidak dapat diciptakan, teka-teki dan teka-teki silang disusun. Baca artikel mengenai pemikiran kreatif dan bandingkan apa yang paling dekat dengan anda.

p, blockquote 15,0,0,0,0 -> p, blockquote 16,0,0,0,0 ->

Sekiranya anda menyukai artikel ini dan ingin menerima lebih banyak maklumat, melanggan kemas kini. Dan juga jangan lupa memberitahu rakan anda mengenainya. Selamat tinggal, pembaca yang dikasihi. Kejayaan dalam kehidupan dan pembangunan diri!

Apakah pemikiran abstrak dan bagaimana ia terwujud?

1. Definisi 2. Bentuk 3. Jenis pemikiran 4. Ciri-ciri 5. Adakah orang mempunyai abstraksi yang sama? 6. Kaedah pengembangan pemikiran abstrak 7. Pemikiran abstrak dan kanak-kanak

Setiap orang dalam kehidupan sehariannya menggunakan sejumlah proses pemikiran, salah satunya adalah pemikiran abstrak..

Pemikiran abstrak hanya wujud pada manusia. Tidak ada haiwan yang mempunyai kemampuan ini..

Definisi

Pemikiran abstrak adalah sejenis pemikiran di mana seseorang menyingkap dari perincian dan berfikir secara luas, melihat keseluruhan gambaran. Ciri otak ini membolehkan anda melampaui yang biasa, mencapai tujuan anda, tanpa mengira pendapat orang lain, untuk membuat penemuan baru. Di dunia moden, banyak majikan sangat menghargai kebolehan pekerja mereka, ini memberikan penyelesaian yang tidak standard untuk masalah, projek baru yang baru. Untuk mengembangkan pemikiran abstrak pada seorang anak adalah tugas penting bagi ibu bapanya, kerana dalam banyak hal inilah kunci kejayaannya di masa depan..

Bentuk

Untuk memahami intipati pemikiran, perlu memahami bentuk apa yang ada padanya. Bentuk proses pemikiran:

Konsep adalah keupayaan, dalam satu atau lebih perkataan, untuk mencirikan objek atau fenomena dengan ciri-ciri yang paling penting. Contoh: kucing kelabu, pokok bercabang, gadis berambut gelap, anak kecil.

Penghakiman adalah bentuk pemikiran khas yang menggambarkan objek dan proses di dunia, hubungan dan interaksi mereka. Ia boleh mengesahkan atau menolak maklumat. Penghakiman, pada gilirannya, dibahagikan kepada sederhana dan kompleks.

Contoh cadangan mudah adalah: "rumput tumbuh." Keputusan yang rumit: "Matahari bersinar di luar tingkap, oleh karena itu, cuaca baik", ia memiliki watak naratif.

Inferensi adalah suatu bentuk pemikiran, karena, berdasarkan beberapa penilaian, seseorang membuat kesimpulan, yang, pada dasarnya, akan menjadi penilaian umum. Kesimpulannya terdiri daripada premis dan kesimpulan. Contoh: musim bunga telah tiba, jalan menjadi lebih hangat, rumput telah mulai tumbuh.

Pemikiran abstrak memungkinkan bukan sahaja beroperasi secara bebas dengan ketiga konsep ini, tetapi juga menerapkannya dalam kehidupan. Selalunya dalam aktiviti seharian kita menggunakan ketiga-tiga bentuk pemikiran abstrak tanpa kita sendiri memperhatikannya.

Jenis pemikiran

Dalam psikologi, beberapa jenis pemikiran dibezakan. Pemisahan ini adalah cerminan kemampuan seseorang untuk menggabungkan kata, tindakan dan pemikiran atau imej. Ahli psikologi membahagikannya dengan cara ini:

  1. Konkrit atau praktikal.
  2. Konkrit atau artistik
  3. Logik atau abstrak.

Terutama perlu disebutkan jenis logik-logik, kerana dialah yang mendampingi semua pencapaian penting umat manusia.

ciri-ciri

Seperti yang telah berulang kali dikatakan, justru jenis pemikiran inilah yang mendasari fungsi kognitif empirikal. Ahli psikologi sentiasa berusaha untuk memperbaiki dan membetulkan proses yang berlaku di dalam fikiran kita. Adalah kebiasaan untuk memisahkan beberapa arah dalam pemikiran abstrak, berdasarkan tugas yang cuba diselesaikan oleh orang lain:

  1. Mencantikkan.
  2. Membuat generalisasi.
  3. Sensual primitif.
  4. Penebat.
  5. Infiniti sebenar.
  6. Konstruktivisasi.

Bentuk idealisasi melibatkan penggantian konsep sebenar dengan cita-cita. Ini sangat menyukarkan analisis dunia di sekitar kita, kerana sangat sukar untuk mencari yang ideal atau menerapkan penyelesaian yang ideal untuk keadaan yang sebenarnya. Perwakilan manusia benar-benar sempurna. Contoh: "salji putih sepenuhnya".

Jenis generalisasi adalah senjata utama ahli matematik. Ia dicirikan oleh persepsi objek pemikiran secara umum, menghilangkan perincian dan spesifik, dan oleh itu, menjadikannya sedikit bercerai dari kenyataan.

Jenis sensual primitif terdiri dari pengabaian dari beberapa sifat fenomena dan objek, sementara sifat-sifatnya yang lain muncul. Jenis ini adalah asas dalam setiap aktiviti manusia, kerana ia bertanggungjawab terhadap persepsi dunia..

Jenis pengasingan terdiri dari memusatkan perhatian pada satu perincian yang paling penting bagi seseorang, sementara dia tidak memberi perhatian kepada subjek yang lain.

Konstruktivisasi adalah gangguan dari ciri umum objek atau keadaan.

Pemikiran abstrak juga terbahagi kepada:

Adakah orang mempunyai abstraksi yang sama?

Jawapannya adalah tidak. Kita masing-masing dikurniakan kemampuan, dan semuanya berbeza, itulah sebabnya mengapa manusia sangat berbeza pandangan, minat, dan aspirasinya. Contohnya, seseorang menulis puisi, sementara yang lain mengarang prosa, ada yang tidak membayangkan diri mereka tanpa muzik, sementara yang lain lebih suka menggambar dalam diam. Kepelbagaian sedemikian memungkinkan masyarakat untuk berkembang dan membuat penemuan dalam semua bidang kehidupan. Hidup di dunia di mana semua orang berfikir sama, adakah itu menarik? Walau bagaimanapun, pemikiran abstrak dapat dan harus dikembangkan.

Pada pesakit dengan oligofrenia, keterbelakangan mental, dan penyimpangan tingkah laku lain, psikiatri mencatat pemikiran abstrak yang kurang berkembang atau ketiadaannya sepenuhnya.

Teknik pengembangan

Perkembangan pemikiran abstrak adalah proses yang panjang dan sukar. Tetapi semuanya tidak begitu menakutkan seperti yang kelihatan pada pandangan pertama. Untuk mengembangkan pemikiran seperti ini, seseorang hanya memerlukan dua atau tiga kali seminggu untuk menumpukan satu setengah jam untuk menyelesaikan masalah logik, teka-teki. Ini adalah proses yang sangat menarik, dan anda tidak akan mempunyai masa untuk melihat bagaimana ia akan menjadi hobi kegemaran anda! Di dunia moden, terdapat banyak cetakan untuk pengembangan logik, sama seperti latihan dan tugasan yang terdapat di Internet. Ini bermaksud bahawa mencari maklumat sedemikian tidak sukar. Sebagai contoh, terdapat laman web popular yang menyajikan teka-teki dengan pelbagai kerumitan.

Pemikiran seperti ini berasal dari Timur sejak zaman dunia kuno. Itu timbul sebagai bahagian logik. Logik dengan sendirinya adalah kemampuan untuk berfikir dan berfikir, membuat kesimpulan tentang perkara dan intinya. Pemikiran abstrak membolehkan anda membina skema teori.

Dengan kelas biasa, hasilnya tidak akan lama lagi. Dalam beberapa minggu, kita akan dapat memperhatikan bahawa menjadi lebih mudah untuk berfikir, membuat rancangan jangka panjang, untuk menyelesaikan masalah yang sebelumnya menimbulkan kesulitan.

Seorang lelaki kecil adalah buku terbuka di mana anda boleh menulis apa sahaja! Kanak-kanak lebih mudah belajar dan mengembangkan kemampuan. Kebolehan bayi mesti dikembangkan dengan bermain. Industri mainan moden menawarkan pelbagai pilihan permainan untuk pengembangan awal. Sebagai contoh, ia boleh menjadi teka-teki kecil, mosaik, piramid dangkal. Pada masa dewasa, untuk mengajar anak berfikir, mengajaknya untuk mempertimbangkan gambar dalam buku, menjelaskan pemahamannya tentang apa yang berlaku pada mereka.

Untuk mengajar anak berfikir secara abstrak adalah sangat penting. Pemikiran abstrak bukan hanya kunci untuk perkembangan kreatifnya, tetapi juga kemampuan untuk mencabar segalanya, untuk mencapai semuanya dengan pengalaman. Pemikiran yang dikembangkan membantu mengumpulkan, menganalisis maklumat dan membuat kesimpulan bebas, dan kemudian mengukuhkannya dengan fakta yang terbukti..

Pemikiran abstrak adalah apa adanya. Bentuk, jenis, pengembangan

Pelbagai maklumat mengenai dunia luar memasuki otak kita melalui indera dalam bentuk suara, bau, sensasi taktil, gambar visual, nuansa rasa. Tetapi ini adalah maklumat mentah yang masih perlu diproses. Ini memerlukan aktiviti mental dan bentuk tertinggi - pemikiran abstrak. Ia hanya memungkinkan untuk membuat analisis terperinci mengenai isyarat yang memasuki otak, tetapi juga untuk membuat generalisasi, sistematis, mengkategorikannya dan mengembangkan strategi tingkah laku yang optimum.

Abstrak pemikiran logik sebagai bentuk proses pemikiran tertinggi

Pemikiran manusia adalah hasil evolusi yang panjang, dalam pengembangannya telah melalui beberapa tahap. Pemikiran abstrak hari ini dianggap sebagai bentuk tertinggi. Mungkin ini bukan langkah terakhir dalam perkembangan proses kognitif manusia, tetapi sementara aktiviti mental yang lain yang lebih maju tidak diketahui.

Tiga peringkat pemikiran

Pembentukan pemikiran abstrak adalah proses pengembangan dan komplikasi aktiviti kognitif. Undang-undang utamanya adalah ciri baik untuk antropogenesis (perkembangan manusia), dan untuk ontogenesis (perkembangan anak). Dalam kedua kes tersebut, berfikir melalui tiga peringkat, semakin meningkatkan tahap abstrak atau pengabstrakan.

  1. Bentuk proses kognitif ini memulakan jalannya dengan pemikiran berkesan-visual. Ia bersifat khusus dan dikaitkan dengan aktiviti substantif. Sebenarnya, ia dilakukan hanya dalam proses memanipulasi objek, dan pemikiran abstrak tidak mungkin baginya.
  2. Tahap perkembangan kedua adalah pemikiran kiasan, yang dicirikan oleh operasi dengan gambar deria. Ini sudah boleh abstrak dan merupakan asas proses pembuatan gambar baru, iaitu khayalan. Pada tahap ini, baik generalisasi dan sistematisasi muncul, namun demikian pemikiran kiasan dibatasi oleh pengalaman konkrit langsung..
  3. Kemungkinan mengatasi kerangka konkrit hanya muncul pada tahap pemikiran abstrak. Jenis aktiviti mental inilah yang memungkinkan seseorang mencapai tahap generalisasi yang tinggi dan tidak beroperasi dengan gambar, tetapi dengan tanda-tanda abstrak - konsep. Oleh itu, pemikiran abstrak juga disebut konseptual..

Pemikiran kiasan adalah sifat yang berbeda, yaitu, ia menyerupai lingkaran yang menyimpang ke arah yang berbeza dari batu yang dilemparkan ke tasik - gambar pusat. Ia agak kacau, gambar saling berkait, berinteraksi, menyebabkan persatuan. Sebaliknya, pemikiran abstrak bersifat linear, pemikiran di dalamnya dibangun dalam urutan tertentu, mematuhi undang-undang yang ketat. Undang-undang pemikiran abstrak ditemukan pada zaman kuno dan digabungkan menjadi bidang pengetahuan khas yang disebut logik. Oleh itu, pemikiran abstrak juga disebut logik..

Alat berfikir abstrak

Sekiranya pemikiran kiasan beroperasi dengan gambar, maka abstrak - dengan konsep. Kata-kata adalah alat utamanya, dan jenis pemikiran ini wujud dalam bentuk ucapan. Perumusan pemikiran pemikiran inilah yang memungkinkannya dibina secara logik dan berurutan.

Perkataan melancarkan dan memudahkan berfikir. Sekiranya anda tidak memahami sesuatu, cuba bincangkan masalah ini, dan lebih baik menerangkannya kepada seseorang. Dan percayalah, dalam proses penjelasan ini, anda sendiri akan memikirkan masalah yang sangat kompleks. Dan jika tidak ada yang ingin mendengarkan alasan anda, maka jelaskan kepada cerminan anda di cermin. Lebih baik dan berkesan, kerana pantulan tidak terganggu, dan anda juga tidak boleh malu dalam ekspresi.

Kejelasan dan kejelasan pertuturan secara langsung mempengaruhi aktiviti mental dan sebaliknya - pernyataan yang dirumuskan dengan baik mengandaikan pemahaman dan penjelasan dalamannya. Oleh itu, pemikiran abstrak kadang-kadang disebut ucapan dalaman, yang, walaupun juga menggunakan kata-kata, masih berbeza dengan suara biasa:

  • ia terdiri bukan hanya dari kata-kata, tetapi juga merangkumi gambar dan emosi;
  • ucapan dalam diri lebih huru-hara dan koyak, terutamanya jika seseorang tidak berusaha mengatur pemikirannya secara khusus;
  • ia diminimumkan apabila sebahagian kata dilangkau dan memberi tumpuan kepada konsep penting dan penting.

Ucapan dalaman menyerupai pernyataan anak kecil berusia 2-3 tahun. Kanak-kanak pada usia ini juga hanya menunjukkan konsep utama, segala yang ada di kepala mereka ditangkap oleh gambar yang mereka belum belajar menyebut perkataan. Contohnya, hanya bayi yang bangun dengan gembira berseru: "Beli-beli - wanita!" Diterjemahkan ke dalam bahasa "dewasa", ini bermaksud: "Hebatnya ketika saya sedang tidur, nenek saya datang kepada kami.".

Fragmentasi dan pengecutan pertuturan batin adalah salah satu halangan untuk kejelasan pemikiran abstrak-logik. Oleh itu, perlu melatih bukan sahaja luaran, tetapi juga pertuturan dalaman, untuk mencapai rumusan mental yang paling tepat dalam proses menyelesaikan masalah yang kompleks. Ucapan dalaman yang teratur juga disebut pengucapan dalaman..

Penggunaan kata-kata dalam pemikiran adalah manifestasi fungsi tanda kesedaran - apa yang membezakannya dengan pemikiran primitif haiwan. Setiap perkataan adalah tanda, iaitu abstraksi yang berkaitan dengan makna objek atau fenomena yang sebenarnya. Marshak mempunyai puisi "Cat's House", dan ada ungkapan seperti: "Ini adalah kerusi - mereka duduk di atasnya, ini meja - mereka makan di situ." Ini adalah gambaran makna yang sangat baik - hubungan kata dengan objek. Hubungan ini hanya wujud di kepala manusia; pada hakikatnya, gabungan bunyi "meja" tidak ada hubungannya dengan objek yang sebenarnya. Dalam bahasa lain, makna ini dikurniakan dengan gabungan bunyi yang sama sekali berbeza..

Pembentukan hubungan sedemikian, dan terutama operasi di dalam minda, bukan dengan gambar konkrit, tetapi dengan tanda-tanda abstrak, kata-kata, angka, formula - ini adalah proses mental yang sangat kompleks. Oleh itu, orang mengambilnya secara beransur-ansur hingga remaja, dan bahkan tidak semuanya dan tidak sepenuhnya.

Logik adalah sains pemikiran konseptual.

Logik, sebagai ilmu pemikiran, dilahirkan lebih dari 2 ribu tahun yang lalu di Yunani kuno. Pada masa yang sama, jenis pemikiran logik utama dijelaskan dan undang-undang logik dirumuskan, yang tetap tidak tergoyahkan hingga hari ini..

Dua jenis pemikiran: pemotongan dan induksi

Unit asas pemikiran logik abstrak adalah konsep. Beberapa konsep yang digabungkan menjadi pemikiran yang koheren adalah penilaian. Mereka afirmatif dan negatif. Sebagai contoh:

  • "Daun musim luruh terbang di sekitar pokok" - afirmatif.
  • "Tidak ada daun di pohon pada musim sejuk" - negatif.

Penghakiman juga benar atau salah. Oleh itu, anggapan "Daun muda tumbuh di atas pokok pada musim sejuk" adalah salah.

Dari dua atau lebih cadangan, kesimpulan atau kesimpulan dapat diambil, dan keseluruhan pembinaan ini disebut sebagai silogisme. Sebagai contoh:

  • Premis pertama (penghakiman): "Pada musim luruh, daun jatuh dari pokok".
  • Premis ke-2 (penghakiman): "Sekarang daun sudah mulai terbang di sekitar pokok".
  • Inferens (silogisme): "Musim luruh telah tiba".

Bergantung pada kaedah, berdasarkan kesimpulan yang dibuat, dua jenis pemikiran dibezakan: deduktif dan induktif.

Kaedah induksi. Dari beberapa penilaian tertentu, kesimpulan umum diambil. Contohnya: "pelajar sekolah Vasya tidak belajar pada musim panas", "pelajar sekolah Petya tidak belajar pada musim panas" "pelajar sekolah Masha dan Olya juga tidak belajar pada musim panas". Oleh itu, "pelajar sekolah tidak belajar pada musim panas." Induksi bukanlah kaedah yang sangat dipercayai, kerana kesimpulan yang benar dapat dibuat hanya jika kita mengambil kira semua kes tertentu, dan ini sukar, dan kadang-kadang mustahil.

Kaedah pemotongan. Dalam kes ini, penaakulan berdasarkan premis umum dan maklumat yang diberikan dalam penghakiman. Iaitu, pilihan yang ideal: satu penilaian umum, satu keputusan tertentu, dan kesimpulannya juga merupakan penilaian peribadi. Contoh:

  • "Semua pelajar sekolah mempunyai percutian musim panas".
  • "Vasya adalah pelajar sekolah".
  • "Vasya mempunyai percutian musim panas".

Ini adalah bagaimana kesimpulan paling asas dalam pemikiran logik. Benar, untuk membuat kesimpulan yang tepat, syarat atau undang-undang tertentu mesti dipatuhi..

Undang-undang logik

Terdapat empat undang-undang asas, dan tiga daripadanya dirumuskan oleh Aristoteles:

  • Undang-undang identiti. Menurutnya, setiap pemikiran yang dinyatakan dalam kerangka penalaran logik harus sama dengan dirinya sendiri, yaitu, tidak berubah sepanjang keseluruhan argumen atau argumen.
  • Hukum percanggahan. Sekiranya dua pernyataan (penilaian) saling bertentangan, maka salah satu daripadanya semestinya salah.
  • Undang-undang ketiga yang dikecualikan. Sebarang pernyataan boleh salah atau benar, sesuatu yang ketiga adalah mustahil.

Pada abad XVII, ahli falsafah Leibniz melengkapi ketiga-tiga ini dengan hukum keempat "alasan yang cukup". Bukti kebenaran idea atau pertimbangan hanya mungkin berdasarkan penggunaan hujah yang boleh dipercayai..

Diyakini bahawa cukup untuk mengikuti undang-undang ini, untuk dapat membuat keputusan dan membuat kesimpulan dengan betul, dan anda dapat menyelesaikan tugas yang paling sukar. Tetapi sekarang telah terbukti bahawa pemikiran logik terbatas dan sering gagal, terutama ketika timbul masalah serius yang tidak mempunyai satu solusi yang betul. Pemikiran logik abstrak terlalu mudah dan tidak fleksibel.

Keterbatasan logik sudah terbukti pada zaman kuno dengan bantuan paradoks yang disebut - tugas logik yang tidak ada penyelesaiannya. Dan yang paling sederhana di antaranya adalah "pembohong paradoks", yang membantah kebolehlanggaran hukum logika ketiga. Pada abad IV SM e. ahli falsafah Yunani kuno Eubulides mengejutkan penyokong logik dengan satu ungkapan: "Saya berbohong." Adakah ini penilaian benar atau salah? Itu tidak benar, kerana pengarangnya sendiri mendakwa bahawa dia berbohong. Tetapi jika ungkapan "Saya berbohong" salah, maka dengan cara ini penghakiman menjadi benar. Dan logik tidak dapat mengatasi lingkaran setan ini.

Tetapi pemikiran logik abstrak, terlepas dari keterbatasan dan ketidakfleksibelannya, paling baik disetujui oleh pihak pengurusan dan sangat "mengatur otak" dengan baik, memaksa kita untuk mematuhi peraturan yang ketat dalam proses pemikiran. Di samping itu, bentuk pemikiran abstrak terus menjadi bentuk aktiviti kognitif tertinggi. Oleh itu, perkembangan pemikiran abstrak relevan bukan hanya pada masa kanak-kanak, tetapi juga pada orang dewasa.

Latihan untuk pengembangan pemikiran abstrak

Perkembangan jenis pemikiran ini berkait rapat dengan aktiviti pertuturan, termasuk kekayaan perbendaharaan kata, pembinaan ayat yang betul dan kemampuan menganalisis maklumat.

Buktikan Latihan Bersenam

Latihan ini paling baik dilakukan secara bertulis. Sebagai tambahan kepada kemudahan, penulisan mempunyai kelebihan penting berbanding ucapan lisan - ia lebih tersusun, tersusun dan lurus. Inilah tugasnya sendiri.

Pilih salah satu pernyataan yang agak mudah, dan paling penting, konsisten. Contohnya: "Rehat di laut sangat menarik".

Sekarang cari hujah yang membuktikan sebaliknya - semakin banyak bantahan, semakin baik. Tuliskannya dalam lajur, kagumi dan cari bantahan terhadap setiap hujah ini. Iaitu, sekali lagi membuktikan kebenaran penghakiman pertama.

Latihan Singkatan

Latihan ini bagus untuk dilakukan di syarikat, ia bukan hanya berguna untuk berfikir, tetapi juga dapat menghiburkan anda, misalnya, dalam perjalanan jauh, atau mencerahkan harapan anda.

Anda perlu mengambil beberapa kombinasi 3-4 huruf sewenang-wenangnya. Contohnya: UPC, USOSK, NALI, dll..

Seterusnya, bayangkan bahawa ini bukan hanya gabungan huruf, tetapi juga singkatan, dan cuba menguraikannya. Mungkin akan menghasilkan sesuatu yang lucu - ini tidak lebih buruk. Humor menyumbang kepada perkembangan pemikiran. Saya dapat menawarkan pilihan berikut: UPC - "Majlis Penulis Kreatif" atau "Union of Krivorukovy Producers". UOSK - "Pengurusan konflik sosial individu", dll..

Sekiranya anda melakukan tugas dalam satu pasukan, bersaing dengan seseorang yang namanya lebih asli dan apa yang dapat dilakukan oleh organisasi seperti itu.

Latihan "Bekerja dengan konsep"

Latihan dengan konsep, lebih tepatnya dengan kategori abstrak, yang tidak mempunyai analog dalam dunia material, mengembangkan pemikiran abstrak dengan baik dan menjalin hubungan antara proses pemikiran dengan tahap yang berbeza. Sebagai peraturan, kategori tersebut mencerminkan kualiti, sifat objek, saling bergantung atau kontradiksi. Terdapat banyak kategori seperti itu, tetapi untuk latihan anda dapat mengambil yang paling sederhana, seperti "kecantikan", "kemasyhuran", "benci".

  1. Setelah memilih salah satu konsep, cuba sesederhana mungkin (dengan kata-kata anda sendiri) untuk menerangkan apa itu. Cukup elakkan penjelasan melalui contoh ("ini, ketika...), kerana ini walaupun di sekolah mereka memarahi.
  2. Pilih sinonim untuk konsep ini dan cuba tentukan apakah terdapat perbezaan, nuansa antara kata utama dan sinonim.
  3. Muncul dengan simbol konsep ini, boleh berupa abstrak atau konkrit, dinyatakan dengan kata-kata atau gambar grafik.

Selepas anda menggunakan konsep yang mudah, anda boleh beralih kepada konsep yang kompleks. Contohnya, seperti: "kesesuaian", "korban", "penentangan", dan lain-lain. Sekiranya anda tidak tahu apa itu, maka dibenarkan untuk melihat definisi kata-kata ini, tetapi anda masih akan menerangkannya dengan kata-kata anda sendiri.

Manfaat mengembangkan pemikiran abstrak bukan hanya belajar bagaimana menyelesaikan masalah logik. Tanpa itu, kejayaan dalam sains yang tepat tidak mustahil; sukar untuk memahami banyak undang-undang ekonomi dan sosial. Lebih-lebih lagi, yang penting, pemikiran ini akan menjadikan ucapan lebih tepat dan jelas, mengajar anda untuk membuktikan pandangan anda berdasarkan undang-undang logik yang ketat, dan bukan kerana "menurut saya".

Teknik Pembangunan Berfikir Abstrak

Pemikiran abstrak sangat penting bagi semua orang. Tahap perkembangannya yang tinggi bukan sahaja dapat meningkatkan kualiti hidup, tetapi juga mencapai kejayaan yang lebih besar. Anda perlu terlibat dalam pengembangan pemikiran seperti ini sejak kecil, tetapi anda tidak boleh berhenti berlatih dengan dewasa. Hanya kelas biasa yang akan meningkatkan dan mengekalkan kemampuan intelektual mereka. Ini akan membantu pengetahuan bagaimana mengembangkan pemikiran abstrak pada orang dewasa dan kanak-kanak. Semua kaedah boleh digunakan secara praktik secara bebas, tanpa memerlukan pertolongan dari luar..

Bentuk

Abstraksi - gangguan beberapa sifat objek dari yang lain untuk mengenal pasti ciri mereka. Definisi pemikiran abstrak hampir sama. Fenomena ini bermaksud sejenis aktiviti intelektual dalam proses yang difikirkan oleh seseorang mengenai suatu keadaan, memisahkannya dari beberapa perincian. Abstrak mempunyai kesan yang signifikan terhadap fisiologi pemikiran dan membolehkan anda melintasi batasan tertentu, menemui pengetahuan baru..

Pemikiran seperti ini berkembang selari dengan ontogenesis sejak usia dini. Buat pertama kalinya, ia muncul pada saat-saat ketika anak mula berkhayal, menyusun kisahnya atau bermain dengan situasi yang tidak biasa, dan mengasingkan diri dari mainan, lebih suka memikirkan sifat khusus mereka.

Pemikiran abstrak dibahagikan kepada bentuk, masing-masing sesuai dengan ciri-ciri proses pemikiran, disertai dengan abstraksi. Terdapat 3 daripadanya:

  1. Konsep. Ini menyiratkan definisi satu harta bersama untuk objek yang berbeza. Perkara yang sangat penting adalah kepentingan ciri penyatuan ini. Contohnya, kaki di meja atau daun hijau di pokok yang berbeza.
  2. Penghakiman. Dalam penghakiman, penegasan atau penolakan terhadap peristiwa tertentu berlaku. Segala-galanya biasanya digambarkan dengan frasa atau ayat pendek. Penghakiman adalah sederhana atau kompleks. Dalam kes pertama, mereka menyangkut satu subjek atau seseorang yang bertindak (contohnya, "seorang budak lelaki membeli susu"). Pada yang kedua, keputusan itu mempengaruhi beberapa pihak sekaligus ("ada awan, menjadi gelap di jalan"). Ini juga boleh benar, berdasarkan kesimpulan subjektif, atau salah, berdasarkan kepentingan peribadi..
  3. Inferens. Inferensi difahami sebagai pemikiran, pembentukan yang berlaku berdasarkan beberapa pertimbangan. Ia terdiri daripada premis, kesimpulan dan kesimpulan. Ketiga-tiga proses berlaku di kepala seseorang secara berurutan. Semuanya bermula dengan penilaian awal (prasyarat), kemudian menuju ke tahap refleksi (kesimpulan), dan diakhiri dengan pembentukan penilaian baru (kesimpulan).

Pemikiran abstrak dapat diterapkan dalam tiga bentuk ini. Seorang dewasa dalam kehidupan seharian menggunakan semuanya. Walaupun begitu, adalah perlu untuk mengembangkannya, bahkan bagi mereka yang pandai mengasingkan diri..

Kecerdasan buatan moden dikurniakan pemikiran abstrak, yang lebih berkualiti dari manusia.

ciri-ciri

Pemikiran abstrak digunakan oleh kanak-kanak dari tahun-tahun pertama kehidupan. Ia mula terserlah dengan perkembangan ucapan yang artikulasi. Seorang kanak-kanak kecil berkhayal, merenung perkara-perkara yang tidak biasa, mengkaji dunia, membandingkan mainannya, menggunakan kemahiran mengambil. Mereka kurang berkembang, tetapi masih berjaya menggunakannya.

Zaman sekolah digabungkan dengan peningkatan kepentingan pemikiran abstrak. Pelajar perlu berfikir di luar kotak ketika mereka harus menyelesaikan pelbagai masalah. Hal ini berlaku terutamanya dalam matematik, di mana pengabstrakan memainkan peranan yang besar. Kemudian, ketika seorang remaja belajar di sekolah menengah, kepentingan pemikiran seperti itu akan menjadi semakin tinggi..

Pemikiran abstrak juga digunakan dalam falsafah, penulisan, kejuruteraan, psikologi pengurusan, pengurusan masa dan banyak bidang lain. Perkembangannya yang baik membolehkan anda berjaya dalam apa jua bidang..

Tanda-tanda

Berfikir dengan pengabstrakan mempunyai ciri khas tersendiri. Mereka memungkinkan untuk membezakannya dari latar belakang proses pemikiran lain dan untuk lebih memahami mengapa pengabstrakan sangat berguna bagi seseorang.

  1. Refleksi dunia tanpa penglibatan deria. Seseorang tidak perlu menggunakan pancaindera dan kontak dengan subjek untuk mendapatkan maklumat mengenai dirinya. Pengabaian inilah yang membolehkan anda menggunakan pengetahuan lama yang ada untuk menyelesaikan masalah tertentu.
  2. Pengumuman fenomena. Dengan meringkaskan pelbagai objek dan mengenal pasti ciri khasnya, seseorang mendapat peluang untuk cepat mengakses pengetahuannya. Sekiranya dia dapat mengenal pasti corak dan persamaan tertentu, maka di masa depan akan lebih mudah untuk mengingat dan mencari maklumat yang diperlukan dalam ingatan.
  3. Ekspresi bahasa. Semua fikiran dengan mudah diungkapkan dalam bentuk dialog dalaman, yang dapat diterjemahkan menjadi nyata. Pada masa yang sama, konsep abstrak dapat dipertimbangkan di kepala tanpa menggunakan ekspresi linguistik sama sekali, dan hasilnya akan menjadi penilaian terakhir, yang hanya akan dinyatakan dengan ucapan.

Perkembangan pemikiran abstrak membolehkan anda memperbaiki semua gejala di atas, yang juga merupakan kemahiran yang berguna, tanpa itu sukar untuk berjaya..

Kesan manusia

Sukar bagi seseorang rata-rata untuk membayangkan bagaimana rupa seseorang yang mempunyai pemikiran abstrak yang sangat maju. Orang seperti itu, sebagai peraturan, selalu mencapai tujuan mereka, mereka berjaya dan bahagia. Pada masa yang sama, sesuatu selalu berlaku di kepala mereka: mereka berfikir, memikirkan peristiwa, mewakili masa depan secara kiasan, dan menyelesaikan masalah yang sukar. Selalunya mereka bertutur dalam bahasa yang rumit, yang menyebabkan kesukaran dalam komunikasi. Kapasiti kerja yang tinggi membolehkan mereka menjawat jawatan tinggi, dan kecerdasan yang dikembangkan menjadikannya sangat penting bagi mana-mana syarikat..

Orang seperti itu dapat menghadapi sejumlah masalah. Selalunya mereka terlalu mementingkan diri sendiri, yang menyukarkan mereka mencari rakan sejati. Pada masa yang sama, orang dengan pemikiran abstrak yang dikembangkan tidak dapat menunjukkan aktiviti fizikal yang cukup dan pasif dalam praktik. Kadang-kadang mereka cuai dalam penampilan, yang menghalau orang lain.

Selalunya, lelaki profesi teknikal telah mengembangkan pemikiran abstrak..

Latihan Dewasa

Adalah agak sukar bagi orang dewasa untuk mengembangkan pemikiran abstrak, kerana inteleknya telah lama terbentuk. Walaupun begitu, dengan bantuan beberapa latihan, hasilnya tetap dapat dicapai. Dianjurkan untuk melakukannya setiap hari selama beberapa minggu..

Latihan yang paling berkesan:

  1. Perwakilan emosi. Ia diperlukan untuk membayangkan secara mental bagaimana emosi yang berbeza nyata pada orang tertentu. Adalah disyorkan untuk menggunakan pelbagai kemungkinan perasaan orang.
  2. Bacaan terbalik. Anda perlu membalikkan buku dan membacanya dalam urutan terbalik. Secara selari, adalah perlu untuk mewujudkan hubungan logik antara pelbagai peristiwa. Sebaiknya pilih karya ringkas yang ditulis dalam bahasa mudah..
  3. Analisis komunikasi. Harus diingat semua orang yang saya bercakap dengan saya pada waktu siang. Adalah perlu untuk menganalisis bukan sahaja percakapan itu sendiri, tetapi juga ekspresi wajah, gerak tubuh dan suara pembicara. Adalah disyorkan untuk melakukan ini dengan mata tertutup..
  4. Menciptakan percanggahan. Anda hanya perlu mengemukakan frasa yang berbeza yang nampaknya bertentangan. Mereka boleh menjadi apa sahaja (ais panas, gula-gula pahit, dll.).
  5. Penyusunan singkatan. Cukup untuk membuat frasa apa pun, mengurangkannya menjadi huruf pertama, dan kemudian menyahkodnya pada siang hari. Contohnya, pengembangan pemikiran (CPM) kendiri.
  6. Penghitungan fungsi objek. Diperlukan untuk memilih item yang ada dan menyenaraikan semua fungsinya. Anda juga boleh menemui destinasi yang tidak biasa yang tidak biasa digunakan..
  7. Percambahan fikiran. Anda perlu memilih mana-mana huruf abjad dan menulisnya pada sehelai kertas. Tugasnya adalah mengingat jumlah kata maksimum untuk surat ini dalam jangka masa yang terhad, menuliskan semuanya di atas kertas.
  8. Gabungan perkataan. Pada satu helaian anda perlu menulis kata nama, dan pada kata sifat kedua. Perkara ini tidak boleh dilakukan dengan segera. Sebaiknya mulakan dengan hanya satu kata nama. Ini memerlukan anda memilih kata sifat yang sesuai dan juga tidak sesuai sepenuhnya. Kesemuanya harus ditulis dalam ruangan yang berlainan..
  9. Nama gambar dari kehidupan. Ia diminta untuk merakam secara visual sebarang peristiwa yang berlaku dalam kenyataan dan memberikannya nama yang tidak biasa. Seharusnya artis dapat memanggil gambar.
  10. Mengecat. Anda perlu melukis sebarang gambar menggunakan cat berwarna. Proses harus menunjukkan ciri-ciri semua item yang ada. Sekiranya tidak mungkin menggunakan cat, anda boleh mulakan dengan lukisan pensil biasa.

Kaedah yang disenaraikan akan membantu mengembangkan pemikiran abstrak pada remaja atau orang tua. Hanya perlu menerapkannya secara berkala, tidak ketinggalan kelas biasa.

Latihan untuk kanak-kanak

Ia paling mudah dikembangkan pada masa kanak-kanak. Pada masa ini, otak terbuka untuk pengaruh luaran dan mungkin mengalami perubahan. Latihan untuk kanak-kanak berbeza dengan yang ditawarkan oleh orang dewasa, tetapi tidak kurang berkesan..

  1. Label bacaan terbalik. Ibu bapa harus mengajak anak itu bermain permainan di mana dia akan membaca tanda-tanda yang dilihatnya dalam urutan terbalik. Sangat sukar untuk melakukan ini dengan semua poster. Oleh itu, syarat tambahan harus dibincangkan (sebagai contoh, baca tanda merah sahaja).
  2. Melukis haiwan yang tidak biasa. Anak mesti menarik haiwan yang terdiri daripada bahagian haiwan lain. Apabila gambar sudah siap, anda perlu tampil dengan nama baru untuk nama yang tidak biasa.
  3. Wayang kulit. Dengan bantuan tangan di mana cahaya dari lampu jatuh dalam kegelapan, anak mesti membuat bayangan yang tidak biasa yang menggambarkan perkara-perkara tertentu. Anda bahkan boleh menawarkannya untuk memainkan kisah dongeng kegemaran anda dengan bantuan bayangan.
  4. Aritmetik mental. Anak itu perlu mengira contoh mudah menggunakan akaun khas yang disebut "sempoa". Latihan sedemikian juga akan mengembangkan ketekunan dan kecerdasan keseluruhan..
  5. Teka-teki Anda perlu memilih teka-teki, teka-teki, anagram, dll. permainan, dengan mengambil kira pilihan bayi. Tugasnya adalah untuk menyelesaikan semua masalah yang diberikan. Pada usia yang lebih tua, anda boleh menambahkan teka-teki silang padanya..
  6. Meneroka awan. Anak itu harus mempertimbangkan awan dengan ibu bapanya dan menamakan apa yang dilihatnya. Keupayaan untuk menilai secara visual setiap awan untuk kesamaan dengan objek atau haiwan yang berbeza meningkatkan peluang untuk berjaya.
  7. Bangunan. Ibu bapa perlu memberikan tugas kepada bayi mereka, iaitu membina objek tertentu dari blok mainan. Ini akan mengembangkan pemikiran dan kreativiti imaginatif..
  8. Persatuan. Kanak-kanak itu perlu mengaitkan semua perkara yang dilihat atau dirasainya. Anda juga boleh memintanya untuk mewakili haiwan dengan suara yang mereka buat..
  9. Pengelasan. Anak perlu menyusun semua barang atau mainan yang ada mengikut kriteria tertentu. Contohnya, dari segi bentuk, berat atau tujuan. Ibu bapa harus memantau prosesnya dan memberi petunjuk sekiranya perlu.
  10. Soalan. Ibu bapa harus bertanya kepada bayi mereka "mengapa?", "Bagaimana jika?" dll untuk membuatnya berfikir dan menganalisis keadaan. Anda boleh bertanya pada bila-bila masa..

Latihan sederhana seperti itu akan mencapai hasil yang baik dalam beberapa minggu latihan. Dianjurkan untuk menggabungkannya dengan aktiviti lain yang akan bertujuan untuk mengembangkan kecerdasan umum..

Dengan menggunakan ujian khas, anda dapat menentukan tahap pemikiran abstrak dengan tepat pada seseorang dari usia berapa pun..

Berapa lama anda perlu lakukan

Sekiranya seseorang tahu bagaimana mengembangkan pemikiran imaginatif pada orang dewasa dan kanak-kanak, maka dia tidak akan menghadapi masalah. Dalam kes ini, hasilnya dapat dicapai dalam beberapa minggu. Bagaimanapun, selepas ini anda perlu terus berlatih untuk mengekalkan kemahiran anda. Perkara ini berlaku terutamanya bagi orang dewasa..

Pemikiran abstrak

Setiap orang kira-kira memahami apa itu pemikiran abstrak, tetapi selalunya hanya secara intuitif keliru dalam hubungan antara abstraksi, abstraksi, refleksi.

Apakah yang dimaksudkan dengan pemikiran abstrak? Mengapa ia diperlukan dan mengapa kita tidak dapat bertahan dengan konkrit? Apa bentuk pemikiran abstrak yang biasanya dibezakan? Apa yang perlu dilakukan untuk mengembangkan kemampuan berfikir? Perkara apa yang tidak termasuk dalam pemikiran seperti ini? Untuk semua ini, saya akan cuba menjawab anda hari ini.

Untuk pemahaman yang lebih mudah mengenai topik hari ini, saya cadangkan untuk memulakan dengan video pendek..


Perkara pertama yang terlintas di fikiran saya ketika mereka bertanya mengenai pemikiran ini (ahli psikologi juga menyebutnya sebagai teoritis, konseptual): ia berfikir menggunakan konsep abstrak. Tetapi, setelah menjawab dengan cara ini, kita sama sekali tidak akan memahami apa-apa tentang pemikiran, atau tentang konsep apa yang dapat disebut abstrak.

Oleh itu, pemikiran abstrak adalah proses psikologi di mana seseorang mencari jalan keluar untuk masalah, menerapkan konsep dan melakukan tindakan di dalam minda, tetapi tanpa menggunakan pengalaman atau pancaindera.

Mengapa kita tidak dapat menyelesaikan masalah berdasarkan realiti di sekitarnya? Perlu diingat bahawa pengetahuan yang kita miliki tidak mencukupi. Kami sentiasa berhadapan dengan ketidaklengkapan idea kami mengenai dunia. Sekiranya kita hanya bergantung pada mereka, tidak ada yang baik akan berakhir. Abstraksi membantu kita sekurang-kurangnya menavigasi keadaan, mengambil tindakan. Oleh itu, pada mulanya teori semata-mata masuk ke dalam praktik. Bentuk pemikiran abstrak berikut membantu kita dalam hal ini..

Konsep, pertimbangan, kesimpulan

Kategori-kategori ini tidak boleh dipisahkan dari kehidupan seharian seseorang. Dalam praktiknya mereka diuji dan dikeraskan..

Dengan bantuan konsep, kami menamakan objek atau beberapa objek melalui ciri khasnya. Sebagai contoh, kerusi sebagai perabot dengan sandaran belakang yang direka untuk satu orang sudah menjadi konsep. Tetapi cinta, makna, kesakitan, kesedihan - ini bukan sekadar konsep. Mereka abstrak: kita tidak boleh menyentuh mereka, menyentuhnya..

Penghakiman itu mengandungi pernyataan mengenai undang-undang dunia dan hubungannya. Cuaca baik hari ini adalah cadangan yang mudah. Tetapi yang sukar: "Hari ini tidak ada hujan, yang bermaksud cuaca baik".

Kesimpulannya mengambil beberapa pertimbangan yang berkaitan, menghubungkannya, menghasilkan hasil yang baru. Ingatlah Rene Descartes: “Saya rasa; oleh itu, saya wujud ”.

Pemberian pemikiran abstrak

Keupayaan teori untuk berfikir membantu kita saling memahami, tidak tersesat dalam kepelbagaian pengalaman: sebelum anda mengambil langkah, fikirkan! Ini juga membawa kita beberapa langkah lebih dekat untuk mengetahui kebenaran. Semua orang dianugerahkan karunia berfikir secara konseptual, tetapi tidak semua orang sama-sama mahir melakukannya..

Perkembangan pemikiran abstrak berlaku pada zaman kanak-kanak, ketika anak mula belajar dunia, berkenalan dengan konsep asas. Sudah pada usia prasekolah perlu untuk membantu bayi: menawarkan untuk menyelesaikan teka-teki, menjawab soalan-soalan rumitnya mengenai struktur dunia, memberi peluang untuk berkhayal.

Orang dewasa yang ingin berfikir lebih baik boleh mula menyelesaikan masalah logik. Mereka akan memberikan kesan yang sangat cepat, dan mereka juga dapat benar-benar menawan. Dalam rangkaian, misalnya, setiap hari sejumlah besar perkara kecil muncul, menyelesaikan yang akan menjadi hiburan bersama yang berguna.

Anehnya, logik dikaitkan dengan kreativiti, pengembangan imaginasi. Lihatlah awan. Mereka tidak mengingatkan anda kepada sesiapa? Cari mereka yang kelihatan seperti tokoh haiwan atau manusia. Kongsi penemuan anda dengan orang yang anda sayangi. Ia tidak hanya mengembangkan pemikiran, tetapi juga menyatukan.

Berapa lama anda bermain dengan bayang-bayang di bilik separa cahaya? Tetapi pelajaran komik ini juga serius.

Tanda ciri pemikiran abstrak

Keupayaan berfikir membolehkan anda meninggalkan butiran yang tidak perlu, untuk melihat situasi yang sukar dari perspektif baru. Ini bermakna bahawa meningkatkan peluang untuk membuat penemuan. Atau cari jalan keluar asal untuk masalah itu apabila keadaannya kelihatan tidak ada harapan. Perlu diingat apa ciri pemikiran abstrak..

Ia:

  1. Tidak melekat pada organ deria (yang berbeza dengan organ tertentu). Untuk mendapatkan maklumat terkini, tidak perlu berada di dekat objek pemikiran kita. Cukup bergantung pada pengalaman anda. Contohnya, setelah mendapat tipu daya, pelajar itu sudah mengetahui apa yang menantinya di rumah.
  2. Meringkaskan pelbagai objek dan mengungkap corak dunia. Generalisasi mempermudah maklumat, mempercepat akses ke maklumat tersebut (kerana penghafalan ciri khas). Sebagai contoh, jika beberapa orang diminta untuk membayangkan seekor anjing pada masa yang sama, mereka akan membayangkan anjing dari pelbagai baka dalam imaginasi mereka, tetapi mereka semua akan mewakili haiwan ini dengan ciri khasnya.
  3. Berkaitan rapat dengan pertuturan - ungkapan pemikiran secara lisan. Fikiran cenderung "terdengar" di kepala kita. Bahasa itu adalah kaedah penyataan dan penyatuan maklumat.

Sekiranya anda mengingati tiga ciri ini, anda dapat membezakan perkara-perkara yang bukan bentuk pemikiran abstrak dengan mudah. Contohnya, pandangan. Lagipun, ia tidak dapat dipisahkan dengan persepsi pancaindera kita. Walaupun ketika ini anda tidak berada di dekat objek, anda pernah dan boleh mempelajarinya, dan kemudian ingat. Idea tentang rasa makanan, gambaran seseorang, tentang sejuk atau panas tidak berlaku untuk berfikir, mereka lebih dekat dengan persepsi.

Bagaimana seseorang berfikir sedemikian?

Anda boleh kagum dengan seberapa besar kemampuan manusia untuk membina rantai logik yang kompleks, merenungkan nasib alam semesta, tetapi hakikatnya tetap ada: kita semua benar-benar mempunyai pemikiran teori. By the way, ini adalah salah satu perbezaan kita dari haiwan..

Rasa ingin tahu manusia, keinginan untuk memahami kebenaran, untuk membina gambaran realiti yang lengkap - semua ini mendorong kita untuk berfikir. Dan pemikiran itu sendiri memberi kita dorongan untuk terus berlatih, mengesahkan atau mengesahkannya. Contoh pemikiran abstrak selalu berhubung dengan kehidupan sebenar. Inilah yang biasa kami lakukan:

  • renungkan kewujudan tuhan,
  • berdebat mengenai cinta sejati,
  • untuk mengkaji dan menerapkan dewi teori dan logik - matematik (sains ini sepenuhnya berdasarkan konsep abstrak),
  • impikan masa depan,
  • membuat jenaka menggunakan rasa humor,
  • buat sesuatu yang baru.

Dan seterusnya... Mustahil untuk menyenaraikan semuanya, dan adakah perlu?

Pemikiran abstrak menjadikan kita cerdas. Ia menjadikan kita penglihatan tanpa bantuan mata. Berkat proses ini, kita berpeluang belajar dan mencipta makna. Jika tidak, bagaimana kita akan hidup?


Saya akan gembira sekiranya artikel itu memulakan proses pemikiran anda dan anda mempelajari sesuatu yang baru. Sekiranya anda suka, kongsi dengan rakan anda di rangkaian sosial. Biarkan cahaya pemikiran tidak pudar.

Semua yang terbaik, dengan hormat, Alexander Fadeev.

7 tanda bahawa anda telah mengembangkan pemikiran abstrak

Pemikiran abstrak adalah keupayaan untuk memikirkan perkara-perkara yang sebenarnya tidak berlaku. Jenis pemikiran ini membolehkan anda menyelesaikan pelbagai masalah dengan lebih mudah dan cepat, oleh itu - jangan malas dan latih.

Pemikir abstrak berminat dengan gambaran yang lebih luas mengenai apa yang berlaku. Daripada mencari jalan keluar dalam setiap situasi tertentu, mereka menggunakan kesimpulan umum dan templat siap untuk diselesaikan.

Bagaimana kita tahu dunia?

Terdapat dua cara:

  • Dengan kesedaran deria, ditujukan pada tanda-tanda luaran objek - warna, ukuran, bentuk. Organ deria.
  • Melalui kesedaran subjektif - melalui kesimpulan kita sendiri, menembusi intipati perkara.

Pemikir konkrit merasa selesa dengan apa yang berlaku sekarang. Mereka suka perkara-perkara yang dapat difahami dan nyata, dan juga perkara-perkara yang dapat mereka pegang di tangan mereka..

Mereka suka mengikuti arahan dan mempunyai rancangan yang jelas. Orang seperti itu membenci segala yang berkaitan dengan perkara yang tidak jelas dan samar-samar. Biasanya mereka tidak membaca antara baris. Dan mereka tidak selalu dapat menjadi spontan dan "mengikuti arus".

Pemikir abstrak, sebaliknya, memikirkan bagaimana semuanya berkaitan dengan segala sesuatu dengan lebih luas. Mereka selalu mencari makna yang lebih global atau butiran tersembunyi dalam perkara-perkara tertentu..

Orang seperti itu sangat ingin tahu dan suka bekerja dengan idea yang kompleks. Pemikiran abstrak berkait rapat dengan pemikiran simbolik..

Bagaimana kita menggunakan pemikiran?

Sudah tentu, kebanyakan kita menggunakan gabungan penaakulan konkrit dan abstrak pada masa yang berlainan dan dalam situasi yang berbeza. Tidak ada yang dapat menjalani hidup, hanya bergantung pada satu cara berfikir.

Setiap orang harus menggunakan pemikiran abstrak untuk membuat rancangan untuk masa depan, memahami idea yang rumit atau bahkan meletakkan kenderaan mereka..

Kita semua juga memerlukan pemikiran khusus untuk menjalankan tugas kehidupan yang lebih praktikal, misalnya, keperluan untuk memeriksa sama ada kita perlu membeli susu.

Semasa anda kecil, anda bergantung pada jari anda. Sekarang anda tidak memerlukan ini, kerana anda melihat nombor dengan bantuan pemikiran abstrak. Bagi sesetengah orang, pemikiran abstrak adalah dominan.

Tanda-tanda bahawa anda telah mengembangkan pemikiran abstrak:

1. Anda menghabiskan banyak waktu untuk memikirkan masalah global, seperti "Apa arti kehidupan?", Atau "Apakah sifat kesadaran?".

2. Anda selalu bertanya-tanya dan bertanya-tanya "mengapa." Kemungkinan besar, pada zaman kanak-kanak, anda mengganggu orang lain dengan soalan anda yang tidak berkesudahan.

3. Anda tidak suka melakukan apa-apa sekiranya anda tidak melihat alasan yang baik. Anda tidak sesuai dengan pilihan ini - "begitu sahaja".

4. Anda benar-benar tidak suka mengikuti arahan langkah demi langkah dan, kemungkinan besar, anda akan memikirkannya sendiri.

5. Anda tidak menyukai rutin, dan anda cepat letih sekiranya anda melakukan perkara yang sama berulang kali.

6. Apabila anda memikirkan sesuatu yang baru, anda sering membandingkannya dengan apa yang sudah anda ketahui, walaupun idea ini pada mulanya tidak berkaitan dengan anda.

7. Anda berjaya menghasilkan metafora dan analogi dan menghubungkan idea antara satu sama lain dengan cara baru.

Cara meningkatkan pemikiran abstrak?

Sekiranya anda ingin meningkatkan pemikiran abstrak anda, ada buku latihan khas yang boleh anda cuba. Perkembangan kemahiran matematik dapat membantu anda, kerana matematik adalah cara berfikir yang abstrak..

Mempelajari subjek yang tidak dapat difahami secara konkrit adalah cara lain untuk mengembangkan pemikiran abstrak anda. Objek seperti mekanik kuantum dan astrofizik memerlukan pendekatan abstrak dari kita..

Berusaha mengembangkan kemampuan anda untuk menggunakan metafora dan analogi juga dapat membantu anda dalam hal ini. Membaca dan menulis puisi akan menjadi permulaan yang baik. Lawatan ke galeri seni moden dapat membantu anda membuat lebih banyak gambar simbolik..

Pada orang dewasa, pemikiran biasanya sudah terbentuk, tetapi ini tidak bermaksud mustahil untuk ditingkatkan.

Latihan ini akan membantu anda mengembangkan pemikiran abstrak:

1. Bayangkan pelbagai emosi: kegembiraan, ketakutan, kelembutan, rasa tidak percaya. Bagaimana minat anda akan kelihatan, misalnya, jika anda tidak melampirkannya pada objek tertentu?

2. Bayangkan gambaran konsep falsafah. Contohnya, seperti apa keharmonian dalam imaginasi anda? Berlatih dengan gambar: pesanan, tenaga, kebebasan, tak terhingga, ujian, dll..

3. Balikkan buku, baca dari bawah ke atas. Cuba buat hubungan logik plot.

4. Tutup mata anda. Cuba bayangkan dengan jelas semua orang yang anda berkomunikasi pada siang hari: pakaian, ekspresi wajah, suara, postur dan gerak isyarat. Jangan terlepas satu butiran. Apa yang anda rasakan semasa bercakap dengan mereka?

5. Hanya lukis.

Secara amnya, mempunyai kemahiran berfikir yang seimbang dapat membantu anda lebih bersedia untuk menghadapi situasi kehidupan yang berbeza, jadi inilah kemahiran yang perlu dikembangkan.

Baca juga:

Klik "Suka" dan dapatkan hanya catatan terbaik di Facebook ↓

Baca Mengenai Pening